Boudewijn schreef op maandag 13 februari 2006 @ 16:38:
dus je bedoelt feitelijk: 2 minder zware voedingen (zoals in startpost enzo genoemd) maar dan wel van Zippy\Tagan\HEC ofoz nemen.
Hmm dan zit je wel met een berg meer geluid, en dat vind ik ook niet echt heel fijn.
Sowieso, enig idee wat zo'n setup gaat verbruiken?
Wel dat is heel moeilijk om in te schatten.
Tel voor elke opteron al 100W.
Voorzie voor graka 70 tot 100W (afhankelijk van type).
Dan is er nog de kwestie van de hd's: 12 stuks en niet van de minste. Indien je ze al hebt kan je het stroomverbruik er misschien al eens op aflezen. Hou er rekening mee dat bij de spin-up, ze gedurende een paar seconden meer stroom trekken. Gebruik je technieken als staggered spin up?
Als je het bij 1 voeding houdt, mag je sowieso al een serieuze klipper voorzien. En de serieuze klippers kosten al veel in verhouding met hetgeen wat ze kunnen leveren. Daarbij is het meestal ook zo, hoe zwaarder de voedingen, hoe luider ze gaan zijn. Bijvoorbeeld een voeding van 600W gaat meer warmte produceren als 1 van 300W. Heeft dus meer koeling nodig en de fans moeten harder draaien. Als je voor dit systeem 1 voeding gebruikt, gaat deze dan ook al relatief dicht tegen zijn limiet zitten. Als je je systeem voedt met 2 exemplaren, gaat elk exemplaar normaal wel wat overschot moeten hebben.
Dat 2 voedingen luider zijn als 1, zou ik zeker niet durven zeggen. Ik denk net dat ze stiller kunnen zijn dan 1 voeding (toch als je goede stille modelletjes uitkiest). Kies daarvoor een silent voeding dewelke zijn fan(s) laat draaien a.d.h van thermisch sturing.
Nog een voordeel van 2 voedingen: 2 voedingen = dubbel zoveel connectoren (molex, sata power, FDD power, ...).
Eventjes kort herhalen dus

(nuja is mijn eigen mening maar he, iedereen kan er iets verschillend over zeggen, maar volgens mij zijn de voordelen van 2 voedingen:
- stiller (indien je goede stille modellen kiest)
- veel goedkoper...
-... en toch meer dan genoeg power voorhande
- meer connectoren
- je kan zelf kiezen welke van de onderdelen je op welke van de 2 voedingen aansluit. Je kan dus zelf in beperkte mate ervoor zorgen dat alle belasting gelijkmatig is verdeeld over de 2 voedingen en zelfs over de 2 12Vrails van elke voeding
- 2 voedingen hebben ook dubbel zoveel outtake airflow
- kan zijn dat ik nog iets vergeet
Voordeel van 1 voeding is:
- neemt maar de plaats in van 1 voeding.
Ik wil je zeker niet afraden om voor 1 zware voeding te gaan hoor. Maar ik wil alleen zeggen dat 2 voedingen misschien wel eens het overwegen waard kunnen zijn.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 13-02-2006 17:17
]