Ik had van het weekeinde de schoonouders aan de lijn want hun pc deed een beetje raar. Na wat telefonisch troubleshooten zeg ik, komen jullie van de week nog in de stad? Dan kun je hem even langs brengen, dat kijkt toch een stuk makkelijker. Zo gezegt zo gedaan en gisteren is de pc bezorgd.
Sluit de pc aan, windows boot 30-40 sec en ineens hoor ik het moederbord piepen en zie ik het bios voor voorbij vliegen. Hmm dan maar even een knoppix CD erin, HD losgekoppeld en alle andere onzinnige dingen. Knoppix boot gewoon, met uitzondering van de GUI, waarschijnlijk te maken met die *piep* monitor die de resolutie/refreshrate niet aan kan. De commandline deed het prima.
Dan maar even opstarten met een memtest boot CD erin. Die bleef eerst ook 20-30 minuten lopen tot ik weer de bekende piep hoorde.
Na nog wat troubleshooten besloot ik een andere voeding van de plank te pakken en die eens aan te sluiten. Dus ik trek de ATX stekker uit het moederbord, wil niet, hmm dan maar wat meer kracht zetten. Ok, hij was los, *snif, snif* een plastic brand luchtje.
Zie hier een paar fototjes:
Wel verbazingwekkend dat zoiets nog uberhaupt stroom kan leveren
Wat kan dit hebben veroorzaakt? Stof? Ik las in de TS dat stof inderdaad contact kan maken tussen 2 punten. De kast was wel erg stoffig, heeft veel aangestaan en is pak weg 1,5 jaar geleden nog door mij onder handen genomen en toen ookal aardig wat stof weggezogen.
En wat hadden de gevolgen kunnen zijn? Als er brand uitbreekt binnen in de kast, slaat zoiets dan ook over naar buiten de kast of brand het gewoon dood? Of zijn er echt hele huizen door dit soort dingen letterlijk in rook opgegaan?
Goed, dan nu nog even weer on-topic want die voeding is dood (goh echt?) en ik zal toch een nieuwe moeten aanschaffen.
Het moederbord gooi ik ook de deur uit al kan ik er misschien wel een nieuwe ATX plug op solderen maar dat is eigenlijk teveel moeite.
De hardware bestaat uit het volgende:
AMD 2000+ (palomino core)
moederbord nog onbekend
1x 256 MB PC2700
Gforce4 MX440
40 GB Seagate HD (st340016a)
BenQ CD-RW
netwerkkaart
Opzich allemaal oud spul dus, een zware voeding lijkt mij totaal overbodig. En ik even een lijstje gemaakt met mijn candidaten, gebaseerd op beschikbaarheid bij mijn favo webshop, betaalbare prijs en merken weggelaten waar ik niets van moet hebben (sweex etc).
Thermaltake W003 300 Watt
Zalman ZM300B-APS 300 Watt ActivePFC, Zwart, 20-pins
Nexus Technology NX-3000 Real Silent Power Supply 300 Wat
Enermax EG335AX-VHB(G)SFMA CoolerGiant 330 Watt ActivePFC, Gold
Cooler Master Extreme Power 380 Watt ActivePFC, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins
AOpen AO300-12APN 300 Watt
Wat is de best voeding voor mijn situatie?
...