Je bent af van "kostbare" interne voedingen door kostbare externe voedingen per videokaart merk/model te gaan bijleveren? Ideaal! Lets not do that!Anoniem: 38733 schreef op donderdag 17 november 2005 @ 00:31:
Dankzij een externe voeding ben je in de toekomst wel af van kostbare interne voedingen. Een el cheapo 250 wattertje voldoet dan altijd.
Een goede 480~500W interne voeding kost je ~90 Euro en gaat vele systeemupgrades mee... Op een slechte interne voeding wil je je high-end systeem niet draaien, tenminste, niet als je ook nog behoefte hebt aan enige vorm van stabiliteit. Een beetje merkvoeding kost sowieso al gauw 50~60 Euro, zelfs 350 Watters. Kun je beter 1x 3 tientjes extra uitgeven en een goede PSU kopen waar je een hele tijd plezier van hebt. Als je't perse budget wilt doen kun je ook naar de Antec SmartPower en Chieftec ATX12V v2.0 450~500W voedingen kijken die voor ~65 Euro gaan en de meeste systemen prima stabiel moeten houden met high-end videokaart erin.
En ik mag hopen dat een systeem van de magnitude die XT 512 waardig niet op een 250 wattertje draait... anders heb je iets echt niet begrepen
Een externe voeding voor een videokaart is:
* Duurder in aanschaf... er moet namelijk een extra - stabiele - adapter bij de kaart bijgeleverd worden
* Proprity... je moet bij een upgrade je externe voeding vervangen of alsnog een goede voeding kopen
* Onprettig voor de stroomrekening (hoeveel stroom vreet dat ding dan wel niet?). Adapters verbruiken bovendien stroom zodra ze op het lichtnet aangesloten zijn, ook al is het apparaat zelf uit.
* Onaantrekkelijk voor mij gezien ik geen zin heb om extra te betalen terwijl ik hier een goede 580 watter in mijn sys heb.
En wat betreft dat "niets nieuws onder de zon"... dit is de 1ste single GPU videokaart die extern gevoed gaat worden... wel nieuws onder de zon dus (en of je't positief vind mag ieder voor zich bepalen)
Die Dual GT van Asus heeft/had ook een externe voeding, maar daar kan ik me nog wel *iets* bij voorstellen gezien een speciaal design was met in feite 2 videokaarten op 1pcb die tegelijk van sap moeten worden voorzien. Het heeft i.i.g. niet mijn voorkeur...
Zoals je vroeg zal ik er even op in gaan...Althalus schreef op donderdag 17 november 2005 @ 00:11:
Asus kaart is weer dus een mooi aangepaste PCB met super stabiele voltagelijnen (externe adapter)!
Daar verwacht ik veel van. En misschien zijn strakkere timings de reden van een betere score op dezelfde snelheden?
Ten eerste denk ik niet dat Asus een eigen PCB gebruikt. Ik vermoed dat ze niet voldoende tijd hebben gehad om in zo korte tijd een eigen PCB te ontwikkelen voor een complexe chip als de R520. De kaart zal dus vermoedelijk gewoon gebaseerd zijn op het reference PCB (en daar lijkt het trouwens ook op).
Strakkere geheugentimings zijn ook een beetje unlikely, wie kan de timings beter instellen dan de fabrikant zelf, die de chip tenslotte ontwikkeld heeft en veel langer ermee getest heeft? Daarbij is een 10% snelheidstoename wel heel veel om toe te schrijven aan strakkere timings.
Of een (relatief goedkope) externe voeding stabielere voltlijnen kan leveren dan een goede interne voeding is dicutabel.Dus voor de duidelijkheid:
Dankzij een externe voeding kan er een stabielere voltage lijn worden geleverd met een hoge waarde.
Daardoor kan de core meer worden overclocked.
Een goede interne voeding is niet voor niets redelijk aan de prijs, gezien deze o.a. stroomstabilisators bevatten die fluctureringen op het lichtnet opvangen, en vele andere stabiliserende technieken in zich heeft (waaronder Active PFC, Active voltcontrole etc). Adapters met die stabilisators zijn nog duurder (kijk ook voor de grap maar eens naar wat een laptop of TFT adapter kost).
Gezien Asus niet heel erg veel extra gaat kunnen vragen voor de externe voeding kun je dus enige vraagtekens zetten bij de kwaliteit en zodoende effectiviteit. Ik heb persoonlijk in ieder geval meer vertrouwen in een stabiele interne kwaliteitsvoeding.
[ Voor 39% gewijzigd door Cheetah op 17-11-2005 01:31 ]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz