Toon posts:

[Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 24 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:
  • 2.874 views sinds 30-01-2008

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 01:13
Anoniem: 38733 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:01:
[...]

Nee, er zijn veel shops (de grotere) die zowiezo een niet tevreden geld retour garantie geven, online of niet.
sterker nog...dat is een verplichting voor alle webshops (10 dagen geld terug)...maar verzend/retourkosten zijn toch echt wel voor je eigen rekening (heb ik al 2x meegemaakt)

ze hoeven alleen voor het produkt geld terug te geven...jij hebt zelf de beslissing genomen om online te bestellen, en die kosten hoeven hun niet te dragen..

[Voor 21% gewijzigd door Mr. Detonator op 09-10-2005 20:05]

• Anoniem: 38733
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik bedoelde dus te zeggen dat er shops zijn die ook de garantie geven als je NIET online besteld, maar gewoon de kaart in de winkel afhaalt.

• Fiddle
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
hoe dan ook, het hoort gewoon niet, Ik ken die grappen ook uit het grote 6800le topic, ik ben ook eerlijk geweest en ik heb mijn kaart ook niet terug gebracht omdat hij niet verder als 12 pipes te unlocken viel.
Laten we der gewoon over op houden...

Asus ROG Strix X570-E Gaming, AMD Ryzen 7 5800X, NZXT Kraken X63, Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity OC, G.Skill Trident Z RGB, 2x Samsung 980 Pro 1TB, Fractal Design Define R6 USB-C, be quiet! Straight Power 11 750W

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Anoniem: 38733 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 16:32:
Deze vraag hoort hier niet thuis, svp nieuw topic openen. ;)

@CJ, ik denk dat als je de topicnaam verandert in "Ati Nieuwsdiscussie Topic", dus nieuws en discussie aan elkaar, dat je dan af bent van vragen zoals bovenstaande. Het nu losstaande woord "discussie" zal tot in de eeuwigheid voor onduidelijkheid zorgen bij sommige mensen, da's ondertussen wel duidelijk. :)
Ik zie hier wel een kern van waarheid in, feitelijk gaat het over discussie van nieuwe(re) zaken, niet enkel melden van nieuws en algemeen discussiëren over ATI. Of zit ik hier fout ?
Goed voorstel. 8)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 13:42
Tja ik wil nog wel eens een snelle gedachte wisseling hebben in me hooft :D Laat ik zo zeggen als ik er morgen een kan krijgen ( voor deze week of zo ) Dan doe ik dat. Clockt i niet jammer dan wachten we tot de R580.

Hardmodden heb ik zo vaak gedaan alleen in het begin wat probleempjes gehad met een doode kaart maar de v-mods van tegenwoordig zijn makkelijk en veiliger. Toen was het zo draatje los weertand oneindig voltage @ mem voluit dus mem dood of beschadicht :D Dat was toen dus het geval meer ik heb ook me X800 meteen gemod en me X850 Pro die ik eerst had ook nooit probs gehad. Radeon 9700 pro van 3 jaar terrug draait nu nog op v-mods 1.95v leeft ook nog steeds :) dus ik bedoel maar :D

Igg die XL zijn goedkoper ( 100 a 150 euro ) en met oc komen ze in de buurd qua core denk ik meer dan mem. Je zag ook dat die gast @ xs 700-700 haalde. Nu is mijn vraag hoe hoog was het voltage van het geugen ? want dat was bij de XL geloof ik 1.8 en de XT had 2.0. Dus mischien kun je daar ook nog iets meer uit halen. Maar de 950 die de XT haald kun je vergeten. Dus ik ben benieuwd :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-06 18:11

R-B

Blokkert

Astennu schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 23:32:
Tja ik wil nog wel eens een snelle gedachte wisseling hebben in me hooft :D Laat ik zo zeggen als ik er morgen een kan krijgen ( voor deze week of zo ) Dan doe ik dat. Clockt i niet jammer dan wachten we tot de R580.

Hardmodden heb ik zo vaak gedaan alleen in het begin wat probleempjes gehad met een doode kaart maar de v-mods van tegenwoordig zijn makkelijk en veiliger. Toen was het zo draatje los weertand oneindig voltage @ mem voluit dus mem dood of beschadicht :D Dat was toen dus het geval meer ik heb ook me X800 meteen gemod en me X850 Pro die ik eerst had ook nooit probs gehad. Radeon 9700 pro van 3 jaar terrug draait nu nog op v-mods 1.95v leeft ook nog steeds :) dus ik bedoel maar :D

Igg die XL zijn goedkoper ( 100 a 150 euro ) en met oc komen ze in de buurd qua core denk ik meer dan mem. Je zag ook dat die gast @ xs 700-700 haalde. Nu is mijn vraag hoe hoog was het voltage van het geugen ? want dat was bij de XL geloof ik 1.8 en de XT had 2.0. Dus mischien kun je daar ook nog iets meer uit halen. Maar de 950 die de XT haald kun je vergeten. Dus ik ben benieuwd :)
offtopic:
dislexie? aangezien stomme schrijffouten zie :P hoofT - draaTje - beschadiCHt - iGg - buurD - geugen - haalD - dooDe

ik vind de kaart nu nog even te duur.. denk zoals de meeste zeggen, over een maandje of 1/2 is hij al 100 euro goedkoper..

[Voor 4% gewijzigd door R-B op 10-10-2005 00:05]

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

• Astennu
R-B schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 00:03:
[...]

offtopic:
dislexie? aangezien stomme schrijffouten zie :P hoofT - draaTje - beschadiCHt - iGg - buurD - geugen - haalD - dooDe

ik vind de kaart nu nog even te duur.. denk zoals de meeste zeggen, over een maandje of 1/2 is hij al 100 euro goedkoper..
Dat denk ik niet. X800 XL kaarten koste toen ook geen 300 euro. Dat waren ze aan het einde nog niet eens. Dus ik denk dat i wel rond de 350 komen te zitten. Dus mischien 50 euro verschil ? Verder kunnen die kaarten tot nu toe best hard. Een gast @ XS haalde dus 700-700 met de XL. En dat ram is dus 1.4 Ns dus er zit denk ik wel meer in. Als je ziet dat de 1.26 ook 900+ halen. zal er wel 750 of meer in kunnen zitten. En dan heb je voor 400 een leuke kaart. Als het tegenvalt jammer. Maar die gozer die er nu een had was zeer te spreken over het beeld. Hij had ook een GTX maar hij vond de XL toch scherper beeld geven. Nou dat wil ik best wel eens zien :P Dus ik ga gewoon een gokje wagen. Maar eerst maar eens kijken of ik er een kan vinden.

[Voor 5% gewijzigd door Astennu op 10-10-2005 00:09]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• R-B

R-B

Blokkert

Astennu schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 00:08:
[...]

Dat denk ik niet. X800 XL kaarten koste toen ook geen 300 euro. Dat waren ze aan het einde nog niet eens. Dus ik denk dat i wel rond de 350 komen te zitten. Dus mischien 50 euro verschil ? Verder kunnen die kaarten tot nu toe best hard. Een gast @ XS haalde dus 700-700 met de XL. En dat ram is dus 1.4 Ns dus er zit denk ik wel meer in. Als je ziet dat de 1.26 ook 900+ halen. zal er wel 750 of meer in kunnen zitten. En dan heb je voor 400 een leuke kaart. Als het tegenvalt jammer. Maar die gozer die er nu een had was zeer te spreken over het beeld. Hij had ook een GTX maar hij vond de XL toch scherper beeld geven. Nou dat wil ik best wel eens zien :P Dus ik ga gewoon een gokje wagen. Maar eerst maar eens kijken of ik er een kan vinden.
Tja.. geduld nog even O+ Ik moet nieuwe pc.. maar die komt in dec/jan.. dan zie ik verder wat ik precies neem :)

[Voor 5% gewijzigd door R-B op 10-10-2005 00:13]

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-06 11:52

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

[...]

offtopic:
offtopic:
Jup, check zijn sig, dan zie je zijn "disclaimer" :D

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• Astennu
R-B schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 00:12:
[...]

Tja.. geduld nog even O+ Ik moet nieuwe pc.. maar die komt in dec/jan.. dan zie ik verder wat ik precies neem :)
Tja ik kan het me op het moment wel veroorloven om in jan die XI800 XL te verkopen en een R580 high en te kopen dus ja. Het is me hobby dus dan mag het wel iets meer kosten.

Anoniem: 9449

offtopic:
offtopic:
dyslexie? aangezien stomme schrijffouten zie :P dislexie

• R-B

R-B

Blokkert

screamteam schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 00:38:
[...]

offtopic:
Jup, check zijn sig, dan zie je zijn "disclaimer" :D
offtopic:
lol, over het hoofd gezien :>
Anoniem: 9449 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 01:13:
[...]

offtopic:
dyslexie? aangezien stomme schrijffouten zie :P dislexie
offtopic:
Nee, wist gewoon niet hoe je dat woord precies spelde :P

[Voor 3% gewijzigd door R-B op 10-10-2005 07:43]

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:35

Pubbert

random gestoord

[...]
ja...dat is nou het voordeel als je in een winkel werkt,,,,dus ?
[...]
dus bij jou zit er geen éxtra doos omheen als je iets besteld....meesta videokaarten die ik heb besteld, zitten nog eens in een extra doos, met allemaal van dat schuim....en die mag je van de postbode niet openmaken om te kontroleren !

is wel weer behoorlijk offtopic allemaal
haha, zie je het al voor je:

Postbode, mag ik even mijn pakje controleren.....?

Haal je de kaart eruit, ga je vrolijk 3dmarken en overclocken 8) Bevalt hij niet, dan geef je hem weer terug aan de wachtende postbode :+

Ik zit ook aan die X1800XL te denken, ik doe nu alles op mijn laptop met X700, maar heb het idee dat die bij Quake4 echt gaat zweten, ik had nu de aankoop van mijn bak zo rond januari/februari staan, maar ik denk dat ik die aankoop maar wat naar voren schuif. Wanneer komen die RD480 borden nou?

[Voor 15% gewijzigd door Pubbert op 10-10-2005 08:11]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Radeon X1800 XT CrossFire may require 800 Watts of power?
As you have probably read in the reviews, the new ATI X1000 series require a lot of power. We’ve learned that the X1800XT is a power pig, it can use up to 270w at full load. A typical AMD64 based system requires around 200w in a good case scenario. Two X1800XT cards in Crossfire could demand up to 540w, add this to a normal system power requirement and it could easily reach 740w or more if you use any extra devices.
http://www.ngohq.com/home...rticles&go=read&arc_id=49

Was deze al langs gekomen?

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-06 13:24

Krizzie

Progressive Music \o/

270Watt :/ Is zeker het max van het max, dat haalt de kaart nooit.

Geluidswolk

Anoniem: 79835

Krizzie schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 09:12:
270Watt :/ Is zeker het max van het max, dat haalt de kaart nooit.
Dat zijn watts op stock snelheid. Als je overklokt gaat je er een stuk overheen. Doe er dan nog eens een overklokte cpu bij en je zit snel aan 1000Watt

• Fiddle
  • Niet online
Dit lijkt me wel heel extreem allemaal... Ik heb zelf al zitten kijken maar der was nog nix over te vinden op de ati site. Weet iemand anders of ATI al over deze achterlijke voedingseisen heeft gesproken?

Asus ROG Strix X570-E Gaming, AMD Ryzen 7 5800X, NZXT Kraken X63, Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity OC, G.Skill Trident Z RGB, 2x Samsung 980 Pro 1TB, Fractal Design Define R6 USB-C, be quiet! Straight Power 11 750W

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50
Waar gaat al die warmte dan naartoe?
270Watt, ik geloof er niks van :P

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Jaaaahhhh, die PC Power & Cooling voedingen worden nu ineens meer dan enkel overbodige luxe:

http://www.frozencpu.com/images/products/detail_hires/psu-176.jpg

Turbo-Cool®1KW’s Next-Gen Specs:
  • 1000W Continuous and 1100W Peak
  • Fits Std. ATX Cases (20” min. depth)
  • +12VDC Rails Total 66A (70A Peak)
  • High Efficiency (85%) with .99 PFC
  • Amazingly Quiet Cooling System
  • Complete Array of Output Connectors
  • EPS12V, SLI, and SSI Compatibility
  • 5-Year Warranty; Unbeatable Support
Ik ben toch wel benieuwd of dit klopt. De eerdere reports van TomsHardware zeiden 130W ongeveer, niet het dubbele. Is het resultaat misschien voor Crossfire setupje ?

[Voor 14% gewijzigd door Phuncz op 10-10-2005 09:53]

• Astennu
Lol 800 watt my ass. De kaart + systeem gebruikte bij tomshwardware samen 295 wat MAX. Dus doe daar 150 bij ( die XT Gebruik ongeveer 100 ) zit je op 450 dus heb je genoeg aan een 600 550 watt voeding. Maar ik vind het toch idd allemaal veel. Ze moeten echt terrug naar de 300 Watt voedingen laptops gebruiken ook bijna niets en zijn ook rete snel. Ze kunnen dat wel voor desktops maken maar dan gaat er te veel tijd in zitten. Nja ik vraag me af wat je beter kunt hebben. Een goedkope computer of een lagere engergie rekening. In de loop van de jaren dat iemand zo een systeem gebruikt.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Een X1800XT ga je ook niet zomaar in een laptop zien. Het zijn meestal aangepaste cores die toch nog serieus voor een desktopkaart onderdoen. Een X1800XL verbruikte daarintegen wel minder als de helft van de XT...

• Astennu
Phuncz schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 10:18:
Een X1800XT ga je ook niet zomaar in een laptop zien. Het zijn meestal aangepaste cores die toch nog serieus voor een desktopkaart onderdoen. Een X1800XL verbruikte daarintegen wel minder als de helft van de XT...
Nja Me Laptop met Radeon 9700 Mobility doet echt niet onder. Ding haald een core speed van 525 zonder arties. Mijn broer Zijn X700 wil ook 450 halen maar die laptop heeft crappy cooling dus als dat iets beter zou zijn kwam er echt wel meer uit. En dat valt me geheel niet tegen als je ziet hoe zuinig die dingen zijn. Het geen wat de laptop GPu's tegenhoud is het geheugen wat gewoon erg laag geclockt is en dat ook niet echt wil oc'en.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Anders vechten jullie de "ik ben lame en ruil een kaart om omdat hij niet clocked" discussie ergens anders uit. En ja dat was een steek onder water, kunnen we ontopic gaan? Ik post hier niet veel meer, vroeger wel, maar lees nog steeds alles wat er gepost wordt in dit soort topics omdat het me gewoon enorm interesseert. En dan kan ik (en meer mensen) me irriteren aan gelul over winkeliers, het ja/nee over paper launch of niet en ga zo maar verder.

Genoeg gezeik van mijn kant. Ik zie het allemaal nog even aan met die kaarten, wat ik vreemd vind is dat ATi een launch doet met een kaart die een 'softground' probleem heeft, maar dat dat nu alweer opgelost is :/ ? Dus ze waren daar kaarten aan het maken, moesten haasten voor launch en lossen het daarna op? Ik zou er meer vertrouwen in hebben als ze problemen voor launch de wereld uit hielpen :) . Maar vooruit, een 'softground' kaart werkt natuurlijk ook gewoon goed op de normale clocks, maar is niet zo representatief (hoe hebben ze dat dan gedaan met de reviews naar sites en dergelijke, kregen die dan een niet representatieve kaart, vreemd toch? Ik zag al heel weinig overclock resultaten in de reviews :? ).

En verder werd er net voorgelegd dat je moest "opletten" dat je wel een 1.4ns XL zou krijgen, ik denk echter dat veruit de meeste kaarten 1.4ns hebben en dat je misschien er juist op moet letten dat je een 1.2ns kaart kan vinden, een werkelijk ondergewaarde XT. Maar dat baseer ik op mijn zoektocht toen naar Geforce4 kaarten met 3.6ns mem ipv 4ns standaard. 4ns was er altijd op een ti4200 (behalve op de 128MB modellen met 4.5 of 5ns zelfs) en je had ook versies (best een aantal van MSI toen) met 3.6ns mem, van de Ti4400.

Enfin, ik hou maar weer op met praten, lezen ligt me op het moment meer. Laten we het ontopic proberen te houden en veel plezier met de X1K :p ? Ciao.

(/me waves at Alex o/ )

De meeste mensen deugen!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Astennu schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 10:26:
[...]

Nja Me Laptop met Radeon 9700 Mobility doet echt niet onder. Ding haald een core speed van 525 zonder arties. Mijn broer Zijn X700 wil ook 450 halen maar die laptop heeft crappy cooling dus als dat iets beter zou zijn kwam er echt wel meer uit. En dat valt me geheel niet tegen als je ziet hoe zuinig die dingen zijn. Het geen wat de laptop GPu's tegenhoud is het geheugen wat gewoon erg laag geclockt is en dat ook niet echt wil oc'en.
clockspeed != performance. Zowiezo zijn energiebesparende functies gebruikt (extra agressieve Cool'n'Quiet functie bv.) en zijn ook op een energiezuinigere manier gefabriceerd. Dat gecombineerd met idd. trager geheugen dat minder volt nodig heeft, zorgt voor een verlaagd verbruik.

[Voor 51% gewijzigd door Phuncz op 10-10-2005 10:46]

• Astennu
Phuncz schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 10:45:
[...]

clockspeed != performance. Zowiezo zijn energiebesparende functies gebruikt (extra agressieve Cool'n'Quiet functie bv.) en zijn ook op een energiezuinigere manier gefabriceerd. Dat gecombineerd met idd. trager geheugen dat minder volt nodig heeft, zorgt voor een verlaagd verbruik.
Maar gewoon alleen het terrug clocken bij idle windows gebruik is al erg handig. Waarom die stroom er onodig door heen jagen. En ik denk toch wel dat een Mobility cooler loopt als de clocks gelijk zijn aan die van een desktop. chip. Gebruik van andere transisors en dat soort dingen. Mja het wordt tijd dat proccesors en vga kaarten maar weer eens wat zuiniger gaan worden.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het is ook dat hij cooler loopt met gelijke clocks aan de desktopvariant. Zowiezo schakelen hedendaagse videokaarten bepaalde delen van de chip uit bij non-3D gebruik. Dat zal je ook bij je X850 zien. Als je ATI Tray Tools hebt, kan je dat mooi zien bij Overclocking door het "Show ..." knopje te drukken. 2D geeft bij mij 32° C, 3D geeft 52°C.

• Astennu
Phuncz schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 11:00:
Het is ook dat hij cooler loopt met gelijke clocks aan de desktopvariant. Zowiezo schakelen hedendaagse videokaarten bepaalde delen van de chip uit bij non-3D gebruik. Dat zal je ook bij je X850 zien. Als je ATI Tray Tools hebt, kan je dat mooi zien bij Overclocking door het "Show ..." knopje te drukken. 2D geeft bij mij 32° C, 3D geeft 52°C.
Nou daar ben ik he tniet helemaal mee eens als je dat show render windows opend. DAn gaat i ook echt zwaar 3d reken werk doen. De chip is in windows idle. Ik denk dat als je BV media player visualisaties aan zet die temps ook gehaald worden. ( Windows ui is ook 3D alleen vereist minder rekenwerk ) Want mijn clock speeds zijn geforceerd op 610-600

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik zei ook niet dat het iets met clocks te maken had :) Dan had ik verwezen naar de Centrino, die lager clocked bij matig gebruik. Ik bedoel dus dat bepaalde zaken uitgeschakeld worden. Verklaar anders eens waarom vroeger een processor tussen idle en load weinig verschil had, toen die technologie nog niet bestond ? Ik nam trouwens ATI Tray Tools als voorbeeld omdat je daar ook de temp real-time kan uitlezen, wat handiger :) Windows XP gebruikt idd ook videokaartbewerkingen, maar is niet 3D. Het gebruikt zover ik weet DirectDraw om te renderen.

[Voor 44% gewijzigd door Phuncz op 10-10-2005 11:43]

Phuncz schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 10:18:
Overigens zal de R520 zich geen weg banen naar de Mobility Radeon reeks... M58 is gebaseerd op een andere chip voor zover ik weet. :Y)
marzzman schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 10:42:
Genoeg gezeik van mijn kant. Ik zie het allemaal nog even aan met die kaarten, wat ik vreemd vind is dat ATi een launch doet met een kaart die een 'softground' probleem heeft, maar dat dat nu alweer opgelost is :/ ? Dus ze waren daar kaarten aan het maken, moesten haasten voor launch en lossen het daarna op? Ik zou er meer vertrouwen in hebben als ze problemen voor launch de wereld uit hielpen :) . Maar vooruit, een 'softground' kaart werkt natuurlijk ook gewoon goed op de normale clocks, maar is niet zo representatief (hoe hebben ze dat dan gedaan met de reviews naar sites en dergelijke, kregen die dan een niet representatieve kaart, vreemd toch? Ik zag al heel weinig overclock resultaten in de reviews :? ).
ATi had het softground probleem ook opgelost voor de launch. ATi kwam er eind Juli achter wat het probleem was, fixte toen het probleem en daarna duurde het nog een paar dagen voordat de nieuwe revisie van de band kwam rollen bij TSMC (ong. medio Augustus). Daarna moet de core natuurlijk uitvoerig getest worden alvorens het in massa productie gaat. Dus ik denk dat de 'gefixte' R520 begin September in massaproductie is gegaan bij TSMC.

Of het verhaal klopt dat ATi al een maand voordat ze het probleem fixten orders had geplaatst voor de R520s met softground probleem die niet verder wilden dan 500Mhz, zal waarschijnlijk nooit echt bekend worden tenzij mensen straks de revisie nummers gaan controleren en op overklokbaarheid gaan testen. Het lijkt me echter niet onwaarschijnlijk dat ATi inderdaad al orders had geplaatst voor de 'softground' cores. De snelheden van de XL stonden namelijk al vast (500/500) en de softground-chips zijn verder volledig functioneel. Alleen ze halen niet altijd XT snelheden. Dus ATi had best een maand van te voren de XL-cores kunnen bestellen om toch te kunnen voldoen aan leverbaarheid bij launch.

Overigens verwacht ik dat verschillende 'goedkopere' merken de XL zullen voorzien van 2.0ns geheugen als dit goedkoper is. 2.0ns geheugen is nu al zo lang op de markt en goed te krijgen (zelfde geldt voor 1.6) dat dit veel goedkoper zou moeten zijn dan 1.4 of 1.2ns. 1.6ns geheugen is al overkill, laat staan dat 1.4 meer dan genoeg is.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

CJ schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 12:14:
[...]

Overigens zal de R520 zich geen weg banen naar de Mobility Radeon reeks... M58 is gebaseerd op een andere chip voor zover ik weet. :Y)
Dat zou me ook niet zo verstandig lijken, het ziet er naar uit dat de R520 nogal stroomgulzig is over zowat de hele lijn met de XT als echte uitschieter.

• R-B

R-B

Blokkert

hmmz, kan nog leuk gaan worden als hij echt 800 watt gaat gebruiken, ik wil eerste bewijzen zien dat het ook werkelijk waar is. Anders koop je voor jan lul een 1000 watt voeding.. Wait and we will see :)

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Phuncz schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 12:24:
[...]

Dat zou me ook niet zo verstandig lijken, het ziet er naar uit dat de R520 nogal stroomgulzig is over zowat de hele lijn met de XT als echte uitschieter.
Tja, dat was de 6800ultra ook, en daar is ook een stuk zuinigere mobiele versie van, evenals de X800, die had in desktop vorm ook genoeg power nodig.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• edward2
  • Laatst online: 25-05 02:13

edward2

Schieten op de beesten

Het is echt weer zo'n typische ATI launch, een paar uitzonderingen in het belooofde land en de Benelux/Europa die weer vertrouwd niet meeteld.
Hopelijk is het met de XT anders, maar het nu al zoeken naar shops in de VS die naar Europa verzenden is waarschijnlijk geen slecht idee, aangezien ik opnieuwe verwacht date Bin Laden makkelijker te vinden zal zijn dan een XI800XT in nov in NL.

Niet op voorraad.

Phuncz schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 12:24:
[...]

Als ik ATi was zou ik een variant van de R580 gebruiken voor de mobility reeks. Dus bv 8 ROPs met elk 3 Pixelshader Processors, dus 24 PSPs in totaal en 8 texture units en een 256-bit memory interface. De RV530 is 157M transistoren met 4 ROPs en 12 PSPs. Verdubbel dit aantal en je hebt een mobility chip van ongeveer 200M transistoren. Of wacht, zou dat RV560 zijn?

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 19:51
Die R580, is daar eigenlijk al iets van bekend, behalve dat ie rond januari uitkomt?
Ik hou dit topic namelijk pas in de gaten sinds de X1000-series.
Wil mijn GPU upgraden, maar weet nog niet of ik er nu een moet kiezen of nog even wachten op de R580.

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:43
Single X1800XT card can beat SLI

When it's heavily overclocked

By Fuad Abazovic: Monday 10 October 2005, 12:21

ONCE YOU move to overclocking, the R520 - Radeon X1800XT starts to look much better. When you test the card side by side with a 7800 GTX you kind of get almost the same performance but only when you overclock.
We managed to get one of the screenshots of the overclocking that took place last week at Ibiza, European capital of parties. If you cool it properly, the R520, X1800XT can reach some magnificent speeds and performance.

Finish overclocker Maki managed to overclock the card to 12278 in 3Dmark05. He overclocked the card from a default 625MHz core/1500MHz memory to a magnificent 877.5MHz core and 1980MHz memory. He used dry ice and he cooled the FX 57 to 3617.5 MHz to reach this score.

This score is higher than normal non overclocked two Geforce 7800GTX in SLI as we tried to play with those two cards here. This little experiment shows one totally unexplored part of R520 chip as it can be overclocked sky high. Maybe this can help you make a buying decision. We've even heard you can reach 10000+ in 3Dmark05 with normal air cooling. Stay tuned, we're trying to do just that.

Here is the picture. (zie bron)
Bron : the Inquirer

[Voor 15% gewijzigd door Harmsen op 10-10-2005 14:05]

What a fine day for Science! | Specs

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 18:55
Had die 7800gtx sli ook de beschikking over een fx57 @ 3617.5mhz?

edit: tja, ik blijf het herhalen, maar alsof 3dmark zoveel zegt. Laat ze eerst een paar representatieve gamebenchmarks uitvoeren (dus geen hl2 of doom3) en kijk dan of een x1800xt een sli config aankan.

[Voor 64% gewijzigd door Benotti op 10-10-2005 14:16]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het zou natuurlijk goed kunnen dat binnenkort de kaartfabrikanten aardig overclockte (TOP vind ik een sullig woord) kaarten gaat bieden. Ben benieuwd naar resultaten met waterkoeling en voltmodje, dan eigenlijk naar de resultaten van de prestatie en de stroombehoeften :)

• Astennu
Jah die 10k haal je idd wel op lucht. Als je al ziet dat stock 9500 te doen is. Verder zijn dit wel goede OC kaarten.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die R580 Wordt dit nu echt een RV530 x 3 of is er nog meer ??

Ik heb gebeld voor de XI800 XL kaarten maar zijn niet te krijgen. De winkels in de PW verwachten ze over 1 a 2 weken. Dus dat is ook hopeloos. Mja daarvoor woon je in NL die komen altijd als een van de laatste.

Anoniem: 79835

Astennu schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 14:16:
Jah die 10k haal je idd wel op lucht. Als je al ziet dat stock 9500 te doen is. Verder zijn dit wel goede OC kaarten.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die R580 Wordt dit nu echt een RV530 x 3 of is er nog meer ??

Ik heb gebeld voor de XI800 XL kaarten maar zijn niet te krijgen. De winkels in de PW verwachten ze over 1 a 2 weken. Dus dat is ook hopeloos. Mja daarvoor woon je in NL die komen altijd als een van de laatste.
Er is nochtans een gpu fabrikant die aangetoond heeft dat er ook in Nederland kaarten vanaf dag 1 beschikbaar kunnen zijn.

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:26

Aight!

'A toy robot...'

Leuk dat ze die kaarten zo hoog clocken en je mooi een potje 3dmark ga doen, maja ik wil dus eventjes 3 uur gamen, moet ik om de 10 minuten mijn ijs vervangen, omdat het op is :P

Leuk is dat!, dus eigenlijk helemaal nutteloos.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Eigenlijk ook niet. Later als de yields beter zijn, kan het ook zijn dat ie een stuk verder kan overklokken dan nu met bv. waterkoeling. Het laat ook toe om gedetaileerder te zien hoe de prestaties per MHz zijn.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Anoniem: 79835 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 14:30:
[...]

Er is nochtans een gpu fabrikant die aangetoond heeft dat er ook in Nederland kaarten vanaf dag 1 beschikbaar kunnen zijn.
Yep, zowel de 6-serie, als de 7-serie waren goed te krijgen.

Matrox en ATI zijn al jaren een pain in the ass. De Matrox G400 Max heb ik bijna een jaar nagejaagd zonder succes. Bij elke launch van ATI hoop je dat ze geleerd hebbben van deze praktijken, maar dat blijkt keer op keer erg naif te zijn.........

Niet op voorraad.

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

edward2 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 15:52:
[...]

Yep, zowel de 6-serie, als de 7-serie waren goed te krijgen.

Matrox en ATI zijn al jaren een pain in the ass. De Matrox G400 Max heb ik bijna een jaar nagejaagd zonder succes. Bij elke launch van ATI hoop je dat ze geleerd hebbben van deze praktijken, maar dat blijkt keer op keer erg naif te zijn.........
Ach, de 6800's waren ook echt niet goed te verkrijgen, vooral de Ultra niet.

Misschien wel beter dan de X8 serie, maar even goed heeft het lang genoeg geduurd. Toen ik mijn X800Pro al had waren er nog maar amper 6800Ultra's of X800XT's te vinden.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:26

Aight!

'A toy robot...'

6800GT was er in overvloed.

X800Pro ook, en na een tijdje kwam de 6800 Ultra ook in overvloed, toen kwam de refresh van de X850, en toen was alles weer goed :)

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-04 08:22
leuke slide's over de "waarheid" van Nvidia ... :P en NVidia gaat waarschijnlijk dus een 512MB versie op de markt gooien... mja het is en blijft de L'inq die het verteld...

[Voor 46% gewijzigd door jimbojansen op 10-10-2005 16:23]

• shuogg
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-12-2020
http://www.techpowerup.co...mages/WhatToExpect-14.jpg

Die slide alleen al _/-\o_
Dat ATi denkt dat ook maar iemand het merendeel van de rommel in die slides gaat geloven :'). Tuurlijk zitten er goede punten tussen, maar het merendeel is gewoonweg onzin. En 100% performance gain boven de 7800GTX? Misschien in één extreem specifiek geval.

Maar ook dingen als efficiëntie van de X1800XT, als de X1800XT iets niet is, dan is het efficiënt. Misschien qua performance/pipe ja, maar performance/watt? :{

[Voor 19% gewijzigd door shuogg op 10-10-2005 16:30]

specs desktop | specs laptop

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:26
Wel lachen die oorlog, levert leuke slides op. Duidelijk dat Ati ff terugslaat na de CF slides door nV gemaakt. _/-\o_

• jimbojansen
Wie zegt dat het door ATi gemaakt is!?.. er staat ook op het begin dat ze niet weten door wie het gemaakt is.. kan ook gewoon door een user zijn gemaakt.. :P

• shuogg
jimbojansen90 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 16:34:
[...]

Wie zegt dat het door ATi gemaakt is!?.. er staat ook op het begin dat ze niet weten door wie het gemaakt is.. kan ook gewoon door een user zijn gemaakt.. :P
Gewoonlijk zijn het ATi en nVidia zelf ;)

• jimbojansen
shuogg schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 16:47:
[...]

Gewoonlijk zijn het ATi en nVidia zelf ;)
Weet je niet en zul je ook nooit weten :P ... behalve als ATi het toegeeft.. :)

[Voor 8% gewijzigd door jimbojansen op 10-10-2005 16:51]

shuogg schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 16:27:
http://www.techpowerup.co...mages/WhatToExpect-14.jpg

Die slide alleen al _/-\o_
Dat ATi denkt dat ook maar iemand het merendeel van de rommel in die slides gaat geloven :'). Tuurlijk zitten er goede punten tussen, maar het merendeel is gewoonweg onzin. En 100% performance gain boven de 7800GTX? Misschien in één extreem specifiek geval.

Maar ook dingen als efficiëntie van de X1800XT, als de X1800XT iets niet is, dan is het efficiënt. Misschien qua performance/pipe ja, maar performance/watt? :{
Tja, iedereen kan zo'n slideshow maken. Maar het is net als met nV's CrossFire PDF. Eigenlijk zitten er punten in die je gewoon niet kan ontkennen als waarheid. Zo veel 'rommel' staat er namelijk niet in behalve dan het 'MSRP' verhaal...

- nV faalt voor de SM3.0 tests van Microsoft. Dit is al meerdere malen naar voren gehaald. ATi slaagt voor elke test. Wat doen ze hier niet goed? Waarom slagen nV kaarten hier niet voor?
- Heavy Dynamic Branching is inderdaad 2x zo snel als op nV kaarten. Zie bv de tests van Xbit waar zelfs een X1600XT de GTX voorbij streeft. Als binnenkort games uitgebreid gebruik gaan maken van Dynamic Branching (toch 'de feature' van SM3) dan zie je het verschil wel degelijk. nV raadt devs zelfs aan om spaarzaam met dynamic branching om te gaan vanwege de performancedrop die het kan opleveren op hun hardware. Misschien is dit dan wel 'één geval', maar het is wel datgene wat SM3.0 juist zo interessant maakt.
- ATi ondersteunt inderdaad al sinds 2002 HDR, maar nV heeft altijd aan de man proberen te brengen dat zij de eerste waren en/of dat hun manier de beste (soms zelfs enige goede) manier van HDR is.
- nV heeft publiekelijk gezegd dat het voorlopig nog wel even zal duren voordat er hardware is die HDR + AA kan. Een paar maanden later is de X1K serie er die het wel ondersteunt.
- nV released inderdaad drivers vlak voor de launch, maar ipv de echte issues te fixen, proberen ze (zeer begrijpelijk) in de games die vaak gebenchmarkt worden er meer fps uit te persen. Maar een echte definitieve (noob-vrije, dus niet zelf hoeven kloten in je CP) shimmerfix is er niet.

Dus wie het document ook gemaakt heeft, het is gewoon een opsomming van alle 'zwakke punten' van nV, net zoals nV dat ook heeft gedaan met de X800 serie en met CrossFire. Dat gebeurt over en weer.

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 18:55
rofl, leuke slides :P

Punt is dat dit soort slides gewoon té biased zijn om serieus te nemen. Beide kampen hebben natuurlijk minpunten, dus reken maar dat dit extra hard eruit worden gelicht waardoor ze altijd wel stukjes waarheden bevatten, maar mede vanwege de onzin kun je dit soort dingen gewoon niet serieus nemen :P (onzin als in onwaarheden of niet ter doene zaken)

Als je wilt weten welke kaart beter is, pak je er het best een review van bijv. Anandtech erbij. Dit is gewoon leuk lachvoer :P

[Voor 93% gewijzigd door Benotti op 10-10-2005 17:08]

• Mr. Detonator
CJ schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 12:14:
[...]

Of het verhaal klopt dat ATi al een maand voordat ze het probleem fixten orders had geplaatst voor de R520s met softground probleem die niet verder wilden dan 500Mhz, zal waarschijnlijk nooit echt bekend worden tenzij mensen straks de revisie nummers gaan controleren en op overklokbaarheid gaan testen. Het lijkt me echter niet onwaarschijnlijk dat ATi inderdaad al orders had geplaatst voor de 'softground' cores. De snelheden van de XL stonden namelijk al vast (500/500) en de softground-chips zijn verder volledig functioneel. Alleen ze halen niet altijd XT snelheden. Dus ATi had best een maand van te voren de XL-cores kunnen bestellen om toch te kunnen voldoen aan leverbaarheid bij launch.
.
http://www.thelab.gr/attachment.php?s=&postid=290593

als ik dit plaatje zo bekijk, lijkt me dat een gpu van week 37 (half september)... 200537ste week

[Voor 6% gewijzigd door Mr. Detonator op 10-10-2005 17:10]

Mr. Detonator schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 17:09:
[...]

[afbeelding]

als ik dit plaatje zo bekijk, lijkt me dat een gpu van week 37 (half september)... 200537ste week
A15 duidt ook op de nieuwste versie. Er zijn ook X1800XLs met de A14 versie. Volgens mij had de R520 tot aan de 4de respin het softground probleem?

• Mr. Detonator
misschien dat we 5nov. échte vergelijkingen kunnen maken :)

http://www.theinq.com/?article=26819

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Week 34, dat is vast de introductiedatum in de Benelux ;)
Wedden dat die 512mb GTX in NL nog eerder verkrijgbaar is?

Zo genoeg gerant, wat een stomme (klok voor klok) vergelijking trouwens op driverheavens net.
De XI800(XT) is een minder parrallelle architectuur dan de GFTX7800 en heft dit op met hoge frequenties. Verder hebben ze niet naar het effect van de shader scheduler gekeken (valt ook niet mee, en kan alleen op devs niveau gedaan worden) laat staan de branching....

Niet op voorraad.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-06 12:45
Wist iemand al dat RV560 en RV535 80nm zijn? R580 RV505zijn 90nm.
RV505 is dus ook 80nm.

RV505 Samples in Dec, MP Feb
De andere 2 volgen pas in Q2.

[Voor 43% gewijzigd door The Source op 10-10-2005 20:10]

• shuogg
The Source schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 19:14:
Wist iemand al dat RV560 en RV535 80nm zijn? R580 en RV505 zijn 90nm.
80nm, wow, dat is snel. Hoe zouden die yields zijn?

• Oet

Oet

Ik zag net de X1800XL van Sapphire bij onze NL-distributeur staan voor 335,- excl.. Geen voorraad helaas.

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature

• jimbojansen
screamteam schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 20:38:
Ik zag net de X1800XL van Sapphire bij onze NL-distributeur staan voor 335,- excl.. Geen voorraad helaas.
Das dusz ong. 450 euro... :r

• shuogg
Kan de MSRP nog steeds zoveel lager zijn dan die van nV, maar ik ga toch liever voor de straatprijzen.

• Oet

Oet

Voor computerhandelaars die zuiver en alleen inkopen doen bij NL-distributeurs, er zijn er ook zat die zelf doen importeren enzo, dan wordt de prijs natuurlijk een stuk lager, mja daarmee ook de garantie helaas....

• jimbojansen
shuogg schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 20:58:
[...]

Kan de MSRP nog steeds zoveel lager zijn dan die van nV, maar ik ga toch liever voor de straatprijzen.
Ach ik denk dat de prijzen wel naar beneden gaan naarmate ze meer beschikbaar worden.... was ook met de 7800GTX... _/-\o_

• shuogg
jimbojansen90 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 21:34:
[...]

Ach ik denk dat de prijzen wel naar beneden gaan naarmate ze meer beschikbaar worden.... was ook met de 7800GTX... _/-\o_
True, maar het duurt wel allemaal ERG lang hoor.....
Ik zou persoonlijk niet meer gaan voor een R520 maar het gewoon nog ff uitzitten voor een R580 (al is het dan wel weer zo dat als ik voor laten we zeggen een december een nieuwe videokaart moest hebben er een X1800XL of XT zou komen.)

• Mr. Detonator
FirefoxAG schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 03:41:
[...]

of anders met een 256mb XT met zijn geheugen gedownclocked naar 1200mhz (net als GTX). Dan kunnen we echt effectief de performance van de X1800XT core met die van de 7800GTX core vergelijken, zonder geheugenvoordelen... lijkt me een zeer boeiende test :)
Daarmee kan namelijk 1 op 1 de efficientie van die 2 cores ten opzichte van elkaar vergeleken worden, zowel met als zonder AA. ...
CJ schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 06:51:
[...]

Dan zal je toch eerst even 8 pipelines van de 7800GTX moeten uitschakelen en 195Mhz (of in jouw geval 135Mhz) van de X1800XT af moeten halen. Anders zal je nooit de efficientie van de beide cores kunnen vergelijken. .
bij driverheaven hebben ze de efficientie van de r520/g70 vergeleken...

dus op de gtx hebben ze 8 pipes uitgeschakeld, en allebei de kaarten draaien op gelijke clocks:

ook hebben ze de goeie driver gebruikt (81.84)

http://www.driverheaven.net/articles/efficiency/testing2.htm

de g70 is veel efficienter met gelijke clocks/pipes, alleen met hdr wint de r520 (en dan heeft de r520 zelfs nog 256mb meer)

http://www.driverheaven.net/articles/efficiency/flashers/css.jpg

http://www.driverheaven.net/articles/efficiency/flashers/doom3.jpg

[Voor 92% gewijzigd door Mr. Detonator op 10-10-2005 22:18]

• jimbojansen
nou ik vind 81.84 geen "goede" driver.. het is nog een beta en zit nog vol met bugs... 8)7 mja.. MIJN mening.. en ik heb geen zin om weer een onzinnige discussie te starten/aangaan .... :P hopen dat ATi binnekort ook met hun DualCore drivers komt... en optimalisaties voor X1x00 series,,, _/-\o_

• shuogg
jimbojansen90 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:24:
nou ik vind 81.84 geen "goede" driver.. het is nog een beta en zit nog vol met bugs... 8)7 mja.. MIJN mening.. en ik heb geen zin om weer een onzinnige discussie te starten/aangaan .... :P hopen dat ATi binnekort ook met hun DualCore drivers komt... en optimalisaties voor X1x00 series,,, _/-\o_
Ik moet de eerste bugs nog zien, driver bevalt me voorlopig prima in F.E.A.R., B&W2, AoE3, Blitzkrieg 2 en CoD2. Verder nog niks geprobeerd.

Anoniem: 54475

Mr. Detonator schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:00:
[...]

[...]

dus op de gtx hebben ze 8 pipes uitgeschakeld, en allebei de kaarten draaien op gelijke clocks:

de g70 is veel efficienter met gelijke clocks/pipes, alleen met hdr wint de r520 (en dan heeft de r520 zelfs nog 256mb meer)

[afbeelding]

[afbeelding]
Desondanks zie je in deze test de 7800gtx het onderspit delven tegen een X850XT... van efficientie gesproken.
Ga d'r anders ff voor zitten, is een bende leesvoer. }:O

link voor de tests: http://www.tgdaily.com/2005/10/07/stanford_gpgpu/index.html

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 54475 op 10-10-2005 22:48. Reden: linkje vergeten..........]

Anoniem: 61946

Anoniem: 54475 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:47:
Desondanks zie je in deze test de 7800gtx het onderspit delven tegen een X850XT... van efficientie gesproken.
Da's een beetje appels met peren vergelijken natuurlijk. Wel mooi om te zien!

Anoniem: 54475

Denk het niet. Hier wordt de efficientie van de verschillende cores aangetoond zonder "speciale" benches... Gewoon core tegen core uiteraard, zonder het gezemel over geheugen, snelheid, en de welbekende benches. Ook speelt de snelheid in deze geen rol. Ook de core van de R520 wordt ernaast gelgd. Nix dus appels met peren, nu is het gewoon: core tegen core... wat willen de "groenen" eigenlijk nog meer? |:(

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 54475 op 10-10-2005 23:20]

Anoniem: 123357

Wat ik zojuist zag bij een distributeur in België

http://img358.imageshack.us/img358/5605/x1800xt6ub.th.jpg

Komt dus 540€ incl. 21% BTW (België = 21% ipv 19%)

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 123357 op 10-10-2005 23:38]

• Upke dupke
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-06 15:29

Upke dupke

Oompa Loompa

Ligt het nu aan mij of is dat voor deze tijd van het jaar een koopje? (althans voor de Radeon serie)

Edit: oh shit, de btw ja. Goed laat maar. Hahaha :D

[Voor 22% gewijzigd door Upke dupke op 11-10-2005 00:08]

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Efficiëntie heeft niet alleen met perf. per kloktik te maken.

[Voor 7% gewijzigd door edward2 op 10-10-2005 23:47]

Niet op voorraad.

• Mr. Detonator
edward2 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:40:
Efficiëntie heeft niets met perf. per kloktik te maken.
efficientie kan op verschillende gebieden betrekking hebben...óók de performance per kloktik hoort daarbij...maar ook performance per watt bijvoorbeeld...

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Mr. Detonator schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:49:
[...]

efficientie kan op verschillende gebieden betrekking hebben...óók de performance per kloktik hoort daarbij...maar ook performance per watt bijvoorbeeld...
Daarom had ik m'n post al gewijzigd. Ik denk dat je efficientie uit veel meer vlakken moet afleiden. Om efficientie alleen aan de freqentie te relateren vind ik te kort door de bocht. Dan zal een fysiek smalle architectuur altijd in het nadeel zijn, terwijl je mi ook moet kijken naar de hoeveelheid silicon (opp. die, transistor), idd het aantal watts, de totale aantal bewerkingen door de alu's, de handling van HDR+AA , de max hoeveel shaderoperaties, dus het totale kunnen etc.

Wat hier gewoon gedaan is, is de designkeuze en daarmee het voordeel van een hoog geklokte architectuur, teniet doen door de XI800XT terug te klokken.

[Voor 4% gewijzigd door edward2 op 11-10-2005 00:21]

Niet op voorraad.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-06 12:45
Anoniem: 123357 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:22:

[afbeelding]

Die stock status klopt niet, want ze hebben dat item niet op stock.

Anoniem: 110689

Benotti schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 21:49:
[...]

Waarom? zoon nutteloze post :/

Of je zegt waarom, of je houdt je mond.
Ja, sorry. Ik ben geen regular poster dus mn replies zijn niet zo snel. Ik kan niet zeggen hoe ik er exact aan kom. Het is iig wel legaal, en komt (ofcourse) niet uit nederland. Aangezien hij er vandaag nog niet is hoop ik morgen op het juiste moment thuis te zijn. Anders moet ik em weer gaan ophalen bij het regionale fed-ex kantoor of een nieuwe afspraak maken voor bezorging.
En nee, ik kan niet aan nog meer kaarten komen. Dit was al een HUGE favor van iemand anders voor mij.

I'll be back
Mr. Detonator schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 22:00:
[...]

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Je kan dit heel moeilijk vergelijken. Ja, er zijn evenveel pipes, ja de kloksnelheden zijn even snel. Maar het zijn twee verschillende architecturen, die afhankelijk zijn van allerlei andere zaken zoals hoe is een game geprogrammeerd? is een applicatie juist pixelshader intensief of vertexshader intensief? Bij de X1K serie kan je je afvragen in hoeverre de drivers voor de Ultra Threaded cores geoptimaliseerd zijn (nieuwe architecturen hebben altijd een aantal driverrevisies nodig om te rijpen).

Daarnaast leunt de R520 erg op hoge snelheden. Daar is de hele architectuur om heen gebouwd. De R520 is er niet voor gemaakt om op lage kloksnelheden te draaien. Ik kan me daarbij goed voorstellen dat een R520 efficienter zou kunnen werken op bv 600Mhz dan op 450Mhz en dat bepaalde optimalisaties teniet gaan wanneer er op een lagere kloksnelheid gewerkt wordt. De G70 aan de andere kant is gebouwd op efficientie in de breedte, dwz meer pipelines en meer ALUs per pipe. Daardoor hoeft-ie ook minder snel te draaien als een R520. Als je het goed bekijkt dan heeft de G70 meer rekenkracht door z'n twee ALUs per pipe, terwijl ATi het met 1 moet doen nu. Wie is er dan efficienter?

Met R580 zal ATi echter ook de breedte in gaan. De eerste mobiele high end chip (M58) zal waarschijnlijk dus gebaseerd zijn op R580. ATi kan dan namelijk de breedte in en daardoor de kloksnelheden omlaag gooien zodat het stroomverbruik ook binnen de perken blijft.

Imo is het interessanter om een X1800XT te vergelijken met een X850XT door dezelfde clockspeeds te gebruiken, dan twee compleet verschillende architecturen van twee verschillende fabrikanten. Het is net zo zinloos als een Athlon64 te vergelijken met een P4 en je dan afvragen wie er klok voor klok sneller is.

Mr. Detonator schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 17:09:
[...]

[afbeelding]

Hieronder een plaatje van een X1800XL core die getest werd door Hardware.FR:

http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/14/IMG0014561_1.jpg

Revisie A14
0532AAY

Week 32 is begin Augustus. Dit ziet er dus naar uit alsof deze cores inderdaad nog het softground probleem hebben.

Hieronder de X1800XT die getest is door hun:

http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/14/IMG0014562_1.jpg

Revisie A15
0537AAY

Dus ook week 37. Waarschijnlijk zijn alle XTs dus voorzien van A15 revisies.

[Voor 12% gewijzigd door CJ op 11-10-2005 02:46]

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-06 13:24

Krizzie

Progressive Music \o/

Anoniem: 123357 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:22:

[afbeelding]

De XT had toch een dual slot koeler? :?

Geluidswolk

Anoniem: 123357

Krizzie schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 08:11:
[...]

De XT had toch een dual slot koeler? :?
Afbeelding zal niet kloppen he zie je wel vaker bij distri's.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ik quote een kennis van me.
Ik heb de X1800XT al binnen, wat een lomp groot ding is dat zeg

Anoniem: 61946

Anoniem: 54475 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:20:
Denk het niet. Hier wordt de efficientie van de verschillende cores aangetoond zonder "speciale" benches... Gewoon core tegen core uiteraard, zonder het gezemel over geheugen, snelheid, en de welbekende benches. Ook speelt de snelheid in deze geen rol. Ook de core van de R520 wordt ernaast gelgd. Nix dus appels met peren, nu is het gewoon: core tegen core... wat willen de "groenen" eigenlijk nog meer? |:(
VPU's zijn ontworpen om (3D) beelden zo snel mogelijk en een zo hoog mogelijke IQ weer te geven. Dat ze ook voor andere doeleinden erg effecient zijn is natuurlijk heel erg mooi, maar heeft weinig met het doel waarvoor ze ontworpen zijn te maken.

In mijn ogen dus wel degeliojk appels met peren.

Ik zal maar net doen of ik je "groene" opmerking niet heb gelezen. Ik ben vaak voor "rood" uitgemaakt (niet of tweakers overig), maar nog nbooit voor groen. Heeft ook verder weining met de motivatie van m'n post te maken.

• Astennu
CJ schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 02:07:
[...]

Je kan dit heel moeilijk vergelijken. Ja, er zijn evenveel pipes, ja de kloksnelheden zijn even snel. Maar het zijn twee verschillende architecturen, die afhankelijk zijn van allerlei andere zaken zoals hoe is een game geprogrammeerd? is een applicatie juist pixelshader intensief of vertexshader intensief? Bij de X1K serie kan je je afvragen in hoeverre de drivers voor de Ultra Threaded cores geoptimaliseerd zijn (nieuwe architecturen hebben altijd een aantal driverrevisies nodig om te rijpen).

Daarnaast leunt de R520 erg op hoge snelheden. Daar is de hele architectuur om heen gebouwd. De R520 is er niet voor gemaakt om op lage kloksnelheden te draaien. Ik kan me daarbij goed voorstellen dat een R520 efficienter zou kunnen werken op bv 600Mhz dan op 450Mhz en dat bepaalde optimalisaties teniet gaan wanneer er op een lagere kloksnelheid gewerkt wordt. De G70 aan de andere kant is gebouwd op efficientie in de breedte, dwz meer pipelines en meer ALUs per pipe. Daardoor hoeft-ie ook minder snel te draaien als een R520. Als je het goed bekijkt dan heeft de G70 meer rekenkracht door z'n twee ALUs per pipe, terwijl ATi het met 1 moet doen nu. Wie is er dan efficienter?

Met R580 zal ATi echter ook de breedte in gaan. De eerste mobiele high end chip (M58) zal waarschijnlijk dus gebaseerd zijn op R580. ATi kan dan namelijk de breedte in en daardoor de kloksnelheden omlaag gooien zodat het stroomverbruik ook binnen de perken blijft.

Imo is het interessanter om een X1800XT te vergelijken met een X850XT door dezelfde clockspeeds te gebruiken, dan twee compleet verschillende architecturen van twee verschillende fabrikanten. Het is net zo zinloos als een Athlon64 te vergelijken met een P4 en je dan afvragen wie er klok voor klok sneller is.
Die test is waardeloos. Doe em opnieuw op 600 MHz core voor bijde kaarten en de ATi zal ineens wel winnen. Want die core schaald als een gek dat die je ook bij het verschil tussen de XL en de XT.

• Astennu
Owh en over dat core verhaal:

3dmark05 at 575 core / 550mem - 7929 (FX53 running stock and drivers no tweaks)

Here are the markings on the core:

R520
215RFLBKA14FG
N21311.00
0536AAY

Memory

Samsung
K4J55323QG - BC14

En deze zat nog niet op de limmit. Want CCC kon niet verder clocken.

• Oet

Oet

@Astennu,

Heb je het over de XL?? Neem even aan van wel :) Dan is het idd wel veelbelovend :D:D

Toch maar eens serieus op gaan letten hoe en wat rond de R580 launch enzo.... die GF4 van me begint toch te vervelen zonder AA enzo :P

[Voor 60% gewijzigd door Oet op 11-10-2005 09:28]

• Astennu
screamteam schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 09:27:
@Astennu,

Heb je het over de XL?? Neem even aan van wel :) Dan is het idd wel veelbelovend :D:D

Toch maar eens serieus op gaan letten hoe en wat rond de R580 launch enzo.... die GF4 van me begint toch te vervelen zonder AA enzo :P
Jep dit hier boven is idd een XL. Dus ik verwacht dat het probleem op hogere speeds zit en dat weinig kaarten die 625 goed kunden halen.

De R580 is hopelijk wel meteen beschikbaar. Zo ver ik heb gelezen zijn hier nu geen problemen mee. Dus geen excuss meer voor ATi als ze het weer niet meteen beschikbaar hebben.

• Fiddle
  • Niet online
Iemand de moederboordjes (in nederland)al gespot voor crossfire? Dan kan ik namelijk beginnen met bestellen... :Y)

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Ik wacht er ook op :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Anoniem: 109887

Bij icomputers hebben ze de DFI Crosfire mobo op voorraad

• Fiddle
  • Niet online
OMG 200 euro !!!!

• Astennu
Dat waren die NF4 SLI dingen in het begin ook. Dus het is geen OMG. Deze prijzen gaan ook wel weer omlaag. In het begin is het altijd veel duurder.

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

hmm, dan wacht ik nog ff met bestellen :P

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

CJ schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 06:51:
Die vergelijking komt wel als Asus met z'n X1800XT TOP komt, en natuurlijk ook met de eerste dual-core drivers van ATi. ;)
ALS is een mooi woord ;)
Ik ben het met je eens dat dat een hele mooie vergelijking zou zijn, maar we kunnen nu niet testen met een X1800XT TOP die misschien in de toekomst wel beschikbaar komt... die 7800GTX TOP is er al, en vertegenwoordigd de snelste "stock" 7800GTX. In die hoedanigheid is het dus een interessante sparringpartner voor de X1800XT, zeker gezien de kaart nu al te koop is voor significant minder dan een X1800XT op de markt komt...
Even kijken.... Een 16 pipes X1800XT @ 625Mhz en 256MB mem op 1.2Ghz wil je vergelijken met een 430 (of in jouw geval dan waarschijnlijk 490) Mhz 7800GTX met 256MB mem op 1.2Ghz? En dan wil je daarover een conclusie trekken over de efficientie van beide cores? Dan zal je toch eerst even 8 pipelines van de 7800GTX moeten uitschakelen en 195Mhz (of in jouw geval 135Mhz) van de X1800XT af moeten halen.
Je hebt het over een klok-voor-klok vergelijking. Grappig dat we het hierover hebben :)
Driverheaven heeft net zo'n test gedaan, met een i.m.o. erg interessante uitkomst. Gemiddeld genomen is de 7800GTX met 16 pipes enabled, gelijk geklokt met een X1800XT, sneller dan de laatste. De X1800XT is weer sneller bij HDR operaties, en zelfs een stuk sneller bij Flow Control enabled operaties.

Toch is het i.m.o. ook interessant om de kaarten in hun stock core configuratie (7800GTX @430mhz @24pp vs X1800XT @625mhz @16pp) tegen elkaar te benchen met gelijk geklokt geheugen (beide @1200mhz bijv). Je kunt dan een apples to apples vergelijking tussen de eigenlijke cores maken... ik zou zoiets graag willen zien :)
Bij de RV530 zijn er dus 4 van dit soort dingen, waardoor er 12 pixelshader processors zijn en hij nu min of meer door iedereen wordt aangemerkt als 12 pipes kaart. R580 heeft dus 16 van dit soort "pipelines". Maar ik betwijfel of men het dan gaat bestempelen als 48 pipes kaart, alhoewel er wel 48 pixelshader processors in zitten.
Ik ben inderdaad heel benieuwd wat dit gaat doen met de performance. Weet jij toevallig ook of dit de "48 pipes" configuratie van de R500 (Xbox360 GPU) is? Alleen was het bij R500 ook zo dat de unified shader architecture al was ingevoerd... is dit bij R580 ook zo, of heeft die nog aparte vertex-shaders?

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

FirefoxAG schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 13:24:
[...]
[...]
Ik ben inderdaad heel benieuwd wat dit gaat doen met de performance. Weet jij toevallig ook of dit de "48 pipes" configuratie van de R500 (Xbox360 GPU) is? Alleen was het bij R500 ook zo dat de unified shader architecture al was ingevoerd... is dit bij R580 ook zo, of heeft die nog aparte vertex-shaders?
R580 is eigenlijk simpel gezegd net het omgekeerde van C1/Xenos, maar dan een stuk minder flexibel. R580 zou dan 16 pipes zijn met 3 pixelshaderprocessors per pipe. C1/Xenos is 3 pipes met 16 pixelshaderprocessors per pipe. En die pixelshaderprocessors zitten ook nog eens compleet anders in elkaar. En die drie "pipes" kunnen onafhankelijk van elkaar werken en de workload dynamic aanpassen aan pixelprocessing/vertexprocessing. Dat laatste kan de R580 natuurlijk niet, want die bezit nog onafhankelijke vertexshaderunits.

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Anoniem: 54475 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:20:
Sorrie hoor, maar wat een onzin. Die test is "toevallig" gebaseerd op berekeningen waar de Radeon X architectuur goed in is. Zowel de nV als de ATi architectuur hebben hun sterke en zwakke punten. In bepaalde berekeningen zal ATi hardware dus een stuk sneller zijn, en in andere berekeningen nV hardware.
1 enkele zeer specifieke test dat 1 enkel specifiek algoritme uitvoert droppen, en op basis daarvan beweren dat ATi "in wetenschappelijke toepassingen" veel sneller/efficienter/wat-dan-ook is dan nVidia slaat werkelijk helemaal nergens op... er zijn net zo goed wetenschappelijke scenario's/tests te bedenken waarbij nV hardware veel sneller is dan ATi, dus andersom geld dit idem dito met ster ;)

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• R-B

R-B

Blokkert

Thund3r schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 13:02:
hmm, dan wacht ik nog ff met bestellen :P
jup doe ik ook, denk dat rond december de prijzen mooier zijn :)

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee