It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
ultrashadow was toch dat de donkere plekken in doom niet gerenderd werden?Jejking schreef op maandag 26 september 2005 @ 20:43:
En nu serieus graagJe snapt heus wel dat ik niet doel op Crossfire, want dat is een dualkaart-oplossing en ik zocht eigenlijk meer iets in de richting van... laten we zeggen... een softwarematige oplossing
Iemand?
iig performance verschil is nu wel minimaal in d3
Anoniem: 82384
Puppetmaster schreef op maandag 26 september 2005 @ 21:05:
ook heeft ATi niet een ontwikkelaar die zo naar 1 IHV kijkt als Nv destijds had (Carmack)
1
2
3
4
| if (IHV=='nVidia') insertdelayloop(); else if (IHV=='ATi') insertmiraculousspeedup(); |
Anoniem: 82384 schreef op maandag 26 september 2005 @ 21:17:
[...]
code:
1 2 3 4 if (IHV=='nVidia') insertdelayloop(); else if (IHV=='ATi') insertmiraculousspeedup();

Nee serieus, ik vind het eigenlijk wel een beetje dom van ATi dat zij dan niet hun eigen versie van de UltraShadow hebben, maar goed... mijn glazen bol is defect (wat wil je ook na zo'n periode vol geruchten, daar wordt je bol nou ook niet bepaald nauwkeurig van

[ Voor 21% gewijzigd door Jejking op 26-09-2005 21:45 ]
Nvidia doet dat dus met UltraShadow, er wordt uitgerekend welke schaduwen niet zichtbaar/ bruikbaar zijn en die hoeven dus ook niet berekend en ingevoerd te worden, met als gevolg: snelheidswinst. Logisch dat ik me afvraag of ATi geen eigen versie hiervan op de planning heeft staan, omdat UltraShadow door Nvidia gepatenteerd is
HDR & AA = speciale 'natuurlijke' belichting, in combinatie met AA (wat Nvidia dus (nog?) niet kan gebruiken, slechts de standaard-HDR met als gevolg dat er (behalve in extreem hoge en dus amper speelbare resoluties) een enorm aantal trappetjes per afbeelding te tellen is, snappie nappie?
Als je dit zo leest wordt je echt meteen depresief
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Anoniem: 59888
Ik mag toch hopen dat dit maar een gerucht is.Althalus schreef op maandag 26 september 2005 @ 14:41:
http://www.theinquirer.net/?article=26470
RV530 won't see the light of day until sometime in December.
Dit is behoorlijk tegenstrijdig met de berichten die we eerder hebben gehoord.
Daarbij vermeldt dit artikel dat de x800GT en GTO's de positie van de rv530 in de tussentijd moeten overnemen (als ik het goed lees), maar daar zijn toch helemaal niet genoeg kaarten voor?
Maar idd wel tegenstrijdig, en het is the inq.

Gezegd, gezegd... er was ook gezegd dat Xfire overall zou pwnen ("dominate" was the word I believe - or was that X1800?), en tot nu toe lijkt het er niet echt op...Thund3r schreef op maandag 26 september 2005 @ 19:40:
Het heeft iig totaal geen zin om hier ATi met AMD te vergelijken, maar het gaat erom dat mensen van ATi gezegd hebben wonderbaarlijk hoge clocks te halen die nog verre van ooit gehaald zijn, hogere clocks is niet alleen mogelijk door een kleiner procede, maar ook optimalisaties in de core zelf, etc. etc.
Wat heeft bijvoorbeeld de transitie van 0.13 (X800 series) naar 0.11 (X850 series) aan clockspeed gains opgeleverd?? 20Mhz overall (zowel op de regular als de PE). Ik verwacht wel iets betere gains bij 0.11 > 0.09 (X850 > R520) maar ik verwacht echt geen mirakels, sorrie... marketing brengt 't altijd veel mooier dan het uiteindelijk is
Is hetzelfde met X800 / X850 serie hoor (single slots / dual slots)... en de max clocks scheelden echt niet zo veel.Daarbij, de X1800XT zou een grote dualslots cooler krijgen, die uit koper vervaardigd is, terwijl de X1800XL maar een kleine alu cooler zou krijgen, met ook nog een minder grote fan erop, dit zou toch wel overbodig zijn als hij slechts 50 of 100mhz sneller loopt? Dus waarom zou de X1800XT zon sterke cooling krijgen? Omdat de clocks lekker hoog zijn
De X1800 cooling lijkt trouwens sowieso heel erg op de X850 cooling - als 't niet hetzelfde is
Indeed/me droomt verder
[ Voor 4% gewijzigd door Cheetah op 26-09-2005 23:08 ]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Klopt. Het enige verschil tussen het proces van de x850 en de x800 was dat er verbeteringen waren aangebracht binnen het 130nm proces om de yields te verbeteren. Daarom was de x850xt (pe) ook veel beter verkrijgbaar dan de x800xt (pe)Astennu schreef op maandag 26 september 2005 @ 23:11:
Uhmmm de X800 naar X850 was geen overgang van 0.13 > 0.11. En eerste bijde kaarten zijn gemaakt op 0.13 Low K en de X800 XL is gemaakt op 0.11 zonder low K daarom clocken die ook niet echt geweldig. De overstap van 0.13 Low K > 0.11 leverde geen winst op. Clock speeds weden zelfs lager. Dus de 0.09 Low K zal zekers stukken verder komen. 600 Lijkt mij ook toch wel minimaal. En ik denk dat als ze strax alles goed onder de knie hebben er veel meer uitgehaald kan worden. Maar ik ben het wel met je eens dat ATi te veel achter de feiten aan loopt.
Het 110nm proces is niet gekomen voor hogere clocks, maar om het duurdere 130nm proces te vervangen in het wat lagere segment dan high end. De x800xl en de x800 waren de enige kaarten die op 110nm gebakken werden.
[ Voor 6% gewijzigd door Brainless-NL op 26-09-2005 23:49 ]
Daarbij is het ook erg laat.
Nou moet de X1800 wel heel veel goed maken!
En om te zeggen dat een single 7800GTX soms beter presteert, ja, hehe, maar daar gaat het hier niet om, dat is een gevolg van deze timing, het gaat om de efficiëntie en compatibiliteit. De 1e heeft erg veel potentie, de 2e nog het eea te overwinnen.
Niet op voorraad.
het is tenslotte weer een heel nieuwe chipset...
Die chipsets deden het volgens mij erg goed. Vooral het sapphire bordje zou voor het oc'en gemaakt zijn en ik denk dat die DFI er ook wel wat van kan. Dus dat zit denk ik wel goed. Het grootste probleem zijn die SB's bij die borden.
Deze kaart (AGP versie)
http://www.ati.com/products/radeonx700/radeonx700series/
past die in dit moederbord :
http://www.msi.com.tw/pro...pro_mbd_detail.php?UID=89
?
Dank voor het antwoorden
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Dude...On_E schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:34:
[...]
Deze kaart (AGP versie)
http://www.ati.com/products/radeonx700/radeonx700series/
past die in dit moederbord :
http://www.msi.com.tw/pro...pro_mbd_detail.php?UID=89
?

Kon je dat nou echt zelf niet vinden?• AGP 4x slot
[ Voor 11% gewijzigd door Rone op 27-09-2005 10:40 ]
PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080
Neer00n schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:38:
[...]
Dude...
[...]
Kon je dat nou echt zelf niet vinden?
maar toch bedankt
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
gisteren is de CoD 2 demo uitgekomen, en bij de graphic opties staat een optie ''optimize for two videocards''Astennu schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:15:
Verder weet ik ook niet inhoeverre games voor SLI en XF geprogrammeerd moeten worden. Nu wordt het door de drivers gedaan. Maar mischien als het er op gemaakt wordt dat het dan aanzienlijk sneller wordt ?
.
Idd, we moeten niet vergeten dat in het begin SLI ook nog maar amper werkt (Alleen in Doom3 en 3Dmark een goede prestatiewinst, de games waarin steeds meer prestatiewinst kwam die volgende na detonator updates, en heeft ook lang geduurd.edward2 schreef op maandag 26 september 2005 @ 23:55:
Het kan aan mij liggen, maar zoals ik het nu lees heeft XF grote potentie, om niet te zeggen enorme potentie. Er zijn idd nog bugs, maar NV had er ook zat nog niet zo lang geleden en het uitwerken heeft gewoon veel tijd nodig.
En om te zeggen dat een single 7800GTX soms beter presteert, ja, hehe, maar daar gaat het hier niet om, dat is een gevolg van deze timing, het gaat om de efficiëntie en compatibiliteit. De 1e heeft erg veel potentie, de 2e nog het eea te overwinnen.
Geeft toch aan dat het geen makkelijke kwestie is, om 2 videokaarten te laten samenwerken, als de software (de games) er niet op voorbereid zijn.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Ah ke dus ze zijn er al mee bezig. Het lijkt me gewoon zo dat als je een game er op schijft dat je er meer rendement uithaald.Mr. Detonator schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 11:01:
[...]
gisteren is de CoD 2 demo uitgekomen, en bij de graphic opties staat een optie ''optimize for two videocards''
Ik vind dat ATi wat dat betreft een betere launch had dan nVidia - het uitstel even daargelaten. Als je alleen kijkt naar het aantal games die bij launch sneller zijn, stabiel lopen (dus geen compatibility issues) en hoe goed bepaalde games mee schalen in performance in vergelijking met het aantal games die dat deden op SLi ten tijde van de SLi-launch, dan is dit een hele verbetering. Bv SC:CT met HDR, Parallax Mapping, Tonemapping en AF is bijna net zo snel als een 7800GTX met dezelfde opties aan in SM3.0. Dat beloofd nog wat voor toekomstige SC games die van dezelfde engine gebruik gaan maken en voor X1800 CF.Thund3r schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 11:20:
[...]
Idd, we moeten niet vergeten dat in het begin SLI ook nog maar amper werkt (Alleen in Doom3 en 3Dmark een goede prestatiewinst, de games waarin steeds meer prestatiewinst kwam die volgende na detonator updates, en heeft ook lang geduurd.
Geeft toch aan dat het geen makkelijke kwestie is, om 2 videokaarten te laten samenwerken, als de software (de games) er niet op voorbereid zijn.
En net zoals met SLi kan het vanaf launch alleen maar beter worden met CrossFire.
CrossFire Edition cards en moederborden zouden vanaf 5 oktober beschikbaar moeten zijn. Toeval dat die datum samenvalt met dat andere ding op die dag? Maar aan de andere kant is er het gerucht dat ATi de R520 CrossFire gaat uitstellen totdat het nieuwe platform er is... (RD580 mobo-chipset met volgens geruchten een ingebouwde compositing engine die voor het einde van het jaar gepland staat).
Overigens ook interessant:
Bron: www.hkepc.com
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Hkepc trouwens ook.
[ Voor 60% gewijzigd door Pubbert op 27-09-2005 13:57 ]
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Hmm, ok. Het is voornamelijk marketingpraat. Hier dan een omschrijving:Thund3r schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 13:55:
Plaatjes zijn down CJ, of iig erg traag hier.
Hkepc trouwens ook.
R520: Brand-new Architecture for Ultimate Gamers
> Redefines Enthusiast-class Gaming for 2005
- 90nm process technology
- Brand New Ultra-High-Performance 3D Engine
- Brand New Ultra-High Quality dispaly and video engine
- Super High-Speed Memory Controller
- CrossFire Ready
- Consumer-grade Xilleon TV Encoder
- Dual-DVI/Dual-link DVI, HDTV, HDCP board options & more
- Lead-free, RoHS board design
- 2 Versions will be available: R520XL, R520XT
RV530: Leading the Performance Mainstream Segment
> Ultimate SOlution for Performance Segment
- New 3D, Video and Display Architecture
- 90nm process
- 512MB, 256MB, 128MB Configurations
- DVI+VGA+Svideo (or DVI/VGA + Svideo for LP/HDCP configs)
- CrossFire Ready
- 2 Versions available: RV530Pro, RV530XT
RV515: Next Generation Visual Performance in the Mainstream
> High End Architecture for Value Segment
- 90 nm silicon process
- Follow-up to RV370
- High-End Video Technology at Value Segment pricing
- 128-bit, 64-bit or 32-bit memory interface
- 32MB to 512MB frame buffer configurations
- 2 Asics Versions Available: RV515LE, RV515Pro
- Hypermemory Variant to be available.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Dat zijn vaak de HM versies en/of low-profile varianten.Thund3r schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 14:37:
32bit memory interfaceGaan we terug naar de SDRam tijd?
De marketing machine draait weer op volle toeren
ATI wilde geen vergelijking tussen CF en de 7800 gtx
[ Voor 28% gewijzigd door edward2 op 27-09-2005 16:48 ]
Niet op voorraad.
Bij anand is wel de vergelijking gemaakt met de 7800GTX sliedward2 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:46:
http://forums.bit-tech.ne...php?p=1074262#post1074262
Wat ik ook erg goed vind bij anand is dat ze de crossfire moederbord appart behandelen van de x850xt sli Uit de review van crossfire zie je ook dat het een erg goed OC moederbord is wat erg snel is.
Anoniem: 79835
Sorry CJ ik snap je niet, hoe kan je nu CF nog goedpraten?. CF heeft de verwachtingen niet ingelost.CJ schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 13:44:
[...]
Ik vind dat ATi wat dat betreft een betere launch had dan nVidia - het uitstel even daargelaten. Als je alleen kijkt naar het aantal games die bij launch sneller zijn, stabiel lopen (dus geen compatibility issues) en hoe goed bepaalde games mee schalen in performance in vergelijking met het aantal games die dat deden op SLi ten tijde van de SLi-launch, dan is dit een hele verbetering.
Alles wat ATi beweerde klopt gewoon niet, of het nu over de profiles gaat of de prestatiewinst in elk game. Geen enkele belofte maken ze waar. Nu kan je veel zeggen maar Nvidia heeft dit nooit beweerd bij de launch. Het verschil is wel dat nvidia een jaar voorsprong heeft, ATi kan zich helemaal niet permitteren van maar op gelijke hoogte staan als nvidia een jaar geleden. Hoe gaan ze dan ooit beter doen? Mensen leven niet in het verleden, maar kijken naar de situatie zoals ze vandaag is. En dan die resolutie beperking, dit is te belachelijk voor woorden.
En waar zijn de masterkaarten trouwens? En de CF moederborden? Of is het bij een "proof of concept" gebleven zoals Dave Bauman durft te denken. Paper launchen is iets wat ze bij ATi altijd wel zullen doen. Ik ben er absoluut zeker van dat de R520XT niet beschikbaar is bij launch zoals de GTX wel was. Read my lips.
Bestaat die uitdrukking
Of bedoel je: "Mark my words" ?
Nvidia had welgeteld 2 games? (Doom3 en 3Dmark) waar het bij de launch uberhaupt werkte, aangezien je bij FC, HL2, UT2004 vaak 0 tot 10% prestatie winst had, dat is bij CF nu al zeker 40% per game, ook bij SLI nu ja, maar dat heeft dus wel een jaar geduurd.Anoniem: 79835 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 17:16:
[...]
Sorry CJ ik snap je niet, hoe kan je nu CF nog goedpraten?. CF heeft de verwachtingen niet ingelost.
Alles wat ATi beweerde klopt gewoon niet, of het nu over de profiles gaat of de prestatiewinst in elk game. Geen enkele belofte maken ze waar. Nu kan je veel zeggen maar Nvidia heeft dit nooit beweerd bij de launch. Het verschil is wel dat nvidia een jaar voorsprong heeft, ATi kan zich helemaal niet permitteren van maar op gelijke hoogte staan als nvidia een jaar geleden. Hoe gaan ze dan ooit beter doen? Mensen leven niet in het verleden, maar kijken naar de situatie zoals ze vandaag is. En dan die resolutie beperking, dit is te belachelijk voor woorden.
En waar zijn de masterkaarten trouwens? En de CF moederborden? Of is het bij een "proof of concept" gebleven zoals Dave Bauman durft te denken. Paper launchen is iets wat ze bij ATi altijd wel zullen doen. Ik ben er absoluut zeker van dat de R520XT niet beschikbaar is bij launch zoals de GTX wel was. Read my lips.
Daarnaast duurde het ook ff voordat er eindelijk nforce4 SLI borden te krijgen waren.
En over de beschikbaarheid van de R520XT zullen we dat maar even braaf afwachten, de kaart is nog niet eens door ATi bevestigd, of je hebt je oordeel weer klaar, of ga je nu hoog doen over Nvidia die hun 7800GTX wel optijd klaar hadden, terwijl de 6x00 serie ook helemaal niet goed leverbaar was tijdens de launch (net als met de X800 hoor)
[ Voor 9% gewijzigd door Pubbert op 27-09-2005 17:45 ]
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Ik hoop dat ze de beloftes die ze nu maken in kunnen lossenBenotti schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 15:55:
Die termen ook he. "Brand new ultra-high", "Super high-speed" Wordt pas leuk wanneer ze het "Brand new super deluxe ultra giga high" gaan noemen
De marketing machine draait weer op volle toeren
2 versies? Waar is de R520 Pro en LE naartoe?CJ schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 14:22:
[...]
Hmm, ok. Het is voornamelijk marketingpraat. Hier dan een omschrijving:
R520: Brand-new Architecture for Ultimate Gamers
> Redefines Enthusiast-class Gaming for 2005
- 90nm process technology
- Brand New Ultra-High-Performance 3D Engine
- Brand New Ultra-High Quality dispaly and video engine
- Super High-Speed Memory Controller
- CrossFire Ready
- Consumer-grade Xilleon TV Encoder
- Dual-DVI/Dual-link DVI, HDTV, HDCP board options & more
- Lead-free, RoHS board design
- 2 Versions will be available: R520XL, R520XT
Ik kan je alleen maar gelijk geven. Het is echt frappant dat er hier nog mensen zijn met oogkleppen voor, zelfs na de feitenAnoniem: 79835 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 17:16:
[...]
Sorry CJ ik snap je niet, hoe kan je nu CF nog goedpraten?. CF heeft de verwachtingen niet ingelost.
Een jaar na Sli en dan nog minder presteren terwijl ze wisten hoeveel winst de concurrent boekte. En dan beweerde ze nog bij hoog en laag dat Xfire meer winst zou boeken. Het probleem komt er dan nog bij dat het nForce platform erg geliefd is en bij de AMD aanhang verplichte kost is geworden met een VIA dat uitgestorven lijkt te zijn atm.
Ik begin het idee te krijgen dat Ati teveel hooi op de vork heeft genomen met alle projecten van het afgelopen jaar (X-box, r520/580, Xpress, Crossfire) en dat er nu eigenlijk halve producten uitkomen.
Ik denk niet dat het nu nut heeft de R520 af te kraken als i nog uit moet komen. Als hij daar na tegenvalt okeey maar nu is het nog net iets te vroeg.
Hij heeft geen oordeel over DIE producten, maar over Crossire. ATi heeft het te druk met het produceren van de producten die Sjek noemt. En daardoor schieten misschien de X1800 en Xfire erbij injimbojansen90 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:37:
.... de Xbox 360, R520 en R580 moeten nog uitkomen.. maar jij hebt er al een oordeel over...
Maar crossfire kan je al wel wat afkraken, want bijzonder is het (nog) niet.Astennu schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:43:
Zou kunnen dat ze idd te veel hebben gedaan of hebben gewilt bij de R520. Dat hij snel had moeten zijn maar tot nu toe zeggen de geruchten dat hij net de GTX kan bijhouden. Mischien wordt de R580 wel een klapper of valt de R520 toch mee. Who knows. Xfire is geen suc6 maar ze hebben teminste wel aan de vraag van de klanten voldaan.
Ik denk niet dat het nu nut heeft de R520 af te kraken als i nog uit moet komen. Als hij daar na tegenvalt okeey maar nu is het nog net iets te vroeg.
-Alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen.
[ Voor 49% gewijzigd door Format-C op 27-09-2005 18:46 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Blijkbaar hebben ze hier niets tegen andere sites gezegd, aangezien velen standaard tegen een 7800GTX benchmarkten? Zie bv. HardOCP of Anand (zelfs vs 7800GTX SLi).edward2 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 16:46:
http://forums.bit-tech.ne...php?p=1074262#post1074262
Waar voldoet het niet aan de verwachtingen dan? Het is stabiel out of the box - kon je van nVidia bij launch niet zeggen. Performance wordt in zo'n beetje alle games geboost - kon je bij nVidia bij launch en nu nog steeds niet zeggen. Je kan mix and match doen. Zelfs de 12 pipes CF schalen goed mee (zie B3D review). SuperTiling werkt prima ondanks dat nV zei dat dit niet rendabel was. In vergelijking met de GF6800U SLi komt CrossFire goed mee - wat dus een goed teken is aan de muur voor R520 en toekomstige kaarten die gebruik gaan maken van Multi VPU. Standaard werkt DX op Supertiling en OGL in Scissors. Daar zijn geen profiles voor nodig, tenzij blijkt dat AFR beter kan. Maar hierover is dus ook niet gelogen, want zelfs zonder profiles is er MultiVPU. Intel ondersteunt CF. SiS ondersteuning komt er aan. ULi ondersteunt ook CF. Windows Vista ondersteunt straks CF out-of-the-box. De CF technology zit in place. Voor de R4x0 serie komt het misschien te laat, maar als je dit alles in ogenschouw neemt kan alleen maar beter worden en staat CF een leuke toekomst te wachten.Anoniem: 79835 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 17:16:
[...]
Alles wat ATi beweerde klopt gewoon niet, of het nu over de profiles gaat of de prestatiewinst in elk game. Geen enkele belofte maken ze waar.
Oogkleppen op voor de eigen groene paperlaunches?En waar zijn de masterkaarten trouwens? En de CF moederborden? Of is het bij een "proof of concept" gebleven zoals Dave Bauman durft te denken. Paper launchen is iets wat ze bij ATi altijd wel zullen doen.
Dat denk ik niet. Voor zover ik weet is het niet 'te veel hooi op de vork' nemen aangezien de mankracht voldoende zou moeten zijn (zie de vele onafhankelijke teams binnen ATi, 3 voor VPU, aparte teams voor Xilleon, Imageon, etc), maar meer een kwestie van een aantal obstakels op de weg tegen komen waardoor de boel vertraagd is waardoor het lijkt alsof er te veel hooi op de vork is genomen. Dat kan je natuurlijk opvatten als 'te veel hooi op de vork nemen', maar dat doe ik niet.sjek schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:07:
[...]
Ik begin het idee te krijgen dat Ati teveel hooi op de vork heeft genomen met alle projecten van het afgelopen jaar (X-box, r520/580, Xpress, Crossfire) en dat er nu eigenlijk halve producten uitkomen.
Of die sites hebben er gewoon lak aan en bepalen zelf hoe ze benchen en niet hoe het het beste uitkomt voor ati (of wie dan ook)CJ schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:47:
[...]
Blijkbaar hebben ze hier niets tegen andere sites gezegd, aangezien velen standaard tegen een 7800GTX benchmarkten? Zie bv. HardOCP of Anand (zelfs vs 7800GTX SLi).
Hier schiet me toch ff het voorbeeld van Sassen te boven. ipv direct met een officieel statement te komen dat de resultaten totaal geen recht deden aan de daadwerkelijke performance, probeerden ze eerst Sassen in een kwaad daglicht te stellen. Je zou haast denken dat ze bang zijn.Je zou zo voor nV's interne marketingafdeling kunnen werken die liever de concurrentie af kraken dan hun eigen techniek de hemel in prijzen. Je zou haast denken dat ze bang zijn.
Ongeloofelijk jij. Vallen de prestaties tegen haal je andere zaken naar boven. Is het de IQ niet begin je nu de launch SLI vs crossfire te vergelijken. Als ATI maar in een goed daglicht staat, niet? Je bent toch geen fanboy mag ik hopen?CJ schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:47:
Waar voldoet het niet aan de verwachtingen dan? Het is stabiel out of the box - kon je van nVidia bij launch niet zeggen. Performance wordt in zo'n beetje alle games geboost - kon je bij nVidia bij launch en nu nog steeds niet zeggen. Je kan mix and match doen. Zelfs de 12 pipes CF schalen goed mee (zie B3D review). SuperTiling werkt prima ondanks dat nV zei dat dit niet rendabel was. In vergelijking met de GF6800U SLi komt CrossFire goed mee - wat dus een goed teken is aan de muur voor R520 en toekomstige kaarten die gebruik gaan maken van Multi VPU. Standaard werkt DX op Supertiling en OGL in Scissors. Daar zijn geen profiles voor nodig, tenzij blijkt dat AFR beter kan. Maar hierover is dus ook niet gelogen, want zelfs zonder profiles is er MultiVPU. Intel ondersteunt CF. SiS ondersteuning komt er aan. ULi ondersteunt ook CF. Windows Vista ondersteunt straks CF out-of-the-box. De CF technology zit in place. Voor de R4x0 serie komt het misschien te laat, maar als je dit alles in ogenschouw neemt kan alleen maar beter worden en staat CF een leuke toekomst te wachten.
Maar het is niet wat velen ervan verwacht hadden.GF6800U SLi komt CrossFire goed mee
Wat is er mis met profiles?Daar zijn geen profiles voor nodig
Vista heeft nog een lange weg te gaan (~1,5 jaar), en nVidia zal wel eens lief knikken naar MS.Windows Vista ondersteunt straks CF out-of-the-box.
Wat is er zo goed aan mix and match? Sorry, maar ik voel mij slecht met de gedachte dat ik een dure kaart heb zitten waarvan enkele pipes zijn uitgeschakeld. De hoogste performance met MultiVPU haal je gewoon met 2 dezelfde kaarten. Jammer dat nVidia het met de komende drivers ook gaat ondersteunen, maar wat wel handig is dat je dezelfde kaarten van een verschillend merk kan gebruiken.Je kan mix and match doen. Zelfs de 12 pipes CF schalen goed mee (zie B3D review).
[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 27-09-2005 19:04 ]
CJ schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:47:
grote beargumenteerde message
Haldol: Oeh that's gotta hurt...
Er wordt van Crossfire maar constant verwacht dat het sneller moet zijn, terwijl het juist interessant is dat het meer ondersteuning heeft. Zowiezo is de snelheidswedstrijd toch gewonnen voor de 7800GTX en mag het al bijzonder zijn als twee X850XT PE's op Crossfire bij launch het tegen twee 7800GTX's in SLI kan opnemen. Zoals CJ al zei: wat was SLI bij de release ? Enkel een leuke gimmick. Zelfs nu kan het me nog niet overtuigen om niet gewoon geld uit te sparen door een enkele snellere kaart te halen. Je verliest dual display, de ondersteuning is niet breed,...
@ Hacku:
Wat is er mis met profiles? - euhm dat het weer een extra moeite is om het te kunnen benutten ? Dat je weer vanalles moet instellen om het goed werkende te krijgen.
Ongeloofelijk jij. Vallen de prestaties tegen haal je andere zaken naar boven. Is het de IQ niet begin je nu de launch SLI vs crossfire te vergelijken. Als ATI maar in een goed daglicht staat, niet? Je bent toch geen fanboy mag ik hopen? - HAHAHA LOL een fanboy met massale anti-ATI kritiek die een andere persoon een fanboy noemt. Zoek een spiegel kerel.
[ Voor 42% gewijzigd door Phuncz op 27-09-2005 19:07 ]
Heb jij soms een belletje gedaan met mr. AnandTech ofzo? Ze plaatsen zomaar ineens een review over het overclocken van een ATi Crossfire-mobo. Wel héél toevallig hoorMr. Detonator schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 01:46:
ik vraag me trouwens ook af hoe het met die crossfire moederborden zit qua OC - baarheid
het is tenslotte weer een heel nieuwe chipset...
Conclusie:
The ATI Crossfire AMD is not the perfect enthusiast board, but it is very close. We are frankly disappointed in the mediocre USB performance. ATI tells us that will be corrected with SB600 in about 6 months, but the correction will likely come much sooner with the ULi M1675 Southbridge that features decent USB and full SATA2 support. There is, however, little else to complain about from a performance standpoint. IDE, SATA, and Ethernet performance are exemplary, and some of the Reference Boards in the ATI series even came with integrated graphics just to prove that you don't have to compromise board performance just to have an integrated graphics option. The boards even pioneer Azalia High-Definition audio to AMD users with very low CPU utilization with the HD audio codecs.
Dat denk ik niet... tenminste als je nog hardware wilt blijven ontvangen. Lijkt me eerder dat die dit niet als eis hebben gekregen.Benotti schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:55:
[...]
Of die sites hebben er gewoon lak aan en bepalen zelf hoe ze benchen en niet hoe het het beste uitkomt voor ati (of wie dan ook)
[...]
Tja, het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Een officieel statement maken over de performance van een unanounced product? ATi doet dat zowiezo nooit officieel. En iemand die als een klein kind reageert wanneer hij geen uitnodiging ontvangt en dan begint te dreigen met met bepaalde zaken, en dit gedrag ook al meerdere keren in het verleden heeft getoond, hoeft niet in een kwaad daglicht gesteld te worden. Dat doen dit soort mensen zelf altijd al wel.Hier schiet me toch ff het voorbeeld van Sassen te boven. ipv direct met een officieel statement te komen dat de resultaten totaal geen recht deden aan de daadwerkelijke performance, probeerden ze eerst Sassen in een kwaad daglicht te stellen. Je zou haast denken dat ze bang zijn.
Als je vervelend doet tegen iemand, dan moet je niet verwachten dat diegene lief en aardig blijft. En dan niet achteraf gaan zeuren met Calimero gedrag van "maar ik is klein en zij zijn groot... het is niet eerlijk". You get what you deserve.
Overigens heeft Anand zoals hierboven al ergens vermeld een goede review online gezet van de Radeon Xpress 200 mobo.
Conclusie:
Bron: http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2542&p=1Yes, ATI Crossfire AMD is the first ATI motherboard to support dual-GPU graphics. However, the most important feature is the enthusiast level board supporting that option. NVIDIA captured the AMD market by catering to the AMD Enthusiast. The ATI Crossfire AMD is the first serious challenge to NVIDIA's dominance with the AMD Enthusiast. The bang may be late, but the message is clear - ATI is definitely for real in the AMD chipset market. In fact, they are clearing aiming for "Best-in-Class".
Te veel hooi op de vork genomen? Misschien wel, misschien niet. Maar het eindproduct ziet er goed uit en biedt een goed vooruitzicht op de toekomst.
ik voelde het aan m'n waterJejking schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:03:
[...]
Heb jij soms een belletje gedaan met mr. AnandTech ofzo? Ze plaatsen zomaar ineens een review over het overclocken van een ATi Crossfire-mobo. Wel héél toevallig hoor...
[...]
Gelukkig heeft iemand em nog doorRappieRappie schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:43:
[...]
Hij heeft geen oordeel over DIE producten, maar over Crossire. ATi heeft het te druk met het produceren van de producten die Sjek noemt. En daardoor schieten misschien de X1800 en Xfire erbij in
Mijn mening over Crossfire bl;ijft op dit moment erg verdeeld. Er zijn grote beloftes gedaan in het verleden over de oneindige mogelijkheden etc en door de tijd kwam er steeds meer te vervallen. Ik kan me ook goed voorstellen dat een hoop mensen die het eindproduct hebben afgewacht zich behoorlijk genept voelen.
Verder kun je eindeloos discusieren over wat nou beter is als multi gpu oplossing, maar ik blijf erbij dat ik geen drastische prestatie verbetering verwacht van Crossfire na deze erg late release. Blijkbaar is het voor zowel nVidia als Ati toch erg lastig om een perfecte aansturing te maken. Wat je nu overhoudt is een voorsprong in ervaring voor nVidia (dat nog altijd niet probleemloos is) en een minder presterend Crossfire platform (wat nu moeilijk zal kunnen overtuigen.)
Als dat hele verhaal waar is over de benchmark eisen van Ati dan kan dit grote gevolgen hebben voor de juistheid van toekomstige reviews. Dit lijkt me toch een goed punt om eens scherp in de gaten te houden.
[ Voor 59% gewijzigd door sjekneck op 27-09-2005 19:35 ]
Dan raken ze hun goede contact met ATi kwijt , zoals het ontvangen van CF kaarten voor de release om ze te reviewen, dus ik denk dat het bullshit isBenotti schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 18:55:
[...]
Of die sites hebben er gewoon lak aan en bepalen zelf hoe ze benchen en niet hoe het het beste uitkomt voor ati (of wie dan ook)
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
En dat is lastig hePhuncz schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:01:
Wat is er mis met profiles? - euhm dat het weer een extra moeite is om het te kunnen benutten ? Dat je weer vanalles moet instellen om het goed werkende te krijgen.
Lijken me eerder feiten dan anti-ATI kritiek. Overigens heb ik zelf met ATI kaarten gewerkt en die bevielen me prima.[b]HAHAHA LOL een fanboy met massale anti-ATI kritiek die een andere persoon een fanboy noemt. Zoek een spiegel kerel.
Overigens nog een 3DMark score van de X1800XL op http://www.hkepc.com/bbs/viewthread.php?tid=477628
[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 27-09-2005 19:24 ]
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Ik weet niet goed wat de vele nV fanboys nou precies verwachten van CrossFire?Hacku schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:01:
[...]
Ongeloofelijk jij. Vallen de prestaties tegen haal je andere zaken naar boven. Is het de IQ niet begin je nu de launch SLI vs crossfire te vergelijken. Als ATI maar in een goed daglicht staat, niet? Je bent toch geen fanboy mag ik hopen?
[...]
Maar het is niet wat velen ervan verwacht hadden.
Een X800XT PE/X850XT is vaak maar net iets sneller dan een GF6800U. Als er serieus mensen zijn die gedacht hadden dat CrossFire massaal sneller zou zijn dan SLi, ondanks dat er gebruik wordt gemaakt van twee dezelfde technieken (AFR/SFR) en een techniek die gebruikt wordt om compatibiliteitsredenen (en dus vaak langzamer is dan AFR/SFR), dan geloven diezelfde mensen waarschijnlijk ook nog in Sinterklaas.
Wie zegt dat er iets mis is met profiles? Haldol begon over profiles. Ik merkte alleen op dat ATi standaard in Supertiling (DX) of Scissors (OGL) werkt, en dat via profiles in Cat AI eventueel AFR gebruikt wordt mits dit sneller is en geen problemen oplevert. Profiles zitten al vanaf het begin in Cat AI, en zolang de IQ niet omlaag gaat is dat toch niet slecht? Ik hoop alleen dat ATi in de toekomst het mogelijk gaat maken dat de eindgebruiker zelf kan kiezen tussen de renderingmodi, net zoals dit bij nV kan.[...]Wat is er mis met profiles?[...]
Zegt natuurlijk nog niets... En ze hebben het al eerder geprobeerd met de FX. Omgekeerd kan je natuurlijk zeggen dat ATi MS nu helemaal in de pocket heeft. Samengewerkt aan C1/Xenos/R500. Unified architecture in Vista zal ATi's R500/R600 als leidraad nemen net zoals DX9 de R300 serie als leidraad had. Hmm, history repeating itself?Vista heeft nog een lange weg te gaan (~1,5 jaar), en nVidia zal wel eens lief knikken naar MS.
Ik vind het ook zonde dat er pipes worden uitgeschakeld. Maar hier gaat het om het bieden van de optie aan gebruikers. Mensen zijn zelf oud en wijs genoeg om zich te verdiepen in de stof en dan te bekijken of ze alsnog voor CF willen gaan. Maar ze hebben tenminste de optie om hun 12 pipes te koppelen aan een andere kaart. Een optie zou natuurlijk kunnen zijn om een 12 pipes Mastercard te maken, maar je ziet op dit moment al niet meer door de bomen het bos niet meer met alle verschillende kaarten.Wat is er zo goed aan mix and match? Sorry, maar ik voel mij slecht met de gedachte dat ik een dure kaart heb zitten waarvan enkele pipes zijn uitgeschakeld. De hoogste performance met MultiVPU haal je gewoon met 2 dezelfde kaarten. Jammer dat nVidia het met de komende drivers ook gaat ondersteunen, maar wat wel handig is dat je dezelfde kaarten van een verschillend merk kan gebruiken.
En wat ik ook nog even wil toevoegen is dat het bieden van een optie ook nog steeds belangrijk is voor CF op de R4x0 reeks. Er zijn genoeg mensen die een R4x0 kaart hebben. Deze hebben nu tenminste de mogelijkheid om naar multi-VPU opstellingen te gaan. Hoeveel het kost en of het echt nuttig is, is niet het belangrijkste. Het bieden van de mogelijkheid wel. En daarmee verdien je ook veel mindshare bij de consument, want die weten dat ATi nu ook Multi-VPU tech in huis heeft en nV niet meer de enige is.
De ATI chipset is vooralsnog behoorlijk goed ontvangen en schijnt op features na on par te zijn met de NF4 chipset. Dat is gezien de veel zwakkere positie van ATI op de chipsetmarkt een heel goede prestatie.
Crossfire R4xx generatie
Crossfire is voor wat betreft de X8xx generatie een doodgeboren kindje want:
- de refreshrate beperking 60Hz@1600*1200@CRT is een lachertje
- niemand gezond van geest gaat bij een X8xxx PCI-e kaart, waarvoor hij al een (GF4 sli?) mobo heeft, nog ff een X200mobo en X8xx mastercard kopen.
- de prestaties vallen tegen en er zijn kinderziektes. Dat nVidia die ook had is totaal irrelevant zeker daar ATI een trendvolger is en het wiel niet hoeft uit te vinden.
- Het is goedkoper je X8xx te verkopen en een 7800 te kopen
ATI fans hebben in het verleden hoog opgegeven van de ervaring die ATI zou hebben met multigpu oplossingen zoals voor professionele flight simulators en verder konden zij het kunstje alvast van nVidia afkijken en van hun fouten/gebreken leren. Derhalve valt het dan ook erg tegen waarmee ATI op de proppen komt.
Het was imo verstandiger geweest om Crossfire niet voor de r4xx series beschikbaar te maken maar alleen voor de nieuwe r520 series. Dat had wss positievere reviews opgeleverd.
Crossfire R520 generatie
Als idd de refreshratebarriere is opgelost lijkt op de iets langere termijn crossfire zeker veel potentie te hebben. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de R520 launch icm met Crossfire.
Afgelopen High-end PC jaar
Als je objectief naar de highend kant kijkt is ATI het afgelopen jaar dik geownd door nVidia:
R4xx serie:
- Prestaties goed, m.n. de X800XT PE maar;
- aanvankelijke beloften leverbaarheid totaal niet nagekomen. M.n. X800XT-PE was een regelrechte paperlaunch. Phantom edition en Press edition benamingen zijn 100% correct.
- 6800 serie was incl. Ultra duidelijk beter leverbaar.
SLI:
nVidia heeft deze markt ontwikkeld tot een succes en heeft terecht de vruchten ervan geplukt. ATI loopt dik achter de feiten aan.
Nextgen:
nVidia is ruim drie maanden eerder met haar nextgen kaart die imo ATI's best compleet overklast.
Deze kaart is ook nog ns direkt goed leverbaar. Een verademing.
Komende High-End half jaar:
Hoe de kaarten er voor liggen wordt 5 oktober aanstaande bepaald door het antwoord op de volgende vragen:
- Is de X1800 serie goed qua Prestaties, features, leverbaarheid, prijs?
- Zo ja, heeft nVidia een antwoord.
[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 27-09-2005 19:55 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik denk dat Ati een net zo groot probleem heeft als sites als Anandtech, Tom's HardwareThund3r schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:15:
[...]
Dan raken ze hun goede contact met ATi kwijt , zoals het ontvangen van CF kaarten voor de release om ze te reviewen, dus ik denk dat het bullshit is

Een videokaart is voor prestaties, FPS in games, en om te verkopen. Als ATi een produkt (R520) aflevert wat maar een tikkeltje sneller is dan de 7800GTX, dan kopen veel mensen toch nog een GTX, omdat die gewoon goedkoper is. Dan kunnen er nog zoveel features op de R520 zitten; ik weet zeker dat ikzelf er eigenlijk geeneen van zou gebruiken. Die kaarten zijn om te gamen imho, en nergens anders voor.
En als 2 X850 kaarten in CF dezelfde prestaties leveren als 6800Ultra SLi, of minder, is dat gewoon niet goed te noemen, wat voor argument je ook aanvoert.
En daar zeg ik bij dat het natuurlijk vast nog wel beter wordt, maar NU is het niks.
Dit is niet als aanval bedoeld, maar het valt op voor een redelijk neutrale medeforummer.
edit: typo
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Sorry, mijn reactie was sterk overdreven. Maar neem de vorige ATI topics eens door, er lopen mensen genoeg rond die verwachtten dat crossfire een pak sneller ging zijn dan SLI. Van 100% boost spreekt niemand, maar de verwachte performance blijkt lager uit te komen.CJ schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:25:
[...]
Ik weet niet goed wat de vele nV fanboys nou precies verwachten van CrossFire?In elke game 100% performance boost? Dat lukt alleen blijkbaar in SC:CT die, zoals zovaak in het nV topic is geroepen, een engine gebruikt die ook in toekomstige SC games gebruikt zal worden en perfect zal draaien op NV hardware vanwege HDR support, SM3.0 support... en wat blijkt ATi kan dit alles ook en sneller in die 'oh zo goede engine'. Maar nu blijkt dat CF bijna 100% performancewinst oplevert in die game, hoor je geen haan meer kraaien over hoe toekomstgericht die engine is.
Een X800XT PE/X850XT is vaak maar net iets sneller dan een GF6800U. Als er serieus mensen zijn die gedacht hadden dat CrossFire massaal sneller zou zijn dan SLi, ondanks dat er gebruik wordt gemaakt van twee dezelfde technieken (AFR/SFR) en een techniek die gebruikt wordt om compatibiliteitsredenen (en dus vaak langzamer is dan AFR/SFR), dan geloven diezelfde mensen waarschijnlijk ook nog in Sinterklaas.
Mijn fout dan, maar als je iemand hoort roepen "en ATI heeft geen profiles nodig" dan lijkt het net of je profiles "slecht" vind.Wie zegt dat er iets mis is met profiles? Haldol begon over profiles. Ik merkte alleen op dat ATi standaard in Supertiling (DX) of Scissors (OGL) werkt, en dat via profiles in Cat AI eventueel AFR gebruikt wordt mits dit sneller is en geen problemen oplevert. Profiles zitten al vanaf het begin in Cat AI, en zolang de IQ niet omlaag gaat is dat toch niet slecht? Ik hoop alleen dat ATi in de toekomst het mogelijk gaat maken dat de eindgebruiker zelf kan kiezen tussen de renderingmodi, net zoals dit bij nV kan.
Zegt idd nog niks, maar ik wil gewoon zeggen dat er in 1,5 jaar nog veel kan gebeuren.Zegt natuurlijk nog niets... En ze hebben het al eerder geprobeerd met de FX. Omgekeerd kan je natuurlijk zeggen dat ATi MS nu helemaal in de pocket heeft. Samengewerkt aan C1/Xenos/R500. Unified architecture in Vista zal ATi's R500/R600 als leidraad nemen net zoals DX9 de R300 serie als leidraad had. Hmm, history repeating itself?
De vraag is, willen mensen wel een multi-VPU setup?En wat ik ook nog even wil toevoegen is dat het bieden van een optie ook nog steeds belangrijk is voor CF op de R4x0 reeks. Er zijn genoeg mensen die een R4x0 kaart hebben. Deze hebben nu tenminste de mogelijkheid om naar multi-VPU opstellingen te gaan. Hoeveel het kost en of het echt nuttig is, is niet het belangrijkste. Het bieden van de mogelijkheid wel. En daarmee verdien je ook veel mindshare bij de consument, want die weten dat ATi nu ook Multi-VPU tech in huis heeft en nV niet meer de enige is.
Anoniem: 38733
Totaal mee eens, en daarom hadden ze er ook een paar weekjes mee moeten wachten, tot na de R520 introductie die dit probleem niet heeft (hoogstwaarschijnlijk). Wat ze nu hebben gedaan is niet goed voor de naam.Crossfire is voor wat betreft de X8xx generatie een doodgeboren kindje want:
- de refreshrate beperking 60Hz@1600*1200@CRT is een lachertje
Om nu maar voor de rest Xfire af te branden vind ik geheel onterecht, nu al wordt in de meeste gevallen 6800U in Sli (daar waar het eigenlijk tegen had concurreren) afgetroefd. Ik geef Ati zeker nog de kans om het systeem verder te doen laten rijpen en de onvolkomendheden eruit te halen dmv driver releases, ik ben er van overtuigd dat dit gaat lukken in de komende maanden. Het systeem heeft absoluut potentie.
Dat is dan jou persoonlijke mening en eentje waar menigeen het niet mee eens hoeft te zijn. Als R520 net een tikkeltje sneller is dan de 7800GTX dan hoeft dat helemaal niet te betekenen dat veel mensen toch een GTX kopen 'omdat die goedkoper is'. ATi Het verkoopargument van vele nV-fboys was dat de GF6 meer features had dan de ATi-tegenhanger. Welcome to next week... ATi gaat nu voor de featureset. Als de featureset bij ATi, waaronder bv 10-bit pipeline precision, Avivo, HDR+AA, nieuwe AA en snelle SM3.0, beter is dan die van nV dan zie ik toch nog veel mensen gaan voor ATi.RappieRappie schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:37:
Een videokaart is voor prestaties, FPS in games, en om te verkopen. Als ATi een produkt (R520) aflevert wat maar een tikkeltje sneller is dan de 7800GTX, dan kopen veel mensen toch nog een GTX, omdat die gewoon goedkoper is. Dan kunnen er nog zoveel features op de R520 zitten; ik weet zeker dat ikzelf er eigenlijk geeneen van zou gebruiken. Die kaarten zijn om te gamen imho, en nergens anders voor.
En als 2 X850 kaarten in CF dezelfde prestaties leveren als 6800Ultra SLi, of minder, is dat gewoon niet goed te noemen, wat voor argument je ook aanvoert.
Ik kan nog steeds niet begrijpen wat mensen er dan van verwachten. 30% sneller dan SLi across-the-board? 30% sneller dan een single 7800GTX?
Zet twee gelijke groene kaarten bij elkaar, laat ze gebruik maken van dezelfde renderingmodes en ze geven een bepaalde performance winst. Zet daarna twee gelijke kaarten van de concurrentie bij elkaar, die single ook nog eens bijna gelijkwaardig presteren als de groene kaarten, laat ze gebruik maken van dezelfde rendering modes... dan kan je toch haast niet anders verwachten dat de performance dicht bij elkaar in de buurt ligt? De verschillen in performance die er bestaan tussen de twee zullen ongetwijfeld komen door technische verschillen als de connector, compositing chip vs on-die SLi etc.
Imo verwachtten veel mensen te veel van CrossFire. En voor een tech die er "later is opgeplakt" ben ik zelf absoluut niet teleurgesteld in CF.
Ja, ATi is een jaar later, maar kan je dan verwachten dat de boel veel sneller is en bepaalde onvolkomenheden hadden kunnen voorkomen? Nee, onrealistisch. De hardware is nog steeds de 'oude' tech dus je kan niet verwachten dat-ie ineens veel beter gaat worden in dual opstellingen. De toegepaste multi-VPU implementatie is daarnaast ook nog eens anders en dit brengt met zich mee dat het hele andere kinderziektes met zich mee brengt. Maar als ik de reviews zo lees, dan is dat toch nog vrij beperkt gebleven en heeft ATi een stabiel platform afgeleverd die niet onder doet voor SLi waar toekomstige generaties alleen maar van zullen profiteren.
In 4 v/d 7 gevallen kan X850 Xfire hogere settings aan als 6800U Sli, de andere 3 gevallen gelijk. Wat isEn als 2 X850 kaarten in CF dezelfde prestaties leveren als 6800Ultra SLi, of minder, is dat gewoon niet goed te noemen, wat voor argument je ook aanvoert.
dat nou voor gezeur over niet goed?

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 27-09-2005 20:02 ]
Met andere woorden: ATi vond het blijkbaar vreemd dat TMSC's yields van de XBoX360-GPU niet hetzelfde waren als die van de R520, en houdt nu voor de budgetmodellen een slag om de arm door die te laten maken door een andere fabrikant... Ik denk dat er wat frictie is tussen beide partijen, en dit is m.i. niet meer dan een logische stap. Maar is het ook toekomstmuziek?The thing that strikes me as odd though is TSM’s open announcement of excellent yields on the XBOX 360 GPU also designed by ATI and also using the same 90nm manufacturing process. TSM is notoriously stringent on its QA process and ATI must have found it strange that the same 90nm process resulted in excellent yield’s for the XBOX 360 GPU. I believe neither company likes the idea of being tied to the same manufacturer. If I was in ATI’s shoes what would I do? Incase any of you missed it, ATI made a quiet announcement that UMC, the worlds number 2 outsourced fabricator, will be manufacturing its lowest end line of X1800 GPU’s also based on a 90nm process. I believe this is in part of a longer term strategy by ATI to move away from using TSM as their sole manufacturer or at the very least to put additional pressure on TSM to devote additional resources to ATI. The theory seems to be reflected in TSM’s and ATI’s stock price which have both taken an unusually high price drop. Greedy short sellers have pushed the stock price of TSM and ATYT further down. For now ATI is faced with the issue of manufacturing with the same foundry partner as Nvidia.
Maar goed... hoe het ook zijn moge, laat er je eigen licht over schijnen, en discussieer er hier over!
http://www.hardware.info/reviews.php?id=603&page=13Anoniem: 38733 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:59:
[...]
In 4 v/d 7 gevallen kan X850 Xfire hogere settings aan als 6800U Sli, de andere 3 gevallen gelijk. Wat is
[afbeelding]
Anoniem: 54475
Ja, ATi is een jaar later, maar kan je dan verwachten dat de boel veel sneller is en bepaalde onvolkomenheden hadden kunnen voorkomen? Nee, onrealistisch. De hardware is nog steeds de 'oude' tech dus je kan niet verwachten dat-ie ineens veel beter gaat worden in dual opstellingen. De toegepaste multi-VPU implementatie is daarnaast ook nog eens anders en dit brengt met zich mee dat het hele andere kinderziektes met zich mee brengt. Maar als ik de reviews zo lees, dan is dat toch nog vrij beperkt gebleven en heeft ATi een stabiel platform afgeleverd die niet onder doet voor SLi waar toekomstige generaties alleen maar van zullen profiteren.[/quote]
Wisely said my friend, wiseley.
2 videokaarten vindt ik persoonlijk overkill, voornamelijk omdat ik vindt dat het voor de echte diehards is, en een paar frames meer vindt ik de moeite niet echt waard van pakweg 400/ 600 pleurie voor een 2e kaart..
Dan maar langzamer zou ik zeggen...

Dat begrijp ik dus ook niet. XF doet het kwa efficiëntie gewoon prima, rond of zelfs iets boven het niveau van NV-SLI, tenminste in de reviews die ik gelezen heb. Wat betreft compatibiliteit, vergeet niet dat NV er 2-3 jaar over heeft gedaan om SLI-drivers te schrijven op het niveau waar ze nu zitten, misschien wel langer.Anoniem: 38733 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:59:
[...]
In 4 v/d 7 gevallen kan X850 Xfire hogere settings aan als 6800U Sli, de andere 3 gevallen gelijk. Wat is
[afbeelding]
Laten we wel zijn, 2x850XT PE's in XF was nooit als alternatief bedoeld tov de 7800GTX, maar alleen om de kracht/efficiëntie van XF te meten. De werkelijke "afrekening" komt dadelijk met 2 R520's in XF en ik zie daar best toekomst in
Tuurlijk voldoet het nog niet aan de marketingpraat, maar een beetje tweaker had dat wel verwacht.
Belangrijk punt is wel de beschikbaarheid en daar moet ik een aantal hier wel gelijk in geven, het duurt natuurlijk wel een eeuwigheid, zowel XF als de R520
[ Voor 5% gewijzigd door edward2 op 27-09-2005 20:29 ]
Niet op voorraad.
Die argumenten tellen misschien niet voor jou maar voor velen anderen wel. Wat boeit het wie jij bent voor mij, CJ of het grootste deel van de wereld ? Niets.RappieRappie schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:37:
CJ: het valt gewoon op dat jij aan alles wat negatief is, een positieve draai probeert te geven, al blijft/is het negatief. En dan vooral met zoveel mogelijk argumenten waar ik niks mee kan.
Persoonlijk boeit het me meer dat een kaart features heeft zoals AVIVO ipv. een snellere clock of 5-10% betere prestaties. Omdat het (waarschijnlijk) simpelweg meer uitmaakt. Ik ben heus niet de enige. Een voorbeeldje: zelf heb ik nu een Radeon X850XT die m'n overclockte Radeon 9500 heeft vervangen. Ik had ook een 7800GTX kunnen kopen, maar bijna het dubbele uitgeven voor technologie die gewoon "wat" sneller is, lig ik niet van wakker. Dan zet ik de FSAA een tikje lager en ben ik evenver.Een videokaart is voor prestaties, FPS in games, en om te verkopen. Als ATi een produkt (R520) aflevert wat maar een tikkeltje sneller is dan de 7800GTX, dan kopen veel mensen toch nog een GTX, omdat die gewoon goedkoper is. Dan kunnen er nog zoveel features op de R520 zitten; ik weet zeker dat ikzelf er eigenlijk geeneen van zou gebruiken. Die kaarten zijn om te gamen imho, en nergens anders voor.
Over dat gedoe dat Crossfire opgehemeld werd: alsof in het nVidia topic niet overdreven hype staat...
Het ziet ernaaruit dat er eindelijk hele straffe competitie zal zijn in de AMD mobochipsetmarkt. Erg veelbelovend!
[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 27-09-2005 20:32 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Anoniem: 61946
Feiten gezien door een groene leesbril...Hacku schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:18:
Lijken me eerder feiten dan anti-ATI kritiek. Overigens heb ik zelf met ATI kaarten gewerkt en die bevielen me prima.
Neh, toch niet. Maar noem jij het hele "mix and match" gedoe dan goed? Ik zei trouwens ook dat heel wat mensen veel hogere prestaties van CF verwachtten, en die verwachtingen blijken nu anders uit te komen.Anoniem: 61946 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 20:39:
[...]
Feiten gezien door een groene leesbril...
Groene leesbril? Not me, het zijn maar videokaarten hoor
Over CF, zoals CJ al zei: er werd blijkbaar verwacht dat de kaarten ineens 2,5x zo snel zouden zijn ipv. realistisch te blijven.
Het is voor een bedrijf standaard om een tweede source te zoeken voor bedrijfskritische zaken. Niet alleen om druk op beide partijen te kunnen zetten, maar in eerste instantie vooral voor de continuiteit. Als de een failliet gaat, of door andere oorzaken niet meer kan leveren, kan overgeschakeld worden naar de andere.Jejking schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 20:09:
Met andere woorden: ATi vond het blijkbaar vreemd dat TMSC's yields van de XBoX360-GPU niet hetzelfde waren als die van de R520, en houdt nu voor de budgetmodellen een slag om de arm door die te laten maken door een andere fabrikant... Ik denk dat er wat frictie is tussen beide partijen, en dit is m.i. niet meer dan een logische stap. Maar is het ook toekomstmuziek?
Het zou dus ook zomaar kunnen zijn dat ATi al langer heeft gezocht naar een alternatief, maar dat ze er nu pas een gevonden hebben (zulke foundry's zijn er immers niet zo veel).
Dat de aandelenkoers van TMSC dan daalt is niet verwonderlijk, maar die van ATi zou moeten stijgen. Wellicht dat dit de daling door het andere slechte nieuws nog wat getemperd heeft
Je vergeet voor het gemak wel even dat een single X850XT een stuk hogere prestaties levert dan een single 6800 Ultra in de meeste games. Als je dan de winst ziet die nV haalt met SLI, en dat afzet tegen de winst van ATi met xfire valt te concluderen dat SLI beter schaalt (wat ook bevestigd word door andere sites overigens).Anoniem: 38733 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 19:59:
[afbeelding]
Met een jaar achterstand is dat niet zo'n gunstig uitgangspunt, zeker niet gezien nV een nieuwe driverset aan het afronden is die performance van SLI nog verder zal boosten - met andere woorden het gat nog zal vergroten. Dit nog afgezien van dat een single 7800GTX goedkoper is, meer features heeft, en vaak nog sneller is ook dan een X850 Xfire koppel.
Het is i.m.o. voor degenen die al een SLI mobo ingebouwd hebben zitten momenteel in ieder geval niet interessant om een Xfire mobo aan te schaffen... de gains rechtvaardigen op dit moment simpelweg een platformoverstap niet - nog afgezien van de paar issues die er nog met xfire mobo's zijn (w.o. USB).
Verder word gespeculeerd over het toekomstige xfire platform. Word daarbij niet even vergeten dat nV ook niet stilzit in de tussentijd?
Je "voorbeeldje" toot aan dat je gekleurd bent, gezien de X850 en de 7800GT nauwelijks in prijs verschillen, maar de 7800GT de X850XT gemiddeld genomen pwned - zowel qua features als performance.Phuncz schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 20:30:
Een voorbeeldje: zelf heb ik nu een Radeon X850XT die m'n overclockte Radeon 9500 heeft vervangen. Ik had ook een 7800GTX kunnen kopen, maar bijna het dubbele uitgeven voor technologie die gewoon "wat" sneller is, lig ik niet van wakker. Dan zet ik de FSAA een tikje lager en ben ik evenver.
Als je dit dus ongekleurd had aangekeken, en je niet het geld overhad voor een GTX had je wel degelijk voor de 7800GT gekozen i.p.v. de X850XT.
Verder... betreffende die opmerking: "2x zo veel geld" (

[ Voor 10% gewijzigd door Cheetah op 27-09-2005 21:42 ]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz
Wat ik uit de meeste reviews lees, ontlopen de technieken elkaar niet veel kwa efficiëntie, wel met wisselen voorkeuren.
ATI heeft misschien nog een achterstand, kwa compatibiliteit, maar die kan alleen maar kleiner worden, NV heeft de boel inmiddels redelijk uitgetuned. Hoewel de 80's drivers nog wel wat verschil kunnen maken(!)
Naar mijn idee had ATI er misschien wijs aan gedaan om XF pas met de R520 te introduceren, want veel gaan nu de vergelijking trekken met de 7800GTX, terwijl de R520 voor de deur staat, want een XF 850 combo is geen alternatief voor een 7880 GTX.
Al met al is deze battle nog lang niet beslecht, als die dat ooit word (alles is tijdelijk zolang beiden bestaan) en wordt het over een weekje erg interessant als de R520 het tegen de 7800/80's-combo opneemt.
[ Voor 36% gewijzigd door edward2 op 27-09-2005 21:56 ]
Niet op voorraad.
(mijn excuses als dit al eerder voorbij is gekomen)
Anoniem: 62850
AGP ja als je het zo gaat bekijken heb je voor 200 euro een 6800GT als je gaat vergelijken doe het dan goed.Phuncz schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:42:
Mijn X850XT kostte 250€ voor de HIS IceQ versie. Daar heb ik geen 7800GT voor, aangezien die pas begint bij 380€ (de gemiddelde prijs is ~400€). Mooie frustratie uiting voor de rest...
De allergoedkoopste HIS X850XT in de pricwatch kost 388 Euri (niet eens gelet op AGP/PCI-e)... dus je hebt belachelijk veel mazzel gehad...Phuncz schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:42:
Mijn X850XT kostte 250€ voor de HIS IceQ versie. Daar heb ik geen 7800GT voor, aangezien die pas begint bij 380€ (de gemiddelde prijs is ~400€).
...of...
ik hoop toch niet dat we hier prijzen van 2e hands ATi kaarten met prijzen van nieuwe nV kaarten aan het vergelijken zijn he?

Frustratie uiting? Voor "de rest" van wat..?Mooie frustratie uiting voor de rest...
Voordat je antwoord geeft: lees dit even door.
[ Voor 4% gewijzigd door Cheetah op 27-09-2005 21:56 ]
Full Specz
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Wie spreekt er nu over meerdere kaartenPhuncz schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:07:
Sinds wanneer is het ondersteunen van meerdere kaarten(types) bij SLI/CF slecht ? Schrik dat je per ongeluk een kaart erbij zou steken met minder pipes ?
[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 27-09-2005 22:06 ]
Nieuw in de doos en idd veel geluk gehad. Wil nog niet zeggen dat ik "gekleurd" ben. Het ging erover dat je me met nogal aardige vooroordelen bestempelde.FirefoxAG schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:54:
[...]
De allergoedkoopste HIS X850XT in de pricwatch kost 388 Euri (niet eens gelet op AGP/PCI-e)... dus je hebt belachelijk veel mazzel gehad...
...of...
ik hoop toch niet dat we hier prijzen van 2e hands ATi kaarten met prijzen van nieuwe nV kaarten aan het vergelijken zijn he?
[ Voor 15% gewijzigd door Phuncz op 27-09-2005 22:14 ]
Ga 250 dan ook niet als maatstaf gebruiken

Dús is het geen argument, dús heeft hij gelijk dat de x850xt even duur is als de 7800gt en dús is jouw post loos
[ Voor 25% gewijzigd door Benotti op 27-09-2005 22:45 ]

Vooral Splintercell is insane en dat met een "oude" X850 core!
Je kan wel raden wat de X1800XT in deze game gaat doen, ook Fear draait goed op XF.
Ook dit spreekt de eerdere compatibiliteitsissues weer wat tegen (het is natuurlijk maar net welke game je test):
While we didn't have time to test a really extensive library of games, we didn't encounter a single compatibility problem in our testing. That bodes well, though compatibility problems tend to crop up after final hardware from vendors gets in the hands of gamers, and we can't assume perfect operation based on tests made with a reference kit. It's reasonable to expect a few small incompatibilities at first, most likely to be squashed post-haste with a driver update.
[ Voor 55% gewijzigd door edward2 op 27-09-2005 23:26 ]
Niet op voorraad.
't Heeft nu eenmaal allemaal zijn voors en tegens, en iedereen kan weer een andere goede deal vinden, of vindt andere dingen belangrijk in een kaart, speelt andere spellen, heeft een ander budget, etc.
ATi is gewoon te laat. MAAR !! ze hebben wel wat achterstand ingehaald door een goed product neer te zetten. Het werkt prima, er zitten wel fouten in maar dat is in het begin wel vaker. Dus even afwachten wat R520 doet want bij de X8XX is het er opgeplakt ( in dat opzigt hebben ze het netjes gedaan ). Over de R520 ga ik niets meer zeggen ik wacht gewoon af en daar na trek ik me conclussie. Ook als ik weet wat en of nvidia er iets tegen in gaat bregen want dat neem ik ook mee in de conclussie. Als Nvidia met een Ultra komt tja dan is ATi d00med in deze slag want dat zijn ze waarschijnlijk weer out classed.
En ik ben van mening dat we ff allemaal moeten kappen met hameren op XFire zoals het nu is, het is goed, het is slecht, het maakt allemaal nix uit, wacht nog ff een dag of 7 en ga dan pas weer verder met "modder gooien" ofzo. Natuurlijk mag iedereen zeggen wat ie wil maar het loopt een beetje uit de hand hiero....
Just my 2 cents,
PS: als ik dan toch iets mag zeggen is dat ik het raar vind dat iedereen een Xfire opstelling van een oude generatie gaat meten met een single of soms SLI opstelling van de nieuwe generatie... Waarom gaat iedereen hier mee aan de haal, watvoor nut heeft het om je hier druk om te maken, als hier de XFire zou winnen, dan zou het belachelijk zijn en dat is ook niet, zoals al eerder is gezegd, met dezelfde techniek haal je nagenoeg dezelfde prestaties, zo is ook wel gebleken...
Strax met de X1000 versies kunnen we weer appels en appels vergelijken....
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

30-9-05?
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 27-09-2005 23:49 ]
Je geeft zelf aan dat je liever voor features kiest en dan ga je voor "oude tech"........logica is bij jou ver te zoeken. Dus eigenlijk moet je straks voor de 7800gtx kiezen ipv de r520 want de prijs is dan gunstiger net als dat de x850xt nu voor je isPhuncz schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 21:42:
Mijn X850XT kostte 250€ voor de HIS IceQ versie. Daar heb ik geen 7800GT voor, aangezien die pas begint bij 380€ (de gemiddelde prijs is ~400€). Mooie frustratie uiting voor de rest...
Yes, nog eerder, its good to be a geekAnoniem: 38733 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 23:47:
Btw, Ati heeft de melding aangepast, als je nu je klok vooruit zet zie je dit
[afbeelding]
30-9-05?
[ Voor 6% gewijzigd door edward2 op 27-09-2005 23:58 ]
Niet op voorraad.
Kunnen jullie niet ff lekker opzouten met je 7800GTX adviezen, we zitten hier in het Ati topic.sjek schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 23:50:
[...]
Dus eigenlijk moet je straks voor de 7800gtx kiezen ipv de r520 want de prijs is dan gunstiger net als dat de x850xt nu voor je is
Laten we eerst ff afwachten wat de R520 gaat doen, dan praten we verder.
ik denk dat dan de ''officiele'' specs naar buiten worden gebrachtAnoniem: 38733 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 23:47:
Btw, Ati heeft de melding aangepast, als je nu je klok vooruit zet zie je dit
[afbeelding]
30-9-05?
Ik kan hier maar 1 ding over zeggen:Jejking schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 20:09:
Heel even een dingetje over een artikel op RawGreed.com, ik quote alleen even het interessante stuk:
[...]
Met andere woorden: ATi vond het blijkbaar vreemd dat TMSC's yields van de XBoX360-GPU niet hetzelfde waren als die van de R520, en houdt nu voor de budgetmodellen een slag om de arm door die te laten maken door een andere fabrikant... Ik denk dat er wat frictie is tussen beide partijen, en dit is m.i. niet meer dan een logische stap. Maar is het ook toekomstmuziek?
Maar goed... hoe het ook zijn moge, laat er je eigen licht over schijnen, en discussieer er hier over!
Welkom R521, RV531 en RV516.
OMG Paper Launch! Dat kan natuurlijk niet he?Mr. Detonator schreef op woensdag 28 september 2005 @ 00:10:
[...]
ik denk dat dan de ''officiele'' specs naar buiten worden gebracht
[ Voor 21% gewijzigd door CJ op 28-09-2005 00:37 ]
Nope, zolang er nog feiten verdraaid worden zouten wij nog lang niet opAnoniem: 38733 schreef op woensdag 28 september 2005 @ 00:01:
[...]
Kunnen jullie niet ff lekker opzouten met je 7800GTX adviezen, we zitten hier in het Ati topic.![]()
![]()
Laten we eerst ff afwachten wat de R520 gaat doen, dan praten we verder.![]()
Misschien wordt het dan weer eens tijd voor mij om samen met de mods van V&B om de tafel te gaan zitten en te kijken in hoeverre het ATi Nieuws & Discussie topic nog in deze vorm moet verder gaan.sjek schreef op woensdag 28 september 2005 @ 01:03:
[...]
Nope, zolang er nog feiten verdraaid worden zouten wij nog lang niet op
Wat je verstaat onder "Het verdraaien van feiten is" namelijk zeer subjectief. Groene ogen zullen dit al snel vinden, terwijl rode ogen dit niet vinden. En aangezien dit topic toch een rood tintje heeft is het niet gek dat CF en andere zaken niet meteen de grond in worden geboord... Het is hier immers geen "Algemeen videokaarten topic". Maar goed, misschien wordt het binnenkort weer eens tijd voor wat roods in het groene topic?
Het ziet er naar uit dat de scores die een aantal dagen geleden in dit topic gepost waren van de X1300 in 3DMark2005 juist waren... HKEPC heeft een aantal nieuwe benches online gezet en daarin scoort een X1300 2882 punten, terwijl de GF6600 maar 2506 scoort.
Let wel, de X1300 heeft 4 pipelines, terwijl de GF6600 er 8 heeft. Opvallend is dat de site vermeldt dat het om de X1300LE gaat en niet om de Pro zoals bij de vorige benchmarks. Zelf denk ik dat het om de Pro gaat. Maar als het toch de LE is... dan is het helemaal petje af. Dit verklaart meteen waarom nVidia "bang" is voor RV515, zoals The Source eerder al opmerkte. De scores zijn in ieder geval "in line" met z'n opmerking dat "RV515 in het low-end/midrange segment aardig gaat huishouden".
In hoeverre kan je de performance van X1300Pro (4 pipes op 550/600Mhz) dan schalen naar de RV530 (12 pipes op 600Mhz) en R520 (16 pipes op 600 X1300Pro)?
Bron: http://www.hkepc.com/bbs/...tid=478276&extra=page%3D1
De berichten doen ook de ronde dat de RV530 de performance moet hebben van een X800XL/GF6800GT. nVidia's GF7600 wordt zoals het er naar uit ziet een 16 pipes op 375Mhz (wat me nog veel te laag lijkt voor een 16 pipes op 0.11u, maar nog altijd wel 25Mhz sneller dan een 6800GT). 16 pipes op 375 Mhz vs 12 pipes op 600 Mhz. 6000 Mp fillrate vs 7200 Mp fillrate. Dit gaat wel weer een interessante slag worden.
[ Voor 9% gewijzigd door CJ op 28-09-2005 02:31 ]
Waarom moeten sommige mensen ook altijd ons gezellig rood plekje komen verpesten ?CJ schreef op woensdag 28 september 2005 @ 01:40:
[...]
Misschien wordt het dan weer eens tijd voor mij om samen met de mods van V&B om de tafel te gaan zitten en te kijken in hoeverre het ATi Nieuws & Discussie topic nog in deze vorm moet verder gaan.
Wat je verstaat onder "Het verdraaien van feiten is" namelijk zeer subjectief. Groene ogen zullen dit al snel vinden, terwijl rode ogen dit niet vinden. En aangezien dit topic toch een rood tintje heeft is het niet gek dat CF en andere zaken niet meteen de grond in worden geboord... Het is hier immers geen "Algemeen videokaarten topic". Maar goed, misschien wordt het binnenkort weer eens tijd voor wat roods in het groene topic?
* Phuncz voelt zich hier beter thuis omdat rood een mooiere kleur is
Ik zie het probleem niet zo. Wat voor topic heb jij/CJ dan in gedachten? Mogen er dan alleen nog ATI producten worden besproken en ATI met ATI vergeleken worden.Phuncz schreef op woensdag 28 september 2005 @ 08:33:
[...]
Waarom moeten sommige mensen ook altijd ons gezellig rood plekje komen verpesten ?
* Phuncz voelt zich hier beter thuis omdat rood een mooiere kleur is
DAT lijkt me pas een slechte zaak. Juist de soms verhitte vergelijkingen tussen ATI en nVidia bieden aanzienlijke meerwaarde aan dit topic omdat ze verschillende inzichten weergeven.
Natuurlijk moet het niet uitdraaien op flamewars en dergelijke maar daar kunnen de users zelf ook rekening mee houden en in het uiterste geval kunnen modjes ingrijpen.
Imo is dat nog niet nodig. Het gaat er af en toe stevig maar wel fair aan toe.
Iha is dit topic momenteel mede door de discussies en ook de situatie waarin ATI zich bevindt een stuk interessanter dan het nVidia topic. Lees daar de laatste pagina maar ns door.
Mijn bottomline is: Laten we gewoon zo door gaan maar het netjes houden en elkaar niet voor rotte vis uitmaken.
PC Specs
Beetje aangebrand? Een beetje verzet kan geen kwaad op z'n tijd lijkt me. Dat houdt de boel wel zo objectief voor mensen die dit soort topics gebruiken als bron bij het kopen van een graka. Het groene topic heeft ook erg veel vuur van voren gekregen tijdens en een lange periode na de FX serie. Ik snap dan ook heel goed dat er een aantal groenen zijn die op deze manier een aantal rode mensen vaak terecht aanspreekt.CJ schreef op woensdag 28 september 2005 @ 01:40:
[...]
Misschien wordt het dan weer eens tijd voor mij om samen met de mods van V&B om de tafel te gaan zitten en te kijken in hoeverre het ATi Nieuws & Discussie topic nog in deze vorm moet verder gaan.
Dat is het probleem, sommige mensen komen hier gewoon nutteloos flamen en zijn er puur om ATI af te kraken. Wat ikzelf wil is een ATI topic waar er gediscussiërd kan worden over ATI en de nVidia tegenhangers op een correct beargumenteerde manier, ipv. "he crossfire zuigt maar was niet wat jullie hadden verwacht he lol hihi". Zelf ben ik iemand die zijn keuze basseert op de beste prijs/prestatie en nog belangrijker, prijs/kwaliteit. Heb er vorige maand nog aan gedacht om een 6600GT te halen of zelfs een 6800GT. En dan krijg je hier van die losers of onze virtuele vloer die beginnen te melken "hoe kut ATI wel niet is" (maar goed dat nVidia nooit wat fout doet). Dat is gewoon nergens goed voor.Help!!!! schreef op woensdag 28 september 2005 @ 09:43:
Ik zie het probleem niet zo. Wat voor topic heb jij/CJ dan in gedachten?
CJ is zowiezo een belangrijke peiler in het succesvol en goed verloop van het ATI topic: het laatste nieuws wordt correct en snel gepost, discussies worden taktvol en correct aangepakt met goede beargumentering, geen nutteloos opgehemel enzo. Het is ook niet tof voor hem als ze hem onterecht betichten van vooroordelen te hebben (wordt nogal graag gedaan hier door de flamers).
[ Voor 10% gewijzigd door Phuncz op 28-09-2005 10:21 ]
Anoniem: 98389
Anoniem: 98389
Kerel lees zijn nieuwspost over de scores is en denk dan ff een keertje als de gemiddelde tweaker en videokaart fan! Dat gaat dus nergens over dta is geen nieuws!Phuncz schreef op woensdag 28 september 2005 @ 10:19:
CJ is zowiezo een belangrijke peiler in het succesvol en goed verloop van het ATI topic: het laatste nieuws wordt correct en snel gepost, discussies worden taktvol en correct aangepakt met goede beargumentering, geen nutteloos opgehemel enzo. Het is ook niet tof voor hem als ze hem onterecht betichten van vooroordelen te hebben (wordt nogal graag gedaan hier door de flamers).

Hij vermeld er bijna altijd duidelijk bij dat het _geruchten_ zijn, weet je wat dat betekend? Ik hoop van wel, maar zo kom je helaas niet op me over.
Vervolgens kunnen we hier discussieren over het gerucht, wat ook het doel van dit topic is, kijk maar eens naar de topictitel.
Verder heb ik geen zin om op zo'n reacties van jou verder in te gaan.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Dit topic is gesloten.