[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 7.710 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:52

Thandor

SilverStreak

Heeft inderdaad veel weg van Socket T (LGA775). Echter loopt bij Socket F een 'balk' middendoor.
Het bevestigingsysteem en afschermkapje zijn praktisch hetzelfde :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-05 23:12

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

lijkt me ook, het ziet er ook meer uit als pinnen (dus contactvlakken op de processor). Op die laatste foto lijkt het wel of de processor van de zijnkant wordt ingeklemd en dan door de kap wordt bedekt ipv compleet door de kap op zijn plaats te worden gehouden...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:33
Als er nu al Socket F verstuurd word naar special customers om het maar even zo te noemen, dan zal het toch niet gek lang duren eer dat het op de markt komt? Het zal lijkt mij geen Juni/Juli worden eer dat er het nieuwe X2 platform uitgebracht word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
The Source schreef op maandag 07 november 2005 @ 20:20:
Dit komt omdat Socket F registered DDRII support en omdat de memory controller op de die zit, dus dat is de enige verklaring voor die extra pinnen (1206 (of 1207 omdat ik nog niet uitgeteld ben) - 940 = 266pins (of 267) extra.
De memory controller van de Athlon 64 zit toch ook op de die? Lijkt me vreemd dat er voor registered geheugen plots 266 pinnen extra nodig zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Socket F supports DDRII en dit is dus gelijk aan de 940 pins Socket M2 voor de desktop. Waarom dan het verschil in pinnen? Dit komt omdat Socket F registered DDRII support en omdat de memory controller op de die zit, dus dat is de enige verklaring voor die extra pinnen (1206 (of 1207 omdat ik nog niet uitgeteld ben) - 940 = 266pins (of 267) extra.
Met zoveel pinnen extra zijn twee extra DDR2 channels volgens mij ook mogelijk.
Of zou er misschien toch een PCI-E controller on-die zitten?
Volgens mijn info is socket F sneller ivm socket 940, hoeveel weet ik nog niet precies. Maar de DDRII performance zou dus wel ok moeten zijn. Support voor DDRII 533, 667, 800, allemaal registered verplicht. AMD maakt met DDRII overigens wel een enorme gok, die ze, mocht het positief uitpakken extra marktaandeel gaat opleveren.
Wat is de gok dan? Slechtere prestaties door hogere latencies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik denk eerder de prijs. Als reg DDR2 duur blijft of niet goed te verkrijgen is kan de Opteron minder aantrekkelijk worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 16:12
OlafvdSpek schreef op maandag 07 november 2005 @ 22:16:
Wat is de gok dan? Slechtere prestaties door hogere latencies?
Nop, dat is bekend, maar mocht FB DIMM niet aanslaan, duur blijven dan wordt AMD DDR2 server platform veel en dan ook veel aantrekkelijker in prijs. Op dit moment wordt bij de aanschaf toch nog veel op platform cost gekeken. En mede door de erg goedkope DDRII prijzen zal Xeon daarin het komende ~ 4 maanden goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
The Source schreef op maandag 07 november 2005 @ 22:40:
Nop, dat is bekend, maar mocht FB DIMM niet aanslaan, duur blijven dan wordt AMD DDR2 server platform veel en dan ook veel aantrekkelijker in prijs.
Dat is de positieve zijde. Wat is de negatieve zijde dan?
Als FB DIMM niet aanslaat heeft AMD toch ook geen probleem?
Het is meer een gok voor Intel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Hoe duur zou FB DIMM geheugen dan worden? En hoe presteert FB DIMM tegenover dual channel DDR2-800 ?

[ Voor 42% gewijzigd door XWB op 07-11-2005 22:57 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Intel zorg wel dat het in de winkels ligt, maar zij kunnen de prijs niet beheren, iig niet op korte termijn. Mocht het Intel platform toch aantrekkelijker blijven, en dus AMD geen marktaandeel winnen dan kan het ze markt aandeel kosten. Het voordeel van AMD is nu dat ze hogere performance per watt hebben, maar toch gaan veel (B2B) klanten toch voor Intel Xeon.

Het nieuwe intel Dempsley maakt een grote technologische stap vooruit. Wellicht niet in snelheid, maar zeer zeker wel in warmte ontwikkeling, en zeer zeker qua performance per watt. Zeker aan een cpu als Sossaman daar kan AMD nog niet aan tippen denk ik zelf. FB Dimm, een nieuwe dedicated memory FSB, Demand based swithing, beter dual core technology, 65nm technology (lagere costprijs), het wordt een knap product.

Zelf moet ik zeggen dat ik verry impressed ben door FB DIMM. FB DIMM is DDR2 met een extra chip (die overigens erg heet kan worden) erop. Wellicht ietsjes duurder, maar het levert erg leuke mogelijkheden op. Gezien AMD nu DDR2 op Socket F gaat gebruiken zullen van FB DIMM DDR3 gebruik gaan maken in 2007 of 2008, want die DDR3 versie staat tegen die tijd geplanned.

PDF om even het geheugen op te frissen:
1) "Fully Buffered DIMM (FB-DIMM) Server Memory Architecture: Capacity, Performance, Reliability, and Longevity.
2) FB-DIMM Design Considerations

[ Voor 22% gewijzigd door The Source op 07-11-2005 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Socket F supports DDRII en dit is dus gelijk aan de 940 pins Socket M2 voor de desktop. Waarom dan het verschil in pinnen? Dit komt omdat Socket F registered DDRII support en omdat de memory controller op de die zit, dus dat is de enige verklaring voor die extra pinnen (1206 (of 1207 omdat ik nog niet uitgeteld ben) - 940 = 266pins (of 267) extra.
Dit kan toch nodig zijn voor de extra HT-links die een 2xx of een 8xx processor nodig heeft (2 resp. 3 i.p.v. 1)?

Dat AMD tot nu toe het aantal pinnen van Athlon64 / 1xx en 2xx / 8xx (op 1 na) gelijk gehouden hoeft m.i. niet te zeggen dat ze dat bij de volgende generatie weer doen. In feite is nu een aantal pinnen van Athlon64 / 1xx ongebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 19:19

EaS

Interessante info The Source !

Dus een LGA-socket voor socket F. Jammer trouwens dat FB-DIMM niet onder de categorie 'Coming Soon' valt, althans dat valt ie wel.... maar niet de 'coming soon' die ik in gedachten had (met de introductie van socket F).

Wat ik trouwens begrepen heb over FB-DIMM is dat het zeg maar 'transparant' is. Dus of er op de FB-DIMM's nou DDR2 of DDR3 chips zitten, het maakt voor de memory-controller in wezen niet uit.
Wat zou betekenen dat FB-DIMM DDR3 support eigenlijk ook FB-DIMM DDR2 support betekent, en ondersteuning van FB-DIMM dus ook in een vroeger stadium (zo gauw de implementatie ervan klaar is) geleverd zou kunnen worden?

[ Voor 5% gewijzigd door EaS op 08-11-2005 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
@ Thandor waarom submit jij het op de frontpage??

is toch meer de eer aan The-Source???

1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ZandBak schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 10:35:
@ Thandor waarom submit jij het op de frontpage??

is toch meer de eer aan The-Source???
Wie het eerst komt, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Als ik het op de FP wilde hebben had ik het wel naar iemand van de news crew gemailed
Information wants to be free

Ik heb ook nog ergens foto's van socket 771 (xeon dual core voor Q2 2006) mocht iemand interesse hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlitzZ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 13:32
Anoniem: 9449 schreef op maandag 07 november 2005 @ 20:11:
Zonde van dat geheugen... had je niet hoeven upgraden...
Ow integendeel, want oude hardware heb ik aan me zusje gegeven (cpu,mobo&geheugen)

Maar verder ook geen ideeen ?

AMD 64 3200+, MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra, 2 x 512MB Kingston pc3200, 200Gb Maxtor Sata +120 GB Maxtor , X800pro @ X800XT-PE, Samsung 213 T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:45

Aight!

'A toy robot...'

The Source schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:02:
Ik heb ook nog ergens foto's van socket 771 (xeon dual core voor Q2 2006) mocht iemand interesse hebben :)
laat eens zien a.u.b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
The Source schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:02:
Als ik het op de FP wilde hebben had ik het wel naar iemand van de news crew gemailed
Information wants to be free

Ik wil hier even heel kort op reageren. Je zegt het namelijk zelf al 'Information wants to be free'. Als je het liever niet op de frontpage had gezien, dan had je het natuurlijk nooit op internet moeten zetten en zeker al niet op ons forum. Het lijkt me niet meer dan pure logica dat, als je dergelijke informatie hier post, je kunt verwachten dat we het op de frontpage zetten toch ;)

De forumpost is onze bron en daar wordt ook netjes naar gelinked in het bericht, maar Thandor is diegene die het onder onze aandacht gebracht heeft en is daarmee submitter van het nieuws. Ik hoop dan ook dat je het niet erg vindt dat het nieuws op de frontpage staat en dat je begrijpt hoe een en ander in zijn werk gaat met betrekking tot bronnen en submitters.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Yoeri schreef op woensdag 09 november 2005 @ 09:59:
[...]

Ik wil hier even heel kort op reageren. Je zegt het namelijk zelf al 'Information wants to be free'. Als je het liever niet op de frontpage had gezien, dan had je het natuurlijk nooit op internet moeten zetten en zeker al niet op ons forum. Het lijkt me niet meer dan pure logica dat, als je dergelijke informatie hier post, je kunt verwachten dat we het op de frontpage zetten toch ;)

De forumpost is onze bron en daar wordt ook netjes naar gelinked in het bericht, maar Thandor is diegene die het onder onze aandacht gebracht heeft en is daarmee submitter van het nieuws. Ik hoop dan ook dat je het niet erg vindt dat het nieuws op de frontpage staat en dat je begrijpt hoe een en ander in zijn werk gaat met betrekking tot bronnen en submitters.
Hij zegt toch helemaal niet dat het er niet op mag van hem :?
Wat ik begrijp is dat het van hem niet zo nodig hoeft op de FP. Maar zoals hij zelf zegt: "information wants to be free"
Met andere woorden als iemand zich geroepen voelt om het op de FP te zetten be free to do so.
En dat is precies wat er gebeurt is.

Dus volgens mij is er helemaal geen probleem.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
ronny schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:02:
Hij zegt toch helemaal niet dat het er niet op mag van hem :?
Wat ik begrijp is dat het van hem niet zo nodig hoeft op de FP. Maar zoals hij zelf zegt: "information wants to be free" Met andere woorden als iemand zich geroepen voelt om het op de FP te zetten be free to do so. En dat is precies wat er gebeurt is.
Dan had ik hem verkeerd begrepen. Sorry. Ik wou gewoon ook even verduidelijken hoe een en ander in zijn werk gaat. Even goeie vriendjes verder :>

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

http://theinquirer.net/?article=27558

Het artikel staat ook al op The Inquirer, en ook op Slashdot ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Anoniem: 94856

uhm, da's oud.... dat is een 2600+ zonder sse3 en dat hebben ze nu toch echt wel!
Hacku schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 13:22:
De adder onder het gras :p Zou best kunnen ja, een K8 core op 1600MHz verbruikt heel weinig waardoor CnQ niet nodig is.

Thx :) Vanwaar heb je die info trouwens? Toch even verder zoeken.

//edit

http://www.xbitlabs.com/a...splay/sempron-2600_3.html

"Besides AMD64 technology, Cool’n’Quiet is also disabled in the Sempron 2600+"

[...]

Je vergeet de nog zeldzamere B0 revisie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan iemand mij dit uitleggen:

AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB, Boxed): 157,40 euro

pricewatch: AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB, Boxed)

AMD Opteron 146 (S939, 2,0GHz, 1MB, Boxed): 155,94 euro

pricewatch: AMD Opteron 146 (S939, 2,0GHz, 1MB, Boxed)

De Opteron is dus goedkoper, ondanks:

- 1 MB cache i.p.v. 512 kB
- Nieuwere stepping
- Beter silicium
- Beter getest

Tenslotte zijn er ook nog eens minder aanbieders van de Opteron, een gelijk aantal aanbieders zou het prijsverschil in theorie nog groter maken.

NB. Ik begrijp dat de oorzaak te vinden is op http://www.amd/com/pricing; ik ben meer op zoek naar de logica die hierachter steekt. M.a.w. wie gaat er nog een 3200+ kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
http://www.amd.com/pricing

Tip: copy/paste URLs alleen uit de adresbalk van een browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OlafvdSpek schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 17:47:
http://www.amd.com/pricing

Tip: copy/paste URLs alleen uit de adresbalk van een browser.
OK bedankt voor de tip maar ik ben meer benieuwd naar het antwoord op mijn vraag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443

Anoniem: 9449 schreef op maandag 07 november 2005 @ 01:47:
[prijs opteron 165 in US...]

Ik vindt dit een erg vriendelijke prijs. Maak ik nu een denkfout o.i.d. of is dit echt zo?
Ja dat klopt, maar de prijs hier ligt hoger. Desalnietteplus schijnt het een zeer interessante DualCore cpu te zijn:
Opteron 165 Toledo Core Overclocking With High End Air @AMDzone
Armed with our Vantec Tornado fan we started upping the CPU clock slowly... We also bumped up CPU voltage as high as 1.55V, but found 1.45 to be the sweet spot after a lot of testing. We were able to reach 2.5GHz for a 700MHz overclock, but we are hoping for 3GHz. We are burning in the CPU still, and we are hopeful that we will squeeze more out of it. We may even throw some Prometia cooling its way.
Hij kost hier ongeveer hetzelfde als de X2 3800+ (zie test bij AMDzone) en heeft 1.8GHz met 2MB (max Watt 110W) ipv 2GHz met 1MB (max Watt 89W). Ze klokken allebei zo ongeveer 700MHz over.

Het $100 voordeel hebben we hier dus niet, en of de 1MB L2 méér opweegt tegen de hogere kloksnelheid? Ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443 schreef op maandag 14 november 2005 @ 00:55:
Het $100 voordeel hebben we hier dus niet, en of de 1MB L2 méér opweegt tegen de hogere kloksnelheid? Ik denk het niet.
Hier kan ik me i.d.d. nog wat bij voorstellen maar wat vind je dan van het prijsverschil in het voordeel van de 146 t.o.v. de 3200+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443

tja, raar he? Het verschil in cache zou een rating schelen. Echter als je wilt overklokken zal het eerder een nadeel zijn want de Athlon 64 profiteert in de meeste applicaties niet veel van de extra cache maar hij wordt er wel warmer door.

Op stockspeed zou ik dus voor de Opteron gaan, en voor overklokken de A64 3200+.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 14-11-2005 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is dat afgeleid van de 89 vs 110 W? Ik denk niet dat die twee waardes het werkelijk opgenomen vermogen zijn en aangezien cache zuinig is met energie denk ik niet dat het veel verschil uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88387

OlafvdSpek schreef op maandag 14 november 2005 @ 09:42:
[...]

Is dat afgeleid van de 89 vs 110 W? Ik denk niet dat die twee waardes het werkelijk opgenomen vermogen zijn en aangezien cache zuinig is met energie denk ik niet dat het veel verschil uitmaakt.
nee maar de cache draait wel op de verhoogde klokfrekwentie, en met een grotere cache levert dat dus meer warmte op dan met een kleinere cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:48
Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 13:32:
Kan iemand mij dit uitleggen:

AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB, Boxed): 157,40 euro

pricewatch: AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB, Boxed)

AMD Opteron 146 (S939, 2,0GHz, 1MB, Boxed): 155,94 euro

pricewatch: AMD Opteron 146 (S939, 2,0GHz, 1MB, Boxed)

De Opteron is dus goedkoper, ondanks:

- 1 MB cache i.p.v. 512 kB
- Nieuwere stepping
- Beter silicium
- Beter getest

Tenslotte zijn er ook nog eens minder aanbieders van de Opteron, een gelijk aantal aanbieders zou het prijsverschil in theorie nog groter maken.

NB. Ik begrijp dat de oorzaak te vinden is op http://www.amd/com/pricing; ik ben meer op zoek naar de logica die hierachter steekt. M.a.w. wie gaat er nog een 3200+ kopen?
Waarschijnlijk 95~99 % van de mensen die een Athlon 64 koopt. Opteron zegt haast niemand wat en zal in de meeste gevallen bij mensen die het wat zeggen in het zaakje te duur vallen, of anders. Athlon is de naam, en niet Opteron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Nou spreek je toch over de "gewone" consument. In de bedrijfswereld is de Opteron maar al te goed gekend.

March of the Eagles

• Olaf van der Spek
  • Niet online

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Belangrijke nieuwe informatie heeft dat niet opgeleverd. Wel hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
OlafvdSpek schreef op donderdag 17 november 2005 @ 17:50:
Belangrijke nieuwe informatie heeft dat niet opgeleverd. Wel hoofdpijn.
Het lijkt wel of ze uit blijven stellen, ik wil virtualisatie :) DDR2 kan wel ff wachten bij me, die paar % winst haal je ook misschien met strakke timings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
M@rijn schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 09:38:
Het lijkt wel of ze uit blijven stellen, ik wil virtualisatie :) DDR2 kan wel ff wachten bij me, die paar % winst haal je ook misschien met strakke timings.
De prijs van DDR2 lijkt nu al lager dan DDR1, daarom denk ik dat het niet slim is om toch langer te wachten met DDR2. Socket M2 is pas over zes tot negen maanden echt beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
AMD's nieuwste stap in het voorgestelde dual-core duel.
Niet echt PMG, maar wel heel komisch: http://www.amd.com/us-en/...3369,00.html?redir=CPSW51

Zie dit pdf'je: http://www.amd.com/us-en/...dableAssets/top_10_v1.pdf

Top 10 Reasons Intel will not Participate in the Dual-Core Duel
10. Tried to follow their own roadmap to get to the duel
9. Decided to take the "front-side bus" to the duel; got stuck in a bottleneck
8. The "Intel Inside" stickers they used to package the cores together keep melting
7. Too busy rearranging the deck chairs on the Itanic
6. "Hey, we don't expect anyone to actually buy these things!"
5. Didn't want to compete when they realized that the duel would involve actual "rules" of fair competition
4. They couldn't get a permit from the fire department to emit that much heat
3. No systems available yet - protective clothing used by manufacturers only safe for up to 149 watts
2. Dell told them they weren't allowed to participate

And the number one reason Intel won't accept the dual core duel:

1. Moore's Law has been replaced by "Paul's Paradox": the number of canceled products per year at Intel will double every year after the introduction of the AMD Opteron processor.
Hier heeft een AMD-medewerker zich helemaal op uitgeleefd, zoveel is duidelijk :P
Zou leuk zijn als we een minstens zo grappig antwoord krijgen van Intel.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31421

1. Moore's Law has been replaced by "Paul's Paradox": the number of canceled products per year at Intel will double every year after the introduction of the AMD Opteron processor.
Touché :D Die is >:) })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
OlafvdSpek schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 10:21:
[...]

De prijs van DDR2 lijkt nu al lager dan DDR1, daarom denk ik dat het niet slim is om toch langer te wachten met DDR2. Socket M2 is pas over zes tot negen maanden echt beschikbaar.
Wat bedoel je er mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:21
Kan iemand mij maybe ff helpen zit net dit topic te lezen en had eigenlijk nog helemaal niet gekeken naar prestaties van de opteron processoren. Was er van overtuigt dat de athlon 64 processoren beter waren. Ik ga volgende week op de hcc namelijk een nieuw mobo plus proc kopen de proc moet rond de 200 euris zitten en ik ga mijn systeem vooral gebruiken om te gamen.

Wat kun ik dan het beste nemen een athlon 64 3200+ of 3500+ ? of toch beter een opteron 144 of 146?

thnx _/-\o_
Modbreak:Benchmarks heb je zo gevonden. Graag dat soort dingen zelf opzoeken ipv andermans topic te vervuilen :o

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 18-11-2005 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm86
Het probleem is dat je die benchmarks niet vind :P zoek zelf maar eens ik zie geen goede benchmark die een opteron met een athlon vergelijkt in bijvoorbeeld quake 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Kom ik ook even binnenvallen, dit kwam ik bij toeval net tegen op L'Inq...
AMD shows off Socket F at Supercomputing
And some killer prototypes on view

By INQUIRER staff: donderdag 17 november 2005, 18:36

CHIP FIRM AMD and its partners are showing off a number of server prototypes at the Supercomputing show using Socket F.
Sources said MSI has a Socket F dual board with two HTX slots likely to available in February. Asus has two and four socket versions, both of which have dual HTX slots.

And Arima is showing off its SW320 which has both HTX slots and socket 940 slots.

Other interesting boards include an Asus ATX S939 board which supports Athlon 64 and Opteron 1XX, with two PCI-X slots, two PCI slots, one PCIe 16X, ATI Rage onboard, and four plus four S-ATA.

Four of these are based on Nvidia's chipset and four from a Marvell S-ATA 2 chip.

At $250, and with four DIMM sockets supporting up to 8GB, this one sounds like a killer server or workstation basis. µ
Bron: The Inquirer

Geeft toch wel stof tot nadenken voor de concurrentie, is het niet? Ik ben wel benieuwd eerlijk gezegd hoe de 'final' producten ervoor staan, dat lijkt me zelf niet al te slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat over zes tot negen maanden het prijsverschil nog verder in het voordeel van DDR2 zal veranderen en dat dat voor 2 gbyte RAM toch wel handig is als AMD dan ook DDR2 ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Tsja maar zou ik daar nog eens een jaar op moeten wachten? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 21:48
M@rijn schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 22:36:
Tsja maar zou ik daar nog eens een jaar op moeten wachten? :S
Niet wachten je blijft wachten. Ik heb me Iwill Dk8x verkocht voor een redelijke prijs, dus het enigste waar ik nu mee zit is 1 gig ECC REG geheugen en Opteron 2xx

Ik zit zelf in een probleempje.
1. Opteron 1xx (s939) goed opvoerbaar en goedkoop :). Moederboard is goedkoop en hou nog behoorlijk wat dukaten achter de hand.
2. Opteron 2xx (s940) heb al een deeeltje, en het is toch een uber systeem :). Maar goed moederboard kost al gauw meer dan me vorige board. En hoeveel is het prestatie verschil :?
Bij beiden moet nog een videokaart , maar daarvoor is een 6600GT momenteel wel eff voldoende. Maar goed je verkoopt bijv je opteron 2xx, en je kan dan voor niet veel geld een opteron 1xx + s939 board kopen.
En dan heb je veel meer preformance dan met s940. Maar ja de supermicro H8dce is ook wel vet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Volgens mij is het nog niet gepost hier, althans... de Search kon er niets over vinden hier ;)

AMD Set to Adopt New Interconnect Architecture, DDR3 in Three Years.
AMD Promises to Improve Server Processors, Add DDR3 Support in 2008
The world’s second largest maker of x86 microprocessors, Advanced Micro Devices, disclosed plans to introduce enhanced multi-core processors that support built-in DDR3 memory controller as well as to present platform initiatives that allow more than 8 physical chips to be installed into a single system.

By 2008 AMD is set to introduce its so-called Direct Connect architecture 2.0 that would improve interconnection between processors and processing engines within a chip. The new interconnection architecture will allow more than 8 processors to be connected in a single coherent memory system without the need for additional logic devices. The company plans to offer the architecture that will allow to easily build up to 32-way systems.

In addition, AMD, along with its infrastructure partners, plans to incorporate and
support DDR3 memory technology. The first samples of such products are set to emerge in 2007, whereas the first DDR3-supporting products for consumers, such as AMD Athlon 64 and Sempron processors, will be available in 2008, according to the current plans of AMD.

Earlier it was reported that AMD plans to commercially launch quad-core chips, Hyper-Transport 3.0 interconnection protocol, extend AMD64 instruction set, as well as add FB-DIMM support for server processors in 2007.

Among the short-term plans of AMD the company names such features dual-channel DDR2 memory support, virtualization and security capabilities in addition to advanced thermal management and advanced power management features. Chips with such functionality are expected to emerge in 2006.
Bron: Xbitlabs

Dit ziet er goed uit voor AMD, en slecht voor Intel. AMD wordt dus steeds efficiënter en sneller in datatransport en verwerking. Ik ben benieuwd wat het gaat doen met de performance, want ik herinner me op Tweakers.net een artikel waarbij er bij videokaarten in plaats van horizontale en verticale datalijnen ook diagonale lijnen werden gebruikt, waardoor de efficiëntie hard toenam evenals de prestaties (15-20%?), en het kostte geloof ik ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddevil001
  • Laatst online: 23-05 15:27
Ik ben al een hele ochtend aan het surfen, maar veel verder kom ik niet. Ik ben op zoek naar een Opteron 246, maar daar zijn er eigenlijk 3 van te vinden. De Troy, Sledgehammer en dan ook nog de Sledgehammer HE (energiezuinig). Nu vroeg ik me af..

1. De Sledgehammer heeft een TPD van 89W en de Sledgehammer HE 55W. Hoeveel zal het verschil zijn bij "normaal" gebruik?
Of valt het verschil bijvoorbeeld terug naar 0 als de processor idle is? Kortom heeft de HE nog voordeel als je de processor niet voluit gebruikt.

2. Kan je een HE altijd gebruiken of moet het moederbord/bios aan bepaalde eisen voldoen?

3. De Troy is iets zuiniger dan de Sledgehammer, maar waar kan je die kopen?

Als iemand me er meer over kan vertellen of wat links wil posten, dan zou ik dat zeer op prijs stellen.

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:45

Aight!

'A toy robot...'

Iemand nog wat meer info over M2?Prijzen, e.d?
Prijzen van mobo;s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124073

Ligt het aan mij of is de Opteron 165/170/175 ongelooflijk slecht leverbaar in de 939 uitvoering? Alle bedrijven waaraan ik het heb gevraagd geven een leverdatum tegen eind december op (salland, Azerty, Alternate, Informatique, Komplett).

Weet iemand misschien nog een bedrijf dat ze binnenkort (binnen een week) leverbaar heeft... of misschien zelfs op voorraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Tsja, zelfs in de VS (Newegg.com enzo) zijn ze al niet op voorraad te krijgen. De Venus core Opterons (144 - 154) zijn ook lastig te krijgen, ik hoop de mijne eind deze week te krijgen maar niemand weet het zeker. Er is gewoon een enorme vraag naar die dingen, sinds AMD de prijzen omlaaggegooid heeft tov de S939 Athlon 64's.

Edit: krijg net een berichtje dat mijn Opteron 146 in het geheel niet leverbaar is, de status is terug naar "preorder". Ik heb nou maar een gewone Venice besteld. Balen... :/

[ Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 01-12-2005 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161608

kan de geheugencontroller op de opteron 146 venus eigenlijk ook 4 dimms in dual channel op 400mhz aan?
en redt de denmark (dual core ) dat ook?
(socket 939 serie van de cpu's )

want sommige mensen zeggen dat de venus afgeleid is van de venice en sommige zeggen dat hij afgeleid is van een san diego.
en ik weet dat de venice wel 4 dimms in dual channel op 400mhz aan kan en dat de san diego dit niet kan want daar lopen ze op 333mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06 11:03

krouwen

Hardware Enthusiast

- Nevermind -

[ Voor 98% gewijzigd door krouwen op 01-12-2005 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De Venice en San Diego verschillen alleen in cache grootte (512 vs 1024 KB), voor de rest zijn alle features gelijk (allemaal E-steppings). De Venus-core Opterons (144, 146, 148, etc) kan je dus beschouwen als een "Venice-met-meer-cache", of een "San Diego-met-lagere-klok", afhankelijk van hoe je het bekijkt. :)

De leverbaarheid is een drama helaas. De Opterons zijn waarschijnlijk pas eind december/begin januari te krijgen, en de Venices 3000/3200/3500+ zijn de afgelopen week zo'n 15-20% duurder (!!!) geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm86
Opteron 144 of athlon 3200 wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@dreamvoid
maar redt de venus dan wel 4 dimms in dual channel en op 400mhz?
want dat redt de venice wel en de san diego niet :?

en dan is de denmark vergelijkbaar met de toledo/manchestar?

@Brainstorm86
net wat je wil doen met je pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Tsja, volgens AMD's rating systeem zouden de Opteron 144 (Venus) en Athlon 64 3200+ (Venice) evensnel moeten zijn, maar real life zal het uitmaken waar de bottlenecks liggen in je apps: hebben ze specifiek veel aan cache grootte of aan kloksnelheid? De 144 is (op papier) goedkoper dus die zou de i.h.a. beste keus zijn, maar ja, probeer er maar 1 te pakken te krijgen...

Zeker weten dat de E4-stepping San Diego geen 4x400 kan en de E3-stepping Venice wel? Voor zover ik weet is het exact dezelfde core als de Venice, met exact dezelfde geheugen controller.

Edit: ja, de Denmark is dezelfde als de Toledo (allebei E6 stepping).

Het verschil tussen de Opterons en de Athlon 64/X2's zit 'm in de kwaliteit van het silicon en in hoe hard ze getest zijn, niet in het ontwerp, features of snelheid op zich. En waarom AMD's prijzen zo uit elkaar lopen dat de Opterons goedkoper zijn dan hun Athlon broertjes is iedereen nog altijd een raadsel (en de bron ervan dat de halve wereld inmiddels Opterons aan het hamsteren is).

[ Voor 91% gewijzigd door Dreamvoid op 01-12-2005 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 20:05
Weet niet of het hier thuishoort, maar het H2O topic bestaat niet meer, bij deze een post van men gemodde socket A waterkoeling naar S939.

Was eerst met 4 gaten in het moederbord,bouten erdoor en klaar. Heb er nu een gepolijst metalen plaatje opgelegd en gaten geboord op maat, en dan de 2 gaten in het mobo gebruikt en klaar :9

Weer wat geld uitgespaard.

steekt een Venice 3200+ onder

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa266395/foto/h2o.jpg

ps: Is als hint bedoeld voor mensen die geen geld willen uitgeven aan S939 waterkoeler...

(in die 4 overige gaatjes zitten groene leds)

[ Voor 5% gewijzigd door DeNB3rt op 02-12-2005 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 16:43
Anoniem: 124073 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:03:
Ligt het aan mij of is de Opteron 165/170/175 ongelooflijk slecht leverbaar in de 939 uitvoering? Alle bedrijven waaraan ik het heb gevraagd geven een leverdatum tegen eind december op (salland, Azerty, Alternate, Informatique, Komplett).

Weet iemand misschien nog een bedrijf dat ze binnenkort (binnen een week) leverbaar heeft... of misschien zelfs op voorraad?
ik heb gister ook wat lopen zoeken naar een opteron 175 (s939), maar heb niks kunnen vinden die 'm op voorraad hebben..

heb er bij azerty en komplett maar ieder eentje besteld....waar die als eerste binnenkomt, haal ik 'm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Misschien ligt het aan mijn doomscenario (of wensje :) ) maar kan het niet zo zijn de de Opteron's al uit de schappen hebben gehaald voor een introductie van de M2 socket?? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M@rijn schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 22:41:
Misschien ligt het aan mijn doomscenario ...
Wat betreft jouw doomscenario zou ik eerder voor een snelle GPU i.p.v. CPU gaan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
reddevil001 schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:37:
1. De Sledgehammer heeft een TPD van 89W en de Sledgehammer HE 55W. Hoeveel zal het verschil zijn bij "normaal" gebruik?
Of valt het verschil bijvoorbeeld terug naar 0 als de processor idle is? Kortom heeft de HE nog voordeel als je de processor niet voluit gebruikt.
Over de HE heb ik niet zoveel infomatie. Wat ik je wel kan vertellen is dat de Sledgehammer nooit een verbruik van 89W zal halen. Maximaal ~60W onder een hoge load geloof ik. Idle is nog lager. Maar of de HE ook veel lager zit in idle dan onder load weet ik dus niet.
2. Kan je een HE altijd gebruiken of moet het moederbord/bios aan bepaalde eisen voldoen?
Zelfde core = werkt perfect op ieder moederbord met dezelfde socket :)
3. De Troy is iets zuiniger dan de Sledgehammer, maar waar kan je die kopen?
Heb je de Pricewatch al eens doorlopen?
Aight! schreef op woensdag 30 november 2005 @ 11:32:
Iemand nog wat meer info over M2?Prijzen, e.d?
Prijzen van mobo;s?
Daar is nog geen info van bekend. Enkel de te verwachten modellen doen de ronde op het net. Mobo's moeten er wel vlug komen aangezien de bestaande chipsets gewoon gebruikt kunnen worden. (memory controller zit nl in de cpu)
Anoniem: 124073 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:03:
Gewoon afwachten. De Opteron 1xx stond altijd onderaan op de verkooplijsten (weinig vraag naar) en AMD houdt de productie dan ook laag. Echter, sinds de overschakeling naar socket 939 en de prijsdalingen van onlangs stijgt de vraag ernaar enorm, en kan AMD even niet volgen.
Anoniem: 161608 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 15:19:
kan de geheugencontroller op de opteron 146 venus eigenlijk ook 4 dimms in dual channel op 400mhz aan?
en redt de denmark (dual core ) dat ook?
(socket 939 serie van de cpu's )
Yup, allemaal uitgerust met een E revisie core.
want sommige mensen zeggen dat de venus afgeleid is van de venice en sommige zeggen dat hij afgeleid is van een san diego.
en ik weet dat de venice wel 4 dimms in dual channel op 400mhz aan kan en dat de san diego dit niet kan want daar lopen ze op 333mhz
Zie hierboven. Het zijn allemaal dezelfde cores :)
dreamvoid schreef op donderdag 01 december 2005 @ 16:28:
Zeker weten dat de E4-stepping San Diego geen 4x400 kan en de E3-stepping Venice wel? Voor zover ik weet is het exact dezelfde core als de Venice, met exact dezelfde geheugen controller.
Zelfde verhaal, zie hierboven.
Edit: ja, de Denmark is dezelfde als de Toledo (allebei E6 stepping).
:)
Het verschil tussen de Opterons en de Athlon 64/X2's zit 'm in de kwaliteit van het silicon en in hoe hard ze getest zijn, niet in het ontwerp, features of snelheid op zich. En waarom AMD's prijzen zo uit elkaar lopen dat de Opterons goedkoper zijn dan hun Athlon broertjes is iedereen nog altijd een raadsel (en de bron ervan dat de halve wereld inmiddels Opterons aan het hamsteren is).
AMD garandeert met de Opteron een hogere betrouwbaarheid.
Wat de prijzen betreft: AMD wou de verkopen van de Opteron 1xx omhoog schroeven, simpelwel door deze 1) naar socket 939 te brengen en 2) de prijzen te laten zakken. En nu blijkt dat ze even niet aan de vraag kunnen voldoen. Dit lijkt me echer een tijdelijk iets. Feit is wel dat OEM's voorrang krijgen.
M@rijn schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 22:41:
Misschien ligt het aan mijn doomscenario (of wensje :) ) maar kan het niet zo zijn de de Opteron's al uit de schappen hebben gehaald voor een introductie van de M2 socket?? B)
Nee, daar is het nog véél te vroeg voor. Zie m'n reply hierboven.

[ Voor 78% gewijzigd door XWB op 03-12-2005 00:51 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
Het grote waterkoel-topic vind je bij Overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Hacku
dus volgens jou komen de opterons 1xx s939 wel weer terug ? omdat ze nu zo schaars zijn?

en de athlon 64 3200+ is ook erg gestegen in prijs, komt dat dan door de nieuwe revisie's die er aan komen ?

sinds die opterons kwammen op s939 snap ik er niet veel meer van |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt gelijk, het is een beetje vreemd. Het lijkt inderdaad dat de low-end Athlon64's (3000+ en 3200+) de afgelopen maand in prijs gestegen zijn. Bij de 3000+ is dit verklaarbaar omdat deze EOL is. Bij de 3200+ kan het te maken hebben met schaarste. Want laten we eerlijk zijn: wat is op dit moment het alternatief van Intel? Ik zou het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnessy
  • Laatst online: 29-05 08:17
FF een vraagje :S
zit er over te denken om een opteron 146 te bestellen (kan lang gaan duren weet ik, maar haast heeft het niet :Y) ) . Kan je nu gewoon een 146 op een willekeurig sock 939 mobo prikken ?
Zo ver ik lees is het support op de opteron in een 939 bord niet echt super.
Ik wil een giga-byte moederbord , probleem is echter dat de opteron nog "getest" wordt op het bord wat ik wil :S
Wie kan mij helpen ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 161608 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 13:40:
@Hacku
dus volgens jou komen de opterons 1xx s939 wel weer terug ? omdat ze nu zo schaars zijn?
Volgens AnandTech niet:
http://anandtech.com/guides/showdoc.aspx?i=2630
Our editor Kristopher Kubicki seems to believe that Socket 939 Opteron is going to disappear from the retail box market, but a few gray market tray processors are going to stick around.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De Opteron 146 (Venus core) is voor je mobo gewoon hetzelfde als een Athlon 64 3200+ (Venice core). Zelfde core stepping, klok, multiplier, voltage, alles (behalve L2 cache grootte, maar daar kijkt je BIOS niet naar). Als een Venice erop draait, draait een Venus er ook op.

Al zal je BIOS hoogstwaarschijnlijk dan dus aangeven dat er een "Athlon 64 3200+" in zit. Pas bij een updated BIOS zal je de juiste naam te zien krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ow ok wordt het eindelijk duidelijk,
vind het nog steeds stom dat ze uit de markt gaan, dan kan ik er namelijk geen eentje kopen |:(

dan wacht ik gewoon op de nieuwe venice steppings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45027

Kan iemand mij vertellen wat de voordelen zijn van een Athlon t.o.v. Athlon64 behalve dat ie met 64bit software om kan gaan. En is een Athlon64 3200+ nou veel sneller als een Athlon 3200+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 45027 schreef op maandag 05 december 2005 @ 18:25:
Kan iemand mij vertellen wat de voordelen zijn van een Athlon t.o.v. Athlon64 behalve dat ie met 64bit software om kan gaan. En is een Athlon64 3200+ nou veel sneller als een Athlon 3200+?
Een Athlon 3200+ bestaat niet, een Athlon XP 3200+ wel. De XP is K7, de 64 K8. En de K8 is veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45027

OlafvdSpek schreef op maandag 05 december 2005 @ 19:14:
[...]

Een Athlon 3200+ bestaat niet, een Athlon XP 3200+ wel. De XP is K7, de 64 K8. En de K8 is veel beter.
Ja ik bedoelde de XP, had al het idee iets vergeten te zijn :P. Maar die 3200+ staat voor de snelheid, toch een beetje onduidelijk dan aangezien je makkelijk kan gaan denken dat ze even snel/goed zijn.

Is de 64 dan een stuk sneller, of enkel beter in bepaalde taken? Waarom speel ik liever een potje CS Source op een 64 dan op een XP om het simpel te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 45027 schreef op maandag 05 december 2005 @ 20:10:
Ja ik bedoelde de XP, had al het idee iets vergeten te zijn :P. Maar die 3200+ staat voor de snelheid, toch een beetje onduidelijk dan aangezien je makkelijk kan gaan denken dat ze even snel/goed zijn.
Die 3200+ is (inderdaad) de performance rating. Voor kloksnelheid geldt dat je die enkel met processors mag vergelijken waarvan alles behalve kloksnelheid hetzelfde is.
Voor performance rating geldt dat denk ik ook.
Is de 64 dan een stuk sneller, of enkel beter in bepaalde taken? Waarom speel ik liever een potje CS Source op een 64 dan op een XP om het simpel te zeggen?
De 64 is op alle punten beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En daar ga ik weer...

IBM, AMD further cut chip power consumption
IBM and Advanced Micro Devices are stressing out their chips.

The companies, allies in developing semiconductor manufacturing technology, will present two papers at a chip conference this week outlining how they have reduced power consumption on chips made on the 65-nanometer process.

AMD and IBM have essentially added two technologies to their manufacturing repertoire that strain the silicon layers inside their chips. Straining makes the silicon layers more uniform and rigid, which allows electrons to travel faster. This in turn lets engineers design chips that perform better than existing models, or perform at a similar level but consume less electricity.

One technique, called embedded silicon germanium, involves carving a trench around P-channel transistors and filling in the resulting hole with silicon germanium. The other, called stress memorization, is applied to N-channel transistors. P-channel and N-channel transistors are the two types of transistors: P-channel transistors carry positive charges, or holes, and N-channel carry negatively charged electrons. In straining P-channel transistors, engineers want to increase the density of the atoms, and in N-channel devices to do the opposite.

The companies already added a straining technology called dual-stress liners and silicon on insulator. Opteron processors, as well as Cell chips, will include all of these straining techniques.

Although it does not support silicon on insulator, Intel already incorporates germanium into its chips, as well as technologies similar to dual-stress liners. Which company is ahead, and whose technology is better, remains an ongoing debate between Intel and AMD-IBM.

The combined straining technologies inserted into the AMD-IBM processes reduce power consumption by 40 percent compared to hypothetical chips that don't include the technology. Chips that didn't include these technologies, though, would be difficult to sell because of the power they would consume.

AMD tried in the past to incorporate strained silicon into its chips through a relationship with AmberWave. AMD encountered manufacturing issues and subsequently killed the alliance.

The new silicon germanium technology uses far less germanium than the earlier technique and is more easily to manufacture, said Nick Kepler, vice president of technology development at AMD.

"Silicon germanium is inherently more difficult to introduce into the process," he said.

AMD will start to come out with chips on the 65-nanometer process in the second half of 2006. Intel and Texas Instruments started churning out 65-nanometer chips at the end of this year.

The papers will come out at the International Electron Devices Meeting, one of the major annual chip design conferences, taking place in Washington, D.C.
Bron: ZDNet.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dit zullen dan wel de F-steppings worden over de hele AMD familie. Fijn, weer een dozijn nieuwe core namen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van een AMD64 systeem. Nu valt mij op dat dezelfde processoren in verschillende processor cores gelevert worden. Wat is nu de beste core die beschikbaar is in de 3200 t/m 3500 rating? bedankt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Oyster op 07-12-2005 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
We zitten nu op de E-stepping, waarmee de San Diego (E4), Venus (E4 maar dan onder de Opteron merknaam) en Venice (E3, E6) cores zijn uitgerust. Deze verschillen allemaal eigenlijk alleen qua cache-grootte en, in het geval van de Opteron, silicon-kwaliteit/hoeveelheid testen van elkaar. De vorige D-stepping was oa de Winchester, daarvoor was er de C-stepping (Newcastle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

Weet iemand hoe hoog de boxed cooler is (in U uiteraard :)). Het lijkt me ook een basic vraagje maar het is erg moeilijk te vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Mmmm, ik heb hier wel een oude hardware.info liggen met daarin een review waarin de Boxed cooler voorbij komt, echter de afmetingen komen er niet in voor! Na pakweg 15 min zoeken op het internet kom ik ook niet veel verder helaas :X

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

http://www.amd.com/us-en/..._tech_docs/26633_5649.pdf (pagina 27 en 28)

38 à 39cm hoog dus :) In ieder geval geen 1U, maar vast wel minimaal 2U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

BalusC schreef op donderdag 08 december 2005 @ 23:06:
http://www.amd.com/us-en/..._tech_docs/26633_5649.pdf (pagina 27 en 28)

38 à 39cm hoog dus :) In ieder geval geen 1U, maar vast wel minimaal 2U.
Daar had ik ook al lopen zoeken, kwam niet uit het document :X :P. Bedoel je btw niet mm ipv cm? :P.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hm ja, mm dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Iedereen die een socket 939 Opteron wou halen:
Slecht nieuws voor de overclockers en prijsbewuste gamers onder ons: chipbedrijf AMD heeft de productie van Opteron serverprocessors stopgezet, nadat ze eerder al de kraan van de distributie ferm toegedraaid hadden. De informatie werd verspreid via een document naar de verdelers.

Opteronprocessors zijn normaler wijze geschoeid op een 940-pins tellend vlakje (zijn dus incompatibel met het s939 desktopplatform) en hoofdzakelijk bedoeld voor server- en bedrijfsomgevingen. Buiten de ene pin is er vaak echter geen enkel verschil tussen de Opterons en de high-end Athlon64's voor desktops (zie bvb de San Diego core).
Om het Opteronplatform nog wat extra promoten bij kleine bedrijven en particulieren besloot AMD dit jaar om enkele Opterons (de single-core 14x en de dual-core 16x) ook op 939-pins voetje uit te brengen, zodoende om de overstap naar deze processor kleiner te maken. Hierdoor kreeg je een vreemde situatie waarbij een Opteron goedkoper te verkrijgen was dan een gelijk geklokte Athlon64. Bovendien hadden de Opterons twee maal zoveel cache als een reguliere Athlon64 en waren ze uitermate geschikt om hoog mee te overclocken.

Bovenstaande feiten zorgden ervoor dat er zeer grote bestellingsorders van hoofdzakelijk gamers en overclockers bij hardwareverdelers binnenkwamen. Sommige (voorzienige?) mensen kochten zelfs tot acht van deze CPU's tegelijk.

Om deze scheve situatie uit de wereld te helpen heeft AMD besloten de productie van s939 Opterons te staken. Een en ander heeft ook te maken met de overstap naar M2 platform volgend jaar. Alle serverprocessors zullen dan van een dergelijke M2 voet voorzien worden terwijl socket940 aan de desktopprocessors wordt gegeven.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
ik heb zojuist een opteron 175 binnengekregen van azerty :)

volgens mij hebben ze er daar nog maar, en as. maandag komen ze misschien ook nog bij komplett binnen...dus als er nog mensen zijn die een s939 opteron willen hebben, zou ik nu je slag slaan...

zometeen ga ik er mee aan de slag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99584

Mr. Detonator schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 12:30:
ik heb zojuist een opteron 175 binnengekregen van azerty :)

volgens mij hebben ze er daar nog maar, en as. maandag komen ze misschien ook nog bij komplett binnen...dus als er nog mensen zijn die een s939 opteron willen hebben, zou ik nu je slag slaan...

zometeen ga ik er mee aan de slag..
Weet je de Stepping die je hebt (weekcode dus?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Anoniem: 99584 schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 17:06:
[...]

Weet je de Stepping die je hebt (weekcode dus?)
CCBWE 0544

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142894

hopen dat ik mijn 146 nog binnenkrijg.

had hem 4 weken geleden al besteld bij azerty maar nog niks binnen.

nu maar hopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob6
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik wil een Athlon 64 bestellen bij Salland Automatisering maar ik zie op hun site nergens staan van welke revisie de CPU's zijn die ze aanbieden.

Kan ik aannemen dat ze van de E revisie zijn?

Edit:

Ik heb zojuist in een ander topic dit gevonden:
Stepping:
ADA3500DAA4BP
CBBLE 0512DPAW
121752C50223

Het eerste deel:
ADA3500DAA4BP
3500= 3500+
BP=Venice E3

CBBLE 0512DPAW
Dit is het belangrijkste deel van de stepping, waar je altijd op moet letten.

Goede steppings Venice:
0512DPAW
0517DPMW
0531CPMW
Op de site van Salland Automatisering staat dat het een "ADA3200BPBOX" is, dus het is een Venice E3. Moet ik nu ook nog letten op de stepping?

[ Voor 59% gewijzigd door Noob6 op 11-12-2005 15:25 ]

AMD Athlon 2 X2 260, Asus M5 A78l USB3, A-DATA 4GB Ram, XFX Geforce 8600GT XXX 256mb, 1×80GB Samsung IDE, 1×160GB Seagate Barracuda SATAII, Pinnacle PCTV Stereo, 350W CoolerMaster PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 20:17
Met het oog op het feit dat AMD in 2006 gaat beginnen met de M2 socket vroeg ik mij af een nieuwe socket nou betekend. Houdt dit bijvoorbeeld in dat Socket939 (die M2 gaat vervangen) te slecht is om de nieuwe lijn processors aan te kunnen en houdt dit dan weer in dat als je een M2 socket hebt met processor dat deze relatief een stuk sneller zijn?

Omdat ik een compleet nieuwe PC wil kopen, wilde ik in eerste instantie een Opteron 165 nemen op een 939. Nu de Opteron zo goed als uitverkocht is overal (de meeste, zo niet alle webshops hebben een langere levertijd en het dus nog maar de vraag is of ze nog binnenkomen) zit ik nu te kijken naar de M2.

In de regel hoorde ik, dit weet ik niet zeker, dat als je eenmaal een processor hebt op een nieuw socket je enorm kan overclocken (omdat die nieuwe socket dus de potentie hiervoor heeft). Ik heb een prometeia hier staan waar ik dus alles uit wil halen.

Daarnaast hoort bij de M2 ook DDR2 RAM, wat niet altijd een verbetering is. Meer bandwith (precies 2 keer zoveel als bij DDR las ik op Wikipedia) alleen is de timing slechter.

Is het het dus waard om op een M2 over te stappen met het oog op de toekomst en op overclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

killingdjef schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:04:
Is het het dus waard om op een M2 over te stappen met het oog op de toekomst en op overclocken?
Of het het waard is hangt af van hoeveel tijd je hebt. Reken maar op 3 tot 4 maanden wachten voordag socket M2 oplossingen in NL verkrijgbaar zijn. Je krijgt dan een platform waarbij:

- het geheugen wat sneller (afgezien van latency) en goedkoper is
- misschien anderszins fractioneel sneller
- upgrademogelijkheden

Ik denk dat het het niet waard is (m.a.w. ik zou nooit wachten). Bovendien blijft s939 ook nog wel even verkrijgbaar en dus upgradable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102747

Wat zouden jullie doen? Een (socket 939) Opteron 146 of een Athlon 64 3500. Gezien de prijs neig ik naar de Opteron, die is €158 boxed, de A64 €215 boxed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
killingdjef schreef op zondag 11 december 2005 @ 17:04:
Met het oog op het feit dat AMD in 2006 gaat beginnen met de M2 socket vroeg ik mij af een nieuwe socket nou betekend. Houdt dit bijvoorbeeld in dat Socket939 (die M2 gaat vervangen) te slecht is om de nieuwe lijn processors aan te kunnen en houdt dit dan weer in dat als je een M2 socket hebt met processor dat deze relatief een stuk sneller zijn?
Met socket 939 is niks mis :) Meer zelf, de DDR2 chips zouden er prima met werken. AMD wil het enkel anders aanpakken: 1 socket voor mobiel gebruik, 1 socket voor de desktop en 1 socket voor de server markt. Om dat te bekomen heeft AMD 2 opties:

- de nieuwe socket samen met een nieuwe generatie cpu's lanceren. Hiermee bedoel ik dus de K10 voor 2007. Nadeel: nieuwe moederborden met de socket zullen traag op de markt komen, gevolg de K10 zal geen vlotte introductie kennen.

of

- de nieuwe socket nu (2006) lanceren en tegen dat K10 op de markt komt zijn er hopen moederborden & chipset beschikbaar = vlotte introductie K10. Het feit dat socket M2 (en dus ook S1 en F) meer dan 3 jaar zal meegaan en dus ook voor de K10 zal gaan dienen, zal je over enkele jaren iedereen horen roepen "AMD's nieuwe cpu's passen gewoon op mijn bestaande M2 plank". Intel zal op dat moment switchen naar een nieuwe socket en ja, de rest mag je zelf raden :)
Omdat ik een compleet nieuwe PC wil kopen, wilde ik in eerste instantie een Opteron 165 nemen op een 939. Nu de Opteron zo goed als uitverkocht is overal (de meeste, zo niet alle webshops hebben een langere levertijd en het dus nog maar de vraag is of ze nog binnenkomen) zit ik nu te kijken naar de M2.
Buiten de virtualisatie en DDR2 geheugen hoef je niks nieuws te verwachten. De Opteron 1xx gaat er dus uit, wil je dan nog een Opteron moet je een 2xx of 8xx nemen, met duur reg DDR2 geheugen en een duur socket F mobo.
In de regel hoorde ik, dit weet ik niet zeker, dat als je eenmaal een processor hebt op een nieuw socket je enorm kan overclocken (omdat die nieuwe socket dus de potentie hiervoor heeft). Ik heb een prometeia hier staan waar ik dus alles uit wil halen.
Aangezien de M2 met het bestaande 90nm procédé (wat AMD ondertussen goed onder de knie heeft ) gebakken zal worden verwacht ik die dingen ver te kunnen overklokken.
Daarnaast hoort bij de M2 ook DDR2 RAM, wat niet altijd een verbetering is. Meer bandwith (precies 2 keer zoveel als bij DDR las ik op Wikipedia) alleen is de timing slechter.
Hangt een beetje van de geheugen snelheid af. Latencies van DDR2-533 zitten al op 3 geloof ik. DDR2-667 zal tegen de introductie van de M2 ook goed meevallen. Voor DDR2-800 zullen die wel hoog zijn, maar daar krijg je een hoop bandbreedte voor in de plaats (12,8GB/s).
De huidige Athlon 64 laat zich anders ook heel goed overklokken, en de prestaties M2 vs s939 zullen amper verschillen. Tests met DDR500 laten nu een heel magere presatiewinst zien, dus ik verwacht geen wonderen van DDR2-667. En DDR2-800 heeft hogere latencies en is ook weer duurder.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hacku schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 16:26:
Alle serverprocessors zullen dan van een dergelijke M2 voet voorzien worden terwijl socket940 aan de desktopprocessors wordt gegeven.
Waarom zouden desktop CPUs overstappen naar socket 940?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Socket M2 telt 940 pinnen maar != socket 940 :)

/edit

Dat is dus een fout in dat artikel, want de Opteron krijgt socket F (1207 pinnen). Socket M2 = 940 pinnen = desktop.

[ Voor 58% gewijzigd door XWB op 12-12-2005 17:42 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
@ master555:

De Socket 939-versie van de Opteron 146 is inderdaad de beste keus (iets trager dan een 3500+ en fors goedkoper), maar deze processoren worden maar mondjesmaat in de handel gebracht door AMD en zijn daardoor bijna nergens te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 22:46

BoAC

Memento mori

Hacku schreef op maandag 12 december 2005 @ 17:39:
Socket M2 telt 940 pinnen maar != socket 940 :)

/edit

Dat is dus een fout in dat artikel, want de Opteron krijgt socket F (1207 pinnen). Socket M2 = 940 pinnen = desktop.
Betekend dit nu dat er geen dual-cores socket 939 uit gaan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is er al wat meer bekend over de e4 stepping? wanneer hij in nederland komt of er al is

ik zie dat de processors weer een beetje leverbaar worden en goedkoper dus ik ben weer geintresseerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
BoAC schreef op maandag 12 december 2005 @ 19:11:
[...]

Betekend dit nu dat er geen dual-cores socket 939 uit gaan komen?
die zijn er al..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154696

Ik heb momenteel een amd xp2500xp mobile @ 2.2ghz
Nu heb ik met battlefield 2 (afhankelijk van de map) vaak schokkend beeld. Nu hebben andere mensen waarmee ik speel daar minder last van. Nu zit ik dus te denken aan een upgrade van nieuwe mobo + processor. Ik ga nu dus niet vragen welke het beste is maar ik wil weten of het zin heeft. Aangezien de nieuwe processors (AMD) standaard ook niet veel hoger lopen dan 2.2. Nu zal daar wel verschil inzitten omdat hun nieuwe technieken enzo hebben. Maar ik heb geen geld om een bijvoorbeeld een athlon 64 4000+ te kopen. Maar zou het al een verschil zijn als ik naar een athlon 64 3000+ ga ? of is het dan beter om te wachten en over een aantal maanden iets anders kopen.

verder heb ik 1 gig 3200 en een gf6800gt
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "Welke moet ik nemen?" vragen dien je een afzonderlijk topic te starten. Maar niet vóórdat je PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen? hebt doorgenomen

Voor "Basic Vraagjes" die zeer weinig tot totaal niks aan de discussie bijdragen (zoals "Op welke snelheid loopt de A64 3000+?", "Welke stepping heeft de Venice?", "Wat is beter, Venice, San Diego of Manchester?", etcetera) word je ook dringend verzocht om jezelf eerst in de basics te verdiepen door o.a. de topicstart van dit topic én de PMG FAQ - Processors rustig en aandachtig te doornemen.

Dank jullie wel