[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 7.803 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:23
Van een paar contacten in Taiwan kreeg ik te horen dat er een nieuwe Opteron lijn komt met de naam Opteron SE. Dit zal altijd de snelste mogelijke Opteron zijn. Diezelfde snelheid zal een half jaar kwartaal later pas als 95W variant verschijnen. In het kort.

Socket F voor 2xx en 8xx serie (Q2 2006)
Mem: Registered DDRII 667 (DDRII 800 ook maar is nog geen JEDEC), (ECC, Chipkill, Parity, Online spare support), max 128GB per CPU / DDRII 533, max 64GB per CPU / DDRII 667
- Opteron SE, 120W max (Q3 2.8Ghz, Q1 2007 3.0Ghz)
- Opteron, 95W max (zelfde als nu) (Q2 2.6, Q1 2007 2.8
- Opteron HE, 68W max (was 55W op socket 940)

Socket M2, voor 1xx serie (Q3 2006)
Mem: unbuffered DDRII (ECC), max 32GB per CPU
- Opteron SE, 125W max
- Opteron, 103W max (was 110W op socket 940)

Oh, en in Feb wordt er nog een 2.6Ghz Opteron gelanceerd. Kort daarvoor kunnen we deze maand ook nog een 2.2Ghz HE Opteron verwachten, maar daar zullen we geen reviews van zien :)

Ik verwacht Q2 of Q3 2007 de multicore Opteron aangezien alle huidige (en socket F/M2) SKU in Q2 een last order optie hebben. De mutlicore Opteron heeft wellicht FBDIMM en wellicht HT3.0 support (2.6Ghz ipv de 1Ghz HT nu, dus dat is 10.4GB/sec vs 4GB/sec nu).

Daarbij kan ik ook vermelden dat de HT voor de Opteron ook bij socket F gewoon 1Ghz zal bijven, dus niet de 1.3 waar je sommige over zien schrijven (the inq).

De meer high-end mainboards voor socket F zullen over een HTX slot beschikken, voor de HPC markt. Hiermee kunnen supersnelle interconnects tot stand gebracht worden. Sommige Opteron mainboards beschikken hier nu al over. Voor meer over HTX zie : http://www.hypertransport.org/docs/wp/HTX_wp_final.pdf

(en voor de nieuwsposters.. aub niet naar mijn post linken, doe maar zonder bronvermelding :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De Opteron SE bestaat reeds voor Sun geloof ik, waarom dan zolang wachten om hem voor iedereen beschikbaar te maken?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
The Source schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 22:19:
Ik verwacht Q2 of Q3 2007 de multicore Opteron aangezien alle huidige (en socket F/M2) SKU in Q2 een last order optie hebben. De mutlicore Opteorn heeft FBDIMM en wellicht HT3.0 support (2.6Ghz ipv de 1Ghz HT nu, dus dat is 10.4GB/sec vs 4GB/sec nu. Daarbij kan ik ook vermelden dat de HT voor de Opteron ook bij socket F gewoon 1Ghz zal bijven, dus niet de 1.3 waar je sommige over zien schrijven (the inq).
Met multicore bedoel je quadcore neem ik aan?
En hoe zit het nu precies met de HT klokfrequentie voor socket F? Eerst zeg je 2,6 ghz en dan 1 ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Socket F ondersteunt beide, maar die 2,6GHz is enkel voor de multicore Opteron.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:23
OlafvdSpek schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 22:57:
[...]

Met multicore bedoel je quadcore neem ik aan?
En hoe zit het nu precies met de HT klokfrequentie voor socket F? Eerst zeg je 2,6 ghz en dan 1 ghz.
Mbt de nieuwe generatie in 2007 is het puur speculatie, dit vanwege enkele factoren. Het kan natuurlijk ook 2008 worden. Quad core is ook multi core, maar wellicht dat ze eerst voor 4 cores gaan :)

[ Voor 10% gewijzigd door The Source op 14-01-2006 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 13:48:
[...]

Mjah, maar meestal als ik aan het gamen bent ga ik geen 3Dmax rendering doen :p

Ik denk toch dat ikmijn FX55 de deur uit doe nu die nog geld waard is.. En ik ga dan toch voor een leuke X2
Nee maar je CPu pakt wel dat windows deel weg van die ene cpu en laat dat op de andere draaien.
lijkt me logisch.

b.v. spel op cpu 1 en hdd/audio/usb/netwerk/ komt auto bij cpu2 omdat daar de ruimte is.
Weet niet hoe goed dat binnen windows geregeld is. (neem niet linux als v.b. omdat je daar niet vaak mee gamed.)

Ik hoop btw ook over enkele maanden eens een niet al te beperkend budget (nu duron 256MB) een leuk systeem te maken. Waar ik even mee vooruit kan.

Ik wil eerst nog even wat lezen hoelang de nieuwe socket van AMD kan bestaan i.v.m upgrade mogelijkheden later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
The Source schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 10:52:
Mbt de nieuwe generatie in 2007 is het puur speculatie, dit vanwege enkele factoren. Het kan natuurlijk ook 2008 worden. Quad core is ook multi core, maar wellicht dat ze eerst voor 4 cores gaan :)
Ja, maar dual core is (IMO) ook multi core, vandaar. En quad is vier toch? Octa is acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dus :)
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "Welke moet ik nemen?" vragen dien je een afzonderlijk topic te starten. Maar niet vóórdat je PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen? hebt doorgenomen

Voor "Basic Vraagjes" die zeer weinig tot totaal niks aan de discussie bijdragen (zoals "Op welke snelheid loopt de A64 3000+?", "Welke stepping heeft de Venice?", "Wat is beter, Venice, San Diego of Manchester?", etcetera) word je ook dringend verzocht om jezelf eerst in de basics te verdiepen door o.a. de topicstart van dit topic én de PMG FAQ - Processors rustig en aandachtig te doornemen.

Dank jullie wel