Van een paar contacten in Taiwan kreeg ik te horen dat er een nieuwe Opteron lijn komt met de naam Opteron SE. Dit zal altijd de snelste mogelijke Opteron zijn. Diezelfde snelheid zal een
half jaar kwartaal later pas als 95W variant verschijnen. In het kort.
Socket F voor 2xx en 8xx serie (Q2 2006)
Mem: Registered DDRII 667 (DDRII 800 ook maar is nog geen JEDEC), (ECC, Chipkill, Parity, Online spare support), max 128GB per CPU / DDRII 533, max 64GB per CPU / DDRII 667
- Opteron SE, 120W max (Q3 2.8Ghz, Q1 2007 3.0Ghz)
- Opteron, 95W max (zelfde als nu) (Q2 2.6, Q1 2007 2.8
- Opteron HE, 68W max (was 55W op socket 940)
Socket M2, voor 1xx serie (Q3 2006)
Mem: unbuffered DDRII (ECC), max 32GB per CPU
- Opteron SE, 125W max
- Opteron, 103W max (was 110W op socket 940)
Oh, en in Feb wordt er nog een 2.6Ghz Opteron gelanceerd. Kort daarvoor kunnen we deze maand ook nog een 2.2Ghz HE Opteron verwachten, maar daar zullen we geen reviews van zien
Ik verwacht Q2 of Q3 2007 de multicore Opteron aangezien alle huidige (en socket F/M2) SKU in Q2 een last order optie hebben. De mutlicore Opteron heeft wellicht FBDIMM en wellicht HT3.0 support (2.6Ghz ipv de 1Ghz HT nu, dus dat is 10.4GB/sec vs 4GB/sec nu).
Daarbij kan ik ook vermelden dat de HT voor de Opteron ook bij socket F gewoon 1Ghz zal bijven, dus niet de 1.3 waar je sommige over zien schrijven (the inq).
De meer high-end mainboards voor socket F zullen over een HTX slot beschikken, voor de HPC markt. Hiermee kunnen supersnelle interconnects tot stand gebracht worden. Sommige Opteron mainboards beschikken hier nu al over. Voor meer over HTX zie :
http://www.hypertransport.org/docs/wp/HTX_wp_final.pdf
(en voor de nieuwsposters.. aub niet naar mijn post linken, doe maar zonder bronvermelding

)