Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Nice! Ik eet ze liever dan dat ik ze zou maken☺️ nog nooit gedaan dan ook.1nsane schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:46:
Over boemboe gesproken. Gisteren heb ik Lempers gemaakt. Op het oog is het zo'n simpele snack maar er gaat een partij tijd en werk in zitten, al helemaal als je het voor het eerst maakt zoals ik![]()
Ik vroeg me al af waarom dit niet in Beb te vinden was maar vrijwel alles in Beb is vrij eenvoudig te bereiden. Dit dus niet.
Drill down:
Ketan (kleefrijst), eerst wassen, dan minimaal 4 uur weken in water. Daarna kort koken in water met Sereh en Djuruk Purut, daarna een half uur stomen en dan nog kokosmelk erbij.
Vulling:
Een boemboe maken van ui/sjalot, knoflook, sereh, djuruk purut, scheutje tamarindepuree, gepofte kemirinoten (of pasta), kurkuma, komijnzaadpoeder, korianderpoeder, laos poeder, duimpje verse laoswortel en zout. Dat in de keukenmachine tot een glad mengsel maken. Dan kip koken in water met djuruk purut en een bouillonblokje.
Daarna de kip plukken/flossen.
De boemboe in een wok met een lepel olie opbakken zodat de smaken goed vrij komen, dan de kip erbij en even meebakken. Dan een gekneusde stengel sereh, Salam blad, Djuruk Purut en een kopje kokosmelk erbij en laten inkoken, als laatste nog een scheut Gula Djawa siroop erbij en een gesnipperd chiilipepertje.
Sereh en de bladeren uit de boemboe halen en dan aan de slag met plakfolie, platte vierkantjes met rijst maken en daar vulling op en dan dichtrollen, dat is nog een klusje die wat oefening vergt.
Al met al ben je hier dus rustig 4 uur mee zoet.
Ik zou mezelf voor deze eerste poging een kleine 7 geven. Met wat narollen met een sushirolmatje is het op het oog best goed gelukt. Smaak is top. If anything, de lempers van de toko zijn ietsje steviger, die rijst doe ik volgende keer korter al kan het ook komen door de soort ketan. Deze zak rijst had ik bij de toko gehaald maar bij de Amazing Oriental enz verkopen ze Golden Diamond, wat de meest gangbare rijst schijnt te zijn.
Enfin, pictures or it didn't happen, laatste foto is naast een exemplaar van de toko:
Zou dit het makkelijker maken? https://www.tokogembira.n...et-steker-16-x-65-cm.html
Wellicht wel, al moet ik zeggen dat ik door wat tips online er steeds meer handigheid in kreeg gedurende het rollen. Ik weet niet of ze bij de toko zo'n ding gebruiken of het met de hand doen. Aan de vorm van het exemplaar van de toko te zien, zou het zomaar kunnen want hij was wel erg recht en strak maar ik kan me ook voorstellen dat een Indonesisch oud vrouwtje die het al heel haar leven maakt het met haar ogen dicht 10x sneller doet dan ik met de hand al zal het er dan nog niet zo uitzien als die van de toko die ik had.PnD schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:15:
[...]
Nice! Ik eet ze liever dan dat ik ze zou maken☺️ nog nooit gedaan dan ook.
Zou dit het makkelijker maken? https://www.tokogembira.n...et-steker-16-x-65-cm.html
Het rollen kostte me wel flink wat tijd maar afgezien van het rollen, kost de rest ook veel tijd dus dit is niet iets wat ik elke maand ga maken
Adjust non olet, plerumque...
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zulke dingen maken levert mij een enorme berg frustratie op. Petje af voor jou.
- knip -
Thnx, Uiteindelijk heb ik ze nog nagerold inderdaad in een sushimatje, dat was al een verbeteringfranssie schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:25:
Misschien dat zo een sushi matje al voldoende is? Of had je die al gebruikt? Ziet er best strak uit.
Nou vraag ik me af, wat zou nog meer lekker kunnen zijn als pastasaus? Ik begrijp dat gegrilde gepureerde paprika met ui een goede combi is, maar wat nog meer? Iemand tips? Vind het wel leuk om er mee te experimenteren, zeker icm droge en verse kruiden
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Wij doen regelmatig een pastasaus op basis van courgette. Ook lekker.Michael_OsGroot schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:30:
Ik heb laatst bij het kokkerellen een pastasaus op basis van doperwten gemaakt: 200gr doperwten even koken in groentebouillon, dan in de blender met munt, citroen, ricotta en een klontje boter. Geen hele bijzondere maaltijd maar wel vol groente en snel in elkaar gezet. Wat me het meeste verbaasde is dat gepureerde groente anders dan tomaat eigenlijk best te pruimen was. Misschien dat deze saus met avocado ipv boter ook lekker is.
Nou vraag ik me af, wat zou nog meer lekker kunnen zijn als pastasaus? Ik begrijp dat gegrilde gepureerde paprika met ui een goede combi is, maar wat nog meer? Iemand tips? Vind het wel leuk om er mee te experimenteren, zeker icm droge en verse kruiden
Of moeten het echt verstopte groenten zijn?
- knip -
Als pastasaus misschien niet, maar ik ben in principe niet zo van de groente. Alleen vind ik gepureerde broccoli met kaas goed te nassen. Als je daar wat bouillon bij doet is het wellicht ook wel geschikt als pastasaus.Michael_OsGroot schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:30:
Ik heb laatst bij het kokkerellen een pastasaus op basis van doperwten gemaakt: 200gr doperwten even koken in groentebouillon, dan in de blender met munt, citroen, ricotta en een klontje boter. Geen hele bijzondere maaltijd maar wel vol groente en snel in elkaar gezet. Wat me het meeste verbaasde is dat gepureerde groente anders dan tomaat eigenlijk best te pruimen was. Misschien dat deze saus met avocado ipv boter ook lekker is.
Nee hoor, het mag van alles zijn. Momenteel ben ik wel aan het lijnen dus dan is het mijn go-to methode om me vol te proppen met groente, dan is er minder ruimte voor de andere (minder gezonde) ingrediëntenRaymond P schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:33:
Knoflook + olie; Ei + kaas; Citroen + boter?
Of moeten het echt verstopte groenten zijn?
Brocolli in roomsaus is zeker ook een goede. Weet niet of het als pastasaus echt chill is gepureerd, maar ik ga het wel een keertje proberen. Deel van het koken is voor mij ook gewoon wat doen en zien of het lukt
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
PompoenMichael_OsGroot schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:30:
De pompoen kan je prima van tevoren roosteren. Je kan ook de gepureerde pompoen in de vriezer bewaren voor een volgende keer. Wij maken niet altijd die kruim, maar dat geeft natuurlijk wel een mooie combi van die fluwelen saus met een crunch van die kruim.
[ Voor 10% gewijzigd door mithras op 14-06-2022 20:18 ]
Regelmatig maken we zelf roomijs in een Gelato Expert van Magimix. Denk onder andere aan vanilleroomijs, malagaroomijs, hazelnootroomijs, chocoladeroomijs en vorige week aardbeienroomijs. Voor het aardbeienroomijs hadden we mooie rijpe donkerrode aardbeien uit de moestuin gebruikt en het recept van Christophe Declercq als uitgangspunt genomen. Het ijs was prima, maar de aardbeiensmaak mocht wel wat meer overheersen. We kunnen natuurlijk aardbeienaroma toevoegen, maar dat heeft niet onze voorkeur. Aan het basisrecept voor roomijs hadden we 150 gram verse aardbeien en 40 gram suiker toegevoegd.
Mijn vraag aan jou: hoe zorgen we voor een sterkere aardbeiensmaak in ons aardbeienroomijs?
Zelf zie ik op dit moment drie opties, maar het zou mij niets verbazen als een Tweaker nog een andere oplossing heeft:
1. De aardbeien van tevoren een beetje inkoken om wat vocht te laten verdampen tot een dikkere aardbeienpuree.
2. De aardbeien nog wat langer laten rijpen en pas gebruiken vlak voordat ze gaan rotten.
3. Twee delen aardbeien-sorbetijsmix toevoegen aan één deel aardbeien-roomijsmix. Deze optie geeft Declercq zelf om fruit sterker te laten doorsmaken in het roomijs. Dit betekent echter dat we eerst twee soorten ijsmix moeten maken en vervolgens beide moeten mengen en draaien tot ijs.
Simpelweg meer aardbeien aan het recept toevoegen lijkt mij niet de juiste oplossing, aangezien dan de verhouding van de ijsmix niet meer klopt. Net zoals de bakkersformule bij het bakken van brood, zijn de juiste verhoudingen bij het maken van roomijs best wel belangrijk. Wat denken jullie?
Het resultaat halverwege
:strip_exif()/f/image/D6U0KEMz66qw7t1mexBUbxMb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door El-Vder op 16-06-2022 22:04 ]
heb je daar een recept van? Nu op de valreep van het seizoen leuk om te maken.El-Vder schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:43:
Wat ik met Pasen heb gedaan is asperges parfait gemaakt. Toen de asperges in de room gekookt, geopereerd en daarna gezeefd. Dit zou je misschien ook met de aardbeien kunnen doen en dan deze room gebruiken zoals traditionele recept.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Niemand?Squawk schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:48:
Is er iemand op Tweakers die ervaring heeft met het maken van roomijs?
Regelmatig maken we zelf roomijs in een Gelato Expert van Magimix. Denk onder andere aan vanilleroomijs, malagaroomijs, hazelnootroomijs, chocoladeroomijs en vorige week aardbeienroomijs. Voor het aardbeienroomijs hadden we mooie rijpe donkerrode aardbeien uit de moestuin gebruikt en het recept van Christophe Declercq als uitgangspunt genomen. Het ijs was prima, maar de aardbeiensmaak mocht wel wat meer overheersen. We kunnen natuurlijk aardbeienaroma toevoegen, maar dat heeft niet onze voorkeur. Aan het basisrecept voor roomijs hadden we 150 gram verse aardbeien en 40 gram suiker toegevoegd.
Mijn vraag aan jou: hoe zorgen we voor een sterkere aardbeiensmaak in ons aardbeienroomijs?
Zelf zie ik op dit moment drie opties, maar het zou mij niets verbazen als een Tweaker nog een andere oplossing heeft:
1. De aardbeien van tevoren een beetje inkoken om wat vocht te laten verdampen tot een dikkere aardbeienpuree.
2. De aardbeien nog wat langer laten rijpen en pas gebruiken vlak voordat ze gaan rotten.
3. Twee delen aardbeien-sorbetijsmix toevoegen aan één deel aardbeien-roomijsmix. Deze optie geeft Declercq zelf om fruit sterker te laten doorsmaken in het roomijs. Dit betekent echter dat we eerst twee soorten ijsmix moeten maken en vervolgens beide moeten mengen en draaien tot ijs.
Simpelweg meer aardbeien aan het recept toevoegen lijkt mij niet de juiste oplossing, aangezien dan de verhouding van de ijsmix niet meer klopt. Net zoals de bakkersformule bij het bakken van brood, zijn de juiste verhoudingen bij het maken van roomijs best wel belangrijk. Wat denken jullie?
Geen ervaring maar de optie om een partij aardbeien eerst met wat suiker tot jam te koken en dat aan het einde mee te draaien lijkt me zinvol om te proberen.
Ik ben erg allergisch, de enkele keer dat ik een aardbei eet moet het een top notch smaakbom zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat je met een batch zeer goede aardbeien issues zou hebben met smaak.
Niet bedoeld om je moestuin te vertrappelen, maar de kleur zegt niet al te veel. Japanse aardbeien importeren of deze meneer bezoeken en nog een keer proberen?
fwiw, ik heb weinig ervaring met roomijs maken.
[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 18-06-2022 12:36 ]
- knip -
Een andere aardbei proberen is natuurlijk ook een goed idee! Helemaal niet aan gedacht, omdat we inmiddels een paar kilo aardbeien hadden geplukt. Het is niet onze eigen moestuin overigens. De aardbeien mochten we plukken toen we op de moestuin van onze buren hadden gepast. Ze waren mooi rijp en prima om te eten. We hadden er daardoor helemaal niet bij stilgestaan dat er ook verschillende aardbeienrassen bestaan. Met elk hun eigen eigenschappen.Raymond P schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:35:
Hoe was de smaak van de aardbei voordat je 'm verwerkte?
Ik ben erg allergisch, de enkele keer dat ik een aardbei eet moet het een top notch smaakbom zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat je met een batch zeer goede aardbeien issues zou hebben met smaak.
Niet bedoeld om je moestuin te vertrappelen, maar de kleur zegt niet al te veel. Japanse aardbeien importeren of deze meneer bezoeken en nog een keer proberen?
fwiw, ik heb weinig ervaring met roomijs maken.
De volgende keer kopen we biologische aardbeien bij de groenteboer van een ander ras en houden we ons aan het originele recept. Dat zou de gemakkelijkste oplossing zijn. De reeds geplukte aardbeien maken we wel jam van, smoothies en dergelijke. Als dat niet voor een sterkere aardbeiensmaak zorgt, gaan we de aardbeien inkoken.
Pas op het allerlaatste moment plukken is het devies om echt lekkere en zoete aardbeiensmaak over te houden.
*Daarom kunnen de veel te vroeg geplukte supermarktaardbeien er nog zo lekker uit zien en toch nog waterig of zelfs zuur smaken. De echt lekkere aardbei haal je dus of bij een groentejuwelier of pluk je zelf op het juiste tijdstip uit de moestuin.
Dit is ook de methode die ik had gebruikt om soesjes te vullen met aardbeienslagroom. Smaak was zeker wel aanwezig! Commentaar was dat het te zoet wasfranssie schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:26:
[...]
Geen ervaring maar de optie om een partij aardbeien eerst met wat suiker tot jam te koken en dat aan het einde mee te draaien lijkt me zinvol om te proberen.
Ik heb de aardbeienjam / puree ook gezeefd voordat ik het toevoegde.
Ik ga morgen ff reageren. Wel wat ervaring met ijsmaken
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Ik zou de aardbeien idd wat verder laten rijpen, dat kan vaak geen kwaad. Als ik ad hoc roomijs maakte ging ik vroeger (woon nu even niet meer in DH) naar de Haagsche Markt een half uur voor sluit. Dan zoveel mogelijk afdingen op vercrackte bakjes vruchten zodat de handelaren ze niet meer meer hoefden te nemen. Vaak was het 'oudere' fruit het lekkerst qua ijs.
Idd even inkoken. Wat qua smaak enorm wil helpen is een beetje azijn toevoegen aan je ijsmengsel. Door de boel iets aan te zuren komt het fruitige meer naar voren.
Idem voor een klein beetje zout.
Tip 2 is inkoken. Ik doe dat meestal met drankgebaseerd ijs. (eerste keer dat ik het echt grondig deed was roomijs met rochefort... gewoon het bier inkoken werkt prima).
Ook wel interessant is: hoeveel vet zit in je recept en hoe is dat opgebouwd? Ijs met teveel (melk)vet is ook minder lekker van smaak omdat het vet het frisse van de aardbei overheerst.
Zelf combineer ik altijd gewone suiker met dextrose voor betere structuur. Gezien dextrose veel minder zoet is dan gewone suiker beinvloedt dat je smaak ook wel wat.
Als ik mijn recept neem voor bijvoorbeeld vanilleijs kom je hierop uit:
0.5 vanillestokje
385gr melk (volle!)
25gr melkpoeder
0.5gr zout
85gr suiker
40gr slagroom
55gr eidooier
10gr dextrose
Het melkpoeder zorgt voor meer body aan je ijs zonder veel aan de verhouding te veranderen.
Ik heb een solis gelateria pro <getal dat ik vergeten ben>
beetje balsamico (en evt een beetje verse munt) bij je aarbeien is idd top (geen ervaring met ijs, maar dit is een vaste combo hier voor op gebakjes en bij andere toetjes)... smaakt vast ook goed bij/op/als/door ijs..Boudewijn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:05:
[...]
Idd even inkoken. Wat qua smaak enorm wil helpen is een beetje azijn toevoegen aan je ijsmengsel. Door de boel iets aan te zuren komt het fruitige meer naar voren.
ja ook door ander ijs, het moet je net die 'je ne sais quoi' geven (of minder). Zodra je het doorhebt en dus proeft is het misluktbreew schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:14:
[...]
beetje balsamico (en evt een beetje verse munt) bij je aarbeien is idd top (geen ervaring met ijs, maar dit is een vaste combo hier voor op gebakjes en bij andere toetjes)... smaakt vast ook goed bij/op/als/door ijs..
Een beetje rode wijnazijn door ijs is bij de meeste vruchtenijzen echt prima.
Bron: mijn favoriete desserts, Janneke Philippi
Zelf zou ik de asperges in de room koken, pureren en dan zeven. Zo had ik het voor de parfait iig gedaan. Voor parfait gekozen toen omdat ik halve paaseieren ermee had gevuld en roomijs in beweging moet bevriezen.Voor 1 liter
500gr witte asperges
250ml slagroom
150ml volle melk
5 eidooiers
225gr suiker
Asperges schillen, 20 min koken in bodem water. Afgieten en pureren.
Slagroom en melk tegen de kook aanbrengen. Eidooiers en suiker kloppen tot het dikromig en bleekgeel is. Langzaam de warme room bij dooiermengel gieten constant blijven kloppen. Daarna mengsel terug in de pan en met een houten lepel roeren tot het mengsel bindt.
Pan van het vuur, aspergepuree erdoor daarna weer zeven. Aflaten koelen en af en toe roeren, daarna in koelkast voor een uur. Laatste stap in de ijsmachine.
Tip, serveren met aardbeien.
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie! Hier ga ik zeker mee aan de slag. Ik heb je tips ook meteen even aan mijn vrouw laten zien, aangezien we meestal samen ijs maken.Boudewijn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:05:
[...]
Ik zou de aardbeien idd wat verder laten rijpen, dat kan vaak geen kwaad. Als ik ad hoc roomijs maakte ging ik vroeger (woon nu even niet meer in DH) naar de Haagsche Markt een half uur voor sluit. Dan zoveel mogelijk afdingen op vercrackte bakjes vruchten zodat de handelaren ze niet meer meer hoefden te nemen. Vaak was het 'oudere' fruit het lekkerst qua ijs.
Tip 2 is inkoken. Ik doe dat meestal met drankgebaseerd ijs. (eerste keer dat ik het echt grondig deed was roomijs met rochefort... gewoon het bier inkoken werkt prima).
Ook wel interessant is: hoeveel vet zit in je recept en hoe is dat opgebouwd? Ijs met teveel (melk)vet is ook minder lekker van smaak omdat het vet het frisse van de aardbei overheerst.
Zelf combineer ik altijd gewone suiker met dextrose voor betere structuur. Gezien dextrose veel minder zoet is dan gewone suiker beinvloedt dat je smaak ook wel wat.
Als ik mijn recept neem voor bijvoorbeeld vanilleijs kom je hierop uit:
0.5 vanillestokje
385gr melk (volle!)
25gr melkpoeder
0.5gr zout
85gr suiker
40gr slagroom
55gr eidooier
10gr dextrose
Het melkpoeder zorgt voor meer body aan je ijs zonder veel aan de verhouding te veranderen.
Ik heb een solis gelateria pro <getal dat ik vergeten ben>
Graag gedaan, dit zijn ook voor mij de leuke vragenSquawk schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:05:
[...]
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie! Hier ga ik zeker mee aan de slag. Ik heb je tips ook meteen even aan mijn vrouw laten zien, aangezien we meestal samen ijs maken.
Ik zit te denken om de meloen te karamelliseren en de rauwe ham even te bakken om het dan het geheel gekoeld te serveren. Maar ik ben bang dat de meloen geen niet heeft
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
[ Voor 5% gewijzigd door 8088 op 11-07-2022 16:27 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Zo kan je het inderdaad ook noemen. Maar het feit dat iedereen het wel een keer gegeten heeft maakt het een tikkeltje saai.8088 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:24:
Oubollig? Ik zou het liever 'klassiek' noemen. En ik zou het niet in mijn hoofd halen om een goede ham te bakken.
En Parmaham bakken heb ik geen enkel probleem mee. Ingrediënten moeten hun doel dienen. Alhoewel ik nu bedenk dat ik beter prosciutto voor kan gebruiken.
Anyway, ik zit nu te denken om meloensoep te maken. Een iets andere benadering.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Ik dacht dat Parma een stukje langer gerijpt wordt dan de standaard prosciutto bij de slager. (En de regio is belangrijk)8088 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:54:
Parmaham is prosciutto (crudo).
Eigenlijk is het gewoon dure bacon
[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 11-07-2022 16:58 ]
Nou. Ik denk dat je dat in Italië niet te hard moet roepen.Standeman schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:56:
[...]
Ik dacht dat Parma een stukje langer gerijpt wordt dan de standaard prosciutto bij de slager. (En de regio is belangrijk)
Verder proef ik er wel echt verschil in.
Maar lekker een plakje om de meloen kan oudbollig zijn. Mij maak je er blij mee.
Ik denk gelukkiger dan met meloensoep
Voordat een ham prosciutto di Parma genoemd mag worden moet het varkentje ook nog in die regio geboren zijn inclusief wat andere aanvullende eisen.Standeman schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:56:
[...]
Ik dacht dat Parma een stukje langer gerijpt wordt dan de standaard prosciutto bij de slager. (En de regio is belangrijk)
Een goede prosciutto hoeft niet noodzakelijk Parma te heten. Prosciutto di Parma vind ik persoonlijk altijd veel te zout.
Bacon mag gerookt worden, dat vind ik lekker.
- knip -
En meloen mag gemarineerd worden in Vodka, dat vind ik dan ook weer lekkerRaymond P schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:42:
[...]
Zoals met alles wordt het lekkerder met alcohol.franssie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:06:
[...]
En meloen mag gemarineerd worden in Vodka, dat vind ik dan ook weer lekker
Klassieke combinatie is meloen met witte port. Zie bijvoorbeeld dit recept.
En klassiekers hoeven niet moeilijk/complex/veel te zijn.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Heeft iets met drank te maken... Ofzo..

- knip -
Daar wordt helaas mee gesjoemeld.. de varkentjes komen dan niet uit de regio maar wel daar geslacht en gerijpt enz…Raymond P schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:42:
[...]
Voordat een ham prosciutto di Parma genoemd mag worden moet het varkentje ook nog in die regio geboren zijn inclusief wat andere aanvullende eisen.
Een goede prosciutto hoeft niet noodzakelijk Parma te heten. Prosciutto di Parma vind ik persoonlijk altijd veel te zout.
Uiteraard, die komen soms zelfs helemaal niet uit Italië.1nsane schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:43:
[...]
Daar wordt helaas mee gesjoemeld.. de varkentjes komen dan niet uit de regio maar wel daar geslacht en gerijpt enz…
Een D.O.P. stempel zegt mij ook niet zo veel.
Mja het is in ieder geval nog steeds ham van de varken en geen geplakt Spaans paard in de vorm van een ham en een Parma stempel.
- knip -
Nu heb ik via marktplaats zo'n minikom erbij weten te scoren. Voor pesto, humus etc. werkt het prima.
Had gehoopt er ook kruiden mee te kunnen malen tot poeder, maar net even getest met korianderzaad en dat bleef veel te grof.
In dit topic eerder Bamix en koffiemolens voorbij zien komen, waarmee dit succesvol gaat. Zijn er nog andere hulpmiddelen die jullie gebruiken?
Ik heb een cheap-ass Krups koffiemaler, werkt perfect alsmede zo’n granieten vijzelPnD schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:06:
Blender was overleden en goedkoop een Magimix op de kop kunnen tikken. Erg tevreden over
Nu heb ik via marktplaats zo'n minikom erbij weten te scoren. Voor pesto, humus etc. werkt het prima.
Had gehoopt er ook kruiden mee te kunnen malen tot poeder, maar net even getest met korianderzaad en dat bleef veel te grof.
In dit topic eerder Bamix en koffiemolens voorbij zien komen, waarmee dit succesvol gaat. Zijn er nog andere hulpmiddelen die jullie gebruiken?
Idd! Zoek maar eens op 'koffiemolen' alhier.PnD schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:06:
Precies zoals @1nsane ook al aangaf.

ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
enzovoorts...
Schoonmaken doen we door een beetje water + zeepsop erin te gooien, de maler aan te slingeren. Te legen en een doekje erdoor. Werkt eigenlijk prima. Dekseltje kan je gewoon onder de kraan spoelen / wassen.
Smaak oké maar textuur niet gelukt. Vanwege wat rommelige planning beslag en eiwit paar uur in de koelkast moeten bewaren. Eiwit kreeg ik niet helemaal lekker stijf daarna. Dit kan dus beter.
Maar ik vraag ook af of het recept voldoende bloem bevat, wat denken jullie?
-2 eetlepels rozijnen in 2 el rum geweld
-4 eieren, gesplitst
-zout
-30 gram suiker
-1 zakje vanillesuiker
-1 eetlepel bloem
-1 dl melk
-30 gram boter

Voor een eerste poging leek me vanilleroomijs een veilige plek om te starten. Ik heb 250ml volle melk, 250ml slagroom, 110 gram suiker, 4 eidooiers en ongeveer 1 gram vanillestokje gebruikt.
Room, melk en vanille aan de kook gebracht (als ik andere recepten bekijk is dit denk ik fout 1: dit mengsel had tegen, niet aan de ook gemoeten?)
Ondertussen de eidooiers en de suiker geklopt. Vervolgens het melk-room-vanillemengsel er al kloppend bij gegoten. Volgens mij heb ik hier iets te fanatiek geklopt, want nu had ik een grote mengkom vol schuim, met als resultaat dat ik een grotere pan kon pakken voor de rest.
Mijn pan vol schuim homogeen warm krijgen was nogal een uitdaging, en de custard wilde voor geen meter indikken. Het was even zoeken naar de juiste stand op mijn inductieplaat, dus een deel van het mengsel is even 90 graden geworden, maar voor het grootste deel heb ik het rond de 80 weten te houden. Het mengsel was voor mijn gevoel niet of nauwelijks ingedikt (maar dat was nogal moeilijk te beoordelen, het was immers schuim. Al begon de lucht er wel ondertussen wat uit te gaan), maar de hoeveelheid kleine klontjes begon me tegen te staan, en toen ik het zeefde bleef er ook een grote kwak zompig roerei in de zeef zitten. Gelukkig zonder roereismaak

Het gezeefde mengsel heb ik een nacht in de koelkast laten staan en vanochtend tot ijs gedraaid. Mijn ijsmachine is van het type 'mijn moeder heeft hem 12 jaar geleden voor 17.99 bij een Duitse supermarkt gekocht en nooit gebruikt'. De bak leek op zich koud genoeg, maar er ontstonden snel twee grote hopen die door de lepels in het rond gedrukt werden, terwijl ik had verwacht dat de lepels dóór het mengsel zouden gaan. Daardoor had ik na een tijdje aan de rand en bodem een laagje prima bevroren ijs, maar het grootste deel van het mengsel was halfbevroren in twee hopen rond aan het gaan. Toen heb ik het ijs maar in een bak geschept en de vriezer in gegooid.
Dus samenvattend denk ik dat ik:
- Het room-melkmengsel niet volledig aan de kook moet brengen
- Minder hard/lang moet kloppen
- De temperatuur van de custard beter moet controleren
- Misschien meer moet maken zodat die ophopingen in de machine niet ontstaan? Of had ik gewoon meer geduld moeten hebben? De bak was nog prima koud toen mijn geduld op was, dus ik had het nog wat langer kunnen laten draaien.
Volgende week is mijn vriendin jarig, en ik heb haar pecan-caramelijs beloofd. Dus als iemand daar nog een favoriet recept voor heeft houd ik me sowieso aanbevolen
Ticking away, the moments that make up a dull day
Ticking away, the moments that make up a dull day
Het custardmengsel hoeft geen 80 graden te worden, boven de 65 graden begint het eigeel te binden. Het wordt ook geen dikke vla, maar je merkt gewoon dat het mengsel bindt, en (licht) aan een garde blijft hangen.
Het verwarmen doe je natuurlijk au bain marie; de kom met het mengsel op een pannetje kokend water, zodat je het proces goed in de gaten kunt houden.
Als je zegt dat je dikke klompen ijs krijgt met te grote ijskristallen, dan heb ik het idee dat je koelelement te koud of te groot is voor de hoeveelheid ijs die je maakt. Idealiter is je element tot net onder nul opgewarmd als je ijs net bevroren/klaar is.
Ik heb niet naar je recept gekeken, maar ik zou gehakte pecan noten en caramel in de laatste minuut van het draaien toevoegen.
Pecan/caramel klinkt lekker, je vriendin heeft smaak.
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
EDIT: ik ben de lokale mediamarkt ingelopen en ze hadden een Kenwood kmx75 in de aanbieding voor €199. Even gauw op internet en het is een goed merk voor een goede prijs. Ik heb hem maar gelijk meegenomen! Vanavond verse pasta 😁
[ Voor 18% gewijzigd door MainframeX op 26-08-2022 13:36 ]
Idempotent.
Ik heb >20 jaar dit machientje:

En die doet het nog steeds prima.
Vooral zelf gemaakte en gewalste lasagnevellen zijn qua smaak onovertroffen.
En nu we toch met foodporn bezig zijn... Als je dit soort etalages ziet:

vorige week, in Bormio
Dan straalt de liefde & aandacht voor het echte eten er gewoon vanaf!
Heb er een zak met gedroogde porcini, honing en kruidentheemengsel gekocht.
En ja, we hebben nog veel meer typische lokale specialiteiten gekocht. Maar dan wel rechtstreeks bij de betreffende boerderij. Dus nog wat potten typische honing, kaassoorten en diverse worstjes (gedroogde runder-, lam- en hertensalami)
[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 28-08-2022 16:15 ]
Ik heb precies dezelfde Imperia nu. Fijn apparaat. Voor diegene die ze voor een mooie prijs willen, bij Dille en Kamille zijn ze te koop voor €54,95. Dat is aanzienlijk goedkoper dan elders online. Ze liggen ook in de winkel in Enschede waar ik hem gehaald heb.ehtweak schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:11:
@MainframeX Goed bezig! En wat gebruik je om de pasta uit te walsen?
Ik heb >20 jaar dit machientje:
[...]
En die doet het nog steeds prima.
Vooral zelf gemaakte en gewalste lasagnevellen zijn qua smaak onovertroffen.
Daarvoor heb ik heel kort een Marcato gehad. Op het oog ook een mooi ding maar ging bij eerste gebruik gelijk al stuk. De rollertjes worden in recentere Marcato's namelijk aangedreven door kunststof radertjes (in een anderzijds volledig verchroomd metalen apparaat lol). Ik heb het apparaat gelijk geretourneerd en mijn zinnen op een Imperia gezet toen.
De eerste succesvolle pasta ging eigenlijk best goed. Ik was wel vergeten om de plaat pasta dunner te maken voordat ie door de tagliatelle walsje heen ging dus de slierten waren wat fors
Ik had wel wat moeite om de pasta uit elkaar te houden nadat het door de tagliatelle walsje heen ging. Ik moest daarna de pasta weer uit elkaar trekken wat niet altijd goed ging. Als iemand hier een mooie tip heeft die hij/zij wilt delen dan ben ik zeer dankbaar!
In dat zelfde bezoek naar Dille heb ik ook gelijk een ravioli plaat gekocht. Ben ik ook erg benieuwd naar. Ik heb een aantal keren echte ravioli gehad in een restaurant en vond het daar erg lekker. Het kant en klare spul kan daar echt niet aan tippen dus wil ik het ook thuis gaan maken.

Heel gaaf. Dit is op je vakantie neem ik aan? Dat geeft me wel inspiratie voor een eigen vakantie. Bedankt!
En nu we toch met foodporn bezig zijn... Als je dit soort etalages ziet:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
vorige week, in Bormio
Dan straalt de liefde & aandacht voor het echte eten er gewoon vanaf!
Heb er een zak met gedroogde porcini, honing en kruidentheemengsel gekocht.
En ja, we hebben nog veel meer typische lokale specialiteiten gekocht. Maar dan wel rechtstreeks bij de betreffende boerderij. Dus nog wat potten typische honing, kaassoorten en diverse worstjes (gedroogde runder-, lam- en hertensalami)
Idempotent.
Ik heb altijd wat fijne semolina bij de hand; dat strooi ik dan lichtjes over de te walsen stukken pastadeeg. Dan blijft het EN niet aan m'n handen plakken, EN niet aan de walsrollen.MainframeX schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:31:
[...]
Ik had wel wat moeite om de pasta uit elkaar te houden nadat het door de tagliatelle walsje heen ging. Ik moest daarna de pasta weer uit elkaar trekken wat niet altijd goed ging. Als iemand hier een mooie tip heeft die hij/zij wilt delen dan ben ik zeer dankbaar!
Daarna gelijk op een schone, droge theedoek leggen (geen theedoek die met geparfumeerde en/of wasverzachter is gewassen). Dat werkt bij mij altijd prima.
Dat was tijdens de vakantie ja.Heel gaaf. Dit is op je vakantie neem ik aan? Dat geeft me wel inspiratie voor een eigen vakantie. Bedankt!
In Bormio.
Maar voor echte ravioli heb je toch geen ravioli plaat nodig?MainframeX schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:31:
[...]
In dat zelfde bezoek naar Dille heb ik ook gelijk een ravioli plaat gekocht. Ben ik ook erg benieuwd naar. Ik heb een aantal keren echte ravioli gehad in een restaurant en vond het daar erg lekker. Het kan en klare spul kan daar echt niet aan tippen dus wil ik het ook thuis gaan maken.
De smaak wordt vooral bepaald door de gebruikte ingrediënten en met liefde & zorgvuldigheid de deegkussentjes maken.
Een grote lap, net gewalst pastadeeg neerleggen, de vulling in bergjes er op, dan weer een vel deeg er overheen, en uitsnijden/-steken met een gekarteld mes/rollertje.
Werkt ook prima hoor.
Voorheen kneedden we met de hand, waarbij een paar passages door de pastaroller flink hielp. Na jaren een handmachientje gebruikt te hebben, zijn we overgestapt op een kleine en een grote planeetmenger van Kitchenaid met opzetstukken (pastaroller/-snijder voor de platte (en gevulde) pasta's en een pers voor 3d-pasta's). Een goede keuze, omdat de drempel om even wat verse pasta te maken nu nog lager is.MainframeX schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:36:
Ik hoor graag wat jullie voor machine in huis hebben!
Mocht je een bijna-alles-in-1-machine zoeken en een ruim budget hebben, dan is dit een heel fijne machine: https://www.bottene.net/portfolio-item/lillo-due/
Semola dusehtweak schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:28:
fijne semolina
[ Voor 8% gewijzigd door 8088 op 29-08-2022 18:12 ]
Bedankt voor de tip. Ik had voorheen normale bloem gebruikt, maar dat vermengd zich gewoon weer met het deeg.ehtweak schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:28:
[...]
Ik heb altijd wat fijne semolina bij de hand; dat strooi ik dan lichtjes over de te walsen stukken pastadeeg. Dan blijft het EN niet aan m'n handen plakken, EN niet aan de walsrollen.
Daarna gelijk op een schone, droge theedoek leggen (geen theedoek die met geparfumeerde en/of wasverzachter is gewassen). Dat werkt bij mij altijd prima.
Ik zal beide methodes even proberen. Ik heb verder geen ervaring nog met ravioli maken (of pasta maken überhaupt, afgelopen vrijdag voor het eerst), zag het vormpje liggen en het leek me wel handigehtweak schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:32:
[...]
Maar voor echte ravioli heb je toch geen ravioli plaat nodig?
De smaak wordt vooral bepaald door de gebruikte ingrediënten en met liefde & zorgvuldigheid de deegkussentjes maken.
Een grote lap, net gewalst pastadeeg neerleggen, de vulling in bergjes er op, dan weer een vel deeg er overheen, en uitsnijden/-steken met een gekarteld mes/rollertje.
Werkt ook prima hoor.
Mooie apparaten. Wel heel prijzig zeg jeetje. Ik dacht dat ik met al m'n andere keukenspulletjes al redelijk high end bezig was8088 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:06:
[...]
Voorheen kneedden we met de hand, waarbij een paar passages door de pastaroller flink hielp. Na jaren een handmachientje gebruikt te hebben, zijn we overgestapt op een kleine en een grote planeetmenger van Kitchenaid met opzetstukken (pastaroller/-snijder voor de platte (en gevulde) pasta's en een pers voor 3d-pasta's). Een goede keuze, omdat de drempel om even wat verse pasta te maken nu nog lager is.
Mocht je een bijna-alles-in-1-machine zoeken en een ruim budget hebben, dan is dit een heel fijne machine: https://www.bottene.net/portfolio-item/lillo-due/
Idempotent.
Wat die Kitchenaids en opzetstukken betreft loont het de moeite om een beetje rond te kijken bij verschillende (online) verkooppunten. Sowieso verlichtte de wetenschap dat het veelzijdige en duurzame apparaten zijn de pijn wel enigszins.MainframeX schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:45:
Wel heel prijzig zeg jeetje.
Desalniettemin is zo'n Imperia handroller ook geen slechte investering en het resultaat al snel bevredigend.
Idempotent.
Wat ik nu doe is munt, koriander, peterselie met wat olie/citroensap en soms een schepje tuinkruidenbouillon.
Wat is nog meer lekker, qua dressing en ingredienten? Ik heb het idee dat bijvoorbeeld een sesamsmaak van Tahin of basilicum niet echt lekker combineert maar ik heb het niet geprobeerd.
Er moet hier een pak couscous doorheen, dus vandaar
[ Voor 5% gewijzigd door Michael_OsGroot op 25-10-2022 10:12 ]
Ik zoek me een ongeluk, maar kan ze nergens vinden
Bedoel je die plastic units of die glazen dingen?Mitashi schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:01:
Iemand een idee waar je van die doorzichtige ronde voedselcontainers kan kopen zoals in dit filmpje: YouTube: Why I (almost) always use the Risotto Style Pasta Technique ?
Die glazen gevallen zijn "weckpotten" die kan je volgens mij zelfs bij de blokker kopen.
Die plastic units, Sligro, Hanos enz. Daar kan je ze bij de vleet in alle soorten en maten kopen.
Voor die winkels moet je wel een pas hebben, lenen of een pas halen, voor dat laatste moet je in elk geval een KVK registratie hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door 1nsane op 05-11-2022 10:11 ]
Die hebben tegenwoordig ook een webshop.
Wil je er enkel een paar: bij random Surinaamse toko kan je ze meestal wel vinden.
- knip -
Deze lijken me niet herbruikbaar? In het filmpje lijken ze wel herbruikbaar te zijn. Ik heb al aardig wat herbruikbare bakjes, maar rond lijkt me zo veel praktischer, die vind je nergens..Raymond P schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:11:
Verpakkingsmaterialen in bulk: paardekooper
Die hebben tegenwoordig ook een webshop.
Wil je er enkel een paar: bij random Surinaamse toko kan je ze meestal wel vinden.
(De magnetronbestendige varianten zijn ook BPA vrij)
De containers die je in het begin van die video ziet zijn volgens mij niet anders.
- knip -
Die zijn een paar keer herbruikbaar, tot ze gaan scheuren. Als je per se kunststof wilt, zou ik kijken naar Araven. Niet rond (want gastronorm), wel afgerond en kan tegen een stootje en vaatwasserbestendig.Mitashi schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:26:
In het filmpje lijken ze wel herbruikbaar te zijn.
Wat lijkt je praktisch aan rond? Ik vind rond juist niet praktisch, omdat je zoveel ruimte verliest in de vriezer. Heb dus juist de laatste ronde vervangen door rechthoekige 😊Mitashi schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:26:
Ik bedoelde die plastic bakken, excuses.
[...]
Deze lijken me niet herbruikbaar? In het filmpje lijken ze wel herbruikbaar te zijn. Ik heb al aardig wat herbruikbare bakjes, maar rond lijkt me zo veel praktischer, die vind je nergens..
Rail Away!
- Opperdoezer ronde - 1 kg
- Lindenhoff Fruit Box - 4 kg
- Fragola druiven - 500 g
- Rustiek Breekbrood van Menno
- Gesneden en gerookte Simmentaler ribeye
- Indonesische boerderijkippendij saté
- Poulet Noir Boerderijkippendij met vel
- Hertenkalf biefstuk 2
- Hertenrugfilet panklaar 500g
- Mayonaise Knoflook Lindenhoff
- Lindenhoff slagroomtruffels
- Landbollen van vanmenno
- Wilder Land | F***ing Fris theeblend
- Lautrec knoflook 1
- Black angus diamanthaas - 200g
- Geraspte jonge boerenkaas - 500 g
- Gesneden Baambrugs big grillworst
- Gesneden en gerookte Baambrugs big buikspek
- Gesneden en gebraden kalfsfricandeau
- Filet American
- Gesneden Gasconne salami
Worden weer lekkere gerechten
Ik dacht, leuk eens ff rondneuzen.Dennis1812 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:24:
Toch jammer dat telkens als ik de site van Lindenhoff open heb ik van alles ga bestellen.
Maar toen ik de prijzen zag, dacht ik laat maar...

Holy sh*t, wat durven ze daar een absurde prijzen te vragen.

M'n eigen groentenman en de lokale boerderijen zijn niet een klein beetje goedkoper, maar gewoon veel goedkoper. Met ook kwalitatief goede (lokale) producten.
Het vlees is echt enorm lekker.ehtweak schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:37:
[...]
Ik dacht, leuk eens ff rondneuzen.
Maar toen ik de prijzen zag, dacht ik laat maar...![]()
Holy sh*t, wat durven ze daar een absurde prijzen te vragen.![]()
M'n eigen groentenman en de lokale boerderijen zijn niet een klein beetje goedkoper, maar gewoon veel goedkoper. Met ook kwalitatief goede (lokale) producten.
En eigenlijk is alles wat ik er haal wel van echt goede hoge kwaliteit.
Gemiddeld stukje vlees daar ligt fors boven Gemiddeld restaurant kwaliteit.
Tja ik ga er ook niet de bulk kip kopen die snel in een sausje met wat rijst verdwijnen.
Maat af en toe hier of bij de HANOS jezelf uitleven is wel leuk .
Nu tegen kerst weer langs de hanos. Even voor die tijd de vriezer leeg eten
Prijzen Lindenhoff versus wat ik bij 'mijn' winkeltjes betaal.
Opperdoezer: (afgelopen weekend nog gehaald)
5,80 versus 3 euro/kg
Slagroomtruffels: (en die worden gewoon hier lokaal bij een chocolade atelier gemaakt)
81,50 versus 30 euro/kg
Hertenbiefstuk: (en ja, die wordt ook gewoon hier geschoten)
57 versus 35 euro/kg
Boerenboter:
25 versus 15 euro/kg (en dan heb ik tenminste nog rauwmelkse boter)
En de prijzen die ze voor kaas durven te vragen zijn helemaal buiten proporties.
Cantharellen (toevallig nog vanmiddag bij onze groentenman gehaald)
110 versus 28 euro/kg
Enzovoorts. Het scheelt niet een beetje, het scheelt ENORM.
BTW: 'restaurant kwaliteit' zegt bar weinig. Da's vooral een marketing term.
heb jarenlang achter de schermen gewerkt bij 5* hotelketens en bijbehorende restaurants, inclusief die met een Michelin ster. En ik weet wat ze daar inkochten...

Tuurlijk.Dennis1812 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:46:
[...]
Maar af en toe hier of bij de HANOS jezelf uitleven is wel leuk .

En de Makro en allerlei andere specialiteiten toko's.
Maar dan nog... dat vind ik geen excuus om zulke exorbitante prijzen te hanteren.
ik hoop dat ik hier in het goede topic ben
Goede vraag wel, en ik denk beter hier in het keukenbouwtopic.Aurum schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:21:
Zijn er mensen met een stoomoven in de keuken die je ook regelmatig gebruikt? zo ja wat voor gerechten maak je er zoal in klaar?
ik hoop dat ik hier in het goede topic benben gewoon opzoek voor mezelf of een stoomoven nuttig is om te koken. Ik ben wel echt dol op koken dus ik schroom niet een paar uur in de keuken te staan.
Ik heb zelf in mijn nu één jarige keuken geen stoomoven, mis het niet, maar kan 'm altijd vervangen. Bij mij was Pyrolyse wel een eis, kan me indenken dat stoomovens daar niet goed mee omgaan?
Restaurant kwaliteit is doorgaans niet de beste kwaliteit hoor. Een restaurant moet ook gewoon winst maken op wat ze verkopen en daarvoor kom je doorgaans niet bij dit soort toko's uit, laat staan Sligro of Hanos.Dennis1812 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:46:
[...]
Het vlees is echt enorm lekker.
En eigenlijk is alles wat ik er haal wel van echt goede hoge kwaliteit.
Gemiddeld stukje vlees daar ligt fors boven Gemiddeld restaurant kwaliteit.
Tja ik ga er ook niet de bulk kip kopen die snel in een sausje met wat rijst verdwijnen.
Maat af en toe hier of bij de HANOS jezelf uitleven is wel leuk .
Nu tegen kerst weer langs de hanos. Even voor die tijd de vriezer leeg eten
Ik durf zelfs te stellen dat je bij een tent als Beimer beter vlees kunt krijgen dan wat je af en toe in een restaurant voor je neus krijgt.
Lindenhoff is gewoon zwaar overpriced maarja, zolang mensen het kopen...
Ja hun spullen zijn goed maar ik kan die zelfde kwaliteit elders voor de helft krijgen en dat is niet overdreven.
Er was hier een tijdje terug ook een discussie over Grutto (van koopeenkoe enz). Die hebben ook prima vlees maar die bleken, met name voor de dure pakketten, nogal afwijkende weeg methoden te gebruiken (bij Wagyu entrecote bleek 400gr eerder 280gr enz). Als je dit zelf naweegt en ze hierop aanspreekt, zetten ze heel lief een tientje terug in je account voor de volgende bestelling maar mijn inziens is dit, en dus ook Lindenhoff gewoon oplichting.
Maarja, zij die van horen zeggen hebben dat ze goede spullen hebben, betalen het gewoon, gooien het op hun Weber en hebben het gevoel dat ze een goede deal hebben terwijl het tegenovergestelde waar is.
Niet dat tenten als Beimer nu alles zaligmakend zijn maar ik beoordeel op wat ik daadwerkelijk krijg en ik heb daar echt prima ribeye aan een stuk gehaald bijvoorbeeld waar je betaalt voor 3kg+ en dan gewoon 3,5kg krijgt en echt prima vlees.. Zelfs zo "vers" dat je het eerst nog moet laten besterven in de koelkast, het doet nog net geen Mooooo
Mijn reerug was zelfs dubbel gewicht.
Ja maar dat is dus bij Beimer ook.. Alleen betaal je dan ongeveer de helftDennis1812 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:51:
Voordeel bij Lindenhoff is dat t gewicht vaak fors hoger is. Bij grutto inderdaad regelmatig lager.
Mijn reerug was zelfs dubbel gewicht.
Wij hebben bewust twee stomkovens genomen. Meerdere dagen per week staan er ten minste één aan. Wat al is gezegd: regenereren is lekkerder dan de magnetron, groente stoom je makkelijk in de oven met vaak betere resultaten en sous-vide is ronduit fantastisch. Kan me koken zonder een stoomoven nauwelijks meer voorstellen.Aurum schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:21:
Zijn er mensen met een stoomoven in de keuken die je ook regelmatig gebruikt? zo ja wat voor gerechten maak je er zoal in klaar?
ik hoop dat ik hier in het goede topic benben gewoon opzoek voor mezelf of een stoomoven nuttig is om te koken. Ik ben wel echt dol op koken dus ik schroom niet een paar uur in de keuken te staan.
Vwb schoonmaken is pyrolyse fijner maar bij regelmatig gebruik van stoom blijft de oven redelijk schoon van zichzelf.
Dus wat maken wij met de stoom oven:
- de meeste groenten
- vlees
- opwarmen eten van de vorige dag
Opzich met voorbedachte rade geen magnetron aangeschaft in de nieuwe keuken. Fijn om te horen dat mensen ook echt de regeneratie optie goed vinden!
ik ben zelf ook enorm nieuwsgierig naar de sous-vide optie. We hebben een 2de hands vacumeermachine en hij wordt nu voornamelijk veel gebruikt voor handzame porties in de vriezer ipv bakjes.
Ik zat een beetje te twijfelen maar raak nu wel weer ge-enthousiasmeert
Er wordt ook al jaren geadverteerd dat dat niet gebeurt als je per niveau stoomt, de laatste keer dat ik te gast was bij Rational voor een class mocht dat niet bevestigd worden maar was er voldoende professional courtesy om het ook niet te ontkennen.
Het is wel een enorm handige tool om te hebben.
- knip -
Ik heb een vrij grote braadpan en toch liggen de groentes vrij hoog in de pan.
Voor nu heb ik een 1 blikjes kokosmelk en 1 blikje tomaten gebruikt.
Naast de currypaste (potje S), uien, knoflook, gember, Spaanse peper, limoenblaadjes en gestoofde rauwe peren.
Normaal gesproken zet ik de pan op het kleinste pit en draai het vuur zo laag mogelijk. Gisteren zette ik de pan op het grootste pit met op het laagste vuur stand. Deksel op de pan.
De groentes heb ik deze keer kort aangebakken. Andere keren doe ik het niet.
Ik denk niet dat de groentes deze keer te groot gesneden zijn.
Na 30/45 min zijn de groentes nog steeds hard. Hoe kan ik in de toekomst dit anders bereiden?
Ik wil het gerecht vandaag gaan eten en overweeg het in de oven te zetten.
Op hoeveel graden zou ik dit doen? Maak het nog uit of er wel of geen kokosmelk in zit?
Zo'n ronde lijkt een beetje op een Jodenkoeken bak.Mitashi schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:01:
Iemand een idee waar je van die doorzichtige ronde voedselcontainers kan kopen zoals in dit filmpje: YouTube: Why I (almost) always use the Risotto Style Pasta Technique ?
Qua oven houd ik voor mijzelf de volgende vuistregel aan:
160 = Verwarmen
180 = Bakken
200 = Bruneren
Ik zou gewoon beginnen bij 160 graden en kijken of het daarna begint te koken / sudderen. Is het na een pakweg 20 minuten nog niet het geval, dan zou ik het hoger zetten.
Maar welke diepvriespizza vinden jullie nu het allerlekkerste?
Soms red je zelf maken qua tijd gewoonweg niet. Domino's is niet te haggelen en een andere bezorger met goede pizza is hier ook niet.
Welke merken/smaken moet ik echt eens proberen? Of is er een verborgen parel qua merk of winkel hiervoor?
voorkeuren qua pizza
- hawaii
- die met ham (boromeo?)
- salami
- bbq chicken
- alles met kip of ander vlees wel
- geen gekke 4 kazen
- geen champignons.
Ben benieuwd of jullie nog toppers weten. Nu wissel ik bbq chicken van big American af met ristorante hawaii
[ Voor 54% gewijzigd door Dennis1812 op 01-12-2022 00:50 ]
Geen idee. Eens in de zoveel tijd eet ik er eentje, en onder het mom van "als je het doet, moet je het goed doen" ga ik dan voor de Texas Big American.
Dat is een van de duurdere en faalt hier nooit bij het creeren van de optimale teleurstelling en verlies van zelfrespect.
De baggerzoete ketchup ruineert alle overige smaken maar krijgt het toch voor elkaar om de anders verbloemde kartonsmaak van de bodem omhoog te liften voor dat extra zetje richting depressie.
Als ik geen tijd heb voor pizzadeeg óf kant-en-klare deeg uit het versvak ook geen optie is dan eet ik liever cup-a-soup tomaat met een hard bolletje.
De volgende keer zal ik de hawaii proberen, lijkt mij inderdaad ook een prima kandidaat.
- knip -
Sinds ik ze zelf maak...Dennis1812 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:46:
Wellicht wat vloeken in de kerk.
Maar welke diepvriespizza vinden jullie nu het allerlekkerste?
Soms red je zelf maken qua tijd gewoonweg niet. Domino's is niet te haggelen en een andere bezorger met goede pizza is hier ook niet.
Welke merken/smaken moet ik echt eens proberen? Of is er een verborgen parel qua merk of winkel hiervoor?
voorkeuren qua pizza
- hawaii
- die met ham (boromeo?)
- salami
- bbq chicken
- alles met kip of ander vlees wel
- geen gekke 4 kazen
- geen champignons.
Ben benieuwd of jullie nog toppers weten. Nu wissel ik bbq chicken van big American af met ristorante hawaii
Maar anders de "verse" pizza's van de Jumbo. En dan de prosciutto. Rucola en noten gaan regelrecht de vuilnisbak in.
altijd wel meuk in huis om erop te gooien
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Die verse units van de Jumbo vind ik niet te doen, korst is vaak droog, taai enz.barrymossel schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:15:
[...]
Sinds ik ze zelf maak...
Maar anders de "verse" pizza's van de Jumbo. En dan de prosciutto. Rucola en noten gaan regelrecht de vuilnisbak in.
Ooit lang geleden had de AH een verse pizza Vitello Tonato, die was nog wel te doen. Ik zou @Dennis1812 adviseren om desnoods zoiets te halen.
sure, het is iets meer werk en je moet wel toppings in huis hebben.
Sinds ik een dochtertje heb die inmiddels 4 maanden is, maak ik me ook wel eens schuldig aan diepvries pizza (hoewel ik inmiddels wel weer haast altijd verse maaltijden maak) maar dan is het, zoals anderen hier benoemden, toch een teleurstelling.
Dan kan je nog het beste iets neutraals halen, een Ristorante Salami ofzo, ik haal soms een Diavola en gooi er dan nog wat extra kaas en pepperoni op maar met pizza heeft het eigenlijk weinig te maken natuurlijk. Of La Mia grande 4 kazen (maar dat wil hij niet) en daar dan nog een blikje tonijn overheen en wat kappertjes. Again, weinig met pizza te maken.
Qua korst vind ik Casa di Mama nog wel gaan in het diepvries genre.
Vers is natuurlijk altijd het lekkerst en dan zou ik gewoon ofwel zelf wat vers deeg maken of zo'n pakket met een bolletje deeg of desnoods zo'n voorgevormde plak deeg. Die kan je vaak nog redelijk lang in de koelkast bewaren.
Als het er echt om gaat dat hij zo'n unit in de vriezer will hebben liggen voor het moment dat het uitkomt wat ook 2 maanden later kan zijn, tja, dan is het ofwel zo'n teleurstelling halen of, wat ik me net bedacht, zelf een verse pizza in elkaar klussen en die verpakken en invriezen
Kook ook geregeld groentes gaar in de curry. Hanteer een half uurtje voor zoete aardappel/pompoen/broccoli/bloemkool/sperziebonen en drie kwartier voor aardappel. Hoe groot je de groenten snijdt is een belangrijke factor: kleiner=sneller gaar. Verder moet alles natuurlijk goed 'onder' staan en moet je wel zorgen dat de saus (zachtjes) kookt. Zelf roer ik daarbij zo nu en dan even door, zodat onderin de boel niet aankoekt en andersom ook alle groenten even gaar worden.noud schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:41:
Vraagje over het bereiden van een curry gerecht met pompoen en zoete aardappel. Ik weet nooit waarom het bij mij vrij lang duurt voordat de groentes zacht worden.
Ik heb een vrij grote braadpan en toch liggen de groentes vrij hoog in de pan.
Voor nu heb ik een 1 blikjes kokosmelk en 1 blikje tomaten gebruikt.
Naast de currypaste (potje S), uien, knoflook, gember, Spaanse peper, limoenblaadjes en gestoofde rauwe peren.
Normaal gesproken zet ik de pan op het kleinste pit en draai het vuur zo laag mogelijk. Gisteren zette ik de pan op het grootste pit met op het laagste vuur stand. Deksel op de pan.
De groentes heb ik deze keer kort aangebakken. Andere keren doe ik het niet.
Ik denk niet dat de groentes deze keer te groot gesneden zijn.
Na 30/45 min zijn de groentes nog steeds hard. Hoe kan ik in de toekomst dit anders bereiden?
Een topper durf ik het niet te noemen, maar aanzienlijk beter dan restorante en big American vond ik de Crosta & Mollica pizzas die nu een paar maanden bij de AH liggen en de Bella Napoli van Wagner. Vroeger (een jaar of 3 geleden?) waren de verse pizzas van AH ook nog wel te doen, totdat er een recept aanpassing is geweest en de bodem opeens naar karton smaakte.Dennis1812 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:46:
Wat wel een topper is (en diepvries, maar niet van de supermarkt) zijn de bevroren pizzas van https://www.nneafrozen.com/ Nnea, naar mijn mening een van de betere pizzabakkers van Amsterdam. Moet je wel het geluk hebben in de buurt te wonen.
[ Voor 10% gewijzigd door .Joop op 01-12-2022 17:27 ]
Die Crosta heb ik 1x geprobeerd toen ze voor het eerst daar in de schappen lagen. Ik vond het echt helemaal niks. Vooral vanwege de overwegend harde maar smakeloze pittigheid van de topping (stromboli) zonder enige smaak. Qua bodem wel redelijk maar verder alleen maar een hap capsicum en op dat gebied kan ik best wat hebben, ooit wel eens de extra spicy variant gegeten van Casa di Mama, dat was ook 0 smaak en pijn in de morgen..Joop schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:25:
[...]
Een topper durf ik het niet te noemen, maar aanzienlijk beter dan restorante en big American vond ik de Crosta & Mollica pizzas die nu een paar maanden bij de AH liggen en de Bella Napoli van Wagner. Vroeger (een jaar of 3 geleden?) waren de verse pizzas van AH ook nog wel te doen, totdat er een recept aanpassing is geweest en de bodem opeens naar karton smaakte.
Wat wel een topper is (en diepvries, maar niet van de supermarkt) zijn de bevroren pizzas van https://www.nneafrozen.com/ Nnea, naar mijn mening een van de betere pizzabakkers van Amsterdam. Moet je wel het geluk hebben in de buurt te wonen.
En ja ik ik zondig ook wel eens als ik geen tijd en smaak heb vanwege stress (al pak ik dan een tante Fanny Flammenkuche/tarte flambé deegje met wat ui, spek en zure room die ik er zelf op leg).

Soms werk ik tot 18.00, 18.50 thuis. Kinderen nog naar bed en dan is het 19 30.
Dan ga ik niet meer koken. Vlak erna is t hond uitlaten en naar bed.
Of met nachtdiensten soms.
En altijd friet is ook zo iets.
Dank voor de tips allen. Ik ga eens proberen met ingevroren deeg en kijken naar wat lang houdbare toppings. Bepaalde hammen kan je in verpakking best een paar weken goed houden. En sommige dingen kunnen prima in de vriezer.
Altijd fijn wat tips.
Wat zijn jullie plannen met kerst?
Weten weDennis1812 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:58:
Ach, ik kook grotendeels gewoon zelf.
Ja dat is een goede vraagAltijd fijn wat tips.
Wat zijn jullie plannen met kerst?
Eén avond uit eten - de dagen ervoor tot nu toe meeste famillie kunnen afweren dus wellicht gewoon pannenkoeken op de ene dag, erna veel oesters en mossels. Of een zweinnekje op de bbq als pulled pork.
Dit jaar geen meer gangen diner voor mij (wel eens gedaan, maar mijn schoonfamillie snapt het niet, waardeert het niet en mijn kant van de famillie gaat eigenlijk toch liever voor zalm en steak met een XXL BGE .... dus tjsa)
Kerstavond schoonouders. Een drooggebakken stuk casselerrib in bladerdeeg die geen liefde (of zout) heeft gekent.
1ste kerstdag: een mooie kippendij met krokant velletje voor mijn dochter.
Een Wagyu A5 entrecote voor mij en mijn vrouw.
Wat verse groenten erbij en aardappelproducten en klaar.
Voorgerecht iets met toastjes met verschillende paté en soorten smeersels (ook kindvriendelijk).
Toetje, crème brulee met ijs. Eventueel vla met ijs voor dochter.
Prima ook, als het maar smaakt. Regelmatig voor 7+ mensen meerdere gangen staan bereiden met kerst, wat overigens altijd weer zeer gewaardeerd werd maar met een relatief kleine keuken, en het vele mis en place werk ten spijt, ik sta dan altijd langer in de keuken tijdens het samenzijn dan me lief is. Natuurlijk kan ik de gerechten afstemmen op slechts hands-off afronding (oven enz) maar ik heb nu ook een dochtertje van 4,5 maand dus het zal hier dit jaar ook iets simpeler gaan worden want alle tijd voor voorbereiding heb ik dan ook niet per se.franssie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:35:
[...]
Weten we![]()
[...]
Ja dat is een goede vraag![]()
Eén avond uit eten - de dagen ervoor tot nu toe meeste famillie kunnen afweren dus wellicht gewoon pannenkoeken op de ene dag, erna veel oesters en mossels. Of een zweinnekje op de bbq als pulled pork.
Dit jaar geen meer gangen diner voor mij (wel eens gedaan, maar mijn schoonfamillie snapt het niet, waardeert het niet en mijn kant van de famillie gaat eigenlijk toch liever voor zalm en steak met een XXL BGE .... dus tjsa)