Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:17
Ben.Hahlen schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 14:58:
[...]

Klopt. Tevens: hij heeft zelf geen lease-auto, which figures...
Dat is eigenlijk wel goed, want anders kun je geen goede beslissingen maken. Zie je bij de meeste andere bedrijven ook, dat de persoon die verantwoordelijk is geen lease-auto heeft. Maar meneer Knol maakt het wel heel erg bont, door totaal geen rekening te houden met de flexibiliteit die nodig is voor de eindgebruiker. Als het aan hem lag moest ik een touw vastbinden aan een vrachtwagen en me voort laten trekken richting klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:39
Zoals het er nu naar uitziet zal ik rond de 250 a 300 euro moeten bijbetalen voor afgelopen kwartaal. Tja, ik rij dan ook best veel privé KM terwijl ik me wel netjes aan de snelheid houd. Toch ff wennen, bij mijn vorige werkgever had ik echt veeeeeeel meer privé KM en daarnaast was verbruik geen aandachtspunt.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-04 12:38
Blik1984 schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 15:04:
[...]
Dat is eigenlijk wel goed, want anders kun je geen goede beslissingen maken. Zie je bij de meeste andere bedrijven ook, dat de persoon die verantwoordelijk is geen lease-auto heeft. Maar meneer Knol maakt het wel heel erg bont, door totaal geen rekening te houden met de flexibiliteit die nodig is voor de eindgebruiker. Als het aan hem lag moest ik een touw vastbinden aan een vrachtwagen en me voort laten trekken richting klant.
Dat is op zich wel zo, maar enig inlevingsvermogen hoe een lease-auto gebruikt wordt is ook niet weg, dan snap je de klachten ook wat beter ;)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vind ik zelfs een vereiste om keuzes/beslissingen als deze te moeten maken. Je praat over consultants he, daar is reizen gewoon een onderdeel van je vak. Mag ik dan ook verwachten dat de mensen die gaan over dit soort zaken weten waarover ze spreken? Hoe het leeft bij de consultants?

Ik vind bij alles eigenlijk zo dat je zelf moet ervaren hoe iets is voor je keuzes maakt met grote gevolgen. Bij mijn vorige werkgever liep de directeur bijv. regelmatig een dag stage bij diverse afdelingen. Of het nu sales of support was, hij wilde weten wat er speelde zodat hij de juiste keuzes kon maken.

Dat had hier ook prima gekund als je niet weet wat reizen inhoudt voor consultants. De onrust die nu ontstaat is allemaal zo verschrikkelijk onnodig. Tenminste, als je had gezorgd voor de juiste juiste invoering op het juiste moment. Nu druk je er een pilot door terwijl je geen flauw idee hebt hoe het in praktijk zou gaan maar confronteer je er wel direct je medewerkers mee.

En dan hoor je natuurlijk het excuus dat tijd / geld de doorslag gaf. Tja, hoeveel voorbeelden wil je nog hebben dat haastige spoed zelden goed is. Verandering prima, tijden veranderen, regels veranderen, de economie verandert. Geen punt. Maar zorg iig dat je veranderingen op de juiste wijze doorvoert door VOORAF de situatie zo goed mogelijk in kaart te hebben zodat je valkuilen vooraf al kunt tackelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Juancho schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 15:53:
Vind ik zelfs een vereiste om keuzes/beslissingen als deze te moeten maken. Je praat over consultants he, daar is reizen gewoon een onderdeel van je vak. Mag ik dan ook verwachten dat de mensen die gaan over dit soort zaken weten waarover ze spreken? Hoe het leeft bij de consultants?

Ik vind bij alles eigenlijk zo dat je zelf moet ervaren hoe iets is voor je keuzes maakt met grote gevolgen. Bij mijn vorige werkgever liep de directeur bijv. regelmatig een dag stage bij diverse afdelingen. Of het nu sales of support was, hij wilde weten wat er speelde zodat hij de juiste keuzes kon maken.

Dat had hier ook prima gekund als je niet weet wat reizen inhoudt voor consultants. De onrust die nu ontstaat is allemaal zo verschrikkelijk onnodig. Tenminste, als je had gezorgd voor de juiste juiste invoering op het juiste moment. Nu druk je er een pilot door terwijl je geen flauw idee hebt hoe het in praktijk zou gaan maar confronteer je er wel direct je medewerkers mee.

En dan hoor je natuurlijk het excuus dat tijd / geld de doorslag gaf. Tja, hoeveel voorbeelden wil je nog hebben dat haastige spoed zelden goed is. Verandering prima, tijden veranderen, regels veranderen, de economie verandert. Geen punt. Maar zorg iig dat je veranderingen op de juiste wijze doorvoert door VOORAF de situatie zo goed mogelijk in kaart te hebben zodat je valkuilen vooraf al kunt tackelen.
mwah, ik vind het niet een vereiste dat die persoon dan ook een lease-auto moet hebben. Zoals ik al zei, bij de meeste bedrijven is dat zo, en daar gaat het wel goed. Je moet je gewoon goed kunnen inleven in de wereld van consultants die flexibel moeten zijn in hun woon-werk verkeer (het voorbeeld wat jij geeft over de directeur die met zijn afdelingen meeloopt, perfect voorbeeld). Daar past het nieuwe lease-beleid gewoon niet bij. De enige reden waarom dat is ingevoerd is om over de rug van de medewerkers geld te besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Een leaseauto hebben hoeft idd niet, maar loop dan eens een paar dagen mee met consultants en ondervind wat voor impact reizen heeft voor consultants. Dan weet je binnen 1 dag al dat je hiermee zo min mogelijk gedoe en gezeur moet krijgen omdat het een dagelijks iets is.

Verandering is nogmaals prima, maar wel op de juiste en eerlijke wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05 14:17
Zat ik er toch langs. In december leek het er echt op dat het 12.500 kilometer privé zou worden en nu is het helaas toch minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Maar wat ik vooral hier lees over de leaseregeling dat het gaat om de beperkte aantal prive km men mag reizen. Het ligt misschien aan mij, maar prive km zijn of het er nu 1 is of 20.000 km, een kado. Je krijgt het, dat zouden ze niet hoeven te doen.

Dat het fijn zou zijn als ze 1 regeling hebben en die niet veranderen over de looptijd en dat veel km's natuurlijk fijn zouden zijn, dat is een tweede discussie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieger
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07-2017
Cue_ schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 23:59:
Maar wat ik vooral hier lees over de leaseregeling dat het gaat om de beperkte aantal prive km men mag reizen. Het ligt misschien aan mij, maar prive km zijn of het er nu 1 is of 20.000 km, een kado. Je krijgt het, dat zouden ze niet hoeven te doen.
ben ik niet met je eens, ik (wij) lease auto rijders bij Capgemini die er voor kiezen ook prive te rijden betalen bijtelling, als ik geen prive zou willen rijden zou ik een lease auto kiezen + contract die puur zakelijk gericht is (500km per jaar max prive + km registratie bijhouden). Nu zien we bij Capgemini dat naast de bijtelling we ook afgerekend worden door Capgemini op de gereden prive KM's. Ja wij "mogen" lease auto's rijden, maar wij rijden hierin om beter inzetbaar te zijn en bij onze klanten te kunnen komen..

En 'guess what' verrekeningen zullen altijd in het nadeel zijn van de consultant. Dit terwijl wij degene zijn die uren in dat blik rond rijden voor onze baas, ik zit liever op mijn fietsje om bij een klant te komen maar goh dan ben ik niet super inzetbaar...Dus die lease auto is een win-win voor beide partijen (Capgemini en consultant).

De loze "beloftes" dat de prive KM's ergens tussen de 12.000 - 13.000 zouden komen worden toch redelijk te niet gedaan met deze 11.500. De berekening is tevens in een periode geweest waarbij ik me al afvraag hoe representatief gaat deze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 14:33

Dat het fijn zou zijn als ze 1 regeling hebben en die niet veranderen over de looptijd en dat veel km's natuurlijk fijn zouden zijn, dat is een tweede discussie natuurlijk.
Ik betaal gewoon voor m'n lease-auto hoor. Niks cadeau aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-05 11:44

Koppensneller

winterrrrrr

Wat nogal matig is aan de hele bepaling van de privékilometerlimiet zoals dat nu gedaan is, is dat het een gemiddelde is het gebruik van de leaserijders. Dat is op zich niet verkeerd, maar:

- Er is gemeten onder de populatie nieuwe leaserijders, die de oude limiet van 10.000 km al opgelegd hadden gekregen. Die rijden dus al minder dan hun collega's die onder de oude regeling rijden.
- Er is gemeten over 5 trimesters, dus bijna 2 jaar. Hierbij komt het toevallig wel zo uit dat er maar één zomervakantieperiode bij zit. Het gemeten gemiddelde is dus niet representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
11.500 prive km is voor mij echt helemaal niets. Als ik me niet vergis had ik bij mijn vorige werkgever 25k privé. Dat verschil is voor mij iig genoeg om binnen de marge te blijven terwijl je dus wel in de zomer een vakantie met de auto kunt doen.

Je gaat nu gewoon krijgen dat men wat meer gaat sjoemelen met het kastje in je auto. Op welke manier dan ook. Ik vind persoonlijk dat het veel meer afgestemd kan worden op het individu. Ik zou bijv. best willen zien dat je per jaar het te verwachten privé km doorgeeft, je betaalt een klein bedrag bij (voor bijv. 5k/10k prive extra) omdat je bijv. buiten de marge valt maar vervolgens hoef je niet constant op te letten bij prive ritten. De één rijdt er 5000 per jaar, de ander 25000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Juancho schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 12:56:
11.500 prive km is voor mij echt helemaal niets. Als ik me niet vergis had ik bij mijn vorige werkgever 25k privé. Dat verschil is voor mij iig genoeg om binnen de marge te blijven terwijl je dus wel in de zomer een vakantie met de auto kunt doen.

Je gaat nu gewoon krijgen dat men wat meer gaat sjoemelen met het kastje in je auto. Op welke manier dan ook. Ik vind persoonlijk dat het veel meer afgestemd kan worden op het individu. Ik zou bijv. best willen zien dat je per jaar het te verwachten privé km doorgeeft, je betaalt een klein bedrag bij (voor bijv. 5k/10k prive extra) omdat je bijv. buiten de marge valt maar vervolgens hoef je niet constant op te letten bij prive ritten. De één rijdt er 5000 per jaar, de ander 25000.
Hoe ga je dat meten dan? Dan heb je toch nog steeds het kastje nodig wat er nu ook in zit? 11,5k is inderdaad niet heel veel. Ik had zelf ook op 13-15k gehoopt.

Die 25k vind ik overdreven eerlijk gezegd... Dat gaat richting de onbeperkt kms die we voorheen hadden, en, zoals te verwachten, werd dat onbetaalbaar

[ Voor 4% gewijzigd door monkel op 11-07-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Met het kastje heb ik opzich geen probleem, dat is 1x drukken en klaar. Zelfs dat hoeft niet want je kunt het ook achteraf in je dashboard doen.

Misschien is mijn grootste punt gewoon dat ik 11.500 privé km erg weinig vind. Als ik daar voor een x bedrag (uiteraard goedkoper als nu) per 5k zou kunnen bijkopen vind ik het helemaal geen punt. Stuk overzichtelijker, duidelijker want je weet dan wat je per jaar kwijt bent. Even los van het verbruik wat nu ook voor enorm veel onduidelijkheid zorgt.

Het hele voordeel van leasen, vast bedrag per maand en verder geen zorgen, is nu volledig verdwenen en daarvoor terug krijg je een hoop onrust, vragen en gezeur omdat ze een pilot direct zonder testen en proberen hebben ingevoerd. Zo wek je alleen maar weerstand op.

Vergelijk het eens met een IT systeem welke geïmplementeerd moet worden. Hoe vaak zie je niet dat er door tijd/geld gebrek niet goed genoeg wordt getest en hoeveel problemen dit achteraf geeft? Vaak is een minimale investering vooraf om de grootste problemen te tackelen veel en veel beter.

Nogmaals, dat Cap wijzigingen moeten doorvoeren en dat tijden veranderen, prima. Geen punt. We moeten allemaal inleveren om de kop boven water te houden. Maar dat wil niet zeggen dat iedere wijzigingen ook goed is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hele plan is natuurlijk erg vreemd. Gaan snijden in de flexibiliteit en beloning van je consultants en dan nog verwachten dat ze uren in de auto willen zitten en het grootste deel van hun uurloon als marge willen afdragen aan Capgemini. Het hele "people matter" stukje van Capgemini is gebakken lucht vrees ik, dat komt al een tijd niet meer terug. Ze moeten ook niet vreemd staan opkijken als consultants steeds meer overstappen naar werkgevers die hun werknemers nog wel waarderen. Ik mis al heel lang enige vorm van waardering vanuit Capgemini voor het werk dat ik doe.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De vraag is, is dat alleen bij Cap zo of verandert er gewoon veel bij alle grote IT dienstverleners? Ik lees over ATOS matige verhalen, bij CGI is het een drama....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Al deze bedrijven scoren zeer matig op medewerkerstevredenheid. Vroeger had je companyrating, tegenwoordig moet je glassdoor gebruiken met een landenfilter.
Maar zowel "klanten" (industrie, technologie, overheid, ... alles buiten de detachering) als kleinere dienstverleners worden structureel hoger gewaardeerd dan de grote softwarehuizen. In die groep is het van oudsher Accenture dat het het best / minst slecht doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:39
Juancho schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:44:
Met het kastje heb ik opzich geen probleem, dat is 1x drukken en klaar. Zelfs dat hoeft niet want je kunt het ook achteraf in je dashboard doen.

Misschien is mijn grootste punt gewoon dat ik 11.500 privé km erg weinig vind. Als ik daar voor een x bedrag (uiteraard goedkoper als nu) per 5k zou kunnen bijkopen vind ik het helemaal geen punt. Stuk overzichtelijker, duidelijker want je weet dan wat je per jaar kwijt bent. Even los van het verbruik wat nu ook voor enorm veel onduidelijkheid zorgt.

Het hele voordeel van leasen, vast bedrag per maand en verder geen zorgen, is nu volledig verdwenen en daarvoor terug krijg je een hoop onrust, vragen en gezeur omdat ze een pilot direct zonder testen en proberen hebben ingevoerd. Zo wek je alleen maar weerstand op.
Nadeel is, voor Capgemini was de lease regeling juist een extra kosten post. Capgemini kreeg gewoon een rekening voor het verschil. Voor hun is het nu juist veel stabieler geworden.

Kosten worden door de medewerk betaald, en niet meer door de werkgever.

Laat ik wel zeggen, dat ik de huidige lease regeling waardeloos vind. Ik lease nu niet meer. Ik heb gewoon mijn auto overgenomen. En oplossing bespaar mij nu een flinke hoeveelheid geld. Maar de zorgen en risico's zijn nu ook voor mij. Dat is weer een nadeel.

Wat ik heb begrepen, dat er een flink aantal personen het zelfde over gedacht hebben vanwege deze regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04 14:18
Rolfie schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:26:
[...]

Nadeel is, voor Capgemini was de lease regeling juist een extra kosten post. Capgemini kreeg gewoon een rekening voor het verschil. Voor hun is het nu juist veel stabieler geworden.

Laat ik wel zeggen, dat ik de huidige lease regeling waardeloos vind. Ik lease nu niet meer. Ik heb gewoon mijn auto overgenomen. En oplossing bespaar mij nu een flinke hoeveelheid geld. Maar de zorgen en risico's zijn nu ook voor mij. Dat is weer een nadeel.

Wat ik heb begrepen, dat er een flink aantal personen het zelfde over gedacht hebben vanwege deze regeling.
Uiteindelijk wil Cap ook helemaal niet dat je least, immers een (vast) bedrag (met nog een variabele vergoeding obv km) is veel stabieler voor Cap.
In zekere zin is de nieuwe regeling zo omgevormd dat er voor Cap geen verschil meer is tussen de leasers en de niet-leasers, beide dragen (veel) risico's, en iedereen weet dat het een verkapte versobering van de arbeidsvoorwaarden is mja wat doe je eraan? (Los van om je heen kijken voor andere banen/bedrijven).

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Rolfie schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:26:
[...]

Als je risico overneemt, moet je een bepaalde waarschijnlijkheid hebben dat je winst maakt.

Stel dat je een kostenpost overneemt die 500 a 1000 euro per maand is, met een vlakke verdeling. De verwachtingswaarde is 750 euro, maar je gaat deze kostenpost natuurlijk niet overnemen voor een vaste vergoeding van 750. Als de vergoeding echter 950 is, heb je 90% kans om winst te maken en wordt het wel aantrekkelijk om risico te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hoe dan ook vind ik 11.500 privé km echt belachelijk laag. Daar ga ik gewoon dik over heen. De ene maand meer als de ander, maar over een geheel jaar gezien haal ik dat met groot gemakt. Kortom, ik zal flink moeten bijbetalen.

Dat is toch even wennen als je van een werkgever komt met onbeperkt privé rijden. Weten wat je per maand kwijt bent en verder geen kopzorgen, dat vond ik zo prettig aan leasen. Ok, tijden veranderen en een beperking prima. Maar 11.500 km vind ik nogmaals echt heel, heel beperkt.

Als het 15.000 is, wat volgens mij een doodnormaal aantal is, ga je al veel meer de juiste tussenweg vinden. Ik ben echter eerder bang dat men na een nieuwe herberekening (wordt dit per jaar bepaalt?) het aantal eerder omlaag stelt omdat iedereen nu natuurlijk probeert onder de 10k te blijven. gevolg is dat het gemiddeld gereden privé KM ook omlaag gaat. Wat voor Cap weer een aanzet kan zijn om de 11.500 weer te verlagen.

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 14-07-2014 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
t_captain schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:21:
Al deze bedrijven scoren zeer matig op medewerkerstevredenheid. Vroeger had je companyrating, tegenwoordig moet je glassdoor gebruiken met een landenfilter.
Maar zowel "klanten" (industrie, technologie, overheid, ... alles buiten de detachering) als kleinere dienstverleners worden structureel hoger gewaardeerd dan de grote softwarehuizen. In die groep is het van oudsher Accenture dat het het best / minst slecht doet.
Accenture is hard voor de werknemer maar betaald dan ook goed, goede arbeidsvoorwaarden, en ook daar hebben ze hun menselijke trekjes en zijn ze goed voor hun medewerkers. Trainingscurriculum is beter, meer focus op verdere profilering. Ik begrijp wel dat Accenture beter scoort op tevredenheid dan de concullega's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Tja Accenture vond ik bij lange na niet zo leuk, gezellig en menselijk (om zo maar te zeggen) als Cap. Wat dat betreft zit ik veel beter op mijn plek bij Cap. Ik kan me voorstellen dat Accenture lang niet bij iedereen past. Je moet tegen die cultuur kunnen.

Dus zo zie je maar weer, elke organisatie heeft wel iets. Persoonlijk vind ik een fijne werksfeer/cultuur erg belangrijk. Aan de andere kant moet je ook beloond worden als je goed werk aflevert. Volgens mij is er geen één grote IT dienstverlener die aan beide 1000% voldoet ;)

Cap hoeft opzich niet eens zoveel te doen om de nieuwe leaseregeling wat beter te maken. Probleem is dat ze volgens mij totaal niet mee denken met de werknemers of uberhaubt de kritiek die komt vanaf de werkvloer serieus neemt.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 14-07-2014 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

De prive KM's zijn natuurlijk net zo goed een "kado" als het salaris dat je krijgt. Het is gewoon een onderdeel van de beloning, en dat is natuurlijk ook de reden dat er loonbelasting over betaald dient te worden.

Ik zou het zelf ook niet accepteren als ze mijn salaris opeens zouden halveren, dus als ze zagen aan het prive gebruik van de auto zou ik daar persoonlijk ook niet zondermeer mee akkoord gaan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vandaar ook de onrust hierover en dat dit topic (helaas) voor 90% over het leasereglement gaat. En ja daar doe ik zelf ook aan mee. Ik durf amper meer in mn dashboard te kijken :) :'(

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 14-07-2014 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04 14:18
Woy schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:28:
[...]

De prive KM's zijn natuurlijk net zo goed een "kado" als het salaris dat je krijgt. Het is gewoon een onderdeel van de beloning, en dat is natuurlijk ook de reden dat er loonbelasting over betaald dient te worden.

Ik zou het zelf ook niet accepteren als ze mijn salaris opeens zouden halveren, dus als ze zagen aan het prive gebruik van de auto zou ik daar persoonlijk ook niet zondermeer mee akkoord gaan.
Daar zit nu helemaal de crux, het is niet helemaal "kado" immers je betaald sowiso bijtelling.
Laten we het gemakkelijk nemen grofweg 175 euro (auto van 25k, 20% bijtelling tegen 42% belasting).
Dat betekend dat je dus al 2100 euro netto betaald voor je prive km. En dat is bij Cap gemaximeerd op 11500 km.

Is dat fair? Dat ligt eraan hoe je er tegen aan kijkt. De oude lease regeling was onbeperkt, dus vanuit die optiek is het zeker een afwaardering van de arbeidsvoorwaarden.

Echter je kan (theoretisch) ook geld erbij krijgen als je weinig prive rijdt / zuinig rijdt, maar is de manier hoe dat berekend wordt en welke drempels gebruikt worden fair?
De nieuwe regeling is simpelweg een feit voor de medewerkers en wat één van de posters hierboven al aangaf, het personeel heeft weinig in de melk te brokkelen.

Veel simpeler gezegd: het is gewoon een manier van kostenbesparen en onderdeel van de nul-lijn die vele bedrijven hanteren.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
Woy schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:28:

Als ze het ineens gaan halveren etc dan snap ik de onvrede natuurlijk wel. Maar je hoort er ook nieuwe collega's over, die akkoord zijn gegaan met bv 10.000 km toen ze in dienst kwamen. Tja, dan had je niet akkoord moeten gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ikke_Niels schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:13:
[...]

Daar zit nu helemaal de crux, het is niet helemaal "kado" immers je betaald sowiso bijtelling.
Laten we het gemakkelijk nemen grofweg 175 euro (auto van 25k, 20% bijtelling tegen 42% belasting).
Dat betekend dat je dus al 2100 euro netto betaald voor je prive km. En dat is bij Cap gemaximeerd op 11500 km.
[...]
Die redenering kan ik niet volgen. Omdat men belasting heft over je kado, is het geen kado meer? Ik zou juist stellen dat het feit dat de leaseauto als belastbaar loon wordt gewaardeerd, onderschrijft dat het waarde vertegenwoordigt ;)

Het is gewoon een "bruto kado" i.p.v. een "netto kado". Op dezelfde manier als een eindejaarsbonus dat zou zijn.

De echte reden dat een leaseauto geen "kado" is, is de opportunity cost. Hij komt gewoon uit het potje waaruit ze loonkosten kunnen betalen en zonder leaseauto zou er meer ruimte zijn voor salaris of andere vormen van beloning. Vaak is deze opportunity cost niet zo inzichtelijk (m.n. wanneer een werkgever geen alternatieve regeling aanbiedt voor wie niet least of niet prive rijdt met zijn leaseauto). Maar als je verder kijkt, zie je ook werkgevers zonder leaseauto's en met ruimere salarissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Wat een onzin over dat een lease-auto een cadeau is. Dat is juist precies het probleem, werkgevers denken dat het een cadeautje is terwijl het voor een groot gedeelte van de populatie gewoon een noodzakelijk iets is om onze baan bij uit te voeren. En de werkgever heeft gewoon niet door (of geeft er niks om) hoeveel pijn die nieuwe lease-regeling doet bij veel mensen. Door te stellen dat een lease-auto een cadeau is kun je ook stellen dat salaris ook een cadeau is...

In plaats van dat ze de werknemer nou eens als een cadeautje zien dat die voor jou als werknemer wilt werken in plaats van een andere werkgever, dan zou de werknemerstevredenheidscijfers er heel anders uitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
De nieuwe lease-regeling is vooral gewoon bezuinigen. Ik betaalde voor een vergelijkbare auto 100 euro meer per maand, dat krijg je niet gecompenseerd, zelfs niet als je bijna niet privé rijd en erg zuinig rijd. Leuk dat je nu in het groen kan komen op je dashboard, maar goedkoper is het er niet op geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Blik1984 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:51:
Wat een onzin over dat een lease-auto een cadeau is. Dat is juist precies het probleem, werkgevers denken dat het een cadeautje is terwijl het voor een groot gedeelte van de populatie gewoon een noodzakelijk iets is om onze baan bij uit te voeren. [...]
Niet zozeer de auto, maar het recht op privegebruik heeft loonwaarde.

Een leaseauto zonder privegebruik is neutraal: je rijdt kilometers voor de baas op kosten van de baas, per saldo heb je daar geen kosten of baten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
t_captain schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 07:59:
[...]

Niet zozeer de auto, maar het recht op privegebruik heeft loonwaarde.

Een leaseauto zonder privegebruik is neutraal: je rijdt kilometers voor de baas op kosten van de baas, per saldo heb je daar geen kosten of baten bij.
Het grote punt is natuurlijk dat het van een regeling is gegaan van onbeperkt kilometers maken (een regeling die ruim boven de markt is), naar een regeling met een beperkt kilometrage en een normverbruik die onhaalbaar is zodat iedereen bij moet betalen (een regeling ver onder de markt).

De eerste regeling is misschien een cadeautje, voor zover je daarvan kunt spreken, maar die nieuwe regeling is zeker geen cadeautje. Sterker nog, ik zou geen lease-auto nemen onder dergelijke voorwaarden en het geldbedrag zou ik als salaris gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dezelfde auto op dezelfde manier en met dezelfde frequentie gebruiken kost in de nieuwe regeling meer geld. De loonwaarde van de leaseregeling is dus afgenomen. In extrema kan men de regeling nog verder versoberen, waardoor je netto kosten zo ver oplopen dat je voor dat geld ook een auto kunt bezitten en je privekilometers met je eigen auto rijden i.p.v. de leaseauto. Op dat moment is de loonwaarde van een leaseauto verdwenen.

Ik denk dat de nieuwe Cap regeling een aardige stap in die richting is, maar er nog steeds loonwaarde aan een leaseauto zit.

"Het geldbedrag als salaris gebruiken" -> behalve dat deel van het mobiliteitsbudget dat aan zakelijke kilometers opgaat. Er lijkt bij Cap geen mogelijkheid te zijn om een dekkende kilometervergoeding + stukje vast inkomen t.w.v. het privegebruik te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dezelfde auto op dezelfde manier en met dezelfde frequentie gebruiken kost in de nieuwe regeling meer geld.
Hier gaat het natuurlijk om.... Verschil met de oude regeling (of zoals bij mij met een vorige werkgever) is gewoon te groot. Je bent iets gewend en moet nu volkomen het tegenovergestelde doen. Er is geen oplossing verzonnen die ergens midden in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 445106

en het gaat weer verder met het Cap lease topic :9 smullen is dit

Werken bij Cap staat volgens mij gelijk aan praten over de "nieuwe" leaseregeling :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b][message=42553435,noline]

Cap hoeft opzich niet eens zoveel te doen om de nieuwe leaseregeling wat beter te maken. Probleem is dat ze volgens mij totaal niet mee denken met de werknemers of uberhaubt de kritiek die komt vanaf de werkvloer serieus neemt.
+1 Cap denkt alleen aan de korte termijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Anoniem: 445106 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 09:47:
[...]

+1 Cap denkt alleen aan de korte termijn :(
Niet helemaal mee eens. Directie zit in een squeeze tussen wat Parijs wilt (alle lease-auto's eruit) en wat het personeel wilt (de oude lease-regeling terug). Het wordt erg lastig om beide partijen tevreden te houden, zo niet onmogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blik1984 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:08:
[...]

Niet helemaal mee eens. Directie zit in een squeeze tussen wat Parijs wilt (alle lease-auto's eruit) en wat het personeel wilt (de oude lease-regeling terug). Het wordt erg lastig om beide partijen tevreden te houden, zo niet onmogelijk
Er is alleen geen enkele toezegging gedaan naar de medewerker toe. Alleen maar Parijs pleasen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Ik rij nu sinds een half jaar een octavia en het ziet er naar uit dat ik iets moet gaan bijbetalen omdat ik 2-3 vakanties gepland heb. Zoals het er nu naar uitziet, ga ik dit jaar naar de 15000km prive. Als ik ongeveer 10eu per 100km reken, kost dit me zo'n 20eu netto per maand extra over dit jaar. Tja. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dit geen 'enorme kosten' en eigenlijk best redelijk. Kortom. Geen klachten hier over de nieuwe leaseregeling en eigenlijk best wel terecht dat privekms niet volledig over alle medewerkers verdeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tsurany schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:12:
[...]

Er is alleen geen enkele toezegging gedaan naar de medewerker toe. Alleen maar Parijs pleasen.
Ook daar ben ik het niet mee eens, want volgens mij heb je nog steeds een lease-auto en is de lease-regeling iets versoepeld ten gunste van de medewerker. Dus de wensen vanuit Parijs zijn niet doorgegaan

Dat het een draak van een regeling is ben ik helemaal met je eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
monkel schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:18:
Ik rij nu sinds een half jaar een octavia en het ziet er naar uit dat ik iets moet gaan bijbetalen omdat ik 2-3 vakanties gepland heb. Zoals het er nu naar uitziet, ga ik dit jaar naar de 15000km prive. Als ik ongeveer 10eu per 100km reken, kost dit me zo'n 20eu netto per maand extra over dit jaar. Tja. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dit geen 'enorme kosten' en eigenlijk best redelijk. Kortom. Geen klachten hier over de nieuwe leaseregeling en eigenlijk best wel terecht dat privekms niet volledig over alle medewerkers verdeeld worden.
Zit je qua verbruik dan op de verbruiksnorm? dat is de grootste kostenpost namelijk. Ik kom overigens uit op 3500 km = 350 euro = 30 euro per maand. Of zit er nog ergens een belastingvoordeeltje aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Blik1984 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:21:
[...]

Zit je qua verbruik dan op de verbruiksnorm? dat is de grootste kostenpost namelijk. Ik kom overigens uit op 3500 km = 350 euro = 30 euro per maand. Of zit er nog ergens een belastingvoordeeltje aan vast?
Ik zit onder de norm omdat ik wat zuiniger ben gaan rijden, kritischer ben gaan kijken waar ik tank etc. Die 30eu wordt uit je bruto salaris betaald. Als je die uitgekeerd zou krijgen zou je iets van 15-20eu netto krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Anoniem: 445106 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 09:45:
en het gaat weer verder met het Cap lease topic :9 smullen is dit

Werken bij Cap staat volgens mij gelijk aan praten over de "nieuwe" leaseregeling :O
In dit topic misschien maar laat ik nogmaals duidelijk zeggen dat werken bij Cap verder gewoon geweldig is. Heerlijke sfeer ivm bijv. Accenture waar ik gezeten heb. Duidelijk een groot verschil, zou niet meer willen ruilen. Overdag gaat het in het team ook amper over de nieuwe leaseregeling.

Dus misschien lijkt het door dit topic allemaal wat negatiever, maar over werken bij Cap heb ik verder geen klachten. In tegendeel. Zeer positief :)
Nou voor mij is de overschrijding van privé KM toch echt overduidelijk de grootste kostenpost. Qua verbruik zit ik er iets boven, maar dat verschil is minimaal. Puur omdat ik ook gewoon netjes rij en altijd goedkoop tank. Maar ik schiet werkelijk over de privé KM heeft wat me dit kwartaal wel 40 euro p/m extra gaat kosten. Als het niet richting de 50 gaat.... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:12
Blik1984 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:21:
[...]

Verbruik is niet voor iedereen de grootste kostenpost. Ik krijg voor vorige periode zelfs geld terug voor verbruik. Niet omdat ik onder de verbruiksnorm zat qua l/100km, maar omdat ik goedkoper tank dan de normprijs :)
monkel schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:24:
[...]

Ik zit onder de norm omdat ik wat zuiniger ben gaan rijden, kritischer ben gaan kijken waar ik tank etc. Die 30eu wordt uit je bruto salaris betaald. Als je die uitgekeerd zou krijgen zou je iets van 15-20eu netto krijgen ;)
Die 30 euro is eigen bijdrage (als je tenminste over je mobiliteitsvergoeding heen gaat), dan wordt het van je netto salaris afgehaald. Uiteraard wordt het dan nog wel afgetrokken van de bruto bijtelling.

Of zit jij onder je mobiliteitsvergoeding? :)

[ Voor 31% gewijzigd door Tankiej op 16-07-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
Laat ik dan maar eens een vraagje stellen over de loonstrook, die soms beetje vaag is (voor mij)

Ik heb nu "Caf. bon zakelijke KM" aan de linkerkant staan en "Caf. bon eig. verv" rechts. Maar wat houdt dat precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Tankiej schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:50:
[...]

Die 30 euro is eigen bijdrage (als je tenminste over je mobiliteitsvergoeding heen gaat), dan wordt het van je netto salaris afgehaald. Uiteraard wordt het dan nog wel afgetrokken van de bruto bijtelling.

Ah. inderdaad, ik zit iets van 40eu onder m'n vergoeding. Nog een voordeel van die octavia :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tankiej schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:50:
[...]

Ik ben al bijna een jaar weg bij Capgemini, maar was toendertijd wel zeer actief in de discussie over lease-auto's. Ook regelmatig contact gehad toen met de OR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:12
monkel schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:17:
[...]

Ah. inderdaad, ik zit iets van 40eu onder m'n vergoeding. Nog een voordeel van die octavia :)
Dan is het wel bruto inderdaad, dacht ik. Ik zit er boven, dus alle eigen bijdrage is voor mij een aftrekpost op de bijtelling :P
Blik1984 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:32:
[...]

Ik ben al bijna een jaar weg bij Capgemini, maar was toendertijd wel zeer actief in de discussie over lease-auto's. Ook regelmatig contact gehad toen met de OR
Heb je nu het verkeerde stukje van m'n post gequote, of een hele verkeerde post? Of snap ik gewoon niet wat je met deze aanvulling wil zeggen? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tankiej schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:46:
[...]

Heb je nu het verkeerde stukje van m'n post gequote, of een hele verkeerde post? Of snap ik gewoon niet wat je met deze aanvulling wil zeggen? :o
Ik dacht dat je aan mij vroeg of ik onder de mobiliteitsvergoeding zit, maar dat had ik verkeerd gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leuk gezellig flimpje over een young professional beach event ;)

YouTube: Capgemini Young Consultant Beach Event 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blik1984 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:08:
[...]

Die squeeze uit zich in korte termijn denken, ieder kwartaal moet er groei en verbetering van de winstmarge zijn. Dat betekend dat de terug verdientijd van een investering bijna 3 maanden moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Juancho schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:47:
[...]

In dit topic misschien maar laat ik nogmaals duidelijk zeggen dat werken bij Cap verder gewoon geweldig is. Heerlijke sfeer ivm bijv. Accenture waar ik gezeten heb. Duidelijk een groot verschil, zou niet meer willen ruilen. Overdag gaat het in het team ook amper over de nieuwe leaseregeling.

Dus misschien lijkt het door dit topic allemaal wat negatiever, maar over werken bij Cap heb ik verder geen klachten. In tegendeel. Zeer positief :)

[...]

Nou voor mij is de overschrijding van privé KM toch echt overduidelijk de grootste kostenpost. Qua verbruik zit ik er iets boven, maar dat verschil is minimaal. Puur omdat ik ook gewoon netjes rij en altijd goedkoop tank. Maar ik schiet werkelijk over de privé KM heeft wat me dit kwartaal wel 40 euro p/m extra gaat kosten. Als het niet richting de 50 gaat.... :|
Pfff dan zal het bij Accenture nog slechter zijn :? Het gaat in dit topic al pagina's over de nieuwe lease regeling. Als de topic titel correct is dan houdt werken bij Cap in: Zich verbazen over de nieuwe lease regeling :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-04 14:53

Jentae

Houdt van aglets.

Juancho schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:47:
[...]
En dat is bij heel veel mensen natuurlijk ook zo! Ik ben zelf ook heel positief over werken bij Capgemini. De meeste mensen gaan naar een online forum zoals dit om te spuien over zaken die ze niet prettig vinden, dat zit in de aard van het beestje. Een beetje zeiken is al eeuwenlang een Nederlandse volkssport. ;)

Mensen die gewoon tevreden zijn over hun werkgever/dienst/product hoor je nou eenmaal minder, maar dat is overal bij (muv de fanboys van bepaalde bedrijven/producten). Zit in de menselijke aard.

En als toevoeging: zie het zo, Cap gunt je de vrijheid om je eigen auto te kiezen. Er zijn genoeg partijen waarbij je evenveel eigen bijdrage moet betalen als dat je nu doet, maar dan word je in een standard issue Volkswagen Polo of Fiat Punto 2-pitter gezet, soms met stickers van je werkgever erop. Zo heeft het leasestelsel van elke werkgever wel positieve en minder positieve punten.

[ Voor 20% gewijzigd door Jentae op 17-07-2014 09:34 ]

Eer aan je korf (haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Anoniem: 445106 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 08:50:
[...]

Pfff dan zal het bij Accenture nog slechter zijn :? Het gaat in dit topic al pagina's over de nieuwe lease regeling. Als de topic titel correct is dan houdt werken bij Cap in: Zich verbazen over de nieuwe lease regeling :-(
Wat zal bij Accenture slechter zijn? De lease-regeling is niet slechter in ieder geval. Nu helemaal niet :P

Overigens pleit ik al jaren voor een merkenbeleid, de lease-regeling is niet alleen ruk qua eigen bijdrages e.d. Een vrij merkenbeleid is heel leuk hoor, maar het zorgt er ook voor dat je veel minder korting kunt krijgen bij de merken omdat je geen volume-garanties kunt geven. De prijzen die je bij Capgemini betaald voor een lease-auto zijn echt enorm hoog. Zeker als je bedenkt dat Capgemini één van de grootste klanten zijn in Nederland op het gebied van lease en dus best wel wat buying power zou hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Blik1984 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 09:56:
[...]

Wat zal bij Accenture slechter zijn? De lease-regeling is niet slechter in ieder geval. Nu helemaal niet :P

Overigens pleit ik al jaren voor een merkenbeleid, de lease-regeling is niet alleen ruk qua eigen bijdrages e.d. Een vrij merkenbeleid is heel leuk hoor, maar het zorgt er ook voor dat je veel minder korting kunt krijgen bij de merken omdat je geen volume-garanties kunt geven. De prijzen die je bij Capgemini betaald voor een lease-auto zijn echt enorm hoog. Zeker als je bedenkt dat Capgemini één van de grootste klanten zijn in Nederland op het gebied van lease en dus best wel wat buying power zou hebben
Dit is in eerdere discussies ook al langsgekomen. Conclusie was dat een marginale kostenbesparing niet opwoog tegen de vrijheid om te kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
monkel schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 10:32:
[...]

Dit is in eerdere discussies ook al langsgekomen. Conclusie was dat een marginale kostenbesparing niet opwoog tegen de vrijheid om te kiezen
Het punt is dat het geen marginale kostenbesparing is, maar enorm significant. Ik heb het toendertijd ook al eens aangegeven. Verschil bij een Lexus CT200 (toendertijd mijn auto) tussen een bedrijf met en zonder merkenbeleid was ruim 150 euro per maand. Het zal aan mij liggen, maar ik vind dat een enorme bak met geld wat maandelijks over de balk gegooid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

En de reacties gaan over: ... de leaseregeling :)

Ik zie twee redenen waarom er veel over de leaseregeling wordt gepraat:

1. de verrekeningen zijn nogal complex. Het lijkt lastig voor mensen om vooraf in te schatten wat een bepaalde auto en een bepaalde hoeveelheid prive- en zakelijk gebruik in de praktijk gaat kosten.

2. het wordt door velen ervaren als een versobering ten opzichte van de vorige regeling. Ik denk dat de beloning bij de grote dienstverleners de afgelopen 6 jaar zodanig is achtergebleven, dat arbeidsvoorwaarden onderhand heel hoog staan op de agenda van veel werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
[...]

Ik vond het persoonlijk bij Accenture idd geen heel prettige werkcultuur. Natuurlijk is het ook afhankelijk van je team, maar overall gezien vind ik best een verschil tussen Accenture en Cap. Bij Cap voel ik me veel meer op mijn gemak, puur qua sfeer, gemoedelijkheid, respect, openheid etc. etc. Veel menselijker zeg maar. Kan natuurlijk komen omdat Accenture Amerikaans is. Ik zit persoonlijk iig helemaal op mijn plek bij Cap, en dat is natuurlijk veel belangrijker want uiteindelijk draait het wel om je werk. Voel je je prettig en goed, dan is de rest niet zo super belangrijk. Het praat alleen wat makkelijker op een forum over de mindere nieuwe leaseregeling. Die is gewoon TE onduidelijk.

Qua lease heb je bij Accenture volgens mij geen vrije keuze in je lease en zitten er ook wel wat haken en ogen aan de kosten. ATOS zelfde verhaal, daar kun je bijv. een aantal merken gewoon niet kiezen (waaronder de 14% V40 als ik me niet vergis. Kortom, wat je dan ziet (vriend van mij werkt daar) dat ze een wat kalere auto nemen die dezelfde prijs heeft als een volgepakte V40 maar dan met 20% bijtelling. Dus wat hierboven al staat, bij Cap is het zeer positief dat je gewoon volledig vrije keuze hebt in je auto. Je kunt het op dat gebied zo duur of goedkoop maken als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
Crap, ik heb in maart schade gereden en schade direct gemeld. Nu heb ik niet binnen de aangegeven termijn van Alphabet mijn schadeformulier ingevuld en geretourneerd, vandaag pas gedaan. Zie ik dus in het leasereglement staan: Indien na 2 aanmaningen door de leasemaatschappij en minimaal 4 weken na de schadedatum geen schadeformulier is ingeleverd, zijn de werkelijke kosten van de schade voor de werknemer en worden verrekend.

Zo te zien is dat 136euro :/

[ Voor 5% gewijzigd door Strider op 29-07-2014 18:40 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Effe bellen, kijken of er wat coulance mogelijk is. Al is vier maanden wel erg laat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Tsurany schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 18:38:
Effe bellen, kijken of er wat coulance mogelijk is. Al is vier maanden wel erg laat natuurlijk.
Ik neem aan met de lease administratie van Capgemini? Zover ik dat weet zijn het vrij stugge lui :/
Heb zelf wel met Alphabet gebeld en die vertelden dat ze een copy van de laatste remainder naar Capgemini sturen, zou mij niets verbazen als Capgemini dat schadenummer registreert, en wanneer mijn schade gerepareerd wordt en de rekening binnen is gekomen er automatisch 136euro of iets dergelijks van mijn salaris wordt ingehouden.

Ik ben gewoon te lui geweest omdat ik dacht, och die 2 scheurtjes in mijn bumper dat kan ik in de zomer wel laten fixen als ik er wat meer tijd voor heb.

[ Voor 26% gewijzigd door Strider op 29-07-2014 18:45 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou met Alphabet bellen, lease administratie van Capgemini heeft meestal vrij weinig nut. Gewoon even proberen, wie weet kan er wat geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Tsurany schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 18:45:
Ik zou met Alphabet bellen, lease administratie van Capgemini heeft meestal vrij weinig nut. Gewoon even proberen, wie weet kan er wat geregeld worden.
Het enige wat mogelijk is, is dat ze de schade opnieuw aanmelden, dan zou ik niet 136,- moeten betalen, maar 136/2 = 68 euro *. Maar dat vonden ze geen net idee, en wilde daarin niet meegaan.

*Voor de tweede keer schade in het kalenderjaar: 50% van het eigen risico bedrag.

[ Voor 8% gewijzigd door Strider op 29-07-2014 18:50 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hmm dat is balen. Dan wellicht stilhouden tot je hoort wat er moet gebeuren en dan nog in beklag gaan? Al geef ik je dan weinig kans bij Capgemini...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik verwacht van Cap helemaal niets, ik bel morgen nog eens met Alphabet, misschien wil een andere medewerker hier wel in meegaan.

Misschien dat ik morgen toch nog eens met de lease administratie van Cap bel, vanwege:

4.2.1. Algemeen
Iedere schade dient onmiddellijk telefonisch en schriftelijk (middels het Europees schadeformulier) te worden gemeld bij de leasemaatschappij. De medewerker is verplicht alle gevraagde informatie ten aanzien van de schade op eerste aanvraag (telefonisch of schriftelijk) binnen de gevraagde termijn aan de leasemaatschappij te verstrekken. De telefonisch of schriftelijk verstrekte informatie wordt door de leasemaatschappij geregistreerd.
Indien na twee aanmaningen door de leasemaatschappij en minimaal vier weken na de schadedatum geen schadeformulier is ingeleverd, zijn de werkelijke kosten van de schade voor medewerker en worden verrekend.

Wat zijn nu eigenlijk de werkelijke kosten, als dat de gehele schade is ben ik mooi de sjaak :X

4.2.3. Verhaalbare Schade
Schade is in principe voor rekening van de werkgever. Indien de schade een gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de medewerker, is de schade voor rekening van de medewerker.
Bij schade krijgt de medewerker door de leasemaatschappij per e-mail een verklaring toegezonden. De medewerker dient deze verklaring binnen de aangegeven termijn volledig ingevuld en door hem ondertekend te retourneren. Gebeurt dit niet dan komt het eigen risico van een niet verhaalbare schade
Leasereglement voor rekening van de medewerker.

Ik heb helemaal geen verklaring gekregen, helder is het lease contract niet helemaal voor mij.

[ Voor 105% gewijzigd door Strider op 29-07-2014 20:43 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieger
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07-2017
Had je schade gereden in prive of in werk tijd? als het woon-werk of werkverkeer was dan, was in iedergeval vroeger zo, de schade niet aan jou doorbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sieger schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 07:39:
Had je schade gereden in prive of in werk tijd? als het woon-werk of werkverkeer was dan, was in iedergeval vroeger zo, de schade niet aan jou doorbelast.
Dat is wettelijk geregeld, schade onder werktijd is voor de werkgever. Echter gaat het hier om het veel te laat melden van schade, hoe dat wettelijk geregeld is valt lastig te zeggen. Indien je moet betalen even een apart topic maken wellicht. Zeker bij een hoge schade is dat wel wat werknemeronvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Sieger schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 07:39:
Werktijd.
Tsurany schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 07:53:
[...]

Dat is wettelijk geregeld, schade onder werktijd is voor de werkgever. Echter gaat het hier om het veel te laat melden van schade, hoe dat wettelijk geregeld is valt lastig te zeggen. Indien je moet betalen even een apart topic maken wellicht. Zeker bij een hoge schade is dat wel wat werknemeronvriendelijk.
De schade was op tijd gemeld, alleen het schadeformulier veel te laat ingeleverd :F

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 16:41
Strider schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 09:47:
De schade was op tijd gemeld, alleen het schadeformulier veel te laat ingeleverd :F
Heb je die twee aanmaningen ontvangen? Er staat namelijk duidelijk EN tussen en als je ze niet beide hebt ontvangen hebben ze weinig om op te staan. Als je die hebt gehad en hebt genegeerd...dan zou ik blij zijn dat het bedrag maar zo laag is :9

EDIT: ik zie dat je geen verklaringen zegt gehad te hebben, dus daar volgen ze hun eigen beleid al niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Mythio op 30-07-2014 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Mythio schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:15:
[...]

Heb je die twee aanmaningen ontvangen? Er staat namelijk duidelijk EN tussen en als je ze niet beide hebt ontvangen hebben ze weinig om op te staan. Als je die hebt gehad en hebt genegeerd...dan zou ik blij zijn dat het bedrag maar zo laag is :9

EDIT: ik zie dat je geen verklaringen zegt gehad te hebben, dus daar volgen ze hun eigen beleid al niet.
Ik heb 2 brieven ontvangen waarin gevraagd werd om het schadeformulier op te sturen. Maar ik heb nooit een mail ontvangen. Misschien dat Alphabet dit proces heeft gewijzigd.

Gisteren dacht ik dat dit bedrag alleen maar bestond uit het eigen risico @ €136,-, maar nu ik het nog een keer lees, gaat het zo te zien over het gehele schadebedrag 8)7 . Werd geschat op +/- 550,-

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Strider schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:21:
[...]

Ik heb 2 brieven ontvangen waarin gevraagd werd om het schadeformulier op te sturen. Maar ik heb nooit een mail ontvangen. Misschien dat Alphabet dit proces heeft gewijzigd.

Gisteren dacht ik dat dit bedrag alleen maar bestond uit het eigen risico @ €136,-, maar nu ik het nog een keer lees, gaat het zo te zien over het gehele schadebedrag 8)7 . Werd geschat op +/- 550,-
Betwist dat je die brieven hebt ontvangen, de post wil het nog wel eens af laten weten ;) Dan moeten ze het maar mailen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ja joh, je weet wel, net zoals je met de klant omgaat. Uiteindelijk geven ze het wel op en heb jij gewonnen. Zeven kernwaarden en zo geven geen brood op de plank. Het komt ook altijd weer zo precies bij die techneuten.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 611056

Hallo!
Ik ben aangenomen per 1 september, Junior Tester FS. Ik weet totaal niet wat me te wachten staat, maar heb er heel veel zin in! Ik ben daarom erg benieuwd naar de ervaringen (eerste jaar) als tester.
Ik heb zelf Gezondheidswetenschappen gestudeerd en ben daarna gepromoveerd. Ik ben er nu achter dat ik een totaal andere richting wil inslaan, en wel deze. Maar vind het erg spannend!!

Alvast bedankt voor jullie reacties :) !

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 611056 op 30-07-2014 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Het vakgebied van tester zegt me verder vrij weinig, maar in je eerste jaar zul je werkelijk ENORM veel gaan leren en meemaken bij Cap. Zeker als YP'er als Cap je eerste werkgever is. Ik zou zeggen, laat het allemaal lekker op je afkomen, zorg voor jezelf iig dat je een beetje een plaatje hebt van je toekomst (begin eens met je eerste jaar, wat wil je leren, certificaten etc.) en spreek vooral alles en iedereen aan.

Zit je niet direct op project, gebruik je tijd dan om bij Cap contacten te leggen, zorg dat je de juiste mensen weet te vinden, verdiep je in je vak, volg online trainingen en certificeer je. Er is echt zoveel te doen, maar zoals al vaker gezegd in dit topic: je moet het grotendeels wel allemaal zelf doen.....

De mogelijkheden zijn ongekend, als je ze maar zelf aanpakt en er vol voor gaat :). Heel veel plezier en natuurlijk nog gefeliciteerd met je job bij Cap en welkom bij de club :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-05 16:28

avotar

P0werd by Black Coffee

Anoniem: 611056 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 15:41:
Hallo!
Ik ben aangenomen per 1 september, Junior Tester FS. Ik weet totaal niet wat me te wachten staat, maar heb er heel veel zin in! Ik ben daarom erg benieuwd naar de ervaringen (eerste jaar) als tester.
Ik heb zelf Gezondheidswetenschappen gestudeerd en ben daarna gepromoveerd. Ik ben er nu achter dat ik een totaal andere richting wil inslaan, en wel deze. Maar vind het erg spannend!!

Prachtig. Je hebt duidelijk de juiste vragen gesteld bij je sollicatieprocedure 8)7

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Anoniem: 611056 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 15:41:
Hallo!

Ten eerste van harte! :) Ik denk vooral: mensen leren kennen, cursussen en certificaten halen (bijv. T-map) en vooral projectervaring opdoen met testwerk. Enjoy!

Even een vraag uit pure nieuwsgierigheid: waarom ga jij met zo'n intellectueel profiel testwerk doen? Ik zie mensen met jouw achtergrond eerder management consultancy doen als ze toch kiezen om voor een bedrijf als Cap te gaan werken. Daar is een academische achtergrond vaak erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar als je een totaal andere richting in wilt slaan is testen wel een goede keuze. Heel anders dan gezondheidswetenschappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Capgemini heeft ook een Consulting tak, die overstap kan altijd nog. Overigens wel eens dat iemand met een dergelijke achtergrond op het eerste gezicht beter mngt consulting kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hartelijk dank voor de reacties!! Hier kan ik wat mee. En ja hoor, ik heb natuurlijk e.e.a. gevraagd over de functie en de werkzaamheden, maar daar had ik nog steeds geen duidelijk beeld van gekregen.
De reactie dat ik tester word met een academische achtergrond krijg ik vaker. Ik had inderdaad in eerste instantie gesolliciteerd op de functie van Junior Management Consulting Health. Ik was niet eens uitgenodigd voor een eerste gesprek, omdat ik te weinig management ervaring zou hebben. Tijdens de XperienceDay hebben ze me toen gewezen op de funtie van Junior Tester FS. Ik ben me toen gaan verdiepen en mij is gezegd dat als je eenmaal bij Cap werkt, je dan ontzettend veel mogelijkheden hebt andere richtingen binnen Cap in te slaan...vandaar:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Anoniem: 611056 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 10:34:
Ik had inderdaad in eerste instantie gesolliciteerd op de functie van Junior Management Consulting Health. Ik was niet eens uitgenodigd voor een eerste gesprek, omdat ik te weinig management ervaring zou hebben.
Lijkt me gek, aangezien je als junior met 0 ervaring dan binnen wordt gehaald. Dan heb je helemaal geen ervaring nodig. Misschien hadden ze even niemand nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 14:28
Anoniem: 611056 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 10:34:
mij is gezegd dat als je eenmaal bij Cap werkt, je dan ontzettend veel mogelijkheden hebt andere richtingen binnen Cap in te slaan...vandaar:)
hou er rekening mee, in de praktijk is dit niet zo makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Blik1984 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 10:37:
[...]

Lijkt me gek, aangezien je als junior met 0 ervaring dan binnen wordt gehaald. Dan heb je helemaal geen ervaring nodig. Misschien hadden ze even niemand nodig?
Met je eens en dat laatste zou inderdaad kunnen. Het gaat volgens mij ook niet zo heel goed met Cap Consulting. Jaar na jaar daalt de omzet en ze hebben enorm gesneden in hun diensten/sectoren met de komst van de nieuwe CEO. Wellicht dat dit ook een rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:55
Ik ga volgende week vrijdag eens kijken bij de Xperienceday van Capgemini. Ik ben benieuwd wat dit voor bedrijf is of het bij mij past. De oefen-assesment heb ik in ieder geval al gehaald:
Goed

Je hebt een goede score gehaald voor dit oefen-assessment. De kans dat je het analytische onderdeel van het assessment bij Capgemini haalt is groot. Echter onderschat het echte assessment niet, kom goed voorbereid en ga de uitdaging nogmaals aan.
Enkel het laatste onderdeel was 'bijna goed'. :+

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Volgens mij is dat een standaard antwoord op de oefentest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:09
Juancho schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:58:
Volgens mij is dat een standaard antwoord op de oefentest ;)
Niet helemaal juist ;) Het onderdeel met de ruiten is verplicht.. dus die moet je goed halen. Van de andere onderdelen moet je er dan nog 1 goed/voldoende halen en dan krijg je het resultaat ''Goed''

Maak hem nog maar een keer met alles goed behalve het ruit onderdeel ;) dan krijg je geen ''Goed'' resultaat hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-04 22:02
Ik ben sinds 1 juli werkzaam voor Capgemini en mijn eerste indrukken zijn erg positief.
Tijdens de onboarding, de eerste 2/3 dagen, krijg je enorm veel praktische informatie.
Deze dagen zijn erg belangrijk. Tijdens de borrels op deze dagen krijg je voor jou belangrijke personen te spreken. Dit zijn kansen om je netwerk te vergroten en zo een inzet te krijgen.

Ik ben sinds mijn tweede week bij Cap werkzaam bij een leuke klant. Ik werk binnen een BISC (Business Intelligence Service Centre) met een van de grootste DHW's van Nederland. Op dit project heb ik de kans mijzelf enorm te ontwikkelen in de eerste maanden bij Cap, learning on the job.

Wat mij een goed gevoel geeft is de openheid van mensen bij Cap. Zaken komen niet zelf aanwaaien, zelfinitiatief is erg belangrijk, maar mogelijkheden zijn er in overvloed.
Ik heb een uitnodiging gekregen om een dag als begeleider mee te lopen op de XperienceDay, via dit event ben ik zelf ook binnen gekomen bij Cap in Februari dit jaar.
Ik kan hier echter niet bij zijn..

Veel plezier op de XperienceDay!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boedie schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 12:59:
Ik ben sinds 1 juli werkzaam voor Capgemini en mijn eerste indrukken zijn erg positief.
Tijdens de onboarding, de eerste 2/3 dagen, krijg je enorm veel praktische informatie.
Deze dagen zijn erg belangrijk. Tijdens de borrels op deze dagen krijg je voor jou belangrijke personen te spreken. Dit zijn kansen om je netwerk te vergroten en zo een inzet te krijgen.

Ik ben sinds mijn tweede week bij Cap werkzaam bij een leuke klant. Ik werk binnen een BISC (Business Intelligence Service Centre) met een van de grootste DHW's van Nederland. Op dit project heb ik de kans mijzelf enorm te ontwikkelen in de eerste maanden bij Cap, learning on the job.

Wat mij een goed gevoel geeft is de openheid van mensen bij Cap. Zaken komen niet zelf aanwaaien, zelfinitiatief is erg belangrijk, maar mogelijkheden zijn er in overvloed.
Ik heb een uitnodiging gekregen om een dag als begeleider mee te lopen op de XperienceDay, via dit event ben ik zelf ook binnen gekomen bij Cap in Februari dit jaar.
Ik kan hier echter niet bij zijn..

Veel plezier op de XperienceDay!
Klinkt goed Joerie! Proficiat en veel succes met je nieuwe klant. Ben zelf ook via de XperienceDay binnengekomen bij Cap (per 1 september) :). Vraagje, heb jij een collectieve verzekering afgesloten bij Cap? En zo ja, kan dat ook wanneer je begonnen bent (ik heb nl. geen invul formulier en gedetailleerde info m.b.t. de voorwaarden) En heb je de WGA-hiaat verzekering afgesloten?

Groeten en succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volcurd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-04 12:25
Collectieve zorgverzekering kan je alleen per direct oversluiten via Cap als je al bij je huidige verzekeraar collectief bent verzekerd. Zo niet, dan moet het gewoon per 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zorgverzekering kun je altijd in een jaar opzeggen als je gaat deelnemen in een werknemerscollectief. Je huidige polis (individueel / collectief) zou daarin geen factor mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SolarOrbiter schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 10:52:
[...]

hou er rekening mee, in de praktijk is dit niet zo makkelijk
+1 :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-04 14:53

Jentae

Houdt van aglets.

Ik ken genoeg collega's die tussen clusters, divisies en zelfs business units (AppsTwo en FS) zijn overgestapt zonder problemen hoor. Ik zelf trouwens ook. Hangt wel van de markt af, maar als je niet lekker op je plek zit binnen Cap, is mijn ervaring dat je prima een andere kant op kunt groeien. :)

Eer aan je korf (haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05 14:17
Elke divisie zal zich er natuurlijk hard voor maken om de mensen te houden. Dat gezegd is het binnen Capgemini altijd zo geweest dat wanneer jij een interne overstap wilt maken, en jouw nieuwe divisie/bedrijfsonderdeel dat heeft aangegeven, dat jij die overstap vrij mag maken. Je 'oude' divisie had dit altijd maar gewoon te accepteren.

Mocht dat veranderd zijn, dan is dat wel heel stilletjes gebeurd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik heb ook genoeg overstappen gezien van collega's. Aan de ene kant omdat het aanbod van project in divisie A te beperkt was en bij divisie B juist mensen te kort waren. Als je er dan samen uit kunt komen (ik hoor ook wel eens dat je tijdelijk wordt 'ingehuurd') is dat prima natuurlijk.

Maar ik hoor/zie ook wel collega's die zelf gewoon graag een andere stap willen maken. Zal ongetwijfeld niet altijd mogelijk zijn, maar de mogelijkheden zijn er bij Cap wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 612646

Beste allemaal,

Na alle berichten in dit topic toch nog een vraagje over het CLS onderdeel. Ergens in het forum las ik dat iemand zei dat je de vragen die je niet weet beter kunt gokken omdat een overgeslagen antwoord net zo fout is als een fout antwoord. Ik heb hier verder niets over gevonden. Weet iemand of dit inderdaad zo is?

en dan nog een vraag. Hoeveel antwoorden dien je ongeveer goed te hebben voor een voldoende indien je de maximale tijd van 12 minuten gebruikt? Zijn dit er ongeveer 9?

tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
Volgens mij doen ze dat CLS onderdeel niet meer en zijn ze overgestapt op sodokupuzzels met figuurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze toetsen nu allebei de onderdelen, zowel CLS als sudoku.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
Is die CLS dan die 6 ruiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jah klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
Owja die doen ze wel nog steeds.

Dan moet je ze gewoon allemaal beantwoorden in die 12 minuten (+ tijd over)
Volgens mij kon je daar beter sneller antwoorden dan te lang nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

okee dankje!
Pagina: 1 ... 31 ... 83 Laatste