Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 19:23
Scales CLS wordt inderdaad nog wel afgenomen. Alleen Scales FX (stroomdiagrammen) wordt niet langer meer gebruikt. Dat is nu vervangen door een Sudoku met figuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:02
Maandag 11 augustus doe ik de capaciteitentest, het gesprek met een bedrijfspsycholoog en als het resultaat positief is, in de middag nog een sollicitatiegesprek.

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voidmage
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-10-2020

voidmage

ad maiora natus sumus

Ik heb een baan aangeboden gekregen bij Cap Gemini; ik hoor echter binnen mijn netwerk negatieve verhalen over Cap Gemini.

Hoe kijken jullie naar de marktpositie van Cap Gemini vergeleken met de big four en Accenture?

Ik begrijp vanuit dit forum dat er net allemaal wat minder percs (secundaire arbeidsvoorwaarden en salaris) voorhanden is bij CG. (feit)
Verder hoor ik van mijn vrienden dat je er niet snel kan groeien en zijn sommige bang dat het onderdoet qua toekomst kansen voor acenture of de big four. (meningen)

wat vinden jullie hiervan, jullie zijn toch wel de mensen die hier een goed antwoord op kunnen geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:19
Heb je het over een consulting afdeling van CapGemini of over "gewoon CapGemini"?

In dat geval kun je het beter vergelijken met Atos, CGI, Sogeti en Accenture/ATS dan met de Big Four.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:47
inderdaad wel een essentieel verschil of het Consulting betreft of niet?

Vwb Consulting. Concurreert gewoon met de Accenture's en Deloitte's van deze wereld voor projecten. Capgemini is leading voor wat betreft Digital Transformation samen met Deloitte. De scheidslijn tussen Management Consulting en IT wordt daarmee steeds dunner, wat natuurlijk goed is voor Capgemini. Capgemini is traditioneel echter niet zo goed in interne samenwerking

Qua arbeidsvoorwaarden heb je gelijk. Capgemini betaald minder goed als de directe concurrenten, de werkdruk is echter ook wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Wat je vooral veel hoort is dat de sfeer tussen collegas bij Capgemini een stuk beter is. Veel opener en gezelliger.
Vind ik zelf een belangrijk punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Cue_ schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 10:28:
Wat je vooral veel hoort is dat de sfeer tussen collegas bij Capgemini een stuk beter is. Veel opener en gezelliger.
Vind ik zelf een belangrijk punt :)
Aan de andere kant is bijvoorbeeld het promotieproces bij de concurrent een stuk transparanter dan bij Capgemini. Bij Capgemini kom je er op het einde achter dat niemand promotie heeft gekregen zonder enige reden. Ik heb jaren gehad bij Capgemini dat er binnen mijn eigen unit van 80 man, maar 2 promoties waren. Terwijl ik er zo 10 had op kunnen noemen die promotie verdient hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:07
Blik1984 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:09:
[...]

Aan de andere kant is bijvoorbeeld het promotieproces bij de concurrent een stuk transparanter dan bij Capgemini. Bij Capgemini kom je er op het einde achter dat niemand promotie heeft gekregen zonder enige reden. Ik heb jaren gehad bij Capgemini dat er binnen mijn eigen unit van 80 man, maar 2 promoties waren. Terwijl ik er zo 10 had op kunnen noemen die promotie verdient hadden
Maar dan is het ook nog van belang of hij binnen komt als ervaren werknemer, of als young professional. YP'ers groeien redelijk vlot, zeker in het eerste jaar. Traject in het eerste jaar staat qua groei vast, dat is een uitgestippelde route :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tankiej schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:20:
[...]

Maar dan is het ook nog van belang of hij binnen komt als ervaren werknemer, of als young professional. YP'ers groeien redelijk vlot, zeker in het eerste jaar. Traject in het eerste jaar staat qua groei vast, dat is een uitgestippelde route :)
Je begint dan ook laag als YP-er als je het vergelijkt met de concurrentie. Dat is een keuze die Capgemini maakt, door geen onderscheid te maken tussen MBO-ers, HBO-ers en Universiteit. Echter is het dan wel zo dat starten vanuit de Uni minder interessant is en je bij de concurrent als startsalaris al snel 300-400 euro extra krijgt

zoals je merkt heb ik weinig goeds te zeggen over de HR-kant van Capgemini ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 07-08-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Blik1984 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:24:
[...]

Je begint dan ook laag als YP-er als je het vergelijkt met de concurrentie. Dat is een keuze die Capgemini maakt, door geen onderscheid te maken tussen MBO-ers, HBO-ers en Universiteit. Echter is het dan wel zo dat starten vanuit de Uni minder interessant is en je bij de concurrent als startsalaris al snel 300-400 euro extra krijgt

zoals je merkt heb ik weinig goeds te zeggen over de HR-kant van Capgemini ;)
Als ik het vergelijk met oud-studiegenoten die dezelfde opleiding hebben gedaan, heb ik niets te klagen. Het salaris de eerste twee maanden valt misschien wat tegen, maar zeker na een jaar doe ik niet onder voor oud-studiegenoten die bij concurrenten van Cap werken. Of ze moeten liegen over hun salaris + voorwaarden, dat ze eigenlijk veel meer verdienen dan ze zeggen :+

Daar was ik al heel lang achter, je bent ook niet voor niets weg bij Cap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Worden MBO-ers gelijk ingeschaald? Dan is Cap daar een absolute topbetaler.

Voor wat betreft het gelijk inschalen van HBO en WO schoolverlaters, dat is in bij de IT detacheerders algemeen gebruik. Het aanbod van de grote jongens (Cap, CGI etc) is voor een starter van het HBO absoluut concurrerend. Voor iiemand met WO achtergrond is het financieel niet zo aantrekkelijk, die pakt in de industrie, financiele sector of bij de overheid een stuk meer loon.

Startsalarissen kunnen rond de 3k bedragen, en dat gat wordt niet gedicht door een leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MBO'ers komen in principe niet bij Capgemini terecht tenzij er sprake is van een grote uitzondering. Maar dan zouden ze in principe gelijk ingeschaald moeten worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Interne functies bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Laatst online: 00:02
t_captain schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:46:
Worden MBO-ers gelijk ingeschaald? Dan is Cap daar een absolute topbetaler.

Voor wat betreft het gelijk inschalen van HBO en WO schoolverlaters, dat is in bij de IT detacheerders algemeen gebruik. Het aanbod van de grote jongens (Cap, CGI etc) is voor een starter van het HBO absoluut concurrerend. Voor iiemand met WO achtergrond is het financieel niet zo aantrekkelijk, die pakt in de industrie, financiele sector of bij de overheid een stuk meer loon.

Startsalarissen kunnen rond de 3k bedragen, en dat gat wordt niet gedicht door een leaseauto.
Je verbaasd me een beetje..een startsalaris van (bruto) 3000 euro? Over welk opleidings diploma heb je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
seanpaul schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 12:40:
[...]

Je verbaasd me een beetje..een startsalaris van (bruto) 3000 euro? Over welk opleidings diploma heb je het dan?
Lijkt me ook een beetje overdreven, dat zijn wel echt de uitzonderingen.

Maar binnen de Consultancy en Big4 is een startsalaris al snel 2500 euro bruto. Dan zit je bij Capgemini Consulting pas na 1 jaar aan. Bij een bedrijf als Accenture zit je na 2 jaar al richting de 3500 euro als je je promotie gemaakt hebt (wat na 2 jaar in de lijn der verwachting ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Blik1984 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 13:34:
[...]

Lijkt me ook een beetje overdreven, dat zijn wel echt de uitzonderingen.

Maar binnen de Consultancy en Big4 is een startsalaris al snel 2500 euro bruto. Dan zit je bij Capgemini Consulting pas na 2 jaar aan. Bij een bedrijf als Accenture zit je dan al richting de 3500 euro als je je promotie gemaakt hebt (wat na 2 jaar in de lijn der verwachting ligt)
Serieus? Bij de rest van Cap zit je daar na een jaar aan (op 40u basis)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tankiej schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 13:59:
[...]

Serieus? Bij de rest van Cap zit je daar na een jaar aan (op 40u basis)..
Excuus, bedoelde ook 1 jaar. Zal ik even editten.

Neemt niet weg dat de loonontwikkeling bij Capgemini daarna relatief gezien aan de lage kant is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-06 21:50
Hoe zit het met je groeipad bij Cap? Is het zo dat je normaal gesproken na 2 jaar YP-af bent en je salaris dan ook omhoog schiet? Of valt dit vies tegen? Ik vind het niet erg om het eerste jaar of de eerste twee jaar niet zo veel te verdienen, maar daarna wil ik toch wel stappen gaan maken..
Wat verdien je gemiddeld als je 2-5 jaar bij Cap zit?

Daarnaast heb ik nog een vraag.
Iedereen heeft het telkens over jezelf bewijzen etc. voor de jaarbeoordeling. Maar als je op een landurig project (1-2 jaar) zit, hoe kan je dan aangeven dat je gegroeid bent, wanneer je twee jaar lang hetzelfde werk doet. Je doet natuurlijk sporadisch een training en bezoekt een netwerkevent, maar verder verandert er toch niet zo heel veel? Hoe pakken mensen dit op?

[ Voor 36% gewijzigd door Viavia28 op 07-08-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Viavia28 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 14:38:
Hoe zit het met je groeipad bij Cap? Is het zo dat je normaal gesproken na 2 jaar YP-af bent en je salaris dan ook omhoog schiet? Of valt dit vies tegen? Ik vind het niet erg om het eerste jaar of de eerste twee jaar niet zo veel te verdienen, maar daarna wil ik toch wel stappen gaan maken..
niet helemaal te vergelijken, maar ik ben als Sr. Consultant ingestroomd en ben in 2.5 jaar 350 euro gestegen in salaris. Aangezien ik zeer laag was ingestroomd was het lage salaris in combinatie met de beperkte stijging dan ook de grootste reden voor mij om Capgemini te verlaten (in combinatie met versobering van arbeidsvoorwaarden zoals lease), ondanks goede prestaties wilde Capgemini daar niks in doen om het salarisverschil goed te maken.

Maar om antwoord te geven op je vraag. Na 5 jaar zou je rond de 3000-3500 moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
seanpaul schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 12:40:
[...]

Als je met een willekeurige WO-opleiding gaat werken bij een willekeurige bank, of bij Philips of ASML bijvoorbeeld. Dat kan bijvoorbeeld in een juridische of economische richting, of in de techniek zijn. Zijn het de "uitzonderingen" (Blik1984)? Ik denk het niet. Het zijn een aantal grote werkgevers, die samen aanzienlijke aantallen academici aannemen. Het is dus niet het smalle topje van de markt, maar het zijn wel de 'betere' werkgevers.

Tien jaar geleden deze eeuw zat ASML met het WO-startsalaris al op dik 2600 euro, en in tegenstelling tot de detacheerders hebben de CAO's in de industrie wel indexatie gekend. Vandaar dat je nu aan een bedrag van tegen de 3000 kan denken. Daar komt een 13e maand bij, maar je mist t.o.v. de detachering wel je leaseauto / mobiliteitsbudget.

Wellicht belangrijker dan hoe hoog je start, is hoe snel je salaris zich ontwikkelt. Bij normaal functioneren schrijf je twee keer per jaar een euro of 90 bruto bij, bovenop de eventuele CAO-indexatie. Die zesmaandse beoordeling heb je de eerste vier jaar van je loopbaan. Na vier jaar zou je dus rond de 4k bruto uitkomen.

In de detachering zitten een aantal grotere bedrijven, waaronder Cap. Die hebben de afgelopen 10 a 15 jaar last van achterblijvende uurtarieven. In combinatie met een forse overhead is de loonruimte nogal beperkt. In grote lijnen denk ik dat deze bedrijven qua beloning op niveau 2007 zijn blijven hangen.

[ Voor 20% gewijzigd door t_captain op 07-08-2014 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Viavia28 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 14:38:

Daarnaast heb ik nog een vraag.
Iedereen heeft het telkens over jezelf bewijzen etc. voor de jaarbeoordeling. Maar als je op een landurig project (1-2 jaar) zit, hoe kan je dan aangeven dat je gegroeid bent, wanneer je twee jaar lang hetzelfde werk doet. Je doet natuurlijk sporadisch een training en bezoekt een netwerkevent, maar verder verandert er toch niet zo heel veel? Hoe pakken mensen dit op?
Als YP'er stijg je juist in het eerste jaar heel hard (400-600 euro bruto), daarna is het afhankelijk van (o.a.) je beoordelingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
Hoe gaat zo'n beoordeling dan? Je wordt beoordeeld door iemand die jou nooit ziet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
t_captain schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 14:50:
[...]

Als je met een willekeurige WO-opleiding gaat werken bij een willekeurige bank, of bij Philips of ASML bijvoorbeeld. Dat kan bijvoorbeeld in een juridische of economische richting, of in de techniek zijn. Zijn het de "uitzonderingen" (Blik1984)? Ik denk het niet. Het zijn een aantal grote werkgevers, die samen aanzienlijke aantallen academici aannemen. Het is dus niet het smalle topje van de markt, maar het zijn wel de 'betere' werkgevers.
Philips is 2600 - 2800 euro excl. 13de maand. Maar ook geen lease-auto. Dat is dan al snel vergelijkbaar met de gemiddelde detacheerder. Maar de overige arbeidsvoorwaarden zijn wel fors beter.
ASML is inderdaad wat hoger, ongeveer 3100
Overheid is 33k per jaar, dus ongeveer 2500 euro.
Legal zit ook vaak rond de 3000+ euro
banken weet ik niet, maar zal idd wel richting de 3000 gaan, ook hier wel zonder lease-auto.

Misschien dat het geen uitzonderingen zijn om 3000 als startsalaris te hebben, maar het is zeker geen gemiddeld startsalaris, het zijn wel echt de hoogste in de markt en om bij die bedrijven binnen te komen waar ze dergelijke startsalarissen hebben is niet altijd even makkelijk. Bij de meesten moet je dan ook wel een uitstekend CV hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Viavia28 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:04:
Hoe gaat zo'n beoordeling dan? Je wordt beoordeelt door iemand die jou nooit ziet werken.
Je moet zorgen dat je beoordeelt wordt door mensen met wie je wel samenwerkt, en de manager(s) van het project waar je op zit. Vervolgens bespreek je die beoordeling met je people manager/expert group manager/delegate, of hoe je het ook wil noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Blik1984 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:07:
[...]

Philips is 2600 - 2800 euro excl. 13de maand. Maar ook geen lease-auto. [...]
13e maand bij Philips is inmiddels opgegaan in het flexbudget. Als je dat hele budget meetelt (en dus ook de verletdagen laat uitbetelen) zit je boven de 3k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
Ik denk dat veel mensen de secundaire voorwaarden verkeerd inschatten. Ik zit nu zelf nog niet zo lang bij Cap maar laat elke maand mijn mobiliteitsbudget uitbetalen, waardoor ik op 3200 uitkom per maand. Wanneer ik echter een huis wil kopen, is het salaris dat ik voor mijn hypotheek kan opgeven maar 2400... Ik heb liever geen mobiliteitsbudget en een hoger salaris. Kan je hier voor kiezen bij Cap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
t_captain schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:29:
[...]

13e maand bij Philips is inmiddels opgegaan in het flexbudget. Als je dat hele budget meetelt (en dus ook de verletdagen laat uitbetelen) zit je boven de 3k.
Gaan we dan bij Capgemini de bonus ook even meenemen en het mobiliteitsbudget, en de (halve) 13de maand? Als je wilt kun je die tenslotte ook gewoon uit laten betalen?

Met creatief boekhouden kom je bij Capgemini ook erg ver richting of zelfs boven de 3k

Maakt verder voor de discussie ook helemaal niet uit. Ja, het is mogelijk om een dergelijk startsalaris te krijgen, echter is de kans veel groter dat je geen 3000 euro meekrijgt als startsalaris. 3000 euro is gewoon geen gemeengoed als startsalaris met uitzondering van een aantal grote bedrijven in Nederland.

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 07-08-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Eigenlijk helemaal eens met wat Blik1984 hier post.

Wat ik dus ook nooit begrepen heb aan Cap waarom de salarissen binnen iedere BU gelijk zijn, of je nou tester, developer, SAPer, business analyst of management consultant bent. Hierdoor loop je volgens mij de toppers mis, zeker in de laatste twee gebieden. Vooral daar kun je bij concurrenten als Accenture, IBM en The Big Four meer verdienen en harder groeien...en dat voor hetzelfde werk.

En datzelfde overigens voor HBO-ers en WO-ers. Voor HBO-ers heeft Cap nette voorwaarden, ook om deze op langere termijn te behouden maar als WO-er zijn er toch betere mogelijkheden als je goed rondkijkt.

[ Voor 19% gewijzigd door _vision op 07-08-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Blik1984 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:37:
[...]

Gaan we dan bij Capgemini de bonus ook even meenemen en het mobiliteitsbudget, en de (halve) 13de maand? Als je wilt kun je die tenslotte ook gewoon uit laten betalen?
Mobiliteitsbudget zul je moeten splitsen naar een reiskostenvergoeding (die je bij Philips/ASML/Rabobank etc bovenop je salaris krijgt) en het overgebleven brutobudget. Als je budget 800 bedraagt en je redelijkerwijs 20.000 km/jaar zakelijk rijdt, blijft er een kleine 500 over. Bonussen en winstuitkeringen heb ik ook bij andere werkgevers niet meegeteld. Per saldo is het aanbod van Cap voor een HBO-starter concurrend met deze bedrijven; voor WO niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
t_captain schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:54:
[...]

Mobiliteitsbudget zul je moeten splitsen naar een reiskostenvergoeding (die je bij Philips/ASML/Rabobank etc bovenop je salaris krijgt) en het overgebleven brutobudget. Als je budget 800 bedraagt en je redelijkerwijs 20.000 km/jaar zakelijk rijdt, blijft er een kleine 500 over. Bonussen en winstuitkeringen heb ik ook bij andere werkgevers niet meegeteld. Per saldo is het aanbod van Cap voor een HBO-starter concurrend met deze bedrijven; voor WO niet.
Je krijgt echt geen 300 euro reiskostenvergoeding bij die bedrijven. Maar goed. Maakt verder ook niet uit. Ik ben het met je eens dat Capgemini voor de gemiddelde WO-er onderbetaald. Gevolg is dus dat je nooit de top kunt aannemen voor bepaalde werkgebieden, terwijl ze dat wel zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Blik1984 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 16:01:
[...]

Je krijgt echt geen 300 euro reiskostenvergoeding bij die bedrijven.
[/quote]

19 ct/km of OV vergoeding is gangbaar, al kan er een limiet aanzitten. Dat maakt echter minder uit, omdat je op een vaste locatie werkt en dus gen 20.000 km/jaar woon-werk hoeft te rijden als je bereid bent om in de regio te gaan wonen.
[...]Ik ben het met je eens dat Capgemini voor de gemiddelde WO-er onderbetaald. Gevolg is dus dat je nooit de top kunt aannemen voor bepaalde werkgebieden, terwijl ze dat wel zouden willen.
Het dreigt een beetje een topic hijack te worden, excuses. Ik zie dat de detacheerders de afgelopen 7 jaar een flinke salarisachterstand hebben opgelopen t.o.v. de bedrijven die ouderwetse CAO's hanteren; en daar bovenop soms nog versobering van secundaire arbeidsvoorwaarden.

Dat is allemaal prima verklaarbaar als je kijkt naar de ontwikkeling van uurtarieven in deze eeuw. Maar af en toe merk je dat werknemers het normaal zijn gaan vinden en soms zelfs gaan meepraten met hun manager. Veelgehoord: "de gouden tijden zijn voorbij" en "overal zijn de lonen achtergebleven". Dan kan ik het niet laten om het kader te verbreden en tegenvoorbeelden van buiten de detachering te geven.

Uurtarieven zijn primair het probleem van de detacheerder, anders was je wel ZZP-er geweest. Je doet er als werknemer niet verstandig aan om je de problemen van je werkgever klakkeloos in je schoenen te laten schuiven.

Kijk je sectorbreed, dan zijn de grote softwarehuizen wat afgegleden. Waren het vroeger plekken waar je een hele loopbaan zou kunnen volmaken, en goed beloond worden, nu zijn het steeds meer leerplekken voor de eerste 5 a 10 jaar van je loopbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
t_captain schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 17:01:

Het dreigt een beetje een topic hijack te worden, excuses. Ik zie dat de detacheerders de afgelopen 7 jaar een flinke salarisachterstand hebben opgelopen t.o.v. de bedrijven die ouderwetse CAO's hanteren; en daar bovenop soms nog versobering van secundaire arbeidsvoorwaarden.

Dat is allemaal prima verklaarbaar als je kijkt naar de ontwikkeling van uurtarieven in deze eeuw. Maar af en toe merk je dat werknemers het normaal zijn gaan vinden en soms zelfs gaan meepraten met hun manager. Veelgehoord: "de gouden tijden zijn voorbij" en "overal zijn de lonen achtergebleven". Dan kan ik het niet laten om het kader te verbreden en tegenvoorbeelden van buiten de detachering te geven.

Uurtarieven zijn primair het probleem van de detacheerder, anders was je wel ZZP-er geweest. Je doet er als werknemer niet verstandig aan om je de problemen van je werkgever klakkeloos in je schoenen te laten schuiven.

Kijk je sectorbreed, dan zijn de grote softwarehuizen wat afgegleden. Waren het vroeger plekken waar je een hele loopbaan zou kunnen volmaken, en goed beloond worden, nu zijn het steeds meer leerplekken voor de eerste 5 a 10 jaar van je loopbaan.
Hele ware woorden, maar...dat is voor IT-detachering het geval. Consulting is de management consulting tak van Cap en ook daar zie je die ontwikkeling, terwijl de directe concurrentie beduidend betere arbeidsvoorwaarden heeft. In mijn omgeving heb ik gemerkt dat een paar vrienden een contract van Cap naast zich neer hebben gelegd om exact die redenen. En dan praat ik niet eens over de boutique clubs en de strategie toko's waar Cap Consulting soms ook mee concurreert.

Daarom snap ik niet waarom Consulting en hele specifieke afdelingen van Technology (o.a. business analyse en enterprise architectuur) geen eigen salarishuis hebben. Consultants binnen de Big Four hebben ook ander salarishuis dan accountants en belastingadviseurs. Ook bij Atos, IBM en Accenture is een verschil tussen Consulting en Technology. Volgens mij is wordt het dan vrij lastig voor Cap om de toppers binnen te slepen, zeker als je de huidige lease-regeling nog erbij pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
_vision schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 20:43:
[...]

Hele ware woorden, maar...dat is voor IT-detachering het geval. Consulting is de management consulting tak van Cap en ook daar zie je die ontwikkeling, terwijl de directe concurrentie beduidend betere arbeidsvoorwaarden heeft. In mijn omgeving heb ik gemerkt dat een paar vrienden een contract van Cap naast zich neer hebben gelegd om exact die redenen. En dan praat ik niet eens over de boutique clubs en de strategie toko's waar Cap Consulting soms ook mee concurreert.

Daarom snap ik niet waarom Consulting en hele specifieke afdelingen van Technology (o.a. business analyse en enterprise architectuur) geen eigen salarishuis hebben. Consultants binnen de Big Four hebben ook ander salarishuis dan accountants en belastingadviseurs. Ook bij Atos, IBM en Accenture is een verschil tussen Consulting en Technology. Volgens mij is wordt het dan vrij lastig voor Cap om de toppers binnen te slepen, zeker als je de huidige lease-regeling nog erbij pakt.
Daar heb ik een keer een discussie over gehad met de oude CEO van Consulting, ik had namelijk precies hetzelfde idee. Maar de toenmalige CEO vond dat Consulting zich dan uit de markt zou prijzen en het was ook niet in lijn met het HR-beleid.

Vond het niet erg dat die een paar maanden later vertrok, als je je zo laat piepelen door HR ben je de naam CEO niet waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Blik1984 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 20:20:
[...]

Daar heb ik een keer een discussie over gehad met de oude CEO van Consulting, ik had namelijk precies hetzelfde idee. Maar de toenmalige CEO vond dat Consulting zich dan uit de markt zou prijzen en het was ook niet in lijn met het HR-beleid.

Vond het niet erg dat die een paar maanden later vertrok, als je je zo laat piepelen door HR ben je de naam CEO niet waard
Tsja...inderdaad, helemaal met je eens.

Maar uit de markt zou prijzen? Lijkt me een kulverhaal. Hoe doen die andere partijen dat dan? Daar betaal je ook dikke pegels als je die inhuurt.

En als dat echt zo is, dan heb je een te grote overhead en/of kun je geen projecten met fatsoenlijke marge verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
_vision schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 11:58:
[...]

Tsja...inderdaad, helemaal met je eens.

Maar uit de markt zou prijzen? Lijkt me een kulverhaal. Hoe doen die andere partijen dat dan? Daar betaal je ook dikke pegels als je die inhuurt.

En als dat echt zo is, dan heb je een te grote overhead en/of kun je geen projecten met fatsoenlijke marge verkopen.
3x raden waarom de nieuwe CEO de helft van de secretaresses en andere overhead heeft ontslagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26
Strider schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:21:
[...]

Ik heb 2 brieven ontvangen waarin gevraagd werd om het schadeformulier op te sturen. Maar ik heb nooit een mail ontvangen. Misschien dat Alphabet dit proces heeft gewijzigd.

Gisteren dacht ik dat dit bedrag alleen maar bestond uit het eigen risico @ €136,-, maar nu ik het nog een keer lees, gaat het zo te zien over het gehele schadebedrag 8)7 . Werd geschat op +/- 550,-
Heeft er ooit iemand schade gereden met een Alphabet contract? Alphabet heeft mij verzekerd dat er geen consequenties zouden zijn ondanks dat ik mijn schadeformulier te laat heb verzonden. Ik heb de schade laten maken, en nu staat er bij mijn schadenr:

Bedrag doorbelasten: € 135,-
Eigen risico: € 135,-

Ik vraag me af of dit normaal is, ook al is het de eerste keer dat je schade rijdt? Weet iemand hier iets meer van. In het Capgemini leasecontract staat dat je bij de eerste keer dat je schade rijdt geen eigen risico hoeft te betalen, maar ik weet nu niet of Alphabet altijd dat eigen risico door belast aan Capgemini.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alphabet belast het door aan Capgemini, de vraag is of Capgemini het doorbelast aan de werknemer. Met mijn schadegeval (van de weggegleden door de sneeuw en een kromme velg opgelopen) heb ik nooit wat gehoord. Alphabet heeft het doorbelast aan Capgemini en Capgemini heeft het betaald.
Was toen 91 euro schade, viel ook mee. Eerste schade idd niet zelf betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 13-08-2014 20:09 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26
Tsurany schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 20:09:
Alphabet belast het door aan Capgemini, de vraag is of Capgemini het doorbelast aan de werknemer. Met mijn schadegeval (van de weggegleden door de sneeuw en een kromme velg opgelopen) heb ik nooit wat gehoord. Alphabet heeft het doorbelast aan Capgemini en Capgemini heeft het betaald.
Was toen 91 euro schade, viel ook mee. Eerste schade idd niet zelf betalen.
Hmm afwachten dus, ik weet alleen dat Alphabet ook een kopie van de laatste 'schade formulier' brief naar Capgemini heeft gestuurd. Hopelijk gaat er nu niet een automatisch proces in werking waarbij Capgemini zegt, mooi nu hoeven wij geen eigen riscio te betalen 8) :/

BlaBlaBla

• Prx
Bij mijn schade, enkele jaren geleden, stond dat ook zo vermeld. Er is nooit een bedrag in rekening gebracht. Het huidige systeem is zo dat je voor de eerste schade 0% eigen risico kwijt bent, bij de tweede 50% en de derde en opeenvolgende schades kosten je 100% eigen risico. Dat is volgens mij de afgelopen jaren niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 99% gewijzigd door _eLMo_ op 20-02-2018 19:00 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
@marowi

Als je 4 jaar werkervaring relevant is, dan kun je gewoon onderhandelen omdat je niet als YP-er wordt aangenomen. Mocht je iets totaal anders willen doen, dan is onderhandelen zo goed als onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:02
Kleine bedrijven willen meer de zaak draaiende houden.
Capgemini bied dan inderdaad meer.

Als je 4 jaar werkervaring heb ben je medior. Maar het ligt er dan wel aan wat je hebt gedaan in die tijd, hoe hoog je ingeschaald word.

Anders post even kort wat je vakgebied / ervaring is als je dat wil delen. Zijn er vast hier mensen die wat zinnigs kunnen zeggen. Dan wel niet in een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik twijfel even, maar ik dacht dat een leasemotor wel mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Ik ben ondanks werkervaring wel als YPer binnengekomen, maar wel in een hogere schaal. Zodat ik in ieder geval niet achteruit ging in salaris. Dus er zijn wel wat mogelijkheden, maar ze zijn niet heel flexibel ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
_eLMo_ schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:26:
Waarschijnlijk heb ik volgende week een eerste gesprek bij Capgemini. Een vriend van me werkt bij jullie, en heeft het best naar zijn zin wat betreft opleidingsmogelijkheden etcetera (YP).

Ik zelf ben al een jaartje of 4 aan het werk, en vraag me af of Capgemini een plek is voor mij. Ik verveel me snel bij kleine bedrijven merk ik, het gaat allemaal wat te langzaam, ook is er vaak te weinig plek voor scholing, en ben ik bang dat ik ga achterlopen..

Wat dat betreft zit het wel goed bij Capgemini geloof ik, alleen twijfel ik een beetje over primaire en secundaire beloning, volgens mij zit de "standaard" trap bij Capgemini nu een stuk onder wat ik verdien, en persoonlijk geef ik niks om een lease-bak (misschien nog een lease-motor, maar dat kan weer niet).

Hoe flexibel is Capgemini in het aanpassen van je instap niveau zodat de voorwaarden die zij bieden enigzins aansluiten op je huidige voorwaarden?
Ikhad 2.5 jaar ervaring toen ik binnenkwam en ben binnengekomen als sr. Consultant. Scheelde natuurlijk wel dat ik ook consultant was in mijn vorige baan.

Als je geen lease-auto wilt is dat alleen maar fijn voor je, leasebudget wordt gezien als mobiliteitsbudget dus jekunt ook je eigen auto rijden of idd een lease-motor. Bedenk je alleen wel dat je ook in de winter een uur op een motor kan zitten, weetniet hoe prettig dat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:49
Anoniem: 611056 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 09:18:
[...]
Klinkt goed Joerie! Proficiat en veel succes met je nieuwe klant. Ben zelf ook via de XperienceDay binnengekomen bij Cap (per 1 september) :). Vraagje, heb jij een collectieve verzekering afgesloten bij Cap? En zo ja, kan dat ook wanneer je begonnen bent (ik heb nl. geen invul formulier en gedetailleerde info m.b.t. de voorwaarden) En heb je de WGA-hiaat verzekering afgesloten?

Groeten en succes!
Thanks!
Ik heb geen verzekeringen afgesloten. Wellicht ga ik dit nog wel doen. Alle informatie die je nodig hebt krijg je in de eerste 2/3 dagen (onboarding) hierin komen alle processen binnen Cap aan bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 21:53
Blik1984 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 21:58:
[...]

Ikhad 2.5 jaar ervaring toen ik binnenkwam en ben binnengekomen als sr. Consultant. Scheelde natuurlijk wel dat ik ook consultant was in mijn vorige baan.

Als je geen lease-auto wilt is dat alleen maar fijn voor je, leasebudget wordt gezien als mobiliteitsbudget dus jekunt ook je eigen auto rijden of idd een lease-motor. Bedenk je alleen wel dat je ook in de winter een uur op een motor kan zitten, weetniet hoe prettig dat is
Dat hele leasemotor verhaal is leuk inderdaad tot het gaat regenen en koud is ;) of gaat sneeuwen.. Ik vraag me af of het mogelijk is een Volkswagen Up te leasen (bijvoorbeeld) en een motor.. theoretisch moet dit misschien nog passen ook. Met een up hou je behoorlijk wat geld over per maand hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 486041

ls789 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:49:
[...]

Dat hele leasemotor verhaal is leuk inderdaad tot het gaat regenen en koud is ;) of gaat sneeuwen.. Ik vraag me af of het mogelijk is een Volkswagen Up te leasen (bijvoorbeeld) en een motor.. theoretisch moet dit misschien nog passen ook. Met een up hou je behoorlijk wat geld over per maand hehe
Ik heb dat ooit nagevraagd bij de Leaseadministratie, maar het antwoord daarop is nee. Een persoon - een voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 101% gewijzigd door _eLMo_ op 20-02-2018 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ls789 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:49:
[...]

Wel kan je een motor zelf betalen en dan met je tankpas vol gooien, daar is wel een regeling voor. Of die moet met de nieuwe leaseregeling afgeschaft zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
@marowi

Dat is dus relevante ervaring, zeker als je nu vergelijkbaar werk zou gaan doen bij Cap. Met jouw ervaring zou ik mij richten op de grade senior consultant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jas-purr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
_vision schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 13:54:
@marowi

Dat is dus relevante ervaring, zeker als je nu vergelijkbaar werk zou gaan doen bij Cap. Met jouw ervaring zou ik mij richten op de grade senior consultant.
Ik zou er inderdaad altijd op mikken! Nee heb je...

Momenteel ben ik zelf ook bezig met grading (BA level 1 is inmiddels ingediend), zodat ik eind dit jaar het papierwerk voor Senior in kan dienen. Ik begreep echter van mijn manager dat de criteria (iig binnen FS) waren aangescherpt.

Om SC te kunnen worden heb je qua ervaring nu nodig:
- >3 years of relevant experience for potential A (last 2 years)
Of:
- 4 years minimum for potential B (last 2 years)

Nu ben ik zelf met 1 jaar werkervaring ingestroomd als YP'er en merk wel dat ik ietsjes sneller ging, maar dat was vrij snel bijgehaald door iedereen. Momenteel ben ik 2,5 jaar in dienst en heb ik afgelopen jaar een A beoordeling gehaald waardoor ik eind dit jaar het dialoog voor SC ga voeren, maar hoor om mij heen wel dat het strenger lijkt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Tsurany schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 11:26:
[...]

Wel kan je een motor zelf betalen en dan met je tankpas vol gooien, daar is wel een regeling voor. Of die moet met de nieuwe leaseregeling afgeschaft zijn.
Kon dat vroeger serieus? Nu mag dat niet voor zover ik weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Jas-purr schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 16:33:
[...]

Ik zou er inderdaad altijd op mikken! Nee heb je...

Momenteel ben ik zelf ook bezig met grading (BA level 1 is inmiddels ingediend), zodat ik eind dit jaar het papierwerk voor Senior in kan dienen. Ik begreep echter van mijn manager dat de criteria (iig binnen FS) waren aangescherpt.

Om SC te kunnen worden heb je qua ervaring nu nodig:
- >3 years of relevant experience for potential A (last 2 years)
Of:
- 4 years minimum for potential B (last 2 years)

Nu ben ik zelf met 1 jaar werkervaring ingestroomd als YP'er en merk wel dat ik ietsjes sneller ging, maar dat was vrij snel bijgehaald door iedereen. Momenteel ben ik 2,5 jaar in dienst en heb ik afgelopen jaar een A beoordeling gehaald waardoor ik eind dit jaar het dialoog voor SC ga voeren, maar hoor om mij heen wel dat het strenger lijkt te worden.
In de praktijk dus altijd 4 jaar. Dat is echt bespottelijk en veel te lang. Hoe lang duurt het dat nu voordat je Managing consultant kunt worden? Ook weer 4 jaar of nog langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tankiej schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 20:14:
[...]

Kon dat vroeger serieus? Nu mag dat niet voor zover ik weet..
Destijds een collega gesproken die zo'n regeling had. Voor Capgemini natuurlijk briljant. Motor verbruikt niet meer dan een auto maar ze besparen enorm op onderhoudskosten voor die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 23:49
Blik1984 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 20:19:
[...]

In de praktijk dus altijd 4 jaar. Dat is echt bespottelijk en veel te lang. Hoe lang duurt het dat nu voordat je Managing consultant kunt worden? Ook weer 4 jaar of nog langer?
Je hebt gelijk, laten we zorgen dat ze hier een jaar van maken. Ervarig is overrated.

Ontopic: Ik ben ook bezig met de grading naar SC. L1 certificering heb ik sinds vorige maand binnen. Maar ik begreep ook van mijn delegate dat ze inderdaad strenger zijn geworden.

[ Voor 19% gewijzigd door trombom op 18-08-2014 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jas-purr
trombom schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 20:50:
[...]

Ik ben ook bezig met de grading naar SC. L1 certificering heb ik sinds vorige maand binnen. Maar ik begreep ook van mijn delegate dat ze inderdaad strenger zijn geworden.
Onze practice zal vanaf 2015 ook over gaan.

Hoe pakt het delegates model voor jou uit, kun je er wat over uitweiden? Heb je B's and C's? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Tsurany schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 20:22:
[...]

Destijds een collega gesproken die zo'n regeling had. Voor Capgemini natuurlijk briljant. Motor verbruikt niet meer dan een auto maar ze besparen enorm op onderhoudskosten voor die auto.
Inderdaad, als dat nu nog zou kunnen dan zou ik dat wel heel tof vinden. Kan ik lekker op de motor als het mooi weer is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 96% gewijzigd door _eLMo_ op 20-02-2018 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Laatst online: 11-06 17:24
_eLMo_ schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:26:
[...]

Is dit haalbaar / logisch voor iemand zonder consultancy ervaring?
Ja hoor, de hele terminologie consultant->senior consultant->managing consultant etc. is maar een naampje.
Ik heb simpel 3e lijns helpdesk werk gedaan en dan vinden ze je ook een consultant.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jas-purr
_eLMo_ schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:26:
[...]

Is dit haalbaar / logisch voor iemand zonder consultancy ervaring?
Ik ken meer mensen die zonder concrete consultancy ervaring toch als senior of als managing zijn ingestroomd. Wel zijn er met hun specifieke afspraken gemaakt over het behalen van bepaalde certificering(en) binnen x tijd. Zoiets zou je denk ik wel kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
trombom schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 20:50:
[...]

Je hebt gelijk, laten we zorgen dat ze hier een jaar van maken. Ervarig is overrated.
Ervaring is helemaal niet overrated, ervaring is erg belangrijk, helemaal als het relevante werkervaring. Maar het is stom om te denken dat iemand pas met 4 jaar ervaring klaar is om Senior Consultant te worden. Helemaal als iemand al uitblinkt zou die prima binnen 2 jaar sr. consultant kunnen worden. En de gemiddelde YP-er bij 3 jaar. Zo hou je mensen vast in een lagere grade, dit houdt progressie in salaris tegen en zorgt uiteindelijk voor ontevreden medewerkers. Ook aan de business-kant zorgt het voor vertraging, je kunt iemand niet tegen een hoger tarief verkopen waardoor je minder verdient als Capgemini zijnde.

Capgemini is daarin echt een stuk conservatiever dan de concollega's

[ Voor 10% gewijzigd door Blik1984 op 19-08-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 23:49
Als klant zou ik het echt totaal niet serieus nemen als je een senior naar me toe stuurt met 2 jaar ervaring. Ik ben het echter wel met je eens dat er niet een specifieke termijn voor moet staan.

Over het delegate model, ik heb eigenlijk alleen maar b's :) Ik heb een delegate die heel enthousiast is en het leuk vindt om collega's te zien groeien en ze ook uitdaagt om te groeien.
Voornaamste B's:

- Meer persoonlijk contact en een delegate denkt actief met je mee over bijvoorbeeld je pop. Hij kan ook zomaar een bericht sturen als hij wat over je leest of bellen hoe het gaat.
- De delegate weet wat je doet, omdat hij ipv 150 'slechts' 10 man heeft. Ik krijg ook concrete feedback op hoe ik bepaalde dingen heb aangepakt
- Delegate neemt de tijd voor je en onderneemt in no time actie als je een vraag hebt.

Moet ik wel aan toevoegen dat er een commitment wordt gevraagd van twee jaar aan de delegates. Ik weet ook dat er delegates zijn die, als er bijvoorbeeld een mooie uitdaging in het buitenland voorbij komt, het voor gezien houden. Is daarom wel van belang dat collega's niet zo maar delegate worden en ook kunnen worden gehouden aan deze twee jaar. Dat is wel een C-tje, maar niet voor mij.

Als je meer wilt weten stuur je maar een DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
trombom schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:11:
Als klant zou ik het echt totaal niet serieus nemen als je een senior naar me toe stuurt met 2 jaar ervaring. Ik ben het echter wel met je eens dat er niet een specifieke termijn voor moet staan.
Dat is heel arbitrair, in de zin van het woord ben je met 5 jaar natuurlijk ook nog geen senior. Ik vind sr. Consultant als 2de level sowieso een nogal onhandige titel. Uberhaupt zijn de titels binnen Cap niet echt herkenbaar in de markt. principal consultant zegt natuurlijk ook geen helemaal niks, terwijl dat toch het 4de level is.

Daarnaast denk ik niet dat Iemand met 2 jaar ervaring snel alleen naar een klant gestuurd wordt.

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:16
Verbaast me dat er kennelijk termijnen zijn aan grade-promotie. Dat was in het verleden niet, toen werd gewoon gekeken of je aan de voorwaarden voor de volgende grade voldeed, los van hoe lang je al in je grade zat.

Binnen twee jaar naar de volgende grade was niet gebruikelijk maar kon wel...

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 14:08

Jentae

Houdt van aglets.

Ik denk dat dit ook per business unit verschilt. Binnen AppsTwo / CSD zijn er voldoende collega's die eerder dan de gestelde termijnen groeien naar de volgende grade.

Eer aan je korf (haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616076

Hoi Gatherers of Tweakers(?)!

Mijn naam is Mandy en ik ben front-end developer (Command-d, snap je 'm? :P ).

Begin september heb ik een gesprek voor de functie van YP front-end developer Digital Customer Experience oOo .

Omdat ik Capgemini eigenlijk niet zo goed ken, ben ik gisteren naar de Experience Day geweest. Ik hoopte daar met front-end devs te kunnen spreken over de functie om mij zo een beter beeld te kunnen vormen. Helaas kon dit niet want er was niemand aanwezig van DCX :(

Uiteindelijk heb ik telefonisch contact gehad met een senior front-end dev van DCX en aan hem mijn vragen gesteld.

Omdat ik graag meer input wil en meerdere meningen wil horen, ben ik in dit forum ook op zoek naar front-end developers die bij Capgemini werken. Hoeft niet perse van DCX te zijn.

Mijn vragen zijn:

1. Waar bestaan de werkzaamheden van de front-end dev uit?

2. Hoe ervaar jij de werkdruk (work/life balance) (mogen ook andere Cappers zijn ;))

3. Wat voor certificaten en curssusen kan een front-end dev bij Capgemini behalen en doen?

4. Omdat ik bijna 10 jaar Mac ervaring heb, werk ik zelf erg graag op een Mac. Kan dit of moet je op een Windows werken? Met welke programma's (Sublime als code editor, Codekit, Tower etc) werk je of is dit afhankelijk van de klant?

5. Wat houdt het consultancy deel in voor de YP front-end dev?

Overigens was de Experience Day echt super en zie ik mezelf wel voor Capgemini werken d:)b
Er is blijkbaar wel een foutje gemaakt ergens; ik sta bij Capgemini als senior in het bestand terwijl ik kom voor een YP functie. Daarom heb ik eerst een gesprek en dan pas de testen ipv andersom. Dus dat.

Als iemand m'n vragen kan beantwoorden; alvast heel erg bedankt en ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

2. Daar moet je zelf je grenzen in aangeven. Capgemini nodigt je voor alles uit en als je alles accepteert zit je vijf dagen per week 's avonds bij Capgemini. Je moet zelf dus kiezen waar je wel aan bij wilt dragen en wat je laat schieten.

5. Consultancy is niks anders dan bij de klant je werk doen. Zeker als YP'er zit je niet snel in de adviserende rol en consulteer je niet daadwerkelijk. Meestal kom je in een scrum team bij een klant te zitten.

De rest laat ik open voor front-devvers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb nog maar weinig ervaring (over een week is m'n proeftijd verlopen :P) maar over vraag 2: in mijn korte ervaring is de werkdruk niet heel hoog. Ik ken iemand bij Deloitte en daar heerst veel meer een high-performancecultuur en is de werkdruk veel hoger. Goeie kans dat het bijbehorende salaris ook hoger is, maargoed. Ik ben daar niet zo het type voor dus ik vind het prima zo. ;)

Of je op een Mac kan werken of niet hangt volgens mij voornamelijk van de klant af. Bij mij is het zo dat ik de werklaptop (ik heb geen Macs gezien, alleen Thinkpads) niet gebruik maar bij de klant aanschuif. Wellicht kan je die vraag dan bij de betreffende klant neerleggen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Als work-life balance belangrijk is voor je, moet je Accenture mijden als de pest.
Gewoon niet eens over nadenken.

Cap is dan goed voor je. CGI is een zinkend schip momenteel, Ordina is op zich wel aardig stabiel, Sogeti schijnt ook wel aardig te zijn, over Atos hoor je zo weinig en zijn de reacties hier op het forum zo fel als iemand iets negatiefs post, dat het al bijna niet veel zijn kan.

Zou ik zelf voor een detacheerder moeten kiezen nu (ben net een half jaar uit de detachering), zou ik Cap serieus overwegen (mits ik wat geregeld zou kunnen krijgen met ivm hun waardeloze leaseregeling).

Maar als YP is Cap een hele goede eerste stap in je carriere.

[ Voor 17% gewijzigd door avotar op 22-08-2014 10:30 ]

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
avotar schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:28:
Als work-life balance belangrijk is voor je, moet je Accenture mijden als de pest.

Cap is dan goed voor je. CGI is een zinkend schip momenteel, Ordina is op zich wel aardig stabiel, Sogeti schijnt ook wel aardig te zijn, over Atos hoor je zo weinig en zijn de reacties hier op het forum zo fel als iemand iets negatiefs post, dat het al bijna niet veel zijn kan.

Zou ik zelf voor een detacheerder moeten kiezen nu (ben net een half jaar uit de detachering), zou ik Cap serieus overwegen (mits ik wat geregeld zou kunnen krijgen met ivm hun waardeloze leaseregeling).

Inwork en Neomax zijn opzich ook nog wel goed op weg. Peak-IT echter niet "meer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

mugenmarco schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:40:
[...]

Inwork en Neomax zijn opzich ook nog wel goed op weg. Peak-IT echter niet "meer".
Is peak-it dat ooit geweest dan?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die drie zitten in een andere markt. Cap, Ordina, CGI zitten in HBO/WO opgeleide consultants voor software development, test, informatie- en business analyse, PM etc. Neomax, Inwork, Peak IT zitten voornamelijk in MBO (en een klein beetje HBO) opgeleide consultants voor helpdesk en beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
avotar schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:44:
[...]

Is peak-it dat ooit geweest dan?
lijkt mij ook niet ;) naar mijn mening is Peak IT geen grote speler op het gebied van consultancy... meer een uitzendbureau voor helpdeskmedewerkers en wat systeembeheerders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41
Een Mac kan wel, maar die moet je volgens mij gewoon zelf betalen. Ik heb wel wat collega's die ook werken op een MAC, maar deze hebben ze geloof ik zelf betaald. Ook zit er niet echt support op van de IT show van Cap. Er zijn ondertussen op WIKI wel wat installatie handleidingen etc. te vinden.

Maarja, ik vraag me dan af, waarom zou je in hemelsnaam een erg dure MAC gaan aanschaffen voor zakelijk gebruik..... Volgens mij werken ook vele klanten van Cap niet op Mac's.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Weten jullie hoe het komt dat er alleen een saldo staat van wat ik moet betalen bij mijn mobility concept?

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/30ea00b9d5ba6b1dbd0ee788310aa634.png

Dit is mijn eerste kwartaal (nieuwe auto). Ik zie bij andere dat er staat -250 euro en dan staat er een regel onder met ''per maand 80 euro"...

Mij is het dus -22 euro.. is dit dan per maand ook minder of? hoe berekenen ze dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-06 23:48
Dat is gewoon het totaal wat je opgebouwd of extra verbruikt hebt vanaf 01-05-14 tot en met de dag van vandaag. Het overzicht rechts van hetgene wat je nu laat zien laat aan het eind van de periode je leasetarief zien +- hetgene je per maand terug krijgt of bij gaat betalen.

Zie hier, zoals je ziet is goed auto onderzoek best de moeite waard ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/8f63dba2e44d3922bcc077e6c415ad18.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypetrax
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 10:01
avotar schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:28:

Als oud Atos-er kan ik je verhaal bevestigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Tedillac schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:02:
Dat is gewoon het totaal wat je opgebouwd of extra verbruikt hebt vanaf 01-05-14 tot en met de dag van vandaag. Het overzicht rechts van hetgene wat je nu laat zien laat aan het eind van de periode je leasetarief zien +- hetgene je per maand terug krijgt of bij gaat betalen.

Zie hier, zoals je ziet is goed auto onderzoek best de moeite waard ;)
[afbeelding]
snap het niet helemaal.. bij jou staat er ''te verrekenen 780 *ongeveer)''

moet je dat betalen? of..

kan ik niet smpelweg die -22 door 4 delen.. en dus ongeveer 5 euro extra per maand betaal volgende periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
wat ik mij ook afvroeg, lopen alle termijnen voor iedereen gelijk? of is dit per persoon verschillend?
Ik heb dus in juli mijn leaseauto ontvangen (3 juli), is mijn eerste termijn dan eind oktober afgelopen? of eind augustus (er van uitgaan dat ze per kwartaal werken, welke voor iedereen gelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
ls789 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:45:
[...]

snap het niet helemaal.. bij jou staat er ''te verrekenen 780 *ongeveer)''

moet je dat betalen? of..

kan ik niet smpelweg die -22 door 4 delen.. en dus ongeveer 5 euro extra per maand betaal volgende periode?
Wat er bij hem staat als 'te verrekenen' is gewoon zijn leaseprijs voor deze periode, inclusief eventuele korting/bijbetaling.

Je kan het simpelweg door 4 delen inderdaad, dat komt er elke maand bij of gaat er af voor de komende periode. Maar aan het einde komt nog wel de verreking met het 'extra' deel van het brandstofbudget (het deel boven de 115%). Dus het kan zijn dat je nog positief komt te staan :)
ls789 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:08:
wat ik mij ook afvroeg, lopen alle termijnen voor iedereen gelijk? of is dit per persoon verschillend?
Ik heb dus in juli mijn leaseauto ontvangen (3 juli), is mijn eerste termijn dan eind oktober afgelopen? of eind augustus (er van uitgaan dat ze per kwartaal werken, welke voor iedereen gelijk is).
Ja, lopen voor iedereen gelijk. De periodes lopen van 1 januari t/m 30 april, 1 mei t/m 31 augustus, 1 september t/m 31 december. Ze werken per trimester, dus periodes van 4 maanden.

Het kan zijn dat jouw periode voor het eerst pas eind december wordt afgesloten. Ik weet niet precies waar de grens ligt, maar als de periode te kort is dan wordt de eerste afrekening opgeschoven naar de volgende periode. Ik kreeg zelf mijn auto vorig jaar eind augustus, 1 week voor het einde van de periode. Dus toen voor mij was de eerste afrekening pas vanaf 1 januari. Een collega kreeg zijn auto in maart en krijgt vanaf 1 september pas zijn eerste afrekening.

Maar ik weet dus niet precies waar de grens ligt, of bij jou wel gewoon op 1 september voor het eerst wordt verrekend of dat de volgende periode pas wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Tankiej schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:38:
[...]

Wat er bij hem staat als 'te verrekenen' is gewoon zijn leaseprijs voor deze periode, inclusief eventuele korting/bijbetaling.

Je kan het simpelweg door 4 delen inderdaad, dat komt er elke maand bij of gaat er af voor de komende periode. Maar aan het einde komt nog wel de verreking met het 'extra' deel van het brandstofbudget (het deel boven de 115%). Dus het kan zijn dat je nog positief komt te staan :)

[...]

Ja, lopen voor iedereen gelijk. De periodes lopen van 1 januari t/m 30 april, 1 mei t/m 31 augustus, 1 september t/m 31 december. Ze werken per trimester, dus periodes van 4 maanden.

Het kan zijn dat jouw periode voor het eerst pas eind december wordt afgesloten. Ik weet niet precies waar de grens ligt, maar als de periode te kort is dan wordt de eerste afrekening opgeschoven naar de volgende periode. Ik kreeg zelf mijn auto vorig jaar eind augustus, 1 week voor het einde van de periode. Dus toen voor mij was de eerste afrekening pas vanaf 1 januari. Een collega kreeg zijn auto in maart en krijgt vanaf 1 september pas zijn eerste afrekening.

Maar ik weet dus niet precies waar de grens ligt, of bij jou wel gewoon op 1 september voor het eerst wordt verrekend of dat de volgende periode pas wordt..
Dat tweede deel snap ik :) dank!

Het eerste deel ook behalve het brandstofbudget... bedoel je hiermee de prive kilometers? Die staan namelijk op een vast budget en neem aan dat dit minder is als je zuiniger rijdt of meer is als je onzuiniger rijdt.
Of bedoelde je iets anders met die 145%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
ls789 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:11:
[...]

Dat tweede deel snap ik :) dank!

Het eerste deel ook behalve het brandstofbudget... bedoel je hiermee de prive kilometers? Die staan namelijk op een vast budget en neem aan dat dit minder is als je zuiniger rijdt of meer is als je onzuiniger rijdt.
Of bedoelde je iets anders met die 145%.
Ik bedoel het extra deel brandstofbudget dat begin dit jaar erbij is gekomen. Bij 14% bijtelling en lager auto's is de brandstofnorm nu 145%, bij 20% is dit 130% en 25% bijtelling is nog steeds 115%.

Het deel wat je niet gebruikt hebt boven de 115% krijg je terug als je onder de normkilometrage zit:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/293gefn.jpg

Overigens krijg ik nu de melding bij het dashboard dat de privé kilometers aangepast zijn, m'n saldo is nu ook lekker omhoog gegaan!
Capgemini heeft de norm voor privekilometers vastgesteld op 11.500 km per jaar. De correctie tot 1 mei is via het salaris van augustus uitbetaald. Vanaf 1 mei wordt deze getoond in het dashboard en wordt automatisch meegenomen bij de eerstvolgende periode afsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Tankiej schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:16:
[...]

Ik bedoel het extra deel brandstofbudget dat begin dit jaar erbij is gekomen. Bij 14% bijtelling en lager auto's is de brandstofnorm nu 145%, bij 20% is dit 130% en 25% bijtelling is nog steeds 115%.

Het deel wat je niet gebruikt hebt boven de 115% krijg je terug als je onder de normkilometrage zit:
[afbeelding]

Overigens krijg ik nu de melding bij het dashboard dat de privé kilometers aangepast zijn, m'n saldo is nu ook lekker omhoog gegaan!

[...]
is die 145% niet al verrekend dan.. ik zit 0.14 onder de norm (die is 4.74 en heb zelf 4.6 gereden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
ls789 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:23:
[...]

is die 145% niet al verrekend dan.. ik zit 0.14 onder de norm (die is 4.74 en heb zelf 4.6 gereden).
Dat is je nieuwe norm geworden inderdaad. Maar als je onder de kilometrage zit dan krijg je dat deel van je brandstofbudget ook nog terug (volgens de berekening in dat plaatje). Zo krijg ik over vorige periode een aardig deel terug omdat ik geen 36k km per jaar rijd. Dat verwacht ik van deze periode ook voor mijzelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
ik neem aan dat dit alleen voor de prive kilometers is? want anders kan je zakelijke klussen gaan weigeren of iets omdat je dan onder de kilometrage blijft haha

Verder rij ik denk meer prive dan 11.500.. zal zo rond de 15.000 uitkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
ls789 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 15:37:
ik neem aan dat dit alleen voor de prive kilometers is? want anders kan je zakelijke klussen gaan weigeren of iets omdat je dan onder de kilometrage blijft haha

Verder rij ik denk meer prive dan 11.500.. zal zo rond de 15.000 uitkomen ;)
Er staat niet aangegeven of het alleen voor je zakelijke of ook je privé kilometers is, dus ik denk voor het geheel.. Overigens kom ik er zelf niet uit met die berekening. Zal er nog eens verder naar kijken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alleen voor de privé kilometers, voor zakelijke kilometers gebeurt dat niet. De een rijdt meer zakelijke kilometers en de ander minder. Door dat netjes te middelen blijft het voor iedereen betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bagpiper001
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-11-2021
Zo, ik volg dit topic al een tijdje, met name passief, sinds ik uitgenodigd werd bij Cap om de capaciteitentest te komen doen. Deze heb ik afgelopen maandag gedaan en gisteren mocht ik bij de psycholoog aanschuiven. Beide zijn met een positief resultaat afgesloten en vanaf 1 oktober mag ik me ook Capper, Capgeminist of iets wat daarop lijkt gaan noemen! Ik ga aan de slag als YP front end developer binnen sectie K51, zijn er toevallig nog meer tweakers die ik binnenkort als directe collega mag verwelkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251049

Twee vragen:

1. Kan je alleen gebruik maken van de flex-regeling als je je mobiliteitsbudget aan het einde van het jaar laat uitbetalen? Ik dacht dat je eindejaarsbonus hier ook onder viel. Dan kan je het toch gewoon daar vanaf declareren?

2. Heb net mijn tweede salarisverhoging gehad (half jaar in dienst) maar ik zie dat ik niet omhoog ben gegaan qua niveau. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

1. Klopt, eindejaarsuitkering kan je ook gebruiken. Volgens mij gebruiken ze tegenwoordig ook het bruto salaris boven het minimumloon hiervoor zodat je ook telefoons en dergelijken gedurende het jaar kan verrekenen en direct uitbetaald krigjt.

2. Dat kan kloppen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251049

Oke. Op dit moment laat ik mijn mobiliteitsvergoeding uitbetalen per maand. Dat houdt dus in dat ik niets kan declareren? Stel dat ik er nu voor kies om de rest van dit jaar uit te laten betalen in december, zou het dan alsnog kunnen dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan je eindejaarsuitkering ook gebruiken. Er staat trouwens een keurig document op Talent waarin exact staat beschreven hoe het systeem werkt.

[ Voor 53% gewijzigd door Tsurany op 01-09-2014 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
Als je een tablet bestelt in het buitenland (Amazon DE), kan je die dan ook declareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mits hij aan de juiste voorwaarden voldoet is de herkomst geen enkel probleem. Let wel even op de extra eisen wanneer je in een andere valuta zou betalen, dan moet je iets meer bewijs aanleveren.
Tablets mogen slechts tot een beperkt formaat meegenomen worden dus let daar wel goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
Het is een asus memo pad (10 inch). Die voldoet toch wel? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
Viavia28 schreef op maandag 01 september 2014 @ 11:46:
Als we het hebben over declareren, hebben we het dan over acties van bepaalde bedrijfsonderdelen (IS en CC die dit hadden/hebben) of over het 'declareren' van de tablet via de Flex regeling?

[ Voor 34% gewijzigd door Prx op 01-09-2014 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Viavia28 schreef op maandag 01 september 2014 @ 11:46:
Zou het even controleren, er zijn eisen aan het schermformaat. Volgens mij max 7 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
Prx schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:30:
[...]

Als we het hebben over declareren, hebben we het dan over acties van bepaalde bedrijfsonderdelen (IS en CC die dit hadden/hebben) of over het 'declareren' van de tablet via de Flex regeling?
Via de Flex regeling.

Maximaal 7 inch? Dat is maar net iets groter dan een telefoon.. ik zie dan de toegevoegde waarde niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01:07

Fab1Man

Live life to the fullest

Naar mijn idee is de max inderdaad 7 inch. Niet omdat Cap dat vindt, maar vanwege de fiscus die een tablet van max 7 inch als vergoeding accepteert.
Pagina: 1 ... 32 ... 83 Laatste