Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-06 22:48
Ik ben op zoek naar een eerste dslr nu onze compactcamera de geest heeft gegeven. Ik vond de foto's toch al niet mooi, dus zo erg is dat niet. Nu fotograferen wij weinig. De camera wordt door het 'gezin' gebruikt, een keer per maand misschien. Erg uitgebreid hoeft het allemaal niet. Nu zag ik op Marktplaats een Canon 400d voor 150,- met de standaardlens. Is dit bedrag voor die camera redelijk te noemen of mag er nog wat van de prijs af als het aan jullie zou liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Lijkt mij een prima prijs. Wat afdingen kan altijd natuurlijk op marktplaats.

Maar hij is wel aardig oud verder de 400d, voor onder de 300 euro heb je ook een nikon d3100 / canon 1100d en dan heb je wel garantie (en een nieuwe). Maar misschien boven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-06 22:48
Kan er veel mis zijn met zo'n ding als er geen zichtbare valschade te zien is? Het aantal 'clicks' o.i.d. is me bekend (aantal foto's). Zijn er verder nog bekende aandachtspunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
Aangezien ik mijn Canon 650D voor onweersfotografie wil gaan gebruiken en ik dus geen trillingen wil zat ik naar de volgende afstandbediening te kijken: pricewatch: Canon RS-60E3

Weet iemand hier of er met deze afstandbediening foto's zonder vertraging en ook film aan en uit mee gezet kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Redelijk zonder vertraging, maar filmpjes aan en uitzetten lukt niet, omdat hij enkel de sluiter kan bedienen en verder niets. Er zijn trouwens ook legio goedkopere versies op ebay te vinden.

Overigens zou ik voor onweersfotografie vooral kiezen voor 30sec sluitertijd en dat aanzetten met 2sec vertraging. De afstandbediening is er dan voor om hem continu te laten lopen, dus heb je sowieso geen last van eventuele vertraging.

[ Voor 38% gewijzigd door Universal Creations op 30-01-2013 20:12 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Universal Creations schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:06:
Redelijk zonder vertraging, maar filmpjes aan en uitzetten lukt niet, omdat hij enkel de sluiter kan bedienen en verder niets. Er zijn trouwens ook legio goedkopere versies op ebay te vinden.

Overigens zou ik voor onweersfotografie vooral kiezen voor 30sec sluitertijd en dat aanzetten met 2sec vertraging. De afstandbediening is er dan voor om hem continu te laten lopen, dus heb je sowieso geen last van eventuele vertraging.
Ja oke, dus eigenlijk is een afstand bediening helemaal niet nodig als het goed begrijp? Omdat het eigenlijk geen toegevoegde waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is wel nodig als je niet zelf continu de sluiter in wil drukken na elke foto. Met een afstandbediening in vergrendelstand zorgt ervoor dat je gewoon zelf kunt genieten van het onweer en de camera blijft foto's nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Universal Creations schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:19:
Is wel nodig als je niet zelf continu de sluiter in wil drukken na elke foto. Met een afstandbediening in vergrendelstand zorgt ervoor dat je gewoon zelf kunt genieten van het onweer en de camera blijft foto's nemen.
Dan ga ik een el cheapo afstandbediening zoeken op Ebay. Bedankt voor de informatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Neem dan gelijk een draadloze van Phottix of zo : Erg grappig om mensen te laten schrikken als een camera op een plein staat en ineens een foto maakt :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:20
Universal Creations schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:19:
Als je nog geld wilt uitgeven aan onweersfotografie kan je ook een PatchMaster 3 in 1 kopen. (link is voor Canon)
Kan je ook gebruiken om waterdruppels te fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 10:46
Ik ben op zoek naar een fotocamera. Of ik hier goed zit weet ik niet helemaal zeker. Misschien moet ik wel juist in [Aankoopadvies] Compactcamera zijn, maar dat hoor ik graag van jullie. Ik erger me altijd aan ruis etc en ik denk dat ik daarom iets met een grote sensor wil.

Budget
Budget is rond de 300 euro. Prijs/kwaliteit verhouding vind ik wel belangrijk. Geen harde lijn dus, en een voordeeltje is altijd welkom.

Objectieven in bezit?
Nee

Doel
Alles in 1 camera. Mijn vrouw gaat hem vooral gebruiken. Dus vooral kids+vakantie fotos zowel binnenshuis als buitenshuis. Als er in de bergen een steenbok op een afstandje te zien is wil ik die wel mooi erop kunnen krijgen, maar er worden ook wel eens fotosessies geschoten met neefjes nichtjes op de bank.

Filmen
Filmen is niet belangrijk. Het moet wel even kunnen, maar voor de rest geen eisen. Dan koop ik liever tzt een echte videocamera.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ja, het moet vooral makkelijk zijn voor mijn vrouw. Overigens denk ik dat een dSLR overkill is omdat we ons niet gaan verdiepen in de vele opties van zo'n toestel.

Overige wensen
Het is eigenlijk als vervanging van een compact camera. Het moet eenvoudig blijven, maar wel kwaliteit leveren. Het formaat mag wat groter zijn, maar zonder de noodzaak om regelmatig lenzen te wisselen. Ook wil ik niet extra hoeven te investeren in extra lenzen, dus een allround lens erbij is goed genoeg. Ik vind kwaliteit voor megapixels gaan. Over het algemeen blijven ze in digitale vorm bewaard alhoewel af en toe een grotere afdruk wordt gemaakt.

Gewenst bereik?
Niet zoveel idee bij. Zoals gezegd als er een dier in de natuur loopt is het leuk om die vast te leggen. Aangezien het lastig is om dichterbij te komen wil ik wel fatsoenlijk kunnen zoomen.

Een kant en klaar antwoord verwacht ik niet direct, maar ik heb nu niet zoveel houvast in de pricewatch. Tips waar ik op moet letten om bovenstaande te bereiken hoor ik dus graag.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als ik die eisen zo lees dan zit je denk ik inderdaad in het verkeerde topic. Een ILC of dSLR met een allround lens met fatsoenlijk telebereik (lees: een superzoomlens) ga je voor rond de 300 euro niet vinden.

Goedkoopste optie wat ik zo snel zie zijn Olympus PEN ILC camera's met de 14-150mm lens. Dat komt ergens tussen de 400 en 500 euro uit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Ik zou opzoek gaan naar een Olympus Pen, en dan een wat ouder type.

pricewatch: Olympus PEN E-P1 Wit

Of net ff 100,- euro meer uitgeven en gelijk een mooi ding bezitten met 17mm lensje erbij
pricewatch: Olympus PEN E-P2 + M.ZD 17mm Pancake Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Lasteraar schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 18:40:
Ik zou opzoek gaan naar een Olympus Pen, en dan een wat ouder type.

pricewatch: Olympus PEN E-P1 Wit

Of net ff 100,- euro meer uitgeven en gelijk een mooi ding bezitten met 17mm lensje erbij
pricewatch: Olympus PEN E-P2 + M.ZD 17mm Pancake Zwart
En dan nog een allround lens er bij bedoel je?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
De olympus pen is me al eerder aangerade ja. Maar kan ik dan niet beter gaan voor pricewatch: Olympus PEN E-P2 + M.ZD ED 14-42mm Zilver
Dan heb ik de E-P2 met een lens die meer bereik heeft.

Superzoom las ik in de faq dit over:
- Optische kwaliteit is minder dan met twee losse lenzen
- Superzooms zijn niet lichtsterk.

Dat lijkt me dan weer ten koste van kwaliteit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, maar met 42mm heb je niet bijster veel Tele. Dus fatsoenlijk inzoomen zoals je dat noemt is er dan niet bij.

Als je flink wat Tele wilt en niet wil wisselen dan ontkom je niet aan een superzoom lens. Heb je nu een compactcamera om ons een beeld te geven van welk zoombereik je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Nu heb ik 3x optische zoom. (f = 6.2 - 18.6mm F= 2.8 - 5.2).

Het 'fatsoenlijk zoomen' heb ik dus express zo beschreven omdat ik eigenlijk geen ervaring met zoomen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Maar voldoet die camera die je nu hebt of zoek je beduidend meer 'zoom' dan je nu hebt? Wat je nu hebt zal grofweg vergelijkbaar zijn met die 14-42 van Olympus.

[ Voor 29% gewijzigd door Orion84 op 02-02-2013 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:12
nero355 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 00:12:
[...]

Ik ben nogal "garantie focussed" dus dat was het eerste waar ik aan dacht eigenlijk. Maar inderdaad is het sowieso niet echt slim om dat soort risico's te nemen met "dubieuze advertenties" :)
En daarom heb ik de Canon 650D nieuw gekocht afgelopen weekend! :P
Ben direct begonnen met het verdiepen van alle mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommmm15
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-05 21:21
Wat is je beschikbare budget?
~€400

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, heb niets in bezit.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Voornamelijk zal ik hem gaan gebruiken voor school. Foto's voor portofolio's ed. Daarnaast uiteraard voor de vakantie en foto's van de hond in het bos. Ik ben een fanatiek voetbal supporter en wil de camera in de toekomst misschien ook wel gebruiken voor sportfoto's.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Geen noodzaak. Hij zal er af en toe voor gebruikt worden maar hier ligt niet de prioriteit.

Ja, telkens de zoeker gebruiken lijkt me soms niet erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommmm15
Zelf heb ik het een en ander vergeleken op dpreview en kwam ik uit op deze modellen: D3200/1100D/600D en de D5200 die wel buiten mijn budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Tommmm15 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 14:19:
Zelf heb ik het een en ander vergeleken op dpreview en kwam ik uit op deze modellen: D3200/1100D/600D en de D5200 die wel buiten mijn budget valt.
Even doorsparen voor een 650D een optie?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommmm15
Het is niet zo dat ik het geld niet heb, maar dat ik het er niet aan uit wil geven. Het wordt mijn eerste spiegelreflex camera en zoek dus geen highend model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In dat geval is er niks mis met D5100 of 600D. En dat is dan al meeeeeer dan voldoende.

Maar waarom kom je bij Spiegelreflexen terecht? Want je zegt "telkens de zoeker gebruiken lijkt me soms niet erg handig", terwijl vandaag de dag juist de zoeker nog het enige echte voordeel van Spiegelreflex is. Voor goede AF met Live-view kan je veel beter terecht bij m4/3, een NEX of Nikon1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Orion84 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 19:47:
Maar voldoet die camera die je nu hebt of zoek je beduidend meer 'zoom' dan je nu hebt? Wat je nu hebt zal grofweg vergelijkbaar zijn met die 14-42 van Olympus.
We willen toch wel meer zoom, dus ik ga toch bij de compacts kijken. Toch bedankt voor de adviezen.
Eigenlijk jammer, dat een superzoom net iets te duur is: pricewatch: Olympus PEN E-PL2 + M.ZD 14-150mm f4.0-5.6 Zilver

[ Voor 23% gewijzigd door Jogai op 04-02-2013 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jogai schreef op maandag 04 februari 2013 @ 20:06:
[...]

We willen toch wel meer zoom, dus ik ga toch bij de compacts kijken. Toch bedankt voor de adviezen.
Eigenlijk jammer, dat een superzoom net iets te duur is: pricewatch: Olympus PEN E-PL2 + M.ZD 14-150mm f4.0-5.6 Zilver
Deze dan ? pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ150 Zwart
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmcfz150

ps. Dubbele lens kit en moeten wisselen zie je niet zitten ?
pricewatch: Olympus PEN E-PM1 + 14-42mm 3.5-5.6 II R + 40-150mm 4.0-5.6 Zilver

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 04-02-2013 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Nikon 1 v1 + 10-30 is een goede keuze. Als je meer zoom nodig hebt weet ik niet meteen een ILC/dslr. Bij de compacts heb je de Nikon P7700.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFrost
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 09:21

iFrost

Vroem vroem

Even een kort vraagje.

Waarom is de pricewatch: Olympus PEN E-PL2 + M.ZD 14-42mm 1:3.5-5.6 II Wit duurder dan de pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 Zwart ?

De E-PL3 is toch nieuwer? Waarom is die dan meer dan €100,- goedkoper?

R5 3600 - GTX1660S - 32GB/3200 - B450M PRO4 - RM550x

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat de E-PL2 niet of nauwelijks meer verkocht wordt. De E-PL3 is nog wel goed verkrijgbaar, waardoor er ook goedkope winkels tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Zelfde heb je bv. ook bij de Canon S100-110, of de SX210-260.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFrost
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 09:21

iFrost

Vroem vroem

Maar.. Wie zou dan meer neertellen voor iets ouders? Bij sommige producten snap ik het wel, maar zoals de PL3, dat is gewoon echt een stap vooruit tov de PL2.. Wel een beetje apart.

R5 3600 - GTX1660S - 32GB/3200 - B450M PRO4 - RM550x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Dubbele lens kit meenemen en wissele zag ik idd niet zo zitten. Toch ziet die set er nu wel mooi uit...

De pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ150 Zwart is toch geen ILC? En als ik die tegenover pricewatch: Olympus SZ-31MR Zilver zet dan is dat een lichtere camera met evenveel zoom. (en vandaag bij iBood voor 200 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jogai schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 11:34:
[...]

Dubbele lens kit meenemen en wissele zag ik idd niet zo zitten. Toch ziet die set er nu wel mooi uit...

De pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ150 Zwart is toch geen ILC? En als ik die tegenover pricewatch: Olympus SZ-31MR Zilver zet dan is dat een lichtere camera met evenveel zoom. (en vandaag bij iBood voor 200 euro)
Tja, de meeste auto's halen ook wel 130 op de snelweg, maar de vraag is hoe.

Als je deze samples vergelijkt met deze, is het snel duidelijk. De Olympus samples zijn nog veelal aan de wijde kant genomen, maar je wil wss niet weten hoe het er ingezoomd uit ziet. :P

Mee eens dat die aan de flinke kant is, en ongeveer het gewicht van een SLR zonder lens, of m4/3 dubbele lens kit. Maar je ben wel meteen klaar, en bied dan goede houvast, bediening, en dubbele battery life. Oh en digitale zoeker natuurlijk, daar ben je in fel zonlicht blij mee.

De iBood ben je lekker goedkoop mee uit, maar gaat het niet uiteindelijk om de foto's waar je over 10 jaar nog naar wil kunnen kijken met plezier ? O-) Een bridge camera is een compromis vergeleken met m4/3, en zo'n compact is nòg minder. Maar wie weet vind je het zelf helemaal zo slecht nog niet. :)

[ Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 05-02-2013 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Ik vind de olympus samples een beetje smudgie eruit zien zoals bijvoorbeeld de bloem tegenover de tuindeuren, en de panasonic dan weer korrelig, zoals bv de openstaande jas van nr 4.

In die vergelijking vind ik het resultaat uit mijn oude compact niet eens zo slecht.

edit:
jesper86 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 12:15:
De iBood ben je lekker goedkoop mee uit, maar gaat het niet uiteindelijk om de foto's waar je over 10 jaar nog naar wil kunnen kijken met plezier ? O-)
Daar gaat het inderdaad om. Maar ik denk dat de mogelijkheden van slr overkill is, en ik wil dus dat het resultaat van point&shoot goed is. Veel mensen lopen tegenwoordig met een slr rond, maar ik geloof niet dat dat het antwoord is, dan moet je ook tijd investeren om de opties te kennen. Daarnaast is het budget beperkt.

[ Voor 33% gewijzigd door Jogai op 05-02-2013 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed bereikbare bedieningen maakt nog niet 'de mogelijkheden van een SLR' hoor, verre van. Bridge is gemaakt voor de automatiek. Iemand die een Bridge koopt wil gemak, en daar doelen ze dan ook op. Al zitten er veel 'extra' mogelijkheden op, een E-PM of die Compact hebben vaak net zoveel functies, maar zitten dan alleen verder in het menu verstopt. De E-PL serie heeft ook een PASM dial. Maar, de mogelijkheden van een SLR is veel meer dan dat.

Het korrelige wat je ziet betekend dat ze conservatiever zijn omgegaan met de ruisreductie, en dan hou je meer detail over. Hedendaagse compacts zijn daar vaak een beetje in doorgeslagen en hou je dus alleen maar smurrie over, en met dan ook nog eens twee keer zoveel megapixels, en 10 keer zoveel zoom, kan je je voorstellen dat er niks van het beeld over blijft. Een compact blijft een compact, en van compact naar compact heeft dan ook zelden nut. Een goede lens en processor zoals bridge camera's hebben helpt dan nog iets, maar daar houd het dan wel op, dan is iets als Nikon1 of m4/3 de enige stap omhoog.

Het is jammer dat het wss over je budget gaat, want de V1 doet het heel goed (en was dan ook €900+ bij introductie):
pricewatch: Nikon 1 V1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 + 1 NIKKOR VR 30-110mm f/3.8-5.6 Zwart

Edit: Ik kan de openstaande jas niet vinden (link werkt niet zo). Bedoel je het beeld van de kinderen ?

ps. Vroeger (voor de megapixel en anti-ruis race) waren compacts indd gewoon beter. :+

Als je de foto van de kinderen verkleint naar de resolutie van je oude camera 3000px breed in plaats van 4000 (net even geprobeerd), (en vergeet niet, 1080p beeld bijvoorbeeld is maar 1920x1080), dan zie je dat het eigenlijk een heel scherpe foto is met heel veel detail, omdat die panasonic de foto dus niet door ruisreductie of teveel megapixels verpest. (het zijn er origineel ook maar 12, good thing) Het is 't een of 't ander met een sensor van dat formaat.

[ Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 05-02-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Bridge klinkt dan beter voor mij idd. Of in elk geval voor het hele gezin. Automatisch en gemakkelijk een goede foto schieten, dat is uiteindelijk wat we willen.

Is deze link wel te gebruiken: http://www.dpreview.com/g...-dmc-fz150-review-samples

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Tja je eagle staat er redelijk op, maar dit soort plaatjes kan je zelf met een redelijke smartphone maken tegenwoordig. Zeker in redelijk licht.

Maar wat is precies je weerstand tegen een ILC? Wij hebben mijn schoonzusje en zwager voor hun trouwen een PEN gegeven en die kwamen ook van een compact af. Maken nu prima foto's met dat ding. Als je de lens er niet afhaalt is het gewoon een wat forse compact. Maar wel stukken betere foto's dan de compact die ze hier voor hadden.

Bridge is vaak lomper dan een ILC en heeft een bak zoom aan boord en in slechter licht meer ruis dat de ILC's die een grotere sensor hebben. En de betere bridges zijn soms nog duurder dan de ILC's.

De Nikon 1/ en de PEN's en andere ILC's hebben gewoon de handeling als een compact je moet alleen aan de lens draaien om in te zoomen ipv een knopje drukken. Als mijn schoonzusje dat kan, kan je vrouw (en kinderen) dat ook ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jogai schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:31:
Bridge klinkt dan beter voor mij idd. Of in elk geval voor het hele gezin. Automatisch en gemakkelijk een goede foto schieten, dat is uiteindelijk wat we willen.
Maar misschien kan je eens in een winkel een demonstratie krijgen. Geef een veel beter beeld. Een bridge camera is is inderdaad vaak wel handig als gezinscamera. De ene zal zich meer in de functies verdiepen dan de andere, misschien komt het later, of liever de zoeker gebruiken in plaats van het schermpje, het is iig allemaal mogelijk. Video is ook goed trouwens zie ik, doet hij goed met zoomen en AF tegelijk, en bij redelijk slecht licht zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barrycade schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:48:
Tja je eagle staat er redelijk op, maar dit soort plaatjes kan je zelf met een redelijke smartphone maken tegenwoordig. Zeker in redelijk licht.

Maar wat is precies je weerstand tegen een ILC?
De prijs gewoon vooral dacht ik. Bovendien ook geen ingebouwde EVF (zeer groot voordeel), en zelfs met het moeten wisselen van lenzen nog maar de helft aan zoom. En tja, over kwaliteit hebben we het gehad en ben ik het ook zeker mee eens, maar je moet ergens een grens trekken toch.

Dit lijkt me nog best acceptabel voor iso1600, gezien de prijs, gemak, en hele totaalpakketje:
http://www.dpreview.com/g...dmc-fz150-preview-samples

[ Voor 27% gewijzigd door jesper86 op 05-02-2013 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:20
In de OP staat o.a. dat een nadeel van de m4/3 camera's de kleine sensor is, en dat dit vooral merkbaar is bij omstandigheden met weinig licht.

Ik heb nu een Canon 50d met 18-200mm en 50mm 1.4 canon lenzen. Ik reis veel en maak veel foto's tijdens mijn reizen. Vooral 's avonds kan ik altijd heerlijk overweg met de 50mm 1.4, die superfoto's maakt onder barre lichtomstandigheden.

Ik merk echter dat ik om een paar redenen mijn DSLR zat wordt.

1) Het eeuwige gezeul. Ik schiet onderhand meer foto's met mijn phone uit gemak.
2) Minder toeristische gebieden en het gevaar/risico dat je loopt als je met een enorme camera rondloopt
3) Geen trek om altijd met de hele tas te lopen, soms situaties waarbij ik graag even een lens had willen wisselen
4) Dure accessoires, vooral bv een onderwaterhuis
5) Een aantal ontbrekende functies, die ik met de aankoop van een upgrade (bv 60d of een ander Canon model kan oplossen). Bv. videofunctie (met zoom), betere iso, kantelbaar scherm etc
6) Het gewicht op reis (het neemt toch flink wat ruimte in mijn backpack in)

Nu lees ik veel leuke verhalen over de m4/3 camera's, maar ik vind het moeilijk hieruit op te maken of het om dezelfde type foto hobbyistten gaat als ik zelf ben. Ik zou mijn aankoop (gebruik, gebruikersgemak, kwaliteit, functies, eindresultaat etc) uiteindelijk toch gaan vergelijken met de DSLR.

Ik heb een paar reviews van de Olympus OM-D EM5 gelezen en die liegen er niet om. Het is echter wel een vrij prijzige camera en daarbij wil ik toch vooraf goed kunnen beoordelen of ik de juiste keuze maak. Ik kan de DSLR ernaast of erbij houden, maar eigenlijk is de OM-D net iets te duur en zou het handig zijn als ik de DSLR en extra's kan verkopen om de hoge prijs te compenseren. Eventueel kan ik ook voor de E-PL5 gaan, maar die heeft naast wat voordelen ook wat nadelen tov de OM-D. Van de OM-D komt natuurlijk wel (hopelijk) op termijn een opvolger...?

Qua lenzen vind ik de vervanging van de 18-200mm superzoom (travellens) het belangrijkst. Die lens gebruik ik in 90% van de tijd en is onmisbaar gebleken. Daarnaast zou ik een vrij lichtsterke lens overwegen, afhankelijk van de prijs.

Heeft iemand ervaring met de OM-D of met een andere goede m4/3 camera en kan die ook uit eigen ervaring de m4/3 camera met een DSLR vergelijken? Hoewel ik al veel online heb gezocht, zijn linkjes naar interessante artikelen of discussies rond dit onderwerp zeer welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door GustavSan op 11-02-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 14:43
ik ervoer dezelfde problemen met een dSLR, en heb een Sony Nex 5N gekocht. Ja, er zijn een aantal beperkingen t.a.v. een dSLR:
- geen zoeker
- minder dedicated buttons
- minder grip.
- belangrijkste: AF is langzamer, zeker in minder goed belichte omgevingen.

maar omdat het een bewuste keuze is, stap je eenvoudig overde tekortkomingen/beperkingen heen. Zeker als je ziet dat voordelen (in mijn huis-tuin-en keuken situaties) opwegen tegenover de nadelen.

Let wel, de 18-200 voor een Nex is weer een redelijk gevaarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GustavSan schreef op maandag 11 februari 2013 @ 12:16:
Ik merk echter dat ik om een paar redenen mijn DSLR zat wordt.

Heeft iemand ervaring met de OM-D of met een andere goede m4/3 camera en kan die ook uit eigen ervaring de m4/3 camera met een DSLR vergelijken? Hoewel ik al veel online heb gezocht, zijn linkjes naar interessante artikelen of discussies rond dit onderwerp zeer welkom.
links: http://www.mirrorlessdb.c...our_thirds_om-d_e-m5.html

En kijk vooral ook Het grote m4/3 topic 2013 eens door.

E-M5 opvolger staat voorlopig nog niet op het schema, al zal die ongetwijfeld komen. Wel lijkt een corner-evf style camera steeds dichterbij, zoals hier bijvoorbeeld in een neppe mockup te zien. En hier de patent.

De E-M5 is vooral goed vanwege de 5-axis stabilisatie en natuurlijk de EVF. De hoeveelheid knopjes is mooi, maar zijn wel friemelig klein af en toe.

Over de Kwaliteit, die kan sinds de E-M5 (en E-PL5) heel goed met de SLRs mee. De 12MP sensor ervoor was netjes, maar de huidige 16MP is pas echt het trapje hoger wat m4/3 nodig had. Het heeft natuurlijk een net wat ander 'karakter' vanwege de DoF, en je zit iets sneller aan hoge-iso, maar zolang je degelijke lenzen gebruikt met groot diafragma wanneer nodig is het geen probleem.

Een vaak vergeten maar waardig alternatief is eventueel de Fuji X-E1, welke onder andere een uitzonderlijk goede en lichtsterke kit lens heeft. pricewatch: Fujifilm FinePix X-E1 + XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS Zwart
En natuurlijk het alternatief daar weer van, de Sony NEX-6.

ps. Superzoom blijft superzoom, als je een betere/lichtsterke lens wil, moet je toch van het superzoom concept af stappen, daar kom je niet omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:20
Top! Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik ga de linkjes even checken. Had het m4/3 topic al gevonden en volgens mij al helemaal uitgekamt. Valt vooral op dat het veel mensen zijn die van p&s camera een stapje verder willen, en minder ervaren DSLR gebruikers die juist compacter willen.

Ik doe aan reisfotografie, kom niet echt onder meerdere lenzen uit. Is ook niet erg, als ik me maar niet suf hoef te zeulen. Een camera van het OM-D formaat gaat prima in de zak van mijn korte broek. Scheelt al enorm, zelfs als ik er een lens op heb zitten.

Ik kan evt van superzoom afstappen, maar ben de combi superzoom + 50mm 1.4 voor 's avonds/vaste afstanden wel redelijk gewend. Ik kan in de nieuwe situatie bv voor een goede groothoek naar kort gaan, en dan 1 om te zoomen....wat voor lens zou ik moeten overwegen als ik in ieder geval 18mm en ook 200mm tijdens het reizen regelmatig gebruik (afstanden lenzen op mijn canon dslr).?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:53

mrc4nl

Procrastinatie expert

GustavSan schreef op maandag 11 februari 2013 @ 18:14:
Ik kan evt van superzoom afstappen, maar ben de combi superzoom + 50mm 1.4 voor 's avonds/vaste afstanden wel redelijk gewend. Ik kan in de nieuwe situatie bv voor een goede groothoek naar kort gaan, en dan 1 om te zoomen....wat voor lens zou ik moeten overwegen als ik in ieder geval 18mm en ook 200mm tijdens het reizen regelmatig gebruik (afstanden lenzen op mijn canon dslr).?
uitgaande van dat cannon aps-c is: een 14-150 lens (=28-300mm eqv)

bijv: Panasonic Lumix G Vario HD 14-140mm/F4.0-5.8
of Olympus M.ZD 14-150mm f/4.0-5.6 ED

tenminste als en een zoom+lichtsterke prime combi wil aanhouden

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je een snelle prime erbij heb voor de moeilijkere lichtomstandigheden dan is superzoom inderdaad wel te doen buiten en overdag. De Panasonic versie heeft stabilisatie, de Olympus heeft dat niet nodig want al de camera's hebben het ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:07
Ik ben nu al bijna 3 jaar in het bezit van een Canon EOS 1000D, en ik wil graag de overstap maken naar de Canon EOS 650D, of een vergelijkbare Canon DSLR van max €800,-.
Mijn vraag is, is het verschil tussen de 650D en de 1000D heel groot? Ik merk namelijk dat de ISO performance van de 1000D niet erg goed is, dat is eigenlijk ook de voornaamste reden dat ik een nieuwe DSLR wil.

Dan mijn volgende vraag, als ik voor de 650D zou gaan, welke lenzen zal ik er dan bij nemen?
De 18-55mm IS en de 55-250mm IS of de 18-135mm IS STM.
Ik neig zelf voor de 18-55 en de 55-250 te gaan omdat ik bang ben dat de 18-135 last heeft van distortion.
Maar aan de andere kant is de 18-135 wel weer een stuk beter voor filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 15:57
Ik ben toevallig naar hetzelfde op zoek als Timons106, dus ik hou dit in de gaten :)

Ik zat zelf te denken aan de Nikon D5200, maar nu raad Kamera Express een Samsung NX20 aan, maar daar twijfel ik nogal aan, dat lijkt me toch een flinke stap terug als je een DSLR gewend bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vervorming van de 18-135 is inderdaad wel wat meer dan bij de 18-55, maar je krijgt er wel een aardig bereik voor terug en zoals je zelf zegt: met het filmen heb je ook een voordeel op de 650D. De overige optische eigenschappen van de 18-135 zijn niet echt slechter dan die van de 18-55. Voor echt telewerk zou je nog altijd kunnen kijken naar een 55-250, als je dat gaat missen met de 135. Ik heb zelf niet langer dan 200mm op fullframe, wat dus zelfs iets korter is dan 135mm op aps-c, maar ik heb zelden echt meer nodig. Voor in de dierentuin zet ik er weleens een 1.4x teleconverter bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Timons106 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 10:59:
Ik ben nu al bijna 3 jaar in het bezit van een Canon EOS 1000D, en ik wil graag de overstap maken naar de Canon EOS 650D, of een vergelijkbare Canon DSLR van max €800,-.
Mijn vraag is, is het verschil tussen de 650D en de 1000D heel groot? Ik merk namelijk dat de ISO performance van de 1000D niet erg goed is, dat is eigenlijk ook de voornaamste reden dat ik een nieuwe DSLR wil.

Dan mijn volgende vraag, als ik voor de 650D zou gaan, welke lenzen zal ik er dan bij nemen?
De 18-55mm IS en de 55-250mm IS of de 18-135mm IS STM.
Ik neig zelf voor de 18-55 en de 55-250 te gaan omdat ik bang ben dat de 18-135 last heeft van distortion.
Maar aan de andere kant is de 18-135 wel weer een stuk beter voor filmen.
Welke lens heb je nu? en wat vind je van die lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
dfrenner schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:35:
[...]

Welke lens heb je nu? en wat vind je van die lens?
Ik heb nu de 18-55mm zonder IS, deze vind ik op zich wel goed maar hij is niet zo snel en ik mis de IS, en ik heb de 50mm f/1.8, dat vind ik echt een geweldige lens!
Universal Creations schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:30:
De vervorming van de 18-135 is inderdaad wel wat meer dan bij de 18-55, maar je krijgt er wel een aardig bereik voor terug en zoals je zelf zegt: met het filmen heb je ook een voordeel op de 650D. De overige optische eigenschappen van de 18-135 zijn niet echt slechter dan die van de 18-55. Voor echt telewerk zou je nog altijd kunnen kijken naar een 55-250, als je dat gaat missen met de 135. Ik heb zelf niet langer dan 200mm op fullframe, wat dus zelfs iets korter is dan 135mm op aps-c, maar ik heb zelden echt meer nodig. Voor in de dierentuin zet ik er weleens een 1.4x teleconverter bij.
Ik zei ook: de 18-55mm en de 55-250mm OF de 18-135 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timons106 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:45:
[...]

Ik heb nu de 18-55mm zonder IS, deze vind ik op zich wel goed maar hij is niet zo snel en ik mis de IS, en ik heb de 50mm f/1.8, dat vind ik echt een geweldige lens!
Wat bedoel je met niet zo snel? Focussnelheid? Dat zal met de IS niet echt beter worden.
Ik zei ook: de 18-55mm en de 55-250mm OF de 18-135 :).
Omdat je niet weet of je meer dan 135mm nodig hebt, gaf ik aan dat het best kan zijn dat als je die 18-135 koopt, je in de toekomst alsnog die 55-250 erbij haalt (of een andere telezoom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Universal Creations schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:49:
[...]

Wat bedoel je met niet zo snel? Focussnelheid? Dat zal met de IS niet echt beter worden.

[...]

Omdat je niet weet of je meer dan 135mm nodig hebt, gaf ik aan dat het best kan zijn dat als je die 18-135 koopt, je in de toekomst alsnog die 55-250 erbij haalt (of een andere telezoom).
Nee ik bedoelde eigenlijk de sluitertijd, met de 50mm is de sluitertijd natuurlijk veel sneller :P.

Maar ik vraag me wel af of de 650D echt een goede upgrade is, kan ik niet beter duurdere lenzen kopen en dan m'n 1000D houden? Of is de 650D echt een stuk beter qua ISO performance e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Timons106 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:45:
Klopt de 50 1.8 is erg goedkoop en daardoor een must have, maar wel erg plastic.

Ik vond persoonlijk mijn 18-55 ook te slechte prestaties leveren, vooral op het gebied van scherpte. Maar als jij er tevreden mee bent, dan zou ik er bij blijven.

Ik kan alleen niet helemaal in je sneleid komen. Ik vond mijn 18-55 alles behalve traag... Lenzen als mijn 70-200L ervaar ik wel als sneller, maar dat is een compleet ander budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timons106 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:56:
Nee ik bedoelde eigenlijk de sluitertijd, met de 50mm is de sluitertijd natuurlijk veel sneller :P.
Dan ga je uiteraard niets met die lenzen erop vooruit... Dan moet je kijken voor een f/2.8 zoomlens.
Maar ik vraag me wel af of de 650D echt een goede upgrade is, kan ik niet beter duurdere lenzen kopen en dan m'n 1000D houden? Of is de 650D echt een stuk beter qua ISO performance e.d.?
ISO performance zal iets beter zijn, maar het resolutieverschil geeft een groter voordeel aan de 650D. De AF is ook een heel stuk beter, je hebt er video op zitten en de body is net wat meer ergonomisch. Al met al zijn er behoorlijk wat voordelen aan de 650D die een overstap waard zijn. De vraag is: ga je die voordelen ook echt gebruiken? En hoe groot zijn de voordelen aan bijvoorbeeld een f/2.8 of 18-135 zoomlens t.o.v. de kitlens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Universal Creations schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 16:07:
[...]

Dan ga je uiteraard niets met die lenzen erop vooruit... Dan moet je kijken voor een f/2.8 zoomlens.

[...]

ISO performance zal iets beter zijn, maar het resolutieverschil geeft een groter voordeel aan de 650D. De AF is ook een heel stuk beter, je hebt er video op zitten en de body is net wat meer ergonomisch. Al met al zijn er behoorlijk wat voordelen aan de 650D die een overstap waard zijn. De vraag is: ga je die voordelen ook echt gebruiken? En hoe groot zijn de voordelen aan bijvoorbeeld een f/2.8 of 18-135 zoomlens t.o.v. de kitlens?
Tsja, ik denk dat ik eerst wel een 18-55mm IS en 55-250mm IS koop, en dan verder ga sparen voor bijvoorbeeld de 28mm f/2.8 en de 650D body.
En anders vergelijk ik mijn 1000D wel ergens met een 650D met een aantal lenzen, ik wil er namelijk wel heel stuk op vooruit gaan als ik 'm koop, anders kan ik beter een goede lens kopen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op welke gebieden wil je er veel op vooruit gaan dan? 18-55 IS en 55-250 IS kun je je geen buil aan vallen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Universal Creations schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 16:48:
Op welke gebieden wil je er veel op vooruit gaan dan? 18-55 IS en 55-250 IS kun je je geen buil aan vallen verder.
Voornamelijk ISO performance voor de avond plaatjes, verder zou een hoger resolutie scherm en een film functie ook wel prettig zijn.
Maar ik ga het gewoon even testen bij een fotozaak (als dat mag tenminste).

Bedankt voor de hulp verder, tips zijn altijd welkom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Timons106 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 16:56:
Voornamelijk ISO performance voor de avond plaatjes, verder zou een hoger resolutie scherm en een film functie ook wel prettig zijn.
Maar ik ga het gewoon even testen bij een fotozaak (als dat mag tenminste).

Bedankt voor de hulp verder, tips zijn altijd welkom :).
Als je er zo een stuk op voorruit wil gaan: Full Frame :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Timons106 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 16:56:
Voornamelijk ISO performance voor de avond plaatjes
Met de 650D zit je nog steeds met 3-4 jaar oude mid-end sensor tech.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qua hoge iso performance is er echt niet veel verbetering geboekt. Kijk maar eens goed naar de vergelijkingen op dpreview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Juist, maar dan kan je net zo goed de 600D nemen.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

witeken schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 00:13:
Juist, maar dan kan je net zo goed de 600D nemen.
Juist niet : De AF van de 650D is veel beter en zal bij low light flink helpen :)

Of je moet er vrede mee hebben dat je heel de tijd alleen met je middelste focuspunt zit te focussen en moet focus+recomposen als het niet lekker uitkomt voor je compositie ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Betere prestaties bij weinig licht? Koop een flitser.
Betere ISO prestaties? Neem een full frame camera, andere crop sensor tech biedt niet zoveel vooruitgang op je 1000D. Let wel dat dit ook met een kleinere DoF komt.
Kortere sluitertijden? Neem lichtsterker glas. F2.8 zoom of snellere primes. Zelfde als met FF oplossing: kleinere DoF. Als grotere DoF gewenst is, biedt FF of lichtsterker glas geen oplossing.
Betere AF bij weinig licht? 650D gaat hier waarschijnlijk wel bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
witeken schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 00:05:
Met de 650D zit je nog steeds met 3-4 jaar oude mid-end sensor tech.
Het maakt niet zo veel uit of je een sensor van 3-4 jaar oud pakt of een van net nieuw. Qua iso performance lijken ze een beetje tegen het max aan te zitten wat nu haalbaar is, al jaren lang zitten ze rond dezelfde waardes.

Anoniem: 427328

nero355 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 02:27:
[...]

Juist niet : De AF van de 650D is veel beter en zal bij low light flink helpen :)

Of je moet er vrede mee hebben dat je heel de tijd alleen met je middelste focuspunt zit te focussen en moet focus+recomposen als het niet lekker uitkomt voor je compositie ??
Jij hebt een voorkeur voor alle scherpstelpunten? 'k heb liever dat ik zelf bepaal waar de camera op focust.
Anoniem: 427328 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:16:
[...]
Jij hebt een voorkeur voor alle scherpstelpunten? 'k heb liever dat ik zelf bepaal waar de camera op focust.
Moet je kiezen ? Ik gebruik beide technieken, afhankelijk van de situatie. :+

jesper86 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:45:
[...]

Moet je kiezen ? Ik gebruik beide technieken, afhankelijk van de situatie. :+
Wanneer vind jij alle scherpstelpunten een meerwaarde dan? 'k wissel alleen tussen oneshot en AI servo, bij sport gebruik ik nog wel de hulppunten om de middelste heen maar allemaal doe ik nooit.
Anoniem: 427328 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:49:
[...]
Wanneer vind jij alle scherpstelpunten een meerwaarde dan? 'k wissel alleen tussen oneshot en AI servo, bij sport gebruik ik nog wel de hulppunten om de middelste heen maar allemaal doe ik nooit.
Bij gebruik van kleinere diafragma bijvoorbeeld met een algemeen onderwerp waarvan je zeker weet dat de AF hem wel kan vinden, en dus meteen voor de compositie kan gaan wil. Als je het onderwerp bijvoorbeeld op 2/3 van het beeld heb daar zit wel een AF punt of drie aan de rand, en hoef je dus niet eerst met het midden te richten en dan verschuiven. Zoiets b.v.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

Sterker nog, als je een heel groot diafragma (klein f nummer) gebruikt, dan kan als je de compositie veranderd je autofocus afstand mee veranderen en doordat je dan een hele korte DOF hebt zie je dat ook gelijk. Je kunt in zo'n geval beter het AF punt kiezen wat bij je compositie past om dit te voorkomen.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

afterburn schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:01:
Sterker nog, als je een heel groot diafragma (klein f nummer) gebruikt, dan kan als je de compositie veranderd je autofocus afstand mee veranderen en doordat je dan een hele korte DOF hebt zie je dat ook gelijk. Je kunt in zo'n geval beter het AF punt kiezen wat bij je compositie past om dit te voorkomen.
Ja dat is een tweede punt. In mijn geval ging het er om wanneer je àlle AF punten tegelijk zou gebruiken of maar 1tje, midden of ergens anders. Maar in dat geval is het ook zeker handig als die punten net zo accuraat zijn als de middelste indd.

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:13

Grozno

acts without consequence!

henkie196 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 08:07:
Ja, of zet een lamp aan... Daarmee worden de prestaties bij weinig licht echt niet beter hoor, je creeërt alleen meer licht ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Grozno op 14-02-2013 15:10 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

henkie196 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 08:07:
Jammer dat je daar niks meer aan hebt als je in een grotere ruimte staat..
jesper86 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:55:
[...]

Bij gebruik van kleinere diafragma bijvoorbeeld met een algemeen onderwerp waarvan je zeker weet dat de AF hem wel kan vinden, en dus meteen voor de compositie kan gaan wil. Als je het onderwerp bijvoorbeeld op 2/3 van het beeld heb daar zit wel een AF punt of drie aan de rand, en hoef je dus niet eerst met het midden te richten en dan verschuiven. Zoiets b.v.
? Zowel bij kleiner of groter diafragma geldt hetzelfde, als jij een foto hebt met wat op de voorgrond waar één of meerdere scherpstelpunten op geplaatst zijn dan is de kans dat hij op de voorgrond focust aanwezig, voor mij een te groot risico om daarom altijd de middelste te selecteren. Daarbij is het kaderen in beeld in een splitsecond gebeurt.
Anoniem: 427328 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:17:
als jij een foto hebt met wat op de voorgrond waar één of meerdere scherpstelpunten op geplaatst zijn dan is de kans dat hij op de voorgrond focust aanwezig,
Dat is dan dus ook de bedoeling, anders doe je dat niet he ...
voor mij een te groot risico om daarom altijd de middelste te selecteren. Daarbij is het kaderen in beeld in een splitsecond gebeurt.
? Zowel bij kleiner of groter diafragma geldt hetzelfde,
Natuurlijk niet hetzelfde, ik zeg niet voor niks een klein diafragma, omdat alleen daar voldoende in focus is om het non-risico te nemen. Als bijvoorbeeld een persoon er van top tot teen op staat en je gebruikt F8 (of zelfs met F2 wat dat betreft als het groothoek is) maakt het echt niet uit of het puntje van zijn neus of diens schouders in focus zijn, heel het persoon is gewoon in focus. Recompose is al helemaal niet 'veilig'.

Volgens mij ga je het punt voorbij... je moet natuurlijk weten wanneer te gebruiken dat snap ik ook wel.

Ik gebruik het echt niet vaak, maar het komt voor, en moet het dus wel goed werken. Dat is het enige wat ik zeg, over en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Anoniem: 427328 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:16:
Ja ik ook daarom heb ik zo'n mooi joystickje op mijn 7D waarmee ik door mijn focuspunten heen kan wandelen :+

En sinds je zelfs op een oude 400D ook alleen één focuspunt kan gebruiken en tussen de punten kan switchen met de pijltjestoetsen ga ik er vanuit dat het op een 650D ook kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 443844

Beste mede tweakers,

Omdat ik op dit forum een paar jaar geleden veel informatie vond en uiteindelijk een D90 kocht wil ik jullie hulp nogmaals inroepen. Ik ben toe aan een lichtsterke prime lens naast mijn kit zoomlens. Nu kom ik na wat lezen uit op een 35 mm die met de crop factor van een D90 ongeveer een 50 mm lens zou zijn. De keuze lijkt alleen nogal beperkt (qua betaalbare lenzen), ik kan eigenlijk alleen deze vinden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Nikon AF 35mm f/2D€ 294,-€ 294,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 294,-

De vraag is of ik er goed aan doe om voor 35 mm te gaan (veel portret maar moet ook geschikt zijn voor andere dingen) en of bovengenoemde lens dan een goede keuze is. Budget tot 350,-, mag goedkoper :+ . Alvast dank voor het lezen en meedenken.

ps ik wil de lens graag op zeer korte termijn aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk past je vraag beter in dit topic: Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2013
Daar vind je in de openingspost ook meteen het antwoord op je vraag: pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G

Je weet met je kitlens al wat voor beeld 35mm je gaat geven en of dit geschikt is voor de dingen die jij er verwacht mee te gaan doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Universal Creations op 19-02-2013 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 443844 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 00:10:
De vraag is of ik er goed aan doe om voor 35 mm te gaan (veel portret maar moet ook geschikt zijn voor andere dingen) en of bovengenoemde lens dan een goede keuze is. Budget tot 350,-, mag goedkoper :+ . Alvast dank voor het lezen en meedenken.

ps ik wil de lens graag op zeer korte termijn aanschaffen.
Hangt er vanaf wat voor soort portret je verwacht. Vanaf de nek omhoog en een vage achtergrond zou ik zeker voor de 50/1.8G, of de 85/1.8G gaan als de achtergrond echt een blur moet zijn en het echt puur om het persoon gaat. Met de 35mm, een 50mm equivalent zal je merken dat een redelijk breed perspectief van de achtergrond erbij betrokken word, in focus of niet. Dat kan juist een voordeel zijn als je er mee om weet te gaan, maar is in ieder geval een hele andere vorm van portret. Voor algemeen gebruik is beide 50 en 85mm te lang, en gezien het budget is dan de 35/1.8G inderdaad de beste keus. Kan er later nog een 85G bij. ;)

Binnenkort komt Sigma met een nieuwe 30/1.4, maar die is er nog even niet en zal mss wel 399 kosten, of misschien minder maar meer dan 300 in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 503119

--------------------------------------------------------------------------------

Hoi.

Zoals de titel het al zegt zoek ik een goed beginners toestel.
Ik ben heel nieuw in de wereld van spiegel reflex dus... een beetje hulp is welkom.
Mijn budget is max 600 euro

en na wat zoek werk denk ik 2 kanshebbers gevonden te hebben.

Nikon D3200 lens 18-105

of

canon eos 1100 D lens 18-200

Ik denk dat ik hier niet slecht zit ivm lens en toestel.

Of jullie moeten een beter voorstel hebben.

( ps als ik er ook een beetje leuk kan filmen is ook meegenomen)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 503119 op 24-02-2013 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:13

Grozno

acts without consequence!

Uit de openingspost:
  1. Wat is je beschikbare budget?
  2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
  3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
  4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
  5. Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
  6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
  7. Gewenst bereik?

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Als je een point and shoot ervaring wilt: D3200 + 18-105.
Anders ligt de D5100 + 18-105 of Canon 650D + 18-55 ook binnen je budget. Maar ik betwijfel of je er veel voordeel aan hebt als je de camera in auto oid gaat zetten.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
witeken schreef op zondag 24 februari 2013 @ 19:35:
[...]

Als je een point and shoot ervaring wilt: D3200 + 18-105.
Anders ligt de D5100 + 18-105 of Canon 650D + 18-55 ook binnen je budget. Maar ik betwijfel of je er veel voordeel aan hebt als je de camera in auto oid gaat zetten.
Waarom zou een D3200 een point and shoot ervaring geven, en een D5100 of 650D niet? Zelfs een 5d mk III kun je net zo goed in auto modus zetten en dan kan mijn oma er ook prima plaatjes mee schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Anoniem: 503119 schreef op zondag 24 februari 2013 @ 17:06:
--------------------------------------------------------------------------------

Hoi.

Zoals de titel het al zegt zoek ik een goed beginners toestel.
Ik ben heel nieuw in de wereld van spiegel reflex dus... een beetje hulp is welkom.
Mijn budget is max 600 euro

en na wat zoek werk denk ik 2 kanshebbers gevonden te hebben.

Nikon D3200 lens 18-105

of

canon eos 1100 D lens 18-200

Ik denk dat ik hier niet slecht zit ivm lens en toestel.

Of jullie moeten een beter voorstel hebben.

( ps als ik er ook een beetje leuk kan filmen is ook meegenomen)
Waarom wil je een spiegelreflex? Volstaat een ILC/systeemcamera a-la Sony NEX niet?

Hou er rekening mee dat een spiegelreflex met een dergelijke lens een flink gewicht is om je nek. En in het geval van zo'n 18-200 lens nog altijd een flink compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
hypz schreef op zondag 24 februari 2013 @ 20:19:
[...]

Waarom zou een D3200 een point and shoot ervaring geven, en een D5100 of 650D niet? Zelfs een 5d mk III kun je net zo goed in auto modus zetten en dan kan mijn oma er ook prima plaatjes mee schieten.
Ik ging m'n 5D3 pakken, om te kijken of 'ie inderdaad een auto-modus heeft, omdat ik dacht van niet. Maar inderdaad, dat heeft 'ie wel 8)7

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

hypz schreef op zondag 24 februari 2013 @ 20:19:
Ik denk niet dat Hahn zijn 5D3 heeft gekocht om hem alleen maar in auto modus te laten staan, of iemand een iPhone van 800 euro koopt als hij enkel gaat bellen.

@Buzzzman
Zoals JAHRASTAFARI zei kan een compacte ILC of compact misschien ook volstaan.

[ Voor 9% gewijzigd door witeken op 24-02-2013 21:20 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Laatst online: 05-06 14:21
Goeie middag mede-tweakers,

Omdat wij tot nu toe altijd met een klein compact cameratje onze avonturen hebben vast maar toch merken dat de kwaliteit van de foto's niet meer kunnen in dit tijdperk hebben wij besloten om opzoek te gaan naar een mooie vervanger. We zoeken een MILC om redenen die beneden verder uitgelegd staan. Daarnaast hebben wij allebei 0.1% verstand van de techniek achter de camera's. Dus een point en click is prima, zolang we maar mooie, hoge kwaliteit foto's kunnen schieten. Alvast hartelijk bedankt voor jullie feedback!

Het lijstje:

Wat is je beschikbare budget?
Rond de €400

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nope

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Huis tuin en vakantie fotografie.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is leuk, maar niet het hoofddoel.

Het kan makkelijk zijn, maar tis geen noodzaak.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Wij, de vrouw des huizes en ik, zijn opzoek naar een mooie handzaam ILC die we makkelijk mee kunnen nemen op reis en dagjes weg. We willen persee een MILC omdat we allebei geen zin hebben om met een kast van een apparaat rond te zeulen en daarnaast vaak naar gebieden gaan waar het om je nek hebben hangen van een DSLR bepaalde gevoelens bij de locaal tuig oproepen... Zoals het ongewenst lenen zonder terug geven van spulletjes... 8)7

Gewenst bereik?
Niet dat we op 300 meter een lieveheersbeestje scherp op de plaat willen hebben, maar de mogelijkheid om taferelen en dergelijke iets wat dichterbij te halen en dan vast te leggen zou wel prettig zijn.

Nogmaals hartelijk bedankt!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

RoasteR87 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:39:
Goeie middag mede-tweakers,

Omdat wij tot nu toe altijd met een klein compact cameratje onze avonturen hebben vast maar toch merken dat de kwaliteit van de foto's niet meer kunnen in dit tijdperk hebben wij besloten om opzoek te gaan naar een mooie vervanger. We zoeken een MILC om redenen die beneden verder uitgelegd staan. Daarnaast hebben wij allebei 0.1% verstand van de techniek achter de camera's. Dus een point en click is prima, zolang we maar mooie, hoge kwaliteit foto's kunnen schieten. Alvast hartelijk bedankt voor jullie feedback!

Huis tuin en vakantie fotografie.

Gewenst bereik?
Niet dat we op 300 meter een lieveheersbeestje scherp op de plaat willen hebben, maar de mogelijkheid om taferelen en dergelijke iets wat dichterbij te halen en dan vast te leggen zou wel prettig zijn.

Nogmaals hartelijk bedankt!
Alvast een vraag, wil je èèn lens voor het complete zoomberijk of mogen het er ook 2 zijn?
zodat als je veel in wil zoomen je desnoods de lens verwisseld.

2e vraag, "dichterbij" is nogal een vaag begrip, hoeveel vergroting vind jij genoeg?
3X? 6X? 12X?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Laatst online: 05-06 14:21
Bedankt voor je snelle reactie mrc4nl
Sorry voor mijn vage termologie. Dichterbij voor ons zal waarschijnlijk zo rond de 3 a 6x liggen, Wat uiteraard mogelijk is binnen het budget, als we voor €400 euro alleen 3x kunnen krijgen is het zo.

Het wisselen van lenzen is denk ik geen optie. Ik heb er geen ervaring mee, maar we gaan naar best stofrijke omgevingen en mijn gevoel zegt me dat het omzetten van een lens dan niet een verstandige bezigheid is. Dus 1 lens voor het gehele bereik heeft de voorkeur en als het kan, ook graag zo'n platte (pancake) lens, al dus mijn vriendin.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

RoasteR87 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 15:00:
Bedankt voor je snelle reactie mrc4nl
Sorry voor mijn vage termologie. Dichterbij voor ons zal waarschijnlijk zo rond de 3 a 6x liggen, Wat uiteraard mogelijk is binnen het budget, als we voor €400 euro alleen 3x kunnen krijgen is het zo.

Het wisselen van lenzen is denk ik geen optie. Ik heb er geen ervaring mee, maar we gaan naar best stofrijke omgevingen en mijn gevoel zegt me dat het omzetten van een lens dan niet een verstandige bezigheid is. Dus 1 lens voor het gehele bereik heeft de voorkeur en als het kan, ook graag zo'n platte (pancake) lens, al dus mijn vriendin.
het wisselen van lens heb je binnen een halve minuut gedaan, veel stof zal er niet inkomen,
en stof beïnvloed de optische prestaties heel weinig. wil ik iig wel even zeggen.

een platte pancace-zoomlens heeft panasonic in het assortiment, binnen het budget is dat de:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF3X 14-42mm (pancake) Bruin
ik heb zelf de gf3 ook, het is niet de nieuwste camera meer, als het wat donker is, zie je wel meer ruis.
als het helder is nergens last van.

dan heb je nog een olympus variant met 2 lenzen:
pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 + 40-150 Rood
iets betere sensor, en meer zoombereik.
je hebt ook de versie met èèn lens en die is erg goedkoop:
pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 Zilver

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Even een korte vraag mbt de twee Nikon kit-lenzen. Welke lens is binnen 18-55 beter? Ik lees hier en daar dat de 18-105 wel een betere bouwkwaliteit heeft, maar dat de 18-55 lens niet de mindere is qua shots. Ik zit namelijk erg te twijfelen tussen een D3200 + 18/105 of D5200 met 18/55. Ik wil er later zeker nog "echte" lenzen bij kopen dus dit is echt een starterskit. Als ik zeker weet dat ik er mee verder wil dan komen er betere lenzen bij. Iemand tips of ervaringen? Oh, de D5200 met 18-105 is me net iets te duur om te beginnen dus dat is geen optie. Wil ook graag een Nikon camera en geen Canon. Oh 2, en het extra bereik van de 18-105 heb ik niet meteen nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 25-02-2013 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 19:57
Ik ben aan het kijken naar een spiegelreflex en zou toch wel wat wijze raad kunnen gebruiken. Dus ik heb het vragenlijstje ingevuld voor de duidelijkheid. Koop ik een iets goedkopere camera en hou ik dan wat meer over voor een extra lens en ga ik voor een iets betere camera en doe ik het met de bijgeleverde lens. Op dit moment heb ik nog geen specifieke (hoge) eisen, maar naar mate je meer verdiept in fotografie zal dit wel veranderen, lijkt mij.

Mijn beschikbare budget is maximaal €600,-

Ik heb nog geen lenzen in mijn bezit

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Vrij algemeen gebruik, op dit moment, met daarnaast mogelijk gebruik voor veldwerk (archeologie, aardwetenschappen)

4. Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet erg belangrijk, maar wel een goede interessante bijzaak

Geen absolute noodzaak

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Zelf zat ik te denken aan een Canon 550D, 600D of 650D, Nikon D3200 of D5100 en Pentax K30. Goede degelijke bouwkwaliteit is wel belangrijk en als zeiler maakt de spatwaterdichtheid van de Pentax deze camera wel interessant.Maar goed, wat zijn nu eigenlijk de wezenlijke verschillen bij deze camera's.

7. Gewenst bereik?
Geen specifieke eisen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Anoniem: 105569 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 19:43:
Even een korte vraag mbt de twee Nikon kit-lenzen. Welke lens is binnen 18-55 beter? Ik lees hier en daar dat de 18-105 wel een betere bouwkwaliteit heeft, maar dat de 18-55 lens niet de mindere is qua shots. Ik zit namelijk erg te twijfelen tussen een D3200 + 18/105 of D5200 met 18/55. Ik wil er later zeker nog "echte" lenzen bij kopen dus dit is echt een starterskit. Als ik zeker weet dat ik er mee verder wil dan komen er betere lenzen bij. Iemand tips of ervaringen? Oh, de D5200 met 18-105 is me net iets te duur om te beginnen dus dat is geen optie. Wil ook graag een Nikon camera en geen Canon. Oh 2, en het extra bereik van de 18-105 heb ik niet meteen nodig.
Wat voor type ben je? Iemand die nadat hij een PC had gekocht binnen 3 maanden een betere videokaart heeft en een SSD? Of te wel, snel tegen beperkingen van hardware aanloopt?

Als je zo'n iemand bent, neem dan de 18-105. Voordelen van die lens zijn dat het frontelement niet draait bij focussen. Dus als je een polarisatie lens of een verloop filter wilt gebruiken je dit makkelijker kan doen dan de 18-55 want daar draait het front element wel.

18-55 is een prima lens, zeker voor zijn geld, maar er zitten een paar nadelen aan. Maar als positief punt is op te merken dat de 18-105 een stuk groter is. Wat niet in alle gevallen even makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Kwesiq schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:23:
Ik ben aan het kijken naar een spiegelreflex en zou toch wel wat wijze raad kunnen gebruiken. Dus ik heb het vragenlijstje ingevuld voor de duidelijkheid. Koop ik een iets goedkopere camera en hou ik dan wat meer over voor een extra lens en ga ik voor een iets betere camera en doe ik het met de bijgeleverde lens. Op dit moment heb ik nog geen specifieke (hoge) eisen, maar naar mate je meer verdiept in fotografie zal dit wel veranderen, lijkt mij.

Mijn beschikbare budget is maximaal €600,-

Ik heb nog geen lenzen in mijn bezit

Vrij algemeen gebruik, op dit moment, met daarnaast mogelijk gebruik voor veldwerk (archeologie, aardwetenschappen)

Niet erg belangrijk, maar wel een goede interessante bijzaak

Geen absolute noodzaak

Zelf zat ik te denken aan een Canon 550D, 600D of 650D, Nikon D3200 of D5100 en Pentax K30. Goede degelijke bouwkwaliteit is wel belangrijk en als zeiler maakt de spatwaterdichtheid van de Pentax deze camera wel interessant.Maar goed, wat zijn nu eigenlijk de wezenlijke verschillen bij deze camera's.

7. Gewenst bereik?
Geen specifieke eisen op dit moment.
Ik heb dit weekend de 650D van mijn zwager vastgehouden en dat is wel een heel mooi ding zeg.
Touchscreen werkt echt heel goed! Veel beter dan ik verwacht had.

Binnen budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:40

GaMbiNo

1337

@kwesiq:
De Nikon D5200 (opvolger van de door jou genoemde D5100) valt nu ook binnen je budget. Deze is tijdelijk incl. 18-55 mm lens voor 604 euro te koop. Deze heb ik net gekocht en kan niet anders zeggen dan dat hij erg goed aanvoelt. En voor die prijs is het echt een koopje. In december kostte deze nog ruim 900 euro en na deze actie zal de prijs ook wel weer omhoog gaan.

Tweakers PW

[ Voor 16% gewijzigd door GaMbiNo op 26-02-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 19:57
De Nikon D5200 had ik nog niet gezien, thanks! Heeft inderdaad een prijsdaling gehad.

Op dpreview heb ik de camera's even naast elkaar gezet en afgezien de prijs vind ik het erg lastig oordelen wat de beste keus is. Als ik het goed heb begrepen is de lens keuze met Nikon en Canon het grootste.

http://www.dpreview.com/p...d5200&products=pentax_k30

Maar hier wordt het tussen kiezen, denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Kwesiq op 26-02-2013 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:40

GaMbiNo

1337

Ik ben benieuwd waar je op uitkomt. Ik heb ook tussen 3 van deze 4 getwijfeld (Alleen de Pentax stond niet in mijn lijstje) en heb uiteindelijk toch vanwege de betere specs (focuspunten, pixels ed.) voor de Nikon D5200 gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483152

Goedemorgen allemaal,

Via mijn werk kan ik de volgende cameras kopen voor hetzelfde bedrag (€ 175,-) het gaat om de Nikon 1 j1 en de Olympus Pen E-PL3. Heb het internet afgezocht naar reviews, ze hebben beide hun voor- en nadelen. Ik gebruik de camera met name om vakantiefotos te maken, ben niet van plan om meerde lensen mee te nemen. Op dit moment gebruik ik een Canon Ixus 130, de kwaliteit van de fotos vind ik redelijk voor het formaat van de camera.

Hoor graag waar jullie voorkeur naar uit gaat, een andere camera kan natuurlijk ook, echter vind ik € 175,- een mooi bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou zelf voor de Olympus gaan, omdat ik de ergonomie en bediening van die camera fijner vind. Maar dat is vrij persoonlijk.
Pagina: 1 ... 25 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's