Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marc_87 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:22:
Bedankt voor de info, ik kan het mis hebben maar is het niet zo dat een ILC beter is in film mbt autofocus?
Daar doelde ik eigenlijk op.
Dan een standaard dslr wel, maar een SLT van Sony doet het ook zeker niet onaardig.
De Canon-combi heeft wel een voordeel met die STM-techniek (aangestuurd door de 650D) waardoor je een enigszins redelijke autofocus hebt met filmen.
Maar om eerlijk te zijn, is manueel focus vaker gewenst dan autofocus.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
Dan ga ik gewoon voor een DSLR met handmatig focussen. Met het kitesurfen en vuurwerk zal ik toch niet veel hoeven in en uit zoemen waardoor autofocus dus niet zo belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Marc_87 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:22:
Bedankt voor de info, ik kan het mis hebben maar is het niet zo dat een ILC beter is in film mbt autofocus?
Daar doelde ik eigenlijk op.

En is een pricewatch: Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart of een pricewatch: Canon EOS 650D + EF-S 18-135mm IS STM Zwart ook nog een goede optie?
Als het specifiek om het filmen gaat heeft de 650d wel autofocus en gezichtsherkenning tijdens het filmen en de 60d niet.
De 60d is voor fotografie volwassener, groter en dacht ook deels magnesium legering en ook weather sealed.

Voor film zou ik voor de 650D gaan en voor foto de 60D...
60D is namelijk net wat sneller en een grotere buffer, wat handig is bij sportfotografie. Ondanks dat de 650D een digic5 heeft en de 60D een degic4. Al scheelt het niet eens zo veel lees ik net... 5,3 vs 5 FPS...

Jekunt ook 650D doen en nog wat geld sparen voor een 70-200L F4.0...
Erg handig voor sportfotografie.

Is aardig in prijs aan het dalen en tweedehands al helemaal aantrekkelijk. 350-400 euro kun je je echt geen buil aan vallen...

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 15-01-2013 21:43 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het specifiek om het filmen gaat zou ik voor een gebruikte Panasonic GH2 gaan met 14-140mm bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marc_87 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:35:
Dan ga ik gewoon voor een DSLR met handmatig focussen. Met het kitesurfen en vuurwerk zal ik toch niet veel hoeven in en uit zoemen waardoor autofocus dus niet zo belangrijk is.
Zoomen en autofocus hebben in principe geen zak met elkaar te maken, behalve dat als je zoomt dat veel lenzen dan ook de focus verleggen (behalve bij parfocale lenzen). Als je onderwerp dichterbij of verder weg gaat, moet je opnieuw focussen. Zoomen of niet, dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Universal Creations schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:53:
[...]

Zoomen en autofocus hebben in principe geen zak met elkaar te maken, behalve dat als je zoomt dat veel lenzen dan ook de focus verleggen (behalve bij parfocale lenzen). Als je onderwerp dichterbij of verder weg gaat, moet je opnieuw focussen. Zoomen of niet, dat maakt niet uit.
Oke dan had ik het mis, ben nog maar net hier mee bezig. Zal me voortaan proberen wat meer in te lezen. Ik kijk nog wel even wat de actie ga doen voordat ik een camera ga halen.
dfrenner schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:39:
[...]

Als het specifiek om het filmen gaat heeft de 650d wel autofocus en gezichtsherkenning tijdens het filmen en de 60d niet.
De 60d is voor fotografie volwassener, groter en dacht ook deels magnesium legering en ook weather sealed.

Voor film zou ik voor de 650D gaan en voor foto de 60D...
60D is namelijk net wat sneller en een grotere buffer, wat handig is bij sportfotografie. Ondanks dat de 650D een digic5 heeft en de 60D een degic4. Al scheelt het niet eens zo veel lees ik net... 5,3 vs 5 FPS...

Is aardig in prijs aan het dalen en tweedehands al helemaal aantrekkelijk. 350-400 euro kun je je echt geen buil aan vallen...
Bedankt, ik ga nog even bedenken wat te gaan doen.

[ Voor 43% gewijzigd door Marc_87 op 15-01-2013 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
Wat is je beschikbare budget? €300-450 (mag iets meer)
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Geen
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) nee, een beetje alleswat/vakantie
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? niet zo belangrijk, maar natuurlijk wel handig
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee, dit is geen noodzaak
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? ik zit te denken aan een ILC en dan valt mijn oog op de Sony NEX 3 of 5 series, het liefst wil ik een accu en bouwkwaliteit moet natuurlijk goed zijn
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) -

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hmmmm De vraag komt weer keihard terug, nu er toch wel het één en ander verandert in de acties...

De keuze die ik heb is 60D vs 7D
Op de 7D zit dit weekend nog 100 euro cashback.
Op de 7D zit dit weekend nog 50 euro cashback.

Ik wilde helemaal voor de 7D gaan, omdat het verschil in prijs 250 euro was...

Nu staat de 60D voor 728 in de pricewatch.
Nu staat de 7D voor 1115 in de pricewatch.

Netto na aftrek cashback:
60D: 678
7D: 1015

Nu krijgt de MM een BTW actie en kan ik zaterdag een camera kopen, om vervolgens de woensdag erop de ex BTW prijs het verschil in prijs terug te vragen.

Ik ga even van de webshop uit van mm:
7D: 1329 = ex btw: 1100 - 100 euro cashback = 1000
60D: 779 = ex btw: 645 - 50 euro cashback = 595

Het verschil is opeens 400 euro geworden...
Is dat het me nog steeds waard, de 7D?

Wat is verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51

Fiber

Beaches are for storming.

Beide camera's gaan vasthouden en de fijnste kopen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Fiber schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:11:
Beide camera's gaan vasthouden en de fijnste kopen... :)
Ze zijn beide goed genoeg qua houvast, ik kom van een 400D af...
Maar natuurlijk is de 7D robuuster...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Marc_87 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:06:
1.Wat is je beschikbare budget?
Rond de €800,-

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ja, ik wil de volgende dingen gaan vastleggen:
-
- Kitesurfen/vliegeren
- Autoracen
Dit lijkt me voor jou de beste optie :
Je kunt ook 650D doen en nog wat geld sparen voor een 70-200L F4.0...
Alleen kom je dan wat buiten je budget, maar geloof me : Dit is echt de ideale budget oplossing tegenwoordig voor jouw doeleinden :)

Neem ook de 18-55 IS (II) erbij, zodat je voorlopig een leuke normale lens erbij hebt voor alles wat niet ver weg zit zeg maar.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
nero355 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:49:
[...]

Dit lijkt me voor jou de beste optie :

[...]

Alleen kom je dan wat buiten je budget, maar geloof me : Dit is echt de ideale budget oplossing tegenwoordig voor jouw doeleinden :)

Neem ook de 18-55 IS (II) erbij, zodat je voorlopig een leuke normale lens erbij hebt voor alles wat niet ver weg zit zeg maar.
Hier zat ik zelf ook al aan te denken. :) Ik ga vandaag even bij de mediamarkt langs om een paar camera's vast te houden voor het verschil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
nero355 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:49:

Kit inclusief 650D is bij de MM: 689
Vanaf woensdag BTW eraf: 569

569 voor 650D body en 18-55 IS II kitlens.

Heb je 231 over van je budget van 800 euro.

Ik heb toevallig mijn 70-200L F4 op marktplaats gezet en krijg er maximaal 330 euro voor (vrij bieden).
Voor dat bedrag heb ik hem er direct weer afgehaald, daar is het objectief te goed voor! Echt waar!
Snel, scherp, mooie kleuren, mooi contrast en L natuurlijk...

Spaar de komende ma(a)nd(en) 100 euro extra en je hebt een super combi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Remmes_NT schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 14:11:
Wat is je beschikbare budget? €300-450 (mag iets meer)
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Geen
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) nee, een beetje alleswat/vakantie
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? niet zo belangrijk, maar natuurlijk wel handig
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? Nee, dit is geen noodzaak
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? ik zit te denken aan een ILC en dan valt mijn oog op de Sony NEX 3 of 5 series, het liefst wil ik een accu en bouwkwaliteit moet natuurlijk goed zijn
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) -
Kleine opmerking: De sensor van de NEX'en zijn even groot als dslr's. Dat betekent dat de lenzen ook even groot zullen zijn. Als je wat compacter wilt neem je misschien beter m4/3 of Nikon 1 (CX).

Voor 480 euro kan je een D5100 + kitlens kopen, of voor wat minder een D3100 + kitlens.
De Olympus E-PL3 + kitlens is 330.
De Nikon V1 + kitlens is 330. De J1 + kitlens 300.
Sony weet ik niet wat je best neemt.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

dfrenner schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:07:
Het verschil is opeens 400 euro geworden...
Is dat het me nog steeds waard, de 7D?
Ik denk het niet.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hangt er vanaf hoe belangrijk de verschillen zijn voor de dfrenner. Wel micro-adjust hebben, uitgebreidere AF, grotere body, betere weathersealing, 100% 1.0x zoeker, etc. Er zijn redelijk wat verschillen, dus om te zeggen dat het die 400euro verschil niet waard is, vind ik wat kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
witeken schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 19:08:
[...]

Kleine opmerking: De sensor van de NEX'en zijn even groot als dslr's. Dat betekent dat de lenzen ook even groot zullen zijn. Als je wat compacter wilt neem je misschien beter m4/3 of Nikon 1 (CX).

Voor 480 euro kan je een D5100 + kitlens kopen, of voor wat minder een D3100 + kitlens.
De Olympus E-PL3 + kitlens is 330.
De Nikon V1 + kitlens is 330. De J1 + kitlens 300.
Sony weet ik niet wat je best neemt.
lensgrootte is opzich geen punt, welalvast bedankt voor de andere opties

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
dfrenner schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 16:08:
[...]

Kit inclusief 650D is bij de MM: 689
Vanaf woensdag BTW eraf: 569

569 voor 650D body en 18-55 IS II kitlens.

Heb je 231 over van je budget van 800 euro.

Ik heb toevallig mijn 70-200L F4 op marktplaats gezet en krijg er maximaal 330 euro voor (vrij bieden).
Voor dat bedrag heb ik hem er direct weer afgehaald, daar is het objectief te goed voor! Echt waar!
Snel, scherp, mooie kleuren, mooi contrast en L natuurlijk...

Spaar de komende ma(a)nd(en) 100 euro extra en je hebt een super combi!
Nog een korte vraag, is de 18-55 II kitlens voor mij voorlopig genoeg om de algemene foto's mee te maken? Voor de sport ga ik later dan toch voor die 70-200L F4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Universal Creations schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 19:17:
Hangt er vanaf hoe belangrijk de verschillen zijn voor de dfrenner. Wel micro-adjust hebben, uitgebreidere AF, grotere body, betere weathersealing, 100% 1.0x zoeker, etc. Er zijn redelijk wat verschillen, dus om te zeggen dat het die 400euro verschil niet waard is, vind ik wat kort door de bocht.
Zeker waar.
Hoe zit het nu eigenlijk precies met de AF, buiten het "tracking" om.

Ik heb zowel de 60D als de 7D al vastgehouden en de 7D voelt een stuk sneller aan, als je puur alleen naar de AF kijkt. Toch krijg zie ik sommige berichten op internet en fora, waar wordt gesuggereerd dat het een exact zelfde AF unit is, waardoor hij even snel/nauwkeurig zou moeten zijn.

Mijn idee was om een 7D + flitser erbij te kopen... En dan over een paar maanden een 10-22...
Ik zou nu ook direct een 60D/10-22/flitser kunnen doen...

Aan de andere kant wil ik de 10-22 toch alsnog kopen, 60D of niet...

Wat zijn puur in de techniek nu redenen om voor de 7D te gaan, de specs ken ik nu wel 8 FPS enzo.

Maar iets dieper in de techniek... Want ik lees "overal" dat de camera's in basis niet zo veel verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De AF kan niet hetzelfde zijn, omdat de 7D 19 focuspunten heeft en de 60D maar 9. Hoe zich dat precies verhoudt in de praktijk, heb ik geen idee van, omdat ik ze niet meer dan weleens in mijn handen gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Marc_87 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 08:23:
Nog een korte vraag, is de 18-55 II kitlens voor mij voorlopig genoeg om de algemene foto's mee te maken? Voor de sport ga ik later dan toch voor die 70-200L F4.
Ik heb de afgelopen 5 jaar een 18-55 gebruikt, zonder IS en type I dus...
De IS II is sowieso al een stuk beter geworden in beeldkwaliteit.

Maar het is een goede allround, binnen, landschappen, familie uitjes. Gewoon het standaard werk.

Ik heb een hele tijd twee lenzen in mijn tas gehad, de 18-55 en de 70-200...

Maar voor sport en vooral watersport, waarbij de afstand toch snel toeneemt is de 18-55 denk ik niet de meest ideale. Tenzij je dichter bij je onderwerp kan komen en met kitesurfen juist persoon en kite erop wil hebben.

Het ligt er heel erg aan op welke afstand je staat en welke setting je aan wil houden. Ik heb een leuke video van Ben Long gezien, waarbij hij verder ingaat in een bepaalde setting van een portrait bij de Golden gate bridge. Als ik het uitleg zal het vast niet landen, maar het komt erop neer dat hij met zijn 100-400 mooie portraiten kan maken. Het idee is dat veel mensen de hele brug erop willen hebben en daardoor wordt je onderwerp ook kleiner (persoon). Hij pakt dat een typerend stukje van de brug en zet de persoon als belangrijkste onderwerp... Iedereen ziet dat het gaat om de golden gate bridge (en maakt de brug in gedachten af).

Ik kan me voorstellen dat dit bij kitesurfen ook zal gebeuren, omdat je afstand tussen persoon en kite wel eens groter zou kunnen zijn dan op je telezoom past... Aan de andere kant zijn ze ook wel eens verder het water op, waardoor je juist een tele nodig hebt...

Maar goed, heel verhaal.
18-55 is voor standaard allround werk een prima lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
dfrenner schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:16:
[...]

Ik heb de afgelopen 5 jaar een 18-55 gebruikt, zonder IS en type I dus...
De IS II is sowieso al een stuk beter geworden in beeldkwaliteit.

Maar het is een goede allround, binnen, landschappen, familie uitjes. Gewoon het standaard werk.

Ik heb een hele tijd twee lenzen in mijn tas gehad, de 18-55 en de 70-200...

Maar voor sport en vooral watersport, waarbij de afstand toch snel toeneemt is de 18-55 denk ik niet de meest ideale. Tenzij je dichter bij je onderwerp kan komen en met kitesurfen juist persoon en kite erop wil hebben.

Het ligt er heel erg aan op welke afstand je staat en welke setting je aan wil houden. Ik heb een leuke video van Ben Long gezien, waarbij hij verder ingaat in een bepaalde setting van een portrait bij de Golden gate bridge. Als ik het uitleg zal het vast niet landen, maar het komt erop neer dat hij met zijn 100-400 mooie portraiten kan maken. Het idee is dat veel mensen de hele brug erop willen hebben en daardoor wordt je onderwerp ook kleiner (persoon). Hij pakt dat een typerend stukje van de brug en zet de persoon als belangrijkste onderwerp... Iedereen ziet dat het gaat om de golden gate bridge (en maakt de brug in gedachten af).

Ik kan me voorstellen dat dit bij kitesurfen ook zal gebeuren, omdat je afstand tussen persoon en kite wel eens groter zou kunnen zijn dan op je telezoom past... Aan de andere kant zijn ze ook wel eens verder het water op, waardoor je juist een tele nodig hebt...

Maar goed, heel verhaal.
18-55 is voor standaard allround werk een prima lens.
Bedankt voor de uitleg! Ik ga gewoon voor de kit en dan later een EF70-200L F/4.

Misschien nog een ander kort vraagje, is het prijsverschil tussen de 650D en de 60D te rechtvaardigen? De prestaties liggen namelijk heel dicht bij elkaar en ik was niet van plan om in de regen te gaan staan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Marc_87 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:44:
Bedankt voor de uitleg! Ik ga gewoon voor de kit en dan later een EF70-200L F/4.

Misschien nog een ander kort vraagje, is het prijsverschil tussen de 650D en de 60D te rechtvaardigen? De prestaties liggen namelijk heel dicht bij elkaar en ik was niet van plan om in de regen te gaan staan. :P
Hahaha, pas maar op...

Een anderhalve maand geleden zat ik naar de 650D te kijken, aangezien ik niet ga filmen, heb ik de autofocus en gezichtsherkenning van de 650D niet nodig en ik vond de 60D beter in de hand liggen (persoonlijk).
Maar ik overweeg nu de 7D, omdat die toch nog wat lekkerder in de hand ligt en volgens mij toch ook wel een snellere AF heeft.

60D heeft vooral als je ook op manual foto's maakt het voordeel van twee draaiwielen, waarbij de ene je diafragma regelt en de ander je sluitertijd.

De 650D heeft één draaiwiel die beide regelt, waarbij je dus bij één van de twee moet draaien en de ander een knop ingedrukt moet houden en draaien.

Maar goed als je enkel op AV en TV schiet, maakt dat niets uit... Daarnaast is het ook niet onoverkomelijk, ik vind het makkelijker en dat is voor mij een reden geweest de 650D over te slaan...

Het is voor een groot deel ook gevoel...
Voor mijn gevoel zit de 650D dichter bij de 400D die ik nu heb (de 650D is natuurlijk een stuk beter in alle opzichten). Maar voor mijn gevoel moet ik een flinke stap vooruit, om sowieso de aanschaf van een nieuwe camera te rechtvaardigen... Daarom kijk ik ook naar de 60D/7D.

Het is een aanschaf die ik de komende jaren moet gaan gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 18-01-2013 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Universal Creations schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:14:
De AF kan niet hetzelfde zijn, omdat de 7D 19 focuspunten heeft en de 60D maar 9. Hoe zich dat precies verhoudt in de praktijk, heb ik geen idee van, omdat ik ze niet meer dan weleens in mijn handen gehad heb.
Nou ja, ik heb ze maar kort in de winkel in handen gehad en voor mijn gevoel was de 7D naast dat er natuurlijk meer punten zijn, ook echt sneller.
Maar zijn daar ergens facts van beschikbaar?

En bijvoorbeeld de lichtmeting bestaat bij beide uit twee kleurlagen heb ik gelezen. Betekent dat dat beide dezelfde meting heeft of verschilt dat ook nog onderling?

Eigenlijk zoek ik wat extra redenen om de 7D te kiezen en de 400 euro te verantwoorden ;)

En hoeveel invloed heeft de Digic4 op de daadwerkelijke plaat?
Ik lees overal dat de Digic5 in de 650D geweldig is qua kleurweergave...

Wat doet dan de digic4 is die minder goed?

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 18-01-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
dfrenner schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:24:
[...]

Hahaha, pas maar op...

Een anderhalve maand geleden zat ik naar de 650D te kijken, aangezien ik niet ga filmen, heb ik de autofocus en gezichtsherkenning van de 650D niet nodig en ik vond de 60D beter in de hand liggen (persoonlijk).
Maar ik overweeg nu de 7D, omdat die toch nog wat lekkerder in de hand ligt en volgens mij toch ook wel een snellere AF heeft.

60D heeft vooral als je ook op manual foto's maakt het voordeel van twee draaiwielen, waarbij de ene je diafragma regelt en de ander je sluitertijd.

De 650D heeft één draaiwiel die beide regelt, waarbij je dus bij één van de twee moet draaien en de ander een knop ingedrukt moet houden en draaien.

Maar goed als je enkel op AV en TV schiet, maakt dat niets uit... Daarnaast is het ook niet onoverkomelijk, ik vind het makkelijker en dat is voor mij een reden geweest de 650D over te slaan...

Het is voor een groot deel ook gevoel...
Voor mijn gevoel zit de 650D dichter bij de 400D die ik nu heb (de 650D is natuurlijk een stuk beter in alle opzichten). Maar voor mijn gevoel moet ik een flinke stap vooruit, om sowieso de aanschaf van een nieuwe camera te rechtvaardigen... Daarom kijk ik ook naar de 60D/7D.

Het is een aanschaf die ik de komende jaren moet gaan gebruiken.
Ik snap uit je verhaal alleen AV en TV niet? Voor de rest duidelijk, voor mij wordt het de eerste camera en ga later gewoon uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Marc_87 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:36:
Ik snap uit je verhaal alleen AV en TV niet? Voor de rest duidelijk, voor mij wordt het de eerste camera en ga later gewoon uitbreiden.
AV en TV zijn opties op welke je kunt fotograferen, net als automatisch, portrait, landschap etc. Een soort programma's.

Als je op "AV" schiet, pas je met het draaiwieltje je diafragma aan en bepaalt de camera de bijhorende sluitertijd. Geen probleem dus...

Als je op "TV" schiet, pas je met het draaiwieltje je sluitertijd aan en bepaalt je camera het bijhorende diafragma. Geen probleem dus...

Maar nu ga je op het "M" programma schieten en dan ben je instaat zowel je sluitertijd als je diafragma zelf in te stellen. Binnen ('s avonds) doe ik dat regelmatig, maar anderen gebruiken dat nooit...
Nu moet je dus zowel je sluitertijd als je diafragma met hetzelfde draaiwieltje instellen, omdat de 650D maar één draaiwiel heeft.
Voor 95% van de kopers van een 650D geen enkel probleem!

Ik heb dus alleen liever twee draaiwieltjes, waarbij ik sneller beide kan instellen met afzonderlijke draaiwieltjes... Maar dat is echt een persoonlijke keuze...

Ga je dat gebruiken!? Het kan alsnog he met de 650D, je kunt gewoon op M schieten en beide aanpassen met een kleine extra handeling (knopje extra ingedrukt houden)...
Voor mij is een extra draaiwiel een extra handigheidje, maar de eerste jaren heb ik het nooit gemist, want ik schoot nooit op M...

[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 18-01-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Edit, ik ben voor de 650D kit + EF70-200 f/4L USM gegaan. Ik moest even de prijs berekenen maar voor €900,- kon ik het niet laten liggen. 8)

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/150611_495170743867385_316323241_n.jpg

[ Voor 78% gewijzigd door Marc_87 op 18-01-2013 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-06 16:35
Marc_87 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:06:
Edit, ik ben voor de 650D kit + EF70-200 f/4L USM gegaan. Ik moest even de prijs berekenen maar voor €900,- kon ik het niet laten liggen. 8)

[afbeelding]
Mooie set, is die prijs dan inclusief Canon cashback en hopelijk verrekening van de BTW-actie met Mediamarkt komende week? 8)

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Wesco schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:50:
[...]

Mooie set, is die prijs dan inclusief Canon cashback en hopelijk verrekening van de BTW-actie met Mediamarkt komende week? 8)
Jep en die verrekening heb ik nog even nagevraagd en dat was geen probleem. Het is trouwens €910,- want op de body zit €40,- ipv €50,- zoals ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:42

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

dfrenner schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:08:
[...]
Hoe zit het nu eigenlijk precies met de AF, buiten het "tracking" om.
de AF van de 7D komt pas echt goed tot zijn recht met lange telenlens (> 200mm) en een manfrotto/gitzo eronder
voor de mensen die birds-in-flight fotograferen of voor sport fotografen langs de lijn
dfrenner schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:34:
[...]
Eigenlijk zoek ik wat extra redenen om de 7D te kiezen en de 400 euro te verantwoorden ;)
dan ga ik jou het extra moeilijk maken :+
wat technische specificaties betreft is de 7D inmiddels keihard ingehaald door de Nikon D5200
de nikon heeft een superieure sensor (bron: http://www.dxomark.com/in...2)/619%7C0/(brand2)/Canon)
en 39 AF punten ipv 19
en veeeeel goedkoper

voor de eerlijkheid moet ik er wel bij zeggen dat de ergonomie van die Nikon ronduit slecht is
p.s. ik heb onlangs mijn 60D verkocht en er een D3200 voor in de plaats

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meer AF punten is niet meteen ook betere AF. Mijn 5D2 heeft 9+4 AF punten, maar de 9 AF punten van de 650D, 40D, 50D en 60D lopen er gewoon rondjes om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 18:04:
wat technische specificaties betreft is de 7D inmiddels keihard ingehaald door de Nikon D5200
de nikon heeft een superieure sensor (bron: http://www.dxomark.com/in...2)/619%7C0/(brand2)/Canon)
en 39 AF punten ipv 19
en veeeeel goedkoper
7D AF met de D7000/D5200/D600 AF vergelijken _O- Als je nou effe goed leest hoe en wat dan zul je zien dat het hoog tijd wordt dat Nikon een D300s opvolger uitbrengt ;)

Tot dan zou ik een D800 pakken met grip eronder dan knal je met 6 fps i.p.v. 4 en kan je flink croppen en fatsoenlijk focussen :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Vishari Beduk schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 18:04:
[...]

de AF van de 7D komt pas echt goed tot zijn recht met lange telenlens (> 200mm) en een manfrotto/gitzo eronder
voor de mensen die birds-in-flight fotograferen of voor sport fotografen langs de lijn

[...]

en 39 AF punten ipv 19
en veeeeel goedkoper

voor de eerlijkheid moet ik er wel bij zeggen dat de ergonomie van die Nikon ronduit slecht is
p.s. ik heb onlangs mijn 60D verkocht en er een D3200 voor in de plaats
Waar maak je het me moeilijk mee dan?
Canon heeft ten eerste weer de superieure lenzen. Niet dat ik die ook heb maar ik hen daarnaast al 4 canon lenzen...

Ten tweede schijn te 7d in zijn segment nog altijd ongeëvenaard te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat zijn dan de superieure Canon lenzen die (veel) beter zijn dan die van Nikon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Laatst online: 08-05 13:21
Universal Creations schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 00:56:
Wat zijn dan de superieure Canon lenzen die (veel) beter zijn dan die van Nikon?
70-200 II, 24-70 II, 85L, 50L, tilt en shifts, MP-E 65, 300/500/600 II, 300f/4L, 400 f/5.6L, 100-400L om er een paar te noemen ;) Maar je kan natuurlijk ook Nikon lenzen opnoemen die beter zijn dan hun Canon equivalent of waarvoor Canon geen equivalent voor heeft zoals bvb de 14-24 f/2.8.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:34

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ben opzoek naar een systeem camera voor erbij.

Gebruik: vooral tijdens uitjes en avonds waar ik de dslr niet wil gebruiken, maar wil wel zelf invloed hebben op de Diafragma, sluitertijd en iso.

Heb zelf al gekeken naar een:
Canon M + 18-55
Nikon 1 J2 + kit lens
Samsung 1000nx of 200nx

Zelf neig ik nu meer naar de Canon en Samsung gezien de sensor.
Auto focus is niet echt snel van de canon. Systeem camera's is helemaal nieuw voor me, vandaar de vraag :D

Objectieven die ik heb zijn niet zo belangrijk zouden enkel gebruikt kunnen worden op de Canon met behulp van een tussen ring. Zie me zelf niet een 24-70 II en 70-200 II gebruiken op de Canon M ;-)

Budget zat ik te denken max 700€

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 19-01-2013 02:58 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Universal Creations schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 00:56:
135L 2.0 bijvoorbeeld...
Maar goed dan praat ik meer de reviews na. Geen hands-on ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Universal Creations schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 18:19:
Meer AF punten is niet meteen ook betere AF. Mijn 5D2 heeft 9+4 AF punten, maar de 9 AF punten van de 650D, 40D, 50D en 60D lopen er gewoon rondjes om.
ik heb een tijdlang de 40D en 5D2 naast elkaar gebruikt (geen lenzen wisselen) en met beide camera's kon ik prima scherpstellen en maakte scherpe foto's
bij normaal gebruik kan je het verschil niet merken, het is pas bij zeer weinig licht dat de 5D2 het moeilijk krijgt
nero355 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 22:32:
[...]
7D AF met de D7000/D5200/D600 AF vergelijken _O- Als je nou effe goed leest hoe en wat dan zul je zien dat het hoog tijd wordt dat Nikon een D300s opvolger uitbrengt ;)
1. dfrenner heeft nooit aangegeven dat hij de AF daadwerkelijk nodig heeft
2. ik zal nooit iemand een D300s aanbevelen, ik noemde heel bewust de D5200
dfrenner schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 09:13:
[...]
135L 2.0 bijvoorbeeld...
Maar goed dan praat ik meer de reviews na. Geen hands-on ervaring...
erg interessant dat jij dit voorbeeld noemt
deze lens wordt gebruikt daar een bepaald soort fotograferen die meestal een 5D achtig iets hebben
je gaat lang zoeken als je iemand kan vinden die deze op een 7D zet

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Superdaantje schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 02:51:
Zelf neig ik nu meer naar de Canon en Samsung gezien de sensor.
Auto focus is niet echt snel van de canon. Systeem camera's is helemaal nieuw voor me, vandaar de vraag :D
Als ik jou was zou ik ook eens naar Sony NEX en Olympus en Panasonic m4/3 camera's kijken. Betere sensor (dan iig de Canon) en een ruimer aanbod aan objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:51

copykat

Good copy isn't bad

Wesco schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:50:
[...]

Die btw actie is die in combinatie met de "laagste prijs garantie"?
Dus als bijvoorbeeld een camera voor 900 euro staat bij mm en ergens anders voor 800,- is het dat btw actie op de 800 of op de 900,-?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
copykat schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 10:37:
[...]

Die btw actie is die in combinatie met de "laagste prijs garantie"?
Dus als bijvoorbeeld een camera voor 900 euro staat bij mm en ergens anders voor 800,- is het dat btw actie op de 800 of op de 900,-?
Op de kassa bon van mij en dat is dus €900,- ;) Verder was de set bij de MM maar 40 euro duurder dan bij de goedkoopste uit de pricewatch hier. Daar heb ik me dus niet druk overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LaurentS schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 01:36:
[...]

70-200 II, 24-70 II, 85L, 50L, tilt en shifts, MP-E 65, 300/500/600 II, 300f/4L, 400 f/5.6L, 100-400L om er een paar te noemen ;) Maar je kan natuurlijk ook Nikon lenzen opnoemen die beter zijn dan hun Canon equivalent of waarvoor Canon geen equivalent voor heeft zoals bvb de 14-24 f/2.8.
70-200, 24-70, teleprimes, tilt-shifts zijn van Nikon ook gewoon erg goed. F/1.2 lenzen heeft Nikon niet meer echt, maar de f/1.4 varianten zijn echt niet minder goed. Concurrent voor de MP-E 65 en 400/5.6 hebben ze (nog) niet. De 80-400 van Nikon is wel een stuk slechter dan de 100-400 van Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Vishari Beduk schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 09:28:
erg interessant dat jij dit voorbeeld noemt
deze lens wordt gebruikt daar een bepaald soort fotograferen die meestal een 5D achtig iets hebben
je gaat lang zoeken als je iemand kan vinden die deze op een 7D zet
Voor mij is het dan ook geen handig bereik op crop. Maar waar heb ik dat gezegd?
Ik is wel een heel goed objectief voor FF en dan vooral ook gezien de prijs.

De 85L is voor crop beter, maar doet toch echt onder voor de 135L. De 85L is mede gezien zijn prijs van tegen de 2k totaal niet interessant voor mij...

Maar goed, ik heb zojuist de 7D gekocht.
Toch nog eens de 60D en 7D vastgehouden... 7D ligt lekkerder in de hand...

En AF is altijd handig om beter te hebben. Er is altijd wel een moment dat hij ernaast zit, ook bij de 7D...

Ik had gewoon geen 3000 euro over voor een nieuwe camera ;)
Want die 5DmIII had ik graag willen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFrost
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 09:21

iFrost

Vroem vroem

Ik heb even een kort vraagje,
Er is mij een nieuwe Nikon J1 + 10-30mm aangeboden, nog in ongeopende verpakking en twee jaar garantie, voor iets meer dan 200 euro. Zelf heb ik al heel lang belangstelling voor de NEX-5N, maar ik begin nu toch te twijfelen. Is het het waard om door te sparen voor de 5N?

R5 3600 - GTX1660S - 32GB/3200 - B450M PRO4 - RM550x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51

Fiber

Beaches are for storming.

200 Euro is niet veel voor een J1 met lens, dus die houdt zijn waarde nog wel even vast. Dan kun je nu alvast foto's maken en later eventueel altijd nog overstappen als je dat dan nog zou willen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Universal Creations schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 11:43:
[...]

70-200, 24-70, teleprimes, tilt-shifts zijn van Nikon ook gewoon erg goed. F/1.2 lenzen heeft Nikon niet meer echt, maar de f/1.4 varianten zijn echt niet minder goed. Concurrent voor de MP-E 65 en 400/5.6 hebben ze (nog) niet. De 80-400 van Nikon is wel een stuk slechter dan de 100-400 van Canon.
De 70-200 en 24-70 zijn iets slechter bij Nikon. Nog steeds erg goed natuurlijk.
De teleprimes presteren een stuk minder, voornamelijk met converters, maar de Canon's zijn dan ook iets duurder (kijk maar eens op the digital picture). Bvb de 300mm en de 600mm van Canon zijn erg goed;
Ivm de tiltshifts bedoelde ik vooral dat Canon meer keuze heeft. Ook heb kan je bij de Canons onafhankelijk tilt/shift aanpassen (oid, ben niet helemaal vertrouwd met t/s lenzen).
Idd Nikon heeft geen f/1.2 lenzen en een f/1.2 lens vergelijken met ene f/1.4 lens is niet echt eerlijk, die f/1.4 is gemakkelijker om te maken en kan niet op f/1.2 ;) De 300mm f/4 van Nikon heeft geen IS/VR, net zoals de 17-55 btw. Ook heb je de relatief goedkope 70-200 f/4L non-IS.

Nikon heeft wel de 35mm f/1.8 DX en de 14-24 f/2.8, Canon mag ook wel eens met zo'n lenzen komen van mij :) Daarnaast zijn de sensors ook ietsje beter. Voor de beginner maken al die verschillen niet zo heel erg veel uit. Echter als je goed weet wat je wilt doen, kan je deze voor- en nadelen wel meenemen in je keuze. Voor landschappen zou ik eerder kijken naar NIkon op dit moment, Voor sport- en natuurfotografie, met lange lenzen dus, lijkt Canon mij een iets beter aanbod te hebben. Jammer genoeg zijn de prijzen van de lenzen, bij beide, niet mals en heb je gelukkig nog de 3rdparty lenzenfabrikanten die ook goede lenzen hebben.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iFrost schreef op zondag 20 januari 2013 @ 01:38:
Ik heb even een kort vraagje,
Er is mij een nieuwe Nikon J1 + 10-30mm aangeboden, nog in ongeopende verpakking en twee jaar garantie, voor iets meer dan 200 euro. Zelf heb ik al heel lang belangstelling voor de NEX-5N, maar ik begin nu toch te twijfelen. Is het het waard om door te sparen voor de 5N?
In gebruik kom je er pas echt achter wat je wil, en dat kan je met een J1 kit voor 200,- heel goed uitvinden denk ik zo. Aangezien je 'm wss met weinig/zonder verlies weer kan doorverkopen mocht je daar uberhaupt nog behoefte aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 10:34:
[...]

Als ik jou was zou ik ook eens naar Sony NEX en Olympus en Panasonic m4/3 camera's kijken. Betere sensor (dan iig de Canon) en een ruimer aanbod aan objectieven.
Ben zelf niet erg thuis in deze camera's. Zit nu in Hongkong en in de metro probeer ik wat reviews te lezen. Op dit moment neig ik naar de Samsung 200NX of een Sony Nex 5R. Best lastig om een keuze te maken

De Canon vond ik de AF toch wel erg tegen vallen en de Nikon 1 J2 helaas ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superdaantje schreef op zondag 20 januari 2013 @ 15:31:
[...]
Ben zelf niet erg thuis in deze camera's. Zit nu in Hongkong en in de metro probeer ik wat reviews te lezen. Op dit moment neig ik naar de Samsung 200NX of een Sony Nex 5R. Best lastig om een keuze te maken
Ik zou ook vooral goed naar het lensaanbod kijken. (maar dan wint m4/3 natuurlijk )
Samsung is erg goed op weg. Maar Sony ook, en de 5R in wit is wel heel nice imo. ;)

Samsung heeft volgens mij ook geen phase-detect points ? Grote plus voor de Sony dan.
De Canon vond ik de AF toch wel erg tegen vallen en de Nikon 1 J2 helaas ook.
Je weet dat je nu werelds slechte en werelds beste AF voor ILC's naast elkaar opnoemt ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LaurentS schreef op zondag 20 januari 2013 @ 12:02:
[...]

De 70-200 en 24-70 zijn iets slechter bij Nikon. Nog steeds erg goed natuurlijk.
De teleprimes presteren een stuk minder, voornamelijk met converters, maar de Canon's zijn dan ook iets duurder (kijk maar eens op the digital picture). Bvb de 300mm en de 600mm van Canon zijn erg goed;
Ivm de tiltshifts bedoelde ik vooral dat Canon meer keuze heeft. Ook heb kan je bij de Canons onafhankelijk tilt/shift aanpassen (oid, ben niet helemaal vertrouwd met t/s lenzen).
Idd Nikon heeft geen f/1.2 lenzen en een f/1.2 lens vergelijken met ene f/1.4 lens is niet echt eerlijk, die f/1.4 is gemakkelijker om te maken en kan niet op f/1.2 ;) De 300mm f/4 van Nikon heeft geen IS/VR, net zoals de 17-55 btw. Ook heb je de relatief goedkope 70-200 f/4L non-IS.

Nikon heeft wel de 35mm f/1.8 DX en de 14-24 f/2.8, Canon mag ook wel eens met zo'n lenzen komen van mij :) Daarnaast zijn de sensors ook ietsje beter. Voor de beginner maken al die verschillen niet zo heel erg veel uit. Echter als je goed weet wat je wilt doen, kan je deze voor- en nadelen wel meenemen in je keuze. Voor landschappen zou ik eerder kijken naar NIkon op dit moment, Voor sport- en natuurfotografie, met lange lenzen dus, lijkt Canon mij een iets beter aanbod te hebben. Jammer genoeg zijn de prijzen van de lenzen, bij beide, niet mals en heb je gelukkig nog de 3rdparty lenzenfabrikanten die ook goede lenzen hebben.
De 300mm f/4 van Nikon is niet gestabiliseerd, maar wel beter. Die andere teles zijn van Canon inderdaad net wat beter (de 500/4 is gelijk en de 400/2.8 is van Nikon niet getest). Bij lenstip zijn de 200/2 van beide merken gelijk. Dat de 17-55 van Nikon niet gestabiliseerd is, is eigenlijk absurd, maar aan de wijdere kant is ie wel beter (op 55mm gelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

jesper86 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 15:48:
[...]

Ik zou ook vooral goed naar het lensaanbod kijken. (maar dan wint m4/3 natuurlijk )
Samsung is erg goed op weg. Maar Sony ook, en de 5R in wit is wel heel nice imo. ;)

Samsung heeft volgens mij ook geen phase-detect points ? Grote plus voor de Sony dan.

[...]

Je weet dat je nu werelds slechte en werelds beste AF voor ILC's naast elkaar opnoemt ? ;)
Heb vandaag de Sony Nex 5R opgehaald bij de MM en morgen BTW terug vragen als ik voor moeders een dslr ga ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 18:03
[...]

Is met deze lens nog goed uit de hand te schieten?
dfrenner schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:07:

Nu krijgt de MM een BTW actie en kan ik zaterdag een camera kopen, om vervolgens de woensdag erop de ex BTW prijs het verschil in prijs terug te vragen.
Gaat elke Mediamarkt hier zomaar mee akkoord? Dan ga ik morgen ook ff langs met mijn aankoopbon van 11-01-2013!

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De 70-200 f/4 is prima te gebruiken uit de hand met goede lichtomstandigheden.

De kans is groot dat ze hiermee akkoord gaan.Ik heb vandaag voor erbij een Nex gehaald en kan van de week de BTW terug vragen. En als ik het goed begrepen heb geld dit voor aankopen t/m twee weken terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFrost

iFrost

Vroem vroem

Helaas had ik de mogelijkheid uiteindelijk niet om de J1 te kopen, dus ik ben weer bij het begin, namelijk mijn droomcamera: de Nex-5n. Ik ben nog vrij nieuw in de fotografiewereld, ik ken en snap de basis van alle manual opties ed. maar ik heb nooit de kans gehad om een systeemcamera of DSLR uit te testen.

Ik wil graag een allround camera; voor vakanties, de kleintjes in de familie, natuurfotografie enz enz, en ik vind fotografie ontzettend interessant, dus zou ik graag veel willen leren om in de toekomst ooit een keer een grote APS-C camera of misschien zelfs een FF te kopen. In eerste instantie wilde ik gewoon een compact als de SX240 halen maar ik ben bang dat ik daar te snel uitgroei, zelfde geld voor bridge cameras, ik heb er een kunnen gebruiken voor een week en ik vond er niks aan.

Doe ik er juist aan om nog even door te sparen en dan 5n met 18-55mm aan te schaffen? Of zijn er betere alternatieven? De 5N kost momenteel €430,- en dat is ook gelijk het maximale budget.

Alvast bedankt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door iFrost op 22-01-2013 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

iFrost schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:56:
Helaas had ik de mogelijkheid uiteindelijk niet om de J1 te kopen, dus ik ben weer bij het begin, namelijk mijn droomcamera: de Nex-5n. Ik ben nog vrij nieuw in de fotografiewereld, ik ken en snap de basis van alle manual opties ed. maar ik heb nooit de kans gehad om een systeemcamera of DSLR uit te testen.

Ik wil graag een allround camera; voor vakanties, de kleintjes in de familie, natuurfotografie enz enz, en ik vind fotografie ontzettend interessant, dus zou ik graag veel willen leren om in de toekomst ooit een keer een grote APS-C camera of misschien zelfs een FF te kopen. In eerste instantie wilde ik gewoon een compact als de SX240 halen maar ik ben bang dat ik daar te snel uitgroei, zelfde geld voor bridge cameras, ik heb er een kunnen gebruiken voor een week en ik vond er niks aan.

Doe ik er juist aan om nog even door te sparen en dan 5n met 18-55mm aan te schaffen? Of zijn er betere alternatieven? De 5N kost momenteel €430,- en dat is ook gelijk het maximale budget.

Alvast bedankt ;)
"misschien zelfs een FF te kopen" --> FF is niet heilig, is eigenlijk net zoiets als een SUV in het huidige verkeer; je hebt een dikkere auto maar je betaalt ook meer benzine terwijl reistijd gelijk blijft

"zelfde geld voor bridge cameras, ik heb er een kunnen gebruiken voor een week en ik vond er niks aan" --> even onderscheid tussen gearjunkies en fotografen, echte fotografen kunnen ook met een bridge uitstekende foto's maken en er nog plezier aan beleven ook

"even door te sparen" --> dat sowieso niet, concurrentie is moordend, alle recentie camera's kan je jaren plezier van/met beleven, dus kies er gewoon één en ga lekker foto's maken

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFrost

iFrost

Vroem vroem

Vishari Beduk schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:55:
[...]

"zelfde geld voor bridge cameras, ik heb er een kunnen gebruiken voor een week en ik vond er niks aan" --> even onderscheid tussen gearjunkies en fotografen, echte fotografen kunnen ook met een bridge uitstekende foto's maken en er nog plezier aan beleven ook
Over dat was ik misschien iets te onduidelijk. Ik had het niet over mooie of lelijke foto's, ik vind een bridge niet veel beter dan een echte compact, op ergonomie na. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de camera. Voor mijn gevoel zal ik te snel uit de compact/bridge segment groeien.
Vishari Beduk schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:55:
[...]
even door te sparen" --> dat sowieso niet, concurrentie is moordend, alle recentie camera's kan je jaren plezier van/met beleven, dus kies er gewoon één en ga lekker foto's maken
Ik ben toch bang bij "dure" aankopen dat ik dan iets verkeerds koop. Van de 5N weet ik bijna 100% zeker dat die mij bevalt en dat ik er toch een poos mee kan "spelen", voor een paar jaar ten minste. Daarom zou ik graag willen weten welke alternatieven er dan zijn, voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Je denk al aan FF? Misschien is het dan beter om Canon of Nikon te nemen ivm groter lensaanbod?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFrost

iFrost

Vroem vroem

witeken schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:35:
Je denk al aan FF? Misschien is het dan beter om Canon of Nikon te nemen ivm groter lensaanbod?
Ja, in de verre verre toekomst. Voor nu maak ik me niet zo druk om lensaanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
iFrost schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:12:
[...]

Over dat was ik misschien iets te onduidelijk. Ik had het niet over mooie of lelijke foto's, ik vind een bridge niet veel beter dan een echte compact, op ergonomie na. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de camera. Voor mijn gevoel zal ik te snel uit de compact/bridge segment groeien.

[...]

Ik ben toch bang bij "dure" aankopen dat ik dan iets verkeerds koop. Van de 5N weet ik bijna 100% zeker dat die mij bevalt en dat ik er toch een poos mee kan "spelen", voor een paar jaar ten minste. Daarom zou ik graag willen weten welke alternatieven er dan zijn, voor minder geld.
Je kunt ook voor een goedkopere instap DSLR gaan...
Zoals nu bij de MM: http://www.mediamarkt.nl/...53,167587.html?langId=-11

Je geeft aan Full frame... Lenzen die je nu investeert, of de komende jaren, kun je daar direct al op afstemmen!
Later enkel nog je body vervangen en je bent klaar...

288 euro is niet zo veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dfrenner schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:27:
Je geeft aan Full frame... Lenzen die je nu investeert, of de komende jaren, kun je daar direct al op afstemmen!
Later enkel nog je body vervangen en je bent klaar...
288 euro is niet zo veel...
Niet doen! Je zit dan vaak met lenzen die niet zo geschikt zijn voor aps-c en als ze dat wel zijn, dan hebben ze op fullframe een heel andere beeldhoek. Bijvoorbeeld de 17-40L. Deze lens wordt voor gekozen voor aps-c, maar je betaalt dan behoorlijk wat voor een f/4 lens die qua scherpte onderdoet voor de dedicated aps-c f/2.8 lenzen zoals de Canon 17-55 IS, Sigma 17-55 f/2.8 en budget-topper: Tamron 17-50 f/2.8 (niet de VC versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik wordt emotioneel bij het lezen van deze reacties :')
witeken schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:35:
witeken die een keertje niet als het hondje van Pavlov "Nikon, Nikon" typt.
Universal Creations schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:08:
[...]
Niet doen! Je zit dan vaak met lenzen die niet zo geschikt zijn voor aps-c en als ze dat wel zijn, dan hebben ze op fullframe een heel andere beeldhoek. Bijvoorbeeld de 17-40L. Deze lens wordt voor gekozen voor aps-c, maar je betaalt dan behoorlijk wat voor een f/4 lens die qua scherpte onderdoet voor de dedicated aps-c f/2.8 lenzen zoals de Canon 17-55 IS, Sigma 17-55 f/2.8 en budget-topper: Tamron 17-50 f/2.8 (niet de VC versie).
Universal Creations die een keertje iets schrijft waar ik het helemaal mee eens ben

:P

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Even een vraag van een startende DSLR gebruiker. Ik probeer te kiezen tussen de D3200 met 18-105 of de 650D met de kit lens. (18-55) Ga hem gebruiken voor standaard huis/tuin/keuken werk, vakanties en activiteiten die ik met de kids onderneem. Video ga ik niet echt gebruiken al zal ik wel wat filmpjes maken af en toe. Naast de camera zal ik ook nog een 35/50mm lens aanschaffen voor binnen en portretten. Eventueel in de toekomst nog een zoom lensje. Zijn er kenners met tips? Heeft de 650d een iets langere levensduur als ik wat meer kenis krijg? De 3200 is echt instap en de 650d is net iets uitgebreider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Voor hetzelfde geld als de D3200+18-105 kan je ook een D5100 + 18-105mm kopen. Als je graag meer zoom hebt dan de standaard 3x kitlens, heb je bij Canon niets voor dezelfde prijs.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

Universal Creations schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:08:
[...]

Bijvoorbeeld de 17-40L. Deze lens wordt voor gekozen voor aps-c, maar je betaalt dan behoorlijk wat voor een f/4 lens die qua scherpte onderdoet voor de dedicated aps-c f/2.8 lenzen zoals de Canon 17-55 IS
De 17-55 is ook significant duurder dan de 17-40 terwijl de laatste beduidend beter kleur en contrast heeft. De 17-40 is met afstand de betere lens, ondanks dat deze op pixelpeep niveau iets minder is qua scherpte. Ik heb ze allebei gehad en de 17-55 verkocht.

Volgens mij gaat het nog altijd om de plaatjes, en niet om MTF diagrammetjes of pixelpeepen welke lens scherper is.

[ Voor 25% gewijzigd door afterburn op 23-01-2013 21:56 ]

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk en aardig, maar de 17-55 is een stop sneller en op f/2.8 praktisch even scherp als de 17-40 op f/4. Daarnaast biedt ie ook nog IS. Dus tenzij je landschappen schiet bij genoeg licht of vanaf statief, is de 17-55 IS een betere keuze. Het verschil in prijs is momenteel nog maar zo'n 10% en dat vind ik eigenlijk niet van doorslaggevend belang. En anders is er nog de 100euro goedkopere Sigma 17-50 f/2.8 OS die het ook niet bepaald onverdienstelijk doet (enkel 17mm f/2.8 is niet zo geweldig aan de randen).

En juist als het gaat om de plaatjes, is een lens met een groter bereik, stabilisatie en meer DoF-mogelijkheden juist de betere lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Die 15mm extra aan de lange kant is nauwelijks interessant en een groter bereik is niet per definitie een voordeel. Eerder een nadeel: hoe groter het bereik, hoe meer compromissen gemaakt moeten worden in de optische kwaliteit van de lens. Echter in dit specifieke geval speelt dat niet.

Persoonlijk schiet ik 99% buiten en overdag (travel fotografie), dus die extra stop heb ik niet nodig en is de kleur en contrast belangrijker. Vandaar dat ik de L een betere lens vind dat de EF-S.

Ik vind wel dat je erg makkelijk voorbij gaat aan hoe een lens een plaatje tekent en erg gefocust bent op technische specs. Technische specs vertellen maar een deel van het verhaal. Je kunt technische de beste lens ter wereld hebben, als het ding de scène niet mooi tekent heb je er niet zo veel aan. Kleur, macro contrast en micro contrast zijn imo zeer belangrijke kwaliteiten in een lens die in veel gevallen de droge technische specificaties overstijgen.

Wat ook altijd vergeten wordt is dat lenzen van verschillende merken allemaal verschillende kleuren hebben. Een Canon EF-S ziet er anders uit als een Canon L, die weer andere kleuren heeft als een Sigma die weer andere kleuren heeft als een Tokina, enz. (een Sigma is geler als een Nikon lens bijv) Dit is prima aan te passen in post, maar zeker voor beginners kan dit lastig zijn. Ik zou dus in een topic als dit altijd adviseren voor beginners als ze meerdere lenzen willen, ze dat om te beginnen van hetzelfde merk doen. Maakt niet uit welk merk, maar wees consistent zodat je geen verassingen krijgt dat het ene plaatje ineens heel anders lijkt als het andere plaatje als alleen de lens gewisseld is.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Universal Creations schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 23:32:
Leuk en aardig, maar de 17-55 is een stop sneller en op f/2.8 praktisch even scherp als de 17-40 op f/4. Daarnaast biedt ie ook nog IS. Dus tenzij je landschappen schiet bij genoeg licht of vanaf statief, is de 17-55 IS een betere keuze. Het verschil in prijs is momenteel nog maar zo'n 10% en dat vind ik eigenlijk niet van doorslaggevend belang. En anders is er nog de 100euro goedkopere Sigma 17-50 f/2.8 OS die het ook niet bepaald onverdienstelijk doet (enkel 17mm f/2.8 is niet zo geweldig aan de randen).

En juist als het gaat om de plaatjes, is een lens met een groter bereik, stabilisatie en meer DoF-mogelijkheden juist de betere lens.
Het belangrijkste punt om de 17-40 boven de 17-55 te verkiezen is volgens mij de build quality.
Dat vind ik een nadeel van mijn 17-55... Buiten in de sneeuw met die kleine om foto's.

Verder is vooral binnen de 17-55 de beste keuze...

Ik heb wel vaker geroepen dat ik een L lens mis met een bereik vanaf 15 of 17 (liever 15) tot 40-55, met IS en vooral die 2.8!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
afterburn schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 09:34:
Die 15mm extra aan de lange kant is nauwelijks interessant
We hebben het hier niet (echt) over telelenzen. Tussen 40mm en 50/55mm op aps-c vind ik het verschil zitten tussen wel of niet close-up portretten kunnen maken, om maar eens een voorbeeld te noemen.
Persoonlijk schiet ik 99% buiten en overdag (travel fotografie), dus die extra stop heb ik niet nodig en is de kleur en contrast belangrijker. Vandaar dat ik de L een betere lens vind dat de EF-S.
Heb je concrete voorbeelden waarbij je ziet dat de 17-40 in een 1 op 1 vergelijk meer contrast toont dan de 17-55 IS? Bij tegenlicht van de zon is dat zo, maar als dat niet is, betwijfel ik dat namelijk.
Ik vind wel dat je erg makkelijk voorbij gaat aan hoe een lens een plaatje tekent en erg gefocust bent op technische specs. Technische specs vertellen maar een deel van het verhaal. Je kunt technische de beste lens ter wereld hebben, als het ding de scène niet mooi tekent heb je er niet zo veel aan. Kleur, macro contrast en micro contrast zijn imo zeer belangrijke kwaliteiten in een lens die in veel gevallen de droge technische specificaties overstijgen.
Macro-contrast zie je wel heel makkelijk in technische testen voorbij komen. Maar sorry, als je de tekening, contrast, kleur en microcontrast zo belangrijk vind, schiet je met een Zeiss Distagon 21mm je wide-angle landschappen. Je kunt dan simpelweg niet om deze lens heen als het daar om gaat namelijk. En ja, die is prijzig, maar als je schiet met een D800, hecht je volgens mij best wel wat waarde aan kwaliteit en ben je bereid om daarvoor te betalen.
Wat ook altijd vergeten wordt is dat lenzen van verschillende merken allemaal verschillende kleuren hebben. Een Canon EF-S ziet er anders uit als een Canon L, die weer andere kleuren heeft als een Sigma die weer andere kleuren heeft als een Tokina, enz. (een Sigma is geler als een Nikon lens bijv).
Wil je nu beweren dat alle EF-S lenzen hetzelfde kleuren en alle L-lenzen en alle Sigma's geel kleuren? Ik kan je uit die droom helpen: dat is niet zo. Gele Sigma's is volgens mij meer van "vroegah" en minder bij de moderne Sigma's.
Dit is prima aan te passen in post, maar zeker voor beginners kan dit lastig zijn. Ik zou dus in een topic als dit altijd adviseren voor beginners als ze meerdere lenzen willen, ze dat om te beginnen van hetzelfde merk doen. Maakt niet uit welk merk, maar wees consistent zodat je geen verassingen krijgt dat het ene plaatje ineens heel anders lijkt als het andere plaatje als alleen de lens gewisseld is.
Idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:15
Hallo allemaal,
Ik heb momenteel een Canon Powershot SX220 , maar zit al een lange tijd te denken om mij meer te verdiepen in fotografie. Daarom wil ik graag een betere camera omdat ik zie dat de SX220 in sommige gevallen echt niet voldoende is .

Wat is je beschikbare budget?
Tot Max 1200,- (incl. de lens)

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

Koop je de camera met een specifiek doel
Landschap (Bergen,Natuur), Fotos van moskeen zoals in istanboel dus stad foto's. portret foto's van familie en vrienden.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Nee, foto kwaliteit gaat voor.

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee

Overige wensen aan de camera
Het moet een goede camera zijn waar ik een aantal jaar mee vooruit kan. Ik hoef hem niet per direct aan te schaffen, pas over 3 maanden ongeveer.

ik dacht zelf aan Canon 650D inclusief een dure lens wat denken jullie ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dfrenner schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:20:
Het belangrijkste punt om de 17-40 boven de 17-55 te verkiezen is volgens mij de build quality.
Dat vind ik een nadeel van mijn 17-55... Buiten in de sneeuw met die kleine om foto's.
In de post waar ik op reageerde ging het over het plaatje en niet over zaken als bouwkwaliteit. En dat is bij de 17-55 inderdaad een stuk minder en dat kan een punt zijn. Maarre buiten in sneeuw is dus echt geen probleem, beter dan met regen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Universal Creations schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:16:
[...]

Heb je concrete voorbeelden waarbij je ziet dat de 17-40 in een 1 op 1 vergelijk meer contrast toont dan de 17-55 IS? Bij tegenlicht van de zon is dat zo, maar als dat niet is, betwijfel ik dat namelijk.
Ik geef mijn ervaring zoals eerder aangegeven, en ik vond de 17-55 erg kil en afstandelijk, digitaal en de 17-40, meer organisch, analoog, bij gebrek aan betere beschrijving. Voor mij was het een gevoel van thuis komen, als je begrijpt wat ik bedoel. Terwijl de EF-S toendertijd bijna 2x duur was als de 17-40.
[...]

Macro-contrast zie je wel heel makkelijk in technische testen voorbij komen. Maar sorry, als je de tekening, contrast, kleur en microcontrast zo belangrijk vind, schiet je met een Zeiss Distagon 21mm je wide-angle landschappen. Je kunt dan simpelweg niet om deze lens heen als het daar om gaat namelijk. En ja, die is prijzig, maar als je schiet met een D800, hecht je volgens mij best wel wat waarde aan kwaliteit en ben je bereid om daarvoor te betalen.
Staat op het verlanglijstje, maar moet na de aanschaf van de D800 weer even sparen.. Het is helaas bij mij niet zo, dat ik iedere maand zo even 1700 euro over heb en kan uitgeven aan hobby's. :)
[...]

Wil je nu beweren dat alle EF-S lenzen hetzelfde kleuren en alle L-lenzen en alle Sigma's geel kleuren? Ik kan je uit die droom helpen: dat is niet zo. Gele Sigma's is volgens mij meer van "vroegah" en minder bij de moderne Sigma's.
Neen, maar het verschil tussen diverse lenzen van hetzelfde merk is kleiner dan tussen verschillende merken. En dat mijn opmerking over Sigma van vroegah is, kan zijn. Mijn laatste Sigma was uit 2006-2007 of zo. Maar dat was dan ook wel een heel duidelijk verschil.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Anoniem: 105569 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:05:
Even een vraag van een startende DSLR gebruiker. Ik probeer te kiezen tussen de D3200 met 18-105 of de 650D met de kit lens. (18-55) Ga hem gebruiken voor standaard huis/tuin/keuken werk, vakanties en activiteiten die ik met de kids onderneem. Video ga ik niet echt gebruiken al zal ik wel wat filmpjes maken af en toe. Naast de camera zal ik ook nog een 35/50mm lens aanschaffen voor binnen en portretten. Eventueel in de toekomst nog een zoom lensje. Zijn er kenners met tips? Heeft de 650d een iets langere levensduur als ik wat meer kenis krijg? De 3200 is echt instap en de 650d is net iets uitgebreider?
als je kids wilt fotograferen is een klapscherm aan te raden; kan je onopvallend foto's maken
3200 is echt instap maar heeft wel een betere sensor
voor het fotograferen zelf is de 650 de betere camera, maar de 3200 heeft een beter eindresultaat
afterburn schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:53:
[...]

De 17-55 is ook significant duurder dan de 17-40 terwijl de laatste beduidend beter kleur en contrast heeft. De 17-40 is met afstand de betere lens, ondanks dat deze op pixelpeep niveau iets minder is qua scherpte. Ik heb ze allebei gehad en de 17-55 verkocht.

Volgens mij gaat het nog altijd om de plaatjes, en niet om MTF diagrammetjes of pixelpeepen welke lens scherper is.
wat dat laatste betreft ben ik het wel met je eens
maar de 17-40 heeft nooit indruk op mij gemaakt, niet mijn eerste keus
de 17-55 is wel veelzijdiger en scherper
dat jij beter kleur en contrast ziet vind ik best wel knap; ik kan dat met geen mogelijkheid zien
heb beide lenzen hier nog liggen maar gelukkig geen canon crop camera meer
sanane schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:21:
Landschap (Bergen,Natuur), Fotos van moskeen zoals in istanboel dus stad foto's. portret foto's van familie en vrienden.

ik zou eerst een goede lens uitkiezen als ik jou was en dan voor het overige een body kopen
gezien jou doel is 17-40/55 voldoende

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sanane schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:21:
Hallo allemaal,
Ik heb momenteel een Canon Powershot SX220 , maar zit al een lange tijd te denken om mij meer te verdiepen in fotografie. Daarom wil ik graag een betere camera omdat ik zie dat de SX220 in sommige gevallen echt niet voldoende is .

Wat is je beschikbare budget?
Tot Max 1200,- (incl. de lens)

Nee

Nee

Overige wensen aan de camera
Het moet een goede camera zijn waar ik een aantal jaar mee vooruit kan. Ik hoef hem niet per direct aan te schaffen, pas over 3 maanden ongeveer.

650D is een mooie camera en met een Canon 15-85 heb je een mooi groot bereik voor zowel groothoek als licht tele werk.
Maar voor portretten, zou ik persoonlijk liever voor een f/2.8 zoomlens gaan, of voor een combinatie van een goedkopere zoomlens (18-135 STM matcht goed met de 650D) met een 50/1.8 of zelfs 50/1.4 erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Vishari Beduk schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 22:47:
als je kids wilt fotograferen is een klapscherm aan te raden; kan je onopvallend foto's maken
3200 is echt instap maar heeft wel een betere sensor
voor het fotograferen zelf is de 650 de betere camera, maar de 3200 heeft een beter eindresultaat
Dat vind ik wel heel kort door de bocht...
Met de juiste lens schiet je zelfs met een 350D de 3200 er helemaal uit op het eindresultaat...
wat dat laatste betreft ben ik het wel met je eens
maar de 17-40 heeft nooit indruk op mij gemaakt, niet mijn eerste keus
de 17-55 is wel veelzijdiger en scherper
dat jij beter kleur en contrast ziet vind ik best wel knap; ik kan dat met geen mogelijkheid zien
heb beide lenzen hier nog liggen maar gelukkig geen canon crop camera meer
Aan de hand van die opmerking was ik wel benieuwd naar voorbeelden, maar jij hebt dus met beide geschoten en geen verschil ondervonden?

[
[b]sanane schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:21:

Ik zou gaan voor de 650D en een tweedehands 17-55 IS 2.8.
Vooral de 2.8 is voor portretten perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:15
Thnx allemaal. ik weet genoeg heren. nu nog doorsparen en over 3 maanden heb ik het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

dfrenner schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:47:
[...]
Dat vind ik wel heel kort door de bocht...
Met de juiste lens schiet je zelfs met een 350D de 3200 er helemaal uit op het eindresultaat...
mijn opmerking had uitsluitend betrekking op de camera bodies
de lens is (bijna) altijd belangrijker dan de body
zet een 70-200 2.8 IS op een 350D en je krijgt schitterende foto's
[...]
Aan de hand van die opmerking was ik wel benieuwd naar voorbeelden, maar jij hebt dus met beide geschoten en geen verschil ondervonden?
wel in scherpte, niet in kleur
sanane schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 10:45:
Thnx allemaal. ik weet genoeg heren. nu nog doorsparen en over 3 maanden heb ik het!
dan is er geen mediamarkt aktie :P

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:51

mrc4nl

Procrastinatie expert

vakantiegeld actie, F&V actie, genoeg actie het hele jaar door. niet overhaast beslissingen maken zou ik zo zeggen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:10
Ik heb nog geen camera in bezit, maar heb een tweedehands Canon 650 (alleen body) op het oog. Binnenkort wil ik actiefoto's gaan maken van paarden, veelal zal dit binnen zijn met een matige lichtinval.
Is deze camera en de Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM lens hiervoor geschikt?

Budget
De 650 body kan ik wellicht voor €375 overnemen. Voor de lens heb ik zo'n €250 voor over.

Nee

Ja, ik wil actiefoto's gaan maken van paarden. Later wordt de camera ook gekoppeld aan een microscoop om een foto's te maken.

Nee, waarschijnlijk ga ik dit niet gebruiken.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 12:38
Die 75-300 staat niet zo hoog aangeschreven als het om beeldkwaliteit gaat. Daarnaast heeft ie geen stabilisatie, dat gaat je bij weinig licht behoorlijk opbreken.

Gezien je budget lijkt mij de pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II of pricewatch: Tamron SP70-300mm F/4-5.6 Di VC USD (Canon) een betere keuze. Deze zijn ook niet erg lichtsterk maar hebben wel stabilisatie en een betere beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
PowerUp schreef op zondag 27 januari 2013 @ 11:10:
Die 75-300 staat niet zo hoog aangeschreven als het om beeldkwaliteit gaat. Daarnaast heeft ie geen stabilisatie, dat gaat je bij weinig licht behoorlijk opbreken.

Gezien je budget lijkt mij de pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II of pricewatch: Tamron SP70-300mm F/4-5.6 Di VC USD (Canon) een betere keuze. Deze zijn ook niet erg lichtsterk maar hebben wel stabilisatie en een betere beeldkwaliteit.
Erg bedankt voor de snelle reactie. De 650 en de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II zijn dus wel geschikt voor het maken van actiefoto's met relatief weinig licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

_Uploader_ schreef op zondag 27 januari 2013 @ 11:19:
[...]

Erg bedankt voor de snelle reactie. De 650 en de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II zijn dus wel geschikt voor het maken van actiefoto's met relatief weinig licht?
Mijn inziens niet. Alhoewel iemand met ervaring dit maar met zekerheid moet zeggen. Maar een f/4 of f/5.6 op het tele-eind is niet echt lichtsterk.

Aan de andere kant, volgens mij is een bak altijd redelijk verlicht met TL verlichting. Het is niet zo dat je in een kroeg wil fotograferen oid.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 181786 op 27-01-2013 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@thorgrem: ik denk dat die verlichting je nog tegen zal vallen. Het lijkt voor jouw ogen misschien goed verlicht, maar tenzij het een bak is die wordt uitgelicht voor profi TV opnames of iets dergelijks denk ik niet dat je daar al te veel van moet verwachten.

IS gaat je in elk geval niet helpen bij actiefoto's, want IS helpt alleen om bewegingen van je camera te compenseren, niet de bewegingen van je onderwerp. Actiefoto's vereisen een korte sluitertijd en dan heb je IS sowieso al niet meer nodig.

Neemt niet weg dat IS nog steeds wel erg prettig is om te hebben op een telelens, al was het alleen maar voor als je er toch ook mee zou willen gaan filmen.

Als actiefoto's bij weinig licht echt belangrijk zijn, dan zal je inderdaad op zoek moeten naar een lichtsterker objectief. Je zou (gezien je budget) eens kunnen kijken naar tweedehands Sigma 70-200 2.8 objectieven.

Qua body is een 650D op zich denk ik geen verkeerde keuze. Moderne body, dus zou geen probleem moeten hebben met wat hogere ISO waarden. Wellicht dat ervaringsdeskundigen nog wat kunnen zeggen over de kwaliteiten van het autofocus systeem van de 650D bij wat slechter licht.

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 27-01-2013 11:37 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik kijk naar de situatie zou ik zeggen: 135mm f/2L
En een 18-55IS is misschien ook wel handig als je ook nog wat anders wil fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Persoonlijk zou ik niet zonder een telezoom willen. Anders ga je momenten moeten missen doordat het paard te dichtbij is om goed in beeld te pakken. (verder weg valt wel te croppen, dat is wat minder lastig)

Bovendien past die 135 f/2L nog niet bijna binnen zijn budget :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

_Uploader_ schreef op zondag 27 januari 2013 @ 11:19:
[...]

Ja het is mogelijk, maar objectief als een 70-200 f/2.8 maakt het weer wat gemakkelijker, maar er is altijd beter en mooier. Echter zit hier dan ook een prijskaartje aan, maar met de 55-250 is het zeker mogelijk.

Recentelijk voor moeders een 600D met 18-55 IS II en 55-250 IS II gekocht en zeker niet ontevreden over de resultaten. Niet te vergelijken met mijn 5D3 en 24-70 II en 70-200 II, maar dan is het prijs kaartje ook gelijk anders.

Voor het geld is de 55-250 IS een goed objectief ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
Bedankt voor de reacties, ik ben een stuk wijzer geworden!

- 55-250 IS. Eerst voor de paarden actie foto's.
- 18-55 IS. Later voor algemene foto's
- 70 -200 2.8. Mocht de 55-250 IS tegenvallen met het licht en als er later nog geld over is :-)

Over de body; mocht de koop niet doorgaan zal ik ook kijken naar andere bodies. Opnemen zal ik zo snel nog niet doen. Is de 550D dan een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

550D ia nog steeds een prima camera met goed prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik rijd al 8 jaar paard en fotografeer ook al een jaar of 4. Ik heb in het begin met een 55-250 geprobeerd om paardenfoto's te maken binnen. Als ze stappen gaat dit nog lukken, maar vanaf dat ze beginnen draven wordt het onmogelijk om met deze lens een scherpe foto te krijgen. Vergeet springen of galop maar. Ik zou gaan voor de 85mm f/1.8, dan heb je snelle focus, lichtsterkte en een goede focallength, ongeveer beeldvullend als je aan de ene lange zijde staat en het paard komt aan de overkant langs, of bij springen als de hindernis in het midden van de piste staat, en jij aan de overkant staat.
Voor mensen die een 70-200 f/2.8 aanraden, jullie zijn duidelijk nog nooit in een gemiddelde piste geweest (nofi) ;) Op een pro body zoals een 5d zal het wel nog lukken, maar je zal al snel op iso 6400 f/2.8 zitten, of hoger. Primes are the way to go, indien je een crop camera hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFrost

iFrost

Vroem vroem

LaurentS schreef op zondag 27 januari 2013 @ 16:42:
Ik rijd al 8 jaar paard en fotografeer ook al een jaar of 4. Ik heb in het begin met een 55-250 geprobeerd om paardenfoto's te maken binnen. Als ze stappen gaat dit nog lukken, maar vanaf dat ze beginnen draven wordt het onmogelijk om met deze lens een scherpe foto te krijgen. Vergeet springen of galop maar. Ik zou gaan voor de 85mm f/1.8, dan heb je snelle focus, lichtsterkte en een goede focallength, ongeveer beeldvullend als je aan de ene lange zijde staat en het paard komt aan de overkant langs, of bij springen als de hindernis in het midden van de piste staat, en jij aan de overkant staat.
Voor mensen die een 70-200 f/2.8 aanraden, jullie zijn duidelijk nog nooit in een gemiddelde piste geweest (nofi) ;) Op een pro body zoals een 5d zal het wel nog lukken, maar je zal al snel op iso 6400 f/2.8 zitten, of hoger. Primes are the way to go, indien je een crop camera hebt.
Heeft dat ook niet heel wat te maken met sluitertijd..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, natuurlijk heeft dat te maken met sluitertijd. Door de niet zo lichtsterke lens kan je geen korte sluitertijd kiezen en dus krijg je bewogen foto's. Dus: met die lens kan je in die situatie geen scherpe foto's maken.

Dat is maar op drie manieren op te lossen: body die hogere ISO fatsoenlijk aan kan, een lichtsterkere lens of meer lampen in de betreffende ruimte. Ik denk dat de lichtsterkere lens de goedkoopste/makkelijkste optie is en het meeste effect heeft (body win je misschien hooguit één stop of zo?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
iFrost schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:45:
[...]

Heeft dat ook niet heel wat te maken met sluitertijd..?
Ja uiteraard, zonder een voldoende snelle sluitertijd kan je de beweging niet bevriezen he ;) 1/250s is het minimum, maar behoorlijk nipt, eigenlijk wil je naar 1/400-1/500s. Om dit te bereiken in slechte lichtomstandigheden moet je snelle lenzen hebben en/of hoog in de iso gaan. Je weet dat iso, sluitertijd en diafragma verbonden is met elkaar? De belichtingsdriekhoek? Indien niet, lees je daar eens over in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFrost

iFrost

Vroem vroem

Van iso en diafragma wel ja, ik wist niet dat sluitertijd zo afhankelijk van de andere 2.. Bedankt!

Hieronder: Bookmarked, thanks!

[ Voor 14% gewijzigd door iFrost op 27-01-2013 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

iFrost schreef op zondag 27 januari 2013 @ 18:00:
Van iso en diafragma wel ja, ik wist niet dat sluitertijd zo afhankelijk van de andere 2.. Bedankt!
Een duidelijke basis uitleg over de belichtingsdriehoek vind je hier
http://www.digitalefotogr...rsus/belichtingsdriehoek/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
Bedankt LaurentS voor het delen van je ervaringen en het advies! Dus als ik het goed begrijp is deze niet aan te raden voor binnen foto's en meer geschikt om buiten paarden foto's te maken met meer licht.

Zou de onderstaande items wat voor mij zijn?
Body Canon 55D, plus 18-55 kitlens en 55-250. om algemene foto's mee te maken en om buitenfoto's te maken met beter licht.
Lens: Canon 85mm f/1.8 USM met zonnekap en UV-filter. Om de actiefoto's van de paarden vast te leggen.
V&A aangeboden: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS Zwart
Plus lens: http://link.marktplaats.nl/638880544

Als jullie alternatieven weten, dan hoor ik het erg graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
_Uploader_ schreef op zondag 27 januari 2013 @ 21:16:
Bedankt LaurentS voor het delen van je ervaringen en het advies! Dus als ik het goed begrijp is deze niet aan te raden voor binnen foto's en meer geschikt om buiten paarden foto's te maken met meer licht.

Zou de onderstaande items wat voor mij zijn?
Body Canon 55D, plus 18-55 kitlens en 55-250. om algemene foto's mee te maken en om buitenfoto's te maken met beter licht.
Lens: Canon 85mm f/1.8 USM met zonnekap en UV-filter. Om de actiefoto's van de paarden vast te leggen.
V&A aangeboden: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS Zwart
Plus lens: http://link.marktplaats.nl/638880544

Als jullie alternatieven weten, dan hoor ik het erg graag!
Dat is prima ;) Mooie prijzen ook :o Deze items zijn volgens mij meer waard dan de vraagprijzen. Goed opletten bij aanschaf dus of alles goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

LaurentS schreef op zondag 27 januari 2013 @ 21:54:
Mooie prijzen ook :o Deze items zijn volgens mij meer waard dan de vraagprijzen. Goed opletten bij aanschaf dus of alles goed werkt.
TE mooie prijzen... ook die 650D voor 375 € vond ik erg verdacht... kijk uit dat het niet gestolen is of zo, want dat kan je nog eens problemen opleveren mocht je aanspraak willen maken op de garantie !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
nero355 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 01:24:
[...]

TE mooie prijzen... ook die 650D voor 375 € vond ik erg verdacht... kijk uit dat het niet gestolen is of zo, want dat kan je nog eens problemen opleveren mocht je aanspraak willen maken op de garantie !!
Ja, bij nader inzien spaar ik door voor een Canon 650D met een standaard kitlens en verdiep me in de mogelijkheden daarvan. Dan weet je zeker dat het een goede camera is met garantie en geen dubieuze 'aanbieding' is. Daarna zal ik kijken om een rugzak, SD kaartjes, en de 85 mm 1.8 en de 50-250 mm IS II etc.
Ondertussen zal ik de verschillende topics in de gaten houden! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
_Uploader_ schreef op zondag 27 januari 2013 @ 12:56:
Bedankt voor de reacties, ik ben een stuk wijzer geworden!

- 55-250 IS. Eerst voor de paarden actie foto's.
- 18-55 IS. Later voor algemene foto's
- 70 -200 2.8. Mocht de 55-250 IS tegenvallen met het licht en als er later nog geld over is :-)

Over de body; mocht de koop niet doorgaan zal ik ook kijken naar andere bodies. Opnemen zal ik zo snel nog niet doen. Is de 550D dan een goed alternatief?
Waarom spaar je niet ietsjes door voor een tweedehands 70-200 F4?
Scheelt met een beetje geluk tweedehands 100 euro met je budget...

Voordeel is zijn snelheid en F4 op 200mm.
Daarnaast is hij robuust, scherp, mooie kleuren en contrast en tweedehands heel goed betaalbaar voor het glas wat je ervoor terugkrijgt. Plus waardevast...

Bevalt de F4 niet, dan kun je in de tussentijd doorsparen voor de F2.8... en de F4.0 kun je tweedehands weer voor hetzelfde bedrag kwijt...

edit:
verhaal van laurents nog niet gelezen, nu wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Orion84 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 11:34:
Wellicht dat ervaringsdeskundigen nog wat kunnen zeggen over de kwaliteiten van het autofocus systeem van de 650D bij wat slechter licht.
de 650D heeft de AF van de 60D (is dus echt wel een stap beter dan de 600D)
nero355 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 01:24:
[...]
kijk uit dat het niet gestolen is of zo, want dat kan je nog eens problemen opleveren mocht je aanspraak willen maken op de garantie !!
opmerkelijk dat je verlies van garantie als grootste probleem noemt
mij lijkt het grootste probleem dat heling strafbaar is; je loopt risico dat je op het politieburo het e.a. mag uitleggen
het is het gewoon niet waard

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:33:
opmerkelijk dat je verlies van garantie als grootste probleem noemt
mij lijkt het grootste probleem dat heling strafbaar is; je loopt risico dat je op het politieburo het e.a. mag uitleggen
het is het gewoon niet waard
Ik ben nogal "garantie focussed" dus dat was het eerste waar ik aan dacht eigenlijk. Maar inderdaad is het sowieso niet echt slim om dat soort risico's te nemen met "dubieuze advertenties" :)

Pagina: 1 ... 24 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's