Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
mackie schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:02:
Ben nu enige tijd aan het kijken naar een nieuwe betere camera (nu een Canon Ixus 750) vanwege de geboorte van ons 1ste kindje hopelijk juli dit jaar. Ik wilde eerst gaan voor een MILC maar schrok nog van de prijs/kwaliteit verhouding. Heb daarom toch besloten om voor een dSLR te gaan maar twijfel nog of ik er juist aan doe als non dSLR gebruiker.

Wat is je beschikbare budget?
Om en na bij €500,- (iets meer mag, mits onderbouwd)

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, wil wel graag in de toekomst bij één methode/format blijven in verband met investeringen

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ja, het vastleggen van ons kindje van nu tot aan het verlaten van het huis :P Dit wel in alle omgevingen (binnen, buiten, vakantie, landschap, zwemles, enz.)

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee, wel een pré als het full-hd is...

Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Nee

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Goede sensor en hoge resolutie voor posterformaat. Point en shoot (automatisch) goed voor moeders de vrouw.....

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Zoveel mogelijk, van dichtbij tot ver af. Wil dit vooral oplossen door verwisselbare lenzen, uitbreiden naarmate jaren (en dus beschikbaar budget) voorderen...

Nou heb ik zelf wel een beetje research gedaan en heb mijn oog laten vallen op de Nikon D3200, pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart, is dat een goede keuze voor bovenstaande antwoorden? Moet ik dat nu al aanvullen met flitser/lenzen?
Ik ben geen Nikon man, dus daar kan ik je weinig over vertellen.
Wel weet ik dat als je tweedehands wat leuke lenzen wil gaan kopen in de toekomst, je beter bij Canon terecht kan. Meer aanbod...

Nu heb je bijvoorbeeld de pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart

Maar ik zou dan toch gaan voor 100 euro meer:
pricewatch: Canon EOS 650D + EF-S 18-55mm IS II Zwart

Dan doe je er een tweedehands Canon 50mm 1.8 bij, kost je 50 euro... Nadeel van de lens is dat hij helemaal plastic is, maar voor portretten is het een ideale lens en lekker lichtsterk. Kun je je geen beul aan vallen en zo wel ben je hem zo weer voor hetzelfde bedrag kwijt...

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 08-01-2013 13:37 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
jesper86 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:27:
Wat een onzin, ga ik niet eens op reageren.

Okee een beetje dan. Het blijft een SLR met SLR bediening, SLR zoeker, SLR AF, SLR houvast, en weet je een beetje hoe je met apparatuur om moet gaan zoals F5.6-8 gebruiken, en een 35/1.8 als je binnen ben, dan kan je professionele resultaten uit een lens als de 18-105 halen en scherp tot aan de randjes.
Ach ik heb ze in mijn vriendenkring.
Het begint met ik wil een DSLR want dan kan ik mooiere foto's maken...
Vervolgens hebben ze er één en schieten ze alles op automatisch...
Vervolgens is het lenzen wisselen wel erg lastig en gaan ze inderdaad voor een tamron 18-200...

Uiteindelijk hebben die mensen veel meer aan een Sony Nex of Nikon 1

Mijn mening...
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mackie schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:02:
Ben nu enige tijd aan het kijken naar een nieuwe betere camera (nu een Canon Ixus 750) vanwege de geboorte van ons 1ste kindje hopelijk juli dit jaar. Ik wilde eerst gaan voor een MILC maar schrok nog van de prijs/kwaliteit verhouding. Heb daarom toch besloten om voor een dSLR te gaan maar twijfel nog of ik er juist aan doe als non dSLR gebruiker.
De pricewatch: Nikon D5100 + 18-105mm VR Zwart is op het moment een erg goede deal, liefst ook met een pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor ook binnen de beste resultaten (echt belangrijk).

Als eenvoudiger ILC alternatief is er de pricewatch: Nikon 1 V1 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 Zwart welke waarschijnlijk zelfs betere Autofocus heeft vooral voor de beginner (erg belangrijk met rondrennende kids), en natuurlijk compacter is. Wat vooral ook erg goed is is de automatiek zonder er echt verstand van hoeven te hebben, en fotos die niet bewerkt hoeven worden. Ook hier is een lens voor binnen sterk aan te raden. pricewatch: Nikon 1 Nikkor 18.5 f/1.8

Zie ook het prijsverloop, dit is gewoon een €850 camera die nu voor €325 gaat, simpelweg omdat er een nieuw model is met voor de gewone mens verwaarloosbare verschillen.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=290938

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 08-01-2013 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495545

Wat lijkt jullie op dit moment verstandiger?

Nikon D3100 + 18-105 lens of Nikon D5100 + 18-55 lens tegen ongeveer dezelfde prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-06 20:27

Garyu

WW

Ik ben nu in het bezit van een Nikon D90 en ben erg tevreden over de kwaliteit van de foto's, vind het leuk om af en toe een videootje te maken en kan het ding redelijk blindelings bedienen. Ik gebruik hem voornamelijk met een Tamron 17-50/2.8 en een Sigma 30mm/1.4 en een Nikon SB-600. Ik heb ook nog een Nikon 50mm/1.4 liggen maar die heeft al een jaar of twee het daglicht niet meer gezien. De lenzen zijn een beetje een compromis in het voordeel van gewicht en geld maar zorgen binnen die constraints daarbinnen dan toch nog een redelijk goede beeldkwaliteit.

Nu ben ik echter op zoek naar een portable cameraatje die ik wat makkelijker mee kan nemen en waar ik gewoon ook leuke foto's mee kan maken. Dus nu komt de hamvraag, wat voldoet? Ik heb geen moeite met primes, en gebruik dan ook eigenlijk voornamelijk de 30mm/1.4 lens als walkaround op mijn D90. Nu zoek ik dus een ILC die daar qua beeldkwaliteit niet té ver van afwijkt, maar toch een stuk mobieler is. Maar wat is wijsheid?

Een Sony NEX is al snel relatief groot, een Nikon J2 heeft daartegen weer een erg kleine sensor. Met 4/3 ben ik nooit vriendjes geworden dus eigenlijk wel liever een 2:3 formaat. Het liefst zou ik eigenlijk voor de Fujifilm X100 gaan, maar die is me veel te duur voor een camera voor erbij. Budget is dan ook bij het liefst 300€ maar maximaal 500€. Blijft er dan nog wat over of moet ik gewoon niet zeuren en kan ik het geld beter uitgeven voor het fitnesscenter zodat ik de D90 kan meeslepen?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-06 14:01

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

jesper86 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:27:
[...]

Wat een onzin, ga ik niet eens op reageren.

Okee een beetje dan. Het blijft een SLR met SLR bediening, SLR zoeker, SLR AF, SLR houvast, en weet je een beetje hoe je met apparatuur om moet gaan zoals F5.6-8 gebruiken, en een 35/1.8 als je binnen ben, dan kan je professionele resultaten uit een lens als de 18-105 halen en scherp tot aan de randjes.
helemaal mee eens
ik heb zelf ook een canon S95; en leuke camera maar de bediening is een drama
dramatisch slecht :r :r
de bediening van een slr is echt wel een groot voordeel

daarnaast zijn de low-light prestaties van de meeste slr beter dan die micro-sensors
lijkt mij wel zo prettig als je net als mackie binnenshuis foto's maakt
jesper86 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:45:
[...]

De pricewatch: Nikon D5100 + 18-105mm VR Zwart is op het moment een erg goede deal, liefst ook met een pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor ook binnen de beste resultaten (echt belangrijk).
ook mee eens :)
jesper86 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 13:45:
[...]
Zie ook het prijsverloop, dit is gewoon een €850 camera die nu voor €325 gaat, simpelweg omdat er een nieuw model is met voor de gewone mens verwaarloosbare verschillen.
[afbeelding]
dat laatste ben ik het niet mee eens
die 5200 heeft een duidelijk andere/'betere' AF
Anoniem: 495545 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 16:45:

Nikon D3100 + 18-105 lens of Nikon D5100 + 18-55 lens tegen ongeveer dezelfde prijs?
als je van plan bent om nooit een lens erbij te kopen dan de eerste
en als je dit wel van plan bent dan de tweede

[ Voor 12% gewijzigd door Vishari Beduk op 08-01-2013 18:34 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vishari Beduk schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 18:32:
dat laatste ben ik het niet mee eens
die 5200 heeft een duidelijk andere/'betere' AF
De 5200 ja, maar die is over budget. Het gaat over de D5100 welke dezelfde AF heeft als jouw D3200 waarvan je gister nog heb lopen klagen over de AF. Heb je ooit de Nikon1 AF gezien / geprobeerd ? Dan piep je wel anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

jesper86 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 18:41:
[...]
jouw D3200 waarvan je gister nog heb lopen klagen over de AF.
ik klagen!? :o
ik heb slechts opgeschreven dat ik heb moeten constateren dat de afstand tussen lens en AF unit niet overeen komt met de afstand tussen lens en sensor O-)
ze zijn dat nu in beverwijk aan het herstellen

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook zei je 'soms te ver naar voren en soms te ver naar achteren', zou alleen de micro-adjust niet kloppen zou hij elke keer erachter of elke keer ervoor zitten, niet random. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 496274

Ik ben een beginnend fotograaf, nu slechts nog in het bezit van een compact camera Panasonic DMC Tz7 en wil graag een spiegel reflex camera aanschaffen, omdat ik oa nu het diafragma niet zelf kan instellen. Een 2e hands camera is geen enkel probleem.

Wat is je beschikbare budget? 400-500

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) ik ben erg geinteresseerd in landschaps en macro fotografie
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? nee heb een videocamera
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? nee
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? nee
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) een macro lens zou wel een uitkomst zijn

Verder wil ik beginnen met een fotografie cursus. Graag zou ik van jullie advies willen van wat nu een goede starters camera is en waar ik op moet gaan letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mackie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-01 16:10
Bedankt voor de reacties en adviezen!

Canon versus Nikon, snap het qua lenzen (en motor in lens of in camera). Ben denk ik iemand die toch nieuw wil dus 2de hands lenzen.... tja. Ga ze beidde is van dichterbij bekijken ;-). Wel opvallend dat de Canons duurder zijn in aanschaf qua body.

Als ik in de pricewatch de Nikon D3200 en 5100 naast elkaar zet, zie ik als verschil in specificaties dat de megapixels in het voordeel zijn van D3200 en de 5100 weer een kantelbaar scherm heeft. Met andere woorden zal ik als n00b op het gebied van dslr fotografie ergens verschil merken tussen die twee? Zowieso die binnen lens meenemen, bedankt voor de tip.

MILC is inderdaad geschikter als point en shoot, en lekker compact met rond rennende kinderen :-) echter denk ik toch dat ik voor het geld en de hobby voor de meerwaarde van een dSLR kies.
Ga natuurlijk daarnaast verslaafd raken hieraan dus cursus fotografie e.d. zal na een dagje dierentuin met Nikon snel volgen waardoor ik meer gebruik ga maken van de geavanceerde instellingen.

[ Voor 3% gewijzigd door mackie op 08-01-2013 21:42 ]

We can do it two ways: easy or really easy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

@mackie mackie in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6"

De Nikon D3200 is zeker een goede keuze. Je zei wel dat je meer bereik wou hebben. Even in makkelijke termen: de 18-55 kitlens heeft 3x zoom, terwijl een 18-105mm zo'n 6x zoom heeft. Maar dan ga je wel boven budget zitten. Als je beslist om voor de 18-105mm lens te gaan zou ik wel de D5100 nemen: de 18-105 in kit met de D5100 kost evenveel als die lens met de D3200.

BTW, voor binnen heb je een (built-in) flitser.
Anoniem: 495545 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 16:45:

Persoonlijk zou ik de D3100 niet kiezen door het 230k dot schermpje. Maar als je de 18-105mm lens wilt hebben en je wilt niet meer betalen...dan zijn er geen andere opties :p.

@Compaantje Anoniem: 496274 in "[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6"

Een macrolens zal niet lukken in je budget.... Het beste dat in je budget past is een D5100+kitlens: pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR Zwart of voor iets minder de D3200: pricewatch: Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart

Macrolens: pricewatch: Nikon AF-S DX 40mm f/2.8G

Als je een 18-105mm lens wilt is er geen verschil in prijs, dus dan zou ik de D5100 nemen.

http://snapsort.com/compare/Nikon-D3200-vs-Nikon-D5100 :+

[ Voor 7% gewijzigd door witeken op 08-01-2013 21:53 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mackie
witeken schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:46:

De Nikon D3200 is zeker een goede keuze. Je zei wel dat je meer bereik wou hebben. Even in makkelijke termen: de 18-55 kitlens heeft 3x zoom, terwijl een 18-105mm zo'n 6x zoom heeft. Maar dan ga je wel boven budget zitten. Als je beslist om voor de 18-105mm lens te gaan zou ik wel de D5100 nemen: de 18-105 in kit met de D5100 kost evenveel als die lens met de D3200.
Kun je misschien kort aangeven wat het voordeel is van de D5100 (jullie voorkeur) ten opzichte van de D3200? Prijsverschil is nihil, ook met de lenskits erbij...

Edit:
Google verteld dit: http://versusio.com/nl/nikon-d5100-vs-nikon-d3200
Wat ik vooral lees meer geavanceerde/betere (5%) opties + uitklapscherm van de D5100, de D3200 iets kleiner/lichter en wel weer betere kleurdiepte en beeldkwaliteit.

Nu weet ik het nog niet haha :*)

[ Voor 15% gewijzigd door mackie op 08-01-2013 22:03 . Reden: Google search ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mackie schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:40:
Bedankt voor de reacties en adviezen!

Canon versus Nikon, snap het qua lenzen (en motor in lens of in camera). Ben denk ik iemand die toch nieuw wil dus 2de hands lenzen.... tja. Ga ze beidde is van dichterbij bekijken ;-). Wel opvallend dat de Canons duurder zijn in aanschaf qua body.
Wacht maar...
Straks als je het echt leuk vindt!

Dan ga je kijken naar lenzen van 900 euro, 1400 of 1600 euro...
Dan opeens wordt tweedehands best aantrekkelijk... Bijkomend voordeel van tweedehands, als je ze een jaar later weer wil verkopen, kan dat nagenoeg voor hetzelfde bedrag omdat ze waardevast zijn...

Maar ik heb het ook al bij goedkopere lenzen...
Canon heeft vaak cashback acties, waabij L lenzen wel heel aantrekkelijk nieuw te kopen zijn, omdat je ze dan bijna tweedehands voor hetzelfde bedrag doorverkoopt door de cashback...

Mijn 70-200 heb ik nieuw gekocht, maar nu mijn 17-55 niet... 900 of 575 is toch een redelijk verschil, waarbij je hem altijd weer kwijt kunt voor 575, zoniet hoger...

Ik zit nu naar een 10-22 te kijken en ook die overweeg ik tweedehands aan te schaffen... Je hebt het over 700 euro nieuw... Tweedehands voor een eutootje of 450...

Scheelt toch weer aardig wat... En vooral bij verkoop lever je een stuk minder in...

Maar goed sommige mensen hebben er veel geld voor over, dat snap ik ook best...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Anoniem: 496274 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:36:
ik ben erg geinteresseerd in landschaps en macro fotografie
D5100 zonder kitlens + Nikon AF-S DX Micro-Nikkor 40 mm f/2.8 G
hier een tijdje mee spelen en pas later een tweede lens kopen
Als ik in de pricewatch de Nikon D3200 en 5100 naast elkaar zet, zie ik als verschil in specificaties dat de megapixels in het voordeel zijn van D3200 en de 5100 weer een kantelbaar scherm heeft. Met andere woorden zal ik als n00b op het gebied van dslr fotografie ergens verschil merken tussen die twee?
net als met een ketting is deze zo sterk als de zwakste schakel
de zwakste schakel hier is de kitlens
zolang jij geen dure lenzen koopt zal je het verschil nooit merken
kantel scherm is zeer prettig bij liveview --> macro en nacht fotografie
een groot zoom bereik gaat ten koste van de kwaliteit
ik kan wekenlang rondlopen met alleen een 24-70 (= 15-44 op crop)
beter een goede lens en later croppen (uitsnijden)
dan een slechte lens met groot zoom bereik
mackie schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:58:
[...]
de D3200 iets kleiner/lichter
ik heb zelf deze camera en klein is niet prettig

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Wel opvallend dat de Canons duurder zijn in aanschaf qua body.
In dit segment maakt het echt geen fluit uit wat voor body je kiest...
Canon of Nikon.... Maakt echt niet uit welke body. Let op de lenzen die je wil gaangebruiken of mogelijk in de toekomst nodig gaat hebben.

De bodies doen niets voor elkaar onder...

Er zitten hier wel echt veel nikon fotografen zeg, best opvallend. Aangezien Canon toch het meest verkocht is zie ik de afgelopen pagina's enkel Nikon voorbij komen...

Of wordt Canon enkel bij hogere segmenten meer gebruikt?

Je moet je ook niet enkel blindstaren op de cijfertjes... Leuk dat de nikon D5100 tot een iso van 25600 kan, maar in de praktijk is dat toch nutteloos en gebruik je het nooit...

Ik wil nu voor een 7D gaan en op papier doet de D7000 het ook erg goed, toch zit je in de praktijk met de ongeevenaarde AF van de 7D en het meetsysteem wat gewoon erg acuraat is.
Daarnaast is een 7D toch een echt wildlife toestel en wil ik ooit wat meer met vogels, dan is een 400mm of een 100-400 wel erg lekker. Exact twee lenzen die Nikon niet in het assortiment heeft...

Ik weet niet of ik er iets mee wil gaan doen, maar soms schiet de 70-200 buiten wildlife ook net te kort... Ik heb om die reden wel vaker een 100-400 overwogen...

MAar goed als je enkel op cijfertjes let, kun je namelijk net zo goed voor een Canon 60D gaan. Zelfde image quality als de 7D, maar wat heb ik aan goede platen als mijn autofocus er op dat ene moment net naast zit!? Helemaal niets. Juist die autofucus is voor mij een reden om de 7D te overwegen, ook al schiet ik geen wildlife... Kinderen zijn ook erg bewegelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

dfrenner schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:08:
Canon of Nikon.... Maakt echt niet uit welke body. Let op de lenzen die je wil gaangebruiken of mogelijk in de toekomst nodig gaat hebben.

De bodies doen niets voor elkaar onder...
^^ Dat en ga voora lekker veel lezen hier in het F&V gedeelte, voordat je wat koopt :)
Daarnaast is een 7D toch een echt wildlife toestel en wil ik ooit wat meer met vogels, dan is een 400mm of een 100-400 wel erg lekker. Exact twee lenzen die Nikon niet in het assortiment heeft...
:D Precies waarom ik voor Canon heb gekozen samen met de layout van de knoppen die ik logischer/ergonomischer vind/vond.

Daarom raad ik ook vooral VEEL LEZEN aan. Op een bepaald moment weet je wat je ECHT wil en hoef je niet allerlei tijdelijke meuk te kopen die je straks weer moet zien te verkopen...
MAar goed als je enkel op cijfertjes let, kun je namelijk net zo goed voor een Canon 60D gaan. Zelfde image quality als de 7D, maar wat heb ik aan goede platen als mijn autofocus er op dat ene moment net naast zit!? Helemaal niets. Juist die autofucus is voor mij een reden om de 7D te overwegen, ook al schiet ik geen wildlife... Kinderen zijn ook erg bewegelijk ;)
Die 60D is net zo precies, maar minder handig voor tracken van onderwerpen. Zelfs de 650D is nu net zo precies als een 7D dankzij de 60D focusunit !! All about the cross puntjes ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
nero355 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 03:20:
Die 60D is net zo precies, maar minder handig voor tracken van onderwerpen. Zelfs de 650D is nu net zo precies als een 7D dankzij de 60D focusunit !! All about the cross puntjes ;)
Ik heb ze vastgehouden naast elkaar met dezelfde lens erop en de 7D is echt een stuk sneller...
Dus hoe kan dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

[...]
Er zitten hier wel echt veel nikon fotografen zeg, best opvallend. Aangezien Canon toch het meest verkocht is zie ik de afgelopen pagina's enkel Nikon voorbij komen...
dit is een starters topic en op dit moment zijn de nikon instappers interessanter dan die van canon
[...]
oh jee, een 7d lover |:(
nero355 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 03:20:
[...]
Precies waarom ik voor Canon heb gekozen samen met de layout van de knoppen die ik logischer/ergonomischer vind/vond.
ik heb jaren lang uitsluitend canon gebruikt en de knoppen van de 5D2 kan ik dromen :z
nu een D3200 voor erbij gekocht en binnen een dag wist ik waar alle knoppen zaten
echt totaal geen probleem met de bediening

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Canon of Nikon.... Maakt echt niet uit welke body.
Ja en nee. Ja, je krijgt sowieso een nette instapcamera, maar je wilt natuurlijk wel de beste prijs/kwaliteit hebben.
Of wordt Canon enkel bij hogere segmenten meer gebruikt?
Nope. De meeste gewone consumenten zitten niet producten zwaar met elkaar te vergelijken of op forums te vragen. Ze kennen Canon dus ze kopen Canon.
Ik wil nu voor een 7D gaan en op papier doet de D7000 het ook erg goed, toch zit je in de praktijk met de ongeevenaarde AF van de 7D en het meetsysteem wat gewoon erg acuraat is.

Nikon heeft de D300s als equiv. voor de 7D. Voor de 60D heeft Nikon de D7000. Correct me if i'm wrong, maar ik dacht dat de D7000 een beter AF systeem als de 60D heeft.
Het is logisch dat de 60D even goede IQ heeft als de 7D... Canon gebruikt al 3,5jaar dezelfde 18MP sensor die al in zo'n 7 camera's zit.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vishari Beduk schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 17:25:
ik heb jaren lang uitsluitend canon gebruikt en de knoppen van de 5D2 kan ik dromen :z
nu een D3200 voor erbij gekocht en binnen een dag wist ik waar alle knoppen zaten
echt totaal geen probleem met de bediening
Eerlijk is eerlijk, je vond ze wel onhandig...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
witeken schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 18:23:
[...]

Ja en nee. Ja, je krijgt sowieso een nette instapcamera, maar je wilt natuurlijk wel de beste prijs/kwaliteit hebben.

[...]

Nope. De meeste gewone consumenten zitten niet producten zwaar met elkaar te vergelijken of op forums te vragen. Ze kennen Canon dus ze kopen Canon.

[...]

Nikon heeft de D300s als equiv. voor de 7D. Voor de 60D heeft Nikon de D7000. Correct me if i'm wrong, maar ik dacht dat de D7000 een beter AF systeem als de 60D heeft.
Het is logisch dat de 60D even goede IQ heeft als de 7D... Canon gebruikt al 3,5jaar dezelfde 18MP sensor die al in zo'n 7 camera's zit.
Dat zie je verkeerd, je wilt gewoon Canon hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Universal Creations schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 19:03:
[...]

Ik ben een Olympus gewend en kreeg laatst een Canon in de handen gedrukt om even uit te proberen op een mooie dag. Ik vond het geen handige camera terwijl ik weet (adhv vele reacties op fora) dat dat het wel degelijk is als je er eenmaal aan gewend bent. Ik had er ook niets mee, het was niet van mij en ik zal nooit een Canon kopen wat voor een nog hoger drempeltje zorgde.

Na een dagje stoeien met een camera kom je over het algemeen een heel eind. Mensen die jaren merk x gebruiken zullen altijd vinden dat merk y wat onpraktischer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
(hele) domme vraag.
Kan je met een dSLR foto's maken via het beeldscherm, of enkel via de kijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Universal Creations schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 19:03:
[...]

:? ik negatief over de 5D2?
ik neem aan dat je mijn posts over de mark 2 en mark 3 door elkaar haalt
Lasteraar schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:03:
(hele) domme vraag.
Kan je met een dSLR foto's maken via het beeldscherm, of enkel via de kijker
liveview heet dat
en dat kan tegenwoordig met alle camera's
alleen het scherpstellen gaat een beetje laaaaaaaaangzaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

[ Voor 39% gewijzigd door Vishari Beduk op 09-01-2013 21:06 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Vishari Beduk schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:04:
:? ik negatief over de 5D2?
ik neem aan dat je mijn posts over de mark 2 en mark 3 door elkaar haalt
Ik dacht dat hij bedoelde dat je de knoppen van de D3200 onhandig vond.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:48
Ja maar als je een 5DII/III of andere geavanceerde body gewend bent zal elke instapcamera als onhandig overkomen omdat je voor veel dingen geen directe knoppen hebt en het menu in moet.
Als je dat eenmaal doorhebt zal het prima te doen zijn, Alleen ben je wel langer bezig om hetzelfde resultaat te bereiken.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vishari Beduk schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:04:
[...]

liveview heet dat
en dat kan tegenwoordig met alle camera's
alleen het scherpstellen gaat een beetje laaaaaaaaangzaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam
Bij de traditionele dSLR's wel. Bij de systeemcamera's gaat dat gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-JL
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-11-2023
600-650
nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik wil wat vakantie foto's gaan maken en landschappen.
Ook zo nu en dan tennis competitie.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Zou leuk zijn om af en toe te filmen maar niet heel erg nodig.
Voor een beginner lijkt het me wel handig.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee

Ik heb zelf zitten kijken naar de D3200 en D5100.

Dit leek me een leuke set:
pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-200mm VR Zwart
Of kan ik misschien beter gaan voor de kit met 18-105 lens?

Andere opties zijn ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor tennis competitie is een 55-200 wss wel leuk, voor walkabout is de 18-105 wel lekker makkelijk. Maar als je bereid ben af en toe te wisselen voor 55-200mm in de Alpen o.i.d. dan bereik je inderdaad meer dan alleen de 18-105. De vraag is hoe belangrijk het is. Ik heb nooit zo'n behoefte aan echt tele tele voor normaal gebruik, maar op vakantie is er vaak meer te zien op afstand. Anyway net iets verder dan 55 is nu en dan toch wel gewenst puur voor het effect, en dan is 105mm ideaal. Word het niet makkelijker op zeker ? :P

http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/index.htm

Andere opties zijn: iets compacter (MILC), meer fps (Sony SLT), of Canon (hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 12:25
Ik vind het nadeel van de 18-105 dat deze vaak net te weinig tele heeft om de achtergrond buiten spel te zetten.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
virtualJac schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 10:37:
Ik vind het nadeel van de 18-105 dat deze vaak net te weinig tele heeft om de achtergrond buiten spel te zetten.
Een tele kopen om de achtergrond buiten spel te zetten is een beetje de poor man's solution. Natuurlijk heb je gelijk, maar als dat een belangrijk *doel* is kan je imho beter een 50/1.8 of zelfs 85/1.8 erbij stoppen. Maak je nog eens een stuk professionelere foto's mee over het algemeen ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
jesper86 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 10:44:
[...]

Een tele kopen om de achtergrond buiten spel te zetten is een beetje de poor man's solution. Natuurlijk heb je gelijk, maar als dat een belangrijk *doel* is kan je imho beter een 50/1.8 of zelfs 85/1.8 erbij stoppen. Maak je nog eens een stuk professionelere foto's mee over het algemeen ook. :)
Mee eens, maar omdat veel mensen hier beweren dat de 18-105 ervoor zorgt dat je geen andere lenzen meer koopt en DE walkaround lens is. Die 50mm is een mooi en goedkoop alternatief voor erbij, maar zo'n 85mm is al een stuk prijziger. Wel DE lens voor mooie portretten in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-JL
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-11-2023
Dus ik begrijp als ik te lui ben zou ik het best kunnen gaan voor de 18-105mm
En anders de 18-55 + 55-200mm

Voor de meerprijs van 50 euro lijkt me dan het slimst om de dubbele kit te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
R-JL schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 12:08:
Dus ik begrijp als ik te lui ben zou ik het best kunnen gaan voor de 18-105mm
En anders de 18-55 + 55-200mm

Voor de meerprijs van 50 euro lijkt me dan het slimst om de dubbele kit te nemen.
Lees ook de stukjes even in het NIkonmount objectieven topic over alle drie de lenzen. Begrijp me niet verkeerd, de 18-105 is geen verkeerde lens. Maar ook geen spannende lens. Denk dat ik dat gewoon een beetje mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het mooie van de 18-105 is dat je meer bereik heb dan de 18-55 zonder kwaliteitsverlies, hij is zelfs mss wel een klein stukje beter. Zou voor mij de handigste keuze zijn, niks met luiheid te maken, gewoon verstandig. Maar als je het 105-200 gedeelte denkt te gaan missen, dan is een dubbele lens kit de beste keus indd.

Ook een optie is sparen om later een 70-300mm erbij te kopen. Hoeft niet eens duur te zijn.
En dan heb je 18-105 + 70-300mm. Dàt is pas ideaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

witeken schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:28:
[...]

Ik dacht dat hij bedoelde dat je de knoppen van de D3200 onhandig vond.
ah, ok
mee eens wat Sato schrijft: prosumer camera's zijn beter dan instappers en profesional camera's zijn weer beter dan prosumers, dat heeft verder niets met merk a versus merk b te maken

en binnen de categorie instappers zie ik niet dat canon beter zou zijn dan nikon
R-JL schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 08:51:
Dit leek me een leuke set:
pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-200mm VR Zwart
Of kan ik misschien beter gaan voor de kit met 18-105 lens?
ik krijg een 'Déjà vu' gevoel
jesper86 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:16:
:?
het is maar wat je ideaal noemt
ik vind 300mm op crop (zonder VR/IS) nogal een uitdaging

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er staan ook gestabiliseerde opties tussen (Sigma OS en Tamron VC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Garyu schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 17:08:
Ik ben nu in het bezit van een Nikon D90 en ben erg tevreden over de kwaliteit van de foto's, vind het leuk om af en toe een videootje te maken en kan het ding redelijk blindelings bedienen. Ik gebruik hem voornamelijk met een Tamron 17-50/2.8 en een Sigma 30mm/1.4 en een Nikon SB-600. Ik heb ook nog een Nikon 50mm/1.4 liggen maar die heeft al een jaar of twee het daglicht niet meer gezien. De lenzen zijn een beetje een compromis in het voordeel van gewicht en geld maar zorgen binnen die constraints daarbinnen dan toch nog een redelijk goede beeldkwaliteit.

Nu ben ik echter op zoek naar een portable cameraatje die ik wat makkelijker mee kan nemen en waar ik gewoon ook leuke foto's mee kan maken. Dus nu komt de hamvraag, wat voldoet? Ik heb geen moeite met primes, en gebruik dan ook eigenlijk voornamelijk de 30mm/1.4 lens als walkaround op mijn D90. Nu zoek ik dus een ILC die daar qua beeldkwaliteit niet té ver van afwijkt, maar toch een stuk mobieler is. Maar wat is wijsheid?

Een Sony NEX is al snel relatief groot, een Nikon J2 heeft daartegen weer een erg kleine sensor. Met 4/3 ben ik nooit vriendjes geworden dus eigenlijk wel liever een 2:3 formaat. Het liefst zou ik eigenlijk voor de Fujifilm X100 gaan, maar die is me veel te duur voor een camera voor erbij. Budget is dan ook bij het liefst 300€ maar maximaal 500€. Blijft er dan nog wat over of moet ik gewoon niet zeuren en kan ik het geld beter uitgeven voor het fitnesscenter zodat ik de D90 kan meeslepen?
Iemand ideeen voor een passende ILC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

R-JL schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 12:08:
Die 200mm is leuk, maar je zult wel je lens moet verwisselen elke keer dat je dat nodig hebt. Het hangt natuurlijk van je persoonlijke smaak af (voor mij is 55mm (niet equiv.) groothoek, terwijl anderen dat juist al tele vinden :+), maar 6x zoom in 1 lens blijft natuurlijk veel handiger ipv 3x. En ik denk de meesten wel kunnen vertellen dat ze voor de gewone huis-tuin-vakantie-landschap foto's niet meteen 300mm (equiv.) nodig hebben.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Garyu schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 20:47:
[...]

Het is dat je geen vriendjes bent met m4/3 anders was de keuze reuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Met al jouw fijne lenzen zou ik eigenlijk het laatste zeggen... :p. Ik zou niet meteen een passende ILC weten als je geen Nikon 1 wilt. Misschien is een high-end compact een betere oplossing (evt als aanvulling)? Een Pana LX7 kost 430.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De hogere megapixel 4/3 camera's bieden meer pixels in 2:3 verhouding dan je huidige D90, dus ik zie het probleem niet zo van een 4/3 camera, aangezien je die ook in 2:3 foto's kunt laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Is ILC en prime een must ?
De Fuji X20 komt binnenkort uit en die is misschien na een maandje in de verkoop wel te krijgen voor een 499 ofzo. Maar nu met x-trans en digitale ovf overlay best mogelijk dat 'ie duur zal beginnen. De X10 is het mss net niet voor jouw hoge standaarden. ;)

http://www.fujifilm.com/p...l_cameras/x/fujifilm_x20/
http://www.fujifilm.com/p...ndex/x20_catalogue_01.pdf
http://fujifilm-x.com/x20/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 09:44
jesper86 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:16:
....

Ook een optie is sparen om later een 70-300mm erbij te kopen. Hoeft niet eens duur te zijn.
Als je met een D5100 dan toch voor een 70-300 gaat sparen zou ik wel even doorsparen voor de pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR . Die lens is ook tweedehands vaak te koop rond de € 300, bv. bij Nikonservice.nl .

Dan heb je een goede set met stabilisatie, met ook dezelfde 67mm filtermaat. En je kunt 'm eventueel later ook nog op full frame gebruiken.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:57

copykat

Good copy isn't bad

Even gewoon tussen door: Waarom word er alleen over 18-105mm als mooi alternatief voor 18-55mm en nog iets gesproken. er is toch ook: EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM

Als een 18-270mm niet strak/goed genoeg is dus gesplitst moet worden in twee lenzen, dan zou 18-135mm en een 70-xxxmm of 100-xxxmm toch een goede keus kunnen zijn? 18-135mm voor algemeen en een tweede lens: of een binnenlens f2.8 xxmm of tele 100mm-400mm oid?
Ik zou als een 18-270mm afgeraden word eerder voor 18-135mm gaan en dan later kijken wat ik mis qua lens dan de "net geen zoom" 18-105mm.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:00
Als je strakke platen wil ga je sowieso niet voor zo'n "superzoom" lens, zou gewoon een lens passen die binnen je budget past en dan gewoon eens foto's gaan schieten, al snel zal dan een groot bereik ongebruikt blijven en kun je specifiekere lenzen kopen en je druk gaan maken om kwaliteit ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

copykat schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 01:56:
Even gewoon tussen door: Waarom word er alleen over 18-105mm als mooi alternatief voor 18-55mm en nog iets gesproken. er is toch ook: EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM

Als een 18-270mm niet strak/goed genoeg is dus gesplitst moet worden in twee lenzen, dan zou 18-135mm en een 70-xxxmm of 100-xxxmm toch een goede keus kunnen zijn? 18-135mm voor algemeen en een tweede lens: of een binnenlens f2.8 xxmm of tele 100mm-400mm oid?
Ik zou als een 18-270mm afgeraden word eerder voor 18-135mm gaan en dan later kijken wat ik mis qua lens dan de "net geen zoom" 18-105mm.
105mm net geen zoom? 8)7 (je bedoelt neem ik aan tele).

Een 18-105mm lens biedt 5,8x zoom, dat is een pak meer dan de gemiddelde compact. Ieder zijn keus, maar ik persoonlijk mis het bereik boven de 50mm nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

jesper86 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 23:08:
[...]

Is ILC en prime een must ?
De Fuji X20 komt binnenkort uit en die is misschien na een maandje in de verkoop wel te krijgen voor een 499 ofzo. Maar nu met x-trans en digitale ovf overlay best mogelijk dat 'ie duur zal beginnen. De X10 is het mss net niet voor jouw hoge standaarden. ;)

http://www.fujifilm.com/p...l_cameras/x/fujifilm_x20/
http://www.fujifilm.com/p...ndex/x20_catalogue_01.pdf
http://fujifilm-x.com/x20/
ILC en prime is allebei geen must :). De enige must is acceptabele beeldkwaliteit, klein formaat en betaalbaar. het liefst zegmaar voor een dubbeltje op de eerste rij zitten dus. Ik weet het, dat wordt gegarandeerd een compromis, maar je mag toch wat wensen of niet? ;)

De X20 klinkt inderdaad wel erg leuk, lijkt me een heerlijke camera inderdaad, als ie betaalbaar gaat zijn. Alleen is de sensorgrootte natuurlijk "maar" 2/3", dus kleiner nog dan de sensor van de Nikon 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Garyu schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 09:35:

Een 18-105mm lens biedt 5,8x zoom, dat is een pak meer dan de gemiddelde compact. Ieder zijn keus, maar ik persoonlijk mis het bereik boven de 50mm nauwelijks.
Ik krijg altijd kriebels van het xx zoom verhaal.
6 keer zoom zegt niets over het uiteindelijke bereik.

Het draait om hoeveel mm. Mm zeggen veel meer.

De gemiddelde compact camera heeft geen 18mm groothoek...

Als je een compact camera hebt met 18mm groothoek en 5x zoom, dan zit je op een bereik van 18-90mm...
Als je een compact camera hebt met 35mm groothoek en ook 5x zoom, dan zit je op een bereik van 35-175mm... Bijna twee keer meer tele dan de eerste, maar toch alle twee 5x zoom...

Het zegt geen fluit en is een leuke verkoopterm in de vorm van meer is beter... Het zelfde als de megapixel wedloop... Meer schijnt beter te zijn, totdat je erin duikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

dfrenner schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 09:43:
[...]

Ik krijg altijd kriebels van het xx zoom verhaal.
6 keer zoom zegt niets over het uiteindelijke bereik.

Het draait om hoeveel mm. Mm zeggen veel meer.

Als je een compact camera hebt met 18mm groothoek en 5x zoom, dan zit je op een bereik van 18-90mm...
Als je een compact camera hebt met 35mm groothoek en ook 5x zoom, dan zit je op een bereik van 35-175mm... Bijna twee keer meer tele dan de eerste, maar toch alle twee 5x zoom...

Het zegt geen fluit en is een leuke verkoopterm in de vorm van meer is beter... Het zelfde als de megapixel wedloop... Meer schijnt beter te zijn, totdat je erin duikt...
Gaan we weer.. :O
Natuurlijk is het niet echt te vergelijken, maar als het verschil tussen tele en zoom schijnbaar niet bekend is (bij de vraagsteller), dan hoeven we het ook niet over de details te hebben.

Vergeet trouwens ook de cropfactor niet (je "wint" zowiezo een factor 1.5x tele). 18mm op APS-C geeft effectief ongeveer een beelduitsnede vergelijkbaar met 27mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
copykat schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 01:56:
...
Canon heeft inderdaad twee 18-135 lenzen in het assortiment, maar Nikon heeft nu alleen nog een 18-105 en een duurdere 16-85 als tussenoplossing tussen de 18-55 kitlens en de 18-2xx superzooms (alleen DX).

Vroeger had Nikon ook een 18-135, volgens mij was dat de kitlens bij de D80. Maar die 18-135 had geen VR en was optisch ook niet zo geweldig. Volgens mij is die lens samen met de D80 (met zijn matrix metering problemen) dan ook al snel weer uit beeld verdwenen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dfrenner schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 09:43:
[...]

Uhm nee :S de gemiddelde compact heeft een 5mm groothoek, wat bij beide gelijk is aan 28mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Garyu schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 09:35:
[...]

Een 18-105mm lens biedt 5,8x zoom, dat is een pak meer dan de gemiddelde compact.
ik bedoelde dat het bereik tussen 18 en 105 misschien net te vaak te kort is. En dat een 18- 200/270/300 optisch een compromis is dus vaak als "slecht" "matig" gezien word.
en dat een 18-135mm 1.5crop= 27mm tot 202mm is 7,5 x zoom. (algemene veldkijker voor vogeltjes is fixed 7,5x 8x of 10x) een beetje compact doet al gauw 10x (even los van de beeldkwaliteit)

Dat bedoelde ik met "net geen zoom"
Garyu schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 10:38:
[...]

Gaan we weer.. :O
Natuurlijk is het niet echt te vergelijken, maar als het verschil tussen tele en zoom schijnbaar niet bekend is (bij de vraagsteller), dan hoeven we het ook niet over de details te hebben.
ik zie "tele" als iets stevig naar je toe halen. dus 70-300mm is tele in mijn simpele gedachtegang.
"tele" is "ver kunnen kijken als of het dichtbij is"
Zoomlens is meer algemene term:Zoom (lens) betekend toch variable brandpunt afstand? dat is ook al met 2x dus 18-36mm. dat zie ik toch echt niet als "tele"
18-105mm is meer "iets kunnen inzoomen" in mijn gevoel. 5x (vanuit breedhoek) is toch niks in optische beleving? :+
(Nog steeds los van croppen en beeld kwalteit)

Maar ik doelde meer op het feit dat die versie niet als alternatief werd gebracht. In de dissusie (hierboven) dat een 18-105mm niet niet genoeg was als "all in one" en dat 2 lensen beter was van wege de mindere optische kwaliteit van de 18-200mm lensen.
zovan: begin met een 18-135mm. en kijk dan wat je er later bij wilt of wat je mist. (als meteen 2 lensen te duur is)
Ik kan me zo voorstellen dat je met deze lens 90% van de gevallen uit de voeten kan. net niet vogels goed framen maar wel goed genoeg om zonder alteveel "na zoomen" door croppen op je pc een leuke foto te krijgen.

Dus ik dacht: of het zijn "ruklensen" net zoals een 18-200mm in de ogen van de kenners en pro's of het is een niet gangbare versie en word vaak "vergeten"
:)

[ Voor 12% gewijzigd door copykat op 11-01-2013 13:11 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Garyu schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 09:40:
[...]
De X20 klinkt inderdaad wel erg leuk, lijkt me een heerlijke camera inderdaad, als ie betaalbaar gaat zijn. Alleen is de sensorgrootte natuurlijk "maar" 2/3", dus kleiner nog dan de sensor van de Nikon 1?
En kleiner dan de RX100 want die heeft ook de 1" sensor, dat valt niet te ontkennen, maar door de afwezigheid van AA filter met x-trans kan het nog best aardig zijn. Punt is dat het een heel veelzijdig en eigenzinnige camera is. Echt op fotografen gericht. Want €500 is voor een ILC 'budget', maar voor een compact 'high end'. Bovendien krijg je er natuurlijk een 28-112mm F2.0-2.8 bij, en als een van de weinige (of enige?) compact met phase-detect points op de sensor. Plus volgens de press release 1080p60 36Mbit video. :o

Ze hebben ook een geheel nieuwe techniek ontwikkeld om tekortkomingen van de lens en diffractie tegen te gaan, hoewel dat alleen voor jpeg zal zijn. Ze hebben er veel in geïnvesteerd iig. Hier een heel technisch verhaal te lezen over de processor, xtrans en phase-detectie: http://fujifilm-x.com/development_story/en/

Als je dit ziet, dan wil je toch gewoon gelijk gaan fotograferen! ;)
Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/x20qmenu_zpsd56f13e1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:50:
[...]
ik bedoelde dat het bereik tussen 18 en 105 misschien net te vaak te kort is. En dat een 18- 200/270/300 optisch een compromis is dus vaak als "slecht" "matig" gezien word.
en dat een 18-135mm 1.5crop= 27mm tot 202mm is 7,5 x zoom. (algemene veldkijker voor vogeltjes is fixed 7,5x 8x of 10x) een beetje compact doet al gauw 10x (even los van de beeldkwaliteit)
18-105mm is juist bovengemiddeld veel (en bijzonder dat de lens nog zo goed is). 55mm op krop kan ik me voorstellen dat je net te kort komt, maar 105mm is ècht niet kort. Je zegt even los van de beeldkwaliteit, maar dat is nou juist het verschil. Een goede foto op 105mm kan je nog croppen tot 400mm of meer, vervolgens terugschalen naar 14MP of iets compact-camera resolutie en nog heb je betere kwaliteit. Compact camera zoom is compromis op compromis op compromis, ja .. zo kan ik ook aan de '12x' zoom komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

copykat schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:50:
[...]
Je gooit nu wat dingen door elkaar. Bij een verrekijker wordt gesproken van een vergrotingsfactor, niet van een zoomfactor. Een zoomfactor is domweg het uiterste telebereik door het uiterste groothoekbereik. Bij een verrekijker wordt uitgedrukt hoeveel de kijker vergroot t.o.v. een bepaalde standaard (volgens mij 50mm op fullframe, maar dat kan ik mishebben). Een 10x kijker is dus vergelijkbaar met een 500mm lens op full-frame.

Dat is dus totaal niet te vergelijken met de zoomfactor die bij camera's wordt vermeld. En ook zoomfactors van camera's zijn onderling niet te vergelijken om te bepalen of je ergens "meer mee in kan zoomen". Een 10x zoomlens die begint op 10mm heeft immers hetzelfde uiterste telebereik als een 5x zoomlens die op 20mm begint.

Als je wilt weten of een bepaalde lens voldoende telebereik heeft om kleine voorwerpen op grote afstand te fotograferen, dan moet je gewoon de lengte op het max. telebereik vergelijken, niet de zoomfactor.

En 105mm vs. 135mm is dan niet bijster spannend. Dan kan je beter een paar stappen naar voren zetten. Nog afgezien van het feit dat Nikon inderdaad geen fatsoenlijke 18-135 heeft. Als ie überhaupt nog verkocht wordt, dan is de 18-105 voor zover ik begrepen heb inderdaad optisch een stukje beter en in tegenstelling tot de 18-135 wel uitgerust met VR.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 11-01-2013 14:20 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Orion84 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:08:
[...]
...
En 105mm vs. 135mm is dan niet bijster spannend. Dan kan je beter een paar stappen naar voren zetten. Nog afgezien van het feit dat Nikon inderdaad geen fatsoenlijke 18-135 heeft, , als ie überhaupt nog verkocht wordt.
Dan is de 18-105 voor zover ik begrepen heb inderdaad optisch een stukje beter en in tegenstelling tot de 18-135 wel uitgerust met VR.
Orion, volgens mij ging er iets mis met je interpunctie waardoor het wat verwarrend werd. ;) Hierboven aangepast zoals je het waarschijnlijk bedoeld hebt.

De pricewatch: Nikon AF-S DX 18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF AF-S DX Zoom is samen met de pricewatch: Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF opgevolgd door de pricewatch: Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR die wel VR heeft (maar dan wel weer een plastic mount).

Take it now heeft van de twee oude lenzen blijkbaar nog een paar liggen, of hun voorraadadministratie niet op orde. Maar voor de prijzen die ze nu nog voor die oude objectieven vragen zullen ze ook niet verkocht worden, dit zijn denk ik nog de oorspronkelijke introductieprijzen. 100 tot 150 € lijkt me nu realistischer als opruimingsprijs.

Die 18-70 is overigens wel een fijne lens (27-105 fullframe equivalent), net even wat meer bereik dan de 18-55 kitlens en ook wat lichtsterker: f3.5-f4.5. En op dat bereik mis je de VR ook wat minder...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Orion84 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:08:
[...]

Je gooit nu wat dingen door elkaar. Bij een verrekijker wordt gesproken van een vergrotingsfactor, niet van een zoomfactor. Een zoomfactor is domweg het uiterste telebereik door het uiterste groothoekbereik. Bij een verrekijker wordt uitgedrukt hoeveel de kijker vergroot t.o.v. een bepaalde standaard (volgens mij 50mm op fullframe, maar dat kan ik mishebben). Een 10x kijker is dus vergelijkbaar met een 500mm lens op full-frame.

Dat is dus totaal niet te vergelijken met de zoomfactor die bij camera's wordt vermeld. En ook zoomfactors van camera's zijn onderling niet te vergelijken om te bepalen of je ergens "meer mee in kan zoomen". Een 10x zoomlens die begint op 10mm heeft immers hetzelfde uiterste telebereik als een 5x zoomlens die op 20mm begint.
Eh, klopt wat je zegt. verrekijkers doen vergroten (in factors aangegeven) en ik dacht dat " inzoomen" ook als vergroten van het beeld gold. (ik gebruikte mijn videocamera wel eens als "verrekijker" met 24x zoom. vandaar de link)

Dat Nikon ze niet (meer) heeft dat was mij ontgaan. (Als canon ze heeft zal Nikon ze ook wel verkopen..)

Maar in general ik heb mijn antwoord gekregen: de 18-105mm is optisch beter dan een 18-135mm en die 30mm (x1.5) 45mm is het niet waard. je moet toch nog een extra tele hebben. :+

Ik dacht bijvoorbeeld dat een canon 650d en een EF-s18-135mm IS STM voor 873,- euro best een leuke start was. als alround setje.
1 lens voor alles totdat je weet wat je echt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is ook best een mooi setje, dat trekt niemand in twijfel volgens mij. Er kwam alleen wat commentaar op je opmerking dat de 18-105 een "net niet zoom" is en je niet begreep dat mensen die zo veel aanbevelen.

Overigens heeft Canon dan weer geen 18-105, dus uiteindelijk is de keuze tussen 18-105 en 18-135 sowieso niet boeiend, er is immers geen enkel platform waarop beide objectieven (fatsoenlijk) beschikbaar zijn. En je platform keuze laten afhangen van 18-135 vs. 18-105 lijkt me een vrij slecht plan. Er zijn wel betere argumenten te bedenken om voor Canon of Nikon te gaan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

jesper86 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 13:10:
[...]

En kleiner dan de RX100 want die heeft ook de 1" sensor, dat valt niet te ontkennen, maar door de afwezigheid van AA filter met x-trans kan het nog best aardig zijn. Punt is dat het een heel veelzijdig en eigenzinnige camera is. Echt op fotografen gericht. Want €500 is voor een ILC 'budget', maar voor een compact 'high end'. Bovendien krijg je er natuurlijk een 28-112mm F2.0-2.8 bij, en als een van de weinige (of enige?) compact met phase-detect points op de sensor. Plus volgens de press release 1080p60 36Mbit video. :o

Ze hebben ook een geheel nieuwe techniek ontwikkeld om tekortkomingen van de lens en diffractie tegen te gaan, hoewel dat alleen voor jpeg zal zijn. Ze hebben er veel in geïnvesteerd iig. Hier een heel technisch verhaal te lezen over de processor, xtrans en phase-detectie: http://fujifilm-x.com/development_story/en/

Als je dit ziet, dan wil je toch gewoon gelijk gaan fotograferen! ;)
[afbeelding]
echt een niche product voor mannen boven de 50
en niche producten zijn per definitie duur
daarbij irritant kleine knopjes die bij 'echt' fotograferen niet te gebruiken zijn
dus iets voor in de vitrine kast, maar geef mij voor het echte werk maar een canon of nikon
:+

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beter kleine knopjes, dan geen knopjes, zodat je alles via een menu moet doen...
Niche product? Mwah, er zijn veel mensen die een compacte camera kopen die goed presteert onder de wat mindere omstandigheden. Denk hierbij aan DSLR-eigenaren die niet altijd een hele tas willen meezeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Orion84 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 16:54:
Dat is ook best een mooi setje, dat trekt niemand in twijfel volgens mij. Er kwam alleen wat commentaar op je opmerking dat de 18-105 een "net niet zoom" is en je niet begreep dat mensen die zo veel aanbevelen.
Ja daar miscommuniceerde ik even het leek of ik hun kennis in twijvel trok.(zeker nu ik terug lees.) O+
totaly not meer mijn eigen.. :o
net niet zoom, misschien was beter: er zit toch nog lenzen tussen de 18-105mm en de 18-200mm zijn dat geen goede alternatieven.... (En vooral dat continu moeten bedenken dat 105mm geen 105mm is maar bijv. maal 1.5 voor aps-c (27-158mm)en maal 2 voor m3/4 en .(geen idee).. voor compact. dat terug rekenen naar 35mm. erg verwarrend. Dus mijn FL 55-135mm 1:3.5 word op een aps-c dslr 82-202mm.(past niet maargoed.)

Mijn fout. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon niet omrekenen en bedenken dat vanaf 18mm op aps-c groothoek is, vanaf 30mm standaard, vanaf 50mm tele is. Dat is de reden waarom de kitlenzen bij een aps-c 18-55 en 55-250 of iets in die richting zijn. Wil je meer groothoek kom je in 10-20mm regionen en wil je meer tele dan zijn er de 70-300 zoomlenzen of nog wat extremere telelenzen t/m 500mm (dergelijk telelenzen kunnen ook op een fullframe/FX camera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Universal Creations schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 19:24:
Beter kleine knopjes, dan geen knopjes, zodat je alles via een menu moet doen...
Niche product? Mwah, er zijn veel mensen die een compacte camera kopen die goed presteert onder de wat mindere omstandigheden. Denk hierbij aan DSLR-eigenaren die niet altijd een hele tas willen meezeulen.
dat zeg ik!
ik had om die reden ook een S95 gekocht; de camera voor mensen met een DSLR voor situaties dat ze deze niet mee hebben
en de S95 kan echt heeel veel, zelfs meer dan de Nikon D3200!
AEB, HDR, Focusbracketing, noem maar op
in theorie helemaal perfect
maar de bediening moet met een paar priegel knopjes gebeuren, die je ook nog eens 20x moet indrukken
het werkt gewoon niet in de praktijk

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vishari Beduk schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 22:08:
[...]
dat zeg ik!
ik had om die reden ook een S95 gekocht [...]
maar de bediening moet met een paar priegel knopjes gebeuren, die je ook nog eens 20x moet indrukken
het werkt gewoon niet in de praktijk
Daarom raad ik ook de X20 aan, en niet de S95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 369769

Bij mijn oude compact is aan het eind van mijn stage mijn lcd scherm stuk gegaan en de sluiterknop volledig versleten. Ik heb hem denk ik ook mishandeld door het altijd in mijn broekzak te hebben zonder hoesje en tegen mijn sleutelbos.

Nu ga ik binnenkort weer op stage en ben aan het twijfelen tussen een smartphone of weer een goedkope camera. Het is natuurlijk een keuze die ik vooral zelf moet maken. Een compact van minder dan €100,- maakt betere middelmatige foto's dan een smartphone van rond de €100,-

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 369769 op 11-01-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Universal Creations schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 21:59:
of nog wat extremere groothoek t/m 500mm
Sinds wanneer is 500mm groothoek? Om "extreme groothoek" te hebben met een 500mm lens heb je denk ik al een héél grote sensor nodig :D. Heck, ultra creamy bokeh op groothoek :9~.

@Orion84: Ik heb het eens opgezocht, en vergeleken met m'n eigen 8x verrekijker. Het precieze antwoord is zo'n 48,5mm per 1x zoom. Maar dat kan wat afwijken omdat er nooit bv 8,5x vergroting wordt gezegd (zelfde bij gewone lenzen: de brandpuntsafstand en diafragma kloppen nooit precies). Het lijkt alleszins altijd tussen de 45 en 50mm te zitten per 1x zoom.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
witeken schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 23:10:
Sinds wanneer is 500mm groothoek? Om "extreme groothoek" te hebben met een 500mm lens heb je denk ik al een héél grote sensor nodig :D. Heck, ultra creamy bokeh op groothoek :9~.
Ik zie geen groothoek meer staan hoor.... :+
Ik zie de link niet zo tussen 500mm en creamy bokeh.... hangt van de lens af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

jesper86 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 22:26:
[...]

Daarom raad ik ook de X20 aan, en niet de S95.
wijsneus :+
voor mij is het hetzelfde (http://www.dpreview.com/previews/fujifilm-x20/3)
leuke voor erbij, voor wat simpele snapshots en om te showen
maar ongeschikt voor het serieuzere werk
Anoniem: 369769 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 23:01:
Ik heb hem denk ik ook mishandeld door het altijd in mijn broekzak te hebben zonder hoesje en tegen mijn sleutelbos.
dat denk ik ook, ja :(

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mackie
:*) Zoooo blij: ik heb gisteren een Nikon D3200 gehaald met 18-55 VR (kit), daarbij dankzij een gulle moeder _/-\o_ een Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD lens (pricewatch: Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD (Nikon)) gehad!

Dank allen nog voor de adviezen, die hebben goed geholpen, evenals de dame die ons hielp (m'n vader kocht dezelfde camera) in de Foka winkel.

Nog bij aangeschaft:
- Haida UV filters;
- Lowepro slingshot 220AW
- Sandisk Extreme 16GB kaart (45 MB/s)

Nu even de workshop bestellen op de Nikon site, alsmede de Guus Meeuwis kaartjes, en dan leren hoe ik de camera bedien/instel etc. Vanmiddag maar is naar buiten en naar het park om te proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die dame in de winkel heeft je wel een UV-filter in de maag gesplitst zie ik...
Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mackie
Universal Creations schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 13:53:
Die dame in de winkel heeft je wel een UV-filter in de maag gesplitst zie ik...
Veel plezier ermee!
Bedankt!

Ter lering: Hoezo, is een UV filter niet goed dan? Mij is verteld dat het lenzen beschermd bij langdurig gebruik in de zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-01-2024
Ook ik ben in de markt voor een dSLR :) Alleen nog niet echt een goed idee welke. De merken die mij nu aanspreken zijn vooral Nikon, Canon en Sony. Bij Nikon voornamelijk de D3200 en bij Canon de 650D. Ik heb verschillende malen gehoord de 650D wat beter schijnt te presteren bij het maken van videos, aan de andere kant heeft de D3200 weer een hoger aantal MP, maar volgensmij is het aantal MP niet erg belangrijk? Van Sony heb ik niet echt een duidelijk beeld, verder heb ik niet echt een bepaalde merkvoorkeur ik ben vooral opzoek naar een camera die vrij all-round is en zowel goed kan fotograferen als filmen. Verder vroeg ik mij af of productfotografie met de meeste kitlenzen goed te doen is of dat daarvoor een macro lens aangeschaft dient te worden.

Laatst zag ik in een foldertje van een grote rode winkel :P de D3100 laag geprijsd voorbij komen. HIerbij zat hij ongeveer € 200 onder de D3200. Is het verschil tussen de 3100 en 3200 zodanig groot dat dit prijsverschil te rechtvaardigen is?

€ 0-700 (iets hoger mag, lager ook :) )

Geen

De camera gaat gebruikt worden voor productfotografie, en de huis, tuin, vakantie opnames.

Filmen is zeker niet ondergeschikt aan fotograferen, ik zou ook graag een aansluiting op de camera hebben voor een externe microfoon.

Ik denk gezien het beginners-niveau dat ik heb het wel handig is.

Verder eigenlijk geen overige wensen. Alle merken komen in principe in aanraking. Alvast bedankt voor het advies, mochten er verder nog vragen zijn oor ik het graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Mastasidaz op 12-01-2013 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mackie schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:03:
Bedankt!

Ter lering: Hoezo, is een UV filter niet goed dan? Mij is verteld dat het lenzen beschermd bij langdurig gebruik in de zon?
Dat is echt onzin. Een UV-filter kan wel mechanische bescherming bieden bij een lens als je hem laat vallen of ergens flink tegenaan stoot, zodat het voorste glaselement niet beschadigd. Een zonnekap doet dit trouwens ook gewoon en zorgt ook nog eens voor vermindering van flares.
Het nadeel aan een UV-filter is dat ze de kwaliteit van je foto omlaag kunnen halen, als de filter niet van goede kwaliteit is. Goede kwaliteit filters zijn de MRC filters van B+W en Hoya. Maar deze kosten ook redelijk wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-06 01:01

Sick Nick

Drop the top!

En zelfs de beste kunnen nog iets aan flares geven, gewoon lekker die zonnekap erop laten dus :)

http://www.lenstip.com/11..._results_and_summary.html

Maar goed, als je een wat duurdere lens hebt dan is het wel de moeite waard om voor een van de top filters te gaan als gemoedsrust. Heb zelf een Hoya HMC op m'n Zeiss 24 1.8.

Nu ken ik Haida niet, maar als dat dezelfde kwaliteit is als de onderste regionen uit bovenstaande test zou ik dat zeer vlotjes van de lens af halen en een enkeltje kliko (of marktplaats ;) ) sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De D3200 kost met kitlens 450 euro. De D3100 met kitlens voor 250 euro lijkt me een goede deal. Het enigste dat me stoort aan de D3100 is het low-res schermpje met 230k subpixels (240*320 pixels). Als je wat beters wilt kan je een D5100 nemen. Als je meer bereik wilt kan je de 18-105mm lens ipv de 18-55mm nemen.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb vele foto's op mijn 450D op het schermpje beoordeeld en dat ging prima met 230k subpixels. Hordes professionele fotografen hebben vroeger (en nog steeds) met 2" en 2,5" hun foto's beoordeeld en dat ging ook goed. Ik zal maar niet beginnen over analoge fotografen die het zelfs zonder scherm moeten doen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Laatst online: 08-05 13:21
Universal Creations schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 16:10:
Ik heb vele foto's op mijn 450D op het schermpje beoordeeld en dat ging prima met 230k subpixels. Hordes professionele fotografen hebben vroeger (en nog steeds) met 2" en 2,5" hun foto's beoordeeld en dat ging ook goed. Ik zal maar niet beginnen over analoge fotografen die het zelfs zonder scherm moeten doen... ;)
Je kan het prima beoordelen qua compositie en belichting en ook als het echt onscherp is. Maar iets dat lichtjes onscherp is, valt veel minder op op het scherm. In geval van twijfel, maak ik gewoon nog een foto.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zolang je de foto op 100% kunt bekijken, maakt het eigenlijk niet uit, maar dat is niet altijd zo. Geen idee hoe dat zit met de D3100. Overigens hebben we het dan over pixelpeepen als je hier niet mee uit komt.
920k ziet er gewoon wat gelikter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Bedankt voor de reacties! De D3100 is inderdaad erg goed geprijsd op het moment. In principe is het budget max 700. Zijn de EOS650D of D3200 zoveel beter dat dit hun hogere prijs kan rechtvaardigen?

Ook blijft filmen belangrijk, na wat rondgezocht te hebben op internet wordt er vooral gezegd dat de D3200 een erg grote stap is geweest van Nikon op video-gebied. Is dit overdreven of is de D3100 qua filmen echt een stuk minder dan de 3200?

Verder vroeg ik me af in hoeverre Sony op dit moment modellen heeft die kunnen concurreren met de 3100/3200 600/650D en of een kitlens redelijk tot goed gebruikt kan worden bij productfotografie.

[ Voor 5% gewijzigd door Mastasidaz op 12-01-2013 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Als filmen belangrijk is dan zou ik nog steeds sterk Canon overwegen aangezien je dan ook kan filmen met de Magic Lantern firmware (zoek maar eens op Youtube), qua foto's zit er nog steeds weinig verschil tussen :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
@Ventieldopje, bedankt voor je reactie. Voor zover ik begreep is dit een custom firmware niet gemaakt door Canon zelf? In principe ben ik niet van plan firmwares anders dan die van Canon zelf te gebruiken.

Om de filmsituatie wat verder uit te leggen, het is niet zo dat ik van plan ben de nieuwe Steven Spielberg te worden :P Ik vind het vooral mooi om op vakantie o.a. zuid afrika mooie videos te maken. In prinipe is het dus zo dat de 650 hierin beter is dan de D3200 en ze qua fotografie naast elkaar staan?

[ Voor 14% gewijzigd door Mastasidaz op 12-01-2013 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De D3200 biedt wat extra manual control, 1080p met 30pfs ipv 24fps (en 720p 60fps ipv 30fps) en heeft nu ook een connector voor een externe microfoon (weet niet zeker of de D3100 dit al had, maar denk het niet). Trouwens heeft de D3200, itt de D3100, ook een mono speaker (de standaard microfoon is ook mono) om het geluid te horen van de filmpjes die je gemaakt hebt.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Magic Lantern is een uitbreiding op je firmware is in geen geval permanent en je behoud hoe dan ook je garantie :)

Daarnaast meen ik dat je met de D3200 niet het diafragma kan aanpassen tijdens het filmen, bij de Canon wel :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ventieldopje schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 18:04:
Daarnaast meen ik dat je met de D3200 niet het diafragma kan aanpassen tijdens het filmen, bij de Canon wel :)
Eerlijk gezegd is dat ook iets wat je eigenlijk niet moet doen tijdens het filmen. Helaas kwam ik daar achter, nadat ik klaar was met filmen : Kijkt best irritant en zelfs met een externe microfoon erbij hoor je de diafragma soms :|

Enige nadeel dat de D600 en D7000 hebben is dat je EN niet kan filmen en diafragma aanpassen EN dat je ook UIT je Live View moet om het aan te passen |:(
Ik weet niet of dit bij de D3200 is aangepast... hoop het wel voor de eigenaren !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

nero355 schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 20:08:
Ik weet niet of dit bij de D3200 is aangepast... hoop het wel voor de eigenaren !!
Nope ;).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Mastasidaz schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 17:37:
een kitlens redelijk tot goed gebruikt kan worden bij productfotografie.
beter koop je er een aparte lens bij
in geval van Nikon pricewatch: Nikon AF-S DX 40mm f/2.8G
of pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G
in geval van Canon pricewatch: Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM
of pricewatch: Canon EF 40mm f/2.8 STM

wat betreft de vergelijking D3200 vs 650D:
de NIkon heeft een aantal zaken die leuk staan in de folder maar die Canon is in dagelijkse praktijk prettiger/luxer

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoVla
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-05 19:32

YoVla

Yoghurt met vla

Hallo allemaal,
Ik heb momenteel een Canon Powershot SX230 (compact camera), maar zit al een lange tijd te denken om mij meer te verdiepen in fotografie. Aankomende zomer gaan wij een aantal weken naar Zuid Afrika en daar wil ik natuurlijk mooie foto's maken. Dit heeft mij doen besluiten dat ik de camera nog voor de zomer wil aanschaffen, zodat ik deze mee kan nemen op mijn reis.

Tot Max 1000,- (incl. de lens)

Nee

Koop je de camera met een specifiek doel
Landschap is het eerste doel

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Nee, foto kwaliteit gaat voor.

Nee

Overige wensen aan de camera
Het moet een degelijk toestel zijn waar ik een aantal jaar mee vooruit kan. Ik hoef hem niet per direct aan te schaffen, dus mocht er een mooi toestel in de maak zijn, dan sta ik daar ook voor open!

Ik zat zelf te kijken naar de Canon 650D, dan hebben jullie een idee in welke prijsklasse ik zoek!

Alvast bedankt voor het meedenken ;) :)

[ Voor 11% gewijzigd door YoVla op 13-01-2013 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:52
nero355 schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 20:08:
[...]

Eerlijk gezegd is dat ook iets wat je eigenlijk niet moet doen tijdens het filmen. Helaas kwam ik daar achter, nadat ik klaar was met filmen : Kijkt best irritant en zelfs met een externe microfoon erbij hoor je de diafragma soms :|

Enige nadeel dat de D600 en D7000 hebben is dat je EN niet kan filmen en diafragma aanpassen EN dat je ook UIT je Live View moet om het aan te passen |:(
Is daar bij de 650D niet juist die STM lens voor? Zelf hoor heb ik nog geen hinder gehad van het focussen tijdens filmen. Maar zoveel heb ik nog niet gefilmd sinds ik de camera heb ;.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Focussen en diafragma aanpassen zijn 2 verschillende dingen natuurlijk. Diafragma aanpassen zie je tijdens het filmen. Je trouwens ook een manueel focus lens op de kop tikken en daar een kogeltje uit de diafragmaring halen, dan kun je traploos diafragma verstellen tijdens het filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

YoVla schreef op zondag 13 januari 2013 @ 11:19:
Ik zat zelf te kijken naar de Canon 650D, dan hebben jullie een idee in welke prijsklasse ik zoek!
als ik jou was zou ik een zwarte nemen

:+
klinkt als een flauw antwoord maar op basis van jouw lijstje voldoet alles; alle camera bodies zijn goed genoeg voor super foto's en alle kitlenzen zijn slecht genoeg zodat je het verschil niet ziet

wel is het zo dat als je op jacht gaat naar 'the big five' je een goede telelens nodig hebt, dus daar wat meer geld aan uit geven

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

En als je je het goedkoopst in fotografie wilt verdiepen: D3200 + kitlens of D5100 + 18-105mm (indien je een 6x zoom wilt hebben ipv 3x van de kitlens; icm de 18-105mm is het voordeliger om de D5100 te nemen ipv de D3200).

Ik weet niet of je echt een telelens nodig hebt voor een paar weken in Afrika te zijn. Je hebt toch je SX230 voor tele. Maar dat moet jij bepalen.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kootstra
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:01
Ik ben op dit moment aan het kijken naar een dSLR en dan wel als verjaardag cadeau voor mijn vriendin. Heb mezelf al redelijk in verdiept en heb al enige modellen op het oog. Bij Nikon zit ik te twijfelen tussen de D3100 en de D3200. Bij het kamp Canon zat ik zelf te denken aan de EOS 550D, dit mede omdat deze nagenoeg identiek is aan de 600D, afgezien van het uitklapbare scherm.

Hetgeen waar ik mee zit is het volgende, ik wil toch wel dat de dSLR redelijk toekomst gericht is. Wij gaan in oktober trouwen, huwelijksreis etc en je weet maar nooit wanneer er wel kinderen komen. Hier denk ik dan aan bijvoorbeeld filmen en natuurlijk foto’s maken. Daarnaast zal de dSLR gebruikt gaan worden voor het maken van foto’s van gerechten etc.

Nu is mijn vraag als volgt : Is de kwaliteit van de 550D en de D3200 daadwerkelijk zoveel beter dan die van de D3100. Ik heb namelijk de prijzen bij de Media Markt bekeken en er zit zo’n €125 verschil tussen de D3100 en de andere twee camera’s. Daarnaast wanneer er gekeken moet worden naar het filmen, is de D3200 dan gelijkwaardig aan de 550D?

€ 0-500 (lager is altijd fijn, hierin graag in ieder geval een SD kaart. Tasje zou helemaal perfect zijn, al verwacht ik dat dit teveel zal zijn)

Geen

Zal gebruikt worden voor foto’s van huwelijksreis, daarnaast toekomst gericht voor kinderen etc. Macro foto's zullen er ook gemaakt worden, al heb ik al wel gelezen dat hiervoor voornamelijk een andere lens aanwezig zal zijn dan de kit lens?

Het gaat voornamelijk om het maken van foto’s, maar het zal wel leuk zijn als er fatsoenlijk gefilmd kan worden. Eigenlijk een beetje all round camera..

Zal hier me meer in moeten verdiepen wat hier een voordeel van is, dus voor nu niet echt?.

Verder eigenlijk geen echt overige wensen. Alvast bedankt voor de reacties, wat ik persoonlijk fijn zal vinden (denk ik) van Nikon is dat er een quide functie voor beginners in zit. Dit aangezien wij dit wel echt zijn. Ben dus ook zeer benieuwd wat jullie gedachte is over de D3200 vs 550D, aangezien de 550D vooral beter in het filmen was/is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De 550D is discontinued. Je moet naar 600D of 650D kijken.

D3100 is een jaar ouder als de D3200 dus de prijs is al veel gezakt. De nieuwe features vd D5200 zijn oa. meer video mogelijkheden, 230k dot ipv 920k dot scherm (!) en een andere sensor.

De D3100 is een zeer nette camera, maar het low-res schermpje zou misschien kunnen gaan storen.

D3200 is gelijkwaardig aan de 550D qua filmen.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
1.Wat is je beschikbare budget?
Rond de €800,-

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Neen

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ja, ik wil de volgende dingen gaan vastleggen:
-
- Kitesurfen/vliegeren
- Vuurwerk
- Onweersfotografie/landschappen
- Autoracen

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?Ja zeker weten.

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ja en nee, ik ben er nog niet over uit.

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Misschien iets wat weather proof maar dat wordt niet haalbaar in deze prijsklasse denk ik.

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Redelijk omdat ik soms nog wel een langs de waterkant sta mbt het kitesurfen.

Even nog wat extra info, ik wil zowel graag het video als foto gedeelte erg veel gaan gebruiken. De camera mag van mij een DSLR zijn maar ook een ILC. Aangezien de Mediamarkt actie eraan komt wil ik graag nu een camera halen als de korting erg mooi is. Ik heb mensen met een Canon 550D al erg mooie films en foto's zien maken dus ik denk dat een DSLR iets meer de voorkeur heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc_87 op 15-01-2013 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Marc_87 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:06:
1.Wat is je beschikbare budget?
Rond de €800,-

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Neen

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ja, ik wil de volgende dingen gaan vastleggen:
-
- Kitesurfen/vliegeren
- Vuurwerk
- Onweersfotografie/landschappen
- Autoracen

4.Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?Ja zeker weten.

5.Is AF tijdens Live View absolute noodzaak?
Ja en nee, ik ben er nog niet over uit.

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Misschien iets wat weather proof maar dat wordt niet haalbaar in deze prijsklasse denk ik.

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Redelijk omdat ik soms nog wel een langs de waterkant sta mbt het kitesurfen.

Even nog wat extra info, ik wil zowel graag het video als foto gedeelte erg veel gaan gebruiken. De camera mag van mij een DSLR zijn maar ook een ILC. Aangezien de Mediamarkt actie eraan komt wil ik graag nu een camera halen als de korting erg mooi is. Ik heb mensen met een Canon 550D al erg mooie films en foto's zien maken dus ik denk dat een DSLR iets meer de voorkeur heeft.
Met de mm actie komt de 60D misschien in beeld... Weather sealed...
Gezien je budget niet misschien... Maar die komt dan binnen bereik.

Misschien met 17-85 erbij?

[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 15-01-2013 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 12:14
Marc_87 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:06:
Ik zie het verband niet echt tussen het hebben van een spiegel en de foto- of filmkwaliteit.

Met wat korting komt een 60D inderdaad in beeld, maar ook de pricewatch: Nikon D7000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR Zwart.

Een goedkopere optie is de pricewatch: Pentax K-30 + 18-55mm f/3.5-5.6 WR + 50-200mm f/4.0-5.6 WR Zwart. Body en lenzen zijn weathersealed en met deze twee lenzen heb je meer bereik dan bij de andere twee opties. Ik weet alleen niet hoe goed de video-opties van de K-30 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
PowerUp schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:18:
[...]

Ik zie het verband niet echt tussen het hebben van een spiegel en de foto- of filmkwaliteit.

Met wat korting komt een 60D inderdaad in beeld, maar ook de pricewatch: Nikon D7000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR Zwart.

Een goedkopere optie is de pricewatch: Pentax K-30 + 18-55mm f/3.5-5.6 WR + 50-200mm f/4.0-5.6 WR Zwart. Body en lenzen zijn weathersealed en met deze twee lenzen heb je meer bereik dan bij de andere twee opties. Ik weet alleen niet hoe goed de video-opties van de K-30 zijn.
Bedankt voor de info, ik kan het mis hebben maar is het niet zo dat een ILC beter is in film mbt autofocus?
Daar doelde ik eigenlijk op.

En is een pricewatch: Nikon D5200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart of een pricewatch: Canon EOS 650D + EF-S 18-135mm IS STM Zwart ook nog een goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
dfrenner schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:14:
Met de mm actie komt de 60D misschien in beeld... Weather sealed...
Gezien je budget niet misschien... Maar die komt dan binnen bereik.

Misschien met 17-85 erbij?
Op de webshop van MM staat de 60D kit met 17-85 voor 1089 euro.

Ik weet niet hoe de prijzen van de webshop zich verhouden tot de winkels maar 1089 betkent 900 euro ex BTW...

Pagina: 1 ... 23 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR of ILC, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Vergeet ook niet dit even door te nemen: Tweakers Koophulp voor camera's