Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nog 2 daagjes en dan vlieg ik naar San Francisco! Ik dacht ik meld het toch even, vanaf SF fiets ik naar NY. Ik hou weer een website bij, zie www.ligfietsvakantie.com. Het zal zo'n 8.000 km worden waar ik, samen met een vriend, 6 maanden de tijd voor heb dus op zich zou dat prima moeten lukken allemaal. Heb er enorm veel zin in, en ben nu druk bezig met pakken :)

Afbeeldingslocatie: http://www.ligfietsvakantie.com/div/route-usa.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:24
Have (lots of ) fun Aikon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:37

Metro2002

Memento mori

Goede reis en veilig aankomen he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:47
Inderdaad klinkt als een heel leuke trip en wens je dan ook dat ontzettend veel plezier daar in dat grote land.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202651

Mooi man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:59

mux

99% efficient!

Topicstarter
Lijkt me een droomreis. Doe voorzichtig, de infrastructuur is niet echt gebouwd op fietsen (maar dat weet je uiteraard al lang al).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

mux schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 11:49:
... Doe voorzichtig, de infrastructuur is niet echt gebouwd op fietsen (maar dat weet je uiteraard al lang al).
Dat is ook het eerste wat in mij opkomt. Ik vraag me af hoe hij dat wil gaan doen. Ik heb het stuk Las Vegas - LA wel met de auto gereden en voor zover ik weet is er alleen een snelweg waar je met de fiets waarschijnlijk niet eens op mag rijden(afgezien dat het erg gevaarlijk zou zijn als het wel mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Anders ga je toch langs 35.268608,-116.637039, veel toepasselijker kan eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Anoniem: 399299 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 12:44:
[...]

Dat is ook het eerste wat in mij opkomt. Ik vraag me af hoe hij dat wil gaan doen. Ik heb het stuk Las Vegas - LA wel met de auto gereden en voor zover ik weet is er alleen een snelweg waar je met de fiets waarschijnlijk niet eens op mag rijden(afgezien dat het erg gevaarlijk zou zijn als het wel mag).
In nagenoeg elk ander land dan Nederland staan fietsen gelijk aan auto's. Waar je auto mag komen, mag de fiets ook komen. In België (of all places) heb ik nog over een autoweg gefietst, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zaterdag de voorvering van mijn mango vervangen voor de originele veren, en jeetje WAT een verschil maakt dat zeg. Even copy paste van mijn blog:

De hele fiets lijkt wel getransformeerd van stugge stuiterbak naar soepel rijdende machine.

Klinkerweggetjes blijven niet prettig maar zijn nu goed te nemen, stoeptegelfietspaden zijn bijna een genot om te nemen en ook drempels en kuilen neemt de fiets nu stukken soepeler.
Qua wegligging zou je verwachten dat het minder is geworden maar ook hier verbaasde ik mezelf erover hoe goed de fiets op de weg ligt. Komt misschien ook door de dikkere 47-406 perfect Moiree achterband, die zal ook wel helpen om de oneffenheden achter glad te strijken.

Ofwel: ik ben zeer tevreden met mijn mango nadat ik de originele veren eronder heb gehangen. Weet iemand trouwens wat voor een veren het waren die onder de fiets zaten? Links de originele veren, rechts de veer die ik aantrof in de veerpoot:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3976.jpg

Volgens google zouden de veren een kleurtje moeten hebben die de stugheid aangeeft (blauw, geel , rood) maar deze waren compleet zilver (ja, ook na het schoonmaken :+ )

Ook speel ik nog een beetje met het idee om een kuipstoeltje in de mango in te bouwen waarin ik goed klem in zit zodat ik de schuimblokken aan mijn schouders vaarwel kan zeggen, moet ik wel de stoel goed vast kunnen zetten natuurlijk, maar dat is slechts een idee en waarschijnlijk in de praktijk niet zo handig ivm op kunnen klappen, de juiste maat vinden en vooral de juiste hoek vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 05-03-2012 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Geen idee maar ze zien er in ieder geval een stuk dikker uit dan de originele veren (die je trouwens ook nog in het groen hebt; die zitten in de Versatile gemonteerd en inderdaad, de kleur staat voor een bepaalde stugheid; geel is volgens mij nog stugger dan rood en groen zou wel eens lichter dan blauw kunnen zijn maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Is het trouwens altijd zo dat de 'originele veer' bestaat uit driekwart blauw en een kwart rood? Of zijn ze normaliter geheel 1 kleur en is dit al een 'custommade' veer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik kan niet spreken voor deze specifieke veer, maar veren worden wel vaker gecombineerd om de respons van je wiel vlakker te maken over een breder frequentiegebied. Met andere woorden: kleine en grote hobbels beter kunnen dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:41:
Is het trouwens altijd zo dat de 'originele veer' bestaat uit driekwart blauw en een kwart rood? Of zijn ze normaliter geheel 1 kleur en is dit al een 'custommade' veer?
Volgens mij worden ze standaard al zo uit 2 stukken gemaakt. De mijne heb ik stugger laten make ndoor een langer stuk rood en een korter stuk blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Haal ik net 2 fietsers in en rij ik net een viaduct op komt er ineens een fietser in de achtervolging. Natuurlijk ben ik in het nadeel heuvel op dus ik had zoiets van ah fuck it, als ie er langs wil... dan maak ik dat straks wel weer goed :+

Gaat ie naast me rijden: is het mux :P Ja op eenn rechtop fiets herken ik andere liggers niet natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lol, ligfietsgroet is dan niet echt nodig :D
Vandaag weer eens een echt blauw plaatje ingehaald. Was niet echt nodig, en ik had met mezelf 'afgesproken' om eens rustig naar huis te fietsen. Maar ja, aangezien hij toch niet opgevoerd was ... :P
Het lukt me met de Hurri sowieso maar zelden om rustig te rijden.

Afgelopen vrijdag nog even naar Arnhem gefietst, 50km met bijna 25 gemiddeld, om een ligfietser te steunen in z'n rechtzaak tegen een discutabele boete.
De zaak werd aangehouden omdat de OvJ z'n huiswerk niet echt had gedaan, dus daarna doorgefietst naar Wageningen om te eten. Mooie rit in de zon langs de Rijn :) Later toch maar de trein teruggenomen omdat ik zaterdag wel moest werken. Uiteindelijk 100km gereden met bijna 25 gemiddeld.

Ik was blij dat ik er voor had gekozen om de Marathons te vervangen door m'n Kojaks, anders was ik kapot gegaan, die trage krengen zijn inmiddels dus alweer verkocht :D
Kan het geld nu helaas gaan gebruiken voor een nieuw achterspatbord.
Ik hoorde gisteren een schurend/schrapend geluid, bleek dat m'n achterspatbord in twee stukken lag :(
Het stuk wat op de achterbrug bevestigd zat in de 'oksel' heb ik er nu afgehaald, het resterende deel (2/3) zit nog gewoon vast op de as, dus is op zich wel te doen. Scheelt weer wat grammen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 18:52:
Haal ik net 2 fietsers in en rij ik net een viaduct op komt er ineens een fietser in de achtervolging. Natuurlijk ben ik in het nadeel heuvel op dus ik had zoiets van ah fuck it, als ie er langs wil... dan maak ik dat straks wel weer goed :+

Gaat ie naast me rijden: is het mux :P Ja op eenn rechtop fiets herken ik andere liggers niet natuurlijk :P
Hierbij moet gezegd worden dat ik dit weekend al behoorlijk moe was van een familie-uitje, vanochtend eindeloos heb gereisd met m'n M5 die inmiddels 2 bladbouten mist en een heel langzaam leeglopende achterband heeft, en vervolgens op het moment van de groet bezig was met een rechtopfietstocht van 60+km...

Ik had dus een beetje hetzelfde 'fuck it, de hele dag al op de fiets, dan kan dit sprintje er ook nog wel bij'. Wel leuk om je eens een keer te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:33:
[...]

Hierbij moet gezegd worden dat ik dit weekend al behoorlijk moe was van een familie-uitje, vanochtend eindeloos heb gereisd met m'n M5 die inmiddels 2 bladbouten mist en een heel langzaam leeglopende achterband heeft, en vervolgens op het moment van de groet bezig was met een rechtopfietstocht van 60+km...

Ik had dus een beetje hetzelfde 'fuck it, de hele dag al op de fiets, dan kan dit sprintje er ook nog wel bij'. Wel leuk om je eens een keer te zien.
Nah je had er aardig tempo in heuvel op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
zo, voorlopige route voor van de zomer :)

Eerst langs de Rijn, naar de oorsprong van Donau richting Budapest.

http://maps.google.nl/map...n&dirflg=w&mra=ps&t=m&z=7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Tomino, dan moet je Donaueschingen echt nog wel even in je route opnemen, vlak in de buurt kun je hier zelfs door een verdwenen Donau fietsen. Overigens is niet de hele route langs de Donau geschikt om op een driewieler te fietsen, mocht je die hebben. Pas in Koblenz op dat je de goede rivier volgt of steek hier de Rijn over en volg de route langs de Lahn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tnx allen
mux schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 11:49:
Lijkt me een droomreis. Doe voorzichtig, de infrastructuur is niet echt gebouwd op fietsen (maar dat weet je uiteraard al lang al).
Ja, dat weet ik, maar hoe we het precies gaan doen zien we nog wel. We stuitten gisteren in elk geval op een brug zonder fiets/wandelpad, aangezien het inmiddels donker was hebben we die overgeslagen. Anders is de vluchtstrook een prima optie hoor. Volgens mij mag je op de snelwegen fietsen als er geen alternatief is, oftewel, we zien het vanzelf wel. Gisteren iig al op een zesbaanssnelweg gefietst, en dat is toch niet helemaal ideaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tomino schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:52:
zo, voorlopige route voor van de zomer :)

Eerst langs de Rijn, naar de oorsprong van Donau richting Budapest.

http://maps.google.nl/map...n&dirflg=w&mra=ps&t=m&z=7
Mooie route volgens mij , ga je alleen of met vriendin ofzo samen?

Lijkt me ook wel gaaf om eens te doen zoiets :D

En pff ik twijfel nog heel erg over een versatile dakje voor op de mango. Het is weer een redelijke beste uitgave (200 euro) , ik moet er waarschijnlijk nog wel wat voor aan de fiets op aanpassen (extra glasvezelmatjes ter versterking) en tja hoe vaak regent het nou :P maarja , toen ik pas in de zeikregen naar huis reed schoot het toch weer even door mijn hoofd :+ al moet ik zeggen dat ik eigenlijk niet echt nat was toen ik thuiskwam, alleen mijn gezicht een beetje.

:P twijfel :P

en nog iets wat me bezig houdt:

Sinds ik omgeslagen ben met de mango ben ik toch iets meer respect gaan krijgen voor autofabrikanten, toch knap hoe strak een auto kan sturen zonder om te slaan. Zou dat nou komen door bv stabilisatorstangen en andere trucks op het onderstel of gewoon puur en alleen omdat een auto breder is, een lager zwaartepunt heeft en 4 wielen heeft ipv 3?
Zou je aan een velomobiel niet iets kunnen veranderen waardoor hij stabieler op de weg ligt? Andere veren geloof ik niet direct in aangezien bv een 2CV of Dyane ook niet omslaat bij hard bochtenwerk en die hebben toch geen enorm stugge veren zal ik maar zeggen :P :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/2cv_13.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/citroen-ami6cornering.jpg

Ofwel: wat zou er aangepast kunnen worden om de velomobiel stabieler te krijgen? Ik las dat er een aantal mensen als proef met stabilisatorstangen rijden maar volgens mij hebben alle oude franse auto's die ook niet en die rollen ook niet om.

Mijn ideetjes:

- Zwaartepunt lager maken door bv grotere voorwielen te monteren (24 of 26 inch) waardoor je zelf automatisch wat meer 'tussen' de wielen in zit en / of het stoeltje lager zetten.
- Voorwielen verder naar voren zodat je wielbasis groter wordt (volgens mij ook een recept voor stabiliteit)
- Banden met weinig grip aan de voorkant en veel grip aan de achterkant
- anti roll systemen zoals stabilisatorstangen of actieve demping maar dat wordt wel erg complex
- 4 wielen ipv 3 ?

Wat zijn jullie ideetjes hierover ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Waar een fiets vooral last van heeft is simpelweg het feit dat hij hoge acceleraties te verduren heeft in bochten. Kijk naar hoe ver je overhelt op een tweewieler in een bocht, en vergelijk dat met de sterkste zijwaartse banking op snelwegen. Auto's hoeven bijna niks te kunnen op het gebied van bochtengedrag.

4 vs 3 wielen maakt niet veel verschil omdat bij goede VMs het zwaartepunt al heel dichtbij de denkbeeldige as tussen de 2 voorwielen zit. Anti-roll heeft ook alleen maar zin als je last veel hoger zit dan het vehicle-zwaartepunt, en dat is in een fiets niet van toepassing (want de last = het zwaartepunt, je bent zelf veel zwaarder dan de fiets). Meer grip is juist slecht voor het omslaan, want dan blijven je banden grip houden terwijl je al aan het omslaan bent. Je wil juist dat je wielen éérst slippen.

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 09-03-2012 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:01:
Waar een fiets vooral last van heeft is simpelweg het feit dat hij hoge acceleraties te verduren heeft in bochten. Kijk naar hoe ver je overhelt op een tweewieler in een bocht, en vergelijk dat met de sterkste zijwaartse banking op snelwegen. Auto's hoeven bijna niks te kunnen op het gebied van bochtengedrag.
Toch sla ik met de auto ook niet om als de weg niet zo netjes gebanked ligt.
4 vs 3 wielen maakt niet veel verschil omdat bij goede VMs het zwaartepunt al heel dichtbij de denkbeeldige as tussen de 2 voorwielen zit. Anti-roll heeft ook alleen maar zin als je last veel hoger zit dan het vehicle-zwaartepunt, en dat is in een fiets niet van toepassing (want de last = het zwaartepunt, je bent zelf veel zwaarder dan de fiets). Meer grip is juist slecht voor het omslaan, want dan blijven je banden grip houden terwijl je al aan het omslaan bent. Je wil juist dat je wielen éérst slippen.
Dus het gewicht moet tussen de 2 voorwielen zitten of juist tussen de 2 voorwielen en het achterwiel?

Slippende wielen heb ik al aan de voorkant: Marathon plusjes, die voel ik echt regelmatig glijden door een te enthousiast genomen bocht maar dat is makkelijk te corrigeren, net als bv onderstuur in een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:36:
Toch sla ik met de auto ook niet om als de weg niet zo netjes gebanked ligt.
... omdat je auto lang niet de centripetale acceleratie ondervindt als een fiets.
Dus het gewicht moet tussen de 2 voorwielen zitten of juist tussen de 2 voorwielen en het achterwiel?
Tussen de twee voorwielen. Je voorwielen en achterwiel vormen samen van bovenaf gezien een driehoek. Als je kantelt, kantel je over één van de zijden van die driehoek. Je wil dat je zwaartepunt zo ver mogelijk van de lijnen zit. Om maximale immuniteit van zijwaarts kantelen te hebben wil je dus dat je zwaartepunt precies in het midden van de twee voorwielen zit.

In de praktijk betekent dat dat zodra je ook maar een ietsiepietsie remt, je VM met de neus op de grond klapt, dus meestal wordt het zwaartepunt wel iets naar achteren gelegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:57:
[...]

... omdat je auto lang niet de centripetale acceleratie ondervindt als een fiets.
Omdat de auto in verhouding veel zwaarder is dan de passagier? Of?
Tussen de twee voorwielen. Je voorwielen en achterwiel vormen samen van bovenaf gezien een driehoek. Als je kantelt, kantel je over één van de zijden van die driehoek. Je wil dat je zwaartepunt zo ver mogelijk van de lijnen zit. Om maximale immuniteit van zijwaarts kantelen te hebben wil je dus dat je zwaartepunt precies in het midden van de twee voorwielen zit.

In de praktijk betekent dat dat zodra je ook maar een ietsiepietsie remt, je VM met de neus op de grond klapt, dus meestal wordt het zwaartepunt wel iets naar achteren gelegd ;)
Neuswieltje? :P

Zou een veerpootbrug op de veerpoten nog wat toe kunnen voegen? Wordt bij auto's ook wel gedaan om de carrosserie stijver te krijgen, ik weet niet hoe stijf glasvezel is van zichzelf maar misschien is daar ook nog iets te winnen?

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 09-03-2012 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 14:15:
[...]

Omdat de auto in verhouding veel zwaarder is dan de passagier? Of?
Nee, acceleratie. Een auto gaat veel minder hard door de bocht dan een fiets. v^2/r, en hoewel v veel hoger is bij een auto, is r ook veeeeeeeeel groter.
Neuswieltje? :P
Extra gewicht!

Maar ja, volgens mij is dit ook een keer gedaan. Dan geen neuswieltje, maar een stukje teflon op de plek waar de neus over de weg krast. Geen idee waar ik dat vandaan heb trouwens.
Zou een veerpootbrug op de veerpoten nog wat toe kunnen voegen? Wordt bij auto's ook wel gedaan om de carrosserie stijver te krijgen, ik weet niet hoe stijf glasvezel is van zichzelf maar misschien is daar ook nog iets te winnen?
Het werkt averechts als je je fiets niet wil laten kantelen, dan wil je juist dat je vering slap en naar binnen kantelend is (precies zoals de vering en oriëntatie van de wielen in VMs al werkt). Het helpt wel als je wiel de neiging heeft om naar buiten te klappen, maar volgens mij is dat nergens een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou een tilt ophanging dat probleem niet kunnen verhelpen?
Kan niet zo 1-2-3 in een bestaande vm worden ingebouwd, maar als je een tilting tadpole trike hebt en daar een body voor maakt, is het natuurlijk geen probleem.
En dan wel een echte natuurlijk, niet een waarbij alleen het frame tilt en de wielen rechtop blijven staan.
Dit dus :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Yep, maar dat is natuurlijk wel weer erg moeilijk te verenigen met een VM-body...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

True, maar wel een erg mooie oplossing, en eigenlijk ook zonde om te verbergen in een body.
Ik houd het voor mezelf iig in gedachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Even ee ncopy paste van mijn blog waar de tilting trike ook werd genoemd:

Maar een tilting velomobiel is toch een klein beetje een lapmiddel. Misschien waren de eend en dyane niet zo'n goed voorbeeld maar als je bv kijkt naar de oude race auto's dan zijn die ook niet direct vreselijk laag of breed dus waarom zijn die dan veel stabieler? Wat voor truckjes gebruiken die dan :) ?

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/Alonso-375-1_1944265b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/5840148-14025987-thumbnail.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 09-03-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die gebruiken geen trucje, die gebruiken een groot, zwaar stuk ijzer onder de moterkap wat extra op de weg drukt. Door het gewicht, de grip en tilting/wishbone ophanging met goede veren en schokdempers blijven ze overeind
Tenminste dat is mijn niet wetenschappelijk onderbouwde gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het gewicht maakt niks uit. Het gaat helemaal om je acceleratievector. Of je het nou over een auto van 2 ton of over een fiets+berijder van 80kg hebt, allebei vallen ze precies op hetzelfde moment om als je ze even hard door een bocht gooit, gegeven een zwaartepunt en wielbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wielbasis is inderdaad wel een goed punt, was ik even vergeten. Die is bij een VM natuurlijk relatief kort. Daardoor zal je inderdaad eerder kunnen kantelen, dat punt ligt verder weg bij een VM met een langere wielbasis, als je dat combineert met een brede track en tilt suspension denk ik dat je zo stabiel bent als je maar kunt zijn.
Meer zoals deze dus, hoewel deze VM (erg mooi imo) niet tilt:

Mmm, misschien tilt deze wel, maar is het alleen in het filmpje niet te zien:
Afbeeldingslocatie: http://trendsupdates.com/wp-content/uploads/2009/10/amphibious-velomobile2.jpg

edit:
My bad, deze ophanging zoals die nu is kan niet tilten, maar het zou wel mooi zijn :P

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 202651 op 10-03-2012 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Echt mooi vind ik die extreem brede spoorbreedte niet :) Maar stabiel zal het zeker zijn. Een tilt-mechanisme lijkt me alleen zo zwaar om te ontwerpen... En extra gewicht zou ik in een velomobiel niet willen.

[ Voor 81% gewijzigd door Grrrrrene op 11-03-2012 20:03 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vanochtend even op de Dingo naar het werk gereden omdat de velo nog staat te drogen na mijn glasvezel reparatie gister (te weinig harder gebruikt :+ )

Nog even last van BIS (blauw plaatje dus eigenlijk geen uitdaging :+ ) maar verder lekker ritje gehad. Wel wat frisjes zo vol in de wind :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik ben eergisteren een soort papier-maché velomobiel tegengekomen in de buurt van Voorburg. Heeft iemand een idee wie dat kan zijn? Het was absoluut een poging om een velomobielvorm te vervaardigen, maar het oppervlak zag er ontzettend onregelmatig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seije
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-05 18:55
Ik weet van de mijne:

Basis ooit gekocht op markplaats voor 70€ toen zeer instabiel.
Diverse zaken in verandert:
-camber 0 naar -3 graden
-zwaartepunt / zithoek verandert
- kleinere achterwielen
- versteviging (driehoek naar beneden gemaakt)/ verbreding (grotere wielbasis) achterframe
- schijfrem toegevoegd
- op het moment bezig met schaal basis pvc buis gevuld met 8 bussen pur op laag karton
Afbeeldingslocatie: https://plus.google.com/photos/106397635686478011974/albums/5719043020825324369/5719047835243520418
Afbeeldingslocatie: https://plus.google.com/photos/106397635686478011974/albums/5719043020825324369/5719044816807222162
Afbeeldingslocatie: https://plus.google.com/photos/106397635686478011974/albums/5719043020825324369/5719044822233139442

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 13:10

Ikke!

aka Netfinity

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-HaJkKy_rEjw/T14g9chVW5I/AAAAAAAAAC4/CFpjNvbhFPk/s1223/IMG_4812.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-NFwepjm7BYI/T14g9wu-SPI/AAAAAAAAAC8/NxWFS6UKzFs/s1223/IMG_4961.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-n1Q1iSiCOfU/T14jtJEoIaI/AAAAAAAAADc/RkcvWGt6MGc/s884/IMAG0208.jpg

Zo zijn ze beter te zien.
Krijg spontaan zin om zoiets te maken. Weet je het totaalgewicht? Waar heb je die buiskoppelingen vandaan? Van een tent ofzo?

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seije
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-05 18:55
Van een tafel van een vriendin van mij toevallig past buis 5/8 ste erin deze is makkelijk te buigen met veer het in en uitkomen is iets slangachtig. kijkhoogte is op neus niveau.
stukjes buis gelast in de gewenste vorm met pvc daarin met daarin dan weer stukjes roede vastgelijmd met construktielijm deze vastgezet met houtschroef
ik zit nu op 25 kg hier en daar dingen van origineel afgehaald wat in de - ging en hier en daar in versteviging achterframe o.a erbij. met epoxy enzo denk ik rond de 30+ kg te komen.
qua gemiddelde snelheid zit ik nu op 25-27 km/h
zit nu met het probleem epoxy lagen dacht zelf 2 keer 160gr op 45 graden en plooibaarheid rond de snuit van de sigaar waar moet je knippen etc verwerkbaarheid hierin onervaren in probeer daarin dan een proef te doen met een stoeltje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ben benieuwd hoe die eruit ziet als ie helemaal af is :D ik zou zo'n project echt niet zien zitten :P

Pff vanochtend weer even last van RVS (racefiets voorblijf syndroom).

Gelukkig voor mij was een gangetje van 34km/u al hard genoeg om hem afstand te laten nemen want op een open tourligfiets met een Vredestein san marino (47-406) op 3 bar voor en een loeizware brede Schwalbe marathon achter (geen plus) op 5 bar én mijn fietstas afgeladen met allerhande zooi gaat het niet heel hard kan ik je vertellen :+

Deze week laat ik de velomobiel even in de garage staan, kan het glasvezel even écht goed uitharden en wordt het niet gelijk weer vies. Moet hier en daar namelijk ook nog wat schuren, plamuren en daarna nog proberen weer op kleur te krijgen :P

Ik mis hem wel een beetje ;( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Metro2002 schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:32:
Gelukkig voor mij was een gangetje van 34km/u al hard genoeg om hem afstand te laten nemen want op een open tourligfiets met een Vredestein san marino (47-406) op 3 bar voor en een loeizware brede Schwalbe marathon achter (geen plus) op 5 bar én mijn fietstas afgeladen met allerhande zooi gaat het niet heel hard kan ik je vertellen :+
Kojaks, trapt een stuk soepeler _/-\o_
Ik haat Marathons inmiddels zo erg dat ik ze na 500km weer verkocht heb, die krengen werken gewoon niet op een Hurricane, althans bij mij niet.
Ik 'kan' niet rustig fietsen op die fiets, moet zo hard mogelijk :P
Maar met Marathons trap je jezelf helemaal het leplazerus zonder lekker vooruit te komen

Gisteren eindelijk weer lekker goed kunnen doortrappen met woon-werk, 27,5 km/u gemiddeld over 12km.
Gaat de goede kant op

Hier nog mensen die naar het paastreffen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mwa, hiervoor zaten er marathon plusjes op en heb ook marathon racers gehad maar na een keer 10km wandelen vanwege een lekke band rij ik weer op 'antilek' banden, althans, die san marino niet maar die is ook nog geen een keer lek geweest tot nu toe.
De M+ is wel een stuk sneller dan de gewone marathon heb ik gemerkt al blijven het relatief trage banden.

Zal die kojaks eens een keer proberen inderdaad :)

Paastreffen ga ik niet heen denk ik.

Edit: grr mijn glasvezel hars is nog altijd een beetje plakkerig op sommige plekken :X maar eens de föhn op loslaten

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 13-03-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-07 16:03
Denk dat je het wel kan vergeten helaas. Echt hard wordt het niet meer als je niet genoeg verharder hebt gebruikt. Heb het zelf ook wel eens gehad bij een poly-projectje. Daarna met een weegschaal de dosering gedaan en geen problemen meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Verhitten heeft geen zin, het is een polymerisatiereactie die je aan de gang wilt krijgen, geen verdamping. Je kunt er beter wat harder overheen gooien in de hoop dat dat een beetje doordringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik las dat het wel warmte nodig had om goed te kunnen reageren en aangezien het nog niet vreselijk warm is geweest buiten? Maar ik zal het anders inderdaad met een extra laagje met extra harder eroverheen kwasten :P

edit: vanochtend was het toch alsnog voor 95% gedroogd dus ik heb wel goede hoop dat het alsnog goed opdroogt.

En nog een constatering: Een Schwalbe marathon original band op 4 bar = alsof je door dikke blubber rijdt. En op 6 bar trillen je vullingen eruit. Wat een baggerband is dat. Zwaar, slecht contact met het wegdek op bv klinkers , niet comfortabel en zeker niet snel. Niet aan te raden. Destijds gekocht omdat mijn marathon racer kapot was en er even niks snel voorhanden was dan dit.

[ Voor 56% gewijzigd door Metro2002 op 14-03-2012 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vanochtend bijna van de weg afgereden door een eikel in een audi Q7. Ik rij op het industrieterrein en er komt een witte alfa mij tegemoed rijden en achter me in mijn spiegel zie ik een audi Q7 aankomen. Ik denk: die wacht wel want dat past niet als hij me op enige afstand wil inhalen , dan ramt hij die witte alfa aan de kant. Wat aan naïeve gedachte van mij want de audi ging toch mij voorbij maar dan wel op 30cm afstand ofzo :X wat een mongool was dat zeg :( Volgende keer ga ik midden op de rijbaan rijden, dan moet ie wel wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zo wat een stilte in dit topic, vandaag een bijna nieuw record gereden, in elk geval met de velomobiel een record neergezet: 27,3km/u gemiddeld over de 10km afstand. :P En ik was nog wel van plan rustig aan te doen :+

Gezien mijn enorm fijne woon-werk route (kuch) kan je wel nagaan dat mijn kruissnelheid vrij enthousiast was vandaag, veel van de route is met een kleine 40km/u afgelegd. Alleen bochten blijf ik als opa en oma nemen ivm angst voor omslaan :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hehe, ik heb zelfs op m'n rechtopfiets nog snellere gemiddeldes gereden :P (toen het begin winter keihard stormde en ik meewind had op weg van Delft naar Berkel reed ik bijna 55 op de fiets)

Anyway, om toch maar wat nuttigs te zeggen, komende zondag haal ik m'n eerste velomobiel op! Ik hoop dat hij in elkaar blijft zitten onderweg uit omg. Antwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van de week wel lekker gereden op woon-werk, 30,1 km/u gemiddeld over 12km, pieksnelheid 48km/u
Wel op een open ligger natuurlijk he.
VM's zijn voor watjes O-) (totdat ik er ook een heb natuurlijk :P)

@Mux:
Wat voor een? Fiets je hem naar huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Flevo alleweder, en ja. Eerst moet er nog het e.e.a. geklust worden, en vervolgens 120km fietsen. U mag nu inzetten: hoe vaak zal ik moeten stoppen? 10 euro voor wie het juist raadt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gedwongen stop vanwege issues met de fiets, of stops vanwege conditie, of beide :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het zit zo: één van de wielen (dacht ik) heeft een aanzienlijk aantal kapotte spaken, dus die ga ik ter plekke fiksen. Ook mist een kettingspanner van enig soort, dus die wordt waarschijnlijk samen met een extra stukje ketting gebeund. Plus eventuele verdere aanpassingen. Gezien ik op dezelfde middag en avond zowel die klussen wil afmaken als naar huis fietsen, zal dat vast niet supergeweldig getest worden.

Ik neem een hele zoot gereedschap mee dus ik red me wel onderweg, maar ik maak me geen illusies dat ik in één keer kan doorrijden. Of misschien lukt dat ook wel, en heb ik geluk. In beide gevallen zal het in ieder geval leuk zijn, wat het hele doel van het ding is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klinkt als een leuke klus inderdaad.
Losse derailleur meenemen? Ik heb er anders nog wel een liggen (Deore).
Hoe ga je daar heen, anders zou je hem kunnen ophalen (30km ten noorden van Eindhoven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 15:50:
Hehe, ik heb zelfs op m'n rechtopfiets nog snellere gemiddeldes gereden :P (toen het begin winter keihard stormde en ik meewind had op weg van Delft naar Berkel reed ik bijna 55 op de fiets)

Anyway, om toch maar wat nuttigs te zeggen, komende zondag haal ik m'n eerste velomobiel op! Ik hoop dat hij in elkaar blijft zitten onderweg uit omg. Antwerpen.
Ik wil jou mijn woon-werk route wel eens sneller zien afleggen ;) Mijn absolute record op de open ligger is 21 minuten. Ik ga overigens nooit af op de gemiddelde snelheid op de fietscomputer maar altijd op de gereden tijd gedeeld door de afstand. Anders smokkel je natuurlijk wel erg veel, gaat er zomaar 5 tot 6 minuten van mijn tijd af dankzij allerlei verkeerslichten en oversteekpunten. :o

Mijn woon-werk route bestaat uit:

- 3km asfalt zonder verkeerslichten
- Verkeerslicht
- 500 meter klinkers
- 500 meter stoeptegels
- verkeerslichten
- oversteken en nog een verkeerslicht
- 1km asfalt
- verkeerslicht
- 1 km asfalt
- oversteekplaats
- 1km nooit onderhouden stoeptegelfietspad
- oversteekplaats
- nooit onderhouden asfalt met enorme gaten
- klinkerweg waar je niet harder dan 20km/u wilt
- 1,5km asfalt! whooohooo glad en strak, doorkarren
- oversteekplaats , 4 rijbanen over op een druk industrieterrein
- 1km industrieterrein met uitsluitend klinkers

Have fun ;)

@ Mux, spannend je eerste velo en dan direct al zo'n stuk fietsen. Ik denk dat je onderweg wel een keer of 5 moet stoppen, waarschijnlijk voornamelijk om je ketting er weer op te leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 21:19
Metro2002 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:07:
[...]

Ik wil jou mijn woon-werk route wel eens sneller zien afleggen ;) Mijn absolute record op de open ligger is 21 minuten. Ik ga overigens nooit af op de gemiddelde snelheid op de fietscomputer maar altijd op de gereden tijd gedeeld door de afstand. Anders smokkel je natuurlijk wel erg veel, gaat er zomaar 5 tot 6 minuten van mijn tijd af dankzij allerlei verkeerslichten en oversteekpunten. :o

Mijn woon-werk route bestaat uit:
Probeer eens je kilometertijden bij te houden ik doe dat af en toe met endomondo. Met die rondetijden kun je op de kaart kijken welke stukken de meeste tijd kosten (endomonde geeft een heel mooi grafiekje over je route heen op de kaart) en of het zinvol is om de route aan te passen. Ik dacht dat ik altijd vrij snel een brug over ging maar die dingen kosten erg veel tijd. Dus ik heb een alternatieve route bedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:25:
Verhitten heeft geen zin, het is een polymerisatiereactie die je aan de gang wilt krijgen, geen verdamping. Je kunt er beter wat harder overheen gooien in de hoop dat dat een beetje doordringt.
De snelheid van die reactie is afhankelijk van de temperatuur, dus een kachel erop zetten helpt wel degelijk :) Met te weinig verharder gaat het mogelijk niks meer worden, maar als het gewoon wat langzaam gaat kan warmte wel degelijk helpen. Dat het elders wel hard wordt suggereert dat je wel goed gemengd hebt (verhouding en menging).

[ Voor 21% gewijzigd door Grrrrrene op 30-03-2012 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:37

DeadLock

Vastlopen is relatief....

@mux: Hopelijk heb je geen problemen onderweg, al ga ik toch mijn geld inzetten op 2. Eenmaal voor de ietwat fragiele oplossing voor de ketting vooraan en een lekke band omdat het kan :+.

In ieder geval zeer moedig om met een nieuwe fiets die niet 100% is direct 120km te fietsen _/-\o_. Ik hoop morgen je avonturen te lezen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Van het weekend nieuwe kogelgewrichtjes geplaatst in de mango:

http://mangovelomobiel.bl...gewrichten-vervangen.html

Alleen mocht het ooit nodig zijn, hoe kom ik bij de kogelgewrichten onder de tunnel tussen de wielen? kan die losgeschroefd worden of is daar een truukje voor? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zo, ik leef weer. Ik heb maar liefst 13 (!) uur in m'n velomobiel gezeten. De FAW die ik van Deadlock heb gekocht is prima in orde wat betreft de sporing, dus lucht- en rolweerstand waren geen probleem. De aandrijving... da's een ander verhaal. Zelfs met significante inspanning hield ik de 25km/h niet vol, dus vanaf omg. Mechelen tot de Nederlandse grens heb ik iets van 18-20km/h gefietst. Op dat punt merkte ik dat ik eigenlijk toch nog steeds wel ziek was en moe begon te raken, met nog 90km te gaan. Dat stuk is dus ook grootendeels met 15 km/h gegaan, en op de vele bruggen (Waalbrug, zwijndrecht, brienenoordbrug en nog meerdere kleinere) kwam ik zowat tot stilstand. Conclusie: blijven fietsen als je eigenlijk helemaal op bent is niet aan te bevelen :P Als ik helemaal top was geweest en de aandrijving niet zo ontzettend zwaar ging had ik het zeker in de helft van de tijd, waarschijnlijk minder kunnen doen.

Totale afstand: 165km (=120+20km geplande afstand + omrijden in Antwerpen en Roosendaal). Totaal aantal keren dat ik heb stilgestaan om technische redenen: 3 (bovenste kettingbuishouder bij tandwiel afgebroken, vervolgens de mcGyver-oplossing ook moeten repareren en de batterij verwisselen). Aantal keren dat ik heb stilgestaan om niet-technische redenen: 15+ :P

En nu heb ik voor het eerst in zeker een jaar, waarschijnlijk langer, daadwerkelijk spierpijn. Over het algemeen doe ik het goed op de lange afstand, maar dit keer was het echt teveel doorbijten. Desalniettemin ben ik heel erg blij met het ding, ik begrijp nu een stuk beter wat de appeal van een driewieler en velomobiel is... zo ontzettend relaxt, het stuur is geniaal, elektrische installatie is geweldig (houtje-touwtje, maar nog steeds volledig en functioneel), zitje viel me helemaal mee ondanks dat je toch wel erg rechtop zit in een FAW.

Dit heeft me wel aan het denken gezet over iets: misschien wil ik wel elektrische ondersteuning in de velomobiel. Ik ben van plan regelmatig stukken van 100+km te rijden, en op die afstanden kan dat het verschil maken tussen afzakken naar 20km/h en te laat aankomen of altijd op tijd zijn en consistente gemiddeldes rijden. Ik weet niet of ik die mening houd als ik eenmaal de aandrijving in orde heb gemaakt, maar nu denk ik er iig serieus over na.

Foto's volgen later nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Die mening gaat echt nog wel veranderen. Sowieso respect dat je dat hele stuk in 1 ruk heb gereden over onbekend terrein en met een onbekend voertuig.

Ik rij met mijn mango als ik écht rustig aan trap nog 28km/u en dat kan ik echt prima lang volhouden, nu het wat warmer is rij ik rustig 33-34km/u zonder al te veel inspanning dus ik denk dat als je je aandrijving in orde hebt je ook prima lange afstanden zonder ondersteuning kan afleggen hoor :) met zo'n alleweder moet je toch wel 30km/u kunnen cruisen lijkt me?

Enne: wij willen foto's!!! 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 02-04-2012 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:47
Metro2002
Ik meen ooit te hebben gelezen dat je daar alleen met een extreem lange imbussleutel bij kunt. Imbusbout losdraaien en de "stuurpen" eruit tillen. Daarna kan je het geheel links of rechts via de wielkast eruit halen. Maar nogmaals ik heb dit alleen maar ergens gelezen en er geen praktijk ervaring mee.

Mux
Wauw dat is heftig, ben je wel blijven eten en drinken onderweg of heb je op een droogje gestaan (wat ik eerder wel deed).? Zelf heb ik sinds enige tijd wat meer ervaring met langere ritten en het belang van regelmatig "iets" blijven eten en drinken ontdekt, dat scheelt echt.
Verder brug/heuvel op is zeker in het begin gewoon een rotklus, maar naar mate je meer (klim)kilometers gereden hebt leer je daar ook mee omgaan. Voor mezelf is het gewoon opzoek gaan naar een redelijk versnelling en rustig door buffelen tot je boven bent. Liefst geen onderbrekingen maar gewoon domweg "gaan".

Wel mooi dat je nu ook de voordelen al aan het waarderen bent. Er zijn zeker nadelen aan velomobielen (ik rijd niet voor niks woon-werk op een open tweewielige ligfiets) maar met name voor langere afstanden hebben velomobielen geweldige mogelijkheden.
Electrische ondersteuning zou voor het wegrijden / optrekken vanuit stilstand een geweldige hulp kunnen zijn, eenmaal op snelheid is de electrische ondersteuning vrijwel nutteloos en ook als je vermoeid bent is het op snelheid houden wel te doen. Als je het nog wilt inbouwen, zorg dan voor een zo licht mogelijke vrijloop als de motor is uitgeschakelt. Dat is immers de meest gebruikte stand, ik vermoed zelfs dat je beter een kleinere actieradius kunt accepteren als dat een lichtere vrijloop op levert.

Zelf vandaag weer een leuk ritje van om en nabij de 30km rond met een gemiddelde van 34km/h :) heerlijk dat rijden in het buitengebied.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 02 april 2012 @ 18:40:
Die mening gaat echt nog wel veranderen. Sowieso respect dat je dat hele stuk in 1 ruk heb gereden over onbekend terrein en met een onbekend voertuig.
Ik hoop het, want elektrische ondersteuning is niet echt te verenigen met de rest van mijn wensenpakket :P sowieso iets voor de lange termijn, misschien verandert het in de tussentijd. En wat betreft een lang stuk fietsen over onbekend terrein met een onbekend voertuig: het zou moeten kunnen (zelfs een technisch suboptimale FAW moet toch gewoon 200km kunnen afleggen met een enigszins handig persoon erin?), dus gaan met de banaan :D Genoeg mensen hier gaan elk weekend ook een random kant op fietsen en komen pas 100+ km weer thuis, soms met onvoorziene omstandigheden.
Enne: wij willen foto's!!! 8)
vlnr: Flevobike, Gazelle Impala (vriendin), Cumberland XTS, HEMA-fiets, M5 blue glide, alleweder, M5 black glide (vriendin). Op de achtergrond staat nog een lowracerframe verborgen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7JieJS9GmMaBGhtJIA6f6x2g/full.jpg

Foto van het ding zelf, niet heel erg veel spannends aan te zien. Later (als ik weer in staat ben om erin te klimmen, auw) maak ik nog wel fietsende foto's of filmpjes ;)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WwQJAKjlmIPYjdX2XsoHV488/full.jpg

nsa1984 schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:41:

Wauw dat is heftig, ben je wel blijven eten en drinken onderweg of heb je op een droogje gestaan (wat ik eerder wel deed).? Zelf heb ik sinds enige tijd wat meer ervaring met langere ritten en het belang van regelmatig "iets" blijven eten en drinken ontdekt, dat scheelt echt.
Drinken ja, eten nee. Ik heb niet echt de ervaring op lange stukken dat eten helpt, ik heb altijd met suiker volgepompte frisdranken om dat gemis op te vullen. Fun fact: onderweg was het in de buurt van Roosendaal-lage zwaluwe net iets onder nul en zat er ijs in m'n drinken :P
Verder brug/heuvel op is zeker in het begin gewoon een rotklus, maar naar mate je meer (klim)kilometers gereden hebt leer je daar ook mee omgaan. Voor mezelf is het gewoon opzoek gaan naar een redelijk versnelling en rustig door buffelen tot je boven bent. Liefst geen onderbrekingen maar gewoon domweg "gaan".
Yep, helaas had deze fiets geen voldoende laag verzet, dus ik kon niet voldoende kadans draaien om vlot de bruggen over te komen. En bij veel kracht op de ketting kwamen er problemen met de aandrijving... erg suboptimaal.
Wel mooi dat je nu ook de voordelen al aan het waarderen bent. Er zijn zeker nadelen aan velomobielen (ik rijd niet voor niks woon-werk op een open tweewielige ligfiets) maar met name voor langere afstanden hebben velomobielen geweldige mogelijkheden.
Ik heb hem gekocht met het doel dat het een gemaksfiets is, ik hoop hem ook dagelijks te kunnen gebruiken op middellange afstanden. Daartoe komen er wat extra gemakken in. Voor de rest heb ik een Flevobike (ik denk dat ik m'n M5 verkoop).
Electrische ondersteuning zou voor het wegrijden / optrekken vanuit stilstand een geweldige hulp kunnen zijn, eenmaal op snelheid is de electrische ondersteuning vrijwel nutteloos en ook als je vermoeid bent is het op snelheid houden wel te doen. Als je het nog wilt inbouwen, zorg dan voor een zo licht mogelijke vrijloop als de motor is uitgeschakelt. Dat is immers de meest gebruikte stand, ik vermoed zelfs dat je beter een kleinere actieradius kunt accepteren als dat een lichtere vrijloop op levert.
Het was maar een gedachte, de ervaring over de komende paarduizend kilometer zal me vertellen of het wel of geen goed idee is. Ik weet sowieso dat het ontzettend persoonlijk is; sommige mensen vinden het geweldig, anderen totaal nutteloos. Het ligt er ook aan of ik me aan m'n woord houd en een paar keer met de Gentse Liggers meefiets ;) daar is het een stuk heuvelachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hij ziet er nog netjes uit maar wat is er allemaal mis met de aandrijving?

en ik neem aan dat een polijst beurtje nog op de planning staat :P ?
Ze kunnen namelijk best glimmen :P

[ Voor 53% gewijzigd door Metro2002 op 03-04-2012 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302808

Zo, tijdje geleden dat ik hier heb gekeken. Ik fiets dan ook niet zo heel veel, maar blijf het leuk vinden.

Alleen heb ik een probleempje, nu ik na de winter weer begonnen ben met fietsen. Na ongeveer 10 km begint mijn linkervoet te slapen. Hier had ik voorheen geen last van. Toch wil ik de fiets even opnieuw afstellen, maar ik ken de regels voor de juiste afstand tot aan de trappers bij een ligfiets niet.

Kan iemand zeggen wat de ideale afstand normaal gesproken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Foto's, altijd leuk

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1350256/ProKodak100%20%282%29.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1350256/ProKodak100%20%281%29.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1350256/ProKodak100%20%286%29.jpg

Met de analoge gaan fietsen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Tomino op 08-04-2012 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 302808 schreef op zondag 08 april 2012 @ 17:39:
Zo, tijdje geleden dat ik hier heb gekeken. Ik fiets dan ook niet zo heel veel, maar blijf het leuk vinden.

Alleen heb ik een probleempje, nu ik na de winter weer begonnen ben met fietsen. Na ongeveer 10 km begint mijn linkervoet te slapen. Hier had ik voorheen geen last van. Toch wil ik de fiets even opnieuw afstellen, maar ik ken de regels voor de juiste afstand tot aan de trappers bij een ligfiets niet.

Kan iemand zeggen wat de ideale afstand normaal gesproken is?
Been gestrekt, voet omhoog en dan moet je met je hiel nét bij de trapper kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:10:
Hij ziet er nog netjes uit maar wat is er allemaal mis met de aandrijving?

en ik neem aan dat een polijst beurtje nog op de planning staat :P ?
Ze kunnen namelijk best glimmen :P

[video]
Je wil alleen niet weten hoe enorm lang je daarmee bezig bent :X (zelfs met grof geschut in de vorm van een lappenschijf op een normale boormachine die op volle toeren het oppervlak bewerkt)

[ Voor 12% gewijzigd door WFvN op 09-04-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Er moet sowieso best veel aan gebeuren om hem echt netjes te krijgen, hoor. Misschien ga ik nog wel eens een dagje zitten lappen, wie weet. De eerstvorige eigenaar heeft (blijkbaar) een keer een (klus?)ongelukje gehad met de neus, welke nu op zeer lelijke manier is gerepareerd met overvloedige, uitgelopen hars aan de ene kant en onvoldoende geïmpregneerde glasvezel aan de andere. Dat betekent dus dat ik om te beginnen de neus uit elkaar moet halen, waarschijnlijk de overmatige klodders epoxy moet wegsnijden, reparatie opnieuw uitvoeren, plamuren en overspuiten.

Vervolgens zit over de gehele lengte een soort oranje niet-reflecterend lint dat vrij onregelmatig geplakt zit met een lijm die moeilijk loslaat en dus ook wat liefde nodig heeft om netjes gemaakt te worden. Afhankelijk van hoe het aluminium er na verwijdering uitziet zal ik ofwel het alu moeten oppoetsen (en de rest van de fiets dan ook...), of een soort ornamentele streep ter vervanging moeten spuiten, maar dit keer van iets dat wél reflecteert of beter nog, zelf licht geeft. En dan zijn er nog her en der gescheurde stukjes alu die gerepareerd moeten worden en gemaskeerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Over reparaties gesproken:

http://mangovelomobiel.blogspot.com/2012/04/klusdag.html

:P ben ook ff bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-06 08:00

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Op de LML wordt melding gemaakt van een blauwe hurri die voor een belachelijk lage prijs te koop stond aangeboden op marktplaats. De advertentie is na 2 uur weer weggehaald: http://fietsen-brommers.m...-challenge-hurricane.html

thijsvk? Heb jij jouw hurri verkocht voor 200,= ?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
LML? Ah, ja, daar zit ik ook op :+

Btw, het nieuwe model van Challenge is wel een model waar ik intant verliefd op was.. Wauw, wát een fiets..

[ Voor 108% gewijzigd door Tomino op 10-04-2012 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-06 08:00

TwOkkie

Tweakin' Okkie

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hehe, ik heb de desbetreffende advertentie gezien, nog voor de vermelding op de LML.
Hij was inderdaad vrijwel identiek aan die van mij, op een paar dingen na.
Ik heb geen schijfremmen, en mijn stuur is nog maar de helft van de oorspronkelijke lengte/breedte.
Maar ook ik moest twee keer kijken.
Aan die van mij is inmiddels voldoende versleuteld en uitgegeven dat hij zeker niet voor dat bedrag de deur uitgaat.
Ik heb wel een bedrag in m'n hoofd zitten waarvoor hij weg mag hoor (en dan een Alleweder o.i.d) kopen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hah, dan kun je bij de onofficiële GoT Alleweder-club ;)

Edit: ik ben net klaar met wat tweaks aan de alleweder. De neus is nu knalrood, de wieldoppen volgen morgen (incl. foto's). En ook: ik ben er eindelijk achter waarom ik zo langzaam was onderweg. Bij nader inzien klopte er helemaal niks van de sporing... de wielen hadden meer dan 3cm toespoor. Note to self: ondanks dat het al honderd keer in het topic is langsgekomen: MEET JE SPORING MET JEZELF IN DE FIETS. Zo, nu moet ik het toch écht kunnen onthouden...

[ Voor 80% gewijzigd door mux op 10-04-2012 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
FAW, significant sneller door rode verf

Sorry Deadlock, ik heb je stickers weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Ziet er tofff uit Mux!

http://g.co/maps/4cuad
Zondag ochtend vertrokken en geslapen in Drachten. Oef, best wel een flinke rit met pal tegenwind in de Noord Oost polder en Flevoland. Vandaag naar de trein gefietst met het zonnetje en schuine wind, wat voelt dat dan als een veraderming.

Nu echt érg glazig en licht in 't hoofd.. :+
edit
Ohja. Zondag 173 KM en vandaag 50 op de kop af.

[ Voor 7% gewijzigd door Tomino op 16-04-2012 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Niet véél gereden vandaag.... gewoon m'n standaard woonwerkretourtje van 24 km.

Maar de heenweg vanmorgen....... Vanaf de Oude IJsselbrug naar beneden gaat natuurlijk lekker vlot. Helaas moest ik wachten bij verkeerslichten maar daarna gaat het nog wat verder omlaag. Op het laagste punt had ik 50 km/h op de teller en het gevoel dat er nog wel wat bovenop gedaan kon worden. Hup rijbaan op (waar 80 toegestaan maar geen auto's in m'n achteruitkijkspiegel, wel voor me een auto die niet zo gek hard reed) en doortrappen. En jawel, 54,5 km/h op de teller weten te krijgen en nog een aardig tijdje weten vol te houden ook.

Tussen Hattemerbroek en Wezep was de snelheid er wel uit. Hoewel.... met 40 km/h nog geen flauwe snelheid. Ook daar reed ik op de rijbaan (max 50 of max 60). Kwam ik een streekbus tegemoet met daarachter een auto. Automobilist gebaarde ijverig dat ik op moest zouten naar het fietspad. Heb maar even vriendelijk getuterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Tomino schreef op maandag 16 april 2012 @ 18:46:
http://g.co/maps/4cuad
Zondag ochtend vertrokken en geslapen in Drachten. Oef, best wel een flinke rit met pal tegenwind in de Noord Oost polder en Flevoland. Vandaag naar de trein gefietst met het zonnetje en schuine wind, wat voelt dat dan als een veraderming.

Nu echt érg glazig en licht in 't hoofd.. :+
edit
Ohja. Zondag 173 KM en vandaag 50 op de kop af.
Dat is wel érg veel om achter elkaar te fietsen. Wat voor gemiddeldes rijd je dan?

@WFvN: Hm, die snelheden krijg ik echt niet voor elkaar in de alleweder. Gisteren heb ik ca. 40km/h volgehouden over een afstand van net geen 5km (het hele Lansingpad tussen Z'meer en Berkel en Rodenrijs) om een brommer (met passagier achterop) in te halen en voor te blijven. Dat was wel alles wat erin zat, niet in het minst omdat mijn huidige shimano 7V naafversnelling zo'n krap bereik heeft...

Also, ik begrijp nu helemaal je opmerking over hoe een velomobiel ervoor zorgt dat je woon-werktraject ongeacht de weersomstandigheden op vrijwel constante snelheid kan worden gereden. Eergisteren reed ik met 5 Bft. tegenwind door de polder en hield ik nog steeds vrij gemakkelijk 22-25km/h vol, iets dat ik op m'n andere ligfietsen niet voor elkaar zou krijgen (zeker niet zo gemakkelijk).

Wat was ook alweer dat document dat je aan Oom Agent mag laten zien als hij je aanhoudt voor op de rijbaan rijden met een velomobiel? Ik ben net terug van een retourtje Vlaardingen, en op die route zijn nogal wat punten waar ik voortaan maar gewoon op de rijbaan ipv het fietspad ga - de fietspaden maken bijna onneembare kronkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
mux schreef op maandag 16 april 2012 @ 21:45:
[...]

Dat is wel érg veel om achter elkaar te fietsen. Wat voor gemiddeldes rijd je dan?
True, is inderdaad te ver maar we moesten het eindpunt halen.
Zondag waaide het dus behóórlijk hard, en dna ook nog voor de dijk/ op de fijk fietsen langs het Ijsselmeer. Daar met windkracht 6 ongeveer 21Km/u. Stuk van Drachten naar Groningen gemiddelde van toch wel 30.
2x bukfiets + ik op ligfiets. Merk echt gelijk met die harde wind dat ik flinke voordeel heb..! Ik was moe, maar die twee andere gasten echt gesloopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
@Mux:

2 Verkeersregels
2.1 Plaats op de weg
Artikel 5
4 Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op maandag 16 april 2012 @ 21:45:
[...]

@WFvN: Hm, die snelheden krijg ik echt niet voor elkaar in de alleweder. Gisteren heb ik ca. 40km/h volgehouden over een afstand van net geen 5km (het hele Lansingpad tussen Z'meer en Berkel en Rodenrijs) om een brommer (met passagier achterop) in te halen en voor te blijven. Dat was wel alles wat erin zat, niet in het minst omdat mijn huidige shimano 7V naafversnelling zo'n krap bereik heeft...
Mijn mango is ook niet zo'n snelheidsmonster hoor, kruissnelheid ligt meestal rond de 30km/u en als ik een beetje doortrap 35km/u en voor 40km/u moet ik ook best hard werken en kan dat wel een tijdje volhouden maar dan moet het wel een rechte weg zijn.
Wat was ook alweer dat document dat je aan Oom Agent mag laten zien als hij je aanhoudt voor op de rijbaan rijden met een velomobiel? Ik ben net terug van een retourtje Vlaardingen, en op die route zijn nogal wat punten waar ik voortaan maar gewoon op de rijbaan ipv het fietspad ga - de fietspaden maken bijna onneembare kronkels.
RVV hoofdstuk 2 paragraaf 1 artikel 5 lid 4

:P en nee dat was niet uit mijn hoofd maar ik heb het artikel wel bij me altijd :+ NIet dat ik zo vaak op de rijbaan rij, ik probeer het ten alle tijden te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 10:01:
Mijn mango is ook niet zo'n snelheidsmonster hoor, kruissnelheid ligt meestal rond de 30km/u en als ik een beetje doortrap 35km/u en voor 40km/u moet ik ook best hard werken en kan dat wel een tijdje volhouden maar dan moet het wel een rechte weg zijn.
Er is nog hoop! Maar in het algemeen is dit wel wat ik hoor: zowat iedereen zegt dat je in een willekeurige driewieler-VM min of meer altijd 30 km/h kruissnelheid kunt rijden en wat moeite moet doen voor de 45. De enige manier om structureel daarboven te zitten is door een racekap te monteren, een tweewieler-VM te nemen of heel erg te gaan zitten tweaken aan lagers, banden, ophanging, etc. De meeste mensen die betere prestaties rapporteren zijn ook gewoon erg goed getraind.

Dat weerhoudt mij er niet van om het e.e.a. te gaan tweaken om sneller te gaan :D

Vandaag ga ik beginnen met de binnenkant te bekleden, grootendeels vanwege het zitcomfort (ik zit helemaal naar achteren, daar is de VM iets smaller, ik ben behoorlijk breed dus ik zit met m'n armen tegen de zijkanten) en ook voor het geluid. Gisteren heb ik in Vlaardingen een popnageltang gehaald (waarom 25 euro in de winkel betalen als je hem voor 5 euro op marktplaats nieuw kunt krijgen), dus kan ik eindelijk de nodige reparaties uitvoeren aan het aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:09:
[...]

Er is nog hoop! Maar in het algemeen is dit wel wat ik hoor: zowat iedereen zegt dat je in een willekeurige driewieler-VM min of meer altijd 30 km/h kruissnelheid kunt rijden en wat moeite moet doen voor de 45. De enige manier om structureel daarboven te zitten is door een racekap te monteren, een tweewieler-VM te nemen of heel erg te gaan zitten tweaken aan lagers, banden, ophanging, etc. De meeste mensen die betere prestaties rapporteren zijn ook gewoon erg goed getraind.

Dat weerhoudt mij er niet van om het e.e.a. te gaan tweaken om sneller te gaan :D
Wat bij mij erg hielp was de sporing goed zetten en de PM achterband. Ik twijfel nog steeds of ik kojaks voor zal leggen ipv de marathon plusjes. Verder scheelt het inderdaad bv of ik de schuimkap erop heb. Het lexaan vizier dat ik heb lijkt meer nadeel te geven voor de snelheid dan voordeel maar dat kan ook komen omdat ik het vreselijk warm krijg als ik uit de wind zit :P
Ik ben helaas niet zo'n krachtpatser dus hele hoge snelheden zitten er met deze fiets helaas niet in, dan zal ik wellicht over moeten stappen naar een quest maar bij de quest zit ik weer met de draaicircel. Die vind ik met de mango soms al te groot. Wellicht is een strada nog een mooie tussenoplossing voor sneller + net zo wendbaar. :P

Aan de andere kant is de topsnelheid ook maar iets wat je in de praktijk toch niet vaak kan gebruiken omdat de weg bochtig is, het wegdek slecht is, er veel fietsers in de weg rijden, je moet stoppen voor verkeerslichten etc. Mijn gemiddelde snelheid met de mango staat op 24km/u momenteel over de afgelopen 500km ofzo dus ach. Ik pak de velo dan ook voornamelijk voor het enorme comfort :P lekker uit de wind en regen, geen evenwicht hoeven houden, minder inspanning etc.
Vandaag ga ik beginnen met de binnenkant te bekleden, grootendeels vanwege het zitcomfort (ik zit helemaal naar achteren, daar is de VM iets smaller, ik ben behoorlijk breed dus ik zit met m'n armen tegen de zijkanten) en ook voor het geluid. Gisteren heb ik in Vlaardingen een popnageltang gehaald (waarom 25 euro in de winkel betalen als je hem voor 5 euro op marktplaats nieuw kunt krijgen), dus kan ik eindelijk de nodige reparaties uitvoeren aan het aluminium.
Binnenkant bekleden? Ga je geluidsisolatie aanbrengen? Daar zit ik ook nog altijd over na te denken maar weet niet hoe ik dat deftig kan doen zonder dat hij nóg kleiner wordt binnen en zonder het gewicht fors te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Is het verschil tussen de Mango en de Strada nu echt groot? Ik vraag me af of ik ze in het wild van elkaar zou kunnen onderscheiden, 't is vooral de lengte die iets anders is (het kleinere achterwiel van de Mango zie je immers niet of nauwelijks).

Wat betreft de bekleding: ik neem aan dat het om schouderbescherming gaat, als ik de overwegingen zo lees ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Grrrrrene op 17-04-2012 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 12:31:
Is het verschil tussen de Mango en de Strada nu echt groot? Ik vraag me af of ik ze in het wild van elkaar zou kunnen onderscheiden, 't is vooral de lengte die iets anders is (het kleinere achterwiel van de Mango zie je immers niet of nauwelijks).

Wat betreft de bekleding: ik neem aan dat het om schouderbescherming gaat, als ik de overwegingen zo lees ;)
De achterkant van de mango is nogal stomp en dat is slechter voor de stroomlijn, of het in de praktijk veel scheelt weet ik niet maar ik weet wel dat de vorige eigenaar van mijn mango nu in een strada rijdt en toch wel gemerkt heeft dat die sneller is.

En schouderbescherming.. hm ik hoopte eindelijk eens iemand te vinden die ervaring heeft met geluidsisolatie in een velomobiel :P

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 17-04-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nou, ehm, tja, mijn doel is nog steeds om een audioinstallatie waar menig donkergekleurde medeaardbewoner van opkijkt in de fiets te bouwen. Voordat het zo ver is moet wat mij betreft de fiets helemaal stil lopen als ik over asfalt rijd. Geluidsisolatie is inderdaad uiteindelijk het doel, maar ik begin bij de schouders en in het algemeen het zitcompartiment om het eens te testen en gelijk comfortvoordeel te hebben.

De alleweder is wel echt een heel ander beest dan de Mango als het om geluidsproductie gaat, hè. Bij een alleweder zorgt - door de manier waarop de ketting onder het stoeltje wordt geleid - de ketting voor een hels kabaal binnenin wat bijna onoplosbaar lijkt te zijn. Ook hangen er effectief een paar automatische lawaaibakken aan in de vorm van de losse neus en de achterwielbehuizing (wat twee losse klapperende stukken aluminium zijn). Prioriteit nummer één is dus simpelweg om die dingen van binnen te bewerken met van dat dikke geluidsabsorberende materiaal. In de monocoques van een Quest, Strada, Mango, etc. heb je alleen te maken met reflecties binnenin. Alle geluid die wordt geproduceerd, zij het weggeluid, aandrijvingsgeluid, etc, wordt naar binnen toe versterkt. Wat je dus wil doen is allereerst zo dicht mogelijk bij de bron isolatie aanbrengen, en als dat niet lukt eens beginnen met iets aanbrengen tegen de reflecterende vlakken dat de reflectiecoëfficient vermindert. Dat kan in principe al met heel dunne bekleding.

Als je echt van het geluid áf wil moet je niet alleen reflecties voorkomen, maar ook het geluid absorberen. Daarvoor is veel dikker materiaal nodig, want je wil materiaal hebben dat een dikte heeft die ongeveer overeen komt met een halve golflengte. Zoveel ruimte heb je niet echt in een VM, behalve evt. in de neus en staart (maar dat zal niet echt effectief zijn).

Ik begin nu met experimenteren met verhuiskleed (ca. 5mm dik synthetisch, superzacht, niet heel erg slijtvast spul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:35:
Nou, ehm, tja, mijn doel is nog steeds om een audioinstallatie waar menig donkergekleurde medeaardbewoner van opkijkt in de fiets te bouwen. Voordat het zo ver is moet wat mij betreft de fiets helemaal stil lopen als ik over asfalt rijd. Geluidsisolatie is inderdaad uiteindelijk het doel, maar ik begin bij de schouders en in het algemeen het zitcompartiment om het eens te testen en gelijk comfortvoordeel te hebben.

De alleweder is wel echt een heel ander beest dan de Mango als het om geluidsproductie gaat, hè. Bij een alleweder zorgt - door de manier waarop de ketting onder het stoeltje wordt geleid - de ketting voor een hels kabaal binnenin wat bijna onoplosbaar lijkt te zijn. Ook hangen er effectief een paar automatische lawaaibakken aan in de vorm van de losse neus en de achterwielbehuizing (wat twee losse klapperende stukken aluminium zijn). Prioriteit nummer één is dus simpelweg om die dingen van binnen te bewerken met van dat dikke geluidsabsorberende materiaal. In de monocoques van een Quest, Strada, Mango, etc. heb je alleen te maken met reflecties binnenin. Alle geluid die wordt geproduceerd, zij het weggeluid, aandrijvingsgeluid, etc, wordt naar binnen toe versterkt. Wat je dus wil doen is allereerst zo dicht mogelijk bij de bron isolatie aanbrengen, en als dat niet lukt eens beginnen met iets aanbrengen tegen de reflecterende vlakken dat de reflectiecoëfficient vermindert. Dat kan in principe al met heel dunne bekleding.

Als je echt van het geluid áf wil moet je niet alleen reflecties voorkomen, maar ook het geluid absorberen. Daarvoor is veel dikker materiaal nodig, want je wil materiaal hebben dat een dikte heeft die ongeveer overeen komt met een halve golflengte. Zoveel ruimte heb je niet echt in een VM, behalve evt. in de neus en staart (maar dat zal niet echt effectief zijn).

Ik begin nu met experimenteren met verhuiskleed (ca. 5mm dik synthetisch, superzacht, niet heel erg slijtvast spul).
De mango heeft een tussenas die ook niet bepaald stil is he :P Maar met de aandrijfgeluiden kan ik wel leven maar als je op klinkerweggetjes rijdt dan krijg je echt het klikobak geluid, alles trilt en resoneert mee en dat komt denk ik in iderdaad door de dunne wanden , wellicht dat ik daar eerst eens wat tegenaan gaan hangen om te kijken of het scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Goed, het bekleden gaat een stuk minder snel dan ik had voorzien, min of meer door mijn schuld. Ik had het lumineuze plan om de bekleding met klitteband vast te zetten. Eén kant vastzetten dmv lijm op de binnenkant van de alleweder is geen probleem, maar de andere kant van het klitteband moet op de bekleding genaaid worden, en dat is jammer want ik heb nog nooit genaaid. Enfin, na minder dan een halfuur naaien heb ik het al gepresteerd om de naaimachine te slopen...

... maar als rechtgeschapen tweaker heb ik hem natuurlijk ook weer gefikst, maar dan pas een dag later. En nu zit er nog maar één klein stukje bekleding in de alleweder. Eerste indruk is dat het wel erg fijn is om bekleding te hebben (zeker nu ik de linkerkant (onbekleed) en rechterkant (bekleed) kan vergelijken), maar de stof is ongeschikt voor langdurig gebruik. Waarschijnlijk ga ik er nog 'echte' (slijtvaste) bekledingsstof overheen plakken, en houd ik de huidige bekleding als onderstof/geluidsisolatie. De geluidsisolerende eigenschappen heb ik nog niet goed kunnen testen omdat er maar zo weinig bekleed is, dat houd ik jullie (vooral metro2002) schuldig.

Verder heb ik vandaag eens kapotte spaakjes geteld, en na iets meer dan 400 allewederkilometers waren dat er 3, aan één kant, één spaakrichting. Ik weet 100% zeker dat dit komt door het feit dat ik tijdens het klussen bij Deadlock in de tuin één spaak niet goed kon vastzetten (de nippel pakte hem niet goed), en vervolgens heb ik die thuis niet meer gefikst en ben ik erop door gaan rijden. Met mijn 140kg (ik+alleweder) ben ik al een paar keer gezellig op twee wielen gaan rijden en andere ongezonde dingen gaan doen, dus dan zullen die spaken wel snel stukgaan.... ik houd ze nu wat strakker in de gaten om te kijken wat de zwakke punten van de wielen zijn.

Vandaag heb ik ook eindelijk mijn eerste SPD-schoenen opgehaald (€25 via marktplaats, zeer goede staat). Eerste indruk: alle tijdwinst wordt teniet gedaan door het 2 minuten lang proberen in te klikken :P de plaatjes staan volgens mij iets te strak.

En ik heb zicht op een nieuwe naaf (shimano nexus 8 ). Die is echt hard nodig. Ik kan met de nexus 7, zeker gezien het een oudere revisie is, niet onder belasting schakelen. Ook is het bereik heftig onvoldoende voor een velomobiel: mijn cadans is veel te hoog als ik 40 rijd, en aan de andere kant van het bereik kom ik maar met moeite een dijk of brug over. De nexus 8 geeft maar 60% extra bereik, maar dat zijn toch effectief 2 flinke versnellingen erbij. Hopelijk is het genoeg, anders moet ik iets exotisch als een mountaindrive, i-motion 9, alfine 11 of rohloff kopen, en die zijn toch allemaal een paarhonderd euro duurder dan een nexus 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Wat doet iedereen toch met zijn spaken? Ik heb nog geen spaak gebroken op de mango en op de dingo ook niet trouwens. Enige spaak die ik ooit een keer kapot had was op mijn bukker omdat ie in het fietsenrek omgevallen was :(

Vanochtend weer wat littekens aan de mango toegevoegd :( ik wilde om een stilstaande vuilniswagen heen die het fietspad blokkeerde dus ik denk ik rij over de stoep en neem het aflopende stukje waar invaliden normaal de stoep op en af kunnen rijden. Jammer genoeg was de stoep hoger dan de voorkant van de mango en ik hoorde een eng geschraap en een kleine klap :X
Toen ik ging kijken waren er wat krassen bij (aan de onderkant dus niet boeiend) maar ook een klein scheurtje , moet nog even kijken of dat door en door is of dat alleen de gelcoat gebarsten is maar ik baal er wel weer van :(

Over de versnellingen, ik heb een 3 speed interne versnellingsnaaf en een derailleur met ik geloof 8 versnellingen achter en voor nog 2 bladen (bergverzet en normaal verzet, weet niet hoeveel tands) . In de praktijk gebruik ik ze allemaal wel op het bergverzet na. De lichtste versnelling voor het wegrijden (zowel versnellingsnaaf als achtercassette) en daarna maar opschakelen tot je niet meer harder kan. Bij mij begint bij 40km/u ook helaas wel het einde in zicht te komen en moet ik echt met een enorme cadans trappen om nog harder te gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Metro2002 op 20-04-2012 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sram X.9 shifters en cassete (9 speed 11-34) en een cadansteller, en dan als een autocoureur schakelen op het moment dat je het 'rood' aantikt. Hoeft dus echt niet zo exotisch, en je bent voor minder dan €100 klaar.
Werkt perfect voor mij.
Net op het laatste stuk van m'n woon-werk route, bij mij in de (doorgaande, rechte, goed geasfalteerde) straat nog 44km/u gereden, met een Mercedes achter/naast me die wilde weten hoe hard ik ging :P
Op dat moment had ik een cadans van 123 en nog voldoende ruimte om op te schakelen, maar helaas naderde ik toen mijn huis, en moest ik dus in de ankers (binnenkort de remblokjes maar weer eens vervangen).
Zit bij jullie daar ook het euvel (gebrek aan weg om door te kunnen gaan) of zitten jullie dan al aan het buitenste kransje? Mijn voorbladen zijn trouwens 40-60, maar ik heb 'm altijd op het buitenste blad liggen.
Ik rijd overigens geen HurriSL maar een Tour/Sport en icm mijzelf is dat nog steeds een totaalgewicht van +/- 110kg

Sta ik vervolgens na aankomst thuis in de tuin even met m'n ouders te praten, staat er ineens een man bij het tuinhek.
Hij vond het noodzakelijk en kon de aandrang niet weerstaan om mij even te komen vertellen dat het verstandig zou zijn als ik een knipperend lampje achterop zou monteren, omdat ik zo laag en snel ben 8)7
Ik heb gewoon een goed achterlicht, en de zon scheen...
Ik heb hem maar bedankt voor z'n advies, waarna hij gelukkig vertrok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Anoniem: 202651 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 17:15:
Sram X.9 shifters en cassete (9 speed 11-34) en een cadansteller, en dan als een autocoureur schakelen op het moment dat je het 'rood' aantikt. Hoeft dus echt niet zo exotisch, en je bent voor minder dan €100 klaar.
Het ligt er helemaal aan hoe geargeil je bent :D
Zit bij jullie daar ook het euvel (gebrek aan weg om door te kunnen gaan) of zitten jullie dan al aan het buitenste kransje? Mijn voorbladen zijn trouwens 40-60, maar ik heb 'm altijd op het buitenste blad liggen.
Flevobike: instabiel als je harder dan 35-40km/h gaat (budi kan bevestigen dat ik met een relatief slakkengangetje voor/achter hem heb gefietst toen die ene keer). Alleweder: heftig gebrek aan versnellingen bovenin. M5: niet sterk genoeg om hem harder te trappen :P
Ik heb gewoon een goed achterlicht, en de zon scheen...
Ik heb hem maar bedankt voor z'n advies, waarna hij gelukkig vertrok
Oh, dat heb ik nog nooit gehoord... Nouja, aardig dat hij om je veiligheid denkt. Als het op een positieve toon gaat is het altijd prima. Je bent natuurlijk op elke fiets in principe slecht zichtbaar in het donker, dus wat mij betreft kun je mensen niet genoeg aanraden om goed licht te voeren. :D

Nu nog een vraag: is Alligt echt de enige die kettingbladen met beschermranden en losse beschermranden maakt? Ik heb vanmiddag net m'n naaf opgehaald (€35 voor een nexus-8 met stuurversteller :D), en eigenlijk wil ik daar net even een iets zwaarder verzet op dan ik op de flevobike heb zitten (daar zit een 65t voor en een 23t op de naaf). Om niet al te slijtgevoelig te worden zou ik dan dus iets van een 58t voorop en een 19t op de naaf moeten zetten, maar een 58T blad met rand kost me €80 :s... kan dat niet goedkoper? Zeg maar, 4 keer zo goedkoop ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

25 euro voor 57 tands met beschermrand, zoiets bedoel je?
Kijk hier maar eens.
Hoe kun je als ligfietsleutelaar Hafa nou niet kennen?
Waarschijnlijk was het niet eens heel erg omrijden geweest toen je de kliko naar huis reed, ze zitten in de buurt van Eindhoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Die ken ik, maar dan heb je één beschermrand zonder kettingblad... Het kettingblad zelf heb ik ook nog nodig.

Ik zal eens kijken of ik iets van plastic kan fabriceren of vinden, dat moet toch te doen zijn. Ik heb op al m'n ligfietsen de ketting goed op spanning staan, maar het komt toch regelmatig voor, ofwel door toedoen van een scheve voet, ofwel door grote hobbels, dat de ketting eraf loopt en net tussen de bevestigingsgaten van het kleinste blad en de trapas terecht komt, waar het eindeloos pielen is om hem eruit te halen. Dat wil ik gewoon niet in de alleweder, want dan moet hij op z'n kant om het op te lossen en dat gaat niet altijd met volle belading. Tot dat doel had ik graag een dubbele beschermingsrand om het tandwiel heen, maar dat kost ofwel 80 euro voor een geïntegreerd geheel, ofwel 2x25 euro + 39 euro voor het tandblad... wat nóg duurder is.

Misschien biedt ligfiets.net/marktplaats soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oeps, sorry, niet goed gekeken, tis al laat en ik was vroeg op.
Wat je inderdaad zou kunnen doen is gewoon zelf iets maken.
Kijk eens in deze oude draad op de LML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
mux schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 00:33:

Ik heb op al m'n ligfietsen de ketting goed op spanning staan, maar het komt toch regelmatig voor, ofwel door toedoen van een scheve voet, ofwel door grote hobbels, dat de ketting eraf loopt en net tussen de bevestigingsgaten van het kleinste blad en de trapas terecht komt, waar het eindeloos pielen is om hem eruit te halen.
Wat voor enorme klappen zijn dat dan? Ik heb nml nog nooit gehad dat door een hobbel de ketting eraf liep. Misschien komt dat omdat de kettingbuizen bij mijn Fuego tot dicht bij het voorblad doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het zijn niet zozeer enkele klappen, als wel hobbelwegen waar de ketting precies gaat resoneren met de weg. Bij een korte ketting heb je altijd wat meer zwabber dan bij een korte, en dan loop je eens in de zoveel tijd het risico dat de ketting eraf loopt. Het gebeurt maar 1 keer per 500km ofzo, maar alsnog erg irritant en best iets waar ik geld aan wil uitgeven om te verbeteren.

Intussen heb ik iig al een stalen 52T tandblad gekocht via marktplaats. Ik heb besloten om inderdaad maar eens zelf wat te knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aangezien ik voor 2 bladen heb in de mango zit daar ook een schakelsysteem (hoe heet dat voor , ook derailleur? :+ ? ) en dat zorgt er ook mooi voor dat de ketting er niet af vliegt.
Op de dingo heb ik wel 2 beschermplaten aan beide kanten om het tandwiel heen zitten en heb daardoor nog nooit gehad dat de ketting eraf vloog.

Die "beschermrand crank" vind ik op internet voor tussen de 5 en 8 euro per stuk, dan moet je er wel 2 kopen en extra lange boutjes.

Bv deze:

http://www.derks-wielersp...m480-deore-p-9700527.html

Is wel voor 44 tands

en hier:

http://www.recumbentparts.../32/0/354/-Crankstel.html

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 21-04-2012 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Na vanochtend een fikse regenbui op mijn kop te hebben gehad begin ik toch weer mezelf af te vragen of ik niet eens een dakje voor mijn fiets moet kopen :P alleen ik twijfel heel erg wat dan precies. Een tourkap van Sinner? Een racekap? Of toch een wat meer open versatile dakje.

Voordeel van het versatile dakje is dat het wat meer open is, best handig gezien mijn warmte ontwikkeling in de fiets :+ Alleen lijkt het me in de winter bv weer nauwelijks warmer. Ook kan je denk ik wat makkelijker bij verkeerslicht drukknopjes omdat de zijkant al open is. Wel lijkt harde wind me erg vervelend omdat het onder het dakje kan slaan?

Voordeel van de tour en racekappen is weer dat het denk ik warmer is (of moet het vizier altijd een stukje open tegen beslaan? ) in de winter maar dat je wel wat meer opgesloten zit wat bv bij verkeerslichten weer vervelend kan zijn. Ook ziet je fiets er dan wel helemaal uit als een ufo op wielen :+ Wel lijkt je fiets parkeren makkelijker. Kap erop en klaar. Niet meer dat gedoe met 2 schuimkapjes op elkaar klittenbanden :P Wel is deze versie meer dan 2x zo duur.

Ervaringsdeskundigen? Voor en tegens van beide dakjes? Is het de meerprijs waard om voor een race of tourkap te gaan of is het versatile dakje ook afdoende?

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 24-04-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ervaringsdeskundige met Tourkap en Versatiledakje

Versatiledakje:

Voordelen:
- iets minder warm
- sneller te demonteren en op te bergen in de fiets of te monteren.
- Ook te gebruiken zonder dekje. Met hogere temperaturen kan het fijn zijn geen zon op je knar te krijgen maar wel voldoende verkoeling op het lichaam. Met lichte regen houdt het toch nog veel tegen.

Nadelen:
- Standaard montage is aan de achterkant (op de rolbeugel) niet goed genoeg bij stevige wind, daar moet je aan het knutselen slaan
- Houdt niet mooi vorm (of je moet de afstand tussen de montagepunten op de kap dichter bij elkaar houden)
- Bij regen toch nog altijd nat door kleine druppels die onder het ruitje door tegen je lichaam komen
- monteren (zeker in combinatie met deksel) is nogal wat werk bij in/uitstappen

Tour/racekap

voordelen:
- iets minder handelingen om vast te zetten; alleen de kap zelf
- bij kou duidelijk warmer
- subliem zicht; geen stokken voor je neus (zijn niet veel van het Versatiledakje maar toch)
- luchtstroom (en verkoeling) best goed regelbaar

nadelen:
- meer geluiden uit de fiets hoorbaar (mocht je het storend vinden)
- flink meer tijd nodig om de kap in/uit elkaar te halen om hem op te bergen in de fiets of juist eruit te halen
- Als je met alleen het deksel wilt rijden heb je een veel grotere opening dan met het standaard dekje.

Ik heb nu een winter ervaring met de tourkap. In de winter is de Tourkap de winnaar van het Versatiledakje.
In de zomer moet ik nog bekijken welke het gaat winnen.

Welke is het geld het meeste waard? Ik vind de tourkap, ondanks het hoge bedrag, zeker z'n geld waard.
Versatiledakje is natuurlijk veel goedkoper. Alleen dat hij gemakkelijk loswaait met wind vind ik een echt nadeel.

[ Voor 6% gewijzigd door WFvN op 24-04-2012 13:31 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 44 Laatste