[Ervaringen] Waterkoeling en onderdelen/setjes
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 42 43 44 45 last
Nieuw TopicSorry, maar same here...quote:ixl85 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 18:31:
[...]
Leuke case enz... maar ik vind dit een goed voorbeeld waarom ik dikke slangen lelijk vind.
No flame intended ofzo, het ziet er allemaal netjes uit. Maar ik vind de slangen niet staan.
Ik meet alles met CoreTemp 0.95 omdat hij ook echt de temps aangeeft van de cores. En mijn TT heeft 2 radsquote:HugoBoss1985 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 15:49:
Hoe test jij je stressed temps? Met Orthos? Zo ja, met welke optie binnen Orthos?
Als ik de pc net aan heb is het wel wat minder warm, ik ga straks proberen om de fans op een pull config te zetten.
"Een goede set" valt wel mee, aangezien mijn rads vrij cheapo zijn.
Maarja een Bigwater heeft maar 1 rad...
Oh ja: Ik zet in de bios mijn voltage op 1,55 volt maar ik heb een vdroop... het echte voltage is dan 1,5 volt.
Maarja ik heb altijd deze slangmaat gebruikt, hoe dikker de slangmaat (en de slangthules), hoe beter de performance.
Ik heb nu een derde Black Ice Pro bij mijn front intake fan gemaakt, maar mijn temps zijn precies hetzelfde...
Snap er niets van.
@Prodigys: ik heb dus op dit moment 3x een Black Ice Pro, maar wat versta jij onder stressed temps van 65 graden?
Bereik je die temps met CoreTemp 0.95?
Ik heb namelijk het idee dat mijn stressed temps helemaal niet zo hoog zijn.
Toch vind ik mijn temps tegenvallen bij 3 radiatoren.
Coolermaster CM690 | Coolermaster Realpower Pro 850 | Asus P5E | Intel Q6600 @ 3,6 | Sparkle 9800GX2 | Creative X-Fi XtremeGamer | 2 gig HyperX PC9600 D9GKX @ 800 3-3-3-8 1t | Samsung Spinpoint F1 750.
Dan is je water inderdaad niet giftig genoegquote:lism schreef op maandag 23 juli 2007 @ 19:24:
Mja 2 weken is mischien ook wat voorbarig, maar blijkbaar was het toch wel nodig geweest gezien de algenaanslag op m'n CPU-blokje. Is kant & klaar Demi + anticor water met een kleurtje. Kan ik ook zelf iets brouwen trouwens? Wat heb ik dan nodig?
[...]
Een scheut gewone auto antivries doet wonderen.
pc specs | auto specs | Het meest fout gespelde Nederlandse woord: sowieso
Ik zal es kijken of mijn ouders nog antivries hebbenquote:MadMarky schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 00:50:
[...]
Dan is je water inderdaad niet giftig genoeg
Een scheut gewone auto antivries doet wonderen.
Geen spam meer! | Jism: waar dacht je dat die ballen voor waren dan.. Redundant brains :+
Reg. datum: 23 december 2006
Ontopic: Moet alles nog in de kast bouwen maar heb ff een vraagje:
Voordat ik alles in ga bouwen wil ik alles ff doorspoelen (zit beetje stof in de onderdelen) maar heb geen zin om de koelvloeistof daarvoor te gebruiken. Hoe doen jullie dat ?
Dookie Fundamentalist
Onzin, het is niet hoe dikker hoe beter. Er was in het vorige (grote wc) topic een leuk lijstje te zien, het scheelt echt 0.32l/pm oid, echt bizar weinig.quote:HugoBoss1985 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 00:05:
Wat vinden jullie er lelijk aan dan? Ik snap niet waarom...
Maarja ik heb altijd deze slangmaat gebruikt, hoe dikker de slangmaat (en de slangthules), hoe beter de performance.
En wat ik er niet mooi aan vind: Het is bulky, groot, uit verhouding, niet subtiel, het blokkeert alles, de bochten zijn lelijk en ook nog eens overbodig
Maargoed alles behalve dat overbodig is mijn mening (het andere blijkt uit verschillende testen)
Misschien pakt je blok niet goed, je had die kickass Apogee toch? Dan zijn je temps nogal hoog.quote:Ik heb nu een derde Black Ice Pro bij mijn front intake fan gemaakt, maar mijn temps zijn precies hetzelfde...
Snap er niets van.
@Prodigys: ik heb dus op dit moment 3x een Black Ice Pro, maar wat versta jij onder stressed temps van 65 graden?
Misschien is je Vcore wel gewoon te hoog en loopt je cpu nu niet efficiënt waardoor ie zoveel hitte maakt dat het gewoon niet overgedragen kan worden.
Wat zit er nog meer in die loop?
(btw ik vind 3 rads wel vreemd, doe dan 1 240 (Thermochill of een BI GTX) die zijn zeker beter dan 3 BIP's (genoeg manieren om die in je kleine kastje te krijgen, en je krijgt er minder flowdrops door.
/edit
Wat ik niet snap bij jouw fotos:
Dan heb je boomstam-slangen in je case en dan zie ik onder in de hoek van die vieze PUR-achtige slangen die een stuk kleiner zijn en ook nog eens mat zwart zijn.
wtf is that all about?
Als ik je setup vergelijk met die van mij (puur slangmaat)

Misschien snap je mn punten van daarnet
(ow, mijn foto is ook wel van wat verder weg genomen, let op het mobo, is gewoon normale ATX)
/edit2 wat ik bedoel met die slangen:
Als je 1 slang in je setup hebt die een binnen dia heeft van 6mm (wat je dus niet wilt) dan heeft de rest geen zin, al is dat 24mm (regenpijp?). Ok, het zal uiteindelijk voor minder weerstand zorgen, maar dat heeft totaal geen invloed bij zo iets kleins als een WC-setup en dat geweld wat wij gebruiken aan pompen.
De kleinste doorgang is je bottleneck (hoe logisch
ixl85 wijzigde dit bericht 25-07-2007 21:28 (22%)
Ik meet mijn temps allemaal met CoreTemp 0.95.quote:HugoBoss1985 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 00:05:
Wat vinden jullie er lelijk aan dan? Ik snap niet waarom...
Ik heb nu een derde Black Ice Pro bij mijn front intake fan gemaakt, maar mijn temps zijn precies hetzelfde...
Snap er niets van.
Alleen zit ik nu met een probleem, CoreTemp 0.95 geeft een driver error als ik hem opstart en dan blijven die errors komen... Same met 0.94, dus ATM lees ik met Everest uit omdat die eerst niet veel van CoreTemp afzat.
Idd de diameter van de slang heeft minimale invloed op je temps...quote:
@ XS heeft iemand dat heel netjes uitgetest. Heb ff linkie zo snel niet...
Zelf heb ik ook gewoon 10/8 slangen.
Werkt heerlijk, vooral voor het kleine bochtenwerk.
Dit kun je niet gemakkelijk doen met bv die dikke slangen die jij gebruikt.
Dikkere slangen kunnen goed staan, maar dan moet het geheel wat ruimtelijker zijn en niet zo vol als dit
Wat temps betreft, ik denk dat als je bv pomp-rad-rad-rad zou doen dat de temps heel anders zullen zijn.
Maar koop gewoon bv een 3x120mm cooltek rad. Die zijn cheap, maar een prima 2e qua performance achter de termochill...
Ik lees ook net dat sommigen beweren dat Noctua fans niet goed zijn voor radiatoren, omdat ze goed zijn in luchtverplaatsing. Maar wanneer er restrictie is zoals een radiator of een heatsink, dat ze dan kracht verliezen en voor niet genoeg luchtverplaatsing zorgen om de radiator af te koelen.
Maar voor zover ik kan testen valt het best mee, als ik de fans op blazen zet voel ik aan de andere kant van de radiator wel luchtstroom, en als ik ze op zuigen zet dan blijft er zelfs een papiertje plakken aan de onderkant van de radiator.
Ze melden daar ook dat hoe dikker de fan is hoe beter ze zijn voor radiatoren, bijvoorbeeld zo'n 40mm dikke fan. Maar die geven ook weer veel meer lawaai door de dikke motor.
Nouja ik heb niet voor niets voor 80 euro 4 van die fans gekocht dus ik ga ze gebruiken ook. Die ACRyan fans die ik had (UV-groen) waren leuk maar niet stil.
Bulls wijzigde dit bericht 26-07-2007 12:56 (71%)
Wees niet te spoedig geërgerd in uw geest, want ergernis huist in de boezem der dwazen.
Laat ik eerst even duidelijk stellen dat dit mijn eerste (interne) waterkoelingssysteem is...
Ik heb hiervoor alléén met een bierkoeler gewerkt (dat was meer experimenteren), en verder alleen met luchtkoeling.
[OC], [PC] Bierkoeler project
... dus ik moet nog onderzoeken en dingen leren!
Het klopt idd dat de verschillen bij slangmaat minimaal zijn... maarja ik ben ook zoiemand die zijn processor gaat lappen en zelfs polijsten.
Ik heb voor deze diameters gekozen, ik vind het mooi en ik blijf erbij.
Ik vind het zelf niet lelijk ofzo (ik vind het gewoon heel mooi en stoer staan.) en ik vind de bochten maken geen probleem, maarja de meningen verschillen daarin!
Die zwarte PUR achtige slangen zijn een aparte loop op mijn MSI 8800GTX OC LIQUID.
Ik zou dus betere temperaturen krijgen bij pomp-rad-rad-rad-nb-cpu?
De koelpasta die ertussen zit is voldoende en goed aangebracht.
Alle slangthules en slangen in mijn loop zijn dezelfde diameter.
Net heb ik alles even los gehaald en er zat behoorlijk wat rotzooi in het cpu blokje, mijn flow is nu aanzienelijk beter en de temps ook ietsjes.
Ik was vergeten om de slangthules (ik heb metalen) uit te boren bij de derde rad, terwijl alles dezelfde maat was hielden die de boel tegen.
Dat heb ik dus gedaan en door het cpu blokje om te draaien, het schoonmaken daarvan en het uitboren van die thules is de stroming nu veel beter.
Ik heb juist niet gekozen voor een dubbel of triple rad omdat ik het zo gewoon mooier vind (is ook weer een kwestie van smaak.)
Dit was wel dom van me, omdat de temps nu tegenvallen... maarja met de volgende kast beter!
Een andere radiator kopen zit er dus niet in, maar ik wil wel proberen om de loop te veranderen zoals voorgesteld.
Wat ik ooit ook eens ga proberen is een grote radiator van een auto opzoeken bij de lokale sloper!
En dan passief werken met die radiator boven of aan de zijkant van de kast.
Maarja dat doe ik pas als ik ga upgraden (koop ik gelijk een Stacker), dan krijgt mijn vriendin deze kast met de waterkoelingsloop.
HugoBoss1985 wijzigde dit bericht 26-07-2007 20:53 (17%)
Coolermaster CM690 | Coolermaster Realpower Pro 850 | Asus P5E | Intel Q6600 @ 3,6 | Sparkle 9800GX2 | Creative X-Fi XtremeGamer | 2 gig HyperX PC9600 D9GKX @ 800 3-3-3-8 1t | Samsung Spinpoint F1 750.
Ik zou rad-rad-rad-cpu-nb doen
Ik hou het voorlopig bij mijn thermochill
Geen moment spijt van gehad...
Ramius23 wijzigde dit bericht 26-07-2007 21:28 (39%)
Zijn idd mooie rad, maar wat een dikte ...quote:Ramius23 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:20:
Hehe ieder zn ding he
Ik zou rad-rad-rad-cpu-nb doen
Ik hou het voorlopig bij mijn thermochill
Geen moment spijt van gehad...
BTW? hoe groot zijn die gaten van de Thermochill omdat ik ga werken met 1/2" fittingen en slang, dan wil ik niet dat die rad alles gaat tegenhouden ...
De temperatuur in het gehele systeem is ongeveer gelijk (misschien 0.1 graden verschil), je vergroot niet je energie afgifte en ook niet de energie opname en dus blijft alles precies zoals het was.
They call me Sir Poopsalot because I poop... a lot
Idd zou niet moeten uitmaken...quote:TRRoads schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:04:
De volgorde van onderdelen in een systeem maakt helemaal niets uit.
De temperatuur in het gehele systeem is ongeveer gelijk (misschien 0.1 graden verschil), je vergroot niet je energie afgifte en ook niet de energie opname en dus blijft alles precies zoals het was.
Maakte bij mij wel uit toen ik mn volgorde veranderde
Toen had ik BIX II en BIP II. Toen had ik rad-rad-gpu-cpu
Toen veranderd in rad-rad-cpu-gpu, toen gingen temps toch naar benee...
Bij mij zit dr ook nog een extra shroud op hequote:Prodigys schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:52:
[...]
Zijn idd mooie rad, maar wat een dikte ....
BTW? hoe groot zijn die gaten van de Thermochill omdat ik ga werken met 1/2" fittingen en slang, dan wil ik niet dat die rad alles gaat tegenhouden ...
Maar rad is 3/8". Heb zelf een verloopstukje van 3/8" naar 1/4"
Ramius23 wijzigde dit bericht 26-07-2007 22:14 (39%)
Dan heb je iets anders gedaan waardoor de temps gewijzigd zijn (let overigens ook even op hoe betrouwbaar je metingen zijn, softwaremetingen zijn onbetrouwbaar).quote:Ramius23 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:10:
[...]
Idd zou niet moeten uitmaken...
Maakte bij mij wel uit toen ik mn volgorde veranderde
Toen had ik BIX II en BIP II. Toen had ik rad-rad-gpu-cpu
Toen veranderd in rad-rad-cpu-gpu, toen gingen temps toch naar benee...
De volgorde in het systeem maakt namelijk niets uit, theoretisch niet en ook praktisch niet.
Vaak mensen denken van wel doordat ze (zoals jij) ook (per ongeluk) iets anders gewijzigd hebben waardoor de temps omlaag zijn gegaan.
Uhm kheb wel wat langere ervaring met waterkoelingquote:TRRoads schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:29:
[...]
Dan heb je iets anders gedaan waardoor de temps gewijzigd zijn (let overigens ook even op hoe betrouwbaar je metingen zijn, softwaremetingen zijn onbetrouwbaar).
De volgorde in het systeem maakt namelijk niets uit, theoretisch niet en ook praktisch niet.
Vaak mensen denken van wel doordat ze (zoals jij) ook (per ongeluk) iets anders gewijzigd hebben waardoor de temps omlaag zijn gegaan.
Tis echt geen bull...
Ik weet theorie ook precies, maar toen pakte het echt anders uit.
Alleen slangen anders aangesloten.
Jup en toch is dat echt onmogelijkquote:Ramius23 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:32:
[...]
Uhm kheb wel wat langere ervaring met waterkoeling
Tis echt geen bull...
Ik weet theorie ook precies, maar toen pakte het echt anders uit.
Alleen slangen anders aangesloten.
Als dat echt het enige wat gewijzigd is (lijkt me onwaarschijnlijk, je moet daarvoor toch de boel aanraken en bijvoorbeeld per ongeluk een blok een beetje verschuiven oid), dan kan het ook nog inwerking van koelpasta zijn, een veranderende omgevingstemp etc.
Je werkt met zoveel factoren dat er altijd wel iets anders is.
Daarnaast moet de meetmethode goed zijn, dus echt een flink aantal uren stressen en dan met een goede thermometer (goed gecalibreerd binnen het gebied en correct geplaatst met koelpasta tegen de core aan) de temps uitmeten.
Waarschijnlijk heb je het niet op die manier gemeten en dus kun je het niet als bewijs aanvoeren. En zelfs al heb je het op die manier gemeten dan kan het nog een invloed van buitenaf zijn (wellicht gezakte omgevingstemperatuur omdat het later op de dag wordt etc).
De volgorde van onderdelen in een WC systeem heeft op geen enkele manier invloed op de temperatuur. Ook al heb je een keer een uitzondering gehad dat maakt het nog geen regel, dus laten we voor iedereen die er niet teveel van weet duidelijk zijn: Maak je er niet druk om, het maakt geen bal uit.
Ook nog wat zaken die geen hol uitmaken:
Slangdikte: Dunnere slang = meer weerstand = lagere flow bij gelijke pomp.
Flowrate maakt in principe niets uit voor de temp, maar veel jet impingement blokken hebben een bepaalde optimale flowrate, deze staat in de manual vaak beschreven.
Wil je de optimale koeling meet dan dus de flowrate vlak voor het blok (en hou rekening met de weerstand die je meter toevoegt) om zo de flow optimaal te krijgen.
Heb je geen jet impingement blok dan maakt flowrate ook niets uit (of je moet echt in de extreme gaan lopen, extreem traag bijvoorbeeld).
TRRoads wijzigde dit bericht 26-07-2007 22:48 (16%)
Reg. datum: 30 december 2003
Pilske wijzigde dit bericht 26-07-2007 23:51 (93%)
Specs // System Pics // V&A spullekes
Hehe en toch heb ik het meegemaakt! Hehehe.quote:
Leuke discussie dit
Nee zelf ook geen echte verklaring voor.
Wat ik me kan bedenken is dat het water doordat het net ff wat warmer was omdat het door het GPU block heen is geweest. Dat dat de watertemperatuur net over het critische punt is geweest qua warmte opname.Waardoor de temperatuur van de CPU een stuk hoger was. Toen ik het geheel omdraaide was bv de GPU iets warmer en de cpu wat koeler.
Denk dat het gewoon op het randje was wat ik aan koeling had voor die setup.
Als in zeg maar dat de setup de wamte eigenlijk niet goed genoeg kwijt kon...
Want er is natuurlijk een soort van omslag punt. Je setup kan een bepaalde hoeveelheid warmte kwijt. Ga je hierboven zitten gaan je temps rap omhoog...
De delta was bv ook erg hoog... Wat vaak ook een teken is dat je te weinig koelings capaciteit hebt.
Door de boel om te draaien veranderde misschien het warmte afgifte patroon, waardoor er toch wel verandering in temps waren...
Met spullen die ik bv nu heb ik de delta rond de 10graden...
Voor:

Na:

Mn ciquit gaat: Pomp>Rad120>Rad240>CPU>NB>VGA>Res
Ik heb een D-Tek Fuzion, Innovatek Chipmatic, EK 1900, Innovatek reservoir, Liang DDC ultra.
De radiatoren zijn Black Ice Extreme, en 4x Noctua 1200 fans.
Ik heb het CPU blok een slag gedraaid gemonteerd omdat het zo beter uit komt met de outlet slang.
De temps zijn iets hoger als voorheen maar dat komt omdat ik nu de VGA in dezelfde loop heb als de CPU. Maar op Idle is de CPU nu net zo warm als het water dus dat is wel beter dan dat CoolerMaster blokje. Het pompje heb ik eerst vast gezet op een plaatje Alu en die met Eheim pomp ontkoppelaars vast gezet op de bodem van mn kast, nu hoor ik geen enkele trilling meer van de pomp wat in de vorige setup wel het geval was.
Bulls wijzigde dit bericht 29-07-2007 03:25 (37%)
Wees niet te spoedig geërgerd in uw geest, want ergernis huist in de boezem der dwazen.
Sowieso is het nu beter dan met die dubbele loop.
Ben zelf ook aan het twijfelen over de Dtek of de swiftech gtx... Maargoed dat duurt nog een tijdje
Ziet er zeker netjes uit zeg!quote:ixl85 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 19:28:
Mooi schone setup, vind het pompje ook erg mooi staan.
Sowieso is het nu beter dan met die dubbele loop.
Ben zelf ook aan het twijfelen over de Dtek of de swiftech gtx... Maargoed dat duurt nog een tijdje
Dtek is gebaseerd op een principe dat het een goede flow nodig heeft en die GTX heeft weer iets anders wat bijzonder is.
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 42 43 44 45 last
Dit topic is gesloten.