[Ervaringen] Waterkoeling en onderdelen/setjes Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:
  • 15.519 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-03 21:06
Ík ben eigenlijk op zoek naar iets heel simpels, maar ik kan het toch niet vinden :'(

Ik wil een vulslang maken en deze afsluiten doormiddel van afsluitertje of zoiets (voorbeeld)
Deze bewuste bij BG-Computers is alleen voor een 6mm slang en ik zoek een plug voor een 8mm slang. Een 8/11mm slang om precies te zijn.

Het maakt eigenlijk niet zoveel uit of het nou een plug of iets met een schroefdop is of zo. Als het maar geen fillport is want ik wil het het liefst zo simpel mogelijk houden.

Wie heeft er een idee waar zoiets te verkrijgen is of een tip hoe het misschien ook anders kan?

Je moet niet dronken dat ik denken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShaquilleMoreno schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:42:
Zijn er pompen die getest worden met een bepaalde druk en zou zo'n druk niet handig zijn in de specificaties, of zijn ze er misschien al?

Ik wil een (nieuwe) pomp te kopen en vandaar dat me dit een beetje bezighoud.
Ja hoor,... die pompen zijn er al ;)
Schaf je een Laing pompje aan en je hoeft je geen zorgen meer te maken.

Op onderstaande link vanop de forums van Xtremesystems en H2Okoeling.dk staan er mooi vergelijkende tabelletjes ;)

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=111796
http://h2okoeling.dk/?site=show&id=409&s=1

Op de deense site,.. een paar pagina's verder,.... vind je mooie vergelijkende tabellen inzake druk/flow (trick/flow) van vele verschillende pompen.
Die tabellen daar hebben mij alvast overhaald om voor een Laing DDC-pro met top te kiezen en heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Dus niet de AGB versie gebruiken,.. AGB is de versie met een klein res op maar dat geeft performance verlies zoals je kan zien in de tabellen.
Beter een aparte res gebruiken zoals de Swiftech micro.

.... en de DDC Pro is muisstil :Y

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2008 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@Sp33dFr34k. De meeste Core 2 Duo's of Quad's hebben een iets holle of bolle heatspreader. Je kan meestal wel zien aan de koelpasta of dit het geval is. Als het waterblok schoon is en de CPU bedenkt is met koelpasta kan je het blok er op doen en aan de afdruk zien hoe het zit met de heatspreader. Als ie ook maar iets bol of hol is scheelt lappen erg veel. Heb je een goede heatspreader maakt het weinig uit.

@ShaquilleMoreno. Bij FH hebben ze precies wat je zoekt.

http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=3612&c=44

@Darkasantion.

Ik zie dat het waterblok dat je gebruikt een full-cover blok is. Het probleem met die dingen is dat ze meestal alleen gemaakt zijn voor 1 type kaart. Ik denk dat het probleem bij jou is dat ie niet geschikt is voor je nieuwe videokaart en het stukje voor de core te hoog hangt door andere dingen van het blok zoals de stukken voor het geheugen. Een oplossing is zelf stukken weg halen van het blok tot ie wel goed contact maakt. Persoonlijk zou ik zelf op zoek gaan naar een goedkoop core-only blokje.

@MikeVM. Ik heb geen idee welke pomp het is dus kan je ook niets vertellen over hoe je em moet gebruiken. De naam van dat ding is wel zo handig, als je die niet weet houd het voor mij op.

[ Voor 40% gewijzigd door PilatuS op 12-01-2008 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Pilatus bedankt

Die zocht ik. Ik heb schijnbaar toch niet goed genoeg gezocht. Ondanks dat ik er al twee dagen mee bezig ben geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:54

Darkasantion

Just keep swimming!

Wat is dan een goedkoop en goed core only blokje? Ga ik dan wel halen, en eventuel het blok bijwerken om het op hoogte te brengen.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

@ mikevm, dat is dompeldomp die je dus in een reservoir moet doen (is het een alpacool/eheim 600 ofzoiets)

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Darkasantion schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 00:48:
Wat is dan een goedkoop en goed core only blokje? Ga ik dan wel halen, en eventuel het blok bijwerken om het op hoogte te brengen.
Swiftech MCW60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Op het moment heb ik 2 loops draaien. Alleen 1 loop is puur voor show. Nu wil ik deze graag uithebben en het water erin laten. Het water zit vol met anti-alg spul enz. en dat werkt verder ook goed.

Kan ik het nu lange tijd stil zetten? Heeft iemand hier ervaring mee? De enige onderdelen die erin zitten zijn een Laing DDC-1t pomp en een reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

TEAMIKKE schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 12:00:
Op het moment heb ik 2 loops draaien. Alleen 1 loop is puur voor show. Nu wil ik deze graag uithebben en het water erin laten. Het water zit vol met anti-alg spul enz. en dat werkt verder ook goed.

Kan ik het nu lange tijd stil zetten? Heeft iemand hier ervaring mee? De enige onderdelen die erin zitten zijn een Laing DDC-1t pomp en een reservoir.
Mijn waterkoeling heefft wel 3 maanden stil gestaan had er geen problemen mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TEAMIKKE schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 12:00:

Je hebt een loop voor de show erin met alleen een pomp en een res? 8)7

Dat is wel erg apart to say the least :o

@Pilatus: dat lappen lijkt me wel interessant. Heb het ooit gedaan bij een oude 939 en daar scheelde het een graad of 3-4, maar die was dan standaard ook niet erg bol oid. Ben alleen nog aan het twijfelen of ik het bij deze zal doen of dat ik wacht op de Wolfdales.. Denk niet dat een gelapte CPU goed verkoopt ivm garantie?

Ook ga ik eens proberen het CPU blok verticaal te monteren. Volgens een review van het nieuwe EK blok schijnt het wel uit te maken, misschien ook bij de Fuzion :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Sinds ik mijn nieuwe watercooling setje aan het samenstellen ben kom ik toch steeds weer wat kleine probleempjes tegen.

Ik had een extern WC setje en heb besloten nu alles intern te maken.

Het wordt nu dit:
  • Rad - HL Black Ice GT Stealth 240.
  • Pomp - Aquastream XT - Ultra Version.
  • Reservoir - Thermaltake Aquabay M1.
  • CPU blok - Aqua Computer Cuplex XT.
Alles met Tygoon slangen 11/8mm i.c.m. een T-blokje voor het makkelijk bijvullen en laten leeglopen van het systeem.

De rad is heel bewust gekozen vanwege de geringe hoogte van 3cm.
De Pomp vanwege de sensors, kwaliteit en software.
Reservoir vanwege het gemak om te zien wat de waterstand is en de flowmeter.
CPU blokje vanwege het plexiglas en de kwaliteit die het uitstraalt (had ik al v/d oude set)

Afgezien van de pomp en slangen is alles binnen en alleen de CPU wordt voorlopig gekoeld.

Maar het volgende kleine probleempje dient zich aan. Het gaat over de Aquabay M1
Nu zit daar het probleem. De uit van de flowmeter zit al standaard vast met een slang aan het waterreservoir, maar anders dan de eigen gebruiksaanwijzing aangeeft.

Ik heb twee plaatjes bij gesloten om het een en ander te verduidelijken.

Deze hieronder is hoe hij standaard geleverd wordt en volgens mij fout aangesloten is.
Afbeeldingslocatie: http://mcs.pc.pl/shop_img/thermaltake/CL-W0032%20AquaBay_1_min.jpg

Hieronder volgens hun eigen gebruiksaanwijzing.
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.co.jp/product/Liguid/Upgrade/cl-w0032/+cl-w0032_image/App_A.jpg

Welke is nou de juiste aansluiting?

Op papier zou de onderste aansluiting van het reservoir uit moeten zijn, maar vervolgens sturen ze wereldwijd dat ding anders op. Lijkt mij onmogelijk dat de bovenste uit is. Stel dat het waterniveau iets zakt dan is er volgens mij geen flow meer omdat het reservoir dan bovenin gevuld is met lucht.

Ik wacht nog op levering van mijn pomp en slangen, dus ik kan het niet even zelf controleren wat de goede manier van aansluiten is. In de tussentijd houd dit me wel bezig.

Wie weet het?

Ik zou zeggen dat het onderste plaatje de juiste manier is.

Thermaltake al een weekje geleden gemaild trouwens, maar geen reactie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 12:34

MikeVM

- Baloo -

PilatuS schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 00:09:
@MikeVM. Ik heb geen idee welke pomp het is dus kan je ook niets vertellen over hoe je em moet gebruiken. De naam van dat ding is wel zo handig, als je die niet weet houd het voor mij op.
het is een EHEIM Compact 600
BTS schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 11:28:
@ mikevm, dat is dompeldomp die je dus in een reservoir moet doen (is het een alpacool/eheim 600 ofzoiets)
in men coolplex10 zal ie wel niet passen vrees ik, dan maar zelf een bakje maken :D :D

[ Voor 31% gewijzigd door MikeVM op 12-01-2008 13:07 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07 15:52
@ShaquilleMoreno:

Het maakt geen klap uit of je flow meet vóór of ná het reservoir, als je 'm voor het reservoir plaatst wordt het water ahw erdoorheen geduwd als je 'm na je reservoir plaatst wordt het water erdoorheen gezogen ;).

Het maakt dus helemaal niet uit, en die flow meter gaat toch wel draaien als je pomp aanstaat. Het is niet precies genoeg om er ook werkelijk iets mee te meten, dus ik ga ervanuit dat je het puur voor het esthetische in je setup plaatst ;). Met andere woorden, je hebt die flow meter geplaatst met als enige reden dat die beweegt .. right ? :P En op allebei de manieren gaat die bewegen.

Alleen vind ik het niet zo heel verstandig wat je gedaan hebt, want volgens mij gaat die aquabay maar tot 6 mm (binnendoorsnede van de tubing). Ik heb namelijk toen ik m'n eerste setup maakte ook naar zoiets gekeken maar ervanaf gezien omdat ik dan voor m'n res+flowmeter 'n kleinere tubing moest gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Pilske op 12-01-2008 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

ShaquilleMoreno schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:01:

Deze hieronder is hoe hij standaard geleverd wordt en volgens mij fout aangesloten is.
[afbeelding]
Ik denk juist dat dit wel de goede manier is.
Edit: ter verduidelijking. eerst door het reservoir en dan pas door de flowindicator.

@ MikeVM het is een dompelpomp.

[ Voor 10% gewijzigd door BTS op 12-01-2008 13:16 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
@ Pilske

Mijn vraag ging niet over flow meten, maar over de aansluitingen op het reservoir.

De 6mm aansluitingen vervang ik gewoon door 8mm. Als eerder gedaan met Thermatake spullen, dus moet geen probleem zijn. Ze hebben gewoon G1/4 aansluitingen.

[ Voor 47% gewijzigd door ShaquilleMoreno op 12-01-2008 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 12:27:
[...]

Je hebt een loop voor de show erin met alleen een pomp en een res? 8)7
Casemod hé ;) Eigenlijk is het de bedoeling dat er nog een 360. rad bij komt in die loop en daarbij de HD's, southbridge, VRM's en meer van die onzin. Maar daar had ik eerst even geen geld meer voor. Komt later nog wel ;) De andere loop heeft wel een functie overigens. De 2e is meer voor de show en pats-factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
Ik vraag me iets af.

Ik heb een stukje hierboven een vraag gesteld of de Aquabay M1

Maar toch nog een vraagje hierover.

Als ik alleen de Aquabay zou gebruiken zonder de flowmeter, welke aansluiting zou dan de ingang zijn en welke de uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

de bovenste de ingang de onderste uitgang, dat zou ik tenminste doen.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
ShaquilleMoreno schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 14:25:
Ik vraag me iets af.

Ik heb een stukje hierboven een vraag gesteld of de Aquabay M1

Maar toch nog een vraagje hierover.

Als ik alleen de Aquabay zou gebruiken zonder de flowmeter, welke aansluiting zou dan de ingang zijn en welke de uitgang?
Beetje logisch nadenken kan ook geen kwaad ;) Als de bovenste de uitgang zou zijn, dan moet het water dus minimaal tot die hoogte staan oftewel bijna helemaal vol. Dat is niet echt leuk om te zien. Andersom hoeft het water maar tot de helft te staan, lijkt me leuker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
TEAMIKKE schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 15:02:
[...]

Beetje logisch nadenken kan ook geen kwaad ;) Als de bovenste de uitgang zou zijn, dan moet het water dus minimaal tot die hoogte staan oftewel bijna helemaal vol. Dat is niet echt leuk om te zien. Andersom hoeft het water maar tot de helft te staan, lijkt me leuker ;)
Het probleem is ook dat ze hem aanleveren op de schijnbaar verkeerde manier.

Ik denk nog steeds logisch na en kon het me ook al niet voorstellen vandaar mijn vragen hierover.

Feit is toch wel dat volgens mij de meerderheid van de mensen hem aansluiten hoe hij aangeleverd wordt. Zelfs op reviews zie je dat ie gewoon verkeerd aangesloten is.

Feit blijft ook dat er, naar ik pas net zag, er een bijna onzichtbaar stickertje op is aangebracht op wat zij als uitgang zien en er toch doodleuk een slang op plaatsen zodat het geen uitgang meer kan zijn. Er blijft dan maar 1 aansluiting over (de bovenste). Het leeuwendeel van de mensen kijkt niet verder als hun neus lang is en gebruikt die aansluiting als uitgang.

Het is vrij simpel natuurlijk. Gooi de gebruiksaanwijzing maar het raam uit. En doe maar wat ook BTS al voorstelt (na edit ;) ) De watertank als eerste te gebruiken. Bovenin als ingang en bij de flowmeter als uitgang. Ook niet meer op de stickers letten want ook daar klopt dan meer niks van.

Hij gaat aangesloten worden op de manier zoals jij zegt en ik ook al dacht.

TEAMIKKE, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:54

Darkasantion

Just keep swimming!

Zo, nu toch WC-setup kunnen aansluiten, en damn dat scheelt in temps! Mijn P4 3.0Ghz doet nu vrolijk ~27 graden 100% load, terwijl dit ~50 graden was. Dus ik denk dat er qua snelheid nog veel rek in zit. Kijken of de 4Ghz mogelijk is >:) .

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Darkasantion schreef op zondag 13 januari 2008 @ 17:29:
Zo, nu toch WC-setup kunnen aansluiten, en damn dat scheelt in temps! Mijn P4 3.0Ghz doet nu vrolijk ~27 graden 100% load, terwijl dit ~50 graden was. Dus ik denk dat er qua snelheid nog veel rek in zit. Kijken of de 4Ghz mogelijk is >:) .
Haha, een 23gr drop? Je had 'm eerst passief gekoeld? :+

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
1100+ posts dus maar ff een deel 2 gemaakt :)

hier verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Dit topic is gesloten.