[Ervaringen] Waterkoeling en onderdelen/setjes Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:
  • 15.492 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
sorry maar doe ik nou iets fout of jullie ? Ik heb mn WC setup gevuld (1x :P) in het begin dat ik deze PC op heb gebouwd (hier in dit topic terug te zoeken wanneer dat was :P) volgens mij was dat aan het eind van de zomervakantie, augustus ofzo.

Sindsdien m'n kast denk ik 3 keer open gehad om alles ff te checken en reservoir stofvrij te maken, maar geen een keer m'n reservoir bij hoeven vullen omdat die nog even vol zit als in het begin (ok misschien is het water 'n mm gedaald, maar niet meer).
Het ligt er helemaal aan hoe het reservoir is afgesloten en hoe warm het water wordt. Als je de dop er af haalt is het water zo weg. Zit de dop er echt super goed op kan er bijna niets ontsnappen. Ook heeft de temp van het water veel invloed. Jij zegt dat je redelijk koud water hebt, dan verdampt er gewoon heel veel minder dan bij heet water. Mijn water is na gamen warm genoeg om lekker mee te douchen. Als jouw water 25 of 30 graden is verdampt er veel minder en heb je ook minder condens.

Met koud water zal je gewoon veel minder kwijt raken en minder moeten bij vullen.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 06-01-2008 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
De plek lijkt me ook wat schelen. Als je reservoir in de kast zit dan is het verschil qua temp. binnen en buiten al minder. Die van mij hangen voor de helft binnen de kast en voor de rest buiten de kast. Op mijn kamer is het ong. 19gr. standaard en ik schat het water wel op een graad of 25 idd. Die reservoirs zijn 25cm met hooguit 10cm water erin en waar geen water zit is idd. allemaal condens.

Ik heb overigens geen last van dat het waterniveau daalt. Voornamelijk omdat ik beide reservoirs via een slang bovenop verbonden heb.

[ Voor 10% gewijzigd door TEAMIKKE op 06-01-2008 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mijn PC is gemaakt voor stilte ipv temps. Daarom draaien mijn fans zacht en wordt het water erg heet. Met heet water verlies je gewoon veel meer als met koud water. Dat zal denk ik de reden zijn dat er bij mij zoveel verloren gaat en bij andere mensen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:19

Zenix

BOE!

Oke ik ben van plan om mijn D-Tek Whitewater te monteren op mijn 8800GTS >:)
Ik maak dan aparte loop voor mijn GPU vind ik namelijk wat handiger en heb er nog spul voor liggen.
Dit wordt de loop dan, denken jullie dat het genoeg is? En of het uberhaupt beetje goeie temps gaat opleveren...

D-Tek Whitewater,Hydor L20,Black Ice Xtreme.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 06-01-2008 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Een 1x120mm rad moet prima werken voor alleen een 8800GT. Hoewel je in mijn mening beter 1 loop kan houden en gewoon die D-Tek toevoegt samen met die 1x120mm rad.

Wil je toch 2 loops moet het prima werken met die spullen. Ik zie bij je specs dat je een 120mm fan hebt bij de outtake boven de GPU. Daar zou prima die rad kunnen laten met een 120mm fan die door de rad naar buiten blaast.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 06-01-2008 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Pilske schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:33:
sorry maar doe ik nou iets fout of jullie ? Ik heb mn WC setup gevuld (1x :P) in het begin dat ik deze PC op heb gebouwd (hier in dit topic terug te zoeken wanneer dat was :P) volgens mij was dat aan het eind van de zomervakantie, augustus ofzo.
[...]
Mijn setup heeft drie jaar lang onafgebroken gedraaid, toen is het pompje vervangen en de radiator schoongemaakt. De vloeistof in het systeem was nog prima (wel wat muffig) en het vloeistofniveau in het reservoir (tupperware bakje) was nog geen millimeter gedaald. Het kán dus heel betrouwbaar en onderhoudsarm zijn.
Zenix schreef op zondag 06 januari 2008 @ 16:23:
Oke ik ben van plan om mijn D-Tek Whitewater te monteren op mijn 8800GTS >:)
Ik maak dan aparte loop voor mijn GPU vind ik namelijk wat handiger en heb er nog spul voor liggen.
Dit wordt de loop dan, denken jullie dat het genoeg is? En of het uberhaupt beetje goeie temps gaat opleveren...

D-Tek Whitewater,Hydor L20,Black Ice Xtreme.
Ik zie geen problemen. De eerste die beweert dat je voor enkel een videokaart minimaal een 120x240mm radiator en/of een >1000L/u pomp nodig hebt mag zich wel eens na laten kijken.
Die D-Tek past wel op je kaart?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 242096

hmmmz, ik heb nu net nog eens bijgevuld...gechecked of alles moervast zit en er nergens geen lekkages zijn...ik hoop nu dat ik morgen niet weer moet bijvullen :s

een idiote vraag, maar ik snap niet langs waar het water kan verdampen? het zit toch in een afgesloten ruimte ?

nog iets anders, ik weet niet goed wat ik van programma moet geloven om mijn temps te lezen :s het ene programma geeft een temp van bijna 10° verschil aan op sommige onderdelen van m'n pc... zal dadelijk eens een screenie maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
een idiote vraag, maar ik snap niet langs waar het water kan verdampen? het zit toch in een afgesloten ruimte ?
Een setup 'zweet' altijd wel wat water. Ook al is het op zich helemaal waterdicht zal er nog na een tijdje water verdwijnen. Het verdampt gewoon heel erg langzaam uit gaten waar het normaal niet zal lekken.

Voor je temps, bij een Core 2 Duo de nieuwste Coretemp pakken.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 06-01-2008 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 242096

mja ik heb dus een amd :X

hierbij het screenie van de temps:

www.smitch.be/stuff/temps2.jpg

degene in de werkbalk zelf zijn van everest, die erboven van speedfan

> naar welke temps moet ik dus het beste kijken? en bij m'n cpu, naar dat van gewoon m'n cpu? of van de 2 afzonderlijke cores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ga maar uit van kern 1 en 2. De rest lijkt mij ook wel te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Mijn pomp: Laing 12V Pro geeft rond de 900rpm aan, is dit normaal? Kan de standaardwaarden namelijk nergens vinden.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op zondag 06 januari 2008 @ 17:03:
Mijn pomp: Laing 12V Pro geeft rond de 900rpm aan, is dit normaal? Kan de standaardwaarden namelijk nergens vinden.
Als dat ding gewoon op 12V loopt zal het wel goed zijn. 900rpm zegt bij een pomp ook eigenlijk helemaal niets zoals het bij een fan wel wat zegt. Ook heb je de kans dat het moederbord het verkeerd uitleest omdat het een pomp is en geen fan. Ik zou me er verder niet mee bezig houden.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 06-01-2008 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

PilatuS schreef op zondag 06 januari 2008 @ 17:25:
[...]

Als dat ding gewoon op 12V loopt zal het wel goed zijn. 900rpm zegt bij een pomp ook eigenlijk helemaal niets zoals het bij een fan wel wat zegt. Ook heb je de kans dat het moederbord het verkeerd uitleest omdat het een pomp is en geen fan. Ik zou me er verder niet mee bezig houden.
Nee idd, hij geeft nu 3700rpm aan. Vraag me af waar dat kabeltje dan goed voor is. Kunnen ze net zo goed weglaten...

Ik zag in V&A een blok voor mijn 8800GTX staan:

"EK Waterblocks EK-FC8800 GTX full cover"

Ik heb maar een 120.2 rad, wat zou dit ongeveer betekenen voor mijn temps als ik die erbij pak? :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Door dat kabeltje weet het moederbord dat een 'fan' draait. In dit geval dus de pomp. Op die manier kan je in de BIOS instellen dat ie een waarschuwing geeft als de pomp niet meer draait. De BIOS denkt alleen dat een fan niet meer draait. Goede manier dus om te weten dat je pomp draait.

Wat het precies voor je temps gaat betekenen kan niemand je vertellen. Maar denk aan een paar graden meer voor de CPU. Dit hangt alleen heel erg af van andere dingen zoals hoe hard je fans draaien. Ook hangt het van de rad zelf af, daarom kan niemand je vertellen hoe veel warmer je CPU wordt. Ik gok persoonlijk op 3 tot 5 graden extra idle en 8 tot 10 graden extra stressed. Een 8800GTX produceert best veel warmte stressed. Maarja dit is wel echt een gok, meer zal het denk ik niet zijn maar minder is goed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Wat zou een leuk setje zijn om mee te beginnen met wc?
Voor AM2, een 8800GT en de northbridge.
Voor 300 euro ongeveer moet er toch wel wat zijn?
Een full cover blok voor de 8800GT lijkt me wel het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 91868 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 17:40:
Wat zou een leuk setje zijn om mee te beginnen met wc?
Voor AM2, een 8800GT en de northbridge.
Voor 300 euro ongeveer moet er toch wel wat zijn?
Een full cover blok voor de 8800GT lijkt me wel het beste.
Kijk even in het volgende topic, daar staat genoeg in om een goede keuze te maken.

Best Buy Guide Waterkoeling- discussie

Ik ga persoonlijk geen hele set voor je uitzoeken, iemand anders misschien wel. Mocht je een set samengesteld hebben kijk ik graag even voor je of het goed is en of het beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134214

PilatuS schreef op zondag 06 januari 2008 @ 17:43:
[...]

Kijk even in het volgende topic, daar staat genoeg in om een goede keuze te maken.

Best Buy Guide Waterkoeling- discussie

Ik ga persoonlijk geen hele set voor je uitzoeken, iemand anders misschien wel. Mocht je een set samengesteld hebben kijk ik graag even voor je of het goed is en of het beter kan.
+1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok ik heb wat dingen uitgezocht:

EKVG20 EK Water Blocks 8800GT Acrylic
AM204 Aqua Aqua Computer cuplex PRO Rev. 3
BLI20 Black ICE Radiator GT Xtreme 240 black
SWCP01 Swiftech MCW30 Northbridge uni
EHM05 Eheim AGB Station 600 – 12 Volt Edition -> pomp in reservoir
water koop ik bij de supermakrt/kruidvat :p

Van aansluitingen en fittingen heb ik nog geen kaas gegeten.
Spul heb ik opgezocht bij bg-computers.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 91868 op 06-01-2008 18:45 . Reden: aangepast (radi) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
3 onderdelen koelen met een enkele 1x120mm rad is niet aan te raden. Ga zeker voor 2x120mm of meer. Meer is niet echt nodig maar 1x120mm met CPU/GPU/NB is niet slim, de temps gaan dan erg hoog worden en de fan moet bijna wel voluit. 2 losse 1x120mm rads kan natuurlijk ook.

Verder is wel een goede set. Los water kopen zou ik niet doen, als je het wel doet neem dan sowieso meer dan 1 liter. Je kan gewoon gedestileerdwater kopen bij de supermarkt of andere winkels. Daar moet dan nog wel iets bij tegen corrosie en algen zoals koelvloeistof of iets anders voor WC setups.

Edit: Ik neem even aan dat alle onderdelen G1/4 aansluitingen hebben. Dan zou ik persoonlijk voor screw-in koppelingen gaan in de maat 8x1 of 8x1.5. Hier kan je dan PVC voor nemen bij de 8x1 of Tygon voor de 8x1.5. En dan gewoon 2 koppelingen per onderdeel. Misschien dat je hoek koppelingen nodig hebt maar daar voor moet je de setup even uit denken.

[ Voor 23% gewijzigd door PilatuS op 06-01-2008 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:19

Zenix

BOE!

MadMarky schreef op zondag 06 januari 2008 @ 16:40:
[...]

Mijn setup heeft drie jaar lang onafgebroken gedraaid, toen is het pompje vervangen en de radiator schoongemaakt. De vloeistof in het systeem was nog prima (wel wat muffig) en het vloeistofniveau in het reservoir (tupperware bakje) was nog geen millimeter gedaald. Het kán dus heel betrouwbaar en onderhoudsarm zijn.

[...]

Ik zie geen problemen. De eerste die beweert dat je voor enkel een videokaart minimaal een 120x240mm radiator en/of een >1000L/u pomp nodig hebt mag zich wel eens na laten kijken.
Die D-Tek past wel op je kaart?
ja volgens mij past ie wel iig kwa maten enzo. Ik maak in d-tek universal mounting gewoon wat gaatjes, die overeenkomen met de 8800GTS maten.
PilatuS schreef op zondag 06 januari 2008 @ 16:39:
Een 1x120mm rad moet prima werken voor alleen een 8800GT. Hoewel je in mijn mening beter 1 loop kan houden en gewoon die D-Tek toevoegt samen met die 1x120mm rad.

Wil je toch 2 loops moet het prima werken met die spullen. Ik zie bij je specs dat je een 120mm fan hebt bij de outtake boven de GPU. Daar zou prima die rad kunnen laten met een 120mm fan die door de rad naar buiten blaast.
Ja dat was mijn idee ook al :)

[ Voor 24% gewijzigd door Zenix op 06-01-2008 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Anoniem: 91868 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:34:
Ok ik heb wat dingen uitgezocht:

EKVG20 EK Water Blocks 8800GT Acrylic
AM204 Aqua Aqua Computer cuplex PRO Rev. 3
BLI20 Black ICE Radiator GT Xtreme 240 black
SWCP01 Swiftech MCW30 Northbridge uni
EHM05 Eheim AGB Station 600 – 12 Volt Edition -> pomp in reservoir
water koop ik bij de supermakrt/kruidvat :p

Van aansluitingen en fittingen heb ik nog geen kaas gegeten.
Spul heb ik opgezocht bij bg-computers.
Als je het geld ervoor hebt zou ik een betere pomp kopen. Die Eheim600 werkt opzich prima maar mocht je willen uitbreiden omdat het je bevalt, dan krijgt ie het wel zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

PilatuS schreef op zondag 06 januari 2008 @ 17:40:
Door dat kabeltje weet het moederbord dat een 'fan' draait. In dit geval dus de pomp. Op die manier kan je in de BIOS instellen dat ie een waarschuwing geeft als de pomp niet meer draait. De BIOS denkt alleen dat een fan niet meer draait. Goede manier dus om te weten dat je pomp draait.

Wat het precies voor je temps gaat betekenen kan niemand je vertellen. Maar denk aan een paar graden meer voor de CPU. Dit hangt alleen heel erg af van andere dingen zoals hoe hard je fans draaien. Ook hangt het van de rad zelf af, daarom kan niemand je vertellen hoe veel warmer je CPU wordt. Ik gok persoonlijk op 3 tot 5 graden extra idle en 8 tot 10 graden extra stressed. Een 8800GTX produceert best veel warmte stressed. Maarja dit is wel echt een gok, meer zal het denk ik niet zijn maar minder is goed mogelijk.
Bedankt voor je inschatting :)

Hij word nu al 58gr max stressed op 3,9Ghz met een vcore van 1.392 (CPU-Z). Heb ff zitten meten en er past evt. wel een 120.3 rad tussen, zou wel een goede optie zijn denk ik. Heb nu een Papst en Zalman fan erop @ low, maar als ik ze vol laat draaien scheelt dat bijna niets voor de temps, hooguit een graad of 2 maar. Moet nog steeds de Noctua's bestellen (De P12, schijnen speciaal voor rads e.d. te zijn), alleen de prijs houdt me tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dat de fans harder laten draaien bijna geen effect heeft op de temps geeft wel aan dat de rad het makkelijk aan kan. De 'hoge' temp zit em dan meer in het contact tussen het blokje en de CPU.

Ik zou die 2x120mm rad gewoon houden met de 8800GTX er bij. Moet op zich prima werken zonder al te hoge temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nu allemaal spul uitgezocht wat G1/4 is.
Het cpu blok wat ik eerst had was dat niet.
Nog even uitzoeken wat voor slangen en fittingen precies (is wel lastig) en dan ga ik maar bestellen.

edit:

FIT093 Schroefsluiting met veer 1/4 naar 10/8mm 8x
FIT097 Schroefsluiting L–vorm 1/4 naar 10/8 slang 8x
SLNG01 PUR–Slang 10/8mm clear – 1m 8x
EHM05 Eheim AGB Station 600 – 12 Volt Edition 1x
SWCP01 Swiftech MCW30 Northbridge uni 1x
EKVG20 EK Water Blocks 8800GT Acrylic 1x
XSPC01 XSPC X2O Delta CPU universeel 1x
BLI20 Black ICE Radiator GT Xtreme 240 black 1x
ZALF03 Zalman Fan ZM–F3 120mm Zwart 2x
OR02 O–Ring 11x1,60mm voor G1/4 0.49 6x (als reserve)

Subtotaal: 354.51 :X

Zie ik nog iets over het hoofd? Heb ik echt de goede aansluitingen te pakken?
Volgens mij heb ik geen aparte adapters nodig voor de pomp/reservoir aangezien erbij stond dat er twee 1/4 schroefdraden zijn.

edit:pomp en reservoir ineen ;)
Dit waterreservoir met ingebouwde pomp van Eheim is van plexiglas vervaardigd. De Eheim Compact 600 weet per minuut maximaal vijf liter water te verplaatsen; dit bij een maximaal hoogteverschil van 1,3 meter. Het waterreservoir is voorzien van twee 1/4" schroefdraden, waardoor voorzien kan worden van elke gewenste slangaansluiting.

Het waterreservoir beschikt tevens over twee 5 mm. boringen voor LED`s, waardoor verlichting zeer eenvoudig te bewerkstelligen is.

De Eheim Compact 600 kan rechstreeks op de voeding worden aangesloten m.b.v. het meegeleverde slotplaatje.

Specificaties:
Afmetingen (lxbxh): 93 x 80 x 102 mm.
Aansluitingen: 1/4" schroefdraad
Vermogen: 11 Watt
Waterverplaatsing: max 600 L/H.
edit weer:
dus ik heb 8 koppelingen nodig?
aangezien alleen het nb blok ze al heeft
2 voor radiator
2 voor cpu blok
2 voor vga blok
2 voor reservoir/pomp

edit 4:
ipv pur slangen dus pvc
Innovatek slang PVC 8x1 UV blauw.
Geschikt alleen voor Innovatek componenten.

per meter.
Kan dit gewoon? Lijkt me nogal vreemd omdat het wel gewoon 8x1 is.
En een andere zie ik niet zo snel staan.
Metertje of 4 zal het wel doen.

edit 5:
over het nb blok:
– Highflow en thermal performance voor alle systeem configuraties.

– Uitstekend geschikt voor hogere Front Side Bus (FSB) overclock.

– De Swiftech waterblok wordt geleverd inclusief 1/2 en 3/8 barbs fittingen voor highflow systemen.

– Compatible met de meeste recente SLI moederborden ( EVGA, DFI, BFG )

– Montage materiaal compatible met de meeste recente chipsets van nVidia en Intel.

– Door de G1/4 inschroefdraad, kunt u uiteraard ook een andere G1/4 fittingen installeren.

Technische gegevens waterblok :

Onderkant bestaat uit Koper C110, spiegelbeeld gepolijst.
Behuizing bestaat meedeel uit Acetal materiaal.
Afmeting ( LxBxH) 44x33x54 mm
Gewicht ca 60 gram.
:? past dat dan

edit6:
sorry dat ik zo lastig ben :P
maar wat voor nb blokje zou jij aanraden op de site van bg-computers?

[ Voor 125% gewijzigd door Anoniem: 91868 op 06-01-2008 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Met is veer is eigenlijk niet nodig ik de meeste gevallen maar kan wel. Verder gewoon 2 per onderdeel aan koppelingen als alles G1/4 heeft.

PUR zou ik niet kopen als ik jou was. PVC is veel beter en knikt minder snel. Dit staat ook allemaal in die link naar de Best Buy Guide van waterkoeling. 1 meter slang is te weinig in de meeste gevallen. Neem gewoon 3 meter. Beter 2 meter overhouden dan 2cm te kort komen.

Als het goed is heb je trouwens geen o-ringen nodig omdat die al op de koppelingen zitten. Ik zie geen reservoir staan, iets wat wel aan te raden is tenzij je een T-line wil gebruiken.

Verder ziet het er wel goed uit.

Edit: Het NB blok heeft misschien wel koppelingen maar ik neem aan geen schroefkoppelingen. Als je overal schroef hebt zou ik kijken of die ook op het NB blok kunnen. Verder heb je 5 onderdelen dus 10 koppelingen nodig (Alleen het NB blok misschien dan niet)

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 06-01-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

PilatuS schreef op zondag 06 januari 2008 @ 21:06:
Dat de fans harder laten draaien bijna geen effect heeft op de temps geeft wel aan dat de rad het makkelijk aan kan. De 'hoge' temp zit em dan meer in het contact tussen het blokje en de CPU.

Ik zou die 2x120mm rad gewoon houden met de 8800GTX er bij. Moet op zich prima werken zonder al te hoge temps.
OK thanks, gaan we dat proberen :)

Om eerlijk gezegd had ik inderdaad iets meer van de temps verwacht, maar dit voldoet ook prima hoor. Heb als pasta AS5 gebruikt en flinterdun over de CPU gesmeerd. Vermoed dat de HS niet helemaal vlak is, maar ik heb nog nooit gelapt.

Is dit trouwens een goed blok: EK Waterblocks EK-FC8800 GTX full cover?

En is het beter de graka voor of na je CPU te zetten of maakt dat voor de temps van de CPU weinig uit?

[ Voor 6% gewijzigd door Sp33dFr34k op 06-01-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Ik kan je vertellen dat het EKFC8800GTX blok goed is. Heb een GTS en GT versie ervan gehad :). Op dit moment wachten op 't blokje voor de G92 GTS.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:17

_Apache_

For life.

Dit gaan mijn eerste ervaringen worden met waterkoeling, so bear with me. In mijn ideeën ben ik tegen de volgende vragen gelopen en hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik heb het zelf nog niet kunnen vinden.

- Ik zoek een manier om demi water te kopen. Heb het niet kunnen vinden in dit topic, of ik moet er overheen gekeken hebben. Want ik heb namelijk meer vloeistof nodig dan een klassieke waterkoeling installatie.

- Is het mogelijk om samen met demiwater en anticorrosie spul hier kleurstof zoals bijvoorbeeld 'Alphacool Water Additive Power Fluid Red UV UV Kleurstof (rood), 50 Ml'. Hier heb ik namelijk weinig over kunnen vinden, of je dit zo maar kunt mengen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07 15:52
1.) demi water kun je gewoon bij het kruidvat / praxis kopen. Gedemineraliseerd / Gedestilleerd water maakt niet bar veel uit welke je gebruikt.

2.) Ja, zover ik weet maakt dit niet uit als je die twee dingen (anticorosie + kleurstof) samen voegt in één oplossing. Zelf heb ik nog nooit m'n water gemixt dus dit weet ik niet helemaal zeker, maar ik ga ervanuit dat anticorosie en kleurstof (zeker van dezelfde fabrikant) compatibel moeten zijn. Anders wordt het denk ik wel vermeld op de fles / bij de productomschrijving op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104097

sky- ,
Pilske schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:28:
1.) demi water kun je gewoon bij het kruidvat / praxis kopen. Gedemineraliseerd / Gedestilleerd water maakt niet bar veel uit welke je gebruikt.

2.) ......, maar ik ga ervanuit dat anticorosie en kleurstof (zeker van dezelfde fabrikant) compatibel moeten zijn. Anders wordt het denk ik wel vermeld op de fles / bij de productomschrijving op de site.
1.) In Belgie ook in alle grootwarenhuizen in busjes van 5l. In de Colruyt staat er zelfs duidelijk op dat het om "gedestilleerd water" gaat.
2.) Klopt,.. ik gebruik UV en anti-corro samen van hetzelfde merk,... werkt prima,... mijn water is in geen jaar ververst geweest,.... geen enkel probleem ... blijft goed.
Vorige week heb ik nog mijn set-up moeten openen om er mijn HD3870 tussen te plaatsen ... ik heb gewoon het water herbruikt,.. works fine.

Alleen een beetje uitkijken dat je de verhouding water / anti-corro wat respecteerd.
Niet dat het echt zo veel zou uitmaken maar als de verhouding niet klopt,... dan zal het imo niet veel nut hebben dat er anti-corro inzit snappie.
UV giet je er maar bij tot het kleurtje van het water U bevalt, lol.
Meestal is dat wel al snel 50ml .... zelfs meer om een mooi effect te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 104097 op 07-01-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
En is het beter de graka voor of na je CPU te zetten of maakt dat voor de temps van de CPU weinig uit?
Dat maakt helemaal niets uit. Het water warmt misschien 0,2 graden op als het door een blok gaat. Dus het water is zeg maar geen 30 graden na het blok maar 30,2 graden als het er uit komt. Dat maakt voor de temps helemaal niets uit. De reden waarom het water maar zo weinig op warmt is omdat het water enorm hard door een blok heen gaat en geen tijd heeft om op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pilatus heb jij voor mij nog een tip voor het nb blokje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 91868 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:02:
Pilatus heb jij voor mij nog een tip voor het nb blokje?
Ik heb echt geen idee wat er allemaal op past. Misschien dat MIPS er iets voor heeft. Heb zelf mijn moederbord gekoeld met MIPS spul en vind het erg goede kwaliteit.

Misschien kan je even opzoeken wat er op past ? Dan kan ik wel kijken wat het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zit er vooral mee omdat ik op jouw aanraden allemaal G1/4 spul heb uitgezocht, maar de nb blokjes zijn allemaal G1/8.
Ik vraag me af of dat gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
offtopic;

Zoals jullie misschien wel merken, is mijn interesse in WC de laatste tijd nogal tanende. Veranderende levensomstandigheden (WC out ;( , laptop in (door vriendin)), baan, andere TCA structuur helpt ook niet echt, etc. Kortom, ik heb de laatste 10 topics oid met veel plezier gemaakt, maar nu mag iemand anders het stokje overnemen. Alles van mij mag gebruikt worden uiteraard, de foto's blijven voorlopig nog wel op mijn space staan.

Ik verdwijn niet natuurlijk, maar ik ben gewoon niet betrokken genoeg meer om de TS uptodate te kunnen houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 91868 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:38:
Ik zit er vooral mee omdat ik op jouw aanraden allemaal G1/4 spul heb uitgezocht, maar de nb blokjes zijn allemaal G1/8.
Ik vraag me af of dat gaat passen.
Er zijn gewoon koppelingen van G1/8 naar normaal 8x1. Je kan dus gewoon een G1/8 blokje pakken. Enige wat je dan nodig hebt zijn 2 andere koppelingen dan voor de rest van de set. Die gaan gewoon naar 8x1 dus sluit prima aan op de rest van de set.

@Roamor. Jammer dat je er mee stopt. Er is hier vast wel iemand die de TS van je wil overnemen en er dan voor zorgt.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 07-01-2008 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

offtopic:
Xplod, _Apache_ vroeg 't : niet ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Laatst online: 27-06 22:29
sky- schreef op maandag 07 januari 2008 @ 08:56:
Ik kan je vertellen dat het EKFC8800GTX blok goed is. Heb een GTS en GT versie ervan gehad :). Op dit moment wachten op 't blokje voor de G92 GTS.
Het EK GT-blok past gewoon op de GTS hoor..

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Ah wist ik niet, mooi. Kan ik 't straks overzetten. De 8800GTS draaide toch nog niet en lag nog in de doos :). Blok zit nog in mn loop, hoef ik niet te ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Laatst online: 27-06 22:29
Lijkt me lastig monteren of niet?

Demi kun je trouwens in elke AH of Dirk krijgen voor 30 of 40 cent per liter..

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
rabor schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:23:

Verder nog, Halfords, DA drogist, verfwinkel, tank station enz enz. Spul is vrijwel overal wel te vinden voor maximaal 1,50 de liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-07 16:44

KoudeAardbei

Moderator

is de 240 Stealth lite een beetje zn geld waard?
kon niet echt veel vinden @ google..

Oja wat kan ik beter doen
# Thermaltake Bigwater 735€ 84,90 € 84,90
# Product uit de winkelwagen verwijderen Black Ice GT Stealth Lite 240€ 30,20 € 30,20

Of de 745 kopen?

[ Voor 51% gewijzigd door KoudeAardbei op 07-01-2008 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

rabor schreef op maandag 07 januari 2008 @ 16:23:

Valt wel mee, heb redelijke lange slangen gebruikt, al is m'n loop erg kort. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KoudeAardbei schreef op maandag 07 januari 2008 @ 20:17:
is de 240 Stealth lite een beetje zn geld waard?
kon niet echt veel vinden @ google..

Oja wat kan ik beter doen
# Thermaltake Bigwater 735€ 84,90 € 84,90
# Product uit de winkelwagen verwijderen Black Ice GT Stealth Lite 240€ 30,20 € 30,20

Of de 745 kopen?
Cooltek is een veel betere radiator...
Beter dan die stealth, maar ook beter dan bv een black ice extreme ;)
En een stuk goedkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou ik heb op Aquatuning.de een mooi setje samengesteld voor net onder de 300 :)
Alles G1/4 en 10/8 slangen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Aquacomputer aquagraFX 8800GT/GTS (G92) G1/4" Plexiglas-Edition 78,89 €
Swiftech MCW30 Northbridge universal 31,99 €
Eheim 600 Station II 12V 48,79 €  (pomp en reservoir ineen, 600l/u zal wel sterk genoeg zijn)
MagiCool XTREME DUAL 240 Radiator 36,99 €
NexXxoS XP light S. 754/939/940/FX/AM2 29,99 € (een blok die geen mountingholes nodig heeft maar gewoon met een klemmetje kan; noodzakelijk daar mn gigabyte geen mounting holes heeft)
Axiallüfter 120mm Blacksilent XL2 6,99 €
98m³/h, 21dB
verder wat slangen en aansluitingen
Zwischensumme: 287,32 €*

Ik denk dat dit goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-07 22:43
Is het trouwens aan te raden om met een externe waterkoelingsset, aka zalman geval of iets dergelijks, naar een lan party te gaan ? Of is het dan makkelijker om een interne te hebben?

In mijn P180 is niet echt veel ruimte voor een interne als ik de mods bekijk op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-06 13:17

MikeVM

- Baloo -

Taenadar schreef op maandag 07 januari 2008 @ 23:09:
Is het trouwens aan te raden om met een externe waterkoelingsset, aka zalman geval of iets dergelijks, naar een lan party te gaan ? Of is het dan makkelijker om een interne te hebben?

In mijn P180 is niet echt veel ruimte voor een interne als ik de mods bekijk op internet.
je kan je rad aan de buitenkant vastmaken aan je kast vanachter, ga ik ook doen trouwens..

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207968

Oke, het is geen waterkoeling maar dit zal zeker chil staan in je kast :P
Afbeeldingslocatie: http://www.coolitsystems.com/images/stories/freezone-e/fe-5lg.jpg
Word hier getest:
http://www.nordichardware...ews/?page=7&skrivelse=520
Een stuk beter dan hoe de cpu koelers van nu het er vanaf brengen:
http://www.hardware.info/...eb07-grafiek-temphigh.png

Kost ook wel wat :P hehe
http://www.avadirect.com/product_details_parts.asp?PRID=9954
Is omgerekend 228 euro maar dan moet ie nog naar Nederland, hij zal hier ook wel uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
@boerenlater. Ziet er prima uit.

@Taenader. Als je 1 keer per jaar naar een LAN gaat is een extern systeem nog wel te doen. Ga je er vaker heen zou ik het zeker niet doen. Waterkoeling in de kast is geen enkel probleem maar extern is erg veel gezeik. Ik ben zelf tig keer naar LAN's geweest met interne waterkoeling en dat is geen enkel probleem. Als je een externe toren hebt zoals de Zalman Reserator moet je bijna wel het water er uit halen om het goed te kunnen vervoeren. Voor 1x per jaar is dat wel te doen maar als je vaker gaat is het echt balen om telkens te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Dat is volgens mij gewoon waterkoeling icm peltiers hoor, hoog verbruik en 't komt er toch net niet uit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
sky- schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 13:26:
Dat is volgens mij gewoon waterkoeling icm peltiers hoor, hoog verbruik en 't komt er toch net niet uit hoor.
Maakt ook nog eens veel extra herrie voor een paar graden koeler. De GPU of iets anders er bij pakken kan je ook wel vergeten. Op zich best een leuk ding maar erg veel nadelen voor een paar graden betere CPU temp.

Als je CPU dan echt koel wil hebben ga dan voor Phase-Change.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 08-01-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PilatuS schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 13:33:
[...]

Maakt ook nog eens veel extra herrie voor een paar graden koeler. De GPU of iets anders er bij pakken kan je ook wel vergeten. Op zich best een leuk ding maar erg veel nadelen voor een paar graden betere CPU temp.

Als je CPU dan echt koel wil hebben ga dan voor Phase-Change.
Een paar graden!!
Scheelt veel meer hoor! :)
In de hardware.info grafiek is 120 de max, daar heeft de beste koeler de cpu op 40 graden.
Het tdp van de qx6800 is 130 watt en deze cooler houd de cpu op 28 graden :)
Dat is onder load dus het zal iets meer zijn dan 130 watt.
Ruim 10 watt meer(misschien 20/30)en nog steeds 12 graden koeler :)
Zeker wel een groot verschil hoor.
En dat is met de beste koeler die ze bij hardware.info hadden liggen, vergeleken met mijn cooler scheelt het 18 graden met alsnog een hoger wattage zekers een goede cooling :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Ja, het houdt de CPU zoeker wel koeler, maar het nadeel is gewoon dat het rendement zo ontzettend laag is.

Ik zelf heb ook een tijdje met Peltiers getest en moet zeggen dat ik het maar klote vind :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Zijn er eigenlijk mensen die zelf hun blokjes hebben gemaakt?

Hebben jullie tips/truuks voor iemand die zelf een blokje wil maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
@steelD:

Ik vind het eigenlijk niet zo'n bijzondere prestatie voor 'n peltier, het kan aan mijn setup liggen maar mijn Core 2 Duo e6600+OC (die volgens mij 120 Watt +- verstookt) Idled nu rond de 28 graden, de temperatuur op m'n kamer is volgens m'n toetsenbord 22 graden. Speciaal voor dit bericht zit ik nu mn CPU te stressen (wPrime, dual core test) en de temperatuur komt niet boven de 36 graden uit. Dat is 'n temperatuursverschil van 8 graden tussen idle&load, dat is een temperatuursverschil van 2 graden hoger (gemiddeld met alle fansnelheden) met de Coolit Freezone elite.

Daarbij komt dus dat bij mij m'n fans continue op slow/silent/onhoorbaar (wat je wil :P) draaien. Het is wel leuk en aardig zo'n peltier, maar zover zit het niet onder waterkoel temperaturen en dat is wel jammer. En ook wat pilatus zegt, als je 'n GPU / mobo erbij wil hangen moet je weer iets anders verzinnen, in mijn WC loop zitten die er ook nog bij .. :)

Ik moet idd wel zeggen dat ik het eens ben met het eerste punt wat je maakt, het zal zeker chill staan in je kast ;). Het is het alleen niet waard .. en 'n mooie waterkoeling staat ook goed in 'n kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
_Apache_ schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 17:03:
Zijn er eigenlijk mensen die zelf hun blokjes hebben gemaakt?

Hebben jullie tips/truuks voor iemand die zelf een blokje wil maken :)
Waarom doe je het? Gewoon omdat je het een keer wilt doen? Voor de prijs en prestaties hoef je het eigenlijk niet te doen namelijk. Voor ~€40,- heb je al een goed presterend all-round blokje. Verder zijn er wel topics over geweest. Even de search gebruiken met"home-made waterblok ed.".

Over dat ding: Lijkt me niet erg stil. Verder is het nogal een gevaarte en als er iets stuk is, zit je mooi. Niet echt een geweldige oplossing en al helemaal niet voor die prijs.

[ Voor 14% gewijzigd door TEAMIKKE op 08-01-2008 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

TEAMIKKE schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 17:54:
[...]

Waarom doe je het? Gewoon omdat je het een keer wilt doen? Voor de prijs en prestaties hoef je het eigenlijk niet te doen namelijk. Voor ~€40,- heb je al een goed presterend all-round blokje. Verder zijn er wel topics over geweest. Even de search gebruiken met"home-made waterblok ed.".
Persoonlijk prestige projectje op een oud socket :).

Het opdoen van ervaring met AutoCad. Draaibank, koper, desti water, stromingen en nog wel meer.

Ga een Celeron SL5XQ ( 10 x 100Mhz ) waterkoelen.

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 08-01-2008 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pilske schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 17:34:
@steelD:

Ik vind het eigenlijk niet zo'n bijzondere prestatie voor 'n peltier, het kan aan mijn setup liggen maar mijn Core 2 Duo e6600+OC (die volgens mij 120 Watt +- verstookt) Idled nu rond de 28 graden, de temperatuur op m'n kamer is volgens m'n toetsenbord 22 graden. Speciaal voor dit bericht zit ik nu mn CPU te stressen (wPrime, dual core test) en de temperatuur komt niet boven de 36 graden uit. Dat is 'n temperatuursverschil van 8 graden tussen idle&load, dat is een temperatuursverschil van 2 graden hoger (gemiddeld met alle fansnelheden) met de Coolit Freezone elite.

Daarbij komt dus dat bij mij m'n fans continue op slow/silent/onhoorbaar (wat je wil :P) draaien. Het is wel leuk en aardig zo'n peltier, maar zover zit het niet onder waterkoel temperaturen en dat is wel jammer. En ook wat pilatus zegt, als je 'n GPU / mobo erbij wil hangen moet je weer iets anders verzinnen, in mijn WC loop zitten die er ook nog bij .. :)

Ik moet idd wel zeggen dat ik het eens ben met het eerste punt wat je maakt, het zal zeker chill staan in je kast ;). Het is het alleen niet waard .. en 'n mooie waterkoeling staat ook goed in 'n kast.
Temperatuurverschil van 2 graden?
Dat moet je dan maar eens uitleggen.
Jou cpu @ idle 28 graden.
Freezone elite @ idle-cpu 21 graden.
Verschil 7 graden.

Jou cpu @ stressed 36 graden.
Freezone elite @ stressed 28 graden.
Verschil 8 graden.

Dus het verschil is 7.5 graden hoger(jou setup)dan de freezone elite.
Dat is weliswaar met de freezone elite op high fanspeed, maar:
Het tdp van de e6600 is standaard de helft!!! van die van de qx6800.
Dus je moet je vcore verdubbelt hebben.
Standaard voor de e6600 is 1.25? Dan zou je 2.5 moeten hebben, om evenveel warmte door je cpu te pompen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hoe de temps ook zijn er zitten gewoon erg veel nadelen aan dat ding. Verbruik van een peltier ligt gewoon super hoog en meer dan de CPU koelen kan er niet mee. Wat maakt het nou uit of de CPU 20 graden is of 35. Met normale waterkoeling heb je prima temps. Wil je het echt koel hebben ga je voor Phase-Change en niet voor zo'n ding. Met Phase-Change zit je teminste onder 0 idle en stressed misschien op 10 of 20 graden. Dit met veel extremere kloksnelheden en voltages.

In mijn mening zit dat ding tussen waterkoeling en Phase-Change. Doe je het voor stilte en goede temps neem je waterkoeling, wil je echt dik OC'en en super temps hebben ga je voor Phase-Change.

De prestaties en temps van dit ding zijn gewoon niet zo goed dat het beter is dan normale waterkoeling.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 08-01-2008 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Anoniem: 91868 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 22:11:
Nou ik heb op Aquatuning.de een mooi setje samengesteld voor net onder de 300 :)
Alles G1/4 en 10/8 slangen.
code:
1
Eheim 600 Station II 12V 48,79 €  (pomp en reservoir ineen, 600l/u zal wel sterk genoeg zijn)

Ik denk dat dit goed is :)
Als dat dezelfde pomp is als ik heb (denk het wel, zit bij een Alphacool 240 Setje), ben ik bang dat die pomp icm. met dat Rad maar amper voldoende is. Heb zoiets draaiende gehad met een nf4 northbridge en een Opteron en ik werd nou niet bepaald vrolijk van de temps. Die pomp van mij heeft trouwens zo'n irritant stroomadapter kaartje, wat je aan de achterkant in moet schroeven en waar je de twee draden van de pomp (bruin/blauw) aan vast moet schroeven. Daar moet dan ene molex naartoe. Erg omslachtig en toevallig heb ik deze week korsluiting gehad, ergens tussen de pomp en de voeding in :X Zag de rook en de draad letterlijk "smelten" vanaf de rook richting de voeding.
Resultaat: 1 modulaire 3x 4pins molex draad kapot, pomp waarschijnlijk kapot en het moederbord is dood. Die pomp gaat er iig uit, wil een pomp waar ik direct een 4-pins molex aan kan pluggen.

ALs het dus dezelfde pomp/reservoir is (met zo'n pci-kaart achtige adapter) kan ik die pomp niet aanraden. Er zijn betere (veiliger en minder rommelige) oplossingen.

http://www.thecoolingshop...info.php/products_id/2292 <deze dus!

[ Voor 8% gewijzigd door Madrox op 08-01-2008 18:49 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PilatuS schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 18:45:
Hoe de temps ook zijn er zitten gewoon erg veel nadelen aan dat ding. Verbruik van een peltier ligt gewoon super hoog en meer dan de CPU koelen kan er niet mee. Wat maakt het nou uit of de CPU 20 graden is of 35. Met normale waterkoeling heb je prima temps. Wil je het echt koel hebben ga je voor Phase-Change en niet voor zo'n ding. Met Phase-Change zit je teminste onder 0 idle en stressed misschien op 10 of 20 graden. Dit met veel extremere kloksnelheden en voltages.

In mijn mening zit dat ding tussen waterkoeling en Phase-Change. Doe je het voor stilte en goede temps neem je waterkoeling, wil je echt dik OC'en en super temps hebben ga je voor Phase-Change.

De prestaties en temps van dit ding zijn gewoon niet zo goed dat het beter is dan normale waterkoeling.
Idd tussen waterkoeling en phase change in wat je al zegt, nouja je laatste zin beweerd anders :/ mja.
De koeler kost 200 euro dus lijkt me beter dan waterkoeling goedkoper en koelt beter.
Behalve als je ook je grafische kaart wil koelen daar is een aparte unit voor dan kun je misschien beter waterkoeling nemen ja :)
Phase change, dat kost echt bakken met geld.

Maar ja stroomverbruik dat is blijkbaar wat jij nadelig vind, hij gebruikt 88 watt max dus vind ik wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Te laat Madrox; is al besteld.
Maar Pilatus vond het setje goed dus word ik boos op hem als het fout gaat :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 207968 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 20:14:
[...]

Idd tussen waterkoeling en phase change in wat je al zegt, nouja je laatste zin beweerd anders :/ mja.
De koeler kost 200 euro dus lijkt me beter dan waterkoeling goedkoper en koelt beter.
Behalve als je ook je grafische kaart wil koelen daar is een aparte unit voor dan kun je misschien beter waterkoeling nemen ja :)
Phase change, dat kost echt bakken met geld.

Maar ja stroomverbruik dat is blijkbaar wat jij nadelig vind, hij gebruikt 88 watt max dus vind ik wel meevallen.
Nou het is wel beter dan normale waterkoeling idd, maar in mijn mening is het verschil te klein om echt intressant te zijn. Als je alleen de CPU koelt met een goed blok, een flinke pomp en een 3x120mm rad komen de temps toch heel erg in de richting van dat ding. Idle zal wel iets hoger zijn maar stressed zal heel weinig schelen.

Phase-Change is idd erg duur maar dan heb je het over echte super temps.

Het stoomverbuik van waterkoeling is enorm laag. De pomp is misschien 8W en dan nog 3 fans die totaal misschien 10W nodig hebben. Dan zit het totaal met normale waterkoeling op 18W tegen 88W met dat ding. Dat verschil vind ik toch wel enorm, en dan laten we zeggen 10 uur per dag.

Op zich is het best een leuk ding alleen in mijn mening te veel nadelen om te kopen ipv normale waterkoeling.
Maar Pilatus vond het setje goed dus word ik boos op hem als het fout gaat :')
Dat is prima hoor :) Ik heb er vertrouwen in dat het wel goed gaat. Het enige verschil tussen jouw pomp en mijn pomp is dat de jouwe tot 1.3 meter werkt en de mijne tot 1.5 meter. Verder zijn ze beide 600l/u. Met mijn Eheim 1048 koel ik CPU/GPU/NB/SB/Mosfets met een 3x120mm rad. De weerstand van jouw setup is minder en dan maakt alleen de hoogte nog uit. Mijn pomp staat helemaal onderin de kast en de rad zit helemaal boven in de kast. Mijn kast is een bigtower.

Vandaar dat ik er wel vertrouwen in heb dat het goed zal werken :)

[ Voor 18% gewijzigd door PilatuS op 08-01-2008 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een Coolermaster Centurion 5 en die is niet ontzettend hoog dus dat zal ook wel gaan.
Met die pomp dan hé; of het allemaal past is wat anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 91868 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 22:46:
Ik heb een Coolermaster Centurion 5 en die is niet ontzettend hoog dus dat zal ook wel gaan.
Met die pomp dan hé; of het allemaal past is wat anders ;)
Dan weet ik helemaal zeker dat het geen enkel probleem zal zijn. Madrox geeft als ik het zo zie als enige reden dat de temps hoog zijn, dat hoeft op zich helemaal niet aan de pomp te liggen.(Zou wel kunnen maar dan moet de flow heel erg laag zijn) Een heel klein beetje flow is al genoeg voor goede temps, meer dan voldoende flow zal er zeker zijn. Als ik kijk hoe heftig het water in mijn reservoir beweegt is er bij mijn setup nog meer dan voldoende flow en die ik zeker zwaarder dan die van jou.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 08-01-2008 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104097

Plaatje van een Alphacool NexXxoS GP1X-NV40 gemonteerd op een Sapphire HD3870.

http://img526.imageshack.us/my.php?image=dsc04779mt9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

PilatuS schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:53:
[...]

Dat maakt helemaal niets uit. Het water warmt misschien 0,2 graden op als het door een blok gaat. Dus het water is zeg maar geen 30 graden na het blok maar 30,2 graden als het er uit komt. Dat maakt voor de temps helemaal niets uit. De reden waarom het water maar zo weinig op warmt is omdat het water enorm hard door een blok heen gaat en geen tijd heeft om op te warmen.
sky- schreef op maandag 07 januari 2008 @ 08:56:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Kan er iemand mij vertellen in welke mate de betere RAD's zijn tov elkaar..

Alphacool Nexxxos Extreme
Airplex Evo
Airplex XT
Black ICE PRO
Black ICE EXTREME
...

Voeg gerust aantal merken toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

en wat is het verschil tussen Deze 2 pomen
Eheim Compact 600
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/va/60796.big.jpg
en
Eheim 1048
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/287-316K.GIF

Beide zijn 600l/h
en hoe moet ik die Compact 600 aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Thermochill rads zijn het beste volgens tests. Als je ff een paar pagina's terugzoekt zie je dat iemand een link heeft gepost van tests tussen verschillende rads. De Thermochill kwam daar dik als eerste uit, maar daar betaal je dan ook voor.

De Eheim 1048 heeft een betere opvoerhoogte; 1,5m ipv 1,3m volgens Aquatuning. Als je het geld hebt zou ik voor de 1048 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

ik heb de Compacht voor 10 euro gekocht,

is de opvoerhoogte het enige verschil
waarschijnlijk zal die 1048 zijn snelheid beter kunnen aanhouden bij veel weerstand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

http://www.over-clock.com/ivb/index.php?showtopic=17958

hier zie ik dat mijn NexXxos extreme er vrij slecht uitkomt..., maar ik veronderstel dat die andere rads allemaal TOPrads zijn,
en dat de NexXxos goed is, maar slechtste in die test...

of zou een thermochill 240 beter zijn dan een nexxxos extreme 360??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
MikeVM schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:37:
ik heb de Compacht voor 10 euro gekocht,

is de opvoerhoogte het enige verschil
waarschijnlijk zal die 1048 zijn snelheid beter kunnen aanhouden bij veel weerstand..
Die compact kan in een AGB reservoir van Eheim.

En die radiator is goed hoor :) Geen top zoals Thermochill maar absoluut goed kwaliteitsspul. Het heeft bij mij zeer lang goed gedraaid zonder problemen en met lage temps. Die vergelijkingen stellen niet heel veel voor als je het met jezelf wilt vergelijken: Er zijn teveel factoren die het onmogelijk maken. :)

Wat me opvalt bij die test: Hoe meer airflow hoe kleiner de verschillen worden. Aangezien je een 360 rad. hebt, met dus wss 3 fans, heb je dus haast geen voordeel t.o.v. een duurder en beter rad.

[ Voor 13% gewijzigd door TEAMIKKE op 09-01-2008 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoop dat Aquatuning snel levert (alles was op voorraad) dan kan ik aan de slag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-07 21:29
Anoniem: 91868 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 22:54:
Ik hoop dat Aquatuning snel levert (alles was op voorraad) dan kan ik aan de slag :9
Als alles goed gaat het je het bij hun in 3-5 dagen, Aquatuning is niet zo snel en versturen duurt meestal 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

The_Ownman schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:40:
[...]

Als alles goed gaat het je het bij hun in 3-5 dagen, Aquatuning is niet zo snel en versturen duurt meestal 3 dagen.
Bij mij hadden ze het dezelfde dag verstuurd als dat het geld binnen was, dat duurt naar het buitenland meestal iets van 3 dagen. Versturen duurde bij mij wel wat langer, maar dat kwam doordat de feestdagen ertussen zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaquilleMoreno
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-03 21:06
Even een vraagje >:)

Het water wat door een WC systeem gaat heeft in mijn ogen behoorlijk wat weerstand. Het moet door door een aantal (niet altijd natuurlijk) waterblokjes, door een rad en misschien zelfs door een reservoir. Langs alle koppelingen en misschien zelfs nog door een flowmetertje of temperatuurmeter. De grootste weerstand ligt volgens mij in de radiator als het water op en neer wordt gestuurd.

Nu mijn vraag. Is het zo dat als een pomp 600L per uur aangeeft dat hij dit ook waarmaakt onder deze omstandigheden of is het een hoeveelheid water gemeten zonder weerstand? Ik ben hier eigenlijk wel nieuwsgierig naar.

Laatst moest ik ik mijn WC systeem leegblazen en dat nou niet echt heel licht. Hoe lang zou een pomp dit volhouden vroeg ik me af. Vandaar. Ik weet wel dat bij sommige een levensduur in uren staat, maar je zou je af kunnen vragen bij welke belasting dit geld. 1 cpu blokje en een klein radje of een systeem waarin misschien wel 20 verschillende componenten zitten.

Lijkt me een beetje op een versterker van een auto. De een kan je 30 speakers op aansluiten en vrolijk belasten tot 1ohm terwijl de ander met 2 zelfde speakers aan 4ohm al maximaal belast wordt. Terwijl ze op papier beide hetzelfde wattage geven.

Zijn er pompen die getest worden met een bepaalde druk en zou zo'n druk niet handig zijn in de specificaties, of zijn ze er misschien al?

Ik wil een (nieuwe) pomp te kopen en vandaar dat me dit een beetje bezighoud.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
In de praktijk blijft er van een 600l/u pomp misschien 200l/u over. Dit idd door de weerstand van alle onderdelen. Een beetje pomp gaat echt niet snel kapot. De Eheim die ik heb werkt magnetisch en daar kan eigenlijk niets aan kapot, de hele pomp stelt ook niets voor.

Mijn oude Eheim 1046 heeft het meer dan 4 jaar gedaan in mijn PC. Nu werkt ie in een PC van iemand anders nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:42

icecoolsniper

never run from a sniper!

Ik heb sinds gisteren een Asus 2900XT in mijn PC hangen maar ik wil deze gaan waterkoelen. Ik heb al een Dangerden Maze 5 blok dat op mijn x1900XT zat en volgens verschillende forums past dit blok ook gewoon op de 2900XT. Dat is allemaal mooi maar het probleem is dat de standaardkoeler de mosfets en het geheugen ook koelt en mijn maze 5 alleen de GPU. Op het geheugen plak ik gewoon zalman BGA heatsinkjes maar hoe kan ik mijn mosfets koelen? Ik weet dat er bij thermalright Hr-03A koeler van een handig aluminium heatsinkje met pinnetjes voor de mosfets wordt geleverd, maar die is niet los te koop.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Op zich kan je gewoon ergens een heatsink vandaan halen en die modden voor de mosfets. Vrijwel elke CPU koeler kan je daarvoor wel gebruiken. Moet je alleen kijken hoe je em vast gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

PilatuS schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 15:15:
Op zich kan je gewoon ergens een heatsink vandaan halen en die modden voor de mosfets. Vrijwel elke CPU koeler kan je daarvoor wel gebruiken. Moet je alleen kijken hoe je em vast gaat maken.
Ja dat is dus het probleem :P Ik kies liever voor de kant en klare oplossing want ik ken mijn knutseltalent |:(

edit:

Ff kijken of ik ergens een mosfet heatsink van een dode x1800/x1900 vandaan kan toveren of dat thermalright zo'n heatsinkje wil opsturen.

[ Voor 15% gewijzigd door icecoolsniper op 10-01-2008 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Kleine heatsinkjes kunnen meestal af met wat thermal tape. Soms krijg je met GPU waterkoelers ook wel wat van die kleine heatsinkjes meegeleverd, omdat die vaak zonder directe koeling komen te zitten zonder de standaard luchtkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Misschien anders gewoon een rijtje van die blauwe Zalman heatsinks op de mosfets plakken ? Bij dat setje van 10 stuks zitten kleine en grote, als je die grote gebruikt koelt dat nog beter dan die standaard rode koeler van de X1900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Zijn er tweakers die ervaring hebben met digitale thermometers, zoals bijvoorbeeld deze van Alphacool.

Hoe exact zijn deze? Voor 6,- Eur zal ik niet verwachten dat ze perfect zijn, maar kunnen ze een goede indruk geven?

Of is de Scythe Kama - die 40% meer kost - een betere keus?

edit :

Heb het al gevonden met wat kennis aan mijn oude heer, die zit in de koelte en luchtdruk industrie.

De Scythe is beter omdat deze werkt via een 'capilair' (als ik het goed spel) welke exacter is, en niet via een diode als ik het goed begrepen heb.

[ Voor 25% gewijzigd door _Apache_ op 10-01-2008 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
voor die prijzen zou ik zelf sowieso niet veel verwachten en daarom zou ik de goedkoopste kopen ;)

maar goed je hebt de oplossing al gevonden ervoor maar dat was dus wat ik zou doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

PilatuS schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:06:
Misschien anders gewoon een rijtje van die blauwe Zalman heatsinks op de mosfets plakken ? Bij dat setje van 10 stuks zitten kleine en grote, als je die grote gebruikt koelt dat nog beter dan die standaard rode koeler van de X1900.
Ik vrees dat die niet goed blijven plakken omdat ze maar een erg klein oppervlak hebben om zich aan te hechten. Ik heb in het verleden wel eens gehad dat er ineens heatsinkjes van het geheugen op de bodem van mijn kast lagen (die waren wel een stuk zwaarder dan die zalman dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Wat zou kunnen is thermal adhesive, maar dan komt het alleen nooit meer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

PilatuS schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:50:
Wat zou kunnen is thermal adhesive, maar dan komt het alleen nooit meer los.
:D dat is nou ook weer niet de bedoeling. Zo'n videokaart heeft maar een realtief korte economische levensduur hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Kan het zijn dat mijn 8800GTX (niet in de loop, gewoon lucht) de slangen opwarmt? De slang die naar de CPU gaat hangt er zo'n beetje tegenaan iig en er komt gewoon enorm veel warmte van die kaart af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:23:
Kan het zijn dat mijn 8800GTX (niet in de loop, gewoon lucht) de slangen opwarmt? De slang die naar de CPU gaat hangt er zo'n beetje tegenaan iig en er komt gewoon enorm veel warmte van die kaart af...
Stating the obvious: ja. Of het een probleem is is moeilijk in te schatten natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Roamor schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:26:
[...]

Stating the obvious: ja. Of het een probleem is is moeilijk in te schatten natuurlijk. :)
Ja OK haha, goed antwoord :)

Zal het ook (veel) effect hebben op de temp van het water? Misschien anders toch maar dat ding in de loop opnemen...? Was er namelijk nog niet zeker van aangezien ik de CPU zo koel mogelijk wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:29:
[...]

Ja OK haha, goed antwoord :)

Zal het ook (veel) effect hebben op de temp van het water? Misschien anders toch maar dat ding in de loop opnemen...? Was er namelijk nog niet zeker van aangezien ik de CPU zo koel mogelijk wil hebben.
Het water zal wel iets warmer worden maar ik denk niet echt veel. Ik snap alleen niet waarom je de loop zo gemaakt hebt dat die slang er tegen aan hangt. Zou toch te maken moeten zijn zonder dat ie de kaart raakt. De GPU opnemen in de loop zal voor heel veel meer warmte zorgen dan 1 slang die er iets tegen aan hangt. Een 8800GTX geeft wel behoorlijk wat extra warmte in de loop als je aan het gamen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

PilatuS schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 16:04:
[...]

Het water zal wel iets warmer worden maar ik denk niet echt veel. Ik snap alleen niet waarom je de loop zo gemaakt hebt dat die slang er tegen aan hangt. Zou toch te maken moeten zijn zonder dat ie de kaart raakt. De GPU opnemen in de loop zal voor heel veel meer warmte zorgen dan 1 slang die er iets tegen aan hangt. Een 8800GTX geeft wel behoorlijk wat extra warmte in de loop als je aan het gamen bent.
Toegegeven, ik ben niet goed met dat soort gedoe en dit was nieuw voor me. Hier even een plaatje, inmiddels iets veranderd, maar de slang van rad naar CPU is nog hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: http://img412.imageshack.us/img412/4521/stackeris4.jpg

P.S.: misschien (waarschijnlijk) een domme vraag, maar een rad heeft toch geen in en uit ofwel? Want de pomp, res en blok heeft dat wel...

[ Voor 8% gewijzigd door Sp33dFr34k op 11-01-2008 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als je die slang 10cm korter zou maken of meer kan ie gewoon direct naar de CPU toe. Dan gaat ie gewoon vrijwel recht langs de kaart en raakt de slang de kaart maar op een heel klein stukje. Die looping van rad naar res is ook niet echt nodig. Persoonlijk probeer ik van alles om te zien wat het beste is voordat ik de slangen op maat maak en er in doe.

In of uit maakt bij de rad niet uit. Bij sommige wel maar bij deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

PilatuS schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 16:12:
Als je die slang 10cm korter zou maken of meer kan ie gewoon direct naar de CPU toe. Dan gaat ie gewoon vrijwel recht langs de kaart en raakt de slang de kaart maar op een heel klein stukje. Die looping van rad naar res is ook niet echt nodig. Persoonlijk probeer ik van alles om te zien wat het beste is voordat ik de slangen op maat maak en er in doe.

In of uit maakt bij de rad niet uit. Bij sommige wel maar bij deze niet.
OK, thanks voor de tips. Kan het natuurlijk eens proberen. Maar als ik die strak langs de videokaart afdoe, zit ik natuurlijk wel lang te kloten als de graka eruit moet? Geef ook toe dat ik beter 2 hoekkoppelingen had kunnen kopen (1x rad en 1x res). Die loop van het rad gaat naar de pomp en die gaat weer naar het res. Moest wel zo dom, omdat ik dus geen hoeken had :( Dus de enige slang die goed is is degene van blok naar res haha :P

Verder hangt de pomp rechts ook in verticale richting met 2 schroefjes aan het rek. Zeker niet ideaal, maar ik had het ff gehad met die kloteslangen, mijn duimen waren zowat kapot.

Ik ga binnenkort maar eens even die loop optimaliseren, nieuwe koppelingen bestellen (dit keer bij freezinghardware denk ik, hoop dat ik daar betere krijg) en dan de pomp in zo'n Zalman geval hangen als dat past (zitten mijn HDD's ook in).

Iig bedankt voor je advies (again) :)

EDIT: en nu ik er nog eens naar kijk, wissel ik die slangen van het rad ook om, komt dan veel beter uit.
EDIT2: bij FH hebben ze die niet, dan maar naar BG daar hebben ze wel 1/4 naar 1 1/8 :)

En nog een vraag: weten jullie waar die nozzle kit van D-Tek leverbaar is? Of kan ik beter meteen voor een "EK Water Blocks EK-Supreme Acetal universal" gaan? Schijnt dat die beter presteert, maar dan wel stock (dus zonder een nozzle).

[ Voor 12% gewijzigd door Sp33dFr34k op 11-01-2008 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik zou gewoon dit blok houden en daar ook geen nozzle kit voor bestellen. Zo heel veel beter als het nu is kan het toch niet. Die nozzle kit zorgt er alleen voor dat het water nog harder bij de core komt, met een Laing komt het daar al enorm hard en maakt die nozzle kit misschien 2 graden verschil. Als je echt nog betere temps wilt hebben kan je het beste je CPU lappen. Dan krijg je echt het beste contact met de CPU koeler. Dat andere water blok van EK zal ook niet echt veel uit maken.

Als je het wilt doen ga je gang hoor, maar in mijn mening heeft het weinig zin en kost het alleen een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

PilatuS schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 19:43:
Ik zou gewoon dit blok houden en daar ook geen nozzle kit voor bestellen. Zo heel veel beter als het nu is kan het toch niet. Die nozzle kit zorgt er alleen voor dat het water nog harder bij de core komt, met een Laing komt het daar al enorm hard en maakt die nozzle kit misschien 2 graden verschil. Als je echt nog betere temps wilt hebben kan je het beste je CPU lappen. Dan krijg je echt het beste contact met de CPU koeler. Dat andere water blok van EK zal ook niet echt veel uit maken.

Als je het wilt doen ga je gang hoor, maar in mijn mening heeft het weinig zin en kost het alleen een hoop geld.
Nou, die nozzle kit kost eigenlijk geen reet, meestal iets van $6 ofzo en 2gr zijn toch weer mooi meegenomen :) Lappen van een CPU scheelt toch ook maar iets van 2gr of scheelt dat meer? Beetje OT, maar pasta aanbrengen (AS5) doe ik meestal zo: klein puntje in het midden en dan met een bankpas oid heel dun uitsmeren. Op de site van AS doen ze een klein puntje in het midden, koeler erop en dan draaien. Misschien dat dat ook weer een beetje scheelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat maakt niet zo heel veel hoe je het erop smeert.
Wel de hoeveelheid... En zo te klinken klinkt dat goed ;)
Teveel is namelijk niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 11:38

Darkasantion

Just keep swimming!

Vandaag mijn XFX 7600GT AGP voorzien van het Innovatek Cool-Matic 6600 GT AGP blokje, en nadat eerst de meegeleverde schroeven te kort waren, en deze vervangen te hebben met andere langere schroeven, heb ik alles aangesloten en gestart, om daar een zieke 61 graden idle en een 100 graden load te zien! Ik dacht dat ik teweel koelpasta had gebruikt, maar wat bleek, het koelblok maakte geen contact. Weet iemand hier de oplossing voor? Of eventuel een ander wel werkend blok?

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/va/60796.big.jpg

hoe moet ik deze pomp aansluiten jongens, hij komt er volgende week aan, maar ik heb geen flauw idee waar ie water aanzuigt enzoverder, en welke maat darm hierop past..

Edit: het is een Eheim compact 600

[ Voor 7% gewijzigd door MikeVM op 12-01-2008 01:08 ]

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Dit topic is gesloten.