DropDeadGorgeous schreef op 21 juli 2004 @ 11:03:
He, gister via H. Essers een pakketje ontvangen met de Coolriver set. 130 euri kwijt voor de deluxe versie. Nou lees ik overal dat men het wel een ok setje vind. Maar sorry, tis top. voor dat geld? VGA, chipset en CPU. een 2e alu fan (nou ja, alu, de buitenkant dus) en prima prestaties.
Was gister wat laat geworden. Veel gevloek en getier. Problemen met de spacer op mijn radeon 9800PRO AIW, en met de chipset koeler. Veel gekraak, geen beschadigde cores. Installatie is niet om over naar huis te schrijven. maar een idle van 31 met een P4 2,8 icm met 9800 pro is dacht ik niet slecht.
Moet hem nog uitgebreider gaan testen en laten draaien. Hij is nu de hele dag bezig met downen via Grabit. en ik moet de Radeon nog goed overklokken. Gisteren had ik die stabiel op 438 Core snelheid. Maar om 03:00 vind ik het tijd om te gaan slapen aangezien ik om 06:00 weer op moest.
Wat ik me nu afvraag is of er meer mensen deze set hebben en inmiddels al hebben geupgrade beetje bij beetje? Wil dat nl. ook doen en de kosten wat spreiden daardoor. Als alles vervangen is vervolgens deze set weer in mijn server hangen. Of dat een beetje te doen is, of niet echt compatible met andere parts?
Maar kan het echt aanraden als je de klote aansluitingen voor lief kan nemen voor dat geld.
Ik heb dat setje anderhalf jaar geleden ook gekocht om eens te kijken wat ik van WC vond. De bevestiging van zowel CPU (P4) en vooral de GPU zijn nogal moeizaam. Maar wanneer je het allemaal erop hebt zitten werkt het inderdaad prima en stil. De fan die ik erbij kreeg heb ik op 7 volt gezet, dat maakt qua temps nagenoeg niets uit.
Voor het geld een leuk setje om mee te beginnen, maar als je het vergelijkt met de high-end setjes... tja, dan zie je enorm veel verschil. Die zijn gewoon veel makkelijker te bevestigen en de temps zullen ook wat lager liggen.
Bij mij waren al de blokken en ook de radiator van koper, ik heb geen idee wat ze nu leveren, maar dat zal plusminus hetzelfde zijn. Ik heb de pomp met de rubberpilaren tegen de achterwand van de kast gehangen. Dan hoor je 'm dus helemaal niet. Wat ik na anderhalf jaar wel heb gemerkt is dat het vloeistofniveau gedaalt is. Je zult dat dus af en toe wat moeten aanvullen.
Of je temps okay zijn... vast wel, maar je vertelt niet wat voor type CPU (Northwood/Prescott) je hebt, en wat de kamertemperatuur is

Zorg ervoor dat er wel wat ventilatie in je kast zit, de spoelen rond de CPU kunnen anders erg heet worden en e.e.a. gaat dan minder lang mee. Idle temperatuur boeit ook niet echt, draai eens een paar uurtjes Prime95 en kijk dan ens hoe het is.
Ikzelf heb inmiddels wat anders (erbij in een tweede systeem), een combinatie tussen actieve (Innovatek radiator) en passieve (Zalman Resorator) waterkoeling. Een soort tweetraps koeling dus, waarvan ik het actieve gedeelte, wanneer de computer niet zo hard hoeft te werken, uit kan zetten. Het projectje is nog niet af... Ik wil een schakeling maken waardoor de fan vanzelf aangaat op het moment dat de watertemperatuur op een bepaald niveau komt... Maar goed, dat is een ander verhaal...
Kortom, je hebt denk ik een goede keuze gemaakt als je niet erg veel geld uit wil geven, geen enorme prestaties verwacht en niet alle kennis/ervaring hebt om zelf e.e.a. samen te stellen. Het setje heeft inderdaad nadelen, maar bij mij draait het al een hele tijd (kan zelfs een P4 Northwood van 2.4 GHz op 3.4 GHz stabiel draaien, dus het koelingspotentieel is okay). De bevestiging van de blokken is niet echt handig. Als je eenmaal aan het WC-virus bent blootgesteld zul je merken dat je uiteindelijk toch wat beters (handigers!)wilt.
Look at it this way... in a million years, who's gonna care?