SoleBastard schreef op 15 augustus 2004 @ 23:39:
Helaas kom ik nog steeds sites tegen die niet of slecht werken onder Firefox. Een van die sites is Mijn Postbank.nl. Ben ik nu fout om te denken dat dit in de meerderheid van de gevallen ligt aan het feit dat de webbuilder zich niet houdt aan bepaalde standaarden voor het maken van websites? Zo ja, welke standaarden zijn dit dan?
Mijn Postbank werkt hier gewoon goed. Je moet alleen de nieuwste versie van Java installeren. Welke dat zo is, weet ik zo 1,2,3 niet. Verder zijn die standaarden van het
W3C in de meeste gevallen.

Het zit namelijk zo, als er een site is die ik vaak gebruik en die niet/slecht werkt onder Firefox dan stuur ik soms een mailtje naar de makers/eigenaren van de site met een beknopte beschrijving van het door mij ondervonden probleem. Ik probeer dit altijd vriendelijk en neutraal te brengen en er wordt dan ook meestal vriendelijk op gereageerd. Zo heb ik ook de Postbank een mailtje gestuurd maar hiervan kreeg ik een standaard reply in de trant van 'Mijn Postbank.nl ondersteund Windows + IE en MacOS + safari, voor andere systemen garanderen wij niets'.
Tja, dat is nou eenmaal de koppigheid van sommige webdevelopers.

Ik zou graag wat meer informatie willen hebben:
- waarom bepaalde sites niet werken onder firefox (veelvoorkomende oorzaken)
ActiveX en andere IE-only features voornamelijk.

- hoe ik gerichter de maker van de site kan aanspreken op het feit dat hij slordig/kortzichtig/lui/onwetend/whatever zijn site in elkaar heeft gezet. Dus niet als rant maar redelijk onderbouwd.
Leg hem uit dat je vanwege veiligheidsproblemen met IE (er werd aangeraden om met een andere browser te werken, omdat er de komende tijd voor IE nog geen critical patches uit zouden komen) een andere browser hebt gekozen. Verder kan je natuurlijk ook nog zeggen dat IE al enkele jaren niet meer ge-update is, en er tegenwoordige veel betere alternatieven zijn voor IE.