Zo... gisteren weer een luistersessie gedaan. Nu bij Hobo Hifi in Boxmeer. ff een sluikreclame: leuke opneningsaanbiedingen! Toffe filiaalhouder. Was tot voor kort assistent filiaalhouder in Den Bosch. Gaat nooit voor de duurste optie, maar voor de beste prijs/kwaliteit ratio en luistert echt goed naar de wensen van de klant. Zijn voorstellen komen echt goed in de buurt (van mijn wensen iig).
Leuk, mooi en overzichtelijk opgezet (nog in opbouw).
Enniewee, de resultaten (daar wachten jullie tenslotte op).
Gebruike opstelling:
Denon AVR 3803 receiver (was geen betere ter beschikking)
Arcam CD62T cdspeler
Monster Cable M850i analoge interlinks
Monster Cable luidsprekerkables (type weet ik niet)
Standaard netkabels
Speakers:
Master Three (voorstel filiaalhouder)
Elac 518
KEF Reference 205
Persoonlijke bevindingen:
* Master Three
Mooi formaat kast. Heeft een zeer hoog WAF gehalte en zeer goed geluid

. Mooi hoog, zeer detailrijk. Mooie volle bas en toch strak. Helaas mistte ik het midden. De Master staat blijkbaar bekend om het ingehouden midden. Alhoewel op een Meridean/? cdspeler/versterker combo heel erg mooi klonk, was dat wat minder op de 3803. Kabels en power zullen wel de oorzaak zijn. Deze speakers moet ik zeker niet vergeten!
* Elac 518
Grote kast. Ziet er erg standaard uit met de rechthoekige blok, muv de holle conussen. Fineer wel netjes afgewerkt. Mooi homogeen. Hoog klinkt wel wat scherper, maar ik mist de details die ik hoorde bij de vorige luistersessie (zeker in het midden). De bas is stukken minder aanwezig dan bij de Master.
* KEF Reference 205
Sja... dat is natuurlijk een maf iets: deze spaeker is meer dan 2x zo duur dan de versterker

, maar ja... een kleinere wat aanwezig was, was de Q5... Het ging dus om de indruk. Met de B&W 803 in mijn achterhoofd vreesde ik voor het geluid.
Het tegendeel bleek: heel mooi homogeen. Mooi hoog dat geleidelijk overgaat naar het midden/laag. Details zijn wat minder, maar dat komt door de versterker en netkabels. De bas viel ERRUG mee... niet overheersend, zelfs wat een beetje zacht (maar dat komt denk ik doordat de frequentiespectrum bij 45 Hz al afgekapt wordt-> Subwoofer moet de rest overnemen).
Alles bijelkaar genomen is voor mij deze speaker echt

!
Samengevat (met cijfers):
Speaker------------Hoog/Midden/Laag/Kast------------Gemiddeld
B&W 803------------1/3/3/10------------4.3
Elac 518------------9/9/9/8------------8.8
Master Three------------9.5/8/9.5/10------------9.3
KEF 205------------10/9.5/8/10------------9.4
Kortom: een spannende wedstrijd, waarbij de KEF op 0.1 puntje wint van de Master. Uiteraard ben ik hier nog steeds niet uit. Ik ben geneigd om voor de KEF te gaan, maar anderzijds zou ik de Master Three toch kunnen waarderen door opnieuw te leren luisteren. Moeilijk, moeilijk.... Maar ik HEB de tijd: het huis dat ik wil kopen moet nog gebouwd worden EN het geld moet ook bijelkaar geschraapt worden.
Mocht het de KEF 203 worden (205 zal iig niet worden ivm forse overschrijding van mijn gestelde budget... speakerkabels worden ook leuke dingen: triwiring...) dan zal ik zeker 1 paar nemen en de 204c center. Als surround zal ik later nog een paar 203 nemen en surroundback, een paar 201.
Extra info over beluisterde muziek (cd's)
Mike Oldfield:
* Tubular Bells 2003
Introduction: mooi helder begin, gaat geleidelijk over naar transparant midden
en gaat de bas redelijk vol erin
Latin: een mooi stukje met een Spaanse gitaar. Hiermee hoor je of een echte
gitaar hebt. Door dit stukje viel de B&W zwaar door de mand (wellicht op
een andere versterker zal het goed klinken)
* Tubular Bells 3
Juwel in the crown: mooie bas muziek... De speakers moeten de bas stevig,
vol en krachtig weergeven.
The top of the morning: veel vleugel met diverse instrumenten...
* Voyager
Flowers of the forrest: met doedelzakken... begint heel zachtjes... zachte
getokkel met gitaar en gaat geleidelijk over in kakafonie
van geluid. Vergt veel van het geheel (vindt ik).
Women of Ireland: veel details...
Woolfsons:
*Woolfsons' More Tales of Mysteries and Imagination:
Goodbye to all that: een beetje populair musical-achtig stuk, maar behoorlijk
dynamisch: van hoog naar laag en midden wordt hier ook
behoorlijk goed vertegenwoordigd. Veel mensen vinden dit
liedje er niets aan (but so what!

)
Immortal: de tweede regel is een mooie referentie: ik heb erg veel moeten
doen om deze duidelijk en verstaanbaar te krijgen! Verder is het
laatste woord op het eind heel erg hoog (bij de Elac wordt het te
scherp/ snerpend)... Een fan had het beschreven als schreeuwen,
maar dat ligt aan zijn/haar set. Op een goede set, wordt het wel
mooi en strak weergegeven.
Claim: de bovenstaande meningen zijn alleen van cyberjobe. De meningen vloeien voort uit mijn persoonlijke smaak en hoeft helemaal niet de jouwe te zijn! Advies: luister zelf wat je ervan vindt!