Zo, ik kom net onder de douche vandaan. Tjonge, wat is dat een stoffige boel... eh... speakers maken bedoel ik 
Idd, ik ben bezig met mijn eerste, echte speakers. Na enige aansporing en wat onderzoek ben ik dan echt begonnen, mede dankzij dit draadje. Ik was opzoek naar nieuwe speakers voor mijn home cinema set, maar ook voor goede muziek speakers. Ik wilde dus beginnen met twee fronts, en later de rest erbij kopen. Maar toen ik hier en daar zag dat je ook heel goed zelf speakers kunt maken, heb ik besloten om het ook maar eens te gaan proberen. Jullie hebben me gelukkig een heel eind opweg geholopen! Mijn keuze voor de chassis is gevallen op Visaton, omdat ze toch goede kwaliteit voor een redelijke prijs bieden, en omdat ze een goede website hebben, en een forum waar je alle hulp kunt vinden die je maar nodig hebt.
Nouja, zo gezegt, zo gedaan.... eh... nee dus
. Er was enorm veel keuze. Er zijn natuurlijk een groot aantal kant en klaar boupakketten, zowel van Visaton, als ook van de concurentie. Echter vond ik er voor mij niet echt wat tussen zitten. Ik zocht een slanke zuil, die ook redelijk wat vermogen kon verdragen. Bij Visaton kom je dan al snel op de VOX serie uit, echter vind ik het idee van een zij-bass niet echt zo geweldig, en ik heb ook gehoort dat je er het liefst een grote ruimte voor nodig hebt. Dus de bas moet aan de voorkant. Als je dan verder gaat kijken kom je bij de VIB serie uit. De VIB 170 Al is erg leuk, alleen mis ik toch watt menbraanoppervlak... Dus wat heb ik gedaan: ik heb de VIB 170 AL gepakt, en heb er een tweede AL 170 bij gezet, en zo ontstaat een 2.5-weg systeem, met boven de tweeter, in het midden de bass/mid woofer, en onder de bass woofer.
Na enkele designaanzetten is dit dan het het ontwerp geworden:

[1000x210x370 (HxBxD), 2x 27 liter basreflex]
De bovenkant is iets schuin gezet, en onder is er ruimte open voor het filter, zodat ik er ten alle tijde bij kan om eventuele aanpassingen door te voeren. De Bassreflex poorten zijn naar achter gericht.
Grote dank gaat uit aan "Blaubart" op het Visaton forum, die mij er veel geholpen heeft met het optimaliseren van het ontwerp en met het ontwerp van het O zo belangrijke filter:

En de bijbehorende gesimuleerde grafiek:

En nu de bouw van het geheel... Vorige week had ik vakantie, dus toen ben ik begonnen
. Eerst heb ik een speaker in elkaar gezet, en nu ben ik bezig met de volgende. De pics spreken voor zich denk ik...

[De AL 170 en de G 25 FFL op mijn bankstel :P]

[De vergulde speakerterminals
]

[Het eindresultaat.... eh... foutje... Draadloos speakertje.. beetje muziek bij het werken hoort er bij
]

[Speaker in aanbouw... en ja... dat oranje ding is een boodtrommel (ik gok ergens uit de jaren '80
) ]

[Een speaker al redelijk af]

[En nog een keer...]

[En nog een keer...... van achteren]

[En nog een keer...... van de zijkant]

[En hier dan de tweelingbroer, bijna klaar]
Thats all for now folks... Meer later dus... Er moet nog een heleboel gebeuren:
- 2e speaker afmaken en afwerken
- filters in elkaar zetten, helaas kan dat nog twee weken duuren, componeten doen een beetje moeilijk.
- mooi aferken en natuurlijk verven. Ik zit op het moment te denken aan hoogglanslak in de kleur bordeaux rood. Maar iets met metallic lak spreekt me ook wel aan... ik ben er nog niet helemaal uit.. maar ik heb nog tijd
Nouja... I'll keep you posted zal ik maar zeggen...
13-01-2004 - UPDATE:
kijk ff hier voor de (bijna) final pics: [rml]deepspace in "[ DIY] mijn nieuwe 2.5 weg zuilen (pix!)"[/rml]
08-05-2004 - UPDATE:
Metingen en een aangepast filter: [rml]deepspace in "[ DIY] mijn nieuwe 2.5 weg zuilen (pix!)"[/rml]
Idd, ik ben bezig met mijn eerste, echte speakers. Na enige aansporing en wat onderzoek ben ik dan echt begonnen, mede dankzij dit draadje. Ik was opzoek naar nieuwe speakers voor mijn home cinema set, maar ook voor goede muziek speakers. Ik wilde dus beginnen met twee fronts, en later de rest erbij kopen. Maar toen ik hier en daar zag dat je ook heel goed zelf speakers kunt maken, heb ik besloten om het ook maar eens te gaan proberen. Jullie hebben me gelukkig een heel eind opweg geholopen! Mijn keuze voor de chassis is gevallen op Visaton, omdat ze toch goede kwaliteit voor een redelijke prijs bieden, en omdat ze een goede website hebben, en een forum waar je alle hulp kunt vinden die je maar nodig hebt.
Nouja, zo gezegt, zo gedaan.... eh... nee dus
Na enkele designaanzetten is dit dan het het ontwerp geworden:

[1000x210x370 (HxBxD), 2x 27 liter basreflex]
De bovenkant is iets schuin gezet, en onder is er ruimte open voor het filter, zodat ik er ten alle tijde bij kan om eventuele aanpassingen door te voeren. De Bassreflex poorten zijn naar achter gericht.
Grote dank gaat uit aan "Blaubart" op het Visaton forum, die mij er veel geholpen heeft met het optimaliseren van het ontwerp en met het ontwerp van het O zo belangrijke filter:

En de bijbehorende gesimuleerde grafiek:

En nu de bouw van het geheel... Vorige week had ik vakantie, dus toen ben ik begonnen

[De AL 170 en de G 25 FFL op mijn bankstel :P]

[De vergulde speakerterminals

[Het eindresultaat.... eh... foutje... Draadloos speakertje.. beetje muziek bij het werken hoort er bij

[Speaker in aanbouw... en ja... dat oranje ding is een boodtrommel (ik gok ergens uit de jaren '80

[Een speaker al redelijk af]

[En nog een keer...]

[En nog een keer...... van achteren]

[En nog een keer...... van de zijkant]

[En hier dan de tweelingbroer, bijna klaar]
Thats all for now folks... Meer later dus... Er moet nog een heleboel gebeuren:
- 2e speaker afmaken en afwerken
- filters in elkaar zetten, helaas kan dat nog twee weken duuren, componeten doen een beetje moeilijk.
- mooi aferken en natuurlijk verven. Ik zit op het moment te denken aan hoogglanslak in de kleur bordeaux rood. Maar iets met metallic lak spreekt me ook wel aan... ik ben er nog niet helemaal uit.. maar ik heb nog tijd

Nouja... I'll keep you posted zal ik maar zeggen...
13-01-2004 - UPDATE:
kijk ff hier voor de (bijna) final pics: [rml]deepspace in "[ DIY] mijn nieuwe 2.5 weg zuilen (pix!)"[/rml]
08-05-2004 - UPDATE:
Metingen en een aangepast filter: [rml]deepspace in "[ DIY] mijn nieuwe 2.5 weg zuilen (pix!)"[/rml]
[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 08-05-2004 13:38 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?