[DIY] mijn nieuwe 2.5 weg zuilen (pix!)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 17:37

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, ik kom net onder de douche vandaan. Tjonge, wat is dat een stoffige boel... eh... speakers maken bedoel ik ;)

Idd, ik ben bezig met mijn eerste, echte speakers. Na enige aansporing en wat onderzoek ben ik dan echt begonnen, mede dankzij dit draadje. Ik was opzoek naar nieuwe speakers voor mijn home cinema set, maar ook voor goede muziek speakers. Ik wilde dus beginnen met twee fronts, en later de rest erbij kopen. Maar toen ik hier en daar zag dat je ook heel goed zelf speakers kunt maken, heb ik besloten om het ook maar eens te gaan proberen. Jullie hebben me gelukkig een heel eind opweg geholopen! Mijn keuze voor de chassis is gevallen op Visaton, omdat ze toch goede kwaliteit voor een redelijke prijs bieden, en omdat ze een goede website hebben, en een forum waar je alle hulp kunt vinden die je maar nodig hebt.

Nouja, zo gezegt, zo gedaan.... eh... nee dus :+ . Er was enorm veel keuze. Er zijn natuurlijk een groot aantal kant en klaar boupakketten, zowel van Visaton, als ook van de concurentie. Echter vond ik er voor mij niet echt wat tussen zitten. Ik zocht een slanke zuil, die ook redelijk wat vermogen kon verdragen. Bij Visaton kom je dan al snel op de VOX serie uit, echter vind ik het idee van een zij-bass niet echt zo geweldig, en ik heb ook gehoort dat je er het liefst een grote ruimte voor nodig hebt. Dus de bas moet aan de voorkant. Als je dan verder gaat kijken kom je bij de VIB serie uit. De VIB 170 Al is erg leuk, alleen mis ik toch watt menbraanoppervlak... Dus wat heb ik gedaan: ik heb de VIB 170 AL gepakt, en heb er een tweede AL 170 bij gezet, en zo ontstaat een 2.5-weg systeem, met boven de tweeter, in het midden de bass/mid woofer, en onder de bass woofer.

Na enkele designaanzetten is dit dan het het ontwerp geworden:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/vib170dual_v3.png
[1000x210x370 (HxBxD), 2x 27 liter basreflex]

De bovenkant is iets schuin gezet, en onder is er ruimte open voor het filter, zodat ik er ten alle tijde bij kan om eventuele aanpassingen door te voeren. De Bassreflex poorten zijn naar achter gericht.

Grote dank gaat uit aan "Blaubart" op het Visaton forum, die mij er veel geholpen heeft met het optimaliseren van het ontwerp en met het ontwerp van het O zo belangrijke filter:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/filter.gif
En de bijbehorende gesimuleerde grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/gfx.gif

En nu de bouw van het geheel... Vorige week had ik vakantie, dus toen ben ik begonnen :D. Eerst heb ik een speaker in elkaar gezet, en nu ben ik bezig met de volgende. De pics spreken voor zich denk ik...
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img07.jpg
[De AL 170 en de G 25 FFL op mijn bankstel :P]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img06.jpg
[De vergulde speakerterminals B) ]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img09.jpg
[Het eindresultaat.... eh... foutje... Draadloos speakertje.. beetje muziek bij het werken hoort er bij :+ ]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img10.jpg
[Speaker in aanbouw... en ja... dat oranje ding is een boodtrommel (ik gok ergens uit de jaren '80 8)7 ) ]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img05.jpg
[Een speaker al redelijk af]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img04.jpg
[En nog een keer...]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img01.jpg
[En nog een keer...... van achteren]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img03.jpg
[En nog een keer...... van de zijkant]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img08.jpg
[En hier dan de tweelingbroer, bijna klaar]

Thats all for now folks... Meer later dus... Er moet nog een heleboel gebeuren:
- 2e speaker afmaken en afwerken
- filters in elkaar zetten, helaas kan dat nog twee weken duuren, componeten doen een beetje moeilijk.
- mooi aferken en natuurlijk verven. Ik zit op het moment te denken aan hoogglanslak in de kleur bordeaux rood. Maar iets met metallic lak spreekt me ook wel aan... ik ben er nog niet helemaal uit.. maar ik heb nog tijd :O

Nouja... I'll keep you posted zal ik maar zeggen...

13-01-2004 - UPDATE:
kijk ff hier voor de (bijna) final pics: [rml]deepspace in "[ DIY] mijn nieuwe 2.5 weg zuilen (pix!)"[/rml]

08-05-2004 - UPDATE:
Metingen en een aangepast filter: [rml]deepspace in "[ DIY] mijn nieuwe 2.5 weg zuilen (pix!)"[/rml]

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 08-05-2004 13:38 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 16:02

megaleo

Special member

Ziet er tot nu toe goed uit vind ik.
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Hoeveel Watt hebben ze dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben ook altijd fan van mooie slanke zuiltjes :). Ik zou alleen de achterkant recht gehouden hebben, dat ziet er IMO nog wat mooier uit.

megaleo: Speakers "hebben" geen watt's :{

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Sorry voor dit totale offtopic geblaat: Die broodtrommel hebben wij ook gehad en nu hebben we em in t bruin! :x

Voor de rest... erg mooi gedaan die speakers. Jammer dat we het geluid niet over internet kunnen horen ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Idd, speakers hebben geen watt's, maar ik gok dat het uiteindelijk zeker met 90 Watt belastbaar moet zijn, en ik denk nog wel ietsje meer. Maar het belangrijkste is dat het geluid mooi en dynamisch is! De achterkant heb ik expres zo gelaten, omdat ik het juiste mooier eruit vond zien :P

@dreeke: Aha. geluid... Dat heb ik dus nog niet! Zonder filter heeft het weinig nut om te luisteren omdat de aluminium woofers resonaties hebben die heel irritant gaan storen. Dus ik moet zelf ook nog 2 weekjes wachten :(

[ Voor 29% gewijzigd door voodooless op 28-10-2003 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Laatst online: 02-06 16:02

megaleo

Special member

JvS schreef op 28 October 2003 @ 01:03:
Ik ben ook altijd fan van mooie slanke zuiltjes :). Ik zou alleen de achterkant recht gehouden hebben, dat ziet er IMO nog wat mooier uit.

megaleo: Speakers "hebben" geen watt's :{
Ja dat bedoel ik ook niet :*) . Vermogen of wat dan ook. Gewoon benieuwd wat de specs dan zijn. En of ze flink kunnen knallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Liever mooi geluid dan hard geluid .... ben wel benieuwd hoe goed zelfbouw speakers kunnen klinken :)

Aan wat voor versterker ga je ze aansluiten?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Marantz SR5200, dat moet toch lekker gaan d8 ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62616

Ja respect hoor. Mooi model. Knap zaag en lijm werk. Met de kleur gaat het vast wel goed komen.

Nog een tip/vraag: waarschijnlijk had je daar al aan gedacht, maar is er een mogelijkheid om spikes onder de speakers te plaatsen? Zo nee, dan is dit het ideale moment om dat te doen.

Het enigste kleine probleem dat ik zie in je ontwerp is dat je tweeters ietjes omhoog stralen waardoor die niet optimaal tot hun recht komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 62616 op 28-10-2003 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Het is altijd leuk om zelf speakers te bouwen, je kunt het ideaal aansluiten op je interieur, kleur/ontwerp etc. Wat ik dan belangrijk vind is een goed gebalanceerd geluid. Ik heb ff de specs. opgezocht van die woofer en dat zijn nu net de type speakers die ik niet zou gebruiken. Het gaat bij niet om de wattage maar om het aantal decibels die men ermee kan produceren. Als je in een huiskamer op 4 meter afstand zit met deze woofers, zijnde 88 decibel 1w/1m, dan ga je met name alleen maar midden en hoog horen en dat vind ik jammer, want je kan je baslevel op je versterker wel gaan ophogen maar dan krijg je al gauw vervorming bij wat serieus volume. Ook 2 speakers van dit model zal niet helpen daartegen. Specs. zie link :

http://www.pentatron.cz/k...glish/artikel/art_130.htm

Ik bouw veel speakers voor vrienden omdat ze weten dat ik voor kwaliteit ga. Met name de jaren '80 woofer modellen van bijv. JBL,Tannoy etc. staan garant voor kwaliteit en vermogen, vanaf 105 decibel 1w/1m, dan pas komt een speaker bij mij in aanmerking voor gebruik. 2de hands is nog erg veel te krijgen online en over slijtage hoef je je geen zorgen te maken, van rubbers etc. Er zijn genoeg bedrijven die tegen een redelijke prijs je speakers van nieuw rubber voorzien.

Maar het is je eerste projekt en leerzaam dus. Als je ooit aan een tweede begint zoek dan een paar goeie speakers uit met een paar goeie scheiding filters.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ja, spikes weet ik nog niet. Ik denk dat ik dat misschien later nog ga doen, ik ga eerst eens afwachten hoe het zo gaat klinken. Spikes kunnen altijd nog denk altijd maar. Opzich is de ruimte voor het filter ook al een redelijke ontkoppelingvan de kast met de vloer, dus misschien is het niet eens nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@ Parabellum: Dat is nu precies wat ik bedoelde met de interferenties van het aluminium, Die zorgen voor een spikt op het einde van de frequentiekarakterestiek. Vandaar ook dat het filter deze spike eruit haalt, zodat het verloop weer moor vlak is. Maar je dus daar geen zorgen ober! Ik denk trouwens niet dat je met twee 17 cm woofers 105 dB's kunt toveren. Al die jaren '80 modellen zijn vaak enerom groot, en dat is nu precies wat ik niet zoek.

De AL 170's zijn trouwens wel high-end speakers, Visaton's top-line, dus ik weet eigenlijk niet wat je wil zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62616

deepspace schreef op 28 oktober 2003 @ 01:50:
Ja, spikes weet ik nog niet. Ik denk dat ik dat misschien later nog ga doen, ik ga eerst eens afwachten hoe het zo gaat klinken.
Je kunt het ook voor de looks doen natuurlijk. Aan je ontwerp kun je zien dat je dat erg belangrijk vind (vind ik ook erg belangrijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Het ging me met name om die 88 db en ja, je heb ook kleinere speakers die meer db produren dan alleen maar 30cm woofers. Verder als ik kijk naar je kast heb je 2 geluidskamers gemaakt terwijl het refference ontwerp al op 1 speaker de hele kast nodig heb. Het lijkt me dat je dat moet veranderen omdat je woofers anders een verkeerd geluidsbeeld gaan produceren, zie link :

http://www.pentatron.cz/k...ish/artikel/art_586_2.htm

En ik zou de gebruikte speakers nou niet echt high end willen noemen, maar goed, kennis/smaak verschilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
2 geluidskamers is oke hoor. Er is per woofer wel wat minder volume, maar het is nog meer dan voldoende. Ik denk niet dat het geluidsbeeld daardoor verkeerd gaat worden.

Ik wilde toch juist NIET het referentieontwerp aanhouden. Mijn ontwerp is alleen maar heel ver wel gebaseerd op de VIB 170 AL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:19
Anoniem: 50893 schreef op 28 oktober 2003 @ 01:49:
Als je in een huiskamer op 4 meter afstand zit met deze woofers, zijnde 88 decibel 1w/1m, dan ga je met name alleen maar midden en hoog horen en dat vind ik jammer, want je kan je baslevel op je versterker wel gaan ophogen maar dan krijg je al gauw vervorming bij wat serieus volume. Ook 2 speakers van dit model zal niet helpen daartegen.
Daar ben ik het helemaal niet met je eens. Punt is dat een woofer met een hoger rendement meer geluidsdruk kan maken bij hetzelfde vermogen, maar daar blijft het ook bij. Het frequentieverloop staat volledig los van het rendement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik zie maar bar weinig bracing. Ga je daar nog werk van maken of blijft het een holle klapperruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Goed resultaat.

Die versteviging zit wel goed er loopt over de gehele lengte een tussenschot. Als je de ruimte een beetje dempt met wat wol (de poort vrij laten) dan zal het wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Weining bracing? Meer dan vodoende lijkt me. Ten eerste heb middenschot, dat redelijk dwars loop. Verder zitten er nog in iedere kamer een shot van 10 cm waar ook de bassreflex poort doorheen loopt, meer dan 20 cm vrije ruimte is er dus nergens. "Wol" zit er al in zoals je kunt zien, is spul van het werk van mijn vader. Ik heb nu alleen de wanden bekleedt, maar ik vraag of er nog meer "wol" in moe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Laatst online: 13:45

JWO

ziet er goed uit, ik krijg morgen mijn visaton units ook binnen, kan ik ook lekker gaan bouwen :)

maar hoe dik is het MDF dat je hebt gebruikt ?

[ Voor 21% gewijzigd door JWO op 28-10-2003 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik wilde eigenlijk 22 mm MDF gebruiken, maar dat hadden ze niet helaas meer . Dus ik ben nu maar voor 19 mm gegaan. Is op zich wel voldoende denk ik. Gewicht per speaker is denk ik al zo'n 15 kg, alleen al aan hout en schroeven ;). Als ik op de kast klop klinkt het niet hol, dus dat is wel oke zo. Het grove zaagwerk ik heb ik in de winkel laten doen, de rest van het zaagwerk heb ik in de workshop van mijn oom gedaan. In elkaar zetten doe ik gewoon thuis.

Ow, trouwens... dit was ik nog vergeten, ik heb ook nog wat 3D modellentjes gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/vib170dual_1.jpgAfbeeldingslocatie: http://fww.nu/vib170dual_2.jpg

Nog ff een vraagje tussendoor: kan ik de kabels het beste aan het chassis solderen, of met klemmetjes vastmaken. In de winkel zeiden ze dat solderen beter was, maar ik heb ook hier en daar gelezen dat klemmetjes beter zouden zijn, vooral vanwegen de weerstand die het tin gegereerd... Maarja, het filter moet je wel solderen, dus ik vind het een beetje en vaag verhaal.

[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 28-10-2003 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op 28 October 2003 @ 10:15:
Ik wilde eigenlijk 22 mm MDF gebruiken, maar dat hadden ze niet helaas meer . Dus ik ben nu maar voor 19 mm gegaan. Is op zich wel voldoende denk ik. Gewicht per speaker is denk ik al zo'n 15 kg, alleen al aan hout en schroeven ;). Als ik op de kast klop klinkt het niet hol, dus dat is wel oke zo. Het grove zaagwerk ik heb ik in de winkel laten doen, de rest van het zaagwerk heb ik in de workshop van mijn oom gedaan. In elkaar zetten doe ik gewoon thuis.

Ow, trouwens... dit was ik nog vergeten, ik heb ook nog wat 3D modellentjes gemaakt:
[afbeelding][afbeelding]

Nog ff een vraagje tussendoor: kan ik de kabels het beste aan het chassis solderen, of met klemmetjes vastmaken. In de winkel zeiden ze dat solderen beter was, maar ik heb ook hier en daar gelezen dat klemmetjes beter zouden zijn, vooral vanwegen de weerstand die het tin gegereerd... Maarja, het filter moet je wel solderen, dus ik vind het een beetje en vaag verhaal.
Klemmetjes hebben meer weerstand dan een goede soldeerverbinding. Dat komt doordat zo'n plugje ook niet altijd een goede mechanische verbinding maakt. Als je goed kan solderen, dan is solderen een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Je kunt zilversoldeer gebruiken, dat heeft door het zilver dat er in zit een lagere weerstand. Dat is als je je er daadwerkelijk zorgen over maakt want de weerstand in de verbindingen is verwaarloosbaar ten opzichte van de weerstand van je spoelen bijvoorbeeld. Als je superspoelen neemt met bijzonder lage weerstand dan kan het wel verstandig zijn met zilversoldeer te werken.
Het is belangrijker om bijvoorbeeld alles in het filter wat in serie staat met je basluidsprekers te voorzien van voldoende dik koperdraad. Je moet dan minimaal de draaddikte van de spoelen aanhouden. 1,5mm^2 voldoet meestal wel (schakeldraad voor 220V?)

Op de kosten van de totale luidspreker maakt het trouwens niet veel uit. Bij S&C kost zilversoldeer 11€ en ergens anders kun je het vast nog wel goedkoper krijgen.

Parabellum:
105db met een 17 cm unit, een lage vas, lage fs, lage Qms en een xmax zoals deze visatons?
Kun je me vertellen welke units dat zijn, want dat is misschien leuk voor een volgend luidsprekerprojectje. Klinkt ideaal!

De Visaton al170 heeft welliswaar maar 88db(1W/1m) maar doordat er twee worden gebruikt mag je verwachten dat de luidspreker in de buurt gaat komen van de 90db(1w/1m) na aftrek van filterverliezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Precies indoubt, kijk ook ff naar de freq-karrak, dan zie je dat het idd rond de 90 dB zal zijn. En om het Prabellum makkelijker te maken, die 105 dB mag ook met twee 17 cm units :P (wel de zelfde prijskasse aanhouden!)

De spoelen die ik besteld heb, die zijn wel goed zo. De gast die mijn gehoplen heeft met het filter kon mij precies vertellen hoeveel ohms die dingen moesten hebben om het juiste resultaat te verkrijgen, en vandaaruit ben ik dan op de draaddiktes van de spoelen gekomen. Als het nu eens niet voldoende zou zijn, kan ik ze altijd nog makkelijk vervangen.

Achja... zilversoldeer, dat zou idd kunnen, maar ik zorg gewoon dat het contact tussen pootje en draad al heel strak is, zodat er maar weinig tin nodig is. Stroom pakt toch de weg van de geringste weerstand, dus dan komt dat wel goed!

Maar hoe zit het met het dempingsmateriaal, meer, of is het voldoende zo?

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 28-10-2003 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het ziet er zo wel aardig uit qua demping. Bij basreflex kan je ook dat noppenschuim gebruiken. Zelf hou ik altijd een kantje ongedempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 12:30

AcouSE

Swedish Chef

Hmm, dat kleurtje lijkt veel op de lak die Raymond (AKA Lampje) op z'n TL-speakers heeft gespoten:
Afbeeldingslocatie: http://www.raymondaudio.nl/images/project10/18.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.raymondaudio.nl/images/project10/7.jpg
http://www.raymondaudio.nl/projects/project10/project10.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95889

Anoniem: 62616 schreef op 28 oktober 2003 @ 01:47:

Het enigste kleine probleem dat ik zie in je ontwerp is dat je tweeters ietjes omhoog stralen waardoor die niet optimaal tot hun recht komen.
Dat hoeft absoluut niet, je had vroeger (eind jaren 70) top of the line speakers, waar de tweeter en middetoner in een losse unit boven op de speaker zat. ik heb ze thuis nog staan. En zo kon je het geluid daarvan beetje omhaag of omlaag e.d. stralen, wat zeer goed tot zn recht kwam, helaas zie je dat design niet meer.

Maar iig een mooi design, en zo te zien alles mooi berekend. maak nog maareens foto;s als ze eenmaal helemaal klaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

niet helemaal hetzelfde, maar kijk bijvoorbeeld eens naar de tannoy eyris serie... Is volgens mij ook redelijk aparte tweeter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

waarschijnlijk heeft hij het boven stuk zo gemaakt om de woofer en de tweeter in het zelfde acoustische vlak te krijgen, zodat er minder interferentie optreed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@JWO: dat is de theorie idd, of dat in de praktijk echt zo zal uitkomen moet nog blijken, maar ik vond het ontwerp met de schuine kant ook wel erg cool zo :P . Ik ga straks weer lekker verder, vanavond weer nieuwe pics, dan hoop ik beide speakers dicht te hebben. Ik zal er ook ff de units in draaien, en misschien toch even stiekem gaan luisteren ;) (ik verwachter or op dit moment noch niet al te veel van zonder filter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

zien er nu al mooi uit, nu nog mooie strakke lak, en dan zullenz e er zeker mooi uitzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Deepspace, ook al zijn de filters wel klaar, de eerste paar uur klinken nieuwe luidsprekers vaak als bagger. Na een paar uur is de eerste break in gebeurt. Ik heb dit vaak gehoord omdat bij mij meestal een luidspreker eerder klaar is en al een paar dagen in gebruik is. Dus niet gelijk teleurgesteld zijn als het niet meteen lekker klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
A, thanks voor de tip. Dat wist ik wel, maar heb er idd niet meer aan gedacht. Ik denk dat ik ze even voor het inbouwen een paar dagen alvast laat inspelen ofzo, dan heb ik daar niet zo veel last van. Ik heb zelf al gehoort van speakers die je bijna een maand lang moest inspelen! Zoals beloofd straks weer nieuwe pics... Ik ga nu weer verder met zagen, lijmen, schroeven, schuren plamuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Nou. een maand is wel extreem, voor de laatste nuance misschien, maar als ze na een aantal uurtjes niet heel behoorlijk beginnen te klinken is er iets mis. Ik weet dat er mensen zijn die een grote verbetering horen na 400 uur bij bepaalde condensatoren maar, indien het al zo is, dat dit voor 99,x % van de gevallen niet geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Anoniem: 50893 schreef op 28 October 2003 @ 01:49:
Het is altijd leuk om zelf speakers te bouwen, je kunt het ideaal aansluiten op je interieur, kleur/ontwerp etc. Wat ik dan belangrijk vind is een goed gebalanceerd geluid. Ik heb ff de specs. opgezocht van die woofer en dat zijn nu net de type speakers die ik niet zou gebruiken. Het gaat bij niet om de wattage maar om het aantal decibels die men ermee kan produceren. Als je in een huiskamer op 4 meter afstand zit met deze woofers, zijnde 88 decibel 1w/1m, dan ga je met name alleen maar midden en hoog horen en dat vind ik jammer, want je kan je baslevel op je versterker wel gaan ophogen maar dan krijg je al gauw vervorming bij wat serieus volume. Ook 2 speakers van dit model zal niet helpen daartegen. Specs. zie link :

http://www.pentatron.cz/k...glish/artikel/art_130.htm

Ik bouw veel speakers voor vrienden omdat ze weten dat ik voor kwaliteit ga. Met name de jaren '80 woofer modellen van bijv. JBL,Tannoy etc. staan garant voor kwaliteit en vermogen, vanaf 105 decibel 1w/1m, dan pas komt een speaker bij mij in aanmerking voor gebruik. 2de hands is nog erg veel te krijgen online en over slijtage hoef je je geen zorgen te maken, van rubbers etc. Er zijn genoeg bedrijven die tegen een redelijke prijs je speakers van nieuw rubber voorzien.

Maar het is je eerste projekt en leerzaam dus. Als je ooit aan een tweede begint zoek dan een paar goeie speakers uit met een paar goeie scheiding filters.

Niet iedereen heeft ruimte voor full size hoornkasten, anders ga je die 105dB echt niet halen hoor, je kunt wel zeggen dat je geen 30cm driver nodig hebt maar je maakt me niet wijs dat die 105dB direct stralend is en óók voor de lagere regionen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Anoniem: 50893 schreef op 28 October 2003 @ 01:49:
Fijn dat je voor kwaliteit gaat, 105db/1w/1m, dat moet inderdaad wel een kwalitatief goede driver zijn. Weinig kans dat je het over een goede hifi-driver hebt.

Daarnaast begrijp ik ook niet echt waarom je teruggrijpt naar modellen uit de jaren 80, misschien klinken ze voor jou erg fijn. Maar kijk eens rond wat er nu gemaakt wordt. Nieuwe technieken hebben hun sporen wel gehaald. Ik denk dan aan nieuwe conus materialen als magnesium of het Hexacone principe. Dit zijn superstijve en toch lichte membramen. Mooie gecontroleerde bassen gegarandeerd. ;)
Je gaat wel vrij ver vind ik, de AL serie zijn echt wel goede drivers. Luister eens naar een Vox model, prachtige speaker waarvan het mid verzorgt wordt door de AL serie.

Mag ik ook weten wat je voor commentaar hebt op het filter? Ik heb het niet nagelopen maar het ziet er in mijn ogen erg goed uit, de bekende netwerken, erg compleet. :)

Je gesimuleerde grafiek is ook erg netjes, als dat een goede indicatie is dan zit je gebakken. :)
dreeke schreef op 28 oktober 2003 @ 01:16:
Liever mooi geluid dan hard geluid .... ben wel benieuwd hoe goed zelfbouw speakers kunnen klinken :)

Aan wat voor versterker ga je ze aansluiten?
_heel_ erg goed. Ga eens luisteren bij Speakerenco oid. Scanspeak Ultimo bijvoorbeeld... :9

offtopic:
m.m, je ondertitel verneukt de layout nogal, kun je hem niet wat inkorten door de www oid weg te halen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 28-10-2003 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94631

<offtopic>

De broodtrommel is van Brabantia als ik me niet vergis en stamt niet uit de jaren 80, maar uit de jaren '70 zelfs. Ik vermoed ergens aan het begin van de tweede helft, hooguit '76.
Mijn ouders kochten in die tijd een zomerhuisje met inboedel, en die felle kleuren waren toen helemaal in. Eén slaapkamer had een knalpaarse wand, en zo waren er ook paarse eierdopjes, knaloranje slabakken en ook neongroen spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Idd Der Vati, '76 kon wel eens kloppen, mijn ouders hebben dat ding voor hun bruiloft gekregen en dat was idd ron '76. Al die kleuren en motieven komen trouwens nu weer in de mode :D

Over het filter kan ik niet al te veel zeggen... Ik heb het immers niet zelf ontworpen. Die gast heeft het zolang getweaked totdat het goed was. In feite zijn er 3 filters: hoog, bass, en mid-bass. Het mid-bass filter heeft nog een extra filtertje om de interferenties van de AL 170 weg te werken. De bass unit heeft dat ook, echter is het daar optioneel, omdat de interferenties toch al weggefilterd zijn door het laagdoorlaat. Ik ga nu de units een keer als test erin zetten en even luisteren hoe het klinkt (zonder filter dus). Straks komen nog wat pics :)

Nog ff over de Vox-en... daar had ik al wat over gezegt, dat was voor mij geen optie..

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 28-10-2003 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk je wel uit dat je je tweeter niet gebruikt. Deze kunnen heel erg slecht tegen ongefilterde signalen.

Je woofers hebben er geen problemen mee, ze klinken alleen heel erg brak zonder filter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

ff een bipolaire condensator er voor voldoet natuurlijk wel voor het inspelen..
het gaat er om dat de tweeter geen mid-laag binnen krijgt

[ Voor 35% gewijzigd door JWO op 28-10-2003 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
ahzo, oke, helaas heb ik geen condensator liggen... als ik hem niet al te hard zet moet dat toch wel goed gaan of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

persoonlijk zou ik het niet wagen, heb je niet een ouwe hifi box, waar je ff een condensator uit kan plukken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
hmm... ik heb misschien nog wel op zolder het een of ander liggen... wat voor waarde raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

als tweeter 8ohm is, maximaal 8uF ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien als je een goede bipolaire elco kan vinden zou ik het doen. Anders gewoon wat geduld hebben.

Je vergeeft het jezelf nooit als je ze sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
3 jaar garantie :D.... maar nee... ik sluit alleen even de woofers aan, de rest laat ik lekker bungelen!

Ah, kijk aan. Wat een lastig werkje, 3 dikke koperkabels aan elkaar te friemelen. Maar geluid heb ik :D. Klinkt al erg goed moet ik zeggen. Je hoort idd de interferentie van het aluminium, het is een beetje schel. Met vermogen zie ik ook geen problemen, ik heb hem best redelijk opengedraait, en nog de woofers gaan nog lekker gecontroleerd door met wiebbelen ;). Ik mis wel de diepe bas die de subwoofer geeft, maar dat komt denk ik ook deels doordat de versterker dat deels al naar de subwoofer stuurd. Met source-direct klinkt het al stukken beter. Het filter zal ook wel van de schelheid wegnemen en dan heb ik er natuurlijk de tweeter bij

Ik zal nog ff wat pics maken...

[ Voor 77% gewijzigd door voodooless op 28-10-2003 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Als afgesproken weer wat pics:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img14.jpg
[Voldoende bracing, d8 ik zo, en ja, de basreflexpijpjes zijn even lang...]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img13.jpg
[Beiden bijna klaar. De laatste heb ik al bijna helemaal geschuurd, morgen kan ik dan plamuren en daarna kan ik beginnen met verven]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img12.jpg
[Een speakers met alleen de twee woofers aangesloten, zodat ze kunnen inspelen]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img11.jpg
[Nog een wat ruimer zicht, met een heleboel puinhoop :D ]

Ik heb het ding ook even op de weegschaal gezet: 21 kilotjes, niet slecht d8 ik zo :D

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 28-10-2003 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, sorry voor mijn gezanik, maar ik vind het bracing van niets. Doe je zo je best voor een eigengebouwde speaker, laat je het op dit punt gewoon liggen. Kijk voor de grap eens naar de Andromedia bij www.speakerbuilding.com , of vind je dat Tony het daar te bont heeft gemaakt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ah, die ken ik idd. Leuke is dat ik op een ander forum ook een gast zag die dat zo gedaan had, bij een Visaton VOX. Hij had er achter af spijt van, omdat hij zijn diepe bass kwijt was, en verder merkte hij ook niet echt veel verschil. Het schuine schot zorgt bij mij voor behoortlijke starheid van de constructie. Ook als ik op de zijkanten klop hoor ik een mooi dof geluid.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 28-10-2003 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Ik dnk niet dat het zo erg slecht gaat klinken hoewel meer bracing neit overbodig was geweest. Wat die kankker zij over minder bas door meer bracing is echt gelul, dat heeft hij een ontwerpfout gemaakt.

Voor de rest: Goed bezig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:36

Jag

Anoniem: 50893 schreef op 28 October 2003 @ 02:17:
Het ging me met name om die 88 db en ja, je heb ook kleinere speakers die meer db produren dan alleen maar 30cm woofers. Verder als ik kijk naar je kast heb je 2 geluidskamers gemaakt terwijl het refference ontwerp al op 1 speaker de hele kast nodig heb. Het lijkt me dat je dat moet veranderen omdat je woofers anders een verkeerd geluidsbeeld gaan produceren, zie link :

http://www.pentatron.cz/k...ish/artikel/art_586_2.htm

En ik zou de gebruikte speakers nou niet echt high end willen noemen, maar goed, kennis/smaak verschilt :)
Kennis verschilt, lekker arrogant :+.
Verder, wat heeft het rendement van een driver nou in godsnaam met hoe het klinkt op vier meter te maken :P ? En 105 dB bij 1 Watt in het laag krijg je echt alleen maar met een hoorngeladen kast (zoals al opgemerkt is door mm), en dat wordt al heel snel heel fors als je dat tot 50 Hz of nog lager wilt laten doorlopen :). Een driver die gewoon frontloaded is met een bepaalde diepgang en bepaalde kastgrootte, heeft ook een bijpassend rendement. Dat is heel wetmatig. Laag gaan met een hoog rendement -> kasten van 200 Liter of meer. Zelfde rendement en een octaaf lager gaan -> 8 keer grotere kast.
Dan snap je misschien ook wel waarom 105 dB wat lastig wordt voor een normale huiskamer luidspreker als je nog enige diepgang wilt hebben.

En dan nog wat ontopic commentaar: mooi project, ook lekker snel uitgevoerd. Je hebt het jezelf niet heel makkelijk gemaakt met die schuine constructie, goed gedaan _/-\o_.
Bracing lijkt mij wel in orde eigenlijk.

Als laatste zou ik willen opmerken dat het misschien toch wel verstandig is om je speakers in je auto te gooien en naar iemand te rijden die meetapparatuur heeft. Om zeker te weten dat het filter klopt, het is lastig om alle factoren juist te simuleren. Vraag maar eens aan Lampje, die heeft veel ervaring met filters simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Misschien dat ik de speakers idd nog een keer laat nameten, maar dan doe ik dat pas nadat ik het filter gemaakt heb en het niet al te goed bevalt. Die gast die de simulatie uitgevoert heeft, heeft naar mijn weten al tamelijk veel factoren meegenomen, dus ik vertrouw eropdat dat wel goed zit.... en anders, idd gaan meten.

FF nog een vraagje tussendoor: Ik denk dat ik afscherming wil maken, zeker omdat de tweeter nogal gevoelig is, zelf dacht ik aan een constructie van 9 mm MDF (dat heb ik nog liggen) met afgeronde zijkanten , en daar dan een stof overheen. Vraag is of ik daar speciaal stof voor moet hebben, of is er ook gewoon huis-tuin-en keukenstof dat ik daarvoor kan gebruiken? Misschien is het ook wel leuk om alleen de bovenste twee units te voorzien van een afscherming, en de onderste vrij te laten, heb ik ook geen last van die knik :P

[ Voor 48% gewijzigd door voodooless op 29-10-2003 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

sorry dat ik ff je topic gebruik, maar ik heb hier nog 2 van die noppen matrassen liggen
ala:

Afbeeldingslocatie: http://www.campingrelax.be/jpg/foto-noppenmatras.jpg

zijn deze ook geschikt als dempings materiaal voor het laag-gedeelte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt speciaal "speakerdoek" wat een open structuur heeft. Dat is gewoon bij een DHZ speakershop te koop. (www.speakerenco.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JWO schreef op 29 October 2003 @ 17:47:
sorry dat ik ff je topic gebruik, maar ik heb hier nog 2 van die noppen matrassen liggen
ala:

[afbeelding]

In principe wel, echter het schuim kan natuurlijk met verschillende dichtheden gemaakt worden, dus helemaal precies hetzelfde als die officiele pritex platen zal het niet zijn.

Maar lange golflengtes demp je niet met pritex, dus daar helpt alleen dikke wanden. En natuurlijk wel wat filt op de wanden (of iets soortgelijks, tapijttegels) om de hoge tonen reflecties in te perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

wanden zijn van 22mm dik MDF, dus dit zal wel kunnen als dempingsmateriaal ?

voor mid/hoge tonen gebruik ik schapenwol..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Jongens (en misschien hier en daar ook nog een meisje ;) )... Op het Visaton forum klagen ze erover dat ik schroeven heb grebruikt, i.p.v alleen maar lijm, en ze zeggen dat na een tijdje de plamur en de lak gaan breken vanwegen het werken van het hout. Zelfs de schroeven zouden vanzelf uit het hout draaien... Klinkt opzich allemaal erg logisch, maar ik hoor jullie er hier niet over klagen. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

JWO schreef op 29 October 2003 @ 17:47:
ala:

[afbeelding]

Laag hoef je normaal gespoken niet te dempen, maar ja dat kan ik heb ook bijna mijn complete schuimen matje al op, ik moet binnenkort van dat spul gaan kopen :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ziet er netjes uit, en nu maar hopen dat het net zo mooi klinkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op 29 October 2003 @ 18:55:
Jongens (en misschien hier en daar ook nog een meisje ;) )... Op het Visaton forum klagen ze erover dat ik schroeven heb grebruikt, i.p.v alleen maar lijm, en ze zeggen dat na een tijdje de plamur en de lak gaan breken vanwegen het werken van het hout. Zelfs de schroeven zouden vanzelf uit het hout draaien... Klinkt opzich allemaal erg logisch, maar ik hoor jullie er hier niet over klagen. Iemand ervaring hiermee?
Ik zelf lijm ook altijd zonder gebruik te maken van schroeven. In prinicpe moeten die schroeven niet zo snel lostrillen. Maar de kans bestaat altijd. Als je de schroefgaten met meerdere lagen palmuur wegwerkt (niet in 1x hele gat vullen) en gebruik maakt van 2componenten plamuur dan moet het wel goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb nu 15 minuten plamuur gebruikt (zou binnen 30 minuten overschuurbaar moeten zijn, maar volgens mij kun je toch beter 24 uur wachten), en ik denk dat dat wel goed komt. Heb idd enkele lagen plamuur gebruikt. maar je ziet nu al dat de schoefgaatjes aan de zijkanten gaan scheuren. Ik heb hier nog wat andere plamuur liggen, dus ik denk dat ik die voor de laatste laag ga gebruiken. Verder koop ik wel een goed opvullende grondverf, en dan komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gebruik als grondverf dan lakplamuur. Histor heeft dit in z'n gamma en is eigenlijk een hele dikke grondverf. Voordeel hiervan is dat je het heel mooi kan opschuren waardoor het superglad wordt.

Overigens zijn oneffenheden bijna niet onzichtbaar weg te werken, helaas.

Ik gebruik als het kan ook alleen maar houtlijm, alleen bij projecten waarbij je geen lijmklemmen kunt gebruiken zijn schroeven aan te raden. Je hebt de gaten toch wel eerst voorgeboord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb nog nooit last gehad van loskomende schroeven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zeker heb ik voorgeboord! ik heb ook nog constructielijm gebruikt, zodat de gaatjes wat beter opgevult zouden worden. Goeie tip, die lakplamuur! Ik denk dat twee lagen gewoon plamuur dan wel voldoende zijn, en dan 2x lakplamuur eroverheen, flink opschuren, en dan zal dat wel goed komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Jammer dat Parabellum niet meer van zich laat horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

m.m schreef op 29 oktober 2003 @ 21:36:
Jammer dat Parabellum niet meer van zich laat horen...
goh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, nog ff een 3D pic met afscherming, het is een indicatie:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/vib170dual_3.png

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 29-10-2003 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@Play: bedoel je deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.skcm.nl/skcm/sites/site28/images/varifix_kwastplamuur.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja volgens mij wordt dit product bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, dat bedoel ik. :)

Eerst goed plamuren dus he, waarbij 2 componenten plamuur eigenlijk wel het beste is. Dit wordt namelijk veel harder als kwastplamuur en is daardoor heel goed te schuren, makkelijker om grote stukken weg te schuren dus. Daarnaast krimpt het niet omdat het uithard door een chemische reactie tussen de 2 componenten.

Maar je bent al flink bezig geweest zie ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, ff een update.

Ik heb een groot deel van de filter componenten binnen gekregen, en ik kon het bass en mid-bass gedeelte al maken. Zo gezegt zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img16.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img15.jpg

De testopstelling, de tweeter heb ik nog niet aangesloten, daar voor in de plaats komen enkele sokken ;) :
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img17.jpg

De andere speaker staat in de kelder, ik heb hem al twee keer met grondverf behandeld:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img18.jpg

Heb ik nog ff een vraagje. Ik heb even zitten testen met de Starwars - Attack of the Clones DVD. Ik heb mijn versterker flink hard gezet en het LFE kanaal naar de fronts gestuurd (heb naar een speaker aangesloten staan). Bij bepaalde scenes, met veel laag, gaan de woofers flapperen (dat is ook hoorbaar). Ligt dat misschien aan te weinig demping, of is het maximum van de speaker hier breikt? Verder klinkt het al heel erg lekker :D

Edit: De woofer gaat ook vreselijk had op en neer bij Star Wars. En als ik met WinISD eens ga kijken bij welke frequentie dat zou moeten gebeuren, dan is dat bij tegen de 20 Hz aan. Ik denk dus dat het niet zo vreemd is dat dat gebeurt... Maar als iemand nog een andere suggestie heeft, hoor ik het graag :D

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 04-11-2003 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Het is nu eenmaal inherent aan basreflex boxen dat ze onder hun grensfrequentie enorme conusuitslagen toelaten... Niks aan te doen. Je kan eventueel een steil subsonisch filter gebruiken (actief filter dan, vóór de eindtrap) met een steilheid van minstens -24dB/octaaf, en een doorgangsfrequentie die iets onder de resonantiefrequentie van je kast ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
subsonik schreef op 05 november 2003 @ 01:38:
Het is nu eenmaal inherent aan basreflex boxen dat ze onder hun grensfrequentie enorme conusuitslagen toelaten... Niks aan te doen. Je kan eventueel een steil subsonisch filter gebruiken (actief filter dan, vóór de eindtrap) met een steilheid van minstens -24dB/octaaf, en een doorgangsfrequentie die iets onder de resonantiefrequentie van je kast ligt.
Of de zooi naar de subwoofer sturen ;) Op het moment heb ik nog een passive, maar als dit project geslaagd is denk ik dat ik eens ga kijken voor een nieuwe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Woot! Des te langer die dingen nu al spelen, des te beter ze gaan klinken. Vooral het basfundament wordt steeds beter en strakker. Volgende week verwachten ze de rest van mijn filtercomponenten, en dan kan ik ze in volle glorie luisteren. Ik ben mijn satelieten nu wel echt enorm beu, die dingen resoneren als de pest!. Vanavond ga ik nog wel wat schuren en verven denk ik...

Best wel lol, Ik weet nu dat de resolnatiefrquentie van mijn kastdeur rond de 50 Hz zit (gemeten met de WinISD frequentie generator). Heb dus ff wat vilt stikkertjes tussen deur en kast geplakt, en nu is het weer goed (was namelijk erg irritant).

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 06-11-2003 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mag ik je een tip geven voor het inspelen.
Kijk eens of je ergens audio demo cd kan vinden.
Ik heb zelf een demo cd liggen voor dolby prologic. Deze cd heeft een speciale track voor het inspelen van speakers. Hij doorloopt willekeurig het audio spectrum namelijk. Wat ze aanraden met deze track te doen, is beide speaker op elkaar richten (zo dicht mogelijk bij elkaar), 1 in tegenfase aansluiten, er een dikke deken overheen gooien, en vervolgens op een zo hoog mogelijk vermogen de speakers een nacht te laten draaien.
Door de tegenfase produceren ze nauwelijks geluid en het beetje dat nog ontsnapt wordt gedempt door de deken.
De makers van de track garanderen dat je speaker dan goed is ingebrand.

Het probleem is alleen wel dat je hem echt als cd-track moet hebben (ivm frequentie bereik), anders had ik je een ftp adresje gegeven voor een mp3...
Ik zal eens kijken hoe groot de kale wave is... misschien valt die ook nog wel in een downloadbare groote....

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Cool idee... Zullen vast wel meer mensen interessant vinden! Probeer de wav anders ff lossless te comprimeren, in flac ofzo (niet met ape graag, daar kan ik nop mee)!

Is het ook niet beter om eerst een speaker een halve nacht in tegefase te laten spelen, en dan de andere... Ik kan me voorstellen dat dat namelijk verschil uit zou kunnen maken. Je moet natuurlijk ook je bassreflexpijpen ff dicht stoppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

deepspace schreef op 06 november 2003 @ 16:51:
Cool idee... Zullen vast wel meer mensen interessant vinden! Probeer de wav anders ff lossless te comprimeren, in flac ofzo (niet met ape graag, daar kan ik nop mee)!

Is het ook niet beter om eerst een speaker een halve nacht in tegefase te laten spelen, en dan de andere... Ik kan me voorstellen dat dat namelijk verschil uit zou kunnen maken. Je moet natuurlijk ook je bassreflexpijpen ff dicht stoppen ;)
Dat van je bass-pijpen is een goed detail... ff vergeten...

De tegenfase maakt niet uit. Die sample is zo opgebouwd dat de speakers beide kanten op net zo veel te verduren krijgen.

Wat die codec's betreft, zitten die misschien in CDeX? ik maak namelijk altijd alleen mp3's met de lame codec, maar dan mis je een belangrijk deel van het geluid boven de 15kHz...
Dus als je mij eventueel een linkje kan geven voor een goede lossless codec, dan zal ik zo spoedig mogelijk een rip proberen te maken voor je.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nee natuurlijk maakt dat niet uit. En je hoeft de bass reflex poorten niet dicht te stoppen, als je ze uit fase laat spelen doven ze elkaar mooi uit. Lekker dichtbij elkaar zetten, dan werkt het het best.
Ik zou trouwens gewoon er normaal naar luisteren, dan spelen ze ook wel in hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Jag schreef op 06 november 2003 @ 17:02:
Nee natuurlijk maakt dat niet uit. En je hoeft de bass reflex poorten niet dicht te stoppen, als je ze uit fase laat spelen doven ze elkaar mooi uit. Lekker dichtbij elkaar zetten, dan werkt het het best.
Ik zou trouwens gewoon er normaal naar luisteren, dan spelen ze ook wel in hoor :).
Het geluid tussen de speakers zal idd opgeheven worden, echter wat naar de andere kant gaat (in de kast), blijft. De pijpen moeten dus wel dicht (als die naar de achterkant wijzen, zoals bij mij, in ieder geval), in ieder geval als je het 's nachts doet.

Flac vind hier: http://flac.sourceforge.net/ (gratis en voor niks)

Als je niet direct naar flac kunt rippen, moet je maar eerst naar wav, en dan naar flac.

Nornaal luisteren kan idd ook wel, maar dit is wel geinig om een keer te proberen. Kan ik lekker met de speakers naar bed :O :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, er wordt wel erg veel mystiek rond inspelen de wereld in gestuurd. Wat mij betreft is het na 10 minuten al gebeurd. Moderne materialen maken een speaker wel constant vanaf fabriek af.

Maar ja, het klinkt zo lekker mysterisch, 'inspelen'. En waar niemand het fijne van weet, kan iedereen mooie weetjes vertellen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Haha, idd ja :).

En dat van die bass reflex pijpen. Geluid dat uit de achterkant van een speaker uit een bass reflex poort komt blijft echt niet aan de achterkant. Dat gaat net zo hard naar voren als dat het geluid dat uit de voorkant komt naar achteren gaat (en naar boven/onder/links/rechts). Omnidirectioneel noem je dat, vervelende eigenschap van subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 13:13

JT

VETAK y0

Nah ja, ik geloof wel een beetje in inspelen, beetje de randen van je speakers enzo losspelen. Niet dat jet van supertechkwaliteit naar uber kwaliteit gaat, maar toch, verschil maakt het wel vind ik.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zeker Jag, maar als het geluid er van voren uit zou komen, en je hebt twee speakers, in gevenfase , tegen elkaar staan, dan doven ze elkaar evengoed uit, als het er van achteren uit komt, dan zal dat helaas niet het geval zijn, en zal het geluid zich idd gaan versprijden...

Maar het inspelen kan idd toch wel langer duren. Ik heb het idee dat de speakers nu langzaam los beginnen te komen. Vaak is het zelf zo dat ze bij iedere keer dat je ze gebruikt even "warm" moeten worden (vooral de ferofluid gekoelde tweeters (die ik dus nog niet aangesloten heb)). Zeker zal het eerste gedeelte van het "inspelen" snel gaan, echter denk ik dat daarna nog steeds het een en ander aan de klank kan veranderen.

Trouwens ff nog een vraag: Dat (2/3) filter, dat ik zo in elkaar geknutseld heb, ziet dat er zo buikbaar uit, en dan bedoel ik kwa opbouw, niet kwa waarders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
deepspace schreef op 04 november 2003 @ 23:07:
Zo, ff een update.

Ik heb een groot deel van de filter componenten binnen gekregen, en ik kon het bass en mid-bass gedeelte al maken. Zo gezegt zo gedaan:

De testopstelling, de tweeter heb ik nog niet aangesloten, daar voor in de plaats komen enkele sokken ;)

Heb ik nog ff een vraagje. Ik heb even zitten testen met de Starwars - Attack of the Clones DVD. Ik heb mijn versterker flink hard gezet en het LFE kanaal naar de fronts gestuurd (heb naar een speaker aangesloten staan). Bij bepaalde scenes, met veel laag, gaan de woofers flapperen (dat is ook hoorbaar). Ligt dat misschien aan te weinig demping, of is het maximum van de speaker hier breikt? Verder klinkt het al heel erg lekker :D

Edit: De woofer gaat ook vreselijk had op en neer bij Star Wars. En als ik met WinISD eens ga kijken bij welke frequentie dat zou moeten gebeuren, dan is dat bij tegen de 20 Hz aan. Ik denk dus dat het niet zo vreemd is dat dat gebeurt... Maar als iemand nog een andere suggestie heeft, hoor ik het graag :D
Twee opmerkingen:

1) Mbt het scheidingsfilter: Als ik jou was zou ik de spoelen veel verder uit elkaar zetten. De spoelen staan nu zo dicht op elkaar, dat ze elkaar gaan beinvloeden (trafo werking). Als ik het goed zie (kan gezichtsbedrog zijn) heb je zelfs twee spoelen op elkaar gemonteerd. Dit moet je zeker vermijden.

2) Mbt het flapperen van de woofers: Ik begrijp dat je enkele sokken in de tweeter opening hebt gestopt, maar ik kan me zo voorstellen dat de sokken niet zorgen voor een luchtdichte afsluiting. Hierdoor heb je via de tweeter opening een akoustische kortsluiting tussen voor en achterzijde van de woofer. Hierdoor zal het ver uitslaan van de woofers al op een veel hogere frequentie gebeuren, dan wanneer de opening echt is afgesloten door de tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks CornelisJ! Spoelen staan zo veel mogelijk in andere richtingen zodat ze elkaar zo min mogelijk beinvloeden. Er zijn idd twee spoelen op elkaar geplakt, dat omdat ik ze parallel gezet heb. Dat is om ff een poel te benaderen die ik nog mis ;) , die gaan dus straks weg als ik alles bij elkaar heb . Maar hoever zou je zeggen dat ze dan van elkaar moeten staan dan, oneindig plaats heb ik ook niet? Verder creeer je door de grotere afstanden ook weer grote lussen, en dat is ook weer niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een centimeter of 5 afstand lijkt me een redelijke richtwaarde, meer mag natuurlijk ook. Verder kun je de koppeling tussen spoelen minimaliseren, door de spoelen "haaks" op elkaar te zetten, zie voorbeeld hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cjspeelman/LoudSpeaker/Filter_surround.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
deepspace schreef op 06 november 2003 @ 18:58:
(...) Er zijn idd twee spoelen op elkaar geplakt, dat omdat ik ze parallel gezet heb. Dat is om ff een poel te benaderen die ik nog mis ;) , die gaan dus straks weg als ik alles bij elkaar heb . (...)
Door het op elkaar kleven van die spoelen ga je ze magnetisch koppelen. Op die manier ga je de inductie sterk verhogen (als de spoelen gelijk gepoold zijn) of bijna tenietdoen (als de spoelen tegengesteld gepoold zijn). Dus het is niet omdat 2 spoelen parallel of in serie staan, dat je ze op elkaar mag kleven. (OK, het is een testopstelling, maar dan nog ;) )

Een goede richtwaarde voor de onderlinge afstand van spoelen is 2x de grootste afmeting van de spoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks subsonik! Gelukig gaat die dubbele spoel er nog uit (hoewel het wel schijnt te werken :D. Hoop ik alleen dat ik voldoende plaats heb voor alles, het is natuurlijk geen klein filter (en niet goedkoop :P ). Damm wat zijn die condensatoren groot zeg!

Trouwens wel vreemd: Gebruik je overal netjes dikke kabels, zijn die aansluitingen van die compomenten maar zo dun :? Nouja. het schijnt te werken en het is natuurlijk wel logisch dat ze niet zo'n dikke kabels gebruiken (ik wil niet weten hoe groot (en zwaar) die spoelen dan wel niet worden :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Wees blij dat je de spoel in zo'n luidspreker zelf nog niet gezien hebt... Dat zijn gewoon tientallen meters erg fijne draad. Vandaar dat het gebruik van extreem dikke kabels gewoon zinloos is... je moet in de meeste gevallen al 0.5 tot 1 ohm weerstand (bij 8ohm speakers) in je bekabeling hebben tot een getraind gehoor het verschil kan waarnemen. Dat is het equivalent van 10 tot 20m 2x0.75mm² draad...

Maar ja, dikke draad ziet er gewoon mooier uit, en het kost niet veel, dus wat mij betreft is er geen reden waarom je het niet zou gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

deepspace, wat is je email?
dan kan je ff login gegevens sturen voor de burnin track.

Ik ga geen public account daarvoor aanmaken, want de track is zeer groot (41mb voor de Flac file), en mijn upload zeer klein (128kbit).

Ik wil hem eventueel wel op een public ftp zetten, als iemand die voor mij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik wil die file anders wel ff hosten op webspace! Kga d'r dan wel een tellertje op zetten om traffiek een beetje in het oog te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

subsonik schreef op 08 november 2003 @ 10:22:
Ik wil die file anders wel ff hosten op webspace! Kga d'r dan wel een tellertje op zetten om traffiek een beetje in het oog te houden ;)
Is goed, moet je me alleen ff login gegevens sturen/mailen, dan zal ik hem vanavond uploaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
deepbass909, dus je hoeft mijn email adres niet meer....

Ben al benieuwd naar het bestand. Ik hoop volgende week het filter compleet te hebben, ik zal het dan ook wat ruimer gaan opbouwen als het past (en natuurlijk in tweevoud).

Heb gisteren met een speaker (zonder tweeter), en voor de rest met de oude zooi een film bekenen (DD), zonder subwoofer... en Woooooooooot, dat klinkt al zeer veel beter. Het gemis van de subwoofer hoor je niet echt (die van mij gaat ook maat tot 38 Hz). Dus ik ben nu echt benieuwd naar het uiteindelijke resutaat!

Volgende project wordt denk ik een kleine gesloten actieve subwoofer. Daarna een nieuwe center, en uiteindelijk nog twee of drie rears :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

deepspace schreef op 08 november 2003 @ 12:00:
deepbass909, dus je hoeft mijn email adres niet meer....

Ben al benieuwd naar het bestand. Ik hoop volgende week het filter compleet te hebben, ik zal het dan ook wat ruimer gaan opbouwen als het past (en natuurlijk in tweevoud).

Heb gisteren met een speaker (zonder tweeter), en voor de rest met de oude zooi een film bekenen (DD), zonder subwoofer... en Woooooooooot, dat klinkt al zeer veel beter. Het gemis van de subwoofer hoor je niet echt (die van mij gaat ook maat tot 38 Hz). Dus ik ben nu echt benieuwd naar het uiteindelijke resutaat!

Volgende project wordt denk ik een kleine gesloten actieve subwoofer. Daarna een nieuwe center, en uiteindelijk nog twee of drie rears :D
Misschien nog steeds wel handig als je de file snel wilt hebben, aangezien ik thuis alles klaar heb staan voor je.
Die andere server is alleen voor als andere mensen er ook gebruik van willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
De burn-in file is hier te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks subsonik en deepbass909 voor ter beschikking van de burn-in file (ik neem aan dat die ruis in het signaal moet zitten :P )! Ik ga straks verder met knutselen, vanavond dan weer nieuwe pix. Verder heb ik nog wat cools gevonden: MDF vuller van Alabastine. Het heeft de kleur van MDF, en schijnt na het lakken echt onzichtbaar te zijn. Tevens gaat het met de werking van het MDF mee, dus geen scheuren in de lak later. Helaas heb ik het nu pas gezien... Ik ga dus mijn tweede speaker hier nu mee afmaken, en dan ben ik beniewd of er het echt verschil is met de andere (die met normale plamuur gedaan is). Droogt ook in 2 uur, dus, dat is best snel....

Verder nog een vraagje over de beruchte vermogens: Hoe bereken ik nu het nominaal belastbaar vermogen van mijn nieuwe speakers? Sommigen zeggen dat dit bepaald wordt door de zwakste schaken (in mijn geval de tweeter), maar ik ben niet helemaal overtuigd van dit verhaal.... De versterker levert zijn vermogen (in het ideale geval, uitgaande van pink noise) over de gehele bandbreete gelijk. Dus ieder chassis krijgt dus ook maar een deel van het vermogen voor zijn kiezen. Dus een combo van woofer + tweeter zou veel meer vermogen kunnen verdragen, dan alleen de tweeter (zonder dat er iets kapot gaat natuurlijk). Lijkt me toch erg logisch: deel van het vermogen gaat naar de woofer, en deel gaat naar de tweeter... Dus als op de tweeter staat dat ie nominaal 80 Watt (met 12db filter op 2 kHz) kan hebben, dan houdt dat in, dat dit het vermogen is alleen de tweeter aankan. De versterker geeft echter zijn watt's ook aan de woofer, dus moet het vermogen verdeel worden, vandaar ook dat de gezamelijke belastbaarheid hoger zal zijn... toch? Maar, als dit klopt... is er dan een methode om de nominale belasting van de gehele speaker uit te rekenen? Grofweg is voldoende, ik geil niet op getallen achter de komma of 10 a 20 watt meer of minder :*) Gewoon leuk om te weten en om bij je vrienden op te scheppen :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
De versterker levert zijn vermogen (in het ideale geval, uitgaande van pink noise) over de gehele bandbreete gelijk.
Dat zou bij white noise het geval zijn ja. Pink noise is gewoon white noise die door een zgn. A-filter gestuurd wordt, waardoor elke frequentie even luid klinkt. Aangepast aan het menselijk gehoor dus.
Dus ieder chassis krijgt dus ook maar een deel van het vermogen voor zijn kiezen. Dus een combo van woofer + tweeter zou veel meer vermogen kunnen verdragen, dan alleen de tweeter (zonder dat er iets kapot gaat natuurlijk).
Bijna het volledige vermogen zit in het bas-bereik... Op die paar watts die de tweeter voor z'n rekening neemt, steekt het dus echt niet.
Dus als op de tweeter staat dat ie nominaal 80 Watt (met 12db filter op 2 kHz) kan hebben, dan houdt dat in, dat dit het vermogen is alleen de tweeter aankan. De versterker geeft echter zijn watt's ook aan de woofer, dus moet het vermogen verdeel worden, vandaar ook dat de gezamelijke belastbaarheid hoger zal zijn... toch?
Nope. Die aanduiding op de tweeter betekent dat hij met een 12dB filter op 2khz geplaatst mag worden in een speaker met een totale belastbaarheid van 80W. Dit betekent niet dat de tweeter op z'n eentje 80W kan slikken, de tweeter kan enkel het signaal boven 2khz in een muzieksignaal met vermogen van 80W slikken.

De belastbaarheid van je speaker is dus 80W, aangenomen dat je de tweeter op 2khz filtert. Als je echter muziek luistert met erg veel bas, kan je de speaker wellicht wel tot de thermische grens van de woofers belasten (aangenomen dat de conusuitslag niet te groot wordt e.d.) en is de belastbaarheid van je speaker dus 2x70W = 140W. Maar om bij vrienden op te scheppen kan je gerust zeggen dat de speaker 200W aankan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

deepspace schreef op 10 november 2003 @ 16:29:
Verder heb ik nog wat cools gevonden: MDF vuller van Alabastine. Het heeft de kleur van MDF, en schijnt na het lakken echt onzichtbaar te zijn.
Ik heb hetzelfde spul gebruikt en het krimpt dus wél... :(
Aangezien mijn speakers in de hoogglans staan zie je dat dus heel goed.

Als je dus gaat plamuren; meerdere lagen, en een paar dagen wachten totdat de krimp eruit is.

over dat vermogen enzo:
Een tweeter neemt echt niet meer op als 8-10 watt...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
subsonik schreef op 10 november 2003 @ 17:03:
[...]
Maar om bij vrienden op te scheppen kan je gerust zeggen dat de speaker 200W aankan :P
Thanks voor de uitleg! Het is dus wel de tweeter die het vermogen bepaald... Over het algemeen kan ik dus wel aannemen dat mijn speaker de hardste stand van mijn versterker wel zullen overleven (als die niet gaat klippen of andere vreemde dingen doen...) :D (ik zeg niet dat het dan nog goed zal klinken op dat geluidsniveau (wie weet...) , alleen dat ze het overleven zonder schrammen (Marantz SR-5200 BTW)).

Als ik bij mijn vrienden wil opscheppen, kan ik ook zo tellen: 140 Watt tweater (Peak Power Handling) + 2x 100 Watt (muziek belastbaarheid) woofers = 340 Watt PMPO 8) . Zegt niets, maar klinkt cool :r (vraag is alleen nog of de vrienden erin trappen ;) , ben bang van niet :Z ...)
teacher schreef op 10 november 2003 @ 17:22:
Ik heb hetzelfde spul gebruikt en het krimpt dus wél... :(
Aangezien mijn speakers in de hoogglans staan zie je dat dus heel goed.

Als je dus gaat plamuren; meerdere lagen, en een paar dagen wachten totdat de krimp eruit is.
Ik heb het spul net ff uitgeprobeerd, en het laat zich vreselijk slecht smeren (heb het over andere plamuur + grondverf heen gedaan), lijkt wel te droog ofzo.

Ik heb idd meerder lagen gedaan, en steeds enkele dagen gewacht.

Ik heb nu een redelijk goed resultaat, maar ik ben een beetje bang voor de hoogglaslak... Ik ga van de week eens kijken wat er nog allemaal voor opties zijn. Die metallic muurverf is ook wel erg bruut, misschien alu-kleur ofzo, past bij de woofers :P !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
deepspace schreef op 28 oktober 2003 @ 22:03:
Als afgesproken weer wat pics:

Ik heb het ding ook even op de weegschaal gezet: 21 kilotjes, niet slecht d8 ik zo :D
Ik vind ze er erg goed uitzien ! Ben benieuwd naar de uiteindelijke afwerking.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Pagina: 1 2 Laatste