[DIY] mijn nieuwe 2.5 weg zuilen (pix!)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, er wordt wel erg veel mystiek rond inspelen de wereld in gestuurd. Wat mij betreft is het na 10 minuten al gebeurd. Moderne materialen maken een speaker wel constant vanaf fabriek af.

Maar ja, het klinkt zo lekker mysterisch, 'inspelen'. En waar niemand het fijne van weet, kan iedereen mooie weetjes vertellen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 08:34

Jag

Haha, idd ja :).

En dat van die bass reflex pijpen. Geluid dat uit de achterkant van een speaker uit een bass reflex poort komt blijft echt niet aan de achterkant. Dat gaat net zo hard naar voren als dat het geluid dat uit de voorkant komt naar achteren gaat (en naar boven/onder/links/rechts). Omnidirectioneel noem je dat, vervelende eigenschap van subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:32

JT

VETAK y0

Nah ja, ik geloof wel een beetje in inspelen, beetje de randen van je speakers enzo losspelen. Niet dat jet van supertechkwaliteit naar uber kwaliteit gaat, maar toch, verschil maakt het wel vind ik.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 19:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zeker Jag, maar als het geluid er van voren uit zou komen, en je hebt twee speakers, in gevenfase , tegen elkaar staan, dan doven ze elkaar evengoed uit, als het er van achteren uit komt, dan zal dat helaas niet het geval zijn, en zal het geluid zich idd gaan versprijden...

Maar het inspelen kan idd toch wel langer duren. Ik heb het idee dat de speakers nu langzaam los beginnen te komen. Vaak is het zelf zo dat ze bij iedere keer dat je ze gebruikt even "warm" moeten worden (vooral de ferofluid gekoelde tweeters (die ik dus nog niet aangesloten heb)). Zeker zal het eerste gedeelte van het "inspelen" snel gaan, echter denk ik dat daarna nog steeds het een en ander aan de klank kan veranderen.

Trouwens ff nog een vraag: Dat (2/3) filter, dat ik zo in elkaar geknutseld heb, ziet dat er zo buikbaar uit, en dan bedoel ik kwa opbouw, niet kwa waarders...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
deepspace schreef op 04 november 2003 @ 23:07:
Zo, ff een update.

Ik heb een groot deel van de filter componenten binnen gekregen, en ik kon het bass en mid-bass gedeelte al maken. Zo gezegt zo gedaan:

De testopstelling, de tweeter heb ik nog niet aangesloten, daar voor in de plaats komen enkele sokken ;)

Heb ik nog ff een vraagje. Ik heb even zitten testen met de Starwars - Attack of the Clones DVD. Ik heb mijn versterker flink hard gezet en het LFE kanaal naar de fronts gestuurd (heb naar een speaker aangesloten staan). Bij bepaalde scenes, met veel laag, gaan de woofers flapperen (dat is ook hoorbaar). Ligt dat misschien aan te weinig demping, of is het maximum van de speaker hier breikt? Verder klinkt het al heel erg lekker :D

Edit: De woofer gaat ook vreselijk had op en neer bij Star Wars. En als ik met WinISD eens ga kijken bij welke frequentie dat zou moeten gebeuren, dan is dat bij tegen de 20 Hz aan. Ik denk dus dat het niet zo vreemd is dat dat gebeurt... Maar als iemand nog een andere suggestie heeft, hoor ik het graag :D
Twee opmerkingen:

1) Mbt het scheidingsfilter: Als ik jou was zou ik de spoelen veel verder uit elkaar zetten. De spoelen staan nu zo dicht op elkaar, dat ze elkaar gaan beinvloeden (trafo werking). Als ik het goed zie (kan gezichtsbedrog zijn) heb je zelfs twee spoelen op elkaar gemonteerd. Dit moet je zeker vermijden.

2) Mbt het flapperen van de woofers: Ik begrijp dat je enkele sokken in de tweeter opening hebt gestopt, maar ik kan me zo voorstellen dat de sokken niet zorgen voor een luchtdichte afsluiting. Hierdoor heb je via de tweeter opening een akoustische kortsluiting tussen voor en achterzijde van de woofer. Hierdoor zal het ver uitslaan van de woofers al op een veel hogere frequentie gebeuren, dan wanneer de opening echt is afgesloten door de tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks CornelisJ! Spoelen staan zo veel mogelijk in andere richtingen zodat ze elkaar zo min mogelijk beinvloeden. Er zijn idd twee spoelen op elkaar geplakt, dat omdat ik ze parallel gezet heb. Dat is om ff een poel te benaderen die ik nog mis ;) , die gaan dus straks weg als ik alles bij elkaar heb . Maar hoever zou je zeggen dat ze dan van elkaar moeten staan dan, oneindig plaats heb ik ook niet? Verder creeer je door de grotere afstanden ook weer grote lussen, en dat is ook weer niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een centimeter of 5 afstand lijkt me een redelijke richtwaarde, meer mag natuurlijk ook. Verder kun je de koppeling tussen spoelen minimaliseren, door de spoelen "haaks" op elkaar te zetten, zie voorbeeld hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cjspeelman/LoudSpeaker/Filter_surround.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 22:07
deepspace schreef op 06 november 2003 @ 18:58:
(...) Er zijn idd twee spoelen op elkaar geplakt, dat omdat ik ze parallel gezet heb. Dat is om ff een poel te benaderen die ik nog mis ;) , die gaan dus straks weg als ik alles bij elkaar heb . (...)
Door het op elkaar kleven van die spoelen ga je ze magnetisch koppelen. Op die manier ga je de inductie sterk verhogen (als de spoelen gelijk gepoold zijn) of bijna tenietdoen (als de spoelen tegengesteld gepoold zijn). Dus het is niet omdat 2 spoelen parallel of in serie staan, dat je ze op elkaar mag kleven. (OK, het is een testopstelling, maar dan nog ;) )

Een goede richtwaarde voor de onderlinge afstand van spoelen is 2x de grootste afmeting van de spoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks subsonik! Gelukig gaat die dubbele spoel er nog uit (hoewel het wel schijnt te werken :D. Hoop ik alleen dat ik voldoende plaats heb voor alles, het is natuurlijk geen klein filter (en niet goedkoop :P ). Damm wat zijn die condensatoren groot zeg!

Trouwens wel vreemd: Gebruik je overal netjes dikke kabels, zijn die aansluitingen van die compomenten maar zo dun :? Nouja. het schijnt te werken en het is natuurlijk wel logisch dat ze niet zo'n dikke kabels gebruiken (ik wil niet weten hoe groot (en zwaar) die spoelen dan wel niet worden :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Wees blij dat je de spoel in zo'n luidspreker zelf nog niet gezien hebt... Dat zijn gewoon tientallen meters erg fijne draad. Vandaar dat het gebruik van extreem dikke kabels gewoon zinloos is... je moet in de meeste gevallen al 0.5 tot 1 ohm weerstand (bij 8ohm speakers) in je bekabeling hebben tot een getraind gehoor het verschil kan waarnemen. Dat is het equivalent van 10 tot 20m 2x0.75mm² draad...

Maar ja, dikke draad ziet er gewoon mooier uit, en het kost niet veel, dus wat mij betreft is er geen reden waarom je het niet zou gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

deepspace, wat is je email?
dan kan je ff login gegevens sturen voor de burnin track.

Ik ga geen public account daarvoor aanmaken, want de track is zeer groot (41mb voor de Flac file), en mijn upload zeer klein (128kbit).

Ik wil hem eventueel wel op een public ftp zetten, als iemand die voor mij heeft.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik wil die file anders wel ff hosten op webspace! Kga d'r dan wel een tellertje op zetten om traffiek een beetje in het oog te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

subsonik schreef op 08 november 2003 @ 10:22:
Ik wil die file anders wel ff hosten op webspace! Kga d'r dan wel een tellertje op zetten om traffiek een beetje in het oog te houden ;)
Is goed, moet je me alleen ff login gegevens sturen/mailen, dan zal ik hem vanavond uploaden

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
deepbass909, dus je hoeft mijn email adres niet meer....

Ben al benieuwd naar het bestand. Ik hoop volgende week het filter compleet te hebben, ik zal het dan ook wat ruimer gaan opbouwen als het past (en natuurlijk in tweevoud).

Heb gisteren met een speaker (zonder tweeter), en voor de rest met de oude zooi een film bekenen (DD), zonder subwoofer... en Woooooooooot, dat klinkt al zeer veel beter. Het gemis van de subwoofer hoor je niet echt (die van mij gaat ook maat tot 38 Hz). Dus ik ben nu echt benieuwd naar het uiteindelijke resutaat!

Volgende project wordt denk ik een kleine gesloten actieve subwoofer. Daarna een nieuwe center, en uiteindelijk nog twee of drie rears :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

deepspace schreef op 08 november 2003 @ 12:00:
deepbass909, dus je hoeft mijn email adres niet meer....

Ben al benieuwd naar het bestand. Ik hoop volgende week het filter compleet te hebben, ik zal het dan ook wat ruimer gaan opbouwen als het past (en natuurlijk in tweevoud).

Heb gisteren met een speaker (zonder tweeter), en voor de rest met de oude zooi een film bekenen (DD), zonder subwoofer... en Woooooooooot, dat klinkt al zeer veel beter. Het gemis van de subwoofer hoor je niet echt (die van mij gaat ook maat tot 38 Hz). Dus ik ben nu echt benieuwd naar het uiteindelijke resutaat!

Volgende project wordt denk ik een kleine gesloten actieve subwoofer. Daarna een nieuwe center, en uiteindelijk nog twee of drie rears :D
Misschien nog steeds wel handig als je de file snel wilt hebben, aangezien ik thuis alles klaar heb staan voor je.
Die andere server is alleen voor als andere mensen er ook gebruik van willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
De burn-in file is hier te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks subsonik en deepbass909 voor ter beschikking van de burn-in file (ik neem aan dat die ruis in het signaal moet zitten :P )! Ik ga straks verder met knutselen, vanavond dan weer nieuwe pix. Verder heb ik nog wat cools gevonden: MDF vuller van Alabastine. Het heeft de kleur van MDF, en schijnt na het lakken echt onzichtbaar te zijn. Tevens gaat het met de werking van het MDF mee, dus geen scheuren in de lak later. Helaas heb ik het nu pas gezien... Ik ga dus mijn tweede speaker hier nu mee afmaken, en dan ben ik beniewd of er het echt verschil is met de andere (die met normale plamuur gedaan is). Droogt ook in 2 uur, dus, dat is best snel....

Verder nog een vraagje over de beruchte vermogens: Hoe bereken ik nu het nominaal belastbaar vermogen van mijn nieuwe speakers? Sommigen zeggen dat dit bepaald wordt door de zwakste schaken (in mijn geval de tweeter), maar ik ben niet helemaal overtuigd van dit verhaal.... De versterker levert zijn vermogen (in het ideale geval, uitgaande van pink noise) over de gehele bandbreete gelijk. Dus ieder chassis krijgt dus ook maar een deel van het vermogen voor zijn kiezen. Dus een combo van woofer + tweeter zou veel meer vermogen kunnen verdragen, dan alleen de tweeter (zonder dat er iets kapot gaat natuurlijk). Lijkt me toch erg logisch: deel van het vermogen gaat naar de woofer, en deel gaat naar de tweeter... Dus als op de tweeter staat dat ie nominaal 80 Watt (met 12db filter op 2 kHz) kan hebben, dan houdt dat in, dat dit het vermogen is alleen de tweeter aankan. De versterker geeft echter zijn watt's ook aan de woofer, dus moet het vermogen verdeel worden, vandaar ook dat de gezamelijke belastbaarheid hoger zal zijn... toch? Maar, als dit klopt... is er dan een methode om de nominale belasting van de gehele speaker uit te rekenen? Grofweg is voldoende, ik geil niet op getallen achter de komma of 10 a 20 watt meer of minder :*) Gewoon leuk om te weten en om bij je vrienden op te scheppen :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
De versterker levert zijn vermogen (in het ideale geval, uitgaande van pink noise) over de gehele bandbreete gelijk.
Dat zou bij white noise het geval zijn ja. Pink noise is gewoon white noise die door een zgn. A-filter gestuurd wordt, waardoor elke frequentie even luid klinkt. Aangepast aan het menselijk gehoor dus.
Dus ieder chassis krijgt dus ook maar een deel van het vermogen voor zijn kiezen. Dus een combo van woofer + tweeter zou veel meer vermogen kunnen verdragen, dan alleen de tweeter (zonder dat er iets kapot gaat natuurlijk).
Bijna het volledige vermogen zit in het bas-bereik... Op die paar watts die de tweeter voor z'n rekening neemt, steekt het dus echt niet.
Dus als op de tweeter staat dat ie nominaal 80 Watt (met 12db filter op 2 kHz) kan hebben, dan houdt dat in, dat dit het vermogen is alleen de tweeter aankan. De versterker geeft echter zijn watt's ook aan de woofer, dus moet het vermogen verdeel worden, vandaar ook dat de gezamelijke belastbaarheid hoger zal zijn... toch?
Nope. Die aanduiding op de tweeter betekent dat hij met een 12dB filter op 2khz geplaatst mag worden in een speaker met een totale belastbaarheid van 80W. Dit betekent niet dat de tweeter op z'n eentje 80W kan slikken, de tweeter kan enkel het signaal boven 2khz in een muzieksignaal met vermogen van 80W slikken.

De belastbaarheid van je speaker is dus 80W, aangenomen dat je de tweeter op 2khz filtert. Als je echter muziek luistert met erg veel bas, kan je de speaker wellicht wel tot de thermische grens van de woofers belasten (aangenomen dat de conusuitslag niet te groot wordt e.d.) en is de belastbaarheid van je speaker dus 2x70W = 140W. Maar om bij vrienden op te scheppen kan je gerust zeggen dat de speaker 200W aankan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

deepspace schreef op 10 november 2003 @ 16:29:
Verder heb ik nog wat cools gevonden: MDF vuller van Alabastine. Het heeft de kleur van MDF, en schijnt na het lakken echt onzichtbaar te zijn.
Ik heb hetzelfde spul gebruikt en het krimpt dus wél... :(
Aangezien mijn speakers in de hoogglans staan zie je dat dus heel goed.

Als je dus gaat plamuren; meerdere lagen, en een paar dagen wachten totdat de krimp eruit is.

over dat vermogen enzo:
Een tweeter neemt echt niet meer op als 8-10 watt...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
subsonik schreef op 10 november 2003 @ 17:03:
[...]
Maar om bij vrienden op te scheppen kan je gerust zeggen dat de speaker 200W aankan :P
Thanks voor de uitleg! Het is dus wel de tweeter die het vermogen bepaald... Over het algemeen kan ik dus wel aannemen dat mijn speaker de hardste stand van mijn versterker wel zullen overleven (als die niet gaat klippen of andere vreemde dingen doen...) :D (ik zeg niet dat het dan nog goed zal klinken op dat geluidsniveau (wie weet...) , alleen dat ze het overleven zonder schrammen (Marantz SR-5200 BTW)).

Als ik bij mijn vrienden wil opscheppen, kan ik ook zo tellen: 140 Watt tweater (Peak Power Handling) + 2x 100 Watt (muziek belastbaarheid) woofers = 340 Watt PMPO 8) . Zegt niets, maar klinkt cool :r (vraag is alleen nog of de vrienden erin trappen ;) , ben bang van niet :Z ...)
teacher schreef op 10 november 2003 @ 17:22:
Ik heb hetzelfde spul gebruikt en het krimpt dus wél... :(
Aangezien mijn speakers in de hoogglans staan zie je dat dus heel goed.

Als je dus gaat plamuren; meerdere lagen, en een paar dagen wachten totdat de krimp eruit is.
Ik heb het spul net ff uitgeprobeerd, en het laat zich vreselijk slecht smeren (heb het over andere plamuur + grondverf heen gedaan), lijkt wel te droog ofzo.

Ik heb idd meerder lagen gedaan, en steeds enkele dagen gewacht.

Ik heb nu een redelijk goed resultaat, maar ik ben een beetje bang voor de hoogglaslak... Ik ga van de week eens kijken wat er nog allemaal voor opties zijn. Die metallic muurverf is ook wel erg bruut, misschien alu-kleur ofzo, past bij de woofers :P !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
deepspace schreef op 28 oktober 2003 @ 22:03:
Als afgesproken weer wat pics:

Ik heb het ding ook even op de weegschaal gezet: 21 kilotjes, niet slecht d8 ik zo :D
Ik vind ze er erg goed uitzien ! Ben benieuwd naar de uiteindelijke afwerking.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
deepspace schreef op 10 november 2003 @ 17:52:
Als ik bij mijn vrienden wil opscheppen, kan ik ook zo tellen: 140 Watt tweater (Peak Power Handling) + 2x 100 Watt (muziek belastbaarheid) woofers = 340 Watt PMPO 8) . Zegt niets, maar klinkt cool :r (vraag is alleen nog of de vrienden erin trappen ;) , ben bang van niet :Z ...)
Nee hoor, PMPO zou nog véél meer zijn... meestal een factor 50 à 200 keer het rms vermogen, gewoon compleet willekeurig. 16000W PMPO anyone? :) (ik heb ooit eens van die kut pc speakertjes gehad met "240W PMPO" - ze hadden welgeteld 2x0.25W rms vermogen... das dus een 'marketing factor' van bijna 500 :r )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

De belastbaarheid van je speaker kun je grofweg uitdrukken in tweemaal de thermische belastbaarheid van de woofers wat bij jou dus 300w oplevert. Dit uiteraard onder voorwaarde dat je geen 300w aan sinussen erdoor stuurt want dan gaat het namelijk wel fout.

Het afgegeven vermogen van een versterker wordt gemeten / omgerekend naar een crestfactor van 3dB (=perfecte sinus). Muziek heeft een crestfactor van 6-9dB dwz slechts de helft tot een kwart van het maximum van de versterker wordt gehaald waardoor deze speakers in principe geschikt zijn voor een 300w versterker.

Wat je dan dus niet moet gaan doen is met een sinusgenerator 300w aan vermogen op die speakertjes zetten want dan begeven ze het dus wél. Ook het laten clippen (crestfactor van 0dB) van een 300w versterker is op deze speakers niet aan te bevelen :Y)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
m.m schreef op 10 november 2003 @ 19:50:
De belastbaarheid van je speaker kun je grofweg uitdrukken in tweemaal de thermische belastbaarheid van de woofers wat bij jou dus 300w oplevert. Dit uiteraard onder voorwaarde dat je geen 300w aan sinussen erdoor stuurt want dan gaat het namelijk wel fout.

Het afgegeven vermogen van een versterker wordt gemeten / omgerekend naar een crestfactor van 3dB (=perfecte sinus). Muziek heeft een crestfactor van 6-9dB dwz slechts de helft tot een kwart van het maximum van de versterker wordt gehaald waardoor deze speakers in principe geschikt zijn voor een 300w versterker.

Wat je dan dus niet moet gaan doen is met een sinusgenerator 300w aan vermogen op die speakertjes zetten want dan begeven ze het dus wél. Ook het laten clippen (crestfactor van 0dB) van een 300w versterker is op deze speakers niet aan te bevelen :Y)
Thanks, weer meer nuttige info :D. Maar die crestfactor.. idd, je moet niet een vol uitgestuurde sinug gaan sturen! Gelukkig sluit ik mijn receiver volledig digitaal aan, zodat ook via de line-in nooit een overstuurd signaal kan komen. (digitaal is dat natuurlijk mogelijk, maar die kans acht ik erg klein).

Vervelend is wel dat tegenwoordig CD's behoorlijk slecht zijn opgenomen, veel te hard, en bijna geen dynamiek. Vroeger was dat wel anders. Ik heb nog een paar oude CD's liggen die echt vele male beter klinken dan die nieuwe troep. Als het maar hard gaat lijkt het wel! Anyway, 300 watt haalt mijn versterker niet gelukkig, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken :D. Ding doet maar 6x 90 Watt continuous power output (dus impuls kan wel meer zijn natuurlijk) @ 8 Ohm, bij 0.05% THD en 105 dB Signal/Noise ratio volgens de specs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Die MDF vuller is toch niet zo slecht al het in eerste instantie leek, werkt best goed. Heb nu een speaker helmaal in de grondverf staan, de andere moet ik nog een paar keer plamuren en schuren. Ik zie nu al dat ik de schroefgaten nooit helamaal onzichtbaar krijg als ik hoogglans ga gebruiken. Ik weet dus nu dat ik voor ander verf zal gaan. Er is gelukkig genoeg te krijgen! Twee kleurig lijkt me ook wel cool eigenlijk! De Pics zijn niet erg spannend, dus die laat ik maar even weg...

IK WIL EINDELIJK DAT FILTER BIJ ELKAAR HEBBEN 8)7 |:( :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Idd, als het maar hard is. Komt door zogenaamde peak limiting. Gewoon veel compressie is al heel erg (compressie is een onmisbare tool, alleen er wordt soms wat te scheutig mee omgegaan IMO) als daar ook nog flinke peak limiting overheen gooien blijft er helemaal niets meer van over.
Bij peak limiting wordt er gekeken naar het piek niveau van het audio signaal, en wordt er met een look ahead limiter voor gezorgd dat het piek niveau nooit boven de 0 dBFS uitkomt. Als je het signaal steeds harder erop gaat zetten met piek limiting, krijg je iets dat op een geclipte wavevorm lijkt. En dat is wat zo lelijk klinkt bij veel opnames. Stom he?

Wat betreft thermische belastbaarheid en "opblazen" van speakers. Vergeet niet dat een versterker twee keer zoveel vermogen levert met een zwaar geclipte wavevorm als met een normale sinus (effectieve spanning half wortel twee van piek niveau). Dus kapot kan je bijna altijd wel krijgen. Maar ja, als je een beetje voorzichtig doet....
Ik draai bijvoorbeeld met een 250 Watt (bij 8 Ohm) amp op een midrange (en ook echt alleen die midrange) die misschien 50 Watt maximaal kan verwerken. En 150 Watt op een tweeter die waarschijnlijk iets van 20 Watt kan slikken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Jag schreef op 10 november 2003 @ 21:34:
Idd, als het maar hard is. Komt door zogenaamde peak limiting. Gewoon veel compressie is al heel erg (compressie is een onmisbare tool, alleen er wordt soms wat te scheutig mee omgegaan IMO) als daar ook nog flinke peak limiting overheen gooien blijft er helemaal niets meer van over.
Bij peak limiting wordt er gekeken naar het piek niveau van het audio signaal, en wordt er met een look ahead limiter voor gezorgd dat het piek niveau nooit boven de 0 dBFS uitkomt. Als je het signaal steeds harder erop gaat zetten met piek limiting, krijg je iets dat op een geclipte wavevorm lijkt. En dat is wat zo lelijk klinkt bij veel opnames. Stom he?

Wat betreft thermische belastbaarheid en "opblazen" van speakers. Vergeet niet dat een versterker twee keer zoveel vermogen levert met een zwaar geclipte wavevorm als met een normale sinus (effectieve spanning half wortel twee van piek niveau). Dus kapot kan je bijna altijd wel krijgen. Maar ja, als je een beetje voorzichtig doet....
Ik draai bijvoorbeeld met een 250 Watt (bij 8 Ohm) amp op een midrange (en ook echt alleen die midrange) die misschien 50 Watt maximaal kan verwerken. En 150 Watt op een tweeter die waarschijnlijk iets van 20 Watt kan slikken ofzo.
Maar die staan vast niet volledig open :P In volledig DC (de überclip) stuurt een versterker inderdaad in theorie 2x zoveel uit dan zijn maximum gemeten met een sinus (3dB -> 0dB crest)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo toch nog een picje vandaag! Ik heb even de center speaker in elkaar gefantaseerd, 26 liter bassreflex met AL 170 en G 25 FFL (wel met afscherming). Deze zou netjes met de fronts mee moeten kunnen spelen en ook kwa diepgang vergelijkbaar zijn (dus lekker op large in de receiver :9 ):

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/center.png

Helaas past deze op het moment niet:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img20.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img21.jpg
[ mijn huidige center, in de kast "gevangen" ]

Iemand tips om het ding kleiner te maken (of ander tips), zodat ie eventueel wel past (nu past ie geloof ik wel, maar het is extreem krap) ? Het hoeft niet ideaal te zijn, omdat ik ooit toch uit huis ga, en dan komen die dingen mooi in de kamer te staan (hopen dat ik dan veel plaats heb ;) ). En ja, ik weet dat ie kast geen geweldige plaats is om dat ding neer te zetten, helaas heb ik geen ander keuze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Kun je misschien wat punten geven waarop je hebt gelet bij het ontwerpen van je center? Je hebt een op z'n minst ongebruikelijke constructie voor een center uitgezocht. Daarnaast is die kast een zeer ongewentse plaats voor een luidspreker (wat je uiteraard al door had ;) )

Ik zou persoonlijk nog even wachten met de center, en voor nu gewoon je eltax blijven gebruiken. Als je perse toch een center wil kan ik je nog wel een paar tips geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nou, de center is idd ook voor later, maar ik was even bezig met brainstormen. Waar je op moet letten:

- lieftst full range
- ongeveer zelfde klank als de fronts (dus iets met AL 170 of AL 130) en stoffen tweeter.
- niet al te groot (wat ik nu heb vind ik al redelijk groot)
- afgeschermd.

Ik heb hem nu zo gemaakt, dat ie de zelfde units gebruikt als de fronts, en de woofer heeft het zelfde volume als een enkele woofer van de fronts (26 liter). Het zou dus theoretisch goed moeten passen, toch? De schuine voorkant heb ik gemaakt om het front zo smal mogelijk te houden.

De Eltax is op zich best aardig (beste van het hele oude systeem eigenlijk), alleen mist ie gewoon diepte, en dat vind ik gewoon jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

De center wordt vooral voor stemmen gebruikt, lage tonen hoeft 'ie niet weer te geven omdat die ook wel uit je fronts komen en je de richting van het laag toch niet kunt bepalen met je gehoor. Om stemmen weer te geven ben je denk ik het beste uit met meerdere wat kleinere woofertjes in een gesloten behuizing omdat een BR poort altijd middentonen lekt en daar moet je center juist erg goed in zijn. Een gesloten kast met 2 5-6" woofertjes en een soft dome tweeter er tussen kan heel goed klinken, 4x4" of 6x3" breedbanders zijn mischien ook een mogelijkheid, eventueel met een klein tweetertje voor de frequenties boven de 5000hz. Vraag Indoubt eens zou ik zeggen, die heeft een center met 4x de frs8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Dan kom je al snel op een d'Apollito speaker uit, en dat zie ik niet zo zitten. Hoewel de meeste centers zo zijn opgebouwd, is dit niet echt ideaal. Je zou dan nog een opstelling kunnen maken met 2x AL 130 onder, en in het midden daarboven de tweeter (of precies andersom ?). Het geveel zou dan ook wat vlakker kunnen, en heeft natuurlijk minder volume nodig.

Een breedbander zal niet echt lekker linken bij de rest, ik wil toch redlijke aansluiting. En wat betreft de full-range of niet... Dat is idd een diskussiepunt. Persoonlijk vind ik het toch feiner als de center ook wat bass kan weergeven. Het geeft toch een wat voller geluidsbeeld (ook al kun je de bass niet plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik moet ook een center voor mezelf ontwerpen. Ik heb eergister een center gehoord op basis van een Visaton FRS8, klonk helemaal niet verkeerd eigenlijk :). Klonk op zich heel anders dan mijn links/rechts, maar dat komt vooral door de afstraling (niet het gedetailleerde in your face geluid van mijn directionele hoorngeladen speakers) niet zozeer dat het klankmatig anders klonk. Wel miste het warmte, omdat die units beginnen af te vallen onder de 200Hz, wat ik toch te vroeg vind.
Ik zit zelf te denken aan een ontwerp op basis van een Tangband full range unit. Die zijn ook niet duur en hebben een veel hoger rendement dan de FRS8. En dan aanvullen met een woofertje om nog een octaaf eraan toe te voegen minimaal.
Alleen weet ik niet wat er gebeurd met de afstraling als je crosst op 200Hz met een woofer en een full range unit naast elkaar. Ik weet wel dat ik net zoals jij geen d'appolito horitzontaal (dus precies verkeerd om) wil doen, dat is echt zo kansloos :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

ik heb met hetzelfde "probleem" gezeten; ik wilde een kleine center die full-range speelde.
Dan praat je dus over óf een grotere d'Apollito, óf een kleine coax.

Ik ben uiteindelijk voor de grotere d'Apollito gegaan, met de w100 (en de sc10n) erin. Ik heb een beetje rondgebeld (speaker & co, remo) en die vertelden me dat met kleinere speakers de boel toch gauw zou gaan "flapperen". Het compromis was de w100, want eigenlijk had een w130 nóg beter geweest. Het plan voor mijn center is: plat, breed en diep, zodat ie netjes onder de TV geplaatst kan worden.

De center achter gaan 2 frs8 in. Maar goed, daar open ik tzt wel een nieuw topic voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

deepspace schreef op 10 november 2003 @ 16:29:
Thanks subsonik en deepbass909 voor ter beschikking van de burn-in file (ik neem aan dat die ruis in het signaal moet zitten :P )! Ik ga straks verder met knutselen, vanavond dan weer nieuwe pix.
Geen dank.

De geluidsfile is erg leuk om op een (goede) spectrum analyser te zien. Je ziet de sweeps echt door het audio spectrum lopen.
De ruis is trouwens een witte ruis, om alles even zwaar te belasten.
De track schijnt ook wonderen te doen voor een nieuwe (buizen)versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
deepbass909 schreef op 11 november 2003 @ 16:15:
[...]

De track schijnt ook wonderen te doen voor een nieuwe (buizen)versterker.
Is ie dan toch nog echt ergens goed voor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Aangezien de center een beetje lastig wordt, laat ik die denk ik maar even voor wat het is. Ik ga er wel naar kijken als ik eindelijk ooit een keer uit huis ben :9. De rears laat ik ook even voor wat ze zijn (Eltax sats). Ik heb even zitten kijken naar een nieuwe subwoofer, en kwam op het volgende: een kistje van dubbelwandig 19 mm MDF (dus 36 mm totaal) van 40x40x40 cm, met een downfiring Peerless XLS 10 en aan de zijkant een passive radiator. Dit alles aangedreven met een Hypex 80 subwoofer versterker. Het intern netto vollume is dan 30 liter (zonder demping), en de passive radiator wordt op 20 Hz afgesteld. Met de actieve bass compensatie van de amp zou die met redelijke dB's de 20 Hz moeten halen. Het hoeft niet snoeihart te gaan, dus ik denk dat de 80 Watt wel voldoende zijn voor deze combo, of niet? Het ding is echt bedoeld om mijn fonts straks aan te vullen, dus hij hoeft pas rond de 40Hz echt te gaan meedoen. Wat denken jullie, strak plan. Eerst mijn fronts afmaken natuurlijk ;)

Maar hoe zit dat nu eigenlijk met die demping. Wat doet ie met het effectieve vollume van je kast? Wordt dat nu groter, of kleiner, of ligt het aan het soort demping dat je gebruikt. Verder ben ik me er niet zeker van of ik mijn fronts wel voldoende gedempt hebt. Ik heb nu alleen alle de wanden afgeplakt met van die matten (als op de pics tezien), ongeveer 1,5 cm dik. Ik vraag me echter af of dat voldoende is? Wat hoor je precies als er te weinig demping is (of teveel)? Anyway, vandaag of morgen komt de rest van mijn filter. Ik heb vandaag vrij, dus kan ik lekker nog wat klussen.

Dan nog ff een vraagje. Mijn ouders klagen nu al dat ik de muziek te had staat (met een speaker half af ;) ), hoewel dat volgens mij natuurlijk niet het geval is :9 . Het huis heeft een houten vloer (met vloerbedekking erover), dus dat laat het geluid natuurlijk lekker goed door. Ik neem aan dat spikes dit vervelende effect verminderen? Scheelt het echt veel? Niet dat ik dadelijk onnodig geld aan die dingen uit ga geven...

Edit: nog ff een klein vraagje: weet toevallig iemand of ze bij de Gamma of andere DHZ zaak ook het MDF op 45 graden kunnen zagen?

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 12-11-2003 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Met fiberdemping komt er ongeveer 10-15% méér inhoud (je speaker "ziet" een grotere kist)...

Noppenschuim 5-10%
deepspace schreef op 12 november 2003 @ 00:59:

Edit: nog ff een klein vraagje: weet toevallig iemand of ze bij de Gamma of andere DHZ zaak ook het MDF op 45 graden kunnen zagen?
yep. Dat kunnen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Fiberdemping is te vergelijken met dat spul wat ik gebruikt heb? Het heet officieel dacron en wordt in de meubelindustrie gebruikt (http://www.dupont.com/fiberfill/about/dacron-story1.html , alweer made by DuPont... tjonge, die gasten maken ook echt alles (zelf onderdelen voor atoombommen)) Maar moet je nu dan eerst het volume van dat spul van de inhoud aftrekken, en dan weer 5 tot 10% erbij, of gewoon direct 5 tot 10% erbij?

Wel cool als ze op 45 graden kunnen, als je het netjes uitmeet, kun je dan de dubbele wanden van de subwoofer, mooi passend laten zagen met 45 graden hoeken :D, geeft denk ik een zeer strak resultaat en is lekker stevig vanwegen het grotere lijmoppervlak.

Edit: Maar die subversterker, denken jullie dat dat voldoende is?

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 12-11-2003 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-01 09:12
Ik werk bij de karwei en sta daar ook regelmatig in de zagerij en bij ons kan slechts enkel verticaal en horizontaal gezaagt worden dus ik zou toch even voor de zekerheid opbellen met de desbetreffende DHZ zaak voordat je er naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over je subversterker, ik zou persoonlijk niet te snel naar Hypex grijpen. Deze zijn over het algemeen vrij duur, zeker gekeken naar het vermogen wat ze leveren. Het filtergedeelte schijnt wel weer erg goed te zijn, feit is dat ze geloof ik 4e orde filteren, dat is wel lekker.

Maar kijk ook eens bij Conrad, zij leveren voor €149 een Parts-express module welke 300 Watt aan 4 ohm/ 190watt aan 8 ohm levert. Zeer netjes voor het geld en zeker voldoende voor een XLS 10.

Het ontwerp wat jij kiest lijkt veel op Tbusquet's ontwerp, kijk ook eens in zijn topic, hoe hij ze bijvoorbeeld verstevigd heeft. :)
deepspace schreef op 12 november 2003 @ 00:59:
Dan nog ff een vraagje. Mijn ouders klagen nu al dat ik de muziek te had staat (met een speaker half af ;) ), hoewel dat volgens mij natuurlijk niet het geval is :9 . Het huis heeft een houten vloer (met vloerbedekking erover), dus dat laat het geluid natuurlijk lekker goed door. Ik neem aan dat spikes dit vervelende effect verminderen? Scheelt het echt veel? Niet dat ik dadelijk onnodig geld aan die dingen uit ga geven...

Helaas niet heel veel aan te doen, als je toch het nodige wil proberen, neem dan een stoeptegel en zet daar je luidsprekers op met spikes. Spikes hoeven je niet veel te kosten, 8 euro voor 4 stuks, je moet hiervoor wel een gaatje boren. Verkijgbaar bij Speakerenco en Conrad (dezelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Die versterker bij Conrad kan ik niet vinden (crap website en parts-express site is plat :( ). heb je misschien een artiekel nummer ofzo? Ik vind het wel belangrijk dat ik de bass kan boosten om op 20 Hz ook nog acceptebele decibels te krijgen, kan die conrad dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Nu online

JWO

versterker staat niet meer op site van conrad, is nog wel telefonisch te bestellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Misschien een link naar info iemand?

(Site partsexpress is nog steeds grotendeels dood :( )

iets als deze misschien: http://www.partsexpress.c...3&Product_ID=118153&DID=7
(helaas geen variabele bass boost (zonder openschroeven))

[ Voor 113% gewijzigd door voodooless op 12-11-2003 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idd, geen uitgebreide boost mogelijkheden.

Artikelnummer bij Conrad is: 30 10 44-02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Update!

Helaas nog geen filter onderdelen, waarschijnlijk morgen. Nouja.. ik kan nog vooruit. Ik heb vandaag zitten plamuren, schuren, zagen en verven:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img22.jpg
[linkse speaker staat al helemaal in de grondverf, de rechtse heb ik net voor de eerste keer gedaan]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img25.jpg
[stukje MDF voor de speakerafscherming, met watervaste stift zwart gemaakt :9 ]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img24.jpg
[afscherming bespannen met speakerstof]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img23.jpg
[nog een close-up]

Ik weet alleen nog niet hoe ik deze ga bevestigen, ik denk met van die noppen ofzo. Zoals je misschien al gemerkt hebt zal de onderste woofer vrij blijven. Het gaat me vooral erom om de tweeter poetsvrouwveilig te verhullen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik heb ook van die noppen liggen, maar die zijn 10mm doorsnee!!!
En dat vind ik veel te lomp.

Ik weet dat partsexpress een soort magnetische dingetjes heeft die een stuk minder op vallen.

Ziet er wel netjes uit btw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Ik heb hier van die bevestegings klipjes liggen die erg dun zijn, zo'n 3mm doorsnee en 1cm lang. Die heb ik bij S&C vandaan, kost alleen wel wat (voor zo'n simpel ding, maar ik kan ze er niet zelf voor maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Hiep hier hoera! Eindelijk zijn de filters af! Nu eigenlijk alleen nog afwerken en verven!

Het geluid? Geweldig gewoon! Heldere hoogtes, diepe droge dieptes, lekker midden. In het begin waren ze wat dof, maar dat begint nu weg te trekken. De filters schijnen hun werk dus goed te doen. Toch wil ik me een beetje gaan verdiepen in het doen van een simpele meting. Ik heb nog wat condensatormicrofoons liggen, dus ik ga eens kijken of het daarmee gaat lukken... Nieuwe foto's komen een dezer dagen wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zoals beloofd, nog een pikky:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img26.jpg

T'is een beetje een kabelzooi, maar binnenkort ga ik het een en ander omgooien, en dan ziet het er alweer beter uit. De afschermroosters maak ik er pas op als ze echt gelakt zijn, dat gaat volgende week pas gebeuren (te druk met tentames en toetsen deze week :P ).

Ze klinken nu nog beter als ik al in de vorige post vertelde. De dofheid is nu helemaal weg, en het is lekker helder, dynamisch, diep en droog. Mijn oude subwoofer is echt vreselijk bagger vergeleken bij het laag van deze speakers. Tot de onder de 20 Hz is er nog duidelijk wat te horen bij hogere volumes. Voor films en muziek doen ze het echt super.

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 18-11-2003 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bankrupcy
  • Laatst online: 31-03 10:26
Ze zien er zo ook al fantastisch uit. Dat wit is saai, maar past goed in je interieur.

Heb je bij de bouw nog fouten gemaakt? Welke dingen had je achteraf anders gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

deepspace schreef op 18 november 2003 @ 00:22:

[afbeelding]

T'is een beetje een kabelzooi, maar binnenkort ga ik het een en ander omgooien, en dan ziet het er alweer beter uit. De afschermroosters maak ik er pas op als ze echt gelakt zijn, dat gaat volgende week pas gebeuren (te druk met tentames en toetsen deze week :P ).

Ze klinken nu nog beter als ik al in de vorige post vertelde. De dofheid is nu helemaal weg, en het is lekker helder, dynamisch, diep en droog. Mijn oude subwoofer is echt vreselijk bagger vergeleken bij het laag van deze speakers. Tot de onder de 20 Hz is er nog duidelijk wat te horen bij hogere volumes. Voor films en muziek doen ze het echt super.
ziet er goed uit! Die Visaton Alu woofers zijn idd erg goed. Erg mooie strakke bas zonder kleuring. De meeste compacte consumenten subs gebruiken gewoon de kastresonantie om de impressie van laagweergave te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28259

deepspace schreef op 18 november 2003 @ 00:22:

[afbeelding]

Ze zijn bijzonder goed gelukt, echter ik zie dat reflexkanaal aan de achterkant zit, samen met het feit dat je speakers dicht tegen de muur staan zou ik verwachten dat de bas wat opdringerig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50391

Echt zeer goed! Met zo'n topic moedig je ook wel anderen aan om te beginnen te denken aan nieuwe speakers, twee mooie zuilen zijn natuurlijk nooit weg!

Één ervan ben ik, maar het kostenplaatje is iets wat mij nog best eens tegen zou kunnen houden voor een poosje...

Als ik zo brutaal mag zijn, wat zijn de kosten die jij hebt gemaakt in totaal... Dus meegenomen de dingen die nog gaan komen.
Beetje globaal? Ben wel benieuwd!
Keep it up _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75438

subsonik schreef op 09 november 2003 @ 13:47:
De burn-in file is hier te downloaden.
Erg goede download, ik haal mijn maximaal mogelijke! 115kbps.

Waar speel ik deze file mee af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@thesiem1972: kijk ff op flac.org, daar vind je afspeelfilters voor diverse platformen.

@OnlyMe: ongevere kosten voor 2 speakers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- chassis:               470 euro
- MDF:                    45 euro
- Filters:               100 euro
- bassreflex:              3 euro (gewoon PVC buis)
- verf                  40 euro (schatting totaal)
- kleingrut en kabels     50 euro
                         --------- +
totaal                   708 euro

Mijn grens lag bij rond de 700 euro, dus daar heb ik me netjes aan gehouden. Binnenkort komt een vriend van mij luisteren. Hij heeft zelf de KEF Q5's, die ook ongeveer hetzelfde gekost hebben. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

De bassboost omdat ze zo dicht tegen de muur staan valt reuze mee. Het is absoluut niet overdreven, maar ik denk ook mede doordat de bassreproductie van de Marantz redelijk ingetogen is t.o.v mijn oude Aiwa crap.

Nu moet ik nog een kleur voor de lak gaan uitzoeken. Hoogglans durf ik n iet aan, omdat ik geschroefd heb. Ik denk dat ik voor iets met een feine structuur ga, of een metallic lac. Het wit ziet idd al best wel goed uit, maar ik wil toch wat anders hebben. Een warm rood, of misschien aluminium kleur lijkt me wel wat. Ik moet er ook op letten dat het niet alleen voor nu is, maar ook voor als ik over elkele jaren het huis uit ga.

[ Voor 24% gewijzigd door voodooless op 18-11-2003 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Anoniem: 50391 schreef op 18 november 2003 @ 10:21:
Echt zeer goed! Met zo'n topic moedig je ook wel anderen aan om te beginnen te denken aan nieuwe speakers, twee mooie zuilen zijn natuurlijk nooit weg!

Één ervan ben ik, maar het kostenplaatje is iets wat mij nog best eens tegen zou kunnen houden voor een poosje...

Als ik zo brutaal mag zijn, wat zijn de kosten die jij hebt gemaakt in totaal... Dus meegenomen de dingen die nog gaan komen.
Beetje globaal? Ben wel benieuwd!
Keep it up _/-\o_
Deepspace heeft niet de goedkoopste units gebruikt (ook niet de duurste :)) Dus het kan ook met een iets lager budget, maar dan krijg je ook een ander resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bankrupcy
  • Laatst online: 31-03 10:26
Het concept lijkt ook een beetje op de ATLANTIS van Visaton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Klopt, het lijkt er idd een beetje op. De Atlantis is echter een 3-weg systeem. Ik heb echter een 2.5-weg systeem. Het bereik: 28 - 25000 Hz (-10 dB) van de Atlantis komt denk ik heel aardig overeen met mijn speakers. Ik kan ook niet zeggen dat ik de middentoner mis op het moment. Ik heb straks even een stukje Starwars gekeken, en kan zeggen dat ik een subwoofer in mijn kleine kamer echt niet nodig heb. Mijn aandacht gaat nu toch meer uit naar nieuwe rears, aangezien mijn center nog aardig mee kan doen op het moment. De Eltax sattelieten die er nu hangen kraken vreselijk en hebben te weinig volume en bass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50391

Goedkoper is dus slechter? (of moet ik zeggen, minder goed!?)

Waarin bepaalt zich dit? Volume (volhuid van het geluid) en akoestiek van de luidspreker?

of krijg je dan gewoon fluitende zuiltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Tja, dat is heel moeilijk te zeggen. Er zijn zo veel factoren die verschillen, waardoor je niet kunt zeggen dat goedkoper per difinitie slechter zou zijn. Echter kun je er vaak wel van uitgaan dat het toch het geval blijkt te zijn (Er zijn natuurlijk voldoende uitzonderingen). Dit houdt natuurlijk niet in dat een goedkopere speaker slecht is. Hij is als het ware gewoon "minder goed". Maar door misdesign kun je natuurlijk ook een heel dure speaker maken, die waardeloos klinkt.

Duurdere speaker hebben vaak hoogwaardigere componenten, waardoor ze vaak hoger belast kunnen worden, een langere levensduur hebben, een schonere watervalgrafiek e.d hebben. Het is dus een afweging die je moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Fabrikanten proberen een zo regelmatig mogenlijke frequentie karakteristiek voor een driver te realiseren. Hoe beter dit lukt hoe meer jij er voor meot gaan betalen ;).

Een goedkopere driver heeft vaak een minder gegelmatige frequentie karakteristiek en dit uit zich in kleine details in de weergave van het geluid. Een duurdere driver heeft bijvoorbeeld een conus van een beter materiaal (in dit geval aluminium) die minder last heeft van resonanties ed. wat een kleinere verbetering betekend. Ook gaat dit vaak samen met een betere aandrijfing en ophanging ed. wat ook weer verbeteringen betekenen. Het lijkt nu dat een wat simpelere driver nooit goed zou kunnen klinken maar dit hoeft hélemaal niet zo te zijn hoor! Je moet het zo zien, die simpele klinkt goed en als je een stuk meer betaald klinkt het een heel klein beetje beter. Daarbij kun je natuurlijk selectief zoeken naar drivers die niet duur zijn maar wel als goed bekend staan.

Als je een duurdere driver gebruikt wil dat ook niet meteen betekenen dat het resultaat beter gaat zijn als met een minder dure, zoals eerder gezegt. Je kan met drivers van 500 euro per stuk een waardeloze speaker maken die een hoop kost en met drivers van 25 euro p/st. een goedklinkende speaker. Hoe duurder je drivers hoe meer je ook in andere dingen moet investeren om het maximale er uit te kunnen krijgen, anders is het eigenlijk gewoon geld verspilling. Wel is het zo dat duurdere drivers vaak makkelijker/beter te crossen zijn door de betere frequentie karakteristiek.

Voor een groot deel hangt het succes af van:

1) De bepaling van de juiste behuizing, volume en afstemming van die behuizing voor de bas driver die je gaat gebruiken.
2) Het kiezen van de juiste tweeter voor bij die configuratie.
3) En als laatste (maar zeer zeer belangrijk voor het eind resultaat!!) het filter goed maken.

Om tot goede resultaten voor het filter te komen moet je eigenlijk metingen verrichten, als die gemaakt zijn kun je met simulatie software een heel eind komen (vast wel goenoeg mensen die willen helpen). Wil je het echt goed doen moet je proefondervindelijk elke verandering controleren door te meten en te controleren net zolang tot je het optimale berijkt hebt en het geheel goed klinkt, maar dat is meer iets dat je doet als je dure drivers gebruikt om weer dat uiterste er uit te persen. Dat meten kost wel wat geld en als je dat er neit voor over hebt zijn er nog 2 opties.
1) Puur op basis van simulatie en op de gok een filter maken en op het gehoor tunen, maar om zo het optimale er uit te halen is bijna onmogenlijk.
2) Een bestaand ontwerp maken waar iemand anders al al het denkwerk voor je heeft gedaan, met name het filter zal bij een goed bestaand ontwerp zo goed zijn dat je dat zelf nooit zou evenaren met gehoor. Het nadeel is wel dat je gebonden bent aan de behuizing en drivers die die persoon er voor bedacht heeft.

Als je de 3 stappen alledrie goed doet ben ik er zeker van dat je met een beperkt budged een goed klinkende speaker kunt maken!

Anoniem: 75438

deepspace schreef op 18 november 2003 @ 10:49:
@thesiem1972: kijk ff op flac.org, daar vind je afspeelfilters voor diverse platformen.
Flac.org bestaat denk ik niet meer. Wat wel bestaat is

http://flac.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Eindelijk dan zijn ze (bijna) af :9

Ze hebben nu een verflikje (nouja, niet een maar 5) gekregen, en zien er nu wel monsterlijk mooi uit (BTW, het rood op de foto is in het echt iets donkerder):

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img27.jpg
[schuin van boven gezien]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img28.jpg
[spikes met voedjes zodat de voer niet indeukt, dat is bij mij niet zo heel van belang op het moment :P ]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img29.jpg
[Vergulde terminals, niet al te hightech, maar ze doen hun werk prima. Ik heb btw nog ander speaker kabel, iets dikker en roestvij koper :*). Die ga ik later nog leggen]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img30.jpg
[vooraanzicht]

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img31.jpg
[zijaanzicht]

Het frontje is een beetje missukt. Het is te dus, waardoor ik de bevestigingsnoppen niet goed kon bevestigen. Er is er ook eentje afgebroken. Vandaar dat de andere speaker nog geen frontje heeft. Ik ga nieuwe maken, maar dan iets dikker. Gelukkig heb ik nog bespanning over. De vorm gaat het zelfde blijven, het ziet er zo namelijk best cool uit.

De verf was echt een kriem. Ik heb het 5 meer moeten lakken met de roller, en nog steeds dekt het niet 100%. Maar ik had echt geen zin meer om het nog een keer te doen (en om een derde blik verf te kopen). Het ziet er zo echter toch prima uit en je moet al goed kijken om het te zien. Als het me niet mocht bevallen, dan kan ik er altijd nog fineer tegenaan gooien.

Op de frontjes na zijn de dus klaar :D. Next up is de subwoofer. Daar loopt ook al een snuffeltopic over: [rml][ DIY] subwoofer(tje), hulp nodig[/rml]

Na de sub ga ik me op de rears en een nieuwe center storten. Daar ben ik nog niet helemaal uit, maar ik denk dat het deze gaan worden (3 stuks dus), eventueel met wat kleine modificaties:

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/fotos/gross/couplet.jpg
[deze zijn dus niet van mij, maar wil ik nog wel gaan maken]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Strak werk Deepspace. Het moet me alleen van het hart dat ik je beschermkappen gruwelijk lelijk vind (vind ik eigenlijk bijna altijd). Die schitterende conussen moet je niet afdekken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
TheLemon schreef op 13 januari 2004 @ 22:05:
Strak werk Deepspace. Het moet me alleen van het hart dat ik je beschermkappen gruwelijk lelijk vind (vind ik eigenlijk bijna altijd). Die schitterende conussen moet je niet afdekken, toch?
I know. Maar zoals sommige mensen katten hebben (of kinderen) hebben wij een poetshulp. En dat vertrouw ik gewoon niet. En ja.. dan moet je er toch maar het beste van maken. Het ging mij er vooral om, om de tweeter te beschermen, vandaar dat er ook nog een woofer te zien is :) (fronje gaat alleen over "de knik"). Bovendien kun je ze er natuurlijk altijd afhalen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, het rood is niet helemaal mijn stijl, maar het ziet er zeker goed afgewerkt uit, hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Beetje zonde van de vloerbedekking lijkt me :).

Verder zou ik frontjes over alle drivers doen of geen frontjes, maar dat is persoonlijke voorkeur denk ik.

Ziet er wel goed afgewerkt uit verder. Hoeveel lagen grondverf had je erop gezet? En was de grondverf en uiteindelijke lak wel allebei op dezelfde basis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Hoezo zonde van de vloerbedekking :? Er zitten nog voetjes onder de spikes dus er kan niet veel mee gebeuren :).

Frontjes over alle drivers heb ik ook aan gedacht, maar dan moet ik een knik gaan maken en dat zie ik niet zo zitten. Ik vind het er zo ook wel erg cool uitzien. Je ziet een woofer, maar je weet niet wat er nog allemaal gaat komen :P

Zoals de tekst al zegt heb ik 5 lagen lak. Ik weet niet op welke basis de grondverf en lak zijn... In de winkel hadden ze mij al gewaarschuwd dat rood een heel lastige kleur zou zijn. Geel ook BTW, dus als je een keer gele speakers wil maken dan ben je gewaarschuwd ;). Mijn vader was met wat anders bezig en heeft de zelfde grondverf gebruikt, echter met zwarte lak. Die dekte in een keer :(.

Let wel op dat de kleur op de foto echt heel anders is dan in het echt! Ze zijn veel donkerder. De kleur is van Histor: Baskisch Rood.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 14-01-2004 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Het eind resultaat mag er zeker wezen! Alleen ik zou persoonlijk toch ( net als meerdere ) het frontje over alles doen.

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Mad_Demon

de dokter

Had je dan niet beter een rode grondverf kunnen nemen? Ik heb de zwarte sokkeltjes mijn Vifa Korrekt's gegrond met een grijze grondverf. En m'n klasgenoot (met wie ik ze heb gebouwd) heeft de zijne afgewerkt met bordaux-rode lak en een rode grondverf.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/luidsprekers/afwerking9.jpg
Zijn luidsprekers in de grondverf, hij heeft het met één laag afgewerkt, en het ziet er echt strak uit :)

[ Voor 20% gewijzigd door Mad_Demon op 14-01-2004 12:41 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Hmm, als ik dat geweten had had ik dat ook wel gedaan denk ik. Maar ze zijn zo ook wel prima :).

Maar wat is er nu mis met "halfve" frontjes? Ik moet ze nog opnieuw maken, dus ik kan het nog veranderen. Ben alleen bang dat die knik mij niet goed gaat lukken...

Ik heb net mijn 12 jaar (minimaal) oude JVC CD-speler aangesloten, en ik kan je zeggen, daar komt echt een top geluid uit. En het ding leest ook echt alles. Binnen een halve seconde na het inleggen kun je beginnen te spelen, en zelf sommige CD RW's leest ie! Ik begin me steeds meer aan mp3's te ergeren (zelfd 256 en 320 Kbit), dus ik heb het oude beest maar weer uit de kast gehaalt. Misschien valt daar ook nog wel het een en ander aan te modden B) voor een nog beter geluid ;)

[ Voor 49% gewijzigd door voodooless op 14-01-2004 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ik zou die frontjes gewoon zo laten, ziet er juist erg strak en profi uit. Je ziet het soms ook bij dure speakers, als er een speciale driver gemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik weet nog niet wat ik ga doen... Ik ga eerst een beetje fotosoepen om te zien wat het beste uitziet ;) Ik zal dan wel wat pics hier posten, kan ik een klein polletje maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101381

deepspace hoeveel heeft alles jou nou gekost? en hoeveel zouden vergelijkbare kant en klare speakers gekost heb ben?

hele mooie speakers btw :) (Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ze hebben alles bij elkaar samen net iets over de 750 euro gekost. Wat een vergelijkbare commerciele speaker kost zou ik niet precies weten:? Vergelijken is nooit zo eenvoudig. Ik denk toch dat dit kwa prijs/prestatie beter is dan een commercieel product. Verder leer je er ook een heleboel van en maak je precies wat je zelf mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-12-2024

Twisted

Mogli <3

Ik heb mijn eerste speaker ook met Baskisch Rood van Hostor geverfd (Super kleur) en het dekte in een keer. Ik heb wel van te voren 2x de grondverf aangebracht (gewoon Praxis huismerk).

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Twisted_Bunny schreef op 20 januari 2004 @ 20:56:
Ik heb mijn eerste speaker ook met Baskisch Rood van Hostor geverfd (Super kleur) en het dekte in een keer. Ik heb wel van te voren 2x de grondverf aangebracht (gewoon Praxis huismerk).
Erg vreemd dan. Ik heb de grondverf er zelf 3 keer op gedaan, wel extra vullend, misschien dat daar de boosdoener zit. Anyway, het resultaat is nu prima, dus ik klaag niet meer...

Ben nu druk bezig met het plannen van mijn subje. Loopt ook nog een topic over hierzo :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
UPDATE

Zo, het is alweer een tijdje geleden, maar ik had weinig tijd om nog een update te posten:

Ik ben namelijk bij Martin-HSI langs geweest om mijn speakers te laten nameten, en om eventueel verbeteringen aan te brengen :)

Als eerste een plaatje van de orginele toestand:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/Fullrange_voor_modi.gif
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/imp_voor_modi.gif
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/Fullrange_voor_modi_3d_waterfall.gif

Dan het uiteindelijke resultaat na modificatie van het filter:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/Fullrange_na_modi.gif
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/imp_na_modi.gif
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/Fullrange_na_modi_3d_waterfall.gif

En nog ff het nieuwe filter:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/filter.png

Al met al is de klank enorm verbeterd. Ik heb er thuis ook nog wat extra demping in gedaan, zodat het laag nog wat droger werd. Ook is de speaker nu wat verdraagzamer t.o.v de versterker (minder impedantiedalen). Verder was het een erg leuke ervaring om te zien hoe je eigen speaker klinkt en wat je allemaal nog kunt aanpassen. Verrassend was dat de componenten om de aluminiumresolanties te onderdrukken helemaal weg zijn. Het bleek zo te zijn dat de resonanties eigenlijk al vrijwel weg waren door het filter en dat een onderdrukking daar eigenlijk niets meer aan toevoegde (in tegendeel zelfs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

hey deepspace,
ziet er echt toppie uit!
alleen gaat er volgens mij wat mis bij je laatste post...ik zie nl geen plaatjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Anoniem: 111211 schreef op 08 mei 2004 @ 21:27:
hey deepspace,
ziet er echt toppie uit!
alleen gaat er volgens mij wat mis bij je laatste post...ik zie nl geen plaatjes!
Vaag, ik zie ze namelijk wel gewoon... Zie je er helemaal geen, of alleen maar een paar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
sweet! ziet er gelikt uit!! (is het ook, 5 keer lakken :+ ) maargoed, erg nette mod misschien ook nog wel een keer doen...

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

ik zie er geen één, maar stevenP ziet ze WEL, (en jij ook) dus het zal wel aan mijn browser/computer liggen...jammer... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Top, een rondje HSI lijkt dus geen weggegooid geld te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Hmm, ligt het aan mij of gaan ze minder diep dan gepland? -3dB punt ligt ongeveer op 55-60 Hz, terwijl ze in je simulatie (1e post) tot zo'n 45Hz gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
TheLemon schreef op 09 mei 2004 @ 11:43:
Hmm, ligt het aan mij of gaan ze minder diep dan gepland? -3dB punt ligt ongeveer op 55-60 Hz, terwijl ze in je simulatie (1e post) tot zo'n 45Hz gingen.
Klopt wel een beetje. Maar in de praktijk zul je zien dat dat bijna altijd zo is. Daarnaast kan dat natuurlijk ook aan de meting liggen, aangezien je hier vooral kort voor de woofer meet, en de BR werking dus eigenlijk nauelijks meet. Met een toongenerator hoor je echter dat ie toch nog wel duidelijk tot 40 Hz goed kan doorspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Die curve na modificatie ziet er behoorlijk strak uit. M'n complimenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

strak..? toch nog 5 tot 10 db verschil (rond de 500hz).. volgens mij kan dat wel beter lijkt me...
maar ik heb niet zoveel kaas gegeten van speakerfilters, maar iets in me zegt dat het wel beter kan..
die dip bij de 8k lijkt me ook niet zo prettig opzich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Tja, curves die je normaal ziet zijn veel afgevlakter, "low-pass gefilterd". Dit is een wat preciezere meting, waar je ook ieder detail zult opvangen. Die spikes kunnen ook met de meetruimte e.d te maken hebben, maar ook met de demping in de speaker (die heb ik na de meting nog aangepast, met een positieve verbetering van het geluid tot gevolg). Het is verder niet echt hoorbaar. De dip bij 8K is niet weg te krijgen, orgineel was er een te veel aan tussen de 8 en 20 K, dat is nu afgezwakt (vandaar die vreemde notch in het hoog). Ik heb het met luistertests vergeleken, en het was prettiger op deze manier, van de 8K dip lijk ik niet echt last te hebben in ieder geval (het lijkt overigens ook meer dat dat het werkelijk is).

Maarja. uiteindelijk telt toch wat het oor wil horen, en niet dat er ergens nog een dipje zit (dat soort dingen krijg je er ook met een ander filter niet uit). En mijn oor vind het echt wel prima zo. Ben je andere mening, dan moet je maar komen luisteren :+ . Binnenkort ga ik aan een center beginnen, met de zelfde componenten, ik zit echter met twee mogelijkheden
- 1x AL170 + G25FFL, staand, 10L closed
- 2x AL170 + G25FFL, liggend, D'Appolito, 25L BR, of 20L closed

Nadeel van beiden is dat ik weer zal moeten meten om een goed filter te maken :( . Ik zou het graag eens zelf willen doen, ga denk ik eens kijken wat daar de goedkoopste oplossing voor is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
djazete schreef op 09 mei 2004 @ 17:49:
strak..? toch nog 5 tot 10 db verschil (rond de 500hz).. volgens mij kan dat wel beter lijkt me...
maar ik heb niet zoveel kaas gegeten van speakerfilters, maar iets in me zegt dat het wel beter kan..
die dip bij de 8k lijkt me ook niet zo prettig opzich...
Ooit wel eens meetcurves van kant-en-klare speakers gezien? ("echte" meetcurves, geen vlakgemaakte curves) Over het algemeen zien die er niet overdreven veel beter uit. Een en ander hangt ook af van de meetmethode, de apparatuur, de FFT instellingen, enz enz...

Oh, en ooit al eens curves gezien van de response van een speaker in een kamer? Dan maak je je echt geen zorgen meer over die 5dB afwijking van je speaker zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ja kheb wel eens dergelijke gezien ja, en weet ook hoeveel de invloed van je kamer is.. maar het begint natuurlijk wel bij de bron. Kheb ook gezien hoe hij zijn speakers neer heeft gezet dus ja, als je daarover begint, is die curve toch relatief minder belangrijk, maar goed... ik ben sowieso vrij sceptisch over zelfbouw, hoewel het natuurlijk wel heel leuk en leerzaam is (en het ziet er goed uit! complimenten).
Hoe het klinkt echter, zegt ook zo'n curve niet... freq respons en fase respons en dergelijke zegt maar een deel van hoe zo'n speaker klinkt natuurlijk en ook dat veranderd per ruimte, maar die variabele is hier niet aanwezig want het gaat over de speaker..
maar goed... ik vond het zelf niet zo strak, die curve... maar het is wel een verbetering tov wat het was, althans, zo ziet het eruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zeker is mijn opstelling verre van optimaal (het is ook niet in mijn kamer gemeten), maar ik moet het er nu maar mee doen zolang ik nog thuis woon. Ook zei ik idd zelf al dat metingen niet alles zeggen. Er zijn overigens nog wel meer metingen gedaan, heb ik echter geen plaatjes van :(. Maar uiteindelijk telt natuurlijk het oor, en dat is helemaal in zijn nopjes :+

Hoezo skepitisch over zelfbouw? Wat is er dan mis mee? Het is: leerzaam, leuk, en je krijgt een speaker die precies is zoals jij dat wil, en het bespaart ook nog eens een heleboel geld :). Ik had anders zeker 2500,- per speaker kunnen neertellen, nu ben ik voor een fractie klaar. Een echt nadeel kan ik niet verzinnen...

Tja, als je de curve niet strak genoeg vind, dan wil ik wel eens een speaker zien die een strakkere curve heeft, natuurlijk wel op de zelfde manier gemeten! Ik wens je veel succes met de lange zoektocht :+ . Niet overtuigd, dan zou ik zeggen dat je eens een keer naar de speakers moet luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

djazete schreef op 10 mei 2004 @ 12:02:
ja kheb wel eens dergelijke gezien ja, en weet ook hoeveel de invloed van je kamer is.. maar het begint natuurlijk wel bij de bron. Kheb ook gezien hoe hij zijn speakers neer heeft gezet dus ja, als je daarover begint, is die curve toch relatief minder belangrijk, maar goed... ik ben sowieso vrij sceptisch over zelfbouw, hoewel het natuurlijk wel heel leuk en leerzaam is (en het ziet er goed uit! complimenten).
Hoe het klinkt echter, zegt ook zo'n curve niet... freq respons en fase respons en dergelijke zegt maar een deel van hoe zo'n speaker klinkt natuurlijk en ook dat veranderd per ruimte, maar die variabele is hier niet aanwezig want het gaat over de speaker..
maar goed... ik vond het zelf niet zo strak, die curve... maar het is wel een verbetering tov wat het was, althans, zo ziet het eruit...
Laat ook maar eens één van jouw fabrieksspeakers opmeten, kijken wat voor curve daar uitkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

deepspace schreef op 10 mei 2004 @ 12:15:
Zeker is mijn opstelling verre van optimaal (het is ook niet in mijn kamer gemeten), maar ik moet het er nu maar mee doen zolang ik nog thuis woon. Ook zei ik idd zelf al dat metingen niet alles zeggen. Er zijn overigens nog wel meer metingen gedaan, heb ik echter geen plaatjes van :(. Maar uiteindelijk telt natuurlijk het oor, en dat is helemaal in zijn nopjes :+

Hoezo skepitisch over zelfbouw? Wat is er dan mis mee? Het is: leerzaam, leuk, en je krijgt een speaker die precies is zoals jij dat wil, en het bespaart ook nog eens een heleboel geld :). Ik had anders zeker 2500,- per speaker kunnen neertellen, nu ben ik voor een fractie klaar. Een echt nadeel kan ik niet verzinnen...

Tja, als je de curve niet strak genoeg vind, dan wil ik wel eens een speaker zien die een strakkere curve heeft, natuurlijk wel op de zelfde manier gemeten! Ik wens je veel succes met de lange zoektocht :+ . Niet overtuigd, dan zou ik zeggen dat je eens een keer naar de speakers moet luisteren :)
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/Smaart_screen_6.gif

Dat de respons boven de 16K afvalt ligt aan de meetmic, beetje maandagmorgen model :P. Maar zo recht krijg je het bijna ook alleen maar als je het corrigeert. Je hebt idd gelijk dat elke speaker wel wat dipjes en pieken heeft, het is niet voor niets dat ze zo verschillend klinken (is natuurlijk niet de enige factor).
Slingeringen in het laag is de ruimte, fraai is anders.

Maar leuk dat je bij MartinHSI bent langsgeweest. Bevestigt wel weer dat een passief (of actief) filter niet zelf te maken is zonder metingen. Ziet eruit als een hele verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41939

Sorry dat ik off-topic ben, maar met welk programma meten jullie? En hoe? Is er misschien een uitleg ergens? Link?

Hartsikke tnx, en nogmaals srry voor off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Smaart Live

Dat gebruik ik, maar het is niet specifiek voor meten aan luidsprekers bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41939

Jag schreef op 11 mei 2004 @ 16:50:
Smaart Live

Dat gebruik ik, maar het is niet specifiek voor meten aan luidsprekers bedoeld.
Tnx, hoe meet je dan zo'n mooie grafiek? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar je hebt uiteraard een meetmicrofoon nodig. En dit is gemeten op de luisterpositie (vandaar ook die slingering in het laag).
Verder hoe Smaart werkt, daar heb tutorials voor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

deepspace schreef op 10 mei 2004 @ 12:15:
Hoezo skepitisch over zelfbouw? Wat is er dan mis mee?
[...]
Een echt nadeel kan ik niet verzinnen...
Het kost veel tijd :+

Ik kom deze week nog met het Raveland topic :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Wekkel schreef op 11 mei 2004 @ 23:27:
[...]

Het kost veel tijd :+

Ik kom deze week nog met het Raveland topic :7
Veel tijd is idd wel een nadeel, maar je kunt het ook als voordeel zien. 10 talle speakers beluisteren om dan de juiste te vinden kost ook veel tijd :Y)

Ben erg benieuwd naar je topic :) Zal wel weer lekker "anders" zijn, zoals altijd :9~

Pagina: 1 2 Laatste