Hulp (en overtuigingskracht) gevraagd: floorstanding speaker

Pagina: 1
Acties:
  • 606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik ben sinds enige tijd op zoek naar twee goede (niet al te grote) staande speakers als fronts voor mijn DD/DTS systeem. Ze moeten zowel voor film als voor muziek goed hun werk kunnen doen. Budget is rond de 300~400 euro/stuk. Daar krijg je natuurlijk wel een redelijke speaker voor. Ik heb ook al hier en daar al geluisterd. Keuze is moeilijk, maar ik heb er niet echt heel veel haast bij. Nu lees ik hier op GoT steeds meer van de zelfgemaakte speakers, en mensen zeggen steeds dat deze voor minder geld net zo goed, of beter klinken dan de commenciele exemplaren.

Nu word mijn drang steeds groter om zelf een speaker in elkaar te gaan zetten. Ik heb heel vroeger (toen ik nog klein deepspaceje was (ja, het universum expaneerd ;) )) al wel eens een speaker geprobeerd te maken, maar omdat ik heen enkel idee had hoe dat moest, werd het ook niet veel. Nu heb ik dus al de FAQ doorgelezen en hier en daar een site afgezocht, wat proggies gedownload, en heb wat ontwerpjes gemaakt (op papier, heb nog geen lekker CAD proggie gevonden).

Het volgende heb ik bij elkaar gefantaseerd:
- behuizing: 90x25x35 cm (hxbxd) MDF (25 mm) behuizing (51 l inhoud), bassreflex
- bass: Visaton W 200 SC 8 Ohm, 55,74 euro
- mid: Visaton W 1300 SC 8 Ohm, 32.51 euro
- tweeter: Visaton G 20 SC 8 Ohm, 43,88 euro
- basspijpje getuned op 40 Hz
- crossover: @500 en @5000, @12 dB/octaaf

De behuizing zal van binnen verstevigd worden met een shot draws over de woofers heen (dus van voor naar achter, van onder naar boven), en natuurlijk nog horizontale schotten, allemaal met gaten om de lucht te laten circuleren. De woofer worden van klein naar groot geordend (kleinste boven), en symetische op de kast gemonteerd (Ik heb wel gelezen dat asymetisch beter is voor positieongevoeligheid).

Kosten geschat per speaker:
- speakers: 150,-
- MDF en andere materialen: 25,-
- crossover: 20,-
totaal : bijna 200 euro per speaker.

Wat denk en jullie ervan? Zou dit project kans van slagen hebben? Past het een beetje bij elkaar? Zijn er misschien betere keuzes voor de verschillende woofers? Moet ik misschien twee mid-toners hebben i.p.v een? Zijn de crossoversfrequenties een beetje goed gekozen? Ga gaat dit beter klinken dat een commerciele speaker van 300~400 euro?

Ik ben dus echt aan het twijfelen of ik dit zal gaan doen als ik tegen de kerst weer wat tijd heb. Tot die tijd, kan ik me nog orrienteren, rond kijken, luisteren, ontwerpen, afwegen... ! Ik begin dus al vroeg, zodat ik hoop voldoende tijd te hebben om de juiste keuzes te maken. 200 euro per speaker is natuurlijk een heleboel geld, en je wil dat niet zomaar het raam uit gooien.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Kijk eens op http://www.remo.nl/ daar verkopen ze zelfbouwspeakers. Ze staan daar ook opgesteld. Dan weet je zeker of jou zelfbouw project beter klinkt dan een ready-made speaker. (Je moet helaas naar Den Haag rijden. Wel een leuk uitstapje).

Het is trouwens een misvatting dat een vloerstaande speaker automatisch beter zou klinken dan een boekenplank model. Niet dat je dat zegt, maar staar je daar dus niet blind op als je in de winkel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

in haarlem zit ook een speaker-zelfbouw zaak geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

deepspace schreef op 30 september 2003 @ 01:20:
Ik ben dus echt aan het twijfelen of ik dit zal gaan doen als ik tegen de kerst weer wat tijd heb. Tot die tijd, kan ik me nog orrienteren, rond kijken, luisteren, ontwerpen, afwegen... ! Ik begin dus al vroeg, zodat ik hoop voldoende tijd te hebben om de juiste keuzes te maken. 200 euro per speaker is natuurlijk een heleboel geld, en je wil dat niet zomaar het raam uit gooien.
200 euro per speaker noem ik een goed begin :) Daarmee kan je al een heel fraai resultaat neerzetten, zeker als je wat hulp krijgt van wat slimme jongens. Zelfbouwen is heel erg leuk en je leert er veel van. Ik zou bijna zeggen dat je anders en beter naar luidsprekers gaat luisteren omdat je de theorie en de vertaling daarvan in de praktijk lijfelijk mee gaat maken. Een unieke ervaring die ik nooit gemist zou willen hebben. Als je speaker toch niet zo bevalt, schroef je even makkelijk de units er weer uit en bouw je er weer iets anders van. Ook een scheidingsfilter valt altijd weer aan te passen. Niets is te gek, je weet waarom het je het zus en zo in elkaar hebt gezet, dus weet je ook wat je wil veranderen na een tijdje (mits je de theorie goed onder de knie hebt). Bij een fabrieksspeaker weet je niet zomaar wat de beweegredenen achter dat ontwerp zijn geweest, wat de zwakke punten zijn en wat juist de sterke punten. Alleen dat hele spel van ontwerpen is mij al €200 per speaker waard :Y)

Qua hoofdlijnen kan het bijna niet mis gaan met het ontwerp. Het meest kritische is het scheidingsfilter. Ik besteed er traditioneel bijzonder weinig aandacht aan, terwijl dit eigenlijk het moeilijkste onderdeel is van je design. Er zijn hier genoeg mensen die je stap voor stap door het proces heen willen leiden. Ook bij forum.hifi.nl staan genoeg mensen voor je klaar :)

Als je gewoon geluid wil hebben, ben je misschien beter af met een kant en klaar ontwerp of een speaker uit de winkel. Als je werkelijk wil weten waar je naar luistert en waarom het zus en zo klinkt, ga dan lekker zelf ontwerpen. Je gaat goede speakers veel meer waarderen na deze klus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 09:45
www.speakerland.nl

daar staan bijna exact dezelfde speakers zoals jij die gaat bouwen, incl visaton. Dus als je zoiets gaat bouwen zou ik daar eens langs gaan, gezellige zaak en veel info. bouwpakketen besparen je een hoop gezeur met verkeerde zaagsneden etc. kosten zijn niet veel hoger dan jouw budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks alvast voor al jullie inspireerende woorden ;) , ik word steeds "geloviger" ;). forum.hifi.nl is een goeie tip, daar is idd veel te vinden. Alleen jammer dat al die zaakjes zover weg zijn (woon in middel Limburg) en ik geen tijd heb om erheen te gaan (omdat het verder weg is). Als er tweakers bij mij in de buurt wonen met wat zelf gemaakt spul zou ik wel eens langs willen komen en luisteren!

Maar mijn ontwerpje, wat denken jullie ervan? Ben ff een 3d ontwerp aan het maken, kunnen jullie zien wat het zou moeten gaan worden.

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 30-09-2003 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 21:08
deepspace schreef op 30 September 2003 @ 01:20:
Het volgende heb ik bij elkaar gefantaseerd:
- behuizing: 90x25x35 cm (hxbxd) MDF (25 mm) behuizing (51 l inhoud), bassreflex
- bass: Visaton W 200 SC 8 Ohm, 55,74 euro
- mid: Visaton W 1300 SC 8 Ohm, 32.51 euro
- tweeter: Visaton G 20 SC 8 Ohm, 43,88 euro
- basspijpje getuned op 40 Hz
- crossover: @500 en @5000, @12 dB/octaaf
Dat ziet er al heel leuk uit, maar ik heb nog wel een paar opmerkingen.
Als je geen magnetisch afgeschermde speakers nodig hebt kun je ook cd W xxx S serie van Visaton gebruiken. Dat zijn dezelfde speakers als de SC serie, maar dan niet magnetisch afgeschermd en een stuk goedkoper.
Als je geen kaas gegeten hebt van filters ontwerpen en een speaker wil maken die zeker weten goed klinkt, kun je ook eens bij de kant en klare ontwerpen van Visaton kijken. Daar staan er wel een paar tussen die lijken op jou ontwerp en in dezelfde prijsklasse zitten. Dan is het filter al helemaal voor je uitgerekend en geoptimaliseerd. Bijvoorbeeld:
http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_546.htm of
http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_580.htm
De bovenste heb ik zelf gebouwd, maar dan heb ik de tweeter vervangen door een G 20 SC. Dit klinkt echt heel mooi en zeker beter dan wat je voor hetzelfde geld in de winkel koopt.
Het leuke aan zelfbouw vind ik dat je het ontwerp helemaal aan je eigen wensen kan aanpassen. Ik vond bijvoorbeeld de standaard kast een beetje te gewoon en heb er dit van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://dioot.student.utwente.nl/foto/public/HT/IMG_0218-thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, ik heb ff zitten designen, en dit is zo ongeveer mijn tot nu toe fictieve ontwerp geworden:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/images/floorstanding_3_way.png

Hij is nu 80x25x30 (hxbxd) groot, het effectieve volume voor de woofer is dan ongeveer 44 l (zonder aftrek van het volume van de schotten heb ik 47 l berekend, het volume van de schotten is een schatting). De middentoner en tweeter hebben hun eigen kastjes, opgebouwd uit 4 opelkaar-gestapelde 25 mm MDF platen (+ frontplaat) met passende gaten erin. Van binnen zal de kast worden verstevigd met horzontale schotten, die een beetje schuin staan om staande golven te voorkomen. Hierin zullen gaten worden aangebracht om de lucht te laten doorstromen. Verder is er nog een schot recht over de woofer, van boven aan de kast, tot het laatste horizontale schot (de onderste ruimte, met de bassreflexbuis) is dus echt hol). Ook hier worden weer gaten aangebracht. De schotten worden gemaakt van iets dunner 20 mm MDF (of 18 mm, ik weet ff niet de exactie verkrijgbare maten).

Mijn berekeningen zien er als volgt uit:
gain:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/images/gain.PNG
fase:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/images/phase.png
SPL:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/images/spl.png
delay:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/images/delay.png

Bassreflex tuning frequentie ligt bij 40 Hz, dat zou voldoende moeten zijn. Een filter zelf maken zie ik nog niet zo helemaal zitten.Als filter heb ik dus deze gevonden. Met freqenties bij 800 en 5000 Hz.

Ziet dit er aardig uit? Zitten er fouten in mijn redenering, dan hoor ik het graag. Verder zoek ik nog een programma waarmee ik het ontstane frequentiebreik kan bepalen (simuleren). Met wat ik tot nu toe heb gevonden kan dit niet. Ik zoek dus een proggie, waarin ik alle drie de drivers kan invoeren, incl. frequentiekarakterestiek (desnoots grofweg handmatig overnemen van het plaatje op de site), kistafmetingen en crosovernetwerk. Er moet dan uiteindelijk een frequentiekarakterestiek van de complete speaker uitrollen. Ik heb wel een programma gevonden dat dit theoretisch zou moeten kunnen (onder linux nog wel :D), echter gaat het plat als ik de frequentiekarakterestiek wil gaan berekenen :(. Bestaat er eventueel nog zo'n soort programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Die bump aan het einde kan je er vast nog wel uitkrijgen door je baspijp iets langer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Wekkel schreef op 30 September 2003 @ 16:09:
Die bump aan het einde kan je er vast nog wel uitkrijgen door je baspijp iets langer te maken.
De vraag is of dat wel nodig is. De frequentiekarakterestiek loopt toch al af bij de lage frequenties, en je kunt toch juist door deze bump de lage frequenties wat extra boost geven. Nadeel is dat als je de bus korter maakt, de bump hoger wordt, maar minder diep, en als je de buis langer maakt, de bump kleiner wordt, maar dieper gaat liggen.

Lig ik nu fout met mijn bewering of niet? Dus: bump laten of niet?

Ah, update: ik heb het speakersimulatieprogramma aan het werk gekregen, nu kan ik ook een karakterestiek maken :D

Update 2: Zo, ik heb even de frequentiekarakterestieken ingevoerd, en een custom filter gemaakt. Dit is het resultaat, zonder invloed van de kastconstructie:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/images/3weg.png

En hier het corssover schema:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/images/3weg_cross.png

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 30-09-2003 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zit zeker in de goede richting!

Ook je manier van het filter berekenen is al beter als uit de losse pols of een kant en klaaar filter. Maar toch zal dit niet volledig overeen komen, de afmetingen van de baffle en het soort kast en volume hebben ook invloed op de frequentie karakteristiek, waardoor de plotjes van de fabrikant eigenlijk al helemaal niet meer kloppen. Het is eigenlijk heel moeilijk om voor een 3-weg speaker een goed filter te ontwerpen, maar natuurlijk niet onmogelijk. Ik denk echter wel dat het succes van een speaker voor een heel groot deel van het filter afhangt, al heb je de kast nog zóóó goed gebouwd, het filter moet de speakers één geheel maken en als dit niet goed is zal het nooit optimaal klinken. Maar daarentegen denk ik dat als er genoeg moeite word gedaan om het filter optimaal te krijgen, je met jouw keuze van units en een goede bouw van de kast (je tekeningen zien er goed uit! Petje af!), je een speaker kunt maken die veel fabrieks speakers (die een stuk meer moeten kosten) ver achter zich laat. Het zou misschien helemaal geen slecht idee zijn om iets meer naar je als eerst genoemde budget terug te gaan en als je de speaker gebouwd hebt je de frequntie karakteristiek en impedantie karakteristiek van de units (in de kast) laat meten, met zulk soort metingen kan een veel beter filter ontworpen worden als uit de losse pols of aan de hand van frequentie grafiekjes van de fabrikant. Dit meten kost misschien wel wat geld maar ik weet zeker dat dit het waard zal zijn, zeker met een ingewikkeld filter als voor een 3-weg. Daarbij kan een ervaren persoon je helpen met het ontwerpen van een filter. Redelijk bij jou in de buurt (valk bij Eindhoven) zit een zeer ervaren hobbyist die tegen betaling metingen uitvoert aan luidspreker systemen en ook kan helpen met het ontwep van een filter. De X-over frerquntie's zou ik bepalen aan de hand van de uitkomsten van de meting (indien je besluit die te laten verrichten).

-Nog even over de midentoner, hoeveel ruimte krijgt die om in te spelen? Gesloten?
-Over het volume, als je de kast van binnen bekleed met Pritex (noppenschuim) wordt het volume voor de speaker gezien groter, hiermee kun je 10 á 15% bij het kastvolume optellen.
Ook zou ik de ruimte van de middentoner dempen met Pritex en evt. BAF (soort wol).
-Je kunt ook loodbitumen aan de binnenkant van de kast plakken om hem meer "dood" te maken en resonanties te onderdrukken (vooral bij de middentonder).
-Een dubbele baffle (dubbeldik) is ook erg goed met zulke drivers er in, bovendien kun je dan makkelijk de hoeken zo schuin afzagen (of was dat al je plan :)?).
-Hoe groot word de baspijp?
-Een geflarde poort onderdrukt poortruis*

Ik zal het sub gedeelte nog eens voor je narekenen (just in case) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks Eul

Bedoel je nu dat ik eerst de speaker in elkaar moet zetten, zonder filter, en daarna metingen moet gaan doen, en uiteindelijk dan een filter maken? En wat kost zo'n meting dan ongeveer?
-Nog even over de midentoner, hoeveel ruimte krijgt die om in te spelen? Gesloten?
Yep, die is gesloten en heeft niet al te veel ruimte, misschien een litertje ofzo. Ik had gelezen dat dat niet al te kritiek is voor de middentoner.
-Over het volume, als je de kast van binnen bekleed met Pritex (noppenschuim) wordt het volume voor de speaker gezien groter, hiermee kun je 10 á 15% bij het kastvolume optellen. Ook zou ik de ruimte van de middentoner dempen met Pritex en evt. BAF (soort wol).
-Je kunt ook loodbitumen aan de binnenkant van de kast plakken om hem meer "dood" te maken en resonanties te onderdrukken (vooral bij de middentonder).
Goede tip, dat compenseert weer voor het verlies in volume van de schotten. Maar je kunt dus het beste een combinatie van loodbitum en noppenshuim pakken?
-Een dubbele baffle (dubbeldik) is ook erg goed met zulke drivers er in, bovendien kun je dan makkelijk de hoeken zo schuin afzagen (of was dat al je plan ?).
Dat is ook precies de bedoeling (staat ook in de tekst). Het wordt zelf 4 lagen MDF dik, zo kan ik eenvoudig de vorm erin zagen.
-Hoe groot word de baspijp?
Basspijp krijgt een 68 mm diameter, en als ie getuned wordt op 40 Hz, zal ie 92 mm lang worden...
-Een geflarde poort onderdrukt poortruis*
Een wat ... :? (bedoel je gebogen)
Ik zal het sub gedeelte nog eens voor je narekenen (just in case) .
Thanks!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké, met die 44L inhoud, poort non-lineariteid simulatie aan en de binnenwanden bedekt met Pritex (volume vergroting meegerekend) krijg je een heel mooie frequntie verloop, ik zou zeker aan dit volume vast houden. Het inige is dat de groupdelay in het lage geboed ietsjes hoog word maar doordat dit alleen bij de heel lage tonen is ondervind je denk ik bijna geen nadeel hiervan.

Geflared houd in dat de poort-monden een trompet vorm hebben. Ik zou als ik jou was de poort zeker 8cm, nog liever 10cm, maken. De lengte kun je makkelijk hebben in jou kas en het is positief voor het gluid, dit verminderd de non-lineariteid van de poort en poortruis. De non-lineariteid betekend dat de tuningsfrequntie omhoog gaat naarmate de de luchtsnelheid in de poort groter wordt (volume hoog of veel lage tonen). Dit komt omdat er een soort turbilentie bij de monden van de poort ontstaat waardoor de poort effectief steeds korter wordt, hierdoor gaat de tuningsfrequntie omhoog. Door een geflarde poort te gebruiken of door de poort zo groot mogelijk te kiezen kun je dit zo veel mogelijk minimaliseren. Ook wordt dan de poortruis minder (turbilentie in de poort).
Als je de poort ook bedekt met een frontje zie je hier niets van.

Ik zou de middentoner zelf iets meer ruimte geven, zeg maar 4 á 5L, anders krijg je bij de lagere tonen een behoorlijke bult die niet echt gewenst is. Maar wél de inhoud voor de woofer 44L houden he...

Ik zou in de kast van de woofer alleen Pritex plakken, in de behuizing van de middentoner zou ik ook loodbitumen gebruiken, aangezien de frequnties die hier spelen veel meer resonanties veroorzaken. Je kun ook op tactische plaatsen in de woofer ruimte loodbitumen plaatsen (in het midden van grote vlakken).

Ja, je moet de kast eerst bouwen en dan pas kan er aan gemeten worden. Je moet dan nog wel bij alle draden kunnen komen met gesloten kast en unit gemonteerd (bij de woofer zou dit door de BR pijp kunnen en mij de middentoner van achteren als je de woofer er uit haalt.

Op de site staat:
Analyse van het luidsprekersysteem
Doormiddel van een analyse kunt u inzichtelijk maken hoe de luidspreker technisch presteert, dit is een maatstaf voor de akoestische prestatie.
Hierdoor zijn specifieke problemen zichtbaar te maken die anders met het gehoor bijna niet inzichtelijk zijn.
Dit is het uitgangspunt voor vervolgstappen, configuratie bepalingen en gerichte adviezen

Prijs 20 € incl. 19% BTW inclusief kort mondeling advies en uitleg

Voor het ontwerpen van een filter zul je denk ik wel bij moeten leggen maar ik denk dat dit ook wel redelijk gehouden kan worden, neem anders contact met hem op voor wat informatie.

Enne.... vergeet de aansluit terminal niet in je begroting. Houd er ook rekening mee dat een goed filter wel meer kost als 20 euro vrees ik, maar ook dit zal denk ik wel redelijk gehouden kunnen worden.

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks again mega tips!!!

Die 20 euro had ik ondertussen al gezien, en vind ik opzich nog wel meevallen! De middentoner kan ik nog wel wat extra ruimte geven denk ik (wat meer viritueel hout wegzagen ;) ). Als het uiteindelijk wat meer kost, is dat niet zo erg. Als het resultaat maar goed is. De misschien maakt ik onder in de kast wel wat ruimte, zodat ik makkelijk een filter kan in- en uitbouwen. Aansluitterminals heb ik nog wel liggen (van twee oude cheapy speakers, maar de terminals lijken er erg goed uit te zien: gouden schroef terminals), en als het niets is, dan passen nieuwe ook nog wel in de begroting.

Edit:
Kan iemand mijn zeggen hoe diep deze speaker ongeveer zal gaan? Hij zal gebruikt gaan worden voor home cinema (en muziek) dus het zou wel lekker zijn als ie tot minstents 40 Hz kwam (met een redelijke - x dB), zodat ik mijn bagger passieve subwoofer uit het raam kan gooien.

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 30-09-2003 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn simulatie zal deze een -3dB punt hebben van 38,5Hz bij 1W en 45,5Hz bij 30W, dit met een poort van 10cm!! Met een kleinere poort zal het -3dB punt hoger liggen als je het vermogen opvoert. En die 30W is ECHT 30W electrische vermogen!
Als ik het goed zie hebben die woofers een maximale uitslag van 20mm toch?
Dan zul je bij 50W een output van 106dB hebben bij een conus uitslag van 16mm bij 35Hz en en luchtsnelheid in de poort van 5,5 m/s bij 35Hz ;). De groupdelay wordt trouwens ook beter als je het vermogen opvoert :).
Dit is allemaal puur theoretisch gesimuleerd! Maar dit zal denk ik niet veel afwijken van de werkelijkheid hoor.
Als het uiteindelijk wat meer kost, is dat niet zo erg. Als het resultaat maar goed is.
Laat ik het zo zeggen...
Het kost iets meer maar dan krijg je teminste een goed resultaat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

nou.. de 40Hz haal je er echt wel mee.

En die sub bouw je over een half jaartje gewoon ook zelf :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, ik heb het ontwerp een beetje aangepast. De midtoner heeft nu meer ruimte (samen met de tweeter). De bassreflexpoort zit nu stevige in een extra shot. Verder heb ik er nog enkele maten bij gezet:
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/images/floorstanding_3_way_2.png

Heb ik nog een vraagje m.b.t de keuze van mijn woofers/tweeters: zijn er misschien andere/betere configuraties (met de zelfde maten en aantal) mogelijk, van ander merken, die misschien beter zouden passen (voor hetzelfde geld natuurlijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De tweeter zou je kunnen vervangen door een Seas KT27F, die staat als zeer goed bekend en het voordeel is dat hij een lagere resonantie frequentie heeft en vrij laag kan spelen, waardoor je hem evt. eerder kan crossen. Dat is gunstig voor de afstraling. Bij speaker en co kost deze €39,-.

De rest zou ik zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Maak je gebruik van een wooferklem? Ik zou je binnenwerk zo uitmikken dat je woofermagneet klem wordt gezet in een binnenschot. Ik heb het nu eenmaal gedaan met mijn isobaric autosub en ben daar bepaald niet ontevreden over. Vastklemmen van de magneet helpt alleen maar strakkere resultaten te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@ Wekkel: Daar heb ik ook over zitten denken, echter vind ik het idee dat de woofer dan helemaal in de behuzing vast zit niet zo lekker, zeker als je met het ding erin moet verven en gedeelte van het hout bewerken. Of lig ik nu fout en kun je de woofer er op ieder moment weer uithalen (zonder de hele kast te slopen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Heeft misschien iemand nog tips voor andere woofers of middentoners, in de zelfde prijsklasse (mag ook wel iets meer zijn) en grootte, die misschien beter passen/klinken. Ik ben nu nog bezig met een casemod, maar als die af is wil ik toch echt speakers gaan bouwen :P ! Ik orrienteer me nog steeds, maar ik denk dat het wel dit ontwerp gaat worden, ben me alleen niet zeker van de driver keuzes. Dus als jullie nog tips hebben, dan zijn die natuurlijk altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Visaton heeft/had op hun Duitse site een erg goed forum waar ook de mensen van Visaton zelf je helpen met ontwerpen, je zou daar dus je ontwerp eens kunnen posten.

Ik zou een kant en klaar ontwerp gebruiken, waarom zou je het wiel opnieuw uit willen vinden? (Behalve dan dat het leuker is en dat je er een boel van leert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Mijn vraag was eigenlijk of er nog mogelijkheden zijn m.b.t andere merken...

Een bestaand ontwerp is natuurlijk altijd wel aan te raden, maar het is idd minder leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zoek even naar een website van een of andere Antwerpenaar. Die heeft sterke persoonlijke voorkeuren ten aanzien van verschillende soorten chassis van verschillende merken. Die pagina eens doorwerken kan vast geen kwaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:41

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik weet niet... ik zou kiezen voor een commerciele speaker... die dingen zijn vaak zo gestandadiseerd en in zulke massa-aantallen dat zij voordeliger zijn dan zelfbouw voor dezelfde kwaliteit...

Kijk bv naar magnat speakers, erg goedkoop en kwalitatief dik in orde (voor het geld en ook vergeleken met duurdere merken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het vervelende van een commerciële speaker is dat je het moet doen met het onbekende compromis van de fabrikant. Ik weet liever en fine wat voor compromis mijn speaker is, zodat ik ook weet wat de manco's zijn en waardoor deze komen (oftewel, wat ik er juist als positief element uithaal door het manco als negatief element te accepteren). Kortom, je speaker 'kennen' in plaats van maar wat geluid op je af te laten komen.

Verder lijkt de afwerking bij een fabrieksspeaker heel wat, maar de teleurstelling is altijd groot bij vrienden van mij als ik ze uitleg dat dat kartonnen spaanplaat rijstepapiertje dat een wandje moet voorstellen toch echt niet bevorderlijk is voor het uiteindelijke geluid. Het kost je bij zelfbouwen alleen maar extra tijd om de behuizing zo strak mogelijk in elkaar te zetten met ingewikkelde verstevingen inclusief. Mooi afwerken kan ook bij zelfbouw, het is een kwestie van er even tijd in steken.

Als je geen tijd hebt of wil steken in een eigenbouw project, dan is een fabrieksspeaker natuurlijk een prima uitgangspunt. Heb je die tijd en zin wel, dan kan je overwegen het helemaal zelf te doen met als resultaat toch een andere 'relatie' met je speaker dan anders. Bovendien is de kans groot dat je naderhand nog eens gaat sleutelen aan je speaker om 'm (nog) beter te maken, althans, aan te passen aan je smaak.

[ Voor 4% gewijzigd door Wekkel op 08-10-2003 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 08 oktober 2003 @ 08:56:
Heeft misschien iemand nog tips voor andere woofers of middentoners, in de zelfde prijsklasse (mag ook wel iets meer zijn) en grootte, die misschien beter passen/klinken. Ik ben nu nog bezig met een casemod, maar als die af is wil ik toch echt speakers gaan bouwen :P ! Ik orrienteer me nog steeds, maar ik denk dat het wel dit ontwerp gaat worden, ben me alleen niet zeker van de driver keuzes. Dus als jullie nog tips hebben, dan zijn die natuurlijk altijd welkom!
Ik zou ook de Visaton w100 overwegen die is erg goed, stond tijdje terug test in HobbyHIFI en deze woofer was helemaal niet slecht vergeleken met ScanSpeak en Focal. Misschien heeft Monacor ook wel een aardige midtoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ja ja.. dat weet ik nu wel... maar dit is nog niet echt een concreet antwoord op mijn laatste vraag...

Wekkel, waar kan ik die site van die antwepenaar vinden (misschien wat google steekwoorden ofzo)?

Het valt me op dat de Visaton redelijk goedkoop is m.b.t de woofers t.o.v andere merken. Klopt dat of zijn er nog andere vergelijkbare producten te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik weet de site helaas niet en ook geen steekwoorden. Wacht even op de GoT AV goeroes ;) Ik heb zelf voldoende vertrouwen in Visaton units om niet zo snel verder te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 12-09 10:05
Hmm, ik ben te laat begonnen met het volgen van dit topic :)

met die antwerpenaar wordt ongetwijfeld deze site bedoeld:
http://www.diyparadiso.com/

Als je in limburg woont, kan je waarschijnlijk wel een kijkje nemen in oss

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 08-10-2003 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 08 oktober 2003 @ 13:30:
Ja ja.. dat weet ik nu wel... maar dit is nog niet echt een concreet antwoord op mijn laatste vraag...

Wekkel, waar kan ik die site van die antwepenaar vinden (misschien wat google steekwoorden ofzo)?

Het valt me op dat de Visaton redelijk goedkoop is m.b.t de woofers t.o.v andere merken. Klopt dat of zijn er nog andere vergelijkbare producten te vinden?
Ik geef je info over mogelijke units, vervolgens weerleg je dat en dan vraag je weer om tips :?. Vergeet ook het filter niet, dat gaat ook nog wel een aardige duit kosten, helemaal voor een 3-weg. (als je dat filter al goed krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@Taco: Sorry hoor, maar op het moment dat ik de post aan het tiepen was, had ik je bericht nog niet gezien (vaag... maar waar). De W 100 S is misschien idd beter dan de W130 S, hij heeft ene wat vlakkere frequentiegang. Hij wordt ook gebruikt in het ontwerp waar ik mijn speaker op gebaseerd heb.

@Wekkel en de rest met links: Thanks, goeie sites. Ik ga ze vanavond eens allemaal rustig bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Hmm, die woofers die die Belg aanraad zijn wel stukken duurder dan wat ik heb uitgezocht! Is het misschien aan te raden, om i.p.v een 3-weg systeem, een duurdere woofer te pakken, en dan een 2-weg systeem te maken (of 2 kleinere woofers + tweeter in D'applito opstelling)?

bv:
- Vifa 21-WP-250 (kan ik verder geen info over vinden buiten een prijs en winISD data) + Seas KT 27F, totaal 117 euro
- Focal 8V5411 + Seas KT 27F, totaal 146 euro, lijkt lekker diep te gaan.
- Seas woofer + tweeter, ook rond de 140 euro
- ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kan je niet beter eerst eens wat met die Visatons bouwen? Daaruit haal je zoveel ervaring dat een nieuw project over een aantal jaren met duurdere units een veel betere kans van 100% slagen heeft. Eerst de oude fiets, dan de ferrari, zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik denk dat ik idd aan Visaton ga vasthouden. Echter vraag ik me toch nog af of een D'applito opstelling met 2x W 170 S + tweeter misschien niet beter zal klinken. Ook zal dit makkelijker te bouwen zijn m.b.t het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De W170S gaat heel diep, maar ten koste van veel liters en een enorme group delay. Anders moet je de superdiepgang iets beperken en een kleiner volume nemen. Ik vind het een fijn chassis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 09 October 2003 @ 00:19:
Hmm, die woofers die die Belg aanraad zijn wel stukken duurder dan wat ik heb uitgezocht! Is het misschien aan te raden, om i.p.v een 3-weg systeem, een duurdere woofer te pakken, en dan een 2-weg systeem te maken (of 2 kleinere woofers + tweeter in D'applito opstelling)?

bv:
- Vifa 21-WP-250 (kan ik verder geen info over vinden buiten een prijs en winISD data) + Seas KT 27F, totaal 117 euro
- ...
Een KT27 is niet gemaakt om samen met een 20cm (8") driver samen te werken, de fr ligt rond de 1200 Hz, door bundeling van het grote membraam en membraamresonanties (in het geval van de focal zeker) zal een 8" toch het liefst onder de 1500 Hz gecrossed willen worden. Ook als je >24 dB/octaaf filtert ga je dat niet halen met een KT27. (x-overpunt ligt immers in de buurt van fr van de tweeter en dat is niet de bedoeling.) Ondergrens van inzetbereik KT27 ligt rond de 2kHz. of het dan nog goed klinkt durf ik niet te zeggen. Meeste ontwerpers kiezen voor een hoger overnamepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Visaton fabriceerd voor niet teveel geld mooie speakers die minstens zo goed klinken als vifa of peerless.
Alleen de mechanische afwerking is niet altijd even goed........
De magneet kappen moet je er gelijk afslopen en GOED vastlijmen anders gaat die resorneren (en dat is akelig).
Verder zit de magneet ook niet goed vast gemonteerd aan het chasis.
Hierdoor viel bij mij die magneet er eenkeer vanaf!!!!!
Het was aan de ene kant niet erg want nu had ik goedkoop een klein, net afgewerkt een pasief membraam :P.
Hier moet je dan ook maar even rekening meehouden.

Verder gebruik ik altijd speakers van visaton omdat ze het kwa prijs prestatie gewoon super doen!
Ik heb hier een heel mooi 5.1 systeem meegebouwd waar ik zeer tevreden over ben.
Ik kan je de W130sc8 (of 4 Ohm) versie zeker aan raden!
Een goede bass/middentoner voor dat geld
De W170sc8 is altjd favoriet geweest bij mij messchien kun je daar ook wat moois mee bouwen.
Verder is de G20sc8 een mooi en rustig klinkende textiel tweater.

Je moet gewoon een goede combinatie vinden van speakers die goed bij elaar passen.
Als de karakteristieke van die tweater niet goed aansluit op je midden toner zul je een andere combinatie moeten maken/zoeken.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 09 October 2003 @ 00:19:

bv:
- ...
Ik zou zeker aanraden om te beginnen met een 2-weg speaker, simpelweg omdat de kans van slagen dan veel groter is omdat je filter een stuk minder complex hoeft te zijn. Ook kun je dan idd wat betere units gebruiken alhoewel ik denk dat je zelfs met de visatons een bevredigend resultaat kan krijgen (hoewel ik een peerless-seas combinatie zeker de moeite waard zal vinden).
Ik bedoel met slagen ook echt slagen. Uit beiden zal gluid komen, maar met een 2-weg speaker heb je meer kans dat je ECHT een goede speaker maakt die een mooi gluidsbeeld neerzet, dit is het moeilijkste van een 3-weg filter.

Het nadeel is dat je wel wat op laag zal inleveren, maar een -3 dB van 45Hz haal je nog wel met een 17cm woofer hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Laatst online: 00:04

JWO

//offtopic

hoe zijn de ervaringen hier met de visaton G25FFL tweeter t.o.v. de seas KT27F ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de KT27F beter, dat is toch echt een pareltje voor het geld. Maar das mijn smaak :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Bekijk de EXPERIENCE V 20 eens!

Op zich erg leuk, alleen vind ik hem wat groot (vooral breed). Mijn idee is het nu om deze te maken met 2x W170S, 2xW100S en de seas KT27F, hij wordt dan maar 20 cm breed en zou nog steeds aardige prestaties neer moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de maten van de baffle, positie van de drivers en baspoort verandert klopt het filter niet meer. Akoestisch blijft alles voor de woofers het zelfde maar de mids en trweeter zitten met een reden uit het midden. Dit geld ook voor de baspoorten. Het kan wel wat je zegt, maar het zou sonde zijn omdat je dan geen profijt meer hebt van het (neem ik aan) uiterst verfijnde filter. Dat zou gewoon dood sonde zijn.
Ik zou hem zo laten. Andere mogelijkheden zijn: een ander ontwerp kiezen, het voor lief nemen dat het filter niet meer klopt of zelf het filter weer kloppend maken 9wat niet eenvoudig zal zijn, dat meen ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Idd, Eul, je hebt gelijk. Ik ben een beetje huiverig voor de X-overs... Ik denk dat ik voor mijn eerste echte speakerbouw project toch wel een bestaand ontwerp ga pakken. Probleem is alleen dat er zo veel is (ook binnen het budget)... Je weet niet wat je moet kiezen. Het Visaton forum heeft heel veel info, helaas is het ook weer zoveel, dat je keuze er niet eenvoudiger op wordt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wat een onzin, een bestaand ontwerp pakken omdat je een beetje vrees hebt :( Een echte zelfbouwer bouwt gewoon naar eigen (eigenwijs) goeddunken en gaat uit dat het resultaat het voor en tegen distileert. Hoe denk je anders dan vooruitgang wordt gerealiseerd? Fabrieksspeakers of bestaande ontwerpen nabouwen/kopen, of zelf wat bedenken, bouwen en er van leren?

Ik wil je met liefde mijn ultracheapo Ravemaster 13cm transmissielijn speakers laten horen, hoor :P

Je moet je echt niet al te veel zorgen maken over al die zorgen die uitgesproken worden door gasten die echt 100% perfectie nastreven. Dat is niet realistisch bij je eerste bouwproject met dit budget. Bouw, leer, en vooral, geniet.

[ Voor 23% gewijzigd door Wekkel op 10-10-2003 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op 10 October 2003 @ 01:55:
Wat een onzin, een bestaand ontwerp pakken omdat je een beetje vrees hebt :( Een echte zelfbouwer bouwt gewoon naar eigen (eigenwijs) goeddunken en gaat uit dat het resultaat het voor en tegen distileert. Hoe denk je anders dan vooruitgang wordt gerealiseerd? Fabrieksspeakers of bestaande ontwerpen nabouwen/kopen, of zelf wat bedenken, bouwen en er van leren?

Ik wil je met liefde mijn ultracheapo Ravemaster 13cm transmissielijn speakers laten horen, hoor :P

Je moet je echt niet al te veel zorgen maken over al die zorgen die uitgesproken worden door gasten die echt 100% perfectie nastreven. Dat is niet realistisch bij je eerste bouwproject met dit budget. Bouw, leer, en vooral, geniet.
Jij bent gewoon een natuurtalent...... :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Bepaald niet, maar ik maak me niet druk over perfectie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Jongens, jongens... jullie brengen me weer aan het twijfelen :P ... Zal ik nu een bestaande kit bouwen of heel eigenwijs zelf wat in elkaar proberen te draaien. Het laatste vind ik natuurlijk wel leuker, en je kunt je complete budget erop aanpassen. Echter is een compleet paket misschien wel feiner om mee te beginnen.

De vraag is natuurlijk ook waar je meer van leert. Door alles zelf te maken leer je van je fouten, een boupaket is natuurlijk al bewezen goed, en daar kun je natuurlijk ook van leren. Maarja, je kunt ook van een boupaket leren, zonder het echt zelf te maken, gewoon door ernaar te kijken, en uit te vogelen hoezo iets op een bepaalde manier gedaan is.

Maar wat denken jullie, heeft mijn eigen ontwerp nu echt een goede kans van slagen? I.p.v de Seas tweeter zou ik toch voor de Viston G20SC gaan (die past kwa dB's beter bij de rest), en ik zou niet de W100S maar toch de W130S nemen (die is wat linearder). Dit lijkt dan heel erg op het Starlet pakket van Visaton (die hebben wel een W100). Ook mijn gesimuleerde frequentekarakterestiek komt erg goed overeen met die van de Starlet op de Visaton site :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 12-09 10:05
Ligt eraan wat je wil: Wil je er een hobby bij? Dan moet je zelf aan de gang.

Wil je eenmalig een leuk bouwprojectje, dan kan je gewoon een kit bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Uit een bouwprojectje kan natuurlijk ook een hobby ontstaan :P . Ik wil deze als fronts bouwen, om later, als het bevalt, nog een center, 2x surround, en een sub maken, passend bij de fronts natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 10-10-2003 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op 10 October 2003 @ 14:55:
Ligt eraan wat je wil: Wil je er een hobby bij? Dan moet je zelf aan de gang.

Wil je eenmalig een leuk bouwprojectje, dan kan je gewoon een kit bouwen
Als ik het zo hoor vind je het wel leuk om te doen, dus zou je het geen straf vinden om het later nog een over te doen maar dan beter :). Wil je echt meteen een goed klinkende speaker en dan de komende jaren niet meer denken aan een andere speaker kun je beter een uitgekient bestaand ontwerp nemen.

Over die perfectie, die kun je maar beter niet nastreven want dat is nóóit haalbaar. Hoe duur je drivers, hoe goed je kast ook, je maakt altijd compromissen. Maar als je zelf bouwt kun je wel de compromissen naar eigen smaak zetten.

Wat je ook kan doen is gewoon beginnen met een 2-weg speaker en later een 3-weg maken. Om het bas potentieel nog een beetje groot te houden (als je dat persé wilt) zou je een 8" driver kunnen nemen en een tweeter die je erg laag kan crossen. maar met een 6,5" woofer/mid kun je ook nog best laag komen maar de afstraling en het mid is wel beter. Een nadeel van een 8" woofer gebruiken is dat je hoogwaardige drivers moet nemen (woofer moet redelijk hoog kunnen en een goede afstraling naast de 0 graden (luister)-as hebben en tweeter moet erg laag gecrosed kunnen worden. Voordeel is dat je meer bas hebt 8). Als je voor een klasieke 6,5"woofer/mid en 1" hoog gaat kun je gewoon budged componenten gebruiken en toch een zeer bevredigend resultaat krijgen. Je maakt het dan iig niet té kostbaar waardoor het niet sonde zou zijn om het van de hand te doen als je aan een volgend project (3-weg?) zou willen beginnen.
Je moet niet onderschatten wat voor een goed gluid een 2-weg speaker kan geven.

Je hebt nu weer een paar mogelijke opties er bij :), succes met nadenken :D

offtopic:
Jaja, ik weet dat een 8"als woofer/mid in een 2-weg een beetje ongebruikelijk is maar ondanks dat zijn er toch meerdere commerciele modellen die hier succes mee hebben gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Owww, idee!!

Als je nu eerst een kleine 2-weg maakt om het een beetje onder de knie te krijgen, dan kun je die later als surround gebruiken als je die vervangt. Heb je toch in de tussentijd wat ervaring opgedaan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Wow jongens, wel bedankt alvast voor jullie goede steun, hulp en tips _/-\o_ !

Misschien dat ik idd wel met een 2 weg systeem ga beginnen, maar dan ga ik wel voor een boekenplankmodel. Misschien iets met een AL 170 ofzo, is wel wat duurder, maar kwalitatief ook wat beter. Van de ander kant wil ik ook graag van mijn huidige (passieve) subwoofer af, en dan komen de zuilen wel van pas natuurlijk. Een 2-weg zuil zie ik niet zo zitten omdat ik later liever geen grote rears wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 10 oktober 2003 @ 22:47:
Wow jongens, wel bedankt alvast voor jullie goede steun, hulp en tips _/-\o_ !

Misschien dat ik idd wel met een 2 weg systeem ga beginnen, maar dan ga ik wel voor een boekenplankmodel. Misschien iets met een AL 170 ofzo, is wel wat duurder, maar kwalitatief ook wat beter. Van de ander kant wil ik ook graag van mijn huidige (passieve) subwoofer af, en dan komen de zuilen wel van pas natuurlijk. Een 2-weg zuil zie ik niet zo zitten omdat ik later liever geen grote rears wil hebben.
Ga a.u.b. niet in je eerste ontwerp voor een alu membraam, dat is kost voor de wat meer gevorderde ontwerper. Ik zou als je wat meer te besteden hebt kijken naar een Vifa PL18, Audax HM170G8 of een Seas PPI. (idd met papiermembraam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich zou je wel met een AL 170 een 2-weg kunnen maken, maar idd... er zitten wat haken en ogen aan deze driver (aluminium kenmerk). Er zit een behoorlijke bult in het frequentie verloop boven de 4kHz wat speciale aandacht in het filter vereist. Ook moet je er een tweeter bij nemen die je laag kan crossen (door die bult), wat op zich niet zo'n probleem is maar je meot er wel rekening mee houden. Het is sowiezo (zoals eerder besproken, en geloof ik ook al voor genomen) verstandig hulp in te schakelen met het ontwerp van het filter, dus als je de juiste tweeter er bij kiest moet het wel lukken hier een puike speaker mee te maken. Het is wel zo dat als je gaat voor een driver met een meer conventionele conus (papier, kunststof) de zaak iets minder gecompliceerder is en je ook het cross overpunt iets hoger kan hebben. Dan hoef je niet een tweeter te nemen met een zeer lage Fs wat weer wat in de kosten scheelt (en indien redelijk hoog gecrosed voor het geluid niets/nouwlijks uit maakt). Ook is het filter makkelijker te maken omdat er minder voorwaarden aan zitten wat meer ruimte geeft voor compromissen. Als je aan een "conventionele" conus moet je niet meteen denken dat het gluid minder wordt. Ik noem de peerless HDS 164, erg goed aangeschreven en door vrijwel iedere DIY'er die hem gebruikt heeft geprezen (heb zelf een peerless csx, het broertje er van, en ben er ook zeer tevreden over. Voor de rest heeft vifa goed spul en seas heeft ook leuke dingen.

Denk er nog eens over... alles is mogelijk in DIY wereld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je weet dat je een iets aangepast bestaand ontwerp gebruikt niet?
Maar misschei nis dat ook wel je bedoeling. da's niet aan mij natuurlijk.

Verder ziet het er wel cool uit .......

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2003 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

als je nog leuke zelfbouw 2weg speakers wil horen moet je maar eens langskomen :) (Limburg)
gebaseerd op de Visaton W170S8 en een breedbander van Tangband. Ik denk dat je vooral onder de indruk zult zijn van het baspotentieel :P Eigenlijk is mijn kamer iets te klein voor deze speakers, aangezien je nu heel lekker door de kamer kan lopen terwijl t dan net lijkt alsof iemand het baskanaal afwisselend zit te muten /:

De hoog/mid tonen zijn niet erg goed afstralingsgewijs gezien, maar een beetje spelen met de luisterpositie en de fase instellingen helpt hier een heleboel aan :)

edit:
30Hz toon @ 1watt is hier genoeg om last te krijgen van drukverschil op je oren... dus staar je niet té veel blind op wooferspecs. Ik zou zelf bij een nieuwe speaker vooral veel geld in de tweeters stoppen.

[ Voor 16% gewijzigd door Arjan op 11-10-2003 21:00 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nou, jongens, ik heb de knoop doorgehakt! Ik heb net 4x AL 170 & 2x G 25 FFL besteld. Ik ben toch voor de aluminium chassis gegaan, tegen Euls advies in :P . Als basis dient de VIB 170 AL. Deze ga ik echter uitbreiden met een extra AL 170. Tevens krijgt de kast wat meer inhoud. Het geheel ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/vib170dual.png
[Ik noem het de VIB 170 duAL]

Afmeting: 1000x210x370 mm (HxBxD)

Het wordt een 2.5 systeem. Voor het filter kon ik terecht op het Visaton forum, en als alles goed gaat krijg ik vanavond de definitieve versie (de gast was nog niet helemaal tevreden met wat ie nu had bedacht). De twee woofers zitten ieder in een eigen compartement van 25 liter.

Volgende week ga ik beginnen met het bouwen van deze slanke schoonheden. Mijn Oom stelt zijn werkplaats ter beschikking met alle nodige aperatuur :D

EDIT:

Hier nog een 3D plaatje wat ik even in elkaar geflanst heb:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/al170dual_3d.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 16-10-2003 18:39 . Reden: 3d plaatje erbij :D ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niet gezegt dat je het niet moest doen, het is een leuke driver alleen moet je wel met wat extra dingen rekening houden met het filter. Als je dat goed doet is er neits aan de hand en kan het zeker een goed klinkende speaker worden.

Voor wat informatie omtrent je gedachte over 2.5 weg zou ik je toch aanraden om deze thread even te lezen, 2.5-weg houd namelijk iets anders in als je waarschijnlijk denkt (dacht ik tot voorkort ook hoor!). Dit houd in een speaciaal filter (breedte van de baffle ies hier van belang), wat natuurlijk kan als je er maar rekening mee houd (als dat je bedoeling is) Wat wel kan is een 2-weg met 2 woofers, maar dan moet je wel de woofers parallel of in serie zetten en het liefst in 2 gelijke (en gelijk getunde) kasten of samen in één kast (of was dat je bedoeling? dan is het namelijk géén 2.5-weg). Wellicht dat degene die je filter ontwerpt hier allemaal al rekening mee houd voor jou?
Als dit zeker weten een doordacht ontwerp is heb ik niets gezegt (kan dat ik hier tekort schiet hoor).

Edit: Ziet er voor de rest btw erug stak uit hoor!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi ontwerp, Intertechnik heeft zelf ook zo'n ontwerp in het assortiment. Een D'Appolito met seas 17 cm alu woofers ( Intertechnik AL701) en een echte 2,5 weg met morel. (Intertechnik Eden). Beide te vinden bij www.intertechnik.de. (Het lukt me niet om plaatje te linken, er zit een script in waardoor ik niet de properties van de afbeelding krijg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 oktober 2003 @ 19:26:

Ik heb niet gezegt dat je het niet moest doen, het is een leuke driver alleen moet je wel met wat extra dingen rekening houden met het filter. Als je dat goed doet is er neits aan de hand en kan het zeker een goed klinkende speaker worden.
I know, compensatie voor de bult op het einde van het spectrum.
Voor wat informatie omtrent je gedachte over 2.5 weg zou ik je toch aanraden om deze thread even te lezen, 2.5-weg houd namelijk iets anders in als je waarschijnlijk denkt (dacht ik tot voorkort ook hoor!). Dit houd in een speaciaal filter (breedte van de baffle ies hier van belang), wat natuurlijk kan als je er maar rekening mee houd (als dat je bedoeling is) Wat wel kan is een 2-weg met 2 woofers, maar dan moet je wel de woofers parallel of in serie zetten en het liefst in 2 gelijke (en gelijk getunde) kasten of samen in één kast (of was dat je bedoeling? dan is het namelijk géén 2.5-weg). Wellicht dat degene die je filter ontwerpt hier allemaal al rekening mee houd voor jou?
Als dit zeker weten een doordacht ontwerp is heb ik niets gezegt (kan dat ik hier tekort schiet hoor).

Edit: Ziet er voor de rest btw erug stak uit hoor!
Woofer komen idd in twee identiele BR-kasten van 25 liter. Bedankt voor de info over het 2.5-systeem. Het verfeinde wist ik er ook niet van. Ik zal die gast eens vragen of ie met de baffle grootte rekening heeft gehouden. Wat ik weet, is dat de onderste woofer de bass doet, en de tweede bass/mid, de tweeter de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha, dus wel een 2.5-weg. Dan die de één bas-mid (dus ook gewoon alle bas) en de tweede compenceert de bafflestep van de eerste woofer (dit hangt dus af van de breedte van de baffle), hierdoor heb je niet meer of diepere bas maar krik je het rendement van het hele systeem op. Zoals dus ook in de andere thread staat. Leuk systeem om te bouwen, staat ook nog op me lijste :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik weet dat de bass niet dieper gaat. Bedoeling is idd dat het geheel wat beter belastbaar wordt. De bass zal ook wat strakker worden. Ik heb nu een eerste versie van het filter binnen, en ik ga het even optekenen, verder komen er nog wat kleine ontwerpaanpassingen. Heb er echt zin in om volgende week te beginnen :P

Pagina: 1