Ik ben sinds enige tijd op zoek naar twee goede (niet al te grote) staande speakers als fronts voor mijn DD/DTS systeem. Ze moeten zowel voor film als voor muziek goed hun werk kunnen doen. Budget is rond de 300~400 euro/stuk. Daar krijg je natuurlijk wel een redelijke speaker voor. Ik heb ook al hier en daar al geluisterd. Keuze is moeilijk, maar ik heb er niet echt heel veel haast bij. Nu lees ik hier op GoT steeds meer van de zelfgemaakte speakers, en mensen zeggen steeds dat deze voor minder geld net zo goed, of beter klinken dan de commenciele exemplaren.
Nu word mijn drang steeds groter om zelf een speaker in elkaar te gaan zetten. Ik heb heel vroeger (toen ik nog klein deepspaceje was (ja, het universum expaneerd
)) al wel eens een speaker geprobeerd te maken, maar omdat ik heen enkel idee had hoe dat moest, werd het ook niet veel. Nu heb ik dus al de FAQ doorgelezen en hier en daar een site afgezocht, wat proggies gedownload, en heb wat ontwerpjes gemaakt (op papier, heb nog geen lekker CAD proggie gevonden).
Het volgende heb ik bij elkaar gefantaseerd:
- behuizing: 90x25x35 cm (hxbxd) MDF (25 mm) behuizing (51 l inhoud), bassreflex
- bass: Visaton W 200 SC 8 Ohm, 55,74 euro
- mid: Visaton W 1300 SC 8 Ohm, 32.51 euro
- tweeter: Visaton G 20 SC 8 Ohm, 43,88 euro
- basspijpje getuned op 40 Hz
- crossover: @500 en @5000, @12 dB/octaaf
De behuizing zal van binnen verstevigd worden met een shot draws over de woofers heen (dus van voor naar achter, van onder naar boven), en natuurlijk nog horizontale schotten, allemaal met gaten om de lucht te laten circuleren. De woofer worden van klein naar groot geordend (kleinste boven), en symetische op de kast gemonteerd (Ik heb wel gelezen dat asymetisch beter is voor positieongevoeligheid).
Kosten geschat per speaker:
- speakers: 150,-
- MDF en andere materialen: 25,-
- crossover: 20,-
totaal : bijna 200 euro per speaker.
Wat denk en jullie ervan? Zou dit project kans van slagen hebben? Past het een beetje bij elkaar? Zijn er misschien betere keuzes voor de verschillende woofers? Moet ik misschien twee mid-toners hebben i.p.v een? Zijn de crossoversfrequenties een beetje goed gekozen? Ga gaat dit beter klinken dat een commerciele speaker van 300~400 euro?
Ik ben dus echt aan het twijfelen of ik dit zal gaan doen als ik tegen de kerst weer wat tijd heb. Tot die tijd, kan ik me nog orrienteren, rond kijken, luisteren, ontwerpen, afwegen... ! Ik begin dus al vroeg, zodat ik hoop voldoende tijd te hebben om de juiste keuzes te maken. 200 euro per speaker is natuurlijk een heleboel geld, en je wil dat niet zomaar het raam uit gooien.
Nu word mijn drang steeds groter om zelf een speaker in elkaar te gaan zetten. Ik heb heel vroeger (toen ik nog klein deepspaceje was (ja, het universum expaneerd
Het volgende heb ik bij elkaar gefantaseerd:
- behuizing: 90x25x35 cm (hxbxd) MDF (25 mm) behuizing (51 l inhoud), bassreflex
- bass: Visaton W 200 SC 8 Ohm, 55,74 euro
- mid: Visaton W 1300 SC 8 Ohm, 32.51 euro
- tweeter: Visaton G 20 SC 8 Ohm, 43,88 euro
- basspijpje getuned op 40 Hz
- crossover: @500 en @5000, @12 dB/octaaf
De behuizing zal van binnen verstevigd worden met een shot draws over de woofers heen (dus van voor naar achter, van onder naar boven), en natuurlijk nog horizontale schotten, allemaal met gaten om de lucht te laten circuleren. De woofer worden van klein naar groot geordend (kleinste boven), en symetische op de kast gemonteerd (Ik heb wel gelezen dat asymetisch beter is voor positieongevoeligheid).
Kosten geschat per speaker:
- speakers: 150,-
- MDF en andere materialen: 25,-
- crossover: 20,-
totaal : bijna 200 euro per speaker.
Wat denk en jullie ervan? Zou dit project kans van slagen hebben? Past het een beetje bij elkaar? Zijn er misschien betere keuzes voor de verschillende woofers? Moet ik misschien twee mid-toners hebben i.p.v een? Zijn de crossoversfrequenties een beetje goed gekozen? Ga gaat dit beter klinken dat een commerciele speaker van 300~400 euro?
Ik ben dus echt aan het twijfelen of ik dit zal gaan doen als ik tegen de kerst weer wat tijd heb. Tot die tijd, kan ik me nog orrienteren, rond kijken, luisteren, ontwerpen, afwegen... ! Ik begin dus al vroeg, zodat ik hoop voldoende tijd te hebben om de juiste keuzes te maken. 200 euro per speaker is natuurlijk een heleboel geld, en je wil dat niet zomaar het raam uit gooien.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?