Zeer goed topic

.
Ben zelf begonnen aan een onderzoek naar (practische) verhoudingen tussen temperaturen en geleiding van water, koper en lucht. (alle warmte gaat de lucht in). Dit in het kader van pc-koeling.
Het is een schoolproject (6vwo) en het voordeel hiervan is dat ik een heel practicum lokaal tot mijn beschikking heb (met allerlei sensoren

) en ook zelf een hele werkplaats heb met oa draaibanken, frezen, lasapparaten, solderenmogelijkheden, etc
Uiteindelijk streef ik naar een goed werkende en extreme overclockset, maar wel op de meest efficiente wijze.
Alles is zelfbouw (behalve de pomp, (TEC) en slangen). De draaibanken en frezen staan al klaar, maar eerst moeten er bergen berekeningen worden gedaan.
Het complete einddoel is een full-system cooling met WC-gekoelde: CPU, VGA, NBridge en HDD's. Hiervoor heb ik al een Sicce Suprema in de armen genomen (3700 l/u

) om mee te beginnen.
Begin:
Ik zal beginnen met het ontwerpen van verschillende cpu-blocken. Een zo efficient mogelijk ontwerp (ook uitvoerbaar). Eerst bijvoorbeeld 3 verschillende designs gebruiken en produceren. De enige technische limitaties van de blokken zijn het formaat (afmeting proc en ruimte op het mobo) en de warmtegeleiding van materialen.
Test: Op een bron met een constante temp zetten met hetzelfde aantal Watts en stroomsnelheid als de 'proc'. Een ontwerp zal als beste uit de bus komen. Misschien hierna nog andere ontwerpen, afgeleid uit het winnend ontwerp.
Verschil in temperatuur in verhouding met stroomsnelheid meten.
Deze metingen voor verschillende proc-vermogens testen (voor overclocking en bijvoorbeeld het vermogen incl. een TEC

)
Weet iemand hoeveel watt een standaard Athlon 64 3200+ procje produceert en hoe snel dit toeneemt naar mate je overclockt?? (niet linear!!) Dit is waarschijnlijk het moeilijkste en onnauwkeurigste deel van het onderzoek.
Dan kan ik hierna bepalen hoeveel vermogen ik kwijt moet in de rad(s).
Mijn mogelijke vervolgopstelling:
- Radiator met pomp en een pan/ketel. 2 temp sensoren: 1 voor de rad en 1 na. 1 snelheidsmeter (dit probleem is nog niet opgelost): m/s gemeten in slang (dus dm/s * opp slangdoorsnede in dm = L/s)
Delta T voor verschillende waardes gaan onderzoeken (reservoir verwarmen met gasbrander(s)). (hoe hoger T, hoe hoger Delta T??)
Daarna het aantal l/u dat de pomp rondpompt varieren. (hoe sneller --> hoe minder warmte-afgifte). Bijvoorbeeld de verhouding : temperatuurafgifte per tijdseenheid in verhouding met de stroomsnelheid.
Bijv bewijzen???: 2x stroomsnelheid * Delta T (verschil door rad) = 1x stroomsnelheid * Delta T (verschil door rad)
Hier kan ik dan een hele zooi grafieken van maken

.
Als er nog andere suggesties zijn voor het testen/onderzoeken van WC-koeling, laat het gerust weten.
Hier op GoT DOC is er enorm veel samengebrachte ervaring, die het onderzoek zeker kan helpen (als jullie er wat in zien

)
Ik heb geen idee of soortgelijk onderzoek al is gedaan, maar het plan is om het nu vanuit de wetenschappelijke hoek te benaderen. Natuurlijk zal het altijd een beetje gissen blijven, zeker omdat elke proc anders is en zowieso elk model andere waarden hanteert. Ook kun je jezelf de vraag stellen hoe groot het totale systeem mag worden...
Het wordt in ieder geval een groots project

.