4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
True, maar 2 subs gaat 'm niet worden helaas.JvS schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:09:
Als de reactie is "Waarom heb je dan één subwoofer", dan is dat natuurlijk volkomen terecht
Dat gaat het bij mij overigens ook niet oplossen. Mijn speakers worden fullrange aangesproken, dat komt omdat het een stereo voorversterker is die heel rechttoe rechtaan werkt (Rotel RC1590). De sub genereert deze pieken niet.
2 subs zou in mijn geval dus het probleem niet oplossen.
Vind het overigens wel typisch die piek zo laag want zo laag zouden mijn speakers normaliter niet gaan, maar ik heb wel de schuimpjes erin, dan rolt hij iets verder door naar beneden. Doe ik dat niet, dan is de piek wel weer hoger.
Bijzonder
Je kan je speakers ook als sub beschouwen en het oplossen met een mini dsp.Fairy schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:57:
[...]
True, maar 2 subs gaat 'm niet worden helaas.
Dat gaat het bij mij overigens ook niet oplossen. Mijn speakers worden fullrange aangesproken, dat komt omdat het een stereo voorversterker is die heel rechttoe rechtaan werkt (Rotel RC1590). De sub genereert deze pieken niet.
2 subs zou in mijn geval dus het probleem niet oplossen.
Vind het overigens wel typisch die piek zo laag want zo laag zouden mijn speakers normaliter niet gaan, maar ik heb wel de schuimpjes erin, dan rolt hij iets verder door naar beneden. Doe ik dat niet, dan is de piek wel weer hoger.
Bijzonder
Een meetmicrofoon heb je al, ik weet niet welk type als deze compatibel is met REW ben je al op de helft. De kosten voor de dsp zijn het niet echt voor 120 euro heb je er al 1, daar ga je in het sublaag zeker meer mee bereiken.
Je kan het uitgangs-signaal van je voorversterker oppakken en deze opsplitsen voor je sub en je fronts.
Dat je speakers wat verder doorlopen in het laag komt omdat ze waarschijnlijk dicht bij een achterwand staan die het laag zal boosten, als dan de staande golven op de plek waar jij de meeting uitvoert precies samenvallen heb je je piek te pakken. Waarschijnlijk is 1 van de lengtematen van je ruimte +-5.5m?
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
De woonkamer is (als ik de hal even niet meereken) rond de 13 meter lang en 5 meter breed.
Een minidsp tussen de voor en eindversterker zie ik niet zo zitten. Ik heb al eens zitten kijken naar zo'n oplossing, maar dan kom ik uit op de SHD Studio en dat is meteen weer 1300 euro ofzo. Vind het een beetje maf om een mooie (XLR) pre- power combi te hebben staan en er dan zo'n minidsp kastje er tussen te frotten, maar dat ligt misschien aan mij hoor
[ Voor 48% gewijzigd door Fairy op 11-02-2019 16:12 ]
Dat komt omdat de meting van je speakers in een dode kamer is gedaan, daar doet de kamer niet mee met staande golven. Waar jij nu naar luistert in het laag, zijn niet je speakers, maar dat is je kamer. Je hoort in feite alleen de staande golven en die worden de bepaald door drie dingen:Fairy schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:57:
Vind het overigens wel typisch die piek zo laag want zo laag zouden mijn speakers normaliter niet gaan
- Afmetingen van je kamer
- Locatie van je speakers
- Hoe diep gaan je speakers
Dat laatste zorgt er voor dat mensen soms kleine speakers strakker laag vinden hebben vergeleken met grote. Die kleinere speaker heeft gewoon minder diep laag en spreekt daarmee geen staande golven aan in de ultralage frequenties. Er moet wel iets uit komen, dat je kamer dan wel 10-20db kan versterken
Het is wel interessant om te lezen dat je daadwerkelijk enorme afwijkingen in het laag accepteert, omdat het "maf is" om een daadwerkelijk goede oplossing toe te passen en dit niet in het "digitale domein" zit. Een DA/AD conversie van 16bit 44Khz doet niets anders dan ruis op 90db toevoegen, extreem ver van het hoorbare gebied af. De meeste DSP's hebben zelfs betere DA/AD conversies. Maar dat ligt dan waarschijnlijk weer aan mijFairy schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:40:
Ze staan zo ver mogelijk van de achterwand af, maar er is uiteraard een grens. Ik heb zelfs het dressoir verder naar voren gezet zodat het er optisch niet zo maf uit ziet.
De woonkamer is (als ik de hal even niet meereken) rond de 13 meter lang en 5 meter breed.
Een minidsp tussen de voor en eindversterker zie ik niet zo zitten. Ik heb al eens zitten kijken naar zo'n oplossing, maar dan kom ik uit op de SHD Studio en dat is meteen weer 1300 euro ofzo. Vind het een beetje maf om een mooie (XLR) pre- power combi te hebben staan en er dan zo'n minidsp kastje er tussen te frotten, maar dat ligt misschien aan mij hoorIk hou de correcties dan liever volledig in het digitale domein en plaats van preamp <> A/D <> DSP <> D/A <> Poweramp.
[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 11-02-2019 16:56 ]
Los daarvan, het uitgangsniveau van de Rotel voorversterker is naar wat ik heb begrepen vrij hoog en de ingang van de eindversterker relatief ongevoelig, maar dus wel op elkaar afgestemd. Kans bestaat dat ik hiermee de input van de miniDSP overstuur bij hogere volumes en/of het volume aan de output niet hoog genoeg kan komen. Ik heb hier e.e.a. over gelezen, maar heb hier zelf nog geen ervaring mee omdat ik (nog) geen miniDSP module heb.
Edit: Ik heb de manual van de miniDSP 2x4 HD eens doorgelezen en het ziet er wel interessant uit, maar ook daar staat het vol met de waarschuwingen over dat als er iets misgaat je de speakers kan beschadigen enzo, hmm.
Zou een ideaal kastje zijn om de fronts enigzins een highpass te geven, alleen jammer dat deze weer geen XLR heeft en ik heb net een lange XLR voor de subwoofer aangelegd van 2x 15 meter.
[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 11-02-2019 22:33 ]
Er is ook een variant met gebalanceerde In/Uitgangen (https://www.minidsp.nl/2x4-balanced.html), ik heb zelf overigens de 'normale' 2x4.Fairy schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:12:
Het zijn m.i. geen _enorme_ afwijkingen, maar er zitten wel pieken in. Waar ik vooral moeite mee heb is om een apparaat rechtstreeks op de eindversterker aan te sluiten waarmee ik dus geen controle meer heb over het volume waarop deze de eindversterker aanstuurt. Als het ding op een of andere manier van slag raakt of dat ik een fout maak stuurt hij wel rechtstreeks de eindtrap aan en dan kan het hard gaan. Ik heb zoiets in het verleden al eens meegemaakt met een andere set, niet van mezelf, maar dat heeft toen wel de speakers beschadigd, dat was een reverb module die in een loop ging en rechtstreeks op de eindbak was aangesloten (don't ask).
Los daarvan, het uitgangsniveau van de Rotel voorversterker is naar wat ik heb begrepen vrij hoog en de ingang van de eindversterker relatief ongevoelig, maar dus wel op elkaar afgestemd. Kans bestaat dat ik hiermee de input van de miniDSP overstuur bij hogere volumes en/of het volume aan de output niet hoog genoeg kan komen. Ik heb hier e.e.a. over gelezen, maar heb hier zelf nog geen ervaring mee omdat ik (nog) geen miniDSP module heb.
Edit: Ik heb de manual van de miniDSP 2x4 HD eens doorgelezen en het ziet er wel interessant uit, maar ook daar staat het vol met de waarschuwingen over dat als er iets misgaat je de speakers kan beschadigen enzo, hmm.
Zou een ideaal kastje zijn om de fronts enigzins een highpass te geven, alleen jammer dat deze weer geen XLR heeft en ik heb net een lange XLR voor de subwoofer aangelegd van 2x 15 meter.
Helaas nog geen tijd gevonden om hem definitief te installeren maar dat moment komt steeds dichterbij
edit 1: Post btw eens wat resultaten van je metingen daar ben ik wel benieuwd naar.
edit 2: Dit is nog wel een leuk stukje over diy helmholtz resonator (https://www.gearslutz.com...-resonator-made-easy.html) en nog een leuk filmpje om wat meer begrip te krijgen over de werking ervan (YouTube: Helmholtz Resonator - Think you know how helmholtz resonators work?)
[ Voor 11% gewijzigd door DjaRoel op 12-02-2019 10:05 ]
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Jullie hebben eigenlijk ook helemaal gelijkJag schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:16:
Ik heb al jaren dsp's voor mijn poweramps hangen. Dat is ook heel gangbaar. Ik snap het gevoel wel, maar pieken in de response =! HiFi. Met een dsp kan je er wezenlijk iets aan doen. Dus ik zou er toch eens over nadenken!
Zal er dan op termijn toch aan moeten geloven. Eerst even het vrouwtje masseren voor de volgende aankoop
Ik zeg namelijk altijd "Dit is de laatste investering hoor".
Alleen weer jammer dat de HD versie alleen Cinch heeft. Zit je dan met je XLR kabel van 160 euro
Iemand een leuke Audioquest XLR kabel kopen
Voordeel is dan namelijk wel dat ik mijn mains ook echt kan highpassen, wat ik nu dus niet kan.
Iets anders: Ik ben zojuist 2 frames gemaakt waarvan in de basstraps ga maken. Nu zal ik op pak moeten voor stof om het ding mee te bekleden. Iemand enig idee wat ik hier het beste voor kan gebruiken?
Ik heb begrepen dat je moet zorgen dat het akoestisch transparant is, wat ook logisch is, maar tegelijkertijd moet het ook een stevige stof zijn waar geen rek in zit, omdat ik het Rockwool materiaal er in vast wil spannen.
[ Voor 29% gewijzigd door Fairy op 12-02-2019 16:22 ]
Idd akoestisch transparante stof. Dat is niet zo moeilijk, dat zijn ze bijna allemaal. Ik heb er decotex voor gebruikt, maar dat is als je iets wil laten printen. Anders wordt het denk ik naar de lapjes markt gaan
Brainfart :Fairy schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:12:
"heel verhaal"
"+ nog een verhaal"
De uitgangsspanning van de voorversterker kan je gewoon meten met een multimeter en RoomEQ.
https://www.minidsp.com/s...ltiple-subs-with-audyssey
Pagina 27 van de PDF.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Als ik die stukken lees over gain matching e.d. is dat best nog wel een complexe materie om goed in te stellen. Als die niet goed matcht kun je dus ook problemen krijgen dat bij het verhogen van het volume dat je sub bijvoorbeeld harder gaat meespelen dan de rest als ik het goed begrijp.
Nu nog eens op zoek naar een leuke basistutorial waar de stappen duidelijk worden uitgelegd.
Nee, dat gebeurt niet. Het enige dat er gebeurt is dat je "gain" gaat missen (en je dus clippend geluid krijgt, gaat enorm kraken zegmaar). Jag heeft de 6x8 versie als ik me niet vergis. Die heeft ook 2V RMS output.Fairy schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:53:
Als ik die stukken lees over gain matching e.d. is dat best nog wel een complexe materie om goed in te stellen. Als die niet goed matcht kun je dus ook problemen krijgen dat bij het verhogen van het volume dat je sub bijvoorbeeld harder gaat meespelen dan de rest als ik het goed begrijp.
[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 12-02-2019 21:47 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 12-02-2019 21:50 ]
Na wat spelen met de vulling toch gekozen om het bij 10cm dikte te houden, zodat het doek er vlak overheen gespannen kon worden. 20cm dik stapelen en er dan doek omheen trekken werd lelijk, en nu zijn ze zelfs heel mooi geworden, mijn vrouw en zelfs mijn moeder vind ze mooi
Ben er eigenlijk best wel trots op, want ik kan best handig zijn, maar ik heb totaal niet het geduld om zo'n ding in elkaar te puzzelen en als ik het al doe wil ik het altijd perfect hebben en zo
Bij de rechter speaker zat iets boven de 100hz een flinke dip, deze is nu helemaal vlak in een snelle meting die ik heb gedaan (ik moet nog een 1 op 1 meting doen met en zonder op dezelfde dag, maar daar ontbreekt het me nu even aan tijd. Pieken kun je nog wegfilteren, maar dips zijn een stuk moeilijker.
Qua demping van het laag (35hz piek) heeft het (zoals al verwacht) niet geholpen, maar boven de 100Hz is het effect enorm! Hiervoor zaten er flinke spikes en nu is het verloop, zeker vanaf 1000hz veel vloeiender.
Ook zat er links op 1000hz een flinke piek, nu is deze hélemaal weg.
Zodra ik iets meer tijd heb ga ik eens meten vanaf statief, met en zonder traps zodat ik alle andere invloeden kan uitsluiten. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Ook de nagalm lijkt nu (iets) korter, nog wel wat aanwezig (goed te testen door muziek ineens op pauze te zetten, dan hoor je het laatste geluid snel uitdoven). Aan de andere kant moet het ook niet té dood zijn heb ik begrepen, want dan gaat het ook plat klinken.
PS. Ik zal z.s.m. foto's online zetten.
PS. Nadat ik de traps had geplaatst ging ik muziek spelen, nog met de oude meting in RoomEQ als correctie en toen dacht ik, dat klinkt best k*t. Had er al een beetje te balen van en dacht dat de traps het geluid slechter maakten. Toen ging ik iets draaien op YouTube zonder correctie en dat klonk al beter. Daarna toch eens RoomEQ opnieuw gekalibreerd, die had ineens geen last meer van bepaalde pieken die voorheen gecorrigeerd moesten worden. Toen die meting was gedaan toen klonk het ineens een stuk beter
[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 14-02-2019 20:43 . Reden: typos ]
Dit in de veronderstelling dat het er op zich zelf al best mooi strak uit ziet (in het zwart) en ik hier dus verder geen frame en stof omheen hoef te maken. Heeft iemand ervaring of die aanname juist is?
Op dit moment heb ik een kale muur waar de tv aan hangt, 2 stroken met (donkere)absorptiepanelen lijkt mij wel een 'stoere' en niet te opvallende aanvulling. Tevens heb ik op de 2 dakkapel plafonds ook ruimte genoeg voor wat stroken.
Even een (oude en slechte) foto zodat jullie een idee hebben van de ruimte:

Wat ik graag zou willen weten is hoe ik het beste dmv REW (Umik-1) een sweep kan maken om keuzes in absorptie panelen te maken. Zou zonde zijn als ik mijn aankopen op de verkeerde keuzes maak
Ik heb uiteindelijk 2 stroken met foampanelen, 1 voor en 1 achter, en voor het plafond ga ik voor enkele akotherm panelen.
Erg prettige vooruitgang in de ruimte, maakt het plaatsen van geluid vele malen beter (vooral achter wat dichter bij de muur zit)
[ Voor 13% gewijzigd door LuisjeNL op 26-04-2019 17:05 ]
Lichtpuntje...
Nu zat ik te kijken naar:
https://www.aixfoam.nl/ab...ilt-oppervlakte-rechthoek
en
https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm-gg-absorptie
Is er wat nuttigs te zeggen over de kwaliteit van beiden? Zit er veel absorptieverschil tussen?
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
daarnaast als het zo extreem is met je nagalm is hoe dikker hoe beter en bij voorkeur afhangen ipv direct op de muur / plafond monteren
Het is een gecreeerde kamer (2,75*2,75) op zolder, met 1 betonnen wand, en pvc vloer. De overige wanden en plafond zijn platen waaroverheen gestuct is. Alles is hol (al hoewel er in de muren wel *iets* van isolatie zit).
Ik klopte net even op het plafond. Daar lijkt het grootste probleem te zitten. Maar doordat er spotjes ingefreesd zitten, heb ik niet zoveel opties om iets op te hangen. Ik ben bang dat ik rare schaduwen krijg. Daarom lijkt verlijmen de beste optie.
Ik denk dat ik daarmee begin (witte Akotherm, 50mm).
je kan in de akotherm tabellen het werkzame gebied zien en wat er veranderd als je afhangt.
door voldoende afhangen gaan beide zijjden werken en neemt de absorbtie in het laag toe
5 cm (met een lage dichtheid) doet bijvoorbeeld tot 500 hz niet veel.
[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 27-04-2019 10:33 ]
Als hij aangeeft dat telefoon gesprekken bijzonder vervelend zijn dan zou je rond de 4-5000hz moeten dempen. Wat is de bandbreedte van een gitaar?Ray schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:28:
@Cis ik snap je overweging echter ik zou in dit geval toch echt zien dat ik een meting zou doen om te kijken welke frequentie voornamelijk de boosdoender is
je kan in de akotherm tabellen het werkzame gebied zien en wat er veranderd als je afhangt.
door voldoende afhangen gaan beide zijjden werken en neemt de absorbtie in het laag toe
5 cm (met een lage dichtheid) doet bijvoorbeeld tot 500 hz niet veel.
Het is gewoon een klassiek probleem, allemaal harde gladde afwerking. @Cis probeer anders eerst met een paar (oude) gordijnen te bepalen hoeveel oppervlakte je nodig hebt om te dempen.
Zorg dat je geen gladde parallel lopende oppervlakte hebt, dat heb je nu drie keer, waarvan de wanden de meeste invloed hebben waarschijnlijk.
Mijn ervaring met gordijnen, in tegenstelling tot wat je vaak leest, is dat deze weinig tot geen effect hebben. Ligt natuurlijk ook enorm aan de gebruikte stof en de dichtheid. Ik heb zelf podium gordijnen overwogen.
zelf heb ik trouwens in mijn werkkamer een rockfon eclipse 176 x 114 afgehangen op 20 cm. kost wat maar dat helpt dan ook echt.
met akotherm heb ik enorm veel gexperimenteerd in de woonkamer en nog steeds aardig wat m2 in gebruik op verscholen plekken.bijna alles in het zicht is nu ook rockfon eclipse die eigenlijk in alle ruimtes wel hangen behalve de badkamer
[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 28-04-2019 00:25 ]
Dank voor jullie suggesties en expertise.
Ik heb 2x Akotherm GG 1000x1200 besteld en ga deze aan het plafond ophangen. (Ws. haakje-oogje) met een ruimte van 5 cm.
De panelen beslaan 30% van het vloeroppervlak.
Ik laat hier weten wat het effect is, zodra ze hangen. (Kan wel eventjes duren
ik zou ook wat experimenteren met de afhang hoogte. 5 cm zal wel iets effect hebben maar je zal merken dat meestal vanaf 15 cm het echt hoorbaar gaat uitmaken.
Maar goed elke ruimte is anders natuurlijk.
je kan (als test) bij akotherm ook erg makkelijk inderdaad 4 haakje er gewoon indraaien en daartussenkruislings een draad spannen. die haak je dan weer aan 1 haakje in het midden in het plafond (wel ff een puzzel) het blijft dan om te testen meestal wel redelijk hangen (even gewicht verdelen) zo kan je redelijk makkelijk door de draad langer en korter te maken testen wat afhang hoogte aan verschil maakt en heb je in eerste instantie maar 1 gaatje in je plafond
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Akotherm D40 was toch wat ander materiaal dan ik had verwacht. Het was veel "stoffiger". Een haakje erin draaien kon wel, maar echt stevig was het niet. Best kans dat ie zou kunnen uitscheuren.Ray schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:37:
@Cis is dat de D40 ? die is ook wat steviger en laat zich mooier ophangen namelijk. tevens zijn de eigenschappen ook wat beter
ik zou ook wat experimenteren met de afhang hoogte. 5 cm zal wel iets effect hebben maar je zal merken dat meestal vanaf 15 cm het echt hoorbaar gaat uitmaken.
Maar goed elke ruimte is anders natuurlijk.
je kan (als test) bij akotherm ook erg makkelijk inderdaad 4 haakje er gewoon indraaien en daartussenkruislings een draad spannen. die haak je dan weer aan 1 haakje in het midden in het plafond (wel ff een puzzel) het blijft dan om te testen meestal wel redelijk hangen (even gewicht verdelen) zo kan je redelijk makkelijk door de draad langer en korter te maken testen wat afhang hoogte aan verschil maakt en heb je in eerste instantie maar 1 gaatje in je plafond
Ik wilde geen lijm gebruiken voor mijn gestucte witte plafond, Mocht ik me ooit bedenken qua locatie, dan zou het erafhalen een crime zijn geworden.
In plaats daarvan heb ik zelfklevend klitteband gebruikt. Op de randen van de D40 gepakt; wederhelft er aan vast geklitteband, en zo op het plafond geplakt.
https://www.easy-noisecon...uct/easypol-polyesterwol/
die ik wel steviger.
heb ze beiden in gebruik en dacht tot voor kort dat het omgekeerd was. net even de bonnen erbij gezocht en het 'easy'product is inderdaad het steviger product wat zich beter laat afhangen
overigens kan het met akotherm ook als je op 4 punten een gaatje maakt en er kuislings een draad door trekt. zo heeft het hier zeker een jaar gehangen op diverse plekken
maar belangrijkrijker heeft het effect bij jou ??
[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 08-05-2019 11:50 ]
Gamma glaswolplaten 2 stuks met er tussen in een soort afplakpapier, wat ik op een rol heb en aluminium huishoudfolie. De achterkant is afgedicht met hardboard, daar weer bovenop heb bitumen aan vastgelijmd. De voorkant is afgewerkt met wit katoen.Jag schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:44:
Wat zit erin?
Die dingen zien er niet uit, en wegen bekant een ton.
Vanmiddag het schuif/hang systeem gemaakt. Morgen gaten boren, en ophangen.

***ik krijg deze link op de een of andere manier niet als link in de post maar hij werkt wel!***
Wauw, wat een expertise hier in de topic! Echt mooi!
Ik heb het topic doorgelezen en er staat veel interessants in. Nu is het zo dat wij een huis aan het bouwen zijn. Ik heb een plaatje opgenomen van de beneden verdieping. Wat je op het plaatje niet kan zien is dat de woonkamer bijna 430cm hoog is (voor verlaagd plafond). Afmetingen staan er voor de rest bij.
Ik overweeg ons verlaagd plafond te gaan gebruiken voor het (deels) inbouwen van ons HT (Scherm, beamer, speakers, evt akoestische demping).
Ik heb op het plaatje aangegeven met L en R waar mijn 'normale' speakers komen te staan voor de stereo en waar de Centre zal komen. L&R zullen gewoon op de grond staande speakers zijn en dit zijn natuurlijk tevens de front speakers voor de surround setup. Het rechthoekige ding is het scherm van de beamer, het idee is om die in het verlaagd plafond in te bouwen (zowel beamer als scherm).
Omdat jullie allemaal akoestiek fans zijn, zou ik jullie willen vragen hoe jullie dit aan zouden pakken. Vragen die zoal door mijn hoofd spelen zijn:
- is het mogelijk om de centre speaker al in het plafond te doen (met een speaker die onder een hoek naar beneden staat gericht) of gaat dit een drama worden? Hij zou dan achter het scherm hangen als het naar beneden is.
- kan ik de linker/rechter surround achter speakers in het plafond inbouwen? Zoals jullie zien hebben we veel openslaande deuren en daartussen wil ik eigenlijk niet ook nog eens speakers op de grond hebben (om het over de WAF nog maar niet te hebben), Zo ja, waar zouden jullie die dan inbouwen? Is de 4m hoogte daar nog een belemmering?
- Heeft het dan nog toegevoegde waarde om Atmos speakers toe te voegen, als de surround speakers ook al hoog zitten? Zo ja, waar zouden die dan moeten komen? Of gewoon focussen op mooie 5.1 opstelling en het daar bij laten?
- het huis wordt overwegend afgewerkt met vrij harde materialen zoals stucwerk en een gietvloer en ik ben bang dat het in combi met hoogte een beetje een echoput wordt. Er komen wel heel lichte gordijnen voor de (vele) deuren maar zou zo maar kunnen zijn dat dat niet veel doet. Is het verstanding om gelijk bij de afbouw al maatregelen te nemen om de akoestiek te verbeteren of is het verstandiger eerst eens even te kijken hoe het is, en dan eventueel maatregelen te nemen.
Ik kijk er enorm naar uit om dit moois allemaal op te gaan zetten. Er is gespaard om (binnen het redelijke) mooie spulletje te kopen (nieuwe speakerset, beamer, scherm) dus ik ga m'n best doen om maximaal resultaat voor die centen te krijgen! Dank jullie wel voor het meedenken!
[ Voor 3% gewijzigd door RogerRoger op 19-05-2019 21:30 . Reden: plaatje vergeten... ]
Al je speakers is het plafond is mijn inziens echt een slecht idee, voor simpel muziek in een ruimte is het wel een mooie en nette oplossing.
Zie het zo: je hebt totaal geen goede localisatie van het geluid meer (zeker op deze hoogte). Ik zou er niet aan beginnen.
Ik zou dan gewoon een soundbar doen
Lichtpuntje...
Niet veel met akoestiek te maken, maar dit kan wel, maar klinkt wel een tikje gek denk ik. Het allermooiste is een geperforeerd scherm met het LCR erachter. Second best is LR ernaast en center er net onder, dat heb ik zelf ook.- is het mogelijk om de centre speaker al in het plafond te doen (met een speaker die onder een hoek naar beneden staat gericht) of gaat dit een drama worden? Hij zou dan achter het scherm hangen als het naar beneden is.
Daar heeft dolby wel allemaal richlijnen voor. Zij zetten surrounds op de grond, maar zelf heb ik ze hoog achter me hangen en dat werkt enorm goed. Wat je ten allen tijde moet voorkomen is dat ze te dichtbij 1 luisterpositie staan. Dan hoor je op die plek namelijk alleen maar die surround tenzij je ze zo zacht zet dat je op de andere posities weer niet hoort. Min of meer gelijke afstanden tot de luister posities is het meest belangrijke.- kan ik de linker/rechter surround achter speakers in het plafond inbouwen? Zoals jullie zien hebben we veel openslaande deuren en daartussen wil ik eigenlijk niet ook nog eens speakers op de grond hebben (om het over de WAF nog maar niet te hebben), Zo ja, waar zouden jullie die dan inbouwen? Is de 4m hoogte daar nog een belemmering?
Ik denk dat je wel gek zou zijn om nu niet 4 overhead atmos speakers in te hangen als je het zo groots gaat aanpakken. Of op zn minst het zo maken dat die later makkelijk toe te voegen. Het vereist natuurlijk wel atmos bronmateriaal. En het ligt er een beetje aan wat je kijkt. Als je alleen maar docu's / arthouse films kijkt, heb je er weinig aan waarschijnlijk- Heeft het dan nog toegevoegde waarde om Atmos speakers toe te voegen, als de surround speakers ook al hoog zitten? Zo ja, waar zouden die dan moeten komen? Of gewoon focussen op mooie 5.1 opstelling en het daar bij laten?
Ja dat gaat een probleem worden. Het totale gebrek aan absorptie met de enorme stijve moderne constructies geven een heel groot aandeel gereflecteerd geluid, niet fijn. Ik denk dat je verlaagd plafond idee heel goed is. Er zijn tal van mogelijkheden. Qua absorptie moet je denken aan 10% van het totale oppervlakte als minimum. Bij jou ligt dat denk ik wat genuanceerder, omdat je zoveel ruimte er omheen hebt liggen. Ik zou sterk overwegen om het plafond grotendeels te bedekken met absorptie en ook nog panelen op de zijwanden te plaatsen zodat de zijwand reflecties niet teveel gaan overheersen. Voor absorptie kan je minerale wollen gebruiken met de juiste dichtheid of akotherm D40 (niet D20). Dikte is 80mm als minimum, 100mm is nog beter. Of afhangen, 50 of 100mm van een wand afhangen heeft zelfde effect als dikker materiaal.- het huis wordt overwegend afgewerkt met vrij harde materialen zoals stucwerk en een gietvloer en ik ben bang dat het in combi met hoogte een beetje een echoput wordt. Er komen wel heel lichte gordijnen voor de (vele) deuren maar zou zo maar kunnen zijn dat dat niet veel doet. Is het verstanding om gelijk bij de afbouw al maatregelen te nemen om de akoestiek te verbeteren of is het verstandiger eerst eens even te kijken hoe het is, en dan eventueel maatregelen te nemen.
Als ik zoiets bij mezelf zou maken, zou ik kiezen voor een frame met doek erover gespannen wat afneembaar is. Zodat je luidsprekers erachter uit het zicht kan hangen. En dat je erbij kan als het nodig is.
Wat ik in mijn woonkamer heb gedaan, is een akoestisch transparant spanplafond geplaatst met daarboven zuivere schaapswol voor het verbeteren van de akoestiek. Momenteel heb ik het doek nog niet gespannen, maar de wol zit al wel tegen het plafond aan. Het is echt een groot verschil met en zonder de schaapswol, ook al is deze maar 40mm dik.RogerRoger schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:16:
[Afbeelding]
***ik krijg deze link op de een of andere manier niet als link in de post maar hij werkt wel!***
Wauw, wat een expertise hier in de topic! Echt mooi!
Ik heb het topic doorgelezen en er staat veel interessants in. Nu is het zo dat wij een huis aan het bouwen zijn. Ik heb een plaatje opgenomen van de beneden verdieping. Wat je op het plaatje niet kan zien is dat de woonkamer bijna 430cm hoog is (voor verlaagd plafond). Afmetingen staan er voor de rest bij.
Ik overweeg ons verlaagd plafond te gaan gebruiken voor het (deels) inbouwen van ons HT (Scherm, beamer, speakers, evt akoestische demping).
Ik heb op het plaatje aangegeven met L en R waar mijn 'normale' speakers komen te staan voor de stereo en waar de Centre zal komen. L&R zullen gewoon op de grond staande speakers zijn en dit zijn natuurlijk tevens de front speakers voor de surround setup. Het rechthoekige ding is het scherm van de beamer, het idee is om die in het verlaagd plafond in te bouwen (zowel beamer als scherm).
Omdat jullie allemaal akoestiek fans zijn, zou ik jullie willen vragen hoe jullie dit aan zouden pakken. Vragen die zoal door mijn hoofd spelen zijn:
- is het mogelijk om de centre speaker al in het plafond te doen (met een speaker die onder een hoek naar beneden staat gericht) of gaat dit een drama worden? Hij zou dan achter het scherm hangen als het naar beneden is.
- kan ik de linker/rechter surround achter speakers in het plafond inbouwen? Zoals jullie zien hebben we veel openslaande deuren en daartussen wil ik eigenlijk niet ook nog eens speakers op de grond hebben (om het over de WAF nog maar niet te hebben), Zo ja, waar zouden jullie die dan inbouwen? Is de 4m hoogte daar nog een belemmering?
- Heeft het dan nog toegevoegde waarde om Atmos speakers toe te voegen, als de surround speakers ook al hoog zitten? Zo ja, waar zouden die dan moeten komen? Of gewoon focussen op mooie 5.1 opstelling en het daar bij laten?
- het huis wordt overwegend afgewerkt met vrij harde materialen zoals stucwerk en een gietvloer en ik ben bang dat het in combi met hoogte een beetje een echoput wordt. Er komen wel heel lichte gordijnen voor de (vele) deuren maar zou zo maar kunnen zijn dat dat niet veel doet. Is het verstanding om gelijk bij de afbouw al maatregelen te nemen om de akoestiek te verbeteren of is het verstandiger eerst eens even te kijken hoe het is, en dan eventueel maatregelen te nemen.
Ik kijk er enorm naar uit om dit moois allemaal op te gaan zetten. Er is gespaard om (binnen het redelijke) mooie spulletje te kopen (nieuwe speakerset, beamer, scherm) dus ik ga m'n best doen om maximaal resultaat voor die centen te krijgen! Dank jullie wel voor het meedenken!
Het is geen heel goedkope oplossing, maar als je het doet, kun je het het beste maar gewoon goed doen.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Dankjewel @Jag! Even zodat ik je goed begrijp:Als ik zoiets bij mezelf zou maken, zou ik kiezen voor een frame met doek erover gespannen wat afneembaar is. Zodat je luidsprekers erachter uit het zicht kan hangen. En dat je erbij kan als het nodig is.
- bedoel je panelen die je parallel onder het verlaagd plafond hangt (al dan niet op een afstandje)? En je speakers achter die panelen hangen? Het moet toch alleen de reflecties opvangen, maar niet het originele signaal? Of zeg ik nu iets heel doms?
- Panelen voor de wanden duidelijk. Dat zou evt kunnen op de 'eilandjes' tussen de ramen, die komen dan alleen wat verder naar voren maar dat hoeft niet storend te zijn (zo zal ik beargumenteren
- Als je het over 10% van het oppervlak hebt, dan bedoel je oppervlak van wanden en plafond neem ik aan? Dat is inderdaad al best een hoop met ruwweg 90-100m2 wand en 65-70m2 plafond... en dan ruwweg 9-10m2 aan wand- en 7m2 aan plafondpanelen?
Zou evt ook kunnen, probleem is wel dat er ook allerlei spots en dus speakers worden ingebouwd. Ik vraag me toch ernstig af hoe strak dat wordt... is het aanblik van zo'n spanplafond niet een heel stuk minder dan een gestuct (verlaagd) plafond?SpongeRob schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:22:
Wat ik in mijn woonkamer heb gedaan, is een akoestisch transparant spanplafond geplaatst met daarboven zuivere schaapswol voor het verbeteren van de akoestiek. Momenteel heb ik het doek nog niet gespannen, maar de wol zit al wel tegen het plafond aan. Het is echt een groot verschil met en zonder de schaapswol, ook al is deze maar 40mm dik.
Het is geen heel goedkope oplossing, maar als je het doet, kun je het het beste maar gewoon goed doen.
Ik zou absorptie panelen aan het plafond hangen van 10cm dik, op 10cm afstand, grootste deel van het plafond bedekt. Daartussen de speakers. Surrounds, als je die wilt ophangen, dan achter de luisterpositie, bij voorkeur richting luisterpositie gedraaid.RogerRoger schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:40:
[...]
Dankjewel @Jag! Even zodat ik je goed begrijp:
- bedoel je panelen die je parallel onder het verlaagd plafond hangt (al dan niet op een afstandje)? En je speakers achter die panelen hangen? Het moet toch alleen de reflecties opvangen, maar niet het originele signaal? Of zeg ik nu iets heel doms?
- Panelen voor de wanden duidelijk. Dat zou evt kunnen op de 'eilandjes' tussen de ramen, die komen dan alleen wat verder naar voren maar dat hoeft niet storend te zijn (zo zal ik beargumenteren)
- Als je het over 10% van het oppervlak hebt, dan bedoel je oppervlak van wanden en plafond neem ik aan? Dat is inderdaad al best een hoop met ruwweg 90-100m2 wand en 65-70m2 plafond... en dan ruwweg 9-10m2 aan wand- en 7m2 aan plafondpanelen?
Onder dit alles een paneel maken met akoestisch transparant doek erover gespannen. Geschikt materiaal is Decotex: geluidsdoorlatend, elastisch en betaalbaar.
Als je ook nog de "eilandjes" tussen de ramen bedekt, dan zal je waarschijnlijk genoeg hebben. Je zou kunnen beginnen met het plafond en dan eens luisteren. Maar ik denk dat wat beperken van zijwand reflecties ook wel prettig is. Dit zou je met losse panelen kunnen proberen.
Dan blijft over dat je wellicht wat veel galm terug gaat krijgen uit de rest van de ruimte. Daar zou je ook nog in 2e instantie een mooi absorptie paneel aan kunnen toevoegen. Ik heb hiervoor zelf 2x1 meter panelen gemaakt met Decotex bespannen met mooie foto erop geprint. Iedereen vindt ze mooi die bij mij thuis komt.

Oude foto, kabels zijn inmiddels weggewerkt en 2 back surrounds toegevoegd.
@Jag Ja, maar hoe dit ik het dan met alle inbouwspots, de beamer en het scherm? Het plan is vooralsnog dat er een echt/stevig verlaagd plafond komt waar dit allemaal in komt... komt de lichtopbrengst van mijn spotjes niet ten goede als ik daaronder nog een ander plafond spanJag schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:55:
[...]
Ik zou absorptie panelen aan het plafond hangen van 10cm dik, op 10cm afstand, grootste deel van het plafond bedekt. Daartussen de speakers. Surrounds, als je die wilt ophangen, dan achter de luisterpositie, bij voorkeur richting luisterpositie gedraaid.
Onder dit alles een paneel maken met akoestisch transparant doek erover gespannen. Geschikt materiaal is Decotex: geluidsdoorlatend, elastisch en betaalbaar.
Als je ook nog de "eilandjes" tussen de ramen bedekt, dan zal je waarschijnlijk genoeg hebben. Je zou kunnen beginnen met het plafond en dan eens luisteren. Maar ik denk dat wat beperken van zijwand reflecties ook wel prettig is. Dit zou je met losse panelen kunnen proberen.
Dan blijft over dat je wellicht wat veel galm terug gaat krijgen uit de rest van de ruimte. Daar zou je ook nog in 2e instantie een mooi absorptie paneel aan kunnen toevoegen. Ik heb hiervoor zelf 2x1 meter panelen gemaakt met Decotex bespannen met mooie foto erop geprint. Iedereen vindt ze mooi die bij mij thuis komt.
[Afbeelding]
Oude foto, kabels zijn inmiddels weggewerkt en 2 back surrounds toegevoegd.
Scherm is wel op te lossen, licht wat lastiger idd.RogerRoger schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:58:
[...]
@Jag Ja, maar hoe dit ik het dan met alle inbouwspots, de beamer en het scherm? Het plan is vooralsnog dat er een echt/stevig verlaagd plafond komt waar dit allemaal in komt... komt de lichtopbrengst van mijn spotjes niet ten goede als ik daaronder nog een ander plafond span
Wellicht kan je eens kijken naar hoe @Masterkale1 het heeft gedaan: link
Dat is geen probleem, ik heb ook m'n luidsprekers en een aantal spots in het plafond gemaakt.RogerRoger schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:42:
[...]
Zou evt ook kunnen, probleem is wel dat er ook allerlei spots en dus speakers worden ingebouwd. Ik vraag me toch ernstig af hoe strak dat wordt... is het aanblik van zo'n spanplafond niet een heel stuk minder dan een gestuct (verlaagd) plafond?
Je moet dan iets maken waar je de spullen in kan schroeven wat aan het originele plafond bevestigd zit.
Juist met een spanplafond heb je het meest strakke eindresultaat, nadeel is wel dat je niet breder kunt gaan dan 5 meter zonder een naad te krijgen in het plafond. De doeken zijn maximaal 5 meter breed.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
dat is al een oude fotoJag schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:42:
[...]
Scherm is wel op te lossen, licht wat lastiger idd.
Wellicht kan je eens kijken naar hoe @Masterkale1 het heeft gedaan: link

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
er is zelfs een merk (kan het opzoeken, ik wilde die kiezen) waarbij het plafond ook nog beperkt opniew gespannen kan worden
mijn idee was namelijk om met akotherm oid de ruimte naar wens te maken. gewoon het bestaande plafond plakken / afhangen whatever en dan als ik tevreden was het plafond eronder laten spannen (feitelijk doek met enorm veel gaatjes)
mocht na verloop van tijd de demping dan toch anders moeten was het mogelijk hem los te halen, demping aanpassing en weer spannen
geen dank. overigens goedkoop is dit niet..... wel erg mooi
Jag schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:12:
Een verlaagd plafond met aan de binnenzijde demping werkt niet, die moeite kan je jezelf besparen. De demping moet hoe dan ook in t zicht. Je kan er wel iets voorspannen zolang dat geluidsdoorlatend is.
Hier de trotse eigenaar van een spanplafond met akotherm er achter. Al meerdere mensen over de vloer gehad ( Tweakers en HTForum ) om te komen luisteren ook trouwens.
Anyway, ongeveer 9 cm naar beneden gekomen. Atmos spreakers en spots ingebouwd.
Waanzinnig gewoon. Ons zitgedeelte is ~16m2, en dat heb ik compleet laten dempen op het plafond.
Alleen al een gewoon gesprek voeren zonder radio aan is zoveel rustiger en makkelijker zonder alle reflecties. En met muziek en films....... het is voor mij de beste investering in mijn hele AV setup geweest.
Let wel op wie je het uit laat voeren, het "grote" Plameco bied het ook aan. Maar voor mijn gevoel was hun plafond materiaal niet poreus genoeg en zouden daarbij wederom reflecties optreden. Heb nu een mat grijs plafond van materiaal waar je gewoon licht door ziet komen als je het tegen een raam houd. Is dus wel noodzaak dat je niet te veel "lichtvervuiling" aan de achterkant van je spots hebt.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound
Dit is niet bij mij thuis, maar wel exact wat er achter zit.
https://hollandplafond.nl/diensten/akoestisch-spanplafond
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound
Dankjewel!
Malignant schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:24:
Is bij mij uitgevoerd door Holland Plafond.
Dit is niet bij mij thuis, maar wel exact wat er achter zit.
https://hollandplafond.nl/diensten/akoestisch-spanplafond
Hangt er nu al 2 jaar, helemaal nergens last van.RogerRoger schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:04:
Dat klinkt goed! Zou je een indicatie van de kosten kunnen geven (kan ook via PM natuurlijk)? Hoe lang heb je het al hangen? Geen sprake van uitzakken door de tijd?
Dankjewel!
[...]
Zakt niet, blijft super strak.
Omgerekend komt het uit op ~250EUR p/m2
Dat is inclusief akoestische demping er achter en 9cm verlaagd.
Als je dat soort dingen niet wil is het aanzienlijk goedkoper, maar daar hebben we het hier niet over natuurlijk.
[ Voor 17% gewijzigd door Malignant op 05-06-2019 12:24 ]
Betreft dan ca 2m2.
Combi van dit:
https://www.moswens.nl/akoestische-moswand/
met:
https://www.moswens.nl/junglewanden-en-jungleschilderijen/
Soort 3d schilderij van mos en planten.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Aangezien we de woonkamer volledig gaan verbouwen (vloerverwarming, PVC vloer, muren en plafond opnieuw stucen, schouw er compleet uit) wil ik proberen om er nu meer rekening mee te houden.

Ik zie zelf twee opties:
- Rechts onder op de plattegrond van de woning is de woonkamer iets breder dan de rest, deze achterwand helemaal volplakken met akotherm. Mijn grootste twijfel is dat dit niet mooi gaat worden en hier komt tevens de TV te hangen dus hier kijken we wel veel naar
- 1 groot plafondeiland van +- 3x3m boven het zitgedeelte
Budget is ongeveer €500.-
Wegens tijdgebrek is een meting niet mogelijk (15 juli krijgen we de sleutels en de eerste bouwvakkers starten de 16e).
Of ben ik als veels te vroeg met nadenken over akoestiek en moet ik hier pas mee bezig gaan als de kamer strak is?
[ Voor 18% gewijzigd door Intruder op 21-06-2019 13:50 ]
-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //
Eerst meten is het wel het geen wat je zou moeten doen, je kan het pas doen als de kamer af is, maar dan zit je wel met panelen. Dat moet je willen.Intruder schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:48:
Wegens tijdgebrek is een meting niet mogelijk (15 juli krijgen we de sleutels en de eerste bouwvakkers starten de 16e).
Of ben ik als veels te vroeg met nadenken over akoestiek en moet ik hier pas mee bezig gaan als de kamer strak is?
Neus verder even in Het Grote Subwoofer Topic
Daar staat bijzonder veel informatie over laagweergave. Ihmo valt of staat de weergave van je home cinema daarmee.
Ik wil boven mijn bank een zelfgemaakte akoestische paneel plaatsen met een katoenen stof.
Kan ik gewoon 8cm dik akotherm gebruiken en er vanuitgaan dat het geluid er beter op word? Of metingen verrichten en daaruit bepalen hoeveel en hoe dik de panelen moeten worden?
Dunnere panelen zijn natuurlijk wel gewenst.
[ Voor 5% gewijzigd door saveljos op 20-07-2019 19:37 ]
haal een pak glaswol, doe er doeken omheen en plaats deze op verschillende plekken om te testen. Met een paneel zal er niet iets drastisch veranderen. En als je het gaat meten zijn de verschillen zowel hoorbaar als zichtbaar.saveljos schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 19:36:
Het is me a.d.h.v. dit topic nog niet duidelijk of het nu wel of niet nodig is om eerst een meting te doen alsvorens verder te gaan met akoestiek.
Ik wil boven mijn bank een zelfgemaakte akoestische paneel plaatsen met een katoenen stof.
Kan ik gewoon 8cm dik akotherm gebruiken en er vanuitgaan dat het geluid er beter op word? Of metingen verrichten en daaruit bepalen hoeveel en hoe dik de panelen moeten worden?
Dunnere panelen zijn natuurlijk wel gewenst.
Ik heb dit ook gedaan, pak wel bij voorkeur de wat dichtere glaswol, dus niet té fluffy.Pjotr22 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 07:51:
[...]
haal een pak glaswol, doe er doeken omheen en plaats deze op verschillende plekken om te testen. Met een paneel zal er niet iets drastisch veranderen. En als je het gaat meten zijn de verschillen zowel hoorbaar als zichtbaar.
Heb panelen gemaakt van ongeveer 150cm hoog als ik me goed herinner, gevuld met glaswol en met stof omspannen. Mijn panelen zijn zowel voor als achter voorzien van stof, dus het laat wel wat door aan de achterkant. Ik overweeg nog een de achterkant dicht te maken, in ieder geval de onderste helft.
Frame maken is overigens mega simpel, gewoon wat planken cq latten op maat zagen en in de hoeken voorboren en in elkaar schroeven. Voorboren niet vergeten anders gaat het hout splijten. Op 1/3 en 2/3 hoogte heb ik nog een extra lat ingeschroefd om het een sterk geheel te maken.
Omspannen van de stof is ook een voudig, de achterkant heb ik een soort kaasdoek gespannen en vastgemaakt met een tacker (nietpistool). Gewoon de simpelste van de Hornbach werkt perfect.
Het omspannen is een wat preciezer klusje, maar een mooie vouw voor de hoe en zorg dat die overal dezelfde hoek heeft.
Mochten we gaan verhuizen (zijn een beetje aan het orienteren) en moest ik het overnieuw doen, dan ga ik misschien een soort voorzetwand maken die helemaal vol zit met akoestisch dempend materiaal, daar kan ik meteen de bekabeling in wegwerken voor de tv, zodat deze helemaal zwevend wordt.
[ Voor 37% gewijzigd door Fairy op 21-07-2019 08:54 ]
Zijn er niet meer producten dan de hier genoemde Rockwool, glaswol en Akotherm?
Waarvan ik Rockwool en glaswol liever vermijd ivm gezondheidsrisico's.
[ Voor 3% gewijzigd door saveljos op 21-07-2019 22:08 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik ben voornemens een Umik-1 aan te schaffen om zo met REW te gaan meten.
Ik heb voor de gein de interne mic van mijn MacBook Pro geprobeerd maar die kan ik niet als betrouwbaar bestempelen. Nu loop ik tegen het volgende aan. In mijn Mac kan ik geen signaal genereren naar mijn hoogtekanalen via de HDMI sound out.
Enig idee hoe ik dit kan doen? Heb ik hiervoor een andere geluidskaart nodig?
Ik zeg DOEN!! Daar ga je heel veel van leren!Ik ben voornemens een Umik-1 aan te schaffen om zo met REW te gaan meten.
[ Voor 35% gewijzigd door Lip op 23-07-2019 10:41 ]
Ik zou akoestiekproblemen met reflecties op basis van smaak en gehoor aanpassen. Alleen voor akoestische zaken in frequenties on der 200Hz zou ik metingen en op die manier systematisch verbeteringen gebruiken. Onder die frequentie kan je veilig aan knoppen draaien, omdat je gehoor het directe en gereflecteerde geluid niet onderscheiden.
@saveljos, ik denk dat het kiezen of delen is. Er zijn meer alternatieven, maar het wordt niet perse ineens heel goedkoop. Het hangt er ook vanaf wat je wilt aanpakken... 8cm is mooi en erg breedbandig, maar welke problemen ervaar je precies?
Dit is overig een alternatief:
https://www.zilenz.nl/abs...sterwol-wit-40mm-40-kg-m3
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 23-07-2019 11:09 ]
Eigenlijk ervaar ik geen problemen, geniet nu ook al van het geluid. Het is meer dat er toch iets van muur decoratie moest komen. Dus dat het me we handig lijkt dat het een akoestische paneel word. Ook omdat ik denk dat de akoestiek verre van ideaal is nu. Mijn speakers staan voor een grote raam, weliswaar met een gordijn daartussen, maar voor de rest zijn er geen vloerkleden en alleen vlakke muren en één stoffen bank.JvS schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:07:
@saveljos, ik denk dat het kiezen of delen is. Er zijn meer alternatieven, maar het wordt niet perse ineens heel goedkoop. Het hangt er ook vanaf wat je wilt aanpakken... 8cm is mooi en erg breedbandig, maar welke problemen ervaar je precies?
Dit is overig een alternatief:
https://www.zilenz.nl/abs...sterwol-wit-40mm-40-kg-m3
Maar dat is persoonlijk wat je acceptabel vindt. Bedenk wel dat je ook oppervlakte nodig hebt, ik heb zelf 2 panelen van elk 2m2 hangen en dat is merkbaar. Bij kleine "decoraties" kan je jezelf de moeite besparen
Overigens ben ik groot voorstander, dit enigszins in tegenstelling tot mijn grote voorbeeld in de (psycho)akoestiek te weten Floyd Toole, van het toevoegen van absorptie aan een ruimte. Het geeft een hoop rust aan het geluid. Moderne huiskamers hebben allemaal een groot overschot aan nagalm, zeer vermoeiend werkt dat.
[ Voor 41% gewijzigd door Jag op 27-07-2019 19:08 ]
Nu vroeg ik me af of ik met mijn huidige apparatuur een meting kan doen, of dat ik een speciale meetmicrofoon moet kopen.
Ik heb zelf een omnidirectionale blue yeti microfoon, is dit voldoende? Zo ja, welke software heb ik daarbij nodig?
De planning voor nu is om 2 grote akoestische panelen te maken die achter de vitrage komt te hangen, deze is dusdanig dun dat al het geluid erdoorheen gaat. Verder om nog één paneel te maken van 1.5-2 m2 en deze aan de muur te hangen achter de banken.
De twee grote panelen maak ik 10cm dik en vul ik met steenwol, het paneel achter de bank maak ik 4cm dik en ga ik vullen met akotherm.
[ Voor 36% gewijzigd door Intruder op 13-08-2019 12:39 ]
-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //
- Laptop met REW en UMIK-1
- Basismetingen maken en begrijpen lijkt te lukken (nadruk op lijkt)
- 2 basstraps aangeschaft (60x30x30 schuim)
- 10 akotherm panelen d40/50 (1200x500x50)
Nu ben ik aan het meten om te bepalen wat het geluid doet zonder de basstraps en panelen, en met. Nu zitten de basstraps nog niet vast, nu heb ik de panelen nog niet gemaakt en opgehangen, dus kan ik nog wat experimenteren.
Muziek weergave is verbeterd!
Alleen, de basstraps en akotherm panelen doen volgens de metingen vij weinig.
vandaag veel metingen gedaan, panelen alle kanten op verplaatst, maar de metingen verschillen nauwelijks.
Ik vermoed dat ik iets verkeerd doe in REW.
Vragen:
1) Hoe is het mogelijk dat ik na het opnieuw opzetten van de microfoon / laptop opeens een compleet andere meting krijg? Ik geloof niet dat dit komt door het gebruik van 1 speaker (alleen Links) en een hoger volume
2) Hoe is het mogelijk dat, ondanks basstraps en akotherm panelen verslepen door de kamer, de metingen zo weinig verschillen?
wat plaatjes hieronder.
alle tips / opmerkingen / vragen zijn welkom!
Vergelijking 1

Basismeting (zonder akoestische behandeling)
vs
situatie 1: Basstraps in de hoeken van kamer (2 stuks, aan de kant waar de luidsprekers staan) en 10 panelen tegen de achterzijde (op stoelen, aantal enkel (5cm), aantal dubbel (10cm)).
Weinig verschil zichtbaar

waterval van basismeting

waterval van situatie 1

Hier een plaatje van alle metingen die ik heb gedaan, waarbij de akotherm panelen werkelijk alle hoeken van de kamer hebben gezien. Ik vind het dus raar dat alle plots zo op elkaar lijken...
Vergelijking 2
Na het uitschakelen van de meetapparatuur wilde ik nog iets proberen, een aantal panelen op de vloer.
Dus alles weer opgestart en aangesloten. Resultaat van de mening enorm anders??? Ja, het volume was (een stuk) hoger, en ja ik heb alles met allen de linker speaker gemeten... maar toch een heel ander beeld. (ik weet dat het meten tussen R en L verschillend is, maar niet zo anders als we hier zien).

Basismeting
vs
situatie 1 (ongeveer dan);

en voor de volledigheid hier de plot waarin je ziet dat ik de panelen weer op meerdere plekken heb geplaatst, waarbij het verschil (weer) tegen valt.
Sja de resultaten zijn niet per se erg verrassend. Ik denk niet dat je iets fout gedaan hebt. Ik denk dat je met deze metingen op een aantal bekende eigenschappen van huiskamer akoestiek bent gestuit:
- in de modale regio, pak hem beet 25 - 200hz, wordt de amplitude response bepaald door welke staande golven in de ruimte passen, de plek van de weergeven en de plek van de microfoon. Het verplaatsen van de microfoon zal je elke keer een totaal andere response opleveren.
- in de zone waarin reflecties domineren, 500 - 20.000 Hz, daar wordt de amplitude response bepaald door de power response van de luidspreker; oftewel de hoeveel energie die de luidspreker uitstraalt uitgezet tegen de frequentie. De invloed van breedbandige absorptie is daar maar gering op (als het goed is).
Zoals vaak gesteld zijn bass traps een weinig effectieve oplossing voor het beheersen van staande golven, zeker als ze te klein zijn. Wel effectieve oplossingen zijn double bass arrays voor rechthoekige ruimtes. En reguliere multisub voor alle ruimtes. Dat zijn de enige echte oplossingen voor het reduceren van de variatie in de response door de ruimte heen. Dipole laag en cardiode, zijn anders maar niet per se beter dan reguliere monopool subs.
Voor het midhoog zit de oplossing in goed luidspreker ontwerp waarbij er een glad verloop is van de directivity; maw, wat er onder een hoek aan geluid uitkomt moet lijken op wat er aan de voorkant uitkomt. Anders krijg je grote verschillen tussen gereflecteerd en direct geluid en daar is het menselijk gehoor erg picky op
2 traps van 60x30x30 zal naar mijn ervaring verwaarloosbaar zijn. WIl je in het laag effect hebben zal je flink meer moeten doen
die akortherm zou ik vooral in zetten op je reflectie punten en dan dubbel gebruiken.
ook is het met een kruislinglatje erop vrij goed simpel af te hangen aan het plafond. zo heb ik ook heel wat getest.
verwacht inderdaad geen enorme meetverschillen maar vooral het aanpassen van je direct reflectie kan voor een heel ander geluidsbeeld zorgen
Dit alles wordt mooi uitgelegd en onderbouwd in dit artikel. Eigenlijk voor iedereen met interesse voor kamer akoestiek een aanrader. Je moet er wel ff voor gaan zitten
Ik heb een leuke set staan nu, prima geluid, maar het laag komt niet goed tot zijn recht op de luisterpositie.
Ga ik 1 meter naar voor of achter en het laag is heerlijk, maar precies op de plek waar ik zit is het niet zo aanwezig. Ik gok zo tussen de 30 en 120 hz is het echt wat minder. Maar zou ik mee moeten experimenteren (mocht dat handig zijn om te weten)
het zijn twee stereo speakers, en door mijn ruimte heb ik amper speelruimte qua plaatsing. Luisterplek zit vast, speakers kunnen tussen de 10cm van de muur tot 60cm, dit lijkt echter weinig invloed te hebben op de kwantiteit van het laag.
De speakers kunnen niet verder uit elkaar, hoogstens dichter bij elkaar. Maar dat is wel erg dicht met een soort van ‘v’ hoek. Of misschien zelfs scherper. Zit er zo’n 3m vanaf en dan zouden ze slechts 1,5 meter uit elkaar staan.
Gezien het luidsprekers zijn van zo’n 40kg de stuk is verplaatsen niet makkelijk.
Mijn vraag is:
Moét het met plaatsing verbeterd worden, of zou het helpen als er iets van geluidsbrekende panelen worden geplaatst? Plafond? Direct achter de luidspreker?
Dit is een oplossing die ik op internet heb gevonden, maar de grootste positieve verhalen vind je op de productpagina’s zelf.
[ Voor 5% gewijzigd door Heilige Kaas op 15-10-2019 17:54 ]
Panelen gaan je niets helpen.Heilige Kaas schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:50:
Hallo!
Moét het met plaatsing verbeterd worden, of zou het helpen als er iets van geluidsbrekende panelen worden geplaatst? Plafond? Direct achter de luidspreker?
Dit is een oplossing die ik op internet heb gevonden, maar de grootste positieve verhalen vind je op de productpagina’s zelf.
Panelen hebben geen invloed op het laag.
Is er te veel laag? Dit word mij niet echt duidelijk in je verhaal.
Panelen breken het geluid, verspreiden het geluid, of diffusers genoemd, ze werken op het hoog, en het midden gebied.
Ik vrees dat je zoals zovele last hebt van staande golven, die golven kunnen op plekken het laag versterken, troebel malen of zorgen dat het laag uitdooft, er weinig laag aanwezig is.
Zijn het bassreflex speakers, speakers met een rond gat, waar een buis in zit, zo ja waar bevindt zich die poort?
Het zijn transmissielijn luidsprekers, dus geen bassreflex of gesloten kast. De poort zit van voren.
Er zitten drivers in van zo’n 25cm.
Ik snap dat diffusers niet werken, maar wat doen die zogenaamde ‘bass traps’ kan mij voorstellen dat reflecties via muren of plafond een knoop veroorzaakt.
Wat je eraan kan doen is minder makkelijk helaas. Het is vooral een gegeven van je ruimte. Je kan een andere luisterpositie kiezen als dat mogelijk is, dat heeft het meeste impact. Je kan met EQ de pieken dempen, dat is een goede oplossing om goed geluid op een enkele luisterpositie te krijgen. Je kan helaas geen gaten vullen. Om gaten in de response te vullen en ook om goed sublaag op meerdere plekken te krijgen, is het meest effectieve om meerdere subs / laagweergevers te gebruiken icm DSP. Maar om dit goed af te stellen is specialistisch werk.
Qua verplaatsen: mijn eigen ervaring is dat ik door het tip-in zetten van mijn speakers minder laag kreeg. Als ik je zo lees heb je ze nu tip-in staan (V vorm?). Wat als je ze recht zet? Wellicht dat dan weer issues in hogere frequenties veroorzaakt qua golven, maar die kun je dan wellicht juist wel met akoestische middelen te lijf
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Helaas is met dsp’s werken geen optie. Ik wil en kan geen meerdere subs plaatsen.
Ook heb ik wel genoeg uitgegeven. Er staat nu een top high end systeem die fantastisch klinkt net voor mijn vaste plek.
En het in tegenfase staan zat ik ook aan te denken. Maar testend met een 9v batterij staat op zn minst het laag niet in tegenfase. Het mid en hoog in tegenfase zou je wel horen. Dat is het dus ook niet.
Ik teken binnenkort mijn kamer wel eens in.
Gek genoeg had ik met andere speakers, kleiner model, wel laag in die regio. Kan het te maken hebben met dat die sub lager zit dan mijn huidige speakers? Mijn huidige speakers zit de sub denk ik op zo’n 1,5 meter hoogte.
[ Voor 23% gewijzigd door Heilige Kaas op 16-10-2019 09:37 ]
Ik ben een poosje in het bezit van een DALI Oberon 5, Oberon Vokal, Oberon 1 rear en Alteco c1 set.
Als sub gebruik ik een Dali E-12F.
Deze hingen aan een Denon X2500, en nu sinds kort aan een Marantz SR7013.
Ondanks dat ik in het begin over deze combinaties zeer tevreden was begin ik mij de laatste tijd te ergeren aan een schel/ bijgeluid in spraak. Vooral met het normale tv bekijken vind ik het hoog gedeelte met name met spraak krakerig/ overdreven aanwezig. Dat ervaarde ik ook bij de Denon.
De ziggo next waar het “probleem” het duidelijkst naar voren komt hangt met HDMI aan de Marantz. Vanaf de Marantz gaat er 1 kabel naar de TV ( LG OLED 65c8)
Nu dus wel aan de slag gegaan met een Audyssey kalibratie, ik heb hiervoor de MultEQ app gekocht, hieronder de resultaten.
Kraakje/bijgeluid bij spraak is wel een stuk minder, dit na het inschakelen van de midrange compensatie en roll off curve 2.
Helaas heb ik dus geen waterfall, ook zegt de MultEQ niks over toegepaste smoothing.
Als ik de Audyssey app mag geloven heb ik bij het inschakelen van Audyssey een vrij keurige vlakke grafiek er aan over gehouden (op de gekozen roll-off en midrange compensatie na) Helaas kan ik dat dus niet verifiëren aan de hand van een andere meting.

Hieronder nog wat gewijzigde cross-over settings, die ik op gehoor afgestemd heb. Sub loopt door tot 90Hz.

TLDR: Kraakje/schel geluid in het hoog. Speakers (probleem komt voor bij fronts en center) defect of iets inde ruimte?
[ Voor 3% gewijzigd door Ljsvv op 17-10-2019 18:28 ]
Verwijderd
Een basbuisVerwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:24:
Hebben die speakers een basbuis aan de achterkant, de fronts? Die van mij *(B&W DM640) moesten ver naar buiten om wat minder schrel te klinken en stukje van de muur.
@Ljsvv ja waar te beginnen. De samenvatting is dat je geen eq moet toepassen boven de zogeheten schroder frequentie. Oftewel alleen maar eq voor het laag, de rest levert je een mooie curve op maar verder is het onvoorspelbaar, meestal minder. Ik kan een heel verhaal opschrijven maar je kan ook deze paper lezen.
Wat Jag zegt, alleen het laag corrigeren, jouw probleem is met Audyssey DSP niet op te lossen of misschien deels maar hiermee creëer je waarschijnlijk andere problemen.
Het probleem lijkt mij eerder een los onderdeel in/aan de luidspreker(s). iets (voorwerp(en)?) wat mee resoneert, ergens in de ruimte.
Teveel (of alleen) harde oppervlakken in de ruimte, te weinig demping, teveel reflecties en daardoor klinkt het hoog schel.
mountainbiker
Geld dit ook voor de Tuned Membrane bass traps? Bv deze:Bas Focal schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:08:
[...]
Panelen gaan je niets helpen.
Panelen hebben geen invloed op het laag.
https://gikacoustics.co.u...uned-membrane-bass-traps/
Unlike a Helmholtz resonator which has a narrow range of absorption, the Scopus Tuned Bass Trap has a broad absorption frequency range from 35Hz to 125Hz.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
60*60*25cm. Groot en lelijk imhoChojinZ schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:24:
[...]
Geld dit ook voor de Tuned Membrane bass traps? Bv deze:
Unlike a Helmholtz resonator which has a narrow range of absorption, the Scopus Tuned Bass Trap has a broad absorption frequency range from 35Hz to 125Hz.
Ik vraag me af wat zo'n ding extra kan ten opzichte van een stuk dempingsmateriaal van vergelijkbare grootte.
Size valt toch wel mee? Volgens mij is dit een gemiddeld maatje. En lelijk? Vind ik ook wel mee vallen. Een hoop basstraps vind ik er een stuk lelijker uitzien.
Dat staat vermeld op de site.Raymond schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:51:
[...]
Ik vraag me af wat zo'n ding extra kan ten opzichte van een stuk dempingsmateriaal van vergelijkbare grootte.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Mocht je te weinig laag hebben dan is dit eigenlijk alleen op te lossen met een subwoofer. En je speakers moet je dan eigenlijk ontlasten van het laag.Heilige Kaas schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:52:
Ik heb te weinig laag.
Het zijn transmissielijn luidsprekers, dus geen bassreflex of gesloten kast. De poort zit van voren.
Er zitten drivers in van zo’n 25cm.
Ik snap dat diffusers niet werken, maar wat doen die zogenaamde ‘bass traps’ kan mij voorstellen dat reflecties via muren of plafond een knoop veroorzaakt.
Je speakers meer laag laten geven, met een dsp of een knop op je versterker raad ik af, mis je 6 db wat gemakkelijk ook meer kan zijn dan moet je al 4x zoveel vermogen erin stoppen om die 6db goed te maken. Je woofer van je speaker zal je ook flink verder zien uitslaan. En zeker met een transmissielijn gaat dat vrees ik zeker een keer fout.
Heb je teveel laag dan is dsp het beste wat je kan toepassen.ChojinZ schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:24:
[...]
Het te veel en te weinig aan laag kan je hiermee compenseren precies op de probleem frequenties.
Een basstrap kan ook, maar kan al te snel voor sommige te groot worden. Daarnaast kan een basstrap één frequentie aan pakken.
Je zal ook moeten meten welke frequentie en je basstrap daarop moeten bouwen of kopen.
Als je gaat te veel of te weinig laag wil compenseren zal je eigenlijk dus ook moeten meten op welke frequentie je probleem zich voor doet. Je wil immers niet al het laag in zijn geheel verminderen.
Het laag wat je veelal meet in een woonkamer is geen mooie rechte lijn met een piek of een dal.
Veelal zijn dit golfen met één of meerdere (grote) pieken en of dalen.
Het wordt elke keer weer genoemd maar (bijna) niemand heeft ze ook echt en daar is een reden voor: ze zijn heel groot en weinig effectief. Al zijn ze wel effectief; je kan nooit alle staande golven weg absorberen. Zeker niet in alle richtingen. Dat betekent dat je selectief gaat absorberen en dan heb je kans dat de andere nog dominanter worden. Derhalve is de route van meerdere laagbronnen (multisub) icm dsp werkzamer, beter, mooier en voorspelbaarderChojinZ schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 13:24:
[...]
En hoe gaat dat meten precies in zijn werk? Ik neem aan dat je een degelijk mic nodig hebt en wat software om te meten. Maar welke mic is geschikt en naar welke software moet ik zoeken?Bas Focal schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:59:
[...]
Je zal ook moeten meten welke frequentie en je basstrap daarop moeten bouwen of kopen.
Zelf even gegoogled maar kon zo 1, 2, 3 geen goede (en noob-vriendelijk
Ik heb sinds kort een SVS SB1000 staan in mijn kelder (uitgegraven kruipruimte, 2 meter hoog, bakstenen met stucwerk) en heb flink last van staande golven. Nu heb ik gekeken naar de diverse oplossingen maar telkens komt DSP (en zoals Jag al noemde) multisub naar voren.
En wat mij nog niet helemaal duidelijk is: Wat is in de praktijk het verschil tussen een equalizer en een DSP? De werking van beide snap ik min of meer wel. Maar wat het nu in de praktijk uitmaakt is mij niet helemaal duidelijk.