Het grote akoestiek topic

Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste
Acties:
  • 120.877 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-10 13:01
Dank voor de reacties. 3 speakers defect of waar iets los in ligt hoop ik niet, maar ja het zou kunnen. Als ik in de receiver de center uitschakel en de fronts gebruik als “spraak” kanalen is het probleem er even erg. Er staat tussen de speakers een 65” oled, das een flink vlak voorwerp. Ik heb wel tapijt voor de speakers en tot onder de bank. Verder wat kussentjes in de lederen banken.

Muren zijn gespachteld met een middel korrel dus echt heel veel hele vlakke oppervlakken zijn er niet.

Helaas staat er tussen de speakers en bank wel een vrij grote tafel. Daar zou ik eens een dik kleed over kunnen leggen om te kijken of dat verbeterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:59
Ik zou eens beginnen met alle eq/audyssey uitzetten. Dan luisteren of schelheid blijft. Dikke kans van niet. Audyssey kan je evt met telefoon app ook alleen tot 200hz inzetten schijnt. Dat is een geschikter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
ChojinZ schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:21:
[...]

En hoe gaat dat meten precies in zijn werk? Ik neem aan dat je een degelijk mic nodig hebt en wat software om te meten. Maar welke mic is geschikt en naar welke software moet ik zoeken? :)
Zelf even gegoogled maar kon zo 1, 2, 3 geen goede (en noob-vriendelijk :+ ) guide vinden.

Ik heb sinds kort een SVS SB1000 staan in mijn kelder (uitgegraven kruipruimte, 2 meter hoog, bakstenen met stucwerk) en heb flink last van staande golven. Nu heb ik gekeken naar de diverse oplossingen maar telkens komt DSP (en zoals Jag al noemde) multisub naar voren.

En wat mij nog niet helemaal duidelijk is: Wat is in de praktijk het verschil tussen een equalizer en een DSP? De werking van beide snap ik min of meer wel. Maar wat het nu in de praktijk uitmaakt is mij niet helemaal duidelijk.
Iedereen heeft last van staande golven. Alleen in elke ruimte zijn ze net een beetje anders.

DSP is gewoon een algemene naam voor digitale geluidsbewerking; eq is gewoon toepassing ervan waarbij analoge parametrische eq wordt nagebootst. Digitaal biedt daarbij bijna onbeperkte mogelijkheden en is bovendien spotgoedkoop.

De technische uitleg is dat het resonantie probleem zich goed leent voor eq doordat het een zogenoemd minimum fase probleem is: als je de amplitude corrigeert volgt de fase. Je temt dus effectief de resonantie. Dat is dan ook het doel van eq: het temmen van de pieken door staande golven. Dat werkt goed voor 1 plek, elders liggen de pieken anders en heb je dus andere eq instellingen nodig. Dus het wordt niet overal goed, dat vereist multisub.

Het makkelijkst om mee te beginnen en betaalbaar is een umik meet microfoon icm REW meetsoftware. En dan een minidsp voor de sub. Het meten is makkelijk te leren. Tevens kan je makkelijk vanuit REW je minidsp instellen.

Je kan ook beginnen met kijken wat je receiver al kan, tegenwoordig best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Het kraakje/schelle geluid bij spraak is juist de reden dat ik aan de slag gegaan ben met Audyssey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-10 12:24
Gespachtelde muren zijn helaas akoestisch gezien vrijwel harde vlakke oppervlakken! Gedraagt zich qua reflecties bijna hetzelfde als tegels, gladde betonmuur en glazen ramen.
Ook nog veel raamoppervlak ?

Heb je zware gordijnen?

Ik vrees dat je kamer toch een grote negatieve invloed heeft.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ljsvv schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:53:
Het kraakje/schelle geluid bij spraak is juist de reden dat ik aan de slag gegaan ben met Audyssey.
Ok. Helaas zal de oplossing hem waarschijnlijk ook niet in audyssey zitten. Eq kan wel helpen, maar automatische eq >200hz is een flawed concept, zie eerdere link/paper.

Meestal hebben dit soort klank eigenschappen te maken met het afstraalt gedrag van een luidspreker dat niet ideaal is icm een stevig reflectieve ruimte. Je zou eens een hoop (tijdelijke) demping kunnen toevoegen als proef, met een matras bijvoorbeeld. Kijken of het dan beter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
ChojinZ schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:21:
[...]

En hoe gaat dat meten precies in zijn werk? Ik neem aan dat je een degelijk mic nodig hebt en wat software om te meten. Maar welke mic is geschikt en naar welke software moet ik zoeken? :)
Zelf even gegoogled maar kon zo 1, 2, 3 geen goede (en noob-vriendelijk :+ ) guide vinden.

Ik heb sinds kort een SVS SB1000 staan in mijn kelder (uitgegraven kruipruimte, 2 meter hoog, bakstenen met stucwerk) en heb flink last van staande golven. Nu heb ik gekeken naar de diverse oplossingen maar telkens komt DSP (en zoals Jag al noemde) multisub naar voren.

En wat mij nog niet helemaal duidelijk is: Wat is in de praktijk het verschil tussen een equalizer en een DSP? De werking van beide snap ik min of meer wel. Maar wat het nu in de praktijk uitmaakt is mij niet helemaal duidelijk.
Een equalizer heeft vast ingestelde frequentie banden, die matchen vaak niet met de frequenties waar we problemen hebben.
Een equalizer heeft een vaste instelling hoe breed of smal hij op die frequentie werkt. (Q Factor).

Soms werkt het ogenschijnlijk wel, maar dat komt omdat wij pieken als hinderlijk ervaren en dalen niet.
Die pieken en dalen kunnen smal maar ook breed zijn.

We schuiven aan de schuifjes van een equalizer, naast de te luiden frequentie halen we ook de naast gelegen frequenties ook hiermee omlaag. De piek is dan weg, dat ervaren wij, het gecreëerde dal vinden we niet zo hinderlijk.
Dus ogenschijnlijk werkt een equalizer.

Met een DSP kan je nauwkeurig afstellen op elke frequentie die jij wil aanpakken. Daarnaast kan je instellen hoe breed die frequentie moet worden aangepakt smal of breed (Q factor).

Hier kan je je vraag stellen wat betreft meetapparatuur etc, er zijn daar zat mensen die dit in het verleden hebben gedaan en weten meer over het meten.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php
http://zelfbouwaudio.nl/forum/

Ik zelf heb er weinig last van, ik schuif en zet alle audio zo neer dat het goed klinkt, en de rest van mijn inrichting word daaromheen gebouwd.

Ik weet dat er een apparaatje op de markt is die het ook kan, ik kom alleen niet meer op de naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
@Bas Focal je verwart dsp met een parametrische eq. Wat jij beschrijft heet een grafische EQ, die overigens ook in alle soorten en maten komen. Parametrische eq was er echt al in analoge vorm ver voordat de dsp zijn intrede deed. Met een dsp emuleer je in feite een analoge parametrische eq (of grafische eq, of een compressor, of enz). Maar dat was ook allemaal te lezen in de post boven jouw post :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 13:15
@Jag en @Bas Focal : Bedankt voor de heldere uitleg! Heb ik ontzettend veel aan! _/-\o_
Jag schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 02:57:
[...]

Je kan ook beginnen met kijken wat je receiver al kan, tegenwoordig best veel.
Die kan heel weinig. Betreft hier een oude NAD 320BEE stereo versterker met slechts een bass en treble knop. Sub is via High level input (dus via de main speaker aansluiting) verbonden want de versterker heeft geen aparte sub aansluiting.

Op sommige plekken heb ik iets teveel bass en zou dit willen temmen. Bass trap is niet echt een praktische optie (heb ik nu geleerd :+ ). EQ zou dus kunnen maar filter ook frequenties die je wel zou willen horen (toch?) en lijkt een DSP (icm met metingen van de kamer) de beste optie. Is dit correct?

Zoja: Zou een MiniDSP 2x4 (met umik mic) dan wat zijn in mijn geval? Of toch maar zoeken naar een nieuwe receiver met meerdere optie's?

Opstelling is trouwen 2.1 voor muziek. Betreft dus geen thuisbioscoop setup/.

[ Voor 7% gewijzigd door ChojinZ op 18-10-2019 16:15 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
ChojinZ schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:50:
@Jag en @Bas Focal : Bedankt voor de heldere uitleg! Heb ik ontzettend veel aan! _/-\o_

[...]

Die kan heel weinig. Betreft hier een oude NAD 320BEE stereo versterker met slechts een bass en treble knop. Sub is via High level input (dus via de main speaker aansluiting) verbonden want de versterker heeft geen aparte sub aansluiting.

Op sommige plekken heb ik iets teveel bass en zou dit willen temmen. Bass trap is niet echt een praktische optie (heb ik nu geleerd :+ ). EQ zou dus kunnen maar filter ook frequenties die je wel zou willen horen (toch?) en lijkt een DSP (icm met metingen van de kamer) de beste optie. Is dit correct?

Zoja: Zou een MiniDSP 2x4 (met umik mic) dan wat zijn in mijn geval? Of toch maar zoeken naar een nieuwe receiver met meerdere optie's?

Opstelling is trouwen 2.1 voor muziek. Betreft dus geen thuisbioscoop setup/.
Umik icm minidsp is superieur aan wat je met receiver kan bereiken. Echter wel meer werk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Jag schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 17:05:
[...]

Umik icm minidsp is superieur aan wat je met receiver kan bereiken. Echter wel meer werk :).
Top! Handen vuil maken is geen probleem. Alvast de REW handleiding gedownload en uitgeprint. Die dit weekend maar eerst eens doornemen. Nogmaals bedankt! d:)b

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
LA-384 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 07:58:

@ChojinZ Die converter heeft namelijk niets te maken met het wel of niet hebben van een DAC, maar met het verschil in aansluiting op de versterker en de Minidsp. De Minidsp heeft enkel tulp aansluitingen. Wanneer je de pre-out van de versterker niet kan of wil gebruiken, moet je het audiosignaal van de L+R speaker aansluitingen aftappen. Dat doe je dan met zo'n converter.
Ik weet wat een DAC doet en ik snap verschillen tussen de aansluitingen. Maar om zo min mogelijk kabels/converters te krijgen is dat toch wel optie?

Als ik kijk naar het aansluit schema van de HD via de DAC, dan ziet dat er best elegant uit (lees: zonder teveel kabels of extra converters).

[ Voor 10% gewijzigd door ChojinZ op 19-10-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:50
@ChojinZ Over welke DAC en welk schema heb je het dan? Het uitgaande en inkomende signaal van de versterker, minidsp en sub is allemaal analoog. De enige DAC die wel of niet gebruikt wordt is afhankelijk van de audiobron, bijvoorbeeld de geluidskaart van een pc die een digitaal mp3-tje omzet in een analoog signaal en dat via tulp naar de receiver stuurt.

Oh je bedoelt de toslink aansluiting op de minidsp 2x4 HD. Ik ging er vanuit dat je versterker de geluids bron zou zijn, maar je wil die dus enkel gebruiken als aansturing voor de speakers? Het geluid komt dus van een andere audiospeler/pc?
Qua kabeltjes scheelt het volgens mij niet zo heel veel. Hoe praktisch het is, zal afhangen van de daadwerkelijke audio bron.

[ Voor 35% gewijzigd door LA-384 op 19-10-2019 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
ChojinZ schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

Ik weet wat een DAC doet en ik snap verschillen tussen de aansluitingen. Maar om zo min mogelijk kabels/converters te krijgen is dat toch wel optie?

Als ik kijk naar het aansluit schema van de HD via de DAC, dan ziet dat er best elegant uit (lees: zonder teveel kabels of extra converters).
Ah, dat kan natuurlijk ook. Je kan digitaal de minidsp in en dan analoog uit naar receiver en sub. Of je gebruikt hem alleen als eq voor de sub en dan kan je vanuit de receiver via pre out (wist niet dat die aanwezig was) de minidsp in en dan door naar sub.

Als je digitaal de minidsp ingaat, moet je ook volume met je minidsp regelen. Dat kan als je de optionele Ir remote erbij besteld, heb je wel weer een extra ab :). Je receiver en sub heb je dan op vast volume staan.

De tweede optie is iets makkelijker in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
LA-384 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:14:

Oh je bedoelt de toslink aansluiting op de minidsp 2x4 HD. Ik ging er vanuit dat je versterker de geluids bron zou zijn, maar je wil die dus enkel gebruiken als aansturing voor de speakers? Het geluid komt dus van een andere audiospeler/pc?
Qua kabeltjes scheelt het volgens mij niet zo heel veel. Hoe praktisch het is, zal afhangen van de daadwerkelijke audio bron.
yup! :)
Jag schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:17:
[...]

De tweede optie is iets makkelijker in gebruik.
Dat leek mij ook. Had alleen nog bevestiging nodig. :P Maar straks even bestellen dus. Heb er wel zin in om met weer wat nieuws (en techniek gerelateerd) bezig te zijn. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
ChojinZ schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:01:
[...]

yup! :)

[...]

Dat leek mij ook. Had alleen nog bevestiging nodig. :P Maar straks even bestellen dus. Heb er wel zin in om met weer wat nieuws (en techniek gerelateerd) bezig te zijn. 8)
Ja leuk. Het is sowieso een verbetering als je de amplitude response corrigeert. Je gaat vaak van one note bass naar hele baslijntjes kunnen horen en prettige vetheid :). Nog beter wordt het met meerdere subs, dan raak je ook de "dalen" kwijt en de spatiele variatie in de response. Een optie om in het achterhoofd te houden. Je dsp kan het iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Is er een android of windows app waarmee ik gratisch en op basis van de geintegreerde microfoon nagalm en zo kan meten?

Heb wat apps geprobeerd maar die lijken het niet echt te doen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 21:17
Ljsvv schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:53:
Wellicht even aan de slag gaan met een laptop op de versterker en Audacity. Hier zit een toongenerator in die ook white / pink noise kan produceren. Dan kan je in ieder geval betrouwbaar de tonen reproduceren die het effect opwekken en goed kijken wat de oorzaak nu eigenlijk is.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
icecreamfarmer schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:05:
Is er een android of windows app waarmee ik gratisch en op basis van de geintegreerde microfoon nagalm en zo kan meten?

Heb wat apps geprobeerd maar die lijken het niet echt te doen.
Betrouwbaar de nagalm tijd meten vereist een omnidirectionele bron en microfoon. De waarde ervan in huiskamer maat ruimtes wordt sowieso erg in twijfel getrokken.

Ik heb het ooit wel gedaan met vier speakers rug tegen rug om zo goed mogelijk een omni bron te krijgen. En met omni meetmic en toen geëxperimenteerd met demping. Toen ben ik er wel achter gekomen dat lage densiteit demping minder goed midlaag absorbeert. Dat was wel behulpzaam destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Ik denk dat ik de bron van mijn krakerig/schel geluid nu toch echt gevonden heb.

Als ik een deken over de tv hang lijkt het weg. Maar ja die tv is er juist met een reden. Enig idee hoe ik dit kan tackelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LQeSTeqLk6xaSTBWx2Mmhu2R/medium.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Ljsvv op 28-10-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

@Ljsvv, Speakers al naar voren gezet? Wellicht dat het geluid achter de tv reflecteert.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-10 12:24
En de deken alleen achter de tv? Of achter je luisterpositie?

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:57
@Negakinu heb je toevallig meer informatie over die absorptie panelen. Zelf gemaakt of gekocht? Hoe zien ze eruit bij jou?

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:54
TheKerremenke schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:23:
@Negakinu heb je toevallig meer informatie over die absorptie panelen. Zelf gemaakt of gekocht? Hoe zien ze eruit bij jou?
Ben nu zelf toevallig ook bezig een absorptie paneel in elkaar te knutselen. Ik moet alleen nog de vakken vullen met 7CM dik steenwol en vervolgens bespannen met wit geluidsdoorlatend doek (als je graag een decoratief doek heb dan kan decotex ook). Maar deze komt toch achter gordijnen te staan en hoeft niet perse mooi te zijn.

Dempingspaneel

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 15:57
TheKerremenke schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:23:
Knauf Ecose is een goede keuze. Zelfde absorptie capaciteit als Rockwool, maar over die laatste zijn best veel verontrustende berichten te vinden mbt de schadelijkheid voor je longen. Ecose is biologisch afbreekbaar.

Verder gewoon het frame zelf maken van latjes MDF of alu profielen, vullen met je absorptiemateriaal en dan afwerken met katoen, linnen, speakerdoek, whatever je leuk vindt. Let wel op dat het een materiaal is dat eenvoudig lucht doorlaat. Er staan heel veel tutorials op Youtube. Vervang hun Rockwool door Knauf en je bent er. :) Let goed op de dikte! Te dun, en het absorbeert nauwelijks. Ze moeten eigenlijk minimaal 10cm dik zijn. Minimaal! :)

[ Voor 13% gewijzigd door Negakinu op 01-11-2019 17:00 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
En voldoende dichtheid hebben, anders dempt het ook teveel hoog en geen mid(laag). Akotherm d40 is een goed alternatief voor rockwool. Vergelijkbare akoestische eigenschappen en het verwerkt makkelijker en zakt niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
Jag schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 17:29:
[...]

Ja leuk. Het is sowieso een verbetering als je de amplitude response corrigeert. Je gaat vaak van one note bass naar hele baslijntjes kunnen horen en prettige vetheid :). Nog beter wordt het met meerdere subs, dan raak je ook de "dalen" kwijt en de spatiele variatie in de response. Een optie om in het achterhoofd te houden. Je dsp kan het iig.
DSP is binnen! Flink ingelezen en mijn eerste tweak uit gevoerd!

Before:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sGOhCkwRTjTcBAzCVOMw4lcr/full.png

After:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IeCgZScsdcQRGoYTYYWagHnC/full.png

Op de goede weg?

De dip op 80Hz is een crossover dingtje. Weet nog niet goed hoe ik dat moet instellen. Heb de de sub gefilterd op 90Hz en de (boekenplank) speakers op 70Hz. Dat lijkt de dip kleiner te maken. Maar of dat de juiste manier is weet ik eigenlijk niet...

Wel ben ik van mijn brom/resonatie af en daar ben ik al heel blij mee! Het laag klinkt echt een stuk beter, veel beter dan ik had verwacht. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
@ChojinZ Probeer de crossover op 100Hz, en maak daarna nog eens een meting.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
ChojinZ schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:07:
[...]

DSP is binnen! Flink ingelezen en mijn eerste tweak uit gevoerd!

Before:
[Afbeelding]

After:
[Afbeelding]

Op de goede weg?

De dip op 80Hz is een crossover dingtje. Weet nog niet goed hoe ik dat moet instellen. Heb de de sub gefilterd op 90Hz en de (boekenplank) speakers op 70Hz. Dat lijkt de dip kleiner te maken. Maar of dat de juiste manier is weet ik eigenlijk niet...

Wel ben ik van mijn brom/resonatie af en daar ben ik al heel blij mee! Het laag klinkt echt een stuk beter, veel beter dan ik had verwacht. d:)b
Kijk eens aan, dat moet hebben geholpen! Heb je nog genoeg sublaag zo? Anders naar iets hogere target level eq-en.

De crossover goed krijgen kan lastig zijn. Heb je alleen de sub aan de minidsp? Ik kan je er stap voor stap doorheen helpen hoe je dit doet. Het heeft te maken met de fase. De truc is om een gelijke (akoestische) afval te creëren voor sub en top, bijv beiden 4e of 6e orde. En dan nog looptijd verschil te corrigeren. Dan krijg je perfecte optelling. Dit kan allemaal redelijk eenvoudig binnen Rew met een target curve.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChojinZ
Jag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:11:
[...]

Kijk eens aan, dat moet hebben geholpen! Heb je nog genoeg sublaag zo? Anders naar iets hogere target level eq-en.
Dat heeft zeker geholpen! Kan eindelijk mijn kopje koffie neerzetten zonder dat hij van de tafel resoneert. :+

Tegelijkertijd voel ik mij ook wel een beetje genept. Niet met de DSP maar wel met de subwoofer. Een subwoofer is, zonder room EQ-ing/aanpasssingen eigenlijk niet veel waard. Kan nou niet zeggen dat, zonder de DSP, de subwoofer een toevoeging op het geluid is. Maar dat vertelt niemand je als nog bezig bent met de aanschaf.

Sublaag heb ik iets hoger gezet door idd de target iets hoger te zetten. Werkt perfect!
Jag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 14:11:
[...]

De crossover goed krijgen kan lastig zijn. Heb je alleen de sub aan de minidsp? Ik kan je er stap voor stap doorheen helpen hoe je dit doet. Het heeft te maken met de fase. De truc is om een gelijke (akoestische) afval te creëren voor sub en top, bijv beiden 4e of 6e orde. En dan nog looptijd verschil te corrigeren. Dan krijg je perfecte optelling. Dit kan allemaal redelijk eenvoudig binnen Rew met een target curve.
Crossover staat nu goed. Althans, dat komt uit de metingen. Ik hoor er echter weinig van. Maar dat ligt aan mijn gehoor. Geluid klinkt nu erg lekker. :)

Ben overigens wel verbaasd over de impact op de kwaliteit. Ik had eigenlijk verwacht dat DSP's een stuk populairder zouden zijn. Is dit niet verplichte kost voor elke zelfbenoemde audiofiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:02
ChojinZ schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:07:
Ben overigens wel verbaasd over de impact op de kwaliteit. Ik had eigenlijk verwacht dat DSP's een stuk populairder zouden zijn. Is dit niet verplichte kost voor elke zelfbenoemde audiofiel?
Zeker! Ehelemaal als je bedenkt dat dit echt iets doet :)

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 22:43
Dat is niet ‘puur’

Ik moet zeggen, het laag in mijn woonkamer is ook ruk, terwijl ik extreem goede luidsprekers heb die 30hz met twee vingers in de neus halen. Lopend door de kamer hoor je iedere 60cm wel een knoop en een bult.
Bij speakers van 15.000 gulden losse subwoofers gebruiken en een crossover op de speakers zetten voelt gewoon niet goed. En dat hebben veel audiofielen denk ik.
Ik wil het wel oplossen, dus als ik weer geld heb wil ik wel iets proberen in die trant.
Voor nu is het gewoon pech hebben, of hopen dat er iets van een akoestische wonder fix bestaat voor mijn woonkamer. Maar die heb ik nog niet gevonden.
Bass traps hoor ik erg wisselende meningen over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
Nee bass traps zijn geen effectieve oplossing. Te groot en kunnen probleem erger maken. Eq is goed om goed laag op je luisterpositie te krijgen. Meerdere subs kan je het nog beter mee krijgen, ook op meerdere posities goed sublaag.

Voor veel mensen is het ook te abstract; dat je laag door de luisterruimte bepaalt wordt realiseren zich niet veel. Je luistert in feite gewoon naar de ruimte resonanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 22:43
Eq kan dan weer geen knopen oplossen. Ik krijg diverse planten nu al in beweging. Wil ik 6dB meer dan wordt het geen feest voor de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
Nee klopt. Maar knopen zijn in de regel niet super diep danwel breed. Dit doordat je in meerdere richtingen staande golven krijgt.
Maar alleen al de pieken temmen met nauwkeurige eq/dsp, doet heel veel. Van one note bass waarvan de kopjes uit kast trillen, ga je naar gecontroleerd maar vet sublaag waarin je ineens hele baslijntjes kan volgen.

Maar met multisub krijg je het nog beter: het vullen van de dalen en het verminderen van variabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:32:
Nee bass traps zijn geen effectieve oplossing. Te groot en kunnen probleem erger maken. Eq is goed om goed laag op je luisterpositie te krijgen. Meerdere subs kan je het nog beter mee krijgen, ook op meerdere posities goed sublaag.

Voor veel mensen is het ook te abstract; dat je laag door de luisterruimte bepaalt wordt realiseren zich niet veel. Je luistert in feite gewoon naar de ruimte resonanties.
@Heilige Kaas

Dat klopt helemaal! :)
Bass traps komen eigenlijk uit de akoestiek. Dus vooral waar het heel lastig wordt of het zelfs (praktisch) onmogelijk is om actief te corrigeren. Zeker als het om "passief geluid" gaat.
Ook doet het gemiddelde akoestiek-bureau het al eeuwen op die manier, lastig om te vernieuwen zeg maar ;)

Ik zou ook sterk tegen bass traps adviseren. Vooral omdat ze uiteindelijk veel meer zullen gaan kosten, mede doordat je halve kamer mag gaan verbouwen om ze inderdaad effectief te maken.
Dan is het uitrekenen en afstellen ook nog eens een flinke klus.
Daar komen dan ook direct al die wisselende verhalen vandaan. Er zijn heel wat variabelen en voor iemand met weinig ervaring is dan een fout zo gemaakt.

Afhankelijk van je luisterpositie, is met EQ vaak al heel wat te bereiken. Uiteraard niet "perfect", maar wel al een beter resultaat.
Het hangt een beetje af wat voor fronts je hebt, maar vaak hoeven daar maar 1 of 2 subjes bij om het al stukken beter te maken. Deze kun je vaak gewoon ergens netjes wegwerken.

Uiteindelijk is het wel de beste investering die je kunt doen. Je zult merken dat het echt met stappen vooruit zal gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 20-11-2019 13:03 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke steenwol kun je beste gebruiken Rockwool?

Ik heb ondertussen webshop gevonden die ook voor redelijke prijs thuis bezorgt.
https://isolatienoord.nl/catalogsearch/result/?q=rockwool

Al moe tik nog bij mijn bouwmarkt kijken, maar kans is groot dat die alleen de base versie verkopen. Moet je hie rbij naar de RD waarde kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Rockwool met juiste dichtheid
Of akotherm d40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Heeft iemand hier ervaring met onderstaande product?
https://www.bax-shop.nl/isolatiemateriaal/auralex-subdude-ii

Mijn buurman klaagt de laatste tijd dat hij heel veel last heeft van de Bass in zijn woning. (Nu verdenk ik daar mijn Sub van).
Ik heb een Dali E-12f die met rubberen voetjes op mijn houten vloer staat. Situatie: 2 onder in kap woning, sub staat 8 meter van de aangrenzende muur van de buren vandaan.
Buurman heeft aangegeven van elke vorm van bass al hinder te ondervinden hoe minimaal ook. Nou kan ik natuurlijk al wel invullen dat hoe ik mijn best ook doe met aanbrengen van demping, ik niet 100% uit kan sluiten die hij geen enkele vorm van bass meer hoort in zijn woning.

Omdat voor mijn gevoel het volume zeer acceptabel is, (C gewogen 70dB in mijn woning op 3 meter van de luidsprekers) heb ik gevraagd om eens te mogen komen luisteren bij buurman in de woning. Dus dat ga ik uiteraard doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ljsvv op 29-11-2019 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de informatie wat hier allemaal staat. Mijn panelen zijn ook klaar.

Ik heb Rock Wool Solide gebruikt met dikte van 7cm.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2NKxZJd/20191208-141959-001.jpg
tegen inzakken heb ik in de lijst eerst een doek gespannen over het glaswol heen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2s1DqWp/20191214-114510.jpg
En dit is het resultaat geworden.

Alleen achterwand twijfel ik wat ik zal doen.
het eerste idee is paneel van 2 meter bij 1 meter tegen de achterwand. Echter wordt Decotex beste wel prijzig bij zulke afmetingen. Geloof dat al gauw rond 80 euro wordt voor het doek. Het ander idee is om een mooie wand kast te kopen voor tegen de achtermuur en daar in het glaswol te verwerken. het voordeel van zo achterwand kost is dat er mogelijk nog veel meer glaswol in past.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-10 13:02
Dexotex in die afmetingen kost iets van €45,-
https://www.drukwerkdeal....presentatie/textieldoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 14:00
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:28:
Dank voor de informatie wat hier allemaal staat. Mijn panelen zijn ook klaar.

En dit is het resultaat geworden.
Nice! Voor de achterkant had ik fleece plaids gebruikt (ikea, € appel+ei,- )

Welke afmetingen hebben de frames buitenzijdes? Welke afmetingen decotex heb je gebruikt? Ik raak steeds een beetje in de war als ik decotex wil bestellen omdat ik de afmetingen niet goed kan schatten, dan denk ik steeds laat maar haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Snap ik, ik ben er ook lang mee bezig geweest. Ook met goed krijgen van cmyk conversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De mijne zijn 105cm x 70cm
Glaswol platen zijn 100cm x 60cm
Mijn balken waren 7cm x 5cm
Wil hele platen werken dan kwam ik uit op 110cm x 70cm. Echter was verhouding van mijn fotos 105cm x 70cm en in de praktijk kan je glaswolplaten aan zijkant wel 5cm indrukken waardoor ik niks hoefde te snijden.

Hoe ik het deedt met afdrukken
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9vqpvDx/Untitled-1.png
1. Eerst foto resize tot de juist maat zonder de aantal pixels aan te passen. Photshop berekent dan voor jou de nieuwe dpi.
(Eventueel de foto croppen)

2. Maak met canvas size de witte rand om je foto. Bedenk dat er zo wie zo al een witte rand om heen komt van 2,5cm. In mijn geval heb ik ruim genomen en gekozen voor 10cm rond om.

3. Lees bij canvas size de maat af waarop je het doek moet bestellen

Foto opslaan in PNG formaat.
Doek bestellen in afgelezen maat. In dit geval 194 x 135cm.
Foto uploaden en er op plaatsen en veder niks doen aan vergroten of verkleinen.
En je krijgt het allemaal binnen in exact juiste formaat _/-\o_
Ben zelf verbaast dat zo werkt. Linker lijst heb ik gemaakt na dat ik het doek had besteld maar bij de rechter heb ik dit niet gedaan en het past gewoon.

Idd drukwerk deal gedaan en vindt zelf kleuren ook erg goed klopen. Alleen witte en licht blauwe gedeelte zie je wel heel licht de knoesten door van het houten frame. Ik vindt dit niet heel storend maar is wel iets om over na te denken wanneer je een foto met een hele lichte rand wilt gaan gebruiken.

Voor achterkant wil ik er een maken met 3 glaswolplaten van 100 cm x 60 cm. Dan kom je uit op 180x100. Met 2xbreedte van het hout, dus 10cm wordt dit 190*110cm, plus witte rand 8cm rond om kom ik op een doek uit van 206cm*126cm
Deze doek gaat mij € 63,50 kosten.

Twijfel ook over of misschien nog 7 cm dikker zal maken, of zou ik hem ook net zo goed 5 cm extra van de muur af kunnen hangen voor het zelfde resultaat qua akoestiek?
Dit zou ik kunnen doen door op de achterkant nog een lat te bevestiging van 5 cm breedt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2019 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Ik ben op het punt aanbeland om de akoestiek in mijn home cinema aan te pakken. Ben al dagen aan het inlezen maar weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen. Meten is weten uiteraard. Maar ik heb daar geen apparatuur voor en ook niet heel veel tijd om daar dagen lang mee bezig te zijn.

Ik kan een uitgebreide audiometing laten doen maar dan ben je al snel 500 euro kwijt. Gezien ik nieuw in de wereld van akoestiek ben weet ik ook niet of deze prijs een beetje redelijk is. Is er iemand die mij een beetje in de juiste richting kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
@biggydeen2 waar woon je?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:38
biggydeen2 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:54:
Ik ben op het punt aanbeland om de akoestiek in mijn home cinema aan te pakken. Ben al dagen aan het inlezen maar weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen. Meten is weten uiteraard. Maar ik heb daar geen apparatuur voor en ook niet heel veel tijd om daar dagen lang mee bezig te zijn.
Mooi, maar welke problemen / aandachtspunten ervaar je in je huidige setup ?
Omdat iets "goed" meet wil niet altijd zeggen dat het dan ook "goed" (beter) klinkt.
Als je niet veel kennis of "drive" hebt om het zelf aan te pakken moet je een 3e partij inschakelen. Een analyze door vb Mutrox of Rivasono en dan zul je ongeveer aan dat bedrag zitten.
Je krijgt dan een net rapport over het oa reflectiegedrag van de ruimte (RT60) etc.

Concreet zou je, om wat deftig te starten, moeten investeren in toch een deftige meet-microfoon (vb USB, een MiniDSP UMIK-1) en het gratis software-pakket REW. Die zal ook wat RT60 grafieken kunnen produceren etc maar METEN is 1 ding, INTERPRETEREN een ander en LUISTEREN nog een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Ik woon in een dorpje vlakbij Groningen (10km).
jvanhambelgium schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 08:05:
[...]

Mooi, maar welke problemen / aandachtspunten ervaar je in je huidige setup ?
Omdat iets "goed" meet wil niet altijd zeggen dat het dan ook "goed" (beter) klinkt.
Als je niet veel kennis of "drive" hebt om het zelf aan te pakken moet je een 3e partij inschakelen. Een analyze door vb Mutrox of Rivasono en dan zul je ongeveer aan dat bedrag zitten.
Je krijgt dan een net rapport over het oa reflectiegedrag van de ruimte (RT60) etc.

Concreet zou je, om wat deftig te starten, moeten investeren in toch een deftige meet-microfoon (vb USB, een MiniDSP UMIK-1) en het gratis software-pakket REW. Die zal ook wat RT60 grafieken kunnen produceren etc maar METEN is 1 ding, INTERPRETEREN een ander en LUISTEREN nog een ander.
Dat is een beetje het probleem, ik heb geen idee. Naar mijn idee klinkt het vrij aardig. Maar wellicht valt er nog veel meer uit te halen door de akoestiek te verbeteren. Mijn huidige home cinema staat op zolder en heb te maken met een punt dak /\

Gezien de meeste mensen gewoon een rechthoekige kamer hebben valt over een puntdak minder te vinden. Heb vorige week mijn complete set speakers vervangen door een deftig setje. Maar ik weet ook dat akoestiek enorm veel impact heeft op de kwaliteit van het geluid. Wellicht zelfs meer dan de speakers zelf. Hoewel, ik merk wel duidelijk verschil in kwaliteit in vergelijking met mijn eerdere budget setje.

Ik ben nog een beetje aan het spelen met de crossovers van de speakers en LPE to LFE op de sub. Moet daarnaast Ausyssey XT32 ook nog draaien op de receiver. Dat zal ook wel (flinke) verschillen opleveren. Ben overgestapt van 5.1 naar 7.1.4 Dolby Atmos.

Het probleem is dus dat ik geen referentie heb van wat goed klinkt. Of hoe het zou moeten klinken. Ik ga nu af op mijn gevoel. Maar dat kan wel het verschil zijn tussen goed geluid en top geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
@biggydeen2 ,
Mijn zolder-HT heeft ook een puntdak en ik heb de nodige uurtjes in de akoestiek gestoken en ben best tevreden met het resultaat. Ook de plaatsing van de speakers etc heeft me de nodige uurtjes gekost...
XT32 kan zeer zeker nog een stuk verbeteren, alsook het plaatsen van een 2e subwoofer kan "laagproblemen" een stuk verhelpen.

Mijn HT-zolder topic op HTFORUM met wat meer context en plaatjes enz.

HTFORUM.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
jvanhambelgium schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:39:
@biggydeen2 ,
Mijn zolder-HT heeft ook een puntdak en ik heb de nodige uurtjes in de akoestiek gestoken en ben best tevreden met het resultaat. Ook de plaatsing van de speakers etc heeft me de nodige uurtjes gekost...
XT32 kan zeer zeker nog een stuk verbeteren, alsook het plaatsen van een 2e subwoofer kan "laagproblemen" een stuk verhelpen.

Mijn HT-zolder topic op HTFORUM met wat meer context en plaatjes enz.

HTFORUM.NL
Dat ziet er goed uit!

Mijn zolder heeft een exact dezelfde indeling (even afgezien van de wandjes aan de zijkant, bij mij is alles open. De zijkanten heb ik afgedekt met zwart fluwelen stof waar rotzooi achter staat). Is qua oppervlakte nog wel een stukje groter (8.8 breed en 5.5 lang)

Ik heb het scherm (~ 123 inch) echter aan de andere kant hangen en mijn bank staat iets voor de trap.

Voor de rest heb ik aan de ruimte niks veranderd. Heb alles afgeplakt met zwart fluwelen stof. En er hangen zwart fluwelen gordijnen om het pikdonker te maken. Ik ben helaas niet echt een klusser. Ik kan wel wat klussen maar heb afgezien van een hamer, zaag en een schroevendraaier ook geen gereedschap.

Maargoed, het is nu eerst de vraag wat voor mij de meeste waarde op zou leveren. Heb net een nieuwe sub gekocht (SVS PB 2000 PRO). Een tweede zit er eerst niet in.

Paar panelen ophangen is geen probleem maar vind het erg lastig om te bepalen waar te beginnen. Zonder meting kan dat eigenlijk niet lijkt mij. Ik heb heb er verder wel veel rotzooi staan van de verhuizing en spullen die je niet gebruikt. Daarstaat staat mijn bureau + PC etc ook in de hoek. Denk dat deze rotzooi en de fluwelen gordijnen ook het e.a. akoestisch gezien beter maken. Het is geen lege ruimte zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Ik zou eerst de nodige aandacht geven aan :

> Plaatsing (of herplaatsing) van de speakers,sub en zitplaats indien mogelijk. Waar staat je SUB ? Ervaar je "boomerig" geluid waar precies het laag altijd alles overheerst ?

> Kijken waar je parallele wanden hebt, (flutter-echo) en hier doelgericht wat paneeltjes tegen zetten als je ongeveer de 1e reflectie-vlakken van je speakers in kaart hebt gebracht (vb met "spiegelmethode)

> Kan je bovenin het punt-dak nog wat kwijt ? Kan je daar iets van "baffles" ophangen, zo wat vertikale panelen oid ? Hoe hoog is dit alles ?

> Audyssey XT32 is best capabel om bepaalde goede correcties te maken. Ik raad je zeker aan dit eerst SERIEUS uit te voeren (dus alle meetpunten). Welke receiver heb je ? Op mijn Onkyo heb ik XT32 met de "Pro" optie. (extra licentie) waar nog wat extra verbetering inzit, vb beter integratie van speakers & subs rond de cross-over zone enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
jvanhambelgium schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:29:
Ik zou eerst de nodige aandacht geven aan :

> Plaatsing (of herplaatsing) van de speakers,sub en zitplaats indien mogelijk. Waar staat je SUB ? Ervaar je "boomerig" geluid waar precies het laag altijd alles overheerst ?

> Kijken waar je parallele wanden hebt, (flutter-echo) en hier doelgericht wat paneeltjes tegen zetten als je ongeveer de 1e reflectie-vlakken van je speakers in kaart hebt gebracht (vb met "spiegelmethode)

> Kan je bovenin het punt-dak nog wat kwijt ? Kan je daar iets van "baffles" ophangen, zo wat vertikale panelen oid ? Hoe hoog is dit alles ?

> Audyssey XT32 is best capabel om bepaalde goede correcties te maken. Ik raad je zeker aan dit eerst SERIEUS uit te voeren (dus alle meetpunten). Welke receiver heb je ? Op mijn Onkyo heb ik XT32 met de "Pro" optie. (extra licentie) waar nog wat extra verbetering inzit, vb beter integratie van speakers & subs rond de cross-over zone enz.
Ik kan de zitplek niet echt heel veel verplaatsen. Mijn bank staat nu precies in het midden van het scherm en de ruimte. Hij zou nog iets naar achter of naar voren kunnen. Hoewel, als ik hem naar voren plaats dan staat mijn linker surround speaker niet meer haaks op de bank. Dat kan ook niet anders want aan die kant van de zolder staat een C.V. ketel, afzuigsysteem en omvormer voor zonnepanelen.

Spiegelmethode is mij nog niet bekend zal ier eens naar kijken.

Vanaf de grond tot puntje van het dak is ongeveer 3.3 meter. Ik zou daar een aantal akoestische platen kunnen hangen (Op deze manier /-\ ). Ik heb ook nog verlichting nodig dus dat zou dan direct twee zaken aanpakken. Welke platen zou je daarvoor het beste kunnen gebruiken?

Ik heb de Denon 3600h. Kan zo niet direct vinden of daar een pro versie van Audyssey op zit. In eerste instantie lijkt dat er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Je Denon heeft idd geen voorziening voor Audyssey Pro. Geen probleem, XT32 is best geavanceerd indien goed gebruikt.
Probeer gewoon te vermijden dat de bank net in het midden van de ruimte staat (links/recht en voor/achter)
Vb mijn primaire zetel staat op 1/3 kamerlengte. Zo'n dikke 2 meter van de achtermuur.

Ik zou vooral eerst de parallel-vlakken aanpakken waartussen reflecties over-en-weer gaan. Mede dankzij de schuine plafond is het reflectie-gedrag al héél anders tov de klassieke rechthoekige/kubus ruimte. De enige parallel-vlakken zijn je voorkant/acherkant dan ? Aangezien je schuin-plafond tot op de grond doorloopt ?
Probeer je speakers ook wat uit de hoeken van de ruimte te houden want anders "triggeren" die de roommodes nogal uitbundig. Je sub mag in een hoek, of eventueel vooraan/achter op 1/4 kamerbreedte. Tientallen artikels bestaan hiervan, moeilijk te voorspellen wat dit bij jouw gaat doen. (door ze op 1/4 kamerbreedte te zetten ga je vermijden dat de 2e axialed room-mode getriggerd gaat worden)

vb.
https://www.gikacoustics....-201-part-two-subwoofers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
jvanhambelgium schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:25:
Je Denon heeft idd geen voorziening voor Audyssey Pro. Geen probleem, XT32 is best geavanceerd indien goed gebruikt.
Probeer gewoon te vermijden dat de bank net in het midden van de ruimte staat (links/recht en voor/achter)
Vb mijn primaire zetel staat op 1/3 kamerlengte. Zo'n dikke 2 meter van de achtermuur.

Ik zou vooral eerst de parallel-vlakken aanpakken waartussen reflecties over-en-weer gaan. Mede dankzij de schuine plafond is het reflectie-gedrag al héél anders tov de klassieke rechthoekige/kubus ruimte. De enige parallel-vlakken zijn je voorkant/acherkant dan ? Aangezien je schuin-plafond tot op de grond doorloopt ?
Probeer je speakers ook wat uit de hoeken van de ruimte te houden want anders "triggeren" die de roommodes nogal uitbundig. Je sub mag in een hoek, of eventueel vooraan/achter op 1/4 kamerbreedte. Tientallen artikels bestaan hiervan, moeilijk te voorspellen wat dit bij jouw gaat doen. (door ze op 1/4 kamerbreedte te zetten ga je vermijden dat de 2e axialed room-mode getriggerd gaat worden)

vb.
https://www.gikacoustics....-201-part-two-subwoofers/
De enige parallel vlakken zijn inderdaad de twee muren. Alleen door de verschillende akoestiek panelen weet ik nog precies welke soort ik waar moet plaatsen. De hele wand bij de trap zou ik vol kunnen plakken. Alleen is dit ook wel weer een erg lastige plek om goed bij te kunnen komen.

Sub heb ik al op meerdere plekken gehad. Maar op mijn MLP hoor ik de bas het duidelijkste tussen de center en rechter luidspreker in. Dan voel ik hem echt door mijn lijf gaan. Op andere plekken juist helemaal niet. Hij klinkt nu echt donker en diep zonder dat er iets begint te trillen. Was al verbaasd dat de buren nog niet hebben lopen klagen...

Gelukkig heb ik vrij veel speel ruimte met de speakers. Kan ze uit de hoeken houden en van de muren af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Qua panels kan je klassieke "rockwool" gebruiken (neem dan wel platen met goede densiteit en niet zo'n plaat die vanzelf dubbelvalt wegen geen stijfheid.
Denk eraan dat je dan ook nog een doek erom moet maken ... rockwool in een omgeving waar mensen ademenen is niet zo héél verstandig. Afgifte vezels enz.

Duurder alternatief, maar wel mooier en volledig veilig zijn de ge-recycleerde PET-flessen vezelplaten, iets met polyester-vezel. De 2 * 6 panels aan de zijkant van m'n ruimte zijn van dit soort platen.
Akotherm is zo'n product. Te verkrijgen in wit & zwart. Houten frame errond en klaar. Ziet er echt proper uit.

Voor de panelen kun je kiezen om vb een 5cm dik paneel vb op 5 of 10cm van een muur te hangen waardoor die efficienter gaat werken en hetzelfde doen als een 10cm dik paneel rechtstreeks tegen de muur gemonteerd. Mijn 2*6 panels hangen dus op 5-10cm "van de muur af" met deze bedoeling.

Ik zou ook niet overdrijven met hoeveelheid ! Als je speakers hun finale plaats hebben gekregen zou je met een spiegel langs de wanden kunnen gaan en zodra je een speaker ziet in deze spiegel is dit een goede plek om een panel te bevestigen. Geluid in de hogere frequenties zal zich zo'n beetje als een lichtstraal gedragen.
Ik heb duidelijke verbetering gemeten (RT60) na ophanging van enkele soorten panelen en ik ben ook gewoon tevreden hoe de zolder "klinkt" op deze moment, zeker met de beperkte middelen die ik ingezet heb.

YouTube: GIK Acoustics: Early / First Reflection Points

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
jvanhambelgium schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:51:
Qua panels kan je klassieke "rockwool" gebruiken (neem dan wel platen met goede densiteit en niet zo'n plaat die vanzelf dubbelvalt wegen geen stijfheid.
Denk eraan dat je dan ook nog een doek erom moet maken ... rockwool in een omgeving waar mensen ademenen is niet zo héél verstandig. Afgifte vezels enz.

Duurder alternatief, maar wel mooier en volledig veilig zijn de ge-recycleerde PET-flessen vezelplaten, iets met polyester-vezel. De 2 * 6 panels aan de zijkant van m'n ruimte zijn van dit soort platen.
Akotherm is zo'n product. Te verkrijgen in wit & zwart. Houten frame errond en klaar. Ziet er echt proper uit.

Voor de panelen kun je kiezen om vb een 5cm dik paneel vb op 5 of 10cm van een muur te hangen waardoor die efficienter gaat werken en hetzelfde doen als een 10cm dik paneel rechtstreeks tegen de muur gemonteerd. Mijn 2*6 panels hangen dus op 5-10cm "van de muur af" met deze bedoeling.

Ik zou ook niet overdrijven met hoeveelheid ! Als je speakers hun finale plaats hebben gekregen zou je met een spiegel langs de wanden kunnen gaan en zodra je een speaker ziet in deze spiegel is dit een goede plek om een panel te bevestigen. Geluid in de hogere frequenties zal zich zo'n beetje als een lichtstraal gedragen.
Ik heb duidelijke verbetering gemeten (RT60) na ophanging van enkele soorten panelen en ik ben ook gewoon tevreden hoe de zolder "klinkt" op deze moment, zeker met de beperkte middelen die ik ingezet heb.

YouTube: GIK Acoustics: Early / First Reflection Points
Duidelijk. Akotherm klinkt goed. Is het dan de bedoeling om beide muren te doen of is 1 kant voldoende? Mijn scherm zit op de muur vast dus ik kan er niet echt panelen direct naast plakken. Dan steken de panelen te ver uit zeg maar. Maar aan de zijkanten zou kunnen.

Hoe heb je deze panelen 5-10cm vanaf de muur gehangen? Het enige wat ik kan bedenken is via kabels? Dus dat ze letterlijk hangen. Of wat ook zou kunnen is een paar stukken hout gebruiken als spacer?

Panelen aan de zijkanten zou ook nog kunnen.

Dit lijkt mij nog wel vrij simpel te realiseren. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
biggydeen2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:25:
[...]

Duidelijk. Akotherm klinkt goed. Is het dan de bedoeling om beide muren te doen of is 1 kant voldoende? Mijn scherm zit op de muur vast dus ik kan er niet echt panelen direct naast plakken. Dan steken de panelen te ver uit zeg maar. Maar aan de zijkanten zou kunnen.

Hoe heb je deze panelen 5-10cm vanaf de muur gehangen? Het enige wat ik kan bedenken is via kabels? Dus dat ze letterlijk hangen. Of wat ook zou kunnen is een paar stukken hout gebruiken als spacer?

Panelen aan de zijkanten zou ook nog kunnen.

Dit lijkt mij nog wel vrij simpel te realiseren. Bedankt voor de tip!
Voor plaatsing panelen, zie HT-topic daar staan wat detail foto's in. Concreet gewoon een metalen L-ijzertke met blokje hout. Zo'n paneeltje weegt ook niet veel hé. Akotherm is licht.
Een spacer'tje zoals je aangeeft.
Beide kanten best doen, enige symmetrie is wel op z'n plaats aangezien je oren erg gevoelig zijn kan je wel eens iets geks horen als je maar 1 kant gaat behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
jvanhambelgium schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:34:
[...]

Voor plaatsing panelen, zie HT-topic daar staan wat detail foto's in. Concreet gewoon een metalen L-ijzertke met blokje hout. Zo'n paneeltje weegt ook niet veel hé. Akotherm is licht.
Een spacer'tje zoals je aangeeft.
Beide kanten best doen, enige symmetrie is wel op z'n plaats aangezien je oren erg gevoelig zijn kan je wel eens iets geks horen als je maar 1 kant gaat behandelen.
Hmm dan blijft er niet zoveel ruimte over denk ik. Gezien mijn scherm het grootste oppervlakte van de muur beslaat. Dan zou ik alleen aan de zijnkanten van de muur (naast het scherm) een paneel kunnen plaatsen op beide muren. Zou het niet beter zijn om op de muur aan de achterzijde (tegenover het scherm) wat extra panelen te plaatsen? Gezien de front en center speaker op die muur gericht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
biggydeen2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:38:
[...]

Hmm dan blijft er niet zoveel ruimte over denk ik. Gezien mijn scherm het grootste oppervlakte van de muur beslaat. Dan zou ik alleen aan de zijnkanten van de muur (naast het scherm) een paneel kunnen plaatsen op beide muren. Zou het niet beter zijn om op de muur aan de achterzijde (tegenover het scherm) wat extra panelen te plaatsen? Gezien de front en center speaker op die muur gericht zijn.
Natuurlijk, de achtermuur is ook een goede kandidaat. Ik zit acheraan met een grote raam opening en in deze "nis" heb ik 4 dikke rock-panels gestoken. (10cm dikke rockwool plaat overspannen met doek om vezels binnen te houden) en dat zit toch netjes verborgen achter het zwarte gordijn om de kamer te verduisteren.

Zij-muren & achtermuur lijken me belangrijker dan de voorkant. Als de voorkant quasi volledig ingenomen is door een projectie-scherm moet je al wat truken gaan uithalen om daar nog iets van absorptie te maken. Je zou kunnen overwegen een houten "frame" te bouwen en het projectie-scherm vb 20cm "dichter" te brengen en die ruimte achter het scherm ook op te vullen. Veel "direct" geluid zal er wel iet opvallen maar zal in het mid-laag wel wat absorberen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
jvanhambelgium schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:51:
[...]

Natuurlijk, de achtermuur is ook een goede kandidaat. Ik zit acheraan met een grote raam opening en in deze "nis" heb ik 4 dikke rock-panels gestoken. (10cm dikke rockwool plaat overspannen met doek om vezels binnen te houden) en dat zit toch netjes verborgen achter het zwarte gordijn om de kamer te verduisteren.

Zij-muren & achtermuur lijken me belangrijker dan de voorkant. Als de voorkant quasi volledig ingenomen is door een projectie-scherm moet je al wat truken gaan uithalen om daar nog iets van absorptie te maken. Je zou kunnen overwegen een houten "frame" te bouwen en het projectie-scherm vb 20cm "dichter" te brengen en die ruimte achter het scherm ook op te vullen. Veel "direct" geluid zal er wel iet opvallen maar zal in het mid-laag wel wat absorberen ja.
Dat wordt lastig gezien het een DIY scherm is gemaakt met black widow verf rechtstrees op de muur :P

Opzich zou er aan de zijkant nog wel wat passen. Omdat het dak schuin afloopt heb ik een limiet voor de breedte van het scherm maar daarnaast is nog genoeg ruimte over om een paneel te plaatsen aan beide kanten.

Is akotherm ook geschikt voor het plafond? Edit: zo te zien wel. Ik wil er uiteraard ook geen akoestisch dode ruimte van maken. Ik zal eens beginnen met een tweetal panelen naast het scherm, vier op de achterwand en wellicht nog 2 aan de zijkant. Zijkant is wellicht minder relevant omdat ik daar eigenlijk geen directe reflectie punten heb. Hier hangt een fluwelen stof met daarachter allemaal rommel, dozen en dat soort dingen.

Heb je ook nog iets speciaals gedaan met de vaste trap naar beneden? Ik merk dat er bij mij veel geluid "ontsnapt" naar beneden toe. Maar wellicht is dat juist ook wel weer goed, dan gaat het iig niet terug de kamer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
biggydeen2 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:04:
[...]
Heb je ook nog iets speciaals gedaan met de vaste trap naar beneden? Ik merk dat er bij mij veel geluid "ontsnapt" naar beneden toe. Maar wellicht is dat juist ook wel weer goed, dan gaat het iig niet terug de kamer in.
Ontsnapt ? Nee gewoon deur toehouden ;-)
Nu beneden vlak voor de deur naar de hal hangt nog een dik dubbbel rood velours gordijn dat het trapgat dus bedekt. That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:33
Hoe het beste een zolder seniorenwoning goedkoop te isoleren?foto's komen nog hoe het erbij staat.

Wat ik heb staan:

Beovisions fronts, B&O's in het midden en 2 Sony zuilspeakers achter in 7.1 instelling. O ja de sub is een actieve Sony en dit alles aangestuurd door een Denon 710.

Beeld door een beamer van nu nog Salora, maar dit gaat een Sanyo worden en die gaat worden opgehangen.

Alleen nog aan het twijfelen wat met beneden in de woonkamer te doen waar de Sony Bravia nu uitstaat en versterker met jvc melkpakjes die staan te niksen omdat ik meer bovenzit. Wel apart dat de buren de bass in de woonkamer niet horen, maar op zolder wel terwijl beneden een houten vloer ligt en boven beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-10 09:57
Is er een wezenlijk verschil tussen een laag en hoogpolig tapijt?

Ik heb geprobeerd met een laagpolig tapijt op de home cinema kamer, maar dat deed nagenoeg niets met de akoestiek. Er is nog steeds een galm.

Zou dit bij een hoogpolig tapijt verbeteren?

Wat raden jullie me verder aan om de akoestiek te verbeteren? Het is een vrij harde kamer, harde muren, laminaat.... Weinig spullen erin. Ik houd wel van deze clean look dus ik ga de ruimte niet helemaal volgooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

harde oppervlakken recht tegenover elkaar. dus als je 1 van de zes enorm verbetert, dan heb je nog die andere 4 die prima zullen galmen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
flugelisoke schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:36:

Wat raden jullie me verder aan om de akoestiek te verbeteren? Het is een vrij harde kamer, harde muren, laminaat.... Weinig spullen erin. Ik houd wel van deze clean look dus ik ga de ruimte niet helemaal volgooien.
Een akoestische behandeling word natuurlijk lastig als je geen spullen in je luisterruimte wil plaatsen. :P

Maar al over minimalistische panelen gedacht? Panelen die meer blenden met de rest van de (cleane) omgeving ipv hele drukken afbeeldingen? Desnoods neem je ze in dezelfde kleur als je muur en/of meubels.

Daarnaast kan je natuurlijk gaan experimenteren met het verplaatsen van je luisterplek en speakers. Ook op dat vlak is er wel wat winst te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-10 09:57
ChojinZ schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:47:
[...]

Een akoestische behandeling word natuurlijk lastig als je geen spullen in je luisterruimte wil plaatsen. :P

Maar al over minimalistische panelen gedacht? Panelen die meer blenden met de rest van de (cleane) omgeving ipv hele drukken afbeeldingen? Desnoods neem je ze in dezelfde kleur als je muur en/of meubels.

Daarnaast kan je natuurlijk gaan experimenteren met het verplaatsen van je luisterplek en speakers. Ook op dat vlak is er wel wat winst te behalen.
Nou ja leeg.. leeg... :P Er staat een bank, desk met pc, kastje, sinds vandaag een vloerkleed en morgen gordijnen, dus dat zal allicht schelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 16:48
Mede o.b.v. fotos en tips uit dit topic gestart met het maken van houten lijsten, gevuld met Akotherm d40/100. Overspannen met Decotex. Formaat lijsten is ruim 100cm bij 100cm. Derde lijst in de maak met album hoes van The Cure - Three Imaginary Boys.

Resultaat ziet er goed uit. Ben echt ontzettend te spreken over de kwaliteit van de opdruk.
Resultaat qua akoestiek (daar ging het om natuurlijk) is merkbaar. We zijn pas op 2/3, dus het zal nog iets meer gaan doen. Wel zal ik nog een paar extra akoestische maatregelen moeten gaan nemen :X

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49496365153_db828be3cc_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49496862911_1b870abb7b_b.jpg

fotos gemaakt met mijn mobiel, in de avond (weinig licht), maar geeft een aardige indruk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
mad_dog schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:25:
Mede o.b.v. fotos en tips uit dit topic gestart met het maken van houten lijsten, gevuld met Akotherm d40/100. Overspannen met Decotex.
Waar heb je de akotherm vandaan? Ik kan alleen maar tot 50mm dik vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
Klopt. Als je die op elkaar plaatst heb je 100 :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
mad_dog schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:25:
Mede o.b.v. fotos en tips uit dit topic gestart met het maken van houten lijsten, gevuld met Akotherm d40/100. Overspannen met Decotex. Formaat lijsten is ruim 100cm bij 100cm. Derde lijst in de maak met album hoes van The Cure - Three Imaginary Boys.

Resultaat ziet er goed uit. Ben echt ontzettend te spreken over de kwaliteit van de opdruk.
Resultaat qua akoestiek (daar ging het om natuurlijk) is merkbaar. We zijn pas op 2/3, dus het zal nog iets meer gaan doen. Wel zal ik nog een paar extra akoestische maatregelen moeten gaan nemen :X

[Afbeelding]

[Afbeelding]

fotos gemaakt met mijn mobiel, in de avond (weinig licht), maar geeft een aardige indruk zo.
Very nice! 100mmdik?

How groot is de ruimte? Ik heb op 30m2 vloeroppervlak 4m2 in twee panelen van 80mm dik. Die helpen enorm en zijn voldoende voor goede ht akoestiek die ook nog leefbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
Ik heb 56m2, redelijk goed aangekleed met vloerkleden, dikke gordijnen, etc.

Jouw ruimte is +- de helft, en je gebruikt 4m2.

Ik heb straks 3m2 d40/100, dus dat mag nog zeker wel verdubbelen (als ik even simpel naar jou kijk)... haha. We gaan eerst weer luisteren en meten als nummer 3 hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
@mad_dog Ziet er goed uit, bij welke shop heb je de afdrukken besteld ? (Via pb)

Ik ben ook op zoek naar een goede leverancier, heb je de afbeeldingen oversized besteld? En is het doek ook echt akoestisch "transparant" ?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
Decotex kan je bij drukwerk deal.nl bestellen. Het is rekbaar, akoestisch transparant en betaalbaar. Dus daarmee erg geschikt voor deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik ben een beetje aan het vissen naar goed advies.

Op dit moment heb ik een mooie installatie voorzien van Dirac DSP (MiniDSP DDRC24), 2 vloerstaande speakers en 1 subwoofer.

Ik heb net een groter huis gekocht. Deze heeft wel een L woonkamer dus ik ben een beetje op zoek naar tips en truuks om deze akoestisch zo goed mogelijk in te richten. Heb er zin in, 29 mei krijgen we de sleutel, dan gaat de woonkamer helemaal gespact worden, plafonds gedaan en de houten vloer erin. Na ongeveer een maand gaan we de woonkamer fysiek inrichten.

Er komt een zwevende eiken vloer in met een geluidsdempende onderlaag. Deze onderlaag was wat duurder maar met het oog op mijn muziekliefhebberij wil ik alles aangrijpen om eventuelen overdracht naar de buren te minimaliseren.

Achter de speakers heb ik op dit moment zelfgemaakte rockwool panelen staan. Deze helpen in ieder geval tegen galm in mijn huidige woonkamer. In mijn woonkamer hangt ook een groot canvas doek, maar deze heeft een heen dun frame. Ik wil wel kijken of ik daar nog wat rockwool achter kwijt kan, maar denk niet dat dit veel effect gaat hebben.

Mijn huidige woonkamer is 4,80m breed en de luisterafstand t.o.v. van de speakers is naar mijn gevoel ideaal. De nieuwe woning is met 6,85m een heel stuk breder. Ik weet niet of de luisterafstand hierdoor te groot is. Iemand ervaring mee?

Qua akoestiek wil ik zo veel mogelijk optimaliseren, maar het moet enigszins onzichtbaar blijven. Vanalles heb ik al in mijn hoofd gehaald, zoals voorzetwanden, maar dat vind ik meteen weer zo rigoreus. Met een voorzetwand gaat het meteen op zo'n presentatiemuur lijken in de TV winkel.

Goede tips en adviezen zijn welkom. Ik heb een foto, tekening en een poginkje met mijn l33t Visio skills gedaan om een beetje een beeld te vormen.

Ook zit ik een beetje met mijn subwoofer. Die moet een plekje hebben, maar langs de lange wand denk ik dat hij wel eens achter de muur kan verdwijnen. In de hoek lijkt me ook niet goed vanwege de akoestiek vanuit een hoek van de kamer en met de speakers wil ik ook zo veel mogelijk uit de hoeken blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1KKcz4JAtPXwDIdFE1T1ELFW/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tTtO7VGXKDrLIRzoB5gcDs2l/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1Lbdj3emSMvCMKPxKB2ZIv0Y/medium.png

Die gekke grijze blokken rechtsonder moet de hoekbank voorstellen, ingetekend met vierkantjes in Visio :P

Tips, graag _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 08-02-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Gefeli met je nieuwe huis. Hoe is de scheiding met de buren geregeld qua bouw?

Luisterafstand is idd vrij groot. Je kunt de bank ook aan de andere kant zetten, dan heb je voor de speakers een mooi gelijk begin qua wanden. Als je de bank dan een meter of anderhalf van de achterwand zet, heb je ook een mooie afstand voor surround speakers en zit je er dichter op wat fijner is.

[ Voor 5% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 08-02-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Goed bezig. Mooi huis ook.

Een paar dingen:
- Zet het eerst eens neer en kijk wat er wel en wat er niet werkt. De ruimte moet niet galmen, geen flutter (als je klapt, dat er dan een RATATatatata geluid naklinkt), maar moet naar mijn smaak ook niet volledig dood zijn (ik vind de demping bij @jag misschien iets too mucht).
- Ga niet uit van audiocliche's zoals 'speakers mogen niet in hoeken staan', maar meer van natuurkundige feiten zoals. Twee voorbeelden:
1. 'reflecties zullen meer overheersen in de totale geluidsbeleving als een speaker dichterbij harde oppervlakken (muren) staat'. Dit heeft een potentieel negatief effect op stereobeleving en algemene ervaring van geluidskwaliteit omdat de reflecties komen van geluid dat onder 15-45° uit de luidsprekers komt en dit klinkt bij conventionele speakers met een midwoofer en tweeter altijd anders (flink slechter) dan het directe geluid < 15°. Dit is op te lossen met een luidspreker die een goede constante directiviteit heeft, of/en met akoestische panelen op strategische plekken.
2. 'laagweergave onder de bafflestepfrequentie wordt tot 6db harder als een speaker meer in de hoek wordt geplaatst'. Dit is voor een sub simpelweg pure winst. Alleen heb je ook het fenomeen staande golven en dat is totaal onvoorspelbaar. Dit kan je met een DSP op 1 plek/gebied redelijk goed krijgen, maar het is niet voorspelbaar. Plaatsing van je sub zal je uit moeten zoeken als je de ruimte hebt.
- Ik zou geen steenwol meer willen gebruiken (klotespul) maar akotherm van 10 of 5cm dik en daar iets moois van maken
- Wat betreft die luisterafstand, je zal naar verhouding meer reflecties krijgen ten opzichte van het directe geluid. Dus in die zin is dat negatief en kan je daar iets aan doen. Speakers midden in de kamer / ver van muren, vloer en plafond af, akoestische panelen op specifieke plekken, of speakers met een goede constante directiviteit, zodat het negatieve effect minder is :).

Voor echt goed sublaag is passieve akoestische aanpak eigenlijk kansloos. Dan moet je 1 meter materiaal gebruiken. Op zich kom je dan wel dichterbij je speakers te zitten :P, maar lijkt me niet de meest relaxte optie. Je zou hiervoor multisub kunnen overwegen (actieve akoestische aanpak).

BTW: Dat gastenverblijfje is wel een ideale uithoek van het huis om een lekkere mannen/film/game/luisterruimte van te bouwen. Wel ff die badkamer opofferen dan om er een beetje een kamertje van te maken

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 08-02-2020 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
JvS schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:20:

BTW: Dat gastenverblijfje is wel een ideale uithoek van het huis om een lekkere mannen/film/game/luisterruimte van te bouwen. Wel ff die badkamer opofferen dan om er een beetje een kamertje van te maken
En een aparte buitendeur. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Misschien de hoekbank naar voren halen zodat je er om heen kunt lopen (is handig voor het openen/sluiten van de gordijnen).

Tevens zit je dan niet tegen de achter muur. De bank op 2/3e vanaf de speakers tot aan de muur zou ik proberen aan te houden.

Eventueel zou de je indeling om kunnen draaien. Mits dat gaat met het raam. Kun je zelf tenminste nog naar je oprit/buiten en naar de tuin kijken.

Daarnaast zou je kunnen denken aan een span plafond met spotjes/speakers en bovenal demping. Daar schijn je akoestisch het makkelijkste het meeste te kunnen winnen. Had ik eigenlijk ook moeten doen.... :/

[ Voor 45% gewijzigd door TheKerremenke op 08-02-2020 16:12 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:13:
Gefeli met je nieuwe huis. Hoe is de scheiding met de buren geregeld qua bouw?

Luisterafstand is idd vrij groot. Je kunt de bank ook aan de andere kant zetten, dan heb je voor de speakers een mooi gelijk begin qua wanden. Als je de bank dan een meter of anderhalf van de achterwand zet, heb je ook een mooie afstand voor surround speakers en zit je er dichter op wat fijner is.
De opstelling andersom zetten is niet mogelijk, de andere muur heeft een raam naar buiten. Als ik de hoek ga gebruiken omdat de TV daar dan komt te hangen kom ik met de speakers totaal niet meer uit.

Heb het wel bekeken maar is in feit geen optie.
JvS schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:20:
Goed bezig. Mooi huis ook.

Een paar dingen:
- Zet het eerst eens neer en kijk wat er wel en wat er niet werkt. De ruimte moet niet galmen, geen flutter (als je klapt, dat er dan een RATATatatata geluid naklinkt), maar moet naar mijn smaak ook niet volledig dood zijn (ik vind de demping bij @jag misschien iets too mucht).
- Ga niet uit van audiocliche's zoals 'speakers mogen niet in hoeken staan', maar meer van natuurkundige feiten zoals. Twee voorbeelden:
1. 'reflecties uit een speaker in de buurt van een vlak oppervlak zullen overheersender worden in de totale geluidsbeleving'. Dit heeft een potentieel negatief effect op stereobeleving en algemene ervaring van geluidskwaliteit omdat de reflecties komen van geluid dat onder 15-45° uit de luidsprekers komt en dit klinkt bij conventionele speakers met een midwoofer en tweeter altijd anders (flink slechter) dan het directe geluid < 15°. Dit is op te lossen met een luidspreker die een goede constante directiviteit heeft, of/en met akoestische panelen op strategische plekken.
2. 'laagweergave onder de bafflestepfrequentie wordt tot 6db harder als een speaker meer in de hoek wordt geplaatst'. Dit is voor een sub simpelweg pure winst. Alleen heb je ook het fenomeen staande golven en dat is totaal onvoorspelbaar. Dit kan je met een DSP op 1 plek/gebied redelijk goed krijgen, maar het is niet voorspelbaar. Plaatsing van je sub zal je uit moeten zoeken als je de ruimte hebt.
- Ik zou geen steenwol meer willen gebruiken (klotespul) maar akotherm van 10 of 5cm dik en daar iets moois van maken
- Wat betreft die luisterafstand, je zal naar verhouding meer reflecties krijgen ten opzichte van het directe geluid. Dus in die zin is dat negatief en kan je daar iets aan doen. Speakers midden in de kamer / ver van muren, vloer en plafond af, akoestische panelen op specifieke plekken, of speakers met een goede constante directiviteit, zodat het negatieve effect minder is :).

Voor echt goed sublaag is passieve akoestische aanpak eigenlijk kansloos. Dan moet je 1 meter materiaal gebruiken. Op zich kom je dan wel dichterbij je speakers te zitten :P, maar lijkt me niet de meest relaxte optie. Je zou hiervoor multisub kunnen overwegen (actieve akoestische aanpak).

Een beetje akoestische behandeling wil ik wel gaan doen, maar het moet zeker geen studio worden :) Voor het laag moet ik het dus lekker achterwege laten begrijp ik, had al wel het idee dat corner bass traps nutteloze vullig is mbt het laag. Mijn huidige woonkamer klinkt perfect qua reflecties. Ik hoop dat ik dat weer kan evenaren.

Sub in de hoek niet doen dus denk ik hè. Als mijn luisterpositie op een -20dB dal zit, dan moet ik hem flink harder zetten en da's niet leuk voor de buren. Heb nog geen idee qua gehorigheid, Is bouw van 1991.

Die hoek heeft wel het minste fysiek contact met de buren overigens.

Dat kamertje wordt een speelkamer voor de kinderen, dus helaas :P

Electra moet ik sowieso helemaal onder handen nemen daar. Ik heb stopcontacten gezien die gevoed lijken te worden vanuit een superdun kabelgootje waar amper een dun lampensnoertje doorheen lijkt te passen. Heb ook veel meer groepen nodig, dus misschien vervang ik de hele meterkast en laat ik deze keuren door een bevriende electriciën.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 08-02-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fairy schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:13:
[...]

Sub in de hoek niet doen dus denk ik hè.
Zulke conclusies kan je niet vooraf trekken. Het zou prima de beste plek kunnen zijn.
Als mijn luisterpositie op een -20dB dal zit, dan moet ik hem flink harder zetten en da's niet leuk voor de buren.
Kies je plek voor je sub op basis van experimenteren als je de ruimte hebt. Het is complexer dan een -20db dal. Per frequentie kunnen pieken en dalen anders zijn. Als je een -20db dal tussen de 40 en 60hz laat corrigeren door je DSP door een 20db piek, dan ben je inderdaad niet helemaal goed bezig. Zowel voor belasting van je sub (die kan nu 20db minder hard) als overlast naar de buren (die is 20db harder).

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 08-02-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JvS schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 16:18:
[...]

Zulke conclusies kan je niet vooraf trekken. Het zou prima de beste plek kunnen zijn.

[...]
Kies je plek voor je sub op basis van experimenteren als je de ruimte hebt. Het is complexer dan een -20db dal. Per frequentie kunnen pieken en dalen anders zijn. Als je een -20db dal tussen de 40 en 60hz laat corrigeren door je DSP door een 20db piek, dan ben je inderdaad niet helemaal goed bezig. Zowel voor belasting van je sub (die kan nu 20db minder hard) als overlast naar de buren (die is 20db harder).
Precies, pieken corrigeren heb ik niet zo'n last mee maar ben heel huiverig voor het corrigeren van dalen. Terecht denk ik, zover mijn kennis reikt.

Ach ja, misschien zet ik straks alles er neer en klinkt het meteen fantastisch. Wie weet, maar het kan ook een horrorscenario worden. Blijft koffiedik kijken. Zodra het zover is laat ik het zeker even weten :)

Trouwens, zo'n diffuser achter de luisterpositie, is dat nog nuttig bij lage frequenties? Ik heb al een raam achter me, wat niet heel geweldig is, maar misschien kan zo'n diffuser op het overgebleven stuk nog wat uitrichten...

Zoiets: https://www.bax-shop.nl/p...tain-metro-diffusiepaneel

Maar dan voor een menselijke prijs.

[ Voor 34% gewijzigd door Fairy op 08-02-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

flugelisoke schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:36:
Is er een wezenlijk verschil tussen een laag en hoogpolig tapijt?

Ik heb geprobeerd met een laagpolig tapijt op de home cinema kamer, maar dat deed nagenoeg niets met de akoestiek. Er is nog steeds een galm.

Zou dit bij een hoogpolig tapijt verbeteren?

meest effectief > systeemplafond erin met de juiste panelen en eventueel van boven nog extra vullen met demping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Ray schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:58:
[...]

meest effectief > systeemplafond erin met de juiste panelen en eventueel van boven nog extra vullen met demping
Of Span plafond met geluidsdemping. Kost wat. Ziet er ook het mooiste uit. Tevens mogelijkheid voor spotjes/atmos luidsprekers enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

TheKerremenke schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:10:
[...]

Of Span plafond met geluidsdemping. Kost wat. Ziet er ook het mooiste uit. Tevens mogelijkheid voor spotjes/atmos luidsprekers enzo.
kost in verhouding enorm veel meer.... en niet zelf te monteren, en enorm lastig achteraf bij te stellen

je moet al barisol nemen wil je het uberhaupt nog een keer los kunnen halen voor extra of minder demping

ga je spotjes etc erin zetten dan stroomt het geld helemaal weg.... systeemplafond plaatje, stanley mes of gateboor en klaar

las dat het hier om een aparte kamer gaat , voor woonkamer is inderdaad systeem niet altidj de mooiste oplossing hoewel daar ook mooie verzonken systemen voor bestaan

kwam daar helaas pas achter toen ze hier mijn akoestisch spuitplafond verkloot hadden.....

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 08-02-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Heb je toevallig een link naar zo’n systeem plafond. Een verzonken systeem plafond klinkt interessant. Voor onze volgende woning dan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

@TheKerremenke, Akoestiek Montage Brabant is een bekende.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
@timovd Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
DjaRoel schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:15:
@mad_dog Ziet er goed uit, bij welke shop heb je de afdrukken besteld ? (Via pb)

Ik ben ook op zoek naar een goede leverancier, heb je de afbeeldingen oversized besteld? En is het doek ook echt akoestisch "transparant" ?
Druk werk deal inderdaad, precies wat Jag zegt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 14:26
Ik zou graag wat meer lezen/snappen over de resonanties van gipsplaten (niet met een spouw, maar van een enkel 'blad') en hoe relevant dat is voor gipsplaatconstructies. Weet iemand een boek o.i.d. waar dat in staat beschreven? Ik heb net het boek "Acoustics and sound insulation'' gekocht op Amazon maar die komt pas over twee weken...

[ Voor 19% gewijzigd door Pruimenvlaai op 10-02-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

TheKerremenke schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:17:
Heb je toevallig een link naar zo’n systeem plafond. Een verzonken systeem plafond klinkt interessant. Voor onze volgende woning dan >:)
geen ervaring met dit bedrijf maar hier staan de verschillen uitgelegd

https://www.marvosysteemp...en-verdekt-systeemplafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Pruimenvlaai schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:12:
Ik zou graag wat meer lezen/snappen over de resonanties van gipsplaten (niet met een spouw, maar van een enkel 'blad') en hoe relevant dat is voor gipsplaatconstructies. Weet iemand een boek o.i.d. waar dat in staat beschreven? Ik heb net het boek "Acoustics and sound insulation'' gekocht op Amazon maar die komt pas over twee weken...
Resonanties van gips platen? Voor de geluidsoverdracht of denk je dat je ze zelf hoort?

In de ruimte zelf zal je vooral te maken hebben met staande golven: de resonanties die ontstaan tussen tegenoverliggende wanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Beginnersvraag: stel kast met 9 luidsprekers ("box") waarbij die luidsprekers elektrisch allen gewoon in serie staan. Er is dus 0 filtering, geen woofer/midrange/tweeter uitsplitsing.

De kast heeft aan 1 kant een stompe V vorm, elk been van de V een 2x2 matrix luidsprekers, en aan de andere kant 1 luidspreker.
De akoestische bedoeling is de golven van de 2 x 4 luidsprekers in V indirect bij de luisteraar te brengen (reflectie) en de aparte direct. Dus bijna 90% reflectie.

Stel geen elektrische correctie (geen equalizer), wat valt er te doen om het ingevoerde elektrische geluidssignaal zo origineel mogelijk als geluid bij de luisteraar te brengen?
Of sluit dit luidsprekerkast principe bij voorbaat reeds een enigszins acceptabele weergave uit?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je bedoelt dat je een Bose 901 hebt zonder de bijbehordende filter unit? En je wilt het speakersignaal dus equalizen? Dat gaat niet echt. Je zal echt de bijhorende filter moeten hebben of namaken. Andere optie is je input te equalizen op lijnsignaalniveau, dat zal prima gaan. Maar wel 'gokken', want hoe het zou moeten meten dat weet natuurlijk niemand.

Dit heeft niets met akoestiek te maken in elk geval..

[ Voor 53% gewijzigd door JvS op 23-02-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Ik vroeg wat ik akoestisch kan doen in de plaats van equalizen. Ik wil net niet equalizen/filteren, door het zoveel mogelijk overbodig te maken - de geluidsweergave acceptabel maken zonder.
Aanbevelingen positie luidsprekerkasten, vb als 90% via reflectie de luisteraar moet bereiken dan lijken goed geluid-reflecterende oppervlakken tegenover de benen van de V doorsnede me nuttig. En ook dat er wordt gereflecteerd onder een hoek zoveel mogelijk gelijk aan elkaar (dus glad), zodat de golven hun bundeling behouden.

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok, Over dogmatisch geen wisselfilter willen gebruiken heb ik geen advies.

Voor de duidelijkheid: Die speakers werken niet zonder dat filter, net als alle speakers in de wereld. Er zit altijd een wisselfilter in (dat is in feite een equalizer).

[ Voor 53% gewijzigd door JvS op 23-02-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Ook voor de duidelijkheid: ik zei equalizer, niet "wisselfilter".
Deze luidsprekers werken uiteraard ook zonder equalizer. Alleen zijn er dan geen frequentiecorrecties mogelijk in geval die nodig blijken.
Om dat nodig blijken te vermijden, poog ik dus de akoestische situatie optimaal te krijgen, en zien of de signaalweergave zo acceptabel dicht bij het origineel te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Josio schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:13:
Ook voor de duidelijkheid: ik zei equalizer, niet "wisselfilter".
Deze luidsprekers werken uiteraard ook zonder equalizer. Alleen zijn er dan geen frequentiecorrecties mogelijk in geval die nodig blijken.
Die equalizer is het wisselfilter. Je benadert het nu vanuit een vooroordeel en dat is onterecht. Die speaker is net als elke andere speaker ontworpen samen met zijn filter. Of je dat nu equalizer noemt of wisselfilter, het doet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
JvS schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:27:
[...]

Die equalizer is het wisselfilter. Je benadert het nu vanuit een vooroordeel en dat is onterecht. Die speaker is net als elke andere speaker ontworpen samen met zijn filter. Of je dat nu equalizer noemt of wisselfilter, het doet hetzelfde.
Ik gebruik de term "equalizer" voor een extern-tot-de-luidspreker toestel dat het signaal op vlak van frequenties aanpast. Dit gaat bijgevolg over semantiek. Woordkeuzes. Interesseert me niet.

Wat me wel interesseert is wat ik op akoestisch vlak kan doen om zonder equalizer het signaal zo origineel mogelijk te laten weergeven. Positie/orientering van de luidsprekerkasten, aan/afwezigheid van geluidsreflecterende/absorberende oppervlakken, enz. Als er zoveel luidsprekers in een kast zijn zal de bedoeling allicht voornamelijk zijn de geluidsgolven indirect / via weerkaatsing bij de luisteraar te brengen. En dus dat die weerkaatsing zo optimaal mogelijk verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
Josio schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:11:
[...]

Wat me wel interesseert is wat ik op akoestisch vlak kan doen om zonder equalizer het signaal zo origineel mogelijk te laten weergeven.
Niks. Je kan dan namelijk je fictieve luidsprekers, bij het vuil zetten op de woofer na. Zonder start en stop band van het scheidingsfilter, is tweeter al direct gezien/opgeblazen door al die arbeid waaraan de unit niet gewend is. Frequenties in het operationele gebied van een tweeter, kunnen niet door een woofer weergegeven worden, omdat de massa ervan te traag opgang komt.

Verder heeft je vraag niets, met de akoestiek (van een ruimte) te maken. Maar alles te maken met zelfbouw luidsprekers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is een fullrange speaker, maar verder volledig mee eens. Hier kan je realistisch gezien akoestisch niets aan doen voor het gereflecteerde geluid. Het directe geluid (dat voor waargenomen klank zal domineren) zal ook rot klinken en dat is al helemaal niet akoestisch aan te pakken.

Zoals gezegd , dat kastje heb je gewoon nodig.

Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste