Anoniem: 35969 schreef op 24 September 2003 @ 16:31:
...
Ik heb nog een probleem :
Ik ben bezig met het modellen van een boot en heb een spline cage gemaakt zeg maar. Nu bestaat deze uit veel verschillende splines die aan elkaar moeten. Maar om de een of andere rede werkt het welden niet
Ik doe gewoon bij 1 spline 'attach', selecteer een andere spline en die wordt dan dus ge-attached. Maar als ik nu een punt waar 2 vertices elkaar kruizen van de verschillende splines wil welden werkt dat niet, hoe groot de threshold ook is....
Iemand misschien een oplossing hiervoor ? Of moet ik helemaal opnieuw beginnen en het uit 1 spline maken ?
Dat laatste zou niet echt fijn zijn, het zijn namelijk zo'n 30 splines (ik ga proberen de boot zo gedetailleerd en waarheidsgetrouw mogelijk na te modellen

)
Ah, deze vraag ken ik ergens van, volgens mij vroeg XLerator of zo hem een half jaar geleden ook eens.
Maar dat wil je vast niet weten, dus hier de uitleg:
Splines kunnen NOOIT driesprongen, viersprongen of meer maken, alleen enkele doorlopende lijnen. Je kunt dus wel bijvoorbeeld een L of een J vorm maken, maar een T of een Y kan NOOIT. Dat is gewoon niet het idee van een spline.
Maar hoe maak je dan een spline cage? Nou, heel simpel. Zet ze met fuse of met 3d-snap op exact dezelfde plek en dat is genoeg. Zorg dat alle punten die een kruising zouden moeten vormen op dezelfde plek staan en MAX snapt het. Krijg je dan nog geen goede surface, dan houd je je waarschijnlijk niet netjes aan de regels. Zo mag een vlak in de surface niet teveel hoeken hebben (ik geloof dat vijf mag, maar meer niet, of was dit vier?).
MarcoZ20 schreef op 24 september 2003 @ 17:32:
Ik heb ff een vraagje. Als ik voor het renderen mijn "Display Drivers" instel op Direct3D, dan zie ik bij de Gizmo's en de viewports niet meer de letters/tekst staan. Stel ik hem echter in op OpenGL dan zie ik dit wel.
Over het feit of mijn kaart het wel of niet ondersteund zijn geen twijfels, het is nl een Radeon 9700Pro.
Wie weet wat het kan zijn??
Probeer welke het doet en gebruik die. Doet DirectX het niet? Dan gebruik je gewoon OpenGL. Doet OpenGL het niet? Dan draai gewoon DirectX. Je bent pas genaaid als ze het allebei niet doen, want dan moet je op de software-renderer Heidi en dat is wel echt veel trager. Gewoon niet druk om maken dus.
Tasma schreef op 24 september 2003 @ 20:52:
Ik heb eigelijk een gunst te vragen aan een goede/snelle 3d modeler..
Ik wil graag een 3d model (in mpeg en/of jpg vorm uiteindelijk) hebben van een erg simpel ontwerp. Ik heb echter geen tijd om "even" een 3d programma te leren daarom hoop ik dat iemand hier even 5 minuten voor me heeft.
Ik heb een render nodig van een blauwe buis, met daarin wederom 9 buizen. Dit geheel moet van onder dicht zijn, van boven moet er een nagenoeg doorzichtige deksel op welke open moet staan. Verder moet de buis even hoog zijn als een halve "pringles" buis. de ruimte tussen de inwendige buizen moet dicht zijn zodat je een platte oppervlakte krijgt met 9 gaten daarin welke de kokers zijn.
[
afbeelding]
zoals deze koker maar dan de helft zo hoog.
Je hebt ergens een model voor nodig en niet de kennis/tijd om hem te maken? Dan huur je daar toch gewoon iemand voor in. Waarom zouden wij zo gek zijn om die voor jou te maken, als bedrijven e.d. er gewoon voor moeten betalen?
[
Voor 20% gewijzigd door
Oogst op 24-09-2003 20:58
]