Anoniem: 78378 schreef op 13 October 2003 @ 18:17:
Ik ben dus bezig met het maken van een gitaar alleen zoals je ziet zijn de randen nog niet goed. Ze moeten wat gladder lopen. Dus met meshsmooth. Mijn object is een NURBS object die ik met een bevelmodifier omhoog heb gezet. Dan krijg je het resultaat zoals hieronder.
[
afbeelding]
Hoe krijg ik in 3d Stdio Max die randen goed? Moet ik convert to: editable mesh eerst doen? Graag stap voor stap uitleggen aangezien ik nog geen super ster ben ik de 3dmax termen.
Alvast bedankt!
Ok,
-gooi er een editable mesh
modifier op, dus niet converten;
-bij edit mesh: zet 'm op edges, selecteer alle edges van de bovenste rand van je gitaar;
-ga naar chamfer (iets lager), speel een beetje met de spinner, zodat de twee edges die nu ontstaan zijn iets uit elkaar staan. Doe dit nog een keer (met die twee ipv een edges, dus selectie zo laten) als de rand dalijk niet scherp genoeg is;
-doe dit ook voor de onderste rand;
-zet er een meshsmooth modifier overheen;
-zet iterations op het voor jou gewenst niveau;
-et voila.
Je ziet dat die 'gechamferde' edges er voor zorgen dat meshsmooth er geen grote bal van maakt
Edit: gebruik hier modifier ipv convert to mesh omdat je dan ook nog steeds de nurbs kan veranderen wanneer nodig en omdat als je je mesh verprutst je dan gewoon de modifier kan weggooien en overnieuw kunt beginnen.
Kijk bij het chamferen uit wanneer je het twee of meerdere keren gaat doen, laat in het begin voldoende ruimte over tussen de edges, anders gaan ze elkaar 'overlappen', heel lelijk.
En misschien was met splines (en dan extrude) werken makkelijker omdat je dan waarschijnlijk minder edges had hoeven selecteren, meshsmooth maakt het toch wel glad.
[
Voor 19% gewijzigd door
Anoniem: 77157 op 13-10-2003 22:20
]