• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Twee posts in een met een modbreak afgerondde discussie verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Yakolev schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:06:
Dat was ontzettend expliciet.
[...]
De beelden zijn binnen van de geraakte Tu-95 op Engels-2.

[X]
~[Afbeelding]~[Afbeelding]
Mooi dat het met satelliet beelden bevestigd is :)
Een bear die niet meer gaat vliegen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-08 11:50

ZenTex

Doet maar wat.

En de volgende is al aan de beurt.

De podolsk wildberries warenhuis staat in de brand.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/1v6px3j9iaeh1.jpeg

De grootste in Rusland, 180000m2 vs 150000m2 in elektrostal.

[ Voor 82% gewijzigd door ZenTex op 20-07-2026 07:10 ]

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Op X heb ik Mark Krutov van Radio Free Europe gevraagd hoe belangrijk deze logistieke centra zijn voor de Russische oorlogsmachine.

Als antwoord kreeg ik het volgende:

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14

pro_6or

amateur_60r

Yakolev schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:18:
Op X heb ik Mark Krutov van Radio Free Europe gevraagd hoe belangrijk deze logistieke centra zijn voor de Russische oorlogsmachine.

[X]
Het is dan ook geen toeval dan de betaalde propagandisten allemaal los gaan met letterlijk dezelfde melding "it was a blueberry factory" en we zelfs vrachtwagens met ronduit wildberries logo koeiergroot op de wegen achter het front geraakt zien worden. Die zullen binnenkort wel allemaal in plain white rond gaan rijden.

Ik denk dat het ook goed is dat wanneer dit soort centraal gestuurde boodschappen op bepaalde kanalen verschijnen deze op de mentale blok lijst gaan. Dat zijn geen onafhankelijke meningen maar mensen die hier hun brood mee verdienen (zonder scrupules).

een treffende spreuk

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat wisten we al jaren. De conservatieve legerleiding verstaat geen drones en de soldaten begonnen aan familie en vrienden te vragen of ze een drone willen opsturen. Een FPV-drone maak je met een AliExpress of Wildberries boodschappenlijstje.

Continue andere componenten/modules kunnen uitkiezen is belangrijk, elke drone wordt "gekruid" en "op smaak gebracht" afhankelijk van de lokale noden, gedragingen van de lokale vijand, ontwikkelingen op het slagveld. Drone recepten veranderen continue en in elke brigade zijn er technische diensten, drone workshops/ateliers waar ze de laatste nieuwe upgrades bekokstoven.

Er bestaan no-code oplossingen voor handelaren om de Wildberries API aan de AliExpress API door te verbinden. Krijg je op Wildberries een bestelling, dan wordt het automatisch naar AliExpress doorgezet. https://albato.com/connect/aliexpresstmall-with-wildberries

Vanuit China zijn er treinverbindingen die via rusland naar Duitsland, Hongarije (vorig jaar nieuw geïntroduceerd),... gaan. In zulke treinen kunnen een aantal wagons met pakketjes voor Wildberries gevuld worden.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Precies, China is de grote enabler van deze Oorlog, ze leveren eigenlijk alles wat niet direct herkenbaar is. Tot en met de golf carts aan toe. Wat dat betreft ben ik blij dat China al heel lang geleden is overgestapt naar "eigen" (kuch) ontwerpen (zie bv de Type 59 (een T-54 derivaat). Nu dus ondertussen wel domestic, maar ook die hebben nog steeds veel gemeen met de T-72 lijn.

Dan kunnen ze die tenminste niet ongestraft doorleveren aan Rusland om Europa mee aan te vallen.

een treffende spreuk

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

pro_6or schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:53:

Dan kunnen ze die tenminste niet ongestraft doorleveren aan Rusland om Europa mee aan te vallen.
Dat mes snijdt aan 2 kanten.
China levert net zo goed aan Oekraïne.

Juist stuitend voor rusland, volgens Xi, toch eeuwige bondgenoten. :+

• emiel74
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44
Vandaag alweer wat boten aangevallen volgens USF grouping

https://sbs-group.army/en/subdivision/usf_grouping/

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

DropjesLover

Dit dus ->

Yakolev schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:18:

[X]
Hier bij de NOS staat het ook goed uitgelegd https://nos.nl/nieuwsuur/...raine-wildberries-aanvalt
Tatjana Kim is oprichter en topvrouw van Wildberries. De voormalige lerares begon het bedrijf in 2004 vanuit haar appartement en bouwde het uit tot een miljardenbedrijf. Volgens zakenblad Forbes is Kim de rijkste vrouw van Rusland.

Ze staat bovendien dicht bij de politieke macht. Ze is bestuurslid van het door president Poetin opgerichte PanRussische Volksfront. Dat is een politieke en maatschappelijke coalitie. Smeets: "Ze heeft vanaf het begin van de oorlog geholpen met het opzetten van de zogenoemde parallelimport." Via die parallelimport konden Russische consumenten en bedrijven buitenlandse producten blijven kopen, ondanks sancties.
Het is het aanvallen van de parallel-import, van gesanctioneerde spullen maar ook zeker van militaire onderdelen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-08 11:43

3raser

⚜️ Premium member

Fikse brand in Marioepol na een aanval vannacht.

A major fire broke out in Russian-occupied Mariupol after the attack.

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 21 juli 2026

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

3raser schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:47:
Fikse brand in Marioepol na een aanval vannacht.

[Bluesky]
Dat is een beste fik, wat een rookzuil zeg :D

Mariupol opgezocht op FIRMS https://firms.modaps.eosd...rs;@37.557,47.127,12.000z

maar deze locatie kan ik vooralsnog even niet lekker locaten maar toen ik een beetje uitzoomde was ik wel blij verrast zo verschrikkelijk veel brandhaarden te zien :P

edit: reactie van @Yakolev dit lijken voornamelijk broeren te zijn die stoppels verbranden

Mariupol = groen kader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9bq-ZuARC6cjF3_XKXN6agVYIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1tkApv2tbkKOQmV6JKrSV3x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 21-07-2026 09:17 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Fraggert schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:00:
blij verrast zo verschrikkelijk veel brandhaarden te zien :P
Het zijn voornamelijk boeren die bezig zijn met het verbranden van stoppels. Heeft vrijwel niks met de oorlog te maken.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-08 08:45
Fraggert schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:00:
[...]

Dat is een beste fik, wat een rookzuil zeg :D

Mariupol opgezocht op FIRMS https://firms.modaps.eosd...rs;@37.557,47.127,12.000z

maar deze locatie kan ik vooralsnog even niet lekker locaten maar toen ik een beetje uitzoomde was ik wel blij verrast zo verschrikkelijk veel brandhaarden te zien :P

Mariupol = groen kader.

[Afbeelding]
Firms is niet echt livebeeld, en wolken kunnen veel verhullen. Aan de andere kant zijn het 'heat anomalies' en kan het gewoon industrie zijn en hoeft niet altijd een grote brand te betekenen, deze 44.76949 33.8591 is er vrijwel altijd, zo te zien een groeve.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bedankt @Yakolev @Tens , ik heb mijn post even aangepast hierop.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Yakolev schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:15:
[...]

Het zijn voornamelijk boeren die bezig zijn met het verbranden van stoppels. Heeft vrijwel niks met de oorlog te maken.
Dichter op het front mogelijk ook branden die zijn ontstaan door neerkomende artillerie. Het zijn ontzettend droge maanden, dus er is niet veel nodig voor brandjes.

FIRMS is een ontzettend matige tool, tenzij je precies weet wat er is aangevallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Yakolev op 21-07-2026 09:21 ]

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:10
De Oekraïense veiligheidsdiensten melden een droneaanval te hebben uitgevoerd op een coördinatiecentrum en basis van de Russische Federale Veiligheidsdienst (FSB) in de door Rusland bezette Cherson-regio.

Bron: De Limburger

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Oekraïne zegt een MiG-29 te hebben geraakt met een drone (video in tweet). MiG-29 straaljagers zijn ontzettend zeldzaam in de VKS, dus ik weet niet of dit een operationele toestel is.

Het is wachten op bevestiging van betere accounts.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 21-07-2026 15:33 ]

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Enkele posts verplaatst naar Wapens en wapensystemen

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Yakolev schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:32:
Oekraïne zegt een MiG-29 te hebben geraakt met een drone (video in tweet). MiG-29 straaljagers zijn ontzettend zeldzaam in de VKS, dus ik weet niet of dit een operationele toestel is.

Het is wachten op bevestiging van betere accounts.

[X]
Zoals ik al vermoedde, de MiG-29 was al lange tijd niet operationeel. De VKS vliegt niet meer met die toestellen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Volgende target, trein bruggen :)

Special Operations Forces destroyed 13 Russian railway bridges. "Operation 'Conductor.'The enemy's logistical arteries. Details to follow." - the Special Operations Forces reported.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 21 juli 2026

PSN

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Kogel is de kerk uit. Heel goed nieuws voor Oekraïne.

Syskyi out - Drapatyi in

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:47

Fiber

Beaches are for storming.

Yakolev schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:50:

Syskyi out - Drapatyi in

[X]
Waarom is dat goed? (Serieuze vraag.)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Fiber schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:57:
[...]

Syskyi is echt een old school Soviet generaal (hij is ook een ethnische Rus) die een bepaalde manier van denken heeft. Niet onsuccesvol, maar hij heeft een niet zo positieve cultuur gecreerd binnen de Oekraïense strijdkrachten. (Bijvoorbeeld het verzwijgen van de eigen verliezen)

In onderstaande post wat meer informatie erover:
Yakolev in "Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne"

Drapatyi wordt gerespecteerd door de troepen, hecht meer waarde aan mensenlevens en zou achter de technologische innovaties staan van Federov.

Maar het gaat natuurlijk een behoorlijk aantal maanden duren voordat het verschil echt merkbaar gaat zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Yakolev op 21-07-2026 22:06 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yakolev schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:50:

Syskyi out - Drapatyi in

[X]
Klinkt als een goede stap inderdaad. Hopelijk maakt dit nog meer de weg vrij voor modernisatie en innovatie.

PSN

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:25
Ik hoop dat er snel een einde komt aan deze illegale oorlog. Al die zinloze doden. Alleen omdat een zekere Poetin moedertje Rusland wil herstellen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

N=1, maar mijn Oekraïense schoonouders zijn heel blij dat de Sovjetgeneraal Syrskyi weg is, en Drapatyi staat goed bekend omdat hij sinds 2014 al betrokken is en destijds een deel van de Donbas heeft helpen bevrijden. Hij schijnt het vertrouwen van de soldaten te hebben.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Analist Rob Lee met wat extra duiding over Drapatyi.
Drapatyi is an excellent choice. As OTU Kharkiv and Luhansk, OSUV Khortytsia/Dnipro, and Joint Forces Task Force commander over the past two years, he brings a wealth of experience commanding units on most of the front line with a good understanding of the character of the fighting. As Land Forces commander, he also has recent experience in mobilization/training issues. Both are critical as Commander-in-Chief of the Armed Forces.

As Land Forces commander, Drapatyi began to institute a series of reforms to improve the culture, including officers taking responsibility. Notably, after multiple Russian missile strikes on training areas, he submitted his resignation and took personal responsibility for the problem instead of deflecting. He set the example for his subordinates.

Several of his brigade commanders praised his approach when he was OSUV Dnipro and Joint Forces Task Force commander. Instead of simply giving orders, he listened to their opinions, welcomed feedback, and asked them how he could support them. A common criticism from brigades throughout the war is that the General Staff doesn't properly support the units holding the front line or a sense that the General Staff doesn't have a full understanding of the situation on the battlefield, and gives orders with poor situational awareness. I suspect among the first things he will do is to ask Task Force commanders what they need, and ensure the General Staff supports them properly. I suspect this will have an immediate positive effect.

The initial Drone Line initiative was set up under the Ground Forces when Drapatyi was commander in cooperation with Fedorov when he was Minister of Digital Transformation. He has long advocated for a middle strike capability, and been an advocate for increasing the role of unmanned platforms.
https://x.com/RALee85/status/2079664792609178020

Hier kan je toch alleen maar enthousiast van worden.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Dat is maar net aan wie je het vraagt. Syrskyi heeft zijn strepen verdiend en er is geen garantie op succes door hem te vervangen. Onderstaand opiniestuk van de voormalig viceminister van Defensie is ook het lezen waard:

Why Undermining Syrsky’s Authority Is a Direct Gift to the Enemy

March of the Eagles

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is de verwachting dat Federov weer terugkomt nu? Er gingen geruchten dat Zelensky bang was voor concurrentie qua populariteit?

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Macht en verantwoordelijkheid roteren kan helpen om uit tunnelfocus te geraken. Het is als met oude buren. Je weet niet wat je er voor terugkrijgt, of het klikt, hoe dat uit gaat pakken. Het is een risico, spannend, maar als er een wil is aan beide kanten, zit het wel snor. Uiteindelijk zijn het de adviseurs die met de data komen, althans zo werkt het bij onze ministeries. Die data is (in tegenstelling tot wat kwade tongen beweren) redelijk neutraal. Het handelen op de data is dat niet, en daar zit de verantwoordelijkheid van de leidinggevende.

Syrskii had die goodwill niet meer bij de soldaten en bevolking, voor zover hij dat ooit gehad heeft. Deels is dat een stukje discriminatie omdat hij etnisch Rus is, geboren Rus, en met zwaar Russisch accent (overigens begrijpelijk dat stukje discriminatie maar dat maakt het niet terecht).

Syrskii is in verleden beschuldigd dat hij niet op tijd terugtrekt, waardoor soldaten onnodig lijden, sterven. Volgens mij speelt dat dankzij de drone walls stukken minder momenteel. Dus dan had je hem er eerder uit moeten schoppen, zeg na (onderzoek over) Bakhmut.

Het kan ook te maken hebben met een schandaal (zoals de vraag of Zalushnii op de hoogte was van doorgaan Nord Stream plannen, of opdracht had gegeven tot). In ieder geval hebben ze er een plausibel stuk van gemaakt: twee komen er samen niet uit, allebei weg. Al denk ik dat het oorspronkelijke doel was Fedorov enkel vervangen, is dat onhaalbaar gebleken. Tenzij het een groter theaterstukje is dan het lijkt. Maar daar heb ik geen bewijs van of aanwijzingen voor.

Het stuk hierboven van @XWB is prima kritiek, maar inmiddels door de realiteit achterhaald. Want hij is vervangen. Dat vervangen was een proces sat al even liep, lijkt me. Waarom? Je moet een geschikte opvolger hebben (die wil), je moet nadenken over de vrijgekomen positie, en je moet nadenken over wat je met de persoon doet die vertrekt. Dat is een behoorlijke puzzel, 3D chess.

[ Voor 11% gewijzigd door Jerie op 22-07-2026 00:20 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Jerie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 00:13:

Syrskii had die goodwill niet meer bij de soldaten en bevolking

...

Syrskii is in verleden beschuldigd dat hij niet op tijd terugtrekt, waardoor soldaten onnodig lijden, sterven.
Zijn bijnaam is niet voor niets "the butcher".
Omdat hij te laat of niet troepen terugtrekt, maar ook soldaten opoffert voor "nutteloze" risicovolle aanvallen.

En nu wat ander nieuws;

Wildberries heeft het lastig de laatste tijd.

Ditmaal de vestiging in Krasnodar
edit:
Plaatje toevoegen lukt niet :(

[ Voor 150% gewijzigd door ZenTex op 22-07-2026 04:17 ]

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Graag nu weer terug naar de dagelijkse stijdhandelingen.

De discussie over Syrskyi en Fedorov kan verder in Oekraïne: Maatschappij & wederopbouw

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

ZenTex schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 04:04:
Ditmaal de vestiging in Krasnodar
Geeft wel mooie plaatjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRTI_qEMDrO5VhP_choH6_-oWdc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lq9DmyFJnIuq1mcPeRrYiNN6.png?f=fotoalbum_large

Bekijk ook de filmpjes in deze berichten. Wat een enorme brand is dat zeg.

A massive plume of smoke rises over Krasnodar like a volcanic eruption after the Wildberries warehouse fire.

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 22 juli 2026

Massive smoke rising over Krasnodar after the Wildberries warehouse fire.

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 22 juli 2026

[ Voor 7% gewijzigd door 3raser op 22-07-2026 08:28 ]

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ook het Wildberries magazijn in Nevinnomyssk staat in brand.

🔥 Lady Bavovna visited Wildberries in Nevinnomyssk tonight.

Natalka (@natalkakyiv.bsky.social) 22 juli 2026

[ Voor 12% gewijzigd door 3raser op 22-07-2026 08:33 ]

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:53
Als ik die branden zie blijf ik me verbazen over de schaal en omvang. als dit standaard voor een logistiek bedrijfdbrand gelft vraag ik me af waarom er in Nederland zoveel van die kolossen opgetuigd worden, ook in de buurt van steden en dorpen.

Er moet een goede reden zijn waarom dit gebeurd, ik vermoed dat er veel meer militair bruikbaar spul via die magazijnen gaat dan we weten.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Bvanham schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:15:
Als ik die branden zie blijf ik me verbazen over de schaal en omvang. als dit standaard voor een logistiek bedrijfdbrand gelft vraag ik me af waarom er in Nederland zoveel van die kolossen opgetuigd worden, ook in de buurt van steden en dorpen.

Er moet een goede reden zijn waarom dit gebeurd, ik vermoed dat er veel meer militair bruikbaar spul via die magazijnen gaat dan we weten.
Loodsen branden goed. Google gewoon maar gewoon willekeurige loodsbranden in NL en dan zie je wat voor ravage het altijd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGcWEKJAwCFQ5ys-u6iON5BCXfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nuMJiapdvgBSNnFAkWUOgp83.webp?f=fotoalbum_large

Hier eentje in Engeland.
https://www.bbc.com/news/articles/c4gk8m2evdlo

Zo'n Wildberries loods staat waarschijnlijk onder andere vol met kleding en ander zeer brandbaar materiaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 22-07-2026 09:23 ]

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Daar hebben we het al eerder over gehad, heel veel units en soldaten die daar hun spulletjes vandaan halen, van kogelwerende vesten tot nachtkijkers.

Rusland deed het zelfde met herhaaldelijk Nova posta faciliteiten in Oekraïne aan te vallen.

En buiten dat kost het Wild berries het bedrijf en flink wat Russen met een bedrijf(je), en dus de economie geld, heeel veel geld. Het internet staat vol met klagende Russen met een (nu failliet) bedrijfje.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qk1q_M0Kcuff9jG4lGQf1lneYPw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MO4nJ8iadSJ7xW3ITWtDk2rs.jpg?f=user_large

Nieuwe target overzicht is uit.

Wild berries vestigingen ipv raffinaderijen of marineschepen dit keer

• Tens
Dat vast, maar voor zover we weten is het voornamelijk PSU en aanverwant en drone(onderdelen). Secundaire explosies heb ik niet gezien, dus munitie zal er niet aanwezig geweest zijn.. Het gebouw is vaak maar één grote ruimte met veel goed brandbaar verpakkingsmateriaal. Als de brandweer niet heel snel kan beginnen met blussen is zo'n gebouw vaak niet meer te redden. Sowieso gaan staalconstructies en brand niet goed samen, staal verzwakt al heel snel bij hogere temperaturen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Tens schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Dat vast, maar voor zover we weten is het voornamelijk PSU en aanverwant en drone(onderdelen). Secundaire explosies heb ik niet gezien, dus munitie zal er niet aanwezig geweest zijn.. Het gebouw is vaak maar één grote ruimte met veel goed brandbaar verpakkingsmateriaal. Als de brandweer niet heel snel kan beginnen met blussen is zo'n gebouw vaak niet meer te redden. Sowieso gaan staalconstructies en brand niet goed samen, staal verzwakt al heel snel bij hogere temperaturen.
Dat is niet waar volgens de conspiracy theoristen. Staal is onkwetsbaar. Hahaha. Maar ook bij de twin towers had het goed kunnen gaan, als de brandwerende/isolatie laag rond de stalen verbindingsliggers tuusen de kern en de buitenmuur goed was aangebracht geweest. Maar dat was deze niet en dus kon de hitte van het kerosine vuur ongestoord haar werk doen.

Nu zien we dus hoe enorm belangrijk onze militaire slagkracht is, zonder dat zouden er lang groene mannetjes en zwarte dronetjes de rest van europa binnen vliegen.

een treffende spreuk

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:54

HugoBoss1985

Xenotech

ZenTex schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:55:
[Afbeelding]

Nieuwe target overzicht is uit.

Wild berries vestigingen ipv raffinaderijen of marineschepen dit keer
Wel leuk een nieuwe bingo met nieuwe bingokaarten.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Er zijn ook nog wel meer van dit soort logistieke central wild berries is niet de enige. Hopelijk bouwt Oekraïne genoeg drones om ze allemaal te slopen. Moderne logistiek kan maar moeilijk zonder infra. Natuurlijk, decentralisatie, oude kleine magazijnen etc. Er is altijd een mouw aan te passen. Maar met nauwelijks passende mouwen kun je alleen nog soldaten in een straightjacket de kant van Oekraïne opsturen.

een treffende spreuk

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:21:
[...]

Wel leuk een nieuwe bingo met nieuwe bingokaarten.
De volgende kaart is ook alvast gemaakt...
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:6y3honhec2jch2ryrbuyx5a5/bafkreihlb544in5mrf4j273opoywajh5nki636evc65zky2difxsqvtdqu

Ozon is een vergelijkbaar bedrijf, waar ook drone en militaire spullen te verkrijgen zijn.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

ZenTex schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Daar hebben we het al eerder over gehad, heel veel units en soldaten die daar hun spulletjes vandaan halen, van kogelwerende vesten tot nachtkijkers.

Rusland deed het zelfde met herhaaldelijk Nova posta faciliteiten in Oekraïne aan te vallen.

En buiten dat kost het Wild berries het bedrijf en flink wat Russen met een bedrijf(je), en dus de economie geld, heeel veel geld. Het internet staat vol met klagende Russen met een (nu failliet) bedrijfje.
ChrisO_wiki leg uit dat Wildberries een grotere impact op rusland dan Amazon in Westerse economieën heeft.
3/ Wildberries is frequently called the 'Russian Amazon', but it has a far more dominant role in the Russian economy than Amazon does in Western economies. Since it was founded in 2004, it's become one of the most structurally important companies in the Russian economy.

4/ The company is Russia's largest e-commerce operator and has been Russia's largest retailer since 2019. Wildberries and its rival Ozon are projected to control 77% of Russia's e-commerce market by the end of 2026, with Wildberries alone expected to hold a 45% share.

5/ It operates an enormous logistics footprint — reportedly handling around 4.5 million daily orders with roughly 48 million monthly shoppers, and delivering about 95% of orders within 24 hours through thousands of pickup points and delivery partnerships.
https://x.com/ChrisO_wiki/status/2079148874417987877
Van Wildberries en rivaal Ozon werd verwacht dat ze tegen einde van dit jaar 77% marktaandeel in de e-commerce in rusland hebben. Wildberries ging naar 45% marktaandeel.

Het heeft een enorme logistieke voetafdruk met duizenden afhaalpunten en bezorgpartners.
6/ The company has become deeply embedded in Russian consumer life and now operates across several Eurasian countries including Armenia, Belarus, Georgia, Kazakhstan, and Kyrgyzstan, alongside partnerships with Chinese sellers.

7/ Wildberries has over 1 million active sellers, many of them small businesses and individuals traders. It influences the livelihoods of millions more people, including the sellers' employees, suppliers, and the workers at thousands of pickup points and logistics hubs.

8/ The aggressive sales tactics and economies of scale that Wildberries practices have enabled it to displace many ordinary 'bricks and mortar' retailers. Traditional shops and markets have lost custom or been put out of business as a result of online competition.
Meer dan een miljoen handelaren op Wildberries en dat heeft impact op de broodwinning van miljoenen mensen.

We kennen allemaal de Retail apocalypse. Winkelketens tot hele sectoren die verdwenen zijn door de opkomst van het Internet, e-commerce,... Een grote speler kan agressief prijsvechten en schaalvoordelen inzetten om veel brick and mortar winkels en markten kapot te maken.

Een Wildberries afhaalpunt heeft in veel dorpen de rol van de middenstand vervangen.
9/ For many Russians, online shopping through Wildberries has become a central part of life. The Wildberries pickup point in towns and villages has become as much a key location as shops and kiosks used to be.
En wat zeggen de russische milbloggers erover?
1/ Ukraine's increasingly devastating attacks on Wildberries warehouses in Russia are intended to dismantle Russia's e-commerce economy, disrupt logistics, and drive up prices even further, say Russian bloggers. They are calling for urgent action.
https://x.com/ChrisO_wiki/status/2079839168516035024
Ze zeggen dat de Oekraïners willen de russische e-commerce ontmantelen, logistiek ontregelen en de prijzen opdrijven.

Ze hebben kritiek op top-down en centraal geleide management en logistiek.
2/ Roman Alekhin sees the writing on the wall for Wildberries:
"1. The Ukrainian Armed Forces have already inflicted extreme damage and will most likely continue to do so.

3/ "2. The platform economy will not perish with the collapse of Wildberries. The platform economy is not about mega-warehouses, but about mega-management.

4/ "The fact that Wildberries has, in essence, been destroyed is down to management errors and indicates that it was not quite a platform economy, but something else entirely.

5/ "3. Ozon can take over the market. And not just for a week, until the Ukrainian Armed Forces get to them, but if they're already buying up small and large warehouses in the regions and restructuring management and logistics to decentralise.
Decentraliseren en met minder grote regionale magazijnen werken, is hoe het minder aantrekkelijke doelen wordt. Maar dat is het tegengestelde van schaalvoordelen en zo goedkoop/efficiënt mogelijk werken.

De mensen kunnen terug naar de fysieke winkels waar ze meer betalen. Dat zorgt voor meer vraag naar brandstof en het openbaar vervoer kan overbelast worden.
6/ "4. It's not critical for people—there are still [physical] stores. I'm sure there will be savings in the family budget, although that's not a given, since stores will be slightly more expensive. We'll see.

7/ "5. Risks from fuel and lubricants. Changing consumer behavior will increase fuel consumption. Public transport could become overloaded. This means that officials should develop cities more evenly, and not just the city centres.

9/ "6. Shopping malls will come to life again. People will start seeing people. In other words, the platform economy, as a social technology for isolating people and locking them in apartments and neighborhoods, will collapse.
Net zoals de russische telefooncellen terugkomen wegens te vaak mobiele netwerken uitschakelen, gaan de winkelcentra terug tot leven komen. De sociale technologie voor het atomiseren van mensen die in een appartement binnengehokt zijn, gaat wegvallen.

De maatschappij was begonnen met communities/gemeenschappen, daarna was er het individualisme en tijdens de Corona hadden we ervaren wat atomisering is. Het is niet vanzelfsprekend om Gen Z personeel te vinden die niet bang is voor de telefoon gebruiken om te bellen en iemand aan te spreken. De zelfscan in de supermarkt is fantastisch, want het verwijdert het lastige menselijk contact en is een oplossing voor sociale angststoornis.

De russen kunnen voordelen zien in meer menselijk contact, sociale cohesie, herstel lokale economie,...

Ze zien de logica van het mikken op gemakkelijke doelen dat pijnlijk is en het heeft impact op het sociale contract. Jullie blijven buiten de politiek en kunnen ongestoord geld verdienen, consumeren, Wildberries pakketjes ontvangen,...
13/ 'Chronicles of the SVO communications' observes that:

"The enemy is targeting marketplace logistics not because they hate Wildberries. They're targeting them because it's cheap, it's painful, and it affects what's called "the population's baseline sentiment."

14/ "Our colleagues at ZaTelekom calculated that to disable half of the entire warehouse infrastructure of Russian marketplaces, approximately 180 precise strikes would be required. At a rate of three targets per week, that's roughly a year. Not ten years, not forever.

15/ "A year of systematic heavy drone strikes against civilian warehouses. And this calculation, frankly, is more frightening than any single strike.
3 doelen per week is een aanname dat de Oekraïners de drone-aanvallen op andere dingen zoals raffinaderijen, pompstations aan pijpleidingen,... moeten mikken.

Je hebt geen inlichtingen zoals de locatie van het meest cruciale onderdeel van een raffinaderij nodig. Je vindt het gewoon in Google Maps en vergelijkbare bronnen dat voor iedereen toegankelijk is.
16/ "Because the logic here is ironclad and cynical. A strike on an oil refinery is costly for the enemy, it requires reconnaissance, and it provokes a retaliatory strike on the energy sector.

17/ "And the warehouse in Elektrostal requires open-source coordinates, it's a civilian facility without air defence, and it requires a night shift of packers who have no connection to the air defence system. The cost-benefit ratio is devastating."
Het heeft geen anti-drone-maatregelen.

Ze zien dat de Oekraïners de druk opvoert.
18/ 'The Ghost of Novorossiya' suggests that Ukraine is seeking to destabilise the Russian economy:

"Ukraine's attacks on marketplace warehouses are a prelude to creating another underlying factor of tension, on par with the fuel crisis."

19/ "The destruction of online retail infrastructure will lead to a natural price hike due to unforeseen expenses, disruption of routine logistics, and other problems.

20/ "The underlying goal is to ensure that the war negatively impacts the lives of the majority of the Russian population, who rely heavily on [online] marketplaces as an alternative to traditional, more expensive retail.
Het sociale contract afbreken en het leven duurder maken.

Op naar pre-revolutionaire situatie of regime change in rusland.
21/ "In essence, the Ukrainian Armed Forces are deliberately concentrating pressure from one economic sector to another, building up a critical mass of damage and public backlash.

22/ "This is intended to destabilise and prepare for a pre-revolutionary situation. This could either serve as a factor in forcing Moscow to make negotiating concessions, or as a factor in triggering regime change altogether.

23/ "In any case, continuing to accept the enemy's slaps is tantamount to accepting one of these two scenarios."
Als rusland weinig anders kan doen dan klappen incasseren.

Wat je erbij moet nemen, is dat de KGB-types denken dat mobiele netwerken (telefonie en data), Internet, betalen met een bankkaart, e-commerce,... en de economie zijn de bijzaken of optionele speeltjes van de burgers. Het mikken op doelen die geen prioriteit zijn en geen vergelding rechtvaardigen, is gemakkelijk/goedkoop.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:22
Beetje naief is het wel, ook als je niet online shopt maak je nog steeds gebruik van DC's. Het zijn alleen niet de DC's van Wildberries, maar wel de DC's van de eigenaar van de winkelketen. Het is niet anders.

Oekraïne kan gewoon de grootste DC's in Rusland stuk voor stuk slopen en het land op die manier 30 jaar terug het verleden in katapulteren.

[ Voor 24% gewijzigd door SkiFan op 22-07-2026 14:38 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

SkiFan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:37:
Beetje naief is het wel, ook als je niet online shopt maak je nog steeds gebruik van DC's. Het zijn alleen niet de DC's van Wildberries, maar wel de DC's van de eigenaar van de winkelketen. Het is niet anders.

Oekraïne kan gewoon de grootste DC's in Rusland stuk voor stuk slopen en het land op die manier 30 jaar terug het verleden in katapulteren.
*knip* maar geen analogie trekken tussen situaties met veel verschillen. Dat wordt dan weer een discussie op zich.

[ Voor 25% gewijzigd door teacup op 22-07-2026 15:25 ]

• SkiFan
Alleen zijn in Rusland de afstanden een veelvoud en de brandstof een stuk krapper. Dat helpt niet. Dan wil je zaken zo efficiënt mogelijk doen.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:55

Fanta

FordPerformance™️

*knip* Reactie op gemodereerde tekst

[ Voor 90% gewijzigd door teacup op 22-07-2026 15:26 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• saikol
  • Registratie: November 2011
SkiFan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:37:

Voor average Ivan wordt dan wel het door de staat geschetste beeld van de ‘Oekraïnse nazi’s’ bevestigd, ik weet niet of dat zo’n positieve invloed gaat hebben..

• SkiFan
Och, heeft die Ivan *knip* Geen verbastering zich ooit met de daadwerkelijke politieke situatie kunnen bemoeien? Revoluties gebeuren het best op een hongerige maag.

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 22-07-2026 21:12 ]

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

SkiFan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:51:
Alleen zijn in Rusland de afstanden een veelvoud en de brandstof een stuk krapper. Dat helpt niet. Dan wil je zaken zo efficiënt mogelijk doen.
Minder efficiënte is alsnog beter dan helemaal geen logistieke distributie.

Ik vermoed dat bedrijven wel al plannen aan het maken zijn. Voor Wildberries misschien al te laat, maar nog niet voor de andere bedrijven.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Discussie over distributie centra hier stoppen. Jullie kunnen doorgaan in De situatie binnen Rusland, maar dan graag wat meer gegevens en -edit- minder veronderstellingen.

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 22-07-2026 16:35 ]

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:33

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dat verbaasde mij ook al.

Noelreports zet er al een uitroepteken bij :)

Russian losses per 23/07/26 reported by the Ukrainian general staff. +1480 men +28 (!) tanks +12 ACVs +78 artillery +3 MLRS +2 AD systems +1688 UAVs +13 GRCs +3 cruise missiles

NOELREPORTS (@noelreports.com) 23 juli 2026
Hopelijk weet één van de vedettes hier uit te vogelen waar die vandaan komen. _/-\o_

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

In de richting van Dobropillia. Geen idee waarom ze dachten dat het ook maar iets van zin had, gemechaniseerde aanvallen van beide partijen zijn nog altijd pretty much zinloos.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het was blijkbaar toch een F16 die laatst de Su35 had neergeschoten.

Ik had eerder vooral de speculaties en dat het mogelijk was gelezen:

A Ukrainian F-16 has shot down a Russian Su-35 fighter jet in a dogfight for the first time. US General Dan Caine reported this during a hearing in the US Senate.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 22 juli 2026

PSN

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:43

flessuh

Set sail for fail!

Yakolev schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:08:
In de richting van Dobropillia. Geen idee waarom ze dachten dat het ook maar iets van zin had, gemechaniseerde aanvallen van beide partijen zijn nog altijd pretty much zinloos.

[X]
Wel goed nieuws. "was unexpected" maar toch tegengehouden terwijl er toch wel aardig wat tegenaan is gegooid.

Edit nav reactie er onder:
"To be clear, according to Ukrainian sources the bulk of the attack was stopped before reaching the front line. The people on the ground were ready and able to repel the attack."

Unexpected maar schijnbaar tegengehouden voor ze het front ook maar bereikt hebben. Interessant. Zal ook goed zijn voor het Russische moraal daar.

[ Voor 27% gewijzigd door flessuh op 23-07-2026 08:50 ]

https://www.dutchsolarboat.com

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

flessuh schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:44:
[...]

Edit:
"To be clear, according to Ukrainian sources the bulk of the attack was stopped before reaching the front line. The people on the ground were ready and able to repel the attack."

Unexpected maar schijnbaar tegengehouden voor ze het front ook maar bereikt hebben. Interessant. Zal ook goed zijn voor het Russische moraal daar.
Je Edit komt met informatie van een rando account (zonder ook maar een enkele volger). Daar zou ik in het vervolg mee uitkijken. (of de bron benoemen)

En mijn Edit: Ik geloof het trouwens wel. Teveel ISR boven elkaars linies om tanks naar het front te krijgen.

Edit 2:

De meeste tanks zijn beschadigd / geraakt - Niet vernietigd, maar daar maakt de dagelijkse grafiek helaas nooit onderscheid in.

De USF scoreboard gelukkig wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yG7rr5YLsYVjEPWy_vtrlPELwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UnfErRUy80KhqmVK3gkMOmEb.png?f=fotoalbum_large

https://sbs-group.army/en..._grouping?period=prev_day

[ Voor 46% gewijzigd door Yakolev op 23-07-2026 09:14 ]

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 12:12
Ik verbaas mij steeds op het aantal MLRS en Air Defense Systems die er steeds tussen staan. In het begin waren het dure installaties. Geldt dat nog steeds of zijn dit de temu hackaton versies die worden geteld?
Yakolev schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:48:
[...]

De meeste tanks zijn beschadigd / geraakt - Niet vernietigd, maar daar maakt de dagelijkse grafiek helaas nooit onderscheid in.

De USF scoreboard gelukkig wel.

[Afbeelding]

https://sbs-group.army/en..._grouping?period=prev_day
Vraag is of ze die tanks weten te terug te brengen en te repareren. Want als ze beschadigd in het veld staan, zullen ze na een tijdje toch onherstelbaar worden en dus uitgeschakeld.

let the past be the past.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

SPee schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:38:
[...]

Vraag is of ze die tanks weten te terug te brengen en te repareren. Want als ze beschadigd in het veld staan, zullen ze na een tijdje toch onherstelbaar worden en dus uitgeschakeld.
Als we de reactie in de post van @flessuh kunnen geloven, dan zouden uitgeschakelde tanks zich nog altijd bevinden achter de Russische linies. Het is niet makkelijk, maar ze zouden zeker terug gehaald kunnen worden.

Beschadigd / Geraakt betekent trouwens ook niet dat ze niet meer kunnen bewegen. Het is ook mogelijk dat een groot gedeelte dus weer rechtsomkeert heeft gemaakt, al dan niet beschadigd.

[ Voor 14% gewijzigd door Yakolev op 23-07-2026 10:43 ]

• Tens
SPee schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:38:
Als ze zijn achtergelaten krijgen ze waarschijnlijk snel bezoek van drones, zeker als ze de luiken niet gesloten hebben is het dan einde verhaal. Elke tank minder is positief natuurlijk, en het is even wachten op de beelden.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Van de gecrashte Su57 is de piloot op tijd met de schietstoel het vliegtuig uit gekomen:

Russian channels report that Russia's most advanced 5th-generation Su-57 fighter jet crashed in the Moscow region. The pilot managed to eject.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 23 juli 2026
Benieuwd of hij bezig was as drone interceptor net zoals laatst.

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 23-07-2026 13:27 ]

PSN

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Hierboven ook gemeld, was een tweetal minuten langzamer.

In Rusland is een militair vliegtuig neergestort. Op dit moment is nog onduidelijk om welk type toestel het gaat. De piloot heeft het overleefd. Volgens geruchten is het toestel een Su-57, maar dat is nog onbevestigd.

Edit: De Kommersant bevestigt het verlies van de Su-57 toestel. Het zou een trainingsvlucht zijn geweest.
According to the interlocutor of Kommersant, the crash occurred during a training flight, the aircraft was not carrying weapons. In addition to the TFR, military experts and a commission of the Ministry of Defense will understand the causes of the emergency.

[ Voor 46% gewijzigd door Yakolev op 23-07-2026 13:38 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer eens wat nieuws geraakt met de drones:
Een raffinaderij die de dans was ontsprongen. :)

PSN

• Bvanham
Yakolev schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:28:
Hierboven ook gemeld, was een tweetal minuten langzamer.

In Rusland is een militair vliegtuig neergestort. Op dit moment is nog onduidelijk om welk type toestel het gaat. De piloot heeft het overleefd.

[X]

Volgens geruchten is het toestel een Su-57, maar dat is nog onbevestigd.

Edit: De Kommersant bevestigt het verlies van de Su-57 toestel. Het zou een trainingsvlucht zijn geweest.

[...]

[X]
Hoeveel airframes die kunnen vliegen zijn er nu nog, 5-6 ?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Bvanham schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:14:
[...]

Hoeveel airframes die kunnen vliegen zijn er nu nog, 5-6 ?
Ik dacht dat dit een grap was, maar blijkbaar zijn er idd nog niet heel veel geleverd met een onbekend aantal in feb 2026:
10 prototypes and 21 production aircraft in service as of December 2023 out of a total order of 76 production aircraft.[4][277] Seven aircraft were delivered in 2024 in three batches.[278][3][219][279] Two more aircraft were delivered in April 2025.[280][281] According to the Russian state-owned defense conglomerate Rostec, a new batch with upgraded systems was delivered in February 2026. The number of aircraft delivered was not disclosed.[282]
Wikipedia: Sukhoi Su-57

PSN

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-08 06:49

Snow_King

Konijn is stoer!

Yakolev schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:08:

[X]
Dat zal even een chaos/paniek zijn geweest bij UA, maar goed dat het gestopt is. 28 stuks zeg, wow, dat was flink.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Inderdaad iets van 30 productietoestellen, waarvan er dus nu 2 bevestigd (1 door een dronestrike, de ander nu) zijn verloren. Verder zijn er wat Oekraïense claims voor nog wat extra verloren toestellen.
UAC did not disclose the exact number of Su-57s delivered and declined to specify how many aircraft were transferred on February 9, describing the batch only as “substantial.” No Su-57 deliveries to the VKS were reported in 2025, while three separate batches were handed over in 2024. Based on aggregated delivery data, the total number of Su-57s in service as of early 2026 is estimated at approximately 30 aircraft.
Het laatste jaar zijn er geen minder geleverd want een nieuwe gemoderniseerde variant was./is in aanbouw.
The absence of Su-57 deliveries in 2025 is widely attributed to the fighter’s ongoing modernization program. The updated configuration includes enhancements to avionics and the weapons management system, as well as integration work to enable the use of new air-launched munitions carried in internal weapons bays and on external hardpoints within the approved payload envelope.
Bron

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:24
YakuzA schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:44:
Het was blijkbaar toch een F16 die laatst de Su35 had neergeschoten.

Ik had eerder vooral de speculaties en dat het mogelijk was gelezen:
[Bluesky]
Deze vind ik trouwens wel heel mooi, over het algemeen wordt toch aangenomen dat de Su35 in de meeste omstandigheden beter zou moeten zijn. Maar dat een F16 dit dan toch wint is toch mooi.

[removed]

• Bvanham
romanov een russische mil blogger en de Engelse SUN lijkt de schuld voor het neerstorten te zoeken in friendly fire

Russian fighter jet crashes & explodes near Moscow 'in feared friendly fire shootdown of Putin's prized £37m warplane'

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Bvanham schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:44:
romanov een russische mil blogger en de Engelse SUN lijkt de schuld voor het neerstorten te zoeken in friendly fire

Russian fighter jet crashes & explodes near Moscow 'in feared friendly fire shootdown of Putin's prized £37m warplane'
Een Su-57 technicus, VKS insider geeft het volgende aan. The Sun (de kwaliteitskrant dat het is ....) meldt dat er local reports zijn dat het door FF komt. Geen bevestiging. In feite legt hij denk ik de schuld bij zijn collegas neer.

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 23-07-2026 17:05 ]

• Bvanham
Details: Exilenova+ had earlier reported that, according to Russian sources, the pilot had managed to eject.

"Update: the 'unrivalled' Su-57 was shot down by Moscow's air defence," Exilenova+ later added.

Russian Su-57 fighter jet crashes in Moscow Oblast – photos | Ukrainska Pravda

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Yakolev schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:57:
[...]

Een Su-57 technicus, VKS insider geeft het volgende aan. The Sun (de kwaliteitskrant dat het is ....) meldt dat er local reports zijn dat het door FF komt. Geen bevestiging.

[X]

In feite legt hij denk ik de schuld bij zijn collegas neer.
En om het verhaal van George N. kracht bij te zetten. Een groot luchtvaart telegram (van hetzelfde kaliber als Fighterbomber meldt het volgende
During takeoff, the left engine failed, and at a certain distance from the runway, the right engine also failed.

The pilot and the flight control team responded appropriately.

That's all, you can disperse.
https://t.me/ZOV_Voevoda/50213

En ook Fighterbomber verklaart Romanov voor gek
Representatives of the "Bars" search and rescue team can now go and "tear apart" this expert along with his questions.

The cause of the accident was a technical malfunction (engine failure).
https://t.me/bomber_fighter/25977

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Bvanham schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:11:
Details: Exilenova+ had earlier reported that, according to Russian sources, the pilot had managed to eject.

"Update: the 'unrivalled' Su-57 was shot down by Moscow's air defence," Exilenova+ later added.

Russian Su-57 fighter jet crashes in Moscow Oblast – photos | Ukrainska Pravda
Ik heb even de Telegram kanaal van Exilenova+ doorgespit, maar nergens maakt hij een verwijzing naar FF van Russische luchtverdediging.

Mis ik hier iets, of heeft ExileNova+ het verwijderd?

• Bvanham
Geen idee, ik kreeg het als melding in mijn nieuwsberichten en heb letterlijk de tekst en links geplakt. In beide gevallen is er 1 minder. Of je nu blij moet zijn dat het door falende techniek of falende geschutsbemanningen komt is een tweede.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Sja, ik wil gewoon altijd de waarheid weten. Al is het pijnlijk voor Rusland of Oekraïne.
Snow_King schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:30:
[...]

Dat zal even een chaos/paniek zijn geweest bij UA, maar goed dat het gestopt is. 28 stuks zeg, wow, dat was flink.
Wat beelden zijn nu beschikbaar. Een aanval met turtle tanks.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

During takeoff, the left engine failed, and at a certain distance from the runway, the right engine also failed.
Gaat goed met die brandstoftekorten :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Wilke
  • Nu online
Glashelder schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:35:
Gaat goed met die brandstoftekorten :+
Wilde net zeggen, was de kerosine soms aangelengd met water? :+

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Dat ding heeft toch ook nog niet de motoren die ze echt voor ogen hadden. In de Sovjet unie was Oekraïne het land met de meeste kennis en kunde op dat gebied. Goed voor de export.

een treffende spreuk

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:47

Fiber

Beaches are for storming.

redwing schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:43:
[...]

Deze vind ik trouwens wel heel mooi, over het algemeen wordt toch aangenomen dat de Su35 in de meeste omstandigheden beter zou moeten zijn. Maar dat een F16 dit dan toch wint is toch mooi.
Blijkbaar waren het drie F16's...: Juup in "Wapens en wapensystemen"

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Daar gaan we weer.

Strikes op WB in St Petersburg dit keer.

Afbeeldingslocatie: https://kyivindependent.com/_next/image?url=https%3A%2F%2Fassets.kyivindependent.com%2Fcontent%2Fimages%2F2026%2F07%2Fphoto_2026-07-23_22-44-35_20260724-025316.jpg&w=1024&q=75

Naast St Petersburg word er ook brand in een opslag in Tver gemeld.

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:44

arie_papa

Running on Ubuntu

Een Wildberries voor de bingo kaart, deze is op de Krim, Simferopol.

Wildberries warehouse is Simferopol, in Ukraine’s Russian-occupied Crimea, is also on fire this morning.

Euan MacDonald (@euanmacdonald.bsky.social) 24 juli 2026
Moment van impact in Sint Petersburg.

Moment of the drone strike on the Wildberries warehouse in Shushary, St. Petersburg.

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 24 juli 2026

[ Voor 29% gewijzigd door arie_papa op 24-07-2026 08:29 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Snow_King schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 07:58:
We kunnen toch aannemen dat elk DC van WB er aan zal gaan?
Zolang de "alles voor SVO (SMO)" categorie 228k items toont, moet er meer afgebrand worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWDLRv3_8qR4NhL_e7TXyPKQbYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJjcy8KR4GNr5d9fRev9RXVk.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.wildberries.ru/catalog/tags/vse-dlja-svo

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:55

Fanta

FordPerformance™️

rapture schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:04:
[...]

Zolang de "alles voor SVO (SMO)" categorie 228k items toont, moet er meer afgebrand worden.

[Afbeelding]
Ik zit er even doorheen te scrollen, en ik schrik van de hoeveelheid merchandise. Deze mensen zijn er gewoon echt trots op.. :r

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
rapture schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:04:
[...]

[Afbeelding]
Mocht je al aarzelen over de militaire rationale achter deze aanvallen, dan is dit wel verhelderend ja.

Tussen alle scherfvesten etc. niet het meest stuitend overigens, maar in de categorie "vlaggen" viel mij op hoe populair de oude soviet retoriek is. Hamers, sikkels, etc. Toch wel een hint dat zulke nostalgie niet alleen bij Poetin bestaat, maar breder in de samenleving rondwaart.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

DropjesLover

Dit dus ->

onkl schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:14:
[...]

Mocht je al aarzelen over de militaire rationale achter deze aanvallen, dan is dit wel verhelderend ja.

Tussen alle scherfvesten etc. niet het meest stuitend overigens, maar in de categorie "vlaggen" viel mij op hoe populair de oude soviet retoriek is. Hamers, sikkels, etc. Toch wel een hint dat zulke nostalgie niet alleen bij Poetin bestaat, maar breder in de samenleving rondwaart.
Aan de andere kant, brave spullen zijn niet aantrekkelijk om te verkopen. Kijk eens bij ome Ali hoeveel USSR hamer/sikkel vlaggen daar aangeboden worden https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-ussr-flag.html?
Of op bol.com https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=sovjet+vlag

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
arie_papa schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 07:32:
Een Wildberries voor de bingo kaart, deze is op de Krim, Simferopol.

[Bluesky]

Moment van impact in Sint Petersburg.

[Bluesky]
Blijkbaar ook nog een 2e bij St petersburg getarget:

Two key Wildberries logistics hubs near St. Petersburg were struck overnight, Shushary and Utkina Zavod, the main distribution centers for the entire Northwest region.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 24 juli 2026

PSN

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Een verzekeringsdiscussie is hier offtopic. Bestaande posts worden doorgezet naar De situatie binnen Rusland

In dat topic kan de discussie ook verder. Hier niet meer. Nieuwe posts erover worden hier verwijderd.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De RUTA is nu ook in het wild gevonden:

Russians published what appears to be the first photo of Ruta Block 1 missile debris, showing the tail section of a Destinus missile. Range 300 km, warhead up to 150 kg.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 24 juli 2026

PSN

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:44

arie_papa

Running on Ubuntu

YakuzA schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:32:
De RUTA is nu ook in het wild gevonden:
[Bluesky]
Blijkbaar moet dit hem zijn in de lucht.

🇺🇦🚀 Declared as flight of Ruta Block 1 drone missile. 150 kg warhead and 300 km range

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 24 juli 2026

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
arie_papa schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:18:
[...]

[Bluesky]
Maakt een mooi geluid :)

PSN

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
arie_papa schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:18:
[...]

[Bluesky]
Eerie geluid voor de tegenstander, zag ook dat er al een v2 aan zit te komen (of er al is):
https://www.destinus.com/products/ruta-block-2
oh ook al een 3... damn 8)7

Linksom of rechtsom heeft Europa straks de sterkste defensie industrie en wapens ter wereld... hoe gek kan het lopen in enkele jaren }:O

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 24-07-2026 19:39 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:23

beany

Meeheheheheh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cbQ4eD2e12ZTtomum3twnGXAds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKWwmaEO0m7SkAgnOINknHm8.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:13
https://www.bnr.nl/nieuws...op-zoek-naar-vluchtroutes

het in Washington gevestigde Institute for the Study of War (ISW) zegt in een analyse dat Rusland wetten heeft aangenomen om meer mensen naar het front te brengen. Daarnaast wordt er voor het eerst ook meer over een oorlog gesproken ipv de speciale operatie

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed[embed] link [/]tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid