The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
je weet niet wat er eerst rechts stondStandeman schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:19:
[...]
Zo te zien had drone/kruisraket ietsje meer links mogen inslaan op die torens
je kunt met streetview op "Kstovo lukoil" het terrein best goed bekijken, maar ik vind het moeilijk deze twee torens te herkennen. De foto's zijn uit 2019. Mogelijk stonden de torens van die foto er toen nog niet.
[ Voor 32% gewijzigd door Yucon op 02-07-2026 12:40 ]
Zolang het de elite nog niet raakt zal er weinig veranderen voorlopig, een grootschalige opstand vanuit het volk zie ik niet zo snel gebeuren. Misschien dat het leger een coup kan plegen? Maar die kans acht ik klein...vincent_1971 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:44:
[...]
Als dit zo doorgaat denk ik zelf dat binnenkort in de supermarkten schaarste zal uitbreken. Om te beginnen vers producten zoals vlees, fruit en groenten. Met alle gevolgen van dien. Moet eerlijk zeggen erg tactisch van Oekraïne om olie opslagen en raffinaderijen aan te vallen. Gevolgschade en gevolgen neemt met de dag toe.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
AFAIK is het dit zwikje torens, als je uitzoomt dan zie je de rood/witte torens die ervoor staan (bezien vanaf die ene foto in de link naar NOelreports)Yucon schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:29:
[...]
je weet niet wat er eerst rechts stondedit:
je kunt met streetview op "Kstovo lukoil" het terrein best goed bekijken, maar ik vind het moeilijk deze twee torens te herkennen. De foto's zijn uit 2019. Mogelijk stonden de torens van die foto er toen nog niet.
https://maps.app.goo.gl/bBgb5hXF9s26Nf3F6
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
The Russians have lost a Ka-52 helicopter.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 2 juli 2026
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Een verhaaltje uit de oude doos:
Ik kan het me nog goed herinneren toen ik daar voor de eerste keer kwam, de 2e helft jaren '00, ik zag een mooi affiche op de hotelbar zag staan: "Cabaret , 8th floor" .. Ik dacht "Leuk, eens kijken of Hansje Teeuwen er ook is". (In die tijd vond ik hem nog leuk). Het bleek om een heel ander soort cabaret te gaan, maar als je genoeg geld neerlegde kwam je gegarandeerd ook met een glimlach terug
Anyway, de russen schieten dus weer op van alles maar een militair/strategisch doel lijkt er niet echt achter te zitten.
Dat betekent, stam + t .
terreur is de tactiek, het gaat om het breken van de bevolking. Niets meer niets minder.Apache4u schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:14:
Afgelopen nacht in Kyiv was het dus weer raak. Helaas 17 doden en het Premier Palace hotel in brand. Dat was toch wel mijn go-to hotel als ik daar moest zijn. Erg jammer.
Een verhaaltje uit de oude doos:
Ik kan het me nog goed herinneren toen ik daar voor de eerste keer kwam, de 2e helft jaren '00, ik zag een mooi affiche op de hotelbar zag staan: "Cabaret , 8th floor" .. Ik dacht "Leuk, eens kijken of Hansje Teeuwen er ook is". (In die tijd vond ik hem nog leuk). Het bleek om een heel ander soort cabaret te gaan, maar als je genoeg geld neerlegde kwam je gegarandeerd ook met een glimlach terug. Echter was het volgens 1 van de hostessen die avond erg rustig qua bezetting want the avond ervoor zat de Franse nationale voetbalselectie in dat hotel en waren veel meisjes erg moe. Ik had meteen medelijden met de dames omdat het uiterlijk van Frank Ribery door mijn hoofd schoot. Dat medelijden verdween snel toen ik hoorde wat de prijzen van bepaalde "diensten" waren die daar geleverd werden. Uiteraard geen gebruik van gemaakt maar wel gezellig gekletst. Dat verhaal is me altijd bijgebleven.
Anyway, de russen schieten dus weer op van alles maar een militair/strategisch doel lijkt er niet echt achter te zitten.![]()
[Afbeelding]
Na 4 jaar nog steeds niet gelukt. Hopelijk maakt Oekraïne korte metten met ze. Volle bak op de aanval, terroriseer de steden maar (al is het maar het gevoel) met drones en zorg dat er nog zo min mogelijk geld de staatskas in kan.CornermanNL schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:19:
[...]
terreur is de tactiek, het gaat om het breken van de bevolking. Niets meer niets minder.
Het wordt hoog tijd om wat extra te gaan doen vanuit onze west Europese bubbel. Het is schrijnend dat we het Oekraïne zo alleen laten oplossen.tiswat schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:31:
[...]
Na 4 jaar nog steeds niet gelukt. Hopelijk maakt Oekraïne korte metten met ze. Volle bak op de aanval, terroriseer de steden maar (al is het maar het gevoel) met drones en zorg dat er nog zo min mogelijk geld de staatskas in kan.
Denk dat het nog wel even gaat duren voordat Europa zich er direct mee gaat bemoeien. De meeste legers in Europa konden voorheen helemaal niks en waren grotendeels uitgehold, om dat weer op peil te krijgen moet er nog veel gebeuren. Maar er zit gelukkig wel beweging in... maar het duurt wel eindeloos.CornermanNL schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:49:
[...]
Het wordt hoog tijd om wat extra te gaan doen vanuit onze west Europese bubbel. Het is schrijnend dat we het Oekraïne zo alleen laten oplossen.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Klopt maar er zijn mogelijkheden Duitsland ligt op zijn gat momenteel qua industrie. Vol gas op wapenproductie. Nu even leren dat we in hybride oorlog zijn en tegelijkertijd de economie even een boost geven. Win winArcticWolf schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:23:
[...]
Denk dat het nog wel even gaat duren voordat Europa zich er direct mee gaat bemoeien. De meeste legers in Europa konden voorheen helemaal niks en waren grotendeels uitgehold, om dat weer op peil te krijgen moet er nog veel gebeuren. Maar er zit gelukkig wel beweging in... maar het duurt wel eindeloos.
Duitsland is al te laat lees ik, Oekraïne kan al wapens gaan exporteren.
[ Voor 6% gewijzigd door CornermanNL op 02-07-2026 20:46 ]
Ik weet het niet zeker, maar gaat het hier om hetzelfde hotel?Apache4u schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:14:
Afgelopen nacht in Kyiv was het dus weer raak.
[...]
Anyway, de russen schieten dus weer op van alles maar een militair/strategisch doel lijkt er niet echt achter te zitten.![]()
[Afbeelding]
In ieder geval, lijkt deze gericht targetten op EP staff? Vanuit Rusland kun je idd alles verwachten...
en ja, de screenshot is echt:European Parliament staff were staying at a hotel in Kyiv, which came under attack by the Russian Federation during the night.
Another terrible night in Kyiv and across other Ukrainian cities after last night's massive Russian missile and drone attack.
— Roberta Metsola (@EP_President) 2 juli 2026
Relieved that @Europarl_EN staff there are safe after the place where they were staying was hit.
My thoughts are with all those who lost loved ones,… pic.twitter.com/4gKTlwk5RW
[ Voor 46% gewijzigd door arie_papa op 02-07-2026 21:07 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Vrij logisch vanuit Russisch perspectief. Ze zijn immers in oorlog met ons. Wij zijn de volgende. In de retoriek en binnenlandse propaganda.arie_papa schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:20:
[...]
Ik weet het niet zeker, maar gaat het hier om hetzelfde hotel?
In ieder geval, lijkt deze gericht targetten op EP staff? Vanuit Rusland kun je idd alles verwachten...
[Bluesky]
en ja, de screenshot is echt:
[X]
Duitsland heeft volgens mij wel enkele samenwerkingsverbanden getekend met Oekraïense bedrijven om bepaalde munitie te gaan produceren, dus je hebt wel gelijk dat Duitsland meer kan doen (en waarschijnlijk meer gaat doen).CornermanNL schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:58:
[...]
Klopt maar er zijn mogelijkheden Duitsland ligt op zijn gat momenteel qua industrie. Vol gas op wapenproductie. Nu even leren dat we in hybride oorlog zijn en tegelijkertijd de economie even een boost geven. Win winedit:
Duitsland is al te laat lees ik, Oekraïne kan al wapens gaan exporteren.
Ben ook wel positief verrast dat de Nederlandse legerleiding een stuk flexibler lijkt te zijn geworden, eerst bleven ze star vasthouden aan "hoe het vroeger ging", maar je ziet dat ze actief bezig zijn met leren van de oorlog en zich daarop aanpassen.
Het dodental is inmiddels opgelopen naar 27:Apache4u schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:14:
Afgelopen nacht in Kyiv was het dus weer raak. Helaas 17 doden en het Premier Palace hotel in brand. Dat was toch wel mijn go-to hotel als ik daar moest zijn. Erg jammer.
In Kyiv, the death toll from the Russian attack has risen to 27. One of the injured, who was in a critical condition, has died in hospital. As of now, there are reports of a further 91 people injured.
PSN
Russia launched 2 Kh-59/69 missiles and 105 attack drones overnight. Ukraine said it downed or suppressed 83 targets, including 1 missile and 82 drones. One missile and 21 drones struck 16 locations, while debris fell at five others. #Ukraine
— NOELREPORTS (@noelreports.com) 3 juli 2026
/f/image/ZSdHDlgHiNDBOlA2L2ETjSPz.webp?f=fotoalbum_large)
Ben even nog geen cijfers tegengekomen wat Oekraine afgevuurd heeft vannacht. De nacht ervoor melde RU 350 objecten.
Edit:
Inmiddels al 30 doden.YakuzA schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:24:
[...]
Het dodental is inmiddels opgelopen naar 27:
[Bluesky]
😭10-year-old boy orphaned after Kyiv attack, - Klitschko The child's parents are missing. The boy is currently in hospital with his grandfather. A 15-year-old girl is also missing. So far, 30 people have died and 92 others have been injured in the massive attack on Kyiv.
— MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 3 juli 2026
[ Voor 21% gewijzigd door arie_papa op 03-07-2026 09:57 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Het hotel was geraakt door debris.Apache4u schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:14:
Anyway, de russen schieten dus weer op van alles maar een militair/strategisch doel lijkt er niet echt achter te zitten.
The fire was caused by falling debris from intercepted drone. Any claim that the hotel was "targeted" seems misleading in my book. None of this removes Russian responsibility for the damage.
— Oliver Carroll (@olliecarroll) 3 juli 2026
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Zelfs al was er niet gemikt op het hotel, wat was dan wel het doel? Het doet er niet toe of het hotel getroffen is door brokstukken of door de bom zelf, die hele drone/raket had daar om te beginnen al niets te zoeken.
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive
Misschien zat een blok verderop een dronefabriek of een militair opleidingscentrum? Geen idee, maar er zijn in Kyiv echt wel legitieme doelen te vinden.Fanta schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:10:
[...]
Zelfs al was er niet gemikt op het hotel, wat was dan wel het doel? Het doet er niet toe of het hotel getroffen is door brokstukken of door de bom zelf, die hele drone/raket had daar om te beginnen al niets te zoeken.
Ik ben het geheel met je eens dat de hele oorlog niet legitiem is, maar wanneer we op basis daarvan zeggen dat iedere individuele Russische actie dus nooit legitiem kan zijn creëren we nogal lege woorden. Ook in een niet legitieme oorlog is er een verschil tussen een militair doel aanvallen (wat volgens oorlogsrecht legitiem is) en een kinderspeelplaats aanvallen, waarbij ook die individuele aanval niet legitiem is. En, wanneer de bron van @Yakolev klopt, dan is er nog de enorme grijze ruimte van een raket gericht op een legitiem doel, die, door fouten of afweer, inslaat op die kinderspeelplaats (of nu dus een hotel).
Neehoor. Die raket, drone of wat voor ellende er ook maar uit Rusland komt heeft daar niks te zoeken en is gericht op de vernietiging van burgers of een burgerdoel. Dat is bekend, want als je daar vliegt, loop je het risico uit de lucht geschoten te worden en dus een burgerdoel te raken, ongeacht wat het zogenaamde doel is. Rusland heeft hele steden platgeschoten, met alles en iedereen erin. Alles moet dood.onkl schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:14:
[...]
Misschien zat een blok verderop een dronefabriek of een militair opleidingscentrum? Geen idee, maar er zijn in Kyiv echt wel legitieme doelen te vinden.
Ik ben het geheel met je eens dat de hele oorlog niet legitiem is, maar wanneer we op basis daarvan zeggen dat iedere individuele Russische actie dus nooit legitiem kan zijn creëren we nogal lege woorden. Ook in een niet legitieme oorlog is er een verschil tussen een militair doel aanvallen (wat volgens oorlogsrecht legitiem is) en een kinderspeelplaats aanvallen, waarbij ook die individuele aanval niet legitiem is. En, wanneer de bron van @Yakolev klopt, dan is er nog de enorme grijze ruimte van een raket gericht op een legitiem doel, die, door fouten of afweer, inslaat op die kinderspeelplaats (of nu dus een hotel).
Rusland schiet al die drones en raketten af als terreur, geen enkele andere reden. Daar is maar 1 kliek miljardairs en hun volgelingen verantwoordelijk voor. Er zijn geen legitieme doelen in Ukraine, er is geen enkele legitimatie voor deze oorlog.
Elke nuance is voor de Russen winst, dus hou op met op welke manier dan ook Rusland gelijk te geven, dat is bijzonder onverstandig want geeft ruimte voor die nuance. Die is er niet.
I have usernames older than you.
In een oorlog is een dronefabriek gewoon een legitiem doelwit. Dat doet niks aan het feit dat de start van de oorlog niet legitiem is.pjottum schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:26:
[...]
Neehoor. Die raket, drone of wat voor ellende er ook maar uit Rusland komt heeft daar niks te zoeken en is gericht op de vernietiging van burgers of een burgerdoel. Dat is bekend, want als je daar vliegt, loop je het risico uit de lucht geschoten te worden en dus een burgerdoel te raken, ongeacht wat het zogenaamde doel is. Rusland heeft hele steden platgeschoten, met alles en iedereen erin. Alles moet dood.
Rusland schiet al die drones en raketten af als terreur, geen enkele andere reden. Daar is maar 1 kliek miljardairs en hun volgelingen verantwoordelijk voor. Er zijn geen legitieme doelen in Ukraine, er is geen enkele legitimatie voor deze oorlog.
Elke nuance is voor de Russen winst, dus hou op met op welke manier dan ook Rusland gelijk te geven, dat is bijzonder onverstandig want geeft ruimte voor die nuance. Die is er niet.
Door alles zwart wit te bekijken gaat het ook niet beter worden NA de oorlog. Creeert alleen maar nog meer haat (hoe gerechtvaardigd ook) waardoor er tientallen jaren de bom weer kan barsten. (oorzaak 2e wereldoorlog bijvoorbeeld maar dan heel platgeslagen)
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Ukrainian long-range drones struck the oil terminal in Saint Petersburg in Russia. Multiple fires broke out. pic.twitter.com/YGMZQ3VWa9
— (((Tendar))) (@Tendar) 4 juli 2026
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
*knip* comment maar achterwege laten❗️Russia destroyed the largest poultry farm in Europe: the enterprise was hit with KABs
— MAKS 26 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 3 juli 2026
Russia struck the enterprise in Chornobayvka in the Kherson region. After the attack, a large-scale fire broke out, a significant part of the production complex was destroyed. pic.twitter.com/mo6T1I2RRQ
[ Voor 27% gewijzigd door teacup op 04-07-2026 15:56 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Analysis of satellite imagery confirms heavy damage at Russia’s Slavyansk-EKO refinery in Krasnodar Krai after the June 28 strike. At least 17 tanks were destroyed, with more tanks damaged and fires and oil product spills recorded nearby. Two AVT crude distillation units, key… pic.twitter.com/TKK1cB07aV
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 3 juli 2026
St Petersburg was belangrijk genoeg voor een item bij de NOS:Tens schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:32:
olie terminal st. Petersburg aangevallen vannacht. Meerdere brandhaarden, en minder overslagcapaciteit voor ingevoerde benzine.
[X][Afbeelding]
https://nos.nl/l/2621593
Blijkbaar ook olie overslag in Vysotsk geraakt?Oekraïne heeft vannacht grootschalige aanvallen uitgevoerd op Russische olie-installaties bij Sint-Petersburg. Dat melden zowel de Russische als Oekraïense autoriteiten. Onder meer een haven en olieterminal zouden zijn geraakt.
Volgens het Russische staatspersbureau Tass zijn er ook brokstukken van een drone neergekomen in de haven van Vysotsk, aan de Finse Golf. In Vysotsk bevindt zich een grote olieterminal. Ook voert er olie, graan en lng de haven in en uit.
More footage of the strike on the St. Petersburg oil terminal.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 4 juli 2026
[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 04-07-2026 12:45 ]
PSN
Ukraine’s General Staff says systematic strikes disabled 42.74% of Russia’s total refining capacity by early July 2026. It reports 8 refineries hit in the past month, more than 60 tanks destroyed or critically damaged and $13.5B in sector losses since August 2025. #Ukraine
— NOELREPORTS (@noelreports.com) 4 juli 2026
Hoewel de bron uiteraard niet onpartijdig is, klinkt dit wel aannemelijk: wanneer het aantal raffinaderijen totaal niet klopt of de inschatting hoeveel procent van de totale Russische capaciteit dit representeert er erg ver naast zit, is dit buitengewoon simpel te debunken. Meestal is het Oekraïense leger in haar persberichten wel zo verstandig om iig bij verifieerbare cijfers te zorgen dat ze ook kloppen.
42% is wellicht wat optimistisch.onkl schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:43:
Hoewel de bron uiteraard niet onpartijdig is, klinkt dit wel aannemelijk: wanneer het aantal raffinaderijen totaal niet klopt of de inschatting hoeveel procent van de totale Russische capaciteit dit representeert er erg ver naast zit, is dit buitengewoon simpel te debunken. Meestal is het Oekraïense leger in haar persberichten wel zo verstandig om iig bij verifieerbare cijfers te zorgen dat ze ook kloppen.
Putin zegt 4%, andere bronnen noemden begin deze week 26 en 28%. Als je kijkt naar het stoppen van export van benzine en de gewenste import zit je aan benzine waarschijnlijk rond die 28%. Dat laatste zal realistischer zijn, al is het ook alweer achterhaald.
Ik gok, op basis van eerdere discussies over de correctheid van Oekraïense cijfers dat er wel een uitleg is waarin die 42% objectief klopt, maar dat die wel vol zit met aannames om tot dit getal te komen. Kunstjes als (willekeurig voorbeeld ter illustratie)Tens schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:52:
[...]
42% is wellicht wat optimistisch.
Putin zegt 4%, andere bronnen noemden begin deze week 26 en 28%. Als je kijkt naar het stoppen van export van benzine en de gewenste import zit je aan benzine waarschijnlijk rond die 28%. Dat laatste zal realistischer zijn, al is het ook alweer achterhaald.
(feitelijke productiecapaciteit vorige maand - kapotgeschoten capaciteit)/theoretische capaciteit als alle units 100% zouden draaien.
Een sommetje wat ook zonder dronecampagne al ruim onder de 100% zou blijven.
Inderdaad. Er is altijd wel wat in onderhoud of stuk of draait op lagere capaciteit. Dus die 100% maximale output haal je sowieso nooit. 80% is denk ik redelijk.onkl schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:25:
[...]
Ik gok, op basis van eerdere discussies over de correctheid van Oekraïense cijfers dat er wel een uitleg is waarin die 42% objectief klopt, maar dat die wel vol zit met aannames om tot dit getal te komen. Kunstjes als (willekeurig voorbeeld ter illustratie)
(feitelijke productiecapaciteit vorige maand - kapotgeschoten capaciteit)/theoretische capaciteit als alle units 100% zouden draaien.
Een sommetje wat ook zonder dronecampagne al ruim onder de 100% zou blijven.
Snap wel dat Oekraïne de meest positieve cijfers gebruikt, omdat het de effectiviteit van de aanvallen lekker oppoetst. Maar ik heb ze niet kunnen betrappen op glashard liegen zoals het Kremlin doet.
En uiteindelijk maakt het exacte cijfer weinig uit als straks ook de mensen in St Petersburg in lange rijen staan om te kunnen tanken.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat zou inderdaad het einddoel moeten zijn. Dat de Russische Federatie uiteen valt in een berg staten die gezamenlijk, maar zelfstandig, de middelvinger naar het Kremlin opsteken.Fiber schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:16:
42 procent is leuk maar nog lang niet genoeg! Op naar de 84 procent en daarna een andere industrie aanpakken tot dat hele land in puin ligt en in 50 stukken uit elkaar valt...
Alleen zit ik nog een beetje met het nucleaire arsenaal. Misschien kunnen we dat als westen 'afkopen' met ontwikkelingshulp.
Beetje wensdenken wel.
Mja als je ook maar iets raakt waarbij de FCCU moet worden stil gelegd, staat je raffinaderij minimaal een week stil. Tel daarbij reparaties op en je staat zo 2 weken stil. Oekraïne moet lekker door gaan zo, capaciteit is leuk maar het moet wel werken en blijven werken.Standeman schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:00:
[...]
Inderdaad. Er is altijd wel wat in onderhoud of stuk of draait op lagere capaciteit. Dus die 100% maximale output haal je sowieso nooit. 80% is denk ik redelijk.
Snap wel dat Oekraïne de meest positieve cijfers gebruikt, omdat het de effectiviteit van de aanvallen lekker oppoetst. Maar ik heb ze niet kunnen betrappen op glashard liegen zoals het Kremlin doet.
En uiteindelijk maakt het exacte cijfer weinig uit als straks ook de mensen in St Petersburg in lange rijen staan om te kunnen tanken.
I am the great Cornholio!
Laten we een soort van verdrag opstellen dat de wapens terug geeft aan Moscow met de belofte dat ze daarna de gever met rust laten.Standeman schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:32:
[...]
Dat zou inderdaad het einddoel moeten zijn. Dat de Russische Federatie uiteen valt in een berg, staten die gezamenlijk, maar zelfstandig de middelvinger naar het Kremlin opsteken.
Alleen zit ik nog een beetje met het nucleaire arsenaal. Misschien kunnen we dat als westen 'afkopen' met ontwikkelingshulp.
Beetje wensdenken wel.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Precies dat, we weten dat het nu al pijn doet, en dat wordt naar verwachting alleen maar meer.Standeman schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:00:
En uiteindelijk maakt het exacte cijfer weinig uit.
Plus dat de onderdelen van zo'n FCCU niet op voorraad liggen en Rusland ze zelf niet kan maken. 75 tot 90 % van al het RVS wat Rusland gebruikt moeten ze van buiten hun eigen land halen, al helemaal het hoogwaardige spul. Tegenwoordig, vanwege de sancties, veelal uit China.HaterFrame schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:36:
[...]Mja als je ook maar iets raakt waarbij de FCCU moet worden stil gelegd, staat je raffinaderij minimaal een week stil. Tel daarbij reparaties op en je staat zo 2 weken stil. Oekraïne moet lekker door gaan zo, capaciteit is leuk maar het moet wel werken en blijven werken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Budapest schijnt mooie accommodatie te hebben voor het tekenen van zo'n verdrag.Shunt schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:43:
[...]
Laten we een soort van verdrag opstellen dat de wapens terug geeft aan Moscow met de belofte dat ze daarna de gever met rust laten.
Ik ga er van uit dat tankwagen opbouw, waar waarschijnlijk veel vraag naar is, ook onder specialized valt.
🔥 In Stavropol, something is burning on the territory of the Stavropol Trailer Plant, - Exilenova
— MAKS 26 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 4 juli 2026
The enterprise historically specializes in the production of trailer equipment for KamAZ trucks, in particular flatbed, dump and specialized semi-trailers. pic.twitter.com/7919i2Kal3
heeee, wat jammer.....
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Gisteren spraken spotters over een groot aantal FP-5 Flamingo kruisraketten (een bron die ik regelmatig gebruik noemde er 8 ) onderweg door Rusland. Vanmorgen was duidelijk dat ze niet zijn aangekomen op plaats van bestemming.
Dat zou volgens de Oekraïense groep Cyber Boroshno komen door de inzet van een A-50U AEW&C vliegtuig, waardoor de VKS en luchtverdediging de Flamingos konden onderscheppen.
🦩AAR застосування крилатих ракет FP-5 "Фламінго" 04.07.2026 на базі даних з системи OCHI AI
— Cyber Boroshno (@cyber_boroshno) 4 juli 2026
Вночі, в проміжку між 01:10 та 03:00, над територією рф зафіксовано проліт понад 5 крилатих ракет FP-5. Усі ракети зрештою збили, але after action review варто зробити.
Десь о 00:40… pic.twitter.com/IsNYvp80bO
De inzet van de A-50U, maar ook de vrij voorspelbare route die de FP-5 kruisraketten gebruikten betekende dat Rusland de aanval in de kiem kon smoren.🦩AAR Use of FP-5 "Flamingo" Cruise Missiles 04.07.2026 Based on Data from the OCHI AI System
Overnight, between 01:10 and 03:00, the flight of more than 5 FP-5 cruise missiles was recorded over the territory of the russian federation. All missiles were ultimately shot down, but an after action review is worth conducting.
Around 00:40, the enemy launched an A-50U AEW&C aircraft into the air, which patrolled within the Ulyanovsk, Samara regions, and Bashkortostan (these zones are marked with red circles on the image). This gave the russians the ability to better detect missiles precisely over rivers and complex terrain—areas where ground-based radars are traditionally "blind."
The route chosen was almost classic: a corridor to Volgograd, then along the Volga.
The first shootdowns (marked with orange circles)—in the Balakovo area.
The remaining missiles headed to Ulyanovsk, then veered away from the river and made a detour through Chuvashia, using the terrain to avoid detection.
Upon re-entering the Volga toward Kazan, aviation shot down another portion.
The last missile, which reached Votkinsk, was finished off by a ground-based SAM system.
Now, on the monitoring numbers: a total of 32,145 messages were processed. The keyword filter left 6,612, the AI retained 711 from them, and after cleaning out false positives, 688 relevant ones remained.
In short—the main factor here wasn't the air defense itself, but the early launch of the A-50U, which covered the gaps in the ground radar field over rivers and forested-hilly terrain. The route through the Volga and Chuvashia is already a recognizable tactic for evading radars via complex terrain, and the fact that it's repeating makes it quite predictable.
Maar positief voor Oekraïne is dat de A-50U vliegtuigen dus broodnodig zijn voor Rusland. Het aantal A-50U vliegtuigen is echter zeer gelimiteerd, en Oekraïne heeft ook 2 van zulke vliegtuigen al weten te vernietigen. De intrede van de A-100 ligt ook ver achter schema. Het is onmogelijk dat de Russen deze typen vliegtuigen 24/7 in de lucht kunnen houden.
Als bovenstaande berichtgeving klopt, dan kan Oekraïne haar aanvallen plannen om het gebruik van deze Russische vliegtuigen. Over het algemeen zijn zulke toestellen vrij gemakkelijk te tracken.
Vliegen deze ook niet op zeer grote hoogte? Niet binnen het bereik van Oekraïense raketten? Maar bijvoorbeeld wel makkelijk aan te vallen met een Mig of F16?Yakolev schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:07:
Wat interessante berichtgeving.
Gisteren spraken spotters over een groot aantal FP-5 Flamingo kruisraketten (een bron die ik regelmatig gebruik noemde er 8 ) onderweg door Rusland. Vanmorgen was duidelijk dat ze niet zijn aangekomen op plaats van bestemming.
Dat zou volgens de Oekraïense groep Cyber Boroshno komen door de inzet van een A-50U AEW&C vliegtuig, waardoor de VKS en luchtverdediging de Flamingos konden onderscheppen.
[X]
[...]
De inzet van de A-50U, maar ook de vrij voorspelbare route die de FP-5 kruisraketten gebruikten betekende dat Rusland de aanval in de kiem kon smoren.
Maar positief voor Oekraïne is dat de A-50U vliegtuigen dus broodnodig zijn voor Rusland. Het aantal A-50U vliegtuigen is echter zeer gelimiteerd, en Oekraïne heeft ook 2 van zulke vliegtuigen al weten te vernietigen. De intrede van de A-100 ligt ook ver achter schema. Het is onmogelijk dat de Russen deze typen vliegtuigen 24/7 in de lucht kunnen houden.
Als bovenstaande berichtgeving klopt, dan kan Oekraïne haar aanvallen plannen om het gebruik van deze Russische vliegtuigen. Over het algemeen zijn zulke toestellen vrij gemakkelijk te tracken.
Geen idee waar de Russische A-50Us gestationeerd zijn, maar het goedkoopste, mits binnen bereik, zou natuurlijk zijn om ze op de grond met drones onklaar te maken..
Ja, deze vliegen op grote hoogte, hoe hoger ze vliegen hoe groter het bereik. 'Onze' AWACS vliegen op 9-10 km hoogte, de A-50's zullen dat ongetwijfeld ook doen. En omdat het zulke belangrijke toestellen zijn die zich niet kunnen verweren zal zo'n kist goed beschermd worden. Bovendien kun je een F-16 of MiG al van ver aan zien komen.. Die schakel je niet 'even' uit met een F-16.Jazco2nd schreef op zondag 5 juli 2026 @ 01:35:
[...]
Vliegen deze ook niet op zeer grote hoogte? Niet binnen het bereik van Oekraïense raketten? Maar bijvoorbeeld wel makkelijk aan te vallen met een Mig of F16?
Geen idee waar de Russische A-50Us gestationeerd zijn, maar het goedkoopste, mits binnen bereik, zou natuurlijk zijn om ze op de grond met drones onklaar te maken..
Bovendien hebben deze vliegtuigen altijd een escorte van een aantal gevechtsvliegtuigen_Eend_ schreef op zondag 5 juli 2026 @ 07:29:
[...]
Ja, deze vliegen op grote hoogte, hoe hoger ze vliegen hoe groter het bereik. 'Onze' AWACS vliegen op 9-10 km hoogte, de A-50's zullen dat ongetwijfeld ook doen. En omdat het zulke belangrijke toestellen zijn die zich niet kunnen verweren zal zo'n kist goed beschermd worden. Bovendien kun je een F-16 of MiG al van ver aan zien komen.. Die schakel je niet 'even' uit met een F-16.
Ik vermoed dat Rusland zijn lesje wel geleerd heeft en deze toestellen alleen nog ver achter de frontlinie inzet. Zeker nu er daar ook genoeg te doen is voor de A-50. De enige manier om ze aan te vallen lijkt me met een aanval op de grond, terwijl ze op een vliegveld geparkeerd zijn.
Dat is in 2025 gelukt met operatie Spiderweb (Die vrachtauto's vol drones die diep in Rusland naast een vliegveld werden geparkeerd), waardoor er twee beschadigd zijn geraakt.
(edit: Spiderweb toegevoegd. Dacht al dat ik iets vergat)
[ Voor 12% gewijzigd door onkl op 05-07-2026 11:13 ]
De A-50 toestellen geraakt bij Operation Spiderweb waren niet operationeel, ook niet ge-update naar de A-50U variant.onkl schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:07:
Ik vermoed dat Rusland zijn lesje wel geleerd heeft en deze toestellen alleen nog ver achter de frontlinie inzet. Zeker nu er daar ook genoeg te doen is voor de A-50. De enige manier om ze aan te vallen lijkt me met een aanval op de grond, terwijl ze op een vliegveld geparkeerd zijn.
Dat is in 2025 gelukt met operatie Spiderweb (Die vrachtauto's vol drones die diep in Rusland naast een vliegveld werden geparkeerd), waardoor er twee beschadigd zijn geraakt.
(edit: Spiderweb toegevoegd. Dacht al dat ik iets vergat)
Edit: De bevestigde verliezen staan volgens Oryx vooralsnog op 2.Those hit A-50s at Ivanovo air base are long dismissed aiframes. Without engines, and with rusted radomes. They've been there for years.
— Edoardo Fontana (@EdoardoFontana7) 4 juni 2025
Altough others from the same original group have been used for spare parts, or even rebuilt and reintroduced into service in the last years. pic.twitter.com/BGmf0dLqAk
/f/image/rzHRkKwuY3ptE87aZx6OJT6r.png?f=fotoalbum_large)
https://www.oryxspioenkop...t-losses-during-2022.html
[ Voor 59% gewijzigd door Yakolev op 05-07-2026 11:24 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ja, ze updaten de originele post uit 2022 steeds.martijn v o schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:53:
Wordt die site van oryx nog bijgewerkt dan? als ik zoek krijg ik artikelen uit 2025 als laatste. Of ik kan niet zoeken dat kan ook.
Op bluesky post Jakub Janovsky (@rebel44cz.bsky.social) — Bluesky periodiek updates van beide kanten. Die wel wat zorgwekkend zijn, de Oekraïners verliezen al geruime tijd meer voertuigen vergeleken met rusland.
Verschillen in taktiek. Russen gebruiken voornamelijk infanterie die infiltreren. Gemechaniseerde aanvallen gebeuren nauwelijks omdat het toch drone voer blijkt te zijn.SiErRa schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:19:
[...]
Ja, ze updaten de originele post uit 2022 steeds.
Op bluesky post Jakub Janovsky (@rebel44cz.bsky.social) — Bluesky periodiek updates van beide kanten. Die wel wat zorgwekkend zijn, de Oekraïners verliezen al geruime tijd meer voertuigen vergeleken met rusland.
Ik zou mij geen zorgen maken over de negatieve ratio van Oekraïne op het moment.
Dat weet @Yakolev, als expert op kwaliteit van bronnen, beter dan ik, maar ik weet iig zeker dat er na 2025/Spiderweb geen aanvallen op Beriev A-50(M)'s in het nieuws zijn geweest. Dit soort vliegtuigen zijn zo belangrijk én schaars dat dat direct groot nieuws zou zijn geweest.martijn v o schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:53:
Wordt die site van oryx nog bijgewerkt dan? als ik zoek krijg ik artikelen uit 2025 als laatste. Of ik kan niet zoeken dat kan ook.
Over die schaarste: Hoeveel Rusland er precies heeft is onderwerp van uitbundig online debat, maar het lijkt alsof de meeste schattingen uitgaan van rond de 7 toestellen in volledig operationele conditie, in ieder geval minder dan 10. Rusland lijkt extreem veel moeite te hebben om de opvolger (A-100) gereed te krijgen, het lukt ze ook niet om nieuwe A-50's te bouwen en schijnen er zelfs problemen te zijn om bestaande goed te onderhouden/repareren.
Zo'n vliegtuig is een vliegend radarstation en die radar heeft een bereik van ergens tussen de 200 en 400 km (afhankelijk van het doelwit, bij drones eerder 200km omdat die relatief klein zijn). Om een bepaalde plek te beveiligen moet er dus 24/7 een vliegtuig in de lucht hangen, wat in praktijk lijkt te worden ingevuld door een rotatie van 3 vliegtuigen & crews.
Het operationele nut van hun huidige vloot is dus dat Rusland in twee, misschien drie cirkels van 200 km alle rondvliegende drones kan detecteren. Dat zijn, als je een kaart van Rusland bekijkt, relatief erg kleine en erg weinig cirkels. Omdat drones vaak via lager gelegen land worden gestuurd (om detectie door grondgebonden radar te omzeilen) komen veel drones door bepaalde zones (denk riviervallei door een heuvelrug) en is de A-50, mits slim ingezet, een erg nuttig wapen voor de Russen. Zie het eerdere bericht van Yakolev voor meer details. Het vernietigen ervan heeft dus direct invloed op mogelijkheden voor Oekraïne om drones Rusland in te krijgen.
Air Command West showed footage of a Skynex anti-aircraft complex operated by the 223rd anti-aircraft missile regiment shooting down a Russian X-101 cruise missile and Shahed attack drones.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 5 juli 2026
PSN
Zijn hier eigenlijk ook beelden van?Yakolev schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:07:
Wat interessante berichtgeving.
Dat zou volgens de Oekraïense groep Cyber Boroshno komen door de inzet van een A-50U AEW&C vliegtuig, waardoor de VKS en luchtverdediging de Flamingos konden onderscheppen. .
Ik heb alleen beelden gezien van overvliegende flamingo’s en geen enkele van het neerhalen.
We kunnen moeilijk ineens Rusland op de blauwe ogen gaan geloven
PSN
Geen enkele Rus maakt in mijn post ook maar een enige claim. Het komt allemaal van een Oekraïense bron.YakuzA schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:37:
[...]
Zijn hier eigenlijk ook beelden van?
Ik heb alleen beelden gezien van overvliegende flamingo’s en geen enkele van het neerhalen.
Oekraïne gaat natuurlijk niks zeggen over succesvolle intercepties. Maar, we hebben een flinke kudde flamingo's Rusland in zien vliegen. En, we hebben geen grote explosies gezien bij strategische doelwitten.YakuzA schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:37:
Zijn hier eigenlijk ook beelden van?
De conclusie dat ze zijn onderschept lijkt me een aardige. Of het Russische verhaal van hoe dat is gebeurd klopt.... Wie zal het zeggen. Doctrinaal is dit wel hoe Russen dachten Westerse kruisraketten te onderscheppen, dus er zit wel een zweem van geloofwaardigheid omheen.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Of ze hebben gewoon het doelwit niet gehaald/neergestort, of ze zijn ergens anders heen gevlogen.Helixes schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:43:
[...]
Oekraïne gaat natuurlijk niks zeggen over succesvolle intercepties. Maar, we hebben een flinke kudde flamingo's Rusland in zien vliegen. En, we hebben geen grote explosies gezien bij strategische doelwitten.
De conclusie dat ze zijn onderschept lijkt me een aardige. Of het Russische verhaal van hoe dat is gebeurd klopt.... Wie zal het zeggen. Doctrinaal is dit wel hoe Russen dachten Westerse kruisraketten te onderscheppen, dus er zit wel een zweem van geloofwaardigheid omheen.
Ik vind het i.i.g. erg speculatief om daar een heel verhaal over de A50’s en spectaculaire onderscheppingen bij te maken/verzinnen
(Waarna het topic weer bijna ontspoord over kibbelen over de A50)
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 05-07-2026 14:49 ]
PSN
In dit bericht worden vrij specifieke vluchttijden van een A-50 genoemd, dus die dingen worden er niet helemaal met de haren bijgetrokken. Daarnaast wordt precies aangegeven waar en hoe iedere Flamingo naar beneden wordt gewerkt. De enige schakel in dit verhaal die niet hard wordt gemaakt (en zonder Russische kennis ook niet hard te maken is), is welke rol die A-50 speelde in het detecteren en volgen van dit groepje kruisraketten.YakuzA schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:45:
[...]
Of ze hebben gewoon het doelwit niet gehaald/neergestort, of ze zijn ergens anders heen gevlogen.
Ik vind het i.i.g. erg speculatief om daar een heel verhaal over de A50’s en spectaculaire onderscheppingen bij te maken/verzinnen
(Waarna het topic weer bijna ontspoord over kibbelen over de A50)
Neemt niet weg dat een uitbundige bespreking van het wel en wee van de Russische A-50 vloot inderdaad beter elders kan, ik zal me proberen in te houden.
Russia conducted another missile and drone attack. Shot down: 326/351 Shahed and other drones 31/33 Kh-101 cruise missiles 6/6 Kalibr cruise missiles 0/6 3M22 Zircon anti-ship missiles 0/23 Iskander-M/S-400 missiles Hits of 29 missiles and 18 strike drones were recorded at 34 locations. #Ukraine
— NOELREPORTS (@noelreports.com) 6 juli 2026
/f/image/sin3Kz2X4UitNTqm9XCa4pVU.webp?f=fotoalbum_large)
Artikel van de NOS over vannacht https://nos.nl/artikel/26...sky-over-russische-aanval
Drones hit Russia’s Slavneft-Yanos oil refinery in Yaroslavl overnight, about 250 km northeast of Moscow. The facility is one of Russia’s largest refineries, with a reported capacity of about 15 million tons of oil per year, or roughly 300,000 barrels per day. It produces… pic.twitter.com/PyYIGocC87
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 6 juli 2026
Poeh...Oekraine heeft echt moeite om alles uit de lucht te schieten, geen Iskanders neergehaaldarie_papa schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:23:
Wat een aantallen weer
[Bluesky]
[Afbeelding]
Artikel van de NOS over vannacht https://nos.nl/artikel/26...sky-over-russische-aanval
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Iskanders kunnen alleen onderschept worden als ze ergens naar een locatie met patriots worden afgevuurd.PASware schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:07:
[...]
Poeh...Oekraine heeft echt moeite om alles uit de lucht te schieten, geen Iskanders neergehaald
PSN
nice, grote plant te pakken.Tens schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:09:
Raffinaderij een stukje noordelijk van Moskou, alleen nog beelden van grote afstand.
[X]
[Afbeelding]
voor de beeldvorming; Moskou ligt hier ten zuidzuidwest (linksonder) van: Google Maps
wacht ff; maps linkt niet lekker
[ Voor 46% gewijzigd door Fraggert op 06-07-2026 10:50 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mpxjsb4zgc2vPASware schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:07:
[...]
Poeh...Oekraine heeft echt moeite om alles uit de lucht te schieten, geen Iskanders neergehaald
Ook lijken de russen wel een serieuze opslag van munitie geraakt te hebben. Secundaire explosies en ruim 500 man geevacueerd uit het gebied.“To shoot down ballistic missiles, you need to have something to shoot them down with,” — Yuriy Ignat
https://bsky.app/profile/...social/post/3mpxpsg3pyu2t
https://bsky.app/profile/...social/post/3mpxmtyyh7c2j
hahaha, ik klikte op de link; staat er bij "Temporarily closed". Is er iemand weer heel snel geweest, die een voorstel heeft gedaan kwa openingstijden?Fraggert schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:43:
[...]
nice, grote plant te pakken.
voor de beeldvorming; Moskou ligt hier ten zuidzuidwest (linksonder) van: Google Maps
wacht ff; maps linkt niet lekkerDM ff als die link niet werkt, want Maps (of ik
) loopt te kutten.
Ik lees op verschillende accounts dat de explosie gebeurde op de locatie van de fabriek waar voorheen (of nu nog?) S-300 luchtverdedigingsraketten werden geproduceerd.IJsbeer schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:13:
[...]
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3mpxjsb4zgc2v
[...]
Ook lijken de russen wel een serieuze opslag van munitie geraakt te hebben. Secundaire explosies en ruim 500 man geevacueerd uit het gebied.
https://bsky.app/profile/...social/post/3mpxpsg3pyu2t
https://bsky.app/profile/...social/post/3mpxmtyyh7c2j
Op een aantal filmpjes zie je dan ook wat lijkt op solid boosters die alle kanten op gaan. Zou extra zuur zijn als het voornamelijk luchtverdedigingsmunitie zou zijn wat hier opgeblazen is.
Oekraïne kan natuurlijk hetzelfde gaan doen, maar goed weet niet of ze daar iets mee opschieten...
Je ziet nu ook het aantal aanvallen op tankstations (!) flink oplopen langs de grenzen met door Russen bezet gebied. Mijn inziens nogal een tekortkoming in visie bij de Russen. Wij geen brandstof, dus zij ook niet? Niet beseffende dat de problemen aan de russische kant wel even iets andere grootte is dan het missen van een paar tankstations...ArcticWolf schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:44:
Het is triest maar verwacht dat Rusland steeds zwaardere aanvallen gaat uitvoeren op bewoond gebied, net zo lang tot Oekraïne zich overgeeft.
Oekraïne kan natuurlijk hetzelfde gaan doen, maar goed weet niet of ze daar iets mee opschieten...
Hopen dat Omsk ook echt stil komt te liggen. Die doet 10% capiciteit.... en gezien ze al 42% kwijt zijn, zou dat een behoorlijke slag extra zijn.
Als je op maps kijkt zie je er meerdere destilatietorens, ik denk niet dat ze de hele raffinaderij met 1 raket/drone uitschakelen, daar heb je er wel wat voor nodig. Maar hopelijk ligt ie er helemaal uit, zou een mooie klap zijn.IJsbeer schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:50:
[...]
Je ziet nu ook het aantal aanvallen op tankstations (!) flink oplopen langs de grenzen met door Russen bezet gebied. Mijn inziens nogal een tekortkoming in visie bij de Russen. Wij geen brandstof, dus zij ook niet? Niet beseffende dat de problemen aan de russische kant wel even iets andere grootte is dan het missen van een paar tankstations...
Hopen dat Omsk ook echt stil komt te liggen. Die doet 10% capiciteit.... en gezien ze al 42% kwijt zijn, zou dat een behoorlijke slag extra zijn.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Het waren er ook wel meer dan 1:Nox schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:05:
[...]
Als je op maps kijkt zie je er meerdere destilatietorens, ik denk niet dat ze de hele raffinaderij met 1 raket/drone uitschakelen, daar heb je er wel wat voor nodig. Maar hopelijk ligt ie er helemaal uit, zou een mooie klap zijn.
De 4 vuurhaarden voordat de drone er bij in duikt zien er iig niet allemaal uit als regulier affakkelen.🦅💥 Historical footage from Omsk. FP-1 UAV maneuvers before approaching the target at one of the largest refineries in Russia.
— MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 6 juli 2026
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 06-07-2026 16:36 ]
PSN
Je ziet zelfs twee inslagen op dat filmpje. Die explosie op het einde van het filmpje is ook een inslag, je kunt de drone vanaf links zien invliegen.YakuzA schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:35:
[...]
Het waren er ook wel meer dan 1:
[Bluesky]
De 4 vuurhaarden voordat de drone er bij in duikt zien er iig niet allemaal uit als regulier affakkelen.
Ongelooflijk goed gecoördineerd dit, zo ver van Oekraïne.
[ Voor 6% gewijzigd door phreako op 06-07-2026 17:04 ]
On 30 June 2026, a Ukrainian Army Aviation Mil Mi-8 was lost during a combat mission to intercept Russian UAVs near the village of Starytskivka, Poltava Oblast.
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 6 juli 2026
Photo representative. pic.twitter.com/xUTsDnU8ru
[ Voor 7% gewijzigd door Yakolev op 06-07-2026 18:19 ]
- Slavneft-Yanos oil refinery in Yaroslavl
- Bavovna in Omsk
Omsk
De andere drie: Jaroslavl, Oest-Loega, KaloegaDe grootste olieraffinaderij van Rusland, gelegen in de Siberische stad Omsk, is getroffen door een Oekraïense drone-aanval. Dat concludeert de onafhankelijke Russische nieuwssite Agentstvo op basis van videobeelden van de aanval. Ook het Oekraïense leger heeft de aanval op de raffinaderij bevestigd.
Het valt nog te bezien hoe groot de schade is. Wel is inmiddels wel duidelijk aan het worden dat de interval waarmee dezelfde doelen worden bezocht door de hogere aanvals-intensiteit kleiner wordt. Om een beeld te geven van die intensiteit de volgende trend:Dit leidt tot een race tegen de klok voor reparatie ploegen (CNN):Op Telegram schrijft het leger dat het gaat om een raffinaderij in Jaroslavl en een in Oest-Loega, beiden in het noordwesten van Rusland. In een apart bericht voegt de Oekraïense veiligheidsdienst daaraan toe dat een olieraffinaderij in de regio Kaloega, even ten zuiden van Moskou, ook is getroffen.
Voor die herhaalbaarheid van aanvallen op de zelfde doelen moeten we eigenlijk naar de dataset van aanvallen zelf kunnen kijken. De onderstaande kaart suggereert de herhaalbaarheid wel. We zouden het als waarschijnlijk kunnen beschouwen dat dezelfde doelen zijn geraakt. Dit omdat de kaart specifiek de aanvallen op de olie industrie in die plaatsen plot. Meer dan een installatie per plaats beschouw ik dan even als minder waarschijnlijk:Het in de CNN alinea aangehaalde artikel blijkt dat schade niet altijd omkeerbaar is:“In this race between the repairers and the attackers the balance is shifting,” said Sergey Vakulenko, who spent 25 years in the Russian oil and gas industry and is a senior fellow at the Berlin-based Carnegie Russia Eurasia Center think tank. He noted that Ukraine had not only increased the frequency of attacks in recent weeks, but also the number of drones used. “The Russian oil industry’s resilience is being stretched dangerously thin,” he wrote in a recent article.
Om de effecten van de aanvallen op de productie te vergroten moet Oekraïne dit tempo voor een langere periode volhouden. Kan Oekraïne haar productiecapaciteit vasthouden of zelfs laten groeien?Judging from the fires at Russian refineries—which can be tracked on NASA maps—more Ukrainian drones are reaching their targets than ever before. The result is more damage. Not only to primary processing units (which are relatively easy to repair), but also complex isomerization, cracking, and hydrotreating units. The necessity of importing replacement parts means repairs take longer. And even if damaged refineries are able to maintain previous production levels, they sometimes produce lower-standard motor fuel.
Als voorbeeld:
En houdt Rusland nog steeds opties om de installatie te repareren?This depends on Kyiv’s drone production capacity. The drone production company Firepoint, whose FP-1 drones attacked Moscow, currently makes about 100 FP-1s a day, of which about 10 percent reach their targets. They have announced plans to expand production.
Met wat er nu aan het gebeuren is lijkt de druk op de Russische olie-industrie in het voordeel van Oekraïne te kantelen. Oekraïne vernielt meer dan Rusland kan repareren. Dit moet een langere tijd worden volgehouden om die effecten op de productie te vergroten.Damaged refining units are put under a lot of stress because of multiple heating and cooldown cycles—and emergency repairs lead to degradation of structural integrity and strength. We do not know how close some refineries are to breaking point (the Ryazan refinery, for example, has been attacked fifteen times).
Ander punt is met het begin is dat ze toen voornamelijk de opslagtanks aanvielen. Effectief, maar relatief simpel te herstellen. De laatste maanden zie je voornamelijk die distillatie torens aangevallen worden. Daar zit veel meer techniek in en kost (normaal) jaren om weer op te bouwen, en er zijn er maar een paar van binnen zo'n complex tov tientallen opslagtanks. Door de sancties kan dat niet met westerse producten (waar ze nu wel mee gebouwd zijn) en moeten ze dus uitwijken naar Chinese producten.teacup schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:00:
Toch even voor de duidelijkheid. Ik zie hieronder twee raffinaderijen gemeld worden:In totaal zijn door Oekraïne vandaag 4 raffinaderijen aangevallen. Dat maak ik althans uit het Volkskrant Oekraïne Liveblog op:
- Slavneft-Yanos oil refinery in Yaroslavl
- Bavovna in Omsk
Omsk
[...]
De andere drie: Jaroslavl, Oest-Loega, Kaloega
[...]
Het valt nog te bezien hoe groot de schade is. Wel is inmiddels wel duidelijk aan het worden dat de interval waarmee dezelfde doelen worden bezocht door de hogere aanvals-intensiteit kleiner wordt. Om een beeld te geven van die intensiteit de volgende trend:Dit leidt tot een race tegen de klok voor reparatie ploegen (CNN):
[...]
Voor die herhaalbaarheid van aanvallen op de zelfde doelen moeten we eigenlijk naar de dataset van aanvallen zelf kunnen kijken. De onderstaande kaart suggereert de herhaalbaarheid wel. We zouden het als waarschijnlijk kunnen beschouwen dat dezelfde doelen zijn geraakt. Dit omdat de kaart specifiek de aanvallen op de olie industrie in die plaatsen plot. Meer dan een installatie per plaats beschouw ik dan even als minder waarschijnlijk:Het in de CNN alinea aangehaalde artikel blijkt dat schade niet altijd omkeerbaar is:
[...]
Om de effecten van de aanvallen op de productie te vergroten moet Oekraïne dit tempo voor een langere periode volhouden. Kan Oekraïne haar productiecapaciteit vasthouden of zelfs laten groeien?
Als voorbeeld:
[...]
En houdt Rusland nog steeds opties om de installatie te repareren?
[...]
Met wat er nu aan het gebeuren is lijkt de druk op de Russische olie-industrie in het voordeel van Oekraïne te kantelen. Oekraïne vernielt meer dan Rusland kan repareren. Dit moet een langere tijd worden volgehouden om die effecten op de productie te vergroten.
Las gisteren dat Oekraine inschat dat ze nu 42% van de output uitgeschakeld hebben. Ik weet niet wat ze opvangen doordat ze niet meer exporteren, dus wat de daadwerkelijke vermindering is.
A Russian Ka-52 attack helicopter was shot down on a friendly fire incident with a Verba MANPADS during an attempt to repel a Ukrainian drone attack. July 2, 2026. Voronezh Oblast, Russia. https://t.co/jkw9nDD9C9
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 7 juli 2026
Bij de raffinaderijen vielen ze al de hele tijd de destillatie torens aan. (de raffinaderijen dichtbij deden ze dat al)IJsbeer schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:15:
[...]
Ander punt is met het begin is dat ze toen voornamelijk de opslagtanks aanvielen. Effectief, maar relatief simpel te herstellen. De laatste maanden zie je voornamelijk die distillatie torens aangevallen worden.
Echter lagen toen de meeste raffinaderijen nog buiten het bereik van drones, dus werden de tussen opslag plaatsen die wel binnen bereik waren ook allemaal getarget.
Dus ja, je ziet het nu meer, omdat er meer binnen bereik is gekomen
Omsk was met de 3000km voorheen niet te halen, nu hebben ze blijkbaar een FP1 met Extended Range gefabriceerd waardoor die wel te doen is nu.
[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 07-07-2026 09:52 ]
PSN
Maar we zien op de videobeelden toch ook andere drones hun doel uitzoeken?YakuzA schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:51:
[knip]
Omsk was met de 3000km voorheen niet te halen, nu hebben ze blijkbaar een FP1 met Extended Range gefabriceerd waardoor die wel te doen is nu.
Ben ik de enige die denkt dat deze actie mede vanuit de omgeving, misschien zelfs Kazachstan is ondernomen?
Welke drones heb je nog meer bij de video van Omsk gezien?Hippocampus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:43:
[...]
Maar we zien op de videobeelden toch ook andere drones hun doel uitzoeken?
Ben ik de enige die denkt dat deze actie mede vanuit de omgeving, misschien zelfs Kazachstan is ondernomen?
Ik heb alleen de FP1:
Wikipedia: Fire Point FP-1
en de SU57 kunnen herkennen in die beelden
De FP1 had een bekend bereik van 1600km, blijkbaar is daar nu dus ook een extended range variant van gemaakt die de 3000km kan halen.
PSN
Mogelijk deze?YakuzA schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:01:
[...]
Welke drones heb je nog meer bij de video van Omsk gezien?
Ik heb alleen de FP1:
De FP1 had een bekend bereik van 1600km, blijkbaar is daar nu dus ook een extended range variant van gemaakt die de 3000km kan halen.
| Secondary armament | 2 × deployable FPV drones (optional) |
|---|
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Waar heb je FPV drones gezien in de beelden bij Omsk?
PSN
🚀A center for the production and technical support of Patriot missiles will be created in Europe with the participation of 5 countries: 🇺🇸USA, 🇵🇱Poland, 🇩🇪Germany, 🇳🇱Netherlands, and 🇸🇪Sweden, - Polish Minister of Defense on the sidelines of the NATO summit in Ankara.
— MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 7 juli 2026
PSN
Iemand zag meerdere drones, mogelijk dat er drones vanuit de moederdrone kwamen. Ik geef alleen maar een suggestie wat mogelijk dat zou verklaren.YakuzA schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:25:
[...]
Waar heb je FPV drones gezien in de beelden bij Omsk?
Spectacular video:
— (((Tendar))) (@Tendar) 7 juli 2026
Ukrainian forces conducted last night an operation in which 8 Russian shadow fleet tankers were targeted and struck. The Russian fleet was tasked to deliver fuel to Russian-occupied Crimea in Ukraine. It got slaughtered.
The Sea of Azov and Black Sea are… pic.twitter.com/0gN97h2tvj
Of hij is ergens vanuit Rusland opgestegen. Dat zou helemaal tof zijn.YakuzA schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:01:
Nox schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:28:
[...]
Iemand zag meerdere drones, mogelijk dat er drones vanuit de moederdrone kwamen. Ik geef alleen maar een suggestie wat mogelijk dat zou verklaren.
Dat was dit bericht, inderdaad een 2e impact, maar lijkt geen fpv, maar 'gewoon' een 2e fp1 die inslaat in dit filmpje.YakuzA schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:35:
[...]
Het waren er ook wel meer dan 1:
[Bluesky]
De 4 vuurhaarden voordat de drone er bij in duikt zien er iig niet allemaal uit als regulier affakkelen.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 44% gewijzigd door arie_papa op 07-07-2026 19:05 ]
er lijkt inderdaad een '" new FP1'" te bestaan:YakuzA schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:01:
[...]
https://www.politico.eu/a...me-hit-by-ukraine-drones/The attack was allegedly carried out by new FP-1 drones, built by Ukrainian firm Fire Point, which are capable of reaching distances of up to 2,700 kilometers. Fire Point's CEO, Denys Shtilierman, posted a video of the attack on X, saying: "Omsk Refinery meets the new FP1
Dat is hoopvol, ze kunnen nu dus mogelijk Yamal Cross raken... heb geprobeerd de coördinaten te vinden op Google en Bing Maps, maar blijkbaar zijn de kaarten dusdanig geblurred dat je niks meer ziet op die coördinaten. Linksom/rechtsom heeft Rusland echt een zwaar probleem als die hub opgeblazen wordt.canonball schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:16:
[...]
er lijkt inderdaad een '" new FP1'" te bestaan:
[...]
https://www.politico.eu/a...me-hit-by-ukraine-drones/
Adres volgens facebook Gubkina 1 Omsk
edit: kaart van Openstreetmaps
/f/image/SbaWF7I3wrpdW19bnUPSfKk3.png?f=fotoalbum_large)
EDIT: Google maps doet het bij mij best redelijk?
[ Voor 61% gewijzigd door franssie op 07-07-2026 19:45 ]
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Flink rijtje inderdaad, de laatste ligt in de Kerch haven.Tens schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:37:
Alles wat maar brandstof richting Krim kan vervoeren wordt aangepakt:
[X]
Hier de YouTube link als alternatief omdat Twitter kansloos is geworden:
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 07-07-2026 20:14 ]
PSN
Dat hartje als gunpointer valt me nu pas op, heerlijke humor.YakuzA schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:13:
[...]
Flink rijtje inderdaad, de laatste ligt in de Kerch haven.
[YouTube: Тіньовий флот виходить з чату: 8 танкерів впольовано пілотами “Кайрос” 414 ОБр СБС “Птахи Мадяра”]
edit: Tendar is ook op BlSky maar iets minder actief daar lijkt het
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social
[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 07-07-2026 20:21 ]
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ongelofelijk, wat een video is dit zeg. Een hele vloot aan schepen, inslag na inslag.YakuzA schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:13:
[...]
Flink rijtje inderdaad, de laatste ligt in de Kerch haven.
[YouTube: Тіньовий флот виходить з чату: 8 танкерів впольовано пілотами “Кайрос” 414 ОБр СБС “Птахи Мадяра”]
Zou dit een soort bevoorradingsactie zijn geweest van rusland of varen er altijd zoveel schepen die kant op?
Bedoel je hier? Het valt me wel op dat de meeste (of iig meest opvallende) aanvallen op de Russische energiesector mikken op raffinaderijen. Aardgas lijkt relatief buiten schot te blijven. Daar zijn ook wel argumenten voor te verzinnen: enerzijds zitten er in de productieketen van aardgas niet van die schitterende single point of failures als de raffinagetorens in olieraffinaderijen, anderzijds heeft aardgas vrijwel geen militair doel, buiten uiterst generieke "de verwarming voor de barakken" verhalen, terwijl het wel cruciaal is voor warmte opwekking in de grote stadsverwarming installaties. Het kan dus zijn dat Oekraïne niet zo geïnteresseerd is in de gasinfrastructuur.ArcticWolf schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:20:
[...]
Dat is hoopvol, ze kunnen nu dus mogelijk Yamal Cross raken... heb geprobeerd de coördinaten te vinden op Google en Bing Maps, maar blijkbaar zijn de kaarten dusdanig geblurred dat je niks meer ziet op die coördinaten. Linksom/rechtsom heeft Rusland echt een zwaar probleem als die hub opgeblazen wordt.
Gezien hoe ze daar allemaal bij elkaar liggen zou ik denken dat het een bevoorrading had moeten zijn.RoD schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:29:
[...]
Ongelofelijk, wat een video is dit zeg. Een hele vloot aan schepen, inslag na inslag.
Zou dit een soort bevoorradingsactie zijn geweest van rusland of varen er altijd zoveel schepen die kant op?
Maar hoeveel schepen laten dat totaal? Want je ziet veel inslagen, maar tegelijkertijd zie ik bij de filmpjes er telkens maar een paar branden.
[removed]
Volkskrant Liveblog
Een typo denk ik, micro-electronica12:20
Het Oekraïense leger heeft twee militaire complexen in Rusland geraakt. Het eerste doel was om een fabriek van Kremni EL, een micro-electronenbedrijf in grensregio Brjansk. In die fabriek ontwikkelt Rusland oorlogstechnologie.
En weer een wapenfabriek.Dat meldt het Oekraïense leger op Telegram. Ook de andere aanval vond plaats in Brjansk. In dat geval werd een wapenfabriek voor munitie en raketten geraakt. Het is niet bekend welke schade de aanvallen hebben aangericht.
Acht schepen dus. Lijkt dus geen bevoorrading voor de Krim maar transport vanuit de Krim.De drone-commandant van Oekraïne meldt bovendien dat acht schepen die zouden behoren tot de Russische schaduwvloot zijn aangevallen. De schepen voeren op de Zee van Azov en zouden olie hebben vervoerd vanuit de Krim.
Ik heb nog eens wat filmpjes terug gekeken, en ik denk dat ik me op het verkeerde been heb laten zetten door wat commentaar eronder. Op 1080p lijkt het toch een FP1 (variant?) te zijn die van links het beeld in vliegt en een beetje rare bocht maakt alvorens de duikvlucht te maken.YakuzA schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:01:
[...]
Welke drones heb je nog meer bij de video van Omsk gezien?
Ik heb alleen de FP1:
Eerder dacht ik dat de FP1 drones niet zo wendbaar waren. Blijkbaar mikken die ook pas op het laatste moment op het doelwit?
Sorry voor de verwarring.
De raffinaderij heeft wel wat reservecapaciteit:Omsk oil refinery, Russia's largest, has halted operations following a Ukrainian drone attack, two industry sources said on Tuesday.
According to the sources, a crude distillation unit, CDU-10, which accounts for around 38% of the plant's production capability with a capacity of 24,580 metric tons a day, caught fire and was damaged in the attack. Omsk refinery has stopped selling gasoline and diesel on the Saint Petersburg International Mercantile Exchange since Tuesday, according to data from the exchange.
The sources said another primary processing unit, CDU-11, was also halted. It accounts for 37% of the plant's capacity and is able to process 24,000 tons of oil per day.
Omsk refinery has two mothballed primary refining units, CDU-7 and CDU-8, with a production capacity of 10,000 tons each. In theory, the plant could restart them.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed[embed] link [/]tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
:strip_exif()/f/image/BAwctpgvbJ3YXmHivIAeN3B3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TB9EzQWk1b2pHw1lNcU4QJHl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y9e6awKeNHabSn7gxz9fhnj8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KiXkbtbACg5Aka6XjDofMe6g.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/y0gGRgtWfP5zwC5x7MOTsGHd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dPUXqL8JXMhpHw60vdBYyGH4.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oahQL141Dtu6EIhQHhXD37X7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lAcNs0l4pi09hAIsdP9RdKWI.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/n41o3GIUUewZYdGQ5s3iCsIK.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/jMJ73RRT3qq6gLty8xRZo3uQ.png?f=fotoalbum_tile)