Thinlanet schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:43:
[...]
Ik zou het niet allemaal over een kam willen scheren; vorig jaar Melbourne bij een opdrogende baan zag je best wat dynamiek (ook dat auto's terugvielen door opgerookte inters). 2024 Canada begon ook nat en kreeg je op het einde ook best wat inhaal acties ook al was het buiten de racelijn nog wat vochtig. Scheelt m.i. specifiek voor Canada dat rechte stukken echt recht zijn en dat aanremmen ook in een rechte lijn gebeurd waardoor je best wat actie kan verwachten.
Nu is het ground-effect verdwenen/geminimaliseerd dus verwacht ik geen uitstel zoals op Spa 2025, wat echt een bijzonder slechte call was tav race-verloop.
Zag je daar echt racen, of zag je "inhaalacties" in de pits als gevolg van slijtende banden? Voor mij wordt de boeiendheid van een race niet gemeten aan hoe hard de volgorde op shuffle heeft gestaan. Sterker nog, een race met vrijwel geen enkele inhaalactie kan ook boeiend zijn zolang er hard gevochten wordt en op skill niet wordt ingehaald. Maar als de actie moet komen van banden die oproken, mwah, nee.
Ik heb Australië 2025 nog even teruggekeken en dat was inderdaad op een gegeven moment een beetje spannende race ondanks dat het met een opdrogende baan was. In de highlights is te zien dat de posities tussen ronde 8 en 17 onveranderd waren. Daar gleed Verstappen van de baan en wisselde met Piastri. Dan was in het volgende shot bij ronde 32 de volgorde nog steeds ongewijzigd behalve dat Antonelli van 13 naar 11 was gereden en Lawson van 16 naar 15. Dik spannend. Zelfs de SC die Alonso in ronde 34 veroorzaakte kon niet voor enige verandering in de volgorde zorgen ondanks dat iedereen een pitstop maakte, want ze kwamen allemaal op dezelfde plek terug. In rondes 42-44 hadden ze nog steeds grotendeels dezelfde posities als in ronde 8. MAAR TOEN! JA! SPANNING! IN EEN OPDROGENDE RACE?!? Oh, het begon te regenen en links en rechts vlogen de slicks uit de bocht. Ja toen werd het spannend inderdaad, maar toen was het geen opdrogende race meer.
Edit: ja deze zocht ik:

Precies niks gebeurd totdat het begon te regenen.
[
Voor 3% gewijzigd door
DataGhost op 21-05-2026 13:56
]