Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
De schroeven in de connector zullen niet allemaal vast gezeten hebben. Heb hier bij beide batterijen moeten aandraaien want zaten niet echt vast. En de kant in de batterij kan je al helemaal niet nakijken...lvhb schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:00:
[...]
De stekker zat er wel degelijk goed vergrendeld op. Dat is niet de oorzaak.
Ik heb nog geen idee 😅.. moet hem nog open maken…Hansieo schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:12:
[...]
zijn de CT's idd waanzinnig groot? of valt dat best mee? (afm:??)
Nope niet een bekend probleem. Er is een verschil tussen losse draden IN de stekker, dat is bij een paar mensen vastgesteld (V2) en dit probleem dat duidelijk een slecht contact is van stekker op chassisdeel > losse stekker, niet goed vastgeklikt.Druppeltje_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:19:
[...]
Slecht contact in de stekker (helaas een gekend probleem bij sommige toestellen) of heeft niet volledig erop geduwd gezeten.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Waaraan kan jij dat zien op die foto's of het dat gekende probleem met het stekker gedeelte is of inwendig in de Marstek zelf is? Warmte stopt niet aan het uiteinde van een kabel.. het zijn net de contacten die warm worden.3DWim schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:25:
[...]
Nope niet een bekend probleem. Er is een verschil tussen losse draden IN de stekker, dat is bij een paar mensen vastgesteld (V2) en dit probleem dat duidelijk een slecht contact is van stekker op chassisdeel > losse stekker, niet goed vastgeklikt.
[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 22-08-2026 18:40 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Er zijn gevallen bekend dat de kabels niet strak in de BC01 contacten geschroefd zijn. De BC01 kan grote vermogens aan, maar wanneer de kabels in de pinnen niet goed vastgeschroefd zijn dan wordt het bij 2500W heet, heel heet.Druppeltje_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:32:
[...]
Waaraan kan jij dat zien op die foto's of het dat gekende probleem met het stekker gedeelte is of inwendig in de Marstek zelf is? Warmte stopt niet aan het uiteinde van een kabel.. het zijn net de contacten die warm worden.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Dat is toch exact hetgeen ik 3u geleden al zei?WargamingPlayer schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:05:
[...]
Er zijn gevallen bekend dat de kabels niet strak in de BC01 contacten geschroefd zijn. De BC01 kan grote vermogens aan, maar wanneer de kabels in de pinnen niet goed vastgeschroefd zijn dan wordt het bij 2500W heet, heel heet.
Ik weet dat de batterij zoveel weegt, maar ik zit in de bouw, maar boven zit de omvormer, router enz.lvhb schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:00:
[...]
De stekker zat er wel degelijk goed vergrendeld op. Dat is niet de oorzaak.
Geen ervaring met NKON i.c.m. thuisbatterijen, maar wel goede ervaring mee sinds 2012 met gewone batterijen.eltweako schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:29:
Ik zie dat NKON momenteel een scherpe prijs heeft en volgens mij ook officieel Marstek-dealer is. Heeft iemand hier ervaring met NKON, vooral qua garantie/RMA-afhandeling als er iets misgaat?
De kans dat ze over 5 jaar nog bestaan lijkt me groter dan bij sommige nieuwere partijen.
Maar uiteindelijk moeten ze maar 2 jaar garantie geven, de overige 8 jaar is normaal altijd via Marstek.Eärendil schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:47:
[...]
Geen ervaring met NKON i.c.m. thuisbatterijen, maar wel goede ervaring mee sinds 2012 met gewone batterijen.
De kans dat ze over 5 jaar nog bestaan lijkt me groter dan bij sommige nieuwere partijen.
Ook al beloven ze dat je 10 jaar bij hun terecht kan zoals Duravolt destijds om je dan na minder dan een jaar door te verwijzen naar Marstek in geval van problemen.
Excuus, dat kan ik niet. Ik was iets te snel met mijn conclusie.Druppeltje_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:32:
[...]
Waaraan kan jij dat zien op die foto's of het dat gekende probleem met het stekker gedeelte is of inwendig in de Marstek zelf is? Warmte stopt niet aan het uiteinde van een kabel.. het zijn net de contacten die warm worden.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Garantie is sowieso al een zeer rekbaar begrip. Als je de kleine lettertjes erbij neemt (uitgesloten van garantie bij gebruik van software door derden) valt iedereen met HBC, Omnibatterij, Astrameter,... buiten de garantieboot. Totnogtoe heeft Marstek daar nog nooit moeilijk over gedaan bij mijn weten, maar je weet niet hoe ze dat aanpakken over pakweg 3 jaar.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:11:
[...]
Maar uiteindelijk moeten ze maar 2 jaar garantie geven, de overige 8 jaar is normaal altijd via Marstek.
Ook al beloven ze dat je 10 jaar bij hun terecht kan zoals Duravolt destijds om je dan na minder dan een jaar door te verwijzen naar Marstek in geval van problemen.
Waarom maken ze zelf dan api en Modbus beschikbaar, das dan ook een beetje vreemd wanneer dat niet binnen de garantie valt.Druppeltje_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:30:
[...]
Garantie is sowieso al een zeer rekbaar begrip. Als je de kleine lettertjes erbij neemt (uitgesloten van garantie bij gebruik van software door derden) valt iedereen met HBC, Omnibatterij, Astrameter,... buiten de garantieboot. Totnogtoe heeft Marstek daar nog nooit moeilijk over gedaan bij mijn weten, maar je weet niet hoe ze dat aanpakken over pakweg 3 jaar.
🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |
Veel zal afhangen hoeveel garantiegevallen ze binnen enkele jaren krijgen. Als er weinig batterijen defect gaan zal men er niet echt moeilijk over doen. Gaan er echter veel batterijen sneller achteruit (bv sterk verminderde capaciteit) of defect zullen ze minder happig zijn om die allemaal te vervangen en hopen ze dat je gewoon een nieuwe koopt. De voorwaarden voor die 8 overige jaren garantie zijn ook nergens goed beschreven en je bent helemaal van de 'goodwill' van Marstek afhankelijk.Druppeltje_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:30:
[...]
Garantie is sowieso al een zeer rekbaar begrip. Als je de kleine lettertjes erbij neemt (uitgesloten van garantie bij gebruik van software door derden) valt iedereen met HBC, Omnibatterij, Astrameter,... buiten de garantieboot. Totnogtoe heeft Marstek daar nog nooit moeilijk over gedaan bij mijn weten, maar je weet niet hoe ze dat aanpakken over pakweg 3 jaar.
Don't shoot the messengerobed112 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:54:
[...]
Waarom maken ze zelf dan api en Modbus beschikbaar, das dan ook een beetje vreemd wanneer dat niet binnen de garantie valt.
Die voorwaarden zijn ooit eens voorbij gekomen. Daar stond ontegensprekelijk in dat er geen garantie werd gegeven als er software van derden werd gebruikt. Marstek zelf is vorig najaar vol goede moed aan een officiële HA integratie begonnen maar dat is ook al maandenlang stilgevallen, nadat er melding kwam dat alles zeer onstabiel werd. Of ze misschien daar ooit plannen mee hadden?
........GoBieN-Be schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 00:10:
Dat kun je ook interpreteren als het vervangen van Marstek firmware door software van derden. Communiceren met de batterij via de aangeboden digitale interface (modbus) noem ik niet gebruik van software door derden.
2. BEPERKINGEN VAN DE GARANTIE
2.1. Behoudens andersluidende wettelijke bepalingen zijn de in dit document vermelde rechtsmiddelen de enige en exclusieve rechtsmiddelen voor de klant. MARSTEK wijst alle andere uitdrukkelijke of impliciete garanties af, inclusief maar niet beperkt tot garanties van verkoopbaarheid of geschiktheid voor een bepaald doel.
2.2. Deze beperkte fabrieksgarantie is niet geldig indien:
2.2.1.........
2.2.2. Het product wordt verbonden met hardware van derden of gebruikt met software van derden;
2.2.3. .........
Op het Duitse forum heeft Marstek zelf daar het volgende op geantwoord nadat hun gevraagd werd naar punt 2.2.2:
“wir bieten keinen Support für Modbus. Sollte es daher aufgrund der Verwendung von Modbus zu Schäden an Geräten kommen, können wir die Garantie nicht anerkennen.”
Lijkt me eigenlijk toch tamelijk duidelijk. Niet dat ik een doemdenker ben. Denk echt niet dat Marstek het ooit zo ver gaat drijven. Ik bedoelde het ook eerder bij wijze van spreken om aan te tonen dat recht op garantie voor heel velen onder ons een rekbaar begrip is als je in detail naar de garantievoorwaarden gaat kijken.
[ Voor 16% gewijzigd door Druppeltje_ op 23-08-2026 01:20 ]
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.