🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik heb identiek hetzelfde probleem met de Venus A in combo met mijn 3 E's.Als ze alle 4 in NOM staan en de A is vol dan stoppen de E's ook met laden bij PV overschot.Druppeltje_ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:30:
[...]
Neen denk niet dat dit normaal is en ook helemaal niet de bedoeling. Heb je het zelf al eens gemeld bij Marstek? Zover ik weet is alleen @DSSW ook in het bezit van zowel de E als de A. Hij kan je misschien beter verder helpen qua eventuele configuratie. Ik zou zeggen dat beiden gewoon compatibel zijn en moeten samenwerken als je een CT002/003 gebruikt. Maar met 100% zekerheid durf ik dat niet te zeggen of er toch nog ergens een bijkomende configuratiestap bij de A zit.
Maar ik gebruik de A zo niet. Die staat de ganse dag in manueel met overschot naar het net. Enkel tijdens de nacht laat ik die ontladen in NOM en dat loopt prima met de kleine omvormer.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Ik denk ook dat Marstek daar niet van wakker ligt of je nu al of niet BTW betaald hebt.S2S schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:04:
[...]
Volgens mij mag je in heel Europa gewoon producten kopen en ergens anders gebruiken, binnen de EUgarantie moet verleend worden . Dus ik snap het probleem niet .. belastingontwijking is een los punt.
Als je hem voor 900€ kan afhalen In GE doe je een goede deal en volgens mij kan je hem gewoon registreren met je factuur voor garantie. Daarna kan je alles via de feedback in de app afhandelen bij problemen. Denk niet dat je daar bang voor moet zijn, is misschien wel het risico waard
Wij weten ook niet wat er binnen 5,6,7,8 jaar nog met Marstek mogelijk zal zijn hè. Het is allemaal gissen en filosoferen
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Dan ben ik gelukkig niet de enige ;)DSSW schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:03:
[...]
Ik heb identiek hetzelfde probleem met de Venus A in combo met mijn 3 E's.Als ze alle 4 in NOM staan en de A is vol dan stoppen de E's ook met laden bij PV overschot.
Maar ik gebruik de A zo niet. Die staat de ganse dag in manueel met overschot naar het net. Enkel tijdens de nacht laat ik die ontladen in NOM en dat loopt prima met de kleine omvormer.
Zal het eens bij Marstek aankaarten. Mogelijk door de overschot teruglevering? Bij mij in de app wordt dat als ontladen gezien. Heb je ineens een accu die gaat ontladen terwijl er voldoende pv is. Vind de ct of Venus e niet zo leuke misschien? Heb het nog niet zonder deze functie geprobeerd. Jij wel?
- kabelspecificatie
- beveiliging en afzekering ?
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
In een simpele opstelling zonder kabels willen op te delen over fases heen: Een 3g2,5 kabel en een 2P 16A automaat. In Belgie staan stopcontacten meestal op 20A. Maar de automaten die ik hier bijgezet heb staan gewoon op 16A omdat die enkel en alleen voor de Marstek dienen.Mg4gebruiker schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:30:
Als ik zelf de bekabeling aanleg en de spullen koop voor de groepen in de kast voor de Venus E 3.0, wat heb ik dan nodig aan:
- kabelspecificatie
- beveiliging en afzekering ?
Alles wat erbij verzonnen word (aparte aardlek etc..) is bijkomend en niet essentieel.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Als hij door het beton moet en onder de vloer door moet en door de muur de stenen aangebouwde schuur in, moet het dan een grondkabel zijn?Druppeltje_ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:39:
[...]
In een simpele opstelling zonder kabels willen op te delen over fases heen: Een 3g2,5 kabel en een 2P 16A automaat. In Belgie staan stopcontacten meestal op 20A. Maar de automaten die ik hier bijgezet heb staan gewoon op 16A omdat die enkel en alleen voor de Marstek dienen.
Alles wat erbij verzonnen word (aparte aardlek etc..) is bijkomend en niet essentieel.
Als er geen aparte aardlekschakelaar nodig is, dan komt de aanwezige aardlek op de fase ervoor in de plaats? Het is bij mij (nog) 1 fase...
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
nee joh, veel te duur. Koop gewoon zo'n tuinkabel bij de action. Desnoods 2 of 3.Mg4gebruiker schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:39:
[...]
Als hij door het beton moet en onder de vloer door moet en door de muur de stenen aangebouwde schuur in, moet het dan een grondkabel zijn?
Sarcasme modus uit.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.72 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Zolang hij gewoon binnenshuis blijft maakt dat niet uit. En zelfs dan nog. Ik heb hier ook gewone xvb kabels naar buiten liggen. Alleen liggen die dan in een buis en niet open en bloot ondergronds. (Als ze bovengronds opbouw zijn wel even naar uv kijken).Mg4gebruiker schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:39:
[...]
Als hij door het beton moet en onder de vloer door moet en door de muur de stenen aangebouwde schuur in, moet het dan een grondkabel zijn?
Als er geen aparte aardlekschakelaar nodig is, dan komt de aanwezige aardlek op de fase ervoor in de plaats? Het is bij mij (nog) 1 fase...
Normaal heb je 1 300mA differentieel aan het begin van je installatie staan, daarachter staat nog een 30mA differentieel voor de natte ruimtes/buiten. Als je een nieuwe groep voorziet die gevoed word vanuit de bestaande differentieel is het altijd ok. In België is dat een paar jaar geleden wel veranderd voor nieuwbouw, daar moet je per 8 groepen 1 aparte aardlek voorzien. Maar ik ga er voor het gemak vanuit dat het al een bestaande situatie is. Hoe het in Nederland exact zit weet ik niet.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 4000Wp Oost + 7200Wp West / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 Astrameter / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Je hebt de keuze tussen Full control (door HBC), Manual control en Marstek control in het HA dashboard. Heel gemakkelijk dusDSSW schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:24:
Kan je HBC (Home battery control) makkelijk terug uitschakelen en dan verder regelen via de Marstek regeling? Hoe gaat dat in zijn werk? Kan je dus makkelijk switchen bij problemen?
HBC enkel met v3 of v1+v2 met modbus neem ik aan.Driehoek schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:23:
[...]
Je hebt de keuze tussen Full control (door HBC), Manual control en Marstek control in het HA dashboard. Heel gemakkelijk dus
[ Voor 6% gewijzigd door dnat op 09-06-2026 13:04 ]
Zonder modbus krijg je de batterijen niet in HA (en kan je HBC niet gebruiken) dacht ik. Voor zover ik weet kan je alle versies via modbus aansluiten. Ik gebruik enkel V3
V1 + V2 met RS485 -> modbus (met adapter dus). V3 modbus over ethernet ingebouwd.Driehoek schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:40:
[...]
Zonder modbus krijg je de batterijen niet in HA (en kan je HBC niet gebruiken) dacht ik. Voor zover ik weet kan je alle versies via modbus aansluiten. Ik gebruik enkel V3
Bedankt, had het ondertussen ook gevonden in het display van HBC.Driehoek schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:23:
[...]
Je hebt de keuze tussen Full control (door HBC), Manual control en Marstek control in het HA dashboard. Heel gemakkelijk dus
Mijn 3 Venus E's (2x V1 en 1xV2) zijn toegevoegd in HBC via Elfin EE11. Ook P1 is toegevoegd. Maar Venus A lukt niet, daar krijg ik foutmelding bij controle YAML files. Iemand de venus A al kunnen toevoegen in HBC?
Wellicht hier even snuffelen.DSSW schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:26:
[...]
Bedankt, had het ondertussen ook gevonden in het display van HBC.
Mijn 3 Venus E's (2x V1 en 1xV2) zijn toegevoegd in HBC via Elfin EE11. Ook P1 is toegevoegd. Maar Venus A lukt niet, daar krijg ik foutmelding bij controle YAML files. Iemand de venus A al kunnen toevoegen in HBC?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2312112
Als je dat vergeten was .....
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Is dit 'normaal', of zou je in de app als je klikt op de p1 meter ook data moeten zien?
cloud updates, kan een tijdje duren, als je enkel via BT naar het device zou gaan dan zou dit opgelost moeten zijn. ook de updates zijn trager zonder BTsuperduper schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:58:
Ik heb net mijn Venus E binnen incl CT003 P1 meter en alles aangesloten. Lijkt te werken, batterij laadt netjes op. Wat ik wel gek vind is dat de P1 meter niks lijkt te registeren. Alles in de app is grijs. Ook staat hij nog op 3 fasen, terwijl ik een 1 fase aansluiting heb. Als ik in de app op de batterij kijk en daar de CT data bekijk is het wel in orde.
Is dit 'normaal', of zou je in de app als je klikt op de p1 meter ook data moeten zien?
de ct003 geeft altijd de 3 fases weer ook al is er maar 1 in gebruik, maar je zou moeten zien op welke fase de batterij zit met een icoon.
ga vooral via batterij end an links onder de groene CT, dan ga je sneller updates zien (hopelijk, anders heb je slechte wifi)
check ook even je wifi signaal sterkte
[ Voor 8% gewijzigd door dnat op 09-06-2026 13:14 ]
Wifi signalen zijn prima. Ik heb de batteij nu op een LAN aangesloten en nu zie ik in de app eigenlijk niks meer aan data, maar wel in Home Assistant. Erg vaag allemaal...dnat schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:12:
[...]
cloud updates, kan een tijdje duren, als je enkel via BT naar het device zou gaan dan zou dit opgelost moeten zijn. ook de updates zijn trager zonder BT
de ct003 geeft altijd de 3 fases weer ook al is er maar 1 in gebruik, maar je zou moeten zien op welke fase de batterij zit met een icoon.
ga vooral via batterij end an links onder de groene CT, dan ga je sneller updates zien (hopelijk, anders heb je slechte wifi)
check ook even je wifi signaal sterkte
In home assistant is een enorme hoeveelheid sensors beschikbaar. Erg mooi. Ik heb alleen nog niet precies door welke sensors ik precies moet opgeven in het enery dashboard? Je hebt een total en een total daily. Ik neem aan dat ik de total moet hebben?
Na een middagje prutsen zit ik een beetje in spagaat: op het moment dat ik de LAN kabel verbind, verliest hij de connectie met de CT003 maar verlies ik de connectie met Home Assistant. Als ik de kabel weer verbind, is HA weer ok, maar gaat de batterij ontladen terwijl dat niet moet (zon schijnt en ik lever terug), dus hij staat niet meer in de juiste modus.
Voor zover ik weet 'regel' ik niks via Home Assistant en wil ik alleen maar monitoren en (voorlopig) de batterij in self-consumption modus laten staan. Dus hoe krijg ik de CT én de LAN tegelijk actief zonder dat ze elkaar in de weg zitten?
[ Voor 23% gewijzigd door superduper op 09-06-2026 17:22 ]
Zo had ik dat uit de info in dit forum begrepen als optimale setup.
Nu lees ik in het V3-manual het volgende:
Had ik de elektricien beter niet kunnen vragen elk stopcontact op een enkele, eigen fase te zetten?
🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro
[ Voor 94% gewijzigd door tweeek op 09-06-2026 17:28 ]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Ik begrijp de vraag niet? Als hij 3x apart stopcontact op 3 verschillende fases heeft gemaakt, wat had hij dan nog anders kunnen doen?Had ik de elektricien beter niet kunnen vragen elk stopcontact op een enkele, eigen fase te zetten?
De 3-fasensom van Marstek werkt trouwens altijd over de 3 fases heen. Het maakt eigenlijk niet uit op welke fase je een stopcontact had gemaakt. Al is netjes verdeeld over de 3 fases vanzelfsprekend het mooist gebalanceerd en aangeraden.
Vond het ook een lastige en ben er nog niet uitDruppeltje_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:32:
[...]
Ik begrijp de vraag niet? Als hij 3x apart stopcontact op 3 verschillende fases heeft gemaakt, wat had hij dan nog anders kunnen doen?
De 3-fasensom van Marstek werkt trouwens altijd over de 3 fases heen. Het maakt eigenlijk niet uit op welke fase je een stopcontact had gemaakt. Al is netjes verdeeld over de 3 fases vanzelfsprekend het mooist gebalanceerd.
Misschien een vreemde tip... zou je niet gewoon eerst de boel goed hebben middels de marstek app? want om gelijk HA te gebruiken als je daar nog niet mee bekend ben is wel een beetje vragen om moeilijkheden.superduper schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:51:
[...]
Wifi signalen zijn prima. Ik heb de batteij nu op een LAN aangesloten en nu zie ik in de app eigenlijk niks meer aan data, maar wel in Home Assistant. Erg vaag allemaal...
In home assistant is een enorme hoeveelheid sensors beschikbaar. Erg mooi. Ik heb alleen nog niet precies door welke sensors ik precies moet opgeven in het enery dashboard? Je hebt een total en een total daily. Ik neem aan dat ik de total moet hebben?
Na een middagje prutsen zit ik een beetje in spagaat: op het moment dat ik de LAN kabel verbind, verliest hij de connectie met de CT003 maar verlies ik de connectie met Home Assistant. Als ik de kabel weer verbind, is HA weer ok, maar gaat de batterij ontladen terwijl dat niet moet (zon schijnt en ik lever terug), dus hij staat niet meer in de juiste modus.
Voor zover ik weet 'regel' ik niks via Home Assistant en wil ik alleen maar monitoren en (voorlopig) de batterij in self-consumption modus laten staan. Dus hoe krijg ik de CT én de LAN tegelijk actief zonder dat ze elkaar in de weg zitten?
Maar goed, begin eerst eens met de basis en zorg dat die ct003 werkt, dwz op een 2.4 khz wifi en je data binnen krijg. hier werkte die ook niet maar ik gebruik de p1 van homewizzard.
En als dat allemaal werkt en stabiel is ga dan met je aan kabel en homeassistant aan de gang want ik vermoed dat je alles tegelijk hebt aangesloten.
Ahja welke heb je geïnstalleerd de Marstek Venus Modbus of de Marstek energy manager?
[ Voor 3% gewijzigd door merlin1201 op 09-06-2026 17:42 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Geen vreemde tip hoor. Ik had (heb) het prima werkend met de app , zolang ik de modbus niet aangesloten heb. dan gaat hij keurig laden als de zon schijnt en ik terug lever. Is de zon weg, en zet ik de waterkoker aan, gaat de batterij leveren.merlin1201 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:36:
[...]
Misschien een vreemde tip... zou je niet gewoon eerst de boel goed hebben middels de marstek app? want om gelijk HA te gebruiken als je daar nog niet mee bekend ben is wel een beetje vragen om moeilijkheden.
Maar goed, begin eerst eens met de basis en zorg dat die ct003 werkt, dwz op een 2.4 khz wifi en je data binnen krijg. hier werkte die ook niet maar ik gebruik de p1 van homewizzard.
En als dat allemaal werkt en stabiel is ga dan met je aan kabel en homeassistant aan de gang want ik vermoed dat je alles tegelijk hebt aangesloten.
Ahja welke heb je geïnstalleerd de Marstek Venus Modbus of de Marstek energy manager?
Dat zou ik ook graag willen zien in HA, dus dat was de tweede stap. Ik heb inderdaad de Marstek Energy manager geinstalleerd.. Ik zie nu idd dat er ook nog andere zijn. Is de manager idd wat aggresiever in het 'overnemen' van de controle? Ik zal die integraties eens wisselen om te kijken of dan de CT003 de controle blijft uitvoeren...
Hoe zet ik die Marstek eigelijk uit? want de groene knop blijft branden en gebeurt er verder niets, ik vermoed dat dat ik de batterij even moet resetten .
Ik weet niets van elektriciteit en ik had de indruk dat een stopcontact normaal gesproken op alle 3 de fases aangesloten is? En dat het een bijzondere situatie om dat dan per stopcontact maar op 1 fase te doen?Druppeltje_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:32:
[...]
Ik begrijp de vraag niet? Als hij 3x apart stopcontact op 3 verschillende fases heeft gemaakt, wat had hij dan nog anders kunnen doen?
🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro
Dat heeft u helemaal goed.MarjaR schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:10:
[...]
Ik weet niets van elektriciteit en ik had de indruk dat een stopcontact normaal gesproken op alle 3 de fases aangesloten is? En dat het een bijzondere situatie om dat dan per stopcontact maar op 1 fase te doen?
Omdat de accu's ook stroom leveren is het verstandig/handig/veiliger om ze te verdelen over de drie fases (als die aanwezig zijn). Maar ik begrijp dat dat zo is.
Het is ook meer een kwestie van "balans" in de installatie dan pure noodzaak.
Immers bij een 1 fase aansluiting komende drie accu's ook tesamen.
Dus als het aangesloten is als op elke fase 1 stopcontact zou het prima verdeeld zijn.MarjaR schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:07:
Een elektricien heeft gisteren t.b.v. de Marstek batterijen 3 nieuwe stopcontacten voor ons gemaakt: elk op een eigen groep en eigen fase.
Zo had ik dat uit de info in dit forum begrepen als optimale setup.
Nu lees ik in het V3-manual het volgende:
[Afbeelding]
Had ik de elektricien beter niet kunnen vragen elk stopcontact op een enkele, eigen fase te zetten?
Ingedrukt houden tot groene knop niet meer brand, ga 't niet voor de lol testen maar denk dat dit een seconde of 4á5 is. Hou je um te lang ingedrukt dan gaat ie weer aan (reboot).merlin1201 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:58:
-knip-
Hoe zet ik die Marstek eigelijk uit? want de groene knop blijft branden en gebeurt er verder niets, ik vermoed dat dat ik de batterij even moet resetten .
Een gewoon huishoudelijk stopcontact is altijd 1 fase, die kan nooit op alle 3 de fases aangesloten zijn. Fase 1, 2 of 3. Dus als de elektricien 3 stopcontacten heeft gemaakt, waarvan elk op eigen groep en elk op eigen fase (dus eentje op F1, eentje op F2 en eentje op F3) is dat een uit het boekje. Kan je ontladen op 2500W, en je fasebalancering is mooi op die manier.MarjaR schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:10:
[...]
Ik weet niets van elektriciteit en ik had de indruk dat een stopcontact normaal gesproken op alle 3 de fases aangesloten is? En dat het een bijzondere situatie om dat dan per stopcontact maar op 1 fase te doen?
Een normaal stopcontact, waar een stekker met twee pinnen in gaat, is altijd 1 fase. De twee pinnen zijn de nul en een van de fases.MarjaR schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:10:
[...]
Bij modbus gebruik, werkt dit alleen als je de modbus kabel er uit haalt.Chris.nl schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:36:
[...]
Ingedrukt houden tot groene knop niet meer brand, ga 't niet voor de lol testen maar denk dat dit een seconde of 4á5 is. Hou je um te lang ingedrukt dan gaat ie weer aan (reboot).
Uit/aan, resetten en upgraden alles zonder kabels aangesloten ;-)
Volgens mij lukt het idd toen ik de lan eruit haalde.3DWim schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:43:
[...]
Bij modbus gebruik, werkt dit alleen als je de modbus kabel er uit haalt.
Uit/aan, resetten en upgraden alles zonder kabels aangesloten ;-)
Ik heb ontladen op 2500 gezet maar volgens homewizzard blijft deze op maximaal 812 staan, de app staat wel op 2500.
Wat kan ik hiermee? want resetten heb ik gedaan maar dan staat deze weer in de app op 800 max.
[ Voor 20% gewijzigd door merlin1201 op 09-06-2026 20:51 ]
Heb precies hetzelfde. Als LAN erin gaat, gaat CT uit. Heb 2 Elfins gebruikt voor mijn 2 batterijensuperduper schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:51:
[...]
Wifi signalen zijn prima. Ik heb de batteij nu op een LAN aangesloten en nu zie ik in de app eigenlijk niks meer aan data, maar wel in Home Assistant. Erg vaag allemaal...
Gebruik je de local API?superduper schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:51:
[...]
Tuurlijk3DWim schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:59:
Zat er wel meer dan 800w in de accu?
Weet ik toch niet.
Wat er in de accu zit heeft toch niks te maken met het vermogen? Enkel bij soc 95% is het laadvermogen gelimiteerd.3DWim schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:59:
Zat er wel meer dan 800w in de accu?
Als ie na een factory reset in de Marstek app weer op 800 staat, lijkt me dit een veilige start en nog geen issue.merlin1201 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:45:
[...]
Volgens mij lukt het idd toen ik de lan eruit haalde.
Ik heb ontladen op 2500 gezet maar volgens homewizzard blijft deze op maximaal 812 staan, de app staat wel op 2500.
Wat kan ik hiermee? want resetten heb ik gedaan maar dan staat deze weer in de app op 800 max.
Neem aan dat je hem na de reset weer op 2500 hebt gezet en bedoelt dat ie toen alsnog niet meer dan 812 terugleverde.
Kan je um handmatig wel 2500watt laten terugleveren? Dan is een issue qua kunnen tenminste uitgesloten.
Thanks. Ik leer momenteel iedere dag meer over elektriciteit.TheoC schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:59:
@MarjaR nog eventjes voor jou iets bijleren over die verschillende fasen. Tussen een van de drie fasen en de (gemeenschappelijke) nul draad staat altijd 230 volt. Maar tussen twee verschillende fasen staat 400 volt spanning. Dus er mag nooit een 230 volt apparaat op twee fasen aangesloten worden. Dat gaat kapot, brandt door. Dus die verschillende fasen mogen nooit bij elkaar komen. Dat is nog veel erger dan een (gewone) kortsluiting!🔥 Elk stopcontact heeft altijd maar een fase en de gemeenschappelijke nul.
Na de reset idd weer op 2500 gezet.Chris.nl schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:55:
[...]
Als ie na een factory reset in de Marstek app weer op 800 staat, lijkt me dit een veilige start en nog geen issue.
Neem aan dat je hem na de reset weer op 2500 hebt gezet en bedoelt dat ie toen alsnog niet meer dan 812 terugleverde.
Kan je um handmatig wel 2500watt laten terugleveren? Dan is een issue qua kunnen tenminste uitgesloten.
ik zal eens kijken of me dat handmatig lukt maar gister al geprobeerd zonder succes.
overigens heb ik maar 1 fase en de marstek v3 heeft zijn eigen groep zonder andere apparaten.
[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 10-06-2026 06:31 ]
Via de API van de Marstek batterij kun je de gegevens uitlezen.c337n schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:31:
Heeft iemand een idee als het mogelijk is om de CT003 meter lokaal uit te lezen? Een web interface heeft het ding op het eerste zicht niet voor zover ik weet
Mercedes E300e / 8x AEG 455Wp PV / Panasonic Aquarea WH-WXG12ME8 12kW / 3x Marstek Venus E 3.0kWh + Marstek CT002 / Intel i5-13600KF / RTX 3090 / Arch Linux KDE Plasma Wayland
En nog een klein weetje om het compleet te makenMarjaR schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:12:
[...]
Thanks. Ik leer momenteel iedere dag meer over elektriciteit.
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Dit lijkt echt by design te zijn inderdaad. Zelfs als home assistant niet actief is gaat de CT 'offline' (ofwel de verbinding tussen batterij en CT wordt verbroken) zodra je de LAN kabel erin stopt.R00t schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:04:
[...]
Heb precies hetzelfde. Als LAN erin gaat, gaat CT uit. Heb 2 Elfins gebruikt voor mijn 2 batterijen
Misschien is dit gewijzigd in een laatste firmware oid want op internet vind je diverse topics dat de modbus en CT echt parallel kunnen werken. In mijn firmware (1.48 uit mijn hoofd, gisteren bijgewerkt) dus niet meer.
Ik wil hem echt wel in Home Assistant dus dan maar geen CT... moet dan maar goed studeren hoe het eea aan te sturen qua laad/ontlaad karakteristiek via HA.
Is nodig als je met batterijen van Marstek gaat stoeienMarjaR schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:12:
[...]
Thanks. Ik leer momenteel iedere dag meer over elektriciteit.
gebruiken jullie de CT003 icm een actieve p1 splitter? Ik had begrepen dat de actieve p1 splitter van Homewizard niet zo lekker samenwerkt met de CT.
PSN: Ploiink Steam: Ploiink56 (Frankie Fourfinger)
Genoeg over te vinden. Er zijn mensen met een actieve HW splitter, maar ook van andere merken. Die van HW kan idd issues geven en soms is het zo simpel als even een ander poortje proberen en hem daar in te laten hangen.Ploiink schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:10:
Goedemorgen allemaal,
gebruiken jullie de CT003 icm een actieve p1 splitter? Ik had begrepen dat de actieve p1 splitter van Homewizard niet zo lekker samenwerkt met de CT.
Altijd handig om er alsnog actieve voeding op te zetten (spliter én de CT003).
Als het nodig is kan je die gewoon gebruiken. Ik heb hier een actieve P1 splitter (van Homewizard) met 3 P1 meters waaronder een CT003. Geen probleem. Gewoon een goed voeding op de splitter zetten moet genoeg zijn.Ploiink schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:10:
Goedemorgen allemaal,
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3
Balans is discutabel. Ik heb namelijk mijn zonnepanelen op fase 3 zitten en de batterijen op fase 1 en 2. Het is altijd raadzaam om dit even te checken. De totale balans van de 3 fases houden de batterijen op ongeveer 0 watt maar het kan goed zijn dat de zonnepanelen 4800 watt leveren en de batterijen dus 2500 watt stroom trekken van een andere fase. Het lijkt in balans maar beide fasen kunnen in sommige gevallen aardig aan de max van 25amp komen op die manier. Ook al lijkt het totaal verbruik lekker 0 te zijn. In de meeste gevallen is dit geen probleem maar het kan wel interessante momenten opleveren. Ik had laatst omdat de batterijen wat laat reageren opeens 6000 watt verbruik op 1 fase... Dat ging net goed.Druppeltje_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:37:
[...]
Een gewoon huishoudelijk stopcontact is altijd 1 fase, die kan nooit op alle 3 de fases aangesloten zijn. Fase 1, 2 of 3. Dus als de elektricien 3 stopcontacten heeft gemaakt, waarvan elk op eigen groep en elk op eigen fase (dus eentje op F1, eentje op F2 en eentje op F3) is dat een uit het boekje. Kan je ontladen op 2500W, en je fasebalancering is mooi op die manier.
NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v113, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus
Bij mij ging de CT003 en HW P1 op zelfde HW P1 splitter niet lekker en kreeg het niet stabiel. Sinds ik CT003 apart gestoken geen problemen meer.Ploiink schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:10:
Amsterdam | 10,12 kWp | 22 x 460Wp JA Solar | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Zo te zien met LAN poort.... nice!ArjoK schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:55:
Ik heb het in dit topic nog niet voorbij zien komen... de vernieuwde CT003.... zou die vanaf de V4 geleverd worden?
[Afbeelding]
Het lijken mij 3 varianten (Infrared/P1/TIC). Op de P1 variant zie ik geen LAN poort, enkel usb-c voor externe voeding.
[ Voor 17% gewijzigd door ArjoK op 10-06-2026 13:08 ]
Amsterdam | 10,12 kWp | 22 x 460Wp JA Solar | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Inderdaad, dan kan je eindelijk alles bedraad aansluiten. Een grote plus die veel van de concurrentie nog niet heeft. Al valt het af te wachten of ook allemaal perfect werkt en niet zoals bij de v3 waar je nog afhankelijk bent van bluetooth en wifi voor updates.
Klopt, een gemiste kans dan.ArjoK schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:06:
[...]
Het lijken mij 3 varianten (Infrared/P1/TIC). Op de P1 variant zie ik geen LAN poort, enkel usb-c voor externe voeding.
Anyway, ga hier Astrameter op een P1 meter met ESPHome zetten, lijkt me stabieler en performanter voor meerdere batterijen.
Wel zelf even getest, het is de overproductie naar grid functie van de Venus a. Als ik die uitzet gaat de Venus e weer vrolijk laden.
Bevinding ook maar gelijk bij Marstek neergelegd
bingbadaboem schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:34:
[...]
Dan ben ik gelukkig niet de enige ;)
Zal het eens bij Marstek aankaarten. Mogelijk door de overschot teruglevering? Bij mij in de app wordt dat als ontladen gezien. Heb je ineens een accu die gaat ontladen terwijl er voldoende pv is. Vind de ct of Venus e niet zo leuke misschien? Heb het nog niet zonder deze functie geprobeerd. Jij wel?
Apart hier is wel de marstek V1 die erbij staat, maar goed er zal wel over nagedacht zijn.Chris.nl schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:07:
Voor de volledigheid 't hele plaatje.
[Afbeelding]
Koop je alle drie de versie of moet je een uitvoering kiezen?
Wat een doodzonde dat ze alle uitvoeringen bekabeld voorzien en de P1 meter weer alleen maar via Wifi.Chris.nl schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:07:
Voor de volledigheid 't hele plaatje.
[Afbeelding]
Tenzij hun connectiviteit er met rasse schreden op vooruit is gegaan. Per slot van rekening is de HWP1 ook maar gewoon een wifi ding. Dus het kàn wel
[ Voor 11% gewijzigd door Druppeltje_ op 10-06-2026 15:04 ]
Heb me hier een GL-AR300M16-Ext gehaald als router / access point voor mijn Marstek stuff (batterijen, ct003, etc). Dus dan mag de rest van netwerk updaten, uitvallen, etc en blijft dit gewoon werken.Druppeltje_ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:02:
[...]
Wat een doodzonde dat ze alle uitvoeringen bekabeld voorzien en de P1 meter weer alleen maar via Wifi.
De grafiek laat de cell delta voltage trend zien bij 100% vol. De boel schommelt een beetje vanwege het wisselende weer, maar ik ben heel blij met de trend naar beneden.
/f/image/eqzT8Ks6vLMTgaeQ9KsYvKJ3.png?f=fotoalbum_large)
(voorbeeld) scripts staan hier:
https://github.com/kiss81/marstek_esphome
[ Voor 12% gewijzigd door savale op 10-06-2026 19:05 ]
Ik gebruik gewoon een passieve Y-splitter met een CT003 en HWP1 en heb beide van voeding voorzien. Werkt al een jaar prima en goedkoop ook nog.Ploiink schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:10:
Goedemorgen allemaal,
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
En wat denk je dat er onveilig is aan een shared netwerk met IOT? ideaal is er geen enkele koppeling naar de cloud, maar het is niet omdat er data doorheen gaat dat dit automatisch alle poorten openzet....BBKing schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:11:
Ik heb thuis een tweetal wifi netwerken, eentje op 5ghz voor laptops, smart tv etc. En de andere op 2,4ghz voor alle iot apparatuur. Daar zat tot vorige week device isolatie op ingesteld zodat de betreffende apparatuur elkaar niet kan zien/bereiken uit veiligheids oogpunt . Voor de connectie tussen de HW P1 en de Marstek moest ik die device isolatie echter uitzetten. Anders zien ze elkaar niet. Maar dat voelt ergens niet helemaal veilig, is daar een simpele oplossing voor? Of kan dat alleen veiliger door een extra 2,4 GHz netwerk erop te zetten met alleen de Marstek en de P1 daarop?
Al eens gedacht wat een gemiddelde consument in huis heeft van standaard dingen? Iets specifiek op je netwerk waardoor je denkt dat ze iets gaan uitsteken/hacken? je routing van de 2 banden komt nog steeds op je zelfde wifi box en tenzij het een gast netwerk is zal het voor de meeste wifi boxen gewoon een open netwerk zijn tussen de 2 banden.
uiteindelijk verlies je gewoon functionalitiet en soeplesse van gebruik hetgeen je nu tegenkomt....
device isolatie, klinkt nog zo als een typisch consument gedacht van extra veiligheid, ubiquiti neem ik aan.... dus de routing tussen de 2 banden staat defacto af.
[ Voor 26% gewijzigd door dnat op 10-06-2026 20:31 ]
Voor de Marsteks en P1 meter zou je dan best een apart netwerkje voorzien.
[ Voor 15% gewijzigd door GoBieN-Be op 10-06-2026 20:41 ]
Meen je dat anders neem dan ook de mindere werking voor lief.
En ja de ene heeft geluk en werkt het wel en bij de ander is het niks als problematisch.
In het verleden is dat probleem ook al vast gesteld, de CT blijft proberen via de WiFi verbinding connectie te maken. Je moet de batterij een reset geven en even verbinden met een fake WiFi netwerk (je hotspot bvb) om het oude WiFi netwerk te vergeten.superduper schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:45:
[...]
...
Dit lijkt echt by design te zijn inderdaad. Zelfs als home assistant niet actief is gaat de CT 'offline' (ofwel de verbinding tussen batterij en CT wordt verbroken) zodra je de LAN kabel erin stopt.
...
Ik dacht dat ze dit in een firmware update opgelost hadden ...
Er hoeft helemaal geen routing te zijn tussen WIFI banden want dat is hetzelfde subnet en werkt dus steeds. Tussen VLANs is er standaard trouwens ook routing.dnat schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:25:
[...]
ubiquiti neem ik aan.... dus de routing tussen de 2 banden staat defacto af.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Dat is standaard niet zo. VLAN is Layer2 en routing gebeurt op Layer3.Tussen VLANs is er standaard trouwens ook routing.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Ok, dat ga ik proberen dan.GoBieN-Be schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:51:
[...]
In het verleden is dat probleem ook al vast gesteld, de CT blijft proberen via de WiFi verbinding connectie te maken. Je moet de batterij een reset geven en even verbinden met een fake WiFi netwerk (je hotspot bvb) om het oude WiFi netwerk te vergeten.
Ik dacht dat ze dit in een firmware update opgelost hadden ...
Nu een volle dag laten draaien alleen op de CT. Batterij laadt helemaal op uit de PV. Nu is het 22.00 maar ontlaad de batterij niet en blijft hij op 100% vol en trek ik 500W uit het net. Hij staat op zelfconsumptie, de CT led brand en de data van de CT is zichtbaar in de app. Wat is in dit programma de trigger om te gaan ontladen?
[ Voor 3% gewijzigd door superduper op 10-06-2026 21:59 ]
In ieder geval even vlug uitproberen of handmatig wel werkt en dan weer terug naar zelfconsumptie, het is en blijft een marstek.superduper schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:56:
[...]
Ok, dat ga ik proberen dan.
Nu een volle dag laten draaien alleen op de CT. Batterij laadt helemaal op uit de PV. Nu is het 22.00 maar ontlaad de batterij niet en blijft hij op 100% vol en trek ik 500W uit het net. Hij staat op zelfconsumptie, de CT led brand en de data van de CT is zichtbaar in de app. Wat is in dit programma de trigger om te gaan ontladen?
Soms moet de marstek even wakker worden en reageert minder snel als de eigenaar verwacht, of in combinatie met bepaalde gebruikers waar die op moet reageren.
[ Voor 11% gewijzigd door tweeek op 10-06-2026 22:06 ]
Ik weet niet welke netwerkdevices je gebruikt maar op de Deco wordt in een geïsoleerd netwerk geen mDNS ondersteund, in het ongeïsoleerde netwerk wel. Dus sommige discovery in het geïsoleerde netwerk is daarmee een probleemBBKing schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:11:
Ik heb thuis een tweetal wifi netwerken, eentje op 5ghz voor laptops, smart tv etc. En de andere op 2,4ghz voor alle iot apparatuur. Daar zat tot vorige week device isolatie op ingesteld zodat de betreffende apparatuur elkaar niet kan zien/bereiken uit veiligheids oogpunt . Voor de connectie tussen de HW P1 en de Marstek moest ik die device isolatie echter uitzetten. Anders zien ze elkaar niet. Maar dat voelt ergens niet helemaal veilig, is daar een simpele oplossing voor? Of kan dat alleen veiliger door een extra 2,4 GHz netwerk erop te zetten met alleen de Marstek en de P1 daarop?
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu
Niets normaal gezien. Laden deed hij wel automatisch? Je staat zeker op de juiste modus? Je CT is nog verbonden (groen) in de app? En je gebruikt geen andere sturingen dan de gewone marstekapp?superduper schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:56:
[...]
Ok, dat ga ik proberen dan.
Misschien ligt het eraan dat hij nog een aktieve Wifi verbinding heeft. Dat heb ik zelf nog niet getest. Het zou fijn zijn als je de wifi kon uitschakelen in de app.superduper schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:45:
[...]
Dit lijkt echt by design te zijn inderdaad. Zelfs als home assistant niet actief is gaat de CT 'offline' (ofwel de verbinding tussen batterij en CT wordt verbroken) zodra je de LAN kabel erin stopt.
Misschien is dit gewijzigd in een laatste firmware oid want op internet vind je diverse topics dat de modbus en CT echt parallel kunnen werken. In mijn firmware (1.48 uit mijn hoofd, gisteren bijgewerkt) dus niet meer.
Ik wil hem echt wel in Home Assistant dus dan maar geen CT... moet dan maar goed studeren hoe het eea aan te sturen qua laad/ontlaad karakteristiek via HA.
:strip_exif()/f/image/XRG6wW5AtpmDt3HWRq8tS242.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog niet het hele forum doorgelezen zit op pagina 25 maar ben iets vergelijkbaars nog niet tegengekomen.
Iemand een idee of dit normaal is en als niet waar ik moet zoeken om dit te verminderen?
Trouwens, in de app zie ik nooit data in het scherm voor de CT ook al is de app connected. In het CT subscherm van de Venus zie ik wel data (zie screenshot).
Ik heb zo'n grijze Enexis p1 meter maar de CT lijkt alleen data te krijgen als ik 'others dsmrp5' selecteer. Zowel CT als SmartGateways p1 splitter zijn van power voorzien.
Als je met Enexis p1 meter de slimme meter bedoelt is het een ZIV.oldchap schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:55:
Sinds 2 dagen heb ik een Venus E 3.0 v148 met CT003 (kan sw versie even niet zien want de app connet weer eens niet, Venus connect wel met de CT) en ik zie dat bij enorm pendelt. Het lijkt een regellus met verkeerde parameters.
Ik heb nog niet het hele forum doorgelezen zit op pagina 25 maar ben iets vergelijkbaars nog niet tegengekomen.
Iemand een idee of dit normaal is en als niet waar ik moet zoeken om dit te verminderen?
Trouwens, in de app zie ik nooit data in het scherm voor de CT ook al is de app connected. In het CT subscherm van de Venus zie ik wel data (zie screenshot).
Ik heb zo'n grijze Enexis p1 meter maar de CT lijkt alleen data te krijgen als ik 'others dsmrp5' selecteer. Zowel CT als SmartGateways p1 splitter zijn van power voorzien.
Op de afbeelding zie je erg lage vermogens/gebruik wat misschien een dramatisch beeld weergeeft en de marstek zou zelfs dat redelijk opvangen.
Als totale leek, heeft dit ook praktisch nut (merkbaar meer totale capaciteit?) of is het vooral voor de leut?savale schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:38:
Doe nu dus al bijna 2 weken geforceerd balanceren als de batterijen vol zitten en als er nog stroom beschikbaar is van de zonnepanelen. Dat wisselt per dag, maar vandaag zijn hebben ze 4 a 5 uurtjes kunnen balanceren.
De grafiek laat de cell delta voltage trend zien bij 100% vol. De boel schommelt een beetje vanwege het wisselende weer, maar ik ben heel blij met de trend naar beneden.
[Afbeelding]
(voorbeeld) scripts staan hier:
https://github.com/kiss81/marstek_esphome
Het is natuurlijk niet allen voor de leuk, maar hoeveel het gaat helpen is ook wel de vraag. Ik vind het vooral fijn dat de cellen niet nog verder uit elkaar gaan lopen, want dan heb je het op een gegeven moment misschien wel over 5% of meer verlies in bruikbare capaciteit.Danferno schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:20:
[...]
Als totale leek, heeft dit ook praktisch nut (merkbaar meer totale capaciteit?) of is het vooral voor de leut?
Als ik nu kijk naar de daily discharging energy van accu m1: dan zie ik bij een volledige ontlaadbeurt een verbetering van 4.57kWh naar 4.58kWh. Vraag is wel even of dat door het balanceren komt of gewoon een meetfout. Denk dat de echte capaciteit van de accu meten lastig is of heeft iemand een idee?
Toch wellicht een inschatting: ik heb de daily discharging vergeleken tussen de batterij met hoogste cell voltage delta (0.26v bij 100%) en de batterij met de laagste cell voltage delta (0.17v bij 100%) en dan zie ik een voordeel van 0.07kWh voor de beter gekalibreerde batterij. Dat zou een verschil zijn van ~1.5%.
[ Voor 17% gewijzigd door savale op 11-06-2026 09:42 ]
Ja alles ging 'automatisch'. Hij is vanacht wel aan het ontaden gegaan. Vreemd genoeg exact vanaf 3:00 (nee, er staat geen handmatige actie in oid, hij staat echt op zelfconsumptie). Vanaf dat tijstip compenseert hij heel goed. Tot de zonnepanelen om een uur of 6:30 aangingen, toen ging hij weer bij laden. Hij was toen nog ~70% vol.Druppeltje_ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:53:
[...]
Niets normaal gezien. Laden deed hij wel automatisch? Je staat zeker op de juiste modus? Je CT is nog verbonden (groen) in de app? En je gebruikt geen andere sturingen dan de gewone marstekapp?
In de plot zie je dat er gewoon stroom uit het net getrokken wordt tot precies 3:00. Dan trek ik het uit de batterij. Waarom dat niet zo ging vanaf het punt dat ze PV niets meer oplevert is me nog een raadsel.
Ik had hetzelfde probleem, ik gebruik deze nu zonder problemenPloiink schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:10:
Goedemorgen allemaal,
https://www.powerbaas.nl/product/9268470/powerbaas-actieve-p1-splitter
Ja zeker.. Ik heb net een ander SSID aangemaakt, de batterij daarmee verbonden, en toen de SSID uitgezet. Helaas springt hij dan naar het oorspronkelijk geconfigureerde netwerk en blijft daarmee verbonden, ook al zit hij op de kabel. Al zie ik hem niet direct in mijn WiFi clients, maar de WiFI led op de unit is wel aan. En dus ook geen verbinding met de CT003...R00t schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 05:42:
[...]
Misschien ligt het eraan dat hij nog een aktieve Wifi verbinding heeft. Dat heb ik zelf nog niet getest. Het zou fijn zijn als je de wifi kon uitschakelen in de app.
[ Voor 7% gewijzigd door superduper op 11-06-2026 09:59 ]
De zon schijnt hier volop en we zijn op dit moment duidelijk stroom aan het terugleveren aan het net. Maar onze batterijen gaan niet opladen (zie screenshot). Doe ik iets verkeerd?
:strip_exif()/f/image/frd7NtXqnStp5izhHPw2Zbi3.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit 1:
Ik heb de controle voor nu maar even teruggegeven aan de Marstek app, want het is zonde om met dit wisselvallige weer de schaarse zonopbrengst niet te gebruiken. En nu staan de batterijen direct te laden.
Kennelijk zijn mijn instellingen in HBC niet goed?
Edit 2:
Ik zie nu ook dat bij wisselen van preset voor de PID controller de waardes niet veranderen. Ze blijven altijd op de waardes in onderstaande screenshot staan. Dat lijkt me niet goed, toch?
[ Voor 33% gewijzigd door MarjaR op 11-06-2026 11:42 ]
Vannacht weer van dat. Ct0003 volledig down. Niet bereikbaar via bluetooth of wifi. Ding fysiek herstarten en alles werkt.runob schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:09:
[...]
Afgelopen maand ook 2 keer gehad. Via BT ook geen data, dus leek niet aan netwerk te liggen. Volledig moeten loskoppelen om terug tot leven te wekken. Nog niet gevonden of ik P1 stroom kan uitschakelen om enkel stroom van externe voeding te nemen, dan kon ik er tenminste een slimme schakelaar tussen steken om op afstand de ct003 te herstarten.
V118 / 202409090159
Marstek support via app gecontacteerd maar die AI steekt het op wifi en dat ik mijn Android app moet updaten terwijl er geen update in play store beschikbaar is 🙄
🇧🇪 🔋| Marstek Venus E v3 - EMS 150, VNS 119, BMS 115, comms 202506241541 | CT003 - FW V118, comms 202506141125 | App Android v1.6.72
- Venus werkt redelijk ok met CT003 connectie, maar die connectie valt weg zodra ik hem op de LAN aansluit om hem te monitoren in HA. WiFi aan/uit maakt niet uit.
- op modbus kan ik hem zien in HA, maar 'werkt' hij niet meer (dus geen opladen/ontladen).
- op een of andere manier kan ik de Marstek Energy manager integration niet meer gebruiken. Deze wil niet meer 'connecten'. (terwijl de connectie details prima zijn, want de integratie Marstek Modbus werkt prima)
grrrr.
Ik denk dat maar één integratie tegelijk via modbus met de batterijen kan praten. Dus als de Marstek Venus Modbus integratie dat al doet kan de Marstek Energy Manager dat niet meer.superduper schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:07:
- op een of andere manier kan ik de Marstek Energy manager integration niet meer gebruiken. Deze wil niet meer 'connecten'. (terwijl de connectie details prima zijn, want de integratie Marstek Modbus werkt prima)
Bij mij was het andersom. Ik had eerste de Marstek Venus Modbus integratie keurig aan het werk, maar toen ik de Home Battery Control integratie installeerde viel de Modbus integratie uit.
De laatst geïnstalleerde modbus integratie "wint" heb ik het idee.
Ik heb nu de v3 batterijen zelf via Modbus lan lopen maar bij mij werkt dit niet betrouwbaar. Ik heb op alie ew11 besteld om proberen dit probleem op te lossen. Ik raad je aan hulp te zoeken op discord, daar zijn een aantal mensen heel betrokken bij het HBC project.MarjaR schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:13:
Hier zijn vast mensen die in Home Assistant de integratie Home Battery Control gebruiken voor aansturing van hun batterijen?
De zon schijnt hier volop en we zijn op dit moment duidelijk stroom aan het terugleveren aan het net. Maar onze batterijen gaan niet opladen (zie screenshot). Doe ik iets verkeerd?
[Afbeelding]
Edit 1:
Ik heb de controle voor nu maar even teruggegeven aan de Marstek app, want het is zonde om met dit wisselvallige weer de schaarse zonopbrengst niet te gebruiken. En nu staan de batterijen direct te laden.
Kennelijk zijn mijn instellingen in HBC niet goed?
Edit 2:
Ik zie nu ook dat bij wisselen van preset voor de PID controller de waardes niet veranderen. Ze blijven altijd op de waardes in onderstaande screenshot staan. Dat lijkt me niet goed, toch?
[Afbeelding]
🇳🇱 3x Marstek V3 - 5.12 kWh | V149| HW p1 | HW smart plugs | HA | HBC |
- Added some OpenAPI functions, fixed the issue of ES interface obtaining PV data as 0 and the UPS switching manual error display issue.
- Added a repair mechanism for IIC deadlock and resolved the EEPROM read error issue.
- Added compatibility with French electricity meters.
- Added IP and battery cumulative charge/discharge capacity to HTTP data upload (VE3 only).
- Optimized the residual power grid connection function.
- Resolved the DOD configuration distribution anomaly.
- Modified HTTP data upload time to 5 minutes and fixed the VA cell voltage data anomaly.
- Support for maximum power configuration.
2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002
Dit kan ik inderdaad nu bevestigen. Bij mij was het de modbus die de nieuwe integratie blokkeerde. Toen ik modbus uitschakelde kon de enery manager weer connecten.MarjaR schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:20:
[...]
Ik denk dat maar één integratie tegelijk via modbus met de batterijen kan praten. Dus als de Marstek Venus Modbus integratie dat al doet kan de Marstek Energy Manager dat niet meer.
Bij mij was het andersom. Ik had eerste de Marstek Venus Modbus integratie keurig aan het werk, maar toen ik de Home Battery Control integratie installeerde viel de Modbus integratie uit.
De laatst geïnstalleerde modbus integratie "wint" heb ik het idee.
Nu ook van Marstek een bevestiging dat je niet een CT verbinding naast je LAN/modbus verbinding kan hebben:
"This behavior is due to an internal restriction of the device, as the Ethernet port and the communication protocol with the CT003 share conflicting system resources, causing the disconnection as soon as the network cable is plugged in, to bypass this limitation and keep both features active, you must disconnect the Ethernet cable from the Venus's RJ45 port, then connect your Venus exclusively via its Wi-Fi interface to your local network.
Finally, configure the Home Assistant integration to poll the Venus using its fixed Wi-Fi IP address directly rather than the wired network IP address, which will allow you to monitor your data while maintaining the functional control of your CT003."
Maar wat ik overal lees is dat modbus communicatie via WiFi erg slecht/niet werkt, dus dat lijkt niet echt een reele oplossing.
[ Voor 39% gewijzigd door superduper op 11-06-2026 13:23 ]
Is is géén TCP/IP via WiFi beschikbaar.superduper schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:20:
Maar wat ik overal lees is dat modbus communicatie via WiFi erg slecht/niet werkt, dus dat lijkt niet echt een reele oplossing.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.
:strip_exif()/f/image/IsUl1j3gd6q9cpcMNCvLgcI5.jpg?f=fotoalbum_large)