🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.65 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik heb identiek hetzelfde probleem met de Venus A in combo met mijn 3 E's.Als ze alle 4 in NOM staan en de A is vol dan stoppen de E's ook met laden bij PV overschot.Druppeltje_ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:30:
[...]
Neen denk niet dat dit normaal is en ook helemaal niet de bedoeling. Heb je het zelf al eens gemeld bij Marstek? Zover ik weet is alleen @DSSW ook in het bezit van zowel de E als de A. Hij kan je misschien beter verder helpen qua eventuele configuratie. Ik zou zeggen dat beiden gewoon compatibel zijn en moeten samenwerken als je een CT002/003 gebruikt. Maar met 100% zekerheid durf ik dat niet te zeggen of er toch nog ergens een bijkomende configuratiestap bij de A zit.
Maar ik gebruik de A zo niet. Die staat de ganse dag in manueel met overschot naar het net. Enkel tijdens de nacht laat ik die ontladen in NOM en dat loopt prima met de kleine omvormer.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Ik denk ook dat Marstek daar niet van wakker ligt of je nu al of niet BTW betaald hebt.S2S schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:04:
[...]
Volgens mij mag je in heel Europa gewoon producten kopen en ergens anders gebruiken, binnen de EUgarantie moet verleend worden . Dus ik snap het probleem niet .. belastingontwijking is een los punt.
Als je hem voor 900€ kan afhalen In GE doe je een goede deal en volgens mij kan je hem gewoon registreren met je factuur voor garantie. Daarna kan je alles via de feedback in de app afhandelen bij problemen. Denk niet dat je daar bang voor moet zijn, is misschien wel het risico waard
Wij weten ook niet wat er binnen 5,6,7,8 jaar nog met Marstek mogelijk zal zijn hè. Het is allemaal gissen en filosoferen
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Dan ben ik gelukkig niet de enige ;)DSSW schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:03:
[...]
Ik heb identiek hetzelfde probleem met de Venus A in combo met mijn 3 E's.Als ze alle 4 in NOM staan en de A is vol dan stoppen de E's ook met laden bij PV overschot.
Maar ik gebruik de A zo niet. Die staat de ganse dag in manueel met overschot naar het net. Enkel tijdens de nacht laat ik die ontladen in NOM en dat loopt prima met de kleine omvormer.
Zal het eens bij Marstek aankaarten. Mogelijk door de overschot teruglevering? Bij mij in de app wordt dat als ontladen gezien. Heb je ineens een accu die gaat ontladen terwijl er voldoende pv is. Vind de ct of Venus e niet zo leuke misschien? Heb het nog niet zonder deze functie geprobeerd. Jij wel?
- kabelspecificatie
- beveiliging en afzekering ?
In een simpele opstelling zonder kabels willen op te delen over fases heen: Een 3g2,5 kabel en een 2P 16A automaat. In Belgie staan stopcontacten meestal op 20A. Maar de automaten die ik hier bijgezet heb staan gewoon op 16A omdat die enkel en alleen voor de Marstek dienen.Mg4gebruiker schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:30:
Als ik zelf de bekabeling aanleg en de spullen koop voor de groepen in de kast voor de Venus E 3.0, wat heb ik dan nodig aan:
- kabelspecificatie
- beveiliging en afzekering ?
Alles wat erbij verzonnen word (aparte aardlek etc..) is bijkomend en niet essentieel.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Als hij door het beton moet en onder de vloer door moet en door de muur de stenen aangebouwde schuur in, moet het dan een grondkabel zijn?Druppeltje_ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:39:
[...]
In een simpele opstelling zonder kabels willen op te delen over fases heen: Een 3g2,5 kabel en een 2P 16A automaat. In Belgie staan stopcontacten meestal op 20A. Maar de automaten die ik hier bijgezet heb staan gewoon op 16A omdat die enkel en alleen voor de Marstek dienen.
Alles wat erbij verzonnen word (aparte aardlek etc..) is bijkomend en niet essentieel.
Als er geen aparte aardlekschakelaar nodig is, dan komt de aanwezige aardlek op de fase ervoor in de plaats? Het is bij mij (nog) 1 fase...
nee joh, veel te duur. Koop gewoon zo'n tuinkabel bij de action. Desnoods 2 of 3.Mg4gebruiker schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:39:
[...]
Als hij door het beton moet en onder de vloer door moet en door de muur de stenen aangebouwde schuur in, moet het dan een grondkabel zijn?
Sarcasme modus uit.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.65 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie, ook in deel 1 van dit topic: Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu.