• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:37
Is het de verwachting dat dat percentage iets omhoog gaat indien je dc laad rechtstreeks uit de zonnepanelen bij de pro? Ik begrijp dat dat lastig te meten is, maar het kan wel een meerwaarde zijn voor de pro.

Nu kan ik wel meer redenen bedenken om de pro te nemen, maar komt voornamelijk neer op gemak om alles in 1 systeem te hebben en zo makkelijk lokaal aan te sturen.

Toegevoegde vraag, weet iemand de vermogens die op de mppt dc ingangen mogen? Ik krijg ze niet op de site van zendure gevonden, en om op het antwoord van ai te vertrouwen vind ik ook niet veilig. Ik heb nu een string van 8 panelen van 375wp en 47v per stuk en zou ze er graag op aan kunnen sluiten.

[ Voor 28% gewijzigd door Geert h op 16-05-2026 19:47 ]

Pv: 3kWp, ozo, 5°

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Geert h schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:12:
Is het de verwachting dat dat percentage iets omhoog gaat indien je dc laad rechtstreeks uit de zonnepanelen bij de pro? Ik begrijp dat dat lastig te meten is, maar het kan wel een meerwaarde zijn voor de pro.

Nu kan ik wel meer redenen bedenken om de pro te nemen, maar komt voornamelijk neer op gemak om alles in 1 systeem te hebben en zo makkelijk lokaal aan te sturen.

Toegevoegde vraag, weet iemand de vermogens die op de mppt dc ingangen mogen? Ik krijg ze niet op de site van zendure gevonden, en om op het antwoord van ai te vertrouwen vind ik ook niet veilig. Ik heb nu een string van 8 panelen van 375wp en 47v per stuk en zou ze er graag op aan kunnen sluiten.
Ja, direct DC aangesloten levert doorgaans minder verliezen om, omdat je een omzetting overslaat. Dus op die manier krijg je een hogere RTE. En die is vervolgens weer niet/lastiger te meten, aangezien je ineens 2 voedende bronnen hebt en dus niet meer bij alleen de AC-ingang kunt meten.

Je mag op de Pro 2x4 kW PV van tussen de 30-400 Volt aansluiten. De PV-IN AC is 5 kW.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Geert h
Taro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:43:
[...]

Je mag op de Pro 2x4 kW PV van tussen de 30-400 Volt aansluiten. De PV-IN AC is 5 kW.
8x47 volt levert 376 volt, wat net binnen de marges zou passen. Maar ik heb begrepen dat het voltage op koude, zonnige dagen hoger kan uitkomen. Misschien toch wijzer om via de pv-in ac te laten lopen? Volgens een ai tool knijpt de Solarflow de ac gekoppelde omvormer door de netfrequentie te verhogen indien hij die wil sturen, maar is iemand hier die dat kan bevestigen? Daarmee zou hij precies de gewenste ac input kunnen regelen en eventueel helemaal stoppen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:02
Denk dat het prima past, ook de Zendure mpp heeft net als de zonnepanelen een behoorlijke marge in z'n specs.
Als specs van de panelen binnen de specs van de mpp vallen wat hier het geval is moet dat kunnen.
Wat heeft het anders voor nut om specs te publiceren.

In de PV wereld is het heel gebruikelijk om aan de bovenkant(en zelfs boven) van de capaciteit van de omvormer te gaan zitten want bij maximale belasting van een mpp is het rendement ook maximaal.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:35
Aan de bovenkant van de specs van een PV omvormer zitten slaat alleen op het wattage. Dat wordt vanzelf afgekapt. Eigenlijk het maximum aan ampere's wordt geknepen.

Voor de juiste specs te vergelijken van de ingang kijk je naar de Voc van het paneel, de open klemspanning. Die mag NOOIT hoger zijn dan die van de PV omvormer! Pas dus op: in die Voc waarde zit dus geen bruikbare marge.

Je moet dus nooit rekenen met de veel gebruikte Vmax van de panelen, maar met de Voc (die een stuk hoger ligt). Dan zit je ook veilig met lage temperaturen.

[ Voor 17% gewijzigd door Knoflookpasta op 17-05-2026 11:11 ]

Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh

• Geert h
Ik heb even precies opgezocht, de Voc waarde is bij 25⁰C 48,68V , bij -10 kan die oplopen tot 53,79 V. Een string van 8 panelen moet ik dus niet op een mppt van de Solarflow zetten. Dan moet ik ergens bevestiging zien te krijgen dat de Solarflow inderdaad de pv ac in ook goed kan sturen, dat zou dan een goed alternatief zijn.

• Onbekend99
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:24
Geert h schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:12:

Is het ook niet de vraag of de hogere RTE de hogere prijs rechtvaardigd? Ik heb sinds een maand een sf2400 pro, heb eerst 2 weken zonder zonnepanelen direct aan te sluiten gedraaid en nu ongeveer 2 weken met 2kw panelen direct er op aangesloten te hebben. Verschillen in RTE lijkt ong 2% te zijn. Laat er ook nog 1% verschil in systeem verliezen (wat ik niet kan meten) minder zijn kom je op:

Als je met de 4000 pro 320 dagen per jaar 7 kw laad/ontlaad (natuurlijk zijn er ook mensen die batterij snachts ook nog eens vol laden, maar die doen dat dan niet met de zonnepanelen), is dat 320x7x10jaar= 22400kwh. Verschil van 3% komt neer op 672kwh over 10 jaar. Bij een prijs van 25ct/ kwh is dat 168 euro.

Voordeel van de 4000 pro is dan voor sommige mensen dat je geen (extra) omvormer hoeft aan te schaffen.

[ Voor 7% gewijzigd door Onbekend99 op 17-05-2026 15:15 ]

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Voor wat het waard is:

Hier draaien sinds september 2025 twee torentjes SF2400 AC met elk 3 accu's in een 2 persoons huishouden met EV en full electric woning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70KG1l3LnRFRXJlXzpJKwQuZ8es=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M5ohohcK0wUd3xU2Iboh6q0c.jpg?f=user_large

Ik zie bij met broer met exact dezelfde setup:
ook 2 keer SF 2400 AC en ook EV en full electric woning een RTE van 84,25% bij een Import van 621,62 kWh en Export van 523,68 kWh..
Ook berekend in HA door Gielz. 8)7

Al die cijfers van labsituaties of influencers zijn dus indicatief voor mij en niet (meer) leidend bij de aanschaf van zo'n produkt.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor wat meer technische achtergrondinformatie betreffende de juiste keuze van een passend thuisaccu-systeem: "Stromspeicher-Inspektion 2025" en Stromspeicher-Inspektion 2024
De geteste systemen zijn van de Duitse markt, maar de basisprincipes zijn gewoon natuurkunde.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Op de zendure website wordt geclaimed dat er een 10 ms UPS functie opzit. Heeft iemand dit al gestest en is het voldoende om bijvoorbeeld een router op aan te sluiten zonder dat deze uitgaat?
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste