wd200 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:49:
Ik denk dat onderstaande moet kunnen maar mis ik niets ?
Ik ben in de markt voor een thuisbatterij en dacht eerst aan een complexe installatie van 10k plus maar de “plug in” varianten worden steeds beter en betaalbaarder waardoor de terugverdientijd ook korter wordt.
mijn behoefte is voor de dagen dat het kan (schat zo 250 dagen zeker) de stroom die in de middag overhou (omdat we werken) in de avond kunnen gebruiken vanuit de accu.
dat is mooi, dus mn op NOM willen draaien, volgens mij ga je daar ook het meeste voordeel mee hebben.
gemiddeld heb ik normale dagen 10-15kw “over” aldus de p1 meter wordt nu met salderen terug geleverd wordt.
klopt, maar maak je hier niet ook de klasieke fout om mn naar je opwek te kijken ?
Primair zul je namelijk moeten kijken hoeveel je verbruik is, en .m.n. tijdens de zonnige periode is deze best lang, veelal zul je zien dat je in de periode mei tot deels augustus het hoge verbruik ( = koken) nog prima door de PV zal worden afgedekt, terwijl juist in het voor en najaar (waar je ook minder opwek over de dag hebt) veel van dat soort verbruik juist wel binnen je netverbruik zal vallen.
Dus mijn advies is kijk met name naar je verbruik in de periode van het voor en najaar (dus maart-april) en najaar (augustus, september en oktober) en zet daar tegen je teruglevering er tegen op (daarmee werk je namelijk je eigen PV verbruik al weg)
Het enige wat dit kan verstoren is als je een EV hebt en niet (vaak) de gelegenheid hebt om die zelf thuis overdag op te laden. Laden via batterij kan, je moet je alleen afvragen of de behoorlijke meerprijs (je hebt dan tenslotte een behoorlijke extra capaciteit nodig) opweegt tegen de voordelen. Vaak blijkt dat je laden via een dynamisch tarief namelijk tijdens de goedkope uurtjes in de nacht veel goedkoper is.
overigens is dat dynamisch tarief ook een groot voordeel om je overtollige PV stroom zonder terugleverkosten weer kwijt te krijgen. en als je kijkt wat de gemiddelde dynamische prijzen zijn tijdens zonuren, zul je verbaast zijn, die liggen namelijk nog steeds tussen circa 5ct en 12ct per kWh. (prijs 2025)
Handel ben ik niet in geïnteresseerd en ben het type aansluiten en werken maar wel veilig en geen overbodige installatie kosten, maar wanneer wordt overbodig ?
ik heb een Enphase systeem met micro omvormers en de gateway in de meterkast.
idee is kabel vanuit de meterkast direct op een vrije groep(is er nog) en “hardwire” op de zendure thuis accu (8kw) die in de garage komt. Deze kosten zijn “beperkt” voor de elektricien verwacht ik.
Denk je wel dat je bij een Zendure zeer waarschijnlijk een type B lekstroom Alamat nodig hebt, nu zal er een standaard type A ingebouwd zijn. Helaas zijn die niet bepaald goedkoop en zeer slecht verkrijgbaar.
hierdoor veracht ik ook innde avond een (groot) deel eigen stroom te gebruiken tijdens koken(inductie / oven)
Wat mis is als ik de PV niet via de accu de aansluit maar gewoon zoals bovenstaand ?
als je de PV via de AC (alleen bij de Mix mogelijk) van de Mix aansluit kun je bij een stroomuitval de PV blijven gebruiken dus ook de batterij zal blijven laden (zo ver er zon is), maar eigenlijk zou je dan ook nog de PowerHub erbij moeten nemen om de volledige functionaliteit te krijgen.
dat is dus ook een stuk meer werk qua installatie.
Eenvoudiger is natuurlijk om de PV en Thuis-batterij gewoon los vanelkaar te houden.
[
Voor 6% gewijzigd door
Jan-tweak op 19-05-2026 12:17
]