• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:21
Is het de verwachting dat dat percentage iets omhoog gaat indien je dc laad rechtstreeks uit de zonnepanelen bij de pro? Ik begrijp dat dat lastig te meten is, maar het kan wel een meerwaarde zijn voor de pro.

Nu kan ik wel meer redenen bedenken om de pro te nemen, maar komt voornamelijk neer op gemak om alles in 1 systeem te hebben en zo makkelijk lokaal aan te sturen.

Toegevoegde vraag, weet iemand de vermogens die op de mppt dc ingangen mogen? Ik krijg ze niet op de site van zendure gevonden, en om op het antwoord van ai te vertrouwen vind ik ook niet veilig. Ik heb nu een string van 8 panelen van 375wp en 47v per stuk en zou ze er graag op aan kunnen sluiten.

[ Voor 28% gewijzigd door Geert h op 16-05-2026 19:47 ]

Pv: 3kWp, ozo, 5°

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Geert h schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:12:
Is het de verwachting dat dat percentage iets omhoog gaat indien je dc laad rechtstreeks uit de zonnepanelen bij de pro? Ik begrijp dat dat lastig te meten is, maar het kan wel een meerwaarde zijn voor de pro.

Nu kan ik wel meer redenen bedenken om de pro te nemen, maar komt voornamelijk neer op gemak om alles in 1 systeem te hebben en zo makkelijk lokaal aan te sturen.

Toegevoegde vraag, weet iemand de vermogens die op de mppt dc ingangen mogen? Ik krijg ze niet op de site van zendure gevonden, en om op het antwoord van ai te vertrouwen vind ik ook niet veilig. Ik heb nu een string van 8 panelen van 375wp en 47v per stuk en zou ze er graag op aan kunnen sluiten.
Ja, direct DC aangesloten levert doorgaans minder verliezen om, omdat je een omzetting overslaat. Dus op die manier krijg je een hogere RTE. En die is vervolgens weer niet/lastiger te meten, aangezien je ineens 2 voedende bronnen hebt en dus niet meer bij alleen de AC-ingang kunt meten.

Je mag op de Pro 2x4 kW PV van tussen de 30-400 Volt aansluiten. De PV-IN AC is 5 kW.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Geert h
Taro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:43:
[...]

Je mag op de Pro 2x4 kW PV van tussen de 30-400 Volt aansluiten. De PV-IN AC is 5 kW.
8x47 volt levert 376 volt, wat net binnen de marges zou passen. Maar ik heb begrepen dat het voltage op koude, zonnige dagen hoger kan uitkomen. Misschien toch wijzer om via de pv-in ac te laten lopen? Volgens een ai tool knijpt de Solarflow de ac gekoppelde omvormer door de netfrequentie te verhogen indien hij die wil sturen, maar is iemand hier die dat kan bevestigen? Daarmee zou hij precies de gewenste ac input kunnen regelen en eventueel helemaal stoppen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:06
Denk dat het prima past, ook de Zendure mpp heeft net als de zonnepanelen een behoorlijke marge in z'n specs.
Als specs van de panelen binnen de specs van de mpp vallen wat hier het geval is moet dat kunnen.
Wat heeft het anders voor nut om specs te publiceren.

In de PV wereld is het heel gebruikelijk om aan de bovenkant(en zelfs boven) van de capaciteit van de omvormer te gaan zitten want bij maximale belasting van een mpp is het rendement ook maximaal.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-05 12:11
Aan de bovenkant van de specs van een PV omvormer zitten slaat alleen op het wattage. Dat wordt vanzelf afgekapt. Eigenlijk het maximum aan ampere's wordt geknepen.

Voor de juiste specs te vergelijken van de ingang kijk je naar de Voc van het paneel, de open klemspanning. Die mag NOOIT hoger zijn dan die van de PV omvormer! Pas dus op: in die Voc waarde zit dus geen bruikbare marge.

Je moet dus nooit rekenen met de veel gebruikte Vmax van de panelen, maar met de Voc (die een stuk hoger ligt). Dan zit je ook veilig met lage temperaturen.

[ Voor 17% gewijzigd door Knoflookpasta op 17-05-2026 11:11 ]

Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh

• Geert h
Ik heb even precies opgezocht, de Voc waarde is bij 25⁰C 48,68V , bij -10 kan die oplopen tot 53,79 V. Een string van 8 panelen moet ik dus niet op een mppt van de Solarflow zetten. Dan moet ik ergens bevestiging zien te krijgen dat de Solarflow inderdaad de pv ac in ook goed kan sturen, dat zou dan een goed alternatief zijn.

• Onbekend99
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 18:33
Geert h schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:12:

Is het ook niet de vraag of de hogere RTE de hogere prijs rechtvaardigd? Ik heb sinds een maand een sf2400 pro, heb eerst 2 weken zonder zonnepanelen direct aan te sluiten gedraaid en nu ongeveer 2 weken met 2kw panelen direct er op aangesloten te hebben. Verschillen in RTE lijkt ong 2% te zijn. Laat er ook nog 1% verschil in systeem verliezen (wat ik niet kan meten) minder zijn kom je op:

Als je met de 4000 pro 320 dagen per jaar 7 kw laad/ontlaad (natuurlijk zijn er ook mensen die batterij snachts ook nog eens vol laden, maar die doen dat dan niet met de zonnepanelen), is dat 320x7x10jaar= 22400kwh. Verschil van 3% komt neer op 672kwh over 10 jaar. Bij een prijs van 25ct/ kwh is dat 168 euro.

Voordeel van de 4000 pro is dan voor sommige mensen dat je geen (extra) omvormer hoeft aan te schaffen.

[ Voor 7% gewijzigd door Onbekend99 op 17-05-2026 15:15 ]

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Voor wat het waard is:

Hier draaien sinds september 2025 twee torentjes SF2400 AC met elk 3 accu's in een 2 persoons huishouden met EV en full electric woning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70KG1l3LnRFRXJlXzpJKwQuZ8es=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M5ohohcK0wUd3xU2Iboh6q0c.jpg?f=user_large

Ik zie bij met broer met exact dezelfde setup:
ook 2 keer SF 2400 AC en ook EV en full electric woning een RTE van 84,25% bij een Import van 621,62 kWh en Export van 523,68 kWh..
Ook berekend in HA door Gielz. 8)7

Al die cijfers van labsituaties of influencers zijn dus indicatief voor mij en niet (meer) leidend bij de aanschaf van zo'n produkt.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor wat meer technische achtergrondinformatie betreffende de juiste keuze van een passend thuisaccu-systeem: "Stromspeicher-Inspektion 2025" en Stromspeicher-Inspektion 2024
De geteste systemen zijn van de Duitse markt, maar de basisprincipes zijn gewoon natuurkunde.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:49
Op de zendure website wordt geclaimed dat er een 10 ms UPS functie opzit. Heeft iemand dit al gestest en is het voldoende om bijvoorbeeld een router op aan te sluiten zonder dat deze uitgaat?

• Taro
  • Niet online
Cardinal schreef op zondag 17 mei 2026 @ 19:24:
Op de zendure website wordt geclaimed dat er een 10 ms UPS functie opzit. Heeft iemand dit al gestest en is het voldoende om bijvoorbeeld een router op aan te sluiten zonder dat deze uitgaat?
Ja, hier getest. Maar ik zou wel oppassen met apparaten standaard aansluiten op de noodstroomuitgang omdat je daarmee de bescherming van de meterkast omzeilt.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:36
Ik heb zonnepalen van Enphase en overweeg nu een Zendure thuisaccu aan te schaffen. De Enphase gateway is in mijn meterkast geinstalleerd en daar is geen ruimte om de accu te plaatsen, ik zal deze dan dus niet direct met elkaar (kunnen).

Kan ik nog steeds mijn Enphase data in de Zendure app uitlezen? Of moet ik hiervoor een speciale 3CT meter laten plaatsen?
In de HomeWizard app kan ik wel gewoon de data van mijn zonnepanelen zien, zonder een extra meter te plaatsen.

• Taro
  • Niet online
Mausssie schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:27:
Ik heb zonnepalen van Enphase en overweeg nu een Zendure thuisaccu aan te schaffen. De Enphase gateway is in mijn meterkast geinstalleerd en daar is geen ruimte om de accu te plaatsen, ik zal deze dan dus niet direct met elkaar (kunnen).
De meterkast bevindt zich doorgaans naast een vluchtweg, dus is sowieso geen goede locatie voor een thuisaccu.
Kan ik nog steeds mijn Enphase data in de Zendure app uitlezen? Of moet ik hiervoor een speciale 3CT meter laten plaatsen?
Je kunt wel de input via de PV-IN AC zien.
In de HomeWizard app kan ik wel gewoon de data van mijn zonnepanelen zien, zonder een extra meter te plaatsen.
Klopt, Zendure ondersteunt integratie van 3rd party omvormers niet. Heb daar weleens eerder een uitgebreide toelichting op gegeven.

• Mausssie
Taro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:34:
Klopt, Zendure ondersteunt integratie van 3rd party omvormers niet. Heb daar weleens eerder een uitgebreide toelichting op gegeven.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon het niet terugvinden.
schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:34:
Je kunt wel de input via de PV-IN AC zien.
Dat gaat dus niet lukken, vanwege de plek waar ik de batterij wil zetten. Wat zijn dan de voordelen van zo’n aparte CT meter t.ov. de P1 meter?

• Taro
  • Niet online
Mausssie schreef op zondag 17 mei 2026 @ 23:02:
[...]

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon het niet terugvinden.

[...]

Dat gaat dus niet lukken, vanwege de plek waar ik de batterij wil zetten. Wat zijn dan de voordelen van zo’n aparte CT meter t.ov. de P1 meter?
Inzicht, meer niet.

Heel veel mensen willen exact zien wat hun zonnepanelen opleveren in de Zendure App. Maar dat is totaal niet relevant. Wat wel relevant is is hoeveel je naar het net exporteert of importeert. En dat is al zichtbaar in de Zendure app en via je P1-meter.

Een CT-meter is alleen relevant als je slimme meter van een ouder type is en bijv. max 1x per 10 seconden een update verstuurt of als je per se de opwek van je zonnepanelen apart in de Zendure app wil zien. Dan kan je een 3CT meter met 3x extra 50A klemmen in gebruik nemen en daarmee je zonnepanelen groep monitoren.

Maar persoonlijk begrijp ik dat allemaal niet. Ik heb mijn SolarEdge app voor de zonnepanelen. En mijn Zendure App / Home Assistant voor het totaal. De salderingsregeling doet echt niets met de opwek van je zonnepanelen. Wel met de teruglevering naar het stroomnet en dat is al prima inzichtelijk.

Zendure wordt door veel partijen als concurrent gezien, daarom krijgen ze geen toegang tot de API's en dus kan je die producten niet toevoegen. Heb enige tijd geleden een interview gehad met de product director van Zendure en de uitleg in dat artikel gedeeld.

• Mausssie
Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord @Taro .

Toch vreemd dat HW wel die API kan gebruiken en Zendure niet. Had het ook graag in de Zendure app gezien, maar ga hiervoor geen extra spoelen laten plaatsen.

Dan nog een vraag mbt het aansluiten. Online lees ik meerdere adviezen dat als je de thuisaccu op een eigen groep aansluit, om zo het maximale vermogen te benutten, je beter de stekker kan afknippen en de kabels direct op een lasdoos kan koppelen. Dit omdat het veilig zou zijn, dan een stekker in een wcd als je continue hoog vermogen vraagt. Is dit daadwerkelijk nodig of is een goede wcd ook veilig genoeg?

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Mausssie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:27:

Dan nog een vraag mbt het aansluiten.
Zoek in dit forum eens op ‘schuko’.

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:21
7o9 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:38:
[...]

Zoek in dit forum eens op ‘schuko’.
In het grote zendure plugin batterij topic is daar meer over te vinden.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:36

Wallie

Herr

Taro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 23:07:
[...]
Een CT-meter is alleen relevant als je slimme meter van een ouder type is en bijv. max 1x per 10 seconden een update verstuurt of als je per se de opwek van je zonnepanelen apart in de Zendure app wil zien. Dan kan je een 3CT meter met 3x extra 50A klemmen in gebruik nemen en daarmee je zonnepanelen groep monitoren.
Mocht je een oude slimme meter hebben (geen 5.* P1 poort), dan kan je voor een relatief klein bedrag (bij Stedin 65euro), een nieuwe slimme meter krijgen (incl montage). Goedkoper dan een aparte 3CT meter. 19 Juni krijg ik een nieuwe.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Cardinal
Wallie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:46:
[...]
Mocht je een oude slimme meter hebben (geen 5.* P1 poort), dan kan je voor een relatief klein bedrag (bij Stedin 65euro), een nieuwe slimme meter krijgen (incl montage).
Stedin heeft bij mij in maart gratis een nieuwe 5.5 meter geplaatst op aanvraag. Apart dat je 65 euro moet betalen, nog steeds geen geld vergeleken met Enexis oid.
Taro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:09:
[...]
Ja, hier getest. Maar ik zou wel oppassen met apparaten standaard aansluiten op de noodstroomuitgang omdat je daarmee de bescherming van de meterkast omzeilt.
Helder, kan je die veiligheid inbouwen door schakelaar tussen de zendure en je apparatuur te zetten? Of heb je dan een aardlek automaat ertussen nodig?

[ Voor 32% gewijzigd door Cardinal op 18-05-2026 11:15 ]

• tismij
  • Registratie: November 2003

tismij

???

Taro schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:09:
[...]

wil juist een noodstroom aansluiting om de accu ook als UPS te gebruiken, waarom zou dit niet veilig zijn?

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:17

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Cardinal schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:12:
Stedin heeft bij mij in maart gratis een nieuwe 5.5 meter geplaatst op aanvraag. Apart dat je 65 euro moet betalen, nog steeds geen geld vergeleken met Enexis oid.
Mazzelaar!
Ik moest iets van 140 euro betalen voor de vervanging van mijn DSMR4-meter (Liander).
Helder, kan je die veiligheid inbouwen door schakelaar tussen de zendure en je apparatuur te zetten? Of heb je dan een aardlek automaat ertussen nodig?
Als je een installatieautomaat ertussen zet verhoog je de veiligheid wel.
Wat alleen lastig is, is het punt van aarding. Je hebt achter de Zendure namelijk een zwevend net. Daar is in Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic al vaker over gesproken. Kijk er daar eens naar.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Cardinal
Hippe Lip schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:37:
Wat alleen lastig is, is het punt van aarding. Je hebt achter de Zendure namelijk een zwevend net. Daar is in
Gesproken, maar geen oplossingen zover ik me herinner. Kan je die bedrading achter de noodstroom ook aarden door een extra aarde draad? op de noodstroom aansluiting zit ook aarde (dacht ik) waarom wordt dat niet doorgegeven?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Cardinal schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Gesproken, maar geen oplossingen zover ik me herinner. Kan je die bedrading achter de noodstroom ook aarden door een extra aarde draad? op de noodstroom aansluiting zit ook aarde (dacht ik) waarom wordt dat niet doorgegeven?
Gesproken inderdaad. En daarbij is ook verwezen naar het installatie-topic, want dit gaat hier anders erg offtopic.
Dus graag dáár verder zoeken!

<John O`Mill>

• Cardinal
Uhuh, en daar begint een beetje het probleem, want dat betekend dat zowel de noodstroom en de UPS functie van dit product als onveilig wordt beschouwd. Als je dan vraag hoe het moet worden aangesloten met betrekking tot het product, dan moet je dat maar in een ander topic vragen. Het gaat notabene om de aansluiting van dit product.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Voor zover ik weet is de noodstoomaansluiting op de batterijen van Zendure precies wat de naam zegt: een aansluiting voor noodstroom. dus alleen in geval van nood te gebruiken. En daarmee niet bedoeld voor permanent gebruik.
En in geval van nood kun je er je vriezer of zo op aansluiten. Als de netspanning weer terug is sluit je je vriezer weer op het gewone stopcontact aan.

Of snap ik niet goed wat je bedoelt?

[ Voor 21% gewijzigd door Hippe Lip op 18-05-2026 12:09 ]

<John O`Mill>

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:59
Connectoren 2400AC+

Hallo

Ik overweeg de 2400AC+ met 2 x extra accu en wil 2400 watt met extra groep gaan gebruiken

Zij hier problemen van bekend

Hoe word de koppeling ervaren

Zit hier speling op

BVD

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:13
Daarvoor kun je beter een kijkje nemen in het SolarFlow topic dat dáárvoor in het leven is geroepen. Hier gaat het over de Mix-serie.

Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

En léés het voor je dergelijke vragen stelt - ik krijg niet de indruk dat je daar veel moeite voor hebt gedaan.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

koboy

Heb een idee voor een icon

Hippe Lip schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:37:
[...]

Mazzelaar!
Ik moest iets van 140 euro betalen voor de vervanging van mijn DSMR4-meter (Liander).

[...]

Wat alleen lastig is, is het punt van aarding. Je hebt achter de Zendure namelijk een zwevend net. Daar is in Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic al vaker over gesproken. Kijk er daar eens naar.
En ook daar wordt een hoop omzin verkondigd op electra gebied. Zwevend net achter de noodstroom aanstelling is nodeloos complexe terminologie die verwarrend werkt. Er zit gewoon een eigen 1 fase net, met eigen fase en nul aansluiting.

Ten aanzien van de aarde: volgens mij wordt die (meestal?) niet door de netbeheerder naar binnen gebracht, maar juist lokaal "geregeld". Ik mijn huis van eind jaren 80 loopt een (blanco) aarde draad de zekeringkast uit, die gaat naar beneden in de meterkast. Daar splits hij in een dikke die de grond in gaat en een dunne die verbonden is aan de waterleiding.

Als Zendure de aarding voor de noodstroom poort doorverbonden heeft aan die van de net aansluiting (wat de eenvoudigste en meest veilige oplossing is, en waarvan de extra aarde aansluiting op de metalen behuizing op wijst), dan ben je zo lang de stekker van de net aansluiting is ingestoken altijd geaard. De aarde aansluiting loopt in de zekeringkast immers buiten alle schakelaars om.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Hippe Lip

Hippe Lip

koboy schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:48:
En ook daar wordt een hoop omzin verkondigd op electra gebied.
Zoals in elk topic hier voorkomt ... :+
Zwevend net achter de noodstroom aanstelling is nodeloos complexe terminologie die verwarrend werkt. Er zit gewoon een eigen 1 fase net, met eigen fase en nul aansluiting.
Oh, welke van die twee aansluitingen is dan de fase en welke de nul?
Want als de noodstroom actief is en de batterij niet op een werkend net aangesloten is, dan is dat toch echt 'zwevend'. Er is geen nul die direct of indirect verbonden is met aarde, net zoals je dat niet hebt met V2L van elektrische auto's. Dat is ook lokaal gegenereerde spanning van een losse omvormer.

Aanraking van een enkele pool zal ook niet zomaar tot een schok leiden zoals wanneer je de fasedraad van een netaansluiting aanraakt. Vandaar 'zwevend', er ontstaat bij aanraking van één enkele pool geen stroomcircuit.
Ten aanzien van de aarde: volgens mij wordt die (meestal?) niet door de netbeheerder naar binnen gebracht, maar juist lokaal "geregeld". Ik mijn huis van eind jaren 80 loopt een (blanco) aarde draad de zekeringkast uit, die gaat naar beneden in de meterkast. Daar splits hij in een dikke die de grond in gaat en een dunne die verbonden is aan de waterleiding.
Dat hangt af van of je een TT- of een TN-aansluiting hebt. Maar dat gaat hier wel erg off-topic. Vandaar mijn verwijzing naar het installatie-topic.
Als Zendure de aarding voor de noodstroom poort doorverbonden heeft aan die van de net aansluiting (wat de eenvoudigste en meest veilige oplossing is, en waarvan de extra aarde aansluiting op de metalen behuizing op wijst), dan ben je zo lang de stekker van de net aansluiting is ingestoken altijd geaard. De aarde aansluiting loopt in de zekeringkast immers buiten alle schakelaars om.
Nee, tenminste wat ik ervan heb begrepen. Als de Zendure aan een werkende netaansluiting zit, dan is die noodstroomaansluiting inderdaad doorverbonden, maar zodra de netspanning wegvalt, dan schakelt er een relais om en wordt die noodstroomaansluiting gevoed vanuit de accu via een omvormer. Op dát moment heb je dus een 'zwevende' aansluiting.
Dat is een nogal essentieel verschil en ja, daar horen wel wat vaktermen (en vakkennis) bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 18-05-2026 14:07 ]

<John O`Mill>

• koboy

koboy

Hippe Lip schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:35:
[...]

Zoals in elk topic hier voorkomt ... :+

[...]

Oh, welke van die twee aansluitingen is dan de fase en welke de nul?
Want als de noodstroom actief is en de batterij niet op een werkend net aangesloten is, dan is dat toch echt 'zwevend'. Er is geen nul die direct of indirect verbonden is met aarde, net zoals je dat hebt met V2L van elektrische auto's.
Aanraking van een enkele pool zal ook niet zomaar tot een schok leiden zoals wanneer je de fasedraad van een netaansluiting aanraakt. Vandaar 'zwevend', er ontstaat bij aanraking geen stroomcircuit.

[...]

Dat hangt af van of je een TT- of een TN-aansluiting hebt.

[...]

Nee, tenminste wat ik ervan heb begrepen. Als de Zendure aan een werkende netaansluiting zit, dan is die noodstroomaansluiting inderdaad doorverbonden, maar zodra de netspanning wegvalt, dan schakelt er een relais om en wordt die noodstroomaansluiting gevoed vanuit de accu via een omvormer. Op dát moment heb je dus een 'zwevende' aansluiting.
Dat is een nogal essentieel verschil en ja, daar horen wel wat vaktermen (en vakkennis) bij.
Welke pool de fase en welke de nul is zal vast in de NEN1010 staan (* duikt hard weg *).
Maar waar het om gaat is dat ook in een normale situatie er een spanning op de nul staat. De belasting over de fases (ook tussen de huizen) is niet gelijk, dus de nul zal altijd een klein beetje zweven ondanks dat hij bij de wijktrafo aan de aarde zit.

Als het relais omklapt naar noodstroom zal de aarding altijd in stand blijven via de net aansluiting. De behuizing is geaard (verplicht voor CE) en het is nodeloos complex om deze los te koppelen in noodstroom stand. Aarde is immers aarde, die je zelfs extra via een schroef aan de behuizing kunt maken.

Als er een enkele fase wordt gecreëerd dan is het logisch om dat te doen met een koppeling tussen nul en aarde, en alleen een fase te maken. Als de aarde ontbreekt kunt je dan inderdaad een "zwevend" noodstroom net krijgen. Aangezien de Zendure moppert bij enkel fase en geen nul levering door de netbeheerder ligt het in mijn verwachting dat de nul een aarde gekoppeld zijn.

Wel ben je in die situatie voor aardlek beveiliging aangewezen op een (goedkope!) interne detectie in de omvormer. Of die er zit zal een samenspel zijn tussen omvormer ontwerp en/of Europese veiligheidseisen waar ik me niet in verdiept heb. Is wel te testen, maar dat laat ik aan de (professionele) testers over.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Cardinal
Hippe Lip schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:08:
Voor zover ik weet is de noodstoomaansluiting op de batterijen van Zendure precies wat de naam zegt: een aansluiting voor noodstroom. dus alleen in geval van nood te gebruiken. En daarmee niet bedoeld voor permanent gebruik.
En in geval van nood kun je er je vriezer of zo op aansluiten. Als de netspanning weer terug is sluit je je vriezer weer op het gewone stopcontact aan.

Of snap ik niet goed wat je bedoelt?
Er staat duidelijk op de website dat deze aansluiting ook als UPS kan worden gebruikt en voor UPS moet het ALTIJD zijn aangesloten. UPS zou je willen gebruiken voor kritieke apparatuur zoals je router en NAS die er niet zo goed tegen kunnen als de stroom eraf gaat. Die sluit je niet aan als de stroom er al afligt.

Daanaast noodstroom of geen noodstroom, ook noodstroom moet veilig kunnen worden aangesloten. Dus biedt de MIX deze veiligheid of moeten we dat zelf eromheen bouwen? Vervolgens staat op de zendure.nl website "Zo groeit noodstroom uit tot een veel completere off-grid oplossing." Dat is een suggestie dat het als een permanente oplossing kan worden gebruikt.

Het gaat erom wat het product biedt en de claims die gemaakt worden en hoe sluit je het aan op een velige manier.

@Taro @mrme12345 Is dit iets wat jullie kunnen navragen bij zendure?

• mrme12345
  • Niet online
Cardinal schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:13:
[...]

Er staat duidelijk op de website dat deze aansluiting ook als UPS kan worden gebruikt en voor UPS moet het ALTIJD zijn aangesloten. UPS zou je willen gebruiken voor kritieke apparatuur zoals je router en NAS die er niet zo goed tegen kunnen als de stroom eraf gaat. Die sluit je niet aan als de stroom er al afligt.

Daanaast noodstroom of geen noodstroom, ook noodstroom moet veilig kunnen worden aangesloten. Dus biedt de MIX deze veiligheid of moeten we dat zelf eromheen bouwen? Vervolgens staat op de zendure.nl website "Zo groeit noodstroom uit tot een veel completere off-grid oplossing." Dat is een suggestie dat het als een permanente oplossing kan worden gebruikt.

Het gaat erom wat het product biedt en de claims die gemaakt worden en hoe sluit je het aan op een velige manier.

@Taro @mrme12345 Is dit iets wat jullie kunnen navragen bij zendure?
Lijkt me goed om zelf even na te vragen bij Zendure dmv ticket inschieten. Dan kun je precies aangeven waar je naar op zoek bent en welke specifieke gebruiksfunctie je aan denkt en dan krijg je een antwoord voor jouw situatie (wel eerst bot omzeilen ;-) ) . Hier is het adres:

https://support.zendure.com/portal/en/home

energienerds.nl

• Hippe Lip

Hippe Lip

koboy schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:21:
Welke pool de fase en welke de nul is zal vast in de NEN1010 staan (* duikt hard weg *).
Maar waar het om gaat is dat ook in een normale situatie er een spanning op de nul staat. De belasting over de fases (ook tussen de huizen) is niet gelijk, dus de nul zal altijd een klein beetje zweven ondanks dat hij bij de wijktrafo aan de aarde zit.
Zoek eens op wat het verschil tussen een TN- en een TT-stelsel is en je ziet dat de nul en de aarde soms lokaal (bij de netaansluiting) onderling verbonden zijn.
Als het relais omklapt naar noodstroom zal de aarding altijd in stand blijven via de net aansluiting. De behuizing is geaard (verplicht voor CE) en het is nodeloos complex om deze los te koppelen in noodstroom stand. Aarde is immers aarde, die je zelfs extra via een schroef aan de behuizing kunt maken.
Je hebt de aarde dan misschien nog wel doorverbonden, maar ik betwijfel of de uitgang van de omvormer in de Zendure aan één kant met die aarde verbonden is. Want dat zou dan een bijzondere situatie op kunnen leveren bij het omschakelen van netvoeding naar noodloop. Dan zou zomaar de pool die in netbedrijf de nul is, bij noodloop de fase kunnen worden want je weet nooit zeker hoe om de netzijde van de Zendure is aangesloten. En zonder die brug heb je in noodloop een zwevende uitgang.

Maar we zijn aan het gissen, want dit soort technische info hebben we niet. Ik niet in elk geval. Misschien dat @Taro meer weet hoe dat bij de verschillende Zendure-modellen is ingericht?
Als er een enkele fase wordt gecreëerd dan is het logisch om dat te doen met een koppeling tussen nul en aarde, en alleen een fase te maken. Als de aarde ontbreekt kunt je dan inderdaad een "zwevend" noodstroom net krijgen.
Als de aarde is doorverbonden krijg je nog steeds een zwevende uitgang zolang van die uitgang niet één van de twee polen met de aarde verbonden is. Als dat wél is, dan is dát de nul en de andere de fase.

Is die doorverbinding er niet, dan zal je nooit een schok krijgen wanneer je één pool van die uitgang aanraakt tijdens noodloop, omdat er geen stroomkring door je lichaam kan ontstaan.

Dit is een beetje basis-elektotechniek en installatietechniek.

En voordat een modje dit verhaal verwijdert: het is een nogal essentieel verhaal in dit topic om te weten wat de technische situatie van de noodstroomuitgang van de Zendure is!

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 18-05-2026 17:28 ]

<John O`Mill>

• Cardinal
Ik denk dat dit de belangrijkste vragen zijn, iemand toevoegingen?
As your product supports UPS, i have some questions on grounding the connection according to Dutch NEN guidelines.
1. Can you explain how the Mix 4000 connections are grounded and how zendure avoids "floating ground" issues.
2. When the Mix switches from grid to off-grid, is ground always maintained?
3. When off grid/upc function is used, for proper grounding, does it always require a ground connection with the meter-box?
4. As a customer what other recommendations can you provide in terms of proper grounding when the ups function is used for routers and NAS equipment?
@Taro Ik kan het op de plaatjes niet echt goed zien, maar zover ik kan beoordelen heeft het stopcontact op de mix wel degelijk een aarding erop zitten, correct?

Update: Ticket submitted

[ Voor 7% gewijzigd door Cardinal op 18-05-2026 18:41 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Cardinal schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:43:
@Taro Ik kan het op de plaatjes niet echt goed zien, maar zover ik kan beoordelen heeft het stopcontact op de mix wel degelijk een aarding erop zitten, correct?
Die aarding zit er wel op, maar de vraag is nu of de uitgang in geval van onderbreking van de netspanning wel of niet zwevend is. Dit in verband met beveiliging...

<John O`Mill>

• koboy

koboy

Hippe Lip schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:25:
[...]

Zoek eens op wat het verschil tussen een TN- en een TT-stelsel is en je ziet dat de nul en de aarde soms lokaal (bij de netaansluiting) onderling verbonden zijn.

[...]

Je hebt de aarde dan misschien nog wel doorverbonden, maar ik betwijfel of de uitgang van de omvormer in de Zendure aan één kant met die aarde verbonden is. Want dat zou dan een bijzondere situatie op kunnen leveren bij het omschakelen van netvoeding naar noodloop. Dan zou zomaar de pool die in netbedrijf de nul is, bij noodloop de fase kunnen worden want je weet nooit zeker hoe om de netzijde van de Zendure is aangesloten. En zonder die brug heb je in noodloop een zwevende uitgang.

Maar we zijn aan het gissen, want dit soort technische info hebben we niet. Ik niet in elk geval. Misschien dat @Taro meer weet hoe dat bij de verschillende Zendure-modellen is ingericht?

[...]

Als de aarde is doorverbonden krijg je nog steeds een zwevende uitgang zolang van die uitgang niet één van de twee polen met de aarde verbonden is. Als dat wél is, dan is dát de nul en de andere de fase.

Is die doorverbinding er niet, dan zal je nooit een schok krijgen wanneer je één pool van die uitgang aanraakt tijdens noodloop, omdat er geen stroomkring door je lichaam kan ontstaan.

Dit is een beetje basis-elektotechniek en installatietechniek.

En voordat een modje dit verhaal verwijdert: het is een nogal essentieel verhaal in dit topic om te weten wat de technische situatie van de noodstroomuitgang van de Zendure is!
Ik heb me dus ingelezen. En dat doorverbonden van de aarde en nul mag wat ik heb gezien alleen bij 80A en hoger aansluitingen op locatie van de klant. Dit is overigens iets waar de NEN1010 mensen het niet mee eens zijn.

Maar bottom line blijft: aarde is aarde, of dat nou met een pen in de grond thuis is of met een pen in de grond bij de wijktrafo. Metalen behuizingen moeten aan de aarde verbonden zijn, anders voldoet het apparaat niet aan de veiligheidseisen. Het zou een raar idee zijn (technisch onnodig complex en daardoor mogelijk onveilig) om dat met een relais te schakelen tussen netaansluiting en off-grid, ook voor de randaarde aan de noodstroom poort, en wellicht is dit zelfs verboden in 1 of andere regelgeving. De extra aarde aansluiting zit er alleen op voor het geval je dat ding achterin de auto gooit om er tussen de koeien koffie mee te zetten.

Het referentiepunt voor de sinussen, de nul, is bij de wijktrafo aan de aarde verbonden. Als het goed is gaan er op dat moment ook geen stromen meer doorheen doordat de lasten op de fases elkaar netjes uitdoven.

Wat betreft de onveiligheid, dat heeft niets maken met het referentiepunt van de nul (zou me niet verbazen als dat op de aarde moet liggen, maar daar moet de fabrikant/Zendure of een regelgeving deskundige iets over zeggen). Als je al een zwevend systeem zou hebben, dan loopt de stroom via de aarde terug. Een niet gesloten stroomkring is niet gevaarlijk omdat daar geen stroom doorheen loopt.

Punt waar het op hangt is de detectie van stroom die via de aarde terugvloeit. In de meterkast hangen hier aardlekschakelaars voor, bij noodstroom worden deze niet in de stroomkring opgenomen en moet dat dus anders opgelost worden. Dat kan bij het ontwerp door de fabrikant worden meegenomen, maar kun je ook achteraf doen met een simpele "tussenstekker" die de lekstroom detecteert en de boel af schakelt. Kost als los kastje met alle marges er overheen van een gerenommeerd merk nog geen 20 euro.

• Cardinal
koboy schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:41:
[...]
kun je ook achteraf doen met een simpele "tussenstekker" die de lekstroom detecteert en de boel af schakelt. Kost als los kastje met alle marges er overheen van een gerenommeerd merk nog geen 20 euro.
Heb je een (elektramat) voorbeeld? Zou het ook werken door er een aardlekautomaat tussen de accu en de apparatuur te plaatsen?

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:49
Een aardlek tussen accu en apparaat is altijd aan te raden. Alleen als de omvormer niet intern met aarde verbonden is zal er ook geen lek via aarde mogelijk zijn. Dus baat het niet, dan schaat het niet.

Als overigens de omvormen niet aan de aarde verbonden is, kun je theoretisch ook geen 'stroom' krijgen. Alleen als je fase EN nul tegelijk aangeraakt.

Maar ik durf zo niet te zeggen wat de NEN1010 ervoor zegt. (Weet dat het er wel in staat ergens)

Edit Misschien eerder de vraag of je beter een Type B aardlek moet toepassen. Dan heb je ook een eventuele DC lek uit de omvormer te pakken. 👍 (Niet te verwarren met een B karakteristiek automaat 🤔)

[ Voor 18% gewijzigd door cruysen op 18-05-2026 19:25 ]

• koboy

koboy

Cardinal schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:46:
[...]

Heb je een (elektramat) voorbeeld? Zou het ook werken door er een aardlekautomaat tussen de accu en de apparatuur te plaatsen?
Als je die aardlekautomaat veilig afgemonteerd krijgt: ja.

Zoek anders eens op plug in aardlekschakelaar

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik denk dat onderstaande moet kunnen maar mis ik niets ?

Ik ben in de markt voor een thuisbatterij en dacht eerst aan een complexe installatie van 10k plus maar de “plug in” varianten worden steeds beter en betaalbaarder waardoor de terugverdientijd ook korter wordt.

mijn behoefte is voor de dagen dat het kan (schat zo 250 dagen zeker) de stroom die in de middag overhou (omdat we werken) in de avond kunnen gebruiken vanuit de accu.

gemiddeld heb ik normale dagen 10-15kw “over” aldus de p1 meter wordt nu met salderen terug geleverd wordt.

Handel ben ik niet in geïnteresseerd en ben het type aansluiten en werken maar wel veilig en geen overbodige installatie kosten, maar wanneer wordt overbodig ?

ik heb een Enphase systeem met micro omvormers en de gateway in de meterkast.

idee is kabel vanuit de meterkast direct op een vrije groep(is er nog) en “hardwire” op de zendure thuis accu (8kw) die in de garage komt. Deze kosten zijn “beperkt” voor de elektricien verwacht ik.

hierdoor veracht ik ook innde avond een (groot) deel eigen stroom te gebruiken tijdens koken(inductie / oven)

Wat mis is als ik de PV niet via de accu de aansluit maar gewoon zoals bovenstaand ?

[ Voor 4% gewijzigd door wd200 op 19-05-2026 07:51 ]

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:36

Wallie

Herr

wd200 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:49:

Ik ben in de markt voor een thuisbatterij en dacht eerst aan een complexe installatie van 10k plus maar de “plug in” varianten worden steeds beter en betaalbaarder waardoor de terugverdientijd ook korter wordt.

mijn behoefte is voor de dagen dat het kan (schat zo 250 dagen zeker) de stroom die in de middag overhou (omdat we werken) in de avond kunnen gebruiken vanuit de accu.

gemiddeld heb ik normale dagen 10-15kw “over” aldus de p1 meter wordt nu met salderen terug geleverd wordt.

Handel ben ik niet in geïnteresseerd en ben het type aansluiten en werken maar wel veilig en geen overbodige installatie kosten, maar wanneer wordt overbodig ?

idee is kabel vanuit de meterkast direct op een vrije groep(is er nog) en “hardwire” op de zendure thuis accu (8kw) die in de garage komt. Deze kosten zijn “beperkt” voor de elektricien verwacht ik.

hierdoor veracht ik ook innde avond een (groot) deel eigen stroom te gebruiken tijdens koken(inductie / oven)

Wat mis is als ik de PV niet via de accu de aansluit maar gewoon zoals bovenstaand ?
Als ik het zo snel lees:
- Wat omzetverlies van DC naar AC en weer naar DC de accu in
- Als de accu vol is, dan gaat de rest terug het net op

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-05 15:14
Ik heb de vraag in een ander zendure forum ook al gesteld maar zag net pas dat we een echt zendure mix forum hebben, dus dan ook nog maar even hier:

Ik zit me een beetje in te lezen in de nieuwe mix serie. Ik mag in mijn nieuwe huis een volledig nieuwe start maken qua zonnepanelen, thuisaccu ect. Waar de vorige series nog geen volledige omvormer hadden voor grote installaties ben ik nu wel aan het nadenken over een mix serie en dan mijn zonnepanelen (AC of DC) aan te sluiten op de batterij? Wat vinden jullie hiervan?

• bestel2k
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Hoe zit het met een uitgangsvermogen van 4kW? Wordt deze 4kW naar behoefte verdeeld over de AC aansluiting en de noodstroom aansluiting of kan zowel de AC aansluiting als de noodstroom aansluiting (gelijktijdig) 4kW leveren. Ik denk het eerste (één omvormer van 4kW) maar wilde het toch even zeker weten. Zie het nergens specifiek benoemd.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:13
Bouwertje schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:17:
Ik zit me een beetje in te lezen in de nieuwe mix serie. Ik mag in mijn nieuwe huis een volledig nieuwe start maken qua zonnepanelen, thuisaccu ect. Waar de vorige series nog geen volledige omvormer hadden voor grote installaties ben ik nu wel aan het nadenken over een mix serie en dan mijn zonnepanelen (AC of DC) aan te sluiten op de batterij? Wat vinden jullie hiervan?
Als je nieuw begint zeker de panelen DC aansluiten op de batterij. Al is het een hybride omvormer met externe batterij of zo een batterij met PV input. Is er in de nabije toekomst een EV waar rekening mee gehouden moet worden?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:55
wd200 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:49:

dat is mooi, dus mn op NOM willen draaien, volgens mij ga je daar ook het meeste voordeel mee hebben.
klopt, maar maak je hier niet ook de klasieke fout om mn naar je opwek te kijken ?
Primair zul je namelijk moeten kijken hoeveel je verbruik is, en .m.n. tijdens de zonnige periode is deze best lang, veelal zul je zien dat je in de periode mei tot deels augustus het hoge verbruik ( = koken) nog prima door de PV zal worden afgedekt, terwijl juist in het voor en najaar (waar je ook minder opwek over de dag hebt) veel van dat soort verbruik juist wel binnen je netverbruik zal vallen.
Dus mijn advies is kijk met name naar je verbruik in de periode van het voor en najaar (dus maart-april) en najaar (augustus, september en oktober) en zet daar tegen je teruglevering er tegen op (daarmee werk je namelijk je eigen PV verbruik al weg)
Het enige wat dit kan verstoren is als je een EV hebt en niet (vaak) de gelegenheid hebt om die zelf thuis overdag op te laden. Laden via batterij kan, je moet je alleen afvragen of de behoorlijke meerprijs (je hebt dan tenslotte een behoorlijke extra capaciteit nodig) opweegt tegen de voordelen. Vaak blijkt dat je laden via een dynamisch tarief namelijk tijdens de goedkope uurtjes in de nacht veel goedkoper is.
overigens is dat dynamisch tarief ook een groot voordeel om je overtollige PV stroom zonder terugleverkosten weer kwijt te krijgen. en als je kijkt wat de gemiddelde dynamische prijzen zijn tijdens zonuren, zul je verbaast zijn, die liggen namelijk nog steeds tussen circa 5ct en 12ct per kWh. (prijs 2025)

Denk je wel dat je bij een Zendure zeer waarschijnlijk een type B lekstroom Alamat nodig hebt, nu zal er een standaard type A ingebouwd zijn. Helaas zijn die niet bepaald goedkoop en zeer slecht verkrijgbaar.

als je de PV via de AC (alleen bij de Mix mogelijk) van de Mix aansluit kun je bij een stroomuitval de PV blijven gebruiken dus ook de batterij zal blijven laden (zo ver er zon is), maar eigenlijk zou je dan ook nog de PowerHub erbij moeten nemen om de volledige functionaliteit te krijgen.
dat is dus ook een stuk meer werk qua installatie.
Eenvoudiger is natuurlijk om de PV en Thuis-batterij gewoon los vanelkaar te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 19-05-2026 12:17 ]

• Bouwertje
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:41:
[...]

Als je nieuw begint zeker de panelen DC aansluiten op de batterij. Al is het een hybride omvormer met externe batterij of zo een batterij met PV input. Is er in de nabije toekomst een EV waar rekening mee gehouden moet worden?
Een EV zit nog niet in de planning. Het oorspronkelijke plan was om een enphase systeem op dak te leggen (2 dakvlakken en een klein beetje schaduw) en dan gewoon een losse thuisaccu (2400 AC+) te installeren. Mede omdat er in de voorgaande serie batterijen nog geen geweldige omvormer zat, Leuk voor op een schuurtje. Nu met de mix serie wordt het weer een ander verhaal, 2 dakvlakken in serie naar binnen halen en dan beide op een DC input van de mix wordt aantrekkelijker.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:48
Bouwertje schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:16:
[...]

Een EV zit nog niet in de planning. Het oorspronkelijke plan was om een enphase systeem op dak te leggen (2 dakvlakken en een klein beetje schaduw) en dan gewoon een losse thuisaccu (2400 AC+) te installeren. Mede omdat er in de voorgaande serie batterijen nog geen geweldige omvormer zat, Leuk voor op een schuurtje. Nu met de mix serie wordt het weer een ander verhaal, 2 dakvlakken in serie naar binnen halen en dan beide op een DC input van de mix wordt aantrekkelijker.
De goedkoopste optie met de kortste terugverdientijd is de goedkoopste kWh in aanschaf. Hangt volledig van je zelf af welke 'toys' je er verder in wil hebben, zoals Whole Home Backup bv. Als je voor dat laatste wil gaan, zou ik niet gaan werken met Zendure maar Enphase accu's en backup systeem. Of SE en SE battterijen/backup systeem... of een van de twee, gecombineerd met een Sigenergy systeem.

Wees wel bereid daar voor flink in de buidel te tasten....

• Bouwertje
Ik vind SE batterijen vrij duur en wat achterhaald, ditzelfde geldt eigenlijk voor enphase batterijen, op zich prima dingen maar de Prijs/Kwh verhouding is een beetje hoog en weinig inovatie, matige app ect.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:48
Bouwertje schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:42:
Ik vind SE batterijen vrij duur en wat achterhaald, ditzelfde geldt eigenlijk voor enphase batterijen, op zich prima dingen maar de Prijs/Kwh verhouding is een beetje hoog en weinig inovatie, matige app ect.
Sigenergy is erg mooi....maar errrrrugg duur. En de gateway (mits backup is ingeschakeld) verbruikt 200watt continue (overschakeling naar backup niet merkbaar). De backup interface van SE slechts 5 watt..(3seconden dacht ik).

Anders zoek eens op de nieuwe Solaredge lijn,Nexis. Sigenergy-achtige oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door jelleeelco op 19-05-2026 12:05 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:55
bestel2k schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:37:
Hoe zit het met een uitgangsvermogen van 4kW? Wordt deze 4kW naar behoefte verdeeld over de AC aansluiting en de noodstroom aansluiting of kan zowel de AC aansluiting als de noodstroom aansluiting (gelijktijdig) 4kW leveren. Ik denk het eerste (één omvormer van 4kW) maar wilde het toch even zeker weten. Zie het nergens specifiek benoemd.
ik snap even niet wat je bedoeld met "naar behoefte verdeeld".
je hebt of gewoon de on-grid modus, dus laden en ontladen als je ook gewoon netverbinding hebt, en met 4.000W uitgangsvermogen (max) dek je tijdens de periode voor veruit de meeste situaties wel je nagenoeg 95-88% mee af, tenminste als je geen buitensporige verbruikers (bv Laden EV) hebt.
ook koken kan wel een hoger verbruik hebben, echter als ik even naar mijn eigen situatie kijk (heb al ruim 15 jaar inductiekoken) komt het realatief weinig voor dat ik boven de 4000W kom, en als dat is is dit maar relatief van korte duur. (daar kun je dus wel rekening mee gaan houden) en deels valt dat ook nog tijdens PV opwek, dus een deel van dat verbruik wordt via je PV afgedekt.
tijdens off-grid ( dus tijdens bv een stroomstoring) heb je ook de beschikking van de 16A noodstroom uitgang.
vergeet echter niet dat je die dus zonder aanvullende hardware/voorzieningen (bv via de PowerHub van Zendure) zo maar aan je huisinstallatie mag koppelen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

cruysen schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:13:
Een aardlek tussen accu en apparaat is altijd aan te raden. Alleen als de omvormer niet intern met aarde verbonden is zal er ook geen lek via aarde mogelijk zijn. Dus baat het niet, dan schaat het niet.
Een aardlekschakelaar (ALS) is in feite een 'verschilschakelaar'. Die schakelt uit wanneer er door de ene draad een andere (grotere of kleinere) stroom gaat dan door de andere. Dat kan alleen gebeuren wanneer er een alternatief (lees: ongewenst) ander circuit is. De naam 'aardlekschakelaar' is verwarrend, want hij meet niets naar aarde; daar is die niet eens op aangesloten.
Bij een normale huisinstallatie zal die ALS meestal uitschakelen wanneer er een stroom naar aarde is. Maar wanneer een van de twee 230V~ draden van de Zendure-in-noodloop (dus zonder netspanning) niet aan aarde is verbonden om een nul te creëren, dan zal er nooit een stroom naar aarde gaan lopen wanneer je een van die twee draden aanraakt. De aardlekschakelaar zal daardoor dus nooit uitschakelen bij aanraking van een van beide polen.
Dat is waarom ik spreek van een 'zwevende aansluiting'.

Maar kijk op het installatieforum of stel daar de vraag hoe je die noodstroomaansluiting van de Zendure het beste kunt beveiligen. Daar is eerder gesproken over beveiliging van een systeem in eilandmodus en wat ik ervan onthouden heb is dat het best complex is.
Maar ik durf zo niet te zeggen wat de NEN1010 ervoor zegt. (Weet dat het er wel in staat ergens)
Zegt de NEN1010 überhaupt iets over de huisinstallatie wanneer die in eilandmodus functioneert dan?
Edit Misschien eerder de vraag of je beter een Type B aardlek moet toepassen. Dan heb je ook een eventuele DC lek uit de omvormer te pakken. 👍 (Niet te verwarren met een B karakteristiek automaat 🤔)
Nogmaals: als je het hebt over aanraakbeveiliging: dat werkt alleen wanneer een van de twee polen van de 230V~ aan aarde hangt. Anders kan er geen stroomcircuit ontstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 20-05-2026 09:35 ]

<John O`Mill>

• Cardinal
Ik heb inmiddels antwoorrden gekregen op de vragen die ik had gesteld, maar het klinkt als standaard antwoorden. -O-
Regarding the safety grounding instructions for the SolarFlow 4000 MIX AC (SF4000MIXAC):
1. During high-power operation, the device must be grounded to ensure safety.
2. The grounding method is hard-wired to the distribution box and must be performed by a professional electrician.
3. Once the hard wiring is completed, the grounding will always remain effective.
4. The packaging box includes the accessories required for hard wiring.
5. For specific wiring steps and operation methods, please refer to the official user manual that will be released.

• mpro09
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:47
Er was vandaag een officiële product lancering toch? weet iemand of er nog meer bekend is geworden?

All electric | 3950Wp ZW | 4660Wp ZO | MHi SRK35ZSX-W beneden | SCM45ZS-W + 2x SRK35ZS-WF boven | Itho HRU ECO 350

• thomaskoel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:41
Cardinal schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:58:
Ik heb inmiddels antwoorrden gekregen op de vragen die ik had gesteld, maar het klinkt als standaard antwoorden. -O-

[...]
"The packaging box includes the accessories required for hard wiring."
Dat zat er bij de review kit niet bij volgens mij? Tenzij ze de stekker die je zelf moet afknippen bedoelen...

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:41
Wat voor groep heeft de SolarFlow 4000 Mix AC+ nodig?

Ik zou mijn bestaande omvormer erop willen aansluiten. Deze zit op een pv verdeler die volgens mij max 3.6 kW aankan. Kan het daarop worden begrenst?
Leuk artikel vanmorgen over Zendure en de samenwerking met MW Energie. De nieuwe batterij, hoe ze kijken naar de toekomst. Integratie met zonnepanelen, warmtepomp en EV om maar eens wat te benoemen.

Enige minpuntje vind ik het niet goed onderbouwde verhaal rondom terugverdienen. Wat losse getallen en imo een veel te optimistisch plaatje.
https://www.bright.nl/nie...lug-in-thuisbatterij.html

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Bouwertje
lothar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:43:
Wat voor groep heeft de SolarFlow 4000 Mix AC+ nodig?

Ik zou mijn bestaande omvormer erop willen aansluiten. Deze zit op een pv verdeler die volgens mij max 3.6 kW aankan. Kan het daarop worden begrenst?
Ik vraag me dus serieus af wat deze optie extra brengt? Je hebt toch de omzetverliezen (dc-ac-dc) al, wat is dan het verschil tussen uit het Net voeden of uit je omvormer? Hooguit dat je de omvormer iets meer dan 3600 Watt kan laten leveren, maar als de accu vol zit kan hij toch maar 3600 Watt ‘doorleveren’.

• thomaskoel
Bouwertje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Ik vraag me dus serieus af wat deze optie extra brengt? Je hebt toch de omzetverliezen (dc-ac-dc) al, wat is dan het verschil tussen uit het Net voeden of uit je omvormer? Hooguit dat je de omvormer iets meer dan 3600 Watt kan laten leveren, maar als de accu vol zit kan hij toch maar 3600 Watt ‘doorleveren’.
Zonnepanelen blijven werken bij stroomuitval (komt niet zo veel voor). Net iets minder verlies, afhankelijk van afstand tussen omvormer en groepenkast (vaak rond een procent), en een aansluiting minder in de groepenkast, die je wel moet verzwaren mocht je gebruik willen maken van de volle 5000w :). Verder niet zo interessant idd.

[ Voor 5% gewijzigd door thomaskoel op 21-05-2026 09:00 ]

• Bouwertje
Ik ben dus serieus aan het overwegen of ik een mix wil en welke. Ik denk dat het een prachtig product is maar vraag me bij sommige dingen wel af wat ik er, in mijn geval, aan heb. 5000 Watt uitgang, prima, maar maak dan een 400V aansluiting erbij (dus 230 en 400), zonnepanelen die doorgaan bij spanningsuitval is op zich een mooie toevoeging, maar die AC aansluiting voor een omvormer snap ik dan weer niet. Dus nogmaals.... een mooi product maar voor mij wel wat vraagtekens.

• Bouwertje
Ik vind aan het rechtstreeks aansluiten van zonnepanelen ook nog wel een nadeel zitten. Stel je hebt 15 zonnepanelen van 400WP, dan is de opbrengst 400 x 15 x 0,8 = 4800 Watt. Dan gaat de batterij zich lekker snel vullen, en als hij vol is...... kan hij dus maar 3600 W doorleveren naar je net (16 Amp) Maakt dat dat kleine beetje omzetverlies dan goed? Stroom wordt wel minder waard, maar dit vind ik wel zonde.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00
Bouwertje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:16:
Ik ben dus serieus aan het overwegen of ik een mix wil en welke. Ik denk dat het een prachtig product is maar vraag me bij sommige dingen wel af wat ik er, in mijn geval, aan heb. 5000 Watt uitgang, prima, maar maak dan een 400V aansluiting erbij (dus 230 en 400), zonnepanelen die doorgaan bij spanningsuitval is op zich een mooie toevoeging, maar die AC aansluiting voor een omvormer snap ik dan weer niet. Dus nogmaals.... een mooi product maar voor mij wel wat vraagtekens.
Dan is het misschien niet het product voor jou. Ook bij de ac aansluiting voor een omvormer laad die gewoon door op je panelen als het net wegvalt. Een krachtstroom aansluiting is echt een heel ander verhaal, kan nooit voor die prijs.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00
Bouwertje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:21:
Ik vind aan het rechtstreeks aansluiten van zonnepanelen ook nog wel een nadeel zitten. Stel je hebt 15 zonnepanelen van 400WP, dan is de opbrengst 400 x 15 x 0,8 = 4800 Watt. Dan gaat de batterij zich lekker snel vullen, en als hij vol is...... kan hij dus maar 3600 W doorleveren naar je net (16 Amp) Maakt dat dat kleine beetje omzetverlies dan goed? Stroom wordt wel minder waard, maar dit vind ik wel zonde.
Wp is watt piek, hoeveel ga je in de praktijk missen? Een hoger rendement heeft elke Kw die je panelen maken wel wat aan het hele jaar door.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:41
Bouwertje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Ja vooral dat ik geen extra kabel hoef te trekken. Dan kan ik de unit gewoon op zolder zetten en de zonnepanelen daar op koppelen.

• Bouwertje
lothar schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:49:
[...]

Ja vooral dat ik geen extra kabel hoef te trekken. Dan kan ik de unit gewoon op zolder zetten en de zonnepanelen daar op koppelen.
Dat is zeker waar, je kan makkelijk een lege groep creëren. Maar ook hier maar tot 3600 W terugvoerden. Daar is opzich niks mis mee overigens.

• Bouwertje
Spekkie99 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:32:
[...]

Wp is watt piek, hoeveel ga je in de praktijk missen? Een hoger rendement heeft elke Kw die je panelen maken wel wat aan het hele jaar door.
Hier ben ik het niet met je eens, ik ken de term Wp en weet ook dat dat piekvermogen is. Maar als ik nu (praktijk) 5000 W terugleveren over 3 fasen kan dat na het vullen van de accu maar 3600 W zijn. Als ik de mix aansluit zodat hij zijn stroom uit het net haal, kan ik gewoon 5000 blijven leveren als hij vol is. Niet dat je van terugleveren straks rijk wordt maar ik denk dat je wel degelijk veel kWh gaat missen.

• thomaskoel
Bouwertje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:06:
[...]

Dat is zeker waar, je kan makkelijk een lege groep creëren. Maar ook hier maar tot 3600 W terugvoerden. Daar is opzich niks mis mee overigens.
Hoe kom je op die 3600w? Hij heeft gewoon een bypass van tot max 5000w.
Je kan hem gewoon op een grote groep (B20 alamat bijvoorbeeld) aansluiten, dan zit je al op 4600w.
Groter kan ook maar dan zit je snel met selectiviteit. Alleen de noodstroom heeft een limiet van 3680w, want dat is gewoon een los stopcontact op de accu zelf.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:20
Zijn er trouwens nog van die 10% kortingscodes of is die tijd voorbij? Ik overweeg 2x een SolarFlow 4000 Mix AC+ ipv de Anker Solix Max AC die ik op het oog had.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
Oh en voor ik het vergeet; hoe zien jullie die actieve koeling? Ik ken eigenlijk geen ventilatoren die 10+ jaar mee gaan. Dat zijn dingen die vaak na 3-5 jaar sneuvelen, zeker bij intensief gebruik.

• ErikdB
  • Laatst online: 21-05 20:52
mpro09 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:57:
Er was vandaag een officiële product lancering toch? weet iemand of er nog meer bekend is geworden?
Inderdaad, ik ben wel benieuwd wat er in deze meeting is besproken en of er antwoorden gegeven zijn op de verschillende vragen die hier mogelijk nog heersen in dit topic.

Zelf ben in geïnteresseerd in de 4000 Mix AC+, maar twijfel waar ik deze zou plaatsen. Binnen heb ik alleen plek in de technische ruimte waar mijn boiler staat, maar daar word het mogelijk te warm. Buiten zou kunnen onder de veranda, maar dan moet ik een kabel van mogelijk 30 meter trekken, wat weer in de papieren gaan lopen bij de elektricien.

De sweetspot zoeken voor een beetje fatsoenlijke ROI blijft een aardige legpuzzel en is heel persoonlijk.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

sdk1985 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:05:
Ik overweeg 2x een SolarFlow 4000 Mix AC+ ipv de Anker Solix Max AC die ik op het oog had.
Vanwaar je switch in voorkeur? Wat heeft je overtuigd?

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 21-05-2026 20:00 ]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Devke schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:19:
Leuk artikel vanmorgen over Zendure en de samenwerking met MW Energie. De nieuwe batterij, hoe ze kijken naar de toekomst. Integratie met zonnepanelen, warmtepomp en EV om maar eens wat te benoemen.

Enige minpuntje vind ik het niet goed onderbouwde verhaal rondom terugverdienen. Wat losse getallen en imo een veel te optimistisch plaatje.
https://www.bright.nl/nie...lug-in-thuisbatterij.html
Nog een iets uitgebreider artikel op solarmagazine.nl van de "product launch" zonder productplaatjes
maar met wat marketing info.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• sdk1985
JBS schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:00:
[...]

Vanwaar je switch in voorkeur? Wat heeft je overtuigd?
De RTE uit reviews van de Solar Mix is hoger (scheelt 3.5%)

Bij Anker is het Power Dock (Pro) verhaal nog een groot vraagteken. Zonder HEMS gaat het überhaupt lastig worden om zonneladen te combineren met een laadpaal en thuisbatterijen en dat netjes aan te sturen (zon>auto>batterij waarbij de laadpaal dan wel de auto het afgenomen vermogen moet matchen aan de zonopbrengst dan wel maximale output van de batterijen).

Overigens niet 100% overtuigd. De Anker is de 25e voor 2199 te bestellen en dat is in deze context een beperkt bedrag om het te proberen (originele plan was 3x 7.2 kWh via Sunpura). De Anker heeft minimaal 0% soc (is eigenlijk groter) en de Zendure vermeld 10-15% en bij 10% is dat dus effectief een 7.2 batterij. Dus qua capaciteit komt het op hetzelfde neer.

Keuze zal ook afhangen van de aansluitmogelijkheden en de stabiliteit van de software. Daar ben ik nog naar aan het kijken.

Update:

Je kunt bij Anker in ieder geval voorlopig geen twee systemen op één power dock pro aansluiten. Dus hele ATS verhaal is nog niet reëel daar. Hoeft niet erg te zijn maar is dus wel een mogelijk nadeel. Volledige reactie Anker; sdk1985 in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic".

[ Voor 42% gewijzigd door sdk1985 op 22-05-2026 14:16 ]

• sdk1985
Taro schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:19:

Het betreft dan 3x 1-fase, kan op zich, heb ik hier ook al een jaar ofzo. Maar je moet wel opletten: Een 3-fase omvormer regelt zelf het vermogen per fase, etc. Bij 3x een 1-fase omvormer, en helemaal met 4000/5000 Watt, moet je voorkomen dat die op Fase A op 4000 Watt staat te knallen en de andere 2 niets doen. De meningen zijn hierover waarschijnlijk verdeeld, maar de 4P 3-fase automaat hier is koeler op 1x4000/1x2400/1x2400 Watt, dan op 1x4000/0/0, waarschijnlijk door de nul. Dus kwestie van goed monitoren.

Maar de Power Hub kan hiervoor ook een oplossing zijn... Stay tuned, maandag meer :)
Ik snap dit eigenlijk niet zo goed (oprecht, probeer geen kritiek te uiten). Ik heb een 3 fase 25A aansluiting voor mijn 20 zonnepanelen icm een nieuwe meterkast. Dus mijn huis kan per fase maximaal 5750W verstoken. Bijvoorbeeld een oven en een hogedruk reiniger van elk 2500W die toevallig beiden op fase 1 staan terwijl fase 2 en 3 niks te doen hebben. Daar is de boel toch voor ontworpen? Waarom is er dan een probleem/warmte met 4000W verstoken op fase 2 4000W aanleveren uit een accu pakket. Enige verschil lijkt mij dat normaliter die 4000W vanuit Enexis zou komen en nu vanuit mijn garage. Dus ik snap niet zo goed wat er dan aan de hand is.

(Ik was dus net van plan om 2x een Solarmix 4000 ac+ aan te schaffen omdat 8000W output meer dan voldoende is en de slimme meter intern saldeert).

• Taro
  • Niet online
sdk1985 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:15:
[...]

Ik snap dit eigenlijk niet zo goed (oprecht, probeer geen kritiek te uiten). Ik heb een 3 fase 25A aansluiting voor mijn 20 zonnepanelen icm een nieuwe meterkast. Dus mijn huis kan per fase maximaal 5750W verstoken. Bijvoorbeeld een oven en een hogedruk reiniger van elk 2500W die toevallig beiden op fase 1 staan terwijl fase 2 en 3 niks te doen hebben. Daar is de boel toch voor ontworpen? Waarom is er dan een probleem/warmte met 4000W verstoken op fase 2 4000W aanleveren uit een accu pakket. Enige verschil lijkt mij dat normaliter die 4000W vanuit Enexis zou komen en nu vanuit mijn garage. Dus ik snap niet zo goed wat er dan aan de hand is.

(Ik was dus net van plan om 2x een Solarmix 4000 ac+ aan te schaffen omdat 8000W output meer dan voldoende is en de slimme meter intern saldeert).
Er zit hierbij een verschil tussen 1- en 3-fase automaten, de rating daarvan en kabeldiktes. Als op Fase A -4000, B ook -4000 en C +4000 wordt gebruikt, dan is dat voor iedere afzonderlijke fase geen probleem, mits de kabeldiameter en zwaarte van de automaat passend is bij het vermogen. Heb je echter een 3-fase automaat, bijv. een 3-fase groep in de meterkast voor je accu's of de hoofdaansluiting, dan krijg je een verschuiving van de nul die samenkomt in de betreffende 3-fase automaat omdat de stroom niet op alle fases in dezelfde richting stroomt.

Hierbij een voorbeeld van een 4P 3-fase automaat van 25A in mijn meterkast, ik heb zelfs nog +-86 graden langs zien komen en hem toen maar uitgezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIsIUjNCnwcpHW2nm_qXHhhzpUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yhm3NATaFtKOwM0TVb1OIoHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wat gebeurt er: Door de verschuiving van de nul gaat er bij een 3x25A automaat volgens mij maximaal 37 A door de nul lopen. Dat is meer dan de meeste kabels en 25A automaten aan kunnen en dus klapt die eruit, of de kabel smelt. Maar vervolgens blijft mijn 4P 3x40A hoofdschakelaar gewoon koel... En dat klopt, want die kan die 37A wel hebben.

Het probleem met de nul wordt dus zichtbaar bij 3-fase automaten waarbij de nul meer dan de rating te verduren krijgt. Dat komt niet voor als je alleen maar 1-fase gebruikers hebt. En het wordt niet zichtbaar bij 3-fase gebruikers waar de stroom dezelfde kant op gaat, zoals bij bijv. een laadpaal. Pas als stromen in tegenovergestelde richting gaan lopen door een 3-fase automaat zal je een probleem zien.

Sluit je bijv. iedere Mix op 1-fase in de meterkast aan, met een B20 en is je hoofdschakelaar 3x40A, dan vermoed ik (let op: ik ben geen elektricien!!) dat het wel goed gaat. Maar ga je op Fase A en B een Mix aansluiten en ieder op 4000 Watt laden, terwijl je bijv. op Fase C een PV-systeem van 4000 Watt aansluit dat 4000 teruglevert en dat komt gezamenlijk bij dezelfde 3-fase 20A/25A automaat in de meterkast? Dan kan dat problemen geven.

Anderen die dieper in de techniek zitten kunnen dit vast beter uitleggen, maar hoop dat het duidelijk is.

• sdk1985
Taro schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:51:
[...]

Er zit hierbij een verschil tussen 1- en 3-fase automaten, de rating daarvan en kabeldiktes. Als op Fase A -4000, B ook -4000 en C +4000 wordt gebruikt, dan is dat voor iedere afzonderlijke fase geen probleem, mits de kabeldiameter en zwaarte van de automaat passend is bij het vermogen. Heb je echter een 3-fase automaat, bijv. een 3-fase groep in de meterkast voor je accu's of de hoofdaansluiting, dan krijg je een verschuiving van de nul die samenkomt in de betreffende 3-fase automaat omdat de stroom niet op alle fases in dezelfde richting stroomt.

Hierbij een voorbeeld van een 4P 3-fase automaat van 25A in mijn meterkast, ik heb zelfs nog +-86 graden langs zien komen en hem toen maar uitgezet:
[Afbeelding]

Wat gebeurt er: Door de verschuiving van de nul gaat er bij een 3x25A automaat volgens mij maximaal 37 A door de nul lopen. Dat is meer dan de meeste kabels en 25A automaten aan kunnen en dus klapt die eruit, of de kabel smelt. Maar vervolgens blijft mijn 4P 3x40A hoofdschakelaar gewoon koel... En dat klopt, want die kan die 37A wel hebben.

Het probleem met de nul wordt dus zichtbaar bij 3-fase automaten waarbij de nul meer dan de rating te verduren krijgt. Dat komt niet voor als je alleen maar 1-fase gebruikers hebt. En het wordt niet zichtbaar bij 3-fase gebruikers waar de stroom dezelfde kant op gaat, zoals bij bijv. een laadpaal. Pas als stromen in tegenovergestelde richting gaan lopen door een 3-fase automaat zal je een probleem zien.

Sluit je bijv. iedere Mix op 1-fase in de meterkast aan, met een B20 en is je hoofdschakelaar 3x40A, dan vermoed ik (let op: ik ben geen elektricien!!) dat het wel goed gaat. Maar ga je op Fase A en B een Mix aansluiten en ieder op 4000 Watt laden, terwijl je bijv. op Fase C een PV-systeem van 4000 Watt aansluit dat 4000 teruglevert en dat komt gezamenlijk bij dezelfde 3-fase 20A/25A automaat in de meterkast? Dan kan dat problemen geven.

Anderen die dieper in de techniek zitten kunnen dit vast beter uitleggen, maar hoop dat het duidelijk is.
Thanks voor je uitgebreide reactie. Heel relevant voor mij want ik zit te dubben tussen A 3x 4mm2 of B 1x 5x6mm2.

Ik ga even uit van het volgende voor het 1 kabel scenario:
Meterkast heeft een 4P/3P+N, dan 5 aderige kabel, dan onderverdeler met 4P/3P+N naar 3x aardlekautomaat per accu pakket in de garage. Dan start ik met 2x een Solarmix 4000 AC+ en kan ik in de toekomst als het nodig is een derde aanschaffen.

Als ik dan beide accu's met 4000W laat terug leveren dan is dat 17,4A op L1, 17,4A op L2 en 0 op L3. Dan zou de N circa 17.4 moeten zitten want er is geen richtingsverschil. De accu's gaan niet tegenovergesteld van elkaar laden of opladen en verder zitten er geen apparaten achter dit systeem. Het is een dedicated verbinding tussen meterkast en accu pakketten.

Had jij dan niet per ongeluk een mixed gebruik gecreëerd op één of andere manier? Want als er ééntje -17.4 doet gaat het natuurlijk heel hard (!).

• mpro09
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:47
Heb net een 3000 mix voor bij mijn ouders besteld. Het extra vermogen van een 4000 op één groep/fase levert naar mijn mening meer gedoe op dan dat het een probleem oplost.

Het is natuurlijk jammer dat je er geen PV direct op kan aansluiten, maar als je al een goed werkende set hebt en je wilt/kunt niet meer uitbreiden is het een prima oplossing voor een echt goede prijs/kWh.

All electric | 3950Wp ZW | 4660Wp ZO | MHi SRK35ZSX-W beneden | SCM45ZS-W + 2x SRK35ZS-WF boven | Itho HRU ECO 350

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:59
Overweging Mix 3000 ipv 2400 AC+

Toepassing 13 panelen met optimizers 4.16 kWp en Solar Edge 3 fase string omvormer.

Gezien de problemen met connectoren neig ik nu meer naar de Mix 3000.

Zeker gezien mijn verbruik en de lage kosten per kWh

Heb een vrije groep met 16 A aardlekautomaat.

Hoe kan ik uitvogelen op welke fase na de Hoofdschakelaar hem het beste kan aansluiten.

BiVD

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:31

HHF

florijn11 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:49:
Overweging Mix 3000 ipv 2400 AC+

Toepassing 13 panelen met optimizers 4.16 kWp en Solar Edge 3 fase string omvormer.

Gezien de problemen met connectoren neig ik nu meer naar de Mix 3000.

Zeker gezien mijn verbruik en de lage kosten per kWh

Heb een vrije groep met 16 A aardlekautomaat.

Hoe kan ik uitvogelen op welke fase na de Hoofdschakelaar hem het beste kan aansluiten.

BiVD
Je Solaredge is al 3 fasen. Kijk op welke fase je inductieplaat zit (als je die hebt). Die zal daarna ws. de grootste gebruiker zijn tenzij je nog een 1 fase warmtepomp hebt. Dan zou ik de batterij op een andere fase dan de inductieplaat zetten.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• koboy

koboy

sdk1985 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:14:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reactie. Heel relevant voor mij want ik zit te dubben tussen A 3x 4mm2 of B 1x 5x6mm2.

Ik ga even uit van het volgende voor het 1 kabel scenario:
Meterkast heeft een 4P/3P+N, dan 5 aderige kabel, dan onderverdeler met 4P/3P+N naar 3x aardlekautomaat per accu pakket in de garage. Dan start ik met 2x een Solarmix 4000 AC+ en kan ik in de toekomst als het nodig is een derde aanschaffen.

Als ik dan beide accu's met 4000W laat terug leveren dan is dat 17,4A op L1, 17,4A op L2 en 0 op L3. Dan zou de N circa 17.4 moeten zitten want er is geen richtingsverschil. De accu's gaan niet tegenovergesteld van elkaar laden of opladen en verder zitten er geen apparaten achter dit systeem. Het is een dedicated verbinding tussen meterkast en accu pakketten.

Had jij dan niet per ongeluk een mixed gebruik gecreëerd op één of andere manier? Want als er ééntje -17.4 doet gaat het natuurlijk heel hard (!).
Door de 120 graden fase draaiing kom je in jouw voorbeeld op een hogere stroom uit.

1 fase 17,4A afname geeft ook 17,4A door de nul
2 fases 17,4A afname geeft 2x ½✓3 x 17,4 = 30A door de nul
3 fases 17,4A afname geeft 0A door de nul

• Ben(V)
Het issue waar je rekening mee moet houden is zoals @Taro al uitlegde de stroom door de nul.

Bij alleen afname is de maximale stroom door de nul 16A namelijk als je een fase met 16A belast en de overige twee fasen met 0A belast.
Belast je de drie fasen precies gelijk dan zal door de fase verschuiving de stroom door de nul 0A zijn.
Alle andere combinaties geven nul stromen tussen 0A en 16A.

Ga je naast afname ook terug leveren dan word de maximale stroom door de nul gerealiseerd als je 1 Fase 16A afneemt en op een andere fase 16A terug levert en op de derde fase niets doet, er gaat dan 32A door de nul.
Alle andere combinaties van afname en teruglevering zal een nulstroom tussen 0A en 32A tot gevolg hebben.

De 25A hoofd automaten hebben een marge van1,6x dus die kunnen tot 40A goed blijven functioneren.
Dat is een van de redenen waarom PV systemen en batterijen op een fase tot 5KW zijn toegestaan, daarboven moeten ze op 3 Fasen kunnen leveren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• sdk1985
Ik zie overigens dat voor mijn situatie de Power Hub wel een hoop versimpeld. Powerhub kan in de garage en aangesloten met een enkele 5x6 (en dan eventueel een retour 5x6 voor het backupstroom verhaal). De batterijen kunnen dan binnen de garage direct op de Power Hub. De bestaande 3fase omvormer kan ook direct op de power hub*. Laadpaal kan ook direct op de Powerhub, zit een aparte uitgang speciaal daarvoor erop. Ik heb dan veel minder kabels door de voortuin nodig dan in het originele plan waarbij alles via de meterkast loopt. PV loopt nu namelijk zelfstandig al vanuit de garage naar de meterkast en de laadpaal had ik voorbereid door een mantelbuis te vullen met een 5x6 tot aan de garagedeur. Maar die laatste kan ik dus ook naar binnen halen.

*=Ik heb nog niet de maximale belasting gevonden. Ik heb 7200 wattpiek aan panelen, 2 strings, 1 x 3 fase omvormer van Zonneplan/Huawei met maximale output van 6600W over 3 fasen.

[ Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 22-05-2026 17:52 ]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ben(V) Met 25 A hoofdzekering tot 20 A invoeding?
En met 35 A hoofdzekering dan tot 28 A invoeding, of zie ik dat verkeerd?

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Taro schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:51:
[...]

[Afbeelding]

Ik snap dat je de mix wil testen. Leuk👍
Maar het is echter niet de bedoeling dat je op een dezelfde 4p automaat gaat laden en ontladen.
Daarom zitten zonnepanelen ook achter een eigen automaat.
Het is ook de bedoeling dat de verdeelkast ingericht moet zijn voor het vermogen.
Ga nooit op een 4p automaat laden en terug leveren. (Verschillende fases)
Daar krijg je problemen mee en in het ergste geval brand.
Met zonnepanelen en thuisbatterij moet ook gekeken worden naar de aardlekschakelaar.
Vaak zijn deze 40 Ampère.
Een remautomaat moet dan toegepast worden of gewoon ff een 63 Ampère aardlekschakelaar pakken.
Let hierbij ook op de draad dikte in een verdeelkast.
Met fase verschuiving kan het raar gaan als je af neemt en terug levert op een dezelfde automaat.

• Ben(V)
dunklefaser schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:58:
@Ben(V) Met 25 A hoofdzekering tot 20 A invoeding?
En met 35 A hoofdzekering dan tot 28 A invoeding, of zie ik dat verkeerd?
Nee je mag maar tot 16A per groep invoeden, dat is je max van een groep.
En als je dat over drie groepen verdelen kunt mag dat 3x 16A zijn.

• Taro
  • Niet online
peterbier schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:50:
[...]

Ik snap dat je de mix wil testen. Leuk👍
Maar het is echter niet de bedoeling dat je op een dezelfde 4p automaat gaat laden en ontladen.
Daarom zitten zonnepanelen ook achter een eigen automaat.
Het is ook de bedoeling dat de verdeelkast ingericht moet zijn voor het vermogen.
Ga nooit op een 4p automaat laden en terug leveren. (Verschillende fases)
Daar krijg je problemen mee en in het ergste geval brand.
Met zonnepanelen en thuisbatterij moet ook gekeken worden naar de aardlekschakelaar.
Vaak zijn deze 40 Ampère.
Een remautomaat moet dan toegepast worden of gewoon ff een 63 Ampère aardlekschakelaar pakken.
Let hierbij ook op de draad dikte in een verdeelkast.
Met fase verschuiving kan het raar gaan als je af neemt en terug levert op een dezelfde automaat.
Bedankt voor je feedback, maar ik heb de Mix al een tijdje in huis, op 4000 Watt gereviewd én de onderverdeelkast is al helemaal in orde :) Ondertussen zit er aanvullend ook nog een Anker Solarbank Max AC op. Ik gaf iemand anders feedback, hier is alles al op orde.

• Taro
  • Niet online
lothar schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:49:
[...]

Je weet hoe zwaar die is he? Een Mix zet je niet "gewoon" op zolder, tenzij je dat met 2 broers en een zwager samen doet.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ben(V) O.k. - maar 230 V x 16 A = 3680 W, en je mag 5000W per fase invoeden?
Hoe gaat dat dan samen?

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
dunklefaser schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:25:
@Ben(V) O.k. - maar 230 V x 16 A = 3680 W, en je mag 5000W per fase invoeden?
Hoe gaat dat dan samen?
25 Ampère en daar achter 20 Ampère is het niet meer selectief.
Daarom is het af te raden.
Het wordt vaak wel zo aangelegd door de zonnepanelen boeren.
Die zonnepanelen doen ze achter een 20 Ampère (aardlek) automaat.
Het kan wel maar je moet niet willen dat de zekering van de netbeheerder eruit klapt. (Zekering (en) onder de meter)

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@peterbier Daarom is het waarschijnlijk zinvol bij 3-fase en 5 kW invoeding per fase
de smeltzekeringen te laten vervangen door automaten.
Natuurlijk gaan de 5 kW meestal niet compleet langs de hoofdzekering, een deel blijft in huis hangen.
Maar bij 1-fase / 35 A zie ik absoluut geen probleem met mijn 5 kW omvormer
en kan een laadpaal bij dagen als vandaag overdag ook met bijna 10 kW laden.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste