• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:00

Wallie

Herr

Hmmm... dus m'n 3 fase kookplaat gaat het niet doen. En als je hem per ongeluk aan zet, wat zou er dan gebeuren?

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:32

koboy

Heb een idee voor een icon

ppaulv schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:50:
AFAIK hebben alleen 3-fase apparaten er last van als die verschuiving niet klopt. En die mogen er nu juist niet bij gebruikt worden van Zendure (meen ik gezien te hebben).
Dus is mijn voorzichtige conclusie dat dit er niet in zit ..... Maar meten (testen) is weten .....
3 fase apparaten moeten buiten de backup gehouden worden bij 1 of 2 Mix-en. Reden daarvoor die gegeven wordt is de fase-uitval.

Maar we zullen duidelijkheid moeten afwachten of er fase synchronisatie in zit.
Het is trouwens niet alleen een 3 fase apparaat dat last heeft van asynchroon lopende sinussen. Doordat bij gelijke belasting de fasen optellen tot nul-belasting is er theoretisch geen nul naar buiten nodig. Ga je de fases uit sync laten lopen dan krijg je in deze situatie wel een belasting van de nul draad, die stevig op kan lopen en waar ook nog de onbalans in fase belasting bovenop komt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-05 18:07
Ja ik wilde al zeggen, de belasting over de fases is nooit gelijk, sterker, bij mij althans is ie doorgaans zeer ongelijk en dan gaat er wel degelijk iets (veel) over de nul. Ik heb het dan over 1.5 kW terugleveren over 2 fases en 2.5 kW verbruiken over de derde fase. Daar moet die nul een warm gevoel bij krijgen 8-)

One cookie a day keeps the doctor away !

• koboy

koboy

Wallie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:52:
Hmmm... dus m'n 3 fase kookplaat gaat het niet doen. En als je hem per ongeluk aan zet, wat zou er dan gebeuren?
Als hij netjes buiten de backup wordt gehouden (dus bij 2 of minder Mix-en) zowiezo niets.

Bij 3 Mix-en is het afhankelijk van of er fase synchronisatie zit in de powerhub (mag naar mijn mening wel voor die €850), maar ook van hoe de kookplaat is opgebouwd. Als de zones los verdeeld zijn over de drie fases zal het afgezien van de extra belasting op de nul draad bij uit fase lopen waarschijnlijk weinig invloed hebben.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• koboy

koboy

ppaulv schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:04:
Ja ik wilde al zeggen, de belasting over de fases is nooit gelijk, sterker, bij mij althans is ie doorgaans zeer ongelijk en dan gaat er wel degelijk iets (veel) over de nul. Ik heb het dan over 1.5 kW terugleveren over 2 fases en 2.5 kW verbruiken over de derde fase. Daar moet die nul een warm gevoel bij krijgen 8-)
Kun je uitrekenen: 2,5 + 2x½√3x1,5 = iets meer dan 5kW over de nul. Wordt hij echt niet warm van.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@Taro dank voor de info! Weet je toevallig al wat de afmetingen van de PowerHub zijn?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Speedfight schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:13:
@Taro dank voor de info! Weet je toevallig al wat de afmetingen van de PowerHub zijn?
Nee, die ontbreken in de documenten, zal het navragen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-05 18:07
koboy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:09:
[...]

Kun je uitrekenen: 2,5 + 2x½√3x1,5 = iets meer dan 5kW over de nul. Wordt hij echt niet warm van.
hahahaha ... was ook een geintje/woordspeling !

One cookie a day keeps the doctor away !

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

eea offtopic verwijderd, hoe Goodwe het doet kan men elders bespreken

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:58
Wallie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:52:
Helemaal niets.
Een kookplaat is geen echt 3 fase apparaat, maar gewoon 3x een ohmse belasting, die werken ook prima op een fase zolang die maar over meerdere groepen verdeelt worden om overbelasting van een groep te voorkomen.
Enkel draaistroom motoren zijn echte drie fasen apparaten die dan ook niet werken als je geen drie fasen met correcte fase verschuiving hebt.

Het probleem van geen fase verschuiving hebben is dat de nul overbelast kan worden.
Door de fase verschuiving heffen de nul stromen van de fasen elkaar op, kun je met een nul volstaan en is de maximale stroom door de nul gelijk aan de maximale stroom van een enkele fase.

Als er geen faseverschuiving is dan tellen de stromen bij elkaar op en kan de nul overbelast worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:03
ppaulv schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:36:
en zie ik het goed dat je bij de 3-fase variant altijd ook 3 zendure accsystemen moet hebben? En elke accu slechts één fase bedient?
jup, alleen al doordat ook de Zendure Mix gewoon op zich self een puur 1-fase thuis-batterij is.
Ik verbaas me wel, wat ik al eerder had aangegeven, dat ze hier gewoon een type F stekker ( Schuko cq CEE 7/4), of type E/F (dat is een gecombineerde stekker ook geschikt voor de Penaarde CEE 7/7) )gebruiken die volgens mij buiten de spec's liggen, tenslotte kun je een mix tot 4000W belasten, en dat is boven de 16A van de normale stekker type F cq E/F gelden.

• Jan-tweak
Ben(V) schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Helemaal niets.
Een kookplaat is geen echt 3 fase apparaat, maar gewoon 3x een ohmse belasting, die werken ook prima op een fase zolang die maar over meerdere groepen verdeelt worden om overbelasting van een groep te voorkomen.
Enkel draaistroom motoren zijn echte drie fasen apparaten die dan ook niet werken als je geen drie fasen met correcte fase verschuiving hebt.

Het probleem van geen fase verschuiving hebben is dat de nul overbelast kan worden.
Door de fase verschuiving heffen de nul stromen van de fasen elkaar op, kun je met een nul volstaan en is de maximale stroom door de nul gelijk aan de maximale stroom van een enkele fase.
zolang je on-grid bent zal zo lang elke van de 3 thuis-batterijen op resp. L1, L2 en L3 zijn aangesloten, wat eigenlijk ook vanuit de PowerHub verwacht zal worden de net fase verschuiving van elk 120 gr. per fase gewoon overnemen.
Dus zowel een kookplaat als ook een echte draaistroom-verbruiker zal hiermee prima gaan werken.
de ham-vraag is hoe e.e.a. is geregeld in een off-grid modus, waar je dus geen fase info vanuit het net krijgt.
Als er geen faseverschuiving is dan tellen de stromen bij elkaar op en kan de nul overbelast worden.

• Taro
  • Niet online
Heb bij Zendure de vraag neergelegd hoe het product met 3-fases omgaat, wat de afmetingen van de Hub zijn en of de laadpaal MID-gecertificeerd is/wordt.

De topicstart ook uitgebreid met de nieuwe producten.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:55
Taro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:19:
Heb bij Zendure de vraag neergelegd hoe het product met 3-fases omgaat, wat de afmetingen van de Hub zijn en of de laadpaal MID-gecertificeerd is/wordt.

De topicstart ook uitgebreid met de nieuwe producten.
Net je review gelezen, erg informatief en uitgebreid! Als ik het ontwerp begrijp is het toch min of meer de bedoeling dat de powerhub bij drie fase ook 3 verschillende accu's nodig heeft. Dat maakt, in het geval van de Mix, toch je totale opslag al 24 kWh. Dus met dit systeem ben je genoodzaakt om 24 kWh neer te zetten, wat je mss helemaal niet nodig hebt. Daarmee wordt het mss wel weer duurder dan andere systemen, als je bv slechts 8kWh nodig hebt maar wel graag noodstroom voorziening wil laten aanleggen.

Wat me verder opviel, omdat er drie accu's in het spel zijn, moet je ook 3x een kabel trekken van de accu's naar de meterkast. In mijn geval (en ik ben wss niet de enige) heb ik een 5x4mm2 kabel van de meterkast naar een onderverdeelkast in de schuur getrokken en daar afgemonteerd op 3 groepen, ieder op een andere fase. Het zou een mooie optie zijn als er een soort 'tussen unit' kan komen te hangen die de stroom van de drie accu's over een dergelijke kabel naar de meterkast brengt, en daar afmonteerd op de powerbox.

• Ben(V)
Het blijft altijd problematisch, je wilt de batterijen bij de zonnepanelen hebben dus op zolder, maar die powerhub wil je bij de meterkast hebben, want die moet het net afschakelen.

Drie accu's hoeft natuurlijk niet perse.
Je kunt ook als noodstroom een enkele fase gebruiken er vanuit gaande dat het net wel weer een keer terugkomt.
Dan moet je slim kiezen welke fase de voorkeur heeft, waarschijnlijk die waar de vriezer op staat of als het winter is de warmtepomp.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:03
Ik vraag me wel af of we met deze batterijen en systemen zoals de powerhub niet de grenzen van standaard aansluitingen in huizen overschrijden. Wie kan hier iets meer over roepen?
Ik begrijp dat een B20-automaat, die je eigenlijk minimaal nodig hebt voor de 4kWh - en eigenlijk B25, niet selectief is achter een 3fase 3x25A aansluiting. Dus eigenlijk zou je de Mix 4000 al niet volledig (veilig) kunnen benutten. Wordt dit niet alleen maar erger met het gebruik van zo'n powerhub en het aansluiten van zoveel vermogen op een standaard huis aansluiting. Ben benieuwd naar jullie mening.
Het klinkt allemaal fantastisch maar klinkt me steeds meer in de oren als een oplossing voor een klein bedrijf oid :-)

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
marinadus schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:13:
Ik vraag me wel af of we met deze batterijen en systemen zoals de powerhub niet de grenzen van standaard aansluitingen in huizen overschrijden. Wie kan hier iets meer over roepen?
Ik begrijp dat een B20-automaat, die je eigenlijk minimaal nodig hebt voor de 4kWh - en eigenlijk B25, niet selectief is achter een 3fase 3x25A aansluiting. Dus eigenlijk zou je de Mix 4000 al niet volledig (veilig) kunnen benutten. Wordt dit niet alleen maar erger met het gebruik van zo'n powerhub en het aansluiten van zoveel vermogen op een standaard huis aansluiting. Ben benieuwd naar jullie mening.
Het klinkt allemaal fantastisch maar klinkt me steeds meer in de oren als een oplossing voor een klein bedrijf oid :-)
Selectieviteit is naar mijn mening vooral iets als je smeltzekeringen als hoofdzekering hebt. Meestal zijn dit automaten welke je zelf weer kunt inschakelen. Hier is bijvoorbeeld ook 3x25A aansluiting, automaat naar de laadpaal is 32A. Dit kan ik enkel benutten als de PV ook genoeg opbrengt.

• jelleeelco
Ik heb nog even de verschillende mogelijkheden naast elkaar gelegd. Als ik het goed inschat is de Powerhub vooral voor mensen die een noodstroomvoorziening willen hebben. Immers, anders kun je gewoon 3x een Zendure nemen, ieder op een andere fase.

Dan kom je met deze oplossing qua totale kosten al boven de top van de markt, zoals Sigenergy-achtige oplossingen. Je krijgt dan voor dezelfde prijs weliswaar meer kWh aan opslag (24kWh versus 10kWh), maar de backup oplossing van Sigenergy is vele malen beter. Tevens koop je dan kWh's die je misschien helemaal niet nodig hebt - ik heb een (bijna) all-electric huis, en in de zomer heb ik aan 11,52kWh eigenlijk net teveel. 24kWh zou ik gewoon nooit leegmaken gedurende de hele zomer. De duurste kWhs zijn die die je nooit leeg krijgt (zomer) of nooit vol krijgt (winter).

Ook de installatie mogelijkheden van Sig zijn veel 'makkelijker': de gateway (noodstroom voorziening) kan bij de meterkast, en slechts 1 kabel gaat van de Gateway naar de Sig.

Het zou juist een enorme pre zijn geweest als Zendure de Powerhub ook beschikbaar had gemaakt voor de oudere modellen (al zag ik nu idd een foto van de AC+). Dan kun je met minder opslag toch een beetje een noodstroom voorziening aanleggen. Al vraag ik me serieus af voor wie dit product bedoeld is. Als je nieuw in de markt bent, en je wilt noodstroom, ga je dan 7k neerleggen voor een behoorlijk groot systeem (3x een mix moet je ook maar de ruimte voor hebben) met dito installatie perikelen (kabels trekken etc), of ga je dan voor minder geld (maar ook minder opslag) voor een professionele installatie als Sigenergy.

Dit product was mooi geweest als je een bestaande klantengroep had kunnen overhalen om uit te breiden. Ze zullen er wel over hebben nagedacht, maar ik zie de use-case niet.

[ Voor 9% gewijzigd door jelleeelco op 12-05-2026 08:59 ]

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-05 18:16
jelleeelco schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:50:
Ik heb nog even de verschillende mogelijkheden naast elkaar gelegd. Als ik het goed inschat is de Powerhub vooral voor mensen die een noodstroomvoorziening willen hebben. Immers, anders kun je gewoon 3x een Zendure nemen, ieder op een andere fase.

Dan kom je met deze oplossing qua totale kosten al boven de top van de markt, zoals Sigenergy-achtige oplossingen. Je krijgt dan voor dezelfde prijs weliswaar meer kWh aan opslag (24kWh versus 10kWh), maar de backup oplossing van Sigenergy is vele malen beter. Tevens koop je dan kWh's die je misschien helemaal niet nodig hebt - ik heb een (bijna) all-electric huis, en in de zomer heb ik aan 11,52kWh eigenlijk net teveel. 24kWh zou ik gewoon nooit leegmaken gedurende de hele zomer. De duurste kWhs zijn die die je nooit leeg krijgt (zomer) of nooit vol krijgt (winter).

Ook de installatie mogelijkheden van Sig zijn veel 'makkelijker': de gateway (noodstroom voorziening) kan bij de meterkast, en slechts 1 kabel gaat van de Gateway naar de Sig.

Het zou juist een enorme pre zijn geweest als Zendure de Powerhub ook beschikbaar had gemaakt voor de oudere modellen (al zag ik nu idd een foto van de AC+). Dan kun je met minder opslag toch een beetje een noodstroom voorziening aanleggen. Al vraag ik me serieus af voor wie dit product bedoeld is. Als je nieuw in de markt bent, en je wilt noodstroom, ga je dan 7k neerleggen voor een behoorlijk groot systeem (3x een mix moet je ook maar de ruimte voor hebben) met dito installatie perikelen (kabels trekken etc), of ga je dan voor minder geld (maar ook minder opslag) voor een professionele installatie als Sigenergy.

Dit product was mooi geweest als je een bestaande klantengroep had kunnen overhalen om uit te breiden. Ze zullen er wel over hebben nagedacht, maar ik zie de use-case niet.
De 3 fasige + noodstroom Zendure oplossing is te duur. Er zijn betere systemen voor te krijgen van industriele kwaliteit. Ik probeer ook te begrijpen waar het enthousiasme over dit merk vandaan komt. Het lukt me echter niet.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:17
De vraag rijst dan of je overtuigd wil worden :+

• jelleeelco
Gramser schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:12:
De vraag rijst dan of je overtuigd wil worden :+
Ik ben over Zendure als stekker-batterij onwijs enthousiast. Ik vind dat een prachtig product: betaalbaar, makkelijk uit te breiden (losse omvormer van de 2400AC vind ik heel fijn, dan kan ik mijn bestaande kWh's relatief goedkoop later spreiden over de fases of als extra vermogen inzetten zonder er verplicht kWhs bij te moeten kopen). Hardware, Software, aansturing vanuit HA, echt allemaal top.

Maar dit product begrijp ik gewoon niet - ze geven als 'marketing' aan 'Of u nu al een opslagsysteem heeft of...' maar het is eigenlijk alleen interessant voor mensen die net een Mix hebben aangeschaft (en dan moet je er nog 2 bijkopen wil je gebruik kunnen maken van de noodstroom).

Ik snap dat de 2400AC wat lastig te integreren is in dit verhaal, omdat er geen aansluiting voor directe communicatie op zit. Maar dit is geen uitbreiding voor mensen met bestaande systemen, het is een uitbreiding voor mensen die de Mix net hebben aangeschaft.

Als ze nou iets hadden gemaakt dat tussen de 2400ACs bv en de powerhub zou kunnen worden geplaatst. Iets dat de stroom van 1 of meerdere omvormers combineert en naar de powerhub stuurt, zodat het met 1 5-aderige kabel aangesloten kan worden. Een communicatie kastje ertussen, dat met de RS-aansluiting wordt aangesloten op de powerhub, maar via een eigen wifi-netwerk contact maakt met de omvormers. Dat zou ik nou echt innovatie vinden... Dan geef je bestaande klanten echt de mogelijkheid om hun bestaande set uit te breiden met noodstroom.

Nu denk ik toch - als ik echt noodstroom wil (is echt nog niet aan de orde, met 2x uitval in de laaste 20 jaar) ga ik wel mijn SE systeem uitbreiden met 1 accu voor alleen nood, of ik verkoop Zendure en ga een Sig nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door jelleeelco op 12-05-2026 09:36 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:17
@Tony71 had het over het merk als geheel. Ik sta er hetzelfde in als jij, @jelleeelco. Overigens, noodstroom zit ook op mijn AC2400+. Gaat alleen niet zelf aan als het net uitvalt. Ik kan daar mee leven, en heb andere middelen om te verwarmen en koken, om maar wat te noemen.

[ Voor 51% gewijzigd door Gramser op 12-05-2026 09:36 ]

• jelleeelco
Gramser schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:35:
@Tony71 had het over het merk als geheel. Ik sta er hetzelfde in als jij, @jelleeelco
Ohhh ok, dank voor die toelichting!

• koboy

koboy

jelleeelco schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:50:

Ik vind je wat voorbarig in je conclusies.

De backup gateway van SigEnergy is duurder, maar het beter weten we nog niet. Van SigEnergy zijn de details bekend, van de Zendure PowerHub is nog veel onduidelijk, o.a. of het een 3 fase gesynchroniseerde backup is. O.a. hierover heeft Taro een vraag uitgezet bij Zendure.

Wat betreft het aansluiten met 1 kabel: laten we de (installatie) handleiding even afwachten. Ik ben geen electricien, maar een simpele universitair opgeleide Bèta. Ik zie geen reden waarom dit niet zou kunnen, maar de handleiding en/of een goede electricien kunnen hier meer over melden.

Je ziet Zendure met de combinatie Mix + Powerhub een stap maken naar het segment dat bedoeld is voor de installateurs waar ook SigEnergy onder valt. Ze zijn ook het app ecosysteem hierop aan het aanpassen. Mooie daarvan is dat je van een DHZ enkele Mix kunt uitbreiden naar een 3 fase full (?) backup systeem. Flexibiliteit die je niet vindt bij de SigEnergy en co.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:37
Toen ik de aankondiging las dacht ik in eerste instantie: dat is handig. Dan zet ik een PowerHub in de garage. In de garage zit ook de omvormer, in de garage plaats ik ook de laadpaal en vlak voor de garage komt de laadpaal. Vervolgens dan één dikke 3 fase kabel nodig richting de meterkast naast de voordeur.

Echter nu ik zo de reacties lees haal ik daar (impliciet) uit dat je dan geen eilandbedrijf hebt. Daarvoor zou je dan bepaalde groepen via de zekering in de powerhub moeten laten lopen. Iets wat natuurlijk dan niet gaat want de garage zit 12 meter verderop. Tenzij je dan 8+ kabels (van al die groepen) gaat verlengen richting de garage. Dat óf omgekeerd toch de powerhub in de (krappe) meterkast installeren en dan de batterij en laadpaal kabels langer.

Of begrijp ik het toch niet goed?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• koboy

koboy

sdk1985 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:19:
Toen ik de aankondiging las dacht ik in eerste instantie: dat is handig. Dan zet ik een PowerHub in de garage. In de garage zit ook de omvormer, in de garage plaats ik ook de laadpaal en vlak voor de garage komt de laadpaal. Vervolgens dan één dikke 3 fase kabel nodig richting de meterkast naast de voordeur.

Echter nu ik zo de reacties lees haal ik daar (impliciet) uit dat je dan geen eilandbedrijf hebt. Daarvoor zou je dan bepaalde groepen via de zekering in de powerhub moeten laten lopen. Iets wat natuurlijk dan niet gaat want de garage zit 12 meter verderop. Tenzij je dan 8+ kabels (van al die groepen) gaat verlengen richting de garage. Dat óf omgekeerd toch de powerhub in de (krappe) meterkast installeren en dan de batterij en laadpaal kabels langer.

Of begrijp ik het toch niet goed?
Je hebt het over een 3 fase kabel, dus ook 3x Mix? In dat geval kun je volgens mij ook deze route nemen: hoofdzekeringen - hoofdschakelaar - dikke kabel naar garage - PowerHub - dikke kabel naar meterkast - rest van de zekeringkast.

Maar ik ben geen electricien, en het laat zien dat die PowerHub eigenlijk een product is dat bedoeld is voor de installateurs en niet voor de DHZ-er. Wacht even af op de laatste specificaties en aansluit richtlijnen van de Powerhub, en ga dan met je electricien om tafel zitten.....

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:37
koboy schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:36:
[...]

Je hebt het over een 3 fase kabel, dus ook 3x Mix? In dat geval kun je volgens mij ook deze route nemen: hoofdzekeringen - hoofdschakelaar - dikke kabel naar garage - PowerHub - dikke kabel naar meterkast - rest van de zekeringkast.

Maar ik ben geen electricien, en het laat zien dat die PowerHub eigenlijk een product is dat bedoeld is voor de installateurs en niet voor de DHZ-er. Wacht even af op de laatste specificaties en aansluit richtlijnen van de Powerhub, en ga dan met je electricien om tafel zitten.....
Ja precies, alleen op het plaatje van de powerhub lijk ik fysiek 5 modules met elk 3 installatieautomaten en een aardlek te zien. Dus dat gaat dan voor eilandbedrijf pas werken wanneer je de bestaande groepen gaat herbedraden via de powerhub. Dus los van de normale meterkast en dan direct op de powerhub.

Dan is vooral de vraag hoe groot die powerhub is. Want dat wordt wel krap in de meterkast :X .

Als het iets concreter is ga ik inderdaad even met een bekende electricien bellen. Maar vind altijd wel fijn om zelf al grotendeels te begrijpen hoe het in elkaar zit.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:44
koboy schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:36:
[...]

Ik ben het ook even kwijt en zit in een soortgelijke situatie.

Toen de MIX serie was aangekondigd heb ik een 2e meterkast gemaakt in de garage met een 6mm2 3 fase kabel vanaf hoofdmeterkast naar garagemeterkast. Met als doel om daar 2 x een 4000MIX neer te zetten, beiude afgezekerd op een aparte fase op een B20 automaat.

Nu ik lees dat je bij 2 x een MIX serie de Powerhub gratis krijgt (zolang de voorraad strekt) wil ik daar natuurlijk gebruik van maken. De wens is dus een 3fase Powerhub met hierop 2 x 4000MIX. Maar ben nu even kwijt of ik nu wel alvast de B20 automaten in de garage moet maken, of dat dit is afgezekerd in de Powerhub en deze niet nodig heb straks. Ook weet ik niet of er, als je de noodstroom echt zou willen gebruiken, dat er nog een retour 3 fase kabel naar de hoofdmeterkast moet lopen.

Mocht iemand al een schematische tekening vinden hoe gewenst aan te sluiten dan hoor ik dat graag.

[ Voor 6% gewijzigd door robinh op 12-05-2026 12:45 ]

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | preorder 2 x Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• mrme12345
  • Niet online
robinh schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Ik ben het ook even kwijt en zit in een soortgelijke situatie.

Toen de MIX serie was aangekondigd heb ik een 2e meterkast gemaakt in de garage met een 6mm2 3 fase kabel vanaf hoofdmeterkast naar garagemeterkast. Met als doel om daar 2 x een 4000MIX neer te zetten, beiude afgezekerd op een aparte fase op een B20 automaat.

Nu ik lees dat je bij 2 x een MIX serie de Powerhub gratis krijgt (zolang de voorraad strekt) wil ik daar natuurlijk gebruik van maken. De wens is dus een 3fase Powerhub met hierop 2 x 4000MIX. Maar ben nu even kwijt of ik nu wel alvast de B20 automaten in de garage moet maken, of dat dit is afgezekerd in de Powerhub en deze niet nodig heb straks. Ook weet ik niet of er, als je de noodstroom echt zou willen gebruiken, dat er nog een retour 3 fase kabel naar de hoofdmeterkast moet lopen.

Mocht iemand al een schematische tekening vinden hoe gewenst aan te sluiten dan hoor ik dat graag.
Zendure is nog bezig met het samenstellen van de handleiding. Dus deze is nu nog niet beschikbaar helaas, wij hadden daar ook gevraagd. Zal tegen de tijd zijn dat die geleverd gaat worden (juni/juli).

ENERGIENERDS.NL

• jelleeelco
robinh schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Ook weet ik niet of er, als je de noodstroom echt zou willen gebruiken, dat er nog een retour 3 fase kabel naar de hoofdmeterkast moet lopen.

Als je de powerhub in de garage wil hebben moet je inderdaad 1 kabel naar de garage hebben, in de powerhub..en dan weer een kabel van de powerhub naar de meterkast. Dus twee kabels tussen meterkast en garage.

• DiegoFernandes
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14-05 02:15
Ik zag net dat er op 20 mei een productlanceringsevenement voor de Mix-serie plaatsvindt in Den Bosch. Ik neem aan dat het een training voor installateurs is, inclusief de Powerhub. Ze zouden hier alle vragen kunnen beantwoorden...

https://www.linkedin.com/posts/zendure-mwenergie-solarflow-share-7459481558081740800--YQZ?utm_source=social_share_send&utm_medium=member_desktop_web&rcm=ACoAAAKb-moBP7muzpxOzXADyuplt_Uiom1xMzk

Er is zelfs een inschrijfformulier, ik ga proberen me aan te melden om te zien wat er gebeurt, misschien win ik wel een 1600AC+ zoals geadverteerd!

https://forms.gle/5kwfnQcE59QXHEoN6?utm_source=chatgpt.com

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:59
Bestaand panelen aansluiten op de mix.

We hebben 13 panelen met optimizers totaal 4,16kWp op een 3 fase Solaredge string omvormer .

Hoe kan ik de panelen direct op de mix aan laten sluiten?

• Speedfight
  • Niet online
florijn11 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:06:
Bestaand panelen aansluiten op de mix.

We hebben 13 panelen met optimizers totaal 4,16kWp op een 3 fase Solaredge string omvormer .

Hoe kan ik de panelen direct op de mix aan laten sluiten?
Niet, enkel 1-fase omvormers zijn AC-zijdig in te prikken.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:14
Speedfight schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:42:
[...]

Niet, enkel 1-fase omvormers zijn AC-zijdig in te prikken.
Ik begrijp nog niet zogoed wat ik het beste bij een bestaande 1 fase omvormer kan doen. Ik heb 1860wp, enkelstreng, 6 panelen met een simpele growatt omvormer.
Kan ik dit op de MPTT aansluiten of beter op de AC-zijdig inprikken? (dat lijkt me 2x omvormen?). Voorwaarde voor het aanschaffen van een thuisbatterij voor mij is dat bij nood met PV nog de batterij kan blijven laden zonder netspanning (en dan stroom via het noodstopcontact afneem voor bijv de koelkast). Is dit een haalbare gedachte?

• Speedfight
  • Niet online
Evo X schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:06:
[...]

Ik begrijp nog niet zogoed wat ik het beste bij een bestaande 1 fase omvormer kan doen. Ik heb 1860wp, enkelstreng, 6 panelen met een simpele growatt omvormer.
Kan ik dit op de MPTT aansluiten of beter op de AC-zijdig inprikken? (dat lijkt me 2x omvormen?). Voorwaarde voor het aanschaffen van een thuisbatterij voor mij is dat bij nood met PV nog de batterij kan blijven laden zonder netspanning (en dan stroom via het noodstopcontact afneem voor bijv de koelkast). Is dit een haalbare gedachte?
Als je zonnepanelen binnen de specs van de dc kant van de batterij vallen dan heeft dat inderdaad de voorkeur vanwege geen omvorm verlies.

Alleen als het een Solaredge systeem is dan is dat niet mogelijk omdat de optimizers enkel met de bijbehorende omvormer werken. In dat geval ben je gebonden aan ac invoeden en moet je het verlies voor lief nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedfight op 12-05-2026 20:32 ]

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:14
Speedfight schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:31:
[...]

Als je zonnepanelen binnen de specs van de dc kant van de batterij vallen dan heeft dat inderdaad de voorkeur vanwege geen omvorm verlies.

Alleen als het een Solaredge systeem is dan is dat niet mogelijk omdat de optimizers enkel met de bijbehorende omvormer werken. In dat geval ben je gebonden aan ac invoeden en moet je het verlies voor lief nemen.
Dank voor je reactie! snel.
Wat is dan eigenlijk uberhaupt het nut/de gedachte achter de AC invoeding. Dat zou wel 'noodladen' opleveren zonder netspanning?

• IJsbeer
  • Niet online
Evo X schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:45:
[...]

Dank voor je reactie! snel.
Wat is dan eigenlijk uberhaupt het nut/de gedachte achter de AC invoeding. Dat zou wel 'noodladen' opleveren zonder netspanning?
Precies dat! Dus bij wegvallen spanning kan de accu wel opgeladen worden.
Tweede voordeel is dat het makkelijker aansluiten is. Mijn SolarEdge omvorver staat ind e schuur. De accu kan ik daar dus 'tussen' hangen. Geen andere kabels / meterkast aanpassngen nodig.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:15

HHF

Speedfight schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:31:
[...]

Bij een Solaredge systeem kun je ook de optimizers ertussen uithalen en er een directe string van maken. Maar als je veel schaduw hebt is dat niet aan te raden. En je moet het dak op om de kabels los te halen en opnieuw te verbinden. Dus wel een hele klus.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:47
Evo X schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:06:
[...]

Single string zonder optimizers kan direct in de mix pro. En dan blijft hij idd opladen zonder grid.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:18
Of je vervangt de omvormer door een 1 fase variant, iets minder grote klus.

• DiegoFernandes
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14-05 02:15
DiegoFernandes schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:58:
Ik zag net dat er op 20 mei een productlanceringsevenement voor de Mix-serie plaatsvindt in Den Bosch. Ik neem aan dat het een training voor installateurs is, inclusief de Powerhub. Ze zouden hier alle vragen kunnen beantwoorden...

https://www.linkedin.com/posts/zendure-mwenergie-solarflow-share-7459481558081740800--YQZ?utm_source=social_share_send&utm_medium=member_desktop_web&rcm=ACoAAAKb-moBP7muzpxOzXADyuplt_Uiom1xMzk

Er is zelfs een inschrijfformulier, ik ga proberen me aan te melden om te zien wat er gebeurt, misschien win ik wel een 1600AC+ zoals geadverteerd!

https://forms.gle/5kwfnQcE59QXHEoN6?utm_source=chatgpt.com
Er is zojuist een instructievideo uitgebracht over de installatie van de Powerhub.

YouTube: Zendure PowerHub Installatie: De Complete Gids

• jelleeelco
DiegoFernandes schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:24:
[...]

Er is zojuist een instructievideo uitgebracht over de installatie van de Powerhub.

YouTube: Zendure PowerHub Installatie: De Complete Gids
Oef....dat het een voorbeeld is snap ik wel, maar dit kun je toch niet in je officiële installatievideo laten zien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOS0EcNE4BmK4MpBSsa6SWPA5J8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZJ0ejEaFhi0OItf1cViY0IiR.png?f=user_large

• Jan-tweak
jelleeelco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:56:
[...]

Oef....dat het een voorbeeld is snap ik wel, maar dit kun je toch niet in je officiële installatievideo laten zien...

[Afbeelding]
oef, ben deze ook aan het bekijken en nee, in Nederland zijn dit soort losse kabels dus niet toegestaan.

Maar wat verbaast me, op hun Schuko WCD staat doodleuk 16A / 250V ; en ja ik weet dat is dus net die 4.000W, alleen wordt daar dus geen 250V op gezet, hoewel je soms ook makelijk aan die waarde kunt gaan komen en zelfs nog daarboven.
en gebruiken hun wel type B aardlekbeveiliging, lastig te zien?

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 13-05-2026 17:24 ]

Voor degene die een Zendure laadpaal overwegen. Kijk even of er een MID kWh meter inzit als je gebruik wilt maken van dit.[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen. Ik heb me niet in de laadpaal verdiept. Heb er al 1 met MID kWh meter.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• mrme12345
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:15:
Voor degene die een Zendure laadpaal overwegen. Kijk even of er een MID kWh meter inzit als je gebruik wilt maken van dit.[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen. Ik heb me niet in de laadpaal verdiept. Heb er al 1 met MID kWh meter.
Er zit geen MID meter in helaas, had ik al nagevraagd tijd terug. Zendure heeft daar wel naar gekeken, maar de ERE regeling is alleen iets specifieks Nederlands (de uitwerking met de MID regeling). En de certificatie van de MID lezer heeft een lange doorlooptijd. En het product wordt ook voor Frankrijk en Duitsland uitgebracht en daar speelt MID niet zo'n grote rol als bij ons via de ERE-registratie.

ENERGIENERDS.NL

mrme12345 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:18:
[...]

Er zit geen MID meter in helaas, had ik al nagevraagd tijd terug. Zendure heeft daar wel naar gekeken, maar de ERE regeling is alleen iets specifieks Nederlands (de uitwerking met de MID regeling). En de certificatie van de MID lezer heeft een lange doorlooptijd. En het product wordt ook voor Frankrijk en Duitsland uitgebracht en daar speelt MID niet zo'n grote rol als bij ons via de ERE-registratie.
Als je voor de keuze staat is dit misschien handig om te weten. Vandaar de tip. Ik zie in dat topic genoeg mensen die hun pas aangeschafte niet met MID kWh meter uitgevoerde laadpaal maar weer op marktplaats droppen om er 1 met aan te schaffen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:56
Ik heb mijn oog laten vallen op een 4.000 ac+ mix. Ik heb 23 panelen met enphase micro omvormers, warmtepomp en 2 elektrische auto's. Ik laad al zoveel mogelijk zonnestroom, maar zeker op dagen dat ik werk gaat dat natuurlijk niet. Nu is mijn idee om de batterij op de fase met de warmtepomp aan te (laten) sluiten (dat vind ik ook het belangrijkste als de stroom uitvalt.) en verder niet te complex te maken. Mis ik dan nog iets?

• Taro
  • Niet online
dangerousp schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:42:
Ik heb mijn oog laten vallen op een 4.000 ac+ mix. Ik heb 23 panelen met enphase micro omvormers, warmtepomp en 2 elektrische auto's. Ik laad al zoveel mogelijk zonnestroom, maar zeker op dagen dat ik werk gaat dat natuurlijk niet. Nu is mijn idee om de batterij op de fase met de warmtepomp aan te (laten) sluiten (dat vind ik ook het belangrijkste als de stroom uitvalt.) en verder niet te complex te maken. Mis ik dan nog iets?
Als de stroom uitvalt: Wil je dan daarvoor de Power Hub inzetten of de noodstroomuitgang? Bij de Power Hub maakt de fase wel uit, bij de noodstroomuitgang niet.

En heb je verder nog eisen/kaders?

• Taro
  • Niet online
Reactie van Zendure op een aantal van mijn vragen:
In essence, the PowerHub 3P (3-phase version) combined with three Mix series storage units is effectively still “3× single-phase products.” Each Mix unit connects separately to Phase 1, 2, and 3, and each Mix itself is still a single-phase inverter rather than a true 3-phase inverter.

If one 4000 Mix is connected to each phase, the PowerHub can regulate the output/charging power of each unit based on the net load of each phase individually, attempting to keep each phase close to 0W, which may help improve balancing.

However, according to the current product logic, this type of phase-based control is only available in off-grid scenarios. In grid-tied operation, the system still responds mainly to the total combined 3-phase power demand. Therefore, this risk cannot be fully eliminated.
En:
The main input breaker of the PowerHub and the EV charger breaker include built-in RCBO protection. Additional downstream leakage protection requirements still need to be considered separately.

• jelleeelco
Taro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:15:

[...]

En:

[...]
Vraagje, is het technisch überhaupt mogelijk om 3 single phase apparsten te combineren middels een kastje, wat dan echt 3 fase wordt? Of zitten daar technische grenzen aan?

• marinadus
@Taro ook alweer een review geschreven over de nieuwe Anker batterij, slaap je nog wel eens? 🤪

Denk dat ik toch voor de Zendure zal gaan. Was de energie in standby modus al bekend? En heb je nou en een Zendure p1 meter/dongle nodig voor de installatie van de batterij? Ik heb al een P1 meter via usb aangesloten op mijn Home Assistant installatie. De batterij kun je zeker niet vanuit Home Assistant installeren? Oh en ik mis nog een score in de Zendure review t.o.v. de Anker, ben benieuwd welke jij hoger scoort.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:14
jelleeelco schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:53:
[...]

Vraagje, is het technisch überhaupt mogelijk om 3 single phase apparsten te combineren middels een kastje, wat dan echt 3 fase wordt? Of zitten daar technische grenzen aan?
Misschien dat je technisch iets kan maken met een mini 3 fase omvormertje met een kleine interne batterij die dan als enige taak heeft de fase synchronisatie en grid forming op zich te nemen bij grid uitval, zodat de aangesloten enkel fase omvormers van de grote batterijen en pv daar hun frequentie op afstemmen. Maar ik denk niet dat fabrikanten zoiets gaan maken, het is dan toch vele malen eenvoudiger om met een 3 fase batterij waar dit alles al in kan worden gebouwd, te werken.

• Taro
  • Niet online
marinadus schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:01:
@Taro ook alweer een review geschreven over de nieuwe Anker batterij, slaap je nog wel eens? 🤪
Nou, het begint wel echt een (luxe) probleem te worden. Ik heb een fulltime baan en doe dit ernaast, maar ben de laatste periode elke avond, elk weekend en elke vrije dag ook bezig, dus dat kan eigenlijk niet zo doorgaan. Heb in mijn omgeving helaas ook niemand die echt over de volle breedte mee kan helpen, maar ik kom wel op het punt dat ik het niet meer alleen ernaast kan doen, of ik keuzes moet gaan maken. Maar dat is nogal een stap...

Gisteren was Anker SOLIX hier met een aantal mensen bij mij thuis op bezoek, vanochtend een call gehad met een andere grote partij uit China, het is ook echt super leuk allemaal, maar escaleert een beetje uit de hand :)
Denk dat ik toch voor de Zendure zal gaan. Was de energie in standby modus al bekend? En heb je nou en een Zendure p1 meter/dongle nodig voor de installatie van de batterij? Ik heb al een P1 meter via usb aangesloten op mijn Home Assistant installatie. De batterij kun je zeker niet vanuit Home Assistant installeren? Oh en ik mis nog een score in de Zendure review t.o.v. de Anker, ben benieuwd welke jij hoger scoort.
Ik zie hier op de HW 1-fase kWh meter 6 Watt standby langskomen, dus daar kan je van uitgaan. Voor de Anker is dat 5 Watt.

Je kunt de accu in de app toevoegen, dan krijg je een API-key die je in Home Assistant kunt invoeren en dan kan je zonder Zendure P1 met de Mix aan de slag, mits de Fireson/Zendure HA integratie en evt. Gielz met updates uitkomen. Voor de zekerheid kan je dan als je een HW P1 hebt even testen of die werkt, maar ik zou hem er niet voor aanschaffen en dan voor de zekerheid direct voor de Zendure P1 gaan.

En goed punt wat betreft de score, ik heb de Mix 4000 AC+ gereviewd voordat ik de Anker SOLIX Powerbank Max AC uitgebreid heb getest. Beide hebben voor- en nadelen. Ik moet de HA-integratie van Anker SOLIX nog testen en ik krijg morgen nog een extra uitbreidingsaccu binnen die ik dan ook direct meeneem. Binnenkort ook de 3000 AC+ en 4000 Pro op de testbank. Op dit moment zou ik ze dezelfde score geven en hangt het van de persoonlijke situatie af welke de voorkeur krijgt. Misschien dat ik over een paar weken een winnaar aan kan wijzen :)

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-05 18:16
why?

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 14-05-2026 15:15 ]

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Taro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:14:
[...]Op dit moment zou ik ze dezelfde score geven en hangt het van de persoonlijke situatie af welke de voorkeur krijgt. Misschien dat ik over een paar weken een winnaar aan kan wijzen :)
Zou je iets kunnen zeggen over de persoonlijke factoren die voor de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ of Anker SOLIX Solarbank Max AC kunnen pleiten?

• Jan-tweak
Taro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:15:

[...]

En:

[...]
dat laatste betekend dat ze dus ook geen type B in hun eigen PowerHub hebben ingebouwd, waarbij overigens dan het zelfde kan gebeuren en de door toedoen van een te hoge DC lekstroom de eigen RCBO (van de PowerHub) ook niet meer werkt, en mogelijk richting de hoofdgroepenkast het zelfde effect zou kunnen hebben.
IK begin me wel af te vragen of ze dit inhoudelijk wel snappen wat mogelijke gevolgen van een te hoge DC lekstroom kan betekenen.
dus, sorry dat ik het moet zeggen, dit is een duidelijk onvoldoende antwoord m.b.t. DC lekstromen.

• marinadus
[...]

Nou, het begint wel echt een (luxe) probleem te worden. Ik heb een fulltime baan en doe dit ernaast, maar ben de laatste periode elke avond, elk weekend en elke vrije dag ook bezig, dus dat kan eigenlijk niet zo doorgaan. Heb in mijn omgeving helaas ook niemand die echt over de volle breedte mee kan helpen, maar ik kom wel op het punt dat ik het niet meer alleen ernaast kan doen, of ik keuzes moet gaan maken. Maar dat is nogal een stap...

Gisteren was Anker SOLIX hier met een aantal mensen bij mij thuis op bezoek, vanochtend een call gehad met een andere grote partij uit China, het is ook echt super leuk allemaal, maar escaleert een beetje uit de hand :)

[...]

Ik zie hier op de HW 1-fase kWh meter 6 Watt standby langskomen, dus daar kan je van uitgaan. Voor de Anker is dat 5 Watt.

Je kunt de accu in de app toevoegen, dan krijg je een API-key die je in Home Assistant kunt invoeren en dan kan je zonder Zendure P1 met de Mix aan de slag, mits de Fireson/Zendure HA integratie en evt. Gielz met updates uitkomen. Voor de zekerheid kan je dan als je een HW P1 hebt even testen of die werkt, maar ik zou hem er niet voor aanschaffen en dan voor de zekerheid direct voor de Zendure P1 gaan.

En goed punt wat betreft de score, ik heb de Mix 4000 AC+ gereviewd voordat ik de Anker SOLIX Powerbank Max AC uitgebreid heb getest. Beide hebben voor- en nadelen. Ik moet de HA-integratie van Anker SOLIX nog testen en ik krijg morgen nog een extra uitbreidingsaccu binnen die ik dan ook direct meeneem. Binnenkort ook de 3000 AC+ en 4000 Pro op de testbank. Op dit moment zou ik ze dezelfde score geven en hangt het van de persoonlijke situatie af welke de voorkeur krijgt. Misschien dat ik over een paar weken een winnaar aan kan wijzen :)
Sorry ik snap hem nog niet helemaal met die P1 meter.
Ik heb nu gewoon een kabel tussen mijn Home Assistant pc en de ISKRA. Als ik die van Zendure in wil pluggen moet deze kabel eruit. Kan die van Zendure dan samenwerken met home Assistant en kan ik dan ook mijn gasverbruik uitlezen? Hoe doen jullie dat of hebben jullie een splitter/switch met meerdere p1 meters oid?

• HHF

HHF

marinadus schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:39:
[...]

Sorry ik snap hem nog niet helemaal met die P1 meter.
Ik heb nu gewoon een kabel tussen mijn Home Assistant pc en de ISKRA. Als ik die van Zendure in wil pluggen moet deze kabel eruit. Kan die van Zendure dan samenwerken met home Assistant en kan ik dan ook mijn gasverbruik uitlezen? Hoe doen jullie dat of hebben jullie een splitter/switch met meerdere p1 meters oid?
Een Home-Wizard actieve splitter werkt uitstekend. Dan krijg je 3 P1 poorten.

• marinadus
Is dat een domme splitter (hub) of heb ik daar speciale software oid voor nodig. Sorry beetje offtopic misschien.

• Jan-tweak
marinadus schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:44:
Is dat een domme splitter (hub) of heb ik daar speciale software oid voor nodig. Sorry beetje offtopic misschien.
Nee, dat werkt dus niet, je hebt hiervoor dus echt een actieve splitter nodig, de HW actieve splitter is zo eentje, beetje afhankelijk van wat je aansluit en je type slimme meter heb je dan soms ook nog een extra powersupply nodig, bij de HW splitter kan dat via een USB-C.

• HHF

HHF

Geen software. Inpluggen en klaar. Mogelijk heb je wel een USB voeding nodig, die wordt niet bijgeleverd.

• Ben(V)
marinadus schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:01:

De Zendure kun je gewoon met je telefoon en de Zendure App installeren, die doet dat via Bluetooth.
Tijdens die installatie kun je de Zendure configureren om jouw wifi netwerk te gebruiken.

Als je Home Assistant hebt en je hebt een P1 kabeltje daarvoor, dan heb je verder geen andere P1 meter nodig.
Je installeert dan de DSMR integratie op Home Assistant om die P1 uit te lezen, wat je waarschijnlijk nu al doet.
Als laatste heb je dan nog ofwel de Gielz ofwel de Firesone integratie nodig op HA, maar die moeten dan wel die nieuwe Zendure Mix ondersteunen als je die wilt hebben wat nog niet het geval is.
Als je alleen Nom wilt doen zou ik Fireson aanraden, wil je ook gaan handelen dan is Gielz een betere optie.

Alleen als je via de Cloud van Zendure en Hems wilt werken heb je een Zendure P1 meter nodig en als je P1 uitgang al bezet is, heb je een actieve splitter nodig.

• baerdt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-05 16:32
Werkt dan ook zo met de slimmelezer+ neem ik aan?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-05 21:18

databeestje

Von PrutsHausen

Ik kon van de 4000 Pro niet de PV input ingang gegevens vinden, of een datasheet. Volgens Gemini is het 30-400 Volt, wat een beetje eigenaardige range is voor een string omvormer. Als ik antwoord heb laat ik dit even weten. Tevens gevraagd of hier schaduw management in zit, en wat de timer is (b.v. 10-30 minuten voor rescans).

Testen wat de efficientie is lijkt mij lastig, ik zou de 4000 pro inzetten ter vervanging van een SMA 3000-TL21. De meeste hybride omvormers hebben door DC/DC omzetting minder verliezen dan AC hybride. Misschien staat dat ook in de datasheet.

Ik kan wel andere All-In-ONe apparaten vinden, sommige met een HV accu in plaats van ~51 volt, waar mijn voorkeur naar uitgaat. Iets met efficientie.

• Taro
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Zou je iets kunnen zeggen over de persoonlijke factoren die voor de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ of Anker SOLIX Solarbank Max AC kunnen pleiten?
Dit zijn echt hele lastige vragen. Wat voor mij belangrijke factoren zijn:
  1. Veiligheid
  2. Hoge RTE
  3. Volledige Home Assistant aansturing
  4. Hoog vermogen
  5. Modulaire opslag
  6. Aerosol brandvertrager
  7. Verwarming
  8. Omvang/volume ivm ruimte
Prijs speelt een kleinere rol. Een lage prijs ben je al snel vergeten als je iedere dag problemen hebt.

De Zendure heeft een iets hogere RTE, hoger vermogen en voor zover ik nu kan beoordelen betere Home Assistant ondersteuning. Verwarming, aerosol is gelijkwaardig. De Anker SOLIX vind ik mooier, die kan je makkelijker met 2 mensen tillen, al zijn de wieltjes van de Mix dan wel weer fijner ivm verplaatsen door 1 persoon.

Ik neig naar 3x de 4000 Mix Pro + 3x 7 kWh uitbreiding OF 3x Max Hybride (komt in Q3) ipv AC + 3x 7 kWh uitbreiding. Die nemen vermoedelijk ongeveer dezelfde ruimte in. Dan is de RTE en HA-ondersteuning de belangrijkste factor. Als de HA ondersteuning van de Anker SOLIX gelijkwaardig is, maar de RTE iets lager: Dan Zendure. Anders Anker SOLIX. Is echt 50/50 hoor.

Ik heb nu 52 kWh aan 2400 AC staan en zou met de Mix serie 7 units (3x8+4x7) naast elkaar neer moeten zetten voor dezelfde capaciteit. Met de Anker SOLIX kom ik uit op 3 stapels, waarvan 2x2 en 1x3 of 2x3 en 1x2 voor dezelfde capaciteit. Die schaalt lekkerder in de hoogte dan in de breedte. Maar ik heb de luxe positie een flinke garage te hebben waar veel mensen een moord voor zouden doen, dus ook 150 kWh zou hier prima passen.

Lastig he? :)

• Taro
  • Niet online
databeestje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:34:
Ik kon van de 4000 Pro niet de PV input ingang gegevens vinden, of een datasheet. Volgens Gemini is het 30-400 Volt, wat een beetje eigenaardige range is voor een string omvormer. Als ik antwoord heb laat ik dit even weten. Tevens gevraagd of hier schaduw management in zit, en wat de timer is (b.v. 10-30 minuten voor rescans).

Testen wat de efficientie is lijkt mij lastig, ik zou de 4000 pro inzetten ter vervanging van een SMA 3000-TL21. De meeste hybride omvormers hebben door DC/DC omzetting minder verliezen dan AC hybride. Misschien staat dat ook in de datasheet.

Ik kan wel andere All-In-ONe apparaten vinden, sommige met een HV accu in plaats van ~51 volt, waar mijn voorkeur naar uitgaat. Iets met efficientie.
Ik heb de datasheets hier wel, kan ze niet zomaar ergens uploaden, maar hierbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHeFeVUk0rocj8rn9KQffZ4uaQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jmn4QlzJhbBKs4R08VLI7mXc.png?f=fotoalbum_large

• Ben(V)
databeestje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:34:

PV ingangsspanning is 13-55V DC
Deze Zendure is alleen geschikt voor losse panelen en niet voor strings.
Daar heb je de Zendure Mix serie voor nodig.

Specs vind je hier:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0722/0956/3903/files/SolarFlow_2400_Pro_User_Manual_EN_NL.pdf?v=1770794779

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 14-05-2026 19:04 ]

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:56
Taro schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:52:
[...]

Als de stroom uitvalt: Wil je dan daarvoor de Power Hub inzetten of de noodstroomuitgang? Bij de Power Hub maakt de fase wel uit, bij de noodstroomuitgang niet.

En heb je verder nog eisen/kaders?
Nee, ik denk dat de toegevoegde waarde beperkt is. De noodstroomuitgang. Ik denk dat ik rond de 15 kWh voor mij optimaal is, dan zijn een aantal zaken fijn om te kunnen draaien.. Maar of de tv het wel of niet doet maakt me niet zoveel uit. Ik zoek met name een manier om mijn eigen verbruik te optimaliseren, dan lijkt me gewoon rechtstreeks op 1 fase het simpelste toch?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-05 21:18

databeestje

Von PrutsHausen

Taro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:12:
[...]

Ik heb de datasheets hier wel, kan ze niet zomaar ergens uploaden, maar hierbij:
[Afbeelding]
Hartelijk dank, daar kan ik wat mee.
Ik kwam ook een fransman tegen, begrijpelijk met ondertiteling :)
YouTube: Zendure SolarFlow 4000 Mix Pro : Le kit solaire Plug & Play ULTIME ?...
Ben(V) schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:02:
[...]

PV ingangsspanning is 13-55V DC
Deze Zendure is alleen geschikt voor losse panelen en niet voor strings.
Daar heb je de Zendure Mix serie voor nodig.

Specs vind je hier:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0722/0956/3903/files/SolarFlow_2400_Pro_User_Manual_EN_NL.pdf?v=1770794779
We zitten in het Zendure Mix topic ;)

Deze vraag ging over de Solarflow Mix 4000 Pro. Het slechte nieuws is dat 1 van mijn strings 11 stuks 72 cel panelen is, dat is een MPP spanning van ~400 en een open spanning van ~500. Ik zal even verder moeten zoeken.

Niet onmogelijk, maar dan moet 1 van de strings vervangen worden met courante 60 cel panelen, en dat zijn er meteen minder ivm formaat wat op zich prima zou passen.

Echte levering was augustus las ik, dus ik heb nog even.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:45
Taro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:10:
[...]

Dit zijn echt hele lastige vragen. Wat voor mij belangrijke factoren zijn:
  1. Veiligheid
  2. Hoge RTE
  3. Volledige Home Assistant aansturing
  4. Hoog vermogen
  5. Modulaire opslag
  6. Aerosol brandvertrager
  7. Verwarming
  8. Omvang/volume ivm ruimte
Prijs speelt een kleinere rol. Een lage prijs ben je al snel vergeten als je iedere dag problemen hebt.

De Zendure heeft een iets hogere RTE, hoger vermogen en voor zover ik nu kan beoordelen betere Home Assistant ondersteuning. Verwarming, aerosol is gelijkwaardig. De Anker SOLIX vind ik mooier, die kan je makkelijker met 2 mensen tillen, al zijn de wieltjes van de Mix dan wel weer fijner ivm verplaatsen door 1 persoon.

Ik neig naar 3x de 4000 Mix Pro + 3x 7 kWh uitbreiding OF 3x Max Hybride (komt in Q3) ipv AC + 3x 7 kWh uitbreiding. Die nemen vermoedelijk ongeveer dezelfde ruimte in. Dan is de RTE en HA-ondersteuning de belangrijkste factor. Als de HA ondersteuning van de Anker SOLIX gelijkwaardig is, maar de RTE iets lager: Dan Zendure. Anders Anker SOLIX. Is echt 50/50 hoor.

Ik heb nu 52 kWh aan 2400 AC staan en zou met de Mix serie 7 units (3x8+4x7) naast elkaar neer moeten zetten voor dezelfde capaciteit. Met de Anker SOLIX kom ik uit op 3 stapels, waarvan 2x2 en 1x3 of 2x3 en 1x2 voor dezelfde capaciteit. Die schaalt lekkerder in de hoogte dan in de breedte. Maar ik heb de luxe positie een flinke garage te hebben waar veel mensen een moord voor zouden doen, dus ook 150 kWh zou hier prima passen.

Lastig he? :)
Is de Max Hybride van Zendure of Anker?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• IJsbeer
  • Niet online
Kees_frl schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:13:
[...]

Anker. Broertje van de Max (de Max komt in juni en heeft Taro net getest).

• Taro
  • Niet online
Kees_frl schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:13:
[...]

Wat @IJsbeer zegt idd. De Anker SOLIX Solarbank Max Hybride (exacte naam ken ik nog niet) volgt in Q3/Juli.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

De Hw-splitter is een actieve splitter. Dat betekent dat die het telegram van de slimme meter intern opslaat en een fractie van een seconde later actief repliceert op elk van de 3 uitgangen.

De splitter heeft daarom een eigen voeding nodig. Ik kan je verzekeren dat dit perfect werkt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Eerste waar ik dan aan denk is om te kijken of je je baan naar 4 dagen in de week kunt beperken en zien of de leveranciers/ fabrikanten waarvoor je test je het gemis aan inkomsten kunnen compenseren? Want op deze manier ben je wel een zeer hoogwaardige extra PR- en technisch medewerker voor zeer lage (nul, neem ik aan?) kosten.
Dat zullen die fabrikanten toch ook wel beseffen.

Alternatief is dat je alles iets minder uitgebreid doet. Je steekt niet alleen veel tijd en energie in het bouwen, testen en het schrijven van verslagen daarvan, maar ook in het bijhouden van een aantal topics hier plus nog eens individuele gevallen ondersteunen.
Dat riekt een beetje naar perfectionisme 8) . Nix mis mee (heb ik ook last van), maar het kan ook tegen je werken.
En dan heb ik het thuisfront nog niet eens als factor genoemd. De WAF/PAF* (en KAF**?) telt zeker ook mee.

Alternatief is alles een beetje terugschroeven. Ik zou in jouw situatie het forum ‘iets’ minder frequent bijhouden en de testen niet overdreven uitgebreid doen.

Maar laat me duidelijk zijn: ik waardeer het echt enorm wat je doet en voor mij was de keuze voor de thuisbatterij voor een belangrijk deel door jouw inbreng (en alle reacties daarop) vrij snel erg duidelijk. d:)b

*) Partner
**) Kids

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 15-05-2026 00:39 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12

tismij

???

Hippe Lip schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 00:10:
[...]

De Hw-splitter is een actieve splitter. Dat betekent dat die het telegram van de slimme meter intern opslaat en een fractie van een seconde later actief repliceert op elk van de 3 uitgangen.

De splitter heeft daarom een eigen voeding nodig. Ik kan je verzekeren dat dit perfect werkt.
Heb ook de HW actieve splitter maar je kunt hem perfect gebruiken zonder extern stroom aan te sluiten.

Loopt nu met de HW P1 en die van zonneplan als een zonnetje zonder enige stekker er aan.

Vroeg me wel af hoe vaak moet je actief pollen om goed NOM te kunnen draaien?

Lijkt me niet dat je echt iedere seconde de P1 meter hoeft te bevragen maar dat dit ook iedere 5 of 10 seconden is, of werkt die van Zendure met een real time verbinding over websocket o.i.d. ?

[ Voor 18% gewijzigd door tismij op 15-05-2026 12:11 ]

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:28

Crusader

Arc Nature

tismij schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:09:
[...]

Heb ook de HW actieve splitter maar je kunt hem perfect gebruiken zonder extern stroom aan te sluiten.
Dit ligt iets genuanceerder: vanaf SMR 5 (of hoger) levert de slimme meter zelf voldoende stroom via de P1-kabel, zodat je geen externe voeding nodig hebt voor de Actieve P1 Splitter. SMR staat voor Slimme Meter Requirements, de Nederlandse standaard voor slimme meters. Heb je een oudere meter, bijvoorbeeld SMR 4 of lager, dan moet je de splitter zelf van stroom voorzien via USB-C, en die kabel en stekker worden niet meegeleverd.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:45
Crusader schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:24:
[...]

Dit ligt iets genuanceerder: vanaf SMR 5 (of hoger) levert de slimme meter zelf voldoende stroom via de P1-kabel, zodat je geen externe voeding nodig hebt voor de Actieve P1 Splitter. SMR staat voor Slimme Meter Requirements, de Nederlandse standaard voor slimme meters. Heb je een oudere meter, bijvoorbeeld SMR 4 of lager, dan moet je de splitter zelf van stroom voorzien via USB-C, en die kabel en stekker worden niet meegeleverd.
En dan nog in de praktijk 😃, ik heb SMR5.0 maar toch extra voeding nodig.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:47
Nog een Franse review met een meer technische insteek o.a. de warmte ontwikkeling op langdurig 4k power.

YouTube: Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ Adieu EDF !

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:51
Kees_frl schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:59:
[...]

En dan nog in de praktijk 😃, ik heb SMR5.0 maar toch extra voeding nodig.
Ligt er dan ook weer aan of je bijv een Homewizard P1 hebt en wilt laten voeden door de P1 poort of extern via USB. Extern via USB is weer aan te raden als je hem aan home assistant hangt en dan is de splitter poweren misschien weer geen vereiste. Genoeg variabelen dus idd :)
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste