• RaimondL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-05 20:59
IJsbeer schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Dat lijkt me duidelijk worden als je de fotos van het apparaat bekijkt die op de site staat.
Er is een aparte AC PV ingang


[...]


Ook dit staat gewoon op hun site:

[...]
De zonnepanelen zijn dus nodig. Dus de omvormer aangesloten op de PV AC is dan dus niet operationeel?
Ben(V) schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:45:
Het is allemaal nog erg onduidelijk, maar het zou me verbazen als je de boel op drie fasen kunt aansluiten.
aan de netkant zit er een 3-fase aansluiting, kun je ook zien aan de 3-fase hoofdschakelaar.
De omvormer zou dan een drie fasen omvormer moeten zijn met een driefasen aansluiting en die zie ik nergens.
volgens mij niet, want je sluit dus gewoon 3 keer een 1-fase ombormer/batterij er opaan (via de stekkers), waarbij dus batterij 1 op L1 komt, batterij 2 op L2 en batterij 3 op L3.
ongrid nemen deze gewoon de faseverschuiving aan van de resp. fase waar ze op zijn aangesloten.
hoe dat gaat in een off-grid modus geen idee.
Alternatief zou er in die powerhub een 1 fase naar drie fase omvormer kunnen zitten maar dat lijkt heel erg onwaarschijnlijk.
volgens mij zit er in de powerhub geen omvormer, dit is infeite niets anders dan een onderverdeler met een ATS.

  • RaimondL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-05 20:59
IJsbeer schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Dat lijkt me duidelijk worden als je de fotos van het apparaat bekijkt die op de site staat.
Er is een aparte AC PV ingang


[...]


Ook dit staat gewoon op hun site:

[...]
Klopt, maar doen de omvormers aangesloten op de PV AC ingang het ook nog als er geen grid is?

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Eerder vandaag begreep ik van Zendure dat het embargo van de 4000 Mix AC+ is vervallen. De review had ik al grotendeels staan, inmiddels gepubliceerd. De link is aan de topicstart toegevoegd.

Verbeterpunten/aandachtspunten:
  • Gewicht, vooral bij het uitpakken en plaatsen echt te hoog. Maar als ie eenmaal staat...
  • Zendure zou een 2e kabel mee moeten leveren
  • Geluidsproductie maakt hem niet/minder geschikt voor plaatsing in woonruimte
  • Een dergelijk product zouden ze wat mij betreft zonder stekker moeten leveren
  • Het gebruik van de 4000 Watt moet je aanvragen. Sta ik helemaal achter, maar wel een aandachtspunt voorafgaand aan de aanschaf.
En verder veel meer goede punten, zoals:
  • Hoog vermogen
  • PV-IN AC, alhoewel ik die niet heb kunnen testen ivm vermogen PV omvormer
  • Nog wel even wachten op de officiële HA-integratie :)
  • Ethernet-ondersteuning \o/
  • En vele andere punten
Nou hoef ik ook niet meer zo geheimzinnig te doen, hierbij de 4000 Mix AC+ tussen de 2400 AC's :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuBHFABwZGa1Rnq584RNlIbsS3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v1frKzmfTiNnCUJ4HVbrMyQ6.png?f=fotoalbum_large

Is dus wel een pre-productie model, vandaar dat ie nog "Ultra" ipv "Mix" heet.

Volgende week volgt er meer informatie over de Power Hub en EV Flow AC.

Hopelijk spoedig de HomeWizard 1-fase kWh-meter installeren zodat ik ook de RTE op 4000 Watt kan delen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-05 14:13
"Het gebruik van de 4000 Watt moet je aanvragen. "

Wat houd dat in de praktijk in ?
Een knopje in de software waarbij je verklaard dat het goed is aangesloten en dan werkt het binnen een uur?
Of een drievoudige schriftelijke verklaring met uitleg hoe het is aangesloten en bewijs van bekwaamheid van de electricien en dan werkt het drie weken later ?

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ArjenSmit schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:23:
"Het gebruik van de 4000 Watt moet je aanvragen. "

Wat houd dat in de praktijk in ?
Een knopje in de software waarbij je verklaard dat het goed is aangesloten en dan werkt het binnen een uur?
Of een drievoudige schriftelijke verklaring met uitleg hoe het is aangesloten en bewijs van bekwaamheid van de electricien en dan werkt het drie weken later ?
Is hier al eerder besproken, maar je hebt een knop waarmee je bijv. een toelichting van je elektricien, of een certificering als je zelf elektricien bent, kunt uploaden. Binnen 48 uur wordt je aanvraag beoordeeld.

Mag vaak ook een zelf ondertekend document zijn waarop je aangeeft zelf de verantwoordelijkheid te nemen als er iets misgaat en Zendure daarvan te vrijwaren. Dan helpt het als je de set-up beschrijft, gebruikte componenten, etc.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Jan-tweak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:05:
[...]
:? , gebeuirt dat met een of ander magisch kastje ?
volgens mij dus niet,
Nee, en dat was mijn betoog ook. Die hub is lijkt een passief ding en gaat niet voor een 3-fasenet met 120° fasedraaiïng zorgen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53

koboy

Heb een idee voor een icon

Hippe Lip schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:42:
[...]

Nee, en dat was mijn betoog ook. Die hub is een passief ding en gaat niet voor een 3-fasenet met 120° fasedraaiïng zorgen.
Kunnen we een week wachten voordat we dit soort stellige beweringen gaan maken?

Of heb je het bewijs dat de PowerHub een passief ding is?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

koboy schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:45:
[...]

Kunnen we een week wachten voordat we dit soort stellige beweringen gaan maken?

Of heb je het bewijs dat de PowerHub een passief ding is?
Waarom zo’n heetgebakerde reactie?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-05 14:13
Ik vraag me nog een beetje af wat hebben we precies aan de mogelijkheid tot 13kW aan solar aan te sluiten ?

Ik heb een situatie die toevallig precies uitkomt met die 13kW. Ik heb 2 stringen van elk 8 panelen en 1 string van 12 panelen. Die 2 stringen van 8 zouden dus direct op de MPPTs aangesloten kunnen worden, en de string van 12 zou via een externe omvormer op de AC ingang kunnen worden aangesloten.

Stel dat ik dit zo aansluit, wat gaat er dan gebeuren op een zonnige dag ?

Die 2 stringen van elk 8 panelen op de MPPTs leveren als het een beetje mee zit zo'n 6 kW op. Daarvan kunnen er dan neem ik aan maar 4 worden omgezet naar AC en de rest word afgetopt ?

De 5kW die dan binnenkomt op de AC ingang worden dan nog wel benut zodat ik 9 kW totaal heb ?

De batterijen kunnen neem ik aan maar met 4kW worden opgeladen end overige 5kW worden op het net gezet ? En als de batterijen vol zijn gaan er 9kW naar het net ? Wat is eigenlijk het voordeel van die PV aan te sluiten op de AC ingang ipv direct op het net ?

Als ik een tweede batterij aansluit (deze zou uitbreidbaar zijn tot 50kW) dan veranderd dat niets aan de situatie behalve dat de batterijen nu misschien met 8kW kunnen worden geladen ?

Dat gaat dus sowieso geen gunstige situatie zijn. Daarom nog een andere vraag:
Stel nou dat ik 2 van deze batterijen neem en die op 2 verschillende fasen aansluit. Op elk van de omvormers sluit ik 1 string van 8 panelen aan zodat die wel maximaal benut kunnen worden. De string van 12 panelen laat ik lekker op mijn growatt 3 fasen omvormer zitten. Hoe goed gaat het systeem nu die 2 batterijen met elk een eigen string benutten om nul op de meter te krijgen ? Als bijvoorbeeld de batterij op fase 1 nu vol is en overschot produceert maar de batterij op fase 2 is nog helemaal niet vol doordat er op fase 2 veel geconsumeerd word in huis, gaat ie dan de stroom die op fase 1 word terug geleverd netjes van het net af pakken om de batterij op fase 2 te vullen ?

  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:53

Wallie

Herr

Taro schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:23:
Eerder vandaag begreep ik van Zendure dat het embargo van de 4000 Mix AC+ is vervallen. De review had ik al grotendeels staan, inmiddels gepubliceerd. De link is aan de topicstart toegevoegd.

Verbeterpunten/aandachtspunten:
  • Gewicht, vooral bij het uitpakken en plaatsen echt te hoog. Maar als ie eenmaal staat...
  • Zendure zou een 2e kabel mee moeten leveren
  • Geluidsproductie maakt hem niet/minder geschikt voor plaatsing in woonruimte
  • Een dergelijk product zouden ze wat mij betreft zonder stekker moeten leveren
  • Het gebruik van de 4000 Watt moet je aanvragen. Sta ik helemaal achter, maar wel een aandachtspunt voorafgaand aan de aanschaf.
En verder veel meer goede punten, zoals:
  • Hoog vermogen
  • PV-IN AC, alhoewel ik die niet heb kunnen testen ivm vermogen PV omvormer
  • Nog wel even wachten op de officiële HA-integratie :)
  • Ethernet-ondersteuning \o/
  • En vele andere punten
Nou hoef ik ook niet meer zo geheimzinnig te doen, hierbij de 4000 Mix AC+ tussen de 2400 AC's :)

[Afbeelding]

Is dus wel een pre-productie model, vandaar dat ie nog "Ultra" ipv "Mix" heet.

Volgende week volgt er meer informatie over de Power Hub en EV Flow AC.

Hopelijk spoedig de HomeWizard 1-fase kWh-meter installeren zodat ik ook de RTE op 4000 Watt kan delen.
Uit de review:
In verband met fase-onbalans zouden wij niet aanraden om bijv. 1x een 4000 Mix AC+ in plaats van 2x een 2400 AC/AC+/Pro te plaatsen. Je kunt dan beter 2 kleinere omvormers over verschillende fases verspreiden. Heb je een 1-fase hoofdaansluiting, dan is de 3000 of 4000 Mix een prima oplossing.
Dus.. euh... is dit product überhaupt wel aan te raden bij een 3-fase aansluiting? Er is hier al een hoop over geschreven, maar wat is nou de eindconclusie? Hoe gevaarlijk kan het zijn om op fase 1, 4000watt terug te leveren en op fase 2, 4000watt te verbruiken?

Want dat zou wel een serieus iets zijn, als je dit product eigenlijk alleen maar op een 1 fase aansluiting volledig en veilig kan benutten (er vanuit gaan dat je er maar 1 koopt).

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wallie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:22:
[...]

Uit de review:

"In verband met fase-onbalans zouden wij niet aanraden om bijv. 1x een 4000 Mix AC+ in plaats van 2x een 2400 AC/AC+/Pro te plaatsen. Je kunt dan beter 2 kleinere omvormers over verschillende fases verspreiden. Heb je een 1-fase hoofdaansluiting, dan is de 3000 of 4000 Mix een prima oplossing."

Dus.. euh... is dit product überhaupt wel aan te raden bij een 3-fase aansluiting? Er is hier al een hoop over geschreven, maar wat is nou de eindconclusie? Hoe gevaarlijk kan het zijn om op fase 1, 4000watt terug te leveren en op fase 2, 4000watt te verbruiken?

Want dat zou wel een serieus iets zijn, als je dit product eigenlijk alleen maar op een 1 fase aansluiting volledig en veilig kan benutten (er vanuit gaan dat je er maar 1 koopt).
We hebben vannacht ook weer wat meer info over de powerhub ontvangen. Wellicht gaat die dit probleem tackelen, maar moet het nog lezen. Wat dat betreft is er in dit stadium nog best veel onduidelijk. En ik ga er van uit dat Zendure dat wel tackelt, maar moeten we natuurlijk ook zeker weten. Zullen ook de vraag stellen aan ze.

Wij richten ons er op om onze review einde van dit weekend op te leveren. Zijn ook verrast door Zendure dat het opeens eerder mag dan 20 mei, maar willen er wel de tijd voor nemen. Wordt vervolgd.

energienerds.nl


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

mrme12345 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:44:
We hebben vannacht ook weer wat meer info over de powerhub ontvangen.
Kun je die hier laten zien of is dat geheim?

Dan kunnen we allemaal wijzer worden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:28:
[...]

Kun je die hier laten zien of is dat geheim?

Dan kunnen we allemaal wijzer worden.
De powerhub info is nog concept dus die kan ik niet delen, denk niet dat Zendure daar blij van wordt. Maar zal niet lang duren dat alles def is en gedeeld kan worden.

energienerds.nl


  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53

koboy

Heb een idee voor een icon

Hippe Lip schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 00:05:
[...]

Waarom zo’n heetgebakerde reactie?
Komt door 3 dingen:
1. Ik stond nog wat in de Tony stand
2. De (gecorrigeerde) stelligheid
3. De powerhub is een actief element dat zorgt voor automatische omschakeling tuss n regulier en backup bedrijf

Daarnaast had ik letterlijk een paar posts eerder aangegeven waarom er prima de mogelijkheid kan zijn dat de PowerHub WEL de fase synchronisatie in backup bedrijf kan doen. De 5 aderige aansluitkabel geeft sterke aanwijzingen voor communicatie tussen de hub en de mix. Ook werd in die Franse video gesproken over een aansturing rol die de hub heeft, maar dat kan een automatische vertaalfout zijn.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

koboy schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:45:
[...]

Kunnen we een week wachten voordat we dit soort stellige beweringen gaan maken?

Of heb je het bewijs dat de PowerHub een passief ding is?
op dit moment lijkt dit wel het geval gezien de componenten die we vanuit de franse info hebben gezien, daar zitten namelijk alleen passiefe componenten in en gezien de verder omschrijving lijkt dat ook wel te kloppen.
Dus gewoon nog even de officlele infromatie die deze maand zou komen afwachten.

  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:29
Als die powerhub een 3 fasen net moet maken dan zal daar een 3 fasen omvormer in moeten zitten en dan zou het meer voor de hand liggen dat er een DC verbinding tussen de batterij en de powerhub zou zitten.

Persoonlijk lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er dus zo'n 3 fasen omvormer inzit, maar weg gaan het zien.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53

koboy

Heb een idee voor een icon

Jan-tweak schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:03:
[...]

op dit moment lijkt dit wel het geval gezien de componenten die we vanuit de franse info hebben gezien, daar zitten namelijk alleen passiefe componenten in en gezien de verder omschrijving lijkt dat ook wel te kloppen.
Dus gewoon nog even de officlele infromatie die deze maand zou komen afwachten.
Eens met het stuk afwachten, maar hoe groot is nou een printje dat de fase-synchronistatie in de gaten houdt en de ATS aanstuurt? Wat er hebben gezien is een wazige foto van een kastje met de "klanten" kant klep open, niet een demontage.

Daarnaast vind ik het niet bij Zendure passen als ik kijk naar hoe ze met hun vermogen vrij schakelingen werken en het punt dat ze zich ook op installateurs gaan richten met een aparte installateurs app/deel.

Edit: Bovendien, wat is de toegevoegde waarde van de hun als hij passief is en alleen wat automaten en een ATS zou bevatten? Een heel klein beetje aansluitgemak?

[ Voor 8% gewijzigd door koboy op 07-05-2026 11:16 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Ben(V) schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:21:
Als die powerhub een 3 fasen net moet maken dan zal daar een 3 fasen omvormer in moeten zitten en dan zou het meer voor de hand liggen dat er een DC verbinding tussen de batterij en de powerhub zou zitten.
volgens de huidige info is de verbinding tussen batterij en powerhub gewoon AC en dat zelfs met een type F stekker. dus zeker geen DC.
Persoonlijk lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er dus zo'n 3 fasen omvormer inzit, maar weg gaan het zien.

  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:29
koboy schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:43:
[...]

Eens met het stuk afwachten, maar hoe groot is nou een printje dat de fase-synchronistatie in de gaten houdt en de ATS aanstuurt? Wat er hebben gezien is een wazige foto van een kastje met de "klanten" kant klep open, niet een demontage.

Daarnaast vind ik het niet bij Zendure passen als ik kijk naar hoe ze met hun vermogen vrij schakelingen werken en het punt dat ze zich ook op installateurs gaan richten met een aparte installateurs app/deel.
Dat is geen printje maar moet dan een complete 3 fasen omvormer zijn die al het vermogen krijgt te verwerken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53

koboy

Heb een idee voor een icon

Ben(V) schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:07:
[...]

Dat is geen printje maar moet dan een complete 3 fasen omvormer zijn die al het vermogen krijgt te verwerken.
Hoezo moet er een 3 fase omvormer in zitten?
Een drie fasen omvormer is trouwens ook alleen maar 3x een 1 fase omvormer met wat fase synchronisatie.
Die omvormer zit al in de Mix zelf, alleen de fase synchronisatie moet nog geregeld worden. Kan prima over die 2 extra dunne aders in de AC kabel.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:29
Het is niet zo simpel als jij denkt.
Je kunt niet zomaar even een AC spanning uitsplitsen in drie verschillende spanningen die in fase verschoven zijn.
Daar is een boel vermogens electronica voor nodig.

Daar heb je dit soort apparatuur voor nodig.
https://www.inverter.com/single-phase-to-three-phase-inverter

[ Voor 31% gewijzigd door Ben(V) op 07-05-2026 11:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:32
Voor de binnenkant van de Powerhub zie dit filmpje bij 15:05 seconde.

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | preorder 2 x Zendure 4000 Mix AC+ | HA


  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53

koboy

Heb een idee voor een icon

Ben(V) schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:36:
Het is niet zo simpel als jij denkt.
Je kunt niet zomaar even een AC spanning uitsplitsen in drie verschillende spanningen die in fase verschoven zijn.
Daar is een boel vermogens electronica voor nodig.

Daar heb je dit soort apparatuur voor nodig.
https://www.inverter.com/single-phase-to-three-phase-inverter
Maar dan ga je van 1 fase 3 fase maken, dat is heel wat anders dan twee of drie accus elk op hun eigen fase qua sinus goed laten lopen. Daar is alleen een "kapitein" voor nodig, en die functie zou de hub prima kunnen doen.

Fox ESS heeft een 1 fase accu met automatische noodstroom, die kun je ook gebruiken om een enkele fase van je 3 fase te "backuppen" (tenzij je 3 fase apparaten wilt kunnen blijven gebruiken).
Neem nou meer van dit soort apparaten (2 of 3) en een apparaatje dat de accu's vertelt hoe ze hun fase moeten corrigeren.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!


  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53

koboy

Heb een idee voor een icon

Dat is de "hier mag je met je dikke vingers aanzitten" kant. De binnenkant zit achter die mooie afdekplaat. Zie wel een groter aantal RJ45 aansluitingen dan ik op een dom passief apparaat verwacht......

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:29
koboy schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:14:
[...]

Maar dan ga je van 1 fase 3 fase maken, dat is heel wat anders dan twee of drie accus elk op hun eigen fase qua sinus goed laten lopen. Daar is alleen een "kapitein" voor nodig, en die functie zou de hub prima kunnen doen.

Fox ESS heeft een 1 fase accu met automatische noodstroom, die kun je ook gebruiken om een enkele fase van je 3 fase te "backuppen" (tenzij je 3 fase apparaten wilt kunnen blijven gebruiken).
Neem nou meer van dit soort apparaten (2 of 3) en een apparaatje dat de accu's vertelt hoe ze hun fase moeten corrigeren.....
Ik had het over een batterij en niet over drie batterijen (een per fase).

Maar zelf met drie batterijen is het zonder net synchronisatie niet simpel om drie spanningen 120 graden uit elkaar te synchroniseren.
Als je netspanning hebt is het niet ingewikkeld dat doet elke omvormer al, maar zonder netspanning is het gewoon erg lastig te realiseren.

En het moet wel goed gebeuren want als het niet helemaal klopt zul je de nul gaan overbelasten.

Maar ik houd erover op, je zult vanzelf zien dat het niet in die powerhub zit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

koboy schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Dat is de "hier mag je met je dikke vingers aanzitten" kant. De binnenkant zit achter die mooie afdekplaat. Zie wel een groter aantal RJ45 aansluitingen dan ik op een dom passief apparaat verwacht......
zijn dat niet gewoon RJ45 waardoor de 3 Mix met elkaar kunnen comuniceren zonder gebruik te moeten maken van WiFi?

  • marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:15
@Taro echt mega bedankt voor de uitgebreide review en al het werk dat je erin steekt. Op basis van de review heb ik een paar vragen:

- geluidsniveau, is dat continue of alleen bij vol vermogen laden/ontladen (ik wil hem in de garage)
- Je geeft aan dat het voor deze serie wellicht niet handig is om aan te sluiten op een 3 fase aansluiting? Kan dat nog iets toegelicht worden? Is namelijk exact mijn bedoeling.
- de 4000 AC + heeft een ingang waarop de zonnepanelen omvormer kan worden aangesloten. De mijne is 2100W dus dat zou moeten kunnen. Echter hangt die op zolder en zit hij nu aangesloten in de meterkast beneden. De accu komt in de garage en loopt ook naar de meterkast. Ik zou de omvormer door kunnen trekken naar de garage maar wat is precies de meerwaarde in deze situatie?
- enig idee wanneer de prijzen van de 7kW uitbreidingssets bekend gemaakt worden? Wss wil ik er daar ook 1 van en hopelijk is deze een stukje goedkoper dan de main unit.

Alvast dank!

  • Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-06 13:37
Heeft iemand al z'n gegevens achtergelaten bij Zendure voor de 4000 Mix pro? Ze geven het idee dat je deze niet direct bij ze kan kopen, maar dat levering via een partner leverancier plaats zal vinden.
Vind het zelf niet zo tof dat het een marketing formuliertje van ze is, ik wil gewoon weten waar ik hem straks kan gaan halen.

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De HW 1-fase kWh-meter is ingebouwd, nu de RTE aan het bijhouden.

Geert was hier, even wat testjes gedaan. Er zit wél actieve koeling in de Mix 4000 AC+. Je kunt deze ook aansturen:

  zendure_4000_mix_fanspeed_0:
    url: http://192.168.1.x/properties/write
    method: POST
    payload: '{"sn":"SN","properties":{"Fanmode": 1, "Fanspeed": 0 }}'

  zendure_4000_mix_fanspeed_1:
    url: http://192.168.1.x/properties/write
    method: POST
    payload: '{"sn":"SN","properties":{"Fanmode": 1, "Fanspeed": 1 }}'

  zendure_4000_mix_fanspeed_2:
    url: http://192.168.1.x/properties/write
    method: POST
    payload: '{"sn":"SN","properties":{"Fanmode": 1, "Fanspeed": 2 }}'

Voor zover zichtbaar is er geen uitwisseling tussen lucht in de behuizing en erbuiten, het is dus een interne fan en niet de omvormer die je hoort.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 07-05-2026 22:03 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Inmiddels hebben wij de review nu ook afgerond (is ook aan ts toegevoegd). Wat ons opvalt is dat het eigenlijk een grotere uitvoering is van de Zendure SolarFlow 2400 AC+. Wat natuurlijk ook te verwachten was. Maar dan met fors meer vermogen en de mogelijkheid om tot 5 kW zonnepanelen vanuit string omvormer of micro-omvormer aan te sluiten.

Dus alle pluspunten van de 2400 AC+ zie je hier ook weer terug:
  • veiligheid: uitgebreide veiligheidsvoorzieningen
  • efficiency: goede RTE (voorlopig tussen de 86-89% op basis van 3.000 W laden en ontladen, testen lopen nog door)
  • zelfverbruik: goed functionerende NOM
  • capaciteit: hoog vermogen
  • systeem: naadloze parallel werking met andere Zendure devices
  • prijs: competitieve prijs voor 8 kWh inclusief alle functies en vermogen
  • software: de nieuwe HEMS 2.0 ziet er veelbelovend uit
Nadelen:
  • Installatie: professional nodig om veilig aan te sluiten en daardoor wat meer kosten (of je bent een echte techniek tweaker)
  • Gewicht: met 80kg aan de grens wat nog hanteerbaar is
  • Stekker: die kan er direct af, beter zonder stekker leveren gezien vermogens
  • Geluid: met 39 dB hoger dan de opgegeven 25 dB, mn door de actieve koeling (maar daardoor blijft warmte wel beperkt tot max 34 gr bij 3.000 W langdurig laden)
En er is natuurlijk nog best wat onduidelijk, met name over de Powerhub en de mogelijkheden in combinatie met de SolarFlow Mix. Maar stand-alone (op aparte groep met aardlekautomaat) werkt die al zeer goed en volledig vergelijkbaar met kwaliteit 2400 AC+.

Al met al een prachtig systeem en ik overweeg zelfs om mijn sets van 2400 AC te verkopen en deze aan te schaffen.

energienerds.nl


  • Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:19
mrme12345 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:43:
Inmiddels hebben wij de review nu ook afgerond (is ook aan ts toegevoegd). Wat ons opvalt is dat het eigenlijk een grotere uitvoering is van de Zendure SolarFlow 2400 AC+. Wat natuurlijk ook te verwachten was. Maar dan met fors meer vermogen en de mogelijkheid om tot 5 kW zonnepanelen vanuit string omvormer of micro-omvormer aan te sluiten.

Dus alle pluspunten van de 2400 AC+ zie je hier ook weer terug:
  • veiligheid: uitgebreide veiligheidsvoorzieningen
  • efficiency: goede RTE (voorlopig tussen de 86-89% op basis van 3.000 W laden en ontladen, testen lopen nog door)
  • zelfverbruik: goed functionerende NOM
  • capaciteit: hoog vermogen
  • systeem: naadloze parallel werking met andere Zendure devices
  • prijs: competitieve prijs voor 8 kWh inclusief alle functies en vermogen
  • software: de nieuwe HEMS 2.0 ziet er veelbelovend uit
Nadelen:
  • Installatie: professional nodig om veilig aan te sluiten en daardoor wat meer kosten (of je bent een echte techniek tweaker)
  • Gewicht: met 80kg aan de grens wat nog hanteerbaar is
  • Stekker: die kan er direct af, beter zonder stekker leveren gezien vermogens
  • Geluid: met 39 dB hoger dan de opgegeven 25 dB, mn door de actieve koeling (maar daardoor blijft warmte wel beperkt tot max 34 gr bij 3.000 W langdurig laden)
En er is natuurlijk nog best wat onduidelijk, met name over de Powerhub en de mogelijkheden in combinatie met de SolarFlow Mix. Maar stand-alone (op aparte groep met aardlekautomaat) werkt die al zeer goed en volledig vergelijkbaar met kwaliteit 2400 AC+.

Al met al een prachtig systeem en ik overweeg zelfs om mijn sets van 2400 AC te verkopen en deze aan te schaffen.
Dank voor je 1e bevindigen. Kan je mij uitleggen hoe di mogelijkheid om tot 5 kW zonnepanelen vanuit string omvormer of micro-omvormer aan te sluiten? Heb zelf 2x string omvormer Solax. Kan je dan in totaal max 13 kW laden? Zat eerst te denken aan 2x 2400+ maar wellicht is dit een beter alternatief. Of moet je toch een extra batterij erbij aanschaffen? Jammer dat dit dan direct 7 kw is en niet in kleinere stapjes kan.

  • TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18:30
mrme12345 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:43:
Inmiddels hebben wij de review nu ook afgerond (is ook aan ts toegevoegd). Wat ons opvalt is dat het eigenlijk een grotere uitvoering is van de Zendure SolarFlow 2400 AC+. Wat natuurlijk ook te verwachten was. Maar dan met fors meer vermogen en de mogelijkheid om tot 5 kW zonnepanelen vanuit string omvormer of micro-omvormer aan te sluiten.

Dus alle pluspunten van de 2400 AC+ zie je hier ook weer terug:
  • veiligheid: uitgebreide veiligheidsvoorzieningen
  • efficiency: goede RTE (voorlopig tussen de 86-89% op basis van 3.000 W laden en ontladen, testen lopen nog door)
  • zelfverbruik: goed functionerende NOM
  • capaciteit: hoog vermogen
  • systeem: naadloze parallel werking met andere Zendure devices
  • prijs: competitieve prijs voor 8 kWh inclusief alle functies en vermogen
  • software: de nieuwe HEMS 2.0 ziet er veelbelovend uit
Nadelen:
  • Installatie: professional nodig om veilig aan te sluiten en daardoor wat meer kosten (of je bent een echte techniek tweaker)
  • Gewicht: met 80kg aan de grens wat nog hanteerbaar is
  • Stekker: die kan er direct af, beter zonder stekker leveren gezien vermogens
  • Geluid: met 39 dB hoger dan de opgegeven 25 dB, mn door de actieve koeling (maar daardoor blijft warmte wel beperkt tot max 34 gr bij 3.000 W langdurig laden)
En er is natuurlijk nog best wat onduidelijk, met name over de Powerhub en de mogelijkheden in combinatie met de SolarFlow Mix. Maar stand-alone (op aparte groep met aardlekautomaat) werkt die al zeer goed en volledig vergelijkbaar met kwaliteit 2400 AC+.

Al met al een prachtig systeem en ik overweeg zelfs om mijn sets van 2400 AC te verkopen en deze aan te schaffen.
Wat een fijne en uitgebreide review. Zijn jullie ook van plan om met de RTE met lagere vermogens te meten? Ik ben zelf wel geïnteresseerd in wat de accu op 2000W, 1000W en 500W doet, gewoon om een meer een totaalplaatje te hebben van de efficiëntie.

Verder ben ik wel benieuwd hoe jullie het geluid meten. Bij veel consumentenproducten wordt het geluidsniveau aangegeven als geluidsvermogenniveau, dit is iets anders dan wat je zelf meet. Als je op een meter afstand een geluidmeting uitvoert, dan meet je het geluidsdrukniveau. Deze gemeten waarde wordt beïnvloed door de opstelruimte(galm in de kamer, achtergrondgeluid, de afmetingen van de kamer, de afstand tot het product), je gaat dus nooit dezelfde waarde behalen als wat de fabrikant opgeeft. Je kunt het natuurlijk wel gebruiken om producten onderling te vergelijken.

  • mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Martijnvdb schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:19:
[...]

Dank voor je 1e bevindigen. Kan je mij uitleggen hoe di mogelijkheid om tot 5 kW zonnepanelen vanuit string omvormer of micro-omvormer aan te sluiten? Heb zelf 2x string omvormer Solax. Kan je dan in totaal max 13 kW laden? Zat eerst te denken aan 2x 2400+ maar wellicht is dit een beter alternatief. Of moet je toch een extra batterij erbij aanschaffen? Jammer dat dit dan direct 7 kw is en niet in kleinere stapjes kan.
Heb je nu nog niet besloten ;-)

Die sluit je direct aan op de PV-IN AC ingang (max 5 kW) en dan kun je dat zien in app en je hebt extra backup bij stroomuitval. Laden met 13 kW, dan bedoel je waarschijnlijk de Zendure SolarFlow Mix Pro. Die hebben we nog niet getest. Maar laden met 13 kW zal zeker niet gaan in combinatie met 8 kWh capaciteit ivm C-rate beperkingen en levensduur batterij. Je zult dan een aantal extra batterijen nodig hebben. Hieronder de specs zoals we die al kennen en voor de 4000 AC+ geldt max 4.000 W en in combinatie met PV-IN AC aangesloten zonnepanelen max 5.000W en bij de pro zie ik zelfs max laad- en ontlaadvermogen van 10 kW staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjzknTZzIou7OZPR-jnlu1fQdp0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o4Rttt746mI5wNWTyCGJ48OZ.png?f=fotoalbum_large

energienerds.nl


  • mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
TheRealFreek schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:24:
[...]

Wat een fijne en uitgebreide review. Zijn jullie ook van plan om met de RTE met lagere vermogens te meten? Ik ben zelf wel geïnteresseerd in wat de accu op 2000W, 1000W en 500W doet, gewoon om een meer een totaalplaatje te hebben van de efficiëntie.

Verder ben ik wel benieuwd hoe jullie het geluid meten. Bij veel consumentenproducten wordt het geluidsniveau aangegeven als geluidsvermogenniveau, dit is iets anders dan wat je zelf meet. Als je op een meter afstand een geluidmeting uitvoert, dan meet je het geluidsdrukniveau. Deze gemeten waarde wordt beïnvloed door de opstelruimte(galm in de kamer, achtergrondgeluid, de afmetingen van de kamer, de afstand tot het product), je gaat dus nooit dezelfde waarde behalen als wat de fabrikant opgeeft. Je kunt het natuurlijk wel gebruiken om producten onderling te vergelijken.
Dank je! We willen de RTE berekenen op basis van 3.000W en op basis van 800W (ook om te vergelijken met onze benchmark van reeds geteste batterijen). Maar met 800W volledig laden en opladen duurt wel even. Dus daar zijn we nog even mee bezig.

energienerds.nl


  • Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 22:40
TheRealFreek schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:24:
[...]

Wat een fijne en uitgebreide review. Zijn jullie ook van plan om met de RTE met lagere vermogens te meten? Ik ben zelf wel geïnteresseerd in wat de accu op 2000W, 1000W en 500W doet, gewoon om een meer een totaalplaatje te hebben van de efficiëntie.

Verder ben ik wel benieuwd hoe jullie het geluid meten. Bij veel consumentenproducten wordt het geluidsniveau aangegeven als geluidsvermogenniveau, dit is iets anders dan wat je zelf meet. Als je op een meter afstand een geluidmeting uitvoert, dan meet je het geluidsdrukniveau. Deze gemeten waarde wordt beïnvloed door de opstelruimte(galm in de kamer, achtergrondgeluid, de afmetingen van de kamer, de afstand tot het product), je gaat dus nooit dezelfde waarde behalen als wat de fabrikant opgeeft. Je kunt het natuurlijk wel gebruiken om producten onderling te vergelijken.
Dat klopt helemaal. Voor ons is het de manier om het geluid van alle geteste batterijen consistent te vergelijken. Daarom meten we altijd op dezelfde manier: op 1 meter afstand op een tripod.

Dit geeft een goede indicatie van hoe een batterij presteert ten opzichte van andere batterijen in dezelfde omgeving en hoeft niet 1 op 1 aan te sluiten met wat de fabrikant in een lab omgeving getest heeft, maar wel zoals het in de praktijk kan klinken.

[ Voor 4% gewijzigd door Mediacj op 08-05-2026 14:50 ]

energienerds.nl


  • geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:20
Mediacj schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:47:
[...]

Dat klopt helemaal. Voor ons is het de manier om het geluidsniveau van alle geteste batterijen consistent te vergelijken. Daarom meten we altijd op dezelfde manier: op 1 meter afstand op een tripod.

Dit geeft een goede indicatie van hoe een batterij presteert ten opzichte van andere batterijen in dezelfde omgeving en hoeft niet 1 op 1 aan te sluiten met wat de fabrikant in een lab omgeving getest heeft, maar wel zoals het in de praktijk kan klinken.
Vooral de 4000 mix maakt behoorlijk was geluid, komt door de actieve koeling in het apparaat.
Vreemde is wel, dat op stand 2 de ventilator minder brommerig klinkt

[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 08-05-2026 14:51 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
geert1992 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:50:
[...]

Vooral de 4000 mix maakt behoorlijk was geluid, komt door de actieve koeling in het apparaat.
Vreemde is wel, dat op stand 2 de ventilator minder brommerig klinkt
Klopt en daardoor blijven de temperaturen wel lekker laag met max 34 graden bij 3000 W laden bijvoorbeeld.

energienerds.nl


  • geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:20
mrme12345 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:52:
[...]

Klopt en daardoor blijven de temperaturen wel lekker laag met max 34 graden bij 3000 W laden bijvoorbeeld.
Dat is wel zonder extra batterijen, zodra die uitkomen, en je langere tijd op een hoger vermogen de omvormer zijn werk laat doen, word de temperatuur in het apparaat een stuk hoger, en zal de koeling veel minder doeltreffend zijn.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
geert1992 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Dat is wel zonder extra batterijen, zodra die uitkomen, en je langere tijd op een hoger vermogen de omvormer zijn werk laat doen, word de temperatuur in het apparaat een stuk hoger, en zal de koeling veel minder doeltreffend zijn.
We gaan het zien ;-), laten we maar even de praktijk afwachten tegen die tijd. Maar nu zo stand-alone werkt die in ieder geval perfect qua koeling.

energienerds.nl


  • Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 22:40
geert1992 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Dat is wel zonder extra batterijen, zodra die uitkomen, en je langere tijd op een hoger vermogen de omvormer zijn werk laat doen, word de temperatuur in het apparaat een stuk hoger, en zal de koeling veel minder doeltreffend zijn.
Ik denk dat dit wel mee zal vallen. Het vermogen van de omvormer neemt namelijk niet toe bij het plaatsen van meerdere batterijen, alleen de laad- en ontlaadtijd neemt toe. De limieten van 5000W voor het huisnet en 4000W voor het opladen blijven immers gelijk, ook met meerdere batterijen.

energienerds.nl


  • Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:09
Mooie eerste resultaten! Bedankt voor het testen en delen!

Is er ook al wat te zeggen hoe de units de zonnepanelen op ACin en PPT ingangen kunnen managen stel dat je nul wil terug gaan leveren?

  • mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Spekkie99 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:27:
Mooie eerste resultaten! Bedankt voor het testen en delen!

Is er ook al wat te zeggen hoe de units de zonnepanelen op ACin en PPT ingangen kunnen managen stel dat je nul wil terug gaan leveren?
Bij de DC gekoppelde zonnepanelen (op de Pro) kan dat sowieso (net zoals nu bij de 2400 Pro en 800 Pro), maar de PV-IN AC ingang zie ik geen specifieke aanwijzingen daarvoor in de app. De omvormer zelf zit natuurlijk ook niet zelf in de batterij, dus lijkt me nogal uitdagend met al die verschillende merken en types. Dus mijn voorzichtige aanname zou nu zijn DC op Pro wel AC op PV-IN AC ingang niet, maar je kunt in HEMS wel de export verbieden, maar weet niet of dat hiervoor werkt en kan dat ook niet testen helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door mrme12345 op 08-05-2026 20:48 ]

energienerds.nl


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:29
Interne ventilatoren zijn ruk in mijn ogen.

Niet alleen maken ze veel lawaai omdat het altijd van die kleine ondingen zijn, maar elke ventilator gaat een keer stuk dus makkelijk vervangen is in mijn ogen een must.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
marinadus schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:30:
@Taro echt mega bedankt voor de uitgebreide review en al het werk dat je erin steekt. Op basis van de review heb ik een paar vragen:
d:)b
- geluidsniveau, is dat continue of alleen bij vol vermogen laden/ontladen (ik wil hem in de garage)
De actieve fan begint direct bij laden/ontladen, ook op lagere vermogens. Wil nog wel even testen of dat bijv. ook op NOM onder <800 Watt is.
- Je geeft aan dat het voor deze serie wellicht niet handig is om aan te sluiten op een 3 fase aansluiting? Kan dat nog iets toegelicht worden? Is namelijk exact mijn bedoeling.
Het betreft dan 3x 1-fase, kan op zich, heb ik hier ook al een jaar ofzo. Maar je moet wel opletten: Een 3-fase omvormer regelt zelf het vermogen per fase, etc. Bij 3x een 1-fase omvormer, en helemaal met 4000/5000 Watt, moet je voorkomen dat die op Fase A op 4000 Watt staat te knallen en de andere 2 niets doen. De meningen zijn hierover waarschijnlijk verdeeld, maar de 4P 3-fase automaat hier is koeler op 1x4000/1x2400/1x2400 Watt, dan op 1x4000/0/0, waarschijnlijk door de nul. Dus kwestie van goed monitoren.

Maar de Power Hub kan hiervoor ook een oplossing zijn... Stay tuned, maandag meer :)
- de 4000 AC + heeft een ingang waarop de zonnepanelen omvormer kan worden aangesloten. De mijne is 2100W dus dat zou moeten kunnen. Echter hangt die op zolder en zit hij nu aangesloten in de meterkast beneden. De accu komt in de garage en loopt ook naar de meterkast. Ik zou de omvormer door kunnen trekken naar de garage maar wat is precies de meerwaarde in deze situatie?
Dat kan inderdaad, maar aangezien alles er al ligt zou ik het lekker zo laten. Voordeel kan zijn dat:

- Je ook je accu kunt laden met zonnestroom als het grid is uitgevallen
- Je in een nieuwe situatie geen extra kabels naar de meterkast zou moeten leggen
- enig idee wanneer de prijzen van de 7kW uitbreidingssets bekend gemaakt worden? Wss wil ik er daar ook 1 van en hopelijk is deze een stukje goedkoper dan de main unit.
Daar ben ik zelf ook benieuwd naar, aangezien ik zelf oprechte interesse heb in deze set. Ik ga het navragen.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 08-05-2026 16:21 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:25
@mrme12345 bedankt voor je uitstekende werk in de review. In je review schrijf je:
Hoewel deze met een stekker wordt geleverd, geldt ook hier dat je deze voor de veiligheid het beste vast kunt aansluiten
Hoe kan je nou eigenlijk het beste vast aansluiten?
  1. Op een werkschakelaar?
  2. Op een CEE wandcontactdoos?
Is er een andere / betere suggestie?

Daarnaast lijkt een niet geraakt verschil de 6000 (ac2400) vs 10.000 cycli. Is daar nog iets zinnigs over te zeggen, is dat eventueel het extra geld waard? Het zou suggereren dat het een langere levensduur zou hebben of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 33% gewijzigd door Cardinal op 08-05-2026 16:26 ]


  • Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 22:40
Cardinal schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:24:
@mrme12345 bedankt voor je uitstekende werk in de review. In je review schrijf je:
[...]

Hoe kan je nou eigenlijk het beste vast aansluiten?
  1. Op een werkschakelaar?
  2. Op een CEE wandcontactdoos?
Is er een andere / betere suggestie?

Daarnaast lijkt een niet geraakt verschil de 6000 (ac2400) vs 10.000 cycli. Is daar nog iets zinnigs over te zeggen, is dat eventueel het extra geld waard? Het zou suggereren dat het een langere levensduur zou hebben of zie ik dat verkeerd?
De veiligste methode, en eigenlijk gewoon de norm, is om omvormers met een vermogen boven de 800 W op een eigen groep aan te sluiten. Dit gebeurt achter een aardlekautomaat, waarbij de verbinding wordt gemaakt in een lasdoos met WAGO-klemmen.

energienerds.nl


  • geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:20
Mediacj schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Ik denk dat dit wel mee zal vallen. Het vermogen van de omvormer neemt namelijk niet toe bij het plaatsen van meerdere batterijen, alleen de laad- en ontlaadtijd neemt toe. De limieten van 5000W voor het huisnet en 4000W voor het opladen blijven immers gelijk, ook met meerdere batterijen.
Vergeet niet dat de nachten nu nog relatief koud zijn en dat de temperatuur overdag af en toe net de 20 graden aantikt. In de zomer is dat natuurlijk een ander verhaal; dan kan de omgevingstemperatuur zomaar 10 tot 15 graden hoger liggen.

Als ik het goed begreep, heb je hem nu getest op ongeveer 3000 watt. Dat zegt zeker iets, maar het blijft wel een test onder vrij gunstige omstandigheden.

Daarbij komt dat de lucht ín de behuizing, die gebruikt wordt om de boel te koelen, zelf ook een stuk warmer zal worden. Actieve koeling is dus absoluut mooi, maar koelen met al opgewarmde interne lucht is natuurlijk niet de meest ideale methode.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless


  • Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 22:40
geert1992 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:06:
[...]

Vergeet niet dat de nachten nu nog relatief koud zijn en dat de temperatuur overdag af en toe net de 20 graden aantikt. In de zomer is dat natuurlijk een ander verhaal; dan kan de omgevingstemperatuur zomaar 10 tot 15 graden hoger liggen.

Als ik het goed begreep, heb je hem nu getest op ongeveer 3000 watt. Dat zegt zeker iets, maar het blijft wel een test onder vrij gunstige omstandigheden.

Daarbij komt dat de lucht ín de behuizing, die gebruikt wordt om de boel te koelen, zelf ook een stuk warmer zal worden. Actieve koeling is dus absoluut mooi, maar koelen met al opgewarmde interne lucht is natuurlijk niet de meest ideale methode.
Tsja we kunnen er nu ook niet veel zinnigs over zeggen, laten we het maar afwachten, maar tot nu toe ziet het koelvermogen er in iedergeval nog beter uit dan op de andere Zendure batterijen. En ze zullen er wel goed over nagedacht hebben over die extra interne koeling.

energienerds.nl


  • g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:56
Taro schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:19:
[...]

Dat kan inderdaad, maar aangezien alles er al ligt zou ik het lekker zo laten. Voordeel kan zijn dat:

- Je ook je accu kunt laden met zonnestroom als het grid is uitgevallen
- Je in een nieuwe situatie geen extra kabels naar de meterkast zou moeten leggen

[...]
Dank voor je review! _/-\o_

Heb je bovenstaande al getest of ga je dit doen? Of volgt ik uit de specs al voldoende. Het off-grid kunnen laden via de PV AC-ingang zou voor mij echt wel een plus zijn t.o.v. andere systemen.

Wat zou er dan trouwens gebeuren als de accu vol zit bij een off-grid situatie? Kan de AC-ingang dan weer worden afgeschakeld?

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als de accu vol zit én het grid niet beschikbaar is, dan heb je 3 opties:

- De frequentie van de poort wordt verhoogd tot bijv. 51-52 Hz, waardoor de PV omvormer afschaalt/stopt (maar dan moet die daar wel rekening mee houden)
- De sinus op die poort wordt volledig uitgeschakeld. De omvormer ziet geen grid meer, dus moet conform de regels stoppen met terugleveren.
- Je moet er zelf op tijd bij zijn (ik hoop het niet ;) )

De 4e optie is dat het mis gaat. Vermoedelijk dus 1 van de eerste 2 opties. Ik zou dit hier met een SF800 micro-omvormer wel kunnen testen, maar mijn SE PV set is 5760 Wp met B25 automaat. Die wil ik niet op een Mix 4000 AC+ met B20 automaat aansluiten. Vermoed daarom dat ik dit even oversla, tenzij de Power Hub 3-fase een oplossing is...

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:00
Vage vraag voor de medebelgen hier. Moet dit nu ook door die Synergrid goedgekeurd worden? Ook als je het niet in een stekker steekt maar apart afgezekerd aansluit op je netwerk? Want op synergrid definiëren ze hun homologielijst als voor batterijen die je in het stopcontact steekt...plug & play.


Vraag voor de electro pro's hier, ik heb veel interesse (solaredge installatie met optimizers) maar volgens sommigen is 1 batterij op 1 fase niet goed, ik heb wel een nieuwbouwwoning met warmtepomp maar geen EV ofzo, heb ook de indruk dat 1 fase van de 3 exclusief voor de zonnepanelen is momenteel.

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ch3ckmate schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:03:
Vraag voor de electro pro's hier, ik heb veel interesse (solaredge installatie met optimizers) maar volgens sommigen is 1 batterij op 1 fase niet goed, ik heb wel een nieuwbouwwoning met warmtepomp maar geen EV ofzo, heb ook de indruk dat 1 fase van de 3 exclusief voor de zonnepanelen is momenteel.
1e deel kan ik geen antwoord op geven, maar hierop wel: 1 batterij op 1 fase is prima. Het kan echter een probleem vormen als het vermogen enorm hoog is, waardoor je fase onbalans krijgt óf bijv. de loadbalancer van je laadpaal gaat ingrijpen omdat 1 fase overbelast is met 4 kW meer en de andere 2 fases nog 4 kW per stuk beschikbaar hebben.

Dus het is niet binair of zwart/wit, het is afhankelijk van de situatie. Bij voorkeur belast je alle 3 de fases ongeveer gelijk. Een 800-1600-2400 Watt accu op 1-fase is doorgaans geen enkel probleem. Een 4000 Watt accu op 1 fase hoeft dat ook niet te zijn, maar kan dat wel zijn. Dus per situatie/geval bekijken en inschatten.

Heb je een 3-fase aansluiting, maar geen zware 3-fase gebruikers en een 1-fase PV-set? Dan kan je waarschijnlijk prima op diezelfde fase een zwaardere accu toepassen, mits die qua software natuurlijk niet gaat ontladen als de zonnepanelen ook maximaal opwekken, want dan klapt je hoofdaansluiting eruit... Maar zet je die op NOM, dan is dat een goede optie.

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 08-05-2026 21:08 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wallie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:22:
[...]
Dus.. euh... is dit product überhaupt wel aan te raden bij een 3-fase aansluiting? Er is hier al een hoop over geschreven, maar wat is nou de eindconclusie? Hoe gevaarlijk kan het zijn om op fase 1, 4000watt terug te leveren en op fase 2, 4000watt te verbruiken?

Want dat zou wel een serieus iets zijn, als je dit product eigenlijk alleen maar op een 1 fase aansluiting volledig en veilig kan benutten (er vanuit gaan dat je er maar 1 koopt).
Dat staat op zich los van dit product en heeft meer te maken met je elektrische aansluiting.

Ik had hier een 4P automaat (dus niet 3P+N) en die werd 84+ graden bij ongeveer -2500 op Fase A (PV omvormer en volle 4000 Mix AC+, dus geen afname), +2400 op Fase B en +2400 op Fase C.

Sluit je echter 3 gelijke gebruikers zonder een ander apparaat zoals een 1-fase PV omvormer aan zoals ik had, dan is er eigenlijk geen issue meer. Daarom heb ik de PV omvormer weer naar de meterkast verplaatst. En nu dus: Fase A: 4000 Mix AC+ en 2400 AC #1, Fase B: 2400 AC #2 en Fase C: 2400 AC #3. Als ik de 2400 AC op Fase A op 2400 Watt gebruik kan ik zonder problemen de 4000 Mix AC+ op diezelfde fase ook met 1000-2000 Watt laden, het is allemaal in dezelfde richting, dus verschuift de nul niet/minder.

Dus kijk naar je eigen situatie, doorgaans zal het geen probleem zijn om een 1-fase omvormer in te zetten op een 3-fase systeem. Maar ik heb hier een Flir warmtebeeldcamera die al 2x zijn nut en waarde heeft bewezen. Zonder die camera was er mogelijk al iets verkeerd gegaan door fase onbalans, maar wel in een heel specifieke situatie icm een 1-fase PV omvormer met 5000+ Watt vermogen op 1-fase.

Dus sluit je alleen thuisaccu's aan én stuur je die op dezelfde manier aan, dan is het risico al veel kleiner.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:00
Taro schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:05:
[...]

1e deel kan ik geen antwoord op geven, maar hierop wel: 1 batterij op 1 fase is prima. Het kan echter een probleem vormen als het vermogen enorm hoog is, waardoor je fase onbalans krijgt óf bijv. de loadbalancer van je laadpaal gaat ingrijpen omdat 1 fase overbelast is met 4 kW meer en de andere 2 fases nog 4 kW per stuk beschikbaar hebben.

Dus het is niet binair of zwart/wit, het is afhankelijk van de situatie. Bij voorkeur belast je alle 3 de fases ongeveer gelijk. Een 800-1600-2400 Watt accu op 1-fase is doorgaans geen enkel probleem. Een 4000 Watt accu op 1 fase hoeft dat ook niet te zijn, maar kan dat wel zijn. Dus per situatie/geval bekijken en inschatten.

Heb je een 3-fase aansluiting, maar geen zware 3-fase gebruikers en een 1-fase PV-set? Dan kan je waarschijnlijk prima op diezelfde fase een zwaardere accu toepassen, mits die qua software natuurlijk niet gaat ontladen als de zonnepanelen ook maximaal opwekken, want dan klapt je hoofdaansluiting eruit... Maar zet je die op NOM, dan is dat een goede optie.
Heb net nogeens gecheckt op mijn Shelly 3EM, van de 3 fasen zijn er 2 die verbruiken en 1 die quasi enkel teruggeeft (paar wH verbruik)


Laatste issue bij mij is dat ik geen p1 meter kan steken want de digitale meter staat in een aparte ondergrondse ruimte zonder bereik :) maar andere zendure producten werken ook met shelly dus hoop dat dit hier ook het geval is.

  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:29
Ik denk dat Zendure met deze grote vermogens in de toekomst nog wel eens een echte 3 fasen batterij gaat maken.

Je hebt hetzelfde gezien met PV omvormers die in het begin ook alleen maar een fase deden, terwijl de norm tegenwoordig drie fasen PV omvormers is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:37
Ik ben aan het kijken om mijn bestaande systeem met Enphase micro omvormers uit te breiden met batterijopslag. De oplossingen van Enphase zijn kneiterduur, en bieden eigenlijk enkel als voordeel dat alles in 1 app zit. Dus dat is niet de meerprijs waard.

Dan dus een oplossing met de Zendure, bijvoorbeeld de 2400 AC+, of de nieuwe Mix.

Situatie: 5 kW met 14 Enphase micro-omvormers, gecapt door Belgie (1 fase systeem, mag max 5 kW omvormer/batterij hebben). De 14 micro-omvormers zitten op twee groepen van 20A, ieder met eigen IQ-Relais.

Als ik de 2400+ AC neem van Zendure, dan wil ik het liefste met 5 kW op kunnen laden vanuit de zonnepanelen (anders gaat er mogelijk wat verloren). Heb dan dus twee setjes nodig. Deze moet ik enkel ieder op een eigen groep zetten. Verder hoef ik aan de Enphase kant niks te doen. Voordeel is snelle installatie, maar nadeel is dat bij het uitvallen van het grid, dat ik de batterijen niet meer kan opladen.

Als ik de Zendure Mix 4000+ pak, dan kan ik de voedingskant van de Zendure (AC ingang) ook op een eigen groep zetten. Ik kan hier in Belgie een 25A groep pakken (gezien mijn 63A hoofdaansluiting). Daarna kan ik de PV-IN AC aansluiten aan de groepen van de micro-omvormers. Ik koppel deze groepen dan los van mijn gewone installatie, en laat deze via de Zendure lopen, gewoon een 40A kabel naar de twee groepen van de micro's (heb nu ook 1x 40A groep voor alle PV zitten). Voordeel is dat ik dan naar 5kW opladen kan, en ook naar 5 kW ontladen. Dat is precies de max van wat is toegestaan. Ook worden de batterijen dan nog steeds opgeladen door de zonnepanelen als er stroomuitval is (mits de batterijen nog genoeg kunnen leveren).

Is bovenstaande juist? Ook de Enphase Gateway kan dan volledig weggelaten worden? Of moet ik dit houden voor de micro-omvormer informatie?

  • _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:37
Trouwens, met de Zendure Mix en de aansluiting van PV via de zendure, dan ben ik wel gemaximaliseerd op 5000W vermogen. Dus stel dat ik in het huis 6000W vraag, dan komt er altijd 1000W uit het net, ongeacht of de batterijen en PV samen meer zouden kunnen leveren.

In een ideale situatie zou ik bij de 2400 2x 2400 = 4800W van batterijen (mits vol genoeg) en nog steeds 5000W van PV (mits volle zon) kunnen opnemen in het huis?

  • Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:09
_VoiD_ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:29:
Trouwens, met de Zendure Mix en de aansluiting van PV via de zendure, dan ben ik wel gemaximaliseerd op 5000W vermogen. Dus stel dat ik in het huis 6000W vraag, dan komt er altijd 1000W uit het net, ongeacht of de batterijen en PV samen meer zouden kunnen leveren.

In een ideale situatie zou ik bij de 2400 2x 2400 = 4800W van batterijen (mits vol genoeg) en nog steeds 5000W van PV (mits volle zon) kunnen opnemen in het huis?
Bij de mix ook maar dan moet je ze niet via de ac pv ingang laten lopen. Enige voordeel daarvan is dat de panelen de batterij blijven opladen als grid er uit ligt. Ik weet niet hoe belangrijk dat voor je is?

  • _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:37
dat lijkt me toch wel een fijne functie om te hebben. Daarnaast is de kostprijs van een Mix 4000 Mix AC+ met een uitbreidingsbatterij (prijzen nog onbekend) waarschijnlijk kleiner dan die van 2 sets 2400...

Voor de 2400 AC+ met 2 sets, ieder met 3 uitbreidingen, zit ik nu op 6552. De 4000 Mix AC+ is maar 2400. De uitbreidingsbatterij zal geen 4k + kosten toch?

[ Voor 31% gewijzigd door _VoiD_ op 10-05-2026 07:44 ]


  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:26
_VoiD_ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:43:
dat lijkt me toch wel een fijne functie om te hebben. Daarnaast is de kostprijs van een Mix 4000 Mix AC+ met een uitbreidingsbatterij (prijzen nog onbekend) waarschijnlijk kleiner dan die van 2 sets 2400...

Voor de 2400 AC+ met 2 sets, ieder met 3 uitbreidingen, zit ik nu op 6552. De 4000 Mix AC+ is maar 2400. De uitbreidingsbatterij zal geen 4k + kosten toch?
Maar waarom vergelijk je 22kWh met 16kWh?
2x 2400AC+ met ieder 2x AB3000 kost (ook) 4800.

  • Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:17
_VoiD_ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:29:
Trouwens, met de Zendure Mix en de aansluiting van PV via de zendure, dan ben ik wel gemaximaliseerd op 5000W vermogen. Dus stel dat ik in het huis 6000W vraag, dan komt er altijd 1000W uit het net, ongeacht of de batterijen en PV samen meer zouden kunnen leveren.

In een ideale situatie zou ik bij de 2400 2x 2400 = 4800W van batterijen (mits vol genoeg) en nog steeds 5000W van PV (mits volle zon) kunnen opnemen in het huis?
Hoe vaak komt het voor dat je 5kW of meer vraagt, en moet je op die paar uitzonderingsmomenten je systeem dimensioneren?

Daarnaast: op moment dat je zonnepanelen maximaal produceren is de stroom hoogstwaarschijnlijk toch zo goed als gratis.

  • dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Isdatzo Tijdens volle zonnestroomproductie heb je idd. lage (of negatieve) dynamische stroomprijzen.
Voorlopig is en blijft dat zo. Wat je dan en vooral uit welke bron in de accu stopt is waarschijnlijk (bijna) niet meer relevant na 1 januari 2027. Maar je weet nooit wat de (energie)politiek nog voor rare sprongen maakt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights


  • Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:41
Ik ben gecharmeerd van de zendure solarflow 4000 mix pro, de kans dat deze de toekomstige thuisaccu wordt is best aanwezig. Wel nog een vraagje, kan de back-up uitgang ook hard aangesloten worden, of moet daar een stekker in? En kan die werken als bijpass? In mijn gedachten zou het ideaal zijn wanneer ik daar de keukengroep op aansluit, aangezien de meterkast ook op die groep zit. Dan blijft bij een stroomstoring het belangrijkste doordraaien.

  • ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:15
Geert h schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:15:
Ik ben gecharmeerd van de zendure solarflow 4000 mix pro, de kans dat deze de toekomstige thuisaccu wordt is best aanwezig. Wel nog een vraagje, kan de back-up uitgang ook hard aangesloten worden, of moet daar een stekker in? En kan die werken als bijpass? In mijn gedachten zou het ideaal zijn wanneer ik daar de keukengroep op aansluit, aangezien de meterkast ook op die groep zit. Dan blijft bij een stroomstoring het belangrijkste doordraaien.
Ik denk dat je hier wat je dingen door elkaar haalt. Je kan niet van je kookgroep naar je meterkast stroom duwen bij backup. Want dan elektrocuteer je ook de monteur in de straat.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant


  • [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:58
Ik wil de Mix 3000 AC+ bestellen. Op de Duitse Zendure website is deze 1.699,- en op de Nederlandse 1.999,- :-( Bestellen via de Duitse site en in Nederland leveren kan helaas niet.. Is die 1.999,- echt het goedkoopste waarvoor hij in Nederland te krijgen is?..

  • Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:41
ice-T106 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:23:
[...]

Ik denk dat je hier wat je dingen door elkaar haalt. Je kan niet van je kookgroep naar je meterkast stroom duwen bij backup. Want dan elektrocuteer je ook de monteur in de straat.
Ik wil van de meterkast naar de accu en dan verder naar de keukengroep, niet naar de kookgroep. Uiteraard komen er waarschuwingen in de meterkast, en er zal dan geen rechtstreekse kabel van de meterkast naar de keukengroep gaan. De keukengroep is de groep van de wcd's in de keuken inclusief koelkast.

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Geert h schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:15:
Ik ben gecharmeerd van de zendure solarflow 4000 mix pro, de kans dat deze de toekomstige thuisaccu wordt is best aanwezig. Wel nog een vraagje, kan de back-up uitgang ook hard aangesloten worden, of moet daar een stekker in? En kan die werken als bijpass? In mijn gedachten zou het ideaal zijn wanneer ik daar de keukengroep op aansluit, aangezien de meterkast ook op die groep zit. Dan blijft bij een stroomstoring het belangrijkste doordraaien.
Wacht morgenochtend even af, dan worden er 2 aanvullende producten van Zendure aangekondigd die hierop inspelen. Heb het artikel al klaarstaan :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:12:
Ik wil de Mix 3000 AC+ bestellen. Op de Duitse Zendure website is deze 1.699,- en op de Nederlandse 1.999,- :-( Bestellen via de Duitse site en in Nederland leveren kan helaas niet.. Is die 1.999,- echt het goedkoopste waarvoor hij in Nederland te krijgen is?..
Ja, naar mijn weten wel.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53

koboy

Heb een idee voor een icon

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:12:
Ik wil de Mix 3000 AC+ bestellen. Op de Duitse Zendure website is deze 1.699,- en op de Nederlandse 1.999,- :-( Bestellen via de Duitse site en in Nederland leveren kan helaas niet.. Is die 1.999,- echt het goedkoopste waarvoor hij in Nederland te krijgen is?..
Het prijsverschil met Duitsland komt omdat accu's daar onder voorwaarden zijn vrijgesteld van BTW. Als je er op die manier naar kijkt is de Nederlandse prijs iets lager >:)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!


  • Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:08
Vraagje voor de experts... ik heb een SolarEdge op fase 1 met een 3680W omvormer. Daar zou ik graag de zendure mix tussen willen zetten. Echter, dan zou de uitgangsstroom naar 5kw kunnen gaan maar de SolarEdge hangt nu achter een b20 automaat. Kan ik in dit geval de SolarEdge koppelen aan de ac pv in en de uitgangsstroom limiteren op bijv 4kw, of zelfs max 4600w wat de max zou zijn op een b20 automaat?

Ik kan/mag de b20 niet vervangen door een b25, omdat ik 3x25A heb en ik dan selectiviteit kwijt raak.

Dus: kan ik makkelijk de output van de zendure mix limiteren?

Ik moet overigens de kabel dikte nog nakijken. Als dat nu 2.5mm2 is (ik hoop niet dat zonneplan dat 6 jaar geleden op 2.5 aangesloten heeft natuurlijk....), zou ik de uitgangsstroom zelfs kunnen limiteren op 16A/3680W, hetzelfde wat er mogelijk in gaat op de ac pv in?

  • Rubenz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-06 10:39
Hi, misschien is het al benoemd. Maar ik heb al een 2400ac is deze te combineren met de 3000 mix AC+?

  • damitch300
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 18:14
Taro schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:26:
[...]

Wacht morgenochtend even af, dan worden er 2 aanvullende producten van Zendure aangekondigd die hierop inspelen. Heb het artikel al klaarstaan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJcyailwTJnC25MfbIqLpeNEM3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWET329Us29E6VTuq8ytc0nV.jpg?f=fotoalbum_large


Er is al een voor aankondiging :9~

Huidige huis:4780WP Oost/West- 8.64kwh Zendure 2400ac- Ioniq 5 77.4kwh-Zoe 22kwh Nieuw huis:5850WP zuidwest/Noordoost-Zoekende naar accunsystemen en meer PV


  • mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Rubenz92 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:49:
Hi, misschien is het al benoemd. Maar ik heb al een 2400ac is deze te combineren met de 3000 mix AC+?
Ja hoor dat werkt perfect samen met de app / software van Zendure. Kun je gewoon aan dezelfde HEMS toevoegen.

energienerds.nl


  • Onbekend99
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16:29
Ik zie hier verschillende enthousiaste reacties over de solarflow mix producten, maar vraag mij als een leek toch iets af, wat waarschijnlijk voor mij geldt maar ook voor anderen.

Thuis hebben we 7kw aan zonnepanelen liggen, ik heb sinds kort een sf 2400 pro en sta op het punt om daar de bijbehorende batterij(en) voor te bestellen. Als ik 3x de AB3000L bestel breid ik de 2400pro met 8,6kwh uit voor minder dan 2000 euro. De mix 4000 kost momenteel 2400 euro, waar zit de grootste voordelen die die 400euro verschil rechtvaardigen?

  • [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:58
Onbekend99 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:28:
Ik zie hier verschillende enthousiaste reacties over de solarflow mix producten, maar vraag mij als een leek toch iets af, wat waarschijnlijk voor mij geldt maar ook voor anderen.

Thuis hebben we 7kw aan zonnepanelen liggen, ik heb sinds kort een sf 2400 pro en sta op het punt om daar de bijbehorende batterij(en) voor te bestellen. Als ik 3x de AB3000L bestel breid ik de 2400pro met 8,6kwh uit voor minder dan 2000 euro. De mix 4000 kost momenteel 2400 euro, waar zit de grootste voordelen die die 400euro verschil rechtvaardigen?
Volgens mij vergelijk je nu 3 losse batterij units met een volwaardig batterijsysteem inclusief aanstuurmodule etc. Denk dat daar het prijsverschil in zit.

  • Onbekend99
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16:29
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:45:
[...]

Volgens mij vergelijk je nu 3 losse batterij units met een volwaardig batterijsysteem inclusief aanstuurmodule etc. Denk dat daar het prijsverschil in zit.
Ik begrijp je punt en denk dat mijn vraag niet (helemaal) juist beschreven is. Ik zag reacties voorbij komen van mensen die overwegen om de 2400ac+ die ze hebben staan in te wisselen voor een 4000 ac+. Ik begrijp dat een 4000 ac+ sneller laadt en ontlaadt, maar als je 2 of 3st 2400ac+ hebt staan zou je toch al erg snel kunnen laden en ontladen, waar zit het voordeel dan om toch (1 of meerdere) 2400ac+ van de hand te doen en te vervangen door een 4000ac+ (voor mijn gevoel kan ik nu nog gemakkelijk dezelfde keuzes maken, als ik mijn huidige systeem uitbreidt en dus meerdere aanvullende batterijen heb staan is de afschrijving al een stuk groter/ wordt het overstappen naar de 4000 mix steeds meer zonde van de al aangekochte producten)?

Kortom, (waarom) is het de moeite waard om je zendure 2400 om te wisselen voor een 4000 ac+, en niet om je 2400 uit te breiden met een 2e of 3de 2400 systeem?

[ Voor 13% gewijzigd door Onbekend99 op 10-05-2026 22:32 ]


  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zendure kondigt de PowerHub en EVFlow AC aan die samenwerken met de Mix-serie. We zullen de topicstart hierop aanpassen.

De PowerHub maakt het o.a. mogelijk om off-grid je bestaande zonnepanelen en apparatuur te blijven gebruiken en komt in een 1-fase en 3-fase variant. Je kunt o.a. de Mix-serie hierop aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJcpFcqpv42IN_-gs_scJlEbQOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QwxqR761qYKnJmG2wgk3h3f9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-HFqsK1CxRqwLjnyOk4JBlgiLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBO9Q9ntgeUwE2fJ7zKzBJnQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfMSElae2DrOFUf16Xn6c-4zr9A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7BfDASQ7EcOjSDfnBMEWZfsj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ea7XouJLCoZFI5VdVY44L288xG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sHQaBBuXROIQMvW9nkXGGtDt.png?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:51
Gaan jullie deze ook testen?

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jazeker, we ontvangen ze direct als ze beschikbaar zijn.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:40
Ik begrijp dat het niet gaat werken met de 'oudere' 2400AC en 2400AC+ modellen?

Op zich apart dat de batterijen via een Shuko intern worden aangesloten. Verder zie ik geen communicatie tussen de batterij (Mix) en de Powerhub, dat betekent dat het allemaal puur software matig is en dat de 2400Ac serie dus software matig wordt 'uitgesloten'?

  • ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:35
en zie ik het goed dat je bij de 3-fase variant altijd ook 3 zendure accsystemen moet hebben? En elke accu slechts één fase bedient?

One cookie a day keeps the doctor away !


  • Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:27
jelleeelco schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:34:
Ik begrijp dat het niet gaat werken met de 'oudere' 2400AC en 2400AC+ modellen?

Op zich apart dat de batterijen via een Shuko intern worden aangesloten. Verder zie ik geen communicatie tussen de batterij (Mix) en de Powerhub, dat betekent dat het allemaal puur software matig is en dat de 2400Ac serie dus software matig wordt 'uitgesloten'?
En bizar dat ze 3680W toelaten via Shuko. Dit ding zou in BE sowieso al niet door de keuring geraken.

  • Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:27
ppaulv schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:36:
en zie ik het goed dat je bij de 3-fase variant altijd ook 3 zendure accsystemen moet hebben? En elke accu slechts één fase bedient?
Inderdaad, gaat hetzelfde zijn als de Marstek. Een 3-fase apparaat (zoals warmtepomp) moet je niet op de backup aansluiten of het loopt mis (fase niet synchroon in backup mode) gok ik. Verbeter gerust maar als ik hierin fout redeneer.

[ Voor 6% gewijzigd door Avenger 2.0 op 11-05-2026 10:39 ]


  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53

koboy

Heb een idee voor een icon

Taro schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:03:
Zendure kondigt de PowerHub en EVFlow AC aan die samenwerken met de Mix-serie. We zullen de topicstart hierop aanpassen.

De PowerHub maakt het o.a. mogelijk om off-grid je bestaande zonnepanelen en apparatuur te blijven gebruiken en komt in een 1-fase en 3-fase variant. Je kunt o.a. de Mix-serie hierop aansluiten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank je voor de weer erg uitgebreide info! Mooi ook hoe Zendure zijn oplossings portfolio aan het uitbreiden is. Hoop wel dat het laadpunt een MID meter bevat, zo niet is dat een gemiste kans met het oog op de ERE certificaten.

Blijft alleen een punt openstaan in de "vete" tussen mijzelf en @Ben(V) : bevat de powerhub een aansturing om de fase draaiing in backup situatie netjes op 120 graden te houden?
Met andere woorden: is het een echte en fase backup, of een tegelijk schakelende 3x 1 fase...

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!


  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:40
Ik begrijp dat dit eigenlijk in/bij de meterkast moet hangen? En die PV-input, kan dat bv ook van een externe omvormer komen zoals SolarEdge (dat zou mooi zijn)?

In mijn geval, heb de accu in de schuur staan en een 5-aderige kabel van de meterkast naar de schuur (onderverdeelkast, 3 fase). Ben benieuwd hoe dat dan aangesloten zou kunnen worden, zeker omdat de powerhub met shuko's werkt (nou heb ik de 2400AC en die werkt hier wss niet mee, maar toch leuk om over na te denken).

  • Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
jelleeelco schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:34:
Ik begrijp dat het niet gaat werken met de 'oudere' 2400AC en 2400AC+ modellen?

Op zich apart dat de batterijen via een Shuko intern worden aangesloten. Verder zie ik geen communicatie tussen de batterij (Mix) en de Powerhub, dat betekent dat het allemaal puur software matig is en dat de 2400Ac serie dus software matig wordt 'uitgesloten'?
Je kunt ze zowel met stekker aansluiten als vast, daar is een ingebouwde voorziening voor.

HEMS 2.0 zal alles coördineren. Op afbeeldingen zie je ook dat o.a. de 2400 AC+ kan worden aangesloten, alleen weet ik niet of dat een AI afbeelding of daadwerkelijke use-case is.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:29
koboy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:41:
[...]


Dank je voor de weer erg uitgebreide info! Mooi ook hoe Zendure zijn oplossings portfolio aan het uitbreiden is. Hoop wel dat het laadpunt een MID meter bevat, zo niet is dat een gemiste kans met het oog op de ERE certificaten.

Blijft alleen een punt openstaan in de "vete" tussen mijzelf en @Ben(V) : bevat de powerhub een aansturing om de fase draaiing in backup situatie netjes op 120 graden te houden?
Met andere woorden: is het een echte en fase backup, of een tegelijk schakelende 3x 1 fase...
Ze zeggen dat ze een drie fasen output versie krijgen.
Dan moet ofwel de capaciteit tot zo'n 5750 W beperkt blijven ofwel zit er een 3 fasen omvormer in die voor de fase draaiing zorgt.
In alle andere gevallen zal de nul overbelast worden

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53

koboy

Heb een idee voor een icon

Ben(V) schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:05:
[...]


Ze zeggen dat ze een drie fasen output versie krijgen.
Dan moet ofwel de capaciteit tot zo'n 5750 W beperkt blijven ofwel zit er een 3 fasen omvormer in die voor de fase draaiing zorgt.
In alle andere gevallen zal de nul overbelast worden
Waarom blijf je zo hameren op die 3 fase omvormer? Een 3 fase omvormer is niets anders dan 3x een 1 fase omvormer met wat regel electronica voor de juiste fase draaiing....

We missen gewoon het laatste puzzelstukje. Wat we weten:
  1. Er zit een "computertje" in dat een lokale aansturing verzorgt
  2. Er zitten voor de aansluiting CT klemmen ingebouwd
  3. Er zitten RJ-45 poorten op voor de aansturing van de mix-en
In principe is alles aanwezig: 1. kan de fase positie aansturing van de mixen verzorgen via 3. De meting van de fase posities kan via de fase draden van de CT-klemmen.

Expliciet benoemt staat dat 3-fase apparatuur buiten de backup gehouden moeten worden bij 2 of minder Mix-en, ook is er een off-grid/black start functie. Ik blijf goede hoop houden, en zie het als een gemiste kans als het ontbreekt, net als de MID meter in het laadpunt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:29
Ik geloof dat jij geen flauw idee heb wat er nodig is om een fase draaiing te maken, aan je opmerkingen te lezen denk je dat dit een simple stukje elektronica is, maar je hebt daar zware vermogens electronica voor nodig die er eerst weer DC van maakt en dan weer drie fasen AC met fase verschuiving produceert.
Plus dat je weer extra elektronica nodig hebt om zowel de frequentie als die fase verschuiving correct te houden want je hebt geen net meer die deze timing voor je verzorgt.

Maar er zijn toe nu toe geen specs bekent gemaakt die daar uitsluitsel over zal geven, maar apparatuur van de fabrikanten die dit wel leveren zijn peperduur (kijk maar eens bij Victron).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:40
Ben(V) schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:05:
Ik geloof dat jij geen flauw idee heb wat er nodig is om een fase draaiing te maken, aan je opmerkingen te lezen denk je dat dit een simple stukje elektronica is, maar je hebt daar zware vermogens electronica voor nodig die er eerst weer DC van maakt en dan weer drie fasen AC met fase verschuiving produceert.
Plus dat je weer extra elektronica nodig hebt om zowel de frequentie als die fase verschuiving correct te houden want je hebt geen net meer die deze timing voor je verzorgt.

Maar er is toe nu toe geen specs bekent gemaakt die daar uitsluitsel over zal geven, maar apparatuur van de fabrikanten die dit wel leveren zijn peperduur.
Ben ook wel benieuwd wat dit kastje gaat kosten. De SolarEdge Backup unit kost al 600 euro, en die heeft een omschakeltijd van 3 seconden.. De Gateway van Sigenergy zit zelfs op ruim 1200.

  • Har.Cor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:21
Powerhub 1 fase €729; 3 fasen €849 op zendure.nl

  • Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:52
Ben(V) schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:05:
Ik geloof dat jij geen flauw idee heb wat er nodig is om een fase draaiing te maken, aan je opmerkingen te lezen denk je dat dit een simple stukje elektronica is, maar je hebt daar zware vermogens electronica voor nodig die er eerst weer DC van maakt en dan weer drie fasen AC met fase verschuiving produceert.
Plus dat je weer extra elektronica nodig hebt om zowel de frequentie als die fase verschuiving correct te houden want je hebt geen net meer die deze timing voor je verzorgt.

Maar er zijn toe nu toe geen specs bekent gemaakt die daar uitsluitsel over zal geven, maar apparatuur van de fabrikanten die dit wel leveren zijn peperduur (kijk maar eens bij Victron).
Dit is toch precies wat een individuele 1-fase omvormer ook doet? Het verschil is enkel dat "doe maar op een wikkekeurig punt in de tijd starten met je sinus" veranderd in een centrale aansturing waarbij op een nauwkeurige tijdsbasis de DC-AC conversatie gestart wordt. En de PLL in de 1-fase omvormer die af en toe bijgestuurd wordt mocht de boel "uit fase" gaan lopen.

  • reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:50
Toch nog verder gaande op het 3-fase debakel (laatste keer "mocht" het niet, maar lijkt me wel relevant voor deze discussie met de PowerHub).

Heb het de laatste tijd veel gevolgd en veel over opgezocht, maar stel, je sluit de PowerHub aan zonder de noodstroom voorziening, dus gewoon puur 3-fase batterij wanneer er ook gewoon het "net" is, dan zorgt het "net" voor de verschuiving. Dan is er geen enkel probleem, toch?

Want noodstroom zou erg fijn zijn, maar het is voor mij geen must. Hoe meer ik lees over noodstroom direct aansluiten, hoe meer beren ik op de weg zie :+ (niet alleen bij Zendure, maar ook Victron e.d.)

  • Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-06 13:32
jelleeelco schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:51:
[...]

Ah ok, je had het niet specifiek over de Solaredge of Sigenstore (die schakelen namelijk automatisch).

Ja ik snap dat dat het stroomverbruik doet verminderen. Je hebt er alleen niets aan als je niet thuis bent en de stroom valt langdurig uit...Als ik dan kies voor noodstroom, wil ik ook dat het werkt als ik niet thuis ben (maar goed, ik kies er niet voor :) ).
Dat kan ook idd

[ Voor 16% gewijzigd door Tony71 op 11-05-2026 12:57 ]


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:29
Brokencore schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Dit is toch precies wat een individuele 1-fase omvormer ook doet? Het verschil is enkel dat "doe maar op een wikkekeurig punt in de tijd starten met je sinus" veranderd in een centrale aansturing waarbij op een nauwkeurige tijdsbasis de DC-AC conversatie gestart wordt. En de PLL in de 1-fase omvormer die af en toe bijgestuurd wordt mocht de boel "uit fase" gaan lopen.
Dat klopt maar je hebt dan drie omvormers nodig die je ieder 120 graden uit fase kunt laten draaien en dan moet je die drie omvormers dus kunnen koppelen en synchroniseren.
Kortom dan zouden die mix systemen een synchronisatie ingang moeten hebben zoals Victron dat bijvoorbeeld doet.
En het moet exact werken want anders ga je de nul overbelasten.

Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik vroeg me alleen af of het ook zo gemaakt is.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 11-05-2026 13:06 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:35
jelleeelco schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:07:
[...]

Ben ook wel benieuwd wat dit kastje gaat kosten. De SolarEdge Backup unit kost al 600 euro, en die heeft een omschakeltijd van 3 seconden.. De Gateway van Sigenergy zit zelfs op ruim 1200.
Hmmm ..... ik heb een SE 3 fase omvormer en geen zin om allerlei trainingen bij SE te gaan volgen om volleerd installateur te worden (heb er net in zitten bladeren) dus misschien dat iemand dit zo weet : om die SE backup unit te kunnen gebruiken, moet je dan ook persé (3) SE accu's aangesloten hebben? Kan het ding ook zonder accu's werken? Dat kan ik niet zo vinden op de site van SE.

One cookie a day keeps the doctor away !


  • jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:40
ppaulv schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:19:
[...]

Hmmm ..... ik heb een SE 3 fase omvormer en geen zin om allerlei trainingen bij SE te gaan volgen om volleerd installateur te worden (heb er net in zitten bladeren) dus misschien dat iemand dit zo weet : om die SE backup unit te kunnen gebruiken, moet je dan ook persé (3) SE accu's aangesloten hebben? Kan het ding ook zonder accu's werken? Dat kan ik niet zo vinden op de site van SE.
Zonder accu heeft het weinig zin. Je hebt in principe aan 1 accu genoeg (maar dan heb je slechts 4.x kWh beschikbaar).

Wel moet je omvormer een Homehub omvormer zijn, niet een Storedge of een gewone 3-fase omvormer.

Maar mss is dit meer voor het SE topic.

  • a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15:57
Ben(V) schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:03:
[...]

Dat klopt maar je hebt dan drie omvormers nodig die je ieder 120 graden uit fase kunt laten draaien en dan moet je die drie omvormers dus kunnen koppelen en synchroniseren.
Kortom dan zouden die mix systemen een synchronisatie ingang moeten hebben zoals Victron dat bijvoorbeeld doet.
En het moet exact werken want anders ga je de nul overbelasten.

Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik vroeg me alleen af of het ook zo gemaakt is.
Kan dat niet 'op de klok', dus zonder fysieke "synchronisatie ingang", maar met goed gesynchroniseerde en stabiel lopende klokken? Zou je met 'normale' hardware van drie losse devices dicht bij elkaar genoeg kunnen komen om de 120 graden verschuiving in fase op 50Hz te kunnen handhaven?

  • ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:35
AFAIK hebben alleen 3-fase apparaten er last van als die verschuiving niet klopt. En die mogen er nu juist niet bij gebruikt worden van Zendure (meen ik gezien te hebben).
Dus is mijn voorzichtige conclusie dat dit er niet in zit ..... Maar meten (testen) is weten .....

One cookie a day keeps the doctor away !

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste