Dat was mij al duidelijk, er zit inderdaad een b20 automaat op die groep, vandaar ook de max 3x16a die ik noemde. Mijn vraag was meer, er is al een vrije groep die ik kan gebruiken, heb je dan nog steeds een factuur van een electricien nodig.therobber schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:42:
[...]
16A ontladen mag je ook niet op een normale 16A automaat doen.
Hou rekening met 80% continue belasting wat toegestaan is daarom zie je bij solar inverters boven de 2800watt continue en B20 automaat.
Ik heb deze accu’s ook op mn shortlist nu en zou ze elk op een groep van pv panelen (2x) willen zetten (1- fase omvormer, AC-in en dan de accu op de pv groep). Gelet op het prutswerk van de zgn elektriciens die de pv panelen hebben aangesloten, doe ik dit liever zelf. Factuurtje is vast te regelen maar zegt feitelijk niks.
Overigens zou ik eerst nog meer willen weten over de werking van de AC-in optie. Zou perfect zijn als dit in eilandbedrijf de omvormer in werking houdt bij het wegvallen van de netspanning.
Ben ook benieuwd of er nog nadelen zijn.
Overigens zou ik eerst nog meer willen weten over de werking van de AC-in optie. Zou perfect zijn als dit in eilandbedrijf de omvormer in werking houdt bij het wegvallen van de netspanning.
Ben ook benieuwd of er nog nadelen zijn.
Wat is de functie van de EVFlow AC ? en wat doet de Powerhub?
Volgens Chatgpt:Jan-tweak schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:22:
[...]
De Zendure EVFlow is een nieuwe innovatie van Zendure (gepresenteerd in april 2026) die de integratie van elektrische voertuigen (EV's) in het slimme energiebeheersysteem van het huis mogelijk maakt. Het is ontworpen om verder te gaan dan de standaard "plug & play" balkonbatterijen en maakt deel uit van een bredere overstap van Zendure richting "Whole-Home" energiebeheer.Kenmerken van de Zendure EVFlow en Nieuwe Ecosysteem:EV-integratie: De EVFlow AC is ontworpen om de laadstroom voor elektrische voertuigen te integreren met de energieopslag (SolarFlow) en zonneproductie.PowerHub: Onderdeel van de nieuwe opstelling is de PowerHub, die fungeert als een centraal beheerstation (een soort mini-meterkast) voor zonne-energie, batterijopslag en de EV-lader.Slim Energiebeheer (HEMS): Het systeem (vaak in combinatie met de PowerHub) beheert de energieverdeling tussen huisverbruik, thuisbatterij en de EV, waarbij gebruik kan worden gemaakt van dynamische tarieven en weersvoorspellingen.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
Zie ook deze link (in het Frans, maar dat kan Google prima vertalen)Jan-tweak schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:22:
[...]
https://www.frandroid.com...ua-22-kw-on-la-vu-a-lille
is dat dan een deel van een mogelijk toekomstige EV lader (waalbox) van Zendure ? en kan deze ook V2H of / en V2G ?HHF schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:32:
[...]
Volgens Chatgpt:
De Zendure EVFlow is een nieuwe innovatie van Zendure (gepresenteerd in april 2026) die de integratie van elektrische voertuigen (EV's) in het slimme energiebeheersysteem van het huis mogelijk maakt. Het is ontworpen om verder te gaan dan de standaard "plug & play" balkonbatterijen en maakt deel uit van een bredere overstap van Zendure richting "Whole-Home" energiebeheer.Kenmerken van de Zendure EVFlow en Nieuwe Ecosysteem:EV-integratie: De EVFlow AC is ontworpen om de laadstroom voor elektrische voertuigen te integreren met de energieopslag (SolarFlow) en zonneproductie.PowerHub: Onderdeel van de nieuwe opstelling is de PowerHub, die fungeert als een centraal beheerstation (een soort mini-meterkast) voor zonne-energie, batterijopslag en de EV-lader.Slim Energiebeheer (HEMS): Het systeem (vaak in combinatie met de PowerHub) beheert de energieverdeling tussen huisverbruik, thuisbatterij en de EV, waarbij gebruik kan worden gemaakt van dynamische tarieven en weersvoorspellingen.
gek dat je dan op de franse Zendure.fr gaat ook niets over kun lezen.HHF schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:36:
[...]
Zie ook deze link (in het Frans, maar dat kan Google prima vertalen)
https://www.frandroid.com...ua-22-kw-on-la-vu-a-lille
maar bedankt en dan maar de eerste info's hier plaatsen.
bron is de bovengenoemde site van de vorige poster.
de PowerHb van binnen:
/f/image/90zck33EODYYzu9QpnlHwwVm.webp?f=fotoalbum_large)
waarbij dus
1: F-type WCD (Schuko's) voor maximaal 3 SF Mix , maar ik vermoed dat je daar ook andere op mag aansluiten ?
2: CEE WCD 16A 1-fase
3: CEE WCD 16A (
4: kabeldoorvoer stroom
5: Kabeldoorvoer data
6: hoofdschakelaar (verwacht 3-fase)
7: 3 1-fase installatieautomaten voor de thuis-batterijen
8: Hoofdschakelaar 2 (verwacht 3-fase), dit is onduidelijk.wat hier mee bedoeld wordt, mogelijk ivm de UPS fuinctie (10ms) is dit de hoofdschakelaar bij de batterij kant. (uit de tekst lijkt dit een omschakelunit te zijn (10ms) ATS die het huis bij stroomuitval van stroom kan voorzien)
9: aardingsrail
10: een of andere beveiliging mogelijk dat hier een aardlekschakelaar bedoeld wordt alleen de juiste vertaling is hier eigenlijk interrupteur différentiel. maar ik kan me natuurlijk vergissen.
11. beveilging voor de EV lader
12: aansluitingen voor communicatie RJ45 poorten ( zowel RS485 en ethernet)
13: WiFi antenne
foto van de binnenkant van de PowerHub.
/f/image/DzY1Que39ig93Ne5AdG8Zyir.webp?f=fotoalbum_large)
in de tekst wordt gesproken over een introductie programma, geen idee of dit ook in Nederland van toepassing is.
maar voor de prijs van twee SolarFlow 4000 Mix Pro of AC+ krijg je de powerHub gratis. wat de Powerhub zelf kost is nog onduidelijk.
Zendure probeert de markt te betreden met het "European Elite 1.000"-programma: de eerste 1.000 kopers van twee SolarFlow 4000 Mix Pro of AC+ ontvangen een gratis PowerHub.
wat ik echter vreemd vind om hier toch te blijven vasthouden aan stekkers, terwijl zeker in deze kast je eigenlijk zou verwachten dat je de Zendures SF Mix eigenlijk gewoon bedraad hier gaat aansluiten.
M.n. bij de F-type WCD en de maximale vermogen van 4.000W en dat in een afgesloten kast (waar de warmte dus niet kan ontsnappen, is dit eigenlijk niet vragen om problemen.
Geen idee of deze kast een IP rating heeft, maar door de "open" kabeldoorvoeren (links) heeft deze kast zeker geen IP65 rating, mogelijk zelfs geen enkele.
Het zelfde geld eigenlijk voor de CEE aansluitpunten, zowel 1-fase als ook 3-fase, die haden dus ook gewoon bedraad aangesloten kunnen worden, het gebruik van een stekker, ookal is deze hier een CEE ontgaat mij eigenlijk.
[ Voor 47% gewijzigd door Jan-tweak op 01-05-2026 17:41 ]
Geduldig wachten tot de officiele release of reviews.Jan-tweak schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:43:
[...]
is dat dan een deel van een mogelijk toekomstige EV lader (waalbox) van Zendure ? en kan deze ook V2H of / en V2G ?
Maar is m.i. allemaal onderdeel van een integraal systeem voor zonnepanelen, EV opladen en opslag.
De aansluiting 2 is denk ik bedoeld voor noodstroom.Jan-tweak schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:06:
[...]
gek dat je dan op de franse Zendure.fr gaat ook niets over kun lezen.
maar bedankt en dan maar de eerste info's hier plaatsen.
bron is de bovengenoemde site van de vorige poster.
de PowerHb van binnen:
[Afbeelding]
waarbij dus
1: F-type WCD (Schuko's) voor maximaal 3 SF Mix , maar ik vermoed dat je daar ook andere op mag aansluiten ?)
2: CEE WCD 16A 1-fase
3: CEE WCD 16A () 3-fase
4: kabeldoorvoer stroom
5: Kabeldoorvoer data
6: hoofdschakelaar (verwacht 3-fase)
8: Hoofdschakelaar 2 (verwacht 3-fase), dit is onduidelijk.wat hier mee bedoeld wordt
9: aardingsrail
10: een of andere beveiliging mogelijk dat hier een aardlekschakelaar bedoeld wordt alleen de juiste vertaling is hier eigenlijk interrupteur différentiel. maar ik kan me natuurlijk vergissen.
De aansluiting 3 is volgens mij bedoeld voor de EVFlow, dus de oplader.
zie de aanvulling, daar staat het namelijk al.HHF schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:16:
[...]
De aansluiting 2 is denk ik bedoeld voor noodstroom.
De aansluiting 3 is volgens mij bedoeld voor de EVFlow, dus de oplader.
Kan je dit verder onderbouwen? Ik had het idee dat PV-installaties doorgaans afgezekerd worden op het opgegeven vermogen, zonder marge van 20%. In ieder geval met Enphase, in Nederland.therobber schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:42:
[...]
16A ontladen mag je ook niet op een normale 16A automaat doen.
Hou rekening met 80% continue belasting wat toegestaan is daarom zie je bij solar inverters boven de 2800watt continue en B20 automaat.
En waar komt het verschil tussen importeren en exporteren vandaan, qua marge?
Ik zie op dagen als vandaag ook dat mensen de limiet van hun hoofdaansluiting opzoeken. Moet je daar dan ook een marge van 20% hanteren, of alleen bij export?
Volgens mij wordt alles "gekeurd" op 4 uren continu op 80-100%. Of 1 uur op 100-125% of 5 minuten op 125%.a2aan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:22:
[...]
Kan je dit verder onderbouwen? Ik had het idee dat PV-installaties doorgaans afgezekerd worden op het opgegeven vermogen, zonder marge van 20%. In ieder geval met Enphase, in Nederland.
En waar komt het verschil tussen importeren en exporteren vandaan, qua marge?
Ik zie op dagen als vandaag ook dat mensen de limiet van hun hoofdaansluiting opzoeken. Moet je daar dan ook een marge van 20% hanteren, of alleen bij export?
Dan grijpt thermisch in.
En dan is hij daarna zwakker. En als dit vaak gebeurt uiteindelijk aan vervanging toe.
Ik pak vaak de fiets. Maar zeer graag de Renault Megane iconic EV60 220pk (2023) met daarachter een EasyCaravanning TakeOff (2024). Of de Zoë R40 (2018) met fietsendrager.
Denk je niet dat die 3 automaten (7) zijn bedoeld om 3 Zendures met vaste bedrading aan te sluiten?Jan-tweak schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:06:
[...]
wat ik echter vreemd vind om hier toch te blijven vasthouden aan stekkers, terwijl zeker in deze kast je eigenlijk zou verwachten dat je de Zendures SF Mix eigenlijk gewoon bedraad hier gaat aansluiten.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
nee, ik verwacht ook gezien de omschrijving dat deze aan de WCD zijn gekoppeld, vergeet niet dat de powerhub de beveiliging die normaal in je groepenkast zitten compleet gaat vervangen ( dit is eigenlijk wat we een subverdeling cq onderverdeling noemen incl. een complete backup functie via je huis.Hippe Lip schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:39:
[...]
Denk je niet dat die 3 automaten (7) zijn bedoeld om 3 Zendures met vaste bedrading aan te sluiten?
@Jan-tweak Een schema erbij met toelichting zou de boel een heel stuk duidelijker maken.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
wat moet "Dan grijpt thermisch in." dat dan doen? een IA of Alamat B-kar zal bij 16A niet gaan termisch in gaan grijpen, die dus niet.Martin0672 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:31:
[...]
Volgens mij wordt alles "gekeurd" op 4 uren continu op 80-100%. Of 1 uur op 100-125% of 5 minuten op 125%.
Dan grijpt thermisch in.
En dan is hij daarna zwakker. En als dit vaak gebeurt uiteindelijk aan vervanging toe.
:strip_exif()/f/image/Q17fSeiOQjyQoP2jBUAPm1dZ.png?f=user_large)
Die 16A liggen namelijk links van de schakelkarakteristiek en valt dus prima binnen zijn eigen spec's.
de linker limiet ( dus vroegst mogelijk trippen) bij 1 uur ligt al bij factor 1,13 van de nominale waarde van de desbetreffende waarde, dit gevasl 16A.