iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Volgens mij niet, de Mix is ook de enige die geen speciale prijs of korting geeft. (Momenteel)mgevart schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:08:
Ik ben geïnteresseerd in de mix3000. Weet iemand of de prijs van 1999 een soort early bird is?
Ik moet nog de kabel en kast aanpassingen doen volgende maand. En hij staat tot dan wel wat in de weg. Maar als de prijs binnenkort veranderd bestel ik hem mogelijks wel al
Geen idee of dat gaat veranderen.
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
- Taro
- Niet online
Zendure geeft zelf geen korting meer op nieuwe productseries. De Mix 3000 is ook nog niet beschikbaar en dus zal je voor lagere prijzen een beetje moeten rondshoppen.John2B schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:44:
[...]
Volgens mij niet, de Mix is ook de enige die geen speciale prijs of korting geeft. (Momenteel)
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Hartelijk dank voor uw bericht.
Helaas is het niet mogelijk om als particulier een bestelling zonder BTW te plaatsen bij Zendure. Alle particuliere aankopen worden conform de geldende regelgeving inclusief BTW verwerkt.
Voor vragen over het eventueel terugvorderen van BTW adviseren wij u contact op te nemen met de Nederlandse Belastingdienst. Zij kunnen u informeren over de mogelijkheden en voorwaarden die in uw situatie van toepassing zijn.
Onze excuses dat wij u hierin geen andere oplossing kunnen bieden. Mocht u nog verdere vragen hebben, dan staan wij uiteraard graag voor u klaar.
Met vriendelijke groet,
Zendure Customer Support Team
Werkt naar behoren, PVAC in werkt tot nu toe ook correct, echter wel een ander euvel.
Het batterij niveau schommelt in de app tussen de 16% en 57%, inmiddels lopen beide op omdat hij aan het laden is.
Iemand een idee hoe dit te verhelpen?
/f/image/DiN1jZLmXXhiISdI5WOhGUz3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door loonatick78 op 28-07-2026 08:37 ]
Je zou dat zo kunnen denken, alleen een omvormer voor batterijen valt daar weer niet onder., het probleem is echter dat batterijen daar niet onder vallen, dus zou de belastingdienst het hiermee niet eens kunnen zijn, tenslotte zijn die batterijen een integraal onderdeel van dat apparaat, dus welk deel zou dan onder de vrijstelling vallen en welk deel niet? Lastig. Ik zondaar dus mijn vingers niet aan willen branden.databeestje schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:27:
Stomme vraag, moet de Mix Pro niet aangemerkt worden met 0% BTW omdat het een omvormer voor zonnepanelen betreft?
Hier lees je wat daar welen wat daar niet onder valt; o.a. de levering en installatie van een accupakket en thuisbatterij (thuisaccu) zijn hier duidelijk van uitgezonderd.
De kortingscode voor 10% korting werkt bij Techpunt wel op de Mix 3000John2B schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:44:
[...]
Volgens mij niet, de Mix is ook de enige die geen speciale prijs of korting geeft. (Momenteel)
Welke P1 meter gebruik je?loonatick78 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:34:
Ik heb ook iets aparts. Gisteren mijn Solarflow 4000mix+ geïnstalleerd.
Werkt naar behoren, PVAC in werkt tot nu toe ook correct, echter wel een ander euvel.
Het batterij niveau schommelt in de app tussen de 16% en 57%, inmiddels lopen beide op omdat hij aan het laden is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind je screenshots namelijk bijzonder - het lijkt dat hij aan het laden is zonder opwekking van PV en zonder netverbruik op je eerste screenshot?
op je tweede screenshot is hij aan het laden met PV energie maar heb je geen verbruik naar de woning?
Wel fijn dat ze hun klanten goed proactief op de hoogte houden. Gebeurd zeker niet overal zo.
Ik zou ‘m vast in een werkschakelaar laten monteren.BasvanS schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:40:
Probeer hier ruimte te maken voor de 3000 en vraag me even af hoe de elektricien de boel gaat aansluiten. Knip je gewoon de meegeleverde Schuko door en verbind je deze in een lasdoos of werkschakelaar naar de meterkast? Of zijn er aparte losse stekkers leverbaar?
Beter nog : eerst informeren of bij “vaste” montage de installatie onder de opstalverzekering valt. Met stekker valt de installatie onder de inboedelverzekering.
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
Die mis ik even, heb zowel opstal als inboedelverzekeringen dus dat lijkt me niet echt boeiend bij een koophuis? Daarbij staat de Zendure onder een verdeelkast op zolder waar ik een hoofdschakelaar, aardlek, en aardlekautomaat heb om de zendure spanningsvrij te maken. Wat is dan de reden om toch nog voor een werkschakelaar te gaan? voor gemak hoeft het niet en 1 meter achter de Aardlekautomaat een werkschakelaar is wellicht wat overbeveiligd, of mis ik dan een NEN normpjotter1965 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:09:
[...]
Ik zou ‘m vast in een werkschakelaar laten monteren.
Beter nog : eerst informeren of bij “vaste” montage de installatie onder de opstalverzekering valt. Met stekker valt de installatie onder de inboedelverzekering.
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
Kijk voor de zekerheid even in de handleiding op de Zendure site. In elk geval wordt bij de 4000 een losse connector voor de Zendure kant geleverd zodat je geen stekker meer hoeft af te knippen.BasvanS schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:40:
Probeer hier ruimte te maken voor de 3000 en vraag me even af hoe de elektricien de boel gaat aansluiten. Knip je gewoon de meegeleverde Schuko door en verbind je deze in een lasdoos of werkschakelaar naar de meterkast? Of zijn er aparte losse stekkers leverbaar?
Wat betreft afmonteren: vaste montage op een lasdoos of direct op de alamat laat de accu meetellen voor het energielabel van de woning, met stekker niet
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
P1 splitter van Homewizard met daaraan de P1 van Homewizard en de P1 van Zendure.Iksree schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:47:
[...]
Welke P1 meter gebruik je?
Ik vind je screenshots namelijk bijzonder - het lijkt dat hij aan het laden is zonder opwekking van PV en zonder netverbruik op je eerste screenshot?
op je tweede screenshot is hij aan het laden met PV energie maar heb je geen verbruik naar de woning?
Klopt de app vertoont inderdaad raar gedrag, elke ca. 10 seconden lijkt hij om te schakelen.
Beide screenshots zijn in hetzelfde tijdsbestek genomen.
Je hebt maar 1 meter in de Zendure app toegevoegd? En je hebt een DSRM 5 meter die wel iedere seconde een stand doorgeeft? (niet bijvoorbeeld dat E350 kreng)loonatick78 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:20:
[...]
P1 splitter van Homewizard met daaraan de P1 van Homewizard en de P1 van Zendure.
Klopt de app vertoont inderdaad raar gedrag, elke ca. 10 seconden lijkt hij om te schakelen.
Beide screenshots zijn in hetzelfde tijdsbestek genomen.
Ja heb maar 1 meter toegevoegd in de app heb ook een DSRM 5 (volgens mij)IJsbeer schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:27:
[...]
Je hebt maar 1 meter in de Zendure app toegevoegd? En je hebt een DSRM 5 meter die wel iedere seconde een stand doorgeeft? (niet bijvoorbeeld dat E350 kreng)
Ik las net voor ik ging bestellen ergens dat Zendure de Homewizard P1 support uit Zenki had gehaald wegens issues. Daardoor de Zendure P1 meter en een Homewizard actieve P1 splitter gekocht wat verder prima functioneert. Behalve het bypass gedoe op de AC-in poort.Dehler schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:49:
Is er ook iemand die een Homewizard P1 meter gebruikt icm met een Solarflow Mix? Lees een beetje tegenstrijdige berichten over de compatibiliteit/ondersteuning vanuit Zendure.
[ Voor 39% gewijzigd door gjburg op 28-07-2026 20:24 ]
- Taro
- Niet online
Heb je al een keer naar 100% geladen? Vooral als de accu een tijdje onderweg is geweest kan de state of charge nogal fluctueren. Na het balanceren/kalibreren op 100% moet dat weer een stuk beter gaan, al is de afwijking die je noemt wel fors.loonatick78 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:34:
Ik heb ook iets aparts. Gisteren mijn Solarflow 4000mix+ geïnstalleerd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Taro
- Niet online
De 3000 Mix AC+ is nog door niemand ontvangen voor zover ik weet, ik wacht ook nog steeds, pas daarna weten we wat er standaard wordt meegeleverd.BasvanS schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:40:
Mocht er niets worden meegeleverd, dan is het inderdaad een kwestie van de stekker afknippen. En daarna of een onderverdeelkast of lasdoos, maar dat hangt van de lokale situatie af.
Situatie: Aansluiting 3x 25A, bestaande PV 4kWp op fase A, afstand garage-groepenkast ca. 15m., verbruik 9000 kWh/j, PV opbrengst 4000kWh/j
Doel: 2-3x Mix 4000 ( + evt later uitbreidingsmodules) via Powerhub 3P verbonden met groepenkast, extra PV op garagedak (ca. 4 kWp)
Ik wil dit gefaseerd plaatsen, maar wel eerst kabels leggen, groepenkast aanpassen, verdeelkast in garage plaatsen etc.
Volgens de manual van de powerhub gaan er 2 5-aderige kabels van en naar de groepenkast.
Twee vragen (op dit moment):
1. Volgens de manual van de powerhub gaan er 2 5-aderige kabels van en naar de groepenkast. Welke kabeldikte is minimaal nodig voor de 15 meter?
2. Bestaande PV aangesloten laten op fase A of met kabel naar Powerhub?
Graag jullie reactie op mijn plan en vragen
Ja is al in zijn geheel geladen en ontladen (5%). Heb het inmiddels trouwens opgelost met hulp van de ook leverancier. (Kan trouwens iedereen slimme-energieopslag aanraden, perfecte service.)Taro schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:22:
[...]
Heb je al een keer naar 100% geladen? Vooral als de accu een tijdje onderweg is geweest kan de state of charge nogal fluctueren. Na het balanceren/kalibreren op 100% moet dat weer een stuk beter gaan, al is de afwijking die je noemt wel fors.
Apparaat ontkoppelt, uit app verwijderd en omgekeerd weer toegevoegd, lijkt voor nu goed te werken en schommelingen zijn verdwenen.
Ook de samenwerking met mijn Growatt omvormer verloopt vlekkeloos tot nu toe. Ook de bypass werkt.
Wel een mooie prijs met korting voor 1800 de Mix 3000, maar niet echt een bekende partij volgens mij? Iemand al eerder bij Techpunt bestelt?rykers schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:18:
[...]
De kortingscode voor 10% korting werkt bij Techpunt wel op de Mix 3000
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Het grote Zendure Mix thuisaccu, PowerHub en EVFlow topicGemeni schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:10:
[...]
Wel een mooie prijs met korting voor 1800 de Mix 3000, maar niet echt een bekende partij volgens mij? Iemand al eerder bij Techpunt bestelt?
Deze Tweakers.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
Neemitsumark schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 00:36:
Kun je tegenwoordig (al) 2x Mix 3000 combjneren waarbij 1 op eigen groep 3000W en 1 op gedeelde groep 800W, samen 3800W?
/Edit:
Voorde volledigheid, je kan wel 3800 instellen, maar dat stel je voor al je accus samen in. Het is, nog steeds, niet mogelijk om het voor beide apparaten apart instellen.
[ Voor 27% gewijzigd door IJsbeer op 29-07-2026 11:08 ]
even voor de duidelijkheid, conform de wettelijke eisen (netcode) zul je elke thuis-batterij die je vanaf 800W of meer wilt laten leveren (= ontladen) op zijn eigen groep moeten installeren.mitsumark schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 00:36:
Kun je tegenwoordig (al) 2x Mix 3000 combjneren waarbij 1 op eigen groep 3000W en 1 op gedeelde groep 800W, samen 3800W?
Dus ook voor een SF 3000AC+ is dit van toepassing, elke mix MOET dus zijn eigen groep krijgen elk afgezekerd met in dit geval een B16 , voor een 4000 Mix heb je minimaal een B20 nodig, het beste ook een eigen aardlekbeveiliging, dus in dit geval dus een alamat B16 30mA (type A)
gebruiken.
Bij een 3000 Mix blijf je met een B16 nog net onder de limiet voor 80% continue belasting.
[ Voor 18% gewijzigd door Jan-tweak op 29-07-2026 11:09 ]
Dat is niet waar. Het beestje wordt standaard geleverd met een stekker-aansluitkabel en beperking met teruglevering tot 800W. Wil je meer teurgleveren moet je daar actief een aanpassing voor doen en dan idd de verantwoordelijkheid dat het deugdelijk is aangesloten (zoals jij idd terecht schrijft)Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:01:
[...]
even voor de duidelijkheid, conform de wettelijke eisen (netcode) zul je elke thuis-batterij die je vanaf 800W of meer wilt laten leveren (= ontladen) op zijn eigen groep moeten installeren.
Dus ook voor een SF 3000AC+ is dit van toepassing, elke mix MOET dus zijn eigen groep krijgen elk afgezekerd met in dit geval een B16 , voor een 4000 Mix heb je minimaal een B20 nodig, het beste ook een eigen aardlekbeveiliging, dus in dit geval dus een alamat B16 30mA (type A) gebruiken.
Bij een 3000 Mix blijf je met een B16 nog net onder de limiet voor 80% continue belasting.
sorry, als ik slechts <800W wil gaan ontladen ga ik dus echt niet een SF 3000AC+ Mix kopen, want dan kan ik veel beter gewoon een <800W omvormer met batterij-modules kopen, Zendure heeft deze namelijk ook gewoon in de handel.IJsbeer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:06:
[...]
Dat is niet waar. Het beestje wordt standaard geleverd met een stekker-aansluitkabel en beperking met teruglevering tot 800W. Wil je meer teurgleveren moet je daar actief een aanpassing voor doen en dan idd de verantwoordelijkheid dat het deugdelijk is aangesloten (zoals jij idd terecht schrijft)
Dus ja, ik ga er wel vanuit dat je de mogelijkheden van een dergelijke omvormer gaat benutten.
Je kunt als tussenoplossing tot dat je aparte groepen zijn geplaatst deze wel met die beperking gaan gebruiken en ja, dan mag je formeel dus elke WCD gebruiken.
overigens die stekker-aansluiting is dus ook prima te gebruiken als je deze op zijn eigen groep op een WCD aansluit, daar is helemaal niets mee aan de hand. Het maximale vermogen zit ook prima binnen de spec's van een CEE type F stekker ( en WCD) ookwel Schuko genoemd)
[ Voor 13% gewijzigd door Jan-tweak op 29-07-2026 11:16 ]
Ik zie wel redenen om hem juist te beperken. Hij is goedkoper dan een 800W omvormer als je die aanvult met extra accus. En wellicht als voorbereiding op een verbouwing die eraankomt waarbij wel een extra groep gemaakt kan worden.Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:14:
[...]
sorry, als ik slechts <800W wil gaan ontladen ga ik dus echt niet een SF 3000AC+ Mix kopen, want dan kan ik veel beter gewoon een <800W omvormer met batterij-modules kopen, Zendure heeft deze namelijk ook gewoon in de handel.
Dus ja, ik ga er wel vanuit dat je de mogelijkheden van een dergelijke omvormer gaat benutten.
Je kunt als tussenoplossing tot dat je aparte groepen zijn geplaatst deze wel met die beperking gaan gebruiken en ja, dan mag je formeel dus elke WCD gebruiken.
dus, voorlopig, maar laten we eerlijk zijn, hoe moeilijk is het om een extra groep te installeren ?IJsbeer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:16:
[...]
Ik zie wel redenen om hem juist te beperken. Hij is goedkoper dan een 800W omvormer als je die aanvult met extra accus. En wellicht als voorbereiding op een verbouwing die eraankomt waarbij wel een extra groep gemaakt kan worden.
plus de kans dat je hem toch hoger gaat zetten alleen all omdat het kan en je het mogelijk ook vanuit je verbruik nodig zou kunnen hebben? nee, in mijn ogen geen slimme keuze om hem alleen op die <800W te laten staan ( los daarvan ga je verliezen omhoog)
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 20-08-2026 10:15 ]
Ik hoor deze redenatie heel vaak, en het spijt me, maar daar ben ik het echt niet mee eens.Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:29:
[...]
dus, voorlopig, maar laten we eerlijk zijn, hoe moeilijk is het om een extra groep te installeren ?
Ja, een nieuwe groep installeren is eenvoudig, en niet al te duur. Maar ik heb zo'n vermoeden dat je niet bedoelt een nieuwe groep installeren, en daarna de mix op een bestaande groep aansluiten.
Het probleem is niet de groep installeren, het probleem is kabels trekken, en dat kan bijzonder moeilijk zijn. Muren open, opnieuw stuken, in mijn geval (makkelijkste plek) zou het door de betonvloer boren zijn, met vlak daarnaast een zonnepaneelkabel, en ook een gasleiding in de buurt.
Of op de plek waar ik de huidige batterijen heb staan naar buiten boren door de buitenmuur, een meter of 15 aan bestrating open trekken, buitenkabel installeren, door de garagemuur naar binnen boren, en dan pvc buizen over de hele lengte van de garage naar de batterijen.
De groep is zelden het probleem (tenzij de meterkast vol zit), de kabel aan die groep maakt het vaak ingewikkeld.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Gebruik 6mm2 van en naar de powerhub.Toon60 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:28:
Ik overweeg een Zendure installatie in mijn garage te plaatsen.
Situatie: Aansluiting 3x 25A, bestaande PV 4kWp op fase A, afstand garage-groepenkast ca. 15m., verbruik 9000 kWh/j, PV opbrengst 4000kWh/j
Doel: 2-3x Mix 4000 ( + evt later uitbreidingsmodules) via Powerhub 3P verbonden met groepenkast, extra PV op garagedak (ca. 4 kWp)
Ik wil dit gefaseerd plaatsen, maar wel eerst kabels leggen, groepenkast aanpassen, verdeelkast in garage plaatsen etc.
Volgens de manual van de powerhub gaan er 2 5-aderige kabels van en naar de groepenkast.
Twee vragen (op dit moment):
1. Volgens de manual van de powerhub gaan er 2 5-aderige kabels van en naar de groepenkast. Welke kabeldikte is minimaal nodig voor de 15 meter?
2. Bestaande PV aangesloten laten op fase A of met kabel naar Powerhub?
Graag jullie reactie op mijn plan en vragen
Bestaande zonnepanelen systeem laten zitten deze hoef je niet te veranderen.
Ik heb tot volle tevredenheid bij Techpunt 2 Zendure mix4000AC+ besteld en ontvangen.Gemeni schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:10:
[...]
Wel een mooie prijs met korting voor 1800 de Mix 3000, maar niet echt een bekende partij volgens mij? Iemand al eerder bij Techpunt bestelt?
Dezelfde dag nog geïnstalleerd en ben zeer tevreden, ik draai nu al een paar dagen 99-100% zelfvoorzienend.
Zo is de 4000 Mix AC+ ineens een stuk goedkoper!
Onderverdeler in de garage plaatsen op de bestaande bekabeling geen optie?onlinaius schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:08:
[...]
Ik hoor deze redenatie heel vaak, en het spijt me, maar daar ben ik het echt niet mee eens.
Ja, een nieuwe groep installeren is eenvoudig, en niet al te duur. Maar ik heb zo'n vermoeden dat je niet bedoelt een nieuwe groep installeren, en daarna de mix op een bestaande groep aansluiten.
Het probleem is niet de groep installeren, het probleem is kabels trekken, en dat kan bijzonder moeilijk zijn. Muren open, opnieuw stuken, in mijn geval (makkelijkste plek) zou het door de betonvloer boren zijn, met vlak daarnaast een zonnepaneelkabel, en ook een gasleiding in de buurt.
Of op de plek waar ik de huidige batterijen heb staan naar buiten boren door de buitenmuur, een meter of 15 aan bestrating open trekken, buitenkabel installeren, door de garagemuur naar binnen boren, en dan pvc buizen over de hele lengte van de garage naar de batterijen.
De groep is zelden het probleem (tenzij de meterkast vol zit), de kabel aan die groep maakt het vaak ingewikkeld.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
nee, juist dus niet, een nieuwe groep dus een "echte" nieuwe groep vanuit je groepenkast, en ja, dat kan in bepaalde gevallen best wat werk zijn.onlinaius schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:08:
[...]
Ik hoor deze redenatie heel vaak, en het spijt me, maar daar ben ik het echt niet mee eens.
echter in Nederland waar je veelal met kruipruimtes te maken hebt is een nieuwe groep met kabels wel met enig werk verbonden maar zeker niet onmogelijk.
En ja, dat zal per woning anders kunnen zijn en soms zul je tegen problemen aanlopen die niet eenvoudig op te lossen zijn.
in de meterkast heb je glukkig genormde vaste locaties van de diverse openingen, dus daar is vaak wel nog een mogelijkheid aanwezig.
dat klopt, maar dat is dus heel specifiek voor je huis, als ik naar mijn eigen situatie kijk is het gewoon 1 gat boren en een kabel van nog geen 2m en ik ben er al ( goed zo makkelijk zal het voor de meste niet zijn, maar het kan dus ook zo eenvoudig zijn).Het probleem is niet de groep installeren, het probleem is kabels trekken, en dat kan bijzonder moeilijk zijn. Muren open, opnieuw stuken, in mijn geval (makkelijkste plek) zou het door de betonvloer boren zijn, met vlak daarnaast een zonnepaneelkabel, en ook een gasleiding in de buurt.
(En daarmee ook de mix4000ac+ op max 3kw vermogen)
Kan ik van het weekend instellen. Benieuwd naar ervaringen van anderen.
Geven ze dit aan als definitieve /langdurige oplossing? Of een tijdelijke workaround?MarcS73 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:14:
Van de helpdesk van Zendure te horen gekregen dat goodwe omvormer op de pv-in geknepen dient te worden tot max 3kw..., omdat er anders problemen kunnen optreden.
(En daarmee ook de mix4000ac+ op max 3kw vermogen)
Kan ik van het weekend instellen. Benieuwd naar ervaringen van anderen.
Want in de specs praten ze duidelijk over 5kWh PV-input.
Als het hardware probleem is, heroverweeg ik aanschaf.
Mag ik, als vraagsteller, dat zelf bepalen?Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:14:
[...]
sorry, als ik slechts <800W wil gaan ontladen ga ik dus echt niet een SF 3000AC+ Mix kopen, want dan kan ik veel beter gewoon een <800W omvormer met batterij-modules kopen, Zendure heeft deze namelijk ook gewoon in de handel.
overigens die stekker-aansluiting is dus ook prima te gebruiken als je deze op zijn eigen groep op een WCD aansluit, daar is helemaal niets mee aan de hand. Het maximale vermogen zit ook prima binnen de spec's van een CEE type F stekker ( en WCD) ookwel Schuko genoemd)
De mix3000 is voor 1800 euro zo'n beetje het goedkoopste per kwh wat je aan plugin kunt kopen.
Maar nu projecteer je jouw situatie op de mijne of anderen.Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:55:
[...]
nee, juist dus niet, een nieuwe groep dus een "echte" nieuwe groep vanuit je groepenkast, en ja, dat kan in bepaalde gevallen best wat werk zijn.
echter in Nederland waar je veelal met kruipruimtes te maken hebt is een nieuwe groep met kabels wel met enig werk verbonden maar zeker niet onmogelijk.
En ja, dat zal per woning anders kunnen zijn en soms zul je tegen problemen aanlopen die niet eenvoudig op te lossen zijn.
in de meterkast heb je glukkig genormde vaste locaties van de diverse openingen, dus daar is vaak wel nog een mogelijkheid aanwezig.
[...]
dat klopt, maar dat is dus heel specifiek voor je huis, als ik naar mijn eigen situatie kijk is het gewoon 1 gat boren en een kabel van nog geen 2m en ik ben er al ( goed zo makkelijk zal het voor de meste niet zijn, maar het kan dus ook zo eenvoudig zijn).
Ik kan voor mezelf bepalen wat handig en mogelijk is. 2 eigen groepen is dat dus niet, vandaar mijn initiele vraag.
tuurlijk mag je helemaal zelf beslissen wat jij wilt kopen, alleen als je hier vraagt of dat een slimme beslissing is moet je er ook tegen kunnen als mensen daar dan wat vraagtekens bij zetten.mitsumark schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:41:
[...]
Mag ik, als vraagsteller, dat zelf bepalen?
De mix3000 is voor 1800 euro zo'n beetje het goedkoopste per kwh wat je aan plugin kunt kopen.
en bij ontladen vanaf 800W heb je gewoon in Nederland een eigen speciale groep (alleen voor die ene Zendure) nodig.
Wil je zelfs twee batterijen op een zelfde bestaande groep plaatsen zul je er wel op moeten toezien dat m.n. tijdens ontladen er nog voldoende restcapaciteit van minimaal 1600W over blijft, want doe je dat niet loop je de kans dat die groep wordt overbelast zonder dat de aanwezige beveiliging kan ingrijpen.
De grote vraag is echter of je dat zelf kunt beoordelen.
[ Voor 35% gewijzigd door Jan-tweak op 29-07-2026 17:53 ]
Je verzint nu zelf dingen, mijn vraag gaat helemaal niet over meer dan 800w op een gedeelde groep.Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:49:
[...]
tuurlijk mag je helemaal zelf beslissen wat jij wilt kopen, alleen als je hier vraagt of dat een slimme beslissing is moet je er ook tegen kunnen als mensen daar dan wat vraagtekens bij zetten.
en bij ontladen vanaf 800W heb je gewoon in Nederland een eigen speciale groep (alleen voor die ene Zendure) nodig.
Wil je zelfs twee batterijen op een zelfde bestaande groep plaatsen zul je er wel op moeten toezien dat m.n. tijdens ontladen er nog voldoende restcapaciteit van minimaal 1600W over blijft, want doe je dat niet loop je de kans dat die groep wordt overbelast zonder dat de aanwezige beveiliging kan ingrijpen.
De grote vraag is echter of je dat zelf kunt beoordelen.
Een korte "nee" heb ik al, dus voel je niet verplicht mijn vraag alsnog te beantwoorden.
[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 29-07-2026 21:28 . Reden: maak het niet te persoonlijk ]
Klopt niet echt met waar ze mee adventeren.MarcS73 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:14:
Van de helpdesk van Zendure te horen gekregen dat goodwe omvormer op de pv-in geknepen dient te worden tot max 3kw..., omdat er anders problemen kunnen optreden.
https://www.zendure.nl/products/solarflow-4000-mix-ac?variant=48414280057087&gad_source=1&gad_campaignid=23797805679&gbraid=0AAAAAqDHQPRjmYriqi-Zb2_mjl-NgmWUl&gclid=CjwKCAjwyabTBhBFEiwAM3mNUGRIQfHTwEZOyL3Ya0fXTAY1YwSh0lwzCv8UaPpO5ffHIsVGB5lzQBoC9JEQAvD_BwE
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 29-07-2026 21:28 . Reden: laat het los ]
Ik heb een meer gerenommeerde partij gevraagd of ze de korting konden matchen, dat wouden ze. Zo kun je toch een batterij kopen bij een Nederlandse thuisbatterij partij voor dezelfde prijs.Sibrand schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:42:
Bij techpunt ook 10% korting met code OPENING, dit om de lancering van de nieuwe website te vieren.
Zo is de 4000 Mix AC+ ineens een stuk goedkoper!
Zet iedereen die dingen alleen maar op de begane grond in?
Zelf zo'n ding over een drempel te krijgen lijkt me al vrij lastig en uitpakken moet dan buiten voor de deur gebeuren want anders heb je geen wieltje beschikbaar.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik twijfel nog wat over waar ik de accu neer ga zetten, maar mocht ik hem aan de omvormer op zolder koppelen dan koop ik er een steekwagen bij die gemaakt is voor dit soort dingen:Ben(V) schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:45:
Ik heb die een 2400AC met vier batterijen (batterij weegt 26Kg) en dat was al een hele klus om die twee trappen op naar de zolder te brengen (op zolder is een drie fasen aansluiting voor de PV en de warmte pomp), ik vraag me af hoe ik dat zou moeten doen met een 4000 mix die 82Kg weegt.
Zelf zo'n ding over een drempel te krijgen lijkt me al vrij lastig en uitpakken moet dan buiten voor de deur gebeuren want anders heb je geen wieltje beschikbaar.
https://www.google.com/search?q=steekwagen+voor+trappen
Ik vond juiste de modulaire opbouw van de 2400AC erg praktisch.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
de 4000AC+ Mix heeft gewoon wieltjes dus een drempel is eigenlijk helemaal geen probleem, zeker als je met zijn tweedjes bent.Ben(V) schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:45:
Ik heb die een 2400AC met vier batterijen (batterij weegt 26Kg) en dat was al een hele klus om die twee trappen op naar de zolder te brengen (op zolder is een drie fasen aansluiting voor de PV en de warmte pomp), ik vraag me af hoe ik dat zou moeten doen met een 4000 mix die 82Kg weegt.
Een zolder is denk ik eigenlijk al helemaal geen optimale plek (vaak te warm in de zomer). Maar je hebt wel een punt, onze huizen zijn helemaal niet ingericht voor dergelijke zaken.
De regelgeving voorziet daar op dit moment ook helemaal niet in, dat zal nog wel een goede 10 jaren duren voordat er ook regelgeving op dat gebied is die ook voor de consument van toepassing is.
aan de andere kant, hoe zwaar is een miele wasmachine, die waren (zeker vroeger) ook in die zelfde gewichtsklasse en die gingen vaak ook gewoon de zolder op.
Zelf zou ik ook een dergelijk probleem hebben maar dan anders om, bij mij zou die naar beneden moeten (kelder).
En je hebt gelijk, de wasmachine weegt ook zoveel, gelukkig hebben de verhuizers dat voor me gedaan, ik weet niet hoe want was er niet bij.
Heb hierover vorige week de servicedesk van Zendure nog gesproken. Ze waren toen bezig met de bestellingen van eind april uit te leveren.stopie schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:45:
ik heb 31 mei de 4000 MIX AC+ besteld, ben een beetje benieuwd of ik al aan beurt voor uitlevering ben. Zijn er mensen rond deze datum die al uitleveringsbericht hebben gehad?
De Mix 3000 zou overigens pas in augustus beschikbaar zijn. Die was helemaal nog niet uitgeleverd.
Ik heb mijn 2 Zendure mix 4000ac geleverd gekregen op een pallet voor mijn huis en eenvoudig apart met een steekwagen naar binnen gebracht en in de doos achteruit tree voor tree in mijn eentje de kelder ingelopen, 82kg is zwaar maar dankzij de handige handvatten en hij vrij smal is is hij goed over een drempel oid te tillen en met de wieltjes eenvoudig te verplaatsen. Ik kan hem dus goed tillen en met twee man/vrouw is het helemaal makkelijk. Niet te vergelijken dus met een wasmachine die veel onhandiger is door de afmetingen.Ben(V) schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:45:
Ik zie dat de Zendure Solarflow 4000 Mix AC een AC-koppeling via de PV-IN AC-poort heeft.
Ik begrijp als leek daaruit dat ik de kabel van mijn SMA SB2100TL naar de meterkast los kan koppelen in de meterkast, dezelfde kabel dan rechtstreeks in de PV-IN AC-poort kan inpluggen en de zonnepanelen dan, buiten de slimme meter om, rechtstreeks de 4000 Mix ingaat? (Op het dak liggen 10 panelen van 250 Wp al sinds 2013 en werken, inclusief de SMA, nog perfect).
Als dat zo is, zijn daar dan voordelen en/of nadelen aan verbonden?
Uiteraard steek in zelf, buiten hulp als sjouwer, geen vinger uit aan de eventuele installatie, daar wordt een electricien voor aangezocht t.z.t. Ik neem de waarschuwingen in deze en andere topics zeer serieus.
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Was idd nogal klus naar zolder, trapsteekwagen gehuurd en zelfs dan heel gedoe.Ben(V) schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:45:
Zoek even op @Taro in dit topic. Dat onderwerp is hier al ter sprake gekomen (hoewel ik zelf ook voor deze setup zou kiezen).Meubelmaker schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:38:
Misschien wil iemand die daar meer kennis van heeft dan ik reageren op mijn vraag? Ik wil uiteindelijk een keuze kunnen maken tussen deze of de Anker Solarbank Max AC.
Ik zie dat de Zendure Solarflow 4000 Mix AC een AC-koppeling via de PV-IN AC-poort heeft.
Ik begrijp als leek daaruit dat ik de kabel van mijn SMA SB2100TL naar de meterkast los kan koppelen in de meterkast, dezelfde kabel dan rechtstreeks in de PV-IN AC-poort kan inpluggen en de zonnepanelen dan, buiten de slimme meter om, rechtstreeks de 4000 Mix ingaat? (Op het dak liggen 10 panelen van 250 Wp al sinds 2013 en werken, inclusief de SMA, nog perfect).
Als dat zo is, zijn daar dan voordelen en/of nadelen aan verbonden?
Uiteraard steek in zelf, buiten hulp als sjouwer, geen vinger uit aan de eventuele installatie, daar wordt een electricien voor aangezocht t.z.t. Ik neem de waarschuwingen in deze en andere topics zeer serieus.
(en uiteraard de posts er voor en na).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
- Taro
- Niet online
@Meubelmaker Ik heb hier o.a. zowel de 4000 Mix AC+ als Anker SOLIX Max AC in gebruik en beide zijn echt goede producten. De PV-IN AC is een mooie feature, maar komt ook met een aantal opmerkingen die ik hier uitgebreid heb beschreven zoals @onlinaius aangeeft.onlinaius schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:28:
[...]
Zoek even op @Taro in dit topic. Dat onderwerp is hier al ter sprake gekomen (hoewel ik zelf ook voor deze setup zou kiezen).
(en uiteraard de posts er voor en na).
Aan beide heb je een goede koop. Ik sluit niet uit dat ik dit jaar afsluit met een combinatie van 3x Zendure Mix en 3x Anker SOLIX Max AC.
Heb je met twee verschillende systemen niet het probleem dat ze elkaar leegtrekken? Of kun je dit eenvoudig hardware of software matig voorkomen? Ik heb nu 2 4000ac+ staan en denk erover een mix3000ac erbij te kopen voor volledige 3 fase off-grid dekking in samenwerking met de powerhub. Maar een anker als 3e accu is ook een optie ook al werkt dat niet samen met de powerhouse.Taro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:48:
[...]
@Meubelmaker Ik heb hier o.a. zowel de 4000 Mix AC+ als Anker SOLIX Max AC in gebruik en beide zijn echt goede producten. De PV-IN AC is een mooie feature, maar komt ook met een aantal opmerkingen die ik hier uitgebreid heb beschreven zoals @onlinaius aangeeft.
Aan beide heb je een goede koop. Ik sluit niet uit dat ik dit jaar afsluit met een combinatie van 3x Zendure Mix en 3x Anker SOLIX Max AC.
- Taro
- Niet online
Ik stuur alles via Home Assistant aan, dus geen problemen mee. Screenshot van nu met:Sted74 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:56:
[...]
Heb je met twee verschillende systemen niet het probleem dat ze elkaar leegtrekken? Of kun je dit eenvoudig hardware of software matig voorkomen? Ik heb nu 2 4000ac+ staan en denk erover een mix3000ac erbij te kopen voor volledige 3 fase off-grid dekking in samenwerking met de powerhub. Maar een anker als 3e accu is ook een optie ook al werkt dat niet samen met de powerhouse.
1x Zendure 4000 Mix AC+ op -4000 Watt (Fase A)
1x Anker SOLIX Max AC + BP7000 op -3500 Watt (Fase C)
1x EcoFlow AC 5000 op -1200 Watt (Fase B ), kan op -2500 Watt
1x Samduo Nex E6000 op -1200 Watt (Fase B ), kan op -2600 Watt
2x Conow Lyra 2500 op 0 Watt (Fase B ), helaas in idle omdat ze soms wat anders doen dan ik verwacht
/f/image/8eaUeymuYUwBfpbKPxGRtJBl.png?f=fotoalbum_large)
Zo lang je er maar 1 EMS/HEMS boven hebt staan die de regie heeft is het geen enkel probleem. Ga je alle losse apps gebruiken, of nul op de meter, dan gaan ze elkaar tegenwerken.
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 30-07-2026 21:29 ]
Als je verschillende merken hebt. Die hebben geen weet van elkaar en gaan elkaar dus tegenwerken. Vandaar dat @Taro dus een losse HEMS heeft (In dit geval HA). Die lost dat probleem op, Home Assistat stuurt ze dus aan.Toon60 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:00:
@Taro Wat bedoel je met ze gaan elkaar tegenwerken bij NOM ? Geldt dit ook als je 3x Mix op iedere fase hebt met Zendure Hems?
Als je 1 merk hebt, dan communiceren ze onderling en lossen ze dit probleem zelf op en is een losse HEMS dus niet perse nodig voor dit.
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 30-07-2026 23:10 ]
Ik zou eens in het Anker Solix topic kijken of die dat wel kan bijv. Ik zou het risico niet willen lopen. Weet ook niet hoe de verzekering reageert als je zegt, tja, ach, klein foutje <= ipv <...
Je kunt dus niet eentje instellen op max 800watt en de andere op 3000watt.
Na een week wachten eindelijk een antwoord van Zendure dat het doorgezet is naar de technische afdeling en hun best doen om binnen 5 werkdagen antwoord te geven.
Ondertussen nog van alles geprobeerd en de SF4000 en deze blijft elke keer weer als het SoC bereikt is de AC-in poort hard uitschakelen.
Laatste poging & tip uit de zendure community was om HEMS uit te schakelen en via HomeAssistant (Gielz plugin) de batterij te laten bedienen en de lokale API te laten managen en helaas ook dan zet hij de omvormer hard uit.
Hopelijk is het uiteindelijk met een firmware uiteindelijk op te lossen en niet een technische ontwerpfout.
Ook met HA > SOC limiet bereikt > Mix 4000 gaat in bypass > Terug levering aan de woning gaat prima. Na enkele minuten zet hij de ac-in uit geen error om weer op te komen, en weer uit gaan wat zich herhaalt.
Helaas toch weer terug met minder wattage een bestaande lichtgroep. Ben benieuwd of er inmiddels meer mensen zijn met Ac-in problemen en ook welk merk Omvormer
Ik heb de accu(SF 4000 AC+) pas 1 dag in gebruik maar dit is inderdaad ook wat bij mij fout gaat denk ik. De zon schijnt volop, accu is na 3 uurtjes vol en nu de rest van de dag lijkt er geen zonne energie door de accu heen naar het net te gaan. op die fase wordt nu vrolijk een honderd watt van het net opgenomen.gjburg schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:07:
Wederom een update over de AC-In problemen die niet doen zoals de verkoop argumenten moeten doen geloven.
Na een week wachten eindelijk een antwoord van Zendure dat het doorgezet is naar de technische afdeling en hun best doen om binnen 5 werkdagen antwoord te geven.
Ondertussen nog van alles geprobeerd en de SF4000 en deze blijft elke keer weer als het SoC bereikt is de AC-in poort hard uitschakelen.
Laatste poging & tip uit de zendure community was om HEMS uit te schakelen en via HomeAssistant (Gielz plugin) de batterij te laten bedienen en de lokale API te laten managen en helaas ook dan zet hij de omvormer hard uit.
Hopelijk is het uiteindelijk met een firmware uiteindelijk op te lossen en niet een technische ontwerpfout.
Ook met HA > SOC limiet bereikt > Mix 4000 gaat in bypass > Terug levering aan de woning gaat prima. Na enkele minuten zet hij de ac-in uit geen error om weer op te komen, en weer uit gaan wat zich herhaalt.
Helaas toch weer terug met minder wattage een bestaande lichtgroep. Ben benieuwd of er inmiddels meer mensen zijn met Ac-in problemen en ook welk merk Omvormer
[Afbeelding]
Daarnaast heb ik 12 zonnepanelen met een Solaredge 3500H omvormer, maar gezien de ervaringen tot nu toe durf ik de Zendure nog niet direct aan de omvormer aan te sluiten.
Ik snap dat er vele variabelen zijn per huishouden en persoonlijke voorkeuren, maar zouden de specialisten op dit forum bereid zijn om de echte feiten die we missen in een admin guide of manual in een FAQ kunnen toevoegen aan de startpost? Is dat een idee?
- Taro
- Niet online
In Home Assistant kan dit wel, daar ging het over.MarcS73 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 05:47:
Het ingestelde vermogen in de Zendure app is voor alle accus gelijk.
Je kunt dus niet eentje instellen op max 800watt en de andere op 3000watt.
Zelfde problemen hier ook.JoramQ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:37:
[...]
Ik heb de accu(SF 4000 AC+) pas 1 dag in gebruik maar dit is inderdaad ook wat bij mij fout gaat denk ik. De zon schijnt volop, accu is na 3 uurtjes vol en nu de rest van de dag lijkt er geen zonne energie door de accu heen naar het net te gaan. op die fase wordt nu vrolijk een honderd watt van het net opgenomen.
Echter sinds twee dagen zijn problemen weg. Het lijkt ermee te maken te hebben dat pv-in gang op max 3kw gezet dient te worden.
Toevalligerwijs ivm warme weer komt zonnepanelen goodwe 4200 g40 ook niet hoger dan 2900watt op dit moment.
Heb installateurscode opgevraagd, zodat ik zelf uitgangsvermogen van de omvormer ga knijpen op 3000watt en de mix4000 kan terugzetten op 4000watt.
het liefst zonder onnodige cloud connecties.
Maar de ontwikkeling van een voor consumenten geschikt EEMS (=HEMS) moet nog gebeuren.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dit is ook precies wat er bij mij ook lijkt te gebeuren, ik gebruik inmiddels de lokale API met HA om beter te begrijpen en meten wat er op de AC-in gebeurt ipv HEMS.MarcS73 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 05:11:
[...]
Zelfde problemen hier ook.
Echter sinds twee dagen zijn problemen weg. Het lijkt ermee te maken te hebben dat pv-in gang op max 3kw gezet dient te worden.
Gisteren de output van de solaredge op 2500W gezet en ging meer dan een uur goed. Vervolgens toch weer op 100% en ging ook goed tot de zon weer toenam en piekte naar 3163W.
Toch misleidend wanneer je promoot een thuisbatterij gebouwd te hebben met 4kw bi-directioneel vermogen. Samen met de retrofit ac oplossing om zonder extra kabels bestaande omvormers tot 5kw aan te sluiten.
Om dan bij 3kw al te blokkeren zodra hij in bypass komt. Vanmorgen de SF achter een 20A aardlekautomaat gezet om te bekijken of dit wattage misschien mee opschuift of weer rond 3100w gebeurt of nu misschien bij een hoger wattage.
Zo ja dan zal 3kw een hard limiet zijn op de Ac-In wat verder nergens vermeld wordt. Ik hoop dat ze dit met een firmware kunnen fixen, waar ik vrees dat het een ontwerp issue is. Hopelijk komen ze volgende week met een reactie op mijn ticket.
nb. Uiteraard is het aansluiten op een eigen groep een workaround dat gaat in ons geval niet gaat of hij moet in de hal, maar door de actieve koeling die continue aanwezig is wil je dat niet. En was het verstandiger een ander merk met passieve koeling te kopen.
[ Voor 6% gewijzigd door gjburg op 01-08-2026 10:35 ]
Ik krijg als het goed is volgende week de SF 4000 Mix ac binnen en ben ook van plan de PV in AC poort te gebruiken icm mijn SolarEdge SE2200H omvormer. Deze omvormer heeft een maximaal uitgangsvermogen van 2,2kw. Als ik je berichten lees en het goed begrijp, blijf ik daarmee dus onder de 3.0kw waar Zendure nu mee komt als nieuwe bovengrens, en zou het bij mij dus goed moeten lopen met de werking van de bypass. Klopt dat? Of is het nog niet 100% vastgesteld dat dit de problematiek volledig voorkomt?gjburg schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:30:
[...]
Dit is ook precies wat er bij mij ook lijkt te gebeuren, ik gebruik inmiddels de lokale API met HA om beter te begrijpen en meten wat er op de AC-in gebeurt ipv HEMS.
Gisteren de output van de solaredge op 2500W gezet en ging meer dan een uur goed. Vervolgens toch weer op 100% en ging ook goed tot de zon weer toenam en piekte naar 3163W.
[Afbeelding]
Toch misleidend wanneer je promoot een thuisbatterij gebouwd te hebben met 4kw bi-directioneel vermogen. Samen met de retrofit ac oplossing om zonder extra kabels bestaande omvormers tot 5kw aan te sluiten.
Om dan bij 3kw al te blokkeren zodra hij in bypass komt. Vanmorgen de SF achter een 20A aardlekautomaat gezet om te bekijken of dit wattage misschien mee opschuift of weer rond 3100w gebeurt of nu misschien bij een hoger wattage.
Zo ja dan zal 3kw een hard limiet zijn op de Ac-In wat verder nergens vermeld wordt. Ik hoop dat ze dit met een firmware kunnen fixen, waar ik vrees dat het een ontwerp issue is. Hopelijk komen ze volgende week met een reactie op mijn ticket.
nb. Uiteraard is het aansluiten op een eigen groep een workaround dat gaat in ons geval niet gaat of hij moet in de hal, maar door de actieve koeling die continue aanwezig is wil je dat niet. En was het verstandiger een ander merk met passieve koeling te kopen.
Zoals we nu ervaren gaat het mis rond de 3.1kw de SE22000H heeft een 2350watt piek en zou theoretisch moeten blijven werken in bypass. Mits je de uitvoer naar het net in de app uiteraard ook hoger zet dan de invoer van de omvormer.old_spice schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:50:
[...]
Ik krijg als het goed is volgende week de SF 4000 Mix ac binnen en ben ook van plan de PV in AC poort te gebruiken icm mijn SolarEdge SE2200H omvormer. Deze omvormer heeft een maximaal uitgangsvermogen van 2,2kw. Als ik je berichten lees en het goed begrijp, blijf ik daarmee dus onder de 3.0kw waar Zendure nu mee komt als nieuwe bovengrens, en zou het bij mij dus goed moeten lopen met de werking van de bypass. Klopt dat? Of is het nog niet 100% vastgesteld dat dit de problematiek volledig voorkomt?
Huis vroeg 6kw, vond het raar dat ik 3kw stroom van net afhaalde, terwijl accus vol waren....(Op dat moment was totale opbrengst panelen 3kw).
Daarna (systeem) vermogen op 6kw gezet en accu 's beginnen bijna meteen te ontladen, nul stroom van net.
Op deze wijze heel weinig controle over wat er per accu gebeurd. Hopelijk komt powerhub snel, kan daar nodige in afgevangen worden.
(Maak me namelijk beetje zorgen over de controleerbaarheid van geheel in combi met andere groot gebruikers in huis , ev lader, (stoom)oven, Quooker, inductie plaat, aircos, warmtepomp zwembad.....)
[ Voor 4% gewijzigd door MarcS73 op 01-08-2026 13:00 ]
Zou een pro met mppt nog een oplossing zijn voor je? Ik wacht de ervaringen met de ac+ en pro even af om mijn keuze te maken. Heb met Oost West ook geen hoge piek namelijk. Het grote voordeel is en blijft hopelijk dat hij idd op de zelfde B20 kan van de huidige pv installatie.gjburg schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:30:
[...]
Dit is ook precies wat er bij mij ook lijkt te gebeuren, ik gebruik inmiddels de lokale API met HA om beter te begrijpen en meten wat er op de AC-in gebeurt ipv HEMS.
[Afbeelding]
Ok bedankt voor je reactie. Dat stelt me wel gerust. De uitvoer naar het net in de app wil ik op de maximale stand van 4000 watt zetten. Uiteraard komt de batterij op een eigen groep (B20 of B25) met de juiste dikte kabels. Dit wordt door een elektriciën gedaan.gjburg schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:30:
[...]
Zoals we nu ervaren gaat het mis rond de 3.1kw de SE22000H heeft een 2350watt piek en zou theoretisch moeten blijven werken in bypass. Mits je de uitvoer naar het net in de app uiteraard ook hoger zet dan de invoer van de omvormer.
Niet de gewenste oplossing. Hiermee kan ik wel bevestigingen dat de input op 3000W een harde cap heeft. Je vooralsnog niet de beloofde 5kw omvormer kunt gebruiken zoals je zou verwachten. Waarschijnlijk kan een 5kw omvormer de accu laden tot het SoC bereikt is en dan in plaats van de beschreven bypass functie om te veel energie aan het net te exporteren gaan je panelen gewoon helemaal uit en gaat je accu ontladen. Tot de AC-in weer uit protect komt, gaan de panelen weer aan, de batterij weer laden tot hij in bypass gaat en herhaalt de shutdown keer op keerweer.
Erg jammer dat dit niet vooraf bekend was, of in de technische specificaties staat dat de bypass tot 3kw aankan.
Wel een tip voor iedereen die dus overweegt deze batterij aan te schaffen voor de retrofit installatie wat dus niet gaat boven de 3000w omvormers.
Misschien kunnen ze het softwarematig fixen bij Zendure, de batterij is nieuw en software is misschien nog niet helemaal bugvrij. Al lijkt mij de kans klein dat dit met software op te lossen is.
[ Voor 50% gewijzigd door gjburg op 01-08-2026 15:55 ]
Dank voor het meedenken, ik heb inderdaad eerst nagedacht over de pro, ik heb 3 dak vlakken met verschillende schaduwmomenten, overstek enz en daardoor de Solaredge met optimizers. Dan moet ik alles opsplitsen in meerdere strings. Vandaar dat de Ac-in zo mooi leek.Spekkie99 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:54:
[...]
Zou een pro met mppt nog een oplossing zijn voor je? Ik wacht de ervaringen met de ac+ en pro even af om mijn keuze te maken. Heb met Oost West ook geen hoge piek namelijk. Het grote voordeel is en blijft hopelijk dat hij idd op de zelfde B20 kan van de huidige pv installatie.
Wacht nu eerst maar op een officiële technische reactie van zendure
Blijft alleen het opladen bij stroomuitval over. Voor de meerprijs vraag ik me af of je dat terug gaat verdienen.
Zou je een AC-in eventueel ook kunnen gebruiken om een V2L van een auto aan te sluiten om de batterij zo op te laden?
Allereerst 1 heel eenvoudig dingetje (wat hier echt heel erg vaak over het hoofd wordt gezien): niet iedereen kan makkelijk een extra groep trekken, om verschillende redenen. Van meterkast vol, tot 'ik heb geen zin in muren open trekken en opnieuw stuken', tot 'waar mijn batterij komt te staan moet ik mijn hele pad open trekken en 20 meter aan grondkabel er in leggen.Gemeni schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:07:
Wat is precies het voordeel van ac-in? Als het max laden met 3000 watt is, dan kan de 3000 op een eigen groep dit toch ook?
Voor mij zou het er een beetje tussenin zitten. Een extra groep trekken zou betekenen dat ik een nieuw gat moet boren naast de bestaande zonnepaneelkabel en een gasleiding (de kelder in), en dat ik een elektricien moet laten komen om een nieuwe groep te plaatsen (ik kan veel met elektriciteit, maar de meterkast blijf ik zelf af).
Niet terugverdienen, maar het is wel een hele fijne zekerheid. Het is een beetje zoals een noodpakket in huis halen: die verdien je ook nooit terug, en je hoopt het nooit nodig te hebben.Gemeni schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:07:
Blijft alleen het opladen bij stroomuitval over. Voor de meerprijs vraag ik me af of je dat terug gaat verdienen.
Terugverdienen doe je het pas als de stroom er (bij de rest) voor 48 uur vanaf gaat, en ze de inhoud van de vriezer en de koelkast kunnen weggooien.
Maar het is toch vooral de zekerheid. De overheid dreigt al tijden met noodpakketten en 'je moet jezelf voor (wat is het, 48u? 72u? 1 week?) kunnen redden. Met een koelkast en vriezer vol voedsel, een BBQ en genoeg water / een manier om water te filteren heb je een mate van voorbereiding voor het onverwachte bereikt die je 10 jaar geleden alleen kon bereiken met dieselagregaten en 1000 liter brandstoftanks in de tuin.
Prijsverschil is me toch te groot met de 4000 en de voordelen te klein.
Nieuwe groep aanleggen hier geen probleem, de loze leidingen liggen er al.
Je hebt dan geen eigen groep nodig, bespaar je in veel gevallen meer mee dan de meerprijs.Gemeni schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:07:
Wat is precies het voordeel van ac-in? Als het max laden met 3000 watt is, dan kan de 3000 op een eigen groep dit toch ook?
Zou je een AC-in eventueel ook kunnen gebruiken om een V2L van een auto aan te sluiten om de batterij zo op te laden?
Plus het laden bij netuitval inderdaad.
Dit was ook exact mijn overweging. Ik heb zojuist gehoord dat de mijne 10 augustus komt.Gemeni schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:17:
Ik zou hem vooral kopen om meer eigenverbruik te hebben, ik denk dat ik daarom voor de 3000 ga.
wat was jouw besteldatum als ik vragen mag?Bouwertje schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:59:
[...]
Dit was ook exact mijn overweging. Ik heb zojuist gehoord dat de mijne 10 augustus komt.
thanks, ik heb 31mei besteld en nog niks gehoord. Ik ga eens navraag doen
Dit kan voor sommigen een voordeel zijn.mitsumark schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:19:
[...]
Je hebt dan geen eigen groep nodig, bespaar je in veel gevallen meer mee dan de meerprijs.
Plus het laden bij netuitval inderdaad.
Ik heb voor de PV groep een B20 300mA alamat, volgens mij heb ik dan alsnog een nieuwe groep nodig. ( B20 30mA )
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
Een 3000 kan je ook niet uitbreiden, dat kan ook nog een overweging zijn.Gemeni schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:17:
Ik zou hem vooral kopen om meer eigenverbruik te hebben, ik denk dat ik daarom voor de 3000 ga.
Voor het prijsverschil en de (vermoedelijke) prijs van de uitbreidingsmodules, heb ik gekozen om er dan een tweede 3000 bij te kopen. Maar ieder heeft zijn eigen afwegingen. Ik kan er bv heel makkelijk 1, 2 of 3 groepen bij maken.ErikdB schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:16:
[...]
Een 3000 kan je ook niet uitbreiden, dat kan ook nog een overweging zijn.
Ik heb de vraag ook via winkel gesteld, maar mogelijk weet iemand hier het?
Toch fijner bij een Nederlandse partij en met gratis P1 meter even duur als techpunt.
Op dit moment 1 van de voordeligste plug-in batterijen per kwh.
[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 08-08-2026 07:02 ]