Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik zie dit nu ook bij mij gebeuren. Sinds vanochtend is hij normaal langzaam opgeladen van 11% naar 34% tot 14:40. Dan schiet hij opeens van 34% naar 85%. En nu binnen 10 minuten van 85% naar 100%.Mafia schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:17:
[...]
Toevallig zie ik hier vandaag ongeveer hetzelfde, accu werkte prima en was aan het laden, omdat er weinig zon was is hij vanochtend/begin middag tot 22% geladen en opeens schiet deze naar 100% en lijkt nu heel langzaam terug te lopen.
Terwijl ik dit typ staat hij nu op 98%
Dit zie ik overigens terug in zowel HomeAssistant en de Zendure app..
Als ik kijk bij het overzicht van ontladen en opladen, staat er bij opladen voor vandaag 2,47kWh. Dus vol kan hij niet zijn.
Wat is dat voor een raar gedrag. Moet ik mij zorgen gaan maken?
[ Voor 28% gewijzigd door old_spice op 05-08-2026 15:39 ]
Ik heb dit nu 1x gehad, op het moment dat ik dit heb gemeld, in de nacht is de accu vervolgens leeg gelopen en op het moment dat hij op 66% was is hij in 1x naar 0% gegaan en vervolgens de dag daarna weer netjes gaan opladen.old_spice schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:14:
[...]
Ik zie dit nu ook bij mij gebeuren. Sinds vanochtend is hij normaal langzaam opgeladen van 11% naar 34% tot 14:40. Dan schiet hij opeens van 34% naar 85%. En nu binnen 10 minuten van 85% naar 100%.
[Afbeelding]
Als ik kijk bij het overzicht van ontladen en opladen, staat er bij opladen voor vandaag 2,47kWh. Dus vol kan hij niet zijn.
[Afbeelding]
Dus tot zover heb ik dit gedrag niet meer gezien en lijkt alles goed te functioneren, dus wellicht een bug?
Dat is een bug in de accu, heb ik mij laten vertellen, je ziet tegelijkertijd de accu van iemand anders in jouw app. Ik had hetzelfde euvel.old_spice schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:14:
[...]
Ik zie dit nu ook bij mij gebeuren. Sinds vanochtend is hij normaal langzaam opgeladen van 11% naar 34% tot 14:40. Dan schiet hij opeens van 34% naar 85%. En nu binnen 10 minuten van 85% naar 100%.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ok, hopen dat het dan morgen normaal gaat.Mafia schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:10:
[...]
Ik heb dit nu 1x gehad, op het moment dat ik dit heb gemeld, in de nacht is de accu vervolgens leeg gelopen en op het moment dat hij op 66% was is hij in 1x naar 0% gegaan en vervolgens de dag daarna weer netjes gaan opladen.
Dus tot zover heb ik dit gedrag niet meer gezien en lijkt alles goed te functioneren, dus wellicht een bug?
Ik zie gelukkig niet de accu van iemand anders. Het geeft echter weinig vertrouwen dit soort slordigheden.loonatick78 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:46:
[...]
Dat is een bug in de accu, heb ik mij laten vertellen, je ziet tegelijkertijd de accu van iemand anders in jouw app. Ik had hetzelfde euvel.
https://www.zendure.nl/products/solarflow-4000-mix-ac
ik wil vooral zo min mogelijk geld uitgeven qua stroomkosten. Ik heb nu een dynamisch tarief bij zonneplan met 27 zonnepanelen. Hoe is de app/aansturing van Zendure? Kan hij bijv. zien dat de stroom goedkoop is in de middag, dus maximaal opladen. Voorspellen dat we ongeveer 2 kwh nodig hebben voor de nacht, dus dat bewaard, en de rest op het duurste moment verkoopt?
En is zendure zelf de beste/snelste plek om de batterij te bestellen?
Voor mij is de interne fan juist een pluspunt van de Mix-serie. Betere koeling = een lagere temperatuur = hopelijk een langere levensduur.Bakker87 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:59:
Ik volg deze thread omdat ik eventueel overweeg of voor mijn ouders een Solarflow 4000 mix of 3000 mix aan te schaffen. Ikzelf heb een SF2400AC en vind het handig dat hier geen ingebouwde ventilator inzit en ik er dus gewoon extern een ventilator kan op zetten voor gemoedsrust. Mij lijkt een ventilator in een toestel dat toch vaak in een kelder, schuur of op zolder geplaatst wordt, een zwakke plek voor slijtage door stof. Bij computers etc is dit makkelijk te vervangen maar bij zo een batterij lijkt me dit niet evident. Gegrond of maak ik me zorgen om niets?
Je kunt tot 3000W direct zelf vrijschakelen. Alles daarboven is pas goedkeur vanuit Zendure nodig. Lees wisselende reactiesnelheden voor de vrijgave boven de 3000W. Nog even geduld hebben dus :-).lithoijen schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:52:
Heeft iemand ervaring hoe snel Zendure de max vermogens vrij geeft na aanvraag en na aanlevering van de gevraagde documenten in de app. Ik heb hier 3 units staan, ieder op een eigen 20a groep en eigen fase. Ondertussen ook home assistant ingeregeld, maar wil nu wel eens full pull gaan draaien/testen. De beloofde 48 uur deadline hebben ze in iedergeval niet gehaald.
Hier twee Mix 4000 AC+ staan sinds 2 dagen. De kabellengte is 3m.jeronantropis schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:36:
[...]
aha, veel plezier ermee. Ik ben nog aan het wachten om te bestellen tot de batterij "officieel" mag gebruikt worden in België (Synergrid homologatie).
Ik zag dat er al wat 4000's zouden zijn geleverd; ik neem aan dat dit kabellengtes wel hetzelfde zijn. Iemand?
Bij mij idem, ook de COM en LAN poorten niet naast elkaar. Verder geen probleem mee, maar bijzonder dat het afwijkt van de handleiden / websites.old_spice schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:25:
[...]
Klopt, via Raben. Geleverd vanuit Oss, volgens de track and trace. Geen ETA aanpassingen gehad gelukkig. Aardige chauffeur ook, heeft nog meegeholpen met het naar binnen krijgen via een hondje.
Op de verpakking stond mijn naam en adres. Ik denk dat Techpunt de Thuisbatterijen van Zendure besteld heeft inclusief P1 meter direct bij Zendure. Zat namelijk allemaal onder het plastic op de pallet.
Aanvullend: Als je kijkt op mijn foto's zie je dat de aansluitingen toch wel iets anders zitten dan de foto's op de website van Techpunt en Zendure. Zo zitten de COM en LAN poort niet naast elkaar.
Nadelen zitten er vooral in als je in de komende paar jaren "echt" ondernemer wilt worden. Als je daar nu geen plannen voor hebt zou ik me daar niet druk om maken, daar heb je mocht het zo ver komen boekhouders voor die dan wat extra werk hebben.Bouwertje schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:51:
Zitten er nog nadelen aan het terugvragen van de BTW van de thuisaccu? KOR, kleine ondernemer, ect?
Let wel op zoals al eerder door anderen gezegd als je eerder BTW hebt teruggevraagd over een PV installatie.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/thuisbatterij-btwBouwertje schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:51:
Zitten er nog nadelen aan het terugvragen van de BTW van de thuisaccu? KOR, kleine ondernemer, ect?
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Ik heb het inmiddels aan Techpunt gemeld. Die hebben dit bij Zendure neergelegd en wachten nog op een antwoord. Als ik dat antwoord krijg zal ik het hier ook plaatsen.justie75 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:41:
[...]
Bij mij idem, ook de COM en LAN poorten niet naast elkaar. Verder geen probleem mee, maar bijzonder dat het afwijkt van de handleiden / websites.
[ Voor 22% gewijzigd door old_spice op 07-08-2026 14:53 ]
De kabel is denk wel 2,5mm2 linze draad, zou je de codering van de kabel kunnen delen.justie75 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:38:
[...]
Hier twee Mix 4000 AC+ staan sinds 2 dagen. De kabellengte is 3m.
Als ik op het dak extra zonnepanelen zou laten aansluiten (zonder omvormer en optimizers enzo) direct naar de accu via de MPPT ingang: is dat te doen met 15 meter (misschien wel 20 meter) DC kabel of is het verlies op die DC > DC dan weer te groot?
Bij SolarFlow 4000 Mix Pro kunnen de MPPT-zonne-input en deze nieuwe ingang samen oplopen tot 13 kW totale zonne-input.
[ Voor 42% gewijzigd door testmanager op 08-08-2026 08:42 ]
En, wat stond er bij jou op de voorkant?old_spice schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:43:
[...]
In dit filmpje van Energienerds, die een soort van prototype hebben gekregen van Zendure van de Solarflow 4000 Mix AC+, zit de LAN aansluiting aan de dezelfde kant als bij mij.
YouTube: Energienerds: Review Zendure SolarFlow Mix serie (4000 AC+)
Eventueel te herkennen aan dat er op de voorkant nog Solarflow 4000 Ultra staat. Dus dat moet ik thuis nog even controleren of dat op mijn batterij ook staat (ben nu op werk). Het zou toch niet fijn zijn als ik een of ander prototype gekregen heb.
Heb jij ze ook besteld bij Techpunt?justie75 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:41:
[...]
Bij mij idem, ook de COM en LAN poorten niet naast elkaar. Verder geen probleem mee, maar bijzonder dat het afwijkt van de handleiden / websites.
Hoe is die Solardedge omvormer nu nog aangesloten, gewoon via een automaat in de meterkast? Waarom zou je dat veranderen naar de AC aansluiting op de accu?old_spice schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:53:
Zojuist is de Solarflow 4000 mix AC bij mij thuis geleverd. Enorm zwaar apparaat, 80 kilo. Heb 'm voor nu even in de woonkamer aangesloten met stekker op 800w. Alles ingesteld, opgeladen tot 10%, toen firmware update gedaan. Lijkt allemaal goed te werken op Eigen verbruiksmodus.
Nog even wachten tot de elektricien komt, die sluit 'm uiteindelijk aan op een eigen groep, B20 schakelaar, en sluit de Solaredge omvormer aan op de PV-in AC ingang.
EDIT: Ik weet nu dat dit is opdat je kan blijven laden op zonnestroom als het grid uitvalt
[ Voor 6% gewijzigd door testmanager op 08-08-2026 08:43 ]
Bij welke verkoper heb jij deze dan gekocht?Dehler schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:44:
[...]
Viel mij ook op inderdaad. Heb die van mij ongeveer 1 week binnen, maar daar zitten de COM en LAN poorten wel naast elkaar.
Ik heb de AC+ ook via techpunt en heb aansluitingen hetzelfde als jij hebt.old_spice schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:27:
[...]
Ook de Solarflow 4000 Mix AC+? Zou toch raar zijn als dit verschilt? Zo ziet het er bij mij uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Direct bij Zendure zelf.testmanager schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:19:
[...]
Bij welke verkoper heb jij deze dan gekocht?
Dit vroeg ik mij ook af, buiten het feit dat ik m'n SF 4000 Mix AC+ twee weken geleden zelf heb geinstalleerd (B20 alamat, 5x4mm2 kabel, etc.) en je dus afhankelijk bent van de gratie van Zendure of alsnog een electricien moet inschakelen... Echter, omdat ik 'm ook via HomeAssistant aanstuur ben ik even in de ZenSDK API documentatie gedoken en al snel de parameters gevonden om 'm via de API zelf op 4000W ontladen te zettenlithoijen schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:52:
Heeft iemand ervaring hoe snel Zendure de max vermogens vrij geeft na aanvraag en na aanlevering van de gevraagde documenten in de app. Ik heb hier 3 units staan, ieder op een eigen 20a groep en eigen fase. Ondertussen ook home assistant ingeregeld, maar wil nu wel eens full pull gaan draaien/testen. De beloofde 48 uur deadline hebben ze in iedergeval niet gehaald.
Uiteindelijk dus vrij eenvoudig, via de API kun je "inverseMaxPower" op 4000 zetten d.m.v. een eenmalige call, waar de Zendure-app zonder de toestemming tot max. 3000 gaat (DM voor meer info). Ik vermoed dat de Gielz-integratie dat ook kan/doet, ik gebruik echter een aangepaste versie van de officiele Zendure-HA integratie (die zich zonder morren aanpast aan de maximale ontlaad-waarde van het apparaat).
Maar in sommige gevallen heb je dan wel een soort van pre-productie model (waarbij de COM en LAN poort niet naast elkaar zitten, mogelijk het nog benoemde “ultra model” zoals is gebruikt in de review van energienerds.nlBasvanS schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:06:
Ben benieuwd, heb pas op 15 juli besteld en mijn Casbackclaim is niet direct gelukt. Als ik nu bij een derde partijd bestel en dus niet via Zendure lijkt hij goedkoper te zijn en sneller geleverd te worden. Beetje vreemd allemaal!
Inderdaad, na jou post ben ik even gaan snuffelen in Homeassistant en heb hem met een rest command in the configuration.yaml kunnen forceren op 4000W. Via een sensor kan ik zien (en getest) dat dit ook werkt.jeroen__online schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:01:
[...]
Dit vroeg ik mij ook af, buiten het feit dat ik m'n SF 4000 Mix AC+ twee weken geleden zelf heb geinstalleerd (B20 alamat, 5x4mm2 kabel, etc.) en je dus afhankelijk bent van de gratie van Zendure of alsnog een electricien moet inschakelen... Echter, omdat ik 'm ook via HomeAssistant aanstuur ben ik even in de ZenSDK API documentatie gedoken en al snel de parameters gevonden om 'm via de API zelf op 4000W ontladen te zettenGelijk na installatie ging ie wel met 4kW laden, dus ik zie niet helemaal in waarom ik voor sneller ontladen door allerlei hoepels zou moeten springen (buiten de extra veiligheidsmaatregel, wat op zich natuurlijk goed is).
Uiteindelijk dus vrij eenvoudig, via de API kun je "inverseMaxPower" op 4000 zetten d.m.v. een eenmalige call, waar de Zendure-app zonder de toestemming tot max. 3000 gaat (DM voor meer info). Ik vermoed dat de Gielz-integratie dat ook kan/doet, ik gebruik echter een aangepaste versie van de officiele Zendure-HA integratie (die zich zonder morren aanpast aan de maximale ontlaad-waarde van het apparaat).
Klopt mijn aanname dat als je 1 of meerdere "mix AC+" accu's hangt onder een Zendure Powerhub (zodra die leverbaar is), er geen toegevoegde waarde is om je zonne-omvormer aan te sluiten op de PV-AC in poort zoals die op een 4000 AC+ zit?
Want het enige voordeel van het gebruik van die poort is toch dat je bij stroomuitval je toch nog je accu kan bijladen? Wat ook gewoon kan als je de accu's onder de Powerhub hangt en je daarmee een eiland modus creeert?
[ Voor 91% gewijzigd door Gemeni op 08-08-2026 08:57 ]
Jammer dat hierdoor de suggestie ontstaat dat ik een commerciële motivatie had om deze link te delen. Dat is niet het geval, de link bevatte alleen Google Analytics tags die de webshop zelf toevoegt bij bijvoorbeeld navigeren vanuit Google Shopping. Dat heeft niks met referral marketing te maken…Gemeni schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:43:
Heb vandaag de 3000 besteld via https://plugin-batterij.nl/product/zendure-solarflow-3000-mix-ac-plug-in-thuisbatterij/ [mbr]Knip, referral verwijderd[/]
Toch fijner bij een Nederlandse partij en met gratis P1 meter even duur als techpunt.
Op dit moment 1 van de voordeligste plug-in batterijen per kwh.
Heb ze inderdaad bij Techpunt besteld, erg snelle levering en met de kortingscode (kan je vinden in het Forum) ook erg fijn.
Voor mij persoonlijk maakt de layout van de aansluitingen niet veel uit.
Momenteel gekoppeld met Home Assistant (Dan hoef je geen extra P1 meter aan te sluiten naast degene die je al hebt). En dat werkt erg fijn.
Ben nu bezig met schematische tekeningen voor het aansluiten van de Powerhub zodra deze binnenkomt. Ik zou deze graag als noodstroomvoorziening kunnen inzetten, en hiervoor dus de Mix's in serie plaatsen met de netaansluiting en de woning. Iemand ervaring welke componenten je hier het beste op welke plaats kan inzetten?
Gelukkig wel de juiste naam.testmanager schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:14:
[...]
En, wat stond er bij jou op de voorkant?
Dus als je in de SolarEdge een aardlek krijgt zal die niet gedetecteerd worden door een aardlek schakelaar op de uitgang van de Zendure.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Laten we even tekenen:Ben(V) schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:53:
Een aardlek schakelaar achter een omvormer (in dit geval dus de interne van Zendure) doet niets tegen aardlekken voor zijn omvormer.
Dus als je in de SolarEdge een aardlek krijgt zal die niet gedetecteerd worden door een aardlek schakelaar op de uitgang van de Zendure.
Aardlek 1 - [4000+ , AC-in poort] - Aardlek 2 - SolarEdge
Aardlek 2 kijkt of de stroom door de fase en nul tussen de AC-in en SolarEdge gelijk is. Bij een alternatief pas voor de stroom i.e. een aardlek zal die er toch gewoon uit klappen omdat de stroom door de fase en de nul niet meer gelijk is?
Aardlek 1 kan uiteraard hier niets aan zien omdat er een omvormer tussen zit, maar als die omvormer in pure bypass staat omdat de accu vol is bijvoorbeeld zou je een race moeten krijgen tussen Aardlek 1 en Aardlek 2 welke er het eerste uit klapt.
Het ging erom of hij al dan niet een aardlek schakelaar tussen de SolarEdge en de Zendure moet hebben en dat antwoordt is ja dat voorkomt problemen als je een aardlek in de SolarEdge krijgt.
[ Voor 54% gewijzigd door Ben(V) op 08-08-2026 15:18 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Na accu vol of overcapaciteit tov laden accu --> automatisch stroom naar net?
Wat gebeurt er bij voltage boven 253v met accu/direct aangesloten zonnepanelen?
Ik wil er 2 bestellen met de 10% korting bij techpunt, maar wel nog gebruiken in een normale 3x25a aansluiting, wel op eigen 16a aardlekautomaten (die heb ik al "over") en voorlopig dus beperkt tot 3000 watt zodat ik eerst kan nadenken en bouwen aan nieuwe installatie met evt de powerhub. Dus veilige beperking, ook na software/firmware updates is wel belangrijk (niet dat hij zelf opeens default in de 4000 watt modus gaat werken
NB deze vragen ook bij techpunt neergelegd, maar nog geen antwoord (zij hebben het bij zendure neergelegd).
Werkt de kortingscode van techpunt dan nog bij jou ? Bij mij niet….bkruyver schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:07:
Al mensen met ervaring mix pro en directe aansluiting zonnepanelen?
Na accu vol of overcapaciteit tov laden accu --> automatisch stroom naar net?
Wat gebeurt er bij voltage boven 253v met accu/direct aangesloten zonnepanelen?
Ik wil er 2 bestellen met de 10% korting bij techpunt, maar wel nog gebruiken in een normale 3x25a aansluiting, wel op eigen 16a aardlekautomaten (die heb ik al "over") en voorlopig dus beperkt tot 3000 watt zodat ik eerst kan nadenken en bouwen aan nieuwe installatie met evt de powerhub. Dus veilige beperking, ook na software/firmware updates is wel belangrijk (niet dat hij zelf opeens default in de 4000 watt modus gaat werken).
NB deze vragen ook bij techpunt neergelegd, maar nog geen antwoord (zij hebben het bij zendure neergelegd).
Stel ik laat de Powerhub laat aansluiten in een 3 x 25 A meterkast.
En ik heb aan 2 4000 mix AC+ accu’s genoeg opslag.
Heeft het dan toch toegevoegde waarde om 3 accu’s aan te sluiten in plaats van 2? Ieder op een eigen fase? Of verdeelt zo’n Powerhub zelf wel de stroom(vraag) over de 3 fasen met ieder z’n verbruikers?
De meter van je energie maatschappij doet dat al.
Ik denk ook niet dat een powerhub dat kan, volgens mij is dat enkel een aansluit station met automaten.
De enige reden waarom je batterijen over fasen wilt verdelen is omdat een fase maximaal 25A aankan en je daar dus geen twee 4000 mix op kunt aansluiten.
Maar je hebt er geen drie.
Nut zit in de noodstroom functie. Met 2 accu's kun je maar 2 vooraf bepaalde fasen van noodstroom voorzien, met 3 accu's 3.testmanager schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:29:
Graag even jullie idee hierover:
Stel ik laat de Powerhub laat aansluiten in een 3 x 25 A meterkast.
En ik heb aan 2 4000 mix AC+ accu’s genoeg opslag.
Heeft het dan toch toegevoegde waarde om 3 accu’s aan te sluiten in plaats van 2? Ieder op een eigen fase? Of verdeelt zo’n Powerhub zelf wel de stroom(vraag) over de 3 fasen met ieder z’n verbruikers?
Over de effectiviteit en veiligheid van de noodstroom door het al dan niet aanwezig zijn van fase draaiing bewaking zijn de meningen hier verdeeld omdat er alleen wat vage plaatjes en schema's beschikbaar zijn. Dit zal hopelijk duidelijk worden als de powerhub beschikbaar komt.
Als je geen vaste aansluiting wilt hebben neem dan een CEE stekker.
Bedankt, als ik in de handleiding kijk zie ik alleen een kant-en-klare AC kabel met schuko stekker en geen aansluiting voor directe invoer van installatiedraad. Is die AC kabel/stekker demontabel en moet daar dus de installatiedraad ingeklust worden?Ben(V) schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:38:
Nee standaard schuko is daar absoluut niet voor geschikt.
Als je geen vaste aansluiting wilt hebben neem dan een CEE stekker.
Wil je meer vermogen gebruiken dan moet je een vaste aansluiting realiseren en bij de mix serie wordt er een steker bijgeleverd die in de Zendure past.
Hiermee kun een vaste aansluiting maken of een aansluiting met een CEE als je perse een stekker ertussen wilt hebben.
Daar hebben we dan nog een bezuiniging puntje gevonden voor de mix 3000: geen losse connector meegeleverd.wian schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:50:
[...]
Bedankt, als ik in de handleiding kijk zie ik alleen een kant-en-klare AC kabel met schuko stekker en geen aansluiting voor directe invoer van installatiedraad. Is die AC kabel/stekker demontabel en moet daar dus de installatiedraad ingeklust worden?
Je kunt zendure vragen of ze een losse stekker kunnen leveren voor je, de stekker afknippen of een mix 4000 kopen...
Belangrijk om te weten dit. Dus de SolarEdge omvormer kabel die nu naar een werkschakelaar gaat aanpassen met de meegeleverde stekker en direct aansluiten op de PV-in AC poort van de SF 4000 is niet aan te raden? Daar moet een aardlekschakelaar tussen, dus SolarEdge omvormer -> Aardlekschakelaar -> SF4000Ben(V) schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:12:
Lekker belangrijk welke aardlek er eerst uitvliegt.
Het ging erom of hij al dan niet een aardlek schakelaar tussen de SolarEdge en de Zendure moet hebben en dat antwoordt is ja dat voorkomt problemen als je een aardlek in de SolarEdge krijgt.
Het liefst zet ik het totale vermogen van de output of input of 3000W. Maar als het risico bestaat dat er (om welke reden dan ook) 4000W of zelfs 5000W (las dat dat met bypass PV mogelijk was) output wordt aangeboden, dan heb ik een probleem…
Zekere voor het onzekere nemen is altijd beter, maar als het geen bekende issue is (lees: nog niet is voortgekomen) dan is 3000W meer dan genoeg.
Dat is wel een waardeloze kostenbesparing als die connector niet bij de 3000 zitkoboy schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:07:
[...]
Daar hebben we dan nog een bezuiniging puntje gevonden voor de mix 3000: geen losse connector meegeleverd.
Je kunt zendure vragen of ze een losse stekker kunnen leveren voor je, de stekker afknippen of een mix 4000 kopen...
Zover ik weet is de max 4000 watt voor laden en ontladen via de AC poort. De PV-in AC poort heeft een max van 5000 watt, echter hebben veel mensen hier al aangegeven dat deze grens in de praktijk ligt op 3000 watt. Mogelijk wordt dit nog opgelost met een software update.RadioMike schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:45:
Hoe absoluut / zeker is de begrenzing van Zendure op vermogen? Ik heb een B16 en 1,2m kabel voorbereid, met 2,5mm2 aders. Omdat ik eerst een SF2400+ wilde kopen, maar ben toch voor de 4000 AC+ gegaan (zodat m’n dak-PV eraan kan).
Het liefst zet ik het totale vermogen van de output of input of 3000W. Maar als het risico bestaat dat er (om welke reden dan ook) 4000W of zelfs 5000W (las dat dat met bypass PV mogelijk was) output wordt aangeboden, dan heb ik een probleem…
Zekere voor het onzekere nemen is altijd beter, maar als het geen bekende issue is (lees: nog niet is voortgekomen) dan is 3000W meer dan genoeg.
Voor deze hoeveelheden is een B20 schakelaar nodig, en wellicht ook andere kabels dan je nu hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door old_spice op 09-08-2026 15:18 ]
Nee, in principe kun je ook gewoon een type F stekker ( vaak nog de oude benaming Schuko) gebruiken, die kun je in elke DIY winkel gewoon los kopen, neem aub wel een merk.Sternotherus schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:46:
Als ik het dus goed begrijp, ben nog een leek op thuisbatterijtjes, kan ik dus niet de 3000 mix gewoon aansluiten op een enkel stopcontact op een aparte groep, dit moet een CEE stekker worden? Ik had namelijk al een gira wanddoosje liggenmaximaal ontladen van 3000w is wel een must voor ons
Wat eigenlijk belangrijk is is een juiste montage, zeker bij de litze draad die in de Zendure kabel zit, dus niet zo maar de kabel in de klem van het stopcontact plaatsen.
3000 ontladen zou voor een B16 groep ook een mooie limiet zijn, zit je mooi op 80% belasting bij continu bedrijf (m.n. tijdens laden).
het voordeel ( tenminste zo zie ik het ) heeft een CEE 230V stekker gewoon een aantal voordelen, maar noodzakelijk is deze dus niet. (zelf heb ik mijn SF 2400 Pro ook aan de CEE hangen)
16*230*0,8=2944, dus je zit met die 3000 rond de 80%. Moet kunnen 😉wian schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:30:
Is voor de Mix 3000 deze B16 aardlekautomaat geschikt? Of is het beter een B20 te nemen?
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
Kan zijn omdat het maximale vermogen door de kabel maar 3000W is t.o.v. 5000W bij de 4000 en de standaard kabel daar niet geschikt voor is.Robino schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:33:
[...]
Dat is wel een waardeloze kostenbesparing als die connector niet bij de 3000 zit
Die van mij zijn zo ingesteld dat ze per stuk eigenlijk nooit minder dan 1500w of meer dan 3600w hoeven te leveren ( de lage vermogens worden door beide 800 plus units afgehandeld). Ik had gehoopt daarmee toch een stuk beter rendement te scoren, maar goed hopenlijk stijgt het nu ik minder test en rommel en meer regulier gebruik.
Als ik het goed begrijp is de standaard kabel alleen geschikt voor 800w laden/ontladen. In alle andere gevallen heb je die andere stekker nodig. Heb een mailtje gestuurd naar Zendure, hopelijk is een losse te leveren voor een klein bedrag. Of misschien staat het niet in de handleiding en zit ie stiekem toch in de doos.koboy schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:43:
[...]
Kan zijn omdat het maximale vermogen door de kabel maar 3000W is t.o.v. 5000W bij de 4000 en de standaard kabel daar niet geschikt voor is.
Als Zendure er 1 voor een klein bedrag kan leveren is dat natuurlijk het mooiste.wian schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:12:
[...]
Als ik het goed begrijp is de standaard kabel alleen geschikt voor 800w laden/ontladen. In alle andere gevallen heb je die andere stekker nodig. Heb een mailtje gestuurd naar Zendure, hopelijk is een losse te leveren voor een klein bedrag. Of misschien staat het niet in de handleiding en zit ie stiekem toch in de doos.
De meegeleverde kabel kan echt de 3000W wel aan. In de handleiding staat ook niets over andere kabels bij vrijschakeling van de 3000W, alleen over de kabel die er na komt door je huis heen en de aardlek+zekering.
3000W wil je liever niet langdurig over een regulie wandcontactdoos doen. Beter is het om dan de stekker af te knippen en af te monteren in een lasdoos of met CEE stekkers.
Bij mij komt de RTE nu rond de 90%, laden = 94,3 en ontladen 95,8%. Vind het best netjes tot dusver, maar denk dat de rekenmethode ook nog wel kan verschillen, deze bepaling vind plaats aan de hand van verschil DC en AC kant gemeld door de omvormer zelf via HomeAssistant (Integratie van Gielz1986)lithoijen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:11:
zijn er al tweakers met ervaring mbt de RTE van de solarflow 4000 MIX AC units. Die drie van mij draaien nu een paar dagen (met veel gerommel ivm testen en afstellen) maar die valt nog wat tegen (72,7% - 71,9% - 79,7) Ik had gehoopt (en hoop nog steeds) toch wat hoger uit te komen.
Die van mij zijn zo ingesteld dat ze per stuk eigenlijk nooit minder dan 1500w of meer dan 3600w hoeven te leveren ( de lage vermogens worden door beide 800 plus units afgehandeld). Ik had gehoopt daarmee toch een stuk beter rendement te scoren, maar goed hopenlijk stijgt het nu ik minder test en rommel en meer regulier gebruik.
Check voor de zekerheid nog even de diameter. Dacht dat de kabel die bij mijn Mix 4000 zat 1,5mm² was ( en dat kan ook nog redelijk wat vermogen aan).Bouwertje schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:19:
de levering van mijn Mix 3000 staat deze week gepland, ik kan niet wachten om te gaan experimenteren. Ik heb aan het eind van een aparte groep in de meterkast een werkschakelaar gezet. Is dat nodig, Nee niet echt maar ik vind een lasdoos met wago klemmen net wat minder mooi en betrouwbaar ondanks dat ik weet dat het kan. Maar 2 polige werkschakelaar 25 A bij de Hornbach vind ik een prima betaalbare optie. Ik knip ‘gewoon’ de stekker van het bijgeleverde snoer af, waarom zou ik een losse aansluitstekker willen hebben? Om het aansluitsnoer nieuw te houden? Het aansluitsnoer is gewoon rubber kabel 2,5 mm, dus beter kan ik het zelf niet maken.
Misschien heb ik een parameter nog niet helemaal goed of zijn er andere suggesties?
Die 2,5 mm is inderdaad een aanname. Maar ik mag er toch vanuit gaan dat zendure bij 3000W (13 A) continu, geen 1,5 mm kabel levert. Laat staan bij 4000W (17 A). Maar ik ga het beleven.Dehler schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:56:
[...]
Check voor de zekerheid nog even de diameter. Dacht dat de kabel die bij mijn Mix 4000 zat 1,5mm² was ( en dat kan ook nog redelijk wat vermogen aan).
Dat is bemoedigend, hoe gebruik jij hem, nul op de meter dus van grote tot kleine vermogens?justie75 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:29:
[...]
Bij mij komt de RTE nu rond de 90%, laden = 94,3 en ontladen 95,8%. Vind het best netjes tot dusver, maar denk dat de rekenmethode ook nog wel kan verschillen, deze bepaling vind plaats aan de hand van verschil DC en AC kant gemeld door de omvormer zelf via HomeAssistant (Integratie van Gielz1986)
Is er misschien een verschil met de omvormer methode (AC/DC) van @justie75?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Waar heb je hem besteld? En heb je al reeds een track en trace ontvangen?Bouwertje schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:19:
de levering van mijn Mix 3000 staat deze week gepland, ik kan niet wachten om te gaan experimenteren. Ik heb aan het eind van een aparte groep in de meterkast een werkschakelaar gezet. Is dat nodig, Nee niet echt maar ik vind een lasdoos met wago klemmen net wat minder mooi en betrouwbaar ondanks dat ik weet dat het kan. Maar 2 polige werkschakelaar 25 A bij de Hornbach vind ik een prima betaalbare optie. Ik knip ‘gewoon’ de stekker van het bijgeleverde snoer af, waarom zou ik een losse aansluitstekker willen hebben? Om het aansluitsnoer nieuw te houden? Het aansluitsnoer is gewoon rubber kabel 2,5 mm, dus beter kan ik het zelf niet maken.
Ik heb bij Techpunt besteld maar zie nog geen beweging op het order.
Dat is wel een heel nette prijs per kWh 😉. Bij de webshop waar ik besteld had stond uitlevering vanaf 12 augustus…EH83 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:47:
Ik heb de 3000 bij zendure besteld op 24 April. Tot op heden niks gehoord. Na een klacht in de chat dat ze over de 90 dagen waren gegaan wel 150e retour gekregen. Ook de cashback inmiddels op me rekening staan. Dus totaal 1700 betaald, opzich het extra wachten wel waard.
3, 4, 5x per dag verliest hij connectie met de Cloud omgeving en dus de app. Hij verdwijnt letterlijk uit de app en ik moet naar de schuur om hem weer te koppelen. Hij zit al op een aparte 2.4Ghz SSID, geisoleerd van de rest (deed ik al standaard met al dat chinese spul) en heb zo min mogelijk opties aan staan. Wifi signaal is uitstekend. Bekabeld heb ik hetzelfde probleem. Dus het ligt niet aan het netwerk. Die is goed.
Zendure support is er nog mee bezig, dus een directe oplossing hebben zij ook niet. Ik zit al op de laatste firmware V2.0.1. De P1 meter werkt wel prima. Maar omdat hij volledige connectie verliest, doet hij ook direct niks meer. Ik begreep dat informatie tegenwoordig niet meer naar de cloud wordt gestuurd en dat de accu zelfstandig met de P1 communiceert om te bepalen of hij kan laden / ontladen. Ik zie dat hij nog wel connectie heeft met het wifi of lan, maar na een paar uur verdwijnt de hele verbinding.
En dan nog een vreemd probleem. Als ik in de App naar de accu ga en hierop klik, dan refreshed het beeld om de 10 seconde. Maar hij laat dan 3 verschillende percentages zien.
/f/image/eusrlWARRYU4CbM94Gq7kh9q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HMUDPTYEzDDnERD7KOVi7cgy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FVKrgLs6DHKeAFOr1Hoz7Pii.png?f=fotoalbum_large)
Wat is dit voor slecht spul! Ik denk dat ik dus te maken heb met een defecte unit of het is Zendure die het gewoon heel slecht voor elkaar heeft. Als dit niet binnen 1 week is opgelost, ga ik gebruik maken van mijn recht tot ontbinding van de koop.
Ik heb precies hetzelfde probleem met een nieuwe installatie en koppelen in de app. Wat mij opviel was dat onder netwerkinstellingen ik een totaal andere SSID, ip en naam heb. Lijkt erop dat ik gekoppeld ben aan iemand in Duitsland. Na een minuut of 10 klapt hij eruit inderdaad. Ik vermoed dat er wat mis gaat in de Cloud. Lokaal lijkt alles op orde, want ik kan zien dat er gewoon connectie is in mijn omgeving of het nu middels rj45 loopt of wifi. Ook de ledjes geven geen foutmelding, gewoon groen dus...remonv76 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:38:
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik heb sinds vorige week de Zendure SF 4000 mix AC+ in mijn bezit en heb niks anders dan problemen met dit kreng. Ik sta op het punt om hem weer in te pakken en retour te sturen.
3, 4, 5x per dag verliest hij connectie met de Cloud omgeving en dus de app. Hij verdwijnt letterlijk uit de app en ik moet naar de schuur om hem weer te koppelen. Hij zit al op een aparte 2.4Ghz SSID, geisoleerd van de rest (deed ik al standaard met al dat chinese spul) en heb zo min mogelijk opties aan staan. Wifi signaal is uitstekend. Bekabeld heb ik hetzelfde probleem. Dus het ligt niet aan het netwerk. Die is goed.
Zendure support is er nog mee bezig, dus een directe oplossing hebben zij ook niet. Ik zit al op de laatste firmware V2.0.1. De P1 meter werkt wel prima. Maar omdat hij volledige connectie verliest, doet hij ook direct niks meer. Ik begreep dat informatie tegenwoordig niet meer naar de cloud wordt gestuurd en dat de accu zelfstandig met de P1 communiceert om te bepalen of hij kan laden / ontladen. Ik zie dat hij nog wel connectie heeft met het wifi of lan, maar na een paar uur verdwijnt de hele verbinding.
En dan nog een vreemd probleem. Als ik in de App naar de accu ga en hierop klik, dan refreshed het beeld om de 10 seconde. Maar hij laat dan 3 verschillende percentages zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat is dit voor slecht spul! Ik denk dat ik dus te maken heb met een defecte unit of het is Zendure die het gewoon heel slecht voor elkaar heeft. Als dit niet binnen 1 week is opgelost, ga ik gebruik maken van mijn recht tot ontbinding van de koop.
Heb een support ticket gemaakt en die gaven dit antwoord in eerste instantie. Daarna uitgebreid een antwoord retour gestuurd. Optie 1 t/m 4 meerdere malen uitgevoerd, maar vond optie 6 wel grappig...Of je even alles op een totaal ander netwerk kan zetten??
Hallo Erik, voer een schone herkoppeling uit en test daarna of de cloudverbinding stabiel blijft:
- Verwijder de Zendure uit de app
- Open de Zendure-app.
- Verwijder het apparaat uit de app om de koppeling te verbreken.
- Voeg het apparaat daarna opnieuw toe om het weer te kunnen bedienen.
- Schakel het apparaat volledig uit
- Zet het apparaat uit.
- Koppel de PV- en AC-aansluitingen los.
- Wacht minimaal 10 seconden.
- Sluit alles opnieuw aan en laat het apparaat rustig opnieuw verbinden.
- Controleer de IoT-/cloudstatus
- Controleer of de antenne goed vastzit en niet beschadigd is.
- Controleer het IoT-indicatielampje; normaal hoort dit groen te zijn.
- Laat het koppelproces volledig afronden
- Voer tijdens het verbinden niet steeds opnieuw acties uit in de app.
- Schakel het apparaat niet uit terwijl het verbinding probeert te maken.
- Wacht tot de app of het apparaat zelf aangeeft of de verbinding gelukt is.
- Test met een mobiele hotspot
- Verbind de Zendure tijdelijk met een mobiele hotspot.
- Als de cloudverbinding via hotspot stabiel blijft, ligt het probleem waarschijnlijk bij de huidige netwerkomgeving of routerconfiguratie.
- Test eventueel met een ander netwerk
- Voeg het apparaat opnieuw toe via een andere router of netwerkomgeving.
- Hiermee kun je vaststellen of het probleem alleen optreedt op het huidige netwerk.
Een ietswat aangepaste vorm van nul op de meter. Laden start vertraagd zodat ik tijdens goedkope uren laad (en de dure uren sochtends nog de opwek exporteer). Savonds na de zonopwek start ik met nul op de meter. Dus zowel grotere als kleinere vermogens die geladen danwel ontladen worden.lithoijen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 23:51:
[...]
Dat is bemoedigend, hoe gebruik jij hem, nul op de meter dus van grote tot kleine vermogens?
Heb een aantal sensoren aangemaakt die voor mij de meest optimale manier van laden / ontladen bereken aan de hand van dynamische tarieven, zonvoorspellingen, eigenverbruik, laad verliezen e.d.
Tot dusver erg te spreken over de Mix 4000s en de lokale integratie mogelijkheden, kan niet wachten tot de Powerhub binnen is om het volledig naar wens aan te sluiten.
Hij koppelt dan met de verkeerde Zendure.
Controleer of het serienummer in je APP gelijk is aan wat op de Zendure staat.
Dit is gelukkig niet mijn ervaring. Heb alleen bij de eerste keer opladen gehad dat hij opeens van 60% naar 80% en naar 90% ging. Daarna ging hij wel weer normaal ontladen. Als ik nu kijk naar de percentages opladen/ontladen en deze vergelijk met de hoeveelheid kWh dan klopt het. Dus verder geen problemen.remonv76 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:38:
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik heb sinds vorige week de Zendure SF 4000 mix AC+ in mijn bezit en heb niks anders dan problemen met dit kreng. Ik sta op het punt om hem weer in te pakken en retour te sturen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de batterij middels LAN kabel aangesloten op een aparte VLAN samen met de P1 meter. Deze VLAN mag niet met andere apparaten op andere VLAN's communiceren. Heb tot nu toe 1x, aantal dagen geleden, gehad dat de P1 meter even gereset moest worden.
Het lijkt er op dat bij jou inderdaad informatie getoond wordt van andere batterijen. Ik heb hier in dit artikel gelezen dat andere mensen hier ook last van hebben gehad. Dit kan natuurlijk vele oorzaken hebben die gewoon liggen bij Zendure. Bijvoorbeeld:
- Apparaten verkocht met hetzelfde MAC adres.
- Apparaten verkocht met hetzelfde Serienummer.
Als zoiets de oorzaak is, dan zouden ze, wellicht, dit op afstand kunnen oplossen door je apparaat te voorzien van unieke nummers. Maar goed, dit zijn allemaal aannames vanuit mijn kant.
Mijn P1-meter van zendure ziet wel dat ik 3 fase heb. Iemand een tip? Misschien kijk ik ergens overheen?
Welke versie hardware heb je? Die met de LAN en COM naast elkaar, of die LAN aansluiting aan de andere zijde?remonv76 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik aan de andere zijde, maar wel gewoon aan de voorkant dat er Zendure 4000 Mix AC + staat en heb dus vergelijkbare problemen...testmanager schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:16:
[...]
Welke versie hardware heb je? Die met de LAN en COM naast elkaar, of die LAN aansluiting aan de andere zijde?
[ Voor 6% gewijzigd door ErikdB op 10-08-2026 13:27 ]
2500 kW? Daar gaat wat mis...stopie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:56:
zojuist mijn 2 4000 mix AC+ aangesloten en vrijgegeven op 2500kW. Het systeem begrijpt alleen niet dat ik een 3 fase heb en dat het dus per fase 2500kW moet zijn, i.p.v. verdelen over de batterijen.
Mijn P1-meter van zendure ziet wel dat ik 3 fase heb. Iemand een tip? Misschien kijk ik ergens overheen?
Maar je antwoord is al heel vaak hier voor gekomen. Ingestelde vermogen is de som van alle omvormers samen, je kan ze niet per stuk instellen. Jij wil ze dus op 7200Wh hebben staan.
Ik zit nu op de stekker, uiterlijk komend weekend vaste aansluiting, maar ik wil ook dan niet boven de 3,6kW per batterij i.v.m. 16A aansluiting. Misschien weer mooie vraag voor ZendureIJsbeer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:29:
[...]
2500 kW? Daar gaat wat mis...
Maar je antwoord is al heel vaak hier voor gekomen. Ingestelde vermogen is de som van alle omvormers samen, je kan ze niet per stuk instellen. Jij wil ze dus op 7200Wh hebben staan.
[ Voor 3% gewijzigd door stopie op 10-08-2026 13:39 ]
Had jij eerst ook de uitvoering met de LAN poort niet naast de COM poort?loonatick78 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:27:
Ik heb hetzelfde probleem gehad, bij is hij vervangen voor een ander exemplaar. Kon niet met een software update opgelost worden. Heb inmiddels dus een andere staan, maar op vakantie nu dus weet niet of de nieuwe wel goed werkt.
En is die nu dan omgeruild voor de versie waar de LAN en de COM aansluiting naast elkaar zitten?
Ben op vakantie en omgeruild terwijl ik er zelf dus niet was. Laat het je weten als ik terug ben.testmanager schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:40:
[...]
Had jij eerst ook de uitvoering met de LAN poort niet naast de COM poort?
En is die nu dan omgeruild voor de versie waar de LAN en de COM aansluiting naast elkaar zitten?
Die arme schoonmaakhulp die toevallig net aanwezig was mocht die 80 KG naar binnen slepen? ;-)loonatick78 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:57:
[...]
Ben op vakantie en omgeruild terwijl ik er zelf dus niet was. Laat het je weten als ik terug ben.
Je kunt de 16A automaat vervangen door een 20A versie.stopie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:36:
[...]
Ik zit nu op de stekker, uiterlijk komend weekend vaste aansluiting, maar ik wil ook dan niet boven de 3,6kW per batterij i.v.m. 16A aansluiting. Misschien weer mooie vraag voor Zendure
Dat is in Nederland toegestaan.
dat is het mooiste, maar dan moet ik dat integraal laten beschouwen door een elektricien.Ben(V) schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:17:
[...]
Je kunt de 16A automaat vervangen door een 20A versie.
Dat is in Nederland toegestaan.
Of alles instellen via home assistant
Zoek anders zelf even in het topic.stopie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:34:
[...]
dat is het mooiste, maar dan moet ik dat integraal laten beschouwen door een elektricien.
Of alles instellen via home assistant
Hoe dan ook... ik ben van plan om de PV-IN AC van de Zendure aan te sluiten op de AC-uitgang van mijn SolarEdge 1-fase omvormer. Als ik het goed begrijp, zou de Zendure in theorie tot 5.000 W via de PV-IN AC kunnen verwerken en daarmee mogelijk ook tot 5.000 W via de groep richting de groepenkast kunnen laten lopen, mits mijn netaansluiting en installatie dit toelaten.
Mijn groepenkast ga ik binnenkort volledig vervangen, dus ik ben me alvast aan het oriënteren op de juiste beveiliging. Ik ben geen elektricien en laat de uiteindelijke installatie uiteraard door een erkend installateur uitvoeren en controleren.
Ik heb hierover twee vragen:
- Heeft iemand inmiddels bevestigd gekregen dat voor de Zendure een type B aardlekautomaat noodzakelijk is, of volstaat bijvoorbeeld type A?
- Heeft iemand daadwerkelijk de aanbeveling van Zendure gevolgd om een 32A aardlekautomaat te plaatsen voor de AC-aansluiting? Is 32A in deze situatie noodzakelijk, of zou bijvoorbeeld 25A ook volstaan?
Ben benieuwd naar ervaringen van mensen die de 4000 Mix AC+ al daadwerkelijk zo hebben aangesloten.
Een 25A aardlekschakelaar tussen je SolarEdge en je Zendure volstaat, een aardlekautomaat is niet nodig.
Met 32A heb je geen selectiviteit meer al is dat tegenwoordig niet meer verplicht.
Na de Zendure heb je ook nog een aardlekautomaat (of losse aardlekschakelaar + automaat) van minimaal 20A nodig.
Ps Een groepenkast met 16 groepen op een fase lijkt me echt wel toe aan een uitbreiding naar 3 fasen
De PV IN lijkt tot max 3000 te gaan ipv de 5000 die ze adverteren. Loopt tickets voor bij Zendure, nog geen uitsluitsel daarvan gezien (door meerdere mensen gemeld, zie topic). Mooiste is dus extra kabel trekken en eigen groep in de meterkast als dat enigszins te doen is.Although0000 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:11:
Ik ben momenteel in afwachting van een SolarFlow 4000 Mix AC+. Ik hoop uiteraard dat ik niet tegen de eerder genoemde problemen aanloop, maar ik begin inmiddels wel steeds meer te twijfelen of ik mijn bestelling niet moet annuleren.
Hoe dan ook... ik ben van plan om de PV-IN AC van de Zendure aan te sluiten op de AC-uitgang van mijn SolarEdge 1-fase omvormer. Als ik het goed begrijp, zou de Zendure in theorie tot 5.000 W via de PV-IN AC kunnen verwerken en daarmee mogelijk ook tot 5.000 W via de groep richting de groepenkast kunnen laten lopen, mits mijn netaansluiting en installatie dit toelaten.
Mijn groepenkast ga ik binnenkort volledig vervangen, dus ik ben me alvast aan het oriënteren op de juiste beveiliging. Ik ben geen elektricien en laat de uiteindelijke installatie uiteraard door een erkend installateur uitvoeren en controleren.
Ik heb hierover twee vragen:Daarnaast heb ik een 1-fase 35A hoofdaansluiting. Wat zouden jullie in die situatie adviseren voor de beveiliging van de Zendure, met name met het oog op selectiviteit? Of is dat zonder het volledige schema van de groepenkast en de exacte aansluitwijze eigenlijk niet goed te bepalen, mijn groepenkast is verder niet zo spannend en bestaat verder alleen maar uit 16x 16A automaten en 4 aardlekschakelaars
- Heeft iemand inmiddels bevestigd gekregen dat voor de Zendure een type B aardlekautomaat noodzakelijk is, of volstaat bijvoorbeeld type A?
- Heeft iemand daadwerkelijk de aanbeveling van Zendure gevolgd om een 32A aardlekautomaat te plaatsen voor de AC-aansluiting? Is 32A in deze situatie noodzakelijk, of zou bijvoorbeeld 25A ook volstaan?
Ben benieuwd naar ervaringen van mensen die de 4000 Mix AC+ al daadwerkelijk zo hebben aangesloten.
Bouwertje schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:41:
[...]
Die 2,5 mm is inderdaad een aanname. Maar ik mag er toch vanuit gaan dat zendure bij 3000W (13 A) continu, geen 1,5 mm kabel levert. Laat staan bij 4000W (17 A). Maar ik ga het beleven.
Dit is de kabel die bij mijn Mix 4000AC zat (met de poorten naast elkaar).
Hahaha ja zoiets, m'n arme vader van 75 mocht hem de garage in rijden.testmanager schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:58:
[...]
Die arme schoonmaakhulp die toevallig net aanwezig was mocht die 80 KG naar binnen slepen? ;-)
Vraag heb ik al gesteld aan Zendure. Ingestelde vermogen wordt door HEMS naar believen verdeeld over de aangesloten accus.stopie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:36:
[...]
Ik zit nu op de stekker, uiterlijk komend weekend vaste aansluiting, maar ik wil ook dan niet boven de 3,6kW per batterij i.v.m. 16A aansluiting. Misschien weer mooie vraag voor Zendure
Stel je zet max vermogen op 3kw, is niet per accu max 3kw, maar kan ook betekenen 2x 4kw en 1x 1kw.
[ Voor 3% gewijzigd door MarcS73 op 10-08-2026 22:41 ]
Mijn kabels zijn 3x 2,5mm2 (en 2x 0,5mm2).Dehler schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:28:
[...]
[Afbeelding] Dit is de kabel die bij mijn Mix 4000AC zat (met de poorten naast elkaar).
Gebruik ze om omvormers (max 3,6kw) aan te sluiten op pv-in van mix4000
Ik heb al een ticket lopen bij Zendure en Techpunt heeft er ook een aangemaakt. Ze moeten niet komen met die idiote oplossingen. Haha. Maar goed, ik kan het doen puur voor bewijsvoering dat het niet aan mijn netwerk ligt.ErikdB schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:21:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem met een nieuwe installatie en koppelen in de app. Wat mij opviel was dat onder netwerkinstellingen ik een totaal andere SSID, ip en naam heb. Lijkt erop dat ik gekoppeld ben aan iemand in Duitsland. Na een minuut of 10 klapt hij eruit inderdaad. Ik vermoed dat er wat mis gaat in de Cloud. Lokaal lijkt alles op orde, want ik kan zien dat er gewoon connectie is in mijn omgeving of het nu middels rj45 loopt of wifi. Ook de ledjes geven geen foutmelding, gewoon groen dus...
Heb een support ticket gemaakt en die gaven dit antwoord in eerste instantie. Daarna uitgebreid een antwoord retour gestuurd. Optie 1 t/m 4 meerdere malen uitgevoerd, maar vond optie 6 wel grappig...Of je even alles op een totaal ander netwerk kan zetten??![]()
Hallo Erik, voer een schone herkoppeling uit en test daarna of de cloudverbinding stabiel blijft:Als je na het verwijderen uit de app en opnieuw toevoegen nog steeds Duitse gegevens gemixt ziet, herhaal dan vooral stap 1 pas nadat het apparaat volledig opnieuw is opgestart; vermijd meerdere snelle herkoppelpogingen achter elkaar, omdat dit de apparaatstatus in de app kan verstoren.
- Verwijder de Zendure uit de app
- Open de Zendure-app.
- Verwijder het apparaat uit de app om de koppeling te verbreken.
- Voeg het apparaat daarna opnieuw toe om het weer te kunnen bedienen.
- Schakel het apparaat volledig uit
- Zet het apparaat uit.
- Koppel de PV- en AC-aansluitingen los.
- Wacht minimaal 10 seconden.
- Sluit alles opnieuw aan en laat het apparaat rustig opnieuw verbinden.
- Controleer de IoT-/cloudstatus
- Controleer of de antenne goed vastzit en niet beschadigd is.
- Controleer het IoT-indicatielampje; normaal hoort dit groen te zijn.
- Laat het koppelproces volledig afronden
- Voer tijdens het verbinden niet steeds opnieuw acties uit in de app.
- Schakel het apparaat niet uit terwijl het verbinding probeert te maken.
- Wacht tot de app of het apparaat zelf aangeeft of de verbinding gelukt is.
- Test met een mobiele hotspot
- Verbind de Zendure tijdelijk met een mobiele hotspot.
- Als de cloudverbinding via hotspot stabiel blijft, ligt het probleem waarschijnlijk bij de huidige netwerkomgeving of routerconfiguratie.
- Test eventueel met een ander netwerk
- Voeg het apparaat opnieuw toe via een andere router of netwerkomgeving.
- Hiermee kun je vaststellen of het probleem alleen optreedt op het huidige netwerk.
Maar bekabeld heb ik hetzelfde probleem. Mijn UTP aansluiting zit aan de andere kant, waar de Batterij ingang ook zit, voor als je wilt uitbreiden. Ik denk dat dit de laatste revisie is.
Deze problemen zouden in een vorige firmware opgelost moeten zijn, volgens de leverancier. Maar we draaien al op de laatste versie V2.0.1. Een factory reset haalt ook niks uit en helemaal uitzetten heeft ook niks uitgehaald. Daarom was ik benieuwd wat anderen gedaan hebben, om dit probleem te op te lossen.
Ik snap wel dat ze zeker willen zijn dat het niet aan je netwerk ligt, dus stap 6 is enigszins nog te begrijpen als er firewall regels zijn die op het ene netwerk dicht staan en op het andere netwerk open. Daarom heb ik al dat chinese spul op een ander vlan of ssid.
Ik moest wel een beetje verbaasd lezen over het verhaal over duitse serienummers. Dat zou wel bizar zijn. Ook als het serienummer meerdere keren is uitgegeven. Maar hier zit precies de crux!
Ik heb inderdaad een ander serienummer op het apparaat staan, dan wat de app aangeeft. In de app eindigd deze op xxxx30 en op het apparaat staat xxxx33. Wie had dat kunnen verzinnen! En het serienummer in de app is veranderd. Gister eindigde deze nog op xxxx14. Wat bizar dit!
Als ik hem terug moet sturen, dan mogen ze hem houden en ga ik opzoek naar een ander merk. Erg jammer dat ze niet aan kwaliteitscontrole doen en een 80kg apparaat zo maar afsturen.
[ Voor 8% gewijzigd door remonv76 op 11-08-2026 01:58 ]