1 accu is begrenst op 3 of 4kWh (afhankelijk van type), dus er zal nog steeds veel via het net gaanmversluis schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:01:
Hoop dat jullie wat meer uitleg aan mij kunnen geven , loop vast op het volgende.
We zijn aan orienteren voor thuis accu en heb al paar keer zendure in me "mandje" gehad , en iedere keer twijfel.
Achtergrond:
We hebben best veel zonnepanelen liggen en die leveren in piek 8000 op (omvormer is begrenst op 8kw)
Omvormer heeft 2 stringen (oost . west) en is 3f
Doel:
Op dit moment leveren wij overdag best veel terug aan het net , terwijl we snachts dan weer van net gebruiken. Dit is natuurlijk zonde.
Sinds Jan een volledig electrische auto en als we thuis zijn overdag laad deze lekker op overschot op. Komt ook vaak voor dat dit overdag niet kan en wordt het snachts laden.
We willen beter omgaan met overschot en dit zelf gebruiken in de nacht uren. Tot zo ver snap ik het nog wel :-)
Wat ik niet begrijp is het volgende , als ik zon opwek heb ik (aanname) de 8000 watt verdeeld over de 3f. Als ik laad ( ook 3f) wordt het netjes verdeeld over de 3f met laden. Afhankelijk van het overschot.
We willen starten met 1 batterij , dus ik heb overschot van de (aanname 8000watt) , maar op 1 fase maar de batterij. => Hoe gaat dit dan in de praktijk ?
1 batterij is helemaal vol en gaan de nacht in , auto gaat vrolijk laden op 3f maar de batterij is maar 1 fase => Hoe gaat dit dan in de praktijk ?
In Nederland is het zo dat voor de verekening nu (nog) alle fases bij elkaar opgeteld worden. Met andere woorden: als jou auto 11kWh in de nacht nodig heeft, de accu levert er 4kWh, dan betaal je dus 7kWh, ongeacht de fase onbelans die je doet.
:strip_exif()/f/image/ddpMeEP2wo45BTakWDQThGx0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fbNxzO1MoK62NgdPbpd9gjRf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AgeVnlzJbHESBlO4Em7HUgRw.png?f=user_large)
/f/image/tgN8ypCXXSc52OyJrz5wlauw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a1lsf6rkK09YpY4nQFhuHoN3.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/paNY1oRpc0IOKdpOoA1sq9aj.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/upgFm5rLI72QmwfDxAKiecCe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Om62UXDiGIxIZCOBS54efXKj.jpg?f=fotoalbum_large)