WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:00
Taro schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:27:
[...]

Ter info: Een gemiddelde review gaat al 20-30+ uur in zitten. Als daarna iedereens wensen ook worden meegenomen ga je al >40 uur en dat is allemaal eigen tijd he...
Klopt, maar ook voor je eigen website. Dus daar heb je toch gewoon een belang bij? Niet verkeerd bedoeld ofzo, maar het is niet vrijwillig even testen voor de tweakers hier.

Daarnaast denk ik niet ieders wensen, maar een RTE curve kan generiek voor dergelijke reviews een handige zijn voor een breder publiek. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:46

koboy

Heb een idee voor een icon

Kees_frl schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Klopt, maar ook voor je eigen website. Dus daar heb je toch gewoon een belang bij? Niet verkeerd bedoeld ofzo, maar het is niet vrijwillig even testen voor de tweakers hier.

Daarnaast denk ik niet ieders wensen, maar een RTE curve kan generiek voor dergelijke reviews een handige zijn voor een breder publiek. :)
Probleem is alleen dat het maken van een RTE curve niet iets is dat "even" gebeurt. De waardes die je krijgt tijdens het ontladen (bijvoorbeeld met de Gielz integratie), die zijn gebaseerd op metingen van de accu hoeveel er in/uit is gegaan en schattingen van hoeveel batterij capaciteit dat heeft gekost, zeker als je ergens halverwege het (ont)laden. Dit komt door de vlakke voltage curve van een LFP cel.

Echt meten van een set meetpunten bij een bepaald vermogen (dus laden en ontladen) kost dus minimaal 4 uur omdat je minimaal 1 complete cyclus bij het betreffende vermogen wilt doen. Doe dat keer het aantal meetpunten, en er gaat al snel een paar weken overheen ook omdat je ook rekening wilt houden met de stroom tarieven.

De website van Taro is een (uit de hand gelopen?) hobby. Hij heeft daarnaast ook nog een full-time baan en gezin.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:28
Wij hebben op dit moment een GoodWe omvormer 95000DSN176W2129. Deze draait op 2 strings.
Kan ik hier eenvoudig een Zendure SolarFlow 4000 Mix Pro op aansluiten en is het dan klaar, of moeten er nog veel zaken ingesteld of aangepast worden?

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:00
koboy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:15:
[...]

Probleem is alleen dat het maken van een RTE curve niet iets is dat "even" gebeurt. De waardes die je krijgt tijdens het ontladen (bijvoorbeeld met de Gielz integratie), die zijn gebaseerd op metingen van de accu hoeveel er in/uit is gegaan en schattingen van hoeveel batterij capaciteit dat heeft gekost, zeker als je ergens halverwege het (ont)laden. Dit komt door de vlakke voltage curve van een LFP cel.

Echt meten van een set meetpunten bij een bepaald vermogen (dus laden en ontladen) kost dus minimaal 4 uur omdat je minimaal 1 complete cyclus bij het betreffende vermogen wilt doen. Doe dat keer het aantal meetpunten, en er gaat al snel een paar weken overheen ook omdat je ook rekening wilt houden met de stroom tarieven.

De website van Taro is een (uit de hand gelopen?) hobby. Hij heeft daarnaast ook nog een full-time baan en gezin.....
Dat weet ik hoor, maar het is een keuze toch. Maar bedankt voor het nogmaals benoemen. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kees_frl schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Het verschil in belevingswereld en perspectief komt hier samen. 4 uur meer aan zoiets besteden zou voor mij betekenen: 4 uur minder slapen of mijn fulltime baan opzeggen. Voor een ander is het (stom voorbeeld): 16 of 20 uur gamen.
Eens, maar ik heb er simpelweg geen tijd voor. Ben inmiddels 7 dagen per week, 10-14 uur per dag met zowel werk, website, als Tweakers bezig. Iedereen die wil staat het vrij hier langs te komen en prestatiecurves van de accu's te komen maken, zonder vergoeding uiteraard, in je eigen tijd. Vooruit, krijg je een bakkie koffie van mij voor de gezelligheid. Het zal mij immers geen 0,01 Euro extra opleveren, maar wel tijd en moeite kosten die ik niet meer aan iets anders zoals vrouw en kinderen kan besteden, dat is de realiteit.

Wat ik hiermee wil zeggen: Als consument begrijp ik het uiteraard, maar het is niet zo dat een fabrikant je per uur betaalt voor een review. Daarnaast is het vervolgens ook nog zo dat het geen cent meer oplevert of je 100, 1000 of 10000 views voor een review hebt. Dus je gaat nog meer uren tegen 0 Euro opbrengst besteden. Veel mensen denken: Oh, lekker, een gratis accu, ff verhaaltje typen en door. Maar daar kom je er niet mee in dit wereldje. Misschien 1-2x, maar de concurrentie is enorm. Als ik er van kon leven had ik al lang mijn fulltime baan opgezegd.

Dus ja, inhoudelijk super goede toevoeging, eens. Maar er zit een omslagpunt in wanneer iets loont en die zit niet na de prestatiecurve, maar ervoor. Tenzij iedereen zegt: Joh, Taro, plaats ff een Buy me a coffee link, die gaan we massaal gebruiken, maar die verwachting heb ik niet.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 22:06
water_escape schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:16:
Zendure en Anker zien er heel goed uit. Maar klopt dat ik beide gewoon nooit zal kunnen nemen en ik naar iets complexer (Deye, AlphaESS etc ) moet kijken?

Ik heb 34 panelen met IQ7+ Microomvormers op 3fase. Vallen dit soort sets nou altijd af als je 3 fase zonnepanelen hebt? Je wil bij een accu graag dat je zonnepanelen door blijven gaan bij stroom uitval, of dat hij ze af kan schakelen bij negatieve prijzen?

iemand die dat in jip en janneke beter uit kan leggen aan mij?
iemand die dit beter kan uitleggen aan mij toevallig?

Water-Escape

• Taro
  • Niet online
water_escape schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:21:
[...]

iemand die dit beter kan uitleggen aan mij toevallig?
Om ze ook bij stroomuitval te kunnen blijven gebruiken zal je het volgende moeten realiseren:

Hoofdaansluiting
-> PowerHub/PowerDock/SmartBox
-> Accu's
-> PV omvormer

Je moet er dus voor zorgen dat je PV omvormer niet zomaar direct op de meterkast zit aangesloten, maar er een oplossing tussen zit. Daarmee creëer je een zogenaamde eilandmode, medewerkers van de netbeheerder worden dan beschermd tegen het terugleveren door jouw zonnepanelen aangezien ze van het stroomnet zijn gescheiden voor een specifiek daarvoor bedoeld kastje. Zendure, Anker SOLIX, Marstek, etc. bieden die (binnenkort) aan.

En ja, ook voor 3-fase oplossingen, maar dat komt met een aantal kanttekeningen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:05
Heb je al een Buy me a Coffee link…? Ik doneer, @Taro . Bij @gielz ook gedaan, @gast777 heeft er volgens mij geen. Indien wel: shut up and take my money!

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:08
gast777 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Dat denk ik wel, maar weet niet 100% zeker.

Hopelijk kan een ervaringsdeskundige dat nog beantwoorden :)

NB: Ik heb zojuist eens even een stekker met 2x micro-omvormer met 4 panelen erop in mijn SF2400AC geplugd (die normaal gewoon op het net zit). Gek genoeg had ik dat nog nooit uitgeprobeerd. Morgen eens kijken wat er gebeurt.
@[J.d.I.] DirtyHarry Vandaag dus de 2x micro-omvormer (AP-Systems) ingeplugd gehad op het offgrid stopcontact van de SF2400AC. Toen de batterij 100% vol was ging hij netjes in passthrough en bleef leveren.

Toen ook nog even als test de 'gridreverse' uitgezet, oftwel de "PV Export Uitgeschakeld" aangezet in de Gielz aansturing. Toen stopte de levering van de omvormers.

Dus fwiw, de bypass en beperking werkt hier prima op de AC aangesloten zonnepanelen. :)

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• gast777
Gramser schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:59:
Heb je al een Buy me a Coffee link…? Ik doneer, @Taro . Bij @gielz ook gedaan, @gast777 heeft er volgens mij geen. Indien wel: shut up and take my money!
Ik heb er wel een hoor, maar alleen vindbaar voor fijnproevers ;)

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 07:00
Allen, vergeet niet de 8% cashback voor zendure.nl van cashbackxl!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-06 10:43
gast777 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:26:
[...]

@[J.d.I.] DirtyHarry Vandaag dus de 2x micro-omvormer (AP-Systems) ingeplugd gehad op het offgrid stopcontact van de SF2400AC.
Hier ook AP systems, maar dit is nieuws voor mij. Je kunt dus de ECU van AP soort van omzeilen/ overrulen? Misschien wat offtopic, maar zou hier graag meer over horen. Ik worstel (in mijn hoofd) met hoe de zonnepanelen aan te sluiten en teruglevering eventueel kunnen beperken. De huidige ECU van AP heeft die functie niet.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:05
gast777 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:29:
[...]

Ik heb er wel een hoor, maar alleen vindbaar voor fijnproevers ;)
Gevonden én gebruikt - many thanks!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:10
marinadus schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:53:
Nadeel op zendure.nl is dat je het gehele bedrag ineens moet aanbetalen, of doe ik iets verkeerd?

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-06 15:47
marinadus schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:53:
8% op alle Zendure producten? Dat klinkt te goed om waar te zijn. Addertjes onder het gras?

Een van mijn zonnepanelen geeft nog maar ~20% aan opbrengst t.o.v. de andere 11 :') dus ik wacht even af met een knoop doorhakken wat betreft thuisbatterij tot dat gefixt is.

• jeroen.ijmuiden
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:48:
[...]

8% op alle Zendure producten? Dat klinkt te goed om waar te zijn. Addertjes onder het gras?

Een van mijn zonnepanelen geeft nog maar ~20% aan opbrengst t.o.v. de andere 11 :') dus ik wacht even af met een knoop doorhakken wat betreft thuisbatterij tot dat gefixt is.
Zie die cashback ook bij scoupy staan en ze verwijzen zelf op hun site ook naar 8% affiliate link mogelijkheden

• jamiev90
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:56
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:48:
[...]

Voor de 3000 mix werkt het sowieso wel hoor. Nuance is dat het op het volgens de voorwaardes op het bedrag excl. BTW gegeven wordt, maar alsnog een mooie korting (6,3% effectief?).

Op de site van Zendure zelf is voor de levertijd nog weinig bekend, maar andere sites benoemen halverwege juni, begin juli als levering. Leuk vooruitzicht, al kijk ik niet op tegen de fysieke plaatsing ;)

• gast777
Merijn. schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 06:55:
[...]

Hier ook AP systems, maar dit is nieuws voor mij. Je kunt dus de ECU van AP soort van omzeilen/ overrulen? Misschien wat offtopic, maar zou hier graag meer over horen. Ik worstel (in mijn hoofd) met hoe de zonnepanelen aan te sluiten en teruglevering eventueel kunnen beperken. De huidige ECU van AP heeft die functie niet.
Klopt, dit opent wel wat perspectieven.

Ik heb trouwens geen ECU hier. Alleen de 3 micro-omvormers voor de 6 panelen op de garage (waarin ook de Zendure SF2400AC staan).

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:09
bjornricardo33 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:30:
Wij hebben op dit moment een GoodWe omvormer 95000DSN176W2129. Deze draait op 2 strings.
Kan ik hier eenvoudig een Zendure SolarFlow 4000 Mix Pro op aansluiten en is het dan klaar, of moeten er nog veel zaken ingesteld of aangepast worden?
Daar ben ik ook benieuwd aan. Ik zou mijn bestaande omvormer er graag tussenuit halen en de strings rechtstreeks, en van DC panelen naar DC 4000 Mix Pro willen opladen. Zo moeten kunnen dacht ik voor maximaal 2 x 4.000 Wp?

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:14
Meubelmaker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd aan. Ik zou mijn bestaande omvormer er graag tussenuit halen en de strings rechtstreeks, en van DC panelen naar DC 4000 Mix Pro willen opladen. Zo moeten kunnen dacht ik voor maximaal 2 x 4.000 Wp?
Check of de specificaties van je panelen qua voltage, amperage en wattpiek matchen met de specificatie van de mppt ingangen van de Zendure.

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:09
Spekkie99 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Check of de specificaties van je panelen qua voltage, amperage en wattpiek matchen met de specificatie van de mppt ingangen van de Zendure.
@Spekkie99 ik dacht dat de string buiten de MPPT ingangen om, direct DC konden worden aangesloten. Heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Meubelmaker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:47:
[...]

@Spekkie99 ik dacht dat de string buiten de MPPT ingangen om, direct DC konden worden aangesloten. Heb ik dat dan verkeerd begrepen?
Verkeerd begrepen. De accu is ~50 volt, maar de Pro heeft PV ingangen welke 30-400 Volt bereik hebben wat bij veel strings past. De meeste andere modellen/fabrikanten van plugin accus hebben een 15-60 Volt ingang welke niet overweg kan met string spanningen.

De 4000 series heeft wel een aparte AC ingang om rechtstreeks een bestaande omvormer op aan te sluiten buiten de PV input om, wellicht is dat wat je bedoelt. Maar dat is AC, niet DC.

• Spekkie99
Meubelmaker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:47:
[...]

De mppt zijn de dc ingangen. De rest heeft databeestje al toegelicht.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:15
@Meubelmaker En let op: voor passing strings op omvormer moet je naar de Voc kijken bij -10!!! Anders kan je je omvormer op dc voltage overbelasten en dus slopen

De max. 400 volt is significant afwijkend van de standaard (max 550-600 volt DC voor 1 fase omvormers)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:52
Er is helemaal geen standaard Voltage voor omvormers, de omvormer moet gematched zijn met het aantal panelen.
Panelen geven DC spanning af en hoeveel is afhankelijk van het aantal panelen die in de string zitten want ze staan in serie.
Dus de maximale spanning die je string afgeeft moet binnen het bereik van de Zendure liggen.

PS
Mpp staat voor Maximum Power Point en dat is de spanning waarbij de omvormer zijn maximale rendement bereik en geen naam voor een ingang.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• nubcaek
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 07:49
Hi!

Net als anderen ben ik mij aan het oriënteren op een thuisbatterij. Ik heb inmiddels vast gesteld, middels een analyse over de afgelopen 6mnd, dat ik met max 10kw uit de voeten moet kunnen. Dit is echter zonder dat ik mijn verbruik heb geoptimaliseerd. Daar ben ik nu mee bezig, zowel gedragsmatig als via HA / EVCC.

Mijn situatie
  • 3x25A aansluiting
  • 3P Laadpaal aansluiting (Jaarverbruik rond 5.5KW, recent begonnen met aansturing via EVCC)
  • 3P PV aansluiting (6.4 kWp, jaaropbrengst tussen 5.5-6.5KW)
  • 5.5 en 2.0KW airco (te plaatsen; verwarming en verkoeling)
  • standby verbruik nacht: 0.15 kWh
Doel
  • Gebruik van opgewekte zon zo veel mogelijk optimaliseren - NOM.
  • Als ik overdag niet thuis ben wil ik mijn auto met e.g. 5KW vanuit het batterij kunnen bijladen met 3.7kW.
  • Vanuit het batterij het toekomstige verbruik voor de airco's opvangen.
Vragen
  • Uit dit topic begrijp ik dat, mits e.g. de laadpaal en PV, op 3 fases zijn aangesloten, ik prima een Zendure SF 4000 op een (1) fase kan aansluiten (B25 aardlek). Dit zou niet moeten leiden tot onbalans in de fases/hoge belasting op de nul. Kan iemand dit bevestigen?
  • Kan iemand mij vertellen via welk kanaal ik regio Almere een goede elektricien kan vinden? Mijn ervaring met Werkspot is niet top. DM mag ook.
Alvast enorm bedankt!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:54
Ik ben aan het overwegen om de Zendure SF 4000 aan te schaffen en deze te laten aansluiten door een erkend installateur op de meterkast.

Zou ik dan ook aanspraak kunnen maken op de warmtefond regeling?

• Martien
  • Laatst online: 21:27
Mausssie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:27:
De SF 4000 Mix AC+ lijkt mij erg interessant omdat ik daar mijn zonnepanelen op zou kunnen aansluiten.
Ik heb nu 10 400w zonnepanelen met micro-omvormers van Enphase. Helaas kan ik deze panelen niet 'uitschakelen' als er negatieve stroomprijzen zijn. In het geval ik deze panelen direct op de 4000 mix AC+ zou aansluiten en de batterij is al 100% vol, kan de Zendure software dan de panelen uitschakelen, zodat ik niks naar het net teruglever bij negatieve tarieven?
Je kan in de Enlighten App je dynamische stroom tarieven configureren (EPEX plus kosten van je leverancier), Als je daarna het “AI Optimaliststie” systeem profiel kiest zal je Enphase systeem stoppen met opwekken bij negatieve tarieven.

Weet alleen niet of dit werkt als je geen metered gateway hebt…

@iMartien

• JeroenAka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:02
Martien schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Je kan in de Enlighten App je dynamische stroom tarieven configureren (EPEX plus kosten van je leverancier), Als je daarna het “AI Optimaliststie” systeem profiel kiest zal je Enphase systeem stoppen met opwekken bij negatieve tarieven.

Weet alleen niet of dit werkt als je geen metered gateway hebt…
Ik heb inderdaad de dynamische prijs in kunnen stellen. Maar de stap om dan een 'profiel' te kiezen bied bij mij niet de nodige optie. Alleen 'self consumption'.

Volgens de AI assist van Enphase moet ik een IQ batterij aansluiten om meer profielen te krijgen.

• Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:35
Ik heb m besteld, mooi ding! Klein vraagje: ik wil de voorbereidingen alvast doen (moet de omvormer ook verplaatsen). Op dit moment kan ik mijn zonnepanelen niet uitlezen, maar wil dit wel. Weten jullie ook of deze zendure mix de stroom meten kan als ze aangesloten zijn op de PV in, of moet ik een kWh meter plaatsen?

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:58
databeestje schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:58:
[...]

Verkeerd begrepen. De accu is ~50 volt, maar de Pro heeft PV ingangen welke 30-400 Volt bereik hebben wat bij veel strings past. De meeste andere modellen/fabrikanten van plugin accus hebben een 15-60 Volt ingang welke niet overweg kan met string spanningen.

De 4000 series heeft wel een aparte AC ingang om rechtstreeks een bestaande omvormer op aan te sluiten buiten de PV input om, wellicht is dat wat je bedoelt. Maar dat is AC, niet DC.
De Mix serie accu's zijn toch 25,6V ? En aangezien t om aansluiten string gaat zal t toch wel om die 25V serie gaan. Merkwaardig eigenlijk, je bouwt een serie met meer vermogen en uitbreidbaar tot veel meer capaciteit en dan halveer je de accuspanning ...

• Martien
JeroenAka schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:01:
[...]

Ik heb inderdaad de dynamische prijs in kunnen stellen. Maar de stap om dan een 'profiel' te kiezen bied bij mij niet de nodige optie. Alleen 'self consumption'.

Volgens de AI assist van Enphase moet ik een IQ batterij aansluiten om meer profielen te krijgen.
Okay, apart… ik heb dat profiel wel en geen IQ batterij 🤷🏻‍♂️

@iMartien

• Taro
  • Niet online
Er is een apart topic voor Enphase, dit is het Zendure Mix/PowerHub/EVFlow topic.

• Taro
  • Niet online
Voscovic schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:26:
Ik heb m besteld, mooi ding! Klein vraagje: ik wil de voorbereidingen alvast doen (moet de omvormer ook verplaatsen). Op dit moment kan ik mijn zonnepanelen niet uitlezen, maar wil dit wel. Weten jullie ook of deze zendure mix de stroom meten kan als ze aangesloten zijn op de PV in, of moet ik een kWh meter plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLoAJgNAn0AkZI6flCG0tDXTnvU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dwSnc9HY4ve2B7hW49x1S80t.png?f=fotoalbum_large

• Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:35
@Taro Bedankt, super. Dat scheelt weer.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:47
Ik ben me ook aan het orienteren op de SolarFlow 4000 Mix AC+, vooral de PV AC in lijkt me interessant. Ik heb een 3F SolarEdge omvormer met 10kWp dus dat gaat helaas niet werken.

Als je twee van deze units besteld en via de powerhub 3F aansluit krijg je dan over 2 fasen 4kW teruglevering?

Ik heb namelijk al een backup load groep op 1F in de groepenkast. Dus geen idee waar de stroom op de andere fase dan heen gaat?

Of kun je de units onderling koppelen zodat als 1 systeem werkt want dan kun je wel op 1F backup loads voeden.

[ Voor 57% gewijzigd door Vaevictis_ op 01-06-2026 07:19 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:12
Vaevictis_ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:01:
Ik ben me ook aan het orienteren op de SolarFlow 4000 Mix AC+, vooral de PV AC in lijkt me interessant. Ik heb een 3F SolarEdge omvormer met 10kWp dus dat gaat helaas niet werken.

Als je twee van deze units besteld en via de powerhub 3F aansluit krijg je dan over 2 fasen 4kW teruglevering?

Ik heb namelijk al een backup load groep op 1F in de groepenkast. Dus geen idee waar de stroom op de andere fase dan heen gaat?

Of kun je de units onderling koppelen zodat als 1 systeem werkt want dan kun je wel op 1F backup loads voeden.
Ik heb een vergelijkbare vraag gesteld en kreeg deze reactie
Ik heb een nieuwe technische vraag: Bij gebruik van de 3 fase Powerhub icm 2x een Mix Ac 4000 +, kan de PowerHub vermogen actief tussen fases verdelen, of levert/neemt elke aangesloten Mix-unit alleen vermogen op de fase waarop deze is aangesloten?

Voorbeeld:
Er is een 3-fase EV-lader aangesloten op de PowerHub.
De EV-lader vraagt 6.000 W over 3 fases: ongeveer 2.000 W / fase.
Er zijn 2× Mix 4000 AC+ aangesloten, bijvoorbeeld op L1 en L2.
De PowerHub / P1-meter detecteert in totaal 6.000 W vraag.
De twee Mix-units gaan elk met 3.000 W ontladen.

Dan krijg je lokaal in de PowerHub:
L1: 2.000 W verbruik, 3.000 W levering door Mix 4000 AC+ → 1.000 W surplus richting net
L2: 2.000 W verbruik, 3.000 W levering door Mix 4000 AC+ → 1.000 W surplus richting net
L3: 2.000 W verbruik, geen Mix 4000 AC+ op deze fase → 2.000 W tekort vanuit net

Omgerekend naar stroom op 230 V betekent dit ongeveer:

L1: 1.000 W teruglevering ≈ 4,35 A
L2: 1.000 W teruglevering ≈ 4,35 A
L3: 2.000 W afname ≈ 8,70 A

In deze situatie lopen er dus stromen in tegengestelde richting door dezelfde 3-fase kabel tussen de meterkast en de PowerHub. De geschatte nulstroom zou in dit voorbeeld ongeveer 13 A kunnen zijn. Zo ver ik weet is dit iets wat normaal liever voorkomen wordt zodat de installatieautomaat niet heel warm wordt.

Mijn vragen zijn daarom:
  • Kan de PowerHub deze fase verschillen actief balanceren, zodat vermogen van de Mix-units op L1/L2 ook fysiek gebruikt kan worden voor verbruik op L3? Of werkt de PowerHub fasegebonden, waarbij een Mix-unit alleen vermogen levert of opneemt op de fase waarop deze is aangesloten?
  • Als de PowerHub niet fasebalancerend werkt: vereist het backupcircuit / de ATS-uitgang dan alsnog 3 aangesloten Mix-units voor volledige 3-fase backup?
  • Zijn er specifieke eisen voor de bekabeling en afzekering tussen de meterkast en PowerHub? Ik ga nu voorlopig uit van een 5×6 mm² kabel, maar wil dit graag laten bevestigen voordat de elektricien de installatie voorbereidt.
Antwoord:
Hartelijk dank voor uw geduld tijdens dit proces.

HEMS werkt momenteel op basis van meerdere fasen door de stroomafgifte van andere fasen te regelen om de stroomvraag in evenwicht te brengen.

U kunt de stroomhub + mixapparaat + stroomafwaartse stroomhubleidingen beschouwen als een microgrid. In het door u beschreven scenario wordt de stroom die door het mixapparaat wordt opgewekt niet teruggeleverd aan het net. Voor specifieke bedradingsdetails is uiteraard een bijgewerkte gebruikershandleiding op de officiële website en een beoordeling door een professionele elektricien nodig.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:48
Heeft er al iemand een SolarFlow 4000 Mix Pro besteld? Op de website van Zendure kan je alleen kiezen voor Installatie / Partnerschap. Ik heb mijn gegevens ingevuld en werd vanmiddag door een installateur gebeld. Ik heb aangegeven dat ik de installatie zelf kan doen en toen kreeg ik een offerte incl. eenmalige korting zonder installatie voor € 2.699 incl. btw.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:58
Zubadan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:46:
Heeft er al iemand een SolarFlow 4000 Mix Pro besteld? Op de website van Zendure kan je alleen kiezen voor Installatie / Partnerschap. Ik heb mijn gegevens ingevuld en werd vanmiddag door een installateur gebeld. Ik heb aangegeven dat ik de installatie zelf kan doen en toen kreeg ik een offerte incl. eenmalige korting zonder installatie voor € 2.699 incl. btw.
Ik had ook verzoek tot informatie ingevuld.

Kreeg alleen een mailtje van een installateur/partner waarin mij al redelijk duidelijk werd dat ik als Particulier op minder enthousiasme kon rekenen..

Na mijn antwoord heb ik niks meer gehoord.

Ik wil graag een bestaande SaJ omvormer vervangen door de Zendure

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:06
Ik ben wel gecharmeerd van de SolarFlow 4000 Mix AC+. Nu heb ik in mijn garage een 19” rack met een aantal servers draaien die beschermd worden door een UPS. Echter de accu’s van deze UPS (lood accu’s) zijn na 2 jaar al gedegradeerd tot onbruikbaar. Mogelijk komt dit doordat ik geen airco heb in de garage en de temperatuur eigl iets te hoog is waardoor de accu’s sneller slijten dan gewenst.

Naast mijn rack hangt ook een omvormer dus ik dacht misschien moet ik geen geld besteden aan nieuwe loodaccu’s maar dit geld in een Zendure steken en de servers op de UPS uitgang aansluiten van de zendure aansluiten. Weet iemand of deze UPS uitgang vergelijkbaar is aan een “echte UPS” qua omschakelsnelheid? Of zou ik daar toch nog een (kleine) UPS tussen moeten zetten om dipje op te kunnen vangen?

Daarnaast moet ik dan natuurlijk ook kunnen instellen dat de accu tot een bepaald minimum wordt ontladen om UPS functie beschikbaar te houden. Zit die optie in de Zendure of HEMS?

En tenslotte zal ik dan iets als Network UPS Tools moeten regelen zodat mijn servers een shutdown krijgen als de accu in noodstroom mode vrijwel leeg is. Dat lijkt me wel mogelijk icm de API mits die communicatie mogelijk blijft in offline mode.

Dit zou in de basis moeten kunnen werken toch of mis ik iets essentieels in mijn gedachtengang?

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:26
zeg dan niets

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 03-06-2026 10:16 ]

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:25
Zubadan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:46:
Die zou ik ook wel willen bestellen maar blijkbaar willen ze die niet zo toegangkelijk maken als de andere modellen om voor mij onduidelijke redenen.

Denk dat dat route via een installateur leveren en zelf installeren prima is maar ik vraag me dan wel af hoe het met de garantie zit? De prijs die je noemt is in ieder geval wel netjes.
Tony71 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:09:
[...]

Het lijkt me voor jou handiger als je een andere hobby neemt waarbij veiligheid van minder belang is.
Wellicht heeft @petermdevries er wat aan als je ook kan uitleggen wat er dan zo onveilig is? Roepen is een, maar uitleggen hoe hij kan voorkomen dat zijn garagebrand het nieuws haalt is nuttig voor iedereen.

[ Voor 21% gewijzigd door Breadrun op 03-06-2026 09:17 ]

• koboy

koboy

petermdevries schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:26:
Ik ben wel gecharmeerd van de SolarFlow 4000 Mix AC+. Nu heb ik in mijn garage een 19” rack met een aantal servers draaien die beschermd worden door een UPS. Echter de accu’s van deze UPS (lood accu’s) zijn na 2 jaar al gedegradeerd tot onbruikbaar. Mogelijk komt dit doordat ik geen airco heb in de garage en de temperatuur eigl iets te hoog is waardoor de accu’s sneller slijten dan gewenst.

Naast mijn rack hangt ook een omvormer dus ik dacht misschien moet ik geen geld besteden aan nieuwe loodaccu’s maar dit geld in een Zendure steken en de servers op de UPS uitgang aansluiten van de zendure aansluiten. Weet iemand of deze UPS uitgang vergelijkbaar is aan een “echte UPS” qua omschakelsnelheid? Of zou ik daar toch nog een (kleine) UPS tussen moeten zetten om dipje op te kunnen vangen?

Daarnaast moet ik dan natuurlijk ook kunnen instellen dat de accu tot een bepaald minimum wordt ontladen om UPS functie beschikbaar te houden. Zit die optie in de Zendure of HEMS?

En tenslotte zal ik dan iets als Network UPS Tools moeten regelen zodat mijn servers een shutdown krijgen als de accu in noodstroom mode vrijwel leeg is. Dat lijkt me wel mogelijk icm de API mits die communicatie mogelijk blijft in offline mode.

Dit zou in de basis moeten kunnen werken toch of mis ik iets essentieels in mijn gedachtengang?
Ik snap je redenering, maar omdat ik de specifieke gevoeligheden niet ken van je apparatuur kan ik je alleen wat aandachtspunten geven:
  • Afgaand op de specificaties heeft een simpele kleine APC ups van 100 euro een omschakeltijd van 6ms, en de Zendure 10ms. Hoe dit gemeten wordt weet ik niet, wel dat mijn Powerwalker (vroeger een APC exemplaar) altijd de router en naar netjes heeft opgevangen. Gisteren of eergisteren poste iemand in het Zendure forum dat bij een stroomstoring zijn router op de backup poort was uitgevallen. Dit was de backup poort niet de Powerhub en een ander apparaat, maar als de noodstroom voorziening afgeraden wordt voor medische apparatuur zou ik persoonlijk mijn server farm er niet direct aan hangen, maar met een qua tijd overbrugging kleine reguliere UPS er tussen.
    Er zijn trouwens tegenwoordig ook UPS modellen van in elk geval APC met een lithium accu.
  • Wat betreft de signalling functie van een UPS die je noemt is dit hoogstwaarschijnlijk op te vangen via Home Assistant. Als jouw netwerk in de lucht blijft zou dit gewoon moeten blijven werken.
  • Aangezien je nu al een behoorlijk warme garage hebt, besef je goed dat een accu ook flink wat warmte produceert. Ik heb een 11,5kWh modulaire Zendure, en bij een volledige cyclus (10-100-10%) gaat daar ongeveer 12kWh in en komt er ongeveer 10kWh uit. Prachtige RTE van richting de 85%, maar wel 2kWh warmteproductie over een periode van 9 uur, die duidelijk merkbaar is in de betreffende ruimte.
We hebben het over een product(serie) waar op dit moment alleen ervaring mee is bij de reviewers met pre-productie exemplaren, en er vooral over de PowerHub nog geen praktijk info bekend is. Als je de stap wilt nemen en early adopter wilt zijn zou ik dat vooral doen met het oog op je PV installatie en het einde van salderen, en het hele UPS verhaal beschouwen als mooie bonus als je het werkt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• BasvanS
  • Laatst online: 00:09
Hier wel interesse voor de Zendure SolarFlow 4000 Mix Pro. Alleen het liefst gewoon bestellen zonder verdere installatie etc. Heb een bestaande, 12 jaar oude SMA omvormer waarvan beide strings keurig in de range van de Zendure MPPT vallen, het is dus bijna Plug & Play op de bestaande groep van de omvormer, of mis ik iets?

Waar kan ik deze bestellen?

• Spekkie99
BasvanS schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:30:
Hier wel interesse voor de Zendure SolarFlow 4000 Mix Pro. Alleen het liefst gewoon bestellen zonder verdere installatie etc. Heb een bestaande, 12 jaar oude SMA omvormer waarvan beide strings keurig in de range van de Zendure MPPT vallen, het is dus bijna Plug & Play op de bestaande groep van de omvormer, of mis ik iets?

klopt, ik kijk daarom ook naar deze optie, enige nadeel is dat hij dan bij mij naar zolder moet (gewicht).

• BasvanS
Ik heb 2 omvormers, 28 panelen, ik kan kiezen tussen zolder of trapkast want in beide ruimtes hangt een omvormer.. Ik zou zelfs 2 strings van 9 panelen op de omvormer van de zendure kunnen gooien.

Maar volgens mij kan je nooit 7 KW PV vermogen op 1 fase terugleveren? Dus als de 18 panelen 7000 P leveren en de accu is vol, wat doen je dan met dat vemrogen?

• Breadrun
BasvanS schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:20:
Ik heb 2 omvormers, 28 panelen, ik kan kiezen tussen zolder of trapkast want in beide ruimtes hangt een omvormer.. Ik zou zelfs 2 strings van 9 panelen op de omvormer van de zendure kunnen gooien.

Maar volgens mij kan je nooit 7 KW PV vermogen op 1 fase terugleveren? Dus als de 18 panelen 7000 P leveren en de accu is vol, wat doen je dan met dat vemrogen?
Volgens mij kan je dat dus afvangen met de 3P Powerhub maar daar is ook nog niet alles over bekend.

Zelf heb ik maar 10 panelen maar zou deze graag direct op de batterij aansluiten dus zou mooi zijn als er een webshop komt die partner is met Zendure ivm garantie maar waar je wel gewoon kan bestellen om vervolgens zelf te installeren.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:50
BasvanS schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:30:

Is je bestaande aardlekautomaat geschikt?

• BasvanS
Kameelstok schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:13:
[...]

Is je bestaande aardlekautomaat geschikt?
Dat ligt er aan wat je geschikt noemt ;) Het is een 20A alamat, wat eigenlijk niet selectief is op een 25A fase. Verder is hij van Eaton in een ABB kast :+. Maar goed hij moet dus echt niet meer dan 20A gaan terug leveren aan het net.

Nu kan ik prima alleen de panelen van 1 omvormer aan op die Zendure Pro gooien en ik ga er vanuit dat je de max levering wel op 20 A kan zetten?

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-06 09:32
Weet iemand of er inmiddels al meer bekend is over de uitbreidingsmodules voor de Mix AC serie?
Benieuwd wanneer die beschikbaar komen en wat de prijs gaat zijn.

• ZwolschBalletje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:57
Op dit moment is er nog geen officiële informatie bekendgemaakt over de aankoop van het uitbreidingsbatterijpakket voor de Mix-serie. De beschikbaarheid zal naar verwachting in het vierde kwartaal worden aangekondigd.
Aldus https://www.zendure.nl/products/solarflow-4000-mix-ac?variant=48414280057087 onderaan in de FAQ over batterijen laden/ontladen.

• Bouwertje
  • Laatst online: 19:06
Ik denk dat heel veel mensen toch even goed moeten kijken naar de (interne) berading van de groepenkast.

In theorie kan je met een 20A alamat, 25 A (of soms zelfs 35 A) uit het net trekken en ook nog 20 A uit je accu. dat zal betekenen dat er door de interne bedrading 45 A kan gaan lopen. Dat vinden een 4mm2 en zelfs een 6mm2 niet heel lang leuk. Niet dat het met een 16A beveiliging heel veel beter is maar wel even iets om goed over na te denken. Mede hierom vindt ik de 4 KW levering en de stekker nog steeds heel bijzonder.

• jeroen.ijmuiden
Bouwertje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:12:
Ik denk dat heel veel mensen toch even goed moeten kijken naar de (interne) berading van de groepenkast.

In theorie kan je met een 20A alamat, 25 A (of soms zelfs 35 A) uit het net trekken en ook nog 20 A uit je accu. dat zal betekenen dat er door de interne bedrading 45 A kan gaan lopen. Dat vinden een 4mm2 en zelfs een 6mm2 niet heel lang leuk. Niet dat het met een 16A beveiliging heel veel beter is maar wel even iets om goed over na te denken. Mede hierom vindt ik de 4 KW levering en de stekker nog steeds heel bijzonder.
Deze moet je uitleggen..... Bij mijn weten schakelt een 20 ampere aardlekautomaat af bij 20A (of heel kortstondig een beetje meer), een kortsluiting en een lekstroom van maximaal 30mA in een huisinstallatie. En de 4kW accu kan wel met stekker aangesloten worden maar dat is dan begrenst op (bij mijn weten) 800W welke je in de app aan kan passen naar hoger met de belofte erbij dat deze dan vast is aangesloten.

Theoretisch gezien kan je meer stroom gebruiken dan de hoofdaansluiting, bijvoorbeeld 35A uit de 1F netaansluiting plus 16A uit de accu en 10A uit de zonnepanelen. Dan zit je op 61A en dat flink, de meeste kasten zijn echter voorzien van kamrail en die zijn 9 van de 10 keer minimaal geschikt tot 63A. Enige stroom die dan door de bedrading heen loopt is de 35A uit de hoofdaansluiting. Per groep ben je immers afgezekerd op 16A door de alamat.

• Omarz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-06 14:36
koboy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:15:
[...]

Eigenlijk is dat een taak voor de fabrikanten... Duurdere accus komen inderdaad met efficiencie-curven. Bij voorbeeld: https://nl.solaxpower.com/uploads/file/solax-x3-ies-datasheet-en.pdf

Jammer Doet Zendure het niet.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:37
jeroen.ijmuiden schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:11:
[...]

Deze moet je uitleggen..... Bij mijn weten schakelt een 20 ampere aardlekautomaat af bij 20A (of heel kortstondig een beetje meer), een kortsluiting en een lekstroom van maximaal 30mA in een huisinstallatie. En de 4kW accu kan wel met stekker aangesloten worden maar dat is dan begrenst op (bij mijn weten) 800W welke je in de app aan kan passen naar hoger met de belofte erbij dat deze dan vast is aangesloten.

Theoretisch gezien kan je meer stroom gebruiken dan de hoofdaansluiting, bijvoorbeeld 35A uit de 1F netaansluiting plus 16A uit de accu en 10A uit de zonnepanelen. Dan zit je op 61A en dat flink, de meeste kasten zijn echter voorzien van kamrail en die zijn 9 van de 10 keer minimaal geschikt tot 63A. Enige stroom die dan door de bedrading heen loopt is de 35A uit de hoofdaansluiting. Per groep ben je immers afgezekerd op 16A door de alamat.
Daarom moet je een z.g. rem-automaat installeren. Dit beperkt dan de stroom naar de gebruikersgroepen maar teruglevering van zonnepanelen en/of accu's kan wel naar het net. Hoewel je dan eigenlijk ook op moet passen als teruglevering zonnepanelen + accu's (veel) groter is dan de zekeringen van de netaansluiting aankunnen

Rem-automaat (of remautomaat) is gebruikelijk bij zonnepanelen maar bij de (thuis-) accu's hoor je daar te weinig over.
info remautomaat

• jeroen.ijmuiden
GJzon schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Daarom moet je een z.g. rem-automaat installeren. Dit beperkt dan de stroom naar de gebruikersgroepen maar teruglevering van zonnepanelen en/of accu's kan wel naar het net. Hoewel je dan eigenlijk ook op moet passen als teruglevering zonnepanelen + accu's (veel) groter is dan de zekeringen van de netaansluiting aankunnen

Rem-automaat (of remautomaat) is gebruikelijk bij zonnepanelen maar bij de (thuis-) accu's hoor je daar te weinig over.
info remautomaat
Ik zit toch al een aardige tijd in de ET maar kende deze omschrijving niet, na het lezen begrijp ik dat ze met een rem automaat gewoon railbeveiliging noemen om te zorgen dat je de kamrail of bedrading niet overbelast. Grappige omschrijving dat wel.

• GJzon
jeroen.ijmuiden schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:53:
[...]

Ik zit toch al een aardige tijd in de ET maar kende deze omschrijving niet, na het lezen begrijp ik dat ze met een rem automaat gewoon railbeveiliging noemen om te zorgen dat je de kamrail of bedrading niet overbelast. Grappige omschrijving dat wel.
Is eigenlijk al jaren bekend. Zo zie je maar weer dat je nooit te oud bent om te leren. :)
Zag het ooit en heb het gelijk maar ingebouwd in m'n gewijzigde groepenkast toen ik ooit de zonnepanelen aan ging sluiten.
Hier het "origineel": remautomaat abb

• Ben(V)
Goede bedradingen en een camrail die het aankan maakt een remautomaat overbodig.
Zolang je de batterij of pv maar tussen de aardlekschakelaar en de automaat aansluit en niet voor de aardlek schakelaar want dan krijgt die teveel stroom voor z'n kiezen.

En de pv of batterij wel van een eigen alamat voorzien natuurlijk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• GJzon
Ben(V) schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:20:
Goede bedradingen en een camrail die het aankan maakt een remautomaat overbodig.
Zolang je de batterij of pv maar tussen de aardlekschakelaar en de automaat aansluit en niet voor de aardlek schakelaar want dan krijgt die teveel stroom voor z'n kiezen.

En de pv of batterij wel van een eigen alamat voorzien natuurlijk.
Wat je wilt. Het gaat om beveiliging tegen overstroom. Dat is de essentie.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "tussen aardlekschakelaar en automaat..".
Er zijn er genoeg die een aardlekautomaat gebruiken. Hoe doe je 't dan?

Schema's in het ABB document op pagina 8 en 10 geven aan hoe je 't zou moeten/kunnen doen. En uiteraard moeten je bedrading en kamrails de te verwachten stromen makkelijk kunnen hebben.

[ Voor 39% gewijzigd door GJzon op 04-06-2026 19:20 ]

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28
Zou je een 1x SolarFlow 4000 Mix AC+ en 1xSolarflow 4000 mix AC+ Pro kunnen koppelen op 1x powerhub?

Ik heb maar 1x mppt nodig eigenlijk.

• Breadrun
xares schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:59:
Zou je een 1x SolarFlow 4000 Mix AC+ en 1xSolarflow 4000 mix AC+ Pro kunnen koppelen op 1x powerhub?

Ik heb maar 1x mppt nodig eigenlijk.
Zou je niet beter voor een Pro met uitbreidingsbatterijen gaan als die er straks zijn?

• jeroen.ijmuiden
GJzon schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:17:
[...]

Is eigenlijk al jaren bekend. Zo zie je maar weer dat je nooit te oud bent om te leren. :)
Zag het ooit en heb het gelijk maar ingebouwd in m'n gewijzigde groepenkast toen ik ooit de zonnepanelen aan ging sluiten.
Hier het "origineel": remautomaat abb
Het principe ken ik wel hoor uit de diverse NEN trainingen en adviseerde het toepassen hiervan altijd aan mijn klanten, het gebeurde echter niet altijd (of eigenlijk altijd niet;-)).

Wat ik meer bedoel is de naam die ik niet ken en daarbij de opmerking dat het een gewone automaat is, dus laat je niet in de maling nemen met speciale rem automaten die drie keer zo duur zijn.

• Ben(V)
GJzon schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:52:
[...]

Wat je wilt. Het gaat om beveiliging tegen overstroom. Dat is de essentie.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "tussen aardlekschakelaar en automaat..".
Er zijn er genoeg die een aardlekautomaat gebruiken. Hoe doe je 't dan?
Je weet best wat ik bedoel met tussen de aardlek schakelaar en de automaat anders was je niet met het argument gekomen dat er ook alamat-en toegepast kunnen worden.
Dat komt overigens bijna nooit voor want gebruikelijk is om een aardlekschakelaar per vier groepen te hebben en niet elke groep te voorzien van een alamat.

De meeste groepenkasten hebben deze opbouw:
hoofdautomaat -- aardlekschakelaar -- camrail -- groepen automaten
Als je dan een batterij of PV groep ook netjes op de camrail aansluit met een eigen aardlekschakelaar+automaat of een alamat.
Dan is er niets aan de hand want die camrail kan 63A aan en word dus echt niet overbelast als je dat erbij zet en heb je dus geen "rem" automaat nodig.
En ja als je alleen alamat-en hebt dan kan dat niet en zou zo'n 'rem" automaat nut kunnen hebben om overbelasting van je alamat te voorkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 05-06-2026 09:43 ]

• thomaskoel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-06 08:57
Heb hier de electricien al laten langskomen om het voorbereidend werk te doen. Ik had een voorstel gemaakt om een remgroep toe te voege, mijn situatie was: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5Pjh6MlUJonz0XtTauddp38Zds=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H6BZHCUcs6IMXqp4RDzUddMm.png?f=user_large

In mijn eigen voorstel (met hulp van wat websites) was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LR2kiOWaojoyELpZU70dgbCm5Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2J6H9buckkYm7GkgYKUcNTip.png?f=user_largeMaar dit was volgens de electricien niet nodig. Hij heeft alleen de B16 PV groep vervangen door een B20.

• koboy

koboy

Beste heren, kunnen jullie de remautomaten discussie over een biertje in de kroeg voeren? Het wordt een beetje vervelend zo hier.

Dit vooral omdat we vooral naar hypothetische/fout situaties kijken: accu en PV die terugleveren. Ik snap het nut van een rem automaat, maar die komt vooral naar boven bij 3 fase zonneweides op het dak of een hoog vermogen 1 fase PV bij een migratie van 1 naar 3 fase aansluiting. Beide situaties waarbij over het algemeen een installateur betrokken is.

Zendure blijkt de Mix in de markt te zetten als een apparaat dat via de installatie branche gaat. Vind ik een goede stap aangezien dit voor een stuk borging van de veiligheid zou moeten zorgen, net als het moeten uploaden van bewijzen voor het ontgrendelen van 3kW+ vermogens bij de oudere producten.

Kunnen we het een automaat stokpaardje weer op stal zetten naast degenen die NEN1010 en DC lekstroom heten?

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

koboy schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:09:

Zendure blijkt de Mix in de markt te zetten als een apparaat dat via de installatie branche gaat. Vind ik een goede stap aangezien dit voor een stuk borging van de veiligheid zou moeten zorgen, net als het moeten uploaden van bewijzen voor het ontgrendelen van 3kW+ vermogens bij de oudere producten.
Dit geldt alleen voor de Mix Pro, toch? Niet voor de non-Pro varianten.

• xares
Breadrun schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:11:
[...]

Zou je niet beter voor een Pro met uitbreidingsbatterijen gaan als die er straks zijn?
Als je 3 fases off-grid wil heb je 3 mix apparaten nodig toch?

Daarom dacht ik om te beginnen 1x pro en 1x 4000 Mix AC en later nog een 4000 Mix AC erbij. Scheelt een paar honderd euro dan.

• Ben(V)
Beste heren, kunnen jullie de remautomaten discussie over een biertje in de kroeg voeren? Het wordt een beetje vervelend zo hier.

Dit vooral omdat we vooral naar hypothetische/fout situaties kijken: accu en PV die terugleveren. Ik snap het nut van een rem automaat, maar die komt vooral naar boven bij 3 fase zonneweides op het dak of een hoog vermogen 1 fase PV bij een migratie van 1 naar 3 fase aansluiting. Beide situaties waarbij over het algemeen een installateur betrokken is.

Kunnen we het een automaat stokpaardje weer op stal zetten naast degenen die NEN1010 en DC lekstroom heten?
Misschien moet jij eens ophouden anderen te willen verbieden om iets te schrijven wat ze van belang vinden?
Als je er geen interesse in hebt lees je het gewoon niet.

• koboy

koboy

JBS schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Ik lijk inderdaad de mix+ direct te kunnen bestellen. Maar dan is die nog steeds begrenst op max 3000W met eigen handtekening.

• DiegoFernandes
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 07-06 20:55
JBS schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Er is nu een nieuwe whitepaper online van MWEnergie met informatie over de Mix-serie. Misschien is die interessant voor mensen uit dit thread.

https://www.mwenergie.nl/oplossingen/plug-play/zendure-solarflow-mix-series

https://cdn.prod.website-files.com/68a581a92cc91a0e925a2c98/6a213abdef41cf99969fda03_Lancering-MIX%20series.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door DiegoFernandes op 05-06-2026 23:05 ]

• thomaskoel
DiegoFernandes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Er is nu een nieuwe whitepaper online van MWEnergie met informatie over de Mix-serie. Misschien is die interessant voor mensen uit dit thread.

https://cdn.prod.website-files.com/68a581a92cc91a0e925a2c98/6a213abdef41cf99969fda03_Lancering-MIX%20series.pdf
Vraag me af wat ze bedoelen met professionele installatie.. Mag ik het zelf installeren en laten controleren door een electricien? Is dat voldoende? Wil namelijk mijn bestaande inverter aansluiten op de AC+.

• GJzon

Kunnen we het een automaat stokpaardje weer opstal zetten naast degenen die NEN1010 en DC lekstroom heten?
Het feit dat je 't allemaal hypothetisch en ruis vindt wat andere tweakers goed bedoeld op fora vermelden is wel jammer. Het gaat om het delen van kennis, kunde en inzichten met onderling respect.
En of het nu om 1 of 3 fase systemen gaat, het blijft een feit dat je, zeker met de combi van PV en accu, bewust moet zijn van waar je mee bezig bent. Electricien of niet.

• jeroen.ijmuiden
thomaskoel schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:42:
[...]

Vraag me af wat ze bedoelen met professionele installatie.. Mag ik het zelf installeren en laten controleren door een electricien? Is dat voldoende? Wil namelijk mijn bestaande inverter aansluiten op de AC+.
Ik zie dat alleen bij de mix pro staan met MPPT ingangen voor de panelen. Hier snap ik wel dat ze voor deze installatie een installateur met ervaring adviseren. Je weet namelijk vaak niet hoe de stringverdeling is op het dak, een omvormer is maar deels universeel gezien er verschillen zitten in input bereiken. Daarnaast kan het onjuist aansluiten van de stekkers, het aanknijpen van nieuwe stekkers met onjuist gereedschap of het mengen van merken voor overgangsweerstand en dus brand zorgen. In een ver verleden zijn er ook omvormers verkocht welke niet zonder aanpassingen op het dak te vervangen zijn.

• GJzon
DiegoFernandes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Dank voor het delen. Dit is precies waar ik naar op zoek was. Ben uiteindelijk van plan een complete 3-fasen of te bouwen. Dit i.p.v. een Victron Multiplus systeem.

• raven22
  • Laatst online: 18:29
jeroen.ijmuiden schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Ik zie dat alleen bij de mix pro staan met MPPT ingangen voor de panelen. Hier snap ik wel dat ze voor deze installatie een installateur met ervaring adviseren. Je weet namelijk vaak niet hoe de stringverdeling is op het dak, een omvormer is maar deels universeel gezien er verschillen zitten in input bereiken. Daarnaast kan het onjuist aansluiten van de stekkers, het aanknijpen van nieuwe stekkers met onjuist gereedschap of het mengen van merken voor overgangsweerstand en dus brand zorgen. In een ver verleden zijn er ook omvormers verkocht welke niet zonder aanpassingen op het dak te vervangen zijn.
ik denk niet dat dat de reden is, de solarflow 800 pro en de 2400 pro hebben ook mppt trackers en die zijn wel gewoon te koop.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• koboy

koboy

GJzon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:05:
[...]

Het feit dat je 't allemaal hypothetisch en ruis vindt wat andere tweakers goed bedoeld op fora vermelden is wel jammer. Het gaat om het delen van kennis, kunde en inzichten met onderling respect.
En of het nu om 1 of 3 fase systemen gaat, het blijft een feit dat je, zeker met de combi van PV en accu, bewust moet zijn van waar je mee bezig bent. Electricien of niet.
Grotendeels eens met je betoog. Alleen is de plaats voor discussies over remautomaten en zo het elektra huisinstallatie topic. Het gaat hier nu een pagina over remautomaten ipv over de Mix. Over 2 weken stelt iemand weer een vraag over het aansluiten, en gaat het weer een pagina over remautomaten en een pagina over lekstromen. En 2 weken later weer etc....

• JBS
  • Niet online

JBS

koboy schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Grotendeels eens met je betoog. Alleen is de plaats voor discussies over remautomaten en zo het elektra huisinstallatie topic. Het gaat hier nu een pagina over remautomaten ipv over de Mix. Over 2 weken stelt iemand weer een vraag over het aansluiten, en gaat het weer een pagina over remautomaten en een pagina over lekstromen. En 2 weken later weer etc....
Als e.e.a. niet multi-interpretabel zou zijn en/of deels gebaseerd op persoonlijke voorkeuren en/of ervaringen, zou een FAQ voor deze onderwerpen wel prettig zijn. Zou het niet haalbaar zijn om van de onderwerpen waar wel consensus over is gebaseerd op (NEN) regelgeving wel deze FAQ te maken? Uitgesplitst naar NL en BE om ook dat onderscheid te vatten? Dit hoeft dan ook niet Zendure specifiek te zijn, want bij o.a. Anker zie je deels dezelfde discussies.

[ Voor 17% gewijzigd door JBS op 05-06-2026 14:31 ]

• GJzon
koboy schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Het gaat mij om de bewustwording en daarom stipte ik het aan. En ja, het hoeft hier helemaal niet uitgebreid behandeld of uitgekauwd te worden. Ik deel gewoon m'n kennis en inzichten en niemand is verplicht er wat mee te doen. En je hebt gelijk, onderwerpen worden (te) vaak herhaald omdat velen niet de moeite nemen om even te zoeken of zich in te lezen.

• thomaskoel
jeroen.ijmuiden schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Hier staat het toch ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3ykgQPl85djFYBde50Hmi9DONE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1W7L1z0Tdulbhd2YBTwRGVgS.jpg?f=fotoalbum_large

• Spekkie99
GJzon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Dank voor het delen. Dit is precies waar ik naar op zoek was. Ben uiteindelijk van plan een complete 3-fasen of te bouwen. Dit i.p.v. een Victron Multiplus systeem.
Waarom wil je geen Victron eigenlijk, is bewezen nl kwaliteit?

• Martien
Ik heb zelf een 4000 Mix AC+ besteld, maar wat ik maar niet duidelijk gevonden krijg is of je in onderstaande setup in eiland-modus kan werken en dus dat mijn (Enphase) panelen ook blijven werken als het grid wegvalt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hP60FMNJfdPD3zM-5HhCL9xZg2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/221eV6DTUhQUl3OncoymWyl7.jpg?f=fotoalbum_large

@iMartien

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

raven22 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:08:
[...]

ik denk niet dat dat de reden is, de solarflow 800 pro en de 2400 pro hebben ook mppt trackers en die zijn wel gewoon te koop.
Het ding is, de bovengenoemde modellen hebben een 15-60Volt DC ingang.
Bij de Mix Pro is dit 30-400Volt wat een hele andere orde van gevaar is bij verkeerd handelen.

Het is niet dat het niet kan, maar meer indekken tegen problemen. Veel gangbare 1 fase PV omvormers zijn 80-500 Volt, en dat valt eigenlijk net buiten het bereik van de Mix Pro. Ik val hier ook af met 420 MPP spanning op het huis, en 495 op de overkapping.

• GJzon
Spekkie99 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:21:
[...]

Waarom wil je geen Victron eigenlijk, is bewezen nl kwaliteit?
Ik was inderdaad heel lang van plan een Victron systeem te maken en heb me daar flink in verdiept. Heeft z'n voordelen maar kost best wat tijd om op te bouwen. Nu Zendure met de Powerhub komt wordt e.e.a. een stuk eenvoudiger. Gewoon een kast waar je van alles op aan kunt sluiten. De Mix(en) sluit je direct aan op een wcd in de Powerhub en klaar is Kees. Geen gedoe met fuses, wel of geen schakelaar tussen batterypack en Lynx distributors etc etc.. Als je die kosten allemaal optelt en de tijd en moeite die je er allemaal in moet steken bij een Victron systeem, dan is een kant-en-klare Powerhub een stuk goedkoper.

Ik hoop alleen maar dat m'n Enphase systeem goed werkt op de PV-IN-AC poort(en). Dan wordt er geladen bij noodstroom/eiland bedrijf. Dat is m'n grootste zorg. Heb gelukkig nog ruim de tijd.

Nadeel van de Victron is ook dat je eigenlijk bij een 3-fasen systeem direct 3 Multiplussen moet kopen. Althans dat raden ze aan om geen productieversie-verschillen te hebben. Samen met de accu's een grote investering. Met de Zendure spullen kan ik eerst beginnen met 1 unit, lekker uittesten en later andere units kopen.
En dan nog de garantie. Bij Zendure ben je veel beter uit dan met een zelfbouwsysteem.

Noem het maar voortschrijdend inzicht. Wijsheid komt met de jaren. En het is een keuze, niets ten nadele van Victron.

• GJzon
Martien schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:39:
Ik heb zelf een 4000 Mix AC+ besteld, maar wat ik maar niet duidelijk gevonden krijg is of je in onderstaande setup in eiland-modus kan werken en dus dat mijn (Enphase) panelen ook blijven werken als het grid wegvalt?

[Afbeelding]
Nu ga je vanaf je hoofdschakelaar direct naar je eindgroepen. Wat je doet met dit Zendure systeem is een kabel leggen direct vanaf je hoofdschakelaar naar je Powerhub. En vanaf je Powerhub ga je terug naar je groepenkast en vervolgens naar je eindgroepen. Bij normaal bedrijf gaat de netstroom via de Powerhub naar de je groepenkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fP1aLjqwKg0ss9KrHfCHW-w5Ek=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ye41GWl77Uba8Deiymudz6kj.png?f=user_large

Bij uitval van het net verbreekt de Powerhub de verbinding met de hoofdschakelaar (verplicht, veiligheid) m.b.v. ATS en maakt vanuit de accu's een eigen grid en levert stroom naar je eindgroepen. Eilandbedrijf dus.
Van de Powerhub site:
Night: Instant Security via ATS
When a blackout hits at night, PowerHub uses ATS to switch circuits to backup mode instantly. Paired with storage, it keeps your lights and essential appliances running without interruption.

Als je je Enphase systeem aansluit op de PV-IN-AV connector zou(den) de accu('s) gewoon opgeladen worden tijdens noodstroom-modus. Althans zo staat het in de diverse documenten/info.

Sluit je panelen aan op de MPTT connector dan schijnt dit wel goed te werken bij netuitval.
Maar ik ben ook wel benieuwd of dit met Enphase (AC-koppeling) echt gaat werken. Ik wacht in ieder geval even totdat ik die zekerheid heb.

Althans zo begrijp ik het tot nu toe en kan het dus best mis hebben. We zullen moeten wachten tot er complete systemen zijn gemaakt en de info gedeeld wordt op fora.

[ Voor 16% gewijzigd door GJzon op 06-06-2026 00:14 ]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:58
GJzon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:44:
[...]

Nu ga je vanaf je hoofdschakelaar direct naar je eindgroepen. Wat je doet met dit Zendure systeem is een kabel leggen direct vanaf je hoofdschakelaar naar je Powerhub. En vanaf je Powerhub ga je terug naar je groepenkast en vervolgens naar je eindgroepen. Bij normaal bedrijf gaat de netstroom via de Powerhub naar de je groepenkast.
[Afbeelding]

Bij uitval van het net verbreekt de Powerhub de verbinding met de hoofdschakelaar (verplicht, veiligheid) m.b.v. ATS en maakt vanuit de accu's een eigen grid en levert stroom naar je eindgroepen. Eilandbedrijf dus.
Van de Powerhub site:
When a blackout hits at night, PowerHub uses ATS to switch circuits to backup mode instantly. Paired with storage, it keeps your lights and essential appliances running without interruption.

Als je je Enphase systeem aansluit op de PV-IN-AV connector zou(den) de accu('s) gewoon opgeladen worden tijdens noodstroom-modus. Althans zo staat het in de diverse documenten/info.

Sluit je panelen aan op de MPTT connector dan schijnt dit wel goed te werken bij netuitval.
Maar ik ben ook wel benieuwd of dit met Enphase (AC-koppeling) echt gaat werken. Ik wacht in ieder geval even totdat ik die zekerheid heb.

Althans zo begrijp ik het tot nu toe en kan het dus best mis hebben. We zullen moeten wachten tot er complete systemen zijn gemaakt en de info gedeeld wordt op fora.
Aangezien MW Energie zowel Marstek als Zendure doet, hoop je dat er geleerd is van de 3 fase Marstek Smartbox voor de 3 fase Zendure Powerhub. Wijsheid komt niet automatisch uit t oosten.

Qua overige veiligheid moet je afwachten wat Zendure daarvoor bedacht heeft voor het setje dat tot 150kWh uitbreidbaar is, je inlezen hoe dat bij Victron en Deye en andere aangepakt wordt is inderdaad verstandig, doen alsof je Manuel uit Barcelona bent en zo'n set aansluiten zoals Chinezen het makkelijkst lijkt, is niet wijs.

• Spekkie99
GJzon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:31:
[...]

Ik was inderdaad heel lang van plan een Victron systeem te maken en heb me daar flink in verdiept. Heeft z'n voordelen maar kost best wat tijd om op te bouwen. Nu Zendure met de Powerhub komt wordt e.e.a. een stuk eenvoudiger. Gewoon een kast waar je van alles op aan kunt sluiten. De Mix(en) sluit je direct aan op een wcd in de Powerhub en klaar is Kees. Geen gedoe met fuses, wel of geen schakelaar tussen batterypack en Lynx distributors etc etc.. Als je die kosten allemaal optelt en de tijd en moeite die je er allemaal in moet steken bij een Victron systeem, dan is een kant-en-klare Powerhub een stuk goedkoper.

Ik hoop alleen maar dat m'n Enphase systeem goed werkt op de PV-IN-AC poort(en). Dan wordt er geladen bij noodstroom/eiland bedrijf. Dat is m'n grootste zorg. Heb gelukkig nog ruim de tijd.

Nadeel van de Victron is ook dat je eigenlijk bij een 3-fasen systeem direct 3 Multiplussen moet kopen. Althans dat raden ze aan om geen productieversie-verschillen te hebben. Samen met de accu's een grote investering. Met de Zendure spullen kan ik eerst beginnen met 1 unit, lekker uittesten en later andere units kopen.
En dan nog de garantie. Bij Zendure ben je veel beter uit dan met een zelfbouwsysteem.

Noem het maar voortschrijdend inzicht. Wijsheid komt met de jaren. En het is een keuze, niets ten nadele van Victron.
Grappig, hoe meer ik lees hoe meer ik neig naar een Victron setup. Bewezen kwaliteit en geïntegreerd nood stroom. En als je wat zelf wil en kan doen heel betaalbaar. Zendure is een mooi merk maar dit is allemaal nieuw voor ze nu ze hun aanbod uitbreiden naar een vol geïntegreerd systeem. En daar heb ik al home assistant voor.

• MarcS73
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-06 11:12
Gisteren aanbetaling gedaan voor:

1x mix3000

1x mix4000ac (zonnepanelen tuinhuis)

1x mix4000 pro (ivm vervanging omvormer woonhuis)

Wordt tzt aangesloten via powerhub (want die wordt pas ergens oktober verwacht). Aanschaf bij plugin-batterij.

Is eigenlijk teveel opslag voor wat nodig is, echter bedoeling is om er ook nog mee te handelen. Alhoewel dat op dit moment nog niet mogelijk is (en home Assistant ga ik niet aan beginnen, ontbreekt me de tijd voor). Ik verwacht dat Synergy of Frank energie dat voor jan2027 voor elkaar hebben.Stappen per augustus over naar dynamische tarieven.

Wat cijfers over woning.

-10500kwh verbruik per jaar

-6400kwh opwek via de zonnepanelen, nu ongeveer 2300kwh eigen gebruik, wat ik met accus wil verhogen naar 4300kwh.

-2x ev gebruiken ongeveer 4500kwh samen

- zwembad warmtepomp is ongeveer 800kwh

- Aircos doen ongeveer 750kwh (koelen en verwarmen).

Huis hou ik warm met gasketel en dat blijft ook voorlopig zo, want daar zit ik op terugverdientijd van 15jaar plus.

Ik verwacht per jaar eur 500 te verdienen aan hoger eigen verbruik en eur 500 aan "handel". Zou het geheel na ongeveer 7 jaar terugverdiend moeten zijn.

Ben zo hopelijk voorbereid op wat overheid/Enexis komende jaren op ons af laat komen. Wel benieuwd hoe ik over jaar of drie terug kijk op deze beslissing.

• xares
MarcS73 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:31:

1x mix3000

Dit is geen probleem om te mixen voor de off-grid 3 verschillende systemen?
Aanbetaling bij een installateur gedaan?

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 00:13
MarcS73 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:31:

1x mix3000

Wat ga je nu echt betalen voor die 4000 pro? Ik zit hier ook te dubben voor een 4000pro, of een Max AC + losse omvormer.. De huidige omvormer doet het op zich nog wel, maar is 10jr oud en kan niet afgeschakeld worden. Is handig om wel te kunnen doen met dynamische prijzen...

prutsert

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06 14:55

M. Mulder

DPC: Team TFC

GJzon schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:44:
[...]

[Afbeelding]

Van de Powerhub site:

De vraag is of mijn Enphase-systeem met 9× IQ7A-micro-omvormers blijft draaien bij netuitval wanneer de Zendure PowerHub de woning via ATS loskoppelt van het openbare net en de SolarFlow 4000 Mix AC+ het huis als eilandnet voedt. Geldt dit ook wanneer het Enphase-systeem niet rechtstreeks is aangesloten op de PV-IN AC-ingang van de SolarFlow, maar op de bestaande PV-groep in de groepenkast blijft aangesloten ?

• GJzon
M. Mulder schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:08:
[...]

De vraag is of mijn Enphase-systeem met 9× IQ7A-micro-omvormers blijft draaien bij netuitval wanneer de Zendure PowerHub de woning via ATS loskoppelt van het openbare net en de SolarFlow 4000 Mix AC+ het huis als eilandnet voedt. Geldt dit ook wanneer het Enphase-systeem niet rechtstreeks is aangesloten op de PV-IN AC-ingang van de SolarFlow, maar op de bestaande PV-groep in de groepenkast blijft aangesloten ?
Wat ik zo begrijp uit de info die nu beschikbaar is, worden de accu's alleen geladen (in noodstroom) met een Enphase als je die aangesloten hebt op PV-IN-AC. Maar zoals ik al eerder zei, we wachten 't gewoon af totdat iemand het uitprobeert en publiceert.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:54
Wie heeft er ervaring met het terugvragen van de BTW van de Zendure batterij als je al als KOR geregistreerd bent ivm een BTW teruggave op zonnepanelen

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:56
Niemand, want dat kan niet.
Wel KOR = geen belasting.

• GJzon
evertmulder schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:07:
Wie heeft er ervaring met het terugvragen van de BTW van de Zendure batterij als je al als KOR geregistreerd bent ivm een BTW teruggave op zonnepanelen
Energiecontract op naam van partner??

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06 14:55

M. Mulder

DPC: Team TFC

GJzon schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:24:
[...]

Zowel contract als factuur?

• koboy

koboy

GJzon schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:24:
[...]

Hangt er van af wat er allemaal op het contract staat. Naam en adres moeten gekoppeld zijn aan je partner op het moment van bestellen.

Je kunt de KOR uit, maar daar gaat wat tijd overheen uitstap moment is per kwartaal, dus dan moet je langer wachten met bestellen, en administratief komt er meer bij kijken geloof ik.

Makkelijkste is vooraf, dus voor bestellen, even overleggen met een BTW teruggave bedrijf als "de centrale". Die weten van de hoed en de rand, en regelen alles voor je tegen een niet zo hoge vergoeding.

• MarcS73
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-06 11:12
--WaaZaa-- schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:32:
[...]

Wat ga je nu echt betalen voor die 4000 pro? Ik zit hier ook te dubben voor een 4000pro, of een Max AC + losse omvormer.. De huidige omvormer doet het op zich nog wel, maar is 10jr oud en kan niet afgeschakeld worden. Is handig om wel te kunnen doen met dynamische prijzen...
Ik heb pakket prijs gekregen voor alle drie samen vanuit plugin-batterij.

Vriend van mij heeft installatie bedrijf, die gaat inbedrijfstelling doen.

[ Voor 10% gewijzigd door MarcS73 op 07-06-2026 15:45 ]

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:54
M. Mulder schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Zowel contract als factuur?
Snik, snik, ik heb geen partner meer

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:21
evertmulder schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:07:
Beetje offtopic maar toevallig onlangs zelf uitgezocht en gebeld met de belastingdienst.

1) Wanneer je al eens aanspraak hierop gemaakt hebt voor de BTW op de zonnepanelen terug te vragen dan zit je nu in de KOR. Hier moet je je uitschrijven middels het Belastingaccount ondernemers. Je krijgt dan thuis een brief per wanneer je uitgeschreven bent. Een volgend kwartaal meestal.
2) Aanmelden als startende onderneming (niet ingeschreven in het Handelsregister)
Opgaaf Startende onderneming Zie daar ook het aankruisveld "thuisaccu". Ook als je al een ondernemer bent middels de zonnepanelen dan moet dit alsnog. Je krijgt dan geen 2e onderneming maar ze herkennen dat je die al hebt op het huidige BTW identificatienummer.
3) Nadat je uitgeschreven bent uit de KOR in dat tijdvak mag je de accu pas bestellen. De factuur moet op dezelfde naam staan als het energiecontract en dus de datum nadat je uit de KOR bent.
4) Je moet een dynamisch contract actief hebben op dezelfde naam als de factuur.
5) Enkel toegestaan om de BTW terug te vragen als je doet handelen. Dus dan mag je de opgeslagen energie niet gebruiken voor jezelf.
6) De accu moet een EMS hebben. Daar voldoet de Zendure Mix aan.
7) De volgende tijdvakken moet je aangeven hoeveel je hebt verdiend met het handelen. De BTW hierop moet je dan aangeven.
8 ) Uiteindelijk kun je weer gebruik maken van de KOR na een bepaalde periode.

Kortom best een gedoe om de BTW terug te vragen. En officieel mag je je opgeslagen energie dus niet zelf gebruiken. Dat is nogal een grijs gebied vind ik persoonlijk. Want hoe kun je dat aantonen als de zonnepanelen ook al hun werk doen door terug te leveren en je daar een vergoeding voor krijgt. Met bijvoorbeeld de Gielz integratie kun je het allebei doen.

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | preorder 2 x Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• Breadrun
xares schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Als je 3 fases off-grid wil heb je 3 mix apparaten nodig toch?

Daarom dacht ik om te beginnen 1x pro en 1x 4000 Mix AC en later nog een 4000 Mix AC erbij. Scheelt een paar honderd euro dan.
Ja daar heb je een punt. Al maak ik mij in NL niet zo druk om een hele offgrid setup. Mocht de stroom een keer lang utivallen dan is er een noodstroom stopcontact en kan je daar de essentiele apparaten op aansluiten.

Wel zou ik graag zonnepanelen aansluiten dus dan is de Pro een must. Mijn huidige Enphase systeem kan natuurijk ook op de Mix AC. Neem aan als de accu vol is het gewoon hij gewoon als bypass fungeert?
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste