• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:52
xares schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Als je 3 fases off-grid wil heb je 3 mix apparaten nodig toch?

Daarom dacht ik om te beginnen 1x pro en 1x 4000 Mix AC en later nog een 4000 Mix AC erbij. Scheelt een paar honderd euro dan.
Ja daar heb je een punt. Al maak ik mij in NL niet zo druk om een hele offgrid setup. Mocht de stroom een keer lang utivallen dan is er een noodstroom stopcontact en kan je daar de essentiele apparaten op aansluiten.

Wel zou ik graag zonnepanelen aansluiten dus dan is de Pro een must. Mijn huidige Enphase systeem kan natuurijk ook op de Mix AC. Neem aan als de accu vol is het gewoon hij gewoon als bypass fungeert?

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:24
Heeft iemand al een mix geleverd gekregen? Ik zie nog weinig updates rondom bezorging.

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-06 16:31
marinadus schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 06:56:
Heeft iemand al een mix geleverd gekregen? Ik zie nog weinig updates rondom bezorging.
Levertijd was 60 tot 90 dagen bij mij.. verwacht op zijn vroegst iets te horen eind volgende maand eerlijk gezegd

@iMartien

• marinadus
Hopelijk staat de pallet niet net voor de deur als we op vakantie zijn haha. Even de buurman vragen om het pakketje aan te nemen 😉

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:44
Laatste wat ik heb gehoord is dat ze eind juni / begin juli echt in het wild gaan verschijnen. (via Zendure PR)

[ Voor 8% gewijzigd door gielz op 12-06-2026 08:13 ]

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:23
Hier ook in spanning aan het wachten wanneer de 2 x 4000 Mix Ac+ worden geleverd. Ga maar uit van eind juli, dan kan het alleen maar meevallen ;)

Gekozen voor een 2 x 4000 MIX Ac+ opstelling om zo alle zonneopbrengst op te kunnen vangen tijdens de zonnige dagen omdat deze theoretisch maximaal 6912Watt kunnen opwekken. Daarnaast wil ik door middel van "laag" inkopen en "duur" verbruiken tijdens de winterperiode snel kunnen opladen met 8000Watt. Omdat dan juist in de winter maar enkele kwartieren het goedkoopste zijn met een dymanisch contract.

Ik heb de voorbereidende technische werkzaamheden afgerond. Een 5 x 6mm2 kabel naar de garage gelegd welke zit aangesloten op een 2e meterkast. Afgemonteerd in huis op een C25 automaat en in de garage op een aparte hoofdschakelaar.

In grote lijnen ziet de opstelling zonnepanelen en thuisaccus er dan zo uit.

Meterkast
Fase 1: 12 x Enphase IQ7X (pannendak huis) maximaal 3840Watt (B20 automaat)
Fase 2:
Fase 3:

Meterkast garage
Fase 1: 4000 mix AC+ (B20 automaat)
Fase 2: 8 x Enphase IQ8HC (platdak van garage) maximaal 3072Watt (B16 automaat)
Fase 3: 4000 mix AC+ (B20 automaat)

Opmerkingen:
- Met 2 x 4000 Mix Ac+ kun je in aanmerking komen voor de gratis Powerhub. Als deze nog voorradig is dan ga ik deze natuurlijk inzetten en zal de configuratie wat wijzigen. Kan overigens wel even duren voordat je die in ontvangst kan nemen zodoende al de B20 automaten geplaatst.
- Momenteel gebruik ik de fase 2 in de garage enkel voor de zonnepanelen. Er zit zodoende een CT klem van Enphase om de fase 2 welke richting de garage gaat om wel de opwek te monitoren in de Enphase portal.
- Mogelijk de zonnepanelen op garage direct aansluiten op 1 van de 2 Mix via de PVINN. Enige wat dan jammer is dat ik geen inzicht meer heb in de Enphase portal op de opwek daarvan. Dan zou ik de CT klemmen moeten verlengen naar de garage (25 meter).
- Natuurlijk even monitoren hoe dat gaat met de warmteontwikkeling in de automaten met de mogelijke onbalans van fasen. Anders kan ik de fasen eenvoudig veranderen in de meterkast voor de thuisaccus.
- Zo te zien is de @gielz integratie ook al geschikt voor de MIX serie. Dus ga de HA ook alvast updaten met de laatste versie. Dank!
- De noodstroom optie hecht ik persoonlijk nog geen waarde aan. Nog niet voorgekomen dat de stroom is uitgevallen, mocht dat wel het geval zijn dan kan ik de urgente apparaten wel voorzien met een stekkerblok.

Zie ik nog zaken over het hoofd? En of kom gerust met opmerkingen :)

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | preorder 2 x Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Na een periode lurken toch een vraagje waar ik graag uitsluitsel op zou hebben. Ik ben in de markt voor een thuisbatterij en ~7-8kWh lijkt een mooie capaciteit om mijn thuisgebruik te maximaliseren. Ik heb alleen geen Ethernet op de plaats waar ik de thuisbatterij graag zou neerzetten. Wel een prima WiFi signaal (zowel 2.4/5). Ik lees hier en daar iets over WiFi maar kan in de officiele specs van de 3000 Mix AC+ alleen "LAN / RS485" vinden. Kan iemand bevestigen dat dit apparaat ook werkt met WiFi voordat ik mijn order plaats?

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:37
eBait schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:38:
Na een periode lurken toch een vraagje waar ik graag uitsluitsel op zou hebben. Ik ben in de markt voor een thuisbatterij en ~7-8kWh lijkt een mooie capaciteit om mijn thuisgebruik te maximaliseren. Ik heb alleen geen Ethernet op de plaats waar ik de thuisbatterij graag zou neerzetten. Wel een prima WiFi signaal (zowel 2.4/5). Ik lees hier en daar iets over WiFi maar kan in de officiele specs van de 3000 Mix AC+ alleen "LAN / RS485" vinden. Kan iemand bevestigen dat dit apparaat ook werkt met WiFi voordat ik mijn order plaats?
Als je prima wifi signaal hebt kun je toch een klein routertje neerzetten dat als access point dienst doet, die ethernet port heeft? Ik gebruik zelf een kleine 'mango' daarvoor, werkt feilloos.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:30
eBait schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:38:
Volgens hun manual heeft hij ook gewoon wifi.

https://www.zendure.nl/pages/download-center

[ Voor 32% gewijzigd door Ben(V) op 12-06-2026 12:04 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• eBait
  • Nu online
Waar lees je dat dan? De volgende passage impliceert iets, maar is niet echt duidelijk: "Use the dedicated LAN port to connect the SF3000 Mix to your home router or switch using an Ethernet cable.

A wired LAN connection provides superior network stability and significantly lower latency for remote system monitoring compared to standard Wi-Fi."

• Ben(V)
pagina 2 onderaan van de gebruikers handleiding
Wi-Fi 802.11b/n/g Frequency: 2412-2472MHz Maximum Transmit Power: 20.0 dBm

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• eBait
  • Nu online
Ben(V) schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:02:
pagina 2 onderaan van de gebruikers handleiding

[...]
Dank!

• MH1488
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-06 21:38
Ik ben van plan om een thuisbatterij aan te schaffen. Ik twijfel tussen een Sigenstor of 3x een Zendure Solarflow Mix AC+. Ik hoef in de basis geen back-up functie en heb al zonnepanelen welke niet op de batterij hoeven worden aangesloten. Het gaat meer om de stroom goedkoop inkopen en zelf verbruiken en overtollige op dure momenten verkopen. Mijn huidige situatie:

Woning is gasloos. 11 440WP zonnepanelen met opbrengst van ongeveer 4200 kWh per jaar. Daikin 6kW warmtepomp. Elektrische auto. Totaal stroomverbruik per jaar ongeveer 8400 kWh.

- Hoofdaansluiting 3x25A.
- Losse groepenkast in de garage. Kabel tussen meterkast en deze groepenkast 5x4mm2. Op deze groepenkast zit een 3 fasen Enphase PV systeem en een laadpaal (Alfen) aangesloten.
- Losse groepenkast naar zolder. Wederom kabel tussen meterkast en deze groepenkast 5x4mm2. Op deze groepenkast zit de warmtepomp (Daikin 6kW) en de wasmachine en droger aangesloten.

Ik kan de batterij door een installateur laten installeren zodat ze direct op een groep worden aangesloten. Ik heb echter nog wel een paar vragen:

-          Als ik 3 Solarflow Mix AC+ koop en op de groepenkast op zolder aan laat sluiten zodat ze elk een eigen groep hebben en elk op een aparte fase zitten, werken de batterijen dan goed samen? Of is er een kans dat ze elkaar gaan tegenwerken?
-          Gaat bovengenoemde goed werken of moeten de batterijen direct op de hoofdaansluiting worden aangesloten? Beïnvloed de warmtepomp en de wasmachine/droger de werking van de batterijen?

Graag hoor ik jullie adviezen waarvoor dank.

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:49
Vraag: waaruit ontstaat het verschil in standbyverbruik tussen 3-fase systemen zoals een Sigenergy en een plug-in thuisbatterij. De Mix 4000 heeft een omvormer van 4kW. Een 12kW Sigenergy heeft daar drie van.
Bij de Sigenergy (en vergelijkbare systemen zie ik bij NOM bedrijf in de nacht extreem lage efficiëntie. Dit komt met name omdat ze de omvormers in 'standby' al 180-250W continu verbruiken. Bij ons is het verbruik in de nacht 100-150W en dan ook nog verdeeld over 3 fasen.

In de test van Energienerds Link lees ik het volgende:

15. Praktijk: Stand-by verbruik
Een cruciaal detail: bij een restcapaciteit van 10% trekt de batterij volgens onze HomeWizard kWh-meter nul watt uit het elektriciteitsnet. De elektronica en het BMS draaien dus puur op de eigen reserves van de batterij.

Momenteel onderzoeken we het exacte stand-by verbruik. We kijken hiervoor hoe lang de batterij erover doet om een paar procentpunt te zakken wanneer er geen actieve belasting is. Dit gaat wat langer duren dan gedacht, want we doen ook nog steeds testen tussendoor. En we hebben hem al een keer 18 uur ongemoeid gelaten, maar in die tijd is de SolarFlow Mix geen procent gedaald. Wordt vervolgd!

Het lijkt er dus op dat deze 4kW omvormer heel veel efficiënter is er nauwelijks verbruik heeft als hij stand-by staat. Ook blijft er in de test een heel behoorlijke RTE over bij lage belasting NOM bedrijf.

Dit is, zo vind ik, een belangrijk argument in mijn overweging welk systeem ik wil. Het eigenverbruik van 3-fase systemen wordt vaak gebagatelliseerd in de zin van; is toch gratis zonne-energie, maar met name in de maanden met weinig opwek en als de accu's nauwelijks vol te krijgen zijn is dit wel degelijk van belang.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
g-j-t schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:24:
Vraag: waaruit ontstaat het verschil in standbyverbruik tussen 3-fase systemen zoals een Sigenergy en een plug-in thuisbatterij. De Mix 4000 heeft een omvormer van 4kW. Een 12kW Sigenergy heeft daar drie van.
Bij de Sigenergy (en vergelijkbare systemen zie ik bij NOM bedrijf in de nacht extreem lage efficiëntie. Dit komt met name omdat ze de omvormers in 'standby' al 180-250W continu verbruiken. Bij ons is het verbruik in de nacht 100-150W en dan ook nog verdeeld over 3 fasen.
Let hier heel goed op 1 "detail": Een Sigenergy die in eilandmode staat verbruikt fors meer stroom dan een Sigenergy die gewoon als thuisaccu fungeert. Als je een Zendure PowerHub gebruikt voor eilandmode, dan zal een Mix 4000 waarschijnlijk ook veel meer stroom verbruiken dan dat die nu als gewone thuisaccu doet.

Je kunt pas een goed vergelijk maken als beide situaties exact hetzelfde zijn.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• g-j-t
Taro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:32:
[...]

Let hier heel goed op 1 "detail": Een Sigenergy die in eilandmode staat verbruikt fors meer stroom dan een Sigenergy die gewoon als thuisaccu fungeert. Als je een Zendure PowerHub gebruikt voor eilandmode, dan zal een Mix 4000 waarschijnlijk ook veel meer stroom verbruiken dan dat die nu als gewone thuisaccu doet.

Je kunt pas een goed vergelijk maken als beide situaties exact hetzelfde zijn.
Terecht punt en daar was ik me van bewust. Zouden de opgegeven standby-waarden van die 3-fase systemen, dan altijd uitgaan van een 'live' noodstroomvoorziening? Zonder noodstroomvoorziening en echt standby, dus 0 in- of export, dan gebruiken ze wellicht weinig, maar zodra de omvormers voor NOM bedrijf aan het werk moeten (bij 100-300W), dan is het verbruik alsnog fors hoger dan een MIX als ik de tests moet geloven toch?

• koboy
  • Laatst online: 10:13

koboy

Heb een idee voor een icon

g-j-t schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:40:
[...]

Terecht punt en daar was ik me van bewust. Zouden de opgegeven standby-waarden van die 3-fase systemen, dan altijd uitgaan van een 'live' noodstroomvoorziening? Zonder noodstroomvoorziening en echt standby, dus 0 in- of export, dan gebruiken ze wellicht weinig, maar zodra de omvormers voor NOM bedrijf aan het werk moeten (bij 100-300W), dan is het verbruik alsnog fors hoger dan een MIX als ik de tests moet geloven toch?
In een 3 fase opstelling heb je ook te maken met de manier van aansturen. Elke omvormer klapt qua efficiëntie onder de 10 a 15% in elkaar. Als je bij lage last (zeg 450W) actief alle drie de fasen op nul gaat houden gebruik je alle drie de omvormers op maar een paar procent.
Omdat de slimme meter alleen totalen naar de energiemaatschappij rapporteert is het in dit soort gevallen beter om maar 1 van de 4kW omvormers aan te spreken voor de 450W van dit voorbeeld.

Sessy heeft hier geloof ik een instelling voor, geen idee of SigEnergy dat heeft, en van de Mix serie komen we het waarschijnlijk pas te weten als ze in praktijk gebruikt worden.

Sizing van een accu systeem is erg belangrijk. Hierbij is het beter om naar de langdurige belastingen (en uiteraard de benodigde capaciteit om de nacht door te komen) te kijken dan naar de pieken van laden en ontladen. Alle pieken willen opvangen heeft als grote risico dat je daarmee de efficiëntie bij nuttig gebruik onderuit haalt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• g-j-t
Sizing is idd een ding. Als ik naar de nachten kijk dan is het verbruik 350 dagen per jaar niet meer dan 150W continu. Tussen met name 17.00 en 23.00 uur is het een ander verhaal. Dan draait de WP in de winter ook nog door. Die gaat meestal in de nacht uit tot een uur of 9 in de ochtend.
Hiernaast een plug-in hybride en straks een EV. Hoge pieken en lange dalen dus..
Ik zie de batterij straks ook als een comfort verhogend middel waarbij je in de toekomst bij variabele transporttarieven minder hoeft te letten op het moment dat je apparatuur inschakelt. Ook kunnen de airco's in de zomer meer in de avond en nacht aan blijven met het gevoel dat het niks kost ;-). Als je het verbruik van de woning op een rij zet dan is de accu dus met name bedoeld voor de hogere lasten en zou je zelfs moeten overwegen de batterij voor NOM onder de 300W uit te schakelen.

Ik raak er al lezend en kijkend naar te toekomst (met steeds veranderende spelregels) wel van overtuigd een leverancier te kiezen waarbij de app/aansturing veel mogelijkheden biedt en de ontwikkeling meegaat voor verschillende situaties die zich voor de Nederlandse markt voordoen. Deze Zendure past wat mij betreft goed in dit plaatje.

• MH1488
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-06 21:38
Ik ben van plan om 3x een Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ aan te schaffen en elk op een eigen fase aan te sluiten.

Ik wil ze in de garage plaatsen waar ook mijn PV systeem van Enphase is aangesloten in die groepenkast. Het is een 3 fasen enphase systeem. Is het ook mogelijk om elke fase van het enphase systeem direct aan te sluiten op de PV AC IN van elke batterij? Kan de batterij dan bij negatieve stroomprijzen ook ervoor zorgen dat het PV systeem uit gezet wordt en dat er vol vanuit het net wordt geladen?

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06 00:05
MH1488 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:05:
Ik ben van plan om 3x een Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ aan te schaffen en elk op een eigen fase aan te sluiten.

Ik wil ze in de garage plaatsen waar ook mijn PV systeem van Enphase is aangesloten in die groepenkast. Het is een 3 fasen enphase systeem. Is het ook mogelijk om elke fase van het enphase systeem direct aan te sluiten op de PV AC IN van elke batterij? Kan de batterij dan bij negatieve stroomprijzen ook ervoor zorgen dat het PV systeem uit gezet wordt en dat er vol vanuit het net wordt geladen?
Is het dan niet verstandiger om een Power Hub te gebruiken? Lijkt me voor een 3-fase systeem uiterst geschikt. Zendure Power Hub

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-06 22:42
robinh schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:08:

Meterkast
Fase 1: 12 x Enphase IQ7X (pannendak huis) maximaal 3840Watt (B20 automaat)
Fase 2:
Fase 3:

Meterkast garage
Fase 1: 4000 mix AC+ (B20 automaat)
Fase 2: 8 x Enphase IQ8HC (platdak van garage) maximaal 3072Watt (B16 automaat)
Fase 3: 4000 mix AC+ (B20 automaat)
Wat is de achterliggende gedachte om op fase 2 zonnepanelen te hebben en fase 3 de accu? Wanneer je laad op zonne-energie, krijg je een enorme scheefbelasting. De meter saldeert dat wel intern, maar je vergroot de kans dat de spanning op fase 2 oploopt en de omvormer uitvalt, waarbij je dat prima had kunnen voorkomen door de accu op dezelfde fase te zetten. Tevens zou je dan zelfs de AC in kunnen gebruiken van de accu, scheelt weer een automaat in de kast.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06 00:05
Geert h schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:13:
[...]

Wat is de achterliggende gedachte om op fase 2 zonnepanelen te hebben en fase 3 de accu? Wanneer je laad op zonne-energie, krijg je een enorme scheefbelasting. De meter saldeert dat wel intern, maar je vergroot de kans dat de spanning op fase 2 oploopt en de omvormer uitvalt, waarbij je dat prima had kunnen voorkomen door de accu op dezelfde fase te zetten. Tevens zou je dan zelfs de AC in kunnen gebruiken van de accu, scheelt weer een automaat in de kast.
Ter aanvulling zodat je 't zelf uit kunt rekenen: stroom door nulleiding bij 3-fasen
Onbalans en de stroom door de nul lopen best wel eens snel op.

Je kunt e.e.a. het visualiseren in Excel.
Een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ6SxSfkfbLQMdrzVJJ8FDyBHws=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IYf5gB6MxK1xoREd7XJ3hLfz.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door GJzon op 16-06-2026 14:10 ]

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-06 06:13
Zijn er al MIX accu's uitgeleverd? Ik denk het haast niet, want ik hoor nog weinig gebruikerservaringen. Wat zijn de vermoedelijke levertijden / uitleverdata, op de site staat nog steeds de 80-90 dagen.

• MissSunshine
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-06 10:04
Ik heb zonnepanelen (aangesloten via 3-fase Enphase) en was al een tijdje aan het rondkijken naar een thuisbatterij en met de introductie van de Solarflow Mix 3000 is er nu iets dat aan mijn behoefte voldoet qua opslag en prijs. Ik kan alleen geen installateur vinden die het wil installeren, ze zeggen allemaal dat ze alleen hun “eigen” thuisbatterijen van SigEnergy etc. Willen installeren. Heeft iemand nog een goede tip voor een installateur met kennis van Enphase die de Zendure zou willen installeren? Regio is zuid-oost Friesland.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Wallie

Herr

Je hebt toch alleen een dedicated stopcontact nodig met een eigen groep? Die kan elke electricien voor je maken.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• rolf-smit
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-06 14:35
Ik volg deze discussie nu een tijdje en ben benieuwd wat jullie van mijn beoogde opstelling met de SolarFlow 4000 Mix AC+ vinden.

Mijn situatie: ik heb op de plek waar de accu moet komen slechts één 16A-groep beschikbaar, waar momenteel al mijn zonnepanelen op uitkomen. Het is helaas niet eenvoudig om extra kabels te trekken, zonder een halve verbouwing te moeten aan gaan. Ik heb een Growatt MIN 3600 TL-XE (met 3600W output) en zou het ideaal vinden om die direct via de AC-ingang op de SolarFlow aan te sluiten.

Wat ik me concreet afvraag: kan ik die SolarFlow vervolgens gewoon op de ex-zonnepanelen groep terugplaatsen? Dus Inverter > SolarFlow > 16A eigen groep > Meterkast, is dat een normale opstelling? Naar mijn idee is dit exact waar de 4000 Mix AC+ voor bedoelt is?

Mijn doel is simpelweg om mijn eigen verbruik (dat nu op 20% blijft steken) wat op te krikken, niet om grootschalig te handelen of de EV-lader vol te trekken (ik heb een 1600 kWh overschot).

Zien jullie dit als een logische en praktische setup, of is die SolarFlow AC ingang hier dus niet voor bedoelt?

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-06 07:34
rolf-smit schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:21:
Ik volg deze discussie nu een tijdje en ben benieuwd wat jullie van mijn beoogde opstelling met de SolarFlow 4000 Mix AC+ vinden.

Mijn situatie: ik heb op de plek waar de accu moet komen slechts één 16A-groep beschikbaar, waar momenteel al mijn zonnepanelen op uitkomen. Het is helaas niet eenvoudig om extra kabels te trekken, zonder een halve verbouwing te moeten aan gaan. Ik heb een Growatt MIN 3600 TL-XE (met 3600W output) en zou het ideaal vinden om die direct via de AC-ingang op de SolarFlow aan te sluiten.

Wat ik me concreet afvraag: kan ik die SolarFlow vervolgens gewoon op de ex-zonnepanelen groep terugplaatsen? Dus Inverter > SolarFlow > 16A eigen groep > Meterkast, is dat een normale opstelling? Naar mijn idee is dit exact waar de 4000 Mix AC+ voor bedoelt is?

Mijn doel is simpelweg om mijn eigen verbruik (dat nu op 20% blijft steken) wat op te krikken, niet om grootschalig te handelen of de EV-lader vol te trekken (ik heb een 1600 kWh overschot).

Zien jullie dit als een logische en praktische setup, of is die SolarFlow AC ingang hier dus niet voor bedoelt?
Klopt helemaal, zo wil ik het ook. En max laden/ontladen op 3000 zetten.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-06 22:20
raven22 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:10:
[...]

Klopt helemaal, zo wil ik het ook. En max laden/ontladen op 3000 zetten.
Deels denk ik hier ook over na en dan wel in de volgende setting:

- zendure mix 4000

- Uitbreiding 7kWh

- B16 automaat

Dit zodat de aansturing via HW P1 meter in combinatie met Zenki kan gebeuren (dus geen home assistant, daar heb ik geen kennis van).

Dan is de vraag of 4000 ook nog kan én naar ik begreep kan Zenki goed omgaan met dynamische tarieven in combinatie met de 6 blokken van verschillende netwerk tarieven zoals die waarschijnlijk in 2019 gaan gelden.

Vraag is om mijn veronderstelling juist is.

• koboy

koboy

Rojado schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:19:
[...]

- zendure mix 4000

- Uitbreiding 7kWh

- B16 automaat

Dit zodat de aansturing via HW P1 meter in combinatie met Zenki kan gebeuren (dus geen home assistant, daar heb ik geen kennis van).

Dan is de vraag of 4000 ook nog kan én naar ik begreep kan Zenki goed omgaan met dynamische tarieven in combinatie met de 6 blokken van verschillende netwerk tarieven zoals die waarschijnlijk in 2019 gaan gelden.

Voor de "oudere" apparaten van Zendure is de HW P1 meter niet meer officiëel ondersteund. Heeft voor velen ook nooit gewerkt.
Ga voor de zekerheid uit van de eigen P1 meter van Zendure (eventueel aan een actieve splitter)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Taro
  • Niet online
[...]
4000 Watt kan niet met een B16, dan moet je echt een B20 gebruiken.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:44
[...]

- zendure mix 4000

- Uitbreiding 7kWh

- B16 automaat

Waarom niet 2x een mix 3000? Kosten zijn nagenoeg gelijk.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Rojado
roelzadh schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:40:
[...]

Waarom niet 2x een mix 3000? Kosten zijn nagenoeg gelijk.
Ik lees hier en daar dat de samenwerking tussen twee systemen soms stuk loopt (elkaar tegenwerken). Dat bij meerdere merken, soms na een update. En aangezien ik niet bekend/handig ben met andere aansturingen zoals home assistant en dan ‘afhankelijk’ ben c.q. de richting uit kijk van één systeem wat meer kans geeft op een betrouwbare werking. Verder is er ook een periode in het jaar waar het achtergrond gebruik erg laag is en dan zijn twee sturende systemen ook niet handig. (B.v. grotere verliezen in een slechte verhouding t.o.v. het gebruik) .In de winter met WP die 24/7 draait is het weer een ander verhaal.

Ik ging overigens uit van aansturing met Zenki in combinatie met de HW P1 meter. Kreeg al de tip om dat niet te doen en met de Zendure P1 meter te werken. Wellicht is de aansturing van twee hoofdmodules dan beter geborgd.

• Rojado
Taro schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:30:
[...]

4000 Watt kan niet met een B16, dan moet je echt een B20 gebruiken.
Dank, ik laat het aansluiten in ieder geval door een elektricien doen, dus dat komt goed.

• koboy

koboy

@Rojado

Ik heb met een 2400AC een poosje Zenki gedraaid rond de jaarwisseling, en vond die niet echt slim.

Of je 1 of twee hoofd-units wilt is voornamelijk afhankelijk van het vermogen dat je nodig hebt. Als je structureel 3kW (of 4kW) of meer vermogen trekt kun je daarnaar kijken.

Ik zou je wel willen adviseren toch eens te kijken naar home assistant. Een HA green kost de wereld niet, en begin daar eens mee om alleen maar je huis te monitoren. Als je software kan installeren op een computer heb je echt niet zo'n grote stap te nemen. Later kun je dan hierop uitbreiden om de aansturing van de accu (en PV omvormer) te optimaliseren.
In het Zendure HA deel hier op het forum zit echt veel (vriendelijk!) beschikbare kennis, en de startpost is eigenlijk al de basis. Ik heb daar al meerdere mensen van "HA noob" naar vibe-codende tweakers zien gaan.
Dit advies geldt trouwens ook voor andere oplossingen/merken die in het betaalbaarder segment vallen. Nul op de meter draaien kunnen ze allemaal wel, maar wil je gaan optimaliseren op dynamische tarieven, en uitgesteld terugleveren dan is het meestal niet mogelijk. Echt flexibele en fail-safe aansturing weet ik alleen van Victron zeker, maar heb me ook niet heel diep in het dure spul verdiept.

[ Voor 193% gewijzigd door koboy op 21-06-2026 22:29 ]

MissSunshine schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:48:
Ik heb zonnepanelen (aangesloten via 3-fase Enphase) en was al een tijdje aan het rondkijken naar een thuisbatterij en met de introductie van de Solarflow Mix 3000 is er nu iets dat aan mijn behoefte voldoet qua opslag en prijs. Ik kan alleen geen installateur vinden die het wil installeren, ze zeggen allemaal dat ze alleen hun “eigen” thuisbatterijen van SigEnergy etc. Willen installeren. Heeft iemand nog een goede tip voor een installateur met kennis van Enphase die de Zendure zou willen installeren? Regio is zuid-oost Friesland.
Hou wel rekening dat de mix 3000 niet qua capaciteit uitbreidbaar is, is dat ook niet bedoeling dan is het een prima ding.
De Zendure hoeft niet door een installateur geplaatst te worden, kun je zelfs met twee linker handen nog wel.
Wat je alleen nodig hebt is een eigen groep met een alamat b16 30mA ( en die zou zelf van het type B moeten zijn ivm met mogelijke DC lekstromen. )
Ga je voor de mix 4000 dan wordt dat een b20 de rest blijft het zelfde.
En dat kan elke electroinstalateur in je buurt voor je doen. Jij moet alleen aangeven waar de thuis-batterij zou moeten staan ( de brandweer geeft daar goede tips voor ) bv plaats ook even een rookmelder bij de thuis-batterij.

• Omarz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-06 10:23
MarcS73 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:31:
Gisteren aanbetaling gedaan voor:

1x mix3000

1x mix4000ac (zonnepanelen tuinhuis)

1x mix4000 pro (ivm vervanging omvormer woonhuis)

...

Ik verwacht per jaar eur 500 te verdienen aan hoger eigen verbruik en eur 500 aan "handel". Zou het geheel na ongeveer 7 jaar terugverdiend moeten zijn.
Jeroen.nl is minder optimistisch

https://jeroen.nl/blog/th...en-selecte-groep-mogelijk

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:45
Jeroen rekent wel wat negatief. Het belangrijkste is dat je batterij een beetje in de pas loopt met je avond/nachtverbruik. Handel wordt iets minder interessant in 2027.

500 euro eigen verbruik is +/- 80x de hele set van 24 kWh leegtrekken op jaarbasis (excl. verlies). Met een flinke PV opstelling en een EV die goed gebruikt wordt moet dat nog wel lukken. Probleem is dat je op die dagen niet kan handelen, en laat handel nou juist in de zomer leuk zijn (kijk naar morgen). Ben benieuwd.. ook naar de samenwerking tussen 3 losse apparaten.

Heb zelf 1 mix pro op het oog maar kijk de kat nog even uit de boom. Pas vanaf begin 2027 nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Kameelstok op 22-06-2026 22:48 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:56
Lijkt erop dat toch niet elke ev lader zomaar op de powerhub kan;
Built-in 300mA residual current protection eliminates the need for an additional upstream independent RCBO. Downstream circuits must be equipped with 30mA RCD protection per local regulations (either individually per branch or shared across multiple branches).
Een Zaptec Go 2 heeft zelf wel 6 mA DC-foutstroomdetectie en eist een 30 mA type-A aardlekschakelaar. Dus dan moet dat er mogelijk tussen.

Ondertussen behoorlijk lijstje met vraagtekens :X .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:29
Jan-tweak schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:41:
[...]

Hou wel rekening dat de mix 3000 niet qua capaciteit uitbreidbaar is, is dat ook niet bedoeling dan is het een prima ding.
Komt mogelijk wel alsnog, al zou ik er niet 100% op rekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4W0HkdHs89E5RtQwsz42rCn1fEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sscpBiNnZKKXdlwASTUMdwTh.jpg?f=fotoalbum_large

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-06 21:25

John2B

I Love RAID5..!!

Ik lees al even mee,

Ik ben ook geïnteresseerd in de Zendure solarflow 4000 mix AC+
Ik lees overal eigen groep B20 automaat (ik zelf heb een 1x 35 ampère huisaansluiting dus B20 dat zou net gaan.
(kast zelf is helemaal 3 fase voorbereid en dus 6mm² bekabeld, maar dat terzijde)

Probleem is als er 5kw AC Zonnepanelen opzitten aangesloten en de accu is vol, diezelfde 5kw moet via de pass through door naar de groepenkast. En een B20 trekt dat niet.

Navraag bij Zendure krijg ik de volgende vraag mbt aansluiten op welk type automaat. Wat denken jullie?
Geachte klant,

Hartelijk dank voor uw bericht en voor de gedetailleerde planning die u heeft uitgevoerd voor het ontwerp van uw SolarFlow 4000 Mix AC+-systeem.Met betrekking tot uw vragen over de AC-beveiliging en het bekabelingsschema lichten wij het volgende toe:

Kabeldikte bij vaste aansluiting (Hardwire):
Indien u kiest voor een vaste, hardwired installatie, bent u volgens de installatie-eisen van Zendure verplicht om een AC-kabel van minimaal 6 mm² te gebruiken. Deze 6 mm² kabel dient door de klant of door een erkend elektricien zelf te worden geleverd.

De meegeleverde 2,5 mm² kabel: De meegeleverde 3 × 2,5 mm² AC-kabel behoort tot de standaardconfiguratie en is uitsluitend ontworpen voor een standaard stopcontactaansluiting; deze is niet geschikt voor een vaste hardwired installatie.

De eis in de handleiding voor een "≥ 6 mm² kabel" is dus specifiek bedoeld voor de hardwire-methode, en niet voor de meegeleverde stekkerkabels.

Verplichte 32A Alamat (RCBO):
Als u de hardwire-methode toepast, vereist Zendure de installatie van een 32A RCBO (aardlekautomaat) als specifieke AC-beveiliging. Ongeacht of het systeem softwarematig begrensd is op 4000W, of dat er een hogere output wordt toegestaan wanneer de PV-IN AC-poort actief is: bij een hardwire-installatie moet altijd een 32A RCBO worden gebruikt om te voldoen aan het productontwerp en de installatienormen.

Toepasbaarheid en Selectiviteit:
Wat betreft de geschiktheid van een 20A, 25A of 32A beveiliging: omdat de specifieke distributiestructuur, lokale regelgeving en selectiviteitseisen per installatieomgeving kunnen verschillen, adviseren wij om dit door een erkend elektricien ter plaatse definitief te laten beoordelen. Echter, vanuit de officiële installatie-eisen van Zendure is voor de hardwire-optie een 32A RCBO voorgeschreven.

U kunt de bedradingsschema's en installatie-eisen nalezen in de SolarFlow 4000 Mix AC+
gebruikershandleiding via de volgende link:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0609/1220/5960/files/SolarFlow_4000_Mix_Pro_SolarFlow_4000_Mix_AC__User_Manual_EN_FR_20260526.pdf?v=1779782593

Mocht u nog andere vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
Zendure Support Team

[ Voor 4% gewijzigd door John2B op 23-06-2026 19:42 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• HBrand
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 29-06 17:24
Ik vind ook dat zendure met de aansluit voorschriften toch wel een beetje de plank misslaat voor de Nederlandse markt.

In principe zou voor een continu belasting een 4mm² kabel en voor 4000w een 20A aardlekautomaat voldoende moeten zijn en bij 5000w een 25A.

Maar zendure stelt dan 6mm² kabel en een 32A aardlekautomaat en dat moet dan ook nog eens een duurdere type A zijn (niet verwarren met karakteristiek).

Kijk je bv naar de Anker solix solarbank max ac die sluit je in principe gewoon op 4mm² en een 16A normale aardlekautomaat aan. Oke de maximale output is 3500w, maar voor de gemiddelde Nederlandse thuisgebruiker wel normaal in de groepenkast aan te sluiten en selectief te blijven. Ook kan je er een aansluitstekker voor bestellen die je bij een vaste aansluiting gebruikt, zodat je de stekker er niet af hoef te knippen.

Je kan de zendure natuurlijk wel gewoon op 20- of 25A aansluiten en vol vermogen gaan werken, maar je negeert dan de aansluitvoorschriften. Ze hadden bij zendure beter ook een 3 fase variant kunnen maken, dat maakt het een stuk eenvoudiger en hoef je ook niet op te letten op welke fase je de batterij aansluit.

• Omarz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-06 10:23
Kameelstok schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Jeroen rekent wel wat negatief. Het belangrijkste is dat je batterij een beetje in de pas loopt met je avond/nachtverbruik. Handel wordt iets minder interessant in 2027.
Wat Jeroen schrijft is dat handelen kan niet op lange termijn gebeuren: met de stijging in installaties, worden de peaks klein. De voorstelling boven kan gedurende een paar jaren kloppen, maar niet veel langer dan een paar jaren.

• koboy

koboy

HBrand schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:49:
Ik vind ook dat zendure met de aansluit voorschriften toch wel een beetje de plank misslaat voor de Nederlandse markt.

In principe zou voor een continu belasting een 4mm² kabel en voor 4000w een 20A aardlekautomaat voldoende moeten zijn en bij 5000w een 25A.

Maar zendure stelt dan 6mm² kabel en een 32A aardlekautomaat en dat moet dan ook nog eens een duurdere type A zijn (niet verwarren met karakteristiek).

Kijk je bv naar de Anker solix solarbank max ac die sluit je in principe gewoon op 4mm² en een 16A normale aardlekautomaat aan. Oke de maximale output is 3500w, maar voor de gemiddelde Nederlandse thuisgebruiker wel normaal in de groepenkast aan te sluiten en selectief te blijven. Ook kan je er een aansluitstekker voor bestellen die je bij een vaste aansluiting gebruikt, zodat je de stekker er niet af hoef te knippen.

Je kan de zendure natuurlijk wel gewoon op 20- of 25A aansluiten en vol vermogen gaan werken, maar je negeert dan de aansluitvoorschriften. Ze hadden bij zendure beter ook een 3 fase variant kunnen maken, dat maakt het een stuk eenvoudiger en hoef je ook niet op te letten op welke fase je de batterij aansluit.
4mm² kan maximaal 25A aan. Er wordt binnen de NEN1010 aangegeven tot 20A te gaan om een veiligheidsmarge aan te houden. Je sluit iets aan voor het maximale wat een apparaat kan doen, dus 5000W = bijna 22A. 6mm² en minimaal een 25A alamat.

Waar de 32A vandaan komt snap ik niet direct, maar heeft wellicht ook te maken met beschikbaarheid van de alamat.

Zendure levert een aansluitstekker mee om de hardwire mee te doen aangezien hun normale netsnoer niet voldoet, dus je hoeft geen stekkers af te knippen.

Blijft nog over de duurdere type B aardlek vanwege de DC lekstromen; een standpunt van sommigen hier in het forum, de handleiding specificeert een Type I.... Mijn standpunt hierin is dat het apparaat ontworpen/geleverd is als stekker-accu, en dus moet voldoen aan de regelgeving omtrent stekker apparatuur. Ons huis zit vol met oplaad stekkers die allemaal potentieel DC lekstromen kunnen geven. Toch voldoet een normale (goedkoper type) aardlek volgens NEN1010 / bouwbesluit. Het CE keurmerk vereist in elk geval voor AC lekstromen een bepaald maximum, voor DC heb ik het niet zo snel kunnen vinden maar lijkt me niet onwaarschijnlijk. Heb geen zin geld uit te geven aan de eisen die achter een paywall staan. Maar laat me graag tegenspreken door iemand die wel toegang heeft tot de documenten.

• Tauru
  • Nu online
Ik gok dat de 32A RCBO eis uit het 80% bij continue belasting komt

Wanneer er lang 5000w door zou stromen (5000/230 = 21.7) ga je daar met een 25A (25*0.8=20) niet redden maar met een 32A (32*0.8=25.6) wel.

Een andere redenering zou ik niet weten.

• Wallie
  • Nu online

Wallie

Herr

Hmmm, en hoe sluit je dat aan als je een 3x25A aansluiting hebt? Dan kan je toch nooit een 1x32A zekering kwijt?

• HBrand
Dat is dus waarom ik vind dat ze voor de Nederlandse markt de plank een beetje mis slaan. Heel veel woningen zullen een 3x25A hoofdaansluiting hebben. En hadden ze dus beter een 3 fase model kunnen maken, dan had je aan een 16A Automaat meer dan genoeg gehad.

• Wallie
  • Nu online

Wallie

Herr

Als ik er zo naar kijk vind ik dit Mix model sowieso een beetje een vreemde eend:
- 4000 watt (ont)laden is een ding qua bekabeling/zekering
- Hij staat op wieltjes... euh... waarom? Ik wil 'm gewoon vast neer zetten
- Uitbreidingsbatterijen is niet modulair, maar iets met een losse kabel doorlussen (?)
- De batterij inzetten als UPS voor thuis, icm 3 fases en de powerbox is nogal een verhaal

Nou ja.. ik heb het gevoel dat het allemaal net wat beter had gekund.

• Mausssie
John2B schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:05:

Kabeldikte bij vaste aansluiting (Hardwire):
Indien u kiest voor een vaste, hardwired installatie, bent u volgens de installatie-eisen van Zendure verplicht om een AC-kabel van minimaal 6 mm² te gebruiken. Deze 6 mm² kabel dient door de klant of door een erkend elektricien zelf te worden geleverd.

De meegeleverde 2,5 mm² kabel: De meegeleverde 3 × 2,5 mm² AC-kabel behoort tot de standaardconfiguratie en is uitsluitend ontworpen voor een standaard stopcontactaansluiting; deze is niet geschikt voor een vaste hardwired installatie.
Dus als ik het goed begrijp is de meegeleverde kabel niet geschikt om te gebruiken als je deze direct op een lasdoos wil aansluiten?

• HBrand
John2B schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:05:

Toepasbaarheid en Selectiviteit:
Wat betreft de geschiktheid van een 20A, 25A of 32A beveiliging: omdat de specifieke distributiestructuur, lokale regelgeving en selectiviteitseisen per installatieomgeving kunnen verschillen, adviseren wij om dit door een erkend elektricien ter plaatse definitief te laten beoordelen. Echter, vanuit de officiële installatie-eisen van Zendure is voor de hardwire-optie een 32A RCBO voorgeschreven.

U kunt de bedradingsschema's en installatie-eisen nalezen in de SolarFlow 4000 Mix AC+
gebruikershandleiding via de volgende link:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0609/1220/5960/files/SolarFlow_4000_Mix_Pro_SolarFlow_4000_Mix_AC__User_Manual_EN_FR_20260526.pdf?v=1779782593

Mocht u nog andere vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
Zendure Support Team
Dat laatste stukje ook over toepasbaarheid en selectiviteit. 😅

Ze zeggen dus eigenlijk, leg het probleem maar bij je installateur. Maar wij zeggen dat je hoe dan ook een 6mm² kabel en 32A moet afzekeren. Dus voor de meeste huishoudens volgens hun installatie eisen niet te installeren.

Nou ik vond het in eerste instantie een hele interessante batterij, maar hij is eigenlijk volgens hun eigen eisen gewoon niet thuis te installeren. Ik ga mij maar wat meer verdiepen in de Anker solix solarbank max ac.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:40
HBrand schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:26:
[...]

Dat laatste stukje ook over toepasbaarheid en selectiviteit. 😅

Ze zeggen dus eigenlijk, leg het probleem maar bij je installateur. Maar wij zeggen dat je hoe dan ook een 6mm² kabel en 32A moet afzekeren. Dus voor de meeste huishoudens volgens hun installatie eisen niet te installeren.

Nou ik vond het in eerste instantie een hele interessante batterij, maar hij is eigenlijk volgens hun eigen eisen gewoon niet thuis te installeren. Ik ga mij maar wat meer verdiepen in de Anker solix solarbank max ac.
Die is technisch vrijwel identiek, dus ongeacht wat fabrikant zegt kun je ze even veilig aansluiten.
Laat het je installateur beoordelen is dan eigenlijk het beste advies.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:40
Mausssie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:59:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is de meegeleverde kabel niet geschikt om te gebruiken als je deze direct op een lasdoos wil aansluiten?
Ik zou zeggen van wel, maar niet voor 4000W.
Als je hem hardwired aansluit, met de juiste klemmen etc vastzet en begrenst op 8-10-13A of iets dergelijks is er niks aan de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 24-06-2026 16:51 ]

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 25-06 10:27
Je kunt de powerhub rustig in de meterkast aansluiten met een 3-fase C16 automaat (of B20 als je trage hoofd smeltzekeringen hebt) als de hoofdzekering 3x25a is want dan zit je altijd veilig. de powerhub zelf is met een B16 automaat uitgevoerd.

verstandig is wel om de kabel van meterkast naar powerhub 4mm uit te voeren, de kabel tussen powerhub en de 2x zendure 4000 mix mogen best 2.5mm zijn. 2,5mm kan tot maximaal 5000 tot 6500 watt aan.

de powerhub verdeelt de 2x 4000watt netjes over de 3-fase 4mm en 16a automaat.

als je hem met de standaard schuko stekker aansluit in de powerhub laat hij maximaal 3000w door en als je heb rechtstreeks op de automaat in de powerhub aansluit herkent hij dit direct en geeft hij de max van 4000w door! aangesloten met een schuko stekker kan hij dus nooit meer dan 3kwh doorgeven.

sluit je een derde mix 4000ac+ aan dan zul je de c16 automaat in de meterkast moeten vervangen voor een B20 maar dit kan alleen als je trage smeltzekeringen hebt als hoofdzekering. (of je stelt de derde accu in op max 2,5kwh dan zit je ook veilig)

Kortom de handleiding is internationaal geschreven en is zeker niet van toepassing voor Nederlandse huisinstallaties met 3x25A

Bij maximale belasting gaat alles goed, word de belasting te zwaar om de een of andere onlogische reden of kortsluiting dan slaat de B16 van de powerhub eruit en als deze weigert zal de C16 uit slaan in de meterkast voordat de hoofdzekering eruit springt maar dan is er wel wat meer aan de hand.

[ Voor 13% gewijzigd door Sted74 op 24-06-2026 16:45 ]

• Martien
  • Laatst online: 29-06 16:31
Wallie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:10:
Als ik er zo naar kijk vind ik dit Mix model sowieso een beetje een vreemde eend:
- 4000 watt (ont)laden is een ding qua bekabeling/zekering
- Hij staat op wieltjes... euh... waarom? Ik wil 'm gewoon vast neer zetten
- Uitbreidingsbatterijen is niet modulair, maar iets met een losse kabel doorlussen (?)
- De batterij inzetten als UPS voor thuis, icm 3 fases en de powerbox is nogal een verhaal

Nou ja.. ik heb het gevoel dat het allemaal net wat beter had gekund.
Hij staat op wieltjes om het te verplaatsen, hij weegt namelijk iets van 80 kilo, je kan pootjes uitdraaien wanneer hij op zijn plek staat.

Verder snap ik je verhaal wel een beetje, het voelt aan de ene kant een beetje als een houtje-touwtje oplossing en niet "zoals het hoort", maar daarmee is het wel heel flexibel inzetbaar en uitbreidbaar.

@iMartien

• MarcS73
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-06 16:42
Bij mij speelt afstand van Mix4000 tot aan de meterkast (16 tot 20meter) ook nog een rol en feit dat de AC-kabels onder de dakpannen liggen. Heb toch maar 3x 6mm2 besteld, want om 5kw over bestaande 2,5mm2 te laten lopen, zie ik toch niet zo zitten.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

MarcS73 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:13:
Bij mij speelt afstand van Mix4000 tot aan de meterkast (16 tot 20meter) ook nog een rol en feit dat de AC-kabels onder de dakpannen liggen. Heb toch maar 3x 6mm2 besteld, want om 5kw over bestaande 2,5mm2 te laten lopen, zie ik toch niet zo zitten.
Maar ik neem aan dat die AC zonnepanelen al met een kabel lopen tot aan de meterkast?

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• koboy

koboy

Mausssie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:59:
[...]

Waarom zou je? Een (herbruikbare!) AC aansluit stekker wordt meegeleverd en een stukje 6mm² kost een paar euro..... Je toekomstige ik of een nieuwe bewoner van je huis zal je dankbaar zijn als ze besluiten het vermogen omhoog te draaien.

Gewoon aansluiten met spullen voor max vermogen. Geen geklooi met het kan een gradatie minder als ik maar het vermogen beperk etc.

• Mausssie
koboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:10:
[...]

Waarom zou je? Een (herbruikbare!) AC aansluit stekker wordt meegeleverd
Wat bedoel je hiermee?

Bij de 2400 AC+ is het advies om bij de bijgeleverde kabel, de suco stekker af te knippen en dan de draden direct op de lasdoos monteren, indien het maximale vermogen wil benutten.

Wordt er bij de mix een extra stekker meegeleverd?

• koboy

koboy

Mausssie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:23:
[...]

Wat bedoel je hiermee?

Bij de 2400 AC+ is het advies om bij de bijgeleverde kabel, de suco stekker af te knippen en dan de draden direct op de lasdoos monteren, indien het maximale vermogen wil benutten.

Wordt er bij de mix een extra stekker meegeleverd?
Ja. Volgens de handleiding een AC stekker en een PV AC stekker.

• Mausssie
koboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:24:
[...]

Ja. Volgens de handleiding een AC stekker en een PV AC stekker.
Dan snap ik jouw eerdere reactie op mijn post niet.

• koboy

koboy

Mausssie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:01:
[...]

Dan snap ik jouw eerdere reactie op mijn post niet.
Context: de omvormer stekker voor het AC snoer is bij de oudere modellen zoals de 2400+ niet (makkelijk) leverbaar. Als je wilt hard-wiren moet je dus de wandcontactdoos stekker van het AC snoer afknippen.

Bij de Mix wordt een losse omvormer stekker voor de AC aansluiting meegeleverd. De 3x2,5mm² AC kabel die wordt meegeleverd voldoet zoals je zelf ook al zegt niet voor hoge vermogens. Waarom zou je daar de stekker van afknippen en de omvormer software matig in vermogen beperken als je een losse omvormer stekker meegeleverd krijgt die je eenvoudig met een stukje 3x6mm² van de bouwmarkt/electricien kunt gebruiken voor de hardwire aansluiting?

Op die manier is de bekabeling bestand tegen alle vermogens die de Mix kan leveren. Mocht je verhuizen (of je bent vergeten dat er een zwakke kabel zit), dan kan als er per ongeluk toch hoge vermogens worden vrijgeschakeld nooit brand komen in de te zwakke bekabeling.

Dus samenvattend: waarom zou je een stekker afknippen en de boel met een software instelling veilig maken als je eigenlijk alle spullen voor een goede hard-wire aansluiting in huis hebt?

• HBrand
Ik heb eens bij een installateur de vraag gesteld wat er nodig is om "een" 1 fase thuisbatterij met max 5000w output aan te sluiten.

Het antwoord:

Tot ongeveer 45m een 3x4mm² kabel en idealiter een 25A aardlekautomaat, alleen om selectief te blijven een 20A aardlekautomaat en dan de batterij begrenzen op 4500w.

Toen ik hem de installatie-eisen van Zendure liet zien moest hij een beetje lachen. De 6mm² zei hij oke, maar de 32A was lachwekkend, het is alsof ze hun eigen product niet vertrouwen. Er wordt nominaal 21.74A opgegeven en willen dan 32A afzekeren.

Maar goed als je puur naar de vermogens kijkt blijft hij bij zn eerste manier van aansluiten. Als hij hem zelf thuis zou installeren zou die hem nog wel met B25A afzekeren bij een 25A hoofdzekering, maar bij een klant niet zwaarder dan 20A. Hij zou er niet direct happig op zijn om zulke aansluitingen te maken, waar dit dus van bekent is. Puur voor de eventuele discussie over het beperkte gebruik en voor het iets beperkte gebruik ligt dat toch echt bij de fabrikant.

• Mausssie
koboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:52:
[...]

Context: de omvormer stekker voor het AC snoer is bij de oudere modellen zoals de 2400+ niet (makkelijk) leverbaar. Als je wilt hard-wiren moet je dus de wandcontactdoos stekker van het AC snoer afknippen.

Bij de Mix wordt een losse omvormer stekker voor de AC aansluiting meegeleverd. De 3x2,5mm² AC kabel die wordt meegeleverd voldoet zoals je zelf ook al zegt niet voor hoge vermogens. Waarom zou je daar de stekker van afknippen en de omvormer software matig in vermogen beperken als je een losse omvormer stekker meegeleverd krijgt die je eenvoudig met een stukje 3x6mm² van de bouwmarkt/electricien kunt gebruiken voor de hardwire aansluiting?

Op die manier is de bekabeling bestand tegen alle vermogens die de Mix kan leveren. Mocht je verhuizen (of je bent vergeten dat er een zwakke kabel zit), dan kan als er per ongeluk toch hoge vermogens worden vrijgeschakeld nooit brand komen in de te zwakke bekabeling.

Dus samenvattend: waarom zou je een stekker afknippen en de boel met een software instelling veilig maken als je eigenlijk alle spullen voor een goede hard-wire aansluiting in huis hebt?
Dank voor deze context, begreep ik je in eerste instantie toch goed

Je krijgt dan dus een AC kabel met suco stekker, een losse AC stekker en nog een PV AC stekker. Top dat ze dit nu wel doen bij de mix modellen, hadden ze bij de vorige modellen ook moeten doen.

• Taro
  • Niet online
Bij mijn Mix zat geen losse AC-stekker hoor, wel een losse PV-IN AC stekker. Dus hier de stekker van de normale AC kabel af moeten knippen. Zijn er bronnen die zeggen dat er een losse normale AC stekker wordt meegeleverd die ik heb gemist?

• Tauru
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:38:
Bij mijn Mix zat geen losse AC-stekker hoor, wel een losse PV-IN AC stekker. Dus hier de stekker van de normale AC kabel af moeten knippen. Zijn er bronnen die zeggen dat er een losse normale AC stekker wordt meegeleverd die ik heb gemist?
Ja, zie eerdere link naar user manual, er zit PV-IN AC Hardwire Terminal en een AC On-Grid Hardwire Terminal in het pakket.

De link: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0609/1220/5960/files/SolarFlow_4000_Mix_Pro_SolarFlow_4000_Mix_AC__User_Manual_EN_FR_20260526.pdf?v=1779782593

• Taro
  • Niet online
Tauru schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Ja, zie eerdere link naar user manual, er zit PV-IN AC Hardwire Terminal en een AC On-Grid Hardwire Terminal in het pakket.

De link: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0609/1220/5960/files/SolarFlow_4000_Mix_Pro_SolarFlow_4000_Mix_AC__User_Manual_EN_FR_20260526.pdf?v=1779782593
Oh, nice, ik heb een pre-productie model, vandaar dat die hier ontbreekt. Maar goed dat ze die erbij doen.

• Ben(V)
HBrand schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:56:
Ik heb eens bij een installateur de vraag gesteld wat er nodig is om "een" 1 fase thuisbatterij met max 5000w output aan te sluiten.

Het antwoord:

Tot ongeveer 45m een 3x4mm² kabel en idealiter een 25A aardlekautomaat, alleen om selectief te blijven een 20A aardlekautomaat en dan de batterij begrenzen op 4500w.

Toen ik hem de installatie-eisen van Zendure liet zien moest hij een beetje lachen. De 6mm² zei hij oke, maar de 32A was lachwekkend, het is alsof ze hun eigen product niet vertrouwen. Er wordt nominaal 21.74A opgegeven en willen dan 32A afzekeren.

Maar goed als je puur naar de vermogens kijkt blijft hij bij zn eerste manier van aansluiten. Als hij hem zelf thuis zou installeren zou die hem nog wel met B25A afzekeren bij een 25A hoofdzekering, maar bij een klant niet zwaarder dan 20A. Hij zou er niet direct happig op zijn om zulke aansluitingen te maken, waar dit dus van bekent is. Puur voor de eventuele discussie over het beperkte gebruik en voor het iets beperkte gebruik ligt dat toch echt bij de fabrikant.
Zowel Zendure als je installateur vergeten te vermelden dat je een Type B aardlek schakelaar moet toepassen.

Type B is wat anders dan een aardlekschakelaar met een B karakteristiek.
Een Type B kan omgaan met ene hoge DC component in de output wat Zendure dus heeft, een normale Type A werkt dan niet meer correct.

• MarcS73
John2B schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:22:
[...]

Maar ik neem aan dat die AC zonnepanelen al met een kabel lopen tot aan de meterkast?
Klopt, maar dat is een 4mm2 en ik heb NU de kans om dit makkelijk te verhogen naar 3x 6mm2, omdat ze deze week bezig zijn met nieuw dak te leggen.

• HBrand
Ben(V) schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:46:
[...]

Zowel Zendure als je installateur vergeten te vermelden dat je een Type B aardlek schakelaar moet toepassen.

Een Type B kan omgaan met ene hoge DC component in de output wat Zendure dus heeft, een normale Type A werkt dan niet meer correct.
Dat was de installateur niet vergeten te melden. Heb ik alleen niet in mijn beschrijving gezet. Maar klopt indd dat je dat bij Zendure niet terug vindt.

• koboy

koboy

Ben(V) schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:46:
[...]

Waarom zouden er voor een stekker-accu andere maatregelen (type B aardlek) genomen moeten worden dan voor een granny-charger, e-bike laders of telefoon lader?

• HBrand
Elk apparaat wat een vlakke gelijkstroom van meer dan 6mA kan lekken zou in principe achter een type B aardlekschakelaar moeten zitten. Dit zijn bv autoladers, pv omvormers en thuisbatterijen. Echter zijn deze apparaten ook zelf nog al eens uitgerust met een dergelijke beveiliging en voldoet in dat geval een standaard type A aardlekschakelaar.

Voor bv een telefoonlader of ebike lader is dit niet van toepassing, maar voor een granny charger zou dat ook nodig kunnen zijn.

• Guido01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-06 22:54
Taro schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:51:
[...]

Als de accu vol zit én het grid niet beschikbaar is, dan heb je 3 opties:

- De frequentie van de poort wordt verhoogd tot bijv. 51-52 Hz, waardoor de PV omvormer afschaalt/stopt (maar dan moet die daar wel rekening mee houden)
- De sinus op die poort wordt volledig uitgeschakeld. De omvormer ziet geen grid meer, dus moet conform de regels stoppen met terugleveren.
- Je moet er zelf op tijd bij zijn (ik hoop het niet ;) )

De 4e optie is dat het mis gaat. Vermoedelijk dus 1 van de eerste 2 opties. Ik zou dit hier met een SF800 micro-omvormer wel kunnen testen, maar mijn SE PV set is 5760 Wp met B25 automaat. Die wil ik niet op een Mix 4000 AC+ met B20 automaat aansluiten. Vermoed daarom dat ik dit even oversla, tenzij de Power Hub 3-fase een oplossing is...
Dat bepaalt wel precies hoe nuttig die offgrid optie is. Als het werkt vind ik het wel een heel interessant ding!

Net nagevraagd bij de Zendure chatbot (of er kan een medewerker akelig snel typen 😉):

"Wanneer de batterij volledig geladen is tijdens off-grid modus, kan de SolarFlow 4000 Mix AC+ de output van derde partij omvormers controleren door de frequentie te verhogen, oftewel 'frequency shifting'. Dit zorgt ervoor dat de omvormer zijn output vermindert. Dit mechanisme helpt om een systeemspanning collaps als gevolg van overproductie te voorkomen. Het systeem zal dus niet abrupt de omvormer uitschakelen maar zorgt ervoor dat het stroomaanbod wordt teruggeschroefd door een frequentieaanpassing."

Dus als je omvormer is ingesteld dat hij terugschroeft vanaf 50,2 Hz (zou zo moeten zijn, maar dat moeten we misschien tóch even dubbelchecken), dan klinkt het alsof het moet werken. Toch?

• koboy

koboy

HBrand schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:34:
Elk apparaat wat een vlakke gelijkstroom van meer dan 6mA kan lekken zou in principe achter een type B aardlekschakelaar moeten zitten. Dit zijn bv autoladers, pv omvormers en thuisbatterijen. Echter zijn deze apparaten ook zelf nog al eens uitgerust met een dergelijke beveiliging en voldoet in dat geval een standaard type A aardlekschakelaar.

Voor bv een telefoonlader of ebike lader is dit niet van toepassing, maar voor een granny charger zou dat ook nodig kunnen zijn.
In principe kan elk apparaat dat een AC - DC (of omgekeerd) doet een DC lekstroom genereren. Ook de PC, maar zeker ook de ebike, scootmobiel of watdanook lader. Allemaal apparatuur die al jaaaaaaren aangesloten wordt achter een type A aardlek.

Laatste keer dat ik keek stond er nog steeds een CE markering op mijn 2400AC, en waarschijnlijk ook op de mix. Hiermee geeft de fabrikant aan aan een hele serie eisenpakketten te voldoen. De inhoud van die pakketten bekijken kost alleen 150 tot 200 euro per pakket.....
Google's AI samenvatting zegt dat voor een CE markering er geen invloed op de werking van o.a. de aardlek mag zijn. Dit zou dus betekenen dat bij CE markering gewoon een type A aardlek voldoet (net als voor mijn SolarEdge PV en zo goed als alle laadpunten).

Het hele type B verhaal komt van een tweaker die bij Zendure is gaan navragen. Eerste antwoord was: we voldoen aan alle eisen. Heel veel doorvragen leverde uiteindelijk een "doe maar type B voor de veiligheid", een antwoord wat ik ook zou geven als iemand maar blijft doorvragen en ik de exacte test/specificatie niet naar boven kan krijgen (want die zit achter een paywall). De compliance tests worden namelijk meestal door een gespecialiseerd bedrijf gedaan.

Vandaar dus mijn vraag: wat maakt een stekker-accu anders dan een granny of e-bike lader? Beide kunnen bij slecht ontwerp DC lekstromen leveren, maar de een stopt half tweakers gewoon in het stopcontact, de ander wordt een hoop stennis over gemaakt. Of zorgen de eisen voor een CE markering er voor dat er geen te hoge DC lekstromen kunnen komen, i.e. een goed ontwerp.....

• marinadus
Gisteren een mail ontvangen dat mijn 4000 AC+ met 1 a 2 dagen verstuurd gaat worden met een verzendtijd van 5 tot 7 dagen. Ben benieuwd want ik zie nog niks in de shop app.
marinadus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:07:
Gisteren een mail ontvangen dat mijn 4000 AC+ met 1 a 2 dagen verstuurd gaat worden met een verzendtijd van 5 tot 7 dagen. Ben benieuwd want ik zie nog niks in de shop app.
Gefeliciteerd en hou ons op de hoogte van alles.
Ben even benieuwd, heb je hiervoor nu ook de benodigde type B aardlekbeveiling ( ivm DC lekstroom ) in je groepenkast toegepast?

• Ben(V)
@koboy Omvormers met hoge rendementen en veel vermogen hebben heel vaak een hoge DC component en dat is bij telefoonladers en e-bike laders over het algemeen niet het geval.
Tevens zijn die bijna altijd dubbel geïsoleerd dus is aarde helemaal geen vereiste.

Als een omvormer gespecificeerd is dat hij een DC component van kleiner dan 6mA heeft dan is er geen Type B aardlek nodig, maar Zendure voldoet daar niet aan.
Oorzaak is voornamelijk "de race to the bottom" om zo hoog mogelijk rendement te krijgen.

Ook hebben o.a. veel omvormers voor EV's een eigen "type B" aardlek aan boord en hebben PV omvormers vaak een scheiding trafo(klasse II apparaat) die ervoor zorgt dat er helemaal geen DC component aanwezig is.

En CE is geen testkeurmerk, maar alleen een norm die garandeert dat een apparaat aan bepaalde veiligheidsnormen voldoet, niet in welke klasse een apparaat valt, dus als de DC component te hoog is voor een type A aardlek wil dat niet zeggen dat hij niet aan de CE voldoet, enkel dat hij in een bepaalde klasse valt die dus een type B aardlek vereist.

koboy schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 00:00:
[...]

In principe kan elk apparaat dat een AC - DC (of omgekeerd) doet een DC lekstroom genereren. Ook de PC, maar zeker ook de ebike, scootmobiel of watdanook lader. Allemaal apparatuur die al jaaaaaaren aangesloten wordt achter een type A aardlek.

Laatste keer dat ik keek stond er nog steeds een CE markering op mijn 2400AC, en waarschijnlijk ook op de mix. Hiermee geeft de fabrikant aan aan een hele serie eisenpakketten te voldoen. De inhoud van die pakketten bekijken kost alleen 150 tot 200 euro per pakket.....
even een vraag, heb je ooit eens de moeite genomen om de verklaring van overeenstemming te lezen en te kijken welke normen daar nu op staan?

Wat veel mensen nog steeds niet snappen is dat CE alleen aangeeft dat afhankelijk van onder welke richtlijn (en) het product valt deze aan of door de fabrikant of door een hiervoor aangewezen controleinstantie of een combinatie van beide minimale eisen zoals in de verschillende richtlijnen is verwoord.

Deze minimale eisen zijn soms ook echt minimaal.
Google's AI samenvatting zegt dat voor een CE markering er geen invloed op de werking van o.a. de aardlek mag zijn. Dit zou dus betekenen dat bij CE markering gewoon een type A aardlek voldoet (net als voor mijn SolarEdge PV en zo goed als alle laadpunten).
is dat ook echt zo? En geeft Google hier ook een duidelijke normverwijzing waarop dit gebaseerd is?
Jouw gevolgtrekking lijkt me ook verkeerd, zeker als je bv de handleiding van Zendure daar zelf bijhaalt.
Bij de mix lees ik bv het volgende:
- “ Deze functie mag alleen worden ingeschakeld in overeenstemming met de lokale voorschriften en moet worden
geconfigureerd door gekwalificeerde vakmensen.“
- “ ZENDURE TECHNOLOGY CO., LIMITED verklaart dat de SolarFlow 4000 Mix voldoet aan Richtlijn 2014/53/EU (RED), 2011/65/EU (RoHS) en 2015/863/EU (RoHS).
Opm: Radio Equipment Directive (RED), over de laagspanning richtlijn wordt hier dus helemaal niet gesproken.
In de handleiding vermelde site loopt echter dood, daar is dat document niet te vinden, kijk je naar een ander model waar je wel een soort gelijk document staat SF2400ACpro, is de laagspanningsrichtlijn ook niet vermeld. (EU Laagspanningsrichtlijn (2014/35/EU)), iets wat je toch aan een WCD aansluit erg vreemd.
- “ RCD-beveiliging: het circuit moet zijn uitgerust met een aardlekschakelaar (RCD) van 30 mA, in
overeenstemming met de lokale elektrische veiligheidsvoorschriften.”
Dus hier wordt verwezen naar lokale voorschriften zonder duidelijke verwijzing mbt DC lekstromen. Dus ik hier is het onduidelijk welke je moet nemen ( er wordt hier dus duidelijk niet over een type A gesproken ).
Het hele type B verhaal komt van een tweaker die bij Zendure is gaan navragen. Eerste antwoord was: we voldoen aan alle eisen. Heel veel doorvragen leverde uiteindelijk een "doe maar type B voor de veiligheid", een antwoord wat ik ook zou geven als iemand maar blijft doorvragen en ik de exacte test/specificatie niet naar boven kan krijgen (want die zit achter een paywall). De compliance tests worden namelijk meestal door een gespecialiseerd bedrijf gedaan.
nee, is sterk afhankelijk van de richtlijn en vantoepassing zijnde normen, zelfs bij RED is dat redelijk complex, ook binnen de laagspanningsrichtlijn kan een bedrijf heel veel zelf doen.
Bij de SF2400ACpro lijkt zelfs dat alles onder eigen beheer is gedaan.
Vandaar dus mijn vraag: wat maakt een stekker-accu anders dan een granny of e-bike lader? Beide kunnen bij slecht ontwerp DC lekstromen leveren, maar de een stopt half tweakers gewoon in het stopcontact, de ander wordt een hoop stennis over gemaakt. Of zorgen de eisen voor een CE markering er voor dat er geen te hoge DC lekstromen kunnen komen, i.e. een goed ontwerp.....
De vraag die je zou moeten stellen is eerder de vraag die een tweaker eerder aan Zendure heeft gesteld, namelijk voldoet jullie product m.b.t. aan een kleiner dan 6mA DC lekstroom?
Als het antwoord ( veelal via een <6mA DC lekstroom verklaring ) ja, is dan kun je veilig een type A aardlekbeveiling toepassen.
Is het antwoord echter nee, dan is een type A niet meer veilig en zou je dus een type B moeten gebruiken.
En ja, die vraag zou je dus ook moeten stellen aan al die andere apparatuur en apparaten waar de kans op DC lekstromen duidelijk aanwezig is.
Anker bv heeft dat blijkbaar wel in greep en heeft in zijn ontwerp hier rekening mee gehouden en heeft dus een dergelijke verklaring afgegeven.
Ook bv Peblar, een Nederlandse laadpaal beschikt over een dergelijke verklaring.
Dus zo vreemd is dit dus niet.

Ik vind het jammer om dit te moeten zeggen maar Zendure maakt hier helaas geen goede indruk mee en laten duidelijk steken vallen. Ik hoop dat ze dat oppakken en oplossen.

• Ben(V)
Guido01 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:57:
[...]

Dat bepaalt wel precies hoe nuttig die offgrid optie is. Als het werkt vind ik het wel een heel interessant ding!

Net nagevraagd bij de Zendure chatbot (of er kan een medewerker akelig snel typen 😉):

"Wanneer de batterij volledig geladen is tijdens off-grid modus, kan de SolarFlow 4000 Mix AC+ de output van derde partij omvormers controleren door de frequentie te verhogen, oftewel 'frequency shifting'. Dit zorgt ervoor dat de omvormer zijn output vermindert. Dit mechanisme helpt om een systeemspanning collaps als gevolg van overproductie te voorkomen. Het systeem zal dus niet abrupt de omvormer uitschakelen maar zorgt ervoor dat het stroomaanbod wordt teruggeschroefd door een frequentieaanpassing."

Dus als je omvormer is ingesteld dat hij terugschroeft vanaf 50,2 Hz (zou zo moeten zijn, maar dat moeten we misschien tóch even dubbelchecken), dan klinkt het alsof het moet werken. Toch?
Dat is maar half juist.
Wat de meeste PV omvormers doen is bij een verhoogde netfrequentie is uitschakelen(wettelijk vereist), maar kunnen niet terugregelen.
Dat uitschakelen bij een te hoge frequentie is een beveiliging en kan meestal niet als regeling gebruikt worden.
Over het algemeen krijg je die PV omvormer ook niet meer aan door de frequentie weer correct te maken, maar moet je die omvormer weer opnieuw opstarten door de spanning eraf te halen.

• BestevaerNL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:41
Zubadan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:46:
Heeft er al iemand een SolarFlow 4000 Mix Pro besteld? Op de website van Zendure kan je alleen kiezen voor Installatie / Partnerschap. Ik heb mijn gegevens ingevuld en werd vanmiddag door een installateur gebeld. Ik heb aangegeven dat ik de installatie zelf kan doen en toen kreeg ik een offerte incl. eenmalige korting zonder installatie voor € 2.699 incl. btw.
Welke installateur heeft contact met je opgenomen? Want ik heb hier ook interesse in.

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:28:
[...]
even een vraag, heb je ooit eens de moeite genomen om de verklaring van overeenstemming te lezen en te kijken welke normen daar nu op staan?

Wat veel mensen nog steeds niet snappen is dat CE alleen aangeeft dat afhankelijk van onder welke richtlijn (en) het product valt deze aan of door de fabrikant of door een hiervoor aangewezen controleinstantie of een combinatie van beide minimale eisen zoals in de verschillende richtlijnen is verwoord.

Deze minimale eisen zijn soms ook echt minimaal.

[...]
is dat ook echt zo? En geeft Google hier ook een duidelijke normverwijzing waarop dit gebaseerd is?
Jouw gevolgtrekking lijkt me ook verkeerd, zeker als je bv de handleiding van Zendure daar zelf bijhaalt.
Bij de mix lees ik bv het volgende:
- “ Deze functie mag alleen worden ingeschakeld in overeenstemming met de lokale voorschriften en moet worden
geconfigureerd door gekwalificeerde vakmensen.“
- “ ZENDURE TECHNOLOGY CO., LIMITED verklaart dat de SolarFlow 4000 Mix voldoet aan Richtlijn 2014/53/EU (RED), 2011/65/EU (RoHS) en 2015/863/EU (RoHS).
Opm: Radio Equipment Directive (RED), over de laagspanning richtlijn wordt hier dus helemaal niet gesproken.
In de handleiding vermelde site loopt echter dood, daar is dat document niet te vinden, kijk je naar een ander model waar je wel een soort gelijk document staat SF2400ACpro, is de laagspanningsrichtlijn ook niet vermeld. (EU Laagspanningsrichtlijn (2014/35/EU)), iets wat je toch aan een WCD aansluit erg vreemd.
- “ RCD-beveiliging: het circuit moet zijn uitgerust met een aardlekschakelaar (RCD) van 30 mA, in
overeenstemming met de lokale elektrische veiligheidsvoorschriften.”
Dus hier wordt verwezen naar lokale voorschriften zonder duidelijke verwijzing mbt DC lekstromen. Dus ik hier is het onduidelijk welke je moet nemen ( er wordt hier dus duidelijk niet over een type A gesproken ).

[...]
nee, is sterk afhankelijk van de richtlijn en vantoepassing zijnde normen, zelfs bij RED is dat redelijk complex, ook binnen de laagspanningsrichtlijn kan een bedrijf heel veel zelf doen.
Bij de SF2400ACpro lijkt zelfs dat alles onder eigen beheer is gedaan.

[...]

De vraag die je zou moeten stellen is eerder de vraag die een tweaker eerder aan Zendure heeft gesteld, namelijk voldoet jullie product m.b.t. aan een kleiner dan 6mA DC lekstroom?
Als het antwoord ( veelal via een <6mA DC lekstroom verklaring ) ja, is dan kun je veilig een type A aardlekbeveiling toepassen.
Is het antwoord echter nee, dan is een type A niet meer veilig en zou je dus een type B moeten gebruiken.
En ja, die vraag zou je dus ook moeten stellen aan al die andere apparatuur en apparaten waar de kans op DC lekstromen duidelijk aanwezig is.
Anker bv heeft dat blijkbaar wel in greep en heeft in zijn ontwerp hier rekening mee gehouden en heeft dus een dergelijke verklaring afgegeven.
Ook bv Peblar, een Nederlandse laadpaal beschikt over een dergelijke verklaring.
Dus zo vreemd is dit dus niet.

Ik vind het jammer om dit te moeten zeggen maar Zendure maakt hier helaas geen goede indruk mee en laten duidelijk steken vallen. Ik hoop dat ze dat oppakken en oplossen.
Wat betreft de (CE) richtlijnen: ja geprobeerd na te zoeken, maar ik ga geen (in geval van de 2400pro wel 24 keer!) 150 tot 200 euro per stuk betalen om deze in te mogen zien. Hoe streng de eisen zijn en wat deze afdekken kan ik dus niet beoordelen. Jij wel?

Google gaf helaas geen richtlijn, anders had ik die er wel bij gegeven.

Wat betreft mijn eigen apparatuur: heb ik de handleiding op nageslagen. Zowel SolarEdge als Ratio specificeren expliciet een type A al dan niet met een verklaring dat de DC lekstroom onder de 6mA blijft. Voor de laadpalen zijn het eigenlijk alleen de heel goedkope van ome Ali die niet voldoen.

Eens met het punt van de duidelijkheid. Zendure kan hier wat leren van Anker. Hier zit echt het grootste pijnpunt, maar mijn subjectieve indruk van Zendure is dat ze eerder aan de veilige dan onveilige kant gaan zitten qua aansluit richtlijnen. Kijk hiervoor naar het afknippen van stekkers bij de kleinere modellen en de 32A zekering voor de mix.
Echter ook de regelgevende instanties (bouwbesluit) kunnen hier een hoop leren/aanpassen. Zoals ik al schreef zijn er zoveel potentieel lekstroom genererende apparaten in huis dat een type A aardlek wellicht niet meer voldoet, tenzij het in de regelgeving voor stekker apparatuur zit.
Hiermee kom je ook op een groot verschil tussen een laadpunt/PV omvormer en een stekker accu: de eerste is ontworpen onder hard-wire regelgeving, de ander onder stekker regelgeving.

• koboy

koboy

Ben(V) schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:21:
@koboy Omvormers met hoge rendementen en veel vermogen hebben heel vaak een hoge DC component en dat is bij telefoonladers en e-bike laders over het algemeen niet het geval.
Tevens zijn die bijna altijd dubbel geïsoleerd dus is aarde helemaal geen vereiste.

Als een omvormer gespecificeerd is dat hij een DC component van kleiner dan 6mA heeft dan is er geen Type B aardlek nodig, maar Zendure voldoet daar niet aan.
Oorzaak is voornamelijk "de race to the bottom" om zo hoog mogelijk rendement te krijgen.

Ook hebben o.a. veel omvormers voor EV's een eigen "type B" aardlek aan boord en hebben PV omvormers vaak een scheiding trafo(klasse II apparaat) die ervoor zorgt dat er helemaal geen DC component aanwezig is.

En CE is geen testkeurmerk, maar alleen een norm die garandeert dat een apparaat aan bepaalde veiligheidsnormen voldoet, niet in welke klasse een apparaat valt, dus als de DC component te hoog is voor een type A aardlek wil dat niet zeggen dat hij niet aan de CE voldoet, enkel dat hij in een bepaalde klasse valt die dus een type B aardlek vereist.
Ik weet dat CE een keurmerk is, probeer die combinatie ook te vermijden. Het is een teken dat er testen zijn uitgevoerd door de fabrikant of een derde partij. Welke testen staat in de handleiding of een apart document beschreven.
En dan heb je ook nog het "China export" teken dat heel erg op het CE logo lijkt, maar waarvan de positie van de twee letters net een fractie anders is.

Hoe zeker weet je dat Zendure niet voldoet? Heb je dat na kunnen zoeken voor bijvoorbeeld de 2400pro? Enige wat ik heb zien passeren is een mailwisseling met Zendure support waarvan de conclusie na een hoop heen en weer gemail was: doe maar type B dan voor de zekerheid. Ook de term race to the bottom vind ik heel zwaar, zeker gezien de prijsstelling van Zendure.

DC lekstromen heb je niet alleen bij omvormers en bestaan al tientallen jaren. Mooi voorbeeld hiervan is hoe ARM ontdekte hoe zuinig hun nieuwe (de allereerste dus) chip was. De uitgeschakelde CPU bleek gevoed te worden uit een lekstroom vanuit de randapparatuur!

Maar zoals in mijn vorige post al gezegd: Zendure kan hier qua duidelijkheid wat leren van bijvoorbeeld Anker. Maar ook de regelgevende instanties moeten als het echt zo'n probleem is misschien wel overstappen van een type A aardlek naar type B..... Al was het alleen maar om de slecht ontworpen laders van de ome Ali fatbikes met China export logo waar half Nederland op rondrijdt een veel groter gevaar zijn.

koboy schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:25:
[...]

Wat betreft de (CE) richtlijnen: ja geprobeerd na te zoeken, maar ik ga geen (in geval van de 2400pro wel 24 keer!) 150 tot 200 euro per stuk betalen om deze in te mogen zien. Hoe streng de eisen zijn en wat deze afdekken kan ik dus niet beoordelen. Jij wel?
Even voor de duidelijkheid, de EU richtlijnen (wettelijke regelingen) zijn gewoon gratis te verkrijgen in alle in de EU gebruikte taken waaronder ook het Nederlands. Zie eurolex

De veelal in deze richtlijnen genoemde normen ( veelal EU ) zijn dat echter niet kosteloos te verkrijgen en zijn veelal duur.
Echter de basisvoorwaarden vind je dus wel in de EU richtlijnen zelf, de technische uitwerking wordt verder in de genoemde normen verder uitgewerkt.
Google gaf helaas geen richtlijn, anders had ik die er wel bij gegeven.

Wat betreft mijn eigen apparatuur: heb ik de handleiding op nageslagen. Zowel SolarEdge als Ratio specificeren expliciet een type A al dan niet met een verklaring dat de DC lekstroom onder de 6mA blijft. Voor de laadpalen zijn het eigenlijk alleen de heel goedkope van ome Ali die niet voldoen.

Eens met het punt van de duidelijkheid. Zendure kan hier wat leren van Anker. Hier zit echt het grootste pijnpunt, maar mijn subjectieve indruk van Zendure is dat ze eerder aan de veilige dan onveilige kant gaan zitten qua aansluit richtlijnen. Kijk hiervoor naar het afknippen van stekkers bij de kleinere modellen en de 32A zekering voor de mix.
waar heb je dat gelezen van 32A beveiliging? Ik zie dit eigenlijk alleen op pag. 104 in combinatie met een vaste kabelaansluiting, vooraf wordt gewoon over een 16A gesproken.
Bij die RBCO van 32A heb ik zeker als je dat in combinatie met een standaard 25A netaansluiting wel als probleem ( is bepaald niet meer selectief t.o.v. de hoofdzekering en dat is echter conform de systeemcode E wel een eis.
Bij die vaste aansluiting praten ze zelf wel over 6 mm2 kabel.
Ik vrees dat hier zeker niet met een Nederlandse bril op naar gekeken is.
En dat vindt ik eigenlijk nog veel meer verontrustend.
Echter ook de regelgevende instanties (bouwbesluit) kunnen hier een hoop leren/aanpassen.
bouwbesluit is er al een heel tijdje niet meer, ik denk dat je hier het Bbl (Besluit bouwwerken leefomgeving) bedoeld.
Daar is overigens de NEN1010 ( op dit moment wel nog de oude 2015 versie) verplichtend gesteld. Het probleem is echter dat stekkerapparatuur naar niet onder vallen, dus moet de fabrikant van dergelijke apparatuur duidelijk bepalen welke eisen deze aan beveiliging stelt, de algemeen standaard ( type A) of toch door de specifieke eigenschappen van dat apparaat toch een andere ( bv type B).
Dat kan dus niet via de Bbl geregeld worden.
Zoals ik al schreef zijn er zoveel potentieel lekstroom genererende apparaten in huis dat een type A aardlek wellicht niet meer voldoet, tenzij het in de regelgeving voor stekker apparatuur zit.
Hiermee kom je ook op een groot verschil tussen een laadpunt/PV omvormer en een stekker accu: de eerste is ontworpen onder hard-wire regelgeving, de ander onder stekker regelgeving.
De kans daarop is redelijk klein, zoals eerder al aangegeven dubbel geïsoleerd en 2-polige apparatuur zonder randaarde kunnen dat technisch al niet.

• marinadus
Geachte klant,

Dank u voor uw geduld en onze oprechte excuses voor het eerdere automatische antwoord dat niet volledig correct was. Wij hopen op uw begrip hiervoor.

Met betrekking tot uw SolarFlow4000MixAC+ bestelling willen wij u informeren dat dit product tijdens het plaatsen van de bestelling als een pre-order product werd aangegeven. De geschatte levertijd bedraagt 80 tot 90 dagen.

Na overleg met onze operations-afdeling verwachten wij dat de verzending ongeveer midden juli zal plaatsvinden. Wij verzoeken u vriendelijk om nog even geduldig te wachten tot de levering kan worden uitgevoerd.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

marinadus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:07:
Via wie besteld? Via Zendure ? hoelang was de levertijd?

[ Voor 3% gewijzigd door John2B op 26-06-2026 13:06 ]

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Jan-tweak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:33:
[...]

Gefeliciteerd en hou ons op de hoogte van alles.
Ben even benieuwd, heb je hiervoor nu ook de benodigde type B aardlekbeveiling ( ivm DC lekstroom ) in je groepenkast toegepast?
Als je toch z'n dure Zendure neemt kan die paar euro voor een B20 er wel vanaf ;-)

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Even voor de duidelijkheid, de EU richtlijnen (wettelijke regelingen) zijn gewoon gratis te verkrijgen in alle in de EU gebruikte taken waaronder ook het Nederlands. Zie eurolex

De veelal in deze richtlijnen genoemde normen ( veelal EU ) zijn dat echter niet kosteloos te verkrijgen en zijn veelal duur.
Echter de basisvoorwaarden vind je dus wel in de EU richtlijnen zelf, de technische uitwerking wordt verder in de genoemde normen verder uitgewerkt.

[...]
waar heb je dat gelezen van 32A beveiliging? Ik zie dit eigenlijk alleen op pag. 104 in combinatie met een vaste kabelaansluiting, vooraf wordt gewoon over een 16A gesproken.
Bij die RBCO van 32A heb ik zeker als je dat in combinatie met een standaard 25A netaansluiting wel als probleem ( is bepaald niet meer selectief t.o.v. de hoofdzekering en dat is echter conform de systeemcode E wel een eis.
Bij die vaste aansluiting praten ze zelf wel over 6 mm2 kabel.
Ik vrees dat hier zeker niet met een Nederlandse bril op naar gekeken is.
En dat vindt ik eigenlijk nog veel meer verontrustend.

[...]
bouwbesluit is er al een heel tijdje niet meer, ik denk dat je hier het Bbl (Besluit bouwwerken leefomgeving) bedoeld.
Daar is overigens de NEN1010 ( op dit moment wel nog de oude 2015 versie) verplichtend gesteld. Het probleem is echter dat stekkerapparatuur naar niet onder vallen, dus moet de fabrikant van dergelijke apparatuur duidelijk bepalen welke eisen deze aan beveiliging stelt, de algemeen standaard ( type A) of toch door de specifieke eigenschappen van dat apparaat toch een andere ( bv type B).
Dat kan dus niet via de Bbl geregeld worden.

[...]

De kans daarop is redelijk klein, zoals eerder al aangegeven dubbel geïsoleerd en 2-polige apparatuur zonder randaarde kunnen dat technisch al niet.
De EU richtlijnen heb je geen donder aan als het om technische invulling gaat daar staan alleen gigantische lappen tekst met politieke besluiten en verwijzingen naar normen. De zaken die van belang zijn zoals de 6mA DC lekstroom staan zoals je zegt in de normen. Zou me niet verbazen als de Google AI samenvatting de EU richtlijn citeert.

Zou het trouwens kunnen dat er per norm een paar apparaten ontwikkeld/verkocht zijn waarbij je alleen maar hoeft aan te sluiten en er komt een "groen of rood lampje"? Dat zou kunnen verklaren waarom er geen duidelijk antwoord uit Zendure komt behalve "we voldoen aan normen x y en z".

Wat betreft de 32A beveiliging: inderdaad dat stuk handleiding. Die 6mm² is dan weer een voorbeeld van Zendure die aan de veilige kant gaat zitten. Denk ook niet dat het Zendure echt aan te rekenen is dat ze niet specifiek naar de Nederlandse situatie kijken. Juist op het gebied van normen is (vrijwel) alles op EU niveau geharmoniseerd. Of het punt van selectiviteit echt zwaar moet wegen is zeker met de moderne automaten op de hoofdaansluiting een andere discussie, maar 32A is op een 3x25A aansluiting te veel. Als je kijkt binnen het grotere Europese geheel is 3x25A eigenlijk alleen in Duitsland en Nederland (en ook wel een stuk België) de huidige "standaard". In de rest van Europa is een 1 fase aansluiting het gangbaarst en dan is op een 1x40 weer wel selectief.

Wat betreft regelen binnen het bouwbesluit/bbl bedoelde ik een aanpassing van het bbl. Maar dat hoeft alleen als DC lekstroom echt een mogelijk issue is voor stekker apparatuur. Maar zonder in de normen te kijken (a 150-200 euro per stuk) is niet te bepalen of dat zo is of niet. Hiervoor zal toch echt een tweaker die in een compliance functie zit bij een fabrikant moeten opstaan om hier wat over te zeggen.

Momenteel blijft het hele DC lekstroom verhaal voor mij vooral afkomstig uit de installatie branche, die erg graag hun dure vaste thuisbatterij wil verkopen en daarom maar wat graag stekker batterijen afschildert als onveilig en speelgoed.

• koboy

koboy

John2B schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Als je toch z'n dure Zendure neemt kan die paar euro voor een B20 er wel vanaf ;-)
Type B, geen B karakteristiek. B20 type A is heel gangbaar. Als alamat heb ik er geen type B kunnen vinden op de Hager website, en electramat heeft alleen een 16A van SEP op de site staan....

Van Hager zie ik alleen de CDB540E aardlek, kost 500 euro......

koboy schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:36:
[...]

De EU richtlijnen heb je geen donder aan als het om technische invulling gaat daar staan alleen gigantische lappen tekst met politieke besluiten en verwijzingen naar normen. De zaken die van belang zijn zoals de 6mA DC lekstroom staan zoals je zegt in de normen. Zou me niet verbazen als de Google AI samenvatting de EU richtlijn citeert.

Zou het trouwens kunnen dat er per norm een paar apparaten ontwikkeld/verkocht zijn waarbij je alleen maar hoeft aan te sluiten en er komt een "groen of rood lampje"? Dat zou kunnen verklaren waarom er geen duidelijk antwoord uit Zendure komt behalve "we voldoen aan normen x y en z".

Wat betreft de 32A beveiliging: inderdaad dat stuk handleiding. Die 6mm² is dan weer een voorbeeld van Zendure die aan de veilige kant gaat zitten. Denk ook niet dat het Zendure echt aan te rekenen is dat ze niet specifiek naar de Nederlandse situatie kijken. Juist op het gebied van normen is (vrijwel) alles op EU niveau geharmoniseerd. Of het punt van selectiviteit echt zwaar moet wegen is zeker met de moderne automaten op de hoofdaansluiting een andere discussie, maar 32A is op een 3x25A aansluiting te veel. Als je kijkt binnen het grotere Europese geheel is 3x25A eigenlijk alleen in Duitsland en Nederland (en ook wel een stuk België) de huidige "standaard". In de rest van Europa is een 1 fase aansluiting het gangbaarst en dan is op een 1x40 weer wel selectief.

Wat betreft regelen binnen het bouwbesluit/bbl bedoelde ik een aanpassing van het bbl. Maar dat hoeft alleen als DC lekstroom echt een mogelijk issue is voor stekker apparatuur. Maar zonder in de normen te kijken (a 150-200 euro per stuk) is niet te bepalen of dat zo is of niet. Hiervoor zal toch echt een tweaker die in een compliance functie zit bij een fabrikant moeten opstaan om hier wat over te zeggen.
en die mag veelal vanuit zijn functie juist deze normen hiervoor niet gebruiken, dat zou mogelijk not-compliance zijn.
En nee, dit heeft dus niets met het Bbl te maken maar wordt veroorzaakt door het apparaat. Dus m.a.w. het aangesloten apparaat vereist een aanpassing van je huisinstallatie juist omdat deze de aanwezige beveiliging negatief kan beïnvloeden.
Dus ligt hier de zorgplicht bij gebruiker cq eigenaar van de woning, want die is conform Bbl daar weer voor verantwoordelijk.
Momenteel blijft het hele DC lekstroom verhaal voor mij vooral afkomstig uit de installatie branche, die erg graag hun dure vaste thuisbatterij wil verkopen en daarom maar wat graag stekker batterijen afschildert als onveilig en speelgoed.

• marinadus
John2B schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Via wie besteld? Via Zendure ? hoelang was de levertijd?
Via Zendure, half mei. Levertijd was toen volgens mij tussen de 60 en 80 dagen.

Ik had er nu een B16A voor gereserveerd maar die ga ik nog even upgraden naar een B20A. Wss wel type a aardlekautomaat van Hager. Maar ik mail Zendure nog wel even voor de zekerheid. Kijken wat ze zeggen.
John2B schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Het probleem is dat een Type B, dat is dus wat anders dan een B20, wel wat meer kost dan een paar tientjes, met gemak mag je daar een nul achter plakken.
Op zich is een Zendure helemaal niet zo duur, zeker de huidige nieuwe mix 4000 zijn best interessant geprijsd zeker als je de specs bekijkt.
Zelfs de 3000 is het bekijken waard

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:07:
[...]

Het probleem is dat een Type B, dat is dus wat anders dan een B20, wel wat meer kost dan een paar tientjes, met gemak mag je daar een nul achter plakken.
Op zich is een Zendure helemaal niet zo duur, zeker de huidige nieuwe mix 4000 zijn best interessant geprijsd zeker als je de specs bekijkt.
Zelfs de 3000 is het bekijken waard
Niet alleen de prijs..... Als alamat heb ik ze alleen van bedenkelijke merken gezien. Wil je Hager of ABB dan kan het alleen als losse aardlek (500 euro en 4 eenheden) en losse automaat (paar tientjes en 1 eenheid) en waarschijnlijk ook een uitbreidings-kast aan de meterkast omdat er niet genoeg plek is.

koboy schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:21:
[...]

Niet alleen de prijs..... Als alamat heb ik ze alleen van bedenkelijke merken gezien. Wil je Hager of ABB dan kan het alleen als losse aardlek (500 euro en 4 eenheden) en losse automaat (paar tientjes en 1 eenheid) en waarschijnlijk ook een uitbreidings-kast aan de meterkast omdat er niet genoeg plek is.
Klopt, ik dacht wel dat SEP ze wel heeft, een wat minder bekend merk. Zal eens kijken.
En ja dit is een probleem wat eigenlijk niet hoefde te bestaan als Zendure op dat punt wat beter zijn huiswerk had gedaan.
Hun grote con-kollega Anker heeft het namelijk wel voor elkaar en dat zou op den duur wel eens heel pijnlijk kunnen worden. Blijkbaar leeft dat besef bij Zendure nog niet.

• Ben(V)
ABB (F202 B-16/0.03) heeft ze ook, ik zie prijzen van rond de € 237,-

En het feit dat Zendure geen verklaring afgeeft dat hun omvormers minder dan een 6 mA DC component heeft (lekstroom is echt een foute term hier) ook niet na meerdere vragen hierover zegt voor mij voldoende.

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:26:
[...]

Klopt, ik dacht wel dat SEP ze wel heeft, een wat minder bekend merk. Zal eens kijken.
En ja dit is een probleem wat eigenlijk niet hoefde te bestaan als Zendure op dat punt wat beter zijn huiswerk had gedaan.
Hun grote con-kollega Anker heeft het namelijk wel voor elkaar en dat zou op den duur wel eens heel pijnlijk kunnen worden. Blijkbaar leeft dat besef bij Zendure nog niet.
Electramat levert een 16A SEP. Hogere stroomsterktes nog niet gezien daar.

Anker heeft zijn documentatie beter op orde, of dat nou qua normen noodzakelijk is of niet. Je zou bijna denken dat ze hier op Tweakers meelezen.... De handleiding van Zendure laat nog wat te wensen over. Anker heeft duidelijk goed gekeken naar Zendure en wat ze gewild maakte: goede HA ondersteuning. Was een jaartje geleden voor mij de reden om voor het jongere Zendure te gaan.

Voor de grap net even gekeken naar hoe de concurrentie van Maarten het doet bij de stapelbare Venus D: totaal geen aansluit info t.a.v hard-wire of type aardlek.

Ben benieuwd hoe uiteindelijk een Zendure partner uiteindelijk gaat aansluiten, maar daar moeten we nog een maandje op wachten.

koboy schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:51:
[...]

Electramat levert een 16A SEP. Hogere stroomsterktes nog niet gezien daar.

Anker heeft zijn documentatie beter op orde, of dat nou qua normen noodzakelijk is of niet. Je zou bijna denken dat ze hier op Tweakers meelezen.... De handleiding van Zendure laat nog wat te wensen over. Anker heeft duidelijk goed gekeken naar Zendure en wat ze gewild maakte: goede HA ondersteuning. Was een jaartje geleden voor mij de reden om voor het jongere Zendure te gaan.

Voor de grap net even gekeken naar hoe de concurrentie van Maarten het doet bij de stapelbare Venus D: totaal geen aansluit info t.a.v hard-wire of type aardlek.

Ben benieuwd hoe uiteindelijk een Zendure partner uiteindelijk gaat aansluiten, maar daar moeten we nog een maandje op wachten.
Hier speciaal dus voor de Zendure Mix 4000 plus en pro een geschikte alamat met lekstroom type B:
SEP aardlekautomaat Type B | 20A, 30mA, B-kar, 1P+N (45mm) | RCMB-2B20.03
Allen van de prijs zul je niet echt gelukkig worden.
250 euro incl.

• MarcS73
Heb er drie besteld en krijg de powerhub er gratis bij, mag toch aannemen dat daar juiste automaat/aardlek in zit.

Wat ik lastig vind om te beoordelen, welk risico loop ik met een normale B20?

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:07
MarcS73 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:55:
Heb er drie besteld en krijg de powerhub er gratis bij, mag toch aannemen dat daar juiste automaat/aardlek in zit.

Je zou toch ook aannemen dat t niet verkocht mag worden als 3 fase noodstroom, als je er geen 3 fase apparatuur veilig op aan kunt sluiten ? Of heeft Zendure dat opgelost ?

Een type A zou door de DC component (als deze te groot wordt ) negatieve effecten (bv blijven plakken van de contacten ) zodat bij een activatie deze mogelijk niet meer ( cq niet tijdig ) zou afschakelen. Om deze kans dus zo klein mogelijk te houden wil die lekstromen dus onder de 6 mA houden.
Dus de kans dat op het moment je beveiliging zou moeten werken die het niet cq onvoldoende doet is het risico.

• Guido01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-06 22:54
Ben(V) schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Dat is maar half juist.
Wat de meeste PV omvormers doen is bij een verhoogde netfrequentie is uitschakelen(wettelijk vereist), maar kunnen niet terugregelen.
Dat uitschakelen bij een te hoge frequentie is een beveiliging en kan meestal niet als regeling gebruikt worden.
Over het algemeen krijg je die PV omvormer ook niet meer aan door de frequentie weer correct te maken, maar moet je die omvormer weer opnieuw opstarten door de spanning eraf te halen.
Net even ingelogd op de omvormer. Zal inderdaad niet voor elke omvormer gelden, maar mijn Solaredge omvormer heeft 2 opties:
  1. Netbescherming: dat is -zoals je beschrijft- een aan/uit regeling op basis van voltage en/of frequentie. (Met aantal ms reactietijd als invulveld)
  2. Vermogensbeheer: hier kun je een vermogensreductie toepassen op basis van voltage P(U) of frequentie P(f). Bv. van 100% tot 50 Hz naar 0% bij 52 Hz. Of 100% bij 230V tot 20% bij 253V. Daartussen reduceert Solaredge lineair het vermogen. Zolang je niet over de tripwaarde van de netbescherming gaat, natuurlijk.
Als je de P(f) waarden van de Zendure matcht met de omvormer, zou het moeten werken volgens mij. Victron adviseert voor hun producten dezelfde manier bij een Solaredge omvormer.

• Ben(V)

Denk niet dat je er type B aardlekschakelaars bij krijg die zijn namelijk een factor 10 duurder dan een type A.
Denk dat je er helemaal geen aardlek schakelaar of aardlekautomaten bij krijgt maar alleen installatie automaten.

De werking van een type A aardlek schakelaar is dat zowel de fase, de nul alsmede een meetdraad een wikkeling op een ringkern hebben.
Zolang de fase en de nul gelijk zijn (er is geen lek naar aarde) zal de meetdraad ook niets detecteren.
Is er een verschil tussen fase en nul (er is een lek) dan zal de meetdraad spanning krijgen en de aardlek schakelaar activeren.
Zo'n lek ontstaat als er iets mis is in het apparaat waardoor bijvoorbeeld de behuizing onder spanning komt te staan en er dus stroom weglek.

Als er echter een te grote DC component op de AC zit zal deze de ringkern verzadigen in normaal bedrijf waardoor de lekstroom niet meer correct gedetecteerd word en de aardlek niet of veel te laat aanspreekt als bijvoorbeeld de behuizing onder spanning komt te staan.

Een type B aardlekschakelaar gebruikt niet het simpele ring kern model, maar elektronica om de detectie te doen en die heeft dus geen last van DC componenten op de AC spanning.
Die verhoogde complexiteit en de lage omzet aantallen van dit soort aardlekschakelaars maakt ze duur.

• marinadus
Als ik Gemini loslaat op de handleiding van Zendure geeft deze ook aan, die 32A mag je niet installeren op een 3x25A aansluiting.

Ik krijg deze geadviseerd (vanuit AI voor de 4000 AC+), wat denken jullie? Is een C-karakteristiek. En een 6mm kabel. Ik zou dan de los meegeleverde Zendure stekker via een 6mm kabel rechtstreeks kunnen aansluiten op deze Hager.

Hager ADA970G a €125
https://hager.com/nl/catalogus/producten/ada970g-haco-1p-n-20-a-c-kar-30-ma-klasse-a

Hm als ik hem daarna verwijs naar Tweakers komt hij toch met een B-karakteristiek en dus met deze Hager ADA920G. Ik denk dat ik deze dan laat installeren. In de handleiding staat niks geschreven over een type B automaat dus dan is dat geen keiharde eis...

[ Voor 20% gewijzigd door marinadus op 30-06-2026 07:21 ]

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste