• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mversluis schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:01:
Hoop dat jullie wat meer uitleg aan mij kunnen geven , loop vast op het volgende.

We zijn aan orienteren voor thuis accu en heb al paar keer zendure in me "mandje" gehad , en iedere keer twijfel.

Achtergrond:
We hebben best veel zonnepanelen liggen en die leveren in piek 8000 op (omvormer is begrenst op 8kw)
Omvormer heeft 2 stringen (oost . west) en is 3f

Doel:
Op dit moment leveren wij overdag best veel terug aan het net , terwijl we snachts dan weer van net gebruiken. Dit is natuurlijk zonde.

Sinds Jan een volledig electrische auto en als we thuis zijn overdag laad deze lekker op overschot op. Komt ook vaak voor dat dit overdag niet kan en wordt het snachts laden.

We willen beter omgaan met overschot en dit zelf gebruiken in de nacht uren. Tot zo ver snap ik het nog wel :-)
Wat ik niet begrijp is het volgende , als ik zon opwek heb ik (aanname) de 8000 watt verdeeld over de 3f. Als ik laad ( ook 3f) wordt het netjes verdeeld over de 3f met laden. Afhankelijk van het overschot.

We willen starten met 1 batterij , dus ik heb overschot van de (aanname 8000watt) , maar op 1 fase maar de batterij. => Hoe gaat dit dan in de praktijk ?

1 batterij is helemaal vol en gaan de nacht in , auto gaat vrolijk laden op 3f maar de batterij is maar 1 fase => Hoe gaat dit dan in de praktijk ?
1 accu is begrenst op 3 of 4kWh (afhankelijk van type), dus er zal nog steeds veel via het net gaan

In Nederland is het zo dat voor de verekening nu (nog) alle fases bij elkaar opgeteld worden. Met andere woorden: als jou auto 11kWh in de nacht nodig heeft, de accu levert er 4kWh, dan betaal je dus 7kWh, ongeacht de fase onbelans die je doet.

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:23
woeper schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:22:
op welk vermogen laden en ontladen zou de 4000Mix het meest efficiënt zijn? Ik heb de batterij de afgelopen week steeds op 4000kW laten laden en ontladen en kom uit op een RTE van "maar" 82.5% volgens de Gielz integratie. Dit vind ik aan de lage kant dus op 100% vermogen laden-en ontladen is denk ik niet het meest efficiënt maar wat dan wel? op 80% vermogen?
Ik heb ze alledrie ge-capped op 2500W. Ik kom op een 85.06% gemiddeld en dat is met 1x een Mix Pro erbij waarop de PV strings zijn aangesloten.

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:03
mversluis schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:01:
Hoop dat jullie wat meer uitleg aan mij kunnen geven , loop vast op het volgende.

We zijn aan orienteren voor thuis accu en heb al paar keer zendure in me "mandje" gehad , en iedere keer twijfel.

Achtergrond:
We hebben best veel zonnepanelen liggen en die leveren in piek 8000 op (omvormer is begrenst op 8kw)
Omvormer heeft 2 stringen (oost . west) en is 3f

Doel:
Op dit moment leveren wij overdag best veel terug aan het net , terwijl we snachts dan weer van net gebruiken. Dit is natuurlijk zonde.

Sinds Jan een volledig electrische auto en als we thuis zijn overdag laad deze lekker op overschot op. Komt ook vaak voor dat dit overdag niet kan en wordt het snachts laden.

We willen beter omgaan met overschot en dit zelf gebruiken in de nacht uren. Tot zo ver snap ik het nog wel :-)
Wat ik niet begrijp is het volgende , als ik zon opwek heb ik (aanname) de 8000 watt verdeeld over de 3f. Als ik laad ( ook 3f) wordt het netjes verdeeld over de 3f met laden. Afhankelijk van het overschot.

We willen starten met 1 batterij , dus ik heb overschot van de (aanname 8000watt) , maar op 1 fase maar de batterij. => Hoe gaat dit dan in de praktijk ?

1 batterij is helemaal vol en gaan de nacht in , auto gaat vrolijk laden op 3f maar de batterij is maar 1 fase => Hoe gaat dit dan in de praktijk ?
@IJsbeer geeft al antwoord maar ik lees nog een andere vraag. 3 fase in en uit maar 1 fase batterij. Hoe werkt dat?

Vrij eenvoudig, fase saldering. Je meterkast / energiemeter kijkt naar het totaal. en de verdeling gaat automatisch. Stel, je auto staat op fase 3 te laden (in theorie) en je batterij met 4kw vermogen staat aangesloten op fase 1. Je auto ontvangt gewoon de stroom van fase 1 op fase 3.

Jouw situatie lijkt wel op wat ik heb en ik heb daarbij wel wat vragen/opmerkingen.

Moet je op 3 fasen laden of weet je niet beter? Ik heb hier oo 3 fase laden en die heb ik de afgelopen 7 jaar toch zeker al 3 keer gebruikt. 11kw naar EV en max 8kw van PV is nog altijd 3 kw inkoop (ook al betaald de baas misschien wel). Ga je naar 1 fase dan is het 0 inkoop.

Zaterdag wordt mijn Peblar aangesloten en kan ik standje zonneladen aanzetten. minimaal 1 fase op 6A (1380w) en maximaal 11kw, de paal stemt af met p1 meter, wolkje voor de zon? terugschakelen, volle bak? alles naar EV. Dit ga ik samen laten werken met mijn 3 batterijen van Zendure, ja klopt, 1 per fase, en dan is het spel begonnen om tot het gaatje te gaan om iedere PV element op te vangen en voor de meter te houden.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:15
bigkevx2 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:30:
[...]

@IJsbeer geeft al antwoord maar ik lees nog een andere vraag. 3 fase in en uit maar 1 fase batterij. Hoe werkt dat?

Vrij eenvoudig, fase saldering. Je meterkast / energiemeter kijkt naar het totaal. en de verdeling gaat automatisch. Stel, je auto staat op fase 3 te laden (in theorie) en je batterij met 4kw vermogen staat aangesloten op fase 1. Je auto ontvangt gewoon de stroom van fase 1 op fase 3.

Jouw situatie lijkt wel op wat ik heb en ik heb daarbij wel wat vragen/opmerkingen.

Moet je op 3 fasen laden of weet je niet beter? Ik heb hier oo 3 fase laden en die heb ik de afgelopen 7 jaar toch zeker al 3 keer gebruikt. 11kw naar EV en max 8kw van PV is nog altijd 3 kw inkoop (ook al betaald de baas misschien wel). Ga je naar 1 fase dan is het 0 inkoop.

Zaterdag wordt mijn Peblar aangesloten en kan ik standje zonneladen aanzetten. minimaal 1 fase op 6A (1380w) en maximaal 11kw, de paal stemt af met p1 meter, wolkje voor de zon? terugschakelen, volle bak? alles naar EV. Dit ga ik samen laten werken met mijn 3 batterijen van Zendure, ja klopt, 1 per fase, en dan is het spel begonnen om tot het gaatje te gaan om iedere PV element op te vangen en voor de meter te houden.
Idd dat gedrag doet peblar business hier ook , schaalt dynamische tussen 1f en 3f. Zie je vooral als je bv waterkoker aanzet 😉

Vraag stelling was even vanuit uiterste om het te snappen

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• mversluis
Dank voor jullie antwoorden , dit schept idd de duidelijkheid.

Nu willen we klein starten en uitbreiden in de toekomst naar misschien meer. We zitten te kijken naar 2400(plus) , 3000 , 4000 en 4000 pro.

Waarvan de laatste al soort van afgevallen is omdat ik dacht dat we de omvormer hiermee konden vervangen. Maar dat blijkt niet te kunnen.

Voordeel van de 3000 of 4000 is dat je gelijk start met 8kw , dit is ook beetje de richting die wij wilde starten. En mogelijk uitbreiden naar 2f of 3f

3000 is statische en niet uitbreidbaar binnen de fase 4000 wel , maar nog geen informatie over bekend.

Ik neig dan om te starten met de 3000 en die verder uit te breiden als het nodig is met extra 3000.

Wat denken jullie ?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:36
mversluis schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:29:
Dank voor jullie antwoorden , dit schept idd de duidelijkheid.

Nu willen we klein starten en uitbreiden in de toekomst naar misschien meer. We zitten te kijken naar 2400(plus) , 3000 , 4000 en 4000 pro.

Waarvan de laatste al soort van afgevallen is omdat ik dacht dat we de omvormer hiermee konden vervangen. Maar dat blijkt niet te kunnen.

Voordeel van de 3000 of 4000 is dat je gelijk start met 8kw , dit is ook beetje de richting die wij wilde starten. En mogelijk uitbreiden naar 2f of 3f

3000 is statische en niet uitbreidbaar binnen de fase 4000 wel , maar nog geen informatie over bekend.

Ik neig dan om te starten met de 3000 en die verder uit te breiden als het nodig is met extra 3000.

Wat denken jullie ?
Het is net wat je zelf het prettigste vindt.
Met 3x een 3000 heb je toch al 24kWh aan opslag.
Tevens kun je maximaal 9kW laden, dit ga je niet halen op solar only, want je omvormer is maar 8kW.

Als je aan 24kWh opslag voldoende hebt (je moet het vol krijgen, maar ook weer leeg gedurende de nacht) dan is 3x een 3000 voldoende.
Echter 2x een 4000 heeft ook de max van je solar, en als je dan te weinig opslag hebt (16kWh) dan kun je evt een extra uitbreiding doen.

Het begint eerst met de vraag hoeveel opslag heb je nodig.
Ik zou geen opslag nemen om in de nacht je auto mee te laden, dit zou ik indien mogelijk oplossen met de settings van de peblar

• mversluis
Even uitgaande van voorjaar , zomer , najaar is het nachtgebruik tussen 3 en 6 kw. Dit is los van nachtgebruik van de peblar lader.

Voor de winter wordt het een heel ander verhaal met de warmtepomp , als het dan zoals vorig jaar rond 0 graden en dikke mist is. Lust die wp wel wat kw per uur. Maar daar wil ik geen rekening mee houden.

Daarnaast ga je hele grote batterijen ook niet vol krijgen in de winter

Vandaar mijn uitgangspunt met 8kw , mogelijk uitbreidbaar.

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:36
mversluis schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:44:
Even uitgaande van voorjaar , zomer , najaar is het nachtgebruik tussen 3 en 6 kw. Dit is los van nachtgebruik van de peblar lader.

Voor de winter wordt het een heel ander verhaal met de warmtepomp , als het dan zoals vorig jaar rond 0 graden en dikke mist is. Lust die wp wel wat kw per uur. Maar daar wil ik geen rekening mee houden.

Zoals jet het zo schrijft, dan heb je zelfs die uitbreiding niet eens nodig.
Mss dat een zendure SolarFlow 2400AC+ met 1 of 2x een AB3000L al voldoende is, of
Zeundure SolarFlow 2400AC met 2 of 3x een AB3000X
Scheelt ook nog in aanschafprijs.

• Onbekend99
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11:16
mversluis schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:44:

Wij hebben thuis 8,2kW aan panelen liggen en hebben nu een 2400pro, 5,3 kwh opslag, en ik moet zeggen op dagen als vandaag is het al redelijk lastig om dat vol te krijgen, laat staan als het straks oktober november is. Kortom, in de zomer leeg krijgen is 1, in de winter vol krijgen is ook een hele uitdaging.

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:23
mversluis schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:01:
[...]

Idd dat gedrag doet peblar business hier ook , schaalt dynamische tussen 1f en 3f. Zie je vooral als je bv waterkoker aanzet 😉

Vraag stelling was even vanuit uiterste om het te snappen
Ik ben van het principe, koop gelijk de goede zodat je later geen spijt hebt en alsnog wilt upgraden.

Ik zou in jouw geval gaan voor een Mix Pro en 1 string van je bestaande omvormer aan de Mix Pro aansluiten. Het DC laden scheelt toch weer zo een 7% en je ontlast je bestaande omvormer, verder kan je hier eventueel uitbreidingbatterijen op aansluiten (die neem ik aan, dan ook rechtstreeks laden met DC). Je kan met een grotere opslag straks in de winter ook gebruik maken van volladen op goedkope uren en ontladen/gebruiken op dure uren. Ik merk op dagen als vandaag en gisteren dat je het er makkelijk uithaalt (13u/14u = €0.137 en s'avonds €0,400). Hoe dat er komende winter uit gaat zien weet ik natuurlijk nog niet. Maar met de Mix Pro of 4000 kan je wel in die goedkope uren op 4000W vermogen laden van het net. Wat me ook opvalt is dat door de opslag (die nu nog gratis gevuld wordt door de PV) de opbrengsten van verkoop op dure momenten ook aardig wat opbrengt.

Wil je later altijd je andere string ook nog kwijt, kan je tegen die tijd als de prijzen nog wat gunstiger zijn misschien nog een Mix Pro erbij kopen en op allebei 1 string aansluiten. Ja er kan meer vermogen op 1 Mix Pro maar dan verdeel je de lasten ook evenredig omdat de Zendure's ontladen uit diegene met de meeste SoC (dat is eigenlijk altijd de Mix Pro omdat die zichzelf automatisch laad met de PV).

• mversluis
Onbekend99 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:26:
[...]

Wij hebben thuis 8,2kW aan panelen liggen en hebben nu een 2400pro, 5,3 kwh opslag, en ik moet zeggen op dagen als vandaag is het al redelijk lastig om dat vol te krijgen, laat staan als het straks oktober november is. Kortom, in de zomer leeg krijgen is 1, in de winter vol krijgen is ook een hele uitdaging.
Zitten de pV panellen dat direct op de 2400pro aangesloten of zit er toch nog een omvormer tussen ?

Hoeveel stringen zijn de PV en hoeveel fase de omvormer ?

• Onbekend99
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11:16
mversluis schreef op donderdag 17 september 2026 @ 17:17:
[...]

Zitten de pV panellen dat direct op de 2400pro aangesloten of zit er toch nog een omvormer tussen ?

Ik heb 4 panelen van 515wp elk direct (dmv 4 mppt's) aan de batterij aangesloten, rest van het vermogen (6,2kwp) gaat vanuit omvormers naar het huis. Dat opgewekt vermogen wordt via de 'normale' aansluiting geladen en ontladen.
mversluis schreef op donderdag 17 september 2026 @ 17:17:
[...]

een Zendure SF 2400pro heeft geen AC ingang voor een omvormer, die vind je alleen op een 4000mix serie.
Ook heeft de 2400pro slechts 4 aparte MC4 aansluitingen, dus je kunt afhankelijk van de specs daar 4 of max 8 zonnepanelen aansluiten, dus zeker geen hele string.

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 22:07
Jan-tweak schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:46:
[...]
oke, maar als het dus zo erg wordt dat het stroomnet voor dagen of zelfs weken gaat uitvallen wat je op dit moment in Oekraïne ziet zal je een thuis-batterij met noodstroom ook niet echt verder helpen, nu niet en in de winter wanneer je het veel meer nodig zou hebben al helemaal niet.
Als dat gebeurt, bv dat Rusland ons gaat aanvallen, hebben we heel wat andere problemen.

Daartegen heeft Nederland een van de beste stroomnetten in de wereld en niet zoals bepaalde delen van bv de US waar om de haverklap de stroom uitvalt en heel grote gebieden ( verschillende staten ) zelfs volledig afhankelijk zijn van stroomlevering vanuit het buitenland.

Dus noodstroom, verder dan wat bij de Zendure nu al mogelijk is lijkt mij voor het overgrote deel van Nederland volledig overbodig en overdreven. Maar als mensen daar hun zuurverdiende geld willen uitgeven moeten ze dat vooral doen.

[...]
Dat is de ratio, de meeste beslissingen worden emotioneel gemaakt…

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• koboy
  • Laatst online: 10:25

koboy

Heb een idee voor een icon

Gemeni schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:19:
[...]

Ach, als de stroom echt lang uitvalt hebben we grotere problemen omdat winkels het niet meer doen, straatverlichting ook niet etc. waarschijnlijk breekt dan de pleiluris uit a la zombie apocalypse....

Wel blij met de overgedimensioneerde accu hier. Maakt de aansturing van de PV makkelijker en als volgende week een dag de stroom er af gaat draait hier de boel lekker door via een stekkerdoos.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:00
Hoi, powerhub hier ook vandaag opeens binnen :-).

Ik ben nog aan het nadenken of ik het ga gebruiken. Twijfel eerlijk gezegd of ik er wel wat aan heb. Nu 2xpro en 1x 3000 in garage, 20mtr kabel van meterkast naar verdeelkast ligt er al, 6mm2. Nu zit daar nog 1x 3 fase groep voor kookplaat en automaten voor 2 inmiddels overbodige omvormers en de 3 zendures. Nu nog op B16 groepen. Ik dacht, verdeelkast eruit, 3 fase groep kan ik nog net kwijt in hoofdmeterkast, als daar niets extra's komt, door powerhub, want zit verder vol. 1x 5aderig 6mm2 ligt er dus, zou er dan ook 1 terug moeten. En er moet dan 1x 5aderig 2.5mm2 verlengd worden voor die kookplaat. Die sluit ik zelf wel aan. Investering dan dus alleen wat kabel. Dat vind ik prima.

Ik wil de daadwerkelijke aansluiting powerhub door elektricien laten doen en dan meteen keuring zodat vrijschakeling kan plaatsvinden. Dat moet toch. Maar, naast de heen en weer naar powerhub, heb ik dan nog meer nodig, om de kosten elektricien zo laag mogelijk te houden?

NB: De zendures, dat kan toch niet in die stopcontacten in de powerhub? Die draadjes die daaruitkomen naar interne installatie powerhub, dat is 1.5mm2 lijkt wel? Kan dat ook in die vaste 3 inverter automaten, in de powerhub?

Naast het aansluiten via powerhub en daardoor dus noodstroom momogelijkheidhebben anderen nog meer voordelen aan de powerhub bemerkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evh_4mb0tHbxV-3LupFz3x4WVk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddpMeEP2wo45BTakWDQThGx0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0MfXmcMAJv7X955jKTSgqUYzLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbNxzO1MoK62NgdPbpd9gjRf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door bkruyver op 17-09-2026 18:49 ]

Gemeni schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:19:
[...]

Daarom probeer ik juist bij dit soort dingen de emoties thuis te laten of in huis deze even buitensluiten ( op het balcon, kunnen ze ook even stoom afblazen. )
Daardoor kunnen dingen wat langer gaan duren, dat is dan de keerzijde.

Ik probeer toch met ratio de mensen te overtuigen of tenminste over hun eigen keuzes te laten twijfelen. Af en toe heb je uiteindelijk toch een zieltje gered zodat ze bij een aanschaf van een thuis-batterij de juiste keuze treffen en ja soms is dat dus juist geen Zendure cq zelfs geen thuis-batterij.
Want meer dan een goed gevoel hou ik er tenminste niet aan over.

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-tweak op 17-09-2026 20:59 ]

bkruyver schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:47:
Hoi, powerhub hier ook vandaag opeens binnen :-).

Ik ben nog aan het nadenken of ik het ga gebruiken. Twijfel eerlijk gezegd of ik er wel wat aan heb. Nu 2xpro en 1x 3000 in garage,
Om hier geen misverstanden te krijgen je hebt dus 2xpro ( bedoel je 2 4000pro ? Of wat wordt hiermee bedoeld?
En 1 3000 mix.
20mtr kabel van meterkast naar verdeelkast ligt er al, 6mm2. Nu zit daar nog 1x 3 fase groep voor kookplaat en automaten voor 2 inmiddels overbodige omvormers en de 3 zendures. Nu nog op B16 groepen. Ik dacht, verdeelkast eruit, 3 fase groep kan ik nog net kwijt in hoofdmeterkast, als daar niets extra's komt, door powerhub, want zit verder vol. 1x 5aderig 6mm2 ligt er dus, zou er dan ook 1 terug moeten. En er moet dan 1x 5aderig 2.5mm2 verlengd worden voor die kookplaat. Die sluit ik zelf wel aan. Investering dan dus alleen wat kabel. Dat vind ik prima.
Lastig om dat op afstand met een dergelijke omschrijving te bepalen, heb je geen aansluitschema hoe eea nu is aangesloten?
Er zou in de powerhub een aansluiting voor kabelaansluiting moeten zijn, bij de 2 4000mix heb je een losse connector gekregen waarmee je met een eigen kabel minimaal 2,5mm2 litze flex een aansluiting zou kunnen maken, voor de 3000 mix zou je bij Zendure een losse moeten vragen.
voor dat je wat gaat slopen bedenk dat je wel bij de retourleiding van de powerhub naar je interne huisinstallatie nog een 4 polige krachtgroep 40A of mogelijk zelfs 63A moet komen, dat zijn redelijke bakbeesten. Heb je daar ruimte voor? Zie de pijl.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPODzfGw0UzYBxOBkW9m5CvGQcQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AgeVnlzJbHESBlO4Em7HUgRw.png?f=user_large
Een hier dus een 40A versie ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xS61sX5BTItia4A9-1So5NRghrY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tgN8ypCXXSc52OyJrz5wlauw.png?f=fotoalbum_large
Dus minimaal 4 din breed, soms zelfs nog meer.
Ik wil de daadwerkelijke aansluiting powerhub door elektricien laten doen en dan meteen keuring zodat vrijschakeling kan plaatsvinden. Dat moet toch. Maar, naast de heen en weer naar powerhub, heb ik dan nog meer nodig, om de kosten elektricien zo laag mogelijk te houden?

NB: De zendures, dat kan toch niet in die stopcontacten in de powerhub? Die draadjes die daaruitkomen naar interne installatie powerhub, dat is 1.5mm2 lijkt wel? Kan dat ook in die vaste 3 inverter automaten, in de powerhub?

Naast het aansluiten via powerhub en daardoor dus noodstroom momogelijkheidhebben anderen nog meer voordelen aan de powerhub bemerkt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even vraag, heb je ook een foto gemaakt waar de afdekking nog aanwezig was en zou je die willen posten.

[ Voor 26% gewijzigd door Jan-tweak op 17-09-2026 21:45 ]

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:44
Ik heb nu 1 mex 3000, bevalt echt prima. Staat in mijn garage, ook prima. Mijn plan is om ooit een schuur te zetten, een mix 4000 pro bijkopen en daar X panelen op aansluiten. Tevens dan ook de mix 3000 naar de schuur.

Een aantal vragen schieten door mijn hoofd: Hoe gaat de 3000 om met de panelen van de 4000, met name als de 4000 vol is? Hoe gaat het laden van beide batterijen, eerst de 4000 met zonnestroom en al de bypass inschakelt de 3000? Hoe ziet de app de beide batterijen en wat word dan zijn laad - ontlaad strategie? Hoe gaat de mppt van de mix 4 om met schaduw? En hoeveel, moderne, panelen kunnen er op 1 mppt syring?

• bkruyver
Jan-tweak schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:22:
[...]

Om hier geen misverstanden te krijgen je hebt dus 2xpro ( bedoel je 2 4000pro ? Of wat wordt hiermee bedoeld?
En 1 3000 mix.

[...]

Lastig om dat op afstand met een dergelijke omschrijving te bepalen, heb je geen aansluitschema hoe eea nu is aangesloten?
Er zou in de powerhub een aansluiting voor kabelaansluiting moeten zijn, bij de 2 4000mix heb je een losse connector gekregen waarmee je met een eigen kabel minimaal 2,5mm2 litze flex een aansluiting zou kunnen maken, voor de 3000 mix zou je bij Zendure een losse moeten vragen.

[...]
voor dat je wat gaat slopen bedenk dat je wel bij de retourleiding van de powerhub naar je interne huisinstallatie nog een 4 polige krachtgroep 40A of mogelijk zelfs 63A moet komen, dat zijn redelijke bakbeesten. Heb je daar ruimte voor? Zie de pijl.
[Afbeelding]
Een hier dus een 40A versie ziet er zo uit.
[Afbeelding]
Dus minimaal 4 din breed, soms zelfs nog meer.

[...]

Even vraag, heb je ook een foto gemaakt waar de afdekking nog aanwezig was en zou je die willen posten.
Ja, 2 x mix 4000 pro, 1 x mix 3000. Staan nu achter werkschakelaars. Die werkschakelaars blijven, dus hoop ze via werkschakekaar met vaste aansluiting in de powerhub te krijgen.

Ik worstel nog even met die extra mcb. Moet dat niet gewoon gelijk zijn aan de main switch die voor de powerhub zit (40a)? Of, kun je theoretisch de situatie krijgen dat de powerhub uit net en uit accu's dus meer dan 3x25a gaat leveren, wat max alleen net is? Wel handig in kader opvangen pieken door hoog verbruik trouwens. Theoretisch dan 3x25a plus max ontlading (kan meer dan 16a zijn), dus inderdaad dan 40a al niet genoeg....

Ik heb die ruimte overigens wel, want de 3x20a naar de verdeelkast wordt overbodig en heb dan dus 8 din plekken vrij.

Ik ervaar het wel als wat gedoe, maar ja, om die powerhub nu werkeloos op te bergen is ook zo wat......alternatief is gewoon b20 aardlekautomaten in de verdeelkast....

Nb foto met panelen erop volgt na weekend, ben even niet thuis.
bkruyver schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:36:
[...]

Ja, 2 x mix 4000 pro, 1 x mix 3000. Staan nu achter werkschakelaars. Die werkschakelaars blijven, dus hoop ze via werkschakekaar met vaste aansluiting in de powerhub te krijgen.

Ik worstel nog even met die extra mcb. Moet dat niet gewoon gelijk zijn aan de main switch die voor de powerhub zit (40a)? Of, kun je theoretisch de situatie krijgen dat de powerhub uit net en uit accu's dus meer dan 3x25a gaat leveren, wat max alleen net is? Wel handig in kader opvangen pieken door hoog verbruik trouwens. Theoretisch dan 3x25a plus max ontlading (kan meer dan 16a zijn), dus inderdaad dan 40a al niet genoeg....
bedenk wat er max uit die 4000mix pro kan komen, mogelijk 5000W of mogelijk zelfs nog meer met PV.
Daar moet dus nog even goed naar gekeken worden. Zal dus of 40A of mogelijk zelfs 63A worden. Bedenk dit is een beveiliging richting jouw huis-installatie en niet richting net.
Ik heb die ruimte overigens wel, want de 3x20a naar de verdeelkast wordt overbodig en heb dan dus 8 din plekken vrij.

Ik ervaar het wel als wat gedoe, maar ja, om die powerhub nu werkeloos op te bergen is ook zo wat......alternatief is gewoon b20 aardlekautomaten in de verdeelkast....

Nb foto met panelen erop volgt na weekend, ben even niet thuis.

• bkruyver
Jan-tweak schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:21:
[...]
bedenk wat er max uit die 4000mix pro kan komen, mogelijk 5000W of mogelijk zelfs nog meer met PV.
Daar moet dus nog even goed naar gekeken worden. Zal dus of 40A of mogelijk zelfs 63A worden. Bedenk dit is een beveiliging richting jouw huis-installatie en niet richting net.

[...]
Ja, inderdaad, maar ik wil dat er niet meer dan 3000 watt uit komt, uit de 4000 pro. Beveiligen tegen de theoretische mogelijkheden is binnen een 3x25a situatie niet mogelijk volgens mij.

Waar ik nog geen goed antwoord op heb van zendure is het gedrag bij volle accu, volle bypass zonnepanelen (in mijn geval theoretisch 3600watt uit de string panelen). Als dan de bypass vol open staat en huis vraagt theoretisch meer dan dat, of dan de accu toch gaat ontladen bovenop de 3600 watt bypass en dus meer dan 3600 watt door de kabel richting huis installatie. Of, dat ook hier de zelf ingestelde begrenzing ingrijpt. Ik heb inmiddels begrepen en volgens mij 1x gezien dat de bypass geen rekening houdt met een zelf ingestelde begrenzing, omdat die eens opliep boven de 2800 watt en ik nog in de zendure begrenzing van 1000 watt per accu zit.....binnen HEMS......

Ook wil ik graag weten hoe veilig de beperking binnen HEMS en op de losse accu's is. Want, als er na (firmware)updates per ongeluk daar iets mis gaat, dan is dit systeem nooit veilig te krijgen binnen 3x25a omgeving. Ik gebruik straks de shelly om te monitoren, zodat ik in ieder geval signaal krijg wanneer er maxima worden overschreden.....

Kortom, het is nog steeds nieuw en afwachten hoe het precies werkt....

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:44
woeper schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:22:
op welk vermogen laden en ontladen zou de 4000Mix het meest efficiënt zijn? Ik heb de batterij de afgelopen week steeds op 4000kW laten laden en ontladen en kom uit op een RTE van "maar" 82.5% volgens de Gielz integratie. Dit vind ik aan de lage kant dus op 100% vermogen laden-en ontladen is denk ik niet het meest efficiënt maar wat dan wel? op 80% vermogen?
Dat zelfde wilde ik inderdaad ook nog in de groep gooien. Sinds aankoop de @gielz integratie gebruikt voor Dynamisch handelen + NOM. 2 x 4000MIX AC+ in gebruik.
Sinds 16 juli in gebruik. Tot nu toe bijna iedere dag de 4 duurste kwartieren verkocht met vol vermogen. De overige procenten gebruikt voor NOM. Tot nu toe bijna iedere dag nog met de zonnepanelen kunnen opladen.

Gemiddeld vermogen opladen: 2057W
Gemiddeld vermogen ontladen: -1460W

Import 1226 Kwh
Export 1024 Kwh
RTE 83,5%

Dat had ik eerlijk gezegd toch iets hoger (85% / 90%) verwacht.

Wat betekenen trouwens de andere waardes precies, hoe moet ik dat duiden tov de RTE in de Gielz integratie?
Efficientie Import 90,1%
Efficientie export 85,62%

[ Voor 3% gewijzigd door robinh op 18-09-2026 09:46 ]

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• bkruyver
Zoals beloofd. NB: klopt het dat er standaard geen ct klemmen worden meegeleverd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gb_Xuud2Vh3u9C44zqF-UHRECck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1lsf6rkK09YpY4nQFhuHoN3.jpg?f=fotoalbum_large

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:44
bkruyver schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:45:
Zoals beloofd. NB: klopt het dat er standaard geen ct klemmen worden meegeleverd?

[Afbeelding]
Klopt, ik gisteren mijn Powerhub ontvangen en ook geen CT klemmen. Ik ga me nog even goed afvragen of ik deze wel ga installeren. 20 meter 5x6mm2 ligt al reeds naar de garage, en voor de retourleiding naar de meterkast zou ik eventueel de bestaande 20 meter 5x4mm2 kunnen gebruiken. Maar deze is misschien net op het randje, liever een 6mm2 natuurlijk.

Blijf het ook bijzonder vinden dat er 3 x shuko aansluiting in zit om de Powerhubs makkelijk te verbinden met daarachter slechts een 1.5mm2 draadje. Ik zou deze ten alle tijden vast aansluiten op de 3 x alamats die erin zitten verwerkt. Maar waarom zijn dit nu weer veel te grote C63A alamats?

Best wat ombouwen voor een noodstroomfunctie waar ik eigenlijk helemaal geen behoefte aan heb. Maar natuurlijk omdat deze "gratis" ontvangen is het overwegen waard is.

[ Voor 14% gewijzigd door robinh op 18-09-2026 09:14 ]

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 16:42
Ik heb de volgende vraag aan Zendure gesteld:
"Stel dat de stroom voor langere tijd uitvalt en de meeste stroom op een bepaalde fase wordt gebruikt. Gaat die ene batterij dan sneller leeg dan de andere twee? Of worden de batterijen gelijkmatig ontladen?"

Het antwoord:
"Wanneer het systeem op het elektriciteitsnet is aangesloten, verdeelt het HEMS-systeem het totale vermogen van de drie fasen gelijkmatig over de afzonderlijke apparaten.

Wanneer het systeem echter in de off-gridmodus werkt, kan elk apparaat uit de Mix-serie alleen de fase van stroom voorzien waarop het zelf is aangesloten. Als het stroomverbruik tijdens een langdurige stroomuitval voornamelijk op één bepaalde fase plaatsvindt, zal de batterij die aan deze fase is gekoppeld daarom sneller energie verbruiken dan de batterijen op de andere fasen."

Kortom: De Powerhub doet geen echte fasebalancering, maar kan enkel sturen welke batterij (op zijn eigen fase) wordt opgeladen. Het blijven dus drie losse fasen, wat de noodfunctie bij stroomuitval een stuk minder bruikbaar maakt.

Voor een vergelijkbaar bedrag als 3 Zendure Solarflow 4000 batterijen kan je ook een grote batterijset aanschaffen met een 3-fase omvormer, die wel fasebalancering doet, bijvoorbeeld Pylontech, Deye of AlphaESS.
bkruyver schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:02:
[...]

Ja, inderdaad, maar ik wil dat er niet meer dan 3000 watt uit komt, uit de 4000 pro. Beveiligen tegen de theoretische mogelijkheden is binnen een 3x25a situatie niet mogelijk volgens mij.

Waar ik nog geen goed antwoord op heb van zendure is het gedrag bij volle accu, volle bypass zonnepanelen (in mijn geval theoretisch 3600watt uit de string panelen). Als dan de bypass vol open staat en huis vraagt theoretisch meer dan dat, of dan de accu toch gaat ontladen bovenop de 3600 watt bypass en dus meer dan 3600 watt door de kabel richting huis installatie. Of, dat ook hier de zelf ingestelde begrenzing ingrijpt. Ik heb inmiddels begrepen en volgens mij 1x gezien dat de bypass geen rekening houdt met een zelf ingestelde begrenzing, omdat die eens opliep boven de 2800 watt en ik nog in de zendure begrenzing van 1000 watt per accu zit.....binnen HEMS......

Ook wil ik graag weten hoe veilig de beperking binnen HEMS en op de losse accu's is. Want, als er na (firmware)updates per ongeluk daar iets mis gaat, dan is dit systeem nooit veilig te krijgen binnen 3x25a omgeving. Ik gebruik straks de shelly om te monitoren, zodat ik in ieder geval signaal krijg wanneer er maxima worden overschreden.....

Kortom, het is nog steeds nieuw en afwachten hoe het precies werkt....
Klopt, er zijn gewoon nog best veel zaken die nog verder uitgewerkt moeten worden.
Maar de situaties die jij ook beschrijft maken het dus niet zo eenvoudig om de juiste beveiligingen te kiezen, ik ben dus eerder de mening dat je ook rekening moet houden als een softwarematige beveiliging het laat afweten. Ook dan moet het nog steeds veilig zijn.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:58
pzijde schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:34:
"Stel dat de stroom voor langere tijd uitvalt en de meeste stroom op een bepaalde fase wordt gebruikt. Gaat die ene batterij dan sneller leeg dan de andere twee? Of worden de batterijen gelijkmatig ontladen?"

Het antwoord:
"Wanneer het systeem op het elektriciteitsnet is aangesloten, verdeelt het HEMS-systeem het totale vermogen van de drie fasen gelijkmatig over de afzonderlijke apparaten.

Wanneer het systeem echter in de off-gridmodus werkt, kan elk apparaat uit de Mix-serie alleen de fase van stroom voorzien waarop het zelf is aangesloten. Als het stroomverbruik tijdens een langdurige stroomuitval voornamelijk op één bepaalde fase plaatsvindt, zal de batterij die aan deze fase is gekoppeld daarom sneller energie verbruiken dan de batterijen op de andere fasen."

Kortom: De Powerhub doet geen echte fasebalancering, maar kan enkel sturen welke batterij (op zijn eigen fase) wordt opgeladen. Het blijven dus drie losse fasen, wat de noodfunctie bij stroomuitval een stuk minder bruikbaar maakt.

Voor een vergelijkbaar bedrag als 3 Zendure Solarflow 4000 batterijen kan je ook een grote batterijset aanschaffen met een 3-fase omvormer, die wel fasebalancering doet, bijvoorbeeld Pylontech, Deye of AlphaESS.
Dit antwoordt suggereert tevens dat het drie onafhankelijke fasen worden die niet met elkaar gesynchroniseerd zijn en dus ook geen faseverschuiving ten opzichte van elkaar hebben.
Dat zou in de Nederlandse situatie dus voor overbelasting van de nul leiden.

Misschien eens doorvragen bij Zendure?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• rocket23
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-09 17:50
Ik heb de installatie en aansluiting in de meterkast zelfgedaan en wil nu de hogere vermogens vrijgeven.
Is er iemand die zelf ook geïnstalleerd heeft die kan zeggen welke documenten ze hebben ingediend bij Zendure?

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ben(V) schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:17:
[...]

Dit antwoordt suggereert tevens dat het drie onafhankelijke fasen worden die niet met elkaar gesynchroniseerd zijn en dus ook geen faseverschuiving ten opzichte van elkaar hebben.
Dat zou in de Nederlandse situatie dus voor overbelasting van de nul leiden.

Misschien eens doorvragen bij Zendure?
Nee, waar maak je dat uit op. De sinus synchroniseren is veel eenvoudiger te doen dan het vermogen tussen de fases verdelen namelijk. Ze hebben niet voor niets allemaal een lan connectie met de hub, juist voor de synchronistatie.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:15
Spekkie99 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:08:
[...]

Nee, waar maak je dat uit op. De sinus synchroniseren is veel eenvoudiger te doen dan het vermogen tussen de fases verdelen namelijk. Ze hebben niet voor niets allemaal een lan connectie met de hub, juist voor de synchronistatie.
Deze vraag/discussie over de faseverschuiving (en nu ook faseverdeling, weer wat geleerd) kwam al vaker voorbij.

Nu er inmiddels exemplaren geplaatst zijn in het wild, kunnen die eigenaren dat zien/meten/ondervinden, en met ons delen?

• Ben(V)
Spekkie99 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:08:
[...]

Hoe kom je erop dat sinussen synchroniseren via een lan verbinding eenvoudig zou zijn.
Dat maakt het alleen maar vele gecompliceerder en met name onbetrouwbaarder.
Een lan verbinding heeft latency die varieert daar kun je dus bijna geen synchronisatie mee bouwen die betrouwbaar zou zijn om een nette faseverschuiving te creëren.

Vermogen verdelen via een lan verbinding is daarentegen heel simpel.
Dat doen HA automatiseringen zoals die van Gielz en Fireson ook.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ben(V)
testmanager schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:31:
[...]

Deze vraag/discussie over de faseverschuiving (en nu ook faseverdeling, weer wat geleerd) kwam al vaker voorbij.

Nu er inmiddels exemplaren geplaatst zijn in het wild, kunnen die eigenaren dat zien/meten/ondervinden, en met ons delen?
Goed idee maar dan moet je wel een faseverschuiving meter hebben of een stroomtang die de stroom door de nuldraad kan meten bij belasting door meerdere fasen.

• koboy

koboy

Ben(V) schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:00:
[...]

Hoe kom je erop dat sinussen synchroniseren via een lan verbinding eenvoudig zou zijn.
Dat maakt het alleen maar vele gecompliceerder en met name onbetrouwbaarder.
Een lan verbinding heeft latency die varieert daar kun je dus bijna geen synchronisatie mee bouwen die betrouwbaar zou zijn om een nette faseverschuiving te creëren.

Powerhub manual blz 28. Directe RS485 verbinding tussen de powerhub en de mix(en) met een cat5/6 (LAN) kabel.
Hoezo latency?????

Maar al zou het over Ethernet via switches met 1 seconde of meer latency gaan, dan nog is die niet storend op de fase synchronisatie als de commando's goed ontworpen zijn. Bijvoorbeeld vertraag 1 ms en geef terug dat dit uitgevoerd is.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• testmanager
Ben(V) schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:03:
[...]

Goed idee maar dan moet je wel een faseverschuiving meter hebben of een stroomtang die de stroom door de nuldraad kan meten bij belasting door meerdere fasen.
Duidelijk, thanks!
Ik heb dat niet, maar er zullen hier op Tweakers vast een paar zijn die dat hebben én graag willen weten hoe dat zit, dus als we die in contact kunnen brengen met de early-adopters die hem reeds geïnstalleerd hebben kunnen we eindelijk deze vraag gaan beantwoorden.

(want schijnbaar stellen we de vraag niet aan Zendure of kunnen ze die niet beantwoorden?)
pzijde schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:34:

Het antwoord:

Even nog een kleine aanvulling hierop.
Zolang je dus gewoon 1 fase verbruikers hebt zal dat geen enkel probleem worden, ook de meeste inductie kookplaten zijn intern vaak 1-fase toestellen waar alleen afzonderlijke inductievelden op een fase zijn geschakeld.
Het probleem begint bij apparaten die op draaistroom (400V) lopen waar de juiste faseverschuiving van 120 gr. van immens belang is.
Deze apparaten zullen dus in een of-grind situatie niet werken.

• Spekkie99
  • Nu online
Ben(V) schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:00:
[...]

Hoeveel vermogen wil jij door die lan kabel laten lopen dan?

De hub doet niet anders dan elke mix aan een fase hangen en die worden alleen AC aangesloten. Als die niet in sync lopen zal het lekker gaan met je 3 fase apparaten als warmtepompen etc.

Wel benieuwd wat de hub doet als er 1 mix leeg is bij noodstroom 8)

• Spekkie99
  • Nu online
Jan-tweak schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:33:
[...]

Het probleem begint bij apparaten die op draaistroom (400V) lopen waar de juiste faseverschuiving van 120 gr. van immens belang is.
Deze apparaten zullen dus in een of-grind situatie niet werken.

[...]
Dat is eigenlijk ook niet zeker want juist dat syncen van de fases lijkt me 1 van de functies van de hub bij noodstroom.
Spekkie99 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:38:
[...]

Dat is eigenlijk ook niet zeker want juist dat syncen van de fases lijkt me 1 van de functies van de hub bij noodstroom.
Sorry, uit het antwoord van Zendure kun je duidelijk lezen dat er in een off-grid situatie er geen sync tussen de afzonderlijke batterijen plaats vind.
Dus zeker bij een powerhub zou je je verbruikers eigenlijk in twee groepen moeten verdelen.
1) de 1-fase verbruikers, deze kunnen tijdens een off-grid via de powerhub voorzien worden van noodstroom via de batterijen.
Dat is dus de verbruikers die je rechts van de toe te voegen krachtgroep ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPODzfGw0UzYBxOBkW9m5CvGQcQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AgeVnlzJbHESBlO4Em7HUgRw.png?f=user_large
Hier zie je ook duidelijk dat dit hier in dit voorbeeld van Zendure uitsluitend 1-fase verbruikers zijn.
2) de 3-fase verbruikers en leveranciers ( denk aan 3-fase pv omvormers) missen een veilige sync en moeten derhalve buiten de toevoer van de powerhub gehouden worden.
Waar ik zelf nog vraagtekens heb hoe Zendure dit voor hun EV-laadpaal heeft geregeld. Of deze schakeld in een dergelijke situatie over op 1-fase of juist helemaal uit.
Uit de hierboven schema zie je dat de EV aansluiting helemaal niet is opgenomen in het noodstroom systeem, echter uit het diagram zou dit wel mogelijk kunnen zijn, dus nog erg onduidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pe3hs0d0OxcymiMCNdOlFP_1HO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/paNY1oRpc0IOKdpOoA1sq9aj.png?f=fotoalbum_large
Hierover ontbreekt echter nog de broodnodige specificaties en informatie, dus dat is pure speculatie van mijn kant.

[ Voor 28% gewijzigd door Jan-tweak op 18-09-2026 19:11 ]

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:47
rocket23 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:51:
Ik heb de installatie en aansluiting in de meterkast zelfgedaan en wil nu de hogere vermogens vrijgeven.
Is er iemand die zelf ook geïnstalleerd heeft die kan zeggen welke documenten ze hebben ingediend bij Zendure?
Ik heb zelf een verklaring opgesteld. Deze is zonder problemen geaccepteerd en ik kan nu het volledige vermogen gebruiken. Duurde 2 werkdagen voordat de beoordeling er was. Ik kreeg hiervan een notificatie in de app.

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:03
g-j-t schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:54:
[...]

Ik heb zelf een verklaring opgesteld. Deze is zonder problemen geaccepteerd en ik kan nu het volledige vermogen gebruiken. Duurde 2 werkdagen voordat de beoordeling er was. Ik kreeg hiervan een notificatie in de app.
Ik ga morgen upgraden naar 7200W nadat de Electricien langs is geweest, ik draai gielz dus verklaring niet nodig. Maar, plan B, kun je deze verklaring delen mocht ik en anderen deze ooit nodig hebben?

Ik begrijp volkomen de risico’s en maak me dus ook geen zorgen. Ik verwacht ook niet meteen dan een leek dit even gaat gebruiken om te experimenteren. PB mag natuurlijk ook.
g-j-t schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:54:
[...]

Ik denk wel m.n. hoe en wat in die verklaring staat van belang is, en ik denk ook dat @rocket23 hierop doelt.

• testmanager
Jan-tweak schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:51:
[...]

Ik denk wel m.n. hoe en wat in die verklaring staat van belang is, en ik denk ook dat @rocket23 hierop doelt.
Was er niet een tijdje geleden iemand die een API call postte waarmee je de oplaadlimiet gewoon zelf kon aanpassen?
testmanager schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:04:
[...]

Was er niet een tijdje geleden iemand die een API call postte waarmee je de oplaadlimiet gewoon zelf kon aanpassen?
Dat zou dan in de HA topic voorbij gekomen moeten worden maar met HA heb je toch helemaal geen limiet van de 3000W.
Ik heb het tenminste niet gezien. En dan de vraag hoe krijg je die api call verbonden aan de app, want zit die Lock niet in hun cloud ?

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

testmanager schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:04:
[...]

Klopt, dat was ik, zie mijn eerdere post.
rocket23 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:51:
Als je niet de koninklijke weg kunt of wilt volgen kan het dus ook buiten de app om, met een API call naar je batterij (zie boven).
Jan-tweak schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:13:
[...]

Dat zou dan in de HA topic voorbij gekomen moeten worden maar met HA heb je toch helemaal geen limiet van de 3000W.
Ik heb het tenminste niet gezien. En dan de vraag hoe krijg je die api call verbonden aan de app, want zit die Lock niet in hun cloud ?
Met de officiele Zendure HA integratie heb je wel degelijk de limiet zoals die in de app te zien is (voor mijn SF4000 Mix AC). Vermoedelijk bij gebruik van de Gielz-integratie niet, want die doet waarschijnlijk "onder water" eenzelfde API call als je ergens een waarde in HA verandert (zie mijn eerdere post). De api call hoef je niet "te verbinden aan de app", de maximale waarde voor terugleveren staat lokaal op de batterij en wordt door de app lokaal uitgelezen (en dus waarschijnlijk door zendure via de cloud aangepast op de batterij zelf, nadat je verzoek is goedgekeurd).
jeroen__online schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:20:
[...]

Klopt, dat was ik, zie mijn eerdere post.

[...]

Als je niet de koninklijke weg kunt of wilt volgen kan het dus ook buiten de app om, met een API call naar je batterij (zie boven).

[...]

Met de officiele Zendure HA integratie heb je wel degelijk de limiet zoals die in de app te zien is (voor mijn SF4000 Mix AC). Vermoedelijk bij gebruik van de Gielz-integratie niet, want die doet waarschijnlijk "onder water" eenzelfde API call als je ergens een waarde in HA verandert (zie mijn eerdere post). De api call hoef je niet "te verbinden aan de app", de maximale waarde voor terugleveren staat lokaal op de batterij en wordt door de app lokaal uitgelezen (en dus waarschijnlijk door zendure via de cloud aangepast op de batterij zelf, nadat je verzoek is goedgekeurd).
Dus is mijn vermoeden bevestigd, deze API call werkt dus alleen binnen HA, waarbij je met deze API call deze gaat omzetten. De vraag is wordt zoals je schrijft dat register tijdens de api aanpassing ook in het register van de batterij omgezet of alleen binnen HA?

• g-j-t
Jan-tweak schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:51:
[...]

Ik heb hem al een PB gestuurd met het aanbod de opzet van de verklaring te delen. In zijn algemeenheid gaat het om:
  • Het doel van de verklaring.
  • Beschrijving van de installatie met gebruikte materialen, bekabeling, aansluitwijze (vast), groepen en faseverdeling.
  • Veiligheid en onderbouwing hiervan.
  • Tot slot een verklaring van eigen verantwoordelijkheid voor de geschiktheid van het beoogde vermogen en de vrijwaring van Zendure hiervan.
Het geheel is voorzien van foto's van de gebruikte alamats en de opstelling van de accu's. Kennelijk was dit voldoende :)

• mversluis
Heb je voor alle grotere modelen zo uitgebreide verklaring nodig of bv alleen 4000 ?

Zat ergens te lezen dat het voor 3000 mix relatief simpel in de app kan

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:03:
[...]

Sorry, uit het antwoord van Zendure kun je duidelijk lezen dat er in een off-grid situatie er geen sync tussen de afzonderlijke batterijen plaats vind.
[...]
Bedoel je het antwoord dat @pzijde vanochtend doorgaf? Daar staat toch helemaal niets in over fase synchronisatie? Alleen over het ongelijk leeglopen van de drie aangesloten accu's bij ongelijk belastte fases....

Als ik me goed herinner merkte je dit zelfs zelf op met de suggestie hierover door te vragen....
Was Ben(V)....

• bkruyver
Jan-tweak schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:13:
[...]

Buiten HEMS kun je gewoon zelf via eigen verklaring in app naar 3000 watt laden en ontladen. Maar dan dus alleen via rechtstreeks commando ontladen per accu, buiten HEMS. Pas binnen HEMS moet je een verklaring via elektricien laten zien. Vermoedelijk omdat dan het totale vermogen van meerdere batterijen te groot wordt....... wel vreemd omdat de belasting per accu, per fase, dus wordt toegestaan, maar niet als ze samen werken als 1 accu (terwijl dat theoretisch niet tot meer belasting per fase leidt.

NB: Dit wel los van de vragen die ik had mbt gedrag accu's met en zonder bypass en of die softwarematige begrenzing wel bulletproof is.

• g-j-t
mversluis schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:41:
Heb je voor alle grotere modelen zo uitgebreide verklaring nodig of bv alleen 4000 ?

Voor twee keer een Mix 3000 kon ik het totale ingaande AC vermogen (laden) meteen op 6000W zetten (hiervoor moet je handtekening zetten in de app en dan werkt het meteen). Het uitgaande AC vermogen was beperkt tot 3000W voor beide accu's, dus 1500W per accu. Om die op te heffen moet je een handtekening zetten én een installateursverklaring uploaden.
Eigenlijk bijzonder wat het vermogen moet beide keren over de zelfde aansluiting.

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Jan-tweak schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:34:
[...]

Dus is mijn vermoeden bevestigd, deze API call werkt dus alleen binnen HA, waarbij je met deze API call deze gaat omzetten. De vraag is wordt zoals je schrijft dat register tijdens de api aanpassing ook in het register van de batterij omgezet of alleen binnen HA?
De API call staat volledig los van HA, alleen vermoed ik dus dat in de gielz-integratie zo'n zelfde call gedaan wordt (als je ergens een bepaalde waarde aanpast in de gielz-configuratie in HA). De call heb ik volledig buiten HA gedaan (php script), dus "HA weet van niets" en leest alleen de waarden van de batterij uit, dus de waarde wordt zeker enkel en alleen lokaal op de batterij opgeslagen.
mversluis schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:41:

Volgens mij dus tot 3000 en aangezien dit ook het maximum is wat deze unit kan is een verdere verrook geen zin.
Echter als je twee units hebt, dan zou je maximaal dus 6000W ( over twee fases ) kunnen maar ook dan blijft de restrictie overeind op 3.000W, dus dan moet je alsnog om een verhoging vragen.
g-j-t schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:27:
[...]

Voor twee keer een Mix 3000 kon ik het totale ingaande AC vermogen (laden) meteen op 6000W zetten (hiervoor moet je handtekening zetten in de app en dan werkt het meteen). Het uitgaande AC vermogen was beperkt tot 3000W voor beide accu's, dus 1500W per accu. Om die op te heffen moet je een handtekening zetten én een installateursverklaring uploaden.
Eigenlijk bijzonder wat het vermogen moet beide keren over de zelfde aansluiting.
Klopt, de Zendure restrictie betreft uitsluitend de output waarde, die staat standaard op 800W en kun je binnen de app vrij eenvoudig naar max 3.000W zetten, wil je meer ( m.n. met meerdere units ) dan moet je dat via Zendure vrij laten schakelen.
bkruyver schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:15:
[...]

Buiten HEMS kun je gewoon zelf via eigen verklaring in app naar 3000 watt laden en ontladen. Maar dan dus alleen via rechtstreeks commando ontladen per accu, buiten HEMS. Pas binnen HEMS moet je een verklaring via elektricien laten zien. Vermoedelijk omdat dan het totale vermogen van meerdere batterijen te groot wordt....... wel vreemd omdat de belasting per accu, per fase, dus wordt toegestaan, maar niet als ze samen werken als 1 accu (terwijl dat theoretisch niet tot meer belasting per fase leidt.

NB: Dit wel los van de vragen die ik had mbt gedrag accu's met en zonder bypass en of die softwarematige begrenzing wel bulletproof is.
Jup, ik snap deze werkwijze van Zendure ook niet helemaal, aan de andere kant snap ik dan ook wel dat het niet hele vrij willen geven, gezien de meeste leken niet echt kunnen overzien welke consequenties er kunnen gebeuren.

• Ben(V)
koboy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:26:
[...]

Powerhub manual blz 28. Directe RS485 verbinding tussen de powerhub en de mix(en) met een cat5/6 (LAN) kabel.
Hoezo latency?????

Maar al zou het over Ethernet via switches met 1 seconde of meer latency gaan, dan nog is die niet storend op de fase synchronisatie als de commando's goed ontworpen zijn. Bijvoorbeeld vertraag 1 ms en geef terug dat dit uitgevoerd is.
Jij weet duidelijk niet hoe je drie fasen krachtstroom moet synchroniseren.
Dat is niet heel erg eenvoudig te doen en zeker niet als je dat met digitale signalen wilt sturen.

Het kan allemaal wel maar is niet simpel/goedkoop en het moet in de batterijen zelf ingebouwd zijn want zoals je in het schema van de powerhub ziet zit het daar niet in.

• Ben(V)
Spekkie99 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:35:
[...]

Hoeveel vermogen wil jij door die lan kabel laten lopen dan?
Is dit rage bait?

Enkel de besturing van het vermogen wordt dan uiteraard via het lan gedaan.

koboy schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:47:
[...]

Bedoel je het antwoord dat @pzijde vanochtend doorgaf? Daar staat toch helemaal niets in over fase synchronisatie? Alleen over het ongelijk leeglopen van de drie aangesloten accu's bij ongelijk belastte fases....
ja, die bedoelde ik.

En ja, en dat is tenminste zoals ik het lees
Er staat : “ Wanneer het systeem echter in de off-gridmodus werkt, kan elk apparaat uit de Mix-serie alleen de fase van stroom voorzien waarop het zelf is aangesloten.

Dit impliceert ook direct dat er geen verbinding tussen de fases bestaat en daardoor ook geen zekerheid dat je een correcte faseverschuiving hebt en ook behoud.
Normaal gezien is dan een fase de master en de overige volgen dat elk tot elkaar met 120 gr. verschil. ( en dus moeten deze met elkaar communiceren en afstemmen )
In de off grid staan ze volgens Zendure geheel op zich zelf.
Als ik me goed herinner merkte je dit zelfs zelf op met de suggestie hierover door te vragen....
Was Ben(V)....

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:07:
[...]
ja, die bedoelde ik.

En ja, en dat is tenminste zoals ik het lees
Er staat : “ Wanneer het systeem echter in de off-gridmodus werkt, kan elk apparaat uit de Mix-serie alleen de fase van stroom voorzien waarop het zelf is aangesloten.

Dit impliceert ook direct dat er geen verbinding tussen de fases bestaat en daardoor ook geen zekerheid dat je een correcte faseverschuiving hebt en ook behoud.
Normaal gezien is dan een fase de master en de overige volgen dat elk tot elkaar met 120 gr. verschil. ( en dus moeten deze met elkaar communiceren en afstemmen )
In de off grid staan ze volgens Zendure geheel op zich zelf.

[...]
Dat impliceren zie ik er niet in. Ik weet dat voor jou het glas half leeg is en voor Ben(V) helemaal leeg, maar er is nog helemaal niets duidelijk over bewaking/synchronisatie van de fase draaiing. Wat er staat is een duidelijke gevolgtrekking van de architectuur die een accu/omvormer combinatie koppelt aan een bepaalde fase.

Voor mij is het glas voorlopig nog half vol. In de handleiding van de PowerHub staat zelfs expliciet ergens bovenaan blz. 11:
2. Signal Communication Interfaces:

• SF COM: Connects to Zendure inverters for RS485/CAN communication and off-grid frequency synchronization.
[...]

• koboy

koboy

Ben(V) schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:14:
[...]

Jij weet duidelijk niet hoe je drie fasen krachtstroom moet synchroniseren.
Dat is niet heel erg eenvoudig te doen en zeker niet als je dat met digitale signalen wilt sturen.

Het kan allemaal wel maar is niet simpel/goedkoop en het moet in de batterijen zelf ingebouwd zijn want zoals je in het schema van de powerhub ziet zit het daar niet in.
Waarom zou op de man spelen? Doe ik tot nu toe toch ook niet? Maar zie de post hierboven....

Enige wat ik doe is onzin tegenspreken. Dat jij daar een hoop van uitkraamt kan ik niets aan doen.

koboy schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:42:
[...]

Dat impliceren zie ik er niet in. Ik weet dat voor jou het glas half leeg is en voor Ben(V) helemaal leeg, maar er is nog helemaal niets duidelijk over bewaking/synchronisatie van de fase draaiing. Wat er staat is een duidelijke gevolgtrekking van de architectuur die een accu/omvormer combinatie koppelt aan een bepaalde fase.

Voor mij is het glas voorlopig nog half vol. In de handleiding van de PowerHub staat zelfs expliciet ergens bovenaan blz. 11:

[...]
Oké, dat is een argument, in mijn ogen wel een redelijk zwakke, m.n. omdat ik dat eigenlijk nergens anders terug zie.
Enig meer uitleg hoe dit exact dan wordt gedaan was welkom geweest, ook om dit soort discussies al op voorhand uit te sluiten.
En dat had ik eigenlijk dan ook in het antwoord van Zendure terug moeten zien komen.
Ik zal dat bij mijn volgend contract met Zendure in ieder geval meenemen, mogelijk worden we dan allemaal wijzer.

Met je beeldvorming, ja, ik neem een stukje veiligheid altijd zeer serieus, denken, verwachten en mogelijk zijn in veiligheid altijd heel slechte argumenten om iets wel te doen, in mijn ogen is dat gooien met één dobbelsteen met 1 6 en 5 met 1 erop. Het kan goed gaan, maar zekerheid heb je niet.

• Ben(V)
koboy schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:47:
[...]

Waarom zou op de man spelen? Doe ik tot nu toe toch ook niet? Maar zie de post hierboven....

Enige wat ik doe is onzin tegenspreken. Dat jij daar een hoop van uitkraamt kan ik niets aan doen.
Wie speelt er nu op de man?

Ik constateer enkel dat jij blijkbaar niet begrijpt hoe lastig het is om drie power fasen netjes met elkaar te syncen zodanig dat ze precies 120 graden uit fase verschoven blijven.
En dat "er is een lan verbinding" niet voldoende is zonder heel veel extra vermogens elektronica en regel circuits.

Kwestie van kosten baten die voor Zendure nauwelijks rendabel zullen zijn om die ik alle mix batterijen in te bouwen en gezien de gepubliceerde schema's van Zendure zit het beslist niet in de powerhub.
Alleen bij een gezamenlijke nul(zoals we dat in Nederland doen) of bij het gebruik van zaken als een draaistroom motor heb je dat nodig.

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:16:
[...]

Oké, dat is een argument, in mijn ogen wel een redelijk zwakke, m.n. omdat ik dat eigenlijk nergens anders terug zie.
Enig meer uitleg hoe dit exact dan wordt gedaan was welkom geweest, ook om dit soort discussies al op voorhand uit te sluiten.
En dat had ik eigenlijk dan ook in het antwoord van Zendure terug moeten zien komen.
Ik zal dat bij mijn volgend contract met Zendure in ieder geval meenemen, mogelijk worden we dan allemaal wijzer.

Met je beeldvorming, ja, ik neem een stukje veiligheid altijd zeer serieus, denken, verwachten en mogelijk zijn in veiligheid altijd heel slechte argumenten om iets wel te doen, in mijn ogen is dat gooien met één dobbelsteen met 1 6 en 5 met 1 erop. Het kan goed gaan, maar zekerheid heb je niet.
Dat het niet in het antwoord van Zendure stond was omdat de vraag was wat er gebeurde met de accu ontlading bij ongelijke belasting van de fases.....
Fijn dat je de fase synchronisatie even meeneemt in je volgende contact met Zendure. En qua beeldvorming zijn we het eigenlijk eens: er moet een keer door Zendure geroepen worden of er nou wel of niet een nette 3 fase backup gemaakt wordt, en tot die tijd geldt ook voor mij: electrische veiligheid boven alles. Ik ben hoopvol gestemd omdat er op meerdere punten in de handleiding van de Powerhub gesproken wordt over fase synchronisatie in de context van de RS485 poorten, en uit een eerder graven van mij in de handleiding staat me bij dat die connecties essentieel zijn voor de 3 fase backup.

N.B. ik spreek over electrische veiligheid omdat ik qua plaatsing van de 2400AC+ een afweging heb gemaakt die jou tegen de haren in strijkt: in de hal in een grote nis naast de meterkast. Overweging is dat er alternatieve vluchtwegen zijn, maar vooral ook dat het risico beperkt is t.o.v. de 77kWh NMC accu die op 4 meter afstand van de thuis accu voor de deur van ons houtskeletbouw huis staat.

• Ben(V)
testmanager schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:52:
[...]

Duidelijk, thanks!
Ik heb dat niet, maar er zullen hier op Tweakers vast een paar zijn die dat hebben én graag willen weten hoe dat zit, dus als we die in contact kunnen brengen met de early-adopters die hem reeds geïnstalleerd hebben kunnen we eindelijk deze vraag gaan beantwoorden.

(want schijnbaar stellen we de vraag niet aan Zendure of kunnen ze die niet beantwoorden?)
Een fase volgorde meter hebt je al voor een paar tientjes.
Hier bijvoorbeeld:

https://www.aliexpress.com/w/wholesale-phase-rotation-meter.html

• koboy

koboy

Ben(V) schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:32:
[...]

Wie speelt er nu op de man?

Ik constateer enkel dat jij blijkbaar niet begrijpt hoe lastig het is om drie power fasen netjes met elkaar te syncen zodanig dat ze precies 120 graden uit fase verschoven blijven.
En dat "er is een lan verbinding" niet voldoende is zonder heel veel extra vermogens elektronica en regel circuits.

Kwestie van kosten baten die voor Zendure nauwelijks rendabel zullen zijn om die ik alle mix batterijen in te bouwen en gezien de gepubliceerde schema's van Zendure zit het beslist niet in de powerhub.
Alleen bij een gezamenlijke nul(zoals we dat in Nederland doen) of bij het gebruik van zaken als een draaistroom motor heb je dat nodig.
Jij begint met op de man te spelen door te beweren dat ik niets van vermogens electronica afweet, wat een totale onzin bewering is. Ik weet voldoende van electronica af om te weten dat de concepten en functie van de componenten gelijk is of het nou om 5V of 10kV gaat. De basisprincipes blijven gewoon gelijk en of je zaken nou bijvoorbeeld met een simpele BJT transistor doet op 5V of op 10kV met een SiC MOSFET.

Ik constateer dat jij te vast zit in analoge regelingen. 99% van wat er nodig is voor de fase synchronisatie zit al in elke thuis accu/PV omvormer. Enige wat ontbreekt is meting en aansturing. Dit kan heel eenvoudig met een microcontroller en laat die nu net in de Powerhub zitten om een lokale HEMS te draaien.
Lees de handleiding van de Powerhub ook eens, dan zul je zien dat daar op meerdere punten wordt gesproken over de RS485 poorten, hun functie tijdens backup en fase synchronisatie.
Mag Zendure harder zeggen dat het wel/niet een echte 3 fase backup in zit? Ik vind van wel hoewel je ook kan zeggen dat 3 fase backup functionaliteit dat impliceert. Maar botweg zeggen dat het niet kan gaat mij veel en veel te ver en daar zal ik tegen in blijven gaan, zeker als alle componenten aanwezig zijn en alleen niet 100% zeker is of die "op elkaar zijn aangesloten".

Een "echte" 3 fase backup accu zoals bijvoorbeeld van SigEnergy is niets anders dan 3 losse 1 fase omvormers en een stukje regel/aanstuur electronica voor de fase bewaking. Al deze componenten zijn aanwezig in de 3x Mix + Powerhub combinatie. Enige echte verschil is dat bij zo'n "echte" oplossing alle drie de omvormers stroom putten uit dezelfde gelijkstroom leverancier waardoor je geen asynchroon leeglopende accu's krijgt.

Vergeet niet dat het tweakers forum een hoge betrouwbaarheid score heeft bij zoekmachines. Misinformatie hier verspreid zich daardoor zeer eenvoudig, en daarin hebben we als forumleden een gedeelde verantwoordelijkheid. Voor je het weet hebben we weer een type B aardlek debacle, waarbij door alle gedoe Zendure management/support niet eens meer hun eigen ontwerpers lijkt te vertrouwen.

• testmanager
Ik zie nu trouwens dat de MIX 4000 met 100 Mbps in de router zit in plaats van de standaard 1Gbps. Dat is langzamer dan Wifi. Ja okay, wel stabieler?
koboy schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:32:
[...]

Dat het niet in het antwoord van Zendure stond was omdat de vraag was wat er gebeurde met de accu ontlading bij ongelijke belasting van de fases.....
Fijn dat je de fase synchronisatie even meeneemt in je volgende contact met Zendure. En qua beeldvorming zijn we het eigenlijk eens: er moet een keer door Zendure geroepen worden of er nou wel of niet een nette 3 fase backup gemaakt wordt, en tot die tijd geldt ook voor mij: electrische veiligheid boven alles. Ik ben hoopvol gestemd omdat er op meerdere punten in de handleiding van de Powerhub gesproken wordt over fase synchronisatie in de context van de RS485 poorten, en uit een eerder graven van mij in de handleiding staat me bij dat die connecties essentieel zijn voor de 3 fase backup.

N.B. ik spreek over electrische veiligheid omdat ik qua plaatsing van de 2400AC+ een afweging heb gemaakt die jou tegen de haren in strijkt: in de hal in een grote nis naast de meterkast. Overweging is dat er alternatieve vluchtwegen zijn, maar vooral ook dat het risico beperkt is t.o.v. de 77kWh NMC accu die op 4 meter afstand van de thuis accu voor de deur van ons houtskeletbouw huis staat.
Oké, we gaan het zien.

M.b.t. de veiligheid in je huis ben je toch echt helemaal zelf verantwoordelijk waarbij ik die opmerking wil maken dat die auto op de oprit mogelijk wel ook een veiligheidsrisico kan geven, kijk dan m.n. even over de beschikbare vrije ruimte t.o.v. je voordeur en de vluchtweg. Mogelijk dat een iets andere manier hoe je de auto parkeert al een wereld van ve4schil maakt.
En ja, ik zou die thuis-batterij toch een andere plek geven, waarbij bij LFP het risico niet zo zeer de brand is maar juist de rook die al redelijk vroeg kan ontstaan naast giftig ook het vluchten behoorlijk belemmerd, in jouw geval zou een oefening met verminderde zicht ( gewoon rond een oude (zonne)bril wat Kris kras folie rond wikkelen zodat je duidelijk minder zicht daar door hebt en dan ( voorzichtig ) kijken of je familie hun weg naar buiten kan vinden.

• gast777
  • Laatst online: 19-09 17:05
Pas op, hier volgt een mening ;)

Naar mijn mening wordt dit topic veelvuldig vervuild met de lange onzindiscussie of de PowerHub 3-fase wel een 3-fase levert met 120-graden tussen de fasen.

Sorry hoor, als het geen 120 graden is, dan is het ook geen 3-fase. Dan zou het simpelweg 3 x 1-fase zijn en dan zou je ook nooit ofte nimmer een gezamenlijke nul mogen gebruiken (die wordt dan overbelast), maar uiteraard gewoon 3x een eigen nul. Maar hier spreken ze van 3-fase, dus kun je alleen maar aannemen dat het inderdaad 3-fase is (zo niet dan zou het misleiding en een ondeugdelijk product zijn, wat ik niet aanneem).

Natuurlijk zal het 120 graden zijn tussen de fasen.

Je kunt natuurlijk speculeren HOE ze dat precies technisch voor elkaar krijgen in die PowerHub (zolang je daar geen informatie over hebt). Maar OF ze het voor elkaar krijgen lijkt me een totale non-discussie.

<einde mening>

6 kWp solar | Zendure SF2400AC+ 16 kWh | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014

• gast777
  • Laatst online: 19-09 17:05
testmanager schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:05:
Ik zie nu trouwens dat de MIX 4000 met 100 Mbps in de router zit in plaats van de standaard 1Gbps. Dat is langzamer dan Wifi. Ja okay, wel stabieler?
100 Mbps is ruim voldoende voor de data die over deze verbinding gaat voor het beheer en af en toe een firmware update. Ethernet is wel veel stabieler dan wifi inderdaad.

6 kWp solar | Zendure SF2400AC+ 16 kWh | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:07

Wallie

Herr

Met de hoeveelheid data die over dat lijntje gaat had je aan een 10mbit ook voldoende gehad.

M'n Jackery is ook 100mbit.

...en dat kan op allerlei manieren Edgar

gast777 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:45:

Naar mijn mening wordt dit topic veelvuldig vervuild met de lange onzindiscussie of de PowerHub 3-fase wel een 3-fase levert met 120-graden tussen de fasen.

Sorry hoor, als het geen 120 graden is, dan is het ook geen 3-fase. Dan zou het simpelweg 3 x 1-fase zijn en dan zou je ook nooit ofte nimmer een gezamenlijke nul mogen gebruiken (die wordt dan overbelast), maar uiteraard gewoon 3x een eigen nul. Maar hier spreken ze van 3-fase, dus kun je alleen maar aannemen dat het inderdaad 3-fase is (zo niet dan zou het misleiding en een ondeugdelijk product zijn, wat ik niet aanneem).
oke, ik snap je argumenten maar dat is voor mij ( sorry) te simplistisch verwoord.
Deze discussie gaat overigens uitsluitend over de situatie tijdens off-grid, dus op het moment dat de sync van het net wegvalt en de batterij plots dit zelf mag oplossen.
En laten we eerlijk zijn, voor 95% van al je apparaten en apparatuur is dit inderdaad een volledige non-discussie, simpel omdat deze een werkend 3-Fase ( wel of niet in sync ) helemaal niet nodig hebben.
Als ik even puur bij me zelf kijk heb ik alles 100% op 1-fase werkend, terwijl ik wel een 3-fase huisaansluiting heb.
En ja, ik ben me bewust dat dit mijn eigen situatie is en dat dit niet voor iedereen zo is.
Dus gewoon even afwachten en kijken welke verhelderende antwoord ik van Zendure krijg. _/-\o_
Dan is ook iedereen weer blij tot de volgende vraag. :)

Je kunt natuurlijk speculeren HOE ze dat precies technisch voor elkaar krijgen in die PowerHub (zolang je daar geen informatie over hebt). Maar OF ze het voor elkaar krijgen lijkt me een totale non-discussie.

<einde mening>

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 19-09-2026 17:29 ]

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:20:
[...]

Oké, we gaan het zien.

M.b.t. de veiligheid in je huis ben je toch echt helemaal zelf verantwoordelijk waarbij ik die opmerking wil maken dat die auto op de oprit mogelijk wel ook een veiligheidsrisico kan geven, kijk dan m.n. even over de beschikbare vrije ruimte t.o.v. je voordeur en de vluchtweg. Mogelijk dat een iets andere manier hoe je de auto parkeert al een wereld van ve4schil maakt.
En ja, ik zou die thuis-batterij toch een andere plek geven, waarbij bij LFP het risico niet zo zeer de brand is maar juist de rook die al redelijk vroeg kan ontstaan naast giftig ook het vluchten behoorlijk belemmerd, in jouw geval zou een oefening met verminderde zicht ( gewoon rond een oude (zonne)bril wat Kris kras folie rond wikkelen zodat je duidelijk minder zicht daar door hebt en dan ( voorzichtig ) kijken of je familie hun weg naar buiten kan vinden.
Rijtjeshuis, stoep en kabelmat. Ik ga geen 60+ cent/kWh betalen voor de publieke laadpaal als het voor minder dan 20 cent uit de muur komt. Risico zit voornamelijk bij opladen zoals Camiel Eurlings gisteren heeft bewezen.

Mooie van ons huis is dat we een tweede vluchtweg hebben. Ook al staat de hal vol rook dan hoeven we er nog niet door. Uiteraard wel een extra rookmelder er boven.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:45
Jan-tweak schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:05:
[...]
oke, ik snap je argumenten maar dat is voor mij ( sorry) te simplistisch verwoord.
Deze discussie gaat overigens uitsluitend over de situatie tijdens off-grid, dus op het moment dat de sync van het net wegvalt en de batterij plots dit zelf mag oplossen.
En laten we eerlijk zijn, voor 95% van al je apparaten en apparatuur is dit inderdaad een volledige non-discussie, simpel omdat deze een werkend 3-Fase ( wel of niet in sync ) helemaal niet nodig hebben.
Als ik even puur bij me zelf kijk heb ik alles 100% op 1-fase werkend, terwijl ik wel een 3-fase huisaansluiting heb.

[...]
Ik mag hopen dat hij offgrid juist ook een fase verschuiving van 120 heeft. Dat heeft jou huis namelijk 100% wel nodig. Ja je apparaten zijn misschien allemaal enkel fase maar als je die verschuiving niet hebt jaag je alles tegelijk over de zelfde nul zodra je huis in offgrid springt.

Verder 100% eens met @gast777 te vaak de zelfde mensen die kneiter hard in discussie gaan en 100% vinden dat ze gelijk hebben totdat Zendure ze gecorrigeerd heeft.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC+ 8,16kWh | 450x Nera | Home Assistant

koboy schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:07:
[...]

Rijtjeshuis, stoep en kabelmat. Ik ga geen 60+ cent/kWh betalen voor de publieke laadpaal als het voor minder dan 20 cent uit de muur komt. Risico zit voornamelijk bij opladen zoals Camiel Eurlings gisteren heeft bewezen.
post zelf verwijderd met mogelijk te off-topic.
Mooie van ons huis is dat we een tweede vluchtweg hebben. Ook al staat de hal vol rook dan hoeven we er nog niet door. Uiteraard wel een extra rookmelder er boven.

[ Voor 36% gewijzigd door Jan-tweak op 19-09-2026 17:42 ]

Acidrain schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:20:
[...]

Ik mag hopen dat hij offgrid juist ook een fase verschuiving van 120 heeft. Dat heeft jou huis namelijk 100% wel nodig. Ja je apparaten zijn misschien allemaal enkel fase maar als je die verschuiving niet hebt jaag je alles tegelijk over de zelfde nul zodra je huis in offgrid springt.
nee, helaas een verkeerde aanname.
Verder 100% eens met @gast777 te vaak de zelfde mensen die kneiter hard in discussie gaan en 100% vinden dat ze gelijk hebben totdat Zendure ze gecorrigeerd heeft.

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:35:
[...]

Oef, sorry, _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ , 8)7 8)7 8)7
Natuurlijk weer geen rekening gehouden met rijtjeshuis ( ik kreeg namelijk een heel ander beeld voor ogen toen je het had over houtskeletbouw, meer richting klein kasteeltje, en dat had ik je van harte gegund.
En dan snap ik het ook, dus was het idee mbt die oefening nog helemaal niet zo slecht ( voor het geval dat die andere vluchtweg onverwacht onbruikbaar is), want ook dat is een valide maatregel.
Die andere vluchtweg is hoe dan ook bereikbaar: achterdeur dan wel dakramen met de dakgoot op 2 meter hoog. Maar we draven zwaar off topic....

• testmanager
gast777 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:48:
[...]

100 Mbps is ruim voldoende voor de data die over deze verbinding gaat voor het beheer en af en toe een firmware update. Ethernet is wel veel stabieler dan wifi inderdaad.
Dank je, dat wilde ik ook even horen ;-)

• testmanager
gast777 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:45:

<einde mening>
Dank je, dat wilde ik even horen ;-)

• testmanager
Jan-tweak schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:05:
[...]
En ja, ik ben me bewust dat dit mijn eigen situatie is en dat dit niet voor iedereen zo is.
Dus gewoon even afwachten en kijken welke verhelderende antwoord ik van Zendure krijg. _/-\o_
Dan is ook iedereen weer blij tot de volgende vraag. :)

[...]
Aha, ik leer steeds wat bij. Die fase-verschuiving is dan alleen relevant voor apparaten die over 2 of meer fasen werken. Onze kookplaat werkt op 2 fasen, dus in geval van eilandmodus/stroomuitval EN het is tegen die tijd nog steeds niet zeker of fasenverschuiving wel of niet ondersteund worden, dan beter maar even niet koken? (1F magnetron is dan onze vriend)

Dus dan kan ik nu eindelijk! mijn elektricien laten komen, tezamenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZTe9SXo9VtaAOV1aAoaVxdWVfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upgFm5rLI72QmwfDxAKiecCe.jpg?f=fotoalbum_large met een extra “4 polige krachtgroep 40A of mogelijk zelfs 63A” en dan kan deze mega-unit gewoon geinstalleerd en in gebruik genomen gaan worden?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
testmanager schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:52:
[...]

Aha, ik leer steeds wat bij. Die fase-verschuiving is dan alleen relevant voor apparaten die over 2 of meer fasen werken. Onze kookplaat werkt op 2 fasen, dus in geval van eilandmodus/stroomuitval EN tegen die tijd is nog steeds niet zeker of het wel of fasenverschuiving ondersteund of niet, dan beter maar even niet koken?

Dus dan kan ik nu mijn elektricien laten komen, tezamen[Afbeelding] met een extra “4 polige krachtgroep 40A of mogelijk zelfs 63A” en dan kan deze mega-unit gewoon geinstalleerd en in gebruik genomen gaan worden?
Bij onduidelijkheid over fase-verschuiving kan je dus beter geen 2-fase kookplaat gebruiken totdat dat zeker is.

De unit die je daar hebt is een 1-fase unit, dus die kan je in gebruiknemen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-09 19:26
Natuurlijk is er fase synchronisatie tussen de drie units in een offgrid mode. Anders staat je nulgeleider meteen in brand zodra er ook maar een beetje vermogen loopt.

Staat ook gewoon vermeld in de handleiding van de powerhub.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLrltp8ZGwvEXhX3ar6-kxBpYDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Om62UXDiGIxIZCOBS54efXKj.jpg?f=fotoalbum_large
testmanager schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:52:
[...]

Aha, ik leer steeds wat bij. Die fase-verschuiving is dan alleen relevant voor apparaten die over 2 of meer fasen werken. Onze kookplaat werkt op 2 fasen, dus in geval van eilandmodus/stroomuitval EN het is tegen die tijd nog steeds niet zeker of fasenverschuiving wel of niet ondersteund worden, dan beter maar even niet koken? (1F magnetron is dan onze vriend)
zelf verwacht ik eigenlijk niet dat jouw kookplaat op 400V werkt, dat zou je namelijk hebben die de spanning tussen twee verschillende fases zou gebruiken.
Vrijwel alle consumentenkookplaten werken of met 2 fasen waarbij (bij een 4 pits) de fasen tussen links en rechts worden verdeeld, 5 pits werken met 3 fasen, maar ook gewoon per groep met 230V, dus stel dat je 2 mix 3000 hebt die op de zelfde fases als je kookplaat is aangesloten zal de hele kookplaat werken, mogelijk alleen niet op vol vermogen.
Gebruikt die kookplaat echter een andere fase ( waar dus geen 3000 mix is aangesloten) zal dat deel niet werken, en soms je hele kookplaat niet.
Ik weet natuurlijk niet hoe jouw kookplaat is aangesloten, specifiek daarvoor bestaat er overigens hier een eigen topic.
Dus laten we het hier vooral ons met de Zendure mix serie bezig houden, die kookplaat was slechts een voorbeeld om iets duidelijk te maken.
Dus dan kan ik nu eindelijk! mijn elektricien laten komen, tezamen[Afbeelding] met een extra “4 polige krachtgroep 40A of mogelijk zelfs 63A” en dan kan deze mega-unit gewoon geinstalleerd en in gebruik genomen gaan worden?
Nee, niet zo snel, die krachtgroep waar jij het over hebt heeft met noodstroom eigenlijk niets te maken, want deze is ook werkzaam tijdens on-grid.
En ja, je moet met je installateur cq elektricien gaan kijken aan de hand van jouw installatie en hoe deze opgebouwd is welke beveiliging je op die plek nodig hebt.
En hou deze topic in de gaten, want zo snel ik een terugkoppeling van Zendure heb zal ik deze hier posten.

• Although0000
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:19
Vanavond heb ik de firmware-update van v2.0.2 naar v2.0.5 gestart via de app, accu stond op dat moment rond de 90%. Tijdens de update kreeg ik de melding dat de update niet goed was gegaan, en sindsdien is het apparaat onbruikbaar. Al die tijd heb ik hem via het stopcontact aangesloten.

Symptomen:
  • Het rode bliksemicoon knippert continu rood.
  • Blijft in Standby staan.
  • Accu geeft nu 0% aan, terwijl hij bij de start van de update nog rond de 90% stond en er niets ontladen is.
  • Twee foutcodes wisselen elkaar af: "Grid voltage low (Error code: 52)" en "Leakage current fault (Error code: 85)" alleen zichtbaar wanneer ik met de app via bluetooth verbonden ben.
Wat ik al geprobeerd heb:
  • Meerdere keren volledig uitgeschakeld (6 seconden ingedrukt houden), minimaal 30 minuten gewacht en toen weer aan. Fouten komen elke keer terug.
  • Getest met en zonder stekker in het stopcontact. Geen enkel verschil in gedrag.
    Netspanning op het stopcontact gemeten, die is gewoon normaal.
  • De aardlekschakelaar in de meterkast is niet gevlogen, dus van een echt lek in mijn installatie is geen sprake.
Mijn vraag aan jullie: Heeft iemand hier hetzelfde gezien op v2.0.5, op een 4000 Mix of op een ander model uit die serie? Ik ben benieuwd naar
1. Is v2.0.5 bij jullie wel goed doorgekomen, of zijn er meer mislukte updates?
2. Weet iemand of er een recovery- of rollbackprocedure bestaat?
3. Hoe snel reageert Zendure-support in de praktijk op dit soort gevallen, en gaan ze over tot RMA of proberen ze eerst remote te flashen?

Support-ticket staat inmiddels uit bij Zendure.

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:47
Although0000 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:29:
Vanavond heb ik de firmware-update van v2.0.2 naar v2.0.5 gestart via de app, accu stond op dat moment rond de 90%. Tijdens de update kreeg ik de melding dat de update niet goed was gegaan, en sindsdien is het apparaat onbruikbaar. Al die tijd heb ik hem via het stopcontact aangesloten.

Symptomen:
  • Accu geeft nu 0% aan, terwijl hij bij de start van de update nog rond de 90% stond en er niets ontladen is.
  • Twee foutcodes wisselen elkaar af: "Grid voltage low (Error code: 52)" en "Leakage current fault (Error code: 85)" alleen zichtbaar wanneer ik met de app via bluetooth verbonden ben.
  • Meerdere keren volledig uitgeschakeld (6 seconden ingedrukt houden), minimaal 30 minuten gewacht en toen weer aan. Fouten komen elke keer terug.
  • Getest met en zonder stekker in het stopcontact. Geen enkel verschil in gedrag.
  • De aardlekschakelaar in de meterkast is niet gevlogen, dus van een echt lek in mijn installatie is geen sprake.
Mijn vraag aan jullie: Heeft iemand hier hetzelfde gezien op v2.0.5, op een 4000 Mix of op een ander model uit die serie? Ik ben benieuwd naar
3. Hoe snel reageert Zendure-support in de praktijk op dit soort gevallen, en gaan ze over tot RMA of proberen ze eerst remote te flashen?

Hier staat hij beschikbaar voor installatie, maar als ik dit lees dan wacht ik nog even af waar Zendure mee komt.

Online kan ik dit vinden :
Voer een "Deep Clean" stroomreset uit
Een normale herstart wist de cache van de nieuwe firmware niet.
Trek de AC-stekker uit het stopcontact.
Houd de aan/uit-knop 10 seconden ingedrukt tot alle lampjes volledig doven.
Laat het systeem 10 tot 15 minuten zo staan. Dit dwingt de interne flash-functionaliteit om alle registers met de nieuwe firmware-parameters fris in te laden.
Sluit eerst de AC-stekker weer aan en zet hem aan. Kijk of hij nu stabiel blijft zonder foutcodes.

Al weet ik niet of 6 vs 10 seconden het verschil maakt. Proberen kan je altijd natuurlijk.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• koboy

koboy

Symptomen:

Weet niet of je het geprobeerd hebt, maar de oudere modellen gaan pas echt uit als je ook de unit van het net loskoppelt. Dus eerst 6s knop indrukken en daarna de stroom er af.

• vati69
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:40

Symptomen:

Hier gisteren bij 2x Mix 4000Ac+ v2.0.5 geïnstalleerd, kreeg rond 98% foutmelding, maar beiden waren wél genstalleerd. Apparaten werken prima.

• RadioMike
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:27

Symptomen:

Ik zit met exact hetzelfde, alleen dan minder lading. Die was 22% bij het updaten. Het rode lampje knippert (bliksem icoon). En in de app staat “geen batterij” bij de Mix 4000 AC.

Support ticket aanmaken dan maar… :-(

@Although0000 @vati69 Ik heb een dikke 10 seconden de knop ingedrukt gehouden. En toen kwam de batterij weer online...

[ Voor 3% gewijzigd door RadioMike op 20-09-2026 13:08 ]

• vati69
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:40
RadioMike schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:00:
[...]

Ik zit met exact hetzelfde, alleen dan minder lading. Die was 22% bij het updaten. Het rode lampje knippert (bliksem icoon). En in de app staat “geen batterij” bij de Mix 4000 AC.

@Although0000 @vati69 Ik heb een dikke 10 seconden de knop ingedrukt gehouden. En toen kwam de batterij weer online...
Ging bij mij vanzelf, ben fysiek niet aan de batterijen geweest.

• RadioMike
vati69 schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:13:
[...]

Ging bij mij vanzelf, ben fysiek niet aan de batterijen geweest.
Oh, voor de ‘reset’ gaf de app aan dat firmware 2.0.5 erop stond, zat er dus”geen batterij” in. Nu staat er weer 2.0.2. En doet ie het weer prima dus. Vaag hoor.

• Although0000
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:19
RadioMike schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:00:
[...]

Yes! Top, dat heeft inderdaad geholpen! Dank voor het delen.

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:47
RadioMike schreef op zondag 20 september 2026 @ 17:20:
[...]

Oh, voor de ‘reset’ gaf de app aan dat firmware 2.0.5 erop stond, zat er dus”geen batterij” in. Nu staat er weer 2.0.2. En doet ie het weer prima dus. Vaag hoor.
Dus het is uiteindelijk niet gelukt om naar 2.0.5 te updaten? Ben benieuwd naar de reactie van Zendure hierover.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• RadioMike
Zanzibar-1337 schreef op maandag 21 september 2026 @ 07:47:
[...]

Dus het is uiteindelijk niet gelukt om naar 2.0.5 te updaten? Ben benieuwd naar de reactie van Zendure hierover.
Klopt.

Leek initieel dus wel, er stond 2.0.5. Maar nadat de batterij (niet de Mix zelf maar alleen de batterij) weer zichtbaars was, was de firmware weer 2.0.2.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:20
RadioMike schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:27:
[...]

Klopt.

Leek initieel dus wel, er stond 2.0.5. Maar nadat de batterij (niet de Mix zelf maar alleen de batterij) weer zichtbaars was, was de firmware weer 2.0.2.
Is je Zendure app up-to-date? Ik heb versie 7.0.0.
Gisteren firmware update gedaan op een Mix 3000. Probleemloos. Direct na de update ca. 1 minuut moeten wachten tot alles weer normaal werkte.

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:14
Hoi, ik sta op het punt een mix 3000 te bestellen. Het enige wat me tegenhoudt is het geluid. De gemeten geluidsdruk zoals her en der te lezen zou vergelijkbaar net een vriezer/koelkast zijn. Kan iemand bevestigen dat de beleving/frequentie ook vergelijkbaar is?

het volume zal vermoedelijk niet het probleem zijn, maar een lage brom of hoge fluittoon zou wel eens hinderlijk kunnen zijn.

aanvullend: heeft iemand geluidsdrukmetingen bij lagere laadt/ontlaadt vermogens?

[ Voor 9% gewijzigd door SalexSun op 21-09-2026 11:11 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

SalexSun schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:10:
Hoi, ik sta op het punt een mix 3000 te bestellen. Het enige wat me tegenhoudt is het geluid. De gemeten geluidsdruk zoals her en der te lezen zou vergelijkbaar net een vriezer/koelkast zijn. Kan iemand bevestigen dat de beleving/frequentie ook vergelijkbaar is?
even een vraag ? waarom deze fix op het geluid, waar was je van plan deze te plaatsen waardoor je bang bent daar geluidsoverlast te hebben?
want ik zou dat eigenlijk alleen hebben op plaatsen waar je juist welke thuis-batterij dan ook NIET zou moeten plaatsen.
daarnaast zou je tegen de muur waar deze tegen komt wat geluidsreduceerde maatregelen kunnen nemen zoals bv akoestische wand panelen.
het volume zal vermoedelijk niet het probleem zijn, maar een lage brom of hoge fluittoon zou wel eens hinderlijk kunnen zijn.

aanvullend: heeft iemand geluidsdrukmetingen bij lagere laadt/ontlaadt vermogens?
de spec's zelf geven geen geluidswaarde aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 21-09-2026 11:42 ]

lijkt me voor de functies die daar over lopen meer dan voldoende, kan alleen effect hebben op jouw switch waar je die op hebt aangesloten, dus als je niet wilt dat deze daar effect heeft op jouw overige netwerk daar dan een managed kleine switch tussenzetten ( bv een TP-Link TL-SG105E die vaak onder de 20 euro kost).

• SalexSun
Jan-tweak schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:32:
[...]
even een vraag ? waarom deze fix op het geluid, waar was je van plan deze te plaatsen waardoor je bang bent daar geluidsoverlast te hebben?
want ik zou dat eigenlijk alleen hebben op plaatsen waar je juist welke thuis-batterij dan ook NIET zou moeten plaatsen.

[...]

de spec's zelf geven geen geluidswaarde aan.
Hij zou in de afzonderlijke installatieruimte op de verder open zolder komen. In die ruimte staat ook wasmachine, droger, MV-box, wp-boiler. De zolder is werkplek en trap is open.
Als een vd apparaten actief is, is dat hoorbaar op de eerste verdieping. Vooralsnog niet heel storend, mede omdat ik controle heb over wanneer ze actief zijn. De thuisaccu (tijdelijk) op een lager vermogen zou een oplossing kunnen zijn, maar ik wil toch eigenlijk voorkomen om nog een noemenswaardige geluidsbron toe te voegen.

De SF 2400+ klinkt als een goed alternatief, maar die valt toch een stukje duurder uit. mix 3000 is nu 1750EUR

Aanvulling: met de huidige apparatuur overweeg ik de goedkope opdekdeur voor geluid te isoleren of vervangen voor iets beters

[ Voor 6% gewijzigd door SalexSun op 21-09-2026 11:49 ]

SalexSun schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:45:
[...]

Hij zou in de afzonderlijke installatieruimte op de verder open zolder komen. In die ruimte staat ook wasmachine, droger, MV-box, wp-boiler. De zolder is werkplek en trap is open.
Als een vd apparaten actief is, is dat hoorbaar op de eerste verdieping. Vooralsnog niet heel storend, mede omdat ik controle heb over wanneer ze actief zijn. De thuisaccu (tijdelijk) op een lager vermogen zou een oplossing kunnen zijn, maar ik wil toch eigenlijk voorkomen om nog een noemenswaardige geluidsbron toe te voegen.

De SF 2400+ klinkt als een goed alternatief, maar die valt toch een stukje duurder uit. mix 3000 is nu 1750EUR
oke, ik snap het, dan zou denk ik geluidsreduceerde maatregelen zoals bv akoestische wand panelen en of ontkoppeling van de vloer wel effect kunnen hebben. aangezien dan de looks ook minder belangrijk zijn is dit redelijk goedkoop en effectief te te passen, maar vergeet niet dat de beste geluidswerende maatregel gewoon afstand is.

• Ben(V)
Heb geen mix Zendure maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het geluid in de orde van grote van een wasmachine of droger ligt.
De 2400AC ventilator van Zendure die hier op de zolder staat is op de overloop (open trap) al niet meer te horen.
Een M-V box zal waarschijnlijk meer geluid maken dan die Zendure.

• SalexSun
Ben(V) schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:55:
Een M-V box zal waarschijnlijk meer geluid maken dan die Zendure.
Op welke stand vd MV-box ;) ?

Wat ik lees en zie op de youtube videos is dat de mix serie toch aanzienelijk meer geluid zou maken dan 2400+, vandaar de vraag

pjotter1965 in "Het grote Zendure Mix thuisaccu, PowerHub en EVFlow topic"

[ Voor 14% gewijzigd door SalexSun op 21-09-2026 12:14 ]

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste