• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:31:
Die SolarFlow 4000 Mix Pro heeft 8 kW dual MPPT.
@Taro en @TechPunt.nl Betekent dit 2x 4kW?

Ik heb een inmiddels 10 jaar oude omvormer die niet regelbaar is. Dat kan dan deze zomer mis gaan bij overschot tijdens negatieve ELEX-prijzen. Dan zou dit met een 4kW DC-ingang een goede vervanger kunnen zijn die zulke momenten ook meteen zelf opvangt?
Ja. En als het goed is kan je ook je zonnepanelen omvormer van bijv. SolarEdge direct gaan aansluiten via AC. Daardoor zou die ook moeten blijven werken als het grid uitvalt, maar dat moet nog blijken.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:23
Lees ik dat goed dat je 8kw batterij krijgt voor 2049€ bij de 3000mix ???
Dan is elk argument voor een 2400AC+ toch volledig weg ....

• Taro
  • Niet online
Tom35 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:34:
Lees ik dat goed dat je 8kw batterij krijgt voor 2049€ bij de 3000mix ???
Dan is elk argument voor een 2400AC+ toch volledig weg ....
8 kWh (niet 8 kW, dat is wat anders) voor 2059 Euro ja.

Echter is de Mix 3000 niet uitbreidbaar tot bijv. 15 kWh en de 2400AC+ wel.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:42
Niet als je modulair wil opbouwen, maar als je niet verder wil gaan dan twee accu's icm de SF2400AC+, heb je zeker een punt!

• TechPunt.nl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:37

TechPunt.nl

Bedrijfsaccount XiaomiProducts
Er komen ook uitbreidbatterijen beschikbaar voor de Mix Serie hoor, geen zorgen!
Dit zal wel echter pas in Q3 of Q4 zijn.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:21
TechPunt.nl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:41:
Er komen ook uitbreidbatterijen beschikbaar voor de Mix Serie hoor, geen zorgen!
Dit zal wel echter pas in Q3 of Q4 zijn.
Zou je iets over de prijs per kwh kunnen zeggen?
Lijkt wel alsof de mix AC voordeliger is per kwh dan de 2400 AC+ serie als je kijkt naar vermogen en kwh.

• mpro09
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:39
Zijn er al specificaties bekend over wat je maximaal aan strings direct kan aansluiten?

• Gramser
Henkoes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:44:
[...]

Lijkt wel alsof de mix AC voordeliger is per kwh dan de 2400 AC+ serie als je kijkt naar vermogen en kwh.
@Henkoes ik moet toch wel een beetje lachen hoor. Bij alles wat je post krijg ik het gevoel dat je op zoek bent naar bevestiging van de notie dat je een suboptimaal systeem hebt gekocht. Hoe lang heb je je systeem nu? Nog geen twee weken? Misschien mag je het nog terugbrengen...

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21:34
Vraag me af welke omvormers gaan ondersteund worden voor de PV ac ingang van 5kw. Zelf een Huawei omvormer van 5kw. En ook of dit in België nog als plug and play gaat goedgekeurd worden.
Dat de omvormer blijft doorwerken bij grid uitval zou wel top zijn. Zeer benieuwd naar.

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:27
Is al bekend wat deze producten ongeveer wegen? Mijn interesse is gewekt door de 4kw pro omdat ik daar direct mijn twee 1600wp strings op aan zou kunnen sluiten. Hij moet dan wel naar zolder worden getild...

• Gramser
Ik schat in dat hij drie dubbele hernia's weegt. maar ik kan er een halve hernia naast zitten.

• Taro
  • Niet online
TheRealFreek schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:52:
Is al bekend wat deze producten ongeveer wegen? Mijn interesse is gewekt door de 4kw pro omdat ik daar direct mijn twee 1600wp strings op aan zou kunnen sluiten. Hij moet dan wel naar zolder worden getild...
Ja, 80 kg. Sterkte.

• Gramser
Daarom vind ik dat plaatje van dat ding op dat bouwterrein zo mooi, met die kleine wieltjes. Gotta love AI ;)

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:54

HHF

rabero1985 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:48:
Vraag me af welke omvormers gaan ondersteund worden voor de PV ac ingang van 5kw. Zelf een Huawei omvormer van 5kw. En ook of dit in België nog als plug and play gaat goedgekeurd worden.
Dat de omvormer blijft doorwerken bij grid uitval zou wel top zijn. Zeer benieuwd naar.
Het is een 220 V aansluiting. Dus iedere omvormer (1 fase) kun je aansluiten. De Mix ziet alleen de spanning op de ingang, niet het merk.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• HHF

HHF

Henkoes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:44:
[...]

Zie de Zendure website voor de prijzen.

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:58
Iemand enig idee hoeveel de DC spanning per string mag wezen ?
Mijn huidige omvormer heeft een max van 550 volt DC .
Zendure zegt : Tot 13 kW totale zonne-input: 8 kW dual MPPT
B.V.D.

• HHF

HHF

Dirduc schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:11:
Iemand enig idee hoeveel de DC spanning per string mag wezen ?
Mijn huidige omvormer heeft een max van 550 volt DC .
Zendure zegt : Tot 13 kW totale zonne-input: 8 kW dual MPPT
B.V.D.
400v per MPPT

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:38
Deze monsters zouden voor mij geen optie zijn, veel te groot en te zwaar.
Wat ik wel grappig vind is dat Marstek met dit soort kolossen is begonnen en snel met modulaire systemen kwam en Zendure nu de omgekeerde weg volgt.
Dit zijn ook geen stekker batterijen meer, ze moeten sowieso geïnstalleerd worden.
Die kosten komen er wel bij.

• Dirduc
  • Laatst online: 21:58
Dank HHF
Beetje teleurstellend , zijn maar 10 460watt gangbare panelen.
Heb strings van 12 .

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:51
Er kunnen dus bestaande DC-AC (Micro)inverters op aangesloten worden. maar kan dit ook in combinatie met de noodstroom functie? of is er maar 1 AC ingang/uitgang aan de niet-grid kant?

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:21
Gramser schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:47:
[...]

@Henkoes ik moet toch wel een beetje lachen hoor. Bij alles wat je post krijg ik het gevoel dat je op zoek bent naar bevestiging van de notie dat je een suboptimaal systeem hebt gekocht. Hoe lang heb je je systeem nu? Nog geen twee weken? Misschien mag je het nog terugbrengen...
is niet persé mijn bedoeling. Nu zoek ik wel naar zekerheid wat anderen van zendure AC2400 vinden kwaliteitwise, gezien dit toch een grote uitgave is.
Henkoes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:31:
[...]

is niet persé mijn bedoeling. Nu zoek ik wel naar zekerheid wat anderen van zendure AC2400 vinden kwaliteitwise, gezien dit toch een grote uitgave is.
Kort en krachtig. Super tevreden hier met de AC2400. Het kan altijd mooier, beter, groter, duurder etc. Soms moet je gewoon tevreden zijn :-), dit nieuwe model is voor ons sws niets, biedt voor andere weer mooie kansen. Ieder zn ding.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48

koboy

Heb een idee voor een icon

Henkoes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:31:
[...]

Eens met @Devke . Daarnaast het oude adagium: morgen is het gras altijd groener, maar als je daarop wacht gebeurt er nooit iets.
De 2400AC past eigenlijk precies goed in het verbruik/opwek patroon hier. Geen extra vermogen nodig zo lang we nog aan het gas hangen.

Realistisch gezien komt de mix serie een jaar na de 2400AC op de markt. Die heb ik dus al een jaar staan, en ook een jaar lol van gehad.

Als ik nu zou beginnen met oriënteren, dan zou ik zeker naar een mix kijken, maar dan vooral vanwege de prijs mogelijkheid om een "oude" omvormer te koppelen. Vraag is dan in hoeverre dat lukt hier zonder vloeren/muren open te trekken, maar ook of de PV-in poort blijft werken bij off-grid (m.a.w. is deze grid forming).
Plaatsing naast de omvormer op zolder is een no-go, dat is op de overloop bij de slaapkamer van mijn dochter.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• mrme12345
  • Niet online
Het review exemplaar van de Zendure SolarFlow 4000 Pro is binnen......90kg totaal......8 kWh, maar qua afmetingen toch wel redelijk compact ondanks de hoge capaciteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIznZFUM_LDdSHBhWV_bs4YN-Wc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UbClw20MNwBlhx2Ri2vuBkJo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rw2IraJ-lTvUpLKhNFjrWZKOq-g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XbMb0b3wiUCzlavirKrau1aN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-oP1ErPst4hrJ6pcbKE_Ax09b8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y6rkw0HGDB8VAVwqoYnC5nC7.png?f=fotoalbum_large

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:31

Wallie

Herr

mrme12345 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:14:
Het review exemplaar van de Zendure SolarFlow 4000 Pro is binnen......90kg totaal......8 kWh, maar qua afmetingen toch wel redelijk compact ondanks de hoge capaciteit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik lees op jullie website:
Volledige Back-up: Off-grid functionaliteit voor het hele huis met een extreem snelle 10 ms UPS-omschakeling.
...
Dit betekent dat niet alleen een los apparaat op een noodstopcontact blijft werken, maar dat je gehele huishouden, mits het systeem correct is aangesloten in de meterkast, van stroom wordt voorzien. De 4000-modellen kunnen hierbij tot 3.680W aan continu vermogen leveren, met een piek tot 7.200W, wat ruim voldoende is voor verlichting, koelkasten en basiselektronica tijdens een outage.
Dit spreekt me wel aan, maar wat betekend dit voor het werk in de meterkast: Ik kan me voorstellen dat je huis in zo'n geval ook echt losgekoppeld moet worden van het grid (je wil geen spanning naar buiten toe er op zetten, al is het maar voor de veiligheid van monteurs die mogelijk ergens aan het net werken). En wat kost zoiets extra om te installeren?

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• mrme12345
  • Niet online
Wallie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:26:
[...]

Ik lees op jullie website:

[...]

Dit spreekt me wel aan, maar wat betekend dit voor het werk in de meterkast: Ik kan me voorstellen dat je huis in zo'n geval ook echt losgekoppeld moet worden van het grid (je wil geen spanning naar buiten toe er op zetten, al is het maar voor de veiligheid van monteurs die mogelijk ergens aan het net werken). En wat kost zoiets extra om te installeren?
Dat kun je het beste in overleg met elektricien bepalen, ook wat de kosten zijn. En zal voor iedereen anders zijn (waar komt de batterij te staan enz). En het systeem zorgt er ook voor dat het voor monteurs veilig blijft natuurlijk. Meer details heb ik op dit moment ook nog niet. We hebben hem net binnen en gaan nu in contact treden met elektricien om goed en veilig geinstalleerd te krijgen, inclusief het aansluiten van ca. 3.000Wp zonnepanelen (waarmee we 1 x een growatt omvormer zullen laten vervallen).

• Jeroen666
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16:52
Ik kijk ook al een tijdje mee met de Zendure topics ivm toekomstige aanschaf thuisaccu. Nu is deze Mix wel een erg interessante optie zo te zien.

Die backup functie is inderdaad wel een groot plus-punt.
Nu zie ik alleen op de Zendure website wel een * staan bij de 4000w bi-directionele AC en dat dat alleen voor de 4000 PRO versie zou gelden. Is deze backup dan ook alleen beschikbaar voor de PRO of wordt hierbij wat anders bedoelt?

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroen666 op 22-04-2026 13:35 ]

• mrme12345
  • Niet online
Jeroen666 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:34:
Ik kijk ook al een tijdje mee met de Zendure topics ivm toekomstige aanschaf thuisaccu. Nu is deze Mix wel een erg interessante optie zo te zien.

Die backup functie is inderdaad wel een groot plus-punt.
Nu zie ik alleen op de Zendure website wel een * staan bij de 4000w bi-directionele AC en dat dat alleen voor de 4000 PRO versie zou gelden. Is deze backup dan ook alleen beschikbaar voor de PRO of wordt hierbij wat anders bedoelt?
Ik weet niet precies waar je dat ziet staan. Dat * is voor het direct aansluiten van zonnepanelen (wat alleen op de Pro kan). Ik ga er vanuit dat de backupfunctie sowieso voor de 4000 Pro en de 4000 AC+ beschikbaar zullen zijn en waarschijnlijk ook voor de 3000 AC+.

• Jeroen666
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16:52
Ik zie het in het plaatje staan rechts naast de 13kW totale zonne-ingang (die inderdaad ook een * heeft voor alleen de PRO).
4kW Bidirectioneel AC -> Daar staat dus ook een * bij.

Zie plaatje bij de rode pijl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IPPXcOgvlBP_rdZ4gzlXApY7Uw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yURAPIm6lr13JbB4DvuLxWFf.jpg?f=fotoalbum_large

• Tomhy
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19:44
Ik ben wel benieuwd of deze Mix serie ook parallel kan schakelen schakelen. Twee batterijen met een capaciteit van 8kWh

• mrme12345
  • Niet online
Jeroen666 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:43:
Ik zie het in het plaatje staan rechts naast de 13kW totale zonne-ingang (die inderdaad ook een * heeft voor alleen de PRO).
4kW Bidirectioneel AC -> Daar staat dus ook een * bij.

Zie plaatje bij de rode pijl:
[Afbeelding]
Ik denk dat dit een typo is en dat het * alleen bij de 13kw totale pv ingang hoort.

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:23

Argarath

MasterBlaster

Oeh, ik vind dit wel een heel interessante ontwikkeling. Werkt dit systeem ook samen met Enphase micro-omvormers?

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• Taro
  • Niet online
Argarath schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:55:
Oeh, ik vind dit wel een heel interessante ontwikkeling. Werkt dit systeem ook samen met Enphase micro-omvormers?
Ja.

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
Maar wat ik niet begrijp, Enphase micro omvormers zitten in een string achter een YMVK kabel de meterkast in richting het Q-relais. Hoe en waarop sluit je deze dan aan op de accu?

Is het voordeel dat je off-grid zou kunnen gaan als de stroom uitvalt, omdat de omvormers voeding blijven houden bij uitval?

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 2400 AC+ (16,32 kWh) | HA

• Taro
  • Niet online
robinh schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:31:
[...]

Maar wat ik niet begrijp, Enphase micro omvormers zitten in een string achter een YMVK kabel de meterkast in richting het Q-relais. Hoe en waarop sluit je deze dan aan op de accu?

Is het voordeel dat je off-grid zou kunnen gaan als de stroom uitvalt, omdat de omvormers voeding blijven houden bij uitval?
Er zit ook een AC ingang op waarop je als het goed is SolarEdge, Enphase, Huawei en andere merken AC gekoppelde omvormers kunt aansluiten. Dus vanaf je Q-relais een AC kabel naar de Mix 4000 Pro.

Als dat daadwerkelijk zo werkt zal ik bijv. mijn SolarEdge 1-fase 5 kW systeem hier ook op gaan aansluiten.

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21:34
Een installatie handleiding/ bedradingschema zou handig zijn maar nog niet gevonden.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

gielz

github.com/Gielz1986

Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:33:
[...]

Er zit ook een AC ingang op waarop je als het goed is SolarEdge, Enphase, Huawei en andere merken AC gekoppelde omvormers kunt aansluiten. Dus vanaf je Q-relais een AC kabel naar de Mix 4000 Pro.

Als dat daadwerkelijk zo werkt zal ik bijv. mijn SolarEdge 1-fase 5 kW systeem hier ook op gaan aansluiten.
De vraag is dan alleen of die offgrid niet veel stroom trekt als de pv offline is wat bij alle overige modellen wel het geval is. In HA zou je hem dan kunnen deactiveren in de nacht/avond. Maar in HEMS waarschijnlijk niet.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Taro
  • Niet online
rabero1985 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:38:
Een installatie handleiding/ bedradingschema zou handig zijn maar nog niet gevonden.
Klopt, de productlaunch moet bijv. ook nog volgen. De komende weken zal er dus meer informatie naar buiten komen en eind mei zou alle informatie beschikbaar moeten zijn.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:59
mrme12345 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:50:
[...]

Ik denk dat dit een typo is en dat het * alleen bij de 13kw totale pv ingang hoort.
Op de Duitse website staan daar 2 sterretjes en betekent het "**Nur SolarFlow 4000 Mix Pro & SolarFlow 4000 Mix AC+" wat wel logisch is omdat de 3000 vermoedelijk maar 3kW doet ;)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:32:
[...]

Ja. En als het goed is kan je ook je zonnepanelen omvormer van bijv. SolarEdge direct gaan aansluiten via AC. Daardoor zou die ook moeten blijven werken als het grid uitvalt, maar dat moet nog blijken.
Ja, behalve dat mijn SE-omvormer een 3-fase-ding is. Dat gaat dus helaas niet lukken… 😩

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• robinh
En wat ik ook bijzonder vind is dat er bij de 3000/4000 Mix AC+ onderstaande staat:

🚚 Pre-order: verzending binnen 90 dagen. Beperkt beschikbaar (500 stuks).
🚚 Pre-order – levering binnen 60 dagen. Slechts 50 stuks beschikbaar.

Zou dit betekenen dat dit juist een pre-order prijs is? En daarna wellicht hoger.
Of dat dit voor nu de snelst mogelijke manier is om eentje te bemachtigen?

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 2400 AC+ (16,32 kWh) | HA

• Wallie

Wallie

Herr

robinh schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:04:
En wat ik ook bijzonder vind is dat er bij de 3000/4000 Mix AC+ onderstaande staat:

🚚 Pre-order: verzending binnen 90 dagen. Beperkt beschikbaar (500 stuks).
🚚 Pre-order – levering binnen 60 dagen. Slechts 50 stuks beschikbaar.

Zou dit betekenen dat dit juist een pre-order prijs is? En daarna wellicht hoger.
Of dat dit voor nu de snelst mogelijke manier is om eentje te bemachtigen?
Dat heet een hype creëren (en een gevoel van schaarste) ;)

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik ben me ook aan het orienteren voor een stekker batterij. Ik twijfelde tussen de Zendure en de nieuwe Anker Solix Solarbank max ac. De Mix lijkt me een directe concurrent voor de Anker Solix (die met early bird 2100 euro kost). Zien jullie een belangrijke reden om juist voor de een of voor de ander te gaan?

• Wallie

Wallie

Herr

Ik zit ook te kijken, en deze beide staan ook op mijn lijst.
Deze Mix is tov de Anker:
- Vast model, dus niet met stekker, maar professioneel laten installeren (veiliger, maar ook duurdere installatiekosten)
- Hoger vermogen van en naar batterij
- Rechtstreeks zonnepanelen er op (en ook veel vermogen mogelijk)
- RTE van 90% (hoger dan de Anker geloof ik)
- Mogelijkheid tot UPS voor het hele huis één groep bij stroomuitval (vereist wel extra installatiewerk). Note: Niet duidelijk of dit echt zo is en hoe dit zou moeten werken in de praktijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Wallie op 22-04-2026 16:47 ]

• vrow
Kris schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:52:
Ik ben me ook aan het orienteren voor een stekker batterij. Ik twijfelde tussen de Zendure en de nieuwe Anker Solix Solarbank max ac. De Mix lijkt me een directe concurrent voor de Anker Solix (die met early bird 2100 euro kost). Zien jullie een belangrijke reden om juist voor de een of voor de ander te gaan?
Ik vroeg me precies hetzelfde af!
Op de Mix kun je zonnepanelen aansluiten, ofwel direct ofwel via de omvormer-AC-aansluiting (afhankelijk van het exacte type Mix).
Dat kan een belangrijk verschil zijn voor als je daar gebruikt van zou willen maken.

Verder lijkt de Mix ietsje goedkoper dan de Anker en heeft de Mix een ietsje hogere capaciteit. Alleen Anker zegt dat de 7 kWh effectief 100% bruikbaar is (zag van de week nog een interview met de CEO en dat ging specifiek daarover). Dus ja, laten we zeggen dat de capaciteit dus ook zo goed als gelijk is.

Dan blijft als belangrijkste andere verschil:
Hoe goed werkt de automatische / AI-stand?
Ik krijg het gevoel dat beide hetzelfde backend daarvoor gebruiken, als ik het eerlijk zeggen mag. Want ze adverteren echt met bijna precies dezelfde punten en 'slogans'. Het lijkt net alsof er 1 whitelabel-bedrijf achter de hele rekenmodule/AI zit. Maar ik kan dat niet staven, dat is mijn gevoel.
Dus zou dat dan gelijk zijn...?
Zo niet, dan is het wel de vraag. Wie gaat het slimste om met de verwachte zonneschijn op een dag, de prijzen gedurende de dag en het verwachte gebruikt?
Als de stroom nu 20 cent kost en de accu is leeg, maar het systeem weet dat zometeen de zon nog 6 uren gaat schijnen en de stroom vanavond 80 cent kost.
Dan is het slim om toch niet te gaan laden met netstroom nu, maar te wachten tot de zon gaat schijnen.
Maar wordt er maar 1 uur zon verwacht, dan moet het systeem toch maar wel gaan laden want 20 cent is veel minder dan 80 cent.
Welk systeem doet dat het slimste? Ik kan er nog geen reviews over vinden verder.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
rabero1985 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:38:
Ja, precies. Vooral dat automatisch schakelen naar eiland-modus bij stroomuitval is wel een 'dingetje'. Daarvoor moet, volgens mij, de Zendure Mix 'tussen' de hoofdschakelaar en de rest van het huis zitten. Dus dan zou je twee kabels moeten hebben van/naar de Zendure waarover het vermogen van de hoofdaansluiting kan lopen (40A!). Dat is dus niet plug-in, en zelfs niet 'met een B20 automaat aansluiten'.

Andere merken waar ik in meer of mindere mate mee bekend ben, zoals Enphase (maar volgens mij ook Haier/Sigenenergy) hebben hier een aparte 'kast' voor, die in/bij je meterkast geplaatst wordt. Ik zie niet hoe Zendure Mix dat zonder zo'n ding zou kunnen/willen doen.

En als je een driefasenaansluiting hebt kan je het wel helemaal vergeten dat de Zendure Mix je binnen x milliseconden in eiland modus vrolijk verder laat draaien.

Ik zie niet zo goed hoe/waarom Zendure dit in één apparaat zou kunnen integreren, want er zou dan een (extra) kabel

• mrme12345
  • Niet online
Kris schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:52:
Dan zou ik even de reviews afwachten die van beide modellen komen. Het is wel zo dat de kwaliteit van Zendure nog ongeslagen is en beter dan die van Anker tot op heden. Maar het zijn nieuwe modellen en Anker timmert ook flink aan de weg en heeft ook mooie specs dus daarom zou ik dan de reviews afwachten. Overigens zit er ook een stekker aan de nieuwe Zendure modellen, dus je kunt ze ook als stekkerbatterij gebruiken, maar dan natuurlijk met minder vermogen en mogelijkheden enz.

• vrow
Wallie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:56:
Ik zit ook te kijken, en deze beide staan ook op mijn lijst.
Deze Mix is tov de Anker:
- Vast model, dus niet met stekker, maar professioneel laten installeren (veiliger, maar ook duurdere installatiekosten)
Klopt dat wel? Volgens mij hebben ze toch ook 'gewoon' een stekker van max. 800 Watt (uitgang)? Zo lees ik het in de specs. Of je het zo wilt gebruiken is een andere vraag, maar het is met de Anker niet anders, dat bedoel ik te zeggen.

• Wallie

Wallie

Herr

vrow schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:06:
[...]

Klopt dat wel? Volgens mij hebben ze toch ook 'gewoon' een stekker van max. 800 Watt (uitgang)? Zo lees ik het in de specs. Of je het zo wilt gebruiken is een andere vraag, maar het is met de Anker niet anders, dat bedoel ik te zeggen.
4kW in en uit doet ie, dat ga je niet op een normale stekker doen (dat is max 3,6).

• vrow
Wallie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:08:
[...]

4kW in en uit doet ie, dat ga je niet op een normale stekker doen (dat is max 3,6).
Er is ook een Mix 3000, dit doet 3000. Dat kan eventueel via een stekker op een eigen groep. Of dat handig is, veilig is, is wat anders. Die 4000-versie heeft in dat geval verplicht een vaste kabel, zo ik het zie.
Maar het ging mij even specifiek over de verschillen tussen de Anker en Mix-series, maar dit is dus hetzelfde bij beide. Beide kunnen met een stekker, beide kun je beter anders aansluiten :-)

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
Ik was aan het kijken om mijn 2400 ac+ uit te breiden maar nu zou die 4000 wel interrssant kunnen zijn..ineens met 12 zonnepanelen of zo op de westenkant..(de mijne liggen nu pal op het oosten) op de derde fase waar nog geen zps op liggen... ineens 8kw...dan kan ik wel een tijdje verder...

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Wallie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:56:
[…]
- Mogelijkheid tot UPS voor het hele huis bij stroomuitval (vereist wel extra installatiewerk)
Dit lees ik hier nu al een paar keer, maar dat is toch echt niet zo. Ja, er zit een uitgang op die 3680W kan leveren. Laat dat nou precies overeenkomen met één standaardgroep van 16A zoals al je (andere) groepen in je groepenkast.

Dus als jij je hele huis op één 16A groep kunt laten draaien dan klopt dat, maar ik betwijfel of er iemand hier is die dat heeft.

<John O`Mill>

• Wallie

Wallie

Herr

Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:17:
[...]

Dit lees ik hier nu al een paar keer, maar dat is toch echt niet zo. Ja, er zit een uitgang op die 3680W kan leveren. Laat dat nou precies overeenkomen met één standaardgroep van 16A zoals al je (andere) groepen in je groepenkast.

Dus als jij je hele huis op één 16A groep kunt laten draaien dan klopt dat, maar ik betwijfel of er iemand hier is die dat heeft.
Ik ben ook zeer benieuwd naar hoe dit geïmplementeerd is en of dit nou waar is. Heb m'n post ff aangepast.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Wallie schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:20:
[...]

Ik ben ook zeer benieuwd naar hoe dit geïmplementeerd is en of dit nou waar is. Heb m'n post ff aangepast.
… en niet ‘voor het hele huis’, wijzig dat dan ook meteen. Het is ‘voor één groep’.

<John O`Mill>

• a2aan
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:17:

In mijn huis zitten 10 16A eindgroepen, met een 40A hoofdaansluiting (was niet al te lang geleden nog maar 25A). Op dezelfde manier kán je natuurlijk best je 'hele huis' aansluiten op een energiebron die 3680W levert. Nee, je kan dan niet al je groepen tegelijk maximaal belasten, maar dat kan sowieso al niet. Bij mij komt het zelden voor dat ik meer dan 3680W verbruik; tijdens een stroomstoring moet de oven dan maar uit blijven, en de stekker uit de Quooker, of zo.

MAAR, om dit praktisch, binnen x milliseconden te laten werken, moet Zendure het huis in 'eilandmodus' kunnen zetten (ter bescherming van monteurs buitenshuis), en hoe ze dát technisch voor elkaar willen krijgen ben ik wel heel benieuwd naar!

• Ben(V)
  • Laatst online: 20:46
Ben wel benieuwd of die die 4000MIX pro ook in eilandmode kan werken om zo net onafhankelijk te kunnen zijn.
Als dat zo is ben ik wel benieuwd hoe je dan omschakelt, want omvormers die je aan het net hangt moeten standaard uitschakelen als het net wegvalt.
Doen ze dat niet dan ontstaat er een levensgevaarlijk situatie want dan ga je terug voeden naar het net.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

a2aan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:35:

MAAR, om dit praktisch, binnen x milliseconden te laten werken, moet Zendure het huis in 'eilandmodus' kunnen zetten (ter bescherming van monteurs buitenshuis), en hoe ze dát technisch voor elkaar willen krijgen ben ik wel heel benieuwd naar!
Nou, das vrij simpel: wat je in eilandmodus wilt laten draaien moet je permanent aansluiten op de uitgang van de Zendure.

Als de Zendure prik ziet aan de ingang, dan wordt de uitgang gevoed uit het net; direct door de ingang dus en niet uit de accu.

Zodra de netspanning aan de ingang wegvalt, dan schakelt de Zendure binnen die X ms om naar de accu.

Simpel en toch eenvoudig :+

<John O`Mill>

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:48
Het gaat veel over de optie om het hele huis van stroom uit de batterij te voorzien.
Dan vraag ik me af: Hoevaak hebben jullie een wat langere (>1 uur) stroomstoring gehad de afgelopen 20 jaar? Ik precies 0.

Het is natuurlijk leuk dat je je hele huis kunt laten doordraaien op een batterij en ja het risico op een flinke storing zal best iets groter worden de komende jaren met het volle netwerk.

Voor mij is een ac uitgang waar ik bv de vriezer en een paar andere dingen op kan aansluiten mooi, maar om een grote investering te doen om een hele kleine kans op een grote verstoring de baas te kunnen vind ik zonde van het geld.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Wallie

Wallie

Herr

Klopt helemaal, maar ja, als ie het wel kan, is dat natuurlijk een grote plus en zeer interessant hoe dit geïmplementeerd is.

• a2aan
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:55:
Nou, das vrij simpel: wat je in eilandmodus wilt laten draaien moet je permanent aansluiten op de uitgang van de Zendure.

Als de Zendure prik ziet aan de ingang, dan wordt de uitgang gevoed uit het net; direct door de ingang dus en niet uit de accu.

Zodra de netspanning aan de ingang wegvalt, dan schakelt de Zendure binnen die X ms om naar de accu.

Simpel en toch eenvoudig :+
Nu twijfel ik ineens of het Zendure was, of een mede-Tweaker die claimt dat de Mix je hele huis in eilandmodus kan zetten bij een stroomstoring.

Het lijkt erop dat de Mix een 'gewone' off-grid poort heeft, met het verschil dat AC-laden nog steeds kan blijven werken tijdens een stroomstoring (mits de AC-PV-installatie op de daarvoor bedoelde poort is aangesloten).

Ik hoop nog steeds dat deze functie ook voor de 'oude' 2400AC gaat komen, waarbij AC-laden via de off-grid-poort ondersteund gaat worden, ten tijde van een stroomstoring. Maar het feit dat ze nu een extra/dedicated poort hebben voor AC-laden, kan er zomaar eens op wijzen dat het bij hopen zal blijven...

• a2aan
  • Nu online
raven22 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:56:
Het gaat veel over de optie om het hele huis van stroom uit de batterij te voorzien.
Dan vraag ik me af: Hoevaak hebben jullie een wat langere (>1 uur) stroomstoring gehad de afgelopen 20 jaar? Ik precies 0.

Het is natuurlijk leuk dat je je hele huis kunt laten doordraaien op een batterij en ja het risico op een flinke storing zal best iets groter worden de komende jaren met het volle netwerk.

Voor mij is een ac uitgang waar ik bv de vriezer en een paar andere dingen op kan aansluiten mooi, maar om een grote investering te doen om een hele kleine kans op een grote verstoring de baas te kunnen vind ik zonde van het geld.
De overheid probeert ons voor te bereiden op noodscenario's met 72 uur stroomuitval. Dan voelt het toch suf als je én PV, én een thuisbatterij hebt, maar dat je de PV niet kan gebruiken om de thuisbatterij op te laden. Ik had mijn 2400AC gekocht met de (naïve) hoop dat die dit wel zou kunnen, en nu hebben we de Mix waarvan de kans dat het werkt nog wat groter lijkt.

En ik blijf hopen dat dit alsnog/ook naar de 2400AC wordt uitgerold.

• FMudde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:15

FMudde

Solarflow 800 pro. 3,8 kWh

Met een omschakelaar bijvoorbeeld een Hager omschakelaar 2-polig 40A (SFT240) kan je als een een 1 fase installatie hebt volgens mij met een extra kabel van je Zendure naar je meterkast handmatig overschakelen bij een stroomstoring.

Frank

• Gramser
Iemand mot gewoon ff een verloopjuh smurfen!

• Taro
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:43:
Ben wel benieuwd of die die 4000MIX pro ook in eilandmode kan werken om zo net onafhankelijk te kunnen zijn.
Als dat zo is ben ik wel benieuwd hoe je dan omschakelt, want omvormers die je aan het net hangt moeten standaard uitschakelen als het net wegvalt.
Doen ze dat niet dan ontstaat er een levensgevaarlijk situatie want dan ga je terug voeden naar het net.
Als de PV omvormer achter de thuisaccu omvormer hangt en dit op de juiste manier galvanisch gescheiden is, dan mag dit wel.

• Taro
  • Niet online
a2aan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:31:
[...]

De overheid probeert ons voor te bereiden op noodscenario's met 72 uur stroomuitval. Dan voelt het toch suf als je én PV, én een thuisbatterij hebt, maar dat je de PV niet kan gebruiken om de thuisbatterij op te laden. Ik had mijn 2400AC gekocht met de (naïve) hoop dat die dit wel zou kunnen, en nu hebben we de Mix waarvan de kans dat het werkt nog wat groter lijkt.

En ik blijf hopen dat dit alsnog/ook naar de 2400AC wordt uitgerold.
Dat laatste heb ik wel begrepen, maar ik moet het nog wel zien gebeuren.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:30:
[Afbeelding]

Zendure SolarFlow Mix Serie

Zendure heeft de nieuwe SolarFlow Mix Serie aangekondigd. Het gaat om drie nieuwe thuisaccusystemen met telkens 8 kWh ingebouwde opslag, maar met duidelijk verschillende toepassingen.

De serie bestaat uit:
  • Zendure SolarFlow 4000 Mix Pro
  • Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+
  • Zendure SolarFlow 3000 Mix AC+
De 4000 Mix Pro is het meest uitgebreide model. Deze variant ondersteunt directe aansluiting van zonnepanelen via twee MPPT’s met samen maximaal 8 kW PV-ingang. Daarnaast is er AC-koppeling mogelijk via PV-IN AC.

De 4000 Mix AC+ is vooral bedoeld voor bestaande dakzonnepanelen met een bestaande omvormer. Deze uitvoering heeft geen directe MPPT-ingang, maar ondersteunt wel AC-koppeling via de PV-IN AC-poort.

De 3000 Mix AC+ is de compactere uitvoering. Ook dit model heeft 8 kWh opslag, maar is niet uitbreidbaar zoals de 4000-modellen en heeft een lager netgekoppeld vermogen.

Een paar punten om uit te lichten:
  • 8 kWh ingebouwde opslag per systeem
  • Tot 4000 Watt netgekoppeld vermogen bij de 4000-modellen
  • Directe PV-aansluiting via MPPT bij de 4000 Mix Pro
  • AC-koppeling voor bestaande PV-installaties
  • De 4000 serie kan uitgebreid worden met extra accu's. Niet door te stapelen zoals bij eerder modellen, maar door ze naast elkaar te plaatsen en onderling te verbinden
  • Noodstroom / off-grid uitgang tot 3680 Watt
  • LAN en RS485 naast wifi en Bluetooth
  • HEMS 2.0 en ZENKI 2.0 AI voor slimme aansturing
Goed om te vermelden: Bij dergelijke vermogens hebben we het niet meer over een stekkerbatterij. Deze producten zijn niet plug-and-play en dienen professioneel aan te worden gesloten.

De adviesprijzen zijn:
  • SolarFlow 4000 Mix Pro: 2.899 Euro
  • SolarFlow 4000 Mix AC+: 2.419 Euro
  • SolarFlow 3000 Mix AC+: 2.059 Euro
Productpagina van Zendure:
Zendure SolarFlow Mix Series

We voorzien deze topicstart binnenkort van meer informatie en ook onze bevindingen.
Belangrijk voor mn Nederland. de maximale 4.000 kW zal dus in ver uit de meeste gevallen niet helemaal berijkt kunnen worden door de beperking als deze 1-fasig wordt aangesloten ,wat ik eigenlijk hier wel verwacht. Ik zie dus geen 3-fase aansluiting van deze unit (of vergis ik me hier?)
Met een 16A afzekering wat bij een 25A (ook de veel voorkomende 3*25A) dus gebruikelijk is kom je op max 3680W.
Besef ook dat bij een dergelijk systeem je ook waarschijnlijk een REM beveiliging voor je groepenkast moet inbouwen, dus ook deze heeft ruimte in de groepenkast nodig.

Worden nu ook nieuwe smart meters voor deze systemen nu geintroduceert mn de mogelijkheid om de batterijen dan bedraad via RS485 te kunnen koppelen?

• Havocnl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:50
Is het niet dat ze voor marketing doeleinden de 4KW gebruiken, maar dit enkel omhoog afgeronde 3680W is?

Wèh zedde gij??

• Taro
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:48:
[...]

Belangrijk voor mn Nederland. de maximale 4.000 kW zal dus in ver uit de meeste gevallen niet helemaal berijkt kunnen worden door de beperking als deze 1-fasig wordt aangesloten ,wat ik eigenlijk hier wel verwacht. Ik zie dus geen 3-fase aansluiting van deze unit (of vergis ik me hier?)
Met een 16A afzekering wat bij een 25A (ook de veel voorkomende 3*25A) dus gebruikelijk is kom je op max 3680W.
Besef ook dat bij een dergelijk systeem je ook waarschijnlijk een REM beveiliging voor je groepenkast moet inbouwen, dus ook deze heeft ruimte in de groepenkast nodig.
Ik heb inmiddels met mijn elektricien gesproken, we gaan mijn onderverdeler én de kabel (4mm2->6mm2) upgraden, waardoor ik vanaf zaterdag de Mix 4000 Pro op 4000 Watt kan gebruiken.
Worden nu ook nieuwe smart meters voor deze systemen nu geintroduceert mn de mogelijkheid om de batterijen dan bedraad via RS485 te kunnen koppelen?
De Smart Meter 3CT-S en 1CT-S heb ik eerder in het andere topic al gedeeld, die kan je inderdaad voor RS485 gebruiken en zijn (binnenkort) beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6Gqb51wdeVD6rI28OQAYCtuT1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUbA2imRSvrlxDbyN5PX3t6M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOXXo2cI3_vCIJbHlBcoIyg8lDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foqiRMsjTRFHNtkMqI8z5Jjm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuIZ9wJGjQNJtvn4sFngKdniWng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhkiTsIlyeV15QkBR9httFUX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-203dTaEqPVEYfUeRtDOMiT2Ixo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xblG9b5Vn76DGgdOpSjhSRXe.jpg?f=fotoalbum_large

• Taro
  • Niet online
Havocnl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:50:
Is het niet dat ze voor marketing doeleinden de 4KW gebruiken, maar dit enkel omhoog afgeronde 3680W is?
Nee. In de Zendure fabriek in Shenzhen zagen wij in februari een 3680 Watt model, maar die is er dus nooit gekomen en dat zijn 3000 en 4000 Watt modellen geworden. De 4000 Pro en 4000 AC+ hebben daadwerkelijk 4.000 Watt bi-directioneel vermogen. Kan het als het goed is zaterdag bewijzen, tot die tijd gelimiteerd door een B16 ipv B20 :)

• robinh
Jan-tweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:48:
[...]

Ik las ergens dat de 4000 modellen met een eigen automaat worden geleverd.

Verwacht dat de 3000 op een eigen groep (B16, max 3680W) maar gedeelde automaat aangesloten kan worden in de meterkast. En dat de 4000 modellen op een eigen aardlekautomaat (B20, max 4600W) worden aangesloten om selectiviteit te houden bij een 25A groep.

• Taro
  • Niet online
robinh schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:26:
[...]

Verwacht dat de 3000 op een eigen groep (B16, max 3680W) maar gedeelde automaat aangesloten kan worden in de meterkast. En dat de 4000 modellen op een eigen aardlekautomaat (B20, max 4600W) worden aangesloten om selectiviteit te houden bij een 25A groep.
De 3000 kan je inderdaad op een B16 aansluiten, zit dan net iets boven de gewenste 80% belasting van een B16. De 4000 moet inderdaad op een B20 aangesloten worden en zit dan op 86% belasting.

Je kunt niet anders dan hier iets/deels afstand doen van de selectiviteitsregel, tenzij je 3x35A of meer hebt, dan lukt dat prima. Of ze direct in/naast de meterkast zet.

Wat ik nu heb:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B20 in meterkast
4mm2 naar onderverdeelkast in garage
3x 40A hoofdschakelaar
3-fase kWh meter van HomeWizard
6x B16, 3x 2400 AC en 3x ABB4x stopcontacten met daarop 2x Zendure SF800's en 1x vrij/andere testaccu's.

Dat wordt dan:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B25 in meterkast
6mm2 naar onderverdeelkast in garage
3x 40A hoofdschakelaar
5x B16, 3x 2400 AC (1 tijdelijk buiten gebruik om dit mogelijk te maken) en 3x ABB4x stopcontacten met daarop 2x Zendure SF800's en 1x vrij/andere testaccu's.
1x B20, SF4000 Pro

Het is helaas niet anders. De enige andere optie is upgraden van 3x25A naar 3x35A a >1300 Euro extra per jaar en de kans dat de netbeheerder zegt dat het stroomnet vol is.

4000 Watt kan dus wel, maar je zult concessies moeten doen aan je installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 22-04-2026 18:34 ]

• Ben(V)
  • Laatst online: 20:46
Je mag best voor een groep een B20 automaat gebruiken.
Wordt bij enkel fase PV omvormers ook vaak gedaan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Jan-tweak
  • Nu online
FMudde schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:41:
Met een omschakelaar bijvoorbeeld een Hager omschakelaar 2-polig 40A (SFT240) kan je als een een 1 fase installatie hebt volgens mij met een extra kabel van je Zendure naar je meterkast handmatig overschakelen bij een stroomstoring.
even heel specifiek voor deze batterijen en de hierbij benodigde omschakelaars, Deze type omschakelaar voor noodstroom/batterij moet voldoen aan de eisen van MTSE (Manual Transfer Switch Equipment) conform de NEN 1010. zover ik kon nagaan is dat een dergelijke eenvoudige SFT240 echter niet. je komt dan toch redelijk snel bij bv een Hager type HIM404 die hier wel voldoet.
dus ja, zoals al omschreven dit is dus geen batterij waar je nog realatief een aparte groep erbij kunt gaan zetten, hier is dus de input van een deskundige echt benodigd.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:32:
[...]

De 3000 kan je inderdaad op een B16 aansluiten, zit dan net iets boven de gewenste 80% belasting van een B16. De 4000 moet inderdaad op een B20 aangesloten worden en zit dan op 86% belasting.

Je kunt niet anders dan hier iets/deels afstand doen van de selectiviteitsregel, tenzij je 3x35A of meer hebt, dan lukt dat prima. Of ze direct in/naast de meterkast zet.

Wat ik nu heb:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B20 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar
6x B16, 3x 2400 AC en 3x ABB4x stopcontacten met daarop 2x Zendure SF800's en 1x vrij/andere testaccu's.

Dat wordt dan:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B25 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar
5x B16, 3x 2400 AC (1 tijdelijk buiten gebruik om dit mogelijk te maken) en 3x ABB4x stopcontacten met daarop 2x Zendure SF800's en 1x vrij/andere testaccu's.
1x B20, SF4000 Pro

Het is helaas niet anders. De enige andere optie is upgraden van 3x25A naar 3x35A a >1300 Euro extra per jaar en de kans dat de netbeheerder zegt dat het stroomnet vol is.

Eiland-modus: Kan de Mix Pro echt je hele huisgroep voeden bij stroomuitval via de bestaande AC-kabel, of werkt de noodstroom alleen via het stopcontact op het apparaat zelf?
Zappi-conflict: Hoe voorkom ik zonder extra EMS dat mijn Zappi de batterijen leegtrekt? Is er een (directe) koppeling tussen Myenergi en Zenki AI?
3-Fasen Sync: Als ik drie Mix-units op L1, L2 en L3 zet, hoe voorkom ik dat ze alle 3 een gevraagde last van bijvoorbeeld 1000W uit de woning willen voeden?
Bonusvraag over de 16A: "Als ik op 3x25A zit, is het dan slim om de 4000 te nemen en die in de app op 16A/3680W te begrenzen voor de veiligheid?

Ik was van plan voor de Anker Max te gaan. En wil deze eens goed vergelijken

• Taro
  • Niet online
Tony71 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:03:
[...]

Eiland-modus: Kan de Mix Pro echt je hele huisgroep voeden bij stroomuitval via de bestaande AC-kabel, of werkt de noodstroom alleen via het stopcontact op het apparaat zelf?
Je hebt bij eilandmode altijd een AC-in vanuit je hoofdaansluiting en een AC-uit die de noodstroomgroepen/woning voedt, dat gaat nooit via de bestaande AC-kabel. Eind mei is er een productlaunch, daarna mag bepaalde informatie pas worden gedeeld.
Zappi-conflict: Hoe voorkom ik zonder extra EMS dat mijn Zappi de batterijen leegtrekt? Is er een (directe) koppeling tussen Myenergi en Zenki AI?
Hier opgelost door de Zappi via Home Assistant aan te sturen en te syncen met de Zendure HA integratie.
3-Fasen Sync: Als ik drie Mix-units op L1, L2 en L3 zet, hoe voorkom ik dat ze alle 3 een gevraagde last van bijvoorbeeld 1000W uit de woning willen voeden?
Je P1 Meter of CT-meter telt het geheel van de woning op, gezamenlijk compenseren ze dat.
Bonusvraag over de 16A: "Als ik op 3x25A zit, is het dan slim om de 4000 te nemen en die in de app op 16A/3680W te begrenzen voor de veiligheid?
Hangt van de rest van je elektrische installatie af.
Ik was van plan voor de Anker Max te gaan. En wil deze eens goed vergelijken
Ook een mooie oplossing. Maar Zendure heeft de HA aansturing al bewezen voor elkaar, Anker moet dat voor mij nog bewijzen.

• Jan-tweak
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:34:
Je mag best voor een groep een B20 automaat gebruiken.
Wordt bij enkel fase PV omvormers ook vaak gedaan.
ja, dat klopt, en de reden hiervoor is dat het hier om uitsluitend een invoer van stroom betreft en je door ëen gemiddeld huis" je zodanig een eigenverbruik krijgt dat je nog voldoende afstand tot de hoofdschakelaar gaat krijgen.
bij een batterij die zowel een verbruiker is ( tijdens laden) als ook een invoer (ontladen) is dat dus duidelijk anders. Gezien de afstand tussen een B16 en max. 4000W, wat dus 4000/230=17,4A bedraagt en die B20, dus je zou je moeten afvragen of je dat zou willen. bij 1 minut kom je al snel op een vroegstmogenlijke afschakeling van rond de 30A (factor 1,5) maar het kan ook eerst bij circa factor 2,3 ( dat is dus al 46A zijn), een B16 lijkt me daar toch echt veiliger (ook voor je dure batterij).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tD1PGUc2N0XuBeDshFmEsFykQM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DvucPxSlVEob8gTJyjnfHMDO.png?f=user_large

• Jan-tweak
  • Nu online
[...]

Wat ik nu heb:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B20 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar

Dat wordt dan:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B25 in meterkast
waarvoor ga je nu dan naar B25 terwijl dat eerst B20 was, ik volg je redernatie hiervoor namelijk niet.
3x 40A hoofdschakelaar
1x B20, SF4000 Pro

• Jan-tweak
  • Nu online
robinh schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:26:
[...]

oke, je hebt dan eigenlijk wel niet meer de volledige selectiviteit (factor 1,6) en ja, ik weet ook dat was ook geen volledige, maar nu wordt het wel erg dun, maar goed formeel mag het omdat selectiviteit geen must meer is in de nieuwste NEN1010. zelf zou ik eerder kiezen om de Mix 4000 dan meer iets te dimmen ( ik ga uit dat dit prima kan in de app) om toch met een B16 nog weg te komen.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:59
[...]

Wat ik nu heb:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B20 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar

Dat wordt dan:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B25 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar
1x B20, SF4000 Pro

Vraagje, waarom upgraden naar een 5x 6mm2? De 4mm2 kan al 3x25A aan... da's je hele huis aansluiting. Tenzij je van plan ben veel meer over die kabel te doen?

• Taro
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:25:
[...]

waarvoor ga je nu dan naar B25 terwijl dat eerst B20 was, ik volg je redernatie hiervoor namelijk niet.

[...]
Omdat de B25 zonnepanelen groep uit de meterkast zal worden verhuisd naar OF de SF4000 Pro OF de onderverdeelkast. Daardoor worden alle accu en PV zaken lokaal in de onderverdeler afgehandeld ipv dat dit allemaal via de meterkast verloopt. Is hier verder overigens offtopic.

• Taro
  • Niet online
jelleeelco schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:37:
[...]

Vraagje, waarom upgraden naar een 5x 6mm2? De 4mm2 kan al 3x25A aan... da's je hele huis aansluiting. Tenzij je van plan ben veel meer over die kabel te doen?
Een deel van de mensen met wie ik heb gesproken spreken over een nul die 37A of meer kan worden bij deze opstelling, dat is teveel voor 4mm2. Daarnaast kan je in theorie met 1x 25A en 3x 20A en 3x 4A (SF800 Micro's) over die kabel gaan terugleveren. Dan wil ik dat de 3xB25 er uit klapt ipv dat de kabel smelt of ontbrandt.

• jelleeelco
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:40:
[...]

Een deel van de mensen met wie ik heb gesproken spreken over een nul die 37A of meer kan worden bij deze opstelling, dat is teveel voor 4mm2. Daarnaast kan je in theorie met 1x 25A en 3x 20A en 3x 4A (SF800 Micro's) over die kabel gaan terugleveren. Dan wil ik dat de 3xB25 er uit klapt ipv dat de kabel smelt of ontbrandt.
Ik snap je, beter safe then sorry zullen we maar zeggen. Hoewel je in de praktijk wss never nooit niet dat allemaal tegelijk op vol vermogen laat terugleveren, kan ik me zo voorstellen?

Ik vroeg mijn elektricien of we de kabel moesten aanpassen indien ik naar 3x 2400ACs zou gaan (heb er nu 1). Dat zou namelijk heel moeilijk gaan, loopt van af de meterkast, door de kruipruimte en vervolgens door een mantelbuis onder een uitbouw door, dan de tuin, dan de schuur in. Daar krijg je nooit meer een andere kabel doorheen.

Hij zei gelukkig dat dat niet hoefde, die 4mm2 was echt ruim zat. Ik krijg een 3P+N B20A 300mA alamat in de meterkast, waarop de kabel wordt aangesloten. Dan in de schuur een verdeelkast met 40A hoofdschakelaar, en 3x B16 alamat. Hij kon er meer indoen, weet alleen niet waarvoor (heb daarnaast nog de schuur als volledig apparte schuur, die gebruik ik voor zware machines oid).

Maar vraagje - we hadden het over een 3-fase HW meter, of 3x 1 fase meter. Omdat ik nu toch slechts 1 AC heb, was het mss handiger om er een 1fase in te hangen en later een tweede, etc. Waarom heb jij gekozen voor een 3-fase meter? Hij gaf aan dat het mss handiger was om er 3 te hebben, mocht dan 1 torentje 2400AC niets doen, dan zou je dat gelijk zien in de HW app.

Voor 'overzichtelijkheid' vond ik het juist wel fijn, een 3fase meter.

• Taro
  • Niet online
jelleeelco schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:48:
[...]

Ik snap je, beter safe then sorry zullen we maar zeggen. Hoewel je in de praktijk wss never nooit niet dat allemaal tegelijk op vol vermogen laat terugleveren, kan ik me zo voorstellen?
Klopt, op momenten dat er veel opbrengst van de zonnepanelen is zullen de accu's juist laden ipv max ontladen. Maar een foutje in Home Assistant is zo gemaakt :)
Maar vraagje - we hadden het over een 3-fase HW meter, of 3x 1 fase meter. Omdat ik nu toch slechts 1 AC heb, was het mss handiger om er een 1fase in te hangen en later een tweede, etc. Waarom heb jij gekozen voor een 3-fase meter? Hij gaf aan dat het mss handiger was om er 3 te hebben, mocht dan 1 torentje 2400AC niets doen, dan zou je dat gelijk zien in de HW app.

Voor 'overzichtelijkheid' vond ik het juist wel fijn, een 3fase meter.
Heb er een 3-fase kWh meter in zitten omdat de onderverdeelkast ook volledig 3-fase is aangezien ik 3x 2400AC heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghSQk8tX9OSFs9rGVSHlwo6hPLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29oOt8cZJbcjyHTzs1xBsug2.jpg?f=fotoalbum_large

1 van de torens wil ik dus nu ter test vervangen door de SF4000 Pro, die B16 pas ik dan ook aan naar een B20.

• jelleeelco
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:53:
[...]
Heb er een 3-fase kWh meter in zitten omdat de onderverdeelkast ook volledig 3-fase is aangezien ik 3x 2400AC heb:
[Afbeelding]
Mijn onderverdeelkast wordt ook 3 fase. Maar je wilt dus niet per 'toren' kunnen kijken wat de in/out is, en alleen als geheel?

• Taro
  • Niet online
jelleeelco schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:55:
[...]

Mijn onderverdeelkast wordt ook 3 fase. Maar je wilt dus niet per 'toren' kunnen kijken wat de in/out is, en alleen als geheel?
Bij de HW 3-fase kWh meter kan je live de 3 verschillende fases zien. Bij terugkijken zie je alleen het geheel. Aangezien de 3 torens exact hetzelfde worden aangestuurd vind ik dat prima. Maar we gaan nu wel heel erg offtopic :)

• Tony71
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:12:
[...]

Je hebt bij eilandmode altijd een AC-in vanuit je hoofdaansluiting en een AC-uit die de noodstroomgroepen/woning voedt, dat gaat nooit via de bestaande AC-kabel. Eind mei is er een productlaunch, daarna mag bepaalde informatie pas worden gedeeld.

[...]

Hier opgelost door de Zappi via Home Assistant aan te sturen en te syncen met de Zendure HA integratie.

[...]

Je P1 Meter of CT-meter telt het geheel van de woning op, gezamenlijk compenseren ze dat.

[...]

Hangt van de rest van je elektrische installatie af.

[...]

Ook een mooie oplossing. Maar Zendure heeft de HA aansturing al bewezen voor elkaar, Anker moet dat voor mij nog bewijzen.
Taro, nog één cruciale check: Heeft de Mix 3000 AC+ exact dezelfde 'hersenen' en poorten als de 4000? Kan de 3000 ook via RS485 bedraad communiceren met de Smart Meter en heeft hij dezelfde PV-IN AC poort om de Enphase micro's aan te sturen in eiland-modus? Of is de 3000 echt alleen een simpelere 'stekkerbatterij' zonder die diepe integratie?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:18

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

Wat ik soms gebruik om de dimensionering van kabels i.v.m. verliezen en temperatuur te checken:
https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008 of
https://photovoltaic-soft...age-drop-calculator-dc-ac

[ Voor 91% gewijzigd door dunklefaser op 22-04-2026 20:06 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tony71
  • Nu online
Hoeveel procent van de 90% RTE-claim raak ik kwijt als ik de Enphase panelen NIET op de PV-IN AC poort zet, maar gewoon AC-laad via de meterkast met een bedrade Smart Meter?

• a2aan
  • Nu online
[...]

Die 3xB25 klapt toch ook als er te veel stroom door (alleen) de N loopt?

Ik snap dat je opstelling in theorie de N met 37A zou kunnen belasten, maar ik vraag me af of je daarvoor een dikkere kabel moet trekken, aangezien die B25 er juist als beveiliging tussen zit.

• HHF

HHF

Tony71 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:14:
Hoeveel procent van de 90% RTE-claim raak ik kwijt als ik de Enphase panelen NIET op de PV-IN AC poort zet, maar gewoon AC-laad via de meterkast met een bedrade Smart Meter?
Ik denk dat de RTE redelijk gelijk zal zijn. De verliezen zitten in de omzetting AC - DC naar de batterij en van DC - AC van de batterij weer naar het huis/net. Bij het invoeren op de PV in AC poort heb je dezelfde verliezen in de Zendure, maar je hebt ook nog een keer de DC - AC verliezen van je Enphase. Daarom is direct PV aansluiten op een batterij efficiënter, omdat je dan DC - DC hebt en dan naar het net DC - AC met minder verliezen.

• a2aan
  • Nu online
HHF schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:49:
[...]

Ik denk dat de RTE redelijk gelijk zal zijn. De verliezen zitten in de omzetting AC - DC naar de batterij en van DC - AC van de batterij weer naar het huis/net. Bij het invoeren op de PV in AC poort heb je dezelfde verliezen in de Zendure, maar je hebt ook nog een keer de DC - AC verliezen van je Enphase. Daarom is direct PV aansluiten op een batterij efficiënter, omdat je dan DC - DC hebt en dan naar het net DC - AC met minder verliezen.
Qua RTE zou het niet uit moeten maken, maar het voordeel van de PV-AC-poort gebruiken is, denk ik, dat deze ook tijdens een stroomstoring blijft werken. De 'gewone' AC-poort zal, conform de voorschriften, 'dood' zijn, zonder netspanning.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:10:
[...]

Ik heb inmiddels met mijn elektricien gesproken, we gaan mijn onderverdeler én de kabel (4mm2->6mm2) upgraden, waardoor ik vanaf zaterdag de Mix 4000 Pro op 4000 Watt kan gebruiken.

[...]

De Smart Meter 3CT-S en 1CT-S heb ik eerder in het andere topic al gedeeld, die kan je inderdaad voor RS485 gebruiken en zijn (binnenkort) beschikbaar:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je met de Smart Meter 3CT-S ook vast bekabeld gaan aansturen zoals je dit bijvoorbeeld met een laadpaal doet (en dus (veel) snellere reactietijden hebt?

Mooie systemen deze, heb nu echter mijn 3x 2400AC+ met elk 8,16kWh aan capaciteit (24,48kWh totaal) staan dus ben net te vroeg ingestapt.
Wat echt jammer is, is dat het geen 3 fase systemen zijn overigens.

• Taro
  • Niet online
Tortelli schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:06:
[...]
Kun je met de Smart Meter 3CT-S ook vast bekabeld gaan aansturen zoals je dit bijvoorbeeld met een laadpaal doet (en dus (veel) snellere reactietijden hebt?
Die is bedoeld om bekabeld RS485 en zo snel mogelijk CT-meter informatie bij de omvormer te krijgen om teruglevering zoveel mogelijk te beperken.

De RJ45 poort is alleen daarvoor bedoeld, met de Ethernet poort kan je de Wifi vervangen.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
a2aan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:01:
[...]
Vooral dat automatisch schakelen naar eiland-modus bij stroomuitval is wel een 'dingetje'.
Dat is ook niet wat ze beweren. Noodstroomuitgang schakelt, en that's it. Net als voor alle plug-ins van Zendure. Zette mij vorig jaar ook op het verkeerde been.

Eiland-modus draaien is een heel ander verhaal, dat gaat een thuisaccu niet 'even voor je regelen'.

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:07
a2aan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:01:
[...]

Ja, precies. Vooral dat automatisch schakelen naar eiland-modus bij stroomuitval is wel een 'dingetje'. Daarvoor moet, volgens mij, de Zendure Mix 'tussen' de hoofdschakelaar en de rest van het huis zitten. Dus dan zou je twee kabels moeten hebben van/naar de Zendure waarover het vermogen van de hoofdaansluiting kan lopen (40A!). Dat is dus niet plug-in, en zelfs niet 'met een B20 automaat aansluiten'.

Andere merken waar ik in meer of mindere mate mee bekend ben, zoals Enphase (maar volgens mij ook Haier/Sigenenergy) hebben hier een aparte 'kast' voor, die in/bij je meterkast geplaatst wordt. Ik zie niet hoe Zendure Mix dat zonder zo'n ding zou kunnen/willen doen.

En als je een driefasenaansluiting hebt kan je het wel helemaal vergeten dat de Zendure Mix je binnen x milliseconden in eiland modus vrolijk verder laat draaien.

Ik zie niet zo goed hoe/waarom Zendure dit in één apparaat zou kunnen integreren, want er zou dan een (extra) kabel
nee, je kan ook een schakelaar na de hoofdschakelaar plaatsen die uitschakelt, dan hoeft je stroom niet heen en weer over 2 kabels

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

hemertje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:34:
[...]

nee, je kan ook een schakelaar na de hoofdschakelaar plaatsen die uitschakelt, dan hoeft je stroom niet heen en weer over 2 kabels
Maar vergeet nou niet dat je maar maximaal 1x 16A (dus één groep!) uit een Zendure kunt trekken, hè. Dus tussen hoofdschakelaar en de rest van je meterkast groepenkast gaat ‘m niet worden!

<John O`Mill>

• hemertje
Jan-tweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:33:
[...]

...maar goed formeel mag het omdat selectiviteit geen must meer is in de nieuwste NEN1010.
dat is het nooit geweest

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:39:
[...]

Maar vergeet nou niet dat je maar maximaal 1x 16A (dus één groep!) uit een Zendure kunt trekken, hè. Dus tussen hoofdschakelaar en de rest van je meterkast groepenkast gaat ‘m niet worden!
had de specs nog niet gelezen en was er vanuit gegaan dat ze 3 fase machines gelanceerd hadden?
maar blijkbaar nog gewoon 1 fase?

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
In tegenstelling tot wat mensen die hier knarsentandend kijken naar deze nieuwe accu's omdat ze zelf net iets van Zendure hebben aangeschaft, ben ik dik tevreden met m'n recent aangeschafte SF2400Pro met 8kWh. Net zoveel als een Mix dus. De 4000 Mix Pro doet wat meer PV- en outputvermogen, maar dat heb ik niet nodig. En kolos van 90kg heb ik ook niet nodig. Mijn SF2400Pro komt op ±3m hoog op een zoldertje te staan, moet er toch niet aan denken wat er nodig is om zo'n Mix daarop te krijgen :|

Ik ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Voor de modulariteit van de 'kleintjes' is toch wel wat te zeggen (al hebben we inmiddels wel wat bewijs dat de connectie tussen de accu's een zwak punt kan zijn...).

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

hemertje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:46:
[...]

had de specs nog niet gelezen en was er vanuit gegaan dat ze 3 fase machines gelanceerd hadden?
maar blijkbaar nog gewoon 1 fase?
Inderdaad maar 1 fase. Maar zelfs met 3 accu’s heb je maar 3x 16A, dus maar drie groepen die je erop aan kan sluiten.

<John O`Mill>

Pagina: 1 2 Laatste