MarcS73 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:48:
Sinds paar dagen volgende draaien
Situatie is als volgt.
1x 8x460watt piek via goodwe4200 naar pv-in van mix4000ac+ op eigen B20
1x 8x460watt piek via goodwe4200 op eigen B20
1x 6x320watt poek via goodwe 2000 op B20
Per fase dus 1x omvormer. P1 zendure in groepenkast.
Situatie 1 geeft nodige problemen, wat er vooral toe leidt dat de goodwe omvormer in standby gaat of tig uur uitvalt.
In app aangezet dat bij accu vol gewoon aan net teruggeleverd mag worden. Max vermogen op 5kw gezet.
Foutmelding op goodwe in ochtend met opstarten omvormer/ eerste zonlicht
- pe verlies
- rasterfase uv niveau 2
- stroomuitval
En einde ochtend als accu vol is, gaat goodwe in storing voor tig uur.
Nou had ik eerst vermogen op 4kw staan (ivm b20) echter voor mijn gevoel kon de zendure er niet mee omgaan als "ineens" de wolken verdwenen en zon vol ging schijnen. Daarom tijdelijk vermogen op 5kw nu gezet. (Hems staat op "eigen verbruik modus" om zelfstandig laden/ontladen met grote vermogens tegen te gaan. Zijn er even niet, max load hele huis is 600watt).
Nu was ik gistermiddag aan het kijken en op punt dat accu van 99% naar 100% gaat, ging goodwe in storing.
Andere goodwe nul storingsmeldingen. Dus ligt echt aan de zendure. Voorheen ook nul problemen.
Wat zijn ervaringen met andere Zendure gebruikers die ook PV-in ingebruiken. Ik wacht nog even met de andere twee MIX4000 te installeren, hou namelijk geen zonopbrengst meer over zo.
{edit net de goodwe op andere NL instelling gezet, die mogelijk minder strict naar minimale schommelingen kijkt, ff kijken of dit effect heeft}
{Edit 2. Helaas. Zag dat accu met bijna 4kw geladen werd, had deze op ingeven van ai al op max95% laden gezet, bijna meteen na accu vol de goodwe in storing.}
Bedankt voor je info! Heb jij natuurlijk niks aan, maar het is heel fijn voor de rest hier.
Bijzonder gedrag idd. Je zou dit kunnen verwachten bij offgrid bedrijf, maar zeker niet bij online netbedrijf.
Klinkt alsof hij op de 1 of andere manier standaard in de offgrid modus staat, maar ze vergeten zijn dat uit te zetten bij online bedrijf. ("IF vol THEN afschakelen" zonder "IF offgrid" ervoor te zetten)
Dat klinkt dan weer wel als iets wat firmwarematig op te lossen zou moeten zijn. Hopen, want zo heb je aan die hele functionaliteit precies niks...
Over offgrid bedrijf heb ik een vraag gesteld aan Zendure. Wat doet de elektronica als de batterij vol is? Volgens Zendure (maar heel erg precies is dat antwoord niet) zou de batterij via frequency shifting de solar omvormer moeten knijpen. Maw: hij verhoogt de frequentie naar >50 Hz. Dat is het teken aan de omvormer dat hij terug moet regelen. (Dit is overigens nog door niemand in de praktijk bewezen, en ik heb geen duidelijk antwoord van Zendure welke frequenties hij uit zou sturen. En dat is nou net de crux: batterij & omvormer moeten matchen om te voorkomen dat de laatste in storing schiet.)
Dat werkt natuurlijk alléén als de omvormer dat ook snapt. In NL is dat voor zover ik weet in huisinstallaties niet voorgeschreven. De Duitse VDE4105 schrijft dat wel voor: vanaf 50,2 Hz knijpen met 40% per Hz. Tot 51,5 Hz, bij die waarde moet hij uitschakelen.
Een 'NL' omvormer doet dat voor zover ik weet niet, die schakelt in 1x helemaal af zodra de frequentie oploopt. Ws. met een storingscode 'stroomuitval'. Dat klopt dan weer wel met je symptomen, inclusief een time-out voordat hij weer herstart.
Goed, leuk verhaaltje... maar dit geldt natuurlijk helemaal niet; lijkt mij dat Zendure de frequentie helemaal niet stuurt (überhaupt kan sturen) als hij z'n frequentie van het net krijgt. Maar het zou in theorie kunnen dat de "accu=vol beveiliging" niet praat met de "zijn-we-eigenlijk-online-of-offline?" regeling, dat ze daar een regeltje zijn vergeten in de software.
Je zou kunnen kijken of je in de landcode VDE 4105 kunt selecteren. Maar ik denk eigenlijk dat dat nog steeds niks doet, omdat de batterij de frequentie helemaal niet kan verhogen als hij aan het net hangt.
Offgrid zou je iig wel iets kunnen testen:
Als de accu bijna vol is, zou je dus de frequentie op moeten zien oplopen. (Of eventueel de spanning, je zou dezelfde regeling nl. ook kunnen bouwen met een voltage wat gaat oplopen richting 253V).
Als je omvormer een landinstelling VDE 4105 heeft, zou hij moeten gaan terugregelen. In een ideale wereld geeft je omvormer of verbruiksmeter je info over de netfrequentie / spanning of heb je een stroomtang die Hz kan meten.
Dit lost je probleem niet op, maar dan heb je (liever nog Zendure) in ieder geval een idee in welke richting ze het moeten zoeken.