• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-07 16:13
Met drie verschillende omvormers heb je minimaal een soort van onderlinge koppeling nodig om die 120 graden fase verschuiving te realiseren en ik zie nergens dat Zendure dat ook doet.
Ik neem aan dat als ze dat wel doen, ze dat wel geadverteerd zouden hebben.

Geen fase verschuiving is echt een No-Go, daar is je huisinstallatie niet op berekent en zul je de nul draden volledig overbelasten.
Die nul draad word namelijk niet beveiligd door standaard automaten.
Het is dan ook volkomen verboden om zoiets te doen.

Als je dat toch doet moet je de boel zo kunnen inregelen dat de totale afname van alle fasen samen niet boven de 25A uitkomt en dat is niet simpel want als de afname te hoog wordt kan zo'n regeling enkel een of meerdere(of alle) fase afschakelen want er is niet zoiets als minder vermogen afnemen omdat dan de spanning terugvallen

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:04
RonJ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:20:
[...]

Die 120 graden zouden ze prima in de software op kunnen lossen, victron en andere concurrenten kunnen dat ook met 3 afzonderlijke omvormers.

Maar idd, de meeste "3-fase" of "krachtstroom" apparatuur is dat eigenlijk helemaal niet en zijn niet afhankelijk van de onderlinge frequentieshift. E.g. voor wat ik hier aan 3-fase spul heb, de autoladers, kookplaat, warmtepomp backup element is dat allemaal geen ding, dat zijn niets meer dan parallel gezekerde 230V verbruikers. Wat dan wel een ding wordt is de belasting op je neutraal draad. Als er geen nette verschuiving meer is kan de stroom daarin nog wel eens behoorlijk gaan oplopen. Alleen dat zou al een belangrijke reden moeten zijn voor Zendure om toch softwarematig de faseverschuiving een beetje rond die 120 graden te houden.
En hoe zou dat dan zitten met de 3-fase omvormer waar mijn panelen aan hangen? Gaat die dat leuk vinden?

One cookie a day keeps the doctor away !

• Ben(V)
Als die omvormer niet geschikt is voor eilandmode (wat de meeste niet zijn) kan dat alleen werken als die drie Zendure's voor de fase verschuiving zorgen.

Als je PV omvormer wel geschikt is voor eiland mode dan kunnen de Zendure's daarmee syncen en heb je wel een nette fase verschuiving.

Kunnen de Zendure's wel de fase verschuiving verzorgen dan zal de PV omvormer daar gewoon op syncen per fase.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:24
Ben(V) schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:42:
Met drie verschillende omvormers heb je minimaal een soort van onderlinge koppeling nodig om die 120 graden fase verschuiving te realiseren en ik zie nergens dat Zendure dat ook doet.
Ik neem aan dat als ze dat wel doen, ze dat wel geadverteerd zouden hebben.
De powerhub is nog niet uit, dus we gaan het zien. Lijkt mij iig een vrij waardeloos ding als ie dit niet zou kunnen, en zoals je hieronder stelt kan het bij gebruik van de features waar ze wél over communiceren anders flink fout gaan met de stroom door de nul, tot wel 65A.

De implementatie hiervan is ook niet al te moeilijk, die dingen hebben al communicatie met de powerhub en er moet al een logica aanwezig zijn om wanneer na netuitval het net terugkomt de frequentie van de noodstroomuitgang weer langzaam terug naar die van het net te dirigeren alvorens de boel weer door te verbinden. Het enige verschil is dat je een kunstmatig tijd-target meegeeft ipv die van het net.
Geen fase verschuiving is echt een No-Go, daar is je huisinstallatie niet op berekent en zul je de nul draden volledig overbelasten.
Die nul draad word namelijk niet beveiligd door standaard automaten.
Het is dan ook volkomen verboden om zoiets te doen.
Dat is wat ik zeg, zonder de boel rond de 120 graden uit elkaar te houden tellen de nulstromen op.
Als je dat toch doet moet je de boel zo kunnen inregelen dat de totale afname van alle fasen samen niet boven de 25A uitkomt en dat is niet simpel want als de afname te hoog wordt kan zo'n regeling enkel een of meerdere(of alle) fase afschakelen want er is niet zoiets als minder vermogen afnemen omdat dan de spanning terugvallen
Dat kan niet idd en bovendien adverteren ze met 3680 (of zelfs het dubbele voor een korte periode) per mix 4K inverter, dus dat moeten ze dan ook kunnen leveren. Ik zie dus niet hoe ze de powerhub met 2-3 mix inverters in een 3-fase installatie gaan draaien zonder een feature om off-grid de faseverschuiving te managen.

All-electric.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:24
ppaulv schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:42:
[...]

En hoe zou dat dan zitten met de 3-fase omvormer waar mijn panelen aan hangen? Gaat die dat leuk vinden?
Dat kan alleen, zoals @Ben(V) ook stelt, als ze off-grid de faseverschuiving over 3 mix inverters kunnen regelen. Anders is het alleen mogelijk met 3 losse 1-fase omvormers.

All-electric.

• Ben(V)
Hier een aardig filmpje wat er allemaal bij komt kijken bij een victron systeem om dit goed te laten werken.
Vanaf zo'n 23 minuten kun je naar de benodige configuratie nodig is voor die drie fasen configuratie

YouTube: Victron ombouwen van 1 naar 3 fase (stap 2) mét noodstroom functionaliteit

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:55
Jan-tweak schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:27:
[...]

Oké, dus heb je daar dan ook geen last van, gaat gewoon werken, alleen zou zelf moeten afvragen of je die tijdens een stroomstoring wel zou moeten gebruiken. Ik zou dat tot het echt minimaal noodzakelijk beperken.
Eens :) denk ook dat je tijdens een storing het minimale wilt gebruiken… dus waarschijnlijk gewoon lekker de bbq aan 😬

@iMartien

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:44
Ben(V) schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:53:
Hier een aardig filmpje wat er allemaal bij komt kijken bij een victron systeem om dit goed te laten werken.
Vanaf zo'n 23 minuten kun je naar de benodige configuratie nodig is voor die drie fasen configuratie

YouTube: Victron ombouwen van 1 naar 3 fase (stap 2) mét noodstroom functionaliteit
Als ik zie wat mensen hier investeren in de Zendure oplossing met meerdere mix units dan zou ik zeker naar deze oplossingen gaan kijken van Victron, bewezen hollandse techniek en de prijzen vielen mij mee.

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-07 15:50
Spekkie99 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:08:
[...]

Als ik zie wat mensen hier investeren in de Zendure oplossing met meerdere mix units dan zou ik zeker naar deze oplossingen gaan kijken van Victron, bewezen hollandse techniek en de prijzen vielen mij mee.
Kan ik ook daar 24kWh opslag, 12kW laden / ontladen en (als het goed is full back up met de Powerhub 3 fase) krijgen voor €4800 €5800 netto?

• Martien
  • Laatst online: 18:55
Getverdemme schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:16:
[...]

Kan ik ook daar 24kWh opslag, 12kW laden / ontladen en (als het goed is full back up met de Powerhub 3 fase) krijgen voor €4800?
Weet niet hoe de prijzen nu zijn, maar ik heb hier begin vorig jaar naar gekeken en toen kwam ik met Victron op zo’n 12k uit (met 15kwh aan accu’s).

Dus ik ben ook wel redelijk overtuigd dat Zendure veel betaalbaarder is en ook flexibeler

@iMartien

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 17:06
Hoi allemaal,

Ik overweeg de aanschaf van een Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+, niet om energie te verhandelen, maar om mijn opgewekte stroom zoveel mogelijk zelf te verbruiken.

Mijn situatie
- Woning met 1-fase 35A-aansluiting (groepenkast is niet 3-fase-klaar).
- 14 zonnepanelen van 400 W (Zonneplan) met een Zonneplan One (SAJ)-omvormer op zolder.
- Thuiswerkend, veel gamen en een home-server met Home Assistant (sinds kort in gebruik).
- Sluipverbruik: ~220 W
- Werk/Gamen: 700–900 W
- Pieken: 2–3,5 kW (bijv. wasmachine/vaatwasser)
- Geen inductiekookplaat, laadpaal of warmtepomp.

Mijn plan en vragen
Ik wil een batterij aansluiten (keuze voor Zendure omdat deze goed integreert met Home Assistant). Een elektricien heeft om meer specificaties gevraagd, dus ik zoek advies.

1. Aansluiting via kruipruimte
Ik overweeg een extra groep voor de batterij, die ik via de kruipruimte wil aansluiten op een buitenstopcontact aan de achtergevel. Zo kan ik de batterij (onder een afdakje) buiten plaatsen.
- Is dit überhaupt een goed idee?
- Lekstroom: Ik begrijp dat hier rekening mee moet worden gehouden, maar de batterij voldoet aan de regelgeving en kan met een type A-aardlekschakelaar worden beveiligd.

2. Vermogen en groepgrootte
- Ik snap dat ik niet het volledige vermogen van 4000 W kan benuttigen op 1-fase.
- Als de 3000 Mix uitbreidbaar was, had ik die gekozen. Als ik de 4000 Mix limiteer tot 3500 W, is dan een 16A-groep voldoende?

3. CT-klem
- Kan ik de CT-klem door de kruipruimte trekken naar de achtergevel?
- Is hiervoor een buiten-RJ45-aansluiting nodig?

4. Geluid
Maakt de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ een hoogfrequent geluid, zoals bij sommige andere apparaten met dergelijke spanning het geval is?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

• rolf-smit
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:00
Nou de Mix 4000 AC+ is vandaag geleverd, maar de integratie met Home Assistant gaat niet vanzelf. Firmware update of apparaat verwijderen uit HEMS heeft helaas geen effect. Het is ook onduidelijk wat er met regio bedoeld wordt, die is namelijk niet aan te passen aan de HA kant, en in de Zendure kant kan ik daar ook niks over vinden.

De broncode van de officiële integratie lijkt support te hebben voor de Mix serie, maar misschien toch niet helemaal?

Iemand anders al succesvol de officiële integratie aan de praat gekregen met een Mix accu?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UibETjFkNW3s6GOOrUqHYqRfqH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1lqPRmCa5kiSN6geAW6tb0J2.png?f=fotoalbum_large
Martien schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:21:
[...]

Weet niet hoe de prijzen nu zijn, maar ik heb hier begin vorig jaar naar gekeken en toen kwam ik met Victron op zo’n 12k uit (met 15kwh aan accu’s).

Dus ik ben ook wel redelijk overtuigd dat Zendure veel betaalbaarder is en ook flexibeler
Volledig mee eens, en laten we eerlijk zijn, hoe vaak heb je een stroomstoring? Ik had dit jaar de eerste in jaren. En die kwam ik zelfs met mijn kleine Zendure 2400AC prima door, koelkast en vriezer even omzetten. En voor de avond hadden we weer stroom.
Plus was weer eens een reden om naar de frituur te gaan.
En de vorige kwam door de glaskabelboer die geen klic melding kon lezen.

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-tweak op 16-07-2026 13:38 ]

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-07 14:04
ArisB schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:23:

1. Aansluiting via kruipruimte
Ik overweeg een extra groep voor de batterij, die ik via de kruipruimte wil aansluiten op een buitenstopcontact aan de achtergevel. Zo kan ik de batterij (onder een afdakje) buiten plaatsen.
- Is dit überhaupt een goed idee?
- Lekstroom: Ik begrijp dat hier rekening mee moet worden gehouden, maar de batterij voldoet aan de regelgeving en kan met een type A-aardlekschakelaar worden beveiligd.
Buiten zou moeten kunnen zolang hij niet in regen of direct zonlicht staat. In de winter zou dit evt wat extra stroom kunnen kosten voor de ingebouwde verwarming van de batterij. Als je een garage of schuur hebt zou dat wel de voorkeur hebben.
2. Vermogen en groepgrootte
- Ik snap dat ik niet het volledige vermogen van 4000 W kan benuttigen op 1-fase.
- Als de 3000 Mix uitbreidbaar was, had ik die gekozen. Als ik de 4000 Mix limiteer tot 3500 W, is dan een 16A-groep voldoende?
Als je een minimaal 4mm2 bekabeling naar de Zendure legt, kun je die in de meterkast gerust afzekeren met een B20 aardlekautomaat (type A). Dan kun je gewoon de max 4000 Watt gebruiken.
3. CT-klem
- Kan ik de CT-klem door de kruipruimte trekken naar de achtergevel?
- Is hiervoor een buiten-RJ45-aansluiting nodig?
Naast de stroomkabel naar de Zendure kun je 2x een ethernet kabel (RJ45) trekken naar de Zendure (neem een shielded S/FTP kabel als die langs de stroomkabel loopt). Een voor het LAN netwerk en de andere voor eventueel een RS485 seriële verbinding naar een Zendure Smart 3CT-S/1CT-S in de meterkast.
4. Geluid
Maakt de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ een hoogfrequent geluid, zoals bij sommige andere apparaten met dergelijke spanning het geval is?
Dit kan een gebruiker van de MIX serie beantwoorden. In ieder geval hoor ik uit mijn SF2400AC en SF2400AC+ geen noemenswaardig geluid. Hooguit de fan iets en een relais schakelen af en toe. Ik hoor zeker geen hoogfrequent geluid/pieptoon.
Alvast bedankt voor jullie inzichten!

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Spekkie99
[...]

Kan ik ook daar 24kWh opslag, 12kW laden / ontladen en (als het goed is full back up met de Powerhub 3 fase) krijgen voor €4800 netto?
De specificaties van het powerhub zijn nog niet eens bekend. Maar het is aan ieder om het verschil in prijs te beoordelen.

• Getverdemme
Spekkie99 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:11:
[...]

De specificaties van het powerhub zijn nog niet eens bekend. Maar het is aan ieder om het verschil in prijs te beoordelen.
Daar wordt wel mee geadverteerd, maar goed daarom zeg ik ook als het goed is. Ook is zoals eerder aangegeven full backup een luxe, zovaak komt het niet voor in Nederland en duurt het ook nooit langer dan een uur. Zelfs zonder de Powerhub is €4800 €5800 nog steeds een nette prijs voor 24kWh, goed vermogen, flexibiliteit en integratie in home assistant. Even snel gekeken zit je voor Victron minimaal op het dubbele, dus ik snap heel goed dat mensen Zendure aanschaffen. We blijven tenslotte nederlanders.

• koboy
  • Laatst online: 23:42

koboy

Heb een idee voor een icon

Ben(V) schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:53:

Jemig wat een hoop werk zeg! Een paar muisklikken om 3 fase te selecteren en daarna drie omvormers aan 3 fasen toewijzen.
De bulk van het werk zit in het configureren van de drie omvormers wat bij Victron wat meer voeten in aarde heeft dan bij Zendure omdat je letterlijk alles kan instellen/aanpassen.

Zendure zegt dat er een lokale HEMS draait in de Powerhub. Technisch gezien is er op die presentatie helemaal niets gezegd, en de documentatie is nog niet beschikbaar. Nu al roepen dat de Powerhub geen bewaking van de fase draaiing kan doen is voorbarig en naar mijn mening onverantwoord. Twijfels hebben is prima, maar roep dan gewoon dat we het nog niet weten en de documentatie en testen moeten afwachten.

Zullen we de fakkels en hooivorken nog even opgeborgen houden tot de heks gewogen is? Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een grote balans en een eend >:)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47
[...]

Kan ik ook daar 24kWh opslag, 12kW laden / ontladen en (als het goed is full back up met de Powerhub 3 fase) krijgen voor €4800 netto?
Hoe kom jij eigenlijk aan 4800 netto? welke modules heb je hiervoor genomen?

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:23
Getverdemme schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Daar wordt wel mee geadverteerd, maar goed daarom zeg ik ook als het goed is. Ook is zoals eerder aangegeven full backup een luxe, zovaak komt het niet voor in Nederland en duurt het ook nooit langer dan een uur. Zelfs zonder de Powerhub is €4800 nog steeds een nette prijs voor 24kWh, goed vermogen, flexibiliteit en integratie in home assistant. Even snel gekeken zit je voor Victron minimaal op het dubbele, dus ik snap heel goed dat mensen Zendure aanschaffen. We blijven tenslotte nederlanders.
Een Zendure mix setje van 24kwh voor 4800,- euro! waar vind je dat?

Erg vaak is een stroomstoring nog niet voorgekomen in Nederland maar met de huidige ontwikkelingen in de wereld is de kans wel reëel dat het in de toekomst vaker en langer zal voorkomen. en hoe leuk is het om in de zomermaanden de hoofdschakelaar uit te kunnen zetten en de gehele woning een half jaar off-grid te kunnen laten draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Sted74 op 16-07-2026 14:51 ]

• Getverdemme
legalr schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:43:
[...]

Hoe kom jij eigenlijk aan 4800 netto? welke modules heb je hiervoor genomen?
Ik heb 2x de 4000 AC+ en 1x de Mix pro besteld. De prijs is na kortingen (€120 op de AC+ en €145 op de pro) BTW Terug en cashback van de creditcard (5%). Zie alleen wel dat ik €5800 bedoel, ik zal de andere reacties even bijwerken (nog steeds nette prijs, daar niet van).
Sted74 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:44:
[...]

Een Zendure mix setje van 24kwh voor 4800,- euro! waar vind je dat?

Erg vaak is een stroomstoring nog niet voorgekomen in Nederland maar met de huidige ontwikkelingen in de wereld is de kans wel reëel dat het in de toekomst vaker en langer zal voorkomen. en hoe leuk is het om in de zomermaanden de hoofdschakelaar uit te kunnen zetten en de gehele woning een half jaar off-grid te kunnen laten draaien.
Ja klopt, maar moest het even in perspectief brengen in verhouding tot de Victron. De unique selling point van de Zendure is ook niet de full back up. Ik verwacht tevens wel dat de Powerhub daar voor kan gaan zorgen, mag je toch wel verwachten van een product van €900

• Ben(V)
koboy schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:38:
[...]

Jemig wat een hoop werk zeg! Een paar muisklikken om 3 fase te selecteren en daarna drie omvormers aan 3 fasen toewijzen.
De bulk van het werk zit in het configureren van de drie omvormers wat bij Victron wat meer voeten in aarde heeft dan bij Zendure omdat je letterlijk alles kan instellen/aanpassen.

Zendure zegt dat er een lokale HEMS draait in de Powerhub. Technisch gezien is er op die presentatie helemaal niets gezegd, en de documentatie is nog niet beschikbaar. Nu al roepen dat de Powerhub geen bewaking van de fase draaiing kan doen is voorbarig en naar mijn mening onverantwoord. Twijfels hebben is prima, maar roep dan gewoon dat we het nog niet weten en de documentatie en testen moeten afwachten.

Zullen we de fakkels en hooivorken nog even opgeborgen houden tot de heks gewogen is? Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een grote balans en een eend >:)
Niemand roept dat de powerhub geen fasedraaing kan regelen, er wordt enkel gezegd dat Zendure (net als met veel dingen) geen enkel duidlijkheid daarover heeft gegeven.

En verder gaat het erover dat die fase draaiing noodzakelijk is wil je drie batterijen op drie verschillende fasen kunnen aansluiten.
Dus waar jij die hooivorken ziet is mij niet duidelijk tenzij je doelt op de gebrekkige(ontbrekende) documentatie van Zendure over die powerhub..

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-07 16:15
Vandaag de 2 x Zendure 4000AC+ ontvangen en in gebruik genomen. Bij deze enkele fotos van de installatie. Alles voelt zeer Zendure degelijk, mooi verpakt en een losse stekker voor vaste aansluiting. De vaste kabel met stekker betreft 3 x 1.5mm2 maar wordt niet gebruikt. De (gratis) Powerhub direct geclaimd via de Zendure app. Nog 986 stuks te gaan ;)

De losse stekker aangesloten met eigen aderhulseinden (HAUPA Adereindhuls Iso 6 mm² geel, 100 stuks kopen! | HORNBACH) op een 3 x 6mm2 neopreenkabel (Neopreen kabel H07RN-F 3x6mm² per meter | Elektramat). Deze voelen net wat degelijker dan de standaard. Beide afgemonteerd op aparte fase op een B20 automaat op de onderverdeler in de garage welke ook met 6mm gevoed wordt. Zonnepanelen nog niet aangesloten direct, in een later stadium wellicht als alles werkt en ook de Powerhub 3fase binnnen is.

Momenteel bezig met de installatie in HA.

Erg handig dat je tijdens de installatie gewoon kan rollen met de machines op de wieltjes. De gaten in de muur worden later gebruikt als ventilatie als dat nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syoFarpg3RPNBPU0BZBCUS2eS4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mWz6JdXgLh4Q5vZREzhEaA4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LfseybEWhhk2dYFOwryV_eSRc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Uk9LmdLqe5UysGg7dWlxpCB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIRSP1tJ6SzlOrVBj8BdbINGeyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onNH7HuXMzVTxzlE4HTUtY3P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3Oh-wF7dxGuwUxdRzMzbiK9qQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7RaYxUwj6UeFTODuBoA20gc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door robinh op 17-07-2026 07:24 ]

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• koboy
  • Laatst online: 23:42

koboy

Heb een idee voor een icon

Ben(V) schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:10:
[...]

Niemand roept dat de powerhub geen fasedraaing kan regelen, er wordt enkel gezegd dat Zendure (net als met veel dingen) geen enkel duidlijkheid daarover heeft gegeven.

En verder gaat het erover dat die fase draaiing noodzakelijk is wil je drie batterijen op drie verschillende fasen kunnen aansluiten.
Dus waar jij die hooivorken ziet is mij niet duidelijk tenzij je doelt op de gebrekkige(ontbrekende) documentatie van Zendure over die powerhub..
Laat ik even twee punten aanstippen:
1. De stroom door de nul. Helemaal mee eens, maar ook afhankelijk van punt 2. Daarnaast is het ook van belang dat je realistisch naar het probleem lijkt: in het ergste geval tellen alle lasten (zowel laden als ontladen) op. Zaak is dan om onder de 40A te blijven, dus totaal onder de ruim 9000W.
2. De hooivorken: jijzelf bent iets minder stellig dan Jan, maar we hebben het over een product dat in pre-order status is. Nog geen documentatie beschikbaar, en zowiezo alleen beschikbaar via een installateur. Ja de documentatie zou ondertussen wel beschikbaar moeten zijn voor minimaal de installateur, maar daar hebben wij geen zicht op. Jan roept: "zendure zegt niet dat hij het doet, dus doet hij het niet", jij roept: "bewaking van de fase draaiing is erg ingewikkeld, doet hij waarschijnlijk niet". Beide uitspraken hebben er al voor gezorgd dat een flink deel van de minder electrotechnisch onderlegde hier denkt dat er geen bewaking van de fase draaiing is. Omdat dit nog niet zeker is, blijf ik daar ook tegenin gaan en het stuk onzekerheid benadrukken. Zeker omdat tweakers (forum) linkjes altijd hoog scoren bij Google.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• rolf-smit
robinh schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:36:

Momenteel bezig met de installatie in HA.
Ik ben benieuwd hoe dat je af gaat, bij mij kan de officiële Home Assistant integratie geen apparaten vinden. Ook niet na firmware update, dan wel herstarten, HEMS aan/uit.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:57
rolf-smit schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:51:
[...]

Ik ben benieuwd hoe dat je af gaat, bij mij kan de officiële Home Assistant integratie geen apparaten vinden. Ook niet na firmware update, dan wel herstarten, HEMS aan/uit.
De API van de productie modellen is anders dan het pre-productie model. Zie jij mogelijkheid om deze aansturing te proberen? https://github.com/Gielz1...-zenSDK/tree/Next-release

En dan wel de next-release van de link, hier zit al een fix in voor @robinh

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• robinh
rolf-smit schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:51:
[...]

HEMS moet sowieso uitstaan.

Hier inmiddels HA helemaal werkend gekregen met de @gielz integratie. Er komt nog een nieuwe release uit door Gielz vanwege andere benamingen in test en productie modellen. Zie andere forum voor deze installatie "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• Ben(V)
koboy schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:47:
[...]

Laat ik even twee punten aanstippen:
1. De stroom door de nul. Helemaal mee eens, maar ook afhankelijk van punt 2. Daarnaast is het ook van belang dat je realistisch naar het probleem lijkt: in het ergste geval tellen alle lasten (zowel laden als ontladen) op. Zaak is dan om onder de 40A te blijven, dus totaal onder de ruim 9000W.
2. De hooivorken: jijzelf bent iets minder stellig dan Jan, maar we hebben het over een product dat in pre-order status is. Nog geen documentatie beschikbaar, en zowiezo alleen beschikbaar via een installateur. Ja de documentatie zou ondertussen wel beschikbaar moeten zijn voor minimaal de installateur, maar daar hebben wij geen zicht op. Jan roept: "zendure zegt niet dat hij het doet, dus doet hij het niet", jij roept: "bewaking van de fase draaiing is erg ingewikkeld, doet hij waarschijnlijk niet". Beide uitspraken hebben er al voor gezorgd dat een flink deel van de minder electrotechnisch onderlegde hier denkt dat er geen bewaking van de fase draaiing is. Omdat dit nog niet zeker is, blijf ik daar ook tegenin gaan en het stuk onzekerheid benadrukken. Zeker omdat tweakers (forum) linkjes altijd hoog scoren bij Google.
Kan me wel vinden in een stelling dat iets het niet doet tot het tegendeel bewezen is al was het maar per documentatie.
Als je dat niet doet loop je de kans iets te kopen wat achteraf niet werkt zoals je gehoopt had dat het zou werken, dus mijn advies is, wil je drie fasen noodstroom hebben wacht tot het wel duidelijk is.

Tenslotte wordt je door Zendure met een prachtige marketing website bedolven die weinig harde informatie geeft.

PS. Drie fasen zonder fasen verschuiving is nooit iets wat wel kan, het mag gewoon niet en 25A door de nul is bij een standaard aansluiting het max, want die is 3x25A dus door de nul 25A max.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 16-07-2026 20:06 ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:27

John2B

I Love RAID5..!!

BasvanS schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:40:
[...]

Zag jij ook direct na de bestelling al een melding via Cashback XL?

Hier een 3000 AC+ besteld maar zie nog niks.
Ik heb ook nog niets gezien, besteld op 28 juni

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:09
[...]

Kan ik ook daar 24kWh opslag, 12kW laden / ontladen en (als het goed is full back up met de Powerhub 3 fase) krijgen voor €4800 €5800 netto?
Dat is dan denk niet via de website van Zendure besteld?
En BTW teruggave is als particulier heeft nog een hoop haken en ogen.

[ Voor 21% gewijzigd door Mausssie op 17-07-2026 09:03 ]

• Getverdemme
Mausssie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:00:
[...]

Dat is dan denk niet via de website van Zendure besteld?
En BTW teruggave is als particulier heeft nog een hoop haken en ogen.
Nee dit is niet via zendure zelf, daar kan ik de Mix pro namelijk niet zelf aanschaffen.

Valt wel mee hoor, is prima zelf te doen en anders doet de centrale dit voor jou voor 100euro. Als je er dan 3 koopt kan die 100 euro er wel vanaf.

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:41
Zo de voorbereiding is gedaan, laat hem nu maar komen 🙂. In de meterkast een B25 hager type A geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Do1cGDx_qZgIV_zzE6TIKT_WE3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTIeSnvXdxj8jfZnrzhNYnrj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONdvwfsBCmWL1E7UKC-ajceI16I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLKwhl7bitiouE7aygQRhHUR.jpg?f=fotoalbum_large

• rolf-smit
gielz schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:01:
[...]

De API van de productie modellen is anders dan het pre-productie model. Zie jij mogelijkheid om deze aansturing te proberen? https://github.com/Gielz1...-zenSDK/tree/Next-release

En dan wel de next-release van de link, hier zit al een fix in voor @robinh
Ik heb jouw aanpassingen uitgeprobeerd, het het lijkt te werken. Althans ik kan de data van de 4000 Mix AC+ uitlezen. Ik moet wel zeggen dat de package methode wel wat lastig te configureren is, er zijn zoveel verschillende inputs en opties, en die inputs kan je niet heel gemakkelijk even in een overzicht krijgen (of een configuratie scherm zoals bij een integratie). Ik kreeg de automation nog niet helemaal werkend, wellicht ook omdat mijn P1 meter niet juist ingesteld was, ik gebruik geen standaard P1 meter? Of misschien, lag het aan de fuse instelling (zie einde van deze post)?
robinh schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:42:
[...]

HEMS moet sowieso uitstaan.

Hier inmiddels HA helemaal werkend gekregen met de @gielz integratie. Er komt nog een nieuwe release uit door Gielz vanwege andere benamingen in test en productie modellen. Zie andere forum voor deze installatie "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
HEMS moet inderdaad uit staan, dat was mij bekend. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen de officiële integratie gewoon te patchen met een lokale setup ipv cloud setup, daarna is het immers allemaal sowieso lokaal. De support voor de 4000 Mix AC+ zit namelijk al in de integratie, maar er lijkt een server-side issue te zijn met het weergeven van de 4000 Mix AC+ in de cloud API.

Het resultaat van die patch (gewoon een LLM agent aan laten werken), kan je hier vinden: https://github.com/Rolf-Smit/Zendure-HA/commit/38bdebd85a2c6a5d834070d1e97f2c4901de04f5

Via HACS gemakkelijk uit te proberen door een 'custom repository' toe te voegen. Je kan nu de accu helemaal lokaal en offline integreren op basis van een lokaal IP-adres.

Maar zelfs na de patch werkten de verschillende laad/ontlaad (smart) modes niet, wat blijkt: de 'Device Fuse Group' instelling in de integratie moet eerst ingesteld zijn (stond op unused), beetje vreemd in mijn ogen, want de maxima voor laden en ontladen waren al ingesteld (middels andere variabelen), maar dit is blijkbaar hoe de integratie in elkaar zit.

Daarna ook mijn P1 (DSMR Smart meter integratie) poll-rate aangepast naar 5 seconden ipv 30 seconden, dat leverde mooie resultaten op, aangestuurd via de officiële integratie en helemaal lokaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6qvB1oFYFcsOpsrxTH25SUK6rA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D0rdtO1tZgDLGK2KfH35fxNb.png?f=fotoalbum_large

Let op: Accu in plug-and-play mode, dus maximaal 800 watt. Dus de pieken zijn er nog niet uit. Permanente installatie volgt later.

• robinh
rolf-smit schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:20:
[...]

Ik heb jouw aanpassingen uitgeprobeerd, het het lijkt te werken. Althans ik kan de data van de 4000 Mix AC+ uitlezen. Ik moet wel zeggen dat de package methode wel wat lastig te configureren is, er zijn zoveel verschillende inputs en opties, en die inputs kan je niet heel gemakkelijk even in een overzicht krijgen (of een configuratie scherm zoals bij een integratie). Ik kreeg de automation nog niet helemaal werkend, wellicht ook omdat mijn P1 meter niet juist ingesteld was, ik gebruik geen standaard P1 meter? Of misschien, lag het aan de fuse instelling (zie einde van deze post)?

[...]

HEMS moet inderdaad uit staan, dat was mij bekend. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen de officiële integratie gewoon te patchen met een lokale setup ipv cloud setup, daarna is het immers allemaal sowieso lokaal. De support voor de 4000 Mix AC+ zit namelijk al in de integratie, maar er lijkt een server-side issue te zijn met het weergeven van de 4000 Mix AC+ in de cloud API.

Het resultaat van die patch (gewoon een LLM agent aan laten werken), kan je hier vinden: https://github.com/Rolf-Smit/Zendure-HA/commit/38bdebd85a2c6a5d834070d1e97f2c4901de04f5

Via HACS gemakkelijk uit te proberen door een 'custom repository' toe te voegen. Je kan nu de accu helemaal lokaal en offline integreren op basis van een lokaal IP-adres.

Maar zelfs na de patch werkten de verschillende laad/ontlaad (smart) modes niet, wat blijkt: de 'Device Fuse Group' instelling in de integratie moet eerst ingesteld zijn (stond op unused), beetje vreemd in mijn ogen, want de maxima voor laden en ontladen waren al ingesteld (middels andere variabelen), maar dit is blijkbaar hoe de integratie in elkaar zit.

Daarna ook mijn P1 (DSMR Smart meter integratie) poll-rate aangepast naar 5 seconden ipv 30 seconden, dat leverde mooie resultaten op, aangestuurd via de officiële integratie en helemaal lokaal.

[Afbeelding]

Let op: Accu in plug-and-play mode, dus maximaal 800 watt. Dus de pieken zijn er nog niet uit. Permanente installatie volgt later.
He Rolf, ik begrijp niet helemaal wat je aan het doen bent. Je kan de Gielz integratie toch gebruiken en klaar is kees. Wil je het liever zelf geknutseld hebben? Of wat wil je bereiken als ik vragen mag?

Mijn situatie:
- Zendure app gebruik ik enkel voor firmware updates, HEMS uit, MQTT uit.
- In HA enkel Gielz integratie met NodeRED (2 Zendure's)
- Officiele Zendure niet geinstalleerd

[ Voor 3% gewijzigd door robinh op 17-07-2026 10:31 ]

• rolf-smit
robinh schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:29:
[...]

He Rolf, ik begrijp niet helemaal wat je aan het doen bent. Je kan de Gielz integratie toch gebruiken en klaar is kees. Wil je het liever zelf geknutseld hebben? Of wat wil je bereiken als ik vragen mag?
De "integratie" van Gielz is een prima startpunt wellicht, voor bepaalde gebruikers, maar niet helemaal voor mij. Het probleem is met name dat het feitelijk gezien geen integratie is, en daar zitten wat haken en ogen aan:
  • De hoeveelheid inputs/helpers is enorm, en het is lastig om die goed in een overzicht in Home Assistent te zien, en te configureren (zonder daar zelf eerst een dashboard voor te bouwen).
  • De installatie is lastiger, je moet namelijk handmatig bestanden in je configuratie mappen plakken.
  • Updates zijn dus ook lastiger.
  • De automation lijkt mooi, want je kan alles zelf aanpassen, maar is zodanig complex dat dit in de praktijk waarschijnlijk tegen valt. Het is in feite een monolithisch geheel dat veel meer doet dan één ding, een beetje in strijd met het single-responsibility principe zoals je dat in software engineering zou volgen.
  • Er zit van alles in de package waar ik geen gebruik van maak, instellingen voor Homewizard, Nordpool allemaal heel specifiek al. De officiële integratie houdt het wat meer simpel, en kan je zelf boven op bouwen.
  • Nog veel benamingen hebben referenties naar de AC2400
Dit is wellicht allemaal gewoon een persoonlijke voorkeur, en ik wil niets te kort doen aan het werk van Gielz. Maar ik heb een sterke voorkeur voor integraties, zeker als de automations en inputs en entities snel complex dreigen te worden.
Wil je het liever zelf geknutseld hebben? Of wat wil je bereiken als ik vragen mag?
Nou, liever natuurlijk helemaal niet, beter gewoon een echte integratie die lokaal werkt geen cloud nodig heeft, en die out-of-the-box direct werkt. Maar blijkbaar heeft Zendure hun eigen integratie nog niet helemaal op orde. Dus daarom maar mijn eigen, hopelijk, tijdelijke patch.

[ Voor 3% gewijzigd door rolf-smit op 17-07-2026 10:54 ]

• Jan2023
  • Laatst online: 21:24

Jan2023

KISS

marinadus schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:04:
Zo de voorbereiding is gedaan, laat hem nu maar komen 🙂. In de meterkast een B25 hager type A geïnstalleerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is bij jou de waarde van je hoofdzekeringen?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Sted74
marinadus schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
B25! Heb je nu al wel hoofdzekeringen van 40Ampere dan?

Ik gebruik met mijn 3x25a aansluiting een B16 Alamat voor mijn 2 mix4000 zodat ik zeker weet dat de hoofdzekering er niet uit klapt!

• robinh
Sted74 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Ik gebruik met mijn 3x25a aansluiting een B16 Alamat voor mijn 2 mix4000 zodat ik zeker weet dat de hoofdzekering er niet uit klapt!
Om er het maximale vermogen uit te halen kun je beter een B20 automaat installeren.
Die B16 continue zo zwaar belasten is ook niet goed, en zonde als je niet alle vermogen eruit haalt indien nodig.

Sted74 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:50:
[...]

je loopt wel een risico met die B16, ik zou veel eerder een B20 nemen, dan heb je nog wel afstand tot de C25 van je hoofdzekering maar klap je er niet uit omdat je Mix 4000 toch boven de limiet van je B16 komt, met een factor 1,13 kom je bij een belasting van 1 uur namelijk wel heel dicht tegen het gebied van 18,08A, en de afstand bij max belasting is met 17,4A dan niet meer zo veel. wat de kans op trippen bij langere volle belastingen wel eens kan voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwDb3J3SnoOsl_dxTD4yOwr9yRg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q17fSeiOQjyQoP2jBUAPm1dZ.png?f=user_large

• Jan2023

Jan2023

KISS

De mix 4000 leek mij ook wel wat , omdat je daar je PV omvormer direkt op aan kan sluiten.

Perfect dat dan je panelen blijven werken bij stroomuitval.

Na wat verder lezen moet je die mix 4000 dan wel zekeren met een B25 automaat !

Dat gaat hem dus niet worden met 3 x 25 A als voeding in de meterkast.

• gast777
Jan2023 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:53:
De mix 4000 leek mij ook wel wat , omdat je daar je PV omvormer direkt op aan kan sluiten.

Gewoon zorgen dat je geen kortsluiting maakt, haha ;) Want dan heb je wel kans dat de zekering van de netbeheerder eruit gaat inderdaad met een B25.

Een B20 zou ook prima werken vermoed ik, maar blijkbaar kan de MIX 4000 in principe 5000W max (21.7 A) leveren met de zonnepanelen erbij. Lijkt me dat dit in de software te begrenzen zou zijn, maar dat weet ik dus niet.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Guido01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:01
...waarbij de kans groot is (maar ja, documentatie 🫣) dat hij alléén 5000W levert als dat uit je zonnepanelen komt. Dus als je zonnepanelen maar 16A zijn, zou het goed kunnen dat de Zendure niet boven 4000W komt.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Guido01 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:25:
...waarbij de kans groot is (maar ja, documentatie 🫣) dat hij alléén 5000W levert als dat uit je zonnepanelen komt. Dus als je zonnepanelen maar 16A zijn, zou het goed kunnen dat de Zendure niet boven 4000W komt.
Vermoedt dat het gewoon een optelsom is.output van je panelen plus de lading uit een volle accu.

• Sted74

Wat ik heb begrepen kun je de invoer en uitvoer begrenzen en is een B25 automaat zeker niet nodig! Ik heb zelf een 9kwh enphase systeem maar zal hem begrenzen op ik denk 3500w zodat ik hem kan afzekeren met een B20 automaat.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Sted74 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:44:
[...]

Wat ik heb begrepen kun je de invoer en uitvoer begrenzen en is een B25 automaat zeker niet nodig! Ik heb zelf een 9kwh enphase systeem maar zal hem begrenzen op ik denk 3000watt zodat ik hem kan afzekeren met een B16 automaat.
Zou mooi zijn , de kabel naar de pv omvormer in de garage is ook maar 3 x 2,5 mm2

Daar kan ik mooi de batterij op aansluiten als de string omvormer gelijk op de batterij kan.

• Sted74
Sted74 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:44:
[...]

Wat ik heb begrepen kun je de invoer en uitvoer begrenzen en is een B25 automaat zeker niet nodig! Ik heb zelf een 9kwh enphase systeem maar zal hem begrenzen op ik denk 3000w/3500w zodat ik hem kan afzekeren met een B16 of B20 automaat.

• MarcS73
  • Registratie: September 2022
Hier draait de eerste van de drie mix4000ac+.

Gedraagt zich anders dan verwacht.

Situatie is:

8x 460watt panelen -- goodwe 3600 -- pv-in mix4000 -- uitgang mix4000 op B20 in meterkast

Is nog niet vrijgeschakeld voor hogere vermogens (aanvraag loopt) , dus max 2400watt systeem vermogen in app ingesteld.

Zodra accu vol is en de panelen enige tijd meer gaan leveren dan 2400watt, schakelt de accu de zonnepanelen ingang uit, waardoor die x-tijd is uitgeschakeld.

Had eigenlijk verwacht dat de 2400watt geldt voor de omvormer en dat pv-in via bypass het net op zou gaan. Helaas.

(Ook omdat in handleiding staat dat omvormer 4kw doet, maar totale vermogen richting het net 5kw kan zijn, ivm pv-in bypass).

Wat me verder nog opvalt:

- ivm geluid blij dat accu niet in woonkamer staat

- serieus zwaar. Zelfs met trapsteekwagen heel gedoe om op zolder te krijgen.

- ingesteld systeem vermogen HEMS overruled in de app het per device ingestelde vermogen. Had liever gezien dat dit per device is in te stellen, want 1 accu zou ik gezien bedrading graag willen knijpen tot 3kw (rest 4kw)

Dat was het even.

[Edit, probleem is opgelost. Accu is vrijgeschakeld voor hoge vermogens]

[ Voor 5% gewijzigd door MarcS73 op 18-07-2026 13:08 ]

• mgevart
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:59
Weet iemand wat de verwachte leverdatum van de mix 3000 zal zijn? Ik zie op de site van zendure enkel verzending binnen 90 dagen staan.

• robinh
mgevart schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:12:
Weet iemand wat de verwachte leverdatum van de mix 3000 zal zijn? Ik zie op de site van zendure enkel verzending binnen 90 dagen staan.
Vanaf begin augustus staat er op verschillende externe websites. Die verzending binnen x dagen staat er al sinds eind april.

• Jan2023

Jan2023

KISS

MarcS73 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:13:
Hier draait de eerste van de drie mix4000ac+.

Gedraagt zich anders dan verwacht.

Situatie is:

8x 460watt panelen -- goodwe 3600 -- pv-in mix4000 -- uitgang mix4000 op B20 in meterkast

Zodra accu vol is en de panelen enige tijd meer gaan leveren dan 2400watt, schakelt de accu de zonnepanelen ingang uit, waardoor die x-tijd is uitgeschakeld.
Dat is wel een serieus minpunt.

Op een zonnige dag zit de accu zo vol en dan kan je verder niks met je overschot aan zonne energie.

Niet handig.

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:41

Kan ook op een B20 maar met de 80% regeling zit je net wat beter met een B25. Ik ga er trouwens geen omvormer op aansluiten. Ik heb ook sinds kort een 3x 25A aansluiting maar wel een 40A hoofdschakelaar. Ach gewoon even je elektriciën vragen en hem de hoofdstukken uit de handleiding toesturen.
Hij heeft er bij mij ook voor gekozen om de extra aardedraad erbij te trekken die je aansluit op de mix. Zag hij blijkbaar wel meerwaarde in ook.

Ik hoop in de toekomst ook nog 1 of 2 uitbreidingen aan te sluiten op de mix 4000 ac+. Die komen in het najaar als goed is.

• gast777
Jan2023 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:56:
[...]

Dat is wel een serieus minpunt.

Op een zonnige dag zit de accu zo vol en dan kan je verder niks met je overschot aan zonne energie.

Niet handig.
Lijkt me een prima gedrag. Als je het max vermogen van de MIX hoger instelt dan wat de omvormer maximaal levert, dan neem ik aan dat hij gewoon in bypass de zonnestroom aan het net zal doorleveren als de batterij vol is.

Guido01 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:25:
je moet dan wel het vermogen van de Zendure met de PV optellen en ja, dat is dan door Zendure begrenst op 5000W totaal, alleen dat is dus wel bijna 22A, dus die B20 zal het dat dan niet meer worden, de minimale tripwaarde na 1 uur ligt dan namelijk al op 22,6A en dat ligt dus behoorlijk dichtbij die langdurige waarde van 21,7A (5000W), dus bij langdurig belasting van >1 uur zul je de tripwaarde mogelijk wel kunnen bereiken.
als je thuis bent is dat natuurlijk "geen probleem", even laten afkoelen en dan kan die weer, maar veilig kun je dat dus niet echt noemen.
Ben je niet thuis is dat natuurlijk wat anders, dan zel je batterij gewoon uit gaan.

Bedenk wel dat je bedrading van je WCD naar de groepenkast wel geschikt moet zijn voor die belasting van minimaal 5000W, zeker bij 2,5mm2 gaat de lengte hier wel een belangrijke rol spelen. boven de 7m lengte zit je eigenlijk al op dikkere 4mm2 draad wat je moet toepassen.

• Jan2023

Jan2023

KISS

marinadus schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:02:
[...]

Kan ook op een B20 maar met de 80% regeling zit je net wat beter met een B25. Ik ga er trouwens geen omvormer op aansluiten. Ik heb ook sinds kort een 3x 25A aansluiting maar wel een 40A hoofdschakelaar. Ach gewoon even je elektriciën vragen en hem de hoofdstukken uit de handleiding toesturen.
Hij heeft er bij mij ook voor gekozen om de extra aardedraad erbij te trekken die je aansluit op de mix. Zag hij blijkbaar wel meerwaarde in ook.

Ik hoop in de toekomst ook nog 1 of 2 uitbreidingen aan te sluiten op de mix 4000 ac+. Die komen in het najaar als goed is.
Van enige selectiviteit is hier geen sprake meer als je hoofzekering 25 A is , de waarde van je hoofdschakelaar zegt niets in dit verhaal.

Maar als je denkt dat het kan , prima.

marinadus schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:02:
[...]

Kan ook op een B20 maar met de 80% regeling zit je net wat beter met een B25.
Juist bij een hoofdzekering van C25 zou een B20 een veel betere keuze zijn, waarbij er nog voldoende afstand tot de hoofdzekering bestaat.
Zeker door langdurige belastingen ( 1 uur of langer is er geen verschil meer tussen een B25 en een C25 en kan zonder meer een C25 eerder gaan trippen dan een B25, zeker als het ook nog verschillende merken zijn. Bij een smeltzekering heb je dat risico overigens ook, zeker als de B25 redelijk laat tript.
Ik ga er trouwens geen omvormer op aansluiten. Ik heb ook sinds kort een 3x 25A aansluiting maar wel een 40A hoofdschakelaar. Ach gewoon even je elektriciën vragen en hem de hoofdstukken uit de handleiding toesturen.
de vraag is of dit aardpunt uitgevoerd is als een “functie-aarde” om ongewenste storingen te vermeiden of dat het bedoeld is als alternatief van de randaarde die via de randaarde stekker loopt en wat een “veiligheids-aarde” is.
Gebruik je beide loop je kans op aardingslussen wat weer een oorzaak van bv bromtonen kan veroorzaken.
In principe verbind je namelijk via de randaarde van de stekker/wcd deze eigenlijk met de verplichte aarding omdat het apparaat een beschermingsklasse 1 bezit ( verplichte aarde noodzakelijk).
Dubbele aarding bied echter geen aanvullende veiligheid.

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:23
gast777 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:58:
[...]

Lijkt me een prima gedrag. Als je het max vermogen van de MIX hoger instelt dan wat de omvormer maximaal levert, dan neem ik aan dat hij gewoon in bypass de zonnestroom aan het net zal doorleveren als de batterij vol is.
Ik ga er toch ook wel vanuit dat als de batterij vol zit pv direct het net op vloeit tenzij dynamische tarieven negatief zijn.

• MarcS73
Ik ben op zich blij met het gedrag . Nu weet je zeker "accu uit + bypass" kan nooit de ingestelde waarde overschrijden.

Mijne staat (na vrijschakeling door Zendure in app) op 4kw. Dit op B20 automaat.

• DollarUp.nl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-07 10:20

DollarUp.nl

FracVerse

robinh schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:44:
[...]

Vanaf begin augustus staat er op verschillende externe websites. Die verzending binnen x dagen staat er al sinds eind april.
Hier een bestelling gedaan half mei. Helaas is de SolarFlow 3000 Mix AC+ nog niet binnen.

FracVerse

• Jan2023

Jan2023

KISS

MarcS73 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:40:
[...]

Ik ben op zich blij met het gedrag . Nu weet je zeker "accu uit + bypass" kan nooit de ingestelde waarde overschrijden.

Mijne staat (na vrijschakeling door Zendure in app) op 4kw. Dit op B20 automaat.
Ok ,

En welke P1 meter gebruik je? Is de comptabiliteit met die van Homewizard al 100 % ?

• Sted74
MarcS73 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:40:
[...]

Vanaf welke wattage heb je vrijschakeling nodig van Zendure en wat moet je daar voor doen? Je hebt hem op een B20 automaat. Het klopt toch dat dit eigenlijk niet kan/mag met 3x25a hoofdzekeringen ivm selectiviteit en een B16 veel veiliger is!

• gast777
Sted74 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:10:
[...]

Vanaf welke wattage heb je vrijschakeling nodig van Zendure en wat moet je daar voor doen? Je hebt hem op een B20 automaat. Het klopt toch dat dit eigenlijk niet kan/mag met 3x25a hoofdzekeringen ivm selectiviteit en een B16 veel veiliger is!
Selectiviteit is geen harde eis en heeft ook niets met veiligheid te maken. Maar dat kun je het best bespreken op Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

gast777 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Selectiviteit is geen harde eis en heeft ook niets met veiligheid te maken. Maar dat kun je het best bespreken op Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
@Sted74
in de nieuwe NEN1010 is selectiviteit is geen harde eis meer maar moet je het hele systeem betrachten.
Een B16 is echter in die situatie niet veiliger maar heeft wel een veel hogere kans dat deze jouw installatie te snel (vroeg) gaat afschakelen.
Dus om het bij de Zendure Mix 4000AC+ te houden kun je ook bij een 3*25 huisaansluiting veel beter een B20 toepassen die ook nog voldoende selectiviteit bezit t.o.v. een C25 (hoofdzekering) m.n. bij langdurige belastingen en voldoe je derhalve prima aan de NEN1010.

• Sted74
Bedankt voor de reacties over de B16 en B20! Ik was niet bang voor veiligheid maar meer dat de 25a hoofdzekering gelijktijdig met de B20 er uit zou klappen ivm selectiviteit.

Goed te horen dat een B20 toch ook kan en mag dat maakt het allemaal wat gunstiger. 👍🏻

• Jan2023

Jan2023

KISS

Wat betreft veiligheid hoor ik hier niemand over het gebruik van een TYPE B aardlekautomaat.

Even een quote uit een review van energienerds :
3.2.1 Type aardlekautomaat
Bij de integratie van de Zendure Mix-serie in je huisnet is het van belang om rekening te houden met de DC-veiligheid: de Mix beschikt namelijk (zoals dat voor veel merken stekkerbatterijen geldt) niet over een ingebouwde detectie of beveiliging tegen DC-lekstromen.

Wanneer er een intern defect optreedt in de accu of de DC-omvormer, kan er gelijkstroom (DC) weglekken naar het AC-netwerk van je huisnet. Een standaard Type A aardlekschakelaar of alamat ‘blundert’ hierop; deze raakt door de gelijkstroom verzadigd (blind), waardoor hij bij een calamiteit weigert te trippen en de gehele elektrische veiligheid in huis in het geding komt. Dit risico vang je direct op door de Mix exclusief achter een Type B aardlekautomaat (alamat) te plaatsen. Een Type B alamat is specifiek ontworpen om zowel wisselstromen als pure gelijkstromen (boven de 6 mA) te detecteren en de groep direct spanningsloos te maken. Hiermee voldoe je volledig aan de NEN 1010-normen voor batterij-installaties en blijft de installatie en de verdeelkast onder alle omstandigheden beschermd.

Let op: verwar de Type B-aardlekbeveiliging niet met de B-karakteristiek van een installatieautomaat.

https://energienerds.nl/index.php/2026/05/08/zendure-solarflow-mix-review

[ Voor 5% gewijzigd door Jan2023 op 19-07-2026 15:08 ]

• Spekkie99
Jan2023 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:07:
Wat betreft veiligheid hoor ik hier niemand over het gebruik van een TYPE B aardlekautomaat.

Bij de integratie van de Zendure Mix-serie in je huisnet is het van belang om rekening te houden met de DC-veiligheid: de Mix beschikt namelijk (zoals dat voor veel merken stekkerbatterijen geldt) niet over een ingebouwde detectie of beveiliging tegen DC-lekstromen.

Wanneer er een intern defect optreedt in de accu of de DC-omvormer, kan er gelijkstroom (DC) weglekken naar het AC-netwerk van je huisnet. Een standaard Type A aardlekschakelaar of alamat ‘blundert’ hierop; deze raakt door de gelijkstroom verzadigd (blind), waardoor hij bij een calamiteit weigert te trippen en de gehele elektrische veiligheid in huis in het geding komt. Dit risico vang je direct op door de Mix exclusief achter een Type B aardlekautomaat (alamat) te plaatsen. Een Type B alamat is specifiek ontworpen om zowel wisselstromen als pure gelijkstromen (boven de 6 mA) te detecteren en de groep direct spanningsloos te maken. Hiermee voldoe je volledig aan de NEN 1010-normen voor batterij-installaties en blijft de installatie en de verdeelkast onder alle omstandigheden beschermd.

Let op: verwar de Type B-aardlekbeveiliging niet met de B-karakteristiek van een installatieautomaat.

@Taro vlgs mij is inmiddels bekend na een statement van Zendure dat de.mix serie wel deze beveiliging heeft en dus een type A voldoende is, correct?

• robinh

Hi Jan, hier is het onderwerp type A/B al meermaals besproken zie eerdere posts.

Er is ook een bericht van Zendure te vinden waarin wordt gezegd dat dit niet nodig is en een type A voldoet daar hou ik me zelf even aan vast. Maar volgens mij moet je ook maar pech of geluk hebben bij wie je met Zendure contact hebt kwa inhoudelijke kennis.

Ondanks dat ik thuis graag alles veilig wil hebben en wil voldoen aan de norm kies ik er bij deze zelf voor om een type A te gebruiken vanwege de prijs. Ik begrijp dat dit misschien niet de juiste afweging mag zijn, maar 2 x €250 (afwijkend merk) vind ik niet in verhouding tot de kosten van de accu. Meterkast volledig Hager maar dat is al helemaal buiten proportioneel.

• Guido01
marinadus schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:16:
Eindelijk .... Een heldere reactie vanuit Zendure

Geachte klant,

Dank u voor uw bericht.

De Zendure Mix 4000 AC+ maakt gebruik van een elektrische isolatietopologie die voldoet aan de IEC 62477-norm, waarbij een hoogfrequente transformator met versterkte isolatie wordt toegepast.

Omdat de gelijkstroomzijde van de batterij en de wisselstroomzijde van het elektriciteitsnet zowel fysiek als elektrisch van elkaar zijn geïsoleerd, is het technisch niet mogelijk dat een vloeiende gelijkstroomfoutstroom naar het wisselstroomnet lekt.

Volgens de Europese en Nederlandse elektrische installatienormen is een aanvullende 6 mA DC-beveiliging voor ons systeem daarom niet vereist. Tijdens de installatie zorgt het gebruik van een standaard type A aardlekschakelaar (RCD) voor een veilige werking en volledige naleving van de voorschriften.

U hoeft voor dit systeem geen dure type B aardlekautomaat (RCBO) te installeren. Op basis van de bovenstaande technische eigenschappen zijn de door u genoemde extra installatiekosten voor een volledig conforme installatie niet noodzakelijk.

Bedankt voor uw begrip en ondersteuning. Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Met vriendelijke groet,Zendure Support Team
...deze post dus.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Mooi , dan houden we het daar bij.

Safety first !

Bedankt Guido01

• MarcS73
Sted74 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:10:
[...]

Hoger dan 2400watt heb je vrijschakeling voor nodig. B20 is idd niet selectief genoeg, echter zonnepanelen omvormer die er voorheen op zat was 4200 en 11 jaar gedraaid zonder problemen en die deed tussen 11u en 14u ook volle vermogen.
dat probleem is ondertussen door Zendure duidelijk beantwoord en bevestigd dat je geen type B aardlekbeveiliging nodig hebt. Kijk zelf maar hier op het topic, ik heb zelf daar een aantal post over geschreven.
Dus de standaard type A is dus voldoende.
dit aspect betreft een vermoeden en zeker geen zekerheid.
In het begin was Zendure hier ook zeker onduidelijk over en dat versterkte ook de gedachte dat de Zendure niet over een dergelijke beveiliging zou beschikken.
Later bleek echter uit informatie van Zendure dat de Mix 4000 wel over vereiste DC lekstroom beveiliging te beschikken waardoor het gebruik van standaard type A beveiliging i.p.v. een type B mogelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 19-07-2026 20:41 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Jan-tweak schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:30:
[...]
dat probleem is ondertussen door Zendure duidelijk beantwoord en bevestigd dat je geen type B aardlekbeveiliging nodig hebt. Kijk zelf maar hier op het topic, ik heb zelf daar een aantal post over geschreven.
Dus de standaard type A is dus voldoende.

[...]
Ja bedankt.

Was inmiddels duidelijk. Mooi.

• Sted74
MarcS73 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:10:
[...]

Hoger dan 2400watt heb je vrijschakeling voor nodig. B20 is idd niet selectief genoeg, echter zonnepanelen omvormer die er voorheen op zat was 4200 en 11 jaar gedraaid zonder problemen en die deed tussen 11u en 14u ook volle vermogen.
Top, en wat moet je doen om hem hoger dan 2400 toestemming te krijgen?

• MarcS73
Sted74 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:09:
[...]

Top, en wat moet je doen om hem hoger dan 2400 toestemming te krijgen?
In app vermogen op bv 3600watt zetten en dan getekende verklaring van installateur bijvoegen dat alles conform nen1010 is aangesloten en geheel veilig is . Ik had ook nog foto van aangesloten accu bijgevoegd.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
MarcS73 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 07:37:
[...]

In app vermogen op bv 3600watt zetten en dan getekende verklaring van installateur bijvoegen dat alles conform nen1010 is aangesloten en geheel veilig is . Ik had ook nog foto van aangesloten accu bijgevoegd.
Blonde vraag : wat is het nut van die verklaring? Er is niemand die kan controleren of die inderdaad door een echte installateur gezet is. Toch?

One cookie a day keeps the doctor away !

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Spekkie99 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:25:
[...]

@Taro vlgs mij is inmiddels bekend na een statement van Zendure dat de.mix serie wel deze beveiliging heeft en dus een type A voldoende is, correct?
Ja, @mrme12345 en ik hebben hier met verschillende fabrikanten contact over. En Zendure heeft nu aangegeven dat dit voor de Mix in orde is. Ik ben zelf op vakantie, dus zwaai direct weer af, even wat afstand nemen van al het thuisaccugeweld. Bij terugkomst staan er alweer nieuwe paraat, dus nu even focussen op de vakantie.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• MarcS73
Sinds paar dagen volgende draaien

Situatie is als volgt.

1x 8x460watt piek via goodwe4200 naar pv-in van mix4000ac+ op eigen B20

1x 8x460watt piek via goodwe4200 op eigen B20

1x 6x320watt poek via goodwe 2000 op B20

Per fase dus 1x omvormer. P1 zendure in groepenkast.

Situatie 1 geeft nodige problemen, wat er vooral toe leidt dat de goodwe omvormer in standby gaat of tig uur uitvalt.

In app aangezet dat bij accu vol gewoon aan net teruggeleverd mag worden. Max vermogen op 5kw gezet.

Foutmelding op goodwe in ochtend met opstarten omvormer/ eerste zonlicht

- pe verlies

- rasterfase uv niveau 2

- stroomuitval

En einde ochtend als accu vol is, gaat goodwe in storing voor tig uur.

Nou had ik eerst vermogen op 4kw staan (ivm b20) echter voor mijn gevoel kon de zendure er niet mee omgaan als "ineens" de wolken verdwenen en zon vol ging schijnen. Daarom tijdelijk vermogen op 5kw nu gezet. (Hems staat op "eigen verbruik modus" om zelfstandig laden/ontladen met grote vermogens tegen te gaan. Zijn er even niet, max load hele huis is 600watt).

Nu was ik gistermiddag aan het kijken en op punt dat accu van 99% naar 100% gaat, ging goodwe in storing.

Andere goodwe nul storingsmeldingen. Dus ligt echt aan de zendure. Voorheen ook nul problemen.

Wat zijn ervaringen met andere Zendure gebruikers die ook PV-in ingebruiken. Ik wacht nog even met de andere twee MIX4000 te installeren, hou namelijk geen zonopbrengst meer over zo.

{edit net de goodwe op andere NL instelling gezet, die mogelijk minder strict naar minimale schommelingen kijkt, ff kijken of dit effect heeft}

{Edit 2. Helaas. Zag dat accu met bijna 4kw geladen werd, had deze op ingeven van ai al op max95% laden gezet, bijna meteen na accu vol de goodwe in storing.}

[ Voor 9% gewijzigd door MarcS73 op 20-07-2026 11:23 ]

• Ben(V)
ppaulv schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:22:
[...]

Blonde vraag : wat is het nut van die verklaring? Er is niemand die kan controleren of die inderdaad door een echte installateur gezet is. Toch?
Zendure verkoop de batterijen als plug-in en dan mag je maar 800W aansluiten.
Als je hem wil configureren voor meer vermogen, moet je er voor zorgen dat hij een eigen groep heeft en die handtekening ontslaat Zendure ervoor om aansprakelijk gesteld te worden mocht er ergens iets mis gaan.

Als je daarvoor tekent ben jij verantwoordelijk en niet Zendure meer, zij zijn dan zoals dat juridisch heet "ter goede trouw".

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 20-07-2026 09:51 ]

Taro schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:36:
[...]

Ja, @mrme12345 en ik hebben hier met verschillende fabrikanten contact over. En Zendure heeft nu aangegeven dat dit voor de Mix in orde is. Ik ben zelf op vakantie, dus zwaai direct weer af, even wat afstand nemen van al het thuisaccugeweld. Bij terugkomst staan er alweer nieuwe paraat, dus nu even focussen op de vakantie.
fijne vacantie gewenst, even de eigen accu weer opladen. :)
MarcS73 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:48:

Situatie is als volgt.

wat gebeurt als je de Goodwe 4200 uit de PV-in van de mix-4000 zet en weer op een eigen groep zet (die zal ook een 300mA aardlekbeveiliging (conform GoodWe voorschriften) hebben ipv van de de 30mA aardlek die je voor de Zendure nodig hebt)

Situatie 1 geeft nodige problemen, wat er vooral toe leidt dat de goodwe omvormer in standby gaat of tig uur uitvalt.

In app aangezet dat bij accu vol gewoon aan net teruggeleverd mag worden. Max vermogen op 5kw gezet.

- pe verlies

- rasterfase uv niveau 2

- stroomuitval

Nou had ik eerst vermogen op 4kw staan (ivm b20) echter voor mijn gevoel kon de zendure er niet mee omgaan als "ineens" de wolken verdwenen en zon vol ging schijnen. Daarom tijdelijk vermogen op 5kw nu gezet. (Hems staat op "eigen verbruik modus" om zelfstandig laden/ontladen met grote vermogens tegen te gaan. Zijn er even niet, max load hele huis is 600watt).

Nu was ik gistermiddag aan het kijken en op punt dat accu van 99% naar 100% gaat, ging goodwe in storing.

Andere goodwe nul storingsmeldingen. Dus ligt echt aan de zendure. Voorheen ook nul problemen.

Wat zijn ervaringen met andere Zendure gebruikers die ook PV-in ingebruiken. Ik wacht nog even met de andere twee MIX4000 te installeren, hou namelijk geen zonopbrengst meer over zo.

{edit net de goodwe op andere NL instelling gezet, die mogelijk minder strict naar minimale schommelingen kijkt, ff kijken of dit effect heeft}

• Spekkie99
ppaulv schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:22:
[...]

Het gaat er om dat er niet "zomaar" een potentieel gevaarlijk vermogen wordt teruggeleverd. Veel meer kan een fabrikant op afstand niet doet en uiteindelijk is de consument natuurlijk zelf verantwoordelijk.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:34
Ben(V) schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:49:
[...]

Zendure verkoop de batterijen als plug-in en dan mag je maar 800W aansluiten.
Als je hem wil configureren voor meer vermogen, moet je er voor zorgen dat hij een eigen groep heeft en die handtekening ontslaat Zendure ervoor om aansprakelijk gesteld te worden mocht er ergens iets mis gaan.

Als je daarvoor tekent ben jij verantwoordelijk en niet Zendure meer, zij zijn dan zoals dat juridisch heet "ter goede trouw".
Spekkie99 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:09:
[...]
Het gaat er om dat er niet "zomaar" een potentieel gevaarlijk vermogen wordt teruggeleverd. Veel meer kan een fabrikant op afstand niet doet en uiteindelijk is de consument natuurlijk zelf verantwoordelijk.
Volgens mij is de vraag, die verklaring kun je toch zelf zetten, dus wat is het nut?
Of wat moet erbij van de installateur dat je het niet zelf kunt doen?

• MarcS73
Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:27:
[...]

wat gebeurt als je de Goodwe 4200 uit de PV-in van de mix-4000 zet en weer op een eigen groep zet (die zal ook een 300mA aardlekbeveiliging (conform GoodWe voorschriften) hebben ipv van de de 30mA aardlek die je voor de Zendure nodig hebt)

[...]
Ik heb nog een tweede identieke string draaien, rechtstreeks op groepenkast. Nul problemen.

De mix4000 blijft verder normaal functioneren. Zorgt er alleen voor dat de goodwe in storing gaat. Heb ticket bij zendure aangemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door MarcS73 op 20-07-2026 11:27 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:34
MarcS73 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Ik heb nog een tweede identieke string draaien, rechtstreeks op groepenkast. Nul problemen.

De mix4000 blijft verder normaal functioneren. Zorgt er alleen voor dat de goodwe in storing gaat. Heb ticket bij zendure aangemaakt.
Als ik je post bij een willekeurige AI invul krijg ik nog wel nuttige tips, ik mag die hier alleen niet posten dus probeer het zelf even. Zou ook je ticket richting Zendure waardevoller maken.

• mgevart
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:59
Ik ben geïnteresseerd in de mix3000. Weet iemand of de prijs van 1999 een soort early bird is?

Ik moet nog de kabel en kast aanpassingen doen volgende maand. En hij staat tot dan wel wat in de weg. Maar als de prijs binnenkort veranderd bestel ik hem mogelijks wel al
MarcS73 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Ik denk namelijk ook dat de verbinding via je Mix 4000 hier roet in het eten gooit. Daarom ook de vraag om die set even (waarschijnlijk zo als het vroeger was) op een aparte groep te zetten. ( om uit te sluiten dat niet die goodwe zelf daar de oorzaak van is)
ik hoop toch wel dat je de Goodwe op een 300 mA aardlek hebt staan ( dus ook die andere twee die direct op hun eigen groep staan).
Voor de Mix 4000 mag dat overigens weer niet, die moet op 30mA aardlek staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 20-07-2026 12:33 ]

• thesimpletruth
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 21:29
Hola!

3x 4000 AC+ zijn binnen!

Direct de PowerHub geclaimed, heeft iemand enig idee wanneer we die zouden kunnen verwachten?

Want ik zit nou niet echt te wachten op de hele meterkast 2 keer verbouwen ;)

• Guido01

Situatie is als volgt.

- pe verlies

- rasterfase uv niveau 2

- stroomuitval

{Edit 2. Helaas. Zag dat accu met bijna 4kw geladen werd, had deze op ingeven van ai al op max95% laden gezet, bijna meteen na accu vol de goodwe in storing.}
Bedankt voor je info! Heb jij natuurlijk niks aan, maar het is heel fijn voor de rest hier.
Bijzonder gedrag idd. Je zou dit kunnen verwachten bij offgrid bedrijf, maar zeker niet bij online netbedrijf.
Klinkt alsof hij op de 1 of andere manier standaard in de offgrid modus staat, maar ze vergeten zijn dat uit te zetten bij online bedrijf. ("IF vol THEN afschakelen" zonder "IF offgrid" ervoor te zetten)
Dat klinkt dan weer wel als iets wat firmwarematig op te lossen zou moeten zijn. Hopen, want zo heb je aan die hele functionaliteit precies niks...

Over offgrid bedrijf heb ik een vraag gesteld aan Zendure. Wat doet de elektronica als de batterij vol is? Volgens Zendure (maar heel erg precies is dat antwoord niet) zou de batterij via frequency shifting de solar omvormer moeten knijpen. Maw: hij verhoogt de frequentie naar >50 Hz. Dat is het teken aan de omvormer dat hij terug moet regelen. (Dit is overigens nog door niemand in de praktijk bewezen, en ik heb geen duidelijk antwoord van Zendure welke frequenties hij uit zou sturen. En dat is nou net de crux: batterij & omvormer moeten matchen om te voorkomen dat de laatste in storing schiet.)

Dat werkt natuurlijk alléén als de omvormer dat ook snapt. In NL is dat voor zover ik weet in huisinstallaties niet voorgeschreven. De Duitse VDE4105 schrijft dat wel voor: vanaf 50,2 Hz knijpen met 40% per Hz. Tot 51,5 Hz, bij die waarde moet hij uitschakelen.
Een 'NL' omvormer doet dat voor zover ik weet niet, die schakelt in 1x helemaal af zodra de frequentie oploopt. Ws. met een storingscode 'stroomuitval'. Dat klopt dan weer wel met je symptomen, inclusief een time-out voordat hij weer herstart.

Goed, leuk verhaaltje... maar dit geldt natuurlijk helemaal niet; lijkt mij dat Zendure de frequentie helemaal niet stuurt (überhaupt kan sturen) als hij z'n frequentie van het net krijgt. Maar het zou in theorie kunnen dat de "accu=vol beveiliging" niet praat met de "zijn-we-eigenlijk-online-of-offline?" regeling, dat ze daar een regeltje zijn vergeten in de software.

Je zou kunnen kijken of je in de landcode VDE 4105 kunt selecteren. Maar ik denk eigenlijk dat dat nog steeds niks doet, omdat de batterij de frequentie helemaal niet kan verhogen als hij aan het net hangt.
Offgrid zou je iig wel iets kunnen testen:
Als de accu bijna vol is, zou je dus de frequentie op moeten zien oplopen. (Of eventueel de spanning, je zou dezelfde regeling nl. ook kunnen bouwen met een voltage wat gaat oplopen richting 253V).
Als je omvormer een landinstelling VDE 4105 heeft, zou hij moeten gaan terugregelen. In een ideale wereld geeft je omvormer of verbruiksmeter je info over de netfrequentie / spanning of heb je een stroomtang die Hz kan meten.

Dit lost je probleem niet op, maar dan heb je (liever nog Zendure) in ieder geval een idee in welke richting ze het moeten zoeken.

• thesimpletruth
Nog maar weer een vraag;

Die AC in poort op een 4000 AC+, kan ik die ook gebruiken om met een noodgenerator de accu op te laden wanneer het nodig zou zijn als de stroom eraf is?

• rolf-smit
thesimpletruth schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:24:
Nog maar weer een vraag;

Die AC in poort op een 4000 AC+, kan ik die ook gebruiken om met een noodgenerator de accu op te laden wanneer het nodig zou zijn als de stroom eraf is?
Geen idee, maar lijkt mij van wel?

Maar dit is nou juist wat de 4000 AC+ zo mooi maakt, als je de zonnepanelen er rechtstreeks op aansluit, dan kunnen die de accu gewoon opladen, ook als de stroom er af is.

• IJsbeer
  • Niet online
Klinkt als een 'kinderziekte'. Hopelijk is het idd via software te regelen, dan kan het later oplost worden. Maar lijkt me precies een reden waarom @Taro aangaf dat het, wat hem betreft, handiger is beide op eigen groepen te houden en het niet via de PV in te laten lopen.

• thesimpletruth
rolf-smit schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:39:
[...]

Maar dit is nou juist wat de 4000 AC+ zo mooi maakt, als je de zonnepanelen er rechtstreeks op aansluit, dan kunnen die de accu gewoon opladen, ook als de stroom er af is.
Ja, dat zou ik graag doen, maar dan blaas ik met 24x365wp het hele spul op voordat ik aan de gang ben ;)

Kan wellicht in de toekomst die Enphase nog eens op laten splitsen in 2 (voor het mooie 3) zones en direct aansluiten.

• Getverdemme
thesimpletruth schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:22:
Hola!

3x 4000 AC+ zijn binnen!

Direct de PowerHub geclaimed, heeft iemand enig idee wanneer we die zouden kunnen verwachten?

Want ik zit nou niet echt te wachten op de hele meterkast 2 keer verbouwen ;)
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit ergens in September zou zijn

• Guido01
rolf-smit schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:39:
[...]

Juist níet op de PV ingang, lijkt me. De PV ingang stuurt een sinussignaal uit zodat de omvormer denkt dat er netspanning is. Botsende sinussen lijkt me geen goed plan. Om de batterij op te laten zou je een generator juist op je groepenkast moeten laten leveren. Zodat de generator de 'hoofdleverancier' is, en de thuisbatterij denkt dat er gewoon netspanning is (en die sinus gaat volgen). Vermogenstechnisch ook nog interessant, want
  1. Je moet de batterij begrenzen, anders trekt 'ie met z'n 4000W die generator meteen op z'n knieën.
  2. Wat gebeurt er als je geen verbruikers aan hebt staan, de batterij vol is, en de generator blijft draaien? Das een hele spannende vraag (pun intended).
Ik ga ervan uit dat de vraag niet als standaard / automatische opstelling is bedoeld, maar meer in de categorie "de Russen staan nu al in Berlijn en het stroomnet is nog minstens de komende drie maanden afwezig"?

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-07 15:43

lasharor

7 december 2004

Situatie is als volgt.

- pe verlies

- rasterfase uv niveau 2

- stroomuitval

Hmm, als ik dit zo lees dan lijkt het in theorie een best mooie oplossing. Die AC-IN. Maar als je in de praktijk een situatie creëert die moeilijk te troubleshooten is dan lijkt mij dat niet helemaal handig.

Je hebt nu opeens altijd te maken met 2 variabelen. Lijkt mij ingewikkeld. Misschien toch overwegen om die AC-IN dan maar niet te gebruiken? Maar, dan is wat mij betreft een groot voordeel van deze set juist weer weg.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:57
Ik heb een soort gelijke test uitgevoerd met een 2400 Pro. Ik neem aan dat die PV-AC-IN hetzelfde werkt als het offgrid stopcontact alleen dan 1 kant op.

Hierbij was de test om te kijken hoe PV exact werkt met dit model;
- PV via MPPT, dit werkte altijd. geen geneuzel en netjes bypass etc.
- PV (DS3-L) via offgrid, starten in de ochtend regelmatig niet op... of ging gewoon uit als de batterij vol was.
- PV (DS3-L) via stekkerdoos in de offgrid, idem een hoop gedoe...

Mijn conclusie was dat zodra je PV via AC offgrid in een Zendure batterij stopt er een hoop mis kan gaan en dat direct via MPPT het beste werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door gielz op 20-07-2026 15:28 ]

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• rolf-smit
Guido01 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:09:
[...]

Juist níet op de PV ingang, lijkt me. De PV ingang stuurt een sinussignaal uit zodat de omvormer denkt dat er netspanning is. Botsende sinussen lijkt me geen goed plan. Om de batterij op te laten zou je een generator juist op je groepenkast moeten laten leveren. Zodat de generator de 'hoofdleverancier' is, en de thuisbatterij denkt dat er gewoon netspanning is (en die sinus gaat volgen). Vermogenstechnisch ook nog interessant, want
  1. Je moet de batterij begrenzen, anders trekt 'ie met z'n 4000W die generator meteen op z'n knieën.
  2. Wat gebeurt er als je geen verbruikers aan hebt staan, de batterij vol is, en de generator blijft draaien? Das een hele spannende vraag (pun intended).
Ik ga ervan uit dat de vraag niet als standaard / automatische opstelling is bedoeld, maar meer in de categorie "de Russen staan nu al in Berlijn en het stroomnet is nog minstens de komende drie maanden afwezig"?
Misschien quote je het verkeerde bericht, maar wat ik in mijn vorige bericht aangaf over het laden via de zonnepanelen ingang is gewoon een claim van Zendure, en een verkoop argument.

Je kan de PV-IN AC ingang gebruiken om je batterij op te laden, ook wanneer er geen netstroom is.

Zie deze quote van de website van Zendure:
’s Nachts kan het systeem essentiële apparaten blijven voeden via de off-grid uitgang. Voor apparaten met een hoge aanloopstroom biedt het piekvermogen van 7,2 kW extra marge. Valt het net overdag uit, dan kan aangesloten zonne-energie het systeem blijven opladen. Zo groeit noodstroom uit tot een veel completere off-grid oplossing.

In geschikte configuraties kunnen aangesloten zonnepanelen de batterij blijven laden en off-grid verbruikers blijven voeden, ook als het openbare net overdag wegvalt. Zo blijft de energiestroom in het systeem actief.

https://www.zendure.nl/products/solarflow-4000-mix-ac
Wat ze bedoelen met geschikte configuraties, is natuurlijk een beetje vaag, maar ga er maar vanuit dat het om een 1-fase standaard omvormer moet gaan of zo iets.

Of je met een noodgenerator aan het werk zou moeten laat ik in het midden, daar weet ik niks van.

[ Voor 9% gewijzigd door rolf-smit op 20-07-2026 15:48 ]

• Guido01
Oh kak, moest inderdaad de originele post zijn @thesimpletruth .

Het zonnepaneel deel: helemaal eens, uiteraard. Dat is nou net de USP van de Mix 4000 AC.

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:23
Beveiligen mensen de pv in nog met een aparte automaat?

• rolf-smit
Mustang24 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:23:
Beveiligen mensen de pv in nog met een aparte automaat?
Volgens installatie handleiding van Zendure niet nodig. Een eigen werkschakelaar is wellicht handig om te doen, vaak verplicht. Maar die heeft je PV systeem waarschijnlijk toch al naast de inverter hangen.

• MarcS73
Omvormer Goodwe (GW4.2K-DNS-G40) hangt koud twee weken, heeft 202 bedrijfsuren, tot aan omzetting op pv-in mix4000 perfect gedraaid.

En zijn tweelingbroer draait nog steeds perfect. Ook vandaag precies 10u50 accu vol en paar tellen later goodwe omvormer in storing. Kan geen toeval zijn.

Had de omvormer op NL-16/20a gezet, want die zou wat vergevingsgezinder zijn. Geen verbetering.

Kan ook nog kiezen uit NL a of b of c of d.

Heb Gemini gevraagd naar de Duitse norm. Conclusie voor jouw GoodWe

Als je de GoodWe op DE LV with PV zou zetten, wordt hij nog gevoeliger voor de rimpels en schakelmomenten van de Zendure dan hij op NL-A al was.

Voor de PV-IN poort van de Zendure is DE LV with PV dus de verkeerde kant op: hij zal daardoor juist nóg sneller in VAC Fail of FAC Fail schieten wanneer de accu vol is.

Lijkt mij dus minder goede oplossingsrichting.

En dat een nieuw product niet 100% af is, heb ik alle begrip voor. Maar een goed werkende pv-in is voor mij basisfunctie. Heb ook speciaal de mix4000ac- gekozen omdat deze tussen bestaande omvormer en B20 geplaatst kon worden. Parallel draaien op meterkast is niet echt optie (hoop gedoe met extra kabels over dak leggen). komt bij dat ook ik powerhub geclaimd heb en dan is het juist belangrijk om de mix4000 "ertussen" te hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door MarcS73 op 20-07-2026 20:05 ]

• Guido01
Precies dat. De hele reden om die mix 4000 te kopen, is juist deze functie. Anders zijn er zat concurrerende thuisbatterijen. Eigenlijk best wel een zeperd van Zendure. Hoop voor je dat ze snel met een goede werkende oplossing komen. Dat moet toch ook haast wel, kan me niet voorstellen dat het bewust zo bedacht is... dan kunnen ze die mix 4000 meteen wel weer opdoeken.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste