• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:09
Hier ook de Powerhub binnen! Helaas zitten er geen ct-spoelen bij dus die moet ik dan zelf nog maar regelen. Wel worden er 3 COM kabeltjes met haakse stekker meegeleverd die denk ik te kort zijn voor mijn opstelling.

Er zit ook geen handleiding o.i.d. bij dus sluit ik hem maar aan volgens schema en YouTube filmpjes! Hij is gelukkig wel compacter dan ik had verwacht en ziet er degelijk uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_u0nTw4HVDOKhX-nn8zsVGROxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfVg2tsrIjbS5arCCAgTwGdn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydg4EkrtpaVdnWj8UFxK_F4gJt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxYhcBkJSi3OWW7EGAyzM3Wu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FM5RpuphWMOLvDIpzjvkIEcV93k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eu0MA9hENPxt12gTrYtpjFM2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80ZrBRC6txrohFkskmYCNyK6fh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjsYqfXqaGeINofdducWCbZC.jpg?f=fotoalbum_large

• stopie
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-08 17:07
Het voelt inderdaad degelijk aan! Ik had zelf ook CT-spoelen erbij verwacht , bij stroomuitval zal de P1-meter ook niet meer zoveel doen!

Ben benieuwd naar het aansluit gemak en je ervaringen.
Ik ben bang dat ik 5x6mm2 mag bestellen om van meterkast naar garage te gaan en weer terug. In de meterkast heb ik alleen ruimte als ik de powerhub over de inkomende kabel van de netbeheerder monteer. Op zich geen probleem, omdat de powerhub uitneembaar is, maar niet ideaal. Wordt vervolgd

• stopie
Sted74 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:48:
Hier ook de Powerhub binnen! Helaas zitten er geen ct-spoelen bij dus die moet ik dan zelf nog maar regelen. Wel worden er 3 COM kabeltjes met haakse stekker meegeleverd die denk ik te kort zijn voor mijn opstelling.

Er zit ook geen handleiding o.i.d. bij dus sluit ik hem maar aan volgens schema en YouTube filmpjes! Hij is gelukkig wel compacter dan ik had verwacht en ziet er degelijk uit!
ik vond online deze: https://manuals.plus/m/33a2ff6e25bbd6fca58686aff77036fceaff7f2f68cfb3330174412916889cf6_optim.pdf

• justie75
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12:15
Sted74 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:48:

stopie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:15:
Zojuist een verrassing... ik heb de 'gratis' 3fase powerhub ontvangen. Ik denk dat deze niet zo 123 in mijn meterkst gaat passen, van het weekend even rustig verder kijken hoe het er van binnen uit ziet!
Wanneer hebben jullie de Powerhub aangevraagd / hoe lang was de levertijd?
Ik kijk er ook naar uit dat hij geleverd wordt ;) Maar tot dusver nog niks over gehoord (5 aug. de aanvraag doorgezet).

• stopie
justie75 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

[...]

Wanneer hebben jullie de Powerhub aangevraagd / hoe lang was de levertijd?
Ik kijk er ook naar uit dat hij geleverd wordt ;) Maar tot dusver nog niks over gehoord (5 aug. de aanvraag doorgezet).
Ik heb 10 augustus via de app de goedkeuring gekregen. Ik heb trouwens geen bericht gehad dat het kwam, DHL stond in ene voor de deur

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:19

V-8

Iemand zoiets ook al gehad?

Accu is al een paar uur aan het ontladen met 1.000W.

SoC logischerwijs teruggelopen tot +-60%.

Opeens gaat de weergeven SoC (ook in de Zendure-app zelf) naar 100%, om vervolgens weer verder te dalen conform ontlading.

Iets klopt er dus sowieso niet... Apart!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAAlB8QU5S6RT1bNuV3ctu1nO5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgKIapl81xueMsWexCLFYmFE.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant

• Sted74
stopie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:02:
[...]

Ik heb 10 augustus via de app de goedkeuring gekregen. Ik heb trouwens geen bericht gehad dat het kwam, DHL stond in ene voor de deur
Ik heb hem 12 augustus aangevraagd en is toen ook gelijk goedgekeurd. Net even opgehangen en wat kabeltjes aangesloten, morgenvroeg de rest maar aansluiten en kijken of ik hem aan de praat krijg.

• justie75
Sted74 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:32:
[...]

Ik heb hem 12 augustus aangevraagd en is toen ook gelijk goedgekeurd. Net even opgehangen en wat kabeltjes aangesloten, morgenvroeg de rest maar aansluiten en kijken of ik hem aan de praat krijg.
Oke, dat is hoopgevend :) Heb je vooraf een melding gekregen dat DHL langs zou komen, of was het een complete verrassing? (I.v.m. in ontvangst nemen wel handig om te weten of en wanneer ze komen).

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:02
Ter info aan Homey gebruikers: https://homey.app/en-us/app/com.zendure.flow/Zendure/test/

Mix 4000 serie is toegevoegd.
zoeperman schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:17:
Sinds 2 dagen een Zendure SolarFlow 3000 Mix AC+
De eerste dag uit de doos aangesloten met standaard stekker in het stopcontact om te testen of die goed functioneerde, dus limiet van 800W.

Daarna heb ik hem aangesloten met een CEE stekker op een aparte 16A groep.(zag wel dat er maar 1,5 mm2 kabel zelf in de kabel van Zendure zit)

In de app aangegeven dat hij met 3000W mag laden en ontladen, is dit zo goed ingesteld of gaat hij nu met 2*3000W = 6000W max gebruiken?
sorry, maar wat bedoel je met 2 keer ?

Het is 4000W laden, want dat kun je zo instellen.
Alleen bij jou met een 16A groep ( wat dus te licht is en kans op trippen ) kan dit dus maximaal tot 3680W ( = 16A ) wil je echt tot 4000W laden zul je toch die zekering moeten omzetten naar een 20A versie ( tip; gebruik ipv een IA een alamat, je wilt eigenlijk niet dat andere groepen jouw batterij kunnen beinvloeden).
de output is dus maximaal met eigen vrijgave tot 3000W, dit is echter voor het hele systeem, heb je meerdere Zendure batterijen met de Zendure HEMS software is voor het totaal dus 3000W max output, ook als je dus 2 SF 4000AC Mix zou hebben. (elk op zijn eigen groep)
[Afbeelding]

Ik zag in de instellingen ook maximale stroomsterkte staan, dat is neem ik aan gewoon het aantal Ampère van je hoofdzekering? [Afbeelding]

• Sted74
@justie75 ik kreeg 21 augustus van Zendure een mail dat aanvraag powerhub was goedgekeurd met trackingcode van DHL

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:36
V-8 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:51:
Iemand zoiets ook al gehad?

Accu is al een paar uur aan het ontladen met 1.000W.

SoC logischerwijs teruggelopen tot +-60%.

Opeens gaat de weergeven SoC (ook in de Zendure-app zelf) naar 100%, om vervolgens weer verder te dalen conform ontlading.

Iets klopt er dus sowieso niet... Apart!

[Afbeelding]
Paar berichten teruglezen en je hebt je antwoord ;)

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:12
Argarath schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:03:
Dag allen, even een snelle vraag. Morgen komt een elektricien om een extra groep te installeren in de meterkast ter voorbereiding voor de aanschaf van een Mix 4000 AC+. Omdat ik de Mix nog niet heb, vraag ik me even af wat het handigste is: ik wil de volledige doorvoercapaciteit benutten van de Mix, dus rechtstreeks op de groep aansluiten (zonder tussenkomst van stekker) is dan volgens mij voorwaardelijk?

Hoe kan ik dit nu handig afspreken met de elektricien, zodat hij niet straks weer terug moet komen om de Mix zelf aan te sluiten (bijvoorbeeld via een WAGO in een lasdoos lukt mij zelf ook wel namelijk).

Ik heb ook een SF2400AC+ staan, alles draait via Gielz. Ik kan daarmee straks tot een maximale doorvoercapaciteit van 4000 + 2400 Watt komen toch?
Een 20 of 25A aardlekautomaat in de meterkast.
Vanuit daar een 3x6mm2 kabel naar je accu.
Daar direct de meegeleverde stekker op monteren en aansluiten op je accu.

Zo heb ik hem en werkt perfect. Laat dan gelijk een extra aardedraad meetrekken die in de meterkast wordt aangesloten en een netwerkkabel voor stabiele verbinding.

• Sted74
De Powerhub zojuist aangesloten en geactiveerd! Lijkt allemaal goed te draaien en maar moet nog wel veel ontdekken/uitzoeken. Hij geeft wel een foutcode 23/24 driefasevolgorde omdat ik alles 100% goed heb aangesloten denk ik dat er ooit een fase vanaf de meter is verwisseld en ik een links draaiend veld heb. Moet dit nog even testen met een duspol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hilVV0PUt9M9vopR3StaTCx7Up8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lTp7uCqp8Lnei3ST1fb7bRLR.png?f=fotoalbum_large

• stopie
Sted74 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:45:
De Powerhub zojuist aangesloten en geactiveerd! Lijkt allemaal goed te draaien en maar moet nog wel veel ontdekken/uitzoeken. Hij geeft wel een foutcode 23/24 driefasevolgorde omdat ik alles 100% goed heb aangesloten denk ik dat er ooit een fase vanaf de meter is verwisseld en ik een links draaiend veld heb. Moet dit nog even testen met een duspol.
ziet er goed uit! Ik heb ondertussen voorlopig besloten dat ik voor de meterkast ga, maar dan moet ik eerst even modems en routers anders ophangen. En helaas 3 netwerk kabels via de kruipruimte naar de garage brengen!

Ik ben erg benieuwd naar de warmte van de powerhub.

Mocht je in Almere wonen, ik heb een (eenvoudige) fase volgorde meter. Mijn laadpaal had ook kuren en de draaiing zat onder de meter en ik heb daarom de aders in de laadpaal gedraaid.

Heb je een extra installatieautomaat (MCB) in de groepenkast geplaatst cfm handleiding?

[ Voor 5% gewijzigd door stopie op 28-08-2026 10:52 ]

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:57
Ziet er goed uit, ben positief verrast dat hij blijkbaar de fase volgorde monitort. Ik kon in heel de documentatie geen woord daarover vinden, was daarom niet zeker dat hij een echt 3 fase netwerk kon genereren, maar dat ziet er dus nog niet zo slecht uit!

Ben wel benieuwd hoeveel de hub zelf verbruikt, zowel in standby, als in andere modi.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-08 23:55

[Afbeelding]
Leuk, heb je ook foto's van binnen in, hoe je hem aangesloten hebt?

Is het eigenlijk te testen dat je hoofdstroom er af gaat, en je dan ziet hoe deze het overneemt?

• Ganka
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
testmanager schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

Leuk, heb je ook foto's van binnen in, hoe je hem aangesloten hebt?

Is het eigenlijk te testen dat je hoofdstroom er af gaat, en je dan ziet hoe deze het overneemt?
Gaaf! hier ben ik ook wel benieuwd naar. leuk dat je dit pionieren hier deelt

• robinh

[Afbeelding]
Gaaf, en ook erg benieuwd of deze een 3 fase noodstroom er van maakt. Dus 3 fasen met 120 graden in fase verschoven. Die vraag is nog niet beantwoord.

En ik begrijp nog niet helemaal hoe deze wordt aangesloten. De MIX wordt aangesloten op de C63 automaten in de Powerhub. Maar waarvoor zijn de schuko aansluitingen dan op de Powerhub, de noodstroom? En op welke poort sluit je deze aan op de Mix?

[ Voor 13% gewijzigd door robinh op 28-08-2026 11:43 ]

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• justie75
robinh schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:41:
[...]

Gaaf, en ook erg benieuwd of deze een 3 fase noodstroom er van maakt. Dus 3 fasen met 120 graden in fase verschoven. Die vraag is nog niet beantwoord.

En ik begrijp nog niet helemaal hoe deze wordt aangesloten. De MIX wordt aangesloten op de C63 automaten in de Powerhub. Maar waarvoor zijn de schuko aansluitingen dan op de Powerhub, de noodstroom? En op welke poort sluit je deze aan op de Mix?
In de handleiding staat beschreven dat je voor elke fase kan kiezen of je de shuko of de vaste aansluiting wil gebruiken.

Je kan dus alle 3 op schuko aansluiten, of 1 vast en 2 op schuko.
Als je maar niet schuko en vaste aansluiting opdezelfde fase (SF A bijv.) aansluit, dat wordt niet ondersteund.

Maar je hebt dus keuze in aansluitmethodes.

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:50
Ganka schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Gaaf! hier ben ik ook wel benieuwd naar. leuk dat je dit pionieren hier deelt
Hier ook benieuwd naar! Kan ik een beetje vergelijken hoe dat bij mij eruit komt te zien! Ziet er in de app netjes uit moet ik zeggen. Zou dit het gebruik van Gielzzz integratie vervangen?

• MarcS73
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-08 22:06
g-j-t schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

Hoe werkt dit als de accu vol raakt? Wordt dan de laadstroom vanuit de PV AC-in beperkt totdat hij vol is? En zo ja gaat dan het restant opwek al door de bypass of gaat de bypass pas open als de accu vol zit. In dat geval zou je een stuk opbrengst missen.
Zodra accu vol is, wordt laadstroom geknepen en rest gaat richting groepenkast. Gaat niks verloren.

• MarcS73
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-08 22:06
In handleiding staat dat rondom de powerhub behoorlijk wat vrije ruimte nodig is (20cm links/rechts, 30cm boven /onder en 70cm aan voorkant ).

Dat is dadelijk bij mij iets van cm werk, want meterkast is al behoorlijk vol.

Alternatief is buiten ophangen, maar ja, kan iedereen erbij .

Hoe erg is het als ruimte rondom hooguit paar cm is ?

• justie75
MarcS73 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:08:
In handleiding staat dat rondom de powerhub behoorlijk wat vrije ruimte nodig is (20cm links/rechts, 30cm boven /onder en 70cm aan voorkant ).

Dat is dadelijk bij mij iets van cm werk, want meterkast is al behoorlijk vol.

Alternatief is buiten ophangen, maar ja, kan iedereen erbij .

Hoe erg is het als ruimte rondom hooguit paar cm is ?
Volgens mij met name voor warmteafgifte en voor toegang tot de aansluitingen (daar heb je ook nodige ruimte voor nodig.

• Sted74
Inmiddels ben ik wat verder en heb alle foutmeldingen eruit gekregen en werkt de Powerhub vlekkeloos.

Zoals ik al dacht bleek mijn fasen linksdraaiend te zijn omdat L2 en L3 waren verwisseld vanaf de meter. Dit bij de hoofdschakelaar omgedraaid nu draait hij netjes rechts en geen foutmelding.

Ik heb een extra omschakelkast geplaatst voor het aansluiten van de powerhub en als volgt aangesloten:

Vanaf 3fase hoofdschakelaar 6mm2 naar omschakelkast door een B25 Remautomaat naar een B20 0,3a Alamat voor ingang Powerhub en naar een 40A omschakelaar stand 1 en stand 2 is vanaf Powerhub de uitgang van de omschakelaar naar een B40 hoofdschakelaar weer terug naar mijn originele groepenkast.

Dit heb ik gedaan om enige overbelasting te voorkomen en ik kan met de extra kast de gehele powerhub met accu’s buiten bedrijf zetten of er voor kiezen handmatig off grid te draaien.

De omschakelkast hangt naast de hoofd groepenkast en de Powerhub met accu’s hangt in de kelder. Van groepenkast naar omschakelkast en powerhub is alles met 6mm2 Neopreen uitgevoerd.

Genoeg praatjes hier wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSqoKz7WEyxfXgf22sZh1MDSVyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qyxyJjoWZVBBalgZjdhqPBwf.jpg?f=fotoalbum_large

Omschakelkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1Rw4I6fYCtS16vzwx28kEJv9MQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xi2fFABeyiyVRj6TBcjI11BQ.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting Powerhub 6mm2 in/out en 4mm2 naar de mix4000ac accu’s

[ Voor 5% gewijzigd door Sted74 op 28-08-2026 15:57 ]

• stopie
En acteert het systeem nu als een UPS en blijft alles draaien bij omschakelen?

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 16:10

tismij

???

stopie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:35:
En acteert het systeem nu als een UPS en blijft alles draaien bij omschakelen?
ben vooral wel benieuwd hoe snel hij schakelt, >10ms en de netwerk zooi gaat nog klapperen.

Een fatsoenlijke UPS doet <5ms maar dat zal ie wel niet halen.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• Sted74
@stopie @lithoijen @testmanager @Ganka @robinh @Getverdemme @tismij

Ik heb het net even kunnen testen door de hoofdschakelaar uit te zetten en er gebeurde helemaal niks! Zelf het licht knipperde niet even 😁 en de zonnepanelen (Enphase aangesloten op een eigen 3-fase groep) bleven gewoon stroom leveren 👍🏻

Vond het wel even spannend en het voelde een beetje gek maar ben erg blij dat het werkt en ik op 3 fasen stroom blijf houden mocht het Net uitvallen. Ik wil ook eens een paar dagen proberen off-grid te draaien als het wat zonniger is.

Nog te doen: easee laadpaal aansluiten op powerhub, 120a ct-spoelen zien te vinden en integreren in Home Assistant.

• Bazi
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:23
Sted74 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:36:
@stopie @lithoijen @testmanager @Ganka @robinh @Getverdemme

Ik heb het net even kunnen testen door de hoofdschakelaar uit te zetten en er gebeurde helemaal niks! Zelf het licht knipperde niet even 😁 en de zonnepanelen (Enphase aangesloten op een eigen 3-fase groep) bleven gewoon stroom leveren 👍🏻

Vond het wel even spannend en het voelde een beetje gek maar ben erg blij dat het werkt en ik op 3 fasen stroom blijf houden mocht het Net uitvallen. Ik wil ook eens een paar dagen proberen off-grid te draaien als het wat zonniger is.

Nog te doen: easee laadpaal aansluiten op powerhub, 120a ct-spoelen zien te vinden en integreren in Home Assistant.
Hoe is de zonnepanelenomvormer nu aangesloten? Gewoon hoe het was in de meterkast, of op de Powerhub, of op de PV-IN van een accu?

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-08 20:58
Sted74 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:14:
Inmiddels ben ik wat verder en heb alle foutmeldingen eruit gekregen en werkt de Powerhub vlekkeloos.

Zoals ik al dacht bleek mijn fasen linksdraaiend te zijn omdat L2 en L3 waren verwisseld vanaf de meter. Dit bij de hoofdschakelaar omgedraaid nu draait hij netjes rechts en geen foutmelding.

Ik heb een extra omschakelkast geplaatst voor het aansluiten van de powerhub en als volgt aangesloten:

Vanaf 3fase hoofdschakelaar 6mm2 naar omschakelkast door een B25 Remautomaat naar een B20 0,3a Alamat voor ingang Powerhub en naar een 40A omschakelaar stand 1 en stand 2 is vanaf Powerhub de uitgang van de omschakelaar naar een B40 hoofdschakelaar weer terug naar mijn originele groepenkast.

Dit heb ik gedaan om enige overbelasting te voorkomen en ik kan met de extra kast de gehele powerhub met accu’s buiten bedrijf zetten of er voor kiezen handmatig off grid te draaien.

De omschakelkast hangt naast de hoofd groepenkast en de Powerhub met accu’s hangt in de kelder. Van groepenkast naar omschakelkast en powerhub is alles met 6mm2 Neopreen uitgevoerd.

[Afbeelding]

Omschakelkast

[Afbeelding]

Leuk dat je dit deelt! Hele toffe oplossing zo 👍

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:44
Top! Jammer dat MIX3000 er niet tussen staat :-(

• bkruyver
Sted74 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:14:

[Afbeelding]

Omschakelkast

[Afbeelding]

Waarom een alamat richting powerhub, zitten daar niet aardlekautomaten in? Kunnen die dan niet gaan trippen?

Heen 6mm2, terug ook 6mm2 neem ik aan.

Achter de hoofdschakelaar dus uit hoofdkast en via hoofdschakekaar in schakelkast terug rechtstreeks op de 3fase groepen en losse groepen per fase in hoofdkast?

Bij mij ligt alles uit elkaar, ik ga mijn verdeelkast mogelijk ombouwen naar jouw type schakelkast (mijn verdeelkast ligt aan 6mm2 nu, alleen geen retour natuurlijk nu).

Ik twijfel of de retour uit de schakelkast naar een tweede hoofdschakelaar in hoofdkast terug kan? Dan dus hoofdschakelaar-> schakelkast met zendure eraan en via omschakelaar -> hoofdkast-> 2de hoofdschakekaar en verder aktes als nu in hoofdkast alleen achter 2de hoofdschakelaar.

Klinkt dat logisch? Retour dan ook 6mm2 uiteraard.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zojuist de 4000 Mix Pro review gepubliceerd. Natuurlijk dezelfde aandachtspunten/verbeterpunten als de 3000/4000 AC+, maar als je directe zonnepanelen in string (niet parallel!) wil aansluiten dan is dit een mooie oplossing.

Helaas heb ik zelf geen optie om 1x of zelfs 2x 4000 Watt PV strings te testen gezien mijn SolarEdge systeem met micro-omvormers, maar daarvan wil ik graag geloven dat het correct werkt. Met mijn 4 losse panelen werkte het prima, wel jammer dat we weer even op echt zonnige dagen moeten wachten om echt goed de prestaties te kunnen meten.

Selectie uit de pluspunten:
  • 8 kWh opslag in één systeem
  • Tot 4000 Watt laad- en ontlaadvermogen
  • Twee directe DC aansluitingen voor zonnepanelen
  • Iedere zonnepaneelingang heeft een eigen MPPT regeling
  • Tot 8000 Watt rechtstreeks aangesloten zonnepanelen
  • PV-IN AC tot 5000 Watt voor een bestaande zonnepaneelomvormer
  • Bestaande en nieuwe zonnepanelen te combineren
  • Tot 13 kW gecombineerde zonne-input
  • Opslag later uitbreidbaar tot circa 50 kWh
  • Noodstroom tot 3680 Watt
  • 7200 Watt kortstondig piekvermogen
  • Zonnepanelen kunnen tijdens een stroomstoring blijven bijdragen
  • P1 Meter, Smart CT en Shelly Pro 3EM ondersteuning
  • Home Assistant, MQTT en lokale aansturing
  • LAN en RS485
  • IP65, dus buitenplaatsing is mogelijk
  • Degelijke geïntegreerde wielen
  • Op veel fronten één van de meest complete totaalpakketten in de huidige thuisaccumarkt
Verbeterpunten:
  • Zwaar, vooral merkbaar bij plaatsing. Dit product moet je bijv. niet naar zolder willen tillen
  • De interne ventilator is duidelijk hoorbaar op hogere vermogens
  • ZENKI gedraagt zich regelmatig onvoorspelbaar
De lijst met aandachtspunten:
  • Voor het volledige vermogen van 4000 Watt is een geschikte vaste aansluiting nodig
  • Een kabel voor de vaste aansluiting wordt niet standaard meegeleverd
  • Direct aangesloten zonnepanelen moeten correct als strings worden gedimensioneerd
  • Parallel aansluiten van zonnepanelen op dezelfde DC ingang wordt niet ondersteund
  • Oudere Zendure uitbreidingsaccu’s zijn niet compatibel met de Mix serie
  • De extra functies van de Pro leveren vooral voordeel op wanneer je directe zonnepanelen of toekomstige uitbreiding daadwerkelijk gaat gebruiken
Ik weet zeker dat deze hier een tijd lang een vaste plek krijgt :)

Zo ziet mijn huidige vaste set er op dit moment uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytG5S7SE2vyap_vurmWLzBJPdW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppCYxUXRQuG43bgzvw9Doo6U.jpg?f=fotoalbum_large

En de andere testaccu's staan aan de andere kant van de garage. De PowerHubs waren helaas niet meer beschikbaar, maar die volgt ook spoedig. Nu al zin in om die ook te testen :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:02
bkruyver schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:25:
[...]

Top! Jammer dat MIX3000 er niet tussen staat :-(
Komt nog wel. In de Zendure local app schijnen ze allemaal al toe te voegen te zijn.

• Sted74
bkruyver schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:47:
[...]

Waarom een alamat richting powerhub, zitten daar niet aardlekautomaten in? Kunnen die dan niet gaan trippen?

Achter de hoofdschakelaar dus uit hoofdkast en via hoofdschakekaar in schakelkast terug rechtstreeks op de 3fase groepen en losse groepen per fase in hoofdkast?

Bij mij ligt alles uit elkaar, ik ga mijn verdeelkast mogelijk ombouwen naar jouw type schakelkast (mijn verdeelkast ligt aan 6mm2 nu, alleen geen retour natuurlijk nu).

Ik twijfel of de retour uit de schakelkast naar een tweede hoofdschakelaar in hoofdkast terug kan? Dan dus hoofdschakelaar-> schakelkast met zendure eraan en via omschakelaar -> hoofdkast-> 2de hoofdschakekaar en verder aktes als nu in hoofdkast alleen achter 2de hoofdschakelaar.

Ik heb inderdaad alles tussen de kasten en powerhub met 6mm2 aangesloten. De 25A 3fase Remautomaat na de hoofdschakelaar gebruik ik als hoofdschakelaar voor mijn omschakelkast en beveiliging van mijn complete groepenkast tegen overbelasting. De 20A Alamat naar de Powerhub beveiligd de gehele aansluiting naar de powerhub netjes tot 13.800watt de 80A Alamat in de Powerhub word gebruikt als hoofdschakelaar en heeft geen invloed op de 20A alamat. Met de 20A Alamat en de omschakelaar kan ik de gehele Zendure installatie afkoppelen voor onderhoud, storing of werkzaamheden en gebruikmaken van het Net.

Volgens mij heb ik hierdoor een ideale werkbare en veilige installatie gecreëerd die voldoet aan de NEN1010.

Als een elektricien fouten ziet dan hoor ik dit graag.

• justie75
Sted74 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 01:56:
[...]

Ik heb inderdaad alles tussen de kasten en powerhub met 6mm2 aangesloten. De 25A 3fase Remautomaat na de hoofdschakelaar gebruik ik als hoofdschakelaar voor mijn omschakelkast en beveiliging van mijn complete groepenkast tegen overbelasting. De 20A Alamat naar de Powerhub beveiligd de gehele aansluiting naar de powerhub netjes tot 13.800watt de 80A Alamat in de Powerhub word gebruikt als hoofdschakelaar en heeft geen invloed op de 20A alamat. Met de 20A Alamat en de omschakelaar kan ik de gehele Zendure installatie afkoppelen voor onderhoud, storing of werkzaamheden en gebruikmaken van het Net.

Volgens mij heb ik hierdoor een ideale werkbare en veilige installatie gecreëerd die voldoet aan de NEN1010.

Als een elektricien fouten ziet dan hoor ik dit graag.
Mag ik vragen hoe je de aarde hebt geregeld als het Net wegvalt? Heb je bijv. een aardrelais toegepast die de N en PE aan elkaar koppelt? Of zit dit al in de Powerhub / Zendure Mix?

Ik kon er tot dusver niks over vinden, maar het is volgens mij (in geval van eilandbedrijf zonder net) noodzakelijk om dan de N en PE te koppelen.

- Of wordt er een zwevend net gecreëerd en is dit ook veilig voor mens en apparaten / kabels?

[ Voor 4% gewijzigd door justie75 op 29-08-2026 09:28 ]

bkruyver schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:47:
[...]

In de manual is een schema en een opzet met in- en uitgaande verbindingen getoond.
Uiteraard is de kwaliteit van je kabel (type) ook afhankelijk van jouw eigen situatie maar de gedachtengang dat je dezelfde type gebruikt lijkt mij niet verkeerd.
Kijk echter ook naar de interne bekabeling van je eigen groepenkast, want eigenlijk vervangen deze ingaande en uitgaande bekabeling naar de powerhub deze, dus hou rekening mee dat deze zelfs hoger uitgevoerd moeten worden ( berekenen dus ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YJ3D7FrDNrte-OkQLtQStOHpQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aTiKgavmoXjQtIVZUXGKFfth.png?f=fotoalbum_large
In de retour blijkt men hier een IA geplaatst ( REM automaat ? ) te hebben voordat deze naar de verschillende groepen ( in je groepenkast ) wordt verdeeld.
Op deze tekening zie je dat direct naar de hoofdschakelaar (groepenkast) de ingaande leiding van de powerhub wordt geplaatst en de normaal dan aangesloten groepen ontkoppeld dienen te worden, dus ook het interne bekabeling van jouw groepenkast moet hier behoorlijk op de schop. Dit zijn duidelijk geen werkzaamheden meer voor een leek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwEvxx8MIpm30tfZtpE9iurGj2E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/I9P6OAfpcgFfEsVHoed0fu1h.png?f=user_large

Grid is hier ( links boven) dus de uitgaande bekabeling vanuit jouw groepenkast naar de powerhub. In deze lijn mis ik echter wel nog de hoofdschakelaar die je in Nederland verplicht bij de ingang van een onderverdeling ( wat de powerhub in feite gewoon is ) moet installeren. Mogelijk dat de by-pass switch hiervoor bedoeld is, dat moet nader bekeken worden.

Homeload ( links onder) is de ingaande bekabeling ( de retour ) vanuit de powerhub terug naar de groepenkast ( groepen ) waarbij er een IA van 3-fase tussen de ingaande bekabeling en de groepen geplaatst dient te worden ( zit dus niet bij de powerhub ).

Hier is wel nog wat onduidelijkheid over.
Met name hoe men hier rekening gehouden heeft met de toch redelijk afwijkende eisen van hoe men in de EU een elektrische huisverdeling toepast, als je alleen al de verschillen tussen Nederland, België en bv Duitsland bekijkt waar de opbouw toch duidelijk verschilt.
Ik hoop dat Zendure hier nog specifieke uitleg en hulp voor de juiste configuratie voor de Nederlandse markt geeft.
Ik weet bv ook niet of bv @Taro hier al met Zendure over gesproken heeft.
Dit voorbeeld gaat uit van een 3-fase huis installatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 29-08-2026 09:24 ]

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:58

koboy

Heb een idee voor een icon

Jan-tweak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:04:
[...]

In de manual is een schema en een opzet met in- en uitgaande verbindingen getoond.
Uiteraard is de kwaliteit van je kabel (type) ook afhankelijk van jouw eigen situatie maar de gedachtengang dat je dezelfde type gebruikt lijkt mij niet verkeerd.
Kijk echter ook naar de interne bekabeling van je eigen groepenkast, want eigenlijk vervangen deze ingaande en uitgaande bekabeling naar de powerhub deze, dus hou rekening mee dat deze zelfs hoger uitgevoerd moeten worden ( berekenen dus ).
[Afbeelding]
In de retour blijkt men hier een IA geplaatst ( REM automaat ? ) te hebben voordat deze naar de verschillende groepen ( in je groepenkast ) wordt verdeeld.
Op deze tekening zie je dat direct naar de hoofdschakelaar (groepenkast) de ingaande leiding van de powerhub wordt geplaatst en de normaal dan aangesloten groepen ontkoppeld dienen te worden, dus ook het interne bekabeling van jouw groepenkast moet hier behoorlijk op de schop. Dit zijn duidelijk geen werkzaamheden meer voor een leek.
[Afbeelding]

Grid is hier ( links boven) dus de uitgaande bekabeling vanuit jouw groepenkast naar de powerhub. In deze lijn mis ik echter wel nog de hoofdschakelaar die je in Nederland verplicht bij de ingang van een onderverdeling ( wat de powerhub in feite gewoon is ) moet installeren. Mogelijk dat de by-pass switch hiervoor bedoeld is, dat moet nader bekeken worden.

Homeload ( links onder) is de ingaande bekabeling ( de retour ) vanuit de powerhub terug naar de groepenkast ( groepen ) waarbij er een IA van 3-fase tussen de ingaande bekabeling en de groepen geplaatst dient te worden ( zit dus niet bij de powerhub ).

Hier is wel nog wat onduidelijkheid over.
Met name hoe men hier rekening gehouden heeft met de toch redelijk afwijkende eisen van hoe men in de EU een elektrische huisverdeling toepast, als je alleen al de verschillen tussen Nederland, België en bv Duitsland bekijkt waar de opbouw toch duidelijk verschilt.
Ik hoop dat Zendure hier nog specifieke uitleg en hulp voor de juiste configuratie voor de Nederlandse markt geeft.
Helemaal eens, de powerhub is absoluut niet voor de handige Harry. Ik meen me te herinneren dat als je een paar Mix-en en een powerhub bestelt op de Zendure site dat je dan doorverwezen werd naar een installatie partner. Beetje bizar dat je dan de gratis powerhub gewoon voor de deur gedumpt krijgt.

@Taro @mrme12345 : jullie hebben regelmatig contact met Zendure toch? Ik zie jullie ook allebei in de review mopperen over onduidelijkheid wat betreft type A/B aardlek. Laatst werd er ook een naar mijn gevoel AI of vanuit chatbot gekopieerd antwoord hier gepost (teksten als "in het algemeen wordt een type B geadviseerd" geven dit duidelijk weg als het over een specifiek apparaat gaat). Zendure heeft hier wat instructie werk liggen voor zijn support medewerkers/chatbot.
Wat ik heb gemerkt bij mijn mails over de retour van de "gesmolten" 2400AC is dat er bij een mens de naam staat in de onderwerpregel: [naam hier]. Geen idee of dit ook is voor andere zaken.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Taro
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:04:
[...]
Ik durf hier veel dingen zelf te doen, al dan niet samen met iemand die ik ken, maar de PowerHub inzetten om off-grid te kunnen gaan laat ik wel echt aan een gecertificeerd elektricien over. MeanWell, Nederlands importeur van o.a. Zendure, zit in de B2B hoek. Ik ga denk ik in overleg met hen de PowerHub hier thuis installeren. Als dat kan en is voltooid zal ik uiteraard de bevindingen delen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online
koboy schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Helemaal eens, de powerhub is absoluut niet voor de handige Harry. Ik meen me te herinneren dat als je een paar Mix-en en een powerhub bestelt op de Zendure site dat je dan doorverwezen werd naar een installatie partner. Beetje bizar dat je dan de gratis powerhub gewoon voor de deur gedumpt krijgt.
De 3000 en 4000 AC+ wordt van verwacht dat je die zelf kunt installeren. De 4000 Pro moet primair via een elektricien, vandaar dat je daar vaak een offerte voor moet aanvragen ipv direct zelf op de bestelknop kunt drukken. De Pro is eigenlijk wel echt voor de Professionals om te installeren. Al vind ik dat voor de 4000 AC+ met vaste aansluiting eigenlijk ook. En wel mooi dat Zendure zelf 3000 Watt als maximum opgeeft voor aansluiten op een stopcontact, je kunt er al over twisten of minder beter is, eens, maar 3500 Watt en 3680 Watt vermogens zijn de huidige trend en dat zou ik wel echt afraden op een gewoon stopcontact, langdurig.
@Taro @mrme12345 : jullie hebben regelmatig contact met Zendure toch? Ik zie jullie ook allebei in de review mopperen over onduidelijkheid wat betreft type A/B aardlek. Laatst werd er ook een naar mijn gevoel AI of vanuit chatbot gekopieerd antwoord hier gepost (teksten als "in het algemeen wordt een type B geadviseerd" geven dit duidelijk weg als het over een specifiek apparaat gaat). Zendure heeft hier wat instructie werk liggen voor zijn support medewerkers/chatbot.
Wat ik heb gemerkt bij mijn mails over de retour van de "gesmolten" 2400AC is dat er bij een mens de naam staat in de onderwerpregel: [naam hier]. Geen idee of dit ook is voor andere zaken.....
Ja, er staan hierover vragen bij Zendure uit. Het lijkt per product en per medewerker te verschillen, dus we willen een eenduidig en onderbouwd en definitief antwoord hebben, per product. Als die binnen is zullen we dat delen.

Ik heb overigens alleen contact via de reguliere support bij productdefecten en dergelijke, het dagelijkse contact verloopt via een aantal contactpersonen. Maar inderdaad, als er een naam onder staat is het geen AI antwoord.

Taro schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:19:
[...]

Ik durf hier veel dingen zelf te doen, al dan niet samen met iemand die ik ken, maar de PowerHub inzetten om off-grid te kunnen gaan laat ik wel echt aan een gecertificeerd elektricien over. MeanWell, Nederlands importeur van o.a. Zendure, zit in de B2B hoek. Ik ga denk ik in overleg met hen de PowerHub hier thuis installeren. Als dat kan en is voltooid zal ik uiteraard de bevindingen delen.
Super, dat wordt zeker ook hier gewaardeerd.
ik zelf zal ook even kijken met mijn eigen kennis over NEN1010 of ik daar wat licht in het duiser kan brengen.
Zelf verwacht ik overigens dat de Zendure Powerhub gebouwd is op basis van de IEC 60364 en de EU versie HD 60364 (HD = Harmonisatie Document) van het CENELEC. Alleen zijn er wel heel specifieke aanvulling in onze NEN1010 die op (kleine) details daarvan afwijken of aanvullende eisen stellen. De vraag is of de opzet van de powerwal zo is opgezet dat door een deskundige elektricien deze verschillen tijdens de installatie meegenomen kunnen worden.
De huidge (deels beschikbare ) documentatie geeft daar nog onvoldoende beeld over, echter mag niet vergeten worden dat deze documentie (engels/frans) dus ook niet eens bedoeld is voor de nederlandse markt. Soms zijn we hier gewoon wat ongeduldig en moeten we de fabrikant ook wel de kans geven om zijn werk goed te doen.
Dus afkraken wat ik hier soms al voorbij zie komen op basis van onduidelijke documentaties en of zelfs meningen gaat mij persoonlijk iets te ver.
het spreekwoord: Geduld is een schone zaak is hier denk ik wel van toepassing.

• bkruyver
Iemand al goede ervaring met elektricien, regio Alkmaar? Powerhub aansluiting zou ik graag laten doen. De 2x mix4000 en mix3000 staan al te draaien. Kan ik dan meteen laten "controleren". Wel bereid ik liefst zoveel mogelijk voor. 6mm2 kabel heen en weer onder huis bv. Zodat het alleen aan elkaar gekoppeld hoeft. Ik kan mij overigens ook voorstellen dat de gemiddelde elektricien ook niet persé meteen weet hoe de powerhub beste aangesloten moet worden?

• stopie
Ik heb de Nederlandse handleiding ontvangen van Zendure, maar kan geen pdf hier toevoegen. Of kijk ik over een optie heen?

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
[...]

Ja samen met @Taro proberen we hier duidelijkheid in te krijgen. En dat valt niet mee. Onze contactpersoon heeft dit bij technische afdeling neergelegd en die zijn het aan het 'testen' en als ze er niet uitkomen gaan ze het extern laten testen. Maar het lijkt me dat je wel weet of deze voorzieningen aanwezig zijn of niet. Maar we moeten helaas nog even geduld hebben, en vooralsnog gaan wij er vanuit dat het Type B moet zijn tot het tegendeel bewezen is. Better safe than sorry

energienerds.nl

• V-8

V-8

Weet iemand of de actie van de gratis Powerhub bij 2 of meer Solarflow's nog actief is?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-08 23:55
V-8 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:00:
Weet iemand of de actie van de gratis Powerhub bij 2 of meer Solarflow's nog actief is?
Volgens de Zendure app zijn er nog 875 de claimen
V-8 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:00:
Ja, en de huidige stand (29-8-2026 om 12:38) is volgens de app nog 874, dus alweer 1 minder dan wat @testmanager zo goed heeft aangegeven.
Hou wel rekening mee dat dit niet alleen voor Nederland is en je kunt deze pas aanvragen als deze 4000 of 3000 thuis-batterijen op je stoep staan, je moet namelijk de S/N vermelden in het aanvraagformulier, dus deze wordt niet al tijdens de bestelling voor je gereserveert.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:45
[...]

Vind dat je hier wel een paar terechte opmerkingen maakt/vragen stelt. Tot aan de Mix 3000 is het allemaal redelijk plug & play. Maar de PowerHub begint toch wel het consumentenniveau te ontstijgen. En moet je wellicht zonder specifieke instructies voor de gemiddelde Nederlandse meterkast, niet zomaar gratis uitdelen als ik Zendure was.

• koboy

koboy

mrme12345 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:35:
[...]

Ja samen met @Taro proberen we hier duidelijkheid in te krijgen. En dat valt niet mee. Onze contactpersoon heeft dit bij technische afdeling neergelegd en die zijn het aan het 'testen' en als ze er niet uitkomen gaan ze het extern laten testen. Maar het lijkt me dat je wel weet of deze voorzieningen aanwezig zijn of niet. Maar we moeten helaas nog even geduld hebben, en vooralsnog gaan wij er vanuit dat het Type B moet zijn tot het tegendeel bewezen is. Better safe than sorry
Er is een poosje geleden al een aangegeven door Zendure dat de omvormer in de Mix een door een trafo gescheiden AC en DC circuits bevatten. Wat betreft de duidelijkheid zou ik zeker daar naar verwijzen. Als er een scheidingstrafo in zit zijn DC componenten op de AC uitgang niet mogelijk, dus is testen ook niet nodig (tenzij dat voor een certificering nodig is).

Maar gezien @Taro ook al aangeeft dat [naam] betekent dat er een mens naar gekeken heeft denk ik dat we alle andere antwoorden met een HEEEL grote korrel zout moeten nemen. Ook een regulier support medewerker moet dit soort vragen doorzetten naar een daarvoor gekwalificeerde afdeling en niet zelf aan knutsel/chatbot/Google antwoorden beginnen. Ben blij te horen dat hierin stappen genomen lijken te worden, want dit soort grappen kosten ze als bedrijf gewoon hun goede naam.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• mrme12345
  • Niet online
koboy schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:43:
[...]

Er is een poosje geleden al een aangegeven door Zendure dat de omvormer in de Mix een door een trafo gescheiden AC en DC circuits bevatten. Wat betreft de duidelijkheid zou ik zeker daar naar verwijzen. Als er een scheidingstrafo in zit zijn DC componenten op de AC uitgang niet mogelijk, dus is testen ook niet nodig (tenzij dat voor een certificering nodig is).

Maar gezien @Taro ook al aangeeft dat [naam] betekent dat er een mens naar gekeken heeft denk ik dat we alle andere antwoorden met een HEEEL grote korrel zout moeten nemen. Ook een regulier support medewerker moet dit soort vragen doorzetten naar een daarvoor gekwalificeerde afdeling en niet zelf aan knutsel/chatbot/Google antwoorden beginnen. Ben blij te horen dat hierin stappen genomen lijken te worden, want dit soort grappen kosten ze als bedrijf gewoon hun goede naam.
Maar ook dat wordt nu weer in twijfel getrokken door Zendure. Zij hebben aangegeven dat ik het beste nu in de review voor de 3000 AC+ op kan nemen dat Type B noodzakelijk is (tot dat zij definitieve helderheid hebben). Dus dat lijkt op voortschrijdend inzicht. Wij volgen wat Zendure nu aangeeft, niet wat er in het verleden wel of niet geroepen is. En dan wachten we wel op het definitieve antwoord.

energienerds.nl

• mrme12345
  • Niet online
Wij hebben de Zendure 4000 Mix Pro review ook afgerond. Veel hetzelfde natuurlijk als bij 4000 Mix AC+, maar wat het wel mooi maakt is de toevoeging van een echte stringomvormer. Daarmee voor de vervangingsmarkt ideaal (niet zoals bij alle andere hybride batterijen heel veel kabels trekken). En het apparaat werkt verder erg goed.
Voordelen
  • Vermogen: met 4.000 W maximaal vermogen ideaal voor energie intensieve huishoudens
  • Ideale keuze voor als je bestaande zonnepanelen-omvormers vervangen dienen te worden
  • Comptabiliteit: volledige lokale aansturing via de officiele Home Assistant integratie, Homey integratie, ZenSDK en MQTT
  • Nul-op-de-Meter: deze Eigen verbruiksmodus werkt goed
  • Efficiency: met een RTE van 86% zeer duurzaam (op 3.000 W)
  • Voorzieningen: IP65, dubbel-BMS, brandonderdrukking met aerosol en een overdrukventiel
Nadelen
  • Aardlekautomaat: onduidelijkheid of een type A voldoende is of dat een type B noodzakelijk is
  • HEMS 2.0: heeft nog finetuning nodig
  • Opstartfase stringomvormer nog onrustig
  • Gewicht: met 81kg aan de grens wat nog hanteerbaar is
  • Geluid: met 38 dB hoger dan de opgegeven 25 dB
Review link ook toegevoegd aan topic start

energienerds.nl

• koboy

koboy

mrme12345 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:46:
[...]

Maar ook dat wordt nu weer in twijfel getrokken door Zendure. Zij hebben aangegeven dat ik het beste nu in de review voor de 3000 AC+ op kan nemen dat Type B noodzakelijk is (tot dat zij definitieve helderheid hebben). Dus dat lijkt op voortschrijdend inzicht. Wij volgen wat Zendure nu aangeeft, niet wat er in het verleden wel of niet geroepen is. En dan wachten we wel op het definitieve antwoord.
Sorry, maar dit is dus precies het geklooi waar ik het over heb. Voortschrijdend inzicht, helderheid? Het ding bevat een trafo in het AC deel of niet. Wat is daar nou voor voortschrijdend inzicht aan mogelijk? Is dat ding totaal door een hallucinerende AI ontworpen en gefabriceerd?
Het vorige antwoordt was technisch geschreven, en goed gemotiveerd. Het lijkt er op alsof managers en andere technisch niet onderlegde personen zich er tegenaan bemoeien en zaken nodeloos gecompliceerd maken.

Voor het genereren van een 230V AC stroom heb je grofweg twee basis topologieën bij gebruik van een DC 25,6V accu (48V bij de oudere systemen):
  1. Met boost converters naar een krappe 300V DC en daarvandaan 230V AC genereren
  2. Een laagspanning AC genereren en deze met een trafo naar ongeveer 230V AC brengen.
Methode 1 geeft mogelijk DC componenten op de AC stroom, methode 2 maakt dat onmogelijk.

Bij string PV heb je meestal te maken met heel hoge voltages. Het is dan veel goedkoper om direct een AC stroom te maken met het juiste voltage dan om ingewikkeld te doen met trafo's. Dit is waarom veel PV omvormers een type B aardlek vereisen. Om die reden kan ik mij een onwaarschijnlijke situatie voorstellen dat er bij de Mix 4000 pro in bypass mode mogelijk een DC component is als er eerst 230V AC wordt gecreëerd ipv dat de MPPT's plus het daaropvolgende DC deel een vaste uitgangsspanning hebben passend bij de accu spanning.

Toevoeging:
Ik ben misschien wat fel, en dat is absoluut niet tegen jou gericht. Zendure positioneert zich in de plugin markt aan de premium kant. Dit soort ge*** kun je je dan niet veroorloven. Als ze bezig zijn met een externe partij een stempeltje op het geheel te laten zetten kunnen ze dat gewoon zeggen. Iets in de trant van: "we hebben gemerkt dat er vanuit de markt vraag is naar duidelijkheid over het type aardlek dat nodig is. Hoewel door het ontwerp van het systeem er geen noodzaak is voor een type B aardlek hebben we er voor gekozen om in plaats van zelf certificatie dit bij een gerenommeerde partij meer te leggen. We verwachten dit binnenkort afgerond te hebben."

[ Voor 15% gewijzigd door koboy op 29-08-2026 18:33 ]

• mrme12345
  • Niet online
koboy schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:23:
[...]

Sorry, maar dit is dus precies het geklooi waar ik het over heb. Voortschrijdend inzicht, helderheid? Het ding bevat een trafo in het AC deel of niet. Wat is daar nou voor voortschrijdend inzicht aan mogelijk? Is dat ding totaal door een hallucinerende AI ontworpen en gefabriceerd?
Het vorige antwoordt was technisch geschreven, en goed gemotiveerd. Het lijkt er op alsof managers en andere technisch niet onderlegde personen zich er tegenaan bemoeien en zaken nodeloos gecompliceerd maken.

Voor het genereren van een 230V AC stroom heb je grofweg twee basis topologieën bij gebruik van een DC 25,6V accu (48V bij de oudere systemen):
  1. Met boost converters naar een krappe 300V DC en daarvandaan 230V AC genereren
  2. Een laagspanning AC genereren en deze met een trafo naar ongeveer 230V AC brengen.
Methode 1 geeft mogelijk DC componenten op de AC stroom, methode 2 maakt dat onmogelijk.

Bij string PV heb je meestal te maken met heel hoge voltages. Het is dan veel goedkoper om direct een AC stroom te maken met het juiste voltage dan om ingewikkeld te doen met trafo's. Dit is waarom veel PV omvormers een type B aardlek vereisen. Om die reden kan ik mij een onwaarschijnlijke situatie voorstellen dat er bij de Mix 4000 pro in bypass mode mogelijk een DC component is als er eerst 230V AC wordt gecreëerd ipv dat de MPPT's plus het daaropvolgende DC deel een vaste uitgangsspanning hebben passend bij de accu spanning.
Prima, maar ik ga uit van de input die ik van Zendure ontvang en ga niet hun werk overdoen. Dan had ik wel een ander beroep gekozen ;-) En als zij zeggen zet voor nu maar Type B neer, dan ga ik daar geen risico mee nemen. Maar hopelijk wordt dit snel duidelijk allemaal.

energienerds.nl

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-08 22:10
mrme12345 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:33:
[...]

Prima, maar ik ga uit van de input die ik van Zendure ontvang en ga niet hun werk overdoen. Dan had ik wel een ander beroep gekozen ;-) En als zij zeggen zet voor nu maar Type B neer, dan ga ik daar geen risico mee nemen. Maar hopelijk wordt dit snel duidelijk allemaal.
Ik heb ook gewoon een SEP aardlekschakelaar type B geplaatst. Sterker nog, ook een tweede fase al voorzien van zo'n ding. In geval er toch een tweede Mix 3000 komt in de toekomst,
Zolang Zendure niet komt met een 6 mA-verklaring moet je geen risico nemen en gewoon een type B nemen. Al was het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.
Men kan Zendure van alles verwijten maar je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen installatie. En anders had je van te voren moeten checken of die 6 mA verklaring er wel was voordat je tot aanschaf over ging. En dan kost zo'n type B aardlekschakelaar maar 108 euro....

En voor de rest heel erg tevreden met m'n Mix 3000. Werkt probleemloos in de NOM-modus,
Ja, het ding weegt 80 kg. Maar éénmaal op de vloer rolt ie super op z'n wieltjes. Beter dan menig winkelkarretje.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
mrme12345 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:46:
[...]

Daarmee zeggen ze dat je die Mixjes niet mag aansluiten op de Powerhub die ze gratis naar je opsturen als je twee Mixjes hebt gekocht ? Dat de aardlek beveiliging van de Powerhub bedoelt is voor Anker stekkeraccuus ? :D

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:48
GJzon schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 23:58:
[...]

Ik heb ook gewoon een SEP aardlekschakelaar type B geplaatst. Sterker nog, ook een tweede fase al voorzien van zo'n ding. In geval er toch een tweede Mix 3000 komt in de toekomst,
Zolang Zendure niet komt met een 6 mA-verklaring moet je geen risico nemen en gewoon een type B nemen. Al was het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.
Men kan Zendure van alles verwijten maar je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen installatie. En anders had je van te voren moeten checken of die 6 mA verklaring er wel was voordat je tot aanschaf over ging. En dan kost zo'n type B aardlekschakelaar maar 108 euro....

En voor de rest heel erg tevreden met m'n Mix 3000. Werkt probleemloos in de NOM-modus,
Ja, het ding weegt 80 kg. Maar éénmaal op de vloer rolt ie super op z'n wieltjes. Beter dan menig winkelkarretje.
Waar heb je die SEP Type B gevonden voor €108?

energienerds.nl

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-08 23:02
Ik twijfel tussen een ac2400+ met 3 extra accu's of de mix 3000. De ac2400 heeft 11kw opslag maar dit is theoretische. De mix heeft de volle 8kwh als ik dit zo lees? Dan is het onderlinge netto verschil in kwh niet groot. Zijn hier die eerst een ac2400+ hebben gehad en nu één van de mix serie?

Voordeel van de ac2400 is de uitbreidingsmogelijkheden en het gewicht. (Moet naar zolder)

De meterkast is onlangs vernieuwd met abb ds301c aardlekautomaten, hierbij is er ook een directe kabel naar de zolder gelegd voor de accu op eigen ds301c.

• koboy

koboy

GJzon schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 23:58:
[...]

Sorry hoor, maar de mix wordt verkocht als apparaat om op een gedeelde groep aangesloten te worden. Achter een type A aardlek dus. Het is bezopen als een apparaat de hele veiligheid in je huis omver mag/kan trekken. Enige reden dat hier nog zo'n paniek om is is omdat niemand de daadwerkelijke uitwerking van de normen kan zien zonder daar flink de beurs voor te trekken, maar wel over 2 taalbarrières die al dan niet met LLM's worden geslecht proberen verklaringen/certificeringen los te peuteren bij fabrikanten.
Als het echt zo was had de installatie branche de NVWA allang gevraagd PIB's te verbieden wand die gaan nogal ten koste van hun veel te dure oplossingen.

Het hele type B verhaal is begonnen over laadpunten en PV omvormers. Apparatuur zonder stekker met een eigen aardlek in de meterkast. Een totaal andere klasse van apparatuur.

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-08 21:35
nico_09 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:45:
Ik twijfel tussen een ac2400+ met 3 extra accu's of de mix 3000. De ac2400 heeft 11kw opslag maar dit is theoretische. De mix heeft de volle 8kwh als ik dit zo lees? Dan is het onderlinge netto verschil in kwh niet groot. Zijn hier die eerst een ac2400+ hebben gehad en nu één van de mix serie?

Voordeel van de ac2400 is de uitbreidingsmogelijkheden en het gewicht. (Moet naar zolder)

De meterkast is onlangs vernieuwd met abb ds301c aardlekautomaten, hierbij is er ook een directe kabel naar de zolder gelegd voor de accu op eigen ds301c.
Heb een mix 4000, en bruikbaar kWh (tussen 10% en 100%) is 6,78 kWh geeft hij bij mij in home assistant aan. Ik maak gebruik van de gielz integratie. Dus niet de volledige 8 kWh beschikbaar (voor zover ik dus kan zien, niet nagemeten met een kWh meter).
koboy schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:58:
[...]

Sorry hoor, maar de mix wordt verkocht als apparaat om op een gedeelde groep aangesloten te worden. Achter een type A aardlek dus. Het is bezopen als een apparaat de hele veiligheid in je huis omver mag/kan trekken. Enige reden dat hier nog zo'n paniek om is is omdat niemand de daadwerkelijke uitwerking van de normen kan zien zonder daar flink de beurs voor te trekken, maar wel over 2 taalbarrières die al dan niet met LLM's worden geslecht proberen verklaringen/certificeringen los te peuteren bij fabrikanten.
Als het echt zo was had de installatie branche de NVWA allang gevraagd PIB's te verbieden wand die gaan nogal ten koste van hun veel te dure oplossingen.

Het hele type B verhaal is begonnen over laadpunten en PV omvormers. Apparatuur zonder stekker met een eigen aardlek in de meterkast. Een totaal andere klasse van apparatuur.
Dus een b20 automaat is dan afdoende voor een mix 4000? Ik lees allemaal verschillende verhalen, maar kom nou nergens tot een juist antwoord.

[ Voor 37% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 30-08-2026 09:49 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Taro
  • Niet online
Zanzibar-1337 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:46:
[...]
Dus een b20 automaat is dan afdoende voor een mix 4000? Ik lees allemaal verschillende verhalen, maar kom nou nergens tot een juist antwoord.
Een B20 is met 20A x 230V = 4600 Watt voldoende voor een 4000 Mix AC+, maar als Zendure de zaken niet op orde heeft moet je dus een B20 Type B ipv B20 Type A hebben, die B in B20 is geen Type B, maar een uitschakelkarakteristiek B.

Dus qua aantal A's en B-karakteristiek is een B20 passend, maar die heb je in smaak: Type A en Type B en daar moet je dus vooralsnog uitgaan van een Type B. En de reden dat we het er hier constant over hebben is dat Zendure zelf wisselende berichten geeft, dus kan niemand hier 100% definitief zekerheid geven.

Dus kies voor: B20, Type B als je 100% zekerheid wil hebben en niet voor B20 Type A.

• FlyLampie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:00
Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit de A/B lekstroom discussie gaat komen vanuit Zendure.

Mocht het een B worden, hebben ze een groot probleem. Ze zullen dan iedereen die een Mix 3000/4000 heeft aangeschaft moeten gaan benaderen.

Het maakt voor de DC beveiliging namelijk niet uit of je 600W of 4000W afneemt via een vaste aansluiting of op een groep in je huis die ook door andere apparaten wordt gebruikt.

De handleiding van de mix 3000 zegt alleen iets over de “vereisten” bij 3000watt:

To safely maximize the system's output up to 3000W, the inverter must be connected to a dedicated circuit. If a dedicated circuit is not currently available, you must hire a licensed professional electrician to install one.

The dedicated circuit must meet the following mandatory specifications:

(1) RCD Protection: The circuit must be equipped with a 30mA Residual Current Device (RCD) in accordance with local electrical safety regulations.

Niets over de soort en niet benodigd op de default 800W setting?

Als iedereen ineens “verplicht” wordt om de Mix achter een B karakteristiek te plaatsen (lees extra kosten) , zou dat wel eens kunnen betekenen dat veel mensen hun geld terug willen ivm verkeerde / incomplete voorlichting in de verkoop brochures.

De App vraagt wel om een handtekening voor de 3000/4000 watt vrijgave maar niets over de soort aansluiting/beveliging kwa DC lekstroom.

De gemiddelde consument leest geen tweakers forum..

Afijn we zullen het zien 🍿

[ Voor 29% gewijzigd door FlyLampie op 30-08-2026 10:49 ]

• Taro
  • Niet online
FlyLampie schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:12:
Als iedereen ineens “verplicht” wordt om de Mix achter een B karakteristiek te plaatsen (lees extra kosten) , zou dat wel eens kunnen betekenen dat veel mensen hun geld terug willen ivm verkeerde / incomplete voorlichting in de verkoop brochures.
Voor de volledigheid: B karakteristiek komt bij veel mensen wel goed aangezien ze een B20 plaatsen, het gaat dus om Type A vs Type B, een A20 is wat anders dan een Type A 20, een B20 kan bijv. Type A of Type B zijn.

Omdat deze materie voor heel veel mensen onbekend is, weet men niet dat het relevant is. En dat is inderdaad een issue: je gaat ervan uit dat er dan vanuit de fabrikant duidelijk over wordt gecommuniceerd.

Ondertussen twijfel ik dus zelf wel wat nu te doen, 3x Type B aanschaffen? Ik heb alles van Hager en dan komt daar ineens een ander merk tussen te hangen (shit happens, wat moet dat moet hoor) en het is niet goedkoop, ook zonde als het achteraf voor niets blijkt te zijn. Ik wacht dus nog heel even af.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Voor de DC lekdetectie is het ingestelde vermogen cq de aansluitmethode niet relevant. Een type B aardlek wordt alleen bij hoge uitzondering toegepast en DUS zou er imho sowieso geen plug-in batterij met een stekker op de markt mogen zijn die stiekem een type B aardlek vereist om veilig te zijn. Ik zou een type A daarom wel aandurven.

All-electric.

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:45
Zijn er nog opties om een losse stekker te bestellen? Op eBay kan ik 2 vinden, 1 stuurt niet naar Nederland en de 2e op dit moment niet aanwezig en niet mogelijk om te bestellen.

• Sted74
Weten de klanten met een type 1600 en 2400 ook dat je boven de 800watt een type B aardlek nog hebt? Denk dat er heel veel installaties zijn met een type A en dat zal ook wel bij veel andere merken het geval zijn.

Oudere laadpalen hebben ook geen DC beveiliging en zijn de eerste jaren veelal met een type A aangesloten.

Ik heb mijn Powerhub op een 4P Type A van Hager aangesloten omdat de DC gedeelte van de mix gescheiden zou zijn en wacht nog even af voor ik alles weer ombouw. Voorlopig draait het setje mooi en doet de Powerhub alles wat is beloofd ook de noodstroom optie!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Voor de backup functie van de Power hub maakt elke aangesloten mix dan 1 fase of bundelt de Power hub de reserves en maakt er zelf 3 fases van? M.a.w. als 1 mix accu leeg is valt er dan een fase uit?

• koboy

koboy

Sted74 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:30:
Weten de klanten met een type 1600 en 2400 ook dat je boven de 800watt een type B aardlek nog hebt? Denk dat er heel veel installaties zijn met een type A en dat zal ook wel bij veel andere merken het geval zijn.

Oudere laadpalen hebben ook geen DC beveiliging en zijn de eerste jaren veelal met een type A aangesloten.

Ik heb mijn Powerhub op een 4P Type A van Hager aangesloten omdat de DC gedeelte van de mix gescheiden zou zijn en wacht nog even af voor ik alles weer ombouw. Voorlopig draait het setje mooi en doet de Powerhub alles wat is beloofd ook de noodstroom optie!
Die 800W boeit niet. De mogelijkheid voor een DC component verdwijnt niet ineens bij een lager vermogen.
De 2400AC die ik had had een hele mooie scheidingstrafo die te zien was op foto's van de binnenkant. Van de 2400AC+ die er nu staat heb ik geen foto's van de binnenkant gezien, maar die hangt hier ook gewoon achter een type A.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-08 15:38
Mediacj schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

[ Voor 35% gewijzigd door evertmulder op 30-08-2026 12:25 ]

• Vdvmark
Jonge jonge, SEP en type B, niet Hager en type A

• Sted74
Spekkie99 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:40:
Voor de backup functie van de Power hub maakt elke aangesloten mix dan 1 fase of bundelt de Power hub de reserves en maakt er zelf 3 fases van? M.a.w. als 1 mix accu leeg is valt er dan een fase uit?
De backup is alleen voor de fase waar een mix op aangesloten is. Sluit je een mix aan op L1 en L2 van de powerhub dan heb je geen back up voor fase L3. Alles is ingesteld in HEMS dus de accu’s worden wel gelijkmatig ontladen en geladen het is dus niet zo dat 1 accu eerder leeg is. Als ik HEMS uitschakel kan dat anders zijn maar dat heb ik nog niet getest met back up.
Spekkie99 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:40:
kun je uitleggen wat je bedoelt ? want binnen HEMS en volgens mij ook bij HA worden als je 3 Mix hebt aangesloten de verschillende batterijen gelijktijdig leeggetrokken, eventuele fase verschillen qua vermogens word door je slimme meter weer rechtgetrokken. dus wat je eventueel op één fase te veel het net hebt teruggestuurt wordt vanzelf door de slimme meter weer gesladeerd. Tenslotte is de sturing vanuit jouw P1 meter of vanuit de CT klemmen op je hoofdschakelaar ( en die zitten beide net voor de netaansluiting).
Sted74 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:30:

sterker nog, dat heeft zo ver noodzakelijk niet eens met die 800W limiet te maken, dat zijn twee totaal verschillende zaken die ook helemaal niets met elkaar te maken hebben.
Dat probleem of je nu wel of geen type B nodig zou moeten hebben is puur afhankelijk of er kans bestaat dat de omvormer te veel DC lekstroom produceerd ( dat hoeft dus ook niet eens altijd het geval te zijn ). Is er een galvanische scheiding (trafo) tussen DC en AC dan heb je dat probleem niet.
Dus gewoon eerst even afwachten waarmee Zendure komt, ze zijn het nu door nog een externe organisatie laten checken, een eerdere uitspraak was echter negatief, we zullen het zien.
Taro schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

Voor de volledigheid: B karakteristiek komt bij veel mensen wel goed aangezien ze een B20 plaatsen, het gaat dus om Type A vs Type B, een A20 is wat anders dan een Type A 20, een B20 kan bijv. Type A of Type B zijn.
even een kleine toevoeging om het duidelijk te maken;
bij beveiligingen heb je te maken met de zogenaamde karakteristiek, die bepaald het uitschakelgedrag, standaard is dat een type B, maar je heb ze ook in type C en D.
hier zie je dit in een grafiek, een C zal dus bij hogere stroomsterktes trager reageren dan een type B.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a55iZX3RmI8hdW3tSjNbX_wvByo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ShdVdVkQFyenPSen0VorWXIg.png?f=fotoalbum_large
de karakteristiek wordt standaard aangeduid met de letter voor de waarde van de installatieautomaat. bv dus B16 ( de standaard in Nederland waar vrijwel alle groepen mee worden afgezekerd) deze letter zie je dus ook zowel bij installatieautomaten (en natuurlijk ook bij aardlekautomaten (wat een combinatie is van een installatieautomaat en een aardlekschakelaar).

waar hier echter de diskussie over gaat is wat heel anders, dat heeft namelijk met de type lekstroom te maken, helaas worden deze dus ook met letters aangeduid, en daarom ook deze verwarring. Belangrijk is echter dat dit alleen bij aardlekschakelaars en aardlekautomaten (alamat) op van toepassing is.
In Nederland zijn dat typen A, B, F en S / AP-R. Type A is de algemene standaard, deze heeft echter een groot nadeel, ze kunnen redelijk slecht tegen (vlakke) DC-lekstromen. De werking kan daardoor vertraagd (risico van te late uitschakeling) of zelfs blijven plakken ( dus geen uitschakeling, wil je dus niet) . M.n. door elektronische schakelingen kunnen als daar geen voorzieningen voor worden getroffen onbedoeld deze DC lekstromen mee komen met de AC lekstroom.
juist voor dit soort situaties zijn er dus de type B beveiling die door een compleet andere opbouw juist wel ongevoelig is voor dit dit soort DC lekstromen ( meer dan 6mA DC lekstroom), de meeste stroomtangen kunnen dit soort zeer lage stromen niet eens meten, daarvoor heb je speciale meetapparatuur nodig).
het zeer grote nadeel is dat juist door de lage vraag naar dit soort dingen de prijs hoog en ook beschikbaheid laag is, een type B kan zo maar 250 euro kosten, terwijl je voor circa 60 euro een type A hebt, veel merken bieden deze ook helemaal niet aan. (zie opmerking @Taro )
Omdat deze materie voor heel veel mensen onbekend is, weet men niet dat het relevant is. En dat is inderdaad een issue: je gaat ervan uit dat er dan vanuit de fabrikant duidelijk over wordt gecommuniceerd.

Ondertussen twijfel ik dus zelf wel wat nu te doen, 3x Type B aanschaffen? Ik heb alles van Hager en dan komt daar ineens een ander merk tussen te hangen (shit happens, wat moet dat moet hoor) en het is niet goedkoop, ook zonde als het achteraf voor niets blijkt te zijn. Ik wacht dus nog heel even af.
ik zou zeker gezien de eerdere uitspraken welke vanuit technisch invalshoek als betrouwbaar lijken wachten tot dat Zendure hier een defenitiefe uitspraak doet welke ook voldoende onderbouwd is ( ze hebben een extern bedrijf in de hand genomen, dus dat is iets zeer positief).
Taro schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Een B20 is met 20A x 230V = 4600 Watt voldoende voor een 4000 Mix AC+, maar als Zendure de zaken niet op orde heeft moet je dus een B20 Type B ipv B20 Type A hebben, die B in B20 is geen Type B, maar een uitschakelkarakteristiek B.

Dus qua aantal A's en B-karakteristiek is een B20 passend, maar die heb je in smaak: Type A en Type B en daar moet je dus vooralsnog uitgaan van een Type B. En de reden dat we het er hier constant over hebben is dat Zendure zelf wisselende berichten geeft, dus kan niemand hier 100% definitief zekerheid geven.

Dus kies voor: B20, Type B als je 100% zekerheid wil hebben en niet voor B20 Type A.
even een belangrijke spraakverwaring; @Zanzibar-1337 spreekt hier over een automaat; formeel kan dat echter een installatie automaat (automatische zekering) zijn.
Vaak wordt met een automaat ook een alamat (aardlekautomaat) bedoeld, het probleem wat zich hier voordoet dat beide een uitschakelkarakteristiek bezitten, dus beide kunnen met de letter B(standaard) of C (of D) worden aangeduid.
Echter alleen de alamat heeft een type lekstroombeveiliging, en dat wordt aangeduid met A, B ( maar kan dus ook F en S / AP-R zijn, zul in deze kontext echter niet snel tegenkomen) probleem is dat dit type lekstroom niet standaard in de type aanduiding vermeld wordt, je moet hier vaak diep in de spec's gaan duiken.
Dat is dus voor een leek bijna niet te doen.

• Spekkie99
  • Nu online
Sted74 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:39:
[...]

De backup is alleen voor de fase waar een mix op aangesloten is. Sluit je een mix aan op L1 en L2 van de powerhub dan heb je geen back up voor fase L3. Alles is ingesteld in HEMS dus de accu’s worden wel gelijkmatig ontladen en geladen het is dus niet zo dat 1 accu eerder leeg is. Als ik HEMS uitschakel kan dat anders zijn maar dat heb ik nog niet getest met back up.
Als de lading idd door Hema gelijk wordt gehouden dan snap ik het, hij balanceert dus het totaal en niet per fase. Bedankt.

• robinh
Sted74 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:36:
@stopie @lithoijen @testmanager @Ganka @robinh @Getverdemme @tismij

He @Sted74, bedankt voor het testen en gaaf dat de noodstroom werkt. Echter naar mijn weten is de Enphase 3 fasen geen volwaardige 3 fasen maar gebruikt deze enkel 3 losse groepen om het vermogen te verdelen. Je zou als test echt een 3 fasen apparaat nodig moeten hebben om dit te testen of er daadwerkelijk 120 graden verdraaing in de fasen noodstoom zit. Ik heb het vermoeden van niet maar dat is slechts een aanname.

• Ben(V)
  • Laatst online: 14:24
Bedenk ook dat als er geen echte drie fasen met 120 graden fase draaiing is, je de nul ader overbelast want dan zal die de totaal stroom te verwerken krijgen (de optelling van de stroom door alle fasen).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
even een kleine toevoeging om het duidelijk te maken;
bij beveiligingen heb je te maken met de zogenaamde karakteristiek, die bepaald de uitschakelgedrag, standaard is dat een type B, maar je heb ze ook in type C en D.
hier zie je dit in een grafiek, een C zal dus bij hogere stroomsterktes trager reageren dan een type B.
[Afbeelding]
de karakteristiek wordt standaard aangeduid met de letter voor de waarde van de installatieautomaat. bv dus B16 ( de standaard in Nederland waar vrijwel alle groepen mee worden afgezekerd) deze letter zie je dus ook alleen bij installatieautomaten.

waar hier echter de diskussie over gaat is wat heel anders, dat heeft namelijk met de type lekstroom te maken, helaas worden deze dus ook met letters aangeduid, en daarom ook deze verwarring. Belangrijk is echter dat dit alleen bij aardlekschakelaars en aardlekautomaten (alamat) op van toepassing is.
In Nederland zijn dat typen A, B, F en S / AP-R. Type A is de algemene standaard, deze heeft echter een groot nadeel, ze kunnen redelijk slecht tegen (vlakke) DC-lekstromen. De werking kan daardoor vertraagd (risico van te late uitschakeling) of zelfs blijven plakken ( dus geen uitschakeling, wil je dus niet) . M.n. door elektronische schakelingen kunnen als daar geen voorzieningen voor worden getroffen onbedoeld deze DC lekstromen mee komen met de AC lekstroom.
juist voor dit soort situaties zijn er dus de type B beveiling die door een compleet andere opbouw juist wel ongevoelig is voor dit dit soort DC lekstromen ( meer dan 6mA DC lekstroom), de meeste stroomtangen kunnen dit soort zeer lage stromen niet eens meten, daarvoor heb je speciale meetapparatuur nodig).
het zeer grote nadeel is dat juist door de lage vraag naar dit soort dingen de prijs hoog en ook beschikbaheid laag is, een type B kan zo maar 250 euro kosten, terwijl je voor circa 60 euro een type A hebt, veel merken bieden deze ook helemaal niet aan. (zie opmerking @Taro )

[...]

ik zou zeker gezien de eerdere uitspraken welke vanuit technisch invalshoek als betrouwbaar lijken wachten tot dat Zendure hier een defenitiefe uitspraak doet welke ook voldoende onderbouwd is ( ze hebben een extern bedrijf in de hand genomen, dus dat is iets zeer positief).
Nog even een toevoeging ten aanzien van de prijs: een type A aardlek is een passief component met twee spoelen om een kern die elkaar in evenwicht moeten houden. Juiste door deze eenvoud is deze ook goedkoop te produceren.
Een type B aardlek is een actief component, dat actief de fase en nul monitort. Daarom heeft deze ook een lampje, en heeft hij ook een (gering) stroomverbruik wat een type A niet heeft wanneer er geen stroom doorheen gaat.

• koboy

koboy

Ben(V) schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:32:
Bedenk ook dat als er geen echte drie fasen met 120 graden fase draaiing is, je de nul ader overbelast want dan zal die de totaal stroom te verwerken krijgen (de optelling van de stroom door alle fasen).
Copulare formicidae: bestaat in het slechtste geval de kans dat de nul de totaal stroom te verwerken krijgt. Als gedurende de backup functie de fases 120 graden gedraaid starten en een paar graden uit synchronisatie gaan over de tijd is het effect minimaal.

• Getverdemme
Pff was net zo blij dat het even een tijdje niet meer over die Type B ging.. daar gaan we weer.

Ik ga er gewoon van uit dat het product niet zomaar zo op de nederlandse markt verkocht mag worden en dat deze uitgebreid gecheckt en getest is. De PV stringomvormer zit ik ook gewoon op een type A, de Pro vervangt deze gewoon dus waarom zou dat niet moeten kunnen? Je moet ook niet meteen de limieten opzoeken van het apparaat, we kunnen nog salderen dus gewoon op het gemak op een lager vermogen testen.

[ Voor 68% gewijzigd door Getverdemme op 30-08-2026 16:38 ]

• justie75
robinh schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:15:
[...]

He @Sted74, bedankt voor het testen en gaaf dat de noodstroom werkt. Echter naar mijn weten is de Enphase 3 fasen geen volwaardige 3 fasen maar gebruikt deze enkel 3 losse groepen om het vermogen te verdelen. Je zou als test echt een 3 fasen apparaat nodig moeten hebben om dit te testen of er daadwerkelijk 120 graden verdraaing in de fasen noodstoom zit. Ik heb het vermoeden van niet maar dat is slechts een aanname.
Je kan in de handleiding teruglezen hoe de Powerhub de 3 fasen opbouwt, en dat het om die reden dus ook noodzakelijk is om de accu's op een correcte manier aan te sluiten, en de ethernet COM kabels ook correct aan te sluiten. Alleen dit zorgt er voor dat er op ms niveau communicatie kan plaatsvinden wat nodig is voor de timing van de 3 fasen.

Volgens mij wordt er wat angstig gedaan alsof Zendure niet goed heeft nagedacht over het product wat ze leveren. Naar mijn idee zit het juist erg goed in elkaar.

• GJzon
Mediacj schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

Weet niet of ik hier een link mag plaatsen maar als je zoekt op "Aardlekschakelaar 40A 2 polig 30mA Type B 10kA RCD1 laagste prijs" in AI modus kom je een end.
Zeg net dat ze blijkbaar in prijs omhoog zijn gegaan. Ergens anders voor 112,95. Artikelnummer: RCD1-2B-04003

• GJzon
Taro schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

Het fijne van standaard is, dat ze gewoon in een Hager verdelerkast passen. Heb zelf een Hager Vektor VE321DN (leuke prijs op Amazon) gekocht om eindelijk een fatsoenlijke groepenkast in de blokhut te hebben. Heb ook een 3-fasen aansluiting voor een compressor (en later EV??).

Heb gewacht tot ik mijn keuze voor de accu had gemaakt.

SEP aardlekschakelaar type B 2p. is 3 modules breed.
Getverdemme schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:32:
Pff was net zo blij dat het even een tijdje niet meer over die Type B ging.. daar gaan we weer.

Ik ga er gewoon van uit dat het product niet zomaar zo op de nederlandse markt verkocht mag worden en dat deze uitgebreid gecheckt en getest is. De PV stringomvormer zit ik ook gewoon op een type A, de Pro vervangt deze gewoon dus waarom zou dat niet moeten kunnen? Je moet ook niet meteen de limieten opzoeken van het apparaat, we kunnen nog salderen dus gewoon op het gemak op een lager vermogen testen.
klein probleemje, een mogelijke DC lekstrrom hoeft niet in lijn met je afgegeven vermogen te staan, dat probleem met de lekstroom is er namelijk alleen tijdens ontladen.
ik snap dat je een verwachting hebt dat alleen hoeft deze verwachting niet in lijn met de technische regels te staan, en helaas is dat een heel complex verhaal, weet het uit eigen jarelange ervaring.

• Getverdemme
Jan-tweak schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:48:
[...]

klein probleemje, een mogelijke DC lekstrrom hoeft niet in lijn met je afgegeven vermogen te staan, dat probleem met de lekstroom is er namelijk alleen tijdens ontladen.
ik snap dat je een verwachting hebt dat alleen hoeft deze verwachting niet in lijn met de technische regels te staan, en helaas is dat een heel complex verhaal, weet het uit eigen jarelange ervaring.
Maar laten we alles gewoon veilig aangesloten laten, afwachten waar Zendure uiteindelijk mee gaat komen i.p.v. in den treure het steeds mega gedetailleerd terug te laten komen. Dat gaat in mijn ogen dit onderwerp/topic te buiten voor velen van ons.

Waarschijnlijk zit het er gewoon allemaal in en werkt het goed en veilig. Hadden ze geen zin om een dure check of keurmerk te betalen, dat zie je vooral in mijn sector (kwaliteitsverklaringen van installatiemateriaal) ook voorbij komen, de warmtepompen zijn allemaal hartstikke zuinig alleen kost een kwaliteitsverklaring maken veel geld dus zijn ze er niet van alle fabrikanten. Een huis met warmtepomp zonder kwaliteitsverklaring heeft dan ook meer PV-panelen nodig dan een huis met warmtepomp met kwaliteitsverklaring, alleen maar om dat de fabrikant geen verklaring heeft laten maken.

Zendure zal vast alles goed bedacht en uitgezocht hebben voordat ze het nieuwe model ontwikkelde en op de betreffende markten ging uitbrengen. Gelukkig horen we ook goede geluiden dat de Powerhub goed in elkaar lijkt te zitten. Laten we allemaal niet te pessimistisch worden en tevreden zijn met de mooie Solarflow mix lijn die ze op de markt hebben gebracht.
Getverdemme schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:53:
[...]

Maar laten we alles gewoon veilig aangesloten laten, afwachten waar Zendure uiteindelijk mee gaat komen i.p.v. in den treure het steeds mega gedetailleerd terug te laten komen. Dat gaat in mijn ogen dit onderwerp/topic te buiten voor velen van ons.

Waarschijnlijk zit het er gewoon allemaal in en werkt het goed en veilig.
wat hier speelt heeft alles met de veiligheid van jouw huis te maken, het onvoldoende werken van een elektrische beveiliging of het helemaal niet werken daarvan kan in het eerste geval behoorlijke gevaarlijke situaties voor alle bewoners van je huis betekenen, dus ik snap wel dat daar bepaalde mensen liever niet te licht over denken.
als je de discussies had gevolgd had je ook kunnen zien dat ik ook van mening ben dat we Zendure nog even de tijd moeten geven, ze zijn er ten slotte er mee bezig via een derde partij om dit goed te onderzoeken. Dus voor nu, en daar ben ik het met je eens gewoon wachten, maar een extra controle of je beveiligingen niet blijven plakken is hierbij geen overbodige actie, zou ik toch regelmatig doen.
Helaas heeft Zendure door deels onduidelijke comunicatie dat nu ook weer niet bepaald sterk laten lijken, en ja, dit is nu een behoorlijk complexe materie die zeker niet iedereen begrijpt, zeker als leek. Als het echter mis gaat wordt daar dus geen onderscheid meer gemaakt, ook voor een leek wordt het dan behoorlijk gevaarlijk.
Hadden ze geen zin om een dure check of keurmerk te betalen, dat zie je vooral in mijn sector (kwaliteitsverklaringen van installatiemateriaal) ook voorbij komen,
nee, dit heeft niets met wat voor soort kwaliteitsverklaringen te maken, dat zijn pure papieren tijgers ( ik weet dat, ik kom zelf uit die sector), hier gaat het om echte veiligheid.
de warmtepompen zijn allemaal hartstikke zuinig alleen kost een kwaliteitsverklaring maken veel geld dus zijn ze er niet van alle fabrikanten. Een huis met warmtepomp zonder kwaliteitsverklaring heeft dan ook meer PV-panelen nodig dan een huis met warmtepomp met kwaliteitsverklaring, alleen maar om dat de fabrikant geen verklaring heeft laten maken.

Zendure zal vast alles goed bedacht en uitgezocht hebben voordat ze het nieuwe model ontwikkelde en op de betreffende markten ging uitbrengen. Gelukkig horen we ook goede geluiden dat de Powerhub goed in elkaar lijkt te zitten. Laten we allemaal niet te pessimistisch worden en tevreden zijn met de mooie Solarflow mix lijn die ze op de markt hebben gebracht.
dat hoop ik ook en ik zelf heb ook veel vertrouwen in dat bedrijf, maar dat betekend ook dat je best wel een beetje kritisch mag zijn.
GJzon schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:11:
[...]

Weet niet of ik hier een link mag plaatsen maar als je zoekt op "Aardlekschakelaar 40A 2 polig 30mA Type B 10kA RCD1 laagste prijs" in AI modus kom je een end.
Zeg net dat ze blijkbaar in prijs omhoog zijn gegaan. Ergens anders voor 112,95. Artikelnummer: RCD1-2B-04003
even een tip heel specifiek voor de Zendure thuis-batterijen: Ik zou wel wachten met bestellen op de definitiefe uitspraak vanuit Zendure m.b.t. voor de noodzaak van een type B ardlekbeveiliging, want het zou zo maar kunnen dat een type A meer dan voldoende is.
let ook op dat of de norm IEC/EN 61008-2-1 of IEC/EN 62423 er op staat zoals bij deze dat het geval is.
staat er namelijk alleen IEC/EN 61008-1 op is deze voor een woningsituatie niet toegestaan. ( dat zijn alleen industrie modellen). soms staat er ook nog NEN bij, dat maakt verder niets uit, deze normen zijn namelijk volledig gelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 31-08-2026 00:08 ]

• Vdvmark
Jan-tweak schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 00:05:
[...]

even een tip ..
let ook op dat of de norm IEC/EN 61008-2-1 of IEC/EN 62423 er op staat zoals bij deze dat het geval is.
staat er namelijk alleen IEC/EN 61008-1 op is deze voor een woningsituatie niet toegestaan. ( dat zijn alleen industrie modellen). soms staat er ook nog NEN bij, dat maakt verder niets uit, deze normen zijn namelijk volledig gelijk.
Bedoel je dat de componenten in de Powerhub niet voor een woning zijn toegestaan en alleen industriemodellen zijn ?

[ Voor 17% gewijzigd door Vdvmark op 31-08-2026 08:49 ]

Vdvmark schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

Bedoel je dat de componenten in de Powerhub niet voor een woning zijn toegestaan en alleen industriemodellen zijn ?
nee, ik had het heel specifiek voor de vermelde SEP aardlekschakelaars type B, deze waren overigens prima. maar je ziet ze soms alleen met de vermelde IEC/EN 61008-1.
maar let op, deze regel is echt alleen van toepassing op de vermelde aardlekschakelaars en kun je dus niet zo maar op andere typen beveilingen ook zo toepassen, daar gelden dan weer andere eisen, dus dit is zeker geen uitspraak over de Powerhub, ik heb daar overigens nog helemaal geen informatie over de gebruikte typen.
Ik ga er wel van uit dat Zendure hier wel de juiste keuzes in heeft gemaakt, m.n. omdat deze regels redelijk internationaal zijn, dus zeker niet speciek alleen voor Nederland.

• Vdvmark
Jan-tweak schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:19:
[...]

nee, ik had het heel specifiek voor de vermelde SEP aardlekschakelaars type B, deze waren overigens prima. maar je ziet ze soms alleen met de vermelde IEC/EN 61008-1.
maar let op, deze regel is echt alleen van toepassing op de vermelde aardlekschakelaars en kun je dus niet zo maar op andere typen beveilingen ook zo toepassen, daar gelden dan weer andere eisen, dus dit is zeker geen uitspraak over de Powerhub, ik heb daar overigens nog helemaal geen informatie over de gebruikte typen.
Ik ga er wel van uit dat Zendure hier wel de juiste keuzes in heeft gemaakt, m.n. omdat deze regels redelijk internationaal zijn, dus zeker niet speciek alleen voor Nederland.
Je kan paar posts terug de foto van de Powerhub bekijken, de toegepaste componenten met aardlek hebben niet de vermelding die jij zegt dat nodig is voor residentieel gebruik.
Vdvmark schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:40:
[...]

Je kan paar posts terug de foto van de Powerhub bekijken, de toegepaste componenten met aardlek hebben niet de vermelding die jij zegt dat nodig is voor residentieel gebruik.
Lastig, ik zelf kan met de nu beschikte beperkte informatie daar nu geen uitspraak over doen.

• Vdvmark
Jan-tweak schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

Lastig, ik zelf kan met de nu beschikte beperkte informatie daar nu geen uitspraak over doen.
IEC 60947-2 aan batterijkant, genoemde IEC 61008-1 aan EV lader.

Foto's Sted74

• koboy

koboy

Vdvmark schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:39:
[...]

IEC 60947-2 aan batterijkant, genoemde IEC 61008-1 aan EV lader.

Foto's Sted74
Je kunt ook naar de symbooltjes op de aardlek kijken. Alle aardlek componenten staat een sinus symbooltje op, dus type A.
Voor zo ver ik kan zitten de accu's niet achter een aparte aardlek, wat op zich ook logisch is voor een "tussenkast". Richting het net zit een zware type A alamat, de groepen in de reguliere meterkast worden door de aardlek daar beschermd.

• V-8

V-8

Beste mede-Tweakers,

Ik loop tegen een hardnekkig probleem aan met mijn installatie en ben benieuwd of er hier mensen zijn met een vergelijkbare setup die dit herkennen of de gouden tip hebben.

De setup:
  • Thuisbatterij: SolarFlow 4000AC+
  • PV-omvormer: SAJ omvormer (aangesloten op de PV-In poort van de sf4000ac+, omvormer levert max 4.4kW)
Het probleem:
Alles werkt perfect zolang de batterij aan het laden is. Echter, binnen korte tijd nadat de accu 100% vol is en stopt met laden, klapt de PV-omvormer eruit met de volgende twee foutmeldingen:
  • Code 24: Master Phase1 No Grid Error
  • Code 73: Slave Phase1 No Grid Error
Mijn vermoeden:
Het lijkt erop dat de sf4000ac+ de PV-In poort simpelweg (even?) volledig afschakelt zodra de accu vol is. Hierdoor ziet mijn SAJ PV-omvormer plotseling geen netspanning meer en schiet in deze storingsmodus.

Tijdelijke 'oplossing':
Ik krijg de boel momenteel alleen weer aan de gang met een omslachtig stappenplan:
  1. Handmatig de PV-in poort uitschakelen in de Zendure-app (ik hoor het relais dan ook duidelijk klikken).
  2. Even wachten.
  3. Zowel de DC- als AC-schakelaar van de SAJ-omvormer handmatig afschakelen.
  4. De PV-in poort weer inschakelen.
  5. De SAJ-omvormer weer opstarten.
Hierna komt de omvormer pas weer netjes in bedrijf en begint hij weer op te wekken (richting het net/huis). Dit is natuurlijk niet de bedoeling van een geautomatiseerd systeem.

Mijn vragen aan jullie:
  • Zijn er meer mensen met de sf4000ac+ in combinatie met een AC-gekoppelde PV-omvormer die dit gedrag herkennen?
  • Is dit een bekende bug in de firmware van de sf4000ac+?
  • Zijn er specifieke instellingen in de omvormer of batterij-managementsoftware die ik over het hoofd zie om te zorgen dat de PV-omvormer gewoon stroom naar het net blijft sturen als de accu vol is?
Ik hoor heel graag jullie denkwijzen of ervaringen!

• IJsbeer
  • Niet online
V-8 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:44:

Mijn vragen aan jullie:
  • Zijn er meer mensen met de sf4000ac+ in combinatie met een AC-gekoppelde PV-omvormer die dit gedrag herkennen?
  • Zijn er specifieke instellingen in de omvormer of batterij-managementsoftware die ik over het hoofd zie om te zorgen dat de PV-omvormer gewoon stroom naar het net blijft sturen als de accu vol is?
Daar zijn al meer mensen tegenaan gelopen. Tot iets van 3kWh gaat het goed, daarboven dit gedrag. Zijn in het verleden mensen die tickets hiervoor hebben ingeschoten, voor zover ik weet nog geen reactie op geweest.

• V-8

V-8

IJsbeer schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

Daar zijn al meer mensen tegenaan gelopen. Tot iets van 3kWh gaat het goed, daarboven dit gedrag. Zijn in het verleden mensen die tickets hiervoor hebben ingeschoten, voor zover ik weet nog geen reactie op geweest.
Bedankt voor je reactie! Ik neem alleen wel aan dat je 3kW (vermogen) bedoelt i.p.v. 3kWh (hoeveelheid), toch?

Klopt mijn aanname dat de Zendure de PV-In (tijdelijk) afschakelt?
Erg irritant dit..

• koboy

koboy

V-8 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:53:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik neem alleen wel aan dat je 3kW (vermogen) bedoelt i.p.v. 3kWh (hoeveelheid), toch?

Klopt mijn aanname dat de Zendure de PV-In (tijdelijk) afschakelt?
Erg irritant dit..
Eerder was er iemand die tegen iets vergelijkbaars aanliep met een SolarEdge. Dit was geloof ik gefixed in de laatste FW versie.

Als je de mogelijkheid hebt de PV (tijdelijk) weer via de reguliere weg laten lopen en niet via de PV-in. Ondertussen uiteraard een ticket inschieten bij Zendure!

• V-8

V-8

koboy schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:58:
[...]

Eerder was er iemand die tegen iets vergelijkbaars aanliep met een SolarEdge. Dit was geloof ik gefixed in de laatste FW versie.

Als je de mogelijkheid hebt de PV (tijdelijk) weer via de reguliere weg laten lopen en niet via de PV-in. Ondertussen uiteraard een ticket inschieten bij Zendure!
Okay!

Ik heb V2.0.2 draaien op de Zendure.
Heb een ticket ingeschoten, ben benieuwd naar de reactie.

• Spekkie99
  • Nu online
V-8 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:44:
Beste mede-Tweakers,

Ik loop tegen een hardnekkig probleem aan met mijn installatie en ben benieuwd of er hier mensen zijn met een vergelijkbare setup die dit herkennen of de gouden tip hebben.

De setup:
  • Thuisbatterij: SolarFlow 4000AC+
  • PV-omvormer: SAJ omvormer (aangesloten op de PV-In poort van de sf4000ac+, omvormer levert max 4.4kW)
Het probleem:
Alles werkt perfect zolang de batterij aan het laden is. Echter, binnen korte tijd nadat de accu 100% vol is en stopt met laden, klapt de PV-omvormer eruit met de volgende twee foutmeldingen:
  • Code 24: Master Phase1 No Grid Error
  • Code 73: Slave Phase1 No Grid Error
Mijn vermoeden:
Het lijkt erop dat de sf4000ac+ de PV-In poort simpelweg (even?) volledig afschakelt zodra de accu vol is. Hierdoor ziet mijn SAJ PV-omvormer plotseling geen netspanning meer en schiet in deze storingsmodus.

Tijdelijke 'oplossing':
Ik krijg de boel momenteel alleen weer aan de gang met een omslachtig stappenplan:
  1. Handmatig de PV-in poort uitschakelen in de Zendure-app (ik hoor het relais dan ook duidelijk klikken).
  2. Even wachten.
  3. Zowel de DC- als AC-schakelaar van de SAJ-omvormer handmatig afschakelen.
  4. De PV-in poort weer inschakelen.
  5. De SAJ-omvormer weer opstarten.
Hierna komt de omvormer pas weer netjes in bedrijf en begint hij weer op te wekken (richting het net/huis). Dit is natuurlijk niet de bedoeling van een geautomatiseerd systeem.

Mijn vragen aan jullie:
Je benoemt echt een ander probleem dan hierboven aangehaald wordt. Hierboven was het vermogen voor de AC in ingang te groot, dat is nu als het goed is opgelost.

Jij hebt het over het moment dat de accu vol geladen is waarop de Zendure iets doet waardoor de omvormer van de panelen er mee stopt. No Grid melding lijkt er op of de spanning even van de AC in poort af wordt gehaald. Dit heb ik hier nog niet eerder gelezen overigens.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste