WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:12
Zo, ik heb een solarflow mix 3000 besteld. Ben benieuwd wanneer hij geleverd gaat worden.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
sdk1985 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:24:
[...]

Ik gok dat dit ging over de specifieke Zendure laadpaal icm het automatische management aspect. Maar van die laadpaal is nog niet bekend of hij MID compliant is dus voorlopig daardoor (nog) niet interessant. Verder zie ik geen reden waarom je niet zoals jij voorstelt een willekeurige lader via een aparte groep kunt gebruiken. Dat gaat dan over "een" laadpaal niet over "de" Zendure laadpaal.

Mogelijk wel api icm home assistant nodig als je echt handig wil omgaan met zonneladen/ terug moduleren én de juiste batterij prio. Die powerhub kan dat wellicht voor je uit handen nemen.
De huidige versie zal niet MID-gecertificeerd zijn. De versie daarna wel heb ik begrepen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online
O_Tiby schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:47:
Ben aan het orienteren voor een thuisaccu van rond de 7-10 kWh twijfel tussen een:

Zendure Solarflow mix 4000 AC+

Anker Solix max AC

Jackery SolarVault 3 Pro Max AC

(Eventueel 2x een Marstek Venus E 3.0)

Voorkeur zat eerst voor een Anker Solix, maar kwam nu de Zendure Solarflow tegen. Heb niet heel veel eisen behalve dat ik prijs kwaliteit belangrijk vind en het liefst max de fase benut dus bij 1 fase ongeveer 3500W kan laden/ontladen.

Ben wel benieuwd of jullie tips hebben om voor de Zendure te gaan ipv de andere opties?
Ik heb ze hier alle 3 staan:

De Zendure Home Assistant integratie is verder gevorderd dan die van Anker en die is weer verder dan die van Jackery. Maar die van Anker is echt al wel goed op orde en krijgt in juni nog weer een aantal updates.
Wifi connectiviteit van de Zendure & Anker was beter dan die van de Jackery, maar daar is eergisteren een firmware update voor uitgekomen
De vraag is of je 3500-4000 Watt vermogen nodig hebt, zo ja, dan valt de Jackery af. En als je met 2.5 kWh wil uitbreiden ipv direct met 7 kWh, dan moet je vervolgens weer voor de Jackery gaan.

Ik vind de software van Zendure en Anker beter dan die van Jackery, die is nog niet echt heel stabiel. Gisteren ook weer een paar uur lang cloudproblemen.

Zendure zal een iets hogere RTE hebben, maar verwaarloosbaar meer dan Anker. Anker heeft wat mij betreft mooiere uitstraling.

Als je echt niet kunt kiezen: Kijk dan naar prijs per kWh, aan beide heb je een goede koop.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:10
Taro schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:18:
[...]

De huidige versie zal niet MID-gecertificeerd zijn. De versie daarna wel heb ik begrepen.
Heb je heel toevallig al meer info over op welke termijn we moeten denken? Met een globale inschatting ben ik al tevreden, onze 17 jaar oude yaris doet het op zich nog prima, dus heb nog best even de tijd om rond te kijken.

• Taro
  • Niet online
Geert h schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Heb je heel toevallig al meer info over op welke termijn we moeten denken? Met een globale inschatting ben ik al tevreden, onze 17 jaar oude yaris doet het op zich nog prima, dus heb nog best even de tijd om rond te kijken.
De PowerHub is vanaf juli beschikbaar en de EVFlow volgt daarna.

• Geert h
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde een eventuele mid gecertificeerde evflow.

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Taro schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:24:
[...]

De Zendure Home Assistant integratie is verder gevorderd dan die van Anker en die is weer verder dan die van Jackery. Maar die van Anker is echt al wel goed op orde en krijgt in juni nog weer een aantal updates.
Wifi connectiviteit van de Zendure & Anker was beter dan die van de Jackery, maar daar is eergisteren een firmware update voor uitgekomen
De vraag is of je 3500-4000 Watt vermogen nodig hebt, zo ja, dan valt de Jackery af. En als je met 2.5 kWh wil uitbreiden ipv direct met 7 kWh, dan moet je vervolgens weer voor de Jackery gaan.

Ik vind de software van Zendure en Anker beter dan die van Jackery, die is nog niet echt heel stabiel. Gisteren ook weer een paar uur lang cloudproblemen.

Zendure zal een iets hogere RTE hebben, maar verwaarloosbaar meer dan Anker. Anker heeft wat mij betreft mooiere uitstraling.

Als je echt niet kunt kiezen: Kijk dan naar prijs per kWh, aan beide heb je een goede koop.
Bedankt voor de goeie vergelijking :) ben ook nog steeds aan't twijfelen. De stackability van de anker vind ik wel goed en volgens mij kleinere footprint voor 7kWh, en betere prijs per kWh.

Nu, al die dingen maken niks uit als ik het niet kan aansluiten want ik ben geen opgeleid elektricien. Meeste batterij en zonnepaneel verkopers staan ook niet te springen het voor mij te doen voor een bedrag want da's in hun eigen voet schieten.

Mocht hier toevallig iemand regio Antwerpen zijn die zoiets kan en mag aansluiten, PM mag altijd :) ik betaal uiteraard!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 18:51

databeestje

Von PrutsHausen

Met betrekking tot de aansturing zijn er wel externe mogelijkheden met bijvoorbeeld EVCC, al is dat wel een stuk complexer dan een toggle in de app.

Ik ben nog even aan het uitdenken hoe ik dit ga inregelen, de Peblar die -200 op de meter doet met het "Pure Solar" profiel kan ik via Home assistant aansturen, en het voornemen is om de batterij op Idle te zetten als de lader vermogen meet, en terug naar oude profiel als deze naar 0 gaat. Hier zitten nu al automations op in combinatie met "Cheapest energy windows" om deze te schakelen naar 11kW laden als de prijs laag is.

• Taro
  • Niet online
Geert h schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:05:
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde een eventuele mid gecertificeerde evflow.
Daar is nog geen datum voor bekend, kan dus bijv. ook wel 2027 worden.

• Geert h
Taro schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:36:
[...]

Daar is nog geen datum voor bekend, kan dus bijv. ook wel 2027 worden.
Bedankt, 2027 is in principe tijd genoeg. Zoals geschetst heb ik geen haast en wanneer hij in de loop van 2027 komt moet dat op tijd zijn. Wanneer verwachting 2028 of later was geweest, was ik wellicht verder gaan kijken. En ja, ik weet dat 2027 geen garantie is.

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:40
Taro schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:24:
[...]

Allereerst dank! Hetgeen wat mij nu een beetje tegenstaat aan de Anker is dat deze alleen wifi heeft en geen ethernet/rj45.

Ik ben idd ook een HA gebruiker, dus integratie daarvoor is fijn.

Dacht eerst aan Marstek betreft de prijs, daarna was Jackery mijn keuze, tot Anker kwam met de 3500W en 100% gebruik van de capaciteit (ipv 80% oid bij Marstek), en nu dus ook Zendure met 3000W of 4000W en volledig capaciteitsgebruik. De ontwikkelingen gaan snel..

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-06 14:19
Ondertussen nog geen antwoord van Zendure (werkdagen, logisch) maar het lijkt het erop dat de Powerhub dus toch géén aparte ingang heeft voor een PV AC omvormer. Dat zou verklaren waarom ik in eerste instantie van de chatbot de reactie kreeg dat het via de EV-out zou gaan. In plaats daarvan zou PV dan via de SolarFlow 4000 Mix Pro batterij moeten gaan. In mijn geval heb ik een 6600W omvormer dus dat kan dan niet op de PV AC IN van een Mix Pro, die is maximaal 5000W. Wat wel zou kunnen is mijn Zonneplan omvormer ertussen uit, dan de twee strings apart op twee SolarFlow 4000 Mix Pro ( 5040 +2 160). Maar dat is duizend euro meer terwijl ik een werkende omvormer heb en daarmee niet logisch.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 25-05-2026 17:31 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Taro
  • Niet online
O_Tiby schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:04:
[...]

Allereerst dank! Hetgeen wat mij nu een beetje tegenstaat aan de Anker is dat deze alleen wifi heeft en geen ethernet/rj45.
Hij heeft 2 RJ45 poorten, maar beide doen niets als je ze op een switch aansluit. Ik heb al even bij Anker SOLIX navraag gedaan over de ondersteuning voor die poorten.
Ik ben idd ook een HA gebruiker, dus integratie daarvoor is fijn.
Gebruik hier inmiddels de automatisering die ik voor de Zendure's gebruik ook voor de Anker SOLIX. Werkt prima, behalve de laad-/ontlaadlimieten op 0 Watt zetten, dat kan pas vanaf eind juni. Nu moet je hem met een omweg pauzeren. Maar ben positief verrast.
Dacht eerst aan Marstek betreft de prijs, daarna was Jackery mijn keuze, tot Anker kwam met de 3500W en 100% gebruik van de capaciteit (ipv 80% oid bij Marstek), en nu dus ook Zendure met 3000W of 4000W en volledig capaciteitsgebruik. De ontwikkelingen gaan snel..
Ik had hele hoge verwachtingen van Jackery. Maar plaats Anker SOLIX & Zendure nu op een gedeelde 1e plaats, Jackery niet per se op 2 of lager, maar wel onder Anker SOLIX & Zendure. Prima producten hoor, maar de stabiliteit en volwassenheid van de Jackery App is gewoon nog niet gelijkwaardig. Timmeren ze wel hard aan overigens.

Ik ben ondertussen aan het bepalen waar ik zelf naar toe beweeg en vermoed dat dat een combinatie van de 4000 Mix AC+, 4000 Mix Pro en Solarbank Max AC gaat zijn. Ik vind het wel interessant om breder te kijken dan 1 merk en bij ons huishouden is meer dan 7200 Watt vermogen altijd fijn.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-06 20:49
Taro schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:13:
[...]

Hij heeft 2 RJ45 poorten, maar beide doen niets als je ze op een switch aansluit. Ik heb al even bij Anker SOLIX navraag gedaan over de ondersteuning voor die poorten.

[...]

Gebruik hier inmiddels de automatisering die ik voor de Zendure's gebruik ook voor de Anker SOLIX. Werkt prima, behalve de laad-/ontlaadlimieten op 0 Watt zetten, dat kan pas vanaf eind juni. Nu moet je hem met een omweg pauzeren. Maar ben positief verrast.

[...]

Ik had hele hoge verwachtingen van Jackery. Maar plaats Anker SOLIX & Zendure nu op een gedeelde 1e plaats, Jackery niet per se op 2 of lager, maar wel onder Anker SOLIX & Zendure. Prima producten hoor, maar de stabiliteit en volwassenheid van de Jackery App is gewoon nog niet gelijkwaardig. Timmeren ze wel hard aan overigens.

Ik ben ondertussen aan het bepalen waar ik zelf naar toe beweeg en vermoed dat dat een combinatie van de 4000 Mix AC+, 4000 Mix Pro en Solarbank Max AC gaat zijn. Ik vind het wel interessant om breder te kijken dan 1 merk en bij ons huishouden is meer dan 7200 Watt vermogen altijd fijn.
Ik denk dat ik vanwege formfactor, intro prijs (3800 euro voor 14kWh vs 4800), uitbreidingsmogelijkheden (meerdere units naast elkaar bij zendure of stapelen bij Anker), IP66 en verwarmde accu vs IP65 (denk dat ik ze buiten neerzet) dat ik voor de Anker ga.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:41
dangerousp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 06:20:
[...]

Ik denk dat ik vanwege formfactor, intro prijs (3800 euro voor 14kWh vs 4800), uitbreidingsmogelijkheden (meerdere units naast elkaar bij zendure of stapelen bij Anker), IP66 en verwarmde accu vs IP65 (denk dat ik ze buiten neerzet) dat ik voor de Anker ga.
Je vergelijking gaat imo mank, waarom vergelijk je met 2x Mix 4000?
Bij Zendure neem je 2x Mix 3000 voor 4000 euro, of je neemt de Mix 4000 voor 2400 en wacht even tot de uitbreiding er is voor waarschijnlijk rond de 1500.
Misschien dat je dan 100-200 meer kwijt bent, maar ook 1-2kWh extra.

• dangerousp
mitsumark schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:32:
[...]

Je vergelijking gaat imo mank, waarom vergelijk je met 2x Mix 4000?
Bij Zendure neem je 2x Mix 3000 voor 4000 euro, of je neemt de Mix 4000 voor 2400 en wacht even tot de uitbreiding er is voor waarschijnlijk rond de 1500.
Misschien dat je dan 100-200 meer kwijt bent, maar ook 1-2kWh extra.
De vergelijking doe ik bij gebrek aan beter :) Ja, de Mix 4000 + uitbreiding zou zeker een optie zijn (3000 is niet uit te breiden toch), maar ik heb nog nergens iets daarover gelezen en al helemaal niet over de prijzen? Als Anker met een intro prijs op 1700 euro zit voor 7 kWh, dan lijkt het mij sterk dat Zendure met 1 kWh meer daar nog onder zit?

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

dangerousp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Als Anker met een intro prijs op 1700 euro zit voor 7 kWh, dan lijkt het mij sterk dat Zendure met 1 kWh meer daar nog onder zit?
De 700 euro korting bij de Anker SOLIX Max AC geldt alleen wanneer je basis + extra accu besteld. Enkel basis van 7 kWh geeft "slechts" 400 euro korting.

[ Voor 22% gewijzigd door JBS op 26-05-2026 10:23 ]

• Omarz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-05 14:51
Ik heb twee recensies van de 4000+ en dit thread gelezen en ik zie verschillende RTEs waarden. Natuurlijk, ze zijn last-afhankelijk.

Ik wou dat recensies de efficiëntie curve ook meten, om de batterijen beter te kunnen vergelijken voor realistische "use cases": iemand zal de batterijen vollast gebruiken, andere nul-op-de-meter kan dan de curve in de lagere bereik vergelijken.

Een curve te meten duurt misschien 4 uur en is kan met HA automatisch zijn met een script...

• dangerousp
JBS schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:21:
[...]

De 700 euro korting bij de Anker SOLIX Max AC geldt alleen wanneer je basis + extra accu besteld. Enkel basis van 7 kWh geeft "slechts" 400 euro korting.
Dat klopt, maar ik heb het over de reactie van @mitsumark waarin hij aangeeft dat een uitbreidings accu van Zendure 1500 euro gaat kosten. Dat lijkt me een uitermate scherpe prijs, omdat het in prijs per kWh en behoorlijk onder de 'aanbiedingsprijs' van Anker zit. Je kunt daar voor 1700 euro 7 kWh accu's kopen.

• sdk1985
[...]

Anker heeft ondertussen aan mij gecommuniceerd dat parallelle werking pas later dit jaar wordt ondersteund. Hun ATS functie beetje zelfde verhaal. Pas later en maximaal één accu te koppelen aan de power dock pro, maximaal 1 fase, maximaal 5000W uitgaand, mogelijk in de toekomst beter. Anker lijkt nog wel wat hobbels te moeten nemen. Ik vind de accu's van Anker er wel vet uit zien en ze zijn lekker stapelbaar (itt de mix serie waar je een garage vol met 21 karretjes moet gaan zetten voor de vermeldde maximale capaciteit :+ ).

Zendure lijkt het op dit moment beter voor elkaar te hebben*. Wel heel erg jammer dat de PowerHub dus geen PV input heeft en dat dit via de accu's zelf loopt. Dat maakt wat mij betreft de accu's onnodig duur. Die Powerhub had prima 6600W van 20 panelen kunnen verdelen over 2 of 3 aangesloten batterijsystemen. Scheelt hun ook weer elektronica per accu.

*Support zegt dat de handleiding nog niet klaar is. Dus kan ook iets worden van wel beloven niet leveren. Terwijl Anker meer iets werkend wil hebben voor ze het beloven.

De anker is overigens 2099 (voor 7.2 kW bruikbaar obv je review). De Zendure 4000+ (goedkoopste uitbreidbare accu) kom ik niet voor minder dan 2399 tegen voor 6,8 - 7,2 bruikbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 26-05-2026 11:08 ]

• thomaskoel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 18:34
"Geachte klant,

De geschatte levertijd voor uw bestelling van de SolarFlow 4000 Mix AC+ bedraagt momenteel 80–90 dagen. Zodra er nieuwe updates beschikbaar zijn, informeren wij u direct.

Wij danken u voor uw begrip en geduld.

Zendure Support Team"

Duurt nog wel even dus :)

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
De SF 4000 Mix AC+ lijkt mij erg interessant omdat ik daar mijn zonnepanelen op zou kunnen aansluiten.
Ik heb nu 10 400w zonnepanelen met micro-omvormers van Enphase. Helaas kan ik deze panelen niet 'uitschakelen' als er negatieve stroomprijzen zijn. In het geval ik deze panelen direct op de 4000 mix AC+ zou aansluiten en de batterij is al 100% vol, kan de Zendure software dan de panelen uitschakelen, zodat ik niks naar het net teruglever bij negatieve tarieven?

• gast777
  • Laatst online: 02-06 00:44
Mausssie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:27:
De SF 4000 Mix AC+ lijkt mij erg interessant omdat ik daar mijn zonnepanelen op zou kunnen aansluiten.
Ik heb nu 10 400w zonnepanelen met micro-omvormers van Enphase. Helaas kan ik deze panelen niet 'uitschakelen' als er negatieve stroomprijzen zijn. In het geval ik deze panelen direct op de 4000 mix AC+ zou aansluiten en de batterij is al 100% vol, kan de Zendure software dan de panelen uitschakelen, zodat ik niks naar het net teruglever bij negatieve tarieven?
Ja dat moet zeker kunnen.

In de huidige modellen met direct aangesloten zonnepanelen kun je aangeven of bij volle batterij de bypass aangezet moet worden om zonnestroom direct naar het grid te leveren of niet.

Dit kan via REST API ingesteld worden via de property "gridReverse" (1: "Toegestaan", 2: "Verboden"). De Gielz aansturing maakt hier gebruik van.

Ik neem aan dat het via de App ook gewoon ingesteld kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door gast777 op 26-05-2026 13:44 ]

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:41
dangerousp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:32:
[...]

De vergelijking doe ik bij gebrek aan beter :) Ja, de Mix 4000 + uitbreiding zou zeker een optie zijn (3000 is niet uit te breiden toch), maar ik heb nog nergens iets daarover gelezen en al helemaal niet over de prijzen? Als Anker met een intro prijs op 1700 euro zit voor 7 kWh, dan lijkt het mij sterk dat Zendure met 1 kWh meer daar nog onder zit?
Als je niet boven de 24kWh wilt gaan kun je 3x 3000 nemen, geen uitbreiding nodig.
Een mix 3000 kost zonder korting 2000 euro, incl omvormer en 1kWh meer. Het zou me verbazen als de Zendure 7kWh uitbreiding (voor bij een 4000) meer kost dan de 1700 euro van de BP7000, ik denk eerder nog wat goedkoper.

Edit:
Anker + uitbreiding: 14kWh, 3800 euro
Mix 4000 + uitbreiding: 15kWh, ~3900-4000 euro
2x Mix 3000: 16kWh, 4000 euro

Bij Zendure 2x 4000 nemen lijkt me onzinnig (duur), tenzij je voorbij de 24kWh wilt opschalen.

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 26-05-2026 14:36 ]

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-06 16:34
Ik overweeg een Mix 3000 AC+ of een Mix 4000 AC+. Ik heb thuis:
  • 12 zonnepanelen, 290 Wp
  • Elk paneel heeft een micro optimizer
  • Een SolarEdge 1-fase omvormer met 3.0 kW max capaciteit (SE3000H)
  • Stroomgebruik jaarlijks rond de 4000 a 4500 kWh. Opbrengst zonnepanelen jaarlijks rond 3100-3600 kWh. Netto afname van het net is dus gemiddeld zo'n 900 kWh, uitgaande van volledig salderen. Draaischijfmeter gaat er in oktober uit, daarna houdt het salderen op.
Deze zonnepanelenset zit nu op de kop af 9 jaar op ons dak, inmiddels ruim 31 GWh aan stroom opgehoest. Gezien de leeftijd zou het kunnen dat mijn omvormer binnen enkele jaren ermee ophoudt en ik een nieuwe omvormer moet kopen.

Voor een thuisbatterij overweeg ik een van volgende opties:

Optie 1:
  • Mix 3000 AC+
  • Aparte kabel trekken en aparte groep in meterkast laten aanleggen.
  • Mix 3000 AC+ direct op deze kabel monteren zonder tussenkomst van Schuko stekker.
  • Zonnepanelen en omvormer blijven zitten op hun eigen groep.
Optie 2:
  • Mix 4000 AC+
  • AC uitgang van SolarEdge omvormer aansluiten op PV-IN ingang van Mix 4000 AC+
  • Uitgang van Mix 4000 AC+ op kabel aansluiten waar eerder de Solaredge omvormer op zat
  • Zonnepanelen met omvormer en de Zendure mix 4000 AC+ zitten dus allen op 1 en dezelfde groep in de meterkast.
Totale kosten zijn denk ik ongeveer gelijk, aangezien bij optie 1 een extra groep moet worden aangelegd en een extra kabel worden getrokken.

Zijn er goede argumenten om voor de ene of de andere optie te gaan?

Verdere tips zijn welkom :) Ik heb wel een technische achtergrond, maar elektra in huis heb ik geen kaas van gegeten. Mogelijk zie ik dingen over het hoofd.

[ Voor 1% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 26-05-2026 15:50 . Reden: Update omvormer gegevens ]

• [J.d.I.] DirtyHarry
gast777 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:39:
[...]

In de huidige modellen met direct aangesloten zonnepanelen kun je aangeven of bij volle batterij de bypass aangezet moet worden om zonnestroom direct naar het grid te leveren of niet.

Dit kan via REST API ingesteld worden via de property "gridReverse" (1: "Toegestaan", 2: "Verboden"). De Gielz aansturing maakt hier gebruik van.

Werkt dit ook als de panelen op de PV-IN aangesloten zijn? Of alleen als je ze op de MPPT ingang(en) hebt zitten?

• Omarz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-05 14:51
thomaskoel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:08:
"Geachte klant,

De geschatte levertijd voor uw bestelling van de SolarFlow 4000 Mix AC+ bedraagt momenteel 80–90 dagen. Zodra er nieuwe updates beschikbaar zijn, informeren wij u direct.

Wij danken u voor uw begrip en geduld.

Zendure Support Team"

Duurt nog wel even dus :)
Ik heb rond 1 mei den mix 3000+ besteld en hetzelfde bericht ontvangen.

Staat nog daar, geen update, maar ze hebben via email communiceert dat ik in august de batterij zal ontvangen. De eerste wave wordt in (tweede helft van) juli geleverd.

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:49
[Zonnepanelen en omvormer blijven zitten op hun eigen groep.

Optie 2:
  • Mix 4000 AC+
  • AC uitgang van SolarEdge omvormer aansluiten op PV-IN ingang van Mix 4000 AC+
  • Uitgang van Mix 4000 AC+ op kabel aansluiten waar eerder de Solaredge omvormer op zat
  • Zonnepanelen met omvormer en de Zendure mix 4000 AC+ zitten dus allen op 1 en dezelfde groep in de meterkast.
Totale kosten zijn denk ik ongeveer gelijk, aangezien bij optie 1 een extra groep moet worden aangelegd en een extra kabel worden getrokken.

Zijn er goede argumenten om voor de ene of de andere optie te gaan?

Verdere tips zijn welkom :) Ik heb wel een technische achtergrond, maar elektra in huis heb ik geen kaas van gegeten. Mogelijk zie ik dingen over het hoofd.
Ik heb ook een soled edge maar 3 fase op zolder dat gaat natuurlijk niet direct op de Mix 4000AC+ ?

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-06 16:59
florijn11 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:15:
[...]

Ik heb ook een soled edge maar 3 fase op zolder dat gaat natuurlijk niet direct op de Mix 4000AC+ ?
Nee helaas niet, alleen 1 fasige omvormers. :)

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:49

Ik begrijp van jullie YouTube filmpje dat NOM bij de Solarbank Max AC beter werkt ?

Dat er geen ethernet mogelijk is dan weer een nadeel toch ?

• [J.d.I.] DirtyHarry
[...]

Lijkt me niet idd. Of je moet 1 fase uit je omvormer de 4000AC+ in sturen en de andere twee fasen door naar de meterkast? Maar ik weet niet eens of dat kan en of dat uberhaupt handig is.

Ik heb een Solaredge SE3000H, das een 1 fase omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 26-05-2026 15:53 ]

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:53:
[...]

Lijkt me niet idd. Of je moet 1 fase uit je omvormer de 4000AC+ in sturen en de andere twee fasen door naar de meterkast? Maar ik weet niet eens of dat kan en of dat uberhaupt handig is.
Technisch zal je het werkend kunnen krijgen. Maar nog los dat je dan maar 1/3e van je stroom direct kunt opslaan is het ook gewoon een aansluitmanier die gewoon niet gepast is / mag.
Ook niet als je 3 Mix devices zou kopen. Zolang er geen echte 3 fase accu is van Zendure kun je gewoon de 3 fase omvormers niet op de Zendure lijn aansluiten.

• kollie98
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-06 14:15
Goedemiddag,

Momenteel hebben we hier thuis een marstek Venus 5.12 kwh op een eigengroep geïnstalleerd. De opslagcapaciteit is toch beperkt en ik wil die graag uitbreiden met een 7 /8 kwh accu en deze op een andere eigen groep installeren in de hal, bij de meterkast. (directe aansluiting zonnepanelen is nvt)

Nu twijfel ik over de 8kw zendure mix 3000 en de nieuwe anker solix Solarbak Max ac 7 kw. Wat zouden jullie aanraden en waarom ? Of is er een vergelijkbare accu op de markt, die beter in ons geval zou passen?

Dank voor het advies.

mvgr

Erik

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

Mag ik toch nog 1x je feedback :X Solix heeft echt fantastische prijs/prestatie IMO, Zendure kan ik echter wel rechtstreeks aan mijn Solaredge installatie hangen maar is 400 euro duurder momenteel. Heeft dat zoveel voordeel, die rechtstreekse verbinding met de omvormer? Want in mijn geval hangt de omvormer quasi naast de zekeringkast en zou daar ook de batterij komen (soort technische ruimte in huis) dus als het enkel nuttig is om verlies tegen te gaan over lange kabels maakt het voor mij niet uit, bedrade afstand zp omvormer-zekeringkast is een goeie meter, afstand zekeringkast - batterij zal ook zoiets zijn.

Beide modellen kunnen perfect overweg met een shelly had ik begrepen dus op dat vlak zie ik geen probleem.

• IJsbeer
  • Niet online
Ch3ckmate schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:41:
[...]

Mag ik toch nog 1x je feedback :X Solix heeft echt fantastische prijs/prestatie IMO, Zendure kan ik echter wel rechtstreeks aan mijn Solaredge installatie hangen maar is 400 euro duurder momenteel. Heeft dat zoveel voordeel, die rechtstreekse verbinding met de omvormer? Want in mijn geval hangt de omvormer quasi naast de zekeringkast en zou daar ook de batterij komen (soort technische ruimte in huis) dus als het enkel nuttig is om verlies tegen te gaan over lange kabels maakt het voor mij niet uit, bedrade afstand zp omvormer-zekeringkast is een goeie meter, afstand zekeringkast - batterij zal ook zoiets zijn.

Beide modellen kunnen perfect overweg met een shelly had ik begrepen dus op dat vlak zie ik geen probleem.
Die vraag is al vaak beantwoord. Lees de eerste paar paginas maar eens terug.

• gast777
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:40:
[...]

Werkt dit ook als de panelen op de PV-IN aangesloten zijn? Of alleen als je ze op de MPPT ingang(en) hebt zitten?
Dat denk ik wel, maar weet niet 100% zeker.

Hopelijk kan een ervaringsdeskundige dat nog beantwoorden :)

NB: Ik heb zojuist eens even een stekker met 2x micro-omvormer met 4 panelen erop in mijn SF2400AC geplugd (die normaal gewoon op het net zit). Gek genoeg had ik dat nog nooit uitgeprobeerd. Morgen eens kijken wat er gebeurt.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:23
[...]

Volgens de chat met Zendure (ik vermoed een AI bot) kan dat alleen in combinatie met de PowerHub en blijkbaar 3x een Mix 4000 AC+ daarop aangesloten.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:20
Zendure en Anker zien er heel goed uit. Maar klopt dat ik beide gewoon nooit zal kunnen nemen en ik naar iets complexer (Deye, AlphaESS etc ) moet kijken?

Ik heb 34 panelen met IQ7+ Microomvormers op 3fase. Vallen dit soort sets nou altijd af als je 3 fase zonnepanelen hebt? Je wil bij een accu graag dat je zonnepanelen door blijven gaan bij stroom uitval, of dat hij ze af kan schakelen bij negatieve prijzen?

iemand die dat in jip en janneke beter uit kan leggen aan mij?

Water-Escape

• Taro
  • Niet online
Omarz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:46:
Ik heb twee recensies van de 4000+ en dit thread gelezen en ik zie verschillende RTEs waarden. Natuurlijk, ze zijn last-afhankelijk.

Ik wou dat recensies de efficiëntie curve ook meten, om de batterijen beter te kunnen vergelijken voor realistische "use cases": iemand zal de batterijen vollast gebruiken, andere nul-op-de-meter kan dan de curve in de lagere bereik vergelijken.

Een curve te meten duurt misschien 4 uur en is kan met HA automatisch zijn met een script...
Ter info: Een gemiddelde review gaat al 20-30+ uur in zitten. Als daarna iedereens wensen ook worden meegenomen ga je al >40 uur en dat is allemaal eigen tijd he...

• Mausssie
  • Nu online
gast777 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:39:
[...]

@Taro weet jij of dit bij de 4000 Mix AC+ mogelijk is?
Zou fijn zijn als ik hiermee terugleveren bij negatieve tarieven kan voorkomen. Helaas kan ik dat niet instellen bij mijn Enphase systeem zonder hardware aanpassingen.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Omarz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:46:

Zodra deze modellen in het wild verschijnen en de Gielz HA aansturing gebruiken zal de curve er redelijk rap zijn. Hier kan het realtime bekeken worden om te kijken waar het optimale punt ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlrWrrqWC1ycXCuuOa3W-WwdjTA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vO2Y739FoOomf658qtRnUkwh.png?f=user_large

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Taro
  • Niet online
Mausssie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:31:
[...]

@Taro weet jij of dit bij de 4000 Mix AC+ mogelijk is?
Zou fijn zijn als ik hiermee terugleveren bij negatieve tarieven kan voorkomen. Helaas kan ik dat niet instellen bij mijn Enphase systeem zonder hardware aanpassingen.
Ik kan het op het moment echt allemaal niet meer bijhouden. De DM's en mentions vliegen mij met tientallen per dag om de oren.

Wat is je specifieke vraag?

• Mausssie
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:45:
[...]

Ik kan het op het moment echt allemaal niet meer bijhouden. De DM's en mentions vliegen mij met tientallen per dag om de oren.

Wat is je specifieke vraag?

• Taro
  • Niet online
Mausssie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Volgens mij moet je de Bypass aan hebben staan om de PV-IN AC te kunnen gebruiken. De Mix kan vermoedelijk wel de 50 Hz sinus stopzetten, maar kan er niet op vertrouwen dat de externe PV omvormer dan daadwerkelijk stopt met stroom terugleveren. Daarnaast betreft dat een 1-fase ingang, dus als je 3-fase Enphase hebt, zal je iedere fase op een eigen Mix moeten aansluiten OF op de PowerHub.

Maar je kunt Enphase toch gewoon via Home Assistant terugschalen? Heb dat recent ergens gelezen. Dat is denk ik gewoon de beste oplossing. Dan maak je producten niet afhankelijk van elkaar en kan je de Mix gewoon stand-alone aansluiten en Enphase ook.

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-06 19:31
Na wikken en wegen tussen de anker solarbank max ac en de zendure solarflow 3000 mix heb ik zojuist toch de Zendure besteld bij pluginbatterij.nl. Ik wilde niet het hele bedrag van de accu vooruitbetalen met de onzekerheid van leverdatum vanuit Zendure en die webshop stuurt gewoon een factuur voor verzending. Belangrijkste eisen waren voor mij:

- Goede integratie in Homey (voor aansturen witgoed, blokkeren van leegtrekken bij laden auto, blokkeren van teruglevering als de accu vol is)

- Efficient

- Backup uitgang voor het geval de stroom uitvalt

De Zendure kwam daarbij als topper uit de bus

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen.ijmuiden op 27-05-2026 11:01 ]

• mgevart
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:52
Heeft iemand de volledige afmetingen van de Mix 3000? Ik vind deze nergens op de site

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:17
mgevart schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:08:
Heeft iemand de volledige afmetingen van de Mix 3000? Ik vind deze nergens op de site
Afmetingen (h×b×d) 825×234×461 mm

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | preorder 2 x Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• WHF163
  • Registratie: September 2025
  • Nu online
Voor mij is het anker geworden, ik wil een ieder hier bedanken voor de input. Het stapelen heeft toch mijn voorkeur.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:22
Taro schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:27:
[...]

Ter info: Een gemiddelde review gaat al 20-30+ uur in zitten. Als daarna iedereens wensen ook worden meegenomen ga je al >40 uur en dat is allemaal eigen tijd he...
Klopt, maar ook voor je eigen website. Dus daar heb je toch gewoon een belang bij? Niet verkeerd bedoeld ofzo, maar het is niet vrijwillig even testen voor de tweakers hier.

Daarnaast denk ik niet ieders wensen, maar een RTE curve kan generiek voor dergelijke reviews een handige zijn voor een breder publiek. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• koboy
  • Laatst online: 12:47

koboy

Heb een idee voor een icon

Kees_frl schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Klopt, maar ook voor je eigen website. Dus daar heb je toch gewoon een belang bij? Niet verkeerd bedoeld ofzo, maar het is niet vrijwillig even testen voor de tweakers hier.

Daarnaast denk ik niet ieders wensen, maar een RTE curve kan generiek voor dergelijke reviews een handige zijn voor een breder publiek. :)
Probleem is alleen dat het maken van een RTE curve niet iets is dat "even" gebeurt. De waardes die je krijgt tijdens het ontladen (bijvoorbeeld met de Gielz integratie), die zijn gebaseerd op metingen van de accu hoeveel er in/uit is gegaan en schattingen van hoeveel batterij capaciteit dat heeft gekost, zeker als je ergens halverwege het (ont)laden. Dit komt door de vlakke voltage curve van een LFP cel.

Echt meten van een set meetpunten bij een bepaald vermogen (dus laden en ontladen) kost dus minimaal 4 uur omdat je minimaal 1 complete cyclus bij het betreffende vermogen wilt doen. Doe dat keer het aantal meetpunten, en er gaat al snel een paar weken overheen ook omdat je ook rekening wilt houden met de stroom tarieven.

De website van Taro is een (uit de hand gelopen?) hobby. Hij heeft daarnaast ook nog een full-time baan en gezin.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-06 20:55
Wij hebben op dit moment een GoodWe omvormer 95000DSN176W2129. Deze draait op 2 strings.
Kan ik hier eenvoudig een Zendure SolarFlow 4000 Mix Pro op aansluiten en is het dan klaar, of moeten er nog veel zaken ingesteld of aangepast worden?

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:22
koboy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:15:
[...]

Probleem is alleen dat het maken van een RTE curve niet iets is dat "even" gebeurt. De waardes die je krijgt tijdens het ontladen (bijvoorbeeld met de Gielz integratie), die zijn gebaseerd op metingen van de accu hoeveel er in/uit is gegaan en schattingen van hoeveel batterij capaciteit dat heeft gekost, zeker als je ergens halverwege het (ont)laden. Dit komt door de vlakke voltage curve van een LFP cel.

Echt meten van een set meetpunten bij een bepaald vermogen (dus laden en ontladen) kost dus minimaal 4 uur omdat je minimaal 1 complete cyclus bij het betreffende vermogen wilt doen. Doe dat keer het aantal meetpunten, en er gaat al snel een paar weken overheen ook omdat je ook rekening wilt houden met de stroom tarieven.

De website van Taro is een (uit de hand gelopen?) hobby. Hij heeft daarnaast ook nog een full-time baan en gezin.....
Dat weet ik hoor, maar het is een keuze toch. Maar bedankt voor het nogmaals benoemen. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Taro
  • Niet online
Kees_frl schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Het verschil in belevingswereld en perspectief komt hier samen. 4 uur meer aan zoiets besteden zou voor mij betekenen: 4 uur minder slapen of mijn fulltime baan opzeggen. Voor een ander is het (stom voorbeeld): 16 of 20 uur gamen.
Eens, maar ik heb er simpelweg geen tijd voor. Ben inmiddels 7 dagen per week, 10-14 uur per dag met zowel werk, website, als Tweakers bezig. Iedereen die wil staat het vrij hier langs te komen en prestatiecurves van de accu's te komen maken, zonder vergoeding uiteraard, in je eigen tijd. Vooruit, krijg je een bakkie koffie van mij voor de gezelligheid. Het zal mij immers geen 0,01 Euro extra opleveren, maar wel tijd en moeite kosten die ik niet meer aan iets anders zoals vrouw en kinderen kan besteden, dat is de realiteit.

Wat ik hiermee wil zeggen: Als consument begrijp ik het uiteraard, maar het is niet zo dat een fabrikant je per uur betaalt voor een review. Daarnaast is het vervolgens ook nog zo dat het geen cent meer oplevert of je 100, 1000 of 10000 views voor een review hebt. Dus je gaat nog meer uren tegen 0 Euro opbrengst besteden. Veel mensen denken: Oh, lekker, een gratis accu, ff verhaaltje typen en door. Maar daar kom je er niet mee in dit wereldje. Misschien 1-2x, maar de concurrentie is enorm. Als ik er van kon leven had ik al lang mijn fulltime baan opgezegd.

Dus ja, inhoudelijk super goede toevoeging, eens. Maar er zit een omslagpunt in wanneer iets loont en die zit niet na de prestatiecurve, maar ervoor. Tenzij iedereen zegt: Joh, Taro, plaats ff een Buy me a coffee link, die gaan we massaal gebruiken, maar die verwachting heb ik niet.

• water_escape
  • Laatst online: 12:20
water_escape schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:16:
Zendure en Anker zien er heel goed uit. Maar klopt dat ik beide gewoon nooit zal kunnen nemen en ik naar iets complexer (Deye, AlphaESS etc ) moet kijken?

Ik heb 34 panelen met IQ7+ Microomvormers op 3fase. Vallen dit soort sets nou altijd af als je 3 fase zonnepanelen hebt? Je wil bij een accu graag dat je zonnepanelen door blijven gaan bij stroom uitval, of dat hij ze af kan schakelen bij negatieve prijzen?

iemand die dat in jip en janneke beter uit kan leggen aan mij?
iemand die dit beter kan uitleggen aan mij toevallig?

Water-Escape

• Taro
  • Niet online
water_escape schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:21:
[...]

iemand die dit beter kan uitleggen aan mij toevallig?
Om ze ook bij stroomuitval te kunnen blijven gebruiken zal je het volgende moeten realiseren:

Hoofdaansluiting
-> PowerHub/PowerDock/SmartBox
-> Accu's
-> PV omvormer

Je moet er dus voor zorgen dat je PV omvormer niet zomaar direct op de meterkast zit aangesloten, maar er een oplossing tussen zit. Daarmee creëer je een zogenaamde eilandmode, medewerkers van de netbeheerder worden dan beschermd tegen het terugleveren door jouw zonnepanelen aangezien ze van het stroomnet zijn gescheiden voor een specifiek daarvoor bedoeld kastje. Zendure, Anker SOLIX, Marstek, etc. bieden die (binnenkort) aan.

En ja, ook voor 3-fase oplossingen, maar dat komt met een aantal kanttekeningen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Heb je al een Buy me a Coffee link…? Ik doneer, @Taro . Bij @gielz ook gedaan, @gast777 heeft er volgens mij geen. Indien wel: shut up and take my money!

• gast777
gast777 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Dat denk ik wel, maar weet niet 100% zeker.

Hopelijk kan een ervaringsdeskundige dat nog beantwoorden :)

NB: Ik heb zojuist eens even een stekker met 2x micro-omvormer met 4 panelen erop in mijn SF2400AC geplugd (die normaal gewoon op het net zit). Gek genoeg had ik dat nog nooit uitgeprobeerd. Morgen eens kijken wat er gebeurt.
@[J.d.I.] DirtyHarry Vandaag dus de 2x micro-omvormer (AP-Systems) ingeplugd gehad op het offgrid stopcontact van de SF2400AC. Toen de batterij 100% vol was ging hij netjes in passthrough en bleef leveren.

Toen ook nog even als test de 'gridreverse' uitgezet, oftwel de "PV Export Uitgeschakeld" aangezet in de Gielz aansturing. Toen stopte de levering van de omvormers.

Dus fwiw, de bypass en beperking werkt hier prima op de AC aangesloten zonnepanelen. :)

• gast777
Gramser schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:59:
Heb je al een Buy me a Coffee link…? Ik doneer, @Taro . Bij @gielz ook gedaan, @gast777 heeft er volgens mij geen. Indien wel: shut up and take my money!
Ik heb er wel een hoor, maar alleen vindbaar voor fijnproevers ;)

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 23:09
Allen, vergeet niet de 8% cashback voor zendure.nl van cashbackxl!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:23
gast777 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:26:
[...]

@[J.d.I.] DirtyHarry Vandaag dus de 2x micro-omvormer (AP-Systems) ingeplugd gehad op het offgrid stopcontact van de SF2400AC.
Hier ook AP systems, maar dit is nieuws voor mij. Je kunt dus de ECU van AP soort van omzeilen/ overrulen? Misschien wat offtopic, maar zou hier graag meer over horen. Ik worstel (in mijn hoofd) met hoe de zonnepanelen aan te sluiten en teruglevering eventueel kunnen beperken. De huidige ECU van AP heeft die functie niet.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
gast777 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:29:
[...]

Ik heb er wel een hoor, maar alleen vindbaar voor fijnproevers ;)
Gevonden én gebruikt - many thanks!

• jeroen.ijmuiden
marinadus schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:53:
Nadeel op zendure.nl is dat je het gehele bedrag ineens moet aanbetalen, of doe ik iets verkeerd?

• [J.d.I.] DirtyHarry
marinadus schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:53:
8% op alle Zendure producten? Dat klinkt te goed om waar te zijn. Addertjes onder het gras?

Een van mijn zonnepanelen geeft nog maar ~20% aan opbrengst t.o.v. de andere 11 :') dus ik wacht even af met een knoop doorhakken wat betreft thuisbatterij tot dat gefixt is.

• jeroen.ijmuiden
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:48:
[...]

8% op alle Zendure producten? Dat klinkt te goed om waar te zijn. Addertjes onder het gras?

Een van mijn zonnepanelen geeft nog maar ~20% aan opbrengst t.o.v. de andere 11 :') dus ik wacht even af met een knoop doorhakken wat betreft thuisbatterij tot dat gefixt is.
Zie die cashback ook bij scoupy staan en ze verwijzen zelf op hun site ook naar 8% affiliate link mogelijkheden

• jamiev90
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:48:
[...]

Voor de 3000 mix werkt het sowieso wel hoor. Nuance is dat het op het volgens de voorwaardes op het bedrag excl. BTW gegeven wordt, maar alsnog een mooie korting (6,3% effectief?).

Op de site van Zendure zelf is voor de levertijd nog weinig bekend, maar andere sites benoemen halverwege juni, begin juli als levering. Leuk vooruitzicht, al kijk ik niet op tegen de fysieke plaatsing ;)

• gast777
Merijn. schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 06:55:
[...]

Hier ook AP systems, maar dit is nieuws voor mij. Je kunt dus de ECU van AP soort van omzeilen/ overrulen? Misschien wat offtopic, maar zou hier graag meer over horen. Ik worstel (in mijn hoofd) met hoe de zonnepanelen aan te sluiten en teruglevering eventueel kunnen beperken. De huidige ECU van AP heeft die functie niet.
Klopt, dit opent wel wat perspectieven.

Ik heb trouwens geen ECU hier. Alleen de 3 micro-omvormers voor de 6 panelen op de garage (waarin ook de Zendure SF2400AC staan).

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-06 18:43
bjornricardo33 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:30:
Wij hebben op dit moment een GoodWe omvormer 95000DSN176W2129. Deze draait op 2 strings.
Kan ik hier eenvoudig een Zendure SolarFlow 4000 Mix Pro op aansluiten en is het dan klaar, of moeten er nog veel zaken ingesteld of aangepast worden?
Daar ben ik ook benieuwd aan. Ik zou mijn bestaande omvormer er graag tussenuit halen en de strings rechtstreeks, en van DC panelen naar DC 4000 Mix Pro willen opladen. Zo moeten kunnen dacht ik voor maximaal 2 x 4.000 Wp?

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 22:30
Meubelmaker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd aan. Ik zou mijn bestaande omvormer er graag tussenuit halen en de strings rechtstreeks, en van DC panelen naar DC 4000 Mix Pro willen opladen. Zo moeten kunnen dacht ik voor maximaal 2 x 4.000 Wp?
Check of de specificaties van je panelen qua voltage, amperage en wattpiek matchen met de specificatie van de mppt ingangen van de Zendure.

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-06 18:43
Spekkie99 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Check of de specificaties van je panelen qua voltage, amperage en wattpiek matchen met de specificatie van de mppt ingangen van de Zendure.
@Spekkie99 ik dacht dat de string buiten de MPPT ingangen om, direct DC konden worden aangesloten. Heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 18:51

databeestje

Von PrutsHausen

Meubelmaker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:47:
[...]

@Spekkie99 ik dacht dat de string buiten de MPPT ingangen om, direct DC konden worden aangesloten. Heb ik dat dan verkeerd begrepen?
Verkeerd begrepen. De accu is ~50 volt, maar de Pro heeft PV ingangen welke 30-400 Volt bereik hebben wat bij veel strings past. De meeste andere modellen/fabrikanten van plugin accus hebben een 15-60 Volt ingang welke niet overweg kan met string spanningen.

De 4000 series heeft wel een aparte AC ingang om rechtstreeks een bestaande omvormer op aan te sluiten buiten de PV input om, wellicht is dat wat je bedoelt. Maar dat is AC, niet DC.

• Spekkie99
Meubelmaker schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:47:
[...]

De mppt zijn de dc ingangen. De rest heeft databeestje al toegelicht.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:31
@Meubelmaker En let op: voor passing strings op omvormer moet je naar de Voc kijken bij -10!!! Anders kan je je omvormer op dc voltage overbelasten en dus slopen

De max. 400 volt is significant afwijkend van de standaard (max 550-600 volt DC voor 1 fase omvormers)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Er is helemaal geen standaard Voltage voor omvormers, de omvormer moet gematched zijn met het aantal panelen.
Panelen geven DC spanning af en hoeveel is afhankelijk van het aantal panelen die in de string zitten want ze staan in serie.
Dus de maximale spanning die je string afgeeft moet binnen het bereik van de Zendure liggen.

PS
Mpp staat voor Maximum Power Point en dat is de spanning waarbij de omvormer zijn maximale rendement bereik en geen naam voor een ingang.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• nubcaek
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-05 18:30
Hi!

Net als anderen ben ik mij aan het oriënteren op een thuisbatterij. Ik heb inmiddels vast gesteld, middels een analyse over de afgelopen 6mnd, dat ik met max 10kw uit de voeten moet kunnen. Dit is echter zonder dat ik mijn verbruik heb geoptimaliseerd. Daar ben ik nu mee bezig, zowel gedragsmatig als via HA / EVCC.

Mijn situatie
  • 3x25A aansluiting
  • 3P Laadpaal aansluiting (Jaarverbruik rond 5.5KW, recent begonnen met aansturing via EVCC)
  • 3P PV aansluiting (6.4 kWp, jaaropbrengst tussen 5.5-6.5KW)
  • 5.5 en 2.0KW airco (te plaatsen; verwarming en verkoeling)
  • standby verbruik nacht: 0.15 kWh
Doel
  • Gebruik van opgewekte zon zo veel mogelijk optimaliseren - NOM.
  • Als ik overdag niet thuis ben wil ik mijn auto met e.g. 5KW vanuit het batterij kunnen bijladen met 3.7kW.
  • Vanuit het batterij het toekomstige verbruik voor de airco's opvangen.
Vragen
  • Uit dit topic begrijp ik dat, mits e.g. de laadpaal en PV, op 3 fases zijn aangesloten, ik prima een Zendure SF 4000 op een (1) fase kan aansluiten (B25 aardlek). Dit zou niet moeten leiden tot onbalans in de fases/hoge belasting op de nul. Kan iemand dit bevestigen?
  • Kan iemand mij vertellen via welk kanaal ik regio Almere een goede elektricien kan vinden? Mijn ervaring met Werkspot is niet top. DM mag ook.
Alvast enorm bedankt!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:16
Ik ben aan het overwegen om de Zendure SF 4000 aan te schaffen en deze te laten aansluiten door een erkend installateur op de meterkast.

Zou ik dan ook aanspraak kunnen maken op de warmtefond regeling?

• Martien
  • Laatst online: 11:19
Mausssie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:27:
Je kan in de Enlighten App je dynamische stroom tarieven configureren (EPEX plus kosten van je leverancier), Als je daarna het “AI Optimaliststie” systeem profiel kiest zal je Enphase systeem stoppen met opwekken bij negatieve tarieven.

Weet alleen niet of dit werkt als je geen metered gateway hebt…

@iMartien

• JeroenAka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:52
Martien schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Je kan in de Enlighten App je dynamische stroom tarieven configureren (EPEX plus kosten van je leverancier), Als je daarna het “AI Optimaliststie” systeem profiel kiest zal je Enphase systeem stoppen met opwekken bij negatieve tarieven.

Weet alleen niet of dit werkt als je geen metered gateway hebt…
Ik heb inderdaad de dynamische prijs in kunnen stellen. Maar de stap om dan een 'profiel' te kiezen bied bij mij niet de nodige optie. Alleen 'self consumption'.

Volgens de AI assist van Enphase moet ik een IQ batterij aansluiten om meer profielen te krijgen.

• Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-06 22:29
Ik heb m besteld, mooi ding! Klein vraagje: ik wil de voorbereidingen alvast doen (moet de omvormer ook verplaatsen). Op dit moment kan ik mijn zonnepanelen niet uitlezen, maar wil dit wel. Weten jullie ook of deze zendure mix de stroom meten kan als ze aangesloten zijn op de PV in, of moet ik een kWh meter plaatsen?

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:15
databeestje schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:58:
[...]

Verkeerd begrepen. De accu is ~50 volt, maar de Pro heeft PV ingangen welke 30-400 Volt bereik hebben wat bij veel strings past. De meeste andere modellen/fabrikanten van plugin accus hebben een 15-60 Volt ingang welke niet overweg kan met string spanningen.

De 4000 series heeft wel een aparte AC ingang om rechtstreeks een bestaande omvormer op aan te sluiten buiten de PV input om, wellicht is dat wat je bedoelt. Maar dat is AC, niet DC.
De Mix serie accu's zijn toch 25,6V ? En aangezien t om aansluiten string gaat zal t toch wel om die 25V serie gaan. Merkwaardig eigenlijk, je bouwt een serie met meer vermogen en uitbreidbaar tot veel meer capaciteit en dan halveer je de accuspanning ...

• Martien
  • Laatst online: 11:19
JeroenAka schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:01:
[...]

Ik heb inderdaad de dynamische prijs in kunnen stellen. Maar de stap om dan een 'profiel' te kiezen bied bij mij niet de nodige optie. Alleen 'self consumption'.

Volgens de AI assist van Enphase moet ik een IQ batterij aansluiten om meer profielen te krijgen.
Okay, apart… ik heb dat profiel wel en geen IQ batterij 🤷🏻‍♂️

@iMartien

• Taro
  • Niet online
Er is een apart topic voor Enphase, dit is het Zendure Mix/PowerHub/EVFlow topic.

• Taro
  • Niet online
Voscovic schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:26:
Ik heb m besteld, mooi ding! Klein vraagje: ik wil de voorbereidingen alvast doen (moet de omvormer ook verplaatsen). Op dit moment kan ik mijn zonnepanelen niet uitlezen, maar wil dit wel. Weten jullie ook of deze zendure mix de stroom meten kan als ze aangesloten zijn op de PV in, of moet ik een kWh meter plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLoAJgNAn0AkZI6flCG0tDXTnvU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dwSnc9HY4ve2B7hW49x1S80t.png?f=fotoalbum_large

• Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-06 22:29
@Taro Bedankt, super. Dat scheelt weer.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ik ben me ook aan het orienteren op de SolarFlow 4000 Mix AC+, vooral de PV AC in lijkt me interessant. Ik heb een 3F SolarEdge omvormer met 10kWp dus dat gaat helaas niet werken.

Als je twee van deze units besteld en via de powerhub 3F aansluit krijg je dan over 2 fasen 4kW teruglevering?

Ik heb namelijk al een backup load groep op 1F in de groepenkast. Dus geen idee waar de stroom op de andere fase dan heen gaat?

Of kun je de units onderling koppelen zodat als 1 systeem werkt want dan kun je wel op 1F backup loads voeden.

[ Voor 57% gewijzigd door Vaevictis_ op 01-06-2026 07:19 ]

• sdk1985
Vaevictis_ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:01:
Ik ben me ook aan het orienteren op de SolarFlow 4000 Mix AC+, vooral de PV AC in lijkt me interessant. Ik heb een 3F SolarEdge omvormer met 10kWp dus dat gaat helaas niet werken.

Als je twee van deze units besteld en via de powerhub 3F aansluit krijg je dan over 2 fasen 4kW teruglevering?

Ik heb namelijk al een backup load groep op 1F in de groepenkast. Dus geen idee waar de stroom op de andere fase dan heen gaat?

Of kun je de units onderling koppelen zodat als 1 systeem werkt want dan kun je wel op 1F backup loads voeden.
Ik heb een vergelijkbare vraag gesteld en kreeg deze reactie
Ik heb een nieuwe technische vraag: Bij gebruik van de 3 fase Powerhub icm 2x een Mix Ac 4000 +, kan de PowerHub vermogen actief tussen fases verdelen, of levert/neemt elke aangesloten Mix-unit alleen vermogen op de fase waarop deze is aangesloten?

Voorbeeld:
Er is een 3-fase EV-lader aangesloten op de PowerHub.
De EV-lader vraagt 6.000 W over 3 fases: ongeveer 2.000 W / fase.
Er zijn 2× Mix 4000 AC+ aangesloten, bijvoorbeeld op L1 en L2.
De PowerHub / P1-meter detecteert in totaal 6.000 W vraag.
De twee Mix-units gaan elk met 3.000 W ontladen.

Dan krijg je lokaal in de PowerHub:
L1: 2.000 W verbruik, 3.000 W levering door Mix 4000 AC+ → 1.000 W surplus richting net
L2: 2.000 W verbruik, 3.000 W levering door Mix 4000 AC+ → 1.000 W surplus richting net
L3: 2.000 W verbruik, geen Mix 4000 AC+ op deze fase → 2.000 W tekort vanuit net

Omgerekend naar stroom op 230 V betekent dit ongeveer:

L1: 1.000 W teruglevering ≈ 4,35 A
L2: 1.000 W teruglevering ≈ 4,35 A
L3: 2.000 W afname ≈ 8,70 A

In deze situatie lopen er dus stromen in tegengestelde richting door dezelfde 3-fase kabel tussen de meterkast en de PowerHub. De geschatte nulstroom zou in dit voorbeeld ongeveer 13 A kunnen zijn. Zo ver ik weet is dit iets wat normaal liever voorkomen wordt zodat de installatieautomaat niet heel warm wordt.

Mijn vragen zijn daarom:
  • Kan de PowerHub deze fase verschillen actief balanceren, zodat vermogen van de Mix-units op L1/L2 ook fysiek gebruikt kan worden voor verbruik op L3? Of werkt de PowerHub fasegebonden, waarbij een Mix-unit alleen vermogen levert of opneemt op de fase waarop deze is aangesloten?
  • Als de PowerHub niet fasebalancerend werkt: vereist het backupcircuit / de ATS-uitgang dan alsnog 3 aangesloten Mix-units voor volledige 3-fase backup?
  • Zijn er specifieke eisen voor de bekabeling en afzekering tussen de meterkast en PowerHub? Ik ga nu voorlopig uit van een 5×6 mm² kabel, maar wil dit graag laten bevestigen voordat de elektricien de installatie voorbereidt.
Antwoord:
Hartelijk dank voor uw geduld tijdens dit proces.

HEMS werkt momenteel op basis van meerdere fasen door de stroomafgifte van andere fasen te regelen om de stroomvraag in evenwicht te brengen.

U kunt de stroomhub + mixapparaat + stroomafwaartse stroomhubleidingen beschouwen als een microgrid. In het door u beschreven scenario wordt de stroom die door het mixapparaat wordt opgewekt niet teruggeleverd aan het net. Voor specifieke bedradingsdetails is uiteraard een bijgewerkte gebruikershandleiding op de officiële website en een beoordeling door een professionele elektricien nodig.

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:21
Heeft er al iemand een SolarFlow 4000 Mix Pro besteld? Op de website van Zendure kan je alleen kiezen voor Installatie / Partnerschap. Ik heb mijn gegevens ingevuld en werd vanmiddag door een installateur gebeld. Ik heb aangegeven dat ik de installatie zelf kan doen en toen kreeg ik een offerte incl. eenmalige korting zonder installatie voor € 2.699 incl. btw.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Zubadan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:46:
Heeft er al iemand een SolarFlow 4000 Mix Pro besteld? Op de website van Zendure kan je alleen kiezen voor Installatie / Partnerschap. Ik heb mijn gegevens ingevuld en werd vanmiddag door een installateur gebeld. Ik heb aangegeven dat ik de installatie zelf kan doen en toen kreeg ik een offerte incl. eenmalige korting zonder installatie voor € 2.699 incl. btw.
Ik had ook verzoek tot informatie ingevuld.

Kreeg alleen een mailtje van een installateur/partner waarin mij al redelijk duidelijk werd dat ik als Particulier op minder enthousiasme kon rekenen..

Na mijn antwoord heb ik niks meer gehoord.

Ik wil graag een bestaande SaJ omvormer vervangen door de Zendure

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:21
Ik ben wel gecharmeerd van de SolarFlow 4000 Mix AC+. Nu heb ik in mijn garage een 19” rack met een aantal servers draaien die beschermd worden door een UPS. Echter de accu’s van deze UPS (lood accu’s) zijn na 2 jaar al gedegradeerd tot onbruikbaar. Mogelijk komt dit doordat ik geen airco heb in de garage en de temperatuur eigl iets te hoog is waardoor de accu’s sneller slijten dan gewenst.

Naast mijn rack hangt ook een omvormer dus ik dacht misschien moet ik geen geld besteden aan nieuwe loodaccu’s maar dit geld in een Zendure steken en de servers op de UPS uitgang aansluiten van de zendure aansluiten. Weet iemand of deze UPS uitgang vergelijkbaar is aan een “echte UPS” qua omschakelsnelheid? Of zou ik daar toch nog een (kleine) UPS tussen moeten zetten om dipje op te kunnen vangen?

Daarnaast moet ik dan natuurlijk ook kunnen instellen dat de accu tot een bepaald minimum wordt ontladen om UPS functie beschikbaar te houden. Zit die optie in de Zendure of HEMS?

En tenslotte zal ik dan iets als Network UPS Tools moeten regelen zodat mijn servers een shutdown krijgen als de accu in noodstroom mode vrijwel leeg is. Dat lijkt me wel mogelijk icm de API mits die communicatie mogelijk blijft in offline mode.

Dit zou in de basis moeten kunnen werken toch of mis ik iets essentieels in mijn gedachtengang?

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
zeg dan niets

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 03-06-2026 10:16 ]

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:49
Zubadan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:46:
Die zou ik ook wel willen bestellen maar blijkbaar willen ze die niet zo toegangkelijk maken als de andere modellen om voor mij onduidelijke redenen.

Denk dat dat route via een installateur leveren en zelf installeren prima is maar ik vraag me dan wel af hoe het met de garantie zit? De prijs die je noemt is in ieder geval wel netjes.
Tony71 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:09:
[...]

Het lijkt me voor jou handiger als je een andere hobby neemt waarbij veiligheid van minder belang is.
Wellicht heeft @petermdevries er wat aan als je ook kan uitleggen wat er dan zo onveilig is? Roepen is een, maar uitleggen hoe hij kan voorkomen dat zijn garagebrand het nieuws haalt is nuttig voor iedereen.

[ Voor 21% gewijzigd door Breadrun op 03-06-2026 09:17 ]

• koboy
  • Laatst online: 12:47

koboy

Heb een idee voor een icon

petermdevries schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:26:
Ik ben wel gecharmeerd van de SolarFlow 4000 Mix AC+. Nu heb ik in mijn garage een 19” rack met een aantal servers draaien die beschermd worden door een UPS. Echter de accu’s van deze UPS (lood accu’s) zijn na 2 jaar al gedegradeerd tot onbruikbaar. Mogelijk komt dit doordat ik geen airco heb in de garage en de temperatuur eigl iets te hoog is waardoor de accu’s sneller slijten dan gewenst.

Naast mijn rack hangt ook een omvormer dus ik dacht misschien moet ik geen geld besteden aan nieuwe loodaccu’s maar dit geld in een Zendure steken en de servers op de UPS uitgang aansluiten van de zendure aansluiten. Weet iemand of deze UPS uitgang vergelijkbaar is aan een “echte UPS” qua omschakelsnelheid? Of zou ik daar toch nog een (kleine) UPS tussen moeten zetten om dipje op te kunnen vangen?

Daarnaast moet ik dan natuurlijk ook kunnen instellen dat de accu tot een bepaald minimum wordt ontladen om UPS functie beschikbaar te houden. Zit die optie in de Zendure of HEMS?

En tenslotte zal ik dan iets als Network UPS Tools moeten regelen zodat mijn servers een shutdown krijgen als de accu in noodstroom mode vrijwel leeg is. Dat lijkt me wel mogelijk icm de API mits die communicatie mogelijk blijft in offline mode.

Dit zou in de basis moeten kunnen werken toch of mis ik iets essentieels in mijn gedachtengang?
Ik snap je redenering, maar omdat ik de specifieke gevoeligheden niet ken van je apparatuur kan ik je alleen wat aandachtspunten geven:
  • Afgaand op de specificaties heeft een simpele kleine APC ups van 100 euro een omschakeltijd van 6ms, en de Zendure 10ms. Hoe dit gemeten wordt weet ik niet, wel dat mijn Powerwalker (vroeger een APC exemplaar) altijd de router en naar netjes heeft opgevangen. Gisteren of eergisteren poste iemand in het Zendure forum dat bij een stroomstoring zijn router op de backup poort was uitgevallen. Dit was de backup poort niet de Powerhub en een ander apparaat, maar als de noodstroom voorziening afgeraden wordt voor medische apparatuur zou ik persoonlijk mijn server farm er niet direct aan hangen, maar met een qua tijd overbrugging kleine reguliere UPS er tussen.
    Er zijn trouwens tegenwoordig ook UPS modellen van in elk geval APC met een lithium accu.
  • Wat betreft de signalling functie van een UPS die je noemt is dit hoogstwaarschijnlijk op te vangen via Home Assistant. Als jouw netwerk in de lucht blijft zou dit gewoon moeten blijven werken.
  • Aangezien je nu al een behoorlijk warme garage hebt, besef je goed dat een accu ook flink wat warmte produceert. Ik heb een 11,5kWh modulaire Zendure, en bij een volledige cyclus (10-100-10%) gaat daar ongeveer 12kWh in en komt er ongeveer 10kWh uit. Prachtige RTE van richting de 85%, maar wel 2kWh warmteproductie over een periode van 9 uur, die duidelijk merkbaar is in de betreffende ruimte.
We hebben het over een product(serie) waar op dit moment alleen ervaring mee is bij de reviewers met pre-productie exemplaren, en er vooral over de PowerHub nog geen praktijk info bekend is. Als je de stap wilt nemen en early adopter wilt zijn zou ik dat vooral doen met het oog op je PV installatie en het einde van salderen, en het hele UPS verhaal beschouwen als mooie bonus als je het werkt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• BasvanS
  • Laatst online: 12:14
Hier wel interesse voor de Zendure SolarFlow 4000 Mix Pro. Alleen het liefst gewoon bestellen zonder verdere installatie etc. Heb een bestaande, 12 jaar oude SMA omvormer waarvan beide strings keurig in de range van de Zendure MPPT vallen, het is dus bijna Plug & Play op de bestaande groep van de omvormer, of mis ik iets?

Waar kan ik deze bestellen?

• Spekkie99
BasvanS schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:30:
Hier wel interesse voor de Zendure SolarFlow 4000 Mix Pro. Alleen het liefst gewoon bestellen zonder verdere installatie etc. Heb een bestaande, 12 jaar oude SMA omvormer waarvan beide strings keurig in de range van de Zendure MPPT vallen, het is dus bijna Plug & Play op de bestaande groep van de omvormer, of mis ik iets?

klopt, ik kijk daarom ook naar deze optie, enige nadeel is dat hij dan bij mij naar zolder moet (gewicht).

• BasvanS
Ik heb 2 omvormers, 28 panelen, ik kan kiezen tussen zolder of trapkast want in beide ruimtes hangt een omvormer.. Ik zou zelfs 2 strings van 9 panelen op de omvormer van de zendure kunnen gooien.

Maar volgens mij kan je nooit 7 KW PV vermogen op 1 fase terugleveren? Dus als de 18 panelen 7000 P leveren en de accu is vol, wat doen je dan met dat vemrogen?

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:49
BasvanS schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:20:
Ik heb 2 omvormers, 28 panelen, ik kan kiezen tussen zolder of trapkast want in beide ruimtes hangt een omvormer.. Ik zou zelfs 2 strings van 9 panelen op de omvormer van de zendure kunnen gooien.

Maar volgens mij kan je nooit 7 KW PV vermogen op 1 fase terugleveren? Dus als de 18 panelen 7000 P leveren en de accu is vol, wat doen je dan met dat vemrogen?
Volgens mij kan je dat dus afvangen met de 3P Powerhub maar daar is ook nog niet alles over bekend.

Zelf heb ik maar 10 panelen maar zou deze graag direct op de batterij aansluiten dus zou mooi zijn als er een webshop komt die partner is met Zendure ivm garantie maar waar je wel gewoon kan bestellen om vervolgens zelf te installeren.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:35
BasvanS schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:30:

Is je bestaande aardlekautomaat geschikt?

• BasvanS
Kameelstok schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:13:
[...]

Is je bestaande aardlekautomaat geschikt?
Dat ligt er aan wat je geschikt noemt ;) Het is een 20A alamat, wat eigenlijk niet selectief is op een 25A fase. Verder is hij van Eaton in een ABB kast :+. Maar goed hij moet dus echt niet meer dan 20A gaan terug leveren aan het net.

Nu kan ik prima alleen de panelen van 1 omvormer aan op die Zendure Pro gooien en ik ga er vanuit dat je de max levering wel op 20 A kan zetten?

• Mausssie
  • Nu online
Weet iemand of er inmiddels al meer bekend is over de uitbreidingsmodules voor de Mix AC serie?
Benieuwd wanneer die beschikbaar komen en wat de prijs gaat zijn.

• ZwolschBalletje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:15
Op dit moment is er nog geen officiële informatie bekendgemaakt over de aankoop van het uitbreidingsbatterijpakket voor de Mix-serie. De beschikbaarheid zal naar verwachting in het vierde kwartaal worden aangekondigd.
Aldus https://www.zendure.nl/products/solarflow-4000-mix-ac?variant=48414280057087 onderaan in de FAQ over batterijen laden/ontladen.

• Bouwertje
  • Laatst online: 11:12
Ik denk dat heel veel mensen toch even goed moeten kijken naar de (interne) berading van de groepenkast.

In theorie kan je met een 20A alamat, 25 A (of soms zelfs 35 A) uit het net trekken en ook nog 20 A uit je accu. dat zal betekenen dat er door de interne bedrading 45 A kan gaan lopen. Dat vinden een 4mm2 en zelfs een 6mm2 niet heel lang leuk. Niet dat het met een 16A beveiliging heel veel beter is maar wel even iets om goed over na te denken. Mede hierom vindt ik de 4 KW levering en de stekker nog steeds heel bijzonder.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste