Taro schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:41:
[...]
Voor de volledigheid: B karakteristiek komt bij veel mensen wel goed aangezien ze een B20 plaatsen, het gaat dus om Type A vs Type B, een A20 is wat anders dan een Type A 20, een B20 kan bijv. Type A of Type B zijn.
even een kleine toevoeging om het duidelijk te maken;
bij beveiligingen heb je te maken met de zogenaamde karakteristiek, die bepaald het uitschakelgedrag, standaard is dat een type B, maar je heb ze ook in type C en D.
hier zie je dit in een grafiek, een C zal dus bij hogere stroomsterktes trager reageren dan een type B.
/f/image/ShdVdVkQFyenPSen0VorWXIg.png?f=fotoalbum_large)
de karakteristiek wordt standaard aangeduid met de letter voor de waarde van de installatieautomaat. bv dus B16 ( de standaard in Nederland waar vrijwel alle groepen mee worden afgezekerd) deze letter zie je dus ook zowel bij installatieautomaten (en natuurlijk ook bij aardlekautomaten (wat een combinatie is van een installatieautomaat en een aardlekschakelaar).
waar hier echter de diskussie over gaat is wat heel anders, dat heeft namelijk met de type lekstroom te maken, helaas worden deze dus ook met letters aangeduid, en daarom ook deze verwarring. Belangrijk is echter dat dit alleen bij aardlekschakelaars en aardlekautomaten (alamat) op van toepassing is.
In Nederland zijn dat typen A, B, F en S / AP-R. Type A is de algemene standaard, deze heeft echter een groot nadeel, ze kunnen redelijk slecht tegen (vlakke) DC-lekstromen. De werking kan daardoor vertraagd (risico van te late uitschakeling) of zelfs blijven plakken ( dus geen uitschakeling, wil je dus niet) . M.n. door elektronische schakelingen kunnen als daar geen voorzieningen voor worden getroffen onbedoeld deze DC lekstromen mee komen met de AC lekstroom.
juist voor dit soort situaties zijn er dus de type B beveiling die door een compleet andere opbouw juist wel ongevoelig is voor dit dit soort DC lekstromen ( meer dan 6mA DC lekstroom), de meeste stroomtangen kunnen dit soort zeer lage stromen niet eens meten, daarvoor heb je speciale meetapparatuur nodig).
het zeer grote nadeel is dat juist door de lage vraag naar dit soort dingen de prijs hoog en ook beschikbaheid laag is, een type B kan zo maar 250 euro kosten, terwijl je voor circa 60 euro een type A hebt, veel merken bieden deze ook helemaal niet aan. (zie opmerking @
Taro )
Omdat deze materie voor heel veel mensen onbekend is, weet men niet dat het relevant is. En dat is inderdaad een issue: je gaat ervan uit dat er dan vanuit de fabrikant duidelijk over wordt gecommuniceerd.
Ondertussen twijfel ik dus zelf wel wat nu te doen, 3x Type B aanschaffen? Ik heb alles van Hager en dan komt daar ineens een ander merk tussen te hangen (shit happens, wat moet dat moet hoor) en het is niet goedkoop, ook zonde als het achteraf voor niets blijkt te zijn. Ik wacht dus nog heel even af.
ik zou zeker gezien de eerdere uitspraken welke vanuit technisch invalshoek als betrouwbaar lijken wachten tot dat Zendure hier een defenitiefe uitspraak doet welke ook voldoende onderbouwd is ( ze hebben een extern bedrijf in de hand genomen, dus dat is iets zeer positief).