Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
3, 4, 5x per dag verliest hij connectie met de Cloud omgeving en dus de app. Hij verdwijnt letterlijk uit de app en ik moet naar de schuur om hem weer te koppelen. Hij zit al op een aparte 2.4Ghz SSID, geisoleerd van de rest (deed ik al standaard met al dat chinese spul) en heb zo min mogelijk opties aan staan. Wifi signaal is uitstekend. Bekabeld heb ik hetzelfde probleem. Dus het ligt niet aan het netwerk. Die is goed.
Zendure support is er nog mee bezig, dus een directe oplossing hebben zij ook niet. Ik zit al op de laatste firmware V2.0.1. De P1 meter werkt wel prima. Maar omdat hij volledige connectie verliest, doet hij ook direct niks meer. Ik begreep dat informatie tegenwoordig niet meer naar de cloud wordt gestuurd en dat de accu zelfstandig met de P1 communiceert om te bepalen of hij kan laden / ontladen. Ik zie dat hij nog wel connectie heeft met het wifi of lan, maar na een paar uur verdwijnt de hele verbinding.
En dan nog een vreemd probleem. Als ik in de App naar de accu ga en hierop klik, dan refreshed het beeld om de 10 seconde. Maar hij laat dan 3 verschillende percentages zien.
/f/image/eusrlWARRYU4CbM94Gq7kh9q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HMUDPTYEzDDnERD7KOVi7cgy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FVKrgLs6DHKeAFOr1Hoz7Pii.png?f=fotoalbum_large)
Wat is dit voor slecht spul! Ik denk dat ik dus te maken heb met een defecte unit of het is Zendure die het gewoon heel slecht voor elkaar heeft. Als dit niet binnen 1 week is opgelost, ga ik gebruik maken van mijn recht tot ontbinding van de koop.
Ik heb precies hetzelfde probleem met een nieuwe installatie en koppelen in de app. Wat mij opviel was dat onder netwerkinstellingen ik een totaal andere SSID, ip en naam heb. Lijkt erop dat ik gekoppeld ben aan iemand in Duitsland. Na een minuut of 10 klapt hij eruit inderdaad. Ik vermoed dat er wat mis gaat in de Cloud. Lokaal lijkt alles op orde, want ik kan zien dat er gewoon connectie is in mijn omgeving of het nu middels rj45 loopt of wifi. Ook de ledjes geven geen foutmelding, gewoon groen dus...remonv76 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:38:
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik heb sinds vorige week de Zendure SF 4000 mix AC+ in mijn bezit en heb niks anders dan problemen met dit kreng. Ik sta op het punt om hem weer in te pakken en retour te sturen.
3, 4, 5x per dag verliest hij connectie met de Cloud omgeving en dus de app. Hij verdwijnt letterlijk uit de app en ik moet naar de schuur om hem weer te koppelen. Hij zit al op een aparte 2.4Ghz SSID, geisoleerd van de rest (deed ik al standaard met al dat chinese spul) en heb zo min mogelijk opties aan staan. Wifi signaal is uitstekend. Bekabeld heb ik hetzelfde probleem. Dus het ligt niet aan het netwerk. Die is goed.
Zendure support is er nog mee bezig, dus een directe oplossing hebben zij ook niet. Ik zit al op de laatste firmware V2.0.1. De P1 meter werkt wel prima. Maar omdat hij volledige connectie verliest, doet hij ook direct niks meer. Ik begreep dat informatie tegenwoordig niet meer naar de cloud wordt gestuurd en dat de accu zelfstandig met de P1 communiceert om te bepalen of hij kan laden / ontladen. Ik zie dat hij nog wel connectie heeft met het wifi of lan, maar na een paar uur verdwijnt de hele verbinding.
En dan nog een vreemd probleem. Als ik in de App naar de accu ga en hierop klik, dan refreshed het beeld om de 10 seconde. Maar hij laat dan 3 verschillende percentages zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat is dit voor slecht spul! Ik denk dat ik dus te maken heb met een defecte unit of het is Zendure die het gewoon heel slecht voor elkaar heeft. Als dit niet binnen 1 week is opgelost, ga ik gebruik maken van mijn recht tot ontbinding van de koop.
Heb een support ticket gemaakt en die gaven dit antwoord in eerste instantie. Daarna uitgebreid een antwoord retour gestuurd. Optie 1 t/m 4 meerdere malen uitgevoerd, maar vond optie 6 wel grappig...Of je even alles op een totaal ander netwerk kan zetten??
Hallo Erik, voer een schone herkoppeling uit en test daarna of de cloudverbinding stabiel blijft:
- Verwijder de Zendure uit de app
- Open de Zendure-app.
- Verwijder het apparaat uit de app om de koppeling te verbreken.
- Voeg het apparaat daarna opnieuw toe om het weer te kunnen bedienen.
- Schakel het apparaat volledig uit
- Zet het apparaat uit.
- Koppel de PV- en AC-aansluitingen los.
- Wacht minimaal 10 seconden.
- Sluit alles opnieuw aan en laat het apparaat rustig opnieuw verbinden.
- Controleer de IoT-/cloudstatus
- Controleer of de antenne goed vastzit en niet beschadigd is.
- Controleer het IoT-indicatielampje; normaal hoort dit groen te zijn.
- Laat het koppelproces volledig afronden
- Voer tijdens het verbinden niet steeds opnieuw acties uit in de app.
- Schakel het apparaat niet uit terwijl het verbinding probeert te maken.
- Wacht tot de app of het apparaat zelf aangeeft of de verbinding gelukt is.
- Test met een mobiele hotspot
- Verbind de Zendure tijdelijk met een mobiele hotspot.
- Als de cloudverbinding via hotspot stabiel blijft, ligt het probleem waarschijnlijk bij de huidige netwerkomgeving of routerconfiguratie.
- Test eventueel met een ander netwerk
- Voeg het apparaat opnieuw toe via een andere router of netwerkomgeving.
- Hiermee kun je vaststellen of het probleem alleen optreedt op het huidige netwerk.
Een ietswat aangepaste vorm van nul op de meter. Laden start vertraagd zodat ik tijdens goedkope uren laad (en de dure uren sochtends nog de opwek exporteer). Savonds na de zonopwek start ik met nul op de meter. Dus zowel grotere als kleinere vermogens die geladen danwel ontladen worden.lithoijen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 23:51:
[...]
Dat is bemoedigend, hoe gebruik jij hem, nul op de meter dus van grote tot kleine vermogens?
Heb een aantal sensoren aangemaakt die voor mij de meest optimale manier van laden / ontladen bereken aan de hand van dynamische tarieven, zonvoorspellingen, eigenverbruik, laad verliezen e.d.
Tot dusver erg te spreken over de Mix 4000s en de lokale integratie mogelijkheden, kan niet wachten tot de Powerhub binnen is om het volledig naar wens aan te sluiten.
Hij koppelt dan met de verkeerde Zendure.
Controleer of het serienummer in je APP gelijk is aan wat op de Zendure staat.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dit is gelukkig niet mijn ervaring. Heb alleen bij de eerste keer opladen gehad dat hij opeens van 60% naar 80% en naar 90% ging. Daarna ging hij wel weer normaal ontladen. Als ik nu kijk naar de percentages opladen/ontladen en deze vergelijk met de hoeveelheid kWh dan klopt het. Dus verder geen problemen.remonv76 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:38:
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik heb sinds vorige week de Zendure SF 4000 mix AC+ in mijn bezit en heb niks anders dan problemen met dit kreng. Ik sta op het punt om hem weer in te pakken en retour te sturen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de batterij middels LAN kabel aangesloten op een aparte VLAN samen met de P1 meter. Deze VLAN mag niet met andere apparaten op andere VLAN's communiceren. Heb tot nu toe 1x, aantal dagen geleden, gehad dat de P1 meter even gereset moest worden.
Het lijkt er op dat bij jou inderdaad informatie getoond wordt van andere batterijen. Ik heb hier in dit artikel gelezen dat andere mensen hier ook last van hebben gehad. Dit kan natuurlijk vele oorzaken hebben die gewoon liggen bij Zendure. Bijvoorbeeld:
- Apparaten verkocht met hetzelfde MAC adres.
- Apparaten verkocht met hetzelfde Serienummer.
Als zoiets de oorzaak is, dan zouden ze, wellicht, dit op afstand kunnen oplossen door je apparaat te voorzien van unieke nummers. Maar goed, dit zijn allemaal aannames vanuit mijn kant.
Mijn P1-meter van zendure ziet wel dat ik 3 fase heb. Iemand een tip? Misschien kijk ik ergens overheen?
Welke versie hardware heb je? Die met de LAN en COM naast elkaar, of die LAN aansluiting aan de andere zijde?remonv76 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik aan de andere zijde, maar wel gewoon aan de voorkant dat er Zendure 4000 Mix AC + staat en heb dus vergelijkbare problemen...testmanager schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:16:
[...]
Welke versie hardware heb je? Die met de LAN en COM naast elkaar, of die LAN aansluiting aan de andere zijde?
[ Voor 6% gewijzigd door ErikdB op 10-08-2026 13:27 ]
2500 kW? Daar gaat wat mis...stopie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:56:
zojuist mijn 2 4000 mix AC+ aangesloten en vrijgegeven op 2500kW. Het systeem begrijpt alleen niet dat ik een 3 fase heb en dat het dus per fase 2500kW moet zijn, i.p.v. verdelen over de batterijen.
Mijn P1-meter van zendure ziet wel dat ik 3 fase heb. Iemand een tip? Misschien kijk ik ergens overheen?
Maar je antwoord is al heel vaak hier voor gekomen. Ingestelde vermogen is de som van alle omvormers samen, je kan ze niet per stuk instellen. Jij wil ze dus op 7200Wh hebben staan.
Ik zit nu op de stekker, uiterlijk komend weekend vaste aansluiting, maar ik wil ook dan niet boven de 3,6kW per batterij i.v.m. 16A aansluiting. Misschien weer mooie vraag voor ZendureIJsbeer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:29:
[...]
2500 kW? Daar gaat wat mis...
Maar je antwoord is al heel vaak hier voor gekomen. Ingestelde vermogen is de som van alle omvormers samen, je kan ze niet per stuk instellen. Jij wil ze dus op 7200Wh hebben staan.
[ Voor 3% gewijzigd door stopie op 10-08-2026 13:39 ]
Had jij eerst ook de uitvoering met de LAN poort niet naast de COM poort?loonatick78 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:27:
Ik heb hetzelfde probleem gehad, bij is hij vervangen voor een ander exemplaar. Kon niet met een software update opgelost worden. Heb inmiddels dus een andere staan, maar op vakantie nu dus weet niet of de nieuwe wel goed werkt.
En is die nu dan omgeruild voor de versie waar de LAN en de COM aansluiting naast elkaar zitten?
Ben op vakantie en omgeruild terwijl ik er zelf dus niet was. Laat het je weten als ik terug ben.testmanager schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:40:
[...]
Had jij eerst ook de uitvoering met de LAN poort niet naast de COM poort?
En is die nu dan omgeruild voor de versie waar de LAN en de COM aansluiting naast elkaar zitten?
Die arme schoonmaakhulp die toevallig net aanwezig was mocht die 80 KG naar binnen slepen? ;-)loonatick78 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:57:
[...]
Ben op vakantie en omgeruild terwijl ik er zelf dus niet was. Laat het je weten als ik terug ben.
Je kunt de 16A automaat vervangen door een 20A versie.stopie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:36:
[...]
Ik zit nu op de stekker, uiterlijk komend weekend vaste aansluiting, maar ik wil ook dan niet boven de 3,6kW per batterij i.v.m. 16A aansluiting. Misschien weer mooie vraag voor Zendure
Dat is in Nederland toegestaan.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
dat is het mooiste, maar dan moet ik dat integraal laten beschouwen door een elektricien.Ben(V) schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:17:
[...]
Je kunt de 16A automaat vervangen door een 20A versie.
Dat is in Nederland toegestaan.
Of alles instellen via home assistant
Zoek anders zelf even in het topic.stopie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:34:
[...]
dat is het mooiste, maar dan moet ik dat integraal laten beschouwen door een elektricien.
Of alles instellen via home assistant
Hoe dan ook... ik ben van plan om de PV-IN AC van de Zendure aan te sluiten op de AC-uitgang van mijn SolarEdge 1-fase omvormer. Als ik het goed begrijp, zou de Zendure in theorie tot 5.000 W via de PV-IN AC kunnen verwerken en daarmee mogelijk ook tot 5.000 W via de groep richting de groepenkast kunnen laten lopen, mits mijn netaansluiting en installatie dit toelaten.
Mijn groepenkast ga ik binnenkort volledig vervangen, dus ik ben me alvast aan het oriënteren op de juiste beveiliging. Ik ben geen elektricien en laat de uiteindelijke installatie uiteraard door een erkend installateur uitvoeren en controleren.
Ik heb hierover twee vragen:
- Heeft iemand inmiddels bevestigd gekregen dat voor de Zendure een type B aardlekautomaat noodzakelijk is, of volstaat bijvoorbeeld type A?
- Heeft iemand daadwerkelijk de aanbeveling van Zendure gevolgd om een 32A aardlekautomaat te plaatsen voor de AC-aansluiting? Is 32A in deze situatie noodzakelijk, of zou bijvoorbeeld 25A ook volstaan?
Ben benieuwd naar ervaringen van mensen die de 4000 Mix AC+ al daadwerkelijk zo hebben aangesloten.
Een 25A aardlekschakelaar tussen je SolarEdge en je Zendure volstaat, een aardlekautomaat is niet nodig.
Met 32A heb je geen selectiviteit meer al is dat tegenwoordig niet meer verplicht.
Na de Zendure heb je ook nog een aardlekautomaat (of losse aardlekschakelaar + automaat) van minimaal 20A nodig.
Ps Een groepenkast met 16 groepen op een fase lijkt me echt wel toe aan een uitbreiding naar 3 fasen
De PV IN lijkt tot max 3000 te gaan ipv de 5000 die ze adverteren. Loopt tickets voor bij Zendure, nog geen uitsluitsel daarvan gezien (door meerdere mensen gemeld, zie topic). Mooiste is dus extra kabel trekken en eigen groep in de meterkast als dat enigszins te doen is.Although0000 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:11:
Ik ben momenteel in afwachting van een SolarFlow 4000 Mix AC+. Ik hoop uiteraard dat ik niet tegen de eerder genoemde problemen aanloop, maar ik begin inmiddels wel steeds meer te twijfelen of ik mijn bestelling niet moet annuleren.
Hoe dan ook... ik ben van plan om de PV-IN AC van de Zendure aan te sluiten op de AC-uitgang van mijn SolarEdge 1-fase omvormer. Als ik het goed begrijp, zou de Zendure in theorie tot 5.000 W via de PV-IN AC kunnen verwerken en daarmee mogelijk ook tot 5.000 W via de groep richting de groepenkast kunnen laten lopen, mits mijn netaansluiting en installatie dit toelaten.
Mijn groepenkast ga ik binnenkort volledig vervangen, dus ik ben me alvast aan het oriënteren op de juiste beveiliging. Ik ben geen elektricien en laat de uiteindelijke installatie uiteraard door een erkend installateur uitvoeren en controleren.
Ik heb hierover twee vragen:Daarnaast heb ik een 1-fase 35A hoofdaansluiting. Wat zouden jullie in die situatie adviseren voor de beveiliging van de Zendure, met name met het oog op selectiviteit? Of is dat zonder het volledige schema van de groepenkast en de exacte aansluitwijze eigenlijk niet goed te bepalen, mijn groepenkast is verder niet zo spannend en bestaat verder alleen maar uit 16x 16A automaten en 4 aardlekschakelaars
- Heeft iemand inmiddels bevestigd gekregen dat voor de Zendure een type B aardlekautomaat noodzakelijk is, of volstaat bijvoorbeeld type A?
- Heeft iemand daadwerkelijk de aanbeveling van Zendure gevolgd om een 32A aardlekautomaat te plaatsen voor de AC-aansluiting? Is 32A in deze situatie noodzakelijk, of zou bijvoorbeeld 25A ook volstaan?
Ben benieuwd naar ervaringen van mensen die de 4000 Mix AC+ al daadwerkelijk zo hebben aangesloten.
Bouwertje schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:41:
[...]
Die 2,5 mm is inderdaad een aanname. Maar ik mag er toch vanuit gaan dat zendure bij 3000W (13 A) continu, geen 1,5 mm kabel levert. Laat staan bij 4000W (17 A). Maar ik ga het beleven.
Dit is de kabel die bij mijn Mix 4000AC zat (met de poorten naast elkaar).
Hahaha ja zoiets, m'n arme vader van 75 mocht hem de garage in rijden.testmanager schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:58:
[...]
Die arme schoonmaakhulp die toevallig net aanwezig was mocht die 80 KG naar binnen slepen? ;-)
Vraag heb ik al gesteld aan Zendure. Ingestelde vermogen wordt door HEMS naar believen verdeeld over de aangesloten accus.stopie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:36:
[...]
Ik zit nu op de stekker, uiterlijk komend weekend vaste aansluiting, maar ik wil ook dan niet boven de 3,6kW per batterij i.v.m. 16A aansluiting. Misschien weer mooie vraag voor Zendure
Stel je zet max vermogen op 3kw, is niet per accu max 3kw, maar kan ook betekenen 2x 4kw en 1x 1kw.
[ Voor 3% gewijzigd door MarcS73 op 10-08-2026 22:41 ]
Mijn kabels zijn 3x 2,5mm2 (en 2x 0,5mm2).Dehler schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:28:
[...]
[Afbeelding] Dit is de kabel die bij mijn Mix 4000AC zat (met de poorten naast elkaar).
Gebruik ze om omvormers (max 3,6kw) aan te sluiten op pv-in van mix4000
Ik heb al een ticket lopen bij Zendure en Techpunt heeft er ook een aangemaakt. Ze moeten niet komen met die idiote oplossingen. Haha. Maar goed, ik kan het doen puur voor bewijsvoering dat het niet aan mijn netwerk ligt.ErikdB schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:21:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem met een nieuwe installatie en koppelen in de app. Wat mij opviel was dat onder netwerkinstellingen ik een totaal andere SSID, ip en naam heb. Lijkt erop dat ik gekoppeld ben aan iemand in Duitsland. Na een minuut of 10 klapt hij eruit inderdaad. Ik vermoed dat er wat mis gaat in de Cloud. Lokaal lijkt alles op orde, want ik kan zien dat er gewoon connectie is in mijn omgeving of het nu middels rj45 loopt of wifi. Ook de ledjes geven geen foutmelding, gewoon groen dus...
Heb een support ticket gemaakt en die gaven dit antwoord in eerste instantie. Daarna uitgebreid een antwoord retour gestuurd. Optie 1 t/m 4 meerdere malen uitgevoerd, maar vond optie 6 wel grappig...Of je even alles op een totaal ander netwerk kan zetten??![]()
Hallo Erik, voer een schone herkoppeling uit en test daarna of de cloudverbinding stabiel blijft:Als je na het verwijderen uit de app en opnieuw toevoegen nog steeds Duitse gegevens gemixt ziet, herhaal dan vooral stap 1 pas nadat het apparaat volledig opnieuw is opgestart; vermijd meerdere snelle herkoppelpogingen achter elkaar, omdat dit de apparaatstatus in de app kan verstoren.
- Verwijder de Zendure uit de app
- Open de Zendure-app.
- Verwijder het apparaat uit de app om de koppeling te verbreken.
- Voeg het apparaat daarna opnieuw toe om het weer te kunnen bedienen.
- Schakel het apparaat volledig uit
- Zet het apparaat uit.
- Koppel de PV- en AC-aansluitingen los.
- Wacht minimaal 10 seconden.
- Sluit alles opnieuw aan en laat het apparaat rustig opnieuw verbinden.
- Controleer de IoT-/cloudstatus
- Controleer of de antenne goed vastzit en niet beschadigd is.
- Controleer het IoT-indicatielampje; normaal hoort dit groen te zijn.
- Laat het koppelproces volledig afronden
- Voer tijdens het verbinden niet steeds opnieuw acties uit in de app.
- Schakel het apparaat niet uit terwijl het verbinding probeert te maken.
- Wacht tot de app of het apparaat zelf aangeeft of de verbinding gelukt is.
- Test met een mobiele hotspot
- Verbind de Zendure tijdelijk met een mobiele hotspot.
- Als de cloudverbinding via hotspot stabiel blijft, ligt het probleem waarschijnlijk bij de huidige netwerkomgeving of routerconfiguratie.
- Test eventueel met een ander netwerk
- Voeg het apparaat opnieuw toe via een andere router of netwerkomgeving.
- Hiermee kun je vaststellen of het probleem alleen optreedt op het huidige netwerk.
Maar bekabeld heb ik hetzelfde probleem. Mijn UTP aansluiting zit aan de andere kant, waar de Batterij ingang ook zit, voor als je wilt uitbreiden. Ik denk dat dit de laatste revisie is.
Deze problemen zouden in een vorige firmware opgelost moeten zijn, volgens de leverancier. Maar we draaien al op de laatste versie V2.0.1. Een factory reset haalt ook niks uit en helemaal uitzetten heeft ook niks uitgehaald. Daarom was ik benieuwd wat anderen gedaan hebben, om dit probleem te op te lossen.
Ik snap wel dat ze zeker willen zijn dat het niet aan je netwerk ligt, dus stap 6 is enigszins nog te begrijpen als er firewall regels zijn die op het ene netwerk dicht staan en op het andere netwerk open. Daarom heb ik al dat chinese spul op een ander vlan of ssid.
Ik moest wel een beetje verbaasd lezen over het verhaal over duitse serienummers. Dat zou wel bizar zijn. Ook als het serienummer meerdere keren is uitgegeven. Maar hier zit precies de crux!
Ik heb inderdaad een ander serienummer op het apparaat staan, dan wat de app aangeeft. In de app eindigd deze op xxxx30 en op het apparaat staat xxxx33. Wie had dat kunnen verzinnen! En het serienummer in de app is veranderd. Gister eindigde deze nog op xxxx14. Wat bizar dit!
Als ik hem terug moet sturen, dan mogen ze hem houden en ga ik opzoek naar een ander merk. Erg jammer dat ze niet aan kwaliteitscontrole doen en een 80kg apparaat zo maar afsturen.
[ Voor 8% gewijzigd door remonv76 op 11-08-2026 01:58 ]