Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
3, 4, 5x per dag verliest hij connectie met de Cloud omgeving en dus de app. Hij verdwijnt letterlijk uit de app en ik moet naar de schuur om hem weer te koppelen. Hij zit al op een aparte 2.4Ghz SSID, geisoleerd van de rest (deed ik al standaard met al dat chinese spul) en heb zo min mogelijk opties aan staan. Wifi signaal is uitstekend. Bekabeld heb ik hetzelfde probleem. Dus het ligt niet aan het netwerk. Die is goed.
Zendure support is er nog mee bezig, dus een directe oplossing hebben zij ook niet. Ik zit al op de laatste firmware V2.0.1. De P1 meter werkt wel prima. Maar omdat hij volledige connectie verliest, doet hij ook direct niks meer. Ik begreep dat informatie tegenwoordig niet meer naar de cloud wordt gestuurd en dat de accu zelfstandig met de P1 communiceert om te bepalen of hij kan laden / ontladen. Ik zie dat hij nog wel connectie heeft met het wifi of lan, maar na een paar uur verdwijnt de hele verbinding.
En dan nog een vreemd probleem. Als ik in de App naar de accu ga en hierop klik, dan refreshed het beeld om de 10 seconde. Maar hij laat dan 3 verschillende percentages zien.
/f/image/eusrlWARRYU4CbM94Gq7kh9q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HMUDPTYEzDDnERD7KOVi7cgy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FVKrgLs6DHKeAFOr1Hoz7Pii.png?f=fotoalbum_large)
Wat is dit voor slecht spul! Ik denk dat ik dus te maken heb met een defecte unit of het is Zendure die het gewoon heel slecht voor elkaar heeft. Als dit niet binnen 1 week is opgelost, ga ik gebruik maken van mijn recht tot ontbinding van de koop.
Ik heb precies hetzelfde probleem met een nieuwe installatie en koppelen in de app. Wat mij opviel was dat onder netwerkinstellingen ik een totaal andere SSID, ip en naam heb. Lijkt erop dat ik gekoppeld ben aan iemand in Duitsland. Na een minuut of 10 klapt hij eruit inderdaad. Ik vermoed dat er wat mis gaat in de Cloud. Lokaal lijkt alles op orde, want ik kan zien dat er gewoon connectie is in mijn omgeving of het nu middels rj45 loopt of wifi. Ook de ledjes geven geen foutmelding, gewoon groen dus...remonv76 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:38:
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik heb sinds vorige week de Zendure SF 4000 mix AC+ in mijn bezit en heb niks anders dan problemen met dit kreng. Ik sta op het punt om hem weer in te pakken en retour te sturen.
3, 4, 5x per dag verliest hij connectie met de Cloud omgeving en dus de app. Hij verdwijnt letterlijk uit de app en ik moet naar de schuur om hem weer te koppelen. Hij zit al op een aparte 2.4Ghz SSID, geisoleerd van de rest (deed ik al standaard met al dat chinese spul) en heb zo min mogelijk opties aan staan. Wifi signaal is uitstekend. Bekabeld heb ik hetzelfde probleem. Dus het ligt niet aan het netwerk. Die is goed.
Zendure support is er nog mee bezig, dus een directe oplossing hebben zij ook niet. Ik zit al op de laatste firmware V2.0.1. De P1 meter werkt wel prima. Maar omdat hij volledige connectie verliest, doet hij ook direct niks meer. Ik begreep dat informatie tegenwoordig niet meer naar de cloud wordt gestuurd en dat de accu zelfstandig met de P1 communiceert om te bepalen of hij kan laden / ontladen. Ik zie dat hij nog wel connectie heeft met het wifi of lan, maar na een paar uur verdwijnt de hele verbinding.
En dan nog een vreemd probleem. Als ik in de App naar de accu ga en hierop klik, dan refreshed het beeld om de 10 seconde. Maar hij laat dan 3 verschillende percentages zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat is dit voor slecht spul! Ik denk dat ik dus te maken heb met een defecte unit of het is Zendure die het gewoon heel slecht voor elkaar heeft. Als dit niet binnen 1 week is opgelost, ga ik gebruik maken van mijn recht tot ontbinding van de koop.
Heb een support ticket gemaakt en die gaven dit antwoord in eerste instantie. Daarna uitgebreid een antwoord retour gestuurd. Optie 1 t/m 4 meerdere malen uitgevoerd, maar vond optie 6 wel grappig...Of je even alles op een totaal ander netwerk kan zetten??
Hallo Erik, voer een schone herkoppeling uit en test daarna of de cloudverbinding stabiel blijft:
- Verwijder de Zendure uit de app
- Open de Zendure-app.
- Verwijder het apparaat uit de app om de koppeling te verbreken.
- Voeg het apparaat daarna opnieuw toe om het weer te kunnen bedienen.
- Schakel het apparaat volledig uit
- Zet het apparaat uit.
- Koppel de PV- en AC-aansluitingen los.
- Wacht minimaal 10 seconden.
- Sluit alles opnieuw aan en laat het apparaat rustig opnieuw verbinden.
- Controleer de IoT-/cloudstatus
- Controleer of de antenne goed vastzit en niet beschadigd is.
- Controleer het IoT-indicatielampje; normaal hoort dit groen te zijn.
- Laat het koppelproces volledig afronden
- Voer tijdens het verbinden niet steeds opnieuw acties uit in de app.
- Schakel het apparaat niet uit terwijl het verbinding probeert te maken.
- Wacht tot de app of het apparaat zelf aangeeft of de verbinding gelukt is.
- Test met een mobiele hotspot
- Verbind de Zendure tijdelijk met een mobiele hotspot.
- Als de cloudverbinding via hotspot stabiel blijft, ligt het probleem waarschijnlijk bij de huidige netwerkomgeving of routerconfiguratie.
- Test eventueel met een ander netwerk
- Voeg het apparaat opnieuw toe via een andere router of netwerkomgeving.
- Hiermee kun je vaststellen of het probleem alleen optreedt op het huidige netwerk.
Een ietswat aangepaste vorm van nul op de meter. Laden start vertraagd zodat ik tijdens goedkope uren laad (en de dure uren sochtends nog de opwek exporteer). Savonds na de zonopwek start ik met nul op de meter. Dus zowel grotere als kleinere vermogens die geladen danwel ontladen worden.lithoijen schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 23:51:
[...]
Dat is bemoedigend, hoe gebruik jij hem, nul op de meter dus van grote tot kleine vermogens?
Heb een aantal sensoren aangemaakt die voor mij de meest optimale manier van laden / ontladen bereken aan de hand van dynamische tarieven, zonvoorspellingen, eigenverbruik, laad verliezen e.d.
Tot dusver erg te spreken over de Mix 4000s en de lokale integratie mogelijkheden, kan niet wachten tot de Powerhub binnen is om het volledig naar wens aan te sluiten.
Hij koppelt dan met de verkeerde Zendure.
Controleer of het serienummer in je APP gelijk is aan wat op de Zendure staat.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dit is gelukkig niet mijn ervaring. Heb alleen bij de eerste keer opladen gehad dat hij opeens van 60% naar 80% en naar 90% ging. Daarna ging hij wel weer normaal ontladen. Als ik nu kijk naar de percentages opladen/ontladen en deze vergelijk met de hoeveelheid kWh dan klopt het. Dus verder geen problemen.remonv76 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:38:
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik heb sinds vorige week de Zendure SF 4000 mix AC+ in mijn bezit en heb niks anders dan problemen met dit kreng. Ik sta op het punt om hem weer in te pakken en retour te sturen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de batterij middels LAN kabel aangesloten op een aparte VLAN samen met de P1 meter. Deze VLAN mag niet met andere apparaten op andere VLAN's communiceren. Heb tot nu toe 1x, aantal dagen geleden, gehad dat de P1 meter even gereset moest worden.
Het lijkt er op dat bij jou inderdaad informatie getoond wordt van andere batterijen. Ik heb hier in dit artikel gelezen dat andere mensen hier ook last van hebben gehad. Dit kan natuurlijk vele oorzaken hebben die gewoon liggen bij Zendure. Bijvoorbeeld:
- Apparaten verkocht met hetzelfde MAC adres.
- Apparaten verkocht met hetzelfde Serienummer.
Als zoiets de oorzaak is, dan zouden ze, wellicht, dit op afstand kunnen oplossen door je apparaat te voorzien van unieke nummers. Maar goed, dit zijn allemaal aannames vanuit mijn kant.
Mijn P1-meter van zendure ziet wel dat ik 3 fase heb. Iemand een tip? Misschien kijk ik ergens overheen?
Welke versie hardware heb je? Die met de LAN en COM naast elkaar, of die LAN aansluiting aan de andere zijde?remonv76 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik aan de andere zijde, maar wel gewoon aan de voorkant dat er Zendure 4000 Mix AC + staat en heb dus vergelijkbare problemen...testmanager schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:16:
[...]
Welke versie hardware heb je? Die met de LAN en COM naast elkaar, of die LAN aansluiting aan de andere zijde?
[ Voor 6% gewijzigd door ErikdB op 10-08-2026 13:27 ]
2500 kW? Daar gaat wat mis...stopie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:56:
zojuist mijn 2 4000 mix AC+ aangesloten en vrijgegeven op 2500kW. Het systeem begrijpt alleen niet dat ik een 3 fase heb en dat het dus per fase 2500kW moet zijn, i.p.v. verdelen over de batterijen.
Mijn P1-meter van zendure ziet wel dat ik 3 fase heb. Iemand een tip? Misschien kijk ik ergens overheen?
Maar je antwoord is al heel vaak hier voor gekomen. Ingestelde vermogen is de som van alle omvormers samen, je kan ze niet per stuk instellen. Jij wil ze dus op 7200Wh hebben staan.
Ik zit nu op de stekker, uiterlijk komend weekend vaste aansluiting, maar ik wil ook dan niet boven de 3,6kW per batterij i.v.m. 16A aansluiting. Misschien weer mooie vraag voor ZendureIJsbeer schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:29:
[...]
2500 kW? Daar gaat wat mis...
Maar je antwoord is al heel vaak hier voor gekomen. Ingestelde vermogen is de som van alle omvormers samen, je kan ze niet per stuk instellen. Jij wil ze dus op 7200Wh hebben staan.
[ Voor 3% gewijzigd door stopie op 10-08-2026 13:39 ]
Had jij eerst ook de uitvoering met de LAN poort niet naast de COM poort?loonatick78 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:27:
Ik heb hetzelfde probleem gehad, bij is hij vervangen voor een ander exemplaar. Kon niet met een software update opgelost worden. Heb inmiddels dus een andere staan, maar op vakantie nu dus weet niet of de nieuwe wel goed werkt.
En is die nu dan omgeruild voor de versie waar de LAN en de COM aansluiting naast elkaar zitten?
Ben op vakantie en omgeruild terwijl ik er zelf dus niet was. Laat het je weten als ik terug ben.testmanager schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:40:
[...]
Had jij eerst ook de uitvoering met de LAN poort niet naast de COM poort?
En is die nu dan omgeruild voor de versie waar de LAN en de COM aansluiting naast elkaar zitten?
Die arme schoonmaakhulp die toevallig net aanwezig was mocht die 80 KG naar binnen slepen? ;-)loonatick78 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:57:
[...]
Ben op vakantie en omgeruild terwijl ik er zelf dus niet was. Laat het je weten als ik terug ben.
Je kunt de 16A automaat vervangen door een 20A versie.stopie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:36:
[...]
Ik zit nu op de stekker, uiterlijk komend weekend vaste aansluiting, maar ik wil ook dan niet boven de 3,6kW per batterij i.v.m. 16A aansluiting. Misschien weer mooie vraag voor Zendure
Dat is in Nederland toegestaan.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
dat is het mooiste, maar dan moet ik dat integraal laten beschouwen door een elektricien.Ben(V) schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:17:
[...]
Je kunt de 16A automaat vervangen door een 20A versie.
Dat is in Nederland toegestaan.
Of alles instellen via home assistant
Zoek anders zelf even in het topic.stopie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:34:
[...]
dat is het mooiste, maar dan moet ik dat integraal laten beschouwen door een elektricien.
Of alles instellen via home assistant
Hoe dan ook... ik ben van plan om de PV-IN AC van de Zendure aan te sluiten op de AC-uitgang van mijn SolarEdge 1-fase omvormer. Als ik het goed begrijp, zou de Zendure in theorie tot 5.000 W via de PV-IN AC kunnen verwerken en daarmee mogelijk ook tot 5.000 W via de groep richting de groepenkast kunnen laten lopen, mits mijn netaansluiting en installatie dit toelaten.
Mijn groepenkast ga ik binnenkort volledig vervangen, dus ik ben me alvast aan het oriënteren op de juiste beveiliging. Ik ben geen elektricien en laat de uiteindelijke installatie uiteraard door een erkend installateur uitvoeren en controleren.
Ik heb hierover twee vragen:
- Heeft iemand inmiddels bevestigd gekregen dat voor de Zendure een type B aardlekautomaat noodzakelijk is, of volstaat bijvoorbeeld type A?
- Heeft iemand daadwerkelijk de aanbeveling van Zendure gevolgd om een 32A aardlekautomaat te plaatsen voor de AC-aansluiting? Is 32A in deze situatie noodzakelijk, of zou bijvoorbeeld 25A ook volstaan?
Ben benieuwd naar ervaringen van mensen die de 4000 Mix AC+ al daadwerkelijk zo hebben aangesloten.
Een 25A aardlekschakelaar tussen je SolarEdge en je Zendure volstaat, een aardlekautomaat is niet nodig.
Met 32A heb je geen selectiviteit meer al is dat tegenwoordig niet meer verplicht.
Na de Zendure heb je ook nog een aardlekautomaat (of losse aardlekschakelaar + automaat) van minimaal 20A nodig.
Ps Een groepenkast met 16 groepen op een fase lijkt me echt wel toe aan een uitbreiding naar 3 fasen
De PV IN lijkt tot max 3000 te gaan ipv de 5000 die ze adverteren. Loopt tickets voor bij Zendure, nog geen uitsluitsel daarvan gezien (door meerdere mensen gemeld, zie topic). Mooiste is dus extra kabel trekken en eigen groep in de meterkast als dat enigszins te doen is.Although0000 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:11:
Ik ben momenteel in afwachting van een SolarFlow 4000 Mix AC+. Ik hoop uiteraard dat ik niet tegen de eerder genoemde problemen aanloop, maar ik begin inmiddels wel steeds meer te twijfelen of ik mijn bestelling niet moet annuleren.
Hoe dan ook... ik ben van plan om de PV-IN AC van de Zendure aan te sluiten op de AC-uitgang van mijn SolarEdge 1-fase omvormer. Als ik het goed begrijp, zou de Zendure in theorie tot 5.000 W via de PV-IN AC kunnen verwerken en daarmee mogelijk ook tot 5.000 W via de groep richting de groepenkast kunnen laten lopen, mits mijn netaansluiting en installatie dit toelaten.
Mijn groepenkast ga ik binnenkort volledig vervangen, dus ik ben me alvast aan het oriënteren op de juiste beveiliging. Ik ben geen elektricien en laat de uiteindelijke installatie uiteraard door een erkend installateur uitvoeren en controleren.
Ik heb hierover twee vragen:Daarnaast heb ik een 1-fase 35A hoofdaansluiting. Wat zouden jullie in die situatie adviseren voor de beveiliging van de Zendure, met name met het oog op selectiviteit? Of is dat zonder het volledige schema van de groepenkast en de exacte aansluitwijze eigenlijk niet goed te bepalen, mijn groepenkast is verder niet zo spannend en bestaat verder alleen maar uit 16x 16A automaten en 4 aardlekschakelaars
- Heeft iemand inmiddels bevestigd gekregen dat voor de Zendure een type B aardlekautomaat noodzakelijk is, of volstaat bijvoorbeeld type A?
- Heeft iemand daadwerkelijk de aanbeveling van Zendure gevolgd om een 32A aardlekautomaat te plaatsen voor de AC-aansluiting? Is 32A in deze situatie noodzakelijk, of zou bijvoorbeeld 25A ook volstaan?
Ben benieuwd naar ervaringen van mensen die de 4000 Mix AC+ al daadwerkelijk zo hebben aangesloten.
Bouwertje schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:41:
[...]
Die 2,5 mm is inderdaad een aanname. Maar ik mag er toch vanuit gaan dat zendure bij 3000W (13 A) continu, geen 1,5 mm kabel levert. Laat staan bij 4000W (17 A). Maar ik ga het beleven.
Dit is de kabel die bij mijn Mix 4000AC zat (met de poorten naast elkaar).
Hahaha ja zoiets, m'n arme vader van 75 mocht hem de garage in rijden.testmanager schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:58:
[...]
Die arme schoonmaakhulp die toevallig net aanwezig was mocht die 80 KG naar binnen slepen? ;-)
Vraag heb ik al gesteld aan Zendure. Ingestelde vermogen wordt door HEMS naar believen verdeeld over de aangesloten accus.stopie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:36:
[...]
Ik zit nu op de stekker, uiterlijk komend weekend vaste aansluiting, maar ik wil ook dan niet boven de 3,6kW per batterij i.v.m. 16A aansluiting. Misschien weer mooie vraag voor Zendure
Stel je zet max vermogen op 9kw, is niet per accu max 3kw, maar kan ook betekenen 2x 4kw en 1x 1kw.
[ Voor 3% gewijzigd door MarcS73 op 11-08-2026 06:22 ]
Mijn kabels zijn 3x 2,5mm2 (en 2x 0,5mm2).Dehler schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:28:
[...]
[Afbeelding] Dit is de kabel die bij mijn Mix 4000AC zat (met de poorten naast elkaar).
Gebruik ze om omvormers (max 3,6kw) aan te sluiten op pv-in van mix4000
Ik heb al een ticket lopen bij Zendure en Techpunt heeft er ook een aangemaakt. Ze moeten niet komen met die idiote oplossingen. Haha. Maar goed, ik kan het doen puur voor bewijsvoering dat het niet aan mijn netwerk ligt.ErikdB schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:21:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem met een nieuwe installatie en koppelen in de app. Wat mij opviel was dat onder netwerkinstellingen ik een totaal andere SSID, ip en naam heb. Lijkt erop dat ik gekoppeld ben aan iemand in Duitsland. Na een minuut of 10 klapt hij eruit inderdaad. Ik vermoed dat er wat mis gaat in de Cloud. Lokaal lijkt alles op orde, want ik kan zien dat er gewoon connectie is in mijn omgeving of het nu middels rj45 loopt of wifi. Ook de ledjes geven geen foutmelding, gewoon groen dus...
Heb een support ticket gemaakt en die gaven dit antwoord in eerste instantie. Daarna uitgebreid een antwoord retour gestuurd. Optie 1 t/m 4 meerdere malen uitgevoerd, maar vond optie 6 wel grappig...Of je even alles op een totaal ander netwerk kan zetten??![]()
Hallo Erik, voer een schone herkoppeling uit en test daarna of de cloudverbinding stabiel blijft:Als je na het verwijderen uit de app en opnieuw toevoegen nog steeds Duitse gegevens gemixt ziet, herhaal dan vooral stap 1 pas nadat het apparaat volledig opnieuw is opgestart; vermijd meerdere snelle herkoppelpogingen achter elkaar, omdat dit de apparaatstatus in de app kan verstoren.
- Verwijder de Zendure uit de app
- Open de Zendure-app.
- Verwijder het apparaat uit de app om de koppeling te verbreken.
- Voeg het apparaat daarna opnieuw toe om het weer te kunnen bedienen.
- Schakel het apparaat volledig uit
- Zet het apparaat uit.
- Koppel de PV- en AC-aansluitingen los.
- Wacht minimaal 10 seconden.
- Sluit alles opnieuw aan en laat het apparaat rustig opnieuw verbinden.
- Controleer de IoT-/cloudstatus
- Controleer of de antenne goed vastzit en niet beschadigd is.
- Controleer het IoT-indicatielampje; normaal hoort dit groen te zijn.
- Laat het koppelproces volledig afronden
- Voer tijdens het verbinden niet steeds opnieuw acties uit in de app.
- Schakel het apparaat niet uit terwijl het verbinding probeert te maken.
- Wacht tot de app of het apparaat zelf aangeeft of de verbinding gelukt is.
- Test met een mobiele hotspot
- Verbind de Zendure tijdelijk met een mobiele hotspot.
- Als de cloudverbinding via hotspot stabiel blijft, ligt het probleem waarschijnlijk bij de huidige netwerkomgeving of routerconfiguratie.
- Test eventueel met een ander netwerk
- Voeg het apparaat opnieuw toe via een andere router of netwerkomgeving.
- Hiermee kun je vaststellen of het probleem alleen optreedt op het huidige netwerk.
Maar bekabeld heb ik hetzelfde probleem. Mijn UTP aansluiting zit aan de andere kant, waar de Batterij ingang ook zit, voor als je wilt uitbreiden. Ik denk dat dit de laatste revisie is.
Deze problemen zouden in een vorige firmware opgelost moeten zijn, volgens de leverancier. Maar we draaien al op de laatste versie V2.0.1. Een factory reset haalt ook niks uit en helemaal uitzetten heeft ook niks uitgehaald. Daarom was ik benieuwd wat anderen gedaan hebben, om dit probleem te op te lossen.
Ik snap wel dat ze zeker willen zijn dat het niet aan je netwerk ligt, dus stap 6 is enigszins nog te begrijpen als er firewall regels zijn die op het ene netwerk dicht staan en op het andere netwerk open. Daarom heb ik al dat chinese spul op een ander vlan of ssid.
Ik moest wel een beetje verbaasd lezen over het verhaal over duitse serienummers. Dat zou wel bizar zijn. Ook als het serienummer meerdere keren is uitgegeven. Maar hier zit precies de crux!
Ik heb inderdaad een ander serienummer op het apparaat staan, dan wat de app aangeeft. In de app eindigd deze op xxxx30 en op het apparaat staat xxxx33. Wie had dat kunnen verzinnen! En het serienummer in de app is veranderd. Gister eindigde deze nog op xxxx14. Wat bizar dit!
Als ik hem terug moet sturen, dan mogen ze hem houden en ga ik opzoek naar een ander merk. Erg jammer dat ze niet aan kwaliteitscontrole doen en een 80kg apparaat zo maar afsturen.
[ Voor 8% gewijzigd door remonv76 op 11-08-2026 01:58 ]
Dat lijkt me juist niet het laatste model. Het juiste/laatste model heeft juist de LAN aan de kant van de COM poort zitten, niet aan de kant met de hoofdschakelaar en de batterij-uitbreiding. Zou me niks verbazen als deze problemen allemaal gerelateerd zijn aan die zogenaamde “pre-productiemodellenremonv76 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 01:29:
[...]
Ik heb al een ticket lopen bij Zendure en Techpunt heeft er ook een aangemaakt. Ze moeten
Maar bekabeld heb ik hetzelfde probleem. Mijn UTP aansluiting zit aan de andere kant, waar de Batterij ingang ook zit, voor als je wilt uitbreiden. Ik denk dat dit de laatste revisie is.
Hij heeft dus ook de hele nacht niks gedaan helaas.
Mensen hier ervaring mee?
Heb hem nu bijna een week staan. Vanaf het begin door HEMS zelf laten aansturen, maar wel data binnengehaald via Gielz in Homeassistant.
Mensen hier ervaring mee? Heb een ticket aangemaakt bij Zendure.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Let wel op dat er dus sowieso 2 serienummers bij apparaatinformatie staan. 1 voor het apparaat (beginnend met HEE bij mij), 1 voor de batterij (denk ik) (beginnend met BEA bij mij).remonv76 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 01:29:
[...]
Ik heb al een ticket lopen bij Zendure en Techpunt heeft er ook een aangemaakt. Ze moeten niet komen met die idiote oplossingen. Haha. Maar goed, ik kan het doen puur voor bewijsvoering dat het niet aan mijn netwerk ligt.
Deze problemen zouden in een vorige firmware opgelost moeten zijn, volgens de leverancier. Maar we draaien al op de laatste versie V2.0.1. Een factory reset haalt ook niks uit en helemaal uitzetten heeft ook niks uitgehaald. Daarom was ik benieuwd wat anderen gedaan hebben, om dit probleem te op te lossen.
Ik snap wel dat ze zeker willen zijn dat het niet aan je netwerk ligt, dus stap 6 is enigszins nog te begrijpen als er firewall regels zijn die op het ene netwerk dicht staan en op het andere netwerk open. Daarom heb ik al dat chinese spul op een ander vlan of ssid.
Ik moest wel een beetje verbaasd lezen over het verhaal over duitse serienummers. Dat zou wel bizar zijn. Ook als het serienummer meerdere keren is uitgegeven. Maar hier zit precies de crux!
Ik heb inderdaad een ander serienummer op het apparaat staan, dan wat de app aangeeft. In de app eindigd deze op xxxx30 en op het apparaat staat xxxx33. Wie had dat kunnen verzinnen! En het serienummer in de app is veranderd. Gister eindigde deze nog op xxxx14. Wat bizar dit!
Als ik hem terug moet sturen, dan mogen ze hem houden en ga ik opzoek naar een ander merk. Erg jammer dat ze niet aan kwaliteitscontrole doen en een 80kg apparaat zo maar afsturen.
Het serienummer dat begint met "HEE" komt bij mij overeen met het serienummer dat op de doos staat. En ik heb ook het model waarbij de LAN poort niet naast de COM poort zit.
Blijkbaar is de eerste batch die was uitgeleverd een uitvoering die, net als in de versie die was gereviewed in de video van energienerds.nl en door hen was benoemd als pre-productiemodel (of "heel uitgewerkt prototype" ofzoiets). Op de behuizing stond ook nog de naam Ultra +. Deze heeft de LAN poort niet naast de COM poort zitten maar aan de andere kant.dunklefaser schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 07:43:
@testmanager "Pre-productie" modellen? - Klinkt (bijna) als "bananaware" bij software.
(Alleen heeft die uitgeleverde versie wel gewoon de benaming 4000 Mix AC+ gekregen i.p.v. Ultra. Dus geen prototype meer maar ook nog geen definitief model zoals afgebeeld in de handleiding en productfoto's, vandaar pre-productie)
Voor wat ik nu lees (N=3 momenteel) zouden die problemen met het verkeerd tonen/een andere batterij tonen in de app, met bijbehorende storingen, gerelateerd kunnen zijn aan dat pre-prod model...?
(ik ben tester van beroep ;-) dus ga dan gelijk data verzamelen en proberen verbanden te zoeken; waar kan de oorzaak van een bug liggen?)
[ Voor 11% gewijzigd door testmanager op 11-08-2026 08:38 ]
Kun je deze 'in serie' zetten met je bestaande PV-omvormer? Dat zou wel handig zijn, hoef ik geen extra kabel te trekken.
Dus PV-panelen -> PV-omvormer (1~ 4.4kW) -> Zendure PV-in -> Bestaande bekabeling naar meterkast 4mm2, +- 10m -> Alamat 20A (vervangen voor 25A?)
Huisaansluiting 1x35A
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant
Nee, antwoord staat hierboven.V-8 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:18:
Vraag over de Zendure SF Mix 4000AC.
Kun je deze 'in serie' zetten met je bestaande PV-omvormer? Dat zou wel handig zijn, hoef ik geen extra kabel te trekken.
Dus PV-panelen -> PV-omvormer (1~ 4.4kW) -> Zendure PV-in -> Bestaande bekabeling naar meterkast 4mm2, +- 10m -> Alamat 20A (vervangen voor 25A?)
Huisaansluiting 1x35A
ik heb antwoord gekregen van zendure dat er een hotfix omtrent ac-in is gedaan en in firmware 2.0.2 ze geven verder alleen geen details wat er precies veranderd is en een changelog is er ook niet.
Ben zelf op vakantie en heb de omvormer weer op zijn eigen groep zitten.
Ben heel benieuwd of de 3kw cap in bypass is opgelost en anders kan ik na de 16e pas testen.
Bedankt, bedoel je omdat 4,4kW meer is dan de 3,0kW die blijkbaar maar mogelijk is op de PV-in? Of een andere reden?
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant
Ik kan nog geen update doen naar 2.0.2. Maar het is in ieder geval hoopvol dat ze ermee aan de slag zijn gegaan en voornemens zijn een hotfix voor dit issue uit te rollen.gjburg schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:39:
@ErikdB en @MarcS73
ik heb antwoord gekregen van zendure dat er een hotfix omtrent ac-in is gedaan en in firmware 2.0.2 ze geven verder alleen geen details wat er precies veranderd is en een changelog is er ook niet.
Ben zelf op vakantie en heb de omvormer weer op zijn eigen groep zitten.
Ben heel benieuwd of de 3kw cap in bypass is opgelost en anders kan ik na de 16e pas testen.
Maar dan mogen ze ook gelijk de koop ontbinden, want als ze 2 verschillende modellen uitleveren, dan zie ik er liever vanaf. Als ik €2000 uitgeef, dan wil ik het laatste model hebben en geen early bird productie
[ Voor 13% gewijzigd door remonv76 op 11-08-2026 11:10 ]
Dat verklaart dan wel de verschillende batterijpercentages die je zag: de app zag een hele andere batterij.remonv76 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:09:
Ik heb inmiddels antwoord vanuit Zendure en de accu moet terug. De serienummers zijn verkeerd geprogrammeerd en dit is niet remote op te lossen.
Maar dan mogen ze ook gelijk de koop ontbinden, want als ze 2 verschillende modellen uitleveren, dan zie ik er liever vanaf. Als ik €2000 uitgeef, dan wil ik het laatste model hebben en geen early bird productie
Enorm slordig van Zendure. En ik ben zelf ook niet helemaal blij dat ik niet gewoon de nieuwste variant (LAN en COM poort naast elkaar) heb gekregen van de SF4000. Echter werkt de batterij bij mij wel zonder problemen, dus ik laat het voor nu zoals het is.
Ik begrijp volledig dat je de koop ontbindt. Het is een dure aanschaf, dan wil je ook gewoon goed spul dat naar behoren werkt.
Dit verklaart een hoop (en bevestigt vermoedens). Ik snap ook je frustratie.remonv76 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:09:
Ik heb inmiddels antwoord vanuit Zendure en de accu moet terug. De serienummers zijn verkeerd geprogrammeerd en dit is niet remote op te lossen.
Aan de andere kant: de beste bedrijven maken fouten. Ik denk dat Zendure hier best spoedig op heeft geacteerd met een oplossing (omruiling), dus wellicht kun je ze nog een kans geven?
Als je dan straks de juiste versie van het product ontvangt, heb je mijns inzien een heel goed product in handen met een van de beste spec's op dit moment voor een juiste prijs.
Bij de 4000 mix kunt je 5000W vanuit een PV omvormer aansluiten dus dat is geen probleem.V-8 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:43:
[...]
Bedankt, bedoel je omdat 4,4kW meer is dan de 3,0kW die blijkbaar maar mogelijk is op de PV-in? Of een andere reden?
Waar je wel voor moet zorgen is dat er tussen de PV omvormer en de Zendure een aardlekschakelaar komt.
De aardlekschakelaar achter de Zendure kan namelijk een aardlek in de PV omvormer niet detecteren, want hij wordt geïsoleerd door de Zendure omvormer.
Okay, bedankt! Dus setup als onderstaand is geen probleem?Ben(V) schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
Bij de 4000 mix kunt je 5000W vanuit een PV omvormer aansluiten dus dat is geen probleem.
Waar je wel voor moet zorgen is dat er tussen de PV omvormer en de Zendure een aardlekschakelaar komt.
De aardlekschakelaar achter de Zendure kan namelijk een aardlek in de PV omvormer niet detecteren, want hij wordt geïsoleerd door de Zendure omvormer.
Bestaande PV-omvormer 1 fase 4,4kW -> Aardlekautomaat 25A -> Zendure PV-in -> Zendure AC Out -> Kabel 3x4mm2 naar Aardlekautomaat 25A in meterkast
Mij lijkt dat de Zendure inderdaad nooit meer dan 5kW output realiseert, al dan niet (deels) samen met PV. Dus op die 4mm2 kabel zou moeten kunnen, toch?
[ Voor 16% gewijzigd door remonv76 op 11-08-2026 11:52 ]
De specs van Zendure zeggen maximaal 17,4A met een PV gekoppeld systeem erbij.V-8 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:45:
[...]
Okay, bedankt! Dus setup als onderstaand is geen probleem?
Bestaande PV-omvormer 1 fase 4,4kW -> Aardlekautomaat 25A -> Zendure PV-in -> Zendure AC Out -> Kabel 3x4mm2 naar Aardlekautomaat 25A in meterkast
Mij lijkt dat de Zendure inderdaad nooit meer dan 5kW output realiseert, al dan niet (deels) samen met PV. Dus op die 4mm2 kabel zou moeten kunnen, toch?
4 mm² mag maximaal 25A belast worden maar max 20A is aanbevolen.
En de aardlek tussen de PV en de Zendure kan ook 20A zijn, dus hoeft geen 25A te zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 11-08-2026 12:01 ]
Ik heb net ook even gekeken welk model ik heb en mijn LAN aansluiting zit dus ook aan de andere kant onder de hoofdschakelaar net zoals in het filmpje van MWenergie. Ik ben nu wel heel erg benieuwd of er verder enig inhoudelijk verschil tussen de twee modellen is of dat het alleen om de fysieke aansluitingen gaat.
Tevens kom ik op YouTube meerdere goede review filmpjes tegen oa uit Frankrijk waar ze deze aansluitingen ook zo hebben.
Foto’s aansluitingen uit het filmpje van MWenergie:
:strip_exif()/f/image/oFOYmnZWIq2BvLtz2bKfmQMa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PAu305GzR07kGlvNcBhLJjaZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van de bekende Zendure display opstellingen met ook de LAN aan de andere kant:
:strip_exif()/f/image/q9Ll0sRN6E78Z6VyG76bCrsO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een foto uit de Zendure App van mijn accu:
[ Voor 10% gewijzigd door Sted74 op 11-08-2026 12:34 ]
21,7A / 5.000W toch? Voor een AC-gekoppelde PV-omvormer op de PV-AC-inBen(V) schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:58:
[...]
De specs van Zendure zeggen maximaal 17,4A met een PV gekoppeld systeem erbij.
4 mm² mag maximaal 25A belast worden maar max 20A is aanbevolen.
En de aardlek tussen de PV en de Zendure kan ook 20A zijn, dus hoeft geen 25A te zijn.
En verderop staat ook nog dat hij met extra batterijen zelfs 100000W kan leveren, dus wat het echt is blijft wat onduidelijk.
Maar ook 21,7A blijft binnen de specs van je kabel.
Klopt, las ik ook, maar mogelijk komt er een fix voor las ik ook!Ben(V) schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:50:
Klopt die zag ik over het hoofd, maar ik lees ook op een post hierboven dat hij dat niet haalt.
En verderop staat ook nog dat hij met extra batterijen zelfs 100000W kan leveren, dus wat het echt is blijft wat onduidelijk.
Maar ook 21,7A blijft binnen de specs van je kabel.
Ik heb net een bestelling gedaan bij Techpunt en ze garanderen dat ze nu alleen nog maar de huidige/juiste modellen uitleveren, dus dat moet goedkomen.remonv76 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:50:
Daar ben ik het ook wel mee eens. Hun support is echt wel ok en ze reageren binnen 24 uur. Dat is ook wat waard. Dus ik wil best omruilen, maar dan moeten ze kunnen garanderen dat ik het laatste model krijg. Ik wil niet nog eens 80kg naar boven en beneden slepen met 2 man. Krijg er rugpijn van man. Haha. Ik heb het neergelegd bij Techpunt en hoop dat ze hier iets mee kunnen doen. Anders wordt het een lastig verhaal.
Denk niet dat je van de app alles kunt afleiden. Ik zie hetzelfde in de app, maar heb wel de COM en LAN poort naast elkaar zitten.Sted74 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:12:
Mijn 2 mix4000ac+ draaien bijna 3 weken ingesteld op Max 7kwh laden en 3kwh ontladen zonder enig probleem en dik 99% zelfvoorzienend 😀
Ik heb net ook even gekeken welk model ik heb en mijn LAN aansluiting zit dus ook aan de andere kant onder de hoofdschakelaar net zoals in het filmpje van MWenergie. Ik ben nu wel heel erg benieuwd of er verder enig inhoudelijk verschil tussen de twee modellen is of dat het alleen om de fysieke aansluitingen gaat.
Tevens kom ik op YouTube meerdere goede review filmpjes tegen oa uit Frankrijk waar ze deze aansluitingen ook zo hebben.
Foto’s aansluitingen uit het filmpje van MWenergie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Foto van de bekende Zendure display opstellingen met ook de LAN aan de andere kant:
[Afbeelding]
Dit is een foto uit de Zendure App van mijn accu:
[Afbeelding]
Fijn, en hoe zit het met de klanten die nog wel zijn opgescheept met een oud model?testmanager schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:00:
[...]
Ik heb net een bestelling gedaan bij Techpunt en ze garanderen dat ze nu alleen nog maar de huidige/juiste modellen uitleveren, dus dat moet goedkomen.
Vraag dat aan Zendure of de verkopende partij?old_spice schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:18:
[...]
Fijn, en hoe zit het met de klanten die nog wel zijn opgescheept met een oud model?
Bezig om alles te updaten. Hopelijk problemen opgelost.
Draait laatste dagen zowieso erg stabiel. Geen uitval van de omvormers meer gehad.
Ik ga meteen omvormers op de pv-in terugzetten naar 3,6kw output. Morgen weten we meer.
Ook ik heb drie "pre productie modellen". Ga verkopende partij nog vragen wat de verschillen zijn.
Haha, ja sorry, kan jij natuurlijk ook niet weten. Dat is inderdaad wat ik ga doen.testmanager schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:19:
[...]
Vraag dat aan Zendure of de verkopende partij?
[ Voor 94% gewijzigd door gast777 op 11-08-2026 14:55 ]
6 kWp solar | Zendure SF2400AC+ 16 kWh | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014
Oud model, overdrijven we niet een beetje?old_spice schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:18:
[...]
Fijn, en hoe zit het met de klanten die nog wel zijn opgescheept met een oud model?
1 poort die ergens anders zit?
Zolang Zendure geen duidelijkheid geeft over het verschil tussen de twee "varianten" van hetzelfde model/type/revisie, en deze variant te zien is in oudere reviews, noemen we het voor nu even een oud model.Spekkie99 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:54:
[...]
Oud model, overdrijven we niet een beetje?
Ja ik inmiddels ook. Net mijn naw gegevens doorgegeven en factuur van Techpunt. Neem aan dat ze ook de unit gaan omruilen. Hopelijk dan een normale versie.remonv76 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:09:
Wat geeft de app als maximale vermogen aan wat je kunnen ontladen ?stopie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:56:
zojuist mijn 2 4000 mix AC+ aangesloten en vrijgegeven op 2500kW. Het systeem begrijpt alleen niet dat ik een 3 fase heb en dat het dus per fase 2500kW moet zijn, i.p.v. verdelen over de batterijen.
Ja dat is mogelijk bij Techpunt. Ik heb 2 dagen terug de bestelling geplaatst en gevraagd via de mail (met order nummer erbij) of zij na 18 augustus kunnen leveren, dat is was geen probleem. Nu hopen op het juiste (de niet pre-productie) model.Luc45 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:50:
Was het bij Techpunt ook mogelijk om een afspraak te maken voor levering? Of stonden ze ineens voor de deur bij jullie?
nu mag ik nog max 3000 kiezen i.v.m. de beperking, maar ik kan hoger kiezen. Bij laden kan ik voor bijvoorbeeld 6000 kiezen, maar als 1 batterij vol is dan wordt er met 4000 geladen.Jan-tweak schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:47:
[...]
Wat geeft de app als maximale vermogen aan wat je kunnen ontladen ?
Ondertussen gezien als ik de HEMS op de batterij uitzet, dan kan ik wel individueel instellen. Ondertussen ook bericht van Zendure gehad dat ze gaan bekijken of het per fase limiteren in de toekomst kan worden opgenomen in de software.
En is nog helemaal geen gegeven dat het een oud model is, kunnen ook gewoon twee verschillende fabrieken of leveranciers zijn.Spekkie99 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:54:
[...]
Oud model, overdrijven we niet een beetje?
sorry als ik het vraag, mogelijk dat je namelijk al hebt gepost, welke beveiliging zit er achter de SF 4000AC mix ( ik ga er wel vanuit dat beide op hun eigen groep zitten), is dat een B16 of een B20?stopie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 07:27:
[...]
nu mag ik nog max 3000 kiezen i.v.m. de beperking, maar ik kan hoger kiezen. Bij laden kan ik voor bijvoorbeeld 6000 kiezen, maar als 1 batterij vol is dan wordt er met 4000 geladen.
Bij een B20 zou namelijk die 4000W laden geen probleem mogen zijn. bij een B16 kom je dus al boven zijn limiet aan. nu zal hij met een maximale factor van 1,08 *In de beveiliging niet echt snel gaan trippen. Bij 1 uur ligt de minimale tripfactor bij 1,13.
Wat ik alleen niet zo goed snap, laad hij dan werkelijk eerst de ene batterij en dan pas de andere ? dat gedrag zie ik namelijk niet bij mijn twee systemen die ik nu heb draaien, die worden vrijwel gelijk geladen ( elk ook op hun eigen groep) dat zijn overigens 2400AC en 2400Pro.
Ondertussen gezien als ik de HEMS op de batterij uitzet, dan kan ik wel individueel instellen. Ondertussen ook bericht van Zendure gehad dat ze gaan bekijken of het per fase limiteren in de toekomst kan worden opgenomen in de software.
beide zitten op een eigen B16 groep en eigen fase. 'Kortstondig' 4kW is voor een B16 inderdaad geen direct issue.Jan-tweak schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:43:
[...]
sorry als ik het vraag, mogelijk dat je namelijk al hebt gepost, welke beveiliging zit er achter de SF 4000AC mix ( ik ga er wel vanuit dat beide op hun eigen groep zitten), is dat een B16 of een B20?
Bij een B20 zou namelijk die 4000W laden geen probleem mogen zijn. bij een B16 kom je dus al boven zijn limiet aan. nu zal hij met een maximale factor van 1,08 *In de beveiliging niet echt snel gaan trippen. Bij 1 uur ligt de minimale tripfactor bij 1,13.
Wat ik alleen niet zo goed snap, laad hij dan werkelijk eerst de ene batterij en dan pas de andere ? dat gedrag zie ik namelijk niet bij mijn twee systemen die ik nu heb draaien, die worden vrijwel gelijk geladen ( elk ook op hun eigen groep) dat zijn overigens 2400AC en 2400Pro.
[...]
Als de batterijen gelijk zijn in SOC, dan verdeelt ie het door het aantal batterijen en dan gaat dus goed, tot 1 batterij 100% is.
ik denk dat daar de fout is, een SF 4000 Mix maar ook een 3000 Mix heeft gewoon te veel vermogen ( ga hier niet uit van In maar ga je beveiligingswaarde voor continu lasten ( wat een batterij is altijd uit van In * 0,8 als grens.stopie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:46:
[...]
beide zitten op een eigen B16 groep en eigen fase. 'Kortstondig' 4kW is voor een B16 inderdaad geen direct issue.
Als de batterijen gelijk zijn in SOC, dan verdeelt ie het door het aantal batterijen en dan gaat dus goed.
Bij een B16 ligt die grens afgerond op 3000W, de 4000W van de 4000 Mix serie gaat daar dus met 25% overheen, op den duur is dat vragen om problemen, ook jouw B16 worden gewoon te warm in je groepenkast wat weer voor andere problemen kan zorgen.
Mij advies zou hier echt zijn op minimaal te kiezen voor een B20 ( bij een hoofdzekering van een B25 hou je dan nog altijd voldoende ( ook al is het geen factor 1,6 meer (oudere vuistregel)) afstand (selectiviteit) tot die hoofdzekering). Heb je een B35 als hoofdzekering zou ik zelfs naar een B25 gaan. (uitaard voor A-merk).
Even los van jouw verhaal over de de juiste installatieautomaat, ben ik stiekem heel erg benieuwd of de 3000 onder de motorkap niet gewoon hetzelfde is als de 4000'en maar dan zonder enkele connectors geïnstalleerd. Heb nog geen online review gevonden die een Mix daadwerkelijk opent, om te zien wat erin zit.Jan-tweak schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:58:
[...]
ik denk dat daar de fout is, een SF 4000 Mix maar ook een 3000 Mix heeft gewoon te veel vermogen ( ga hier niet uit van In maar ga je beveiligingswaarde voor continu lasten ( wat een batterij is altijd uit van In * 0,8 als grens.
Bij een B16 ligt die grens afgerond op 3000W, de 4000W van de 4000 Mix serie gaat daar dus met 25% overheen, op den duur is dat vragen om problemen, ook jouw B16 worden gewoon te warm in je groepenkast wat weer voor andere problemen kan zorgen.
Mij advies zou hier echt zijn op minimaal te kiezen voor een B20 ( bij een hoofdzekering van een B25 hou je dan nog altijd voldoende ( ook al is het geen factor 1,6 meer (oudere vuistregel)) afstand (selectiviteit) tot die hoofdzekering). Heb je een B35 als hoofdzekering zou ik zelfs naar een B25 gaan. (uitaard voor A-merk).
interessante stelling, mogelijk dat ze bepaalde delen, vrijwel zeker de batterij, maar mogelijk zelfs de omvormer delen gezien het realtieve kleine verschil tussen de 3000 Mix met 3680VA(W) en de 4000 Mix met 4000VA(W). heb hier even voor het gemak de arbeidsfactor op 1 gesteld.Robino schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:01:
[...]
Even los van jouw verhaal over de de juiste installatieautomaat, ben ik stiekem heel erg benieuwd of de 3000 onder de motorkap niet gewoon hetzelfde is als de 4000'en maar dan zonder enkele connectors geïnstalleerd. Heb nog geen online review gevonden die een Mix daadwerkelijk opent, om te zien wat erin zit.
maar het kan dus ook gewoon een vereenvoudigde versie zijn, met de huidige productiemethodes zijn dergelijke kleine verschillen vaak geen probleem meer.
Maar dan zou je ook voor dikkere bedrading moeten gaan?Jan-tweak schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:58:
[...]
ik denk dat daar de fout is, een SF 4000 Mix maar ook een 3000 Mix heeft gewoon te veel vermogen ( ga hier niet uit van In maar ga je beveiligingswaarde voor continu lasten ( wat een batterij is altijd uit van In * 0,8 als grens.
Volgens mij is de 3000 gewoon prima gemaakt voor een normale groep, maar zou je bij de 4000 beter voor dikkere bedrading en B20 moeten gaan?
Qua stekker. Zendure hanteert zelf bij zijn PowerHub een duidelijke grens: apparaten tot 3680 W mogen via Schuko worden aangesloten.
Natuurlijk kun je zelf altijd voor safe gaan…
[ Voor 8% gewijzigd door Gemeni op 12-08-2026 11:57 ]
Dus ik heb net een 'oud model' binnengekregen van Techpunt?old_spice schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:13:
[...]
Zolang Zendure geen duidelijkheid geeft over het verschil tussen de twee "varianten" van hetzelfde model/type/revisie, en deze variant te zien is in oudere reviews, noemen we het voor nu even een oud model.
Laten we het benoemen als "het model dat niet overeenkomt met de handleiding en productfoto's".RadioMike schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:55:
[...]
Dus ik heb net een 'oud model' binnengekregen van Techpunt?
[Afbeelding]
Collectors Itemtestmanager schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:56:
[...]
Laten we het benoemen als "het model dat niet overeenkomt met de handleiding en productfoto's".
Dat hij oud is, is nergens onderbouwd. Zou oppassen dat het opeens de waarheid wordt dat dit een pre-productie model is, als er genoeg andere mogelijke verklaringen zijn.RadioMike schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:55:
[...]
[Afbeelding]
Oud met een slag om de arm. Dat de LAN poort niet naast de COM poort zit is het model dat terug te zien is in de eerste reviews van de SF4000MixAC+. Vandaar dat ik het een "oud" model noem. Ik ben nog afwachting van Zendure wat nou de exacte reden is van deze afwijking. Ik zie dat de benaming niet door iedereen wordt gewaardeerd, dus laten we het vanaf nu het "Afwijkend model" noemen van de SF4000MixAC+.RadioMike schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:55:
[...]
[Afbeelding]
Ook zijn er een aantal Tweakers die met dit afwijkend model problemen hebben ondervonden. In de app zien zij verschillende percentages bij de batterij. Dit lijkt te komen door verkeerd ingestelde serienummers, waardoor de app het percentage toont van een batterij van iemand anders. Tot nu toe heb ik gelezen in dit artikel dat 2 Tweakers hun SF4000MixAC+ om die reden, in overleg met Zendure en de leverancier, hebben teruggestuurd.
Ik zelf ervaar deze problemen niet met dit afwijkend model. Dus het geldt ook niet voor iedereen.
[ Voor 6% gewijzigd door old_spice op 12-08-2026 12:04 ]
Kortgezegd: "Afwijkend model".testmanager schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:56:
[...]
Laten we het benoemen als "het model dat niet overeenkomt met de handleiding en productfoto's".
Was een luchtig grapje. Zal het niet meer zo noemen.testmanager schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:56:
[...]
Heb deze Mix-4000 net geïnstalleerd (had elektra al voorbereid). Staat nu te laden (alle zonne-energie blijft nu lekker aan deze kant van de meter). Hij maakt wel behoorlijk geluid moet ik zeggen, veel meer dan ik verwacht had; een hele irritante zoem waardoor hij niet op deze plek kan blijven staan (is een werkruimte / kantoor). Heb ik mogelijk misschien verkeerd gelezen (en onthouden) in mij zoektocht naar een SF2400 vs. de Mix serie
Is het een beetje te tillen naar de werkkamer?RadioMike schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:15:
[...]
Was een luchtig grapje. Zal het niet meer zo noemen.
Heb deze Mix-4000 net geïnstalleerd (had elektra al voorbereid). Staat nu te laden (alle zonne-energie blijft nu lekker aan deze kant van de meter). Hij maakt wel behoorlijk geluid moet ik zeggen, veel meer dan ik verwacht had; een hele irritante zoem waardoor hij niet op deze plek kan blijven staan (is een werkruimte / kantoor). Heb ik mogelijk misschien verkeerd gelezen (en onthouden) in mij zoektocht naar een SF2400 vs. de Mix serieMaar de formfactor en de aanbieding bij Techpunt hebben me overgehaald om de Mix-4000 te nemen.
Hm, ik draai 'm nu nog op 800watt, dus hoor een hele zachte zoem die ik zelf niet hinderlijk vind.RadioMike schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:15:
[...]
Was een luchtig grapje. Zal het niet meer zo noemen.
Heb deze Mix-4000 net geïnstalleerd (had elektra al voorbereid). Staat nu te laden (alle zonne-energie blijft nu lekker aan deze kant van de meter). Hij maakt wel behoorlijk geluid moet ik zeggen, veel meer dan ik verwacht had; een hele irritante zoem waardoor hij niet op deze plek kan blijven staan (is een werkruimte / kantoor). Heb ik mogelijk misschien verkeerd gelezen (en onthouden) in mij zoektocht naar een SF2400 vs. de Mix serieMaar de formfactor en de aanbieding bij Techpunt hebben me overgehaald om de Mix-4000 te nemen.
Jij draait 'm dus al wel op maximaal vermogen? Ze (Zendure) zeggen dat de geluidsproductie op maximaal vermogen 40 decibel is. Dat is vergelijkbaar met een koelkast die zoemt. Ervaar jij dat ook zo? Of is het echt een stuk harder dan dat?
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
De werkkamer is op de begane grond. En naast de meterkast. Dus die het comfort van maar 20cm door de muur was de keuze om hem daar te plaatsen. Ik moet er niet aan denken om dat ding naar boven te tillen! Kreeg hem maar net uit de doos.testmanager schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:18:
[...]
Is het een beetje te tillen naar de werkkamer?
Ik heb hem op 2500W staan (zit op een B16 groep, en mijn export is maximaal 2900W op de piek van de dag). Zal 800W eens proberen. En anders wordt het toch een kabel naar de schuur trekkenold_spice schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:25:
[...]
Hm, ik draai 'm nu nog op 800watt, dus hoor een hele zachte zoem die ik zelf niet hinderlijk vind.
Jij draait 'm dus al wel op maximaal vermogen? Ze (Zendure) zeggen dat de geluidsproductie op maximaal vermogen 40 decibel is. Dat is vergelijkbaar met een koelkast die zoemt. Ervaar jij dat ook zo? Of is het echt een stuk harder dan dat?
Edit: oh en de zoem is op 1m echt wel harder dan onze koelkast van 8 jaar oud.
Edit2: hij schiet net terug naar 1100 W opladen (86% vol), en dan verdwijnt de harde 'zoem' en is het echt een koelkast ja
[ Voor 9% gewijzigd door RadioMike op 12-08-2026 12:45 ]
Ik draai 2 mix4000 op 3000watt laden en 7000watt ontladen en heb het idee dat hij alleen bij het maximaal laden en ontladen iets zoemt totaal niet storend overigens, ‘s nachts hoor ik hem helemaal niet. Accu wordt ook helemaal niet heet en kan de warmte goed kwijt door het ontwerp, grote koelribben en de ventilator die dus enkel aanspringt bij bepaalde temperaturen. Moet er wel bijzeggen dat ik ze in een redelijk koele en ruime ruimte heb staan.old_spice schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:25:
[...]
Hm, ik draai 'm nu nog op 800watt, dus hoor een hele zachte zoem die ik zelf niet hinderlijk vind.
Ik wil 'm bij mij op de zolder installeren. En gebruik maken van de PV-in AC. De zolder is open, heeft geen afgesloten ruimte, en mijn slaapkamer zit eronder. Dus ik ben bang dat ik de herrie in de slaapkamer zou kunnen horen 's nachts. En dat is natuurlijk niet leuk. Anderzijds, hoe groot is de kans dat hij 's nachts op vol vermogen bezig gaat? Het huis vraagt 's nachts hooguit 400watt.RadioMike schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:42:
[...]
De werkkamer is op de begane grond. En naast de meterkast. Dus die het comfort van maar 20cm door de muur was de keuze om hem daar te plaatsen. Ik moet er niet aan denken om dat ding naar boven te tillen! Kreeg hem maar net uit de doos.
[...]
Ik heb hem op 2500W staan (zit op een B16 groep, en mijn export is maximaal 2900W op de piek van de dag). Zal 800W eens proberen. En anders wordt het toch een kabel naar de schuur trekken
Edit2: hij schiet net terug naar 1100 W opladen (86% vol), en dan verdwijnt de harde 'zoem' en is het echt een koelkast ja
Hoe dan ook zie ik geen andere optie dan de zolder omdat de omvormer daar ook hangt. Het zou dus enigszins irritant kunnen zijn als ik thuiswerk in mijn kantoor (die zit naast mijn slaapkamer). Maar daar kan ik de deur van dicht doen. Dus ik neem het maar voor lief. En anders schroef het maximale vermogen voor opladen en ontladen wel wat naar beneden om de herrie te minimaliseren.
[ Voor 11% gewijzigd door old_spice op 12-08-2026 12:55 ]
In een video van de energienerds ( vanaf min 9:45) wordt ook het geluid benoemd. Dit is “harde” zoem , die jij bedoeld ?RadioMike schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:42:
[...]
De werkkamer is op de begane grond. En naast de meterkast. Dus die het comfort van maar 20cm door de muur was de keuze om hem daar te plaatsen. Ik moet er niet aan denken om dat ding naar boven te tillen! Kreeg hem maar net uit de doos.
[...]
Ik heb hem op 2500W staan (zit op een B16 groep, en mijn export is maximaal 2900W op de piek van de dag). Zal 800W eens proberen. En anders wordt het toch een kabel naar de schuur trekken
YouTube: Energienerds: Review Zendure SolarFlow Mix serie (4000 AC+)
( twijfel tussen aankoop Anker Max of Zendure Mix )
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
Ja dat geluid lijkt er heel erg op ja. En dat is dus echt absoluut geen issue als de deur dicht is van de kamer waar hij nu staat. Maar je kunt er niet naast gaan zitten werken zonder muziek aan of oortjes in, naar mijn mening.pjotter1965 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:01:
[...]
In een video van de energienerds ( vanaf min 9:45) wordt ook het geluid benoemd. Dit is “harde” zoem , die jij bedoeld ?
YouTube: Energienerds: Review Zendure SolarFlow Mix serie (4000 AC+)
( twijfel tussen aankoop Anker Max of Zendure Mix )
Er zijn op dit moment inderdaad twee versies van de SF4000 Mix AC+ op de markt. De versies verschillen in de indeling van de aansluitpoorten aan de buitenkant. Het kan dus gebeuren dat het apparaat dat je ontvangt er qua poortlayout anders uitziet dan de productfoto's op websites.
Zendure heeft ons vandaag schriftelijk bevestigd:
- Beide versies zijn officiële, volwaardige productversies.
- Er is geen verschil in functies, prestaties, kwaliteitsstandaarden of garantie- en serviceafhandeling.
- Beide versies zijn regulier in omloop en worden op voorraadbeschikbaarheid uitgeleverd; welke versie je krijgt is dus niet te voorspellen.
kijk en dat is dan wel weer een vraag voor het andere topic, dus aub daar deze vraag stellen.Gemeni schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:53:
[...]
Maar dan zou je ook voor dikkere bedrading moeten gaan?
Volgens mij is de 3000 gewoon prima gemaakt voor een normale groep, maar zou je bij de 4000 beter voor dikkere bedrading en B20 moeten gaan?
Tip; hangt m.n. van de afstand af.
dan toch wel gek dat ze de SF 4000 AC Mix ook gewoon via de schuko stekkers aansluiten en daar bv niet direct voor CEE WCD hebben gekozen.Qua stekker. Zendure hanteert zelf bij zijn PowerHub een duidelijke grens: apparaten tot 3680 W mogen via Schuko worden aangesloten.
Natuurlijk kun je zelf altijd voor safe gaan…
bedankt voor deze duidelijkheidTechPunt.nl schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:19:
Even een heads-up vanuit TechPunt (officiële Zendure-distributeur), omdat we vragen over de 4000 mix modellen zien in dit forum.
Er zijn op dit moment inderdaad twee versies van de SF4000 Mix AC+ op de markt. De versies verschillen in de indeling van de aansluitpoorten aan de buitenkant. Het kan dus gebeuren dat het apparaat dat je ontvangt er qua poortlayout anders uitziet dan de productfoto's op websites.
- Er is geen verschil in functies, prestaties, kwaliteitsstandaarden of garantie- en serviceafhandeling.
- Beide versies zijn regulier in omloop en worden op voorraadbeschikbaarheid uitgeleverd; welke versie je krijgt is dus niet te voorspellen.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 12-08-2026 16:49 ]
Ik heb er dus twee en een voordeel hiervan is dat ze samen werken dus bij ontladen ze beide maximaal 1500watt kunnen leveren om samen aan de 3000watt te komen en daardoor veel minder warm worden (en dus geen geluid door ventilator) dan als 1 accu continu 3000watt moet leveren.old_spice schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:53:
[...]
Ik wil 'm bij mij op de zolder installeren. En gebruik maken van de PV-in AC. De zolder is open, heeft geen afgesloten ruimte, en mijn slaapkamer zit eronder. Dus ik ben bang dat ik de herrie in de slaapkamer zou kunnen horen 's nachts. En dat is natuurlijk niet leuk. Anderzijds, hoe groot is de kans dat hij 's nachts op vol vermogen bezig gaat? Het huis vraagt 's nachts hooguit 400watt.
Hoe dan ook zie ik geen andere optie dan de zolder omdat de omvormer daar ook hangt. Het zou dus enigszins irritant kunnen zijn als ik thuiswerk in mijn kantoor (die zit naast mijn slaapkamer). Maar daar kan ik de deur van dicht doen. Dus ik neem het maar voor lief. En anders schroef het maximale vermogen voor opladen en ontladen wel wat naar beneden om de herrie te minimaliseren.
Door mijn hoeveelheid aan zonnepanelen en ik het opladen op max 7000watt heb staan zijn de accu’s met 2 uur opgeladen van 10% naar 100% en de rest van de dag gaan ze in stand-by door direct gebruik van de zon en hoor ik dus niks. Misschien dat het in de winter anders gaat worden omdat ze dan gaan laden op momenten wanneer stroom het goedkoopst is maar dat zie ik dan wel weer en komt er misschien wel een derde accu om de lasten te verdelen.
Klinkt goed. Maar voor mij is 16kWh overkill. Vandaar dat ik er 1 heb. Ik ga het wel even aanzien. Als blijkt dat hij teveel herrie maakt schroef ik de opladen en ontladen kW's gewoon iets terug.Sted74 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:51:
[...]
Ik heb er dus twee en een voordeel hiervan is dat ze samen werken dus bij ontladen ze beide maximaal 1500watt kunnen leveren om samen aan de 3000watt te komen en daardoor veel minder warm worden (en dus geen geluid door ventilator) dan als 1 accu continu 3000watt moet leveren.
Door mijn hoeveelheid aan zonnepanelen en ik het opladen op max 7000watt heb staan zijn de accu’s met 2 uur opgeladen van 10% naar 100% en de rest van de dag gaan ze in stand-by door direct gebruik van de zon en hoor ik dus niks. Misschien dat het in de winter anders gaat worden omdat ze dan gaan laden op momenten wanneer stroom het goedkoopst is maar dat zie ik dan wel weer en komt er misschien wel een derde accu om de lasten te verdelen.
Aanvullende vraag: wat is de reden dat er 2 verschillende versies op de markt zijn, die beide verkocht worden als 1 en hetzelfde apparaat?TechPunt.nl schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:19:
Even een heads-up vanuit TechPunt (officiële Zendure-distributeur), omdat we vragen over de 4000 mix modellen zien in dit forum.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Bedankt voor de verduidelijking. Wel blijft voor mij de vraag onbeantwoord welke variant nu het eerste ontwerp is en welke de tweede. En waarom. Of zijn ze beide tegelijk ontworpen en in productie genomen? Puur uit interesse. Maar dat is een vraag die Zendure moet beantwoorden. Het product werkt bij mij prima dus ik ben tevreden.TechPunt.nl schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:19:
Verwachte leverdatum staat nu op 18 augustus. (En dat komt mooi uit want ben tot en met de 15e nog op vakantie 😬)
[ Voor 27% gewijzigd door Martien op 12-08-2026 18:05 ]
Hierbij het aansluitfilmpje van de mix4000AC+ 3 maanden door Zendure zelf geplaatst met de com aansluiting onder de schakelaar! Zal dus zoals Techpunt aangeeft wel in orde zijn en het enkel om een cosmetische aanpassing gaan.
YouTube: SolarFlow 4000 Mix AC+ Installatiehandleiding - Alles wat je Nodig Hebt
Er staat ook een aansluitfilmpje van de Powerhub op, is er al iemand die deze heeft ontvangen en bevestiging van levering heeft?
[ Voor 15% gewijzigd door Sted74 op 12-08-2026 17:57 ]
Ah thanks, hij staat nu op de 18e, zal wanneer hij is geleverd de aansluitingen rapporteren 😬Sted74 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:53:
@Martien voer de code in op de Raben site en je krijgt vanzelf informatie over de levering te zien, ze komen met een grote vrachtwagen langs en de accu staat op een pallet. Ben benieuwd waar jouw com aansluiting zit als je deze rechtstreeks van Zendure krijgt.
Hierbij het aansluitfilmpje van de mix4000AC+ 3 maanden door Zendure zelf geplaatst met de com aansluiting onder de schakelaar! Zal dus zoals Techpunt aangeeft wel in orde zijn en het enkel om een cosmetische aanpassing gaan.
YouTube: SolarFlow 4000 Mix AC+ Installatiehandleiding - Alles wat je Nodig Hebt
Er staat ook een aansluitfilmpje van de Powerhub op, is er al iemand die deze heeft ontvangen en bevestiging van levering heeft?
De vraag is ook niet of het product wel echt van Zendure is, de vraag is waarom er gekozen is voor een andere indeling en daardoor 2 varianten. De andere vragen, bijvoorbeeld of het verschil maakt in kwaliteit etc, zijn al beantwoord.Sted74 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:53:
@Martien voer de code in op de Raben site en je krijgt vanzelf informatie over de levering te zien, ze komen met een grote vrachtwagen langs en de accu staat op een pallet. Ben benieuwd waar jouw com aansluiting zit als je deze rechtstreeks van Zendure krijgt.
Ja, daar ben ik zelf ook wel heel benieuwd naar.old_spice schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:21:
[...]
De vraag is ook niet of het product wel echt van Zendure is, de vraag is waarom er gekozen is voor een andere indeling en daardoor 2 varianten. De andere vragen, bijvoorbeeld of het verschil maakt in kwaliteit etc, zijn al beantwoord.
Over het algemeen zijn bedrijven zoveel mogelijk van het standaardiseren, waarbij men zelfs af en toe zo ver gaat om een lager / goedkoper model dezelfde hardware mee te geven als het hogere / duurdere model. Standaardisering biedt dan zoveel voordelen dat het uit kan om duurdere hardware softwarematig / hardwarematig te beperken.
Dat Zendure er 'voor de lol' voor kiest om 2 verschillende versies op de markt te brengen gaat er bij mij dan ook niet in. Ik ben, net als jij, erg benieuwd wat de reden hiervoor is.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
[ Voor 7% gewijzigd door Sted74 op 12-08-2026 18:43 ]
:strip_exif()/f/image/PYhSF9L2hVTMr6VLTK43MT8z.jpg?f=fotoalbum_large)