• old_spice
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-09 23:01
Sibrand schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:06:
[Afbeelding] vandaag de update aangeboden gekregen. Erg duidelijke changelog, maar eerder werd hier gemeld dat dit (mogelijk) een hotfix was voor de AC-in problemen
Bij mij ook. Updating as we speak.

Ben benieuwd of dit de issues oplost mbt de PV-in AC poort die mensen hadden. Zou mooi zijn als Zendure er zo strak op zit dat ze op deze manier met enkele dagen een oplossing kunnen bieden.

• MarcS73
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 12:57
Dit is 2e volledige dag dat ik met update draai. Gisteren is alles goed gegaan.

(Omvormers niet meer op 3kw geknepen, maar kunnen tot 3,6kw. Systeem vermogen HEMS staat op 12kw (drie mix4000ac+))

Omvormers op pv-in aangesloten, veel gedoe mee gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door MarcS73 op 13-08-2026 12:00 ]

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:37

V-8

MarcS73 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:43:
Dit is 2e volledige dag dat ik met update draai. Gisteren is alles goed gegaan.

(Omvormers niet meer op 3kw geknepen, maar kunnen tot 3,6kw. Systeem vermogen HEMS staat op 12kw (drie mix4000ac+))
Bedoel je PV-omvormer op de PV-AC-in? Zo ja, mooi dat het iets meer is geworden, maar nog niet de beloofde 5.000W....
Ik heb ook de SF 4000+ besteld om aan te sluiten op mijn PV-omvormer van 4.400W.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant

• gjburg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 09:12
@MarcS73 hoi Marc dank voor de feedback en klinkt positief! Hopelijk gaat het bij mij nu ook goed en hebben ze het kunnen fixen in de firmware. Kan pas volgende weer testen alleen is het dan niet zonnig.

@V-8 mogelijk 4,4kw nu ook. Ik vermoed alleen dat er nog niemand is die een omvormer boven de 16A op de ac-in heeft getest.

Als je de sf4000 op je juiste manier aansluit op de groepenkast en vrijschakel-verklaring indient bij zendure dan moet 4,4 misschien ook haalbaar zijn.. Of via lokale api met HASS.

• mgevart
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:32
Heeft iemand al iets gehoord over de uitleveringen van de Mix 3000 vanuit Techpunt? Ik zie staan verwacht op 12 augustus maar heb nog geen informatie ontvangen. Heb ook pas vorige week besteld dus mogelijks dat er al mensen zijn die vroeger besteld hebben wel info hebben?

• EH83
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:55
Mijn 3000 besteld bij zendure is net een uurtje geleden thuis afgeleverd. Helaas aan het werk nu maar probeer hem vanavond aan te sluiten.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:37

V-8

gjburg schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:31:

@V-8 mogelijk 4,4kw nu ook. Ik vermoed alleen dat er nog niemand is die een omvormer boven de 16A op de ac-in heeft getest.

Als je de sf4000 op je juiste manier aansluit op de groepenkast en vrijschakel-verklaring indient bij zendure dan moet 4,4 misschien ook haalbaar zijn.. Of via lokale api met HASS.
Bedankt, duidelijk, ik ben benieuwd!

Is het idd mogelijk via HA zelf het volle vermogen vrij te schakelen?
In hoeverre doet Zendure moeilijk als je het aansluiten (uiteraard op correcte manier) zelf doet?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:42
EH83 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:26:
Mijn 3000 besteld bij zendure is net een uurtje geleden thuis afgeleverd. Helaas aan het werk nu maar probeer hem vanavond aan te sluiten.
Dat is goed nieuws! Dat betekent dat de 3000 in ieder geval in het land is.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:19
EH83 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:26:
Wanneer kreeg jij de eerste verzendbevestiging. Kan mijn 3000 al 2 dagen niet volgen..

• EH83
BasvanS schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:07:
[...]

Wanneer kreeg jij de eerste verzendbevestiging. Kan mijn 3000 al 2 dagen niet volgen..
Afgelopen dinsdag, was toen nog in duitsland. Afgelopen nacht naar Hazerswoude en in de middag vandaag geleverd. Firma was Raben.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:19
EH83 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:13:
[...]

Afgelopen dinsdag, was toen nog in duitsland. Afgelopen nacht naar Hazerswoude en in de middag vandaag geleverd. Firma was Raben.
Hmm, vreemd, ik kan op basis van de code en mijn postcode geen zending vinden. wellicht dat die ook pas vannacht verschijnt. We gaan het zien!

• Although0000
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-09 08:20
Ben(V) schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:42:
Een type A aardlek schakelaar volstaat.
Een 25A aardlekschakelaar tussen je SolarEdge en je Zendure volstaat, een aardlekautomaat is niet nodig.
Met 32A heb je geen selectiviteit meer al is dat tegenwoordig niet meer verplicht.
Na de Zendure heb je ook nog een aardlekautomaat (of losse aardlekschakelaar + automaat) van minimaal 20A nodig.

Ps Een groepenkast met 16 groepen op een fase lijkt me echt wel toe aan een uitbreiding naar 3 fasen
Dankjewel! Wat betreft de benodigde type aardlekschakelaar- of automaat. Ik heb ook nog vanuit Zendure bevestigd gekregen dat een Type A volstaat, ik kon dit zelf namelijk nergens terugvinden. Dit is hun reactie:

The Zendure Mix 4000 AC+ adopts an electrical isolation topology compliant with the IEC 62477 standard, which includes a high-frequency transformer with reinforced insulation.Since the DC battery side and the AC grid side are physically and electrically isolated, smooth DC residual fault currents cannot technically leak into the AC grid side.According to relevant European and Dutch electrical installation standards, our system does not require an additional 6 mA DC residual current detection protection mechanism. During installation, using a standard Type A RCD (Residual Current Device) is sufficient to ensure safety and full compliance with applicable regulations.

Mijn route (vanuit opwekking gezien) gaat waarschijnlijk als volgt zijn hoewel ik nog een kleine twijfel heb of ik niet beter een 32A aardlekautomaat kan kiezen ipv 25A en selectiviteit moet negeren. Ik weet niet of iemand mij wat dat betreft over de streep kan trekken?

SolarEdge omvormer (max 3680W) > aardlekautomaat 16A/300mA type A* > PV-IN AC Zendure Mix 4000 AC+ > aardlekautomaat 25A/30mA type A > verdeelblok > hoofdschakelaar 40A > hoofdaansluiting 1×35A

* deze gebruik ik momenteel vanaf de omvormer naar de meterkast.

Van omvormer tot groepenkast ligt straks 6mm2 bedrading in dit circuit.

• stopie
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-09 10:06
V-8 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:39:
[...]

Bedankt, duidelijk, ik ben benieuwd!

Is het idd mogelijk via HA zelf het volle vermogen vrij te schakelen?
In hoeverre doet Zendure moeilijk als je het aansluiten (uiteraard op correcte manier) zelf doet?
ik heb dezelfde vraag over hoe soepel Zendure hier in eens. De 48u zijn al voorbij en nog niks gehoord.

• Guido01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:35
@V-8 @stopie

Het lijkt te kunnen idd. ⤵️ Of het handig is Zendure te omzeilen, laat ik even in het midden.
jeroen__online schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

Dit vroeg ik mij ook af, buiten het feit dat ik m'n SF 4000 Mix AC+ twee weken geleden zelf heb geinstalleerd (B20 alamat, 5x4mm2 kabel, etc.) en je dus afhankelijk bent van de gratie van Zendure of alsnog een electricien moet inschakelen... Echter, omdat ik 'm ook via HomeAssistant aanstuur ben ik even in de ZenSDK API documentatie gedoken en al snel de parameters gevonden om 'm via de API zelf op 4000W ontladen te zetten ;) Gelijk na installatie ging ie wel met 4kW laden, dus ik zie niet helemaal in waarom ik voor sneller ontladen door allerlei hoepels zou moeten springen (buiten de extra veiligheidsmaatregel, wat op zich natuurlijk goed is).

Uiteindelijk dus vrij eenvoudig, via de API kun je "inverseMaxPower" op 4000 zetten d.m.v. een eenmalige call, waar de Zendure-app zonder de toestemming tot max. 3000 gaat (DM voor meer info). Ik vermoed dat de Gielz-integratie dat ook kan/doet, ik gebruik echter een aangepaste versie van de officiele Zendure-HA integratie (die zich zonder morren aanpast aan de maximale ontlaad-waarde van het apparaat).

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:32
Sinds gisteren in het bezit van een AC3000. Nu zit de batterij in een afgesloten geventileerde ruimte en heb ik er weinig last van. Maar de accu bromt/zoemt eigenlijk constant. Na het aanzetten is die even enkele minuten stil en hierna begint het.

Hiervoor een Marstek V3 gehad en die was echt fluisterstil. Mensen die dit herkennen?

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• RadioMike
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:14
Vanochtend om 07:00u was er weer zonnestroom, de Mix stond op 19%. Airco’s gisteren om 23:30u uitgezet. Eerste 99% zelfvoorzienende etmaal is gelukt!

@Dark Master ja dat zoemen doet ie ja. Boven een bepaald vermogen is het echt een “brom”.

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 17:50
mgevart schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:57:
Heeft iemand al iets gehoord over de uitleveringen van de Mix 3000 vanuit Techpunt? Ik zie staan verwacht op 12 augustus maar heb nog geen informatie ontvangen. Heb ook pas vorige week besteld dus mogelijks dat er al mensen zijn die vroeger besteld hebben wel info hebben?
Net Techpunt gesproken, de 3000 wordt uiterlijk vandaag of maandag verwacht. Iets met vertraging in de haven. de bestelde 3000 zou dan dinsdag of woensdag bezorgd moeten worden via Raben. Nog even geduld dus

• justie75
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-09 22:34
Ik heb een vraag (ook gesteld in het Zendure HA forum).
Momenteel loop ik tegen een uitdaging aan met de volledige integratie van alle componenten.
Even een samenvatting van de installatie:

- Enphase PV systeem (Regelbaar op export/productie via HA)
- 2x Zendure Mix 4000 AC+ (Aangestuurd via Gielz en proxy van Gast777 (met wat custom tweaks))
- Huisverbruik
- Totaal gemeten door P1 meter van HomeWizard
- Dynamische prijzen (ingeladen via Nordpool en omgerekend naar inkoopprijs en verkoopprijs)
- Solcast PV opwek voorspelling

Ik heb het als volgt ingericht:
Mijn HEMS kent een aantal modi: Laden met zon, Laden met net, Actief Ontladen, Eigen verbruik

Het begint bij de dynamische prijzen, de capaciteit van de 2x Zendures en de verwachte PV opwek.
om 00:00 wordt een energieschema van die dag berekend om zo optimaal mogelijk de accu's vol te krijgen op zo goedkoop mogelijke momenten. Met daarbij een aantal regels om bij extreme piekprijzen in de avond, of bij rest capaciteit in de ochtend, tegen hogere tarieven te ontladen. Dit werkt naar behoren.

Echter kan ik ook mijn PV opwek regelen (dimmen) op basis van een export limiet. Deze heb ik momenteel ingesteld op 100 watt. De pv wordt dus gedimd tot het huis een export bereikt van maximaal 100 watt. Als ik meer ga verbruiken gaan de PV meer doorlaten, als ik minder verbruik, worden ze gedimd naar 100 watt export.

Nu wil ik graag dat bij de HEMS status Laden met zon, de accus gaan laden op basis van beschikbare PV opwek. Nu in de zomer is dit geen probleem en kan je gewoon de accus op geforceerd laden op maximaal vermogen zetten. Maar mooier zou natuurlijk zijn om de accus via Slim opladen het beschikbare vermogen in de export te volgen en daarmee te laden. Mocht er in een uur minder opwek zijn van de pv, bijvoorbeeld door een bewolkte dag, dan laad de accu niet vol met netstroom.

Ik zie nu dat het laadvermogen van de accu's op basis van de P1 meter, en daarnaast het automatisch bijsturen van de PV opwek op basis van export elkaar in de weg zit. Ik zie dus dat de accu's gaan laden, de pv volgen, vervolgens gebeurd er iets en gaan de accu's naar 0 watt, de export pv gedimd naar 100 watt, en verlies je dus mooie zonne energie die er wel is.

Heeft een van jullie wellicht een goed idee hoe ik dit op kan lossen? Zou erg mooi zijn :)

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:53
Sibrand schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:06:
~~~[Afbeelding] vandaag de update aangeboden gekregen. Erg duidelijke changelog, maar eerder werd hier gemeld dat dit (mogelijk) een hotfix was voor de AC-in problemen
Hier hem ook binnen gehad en geïnstalleerd zojuist. Ik heb hem nu drie dagen (4000 verdie, via Techpunt besteld en binnen 3 dagen in huis), heb wat last van soc schommelingen. Gisterenavond daardoor de accu naar 5% ontladen en daarna weer naar vol geladen. Aangezien ik hem nog op een stekker heb (elektricien moet nog langskomen) kan ik met max 800 watt laden en ontladen. Na echter 5 uur laden gaf hij 100% aan. Na de update een half uur geleden stond de soc op 97%, nu is hij echter alweer een half uur aan het laden met 800 watt, dus lijkt erop dat de 100% van vanochtend geen 100% was.. Zou de update dit ook fixen? Kan niet echt een uitgebreide change log vinden. Andere mensen hier ook ervaring mee of last van toevallig?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:42
justie75 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:33:
Momenteel loop ik tegen een uitdaging aan met de volledige integratie van alle componenten.

- 2x Zendure Mix 4000 AC+ (Aangestuurd via Gielz en proxy van Gast777 (met wat custom tweaks))
- Huisverbruik
- Dynamische prijzen (ingeladen via Nordpool en omgerekend naar inkoopprijs en verkoopprijs)

Mijn HEMS kent een aantal modi: Laden met zon, Laden met net, Actief Ontladen, Eigen verbruik

Het begint bij de dynamische prijzen, de capaciteit van de 2x Zendures en de verwachte PV opwek.
om 00:00 wordt een energieschema van die dag berekend om zo optimaal mogelijk de accu's vol te krijgen op zo goedkoop mogelijke momenten. Met daarbij een aantal regels om bij extreme piekprijzen in de avond, of bij rest capaciteit in de ochtend, tegen hogere tarieven te ontladen. Dit werkt naar behoren.

Echter kan ik ook mijn PV opwek regelen (dimmen) op basis van een export limiet. Deze heb ik momenteel ingesteld op 100 watt. De pv wordt dus gedimd tot het huis een export bereikt van maximaal 100 watt. Als ik meer ga verbruiken gaan de PV meer doorlaten, als ik minder verbruik, worden ze gedimd naar 100 watt export.

Nu wil ik graag dat bij de HEMS status Laden met zon, de accus gaan laden op basis van beschikbare PV opwek. Nu in de zomer is dit geen probleem en kan je gewoon de accus op geforceerd laden op maximaal vermogen zetten. Maar mooier zou natuurlijk zijn om de accus via Slim opladen het beschikbare vermogen in de export te volgen en daarmee te laden. Mocht er in een uur minder opwek zijn van de pv, bijvoorbeeld door een bewolkte dag, dan laad de accu niet vol met netstroom.

Ik zie nu dat het laadvermogen van de accu's op basis van de P1 meter, en daarnaast het automatisch bijsturen van de PV opwek op basis van export elkaar in de weg zit. Ik zie dus dat de accu's gaan laden, de pv volgen, vervolgens gebeurd er iets en gaan de accu's naar 0 watt, de export pv gedimd naar 100 watt, en verlies je dus mooie zonne energie die er wel is.

Heeft een van jullie wellicht een goed idee hoe ik dit op kan lossen? Zou erg mooi zijn :)
Het doet mogelijk niet helemaal wat je wilt, maar misschien dat je een stukje komt met een variabele die een lopend gemiddelde pakt over de tijd.

Ik gebruik een aantal van deze variabelen in HA om te zorgen dat een aantal van mijn automations minder zenuwachtig reageren op korte verstoringen. Zo wil ik bijv dat bij zon mijn warmtepomp meer vermogen gaat leveren (om verbruik te verschuiven van de avond naar zonuren) zonder dat een klein wolkje er gelijk voor zorgt dat de boel uit gaat. Voorbeeldje:

- platform: filter
    name: "Solar15Avg"
    entity_id: sensor.inverter_[naamverwijderd]
    filters:
      - filter: time_simple_moving_average
        window_size: "00:15"
        precision: 1

Als je bijv je zonnestroomopwek stuurt op een gemiddelde van de afgelopen minuut heeft de batterij eerst tijd om het gewenste vermogen te vragen, terwijl je zonnepanelen met een kleine vertraging reageren.

Tijdelijk onbalans wordt door de accu opgepakt, dus in sommige gevallen zul je wat ontladen / minder hard laden dan mogelijk.

Een andere optie die ik zou kunnen bedenken is een lichtsensor bij de zonnepanelen die de maximaal beschikbare opwekking schat, en op basis daarvan de batterij aanstuurt. Mogelijk kun je het maximaal beschikbare vermogen ook uitlezen uit de zonnepanelen zelf?

[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 14-08-2026 11:47 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-09 23:27
The_Haunted schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Net Techpunt gesproken, de 3000 wordt uiterlijk vandaag of maandag verwacht. Iets met vertraging in de haven. de bestelde 3000 zou dan dinsdag of woensdag bezorgd moeten worden via Raben. Nog even geduld dus
Zojuist een e-mail ontvangen van Raben dat ze hem maandag ophalen en dinsdag afleveren.

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 17:50
Diesje schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:46:
[...]

Zojuist een e-mail ontvangen van Raben dat ze hem maandag ophalen en dinsdag afleveren.
Yes, hier ook. :)

• justie75
onlinaius schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Het doet mogelijk niet helemaal wat je wilt, maar misschien dat je een stukje komt met een variabele die een lopend gemiddelde pakt over de tijd.

Ik gebruik een aantal van deze variabelen in HA om te zorgen dat een aantal van mijn automations minder zenuwachtig reageren op korte verstoringen. Zo wil ik bijv dat bij zon mijn warmtepomp meer vermogen gaat leveren (om verbruik te verschuiven van de avond naar zonuren) zonder dat een klein wolkje er gelijk voor zorgt dat de boel uit gaat. Voorbeeldje:

- platform: filter
    name: "Solar15Avg"
    entity_id: sensor.inverter_[naamverwijderd]
    filters:
      - filter: time_simple_moving_average
        window_size: "00:15"
        precision: 1

Als je bijv je zonnestroomopwek stuurt op een gemiddelde van de afgelopen minuut heeft de batterij eerst tijd om het gewenste vermogen te vragen, terwijl je zonnepanelen met een kleine vertraging reageren.

Tijdelijk onbalans wordt door de accu opgepakt, dus in sommige gevallen zul je wat ontladen / minder hard laden dan mogelijk.

Een andere optie die ik zou kunnen bedenken is een lichtsensor bij de zonnepanelen die de maximaal beschikbare opwekking schat, en op basis daarvan de batterij aanstuurt. Mogelijk kun je het maximaal beschikbare vermogen ook uitlezen uit de zonnepanelen zelf?
Bedankt voor de suggestie! Ik denk dat ik een oplossing heb gevonden!

De P1 sensor heb ik door een moving average filter gehaald van 1 minuut om het signaal te vertragen.
Deze vertraagde sensor gebruik ik in de Gielz integratie als alternatieve P1 meter. Hierdoor krijg de accu een iets trager signaal door.

Gelijktijdig heb ik de volgende instellingen veranderd:

Enphase DPEL export limit: 200 watt, ramp 100w/s
Opladen starten bij: -150w
Oplaadmarge: 80w (zodat de accu sneller het oplaadvermogen bij stelt, maar niet te dicht op de 0 grens komt)
Deze accu reageert dus op het vertraagde signaal, hierdoor heeft de enphase in die minuut voldoende tijd om de 200 watt export limiet te behalen en op te voeren met 100w/s.

Vervolgens trekt langzaam het alternatieve p1 vermogen bij naar -200w, waarbij de accu bij -150w weer een stapje omhoog doet. Tegelijkertijd het voordeel dat de accu en de PV dus beide wel de actuele verbruiken van de woning in acht nemen en hierop bijstellen om goed op 0 import uit te komen en maximaal 200w export van de PV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BP2uantY4YGW0_g4lpwEUbZhcGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UltvMh9lraa3eGZfMLEiQSIj.png?f=fotoalbum_large

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:09
justie75 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:33:

- Huisverbruik

Misschien begrijp ik het niet maar waarom zou je je zonnepanelen laten dimmen (uitgaande van een dynamisch contract ) ? Ik zou dit alleen doen bij export en negatieve prijs.

• onlinaius
Spekkie99 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:31:
[...]

Misschien begrijp ik het niet maar waarom zou je je zonnepanelen laten dimmen (uitgaande van een dynamisch contract ) ? Ik zou dit alleen doen bij export en negatieve prijs.
Ik ging uit van een vast contract. Maar inderdaad, waarom zou je dan de Nordpool prijzen ophalen?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• justie75
onlinaius schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

Ik ging uit van een vast contract. Maar inderdaad, waarom zou je dan de Nordpool prijzen ophalen?
Ik heb inderdaad een dynamisch contract. De reden voor het terugschroeven van de opwek bij lage tarieven is voor mij denk ik een principe kwestie. Ik geef niet graag mijn stroom weg (gratis of zelf negatief) terwijl ik een uurtje later bijv. er dik voor moet betalen.

Misschien voelt het wat krom, maar ik denk als heel NL de PV opwek bij idioot lage prijzen terugschroeft naar eigen verbruik, dat er veel net problemen opgelost zouden kunnen worden.

Ik vind het persoonlijk niet de moeite om 2kwh overschot voor een paar centen te verkopen.

Maak ik een denk fout?

PS. Begrijp mij niet verkeerd, ik probeer het juiste (en verstandige) te doen, maar ik begrijp niet waarom je het gratis zou weggeven. (Even daargelaten dat we dit jaar inderdaad nog de energiebelasting mogen salderen, en daar mogelijk een financieel voordeel te behalen is). Ik gebruik deze maand nog om de automatiseringen en limieten te testen, zodat het allemaal netjes klaar staat zodra de saldering er vanaf vliegt.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:29

koboy

Heb een idee voor een icon

justie75 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Ik heb inderdaad een dynamisch contract. De reden voor het terugschroeven van de opwek bij lage tarieven is voor mij denk ik een principe kwestie. Ik geef niet graag mijn stroom weg (gratis of zelf negatief) terwijl ik een uurtje later bijv. er dik voor moet betalen.

Misschien voelt het wat krom, maar ik denk als heel NL de PV opwek bij idioot lage prijzen terugschroeft naar eigen verbruik, dat er veel net problemen opgelost zouden kunnen worden.

Ik vind het persoonlijk niet de moeite om 2kwh overschot voor een paar centen te verkopen.

Maak ik een denk fout?

PS. Begrijp mij niet verkeerd, ik probeer het juiste (en verstandige) te doen, maar ik begrijp niet waarom je het gratis zou weggeven. (Even daargelaten dat we dit jaar inderdaad nog de energiebelasting mogen salderen, en daar mogelijk een financieel voordeel te behalen is). Ik gebruik deze maand nog om de automatiseringen en limieten te testen, zodat het allemaal netjes klaar staat zodra de saldering er vanaf vliegt.
Zolang de kale prijs niet negatief is is er geen overschot aan niet regelbare opwek en dus geen probleem op het gebied van vraag en aanbod.
Dat wil niet zeggen dat er lokaal geen problemen kunnen zijn, maar dat is meestal meer aan de vraag/afname kant waarvoor de lokale infra niet toereikend is. Daar wordt nu (eindelijk) door de netbeheerders hard aan gewerkt, en hier in de buurt zelfs pro-actief aangezien er hier geen omvormers uitschakelden door te hoge spanning en ook een 3 fase in een paar weken geregeld was wordt er toch een electriciteit huisje bijgeplaatst.

Maar je doet nu moeite om niet terug te leveren en niet een klein beetje geld te krijgen..... Ook maak je je regeling nodeloos gecompliceerd.

Geldt trouwens ook voor vaste contracten. Je krijgt dan wel zo goed als niets, maar je houdt de regeling simpel. Als je netto moet betalen voor terugleveren heb je 1 van de weinige verkeerde vaste contracten....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Robino
Bij lokale problemen op het stroomnet gaat je omvormer vanzelf afknijpen, want dan is de netspanning te hoog en schakelt hij af. Preventief je omvormer afknijpen hoeft dus niet.

En nu weer verder babbelen over de Mix-serie! Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen met de 3000.

• Spekkie99
[...]

Maak ik een denk fout?

Bij een dynamisch contract krijg je gewoon de kwartier prijs er voor en als je batterij vol is en de boiler warm zou ik dat geld gewoon meepakken. Dat gratis weggeven geldt alleen voor niet dynamische contracten.

Het is nobel van je maar zodra de prijs niet negatief is is er blijkbaar nog genoeg vraag.

Daarnaast wordt je automatisering veel makkelijker, nu heb je dat die 2 regel kringen elkaar tegen werken.

• justie75
Spekkie99 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:53:
[...]

Bij een dynamisch contract krijg je gewoon de kwartier prijs er voor en als je batterij vol is en de boiler warm zou ik dat geld gewoon meepakken. Dat gratis weggeven geldt alleen voor niet dynamische contracten.

Het is nobel van je maar zodra de prijs niet negatief is is er blijkbaar nog genoeg vraag.

Daarnaast wordt je automatisering veel makkelijker, nu heb je dat die 2 regel kringen elkaar tegen werken.
Dank voor het geduld, en heb na het testen en valideren van de Proof-of-Concept de PV opwek weer open gezet.
Je hebt me overtuigd dat het inderdaad toch de moeite is om zolang de prijzen nog boven 0 zijn te verkopen.

@Robino Ik ben ook benieuwd naar de eerste ervaringen met de 3000 serie ;) En mocht iemand al wat info hebben over de Powerhub, aansluitmogelijkheden e.d. houd ik me van harte aanbevolen.

• Spekkie99
justie75 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

Dank voor het geduld, en heb na het testen en valideren van de Proof-of-Concept de PV opwek weer open gezet.
Je hebt me overtuigd dat het inderdaad toch de moeite is om zolang de prijzen nog boven 0 zijn te verkopen.

@Robino Ik ben ook benieuwd naar de eerste ervaringen met de 3000 serie ;) En mocht iemand al wat info hebben over de Powerhub, aansluitmogelijkheden e.d. houd ik me van harte aanbevolen.
Graag gedaan, als voorbeeld;

Mijn moeder met een bak aan pv (puur Zuid) en zonder batterij krijgt zelfs geld terug ondanks nacht en winter verbruik met een dynamisch contract.

Ze kijkt uit naar een appartement anders was full electric voor haar perfect. Misschien nu nog een kleine plug in batterij er bij.
[...]

sorry, maar de laatste tijd moet je negatieve prijzen echt met een loop gaan zoeken, ik denk dat je veel beter juist tijdens de lage prijzen je batterij moet gaan opladen en bij de hoogere prijzen in de ochtend juist deze laten terugleveren, op zich levert dat namelijk bijelkaar een leuk zakcentje op.
Het nadeel is dat Zendure daar nog geen perfecte modus voor heeft, maar binnen HA is dat dacht ik helemaal geen probleem.

Maak ik een denk fout?
volgens mij dus m.n. laden juist bij die lage prijzen, zeker bij een een 4000 Mix die op vol vermogen kan laden ( let op hiervoor kun je dus wel beter een B20 ipv een B16 als beveiliging gebruiken) zul je gemiddeld weinig tot niets tijdens deze periode terugleveren.
En vergeet niet bij terugleveren verdien je niets, en mogelijk zit je gewoon bij de verkeerde aanbieder, als de prijs netto 2 ct is krijg ik bij Zonneplan nog altijd 4,2 ct terug. Dus o versus 4,2 ct is nu ook weer niet niets. en nu in 2026 krijg ik zelfs ook nog het volledige bedrag terug ivm de saldering. En dan begint het toch behoorlijk interessant te worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Jan-tweak op 14-08-2026 14:45 ]

Spekkie99 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:08:
[...]

Graag gedaan, als voorbeeld;

Mijn moeder met een bak aan pv (puur Zuid) en zonder batterij krijgt zelfs geld terug ondanks nacht en winter verbruik met een dynamisch contract.

Ze kijkt uit naar een appartement anders was full electric voor haar perfect. Misschien nu nog een kleine plug in batterij er bij.
volgens mij alleen maar om 9 mnd het eigen verbruik op NOM te houden, helmaal geen gek idee, en waarschijnlijk hoeft die helemaal niet zo groot te zijn, mogelijk een 3000 mix interessant ?

• onlinaius
Jan-tweak schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:38:
[...]
sorry, maar de laatste tijd moet je negatieve prijzen echt met een loop gaan zoeken, ik denk dat je veel beter juist tijdens de lage prijzen je batterij moet gaan opladen en bij de hoogere prijzen in de ochtend juist deze laten terugleveren, op zich levert dat namelijk bijelkaar een leuk zakcentje op.
Dat hangt ook een hoop af van je setup, en dat is eigenlijk vooral interessant als je een 'overmatig' grote batterij hebt, OF geen zonnepanelen.

Mijn zonnepanelen krijgen de batterij namelijk met gemak vol basaal tussen april en september / oktober, dus laden van het net heeft niet veel voordeel, tenzij de prijzen echt onder de 0 gaan (zoals bijv dit voorjaar een aantal keer het geval).

In de winter wordt dit misschien anders, maar dan zal ik waarschijnlijk vooral goedkoop inkopen voor eigen gebruik, aangezien de warmtepomp die batterij dan tijdens de donkere uren wel leeg gaat krijgen. Mogelijk dat het verschil tussen het duurste en goedkoopste moment dan af en toe zo groot zal zijn dat het interessanter is om direct te verkopen, en later weer terug te kopen voor de warmtepomp, maar dat moet ik tegen die tijd nog bezien.

Edit: mogelijk begreep ik je verkeerd: bedoel je tijdens de nacht op het goedkoopste moment opladen, en in de ochtend terugleveren voor een extra cycle? Ik zie als ik de prijzen bekijk daar ook op dit moment niet echt een businesscase voor: zo'n 14 cent (kale)laadprijs, en 17 cent verkoopprijs afgelopen dagen. Als je uitgaat van 85% RTE (beetje conservatief voor de mix, dat besef ik me) is je winst volledig verdampt. Heel misschien dat je er nog net een minieme winst op maakt als je bijv zonneplan hebt en een extra terugleververgoeding krijgt (ik betaal bij FrankEnergy juist zo'n 1.2 cent aan extra kosten per kWh). In de winter kan het mogelijk anders uitpakken, want ik vermoed dat de ochtenden nu nog aardig gedempt worden doordat zonnepanelen al wat beginnen te doen.

[ Voor 23% gewijzigd door onlinaius op 14-08-2026 14:57 ]

• Spekkie99
Jan-tweak schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:47:
[...]

volgens mij alleen maar om 9 mnd het eigen verbruik op NOM te houden, helmaal geen gek idee, en waarschijnlijk hoeft die helemaal niet zo groot te zijn, mogelijk een 3000 mix interessant ?
Een 800 plus met mogelijk een extra batterij, de rest kan gewoon niet uit. Nacht verbruik is 2 a 3 kw en je kan niet alle pieken afdekken. Met de panelen nommen en in de winter goedkoop inkopen.

• onlinaius
Spekkie99 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Een 800 plus met mogelijk een extra batterij, de rest kan gewoon niet uit. Nacht verbruik is 2 a 3 kw en je kan niet alle pieken afdekken. Met de panelen nommen en in de winter goedkoop inkopen.
Dan is 2x 800 plus op 2 verschillende groepen misschien interessanter? Plusminus dezelfde capaciteit als een 800 plus met uitbreidingsbatterij, maar als je goed zoekt goedkoper, en kan hogere pieken hebben. (ik vind de uitbreidingsbatterijen bij Zendure maar duur vergeleken met de basisunits).

• Spekkie99
onlinaius schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Dan is 2x 800 plus op 2 verschillende groepen misschien interessanter? Plusminus dezelfde capaciteit als een 800 plus met uitbreidingsbatterij, maar als je goed zoekt goedkoper, en kan hogere pieken hebben. (ik vind de uitbreidingsbatterijen bij Zendure maar duur vergeleken met de basisunits).
Is zeker waar 👍

Had laatst al de 800plus voor 330 in het winkelmandje.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:15
Ik heb 3 x een 4000 Mix AC+ besteld.

Prijs per stuk incl korting en met terugvragen van de BTW komt dat op € 1.784,- per accu van 8 kWh. Ik heb daarvoor, per accu, deze kostprijsberekening gemaakt. Wat is jullie mening hierover?

Gebaseerd op het gebruik van 10.000 cycli in 10 jaar. Dat is niet haalbaar, want dat is 2,7 keer per dag een hele laad- en ontlaadcyclus. Je kan natuurlijk ook rekenen met 1 cyclus per dag, maar dan moet ik nog een restwaarde van die accu na 3650 cycli schatten...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3FVF-lshF1cmuc0BVXI2V4ceb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZwciA0I0upw53x4tZVRt2jyY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door testmanager op 14-08-2026 16:19 ]

• bkruyver
  • Laatst online: 20:57
Nou, kogel door de kerk, gewoon om mee te experimenteren en hopelijk na jaar of 10 te kunnen zeggen, het kon uit 😬....

Vandaag 2 x mix pro (om uitvallende zonnepanelen in ieder geval deels in accu te krijgen, in mijn ogen bijna echt gratis energie die ik nu volledig mis....alleen even bekijken hoe ik dat technisch handig regel, want zo zijn als jullie ben ik dan weer niet.....).

1 x 3000 erbij om op 3 fasen te kunnen werken.

Alles gaat op 3000 watt geknepen worden voorlopig, omdat ik even niet onder normale b16 aardlekautomaten uitkom.

1 x ev 1x hybride, die vaak in nacht moeten laden. Warmtepomp. Elektrischeboiler en airco's. Genoeg om in de zomer in de nacht accu' s leeg te trekken. Winter krijg ik ze natuurlijk niet vol met zonnepanelen (49 stuks) en dan dus proberen gunstige tarieven te gebruiken....

P1 meter zendure gratis, en powerhub te claimen als het goed is.

10%korting via techpunt, 6972 euro..... vandaag besteld, mail over levering morgen al gehad 😃

[ Voor 16% gewijzigd door bkruyver op 14-08-2026 17:49 ]

onlinaius schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:50:
[...]

Dat hangt ook een hoop af van je setup, en dat is eigenlijk vooral interessant als je een 'overmatig' grote batterij hebt, OF geen zonnepanelen.

Mijn zonnepanelen krijgen de batterij namelijk met gemak vol basaal tussen april en september / oktober, dus laden van het net heeft niet veel voordeel, tenzij de prijzen echt onder de 0 gaan (zoals bijv dit voorjaar een aantal keer het geval).

In de winter wordt dit misschien anders, maar dan zal ik waarschijnlijk vooral goedkoop inkopen voor eigen gebruik, aangezien de warmtepomp die batterij dan tijdens de donkere uren wel leeg gaat krijgen. Mogelijk dat het verschil tussen het duurste en goedkoopste moment dan af en toe zo groot zal zijn dat het interessanter is om direct te verkopen, en later weer terug te kopen voor de warmtepomp, maar dat moet ik tegen die tijd nog bezien.

Edit: mogelijk begreep ik je verkeerd: bedoel je tijdens de nacht op het goedkoopste moment opladen, en in de ochtend terugleveren voor een extra cycle? Ik zie als ik de prijzen bekijk daar ook op dit moment niet echt een businesscase voor: zo'n 14 cent (kale)laadprijs, en 17 cent verkoopprijs afgelopen dagen. Als je uitgaat van 85% RTE (beetje conservatief voor de mix, dat besef ik me) is je winst volledig verdampt. Heel misschien dat je er nog net een minieme winst op maakt als je bijv zonneplan hebt en een extra terugleververgoeding krijgt (ik betaal bij FrankEnergy juist zo'n 1.2 cent aan extra kosten per kWh). In de winter kan het mogelijk anders uitpakken, want ik vermoed dat de ochtenden nu nog aardig gedempt worden doordat zonnepanelen al wat beginnen te doen.
ik bedoelde eigenlijk het volgende :
roode pijl; het overschot PV gewoon aan het net leveren, dus teruglleveren
groen pijl ; verlaat het overschot PV met de thuis-batterij laden en eventueel dan nog over zijnde PV stroom terugleveren.
blauwe pijl; het overschot aan batterij capaciteit wat je voor de resterende avond en nacht niet nodig denkt te hebben aan het net ontladen.
En ja, dit is een stramien wat zich m.n. voor dit seizoen leent, met redelijk veel overschot aan PV stroom, en zeker niet voor het najaar en winter.
ik heb mijn capaciteit m.n. bepaald op zo lang mogelijk op NOM te kunnen, dit betekend nastuurlijk dan wel dat ik in de zomer ( lange dagen en veel zonnestroom) al veel te veel batterij-stroom heb voor de avond en nacht. ( bij mij is dat circa slechts 50% van de totale capaciteit, dus die andere 50% kan ik tijdens de blauwe (korte) periode verkopen. gemiddeld is de opbrengst toch als snel circa 4 tot 6 euro per nacht, met hogere prijzen zoals gisteren zelfs nog een heel stuk meer. Voor mij is bv dus een 3000/4000 Mix eigenlijk een ideale batterij, snel vol en met 8 kWh eigenlijk voor mij dan een idale capaciteit. maar dat zal natuurlijk voor anderen weer anders zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6Fxz5mxGEIXbpmmGXU5qFUXzXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SR5shjrhOHj89LKWhweECYWL.png?f=fotoalbum_large
testmanager schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:58:
Ik heb 3 x een 4000 Mix AC+ besteld.

Prijs per stuk incl korting en met terugvragen van de BTW komt dat op € 1.784,- per accu van 8 kWh. Ik heb daarvoor, per accu, deze kostprijsberekening gemaakt. Wat is jullie mening hierover?

Gebaseerd op het gebruik van 10.000 cycli in 10 jaar. Dat is niet haalbaar, want dat is 2,7 keer per dag een hele laad- en ontlaadcyclus. Je kan natuurlijk ook rekenen met 1 cyclus per dag, maar dan moet ik nog een restwaarde van die accu na 3650 cycli schatten...?

[Afbeelding]
ik weet niet hoe jij in de winter je thuis-batterij wilt gebruiken, maar eigenlijk is jouw idee wel erg spannend, gemiddeld wordt er met 220-250 cycli per jaar gerekend, en 1 cycli per dag is volgens mij al een behoorlijke opgave (zeker in de winter, aan de andere kant natuurlijk sterk afhankelijk hoe jij e.e.a. programeerd).
dus je capaciteit is 24 kWh brutto, netto houd je daar circa 19,5 kWh netto aan output aan over.
m.n. in de zomer ( dan dat zijn gemiddeld toch ruim 200 dagen) zal dat lastig worden gezien de prijzen die overdag heersen ( kijk maar even naar mijn vorige post), terwijl je juist dan ook je batterij vol wilt krijgen.
heb je ook gekeken hoeveel netto opwek ( dus excl je eigen verbruik) je PV installatie kan afgeven?
mogelijk dat je een EV hebt, maar de vraag is hier is deze dan op de benodigde tijd wel beschikbaar voor jouw laadpaal of staat die dan ergens anders?

• onlinaius
Jan-tweak schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:04:
[...]

ik bedoelde eigenlijk het volgende :
roode pijl; het overschot PV gewoon aan het net leveren, dus teruglleveren
groen pijl ; verlaat het overschot PV met de thuis-batterij laden en eventueel dan nog over zijnde PV stroom terugleveren.
blauwe pijl; het overschot aan batterij capaciteit wat je voor de resterende avond en nacht niet nodig denkt te hebben aan het net ontladen.
En ja, dit is een stramien wat zich m.n. voor dit seizoen leent, met redelijk veel overschot aan PV stroom, en zeker niet voor het najaar en winter.
ik heb mijn capaciteit m.n. bepaald op zo lang mogelijk op NOM te kunnen, dit betekend nastuurlijk dan wel dat ik in de zomer ( lange dagen en veel zonnestroom) al veel te veel batterij-stroom heb voor de avond en nacht. ( bij mij is dat circa slechts 50% van de totale capaciteit, dus die andere 50% kan ik tijdens de blauwe (korte) periode verkopen. gemiddeld is de opbrengst toch als snel circa 4 tot 6 euro per nacht, met hogere prijzen zoals gisteren zelfs nog een heel stuk meer. Voor mij is bv dus een 3000/4000 Mix eigenlijk een ideale batterij, snel vol en met 8 kWh eigenlijk voor mij dan een idale capaciteit. maar dat zal natuurlijk voor anderen weer anders zijn.
[Afbeelding]
Dat schema houd ik nu ook ongeveer aan, tot 12:00 laad de batterij niet vanaf de netstroom. Direct helemaal terugleveren is lastig, want dan moet ik bepalen hoeveel de zonnepanelen op ieder moment opleveren, en die data krijg ik niet via de modbus integratie die ik gebruik.

• testmanager
Jan-tweak schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:14:
[...]

ik weet niet hoe jij in de winter je thuis-batterij wilt gebruiken, maar eigenlijk is jouw idee wel erg spannend, gemiddeld wordt er met 220-250 cycli per jaar gerekend, en 1 cycli per dag is volgens mij al een behoorlijke opgave (zeker in de winter, aan de andere kant natuurlijk sterk afhankelijk hoe jij e.e.a. programeerd).
dus je capaciteit is 24 kWh brutto, netto houd je daar circa 19,5 kWh netto aan output aan over.
m.n. in de zomer ( dan dat zijn gemiddeld toch ruim 200 dagen) zal dat lastig worden gezien de prijzen die overdag heersen ( kijk maar even naar mijn vorige post), terwijl je juist dan ook je batterij vol wilt krijgen.
heb je ook gekeken hoeveel netto opwek ( dus excl je eigen verbruik) je PV installatie kan afgeven?
mogelijk dat je een EV hebt, maar de vraag is hier is deze dan op de benodigde tijd wel beschikbaar voor jouw laadpaal of staat die dan ergens anders?
Het ging me nu alleen even over de kostprijs, niet hoeveel cycli je per jaar kan laden/ontladen.
En inderdaad kun je die ook met minder cycli berekenen, maar dan heeft de accu na 10 jaar meer restwaarde, dus heel veel verschil in kostprijs zou dat niet moeten maken?

[ Voor 7% gewijzigd door testmanager op 14-08-2026 18:30 ]

testmanager schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:29:
[...]

Het ging me nu alleen even over de kostprijs, niet hoeveel cycli je per jaar kan laden/ontladen.
En inderdaad kun je die ook met minder cycli berekenen, maar dan heeft de accu na 10 jaar meer restwaarde, dus heel veel verschil in kostprijs zou dat niet moeten maken?
je zou je wel moeten afvragen wat de restwaarde, zover die er nog over 10 jaar is van een 10 jaar oude thuis-batterij. Ik vrees namelijk dat die gewoon gezien de ontwikkeling op dit gebied over tien jaar gewoon nul is, met een beetje pech betaal je zelfs nog een verwijderingsbijdrage over tien jaar.
ik zelf maak me daar dus geen ilussie over, daarvoor gaat het gewoon veel te hard in deze tak van sport.
en als je dus na tien jaar met zeg maar 300 cycli per jaar, hoed ziet dan jouw berekening er dan nog uit ? ik vrees vrij lastig, m.n. omdat we helemaal op dit moment niet weten wat de prijs van stroom over een paar jaar zal zijn, laat staan over een periode van 10 jaar.
Je kunt natuurlijk gaan rekenen met een gemiddelde inflatiecorrectie.
maar blijft lastig.
Maar wat was jouw reden om direct 3 units te nemen ipv bv 2 stuks?

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:25
Ik denk zelf dat je het meest safe zit als je je eigen verbruik in de nacht berekent +20%. Anders zul je dingen moeten terugverdienen met handel of de prijsverschillen per dag.

Ook voor duurzaamheid hoef je niet zoveel overcapaciteit te hebben.

Zelf denk ik dat veel huishoudens aan 1 batterij al snel genoeg hebben.

En die btw terug, mag dat echt volledig als je de batterij ook grotendeels zelf gebruikt voor eigen gebruik optimaliseren?

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• Kramerri
  • Laatst online: 20-08 13:42
Nou mijn 3000 is vandaag geleverd, gelijk geïnstalleerd. Wat een zwaar ding om even over de drempel te tillen pff. In de voorbije weken las ik alleen op plekken dat de Homewizard P1 gewoon toegepast kan worden, dit is mij nog niet gelukt. Ik zie hem niet in apparaatbeheer en bij toevoegen zie ik ook nergens de Homewizard optie. (Alles overigens op hetzelfde 2.4 netwerk) ik zal wel wat fout doen😅. En anders maar de zendure P1 bestellen.

• justie75
Kramerri schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:57:
Nou mijn 3000 is vandaag geleverd, gelijk geïnstalleerd. Wat een zwaar ding om even over de drempel te tillen pff. In de voorbije weken las ik alleen op plekken dat de Homewizard P1 gewoon toegepast kan worden, dit is mij nog niet gelukt. Ik zie hem niet in apparaatbeheer en bij toevoegen zie ik ook nergens de Homewizard optie. (Alles overigens op hetzelfde 2.4 netwerk) ik zal wel wat fout doen😅. En anders maar de zendure P1 bestellen.
Ik heb de Home wizard P1 meter in de Zendure app niet kunnen vinden. Middels integratie Home Assistant maakt het type P1 niet meer uit, vandaar dat ik voor die route gekozen heb.

Anders heb je voor zover ik heb kunnen lezen het meeste profijt van de zendure P1 meter i.c.m. de Mix 3000/4000.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de 3000 ;)

• Kramerri
justie75 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:03:
[...]

Ik heb de Home wizard P1 meter in de Zendure app niet kunnen vinden. Middels integratie Home Assistant maakt het type P1 niet meer uit, vandaar dat ik voor die route gekozen heb.

Anders heb je voor zover ik heb kunnen lezen het meeste profijt van de zendure P1 meter i.c.m. de Mix 3000/4000.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de 3000 ;)
Ik had inmiddels de zoekfunctie weer gevonden op Tweakers(ik ben echt een tweakers noob). Maar kon ook niemand vinden die hem echt had toegevoegd. Dus nu bij bol de zendure p1 besteld en dan vanaf morgen maar ervaren. Zit nu op de bank met een kapotte rug😂.

• Dehler
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:45
Voor de mensen die ook dachten met de Homewizard P1 meter aan de slag te kunnen:

Als je Zendure hierover mailt kun je een Zendure P1 meter krijgen voor €30 ter compensatie van het niet meer ondersteunen van de Homewizard P1. Scheelt je toch weer flink op de adviesprijs.

• Dehler
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:45
Heeft er iemand ook een foto van de aansluitingen van de Mix3000? Ben nu wel erg benieuwd hoe die uitgeleverd worden na alle discussies hier.

• Kramerri
Dehler schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:39:
Heeft er iemand ook een foto van de aansluitingen van de Mix3000? Ben nu wel erg benieuwd hoe die uitgeleverd worden na alle discussies hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pStHyCNTfVgFmrLV6j5XACFCBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vBxbrC7OytBH15cBudkaZgS.jpg?f=fotoalbum_large

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:06
Hoe zijn de ervaringen met Techpunt? Heb bij slimme energieopslag besteld maar levering wordt steeds uitgesteld en de korting van Techpunt scheelt op mijn bestelling dus al snel €500,-.

• justie75
Getverdemme schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:20:
Hoe zijn de ervaringen met Techpunt? Heb bij slimme energieopslag besteld maar levering wordt steeds uitgesteld en de korting van Techpunt scheelt op mijn bestelling dus al snel €500,-.
Bij mij prima verlopen, goed product, snelle levering, snelle support afdeling bij vragen.
Zou er zo weer bestellen.

• testmanager
Gemeni schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:38:
Ik denk zelf dat je het meest safe zit als je je eigen verbruik in de nacht berekent +20%. Anders zul je dingen moeten terugverdienen met handel of de prijsverschillen per dag.

Ook voor duurzaamheid hoef je niet zoveel overcapaciteit te hebben.

Zelf denk ik dat veel huishoudens aan 1 batterij al snel genoeg hebben.

En die btw terug, mag dat echt volledig als je de batterij ook grotendeels zelf gebruikt voor eigen gebruik optimaliseren?
Die BTW terug mag volledig als je de accu gebruikt voor handel. Er staat nergens hoeveel procent van de opslag dagelijks als handel gebruikt moet worden en hoeveel je dan voor eigen buffer. Kan ook niet, want de ene dag zal dat meer kunnen zijn dan de andere.

• testmanager
justie75 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:01:
[...]

Bij mij prima verlopen, goed product, snelle levering, snelle support afdeling bij vragen.
Zou er zo weer bestellen.
Eens, de communicatie bij Techpunt is echt complimenten waard. Eerlijke en snelle antwoorden.

• testmanager
Jan-tweak schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:02:
[...]

je zou je wel moeten afvragen wat de restwaarde, zover die er nog over 10 jaar is van een 10 jaar oude thuis-batterij. Ik vrees namelijk dat die gewoon gezien de ontwikkeling op dit gebied over tien jaar gewoon nul is, met een beetje pech betaal je zelfs nog een verwijderingsbijdrage over tien jaar.
ik zelf maak me daar dus geen ilussie over, daarvoor gaat het gewoon veel te hard in deze tak van sport.
en als je dus na tien jaar met zeg maar 300 cycli per jaar, hoed ziet dan jouw berekening er dan nog uit ? ik vrees vrij lastig, m.n. omdat we helemaal op dit moment niet weten wat de prijs van stroom over een paar jaar zal zijn, laat staan over een periode van 10 jaar.
Je kunt natuurlijk gaan rekenen met een gemiddelde inflatiecorrectie.
maar blijft lastig.
Maar wat was jouw reden om direct 3 units te nemen ipv bv 2 stuks?
Iets heeft altijd restwaarde. Kijk ook maar maar oude elektrische auto's. De accu's schrijven echt niet zo hard af, die kunnen na 10 jaar echt nog wel iets betekenen, en inderdaad de inflatie niet te vergeten. Ook al gaat de prijs per kWh opslag straks nog verder omlaag, dat gaat echt niet met honderden procenten omlaag.
Als ik over 10/15 jaar iets verkoop, is het dit huis met die accu's geïntegreerd. Niet 3 losse accu's. Die accu's hebben dan zeker een (moeilijk te meten hoeveel dan precies, mee eens!) meerwaarde op de verkoopwaarde van het huis. Dat is dan gewoon een dikke plus voor de toekomstige koper.

Ik heb nu de restwaarde op 25% gezet. Dan kom ik nog op een kostprijs van 6,5 cent per kWh-cyclus. Denk ik nog steeds heel interessant om vol te laden op goedkope uren en te verkopen en/of gebruiken op dure uren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_zEJ52ZBAuc6b6U5tl5vx7GuA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qRQa2Dp0YzghwKDE3RGiCNBa.png?f=fotoalbum_large

Mijn redenen voor 3 stuks i.p.v. 2 zijn geweest:
-ik wil straks met die Powerhub op elke fase een accu hebben zitten om elke fase gedekt te hebben bij stroomuitval
- ik wil dan altijd 30% ondergrens accu-lading houden, om in het ergste geval ook nog wel een paar uurtjes het huis/warmtepomp draaiende te houden mocht er een stroomstoring zijn.
(dus ja, eigenlijk is de aanschaf van die 3e accu een verzekering voor een basishoeveelheid noodstroom die ik niet terugverdien. Want verzekering).
- 3 accu's van 5 kWh waren misschien ook prima geweest, maar deze van 8 kWh zijn per saldo goedkoper
- (een beetje "fomo": als ik pas later zou constateren dat die 3e accu toch nodig was, kon ik niet alsnog die BTW terugvragen dus nu maar ineens goed doen).

• koboy

koboy

testmanager schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:09:
[...]

Die BTW terug mag volledig als je de accu gebruikt voor handel. Er staat nergens hoeveel procent van de opslag dagelijks als handel gebruikt moet worden en hoeveel je dan voor eigen buffer. Kan ook niet, want de ene dag zal dat meer kunnen zijn dan de andere.
Nee, je krijgt volgens de regels alleen de BTW terug over het percentage dat je gebruikt voor de handel. Veel systemen hebben een instelling hiervoor. BTW teruggave diensten zoals "de centrale" vragen ook naar het percentage beschikbaar voor de handel.

Controle hierop is natuurlijk een ander punt.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• testmanager
koboy schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:49:
[...]

Nee, je krijgt volgens de regels alleen de BTW terug over het percentage dat je gebruikt voor de handel. Veel systemen hebben een instelling hiervoor. BTW teruggave diensten zoals "de centrale" vragen ook naar het percentage beschikbaar voor de handel.

Controle hierop is natuurlijk een ander punt.....
Oh echt?! Goed dat je het zegt, daar moet ik dan nog even induiken! Dat verhoogt dan weer de kostprijs.
testmanager schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:34:
[...]

Iets heeft altijd restwaarde. Kijk ook maar maar oude elektrische auto's. De accu's schrijven echt niet zo hard af, die kunnen na 10 jaar echt nog wel iets betekenen, en inderdaad de inflatie niet te vergeten. Ook al gaat de prijs per kWh opslag straks nog verder omlaag, dat gaat echt niet met honderden procenten omlaag.
Als ik over 10/15 jaar iets verkoop, is het dit huis met die accu's geïntegreerd. Niet 3 losse accu's. Die accu's hebben dan zeker een (moeilijk te meten hoeveel dan precies, mee eens!) meerwaarde op de verkoopwaarde van het huis. Dat is dan gewoon een dikke plus voor de toekomstige koper.
oke, dat een zienswijze, maar stel nu dat over 10 jaar je voor een zout batterij, die dus een duidelijk veilige batterijtechniek is, ook t.o.v. LFP maar per 1 kWh slechts 10-20 euro gaat kosten ( Catl gaf dit aan). Welke invloed heeft dat dan voor jou 10 jaar oude maar dus wel een dure batterij. Ik als koper zou eerder aangeven, doe maar zonder batterij, wat ik koop voor minder een nieuwe set die mogelijk zelfs meer capaciteit heeft.
Ik heb nu de restwaarde op 25% gezet. Dan kom ik nog op een kostprijs van 6,5 cent per kWh-cyclus. Denk ik nog steeds heel interessant om vol te laden op goedkope uren en te verkopen en/of gebruiken op dure uren.
tuurlijk kun je dat doen, dat is volledig jouw beslissing, alleen ben je dan niet jouw berekening niet juist zo aan het beïnvloeden zodat het in jouw ogen past?
Want wat zou je beslissing zijn als je nu uit zou gaan van geen waarde ( worst case scenario) ? Of met slechts 5 - 7,5 %.
Bv een 10 jaar oude PV installatie is ook niets meer waard.
Plus een punt wat we ook zien bij de PV systemen, wat defect kan gaan is m.n. de electronica ( omvormer e.d. ) en bij de meeste systemen ligt de garantie termijn bij 10 jaar.
De vraag is of je over 10 jaar nog een vervanging kunt krijgen of dat dan het als Total löss beschouwd dient te worden?
~[Afbeelding]

Mijn redenen voor 3 stuks i.p.v. 2 zijn geweest:
-ik wil straks met die Powerhub op elke fase een accu hebben zitten om elke fase gedekt te hebben bij stroomuitval
- ik wil dan altijd 30% ondergrens accu-lading houden, om in het ergste geval ook nog wel een paar uurtjes het huis/warmtepomp draaiende te houden mocht er een stroomstoring zijn.
(dus ja, eigenlijk is de aanschaf van die 3e accu een verzekering voor een basishoeveelheid noodstroom die ik niet terugverdien. Want verzekering).
- 3 accu's van 5 kWh waren misschien ook prima geweest, maar deze van 8 kWh zijn per saldo goedkoper
- (een beetje "fomo": als ik pas later zou constateren dat die 3e accu toch nodig was, kon ik niet alsnog die BTW terugvragen dus nu maar ineens goed doen).

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 15-08-2026 01:47 ]

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:56
Yeah, mijn mix 3000 is binnen. Simpele installatie en na wat updates begon hij opeens als een gek te laden. Dit bleek nodig te zijn voor de 100% kalibratie. Ik heb hem nu op zelfconsumptie staan en dat gaat heel goed. Ik heb de rest van de mogelijkheden ook nog bekeken en er kan best veel maar niet alles zit op een logische plek. Ik heb de diverse modulen ook bekeken en wat me opviel was dat je in de ‘aangepaste modus’ alleen laden, ontladen of stand-by kan kiezen en geen zelfconsumptie. Voor bv een schema snachts ontladen met 500W (en iets verdienen) en overdag opladen met alleen de zon. Verder ziet het er goed uit. Verdere info volgt.

• Gemeni
testmanager schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:09:
[...]

“Btw terugbetalen als u de batterij ook privé gebruikt

Rekent u de batterij tot uw bedrijfsvermogen én vraagt u alle btw terug? Als u de thuisbatterij daarna ook privé gebruikt, dan moet u btw betalen over dit privégebruik. In de laatste btw-aangifte van het jaar geeft u deze btw aan. Het privégebruik berekent u zelf aan de hand van de informatie uit het EMS, eventueel in combinatie met de energienota's.”

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/thuisbatterij-btw

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:43
testmanager schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:40:
[...]

Had jij eerst ook de uitvoering met de LAN poort niet naast de COM poort?
En is die nu dan omgeruild voor de versie waar de LAN en de COM aansluiting naast elkaar zitten?
Die had ik inderdaad en is omgeruild voor dezelfde, lan poort zit onder de batterij aansluiting.

• testmanager
Gemeni schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 07:44:
[...]

“Btw terugbetalen als u de batterij ook privé gebruikt

Rekent u de batterij tot uw bedrijfsvermogen én vraagt u alle btw terug? Als u de thuisbatterij daarna ook privé gebruikt, dan moet u btw betalen over dit privégebruik. In de laatste btw-aangifte van het jaar geeft u deze btw aan. Het privégebruik berekent u zelf aan de hand van de informatie uit het EMS, eventueel in combinatie met de energienota's.”

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/thuisbatterij-btw
Dank je wel, die info had ik gemist in de rabbithole van alle info over thuisbatterijen en BTW.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Nieuwe custom home assistant integratie schedule beschikbaar, binnenkort ook voor de Mix series. De integratie geeft de mogelijkheid om per uur een modus te plannen en zo combinaties te maken, als aanvulling op de officiele HA integratie.

En dit is de Github pagina:

https://github.com/Mediacj/zendure-schedule

energienerds.nl

• stopie
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-09 10:06
mrme12345 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:32:
Nieuwe custom home assistant integratie schedule beschikbaar, ook voor de Mix series. De integratie geeft de mogelijkheid om per uur een modus te plannen en zo combinaties te maken, als aanvulling op de officiele HA integratie.

helaas dat de zendure integratie voor solarflow 4000 mix ac+ nog niet werkt: https://github.com/Zendure/Zendure-HA/issues/1550.

via gielz kan ik 1 batterij zien, nu nog verdere proxy via Zendure-zenSDK-proxy inregelen.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
stopie schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

helaas dat de zendure integratie voor solarflow 4000 mix ac+ nog niet werkt: https://github.com/Zendure/Zendure-HA/issues/1550.

via gielz kan ik 1 batterij zien, nu nog verdere proxy via Zendure-zenSDK-proxy inregelen.
Ja, dat is een goede, daar moeten we dan inderdaad nog even op wachten! We krijgen volgende week ook de 3000 AC+ binnen voor review. Dus hopelijk passen ze dit snel aan.

energienerds.nl

• EH83
Sinds donderdag de mix3000 in huis. Aansluiten was een makkie en tot nu toe verloopt alles prima met 0 op de meter. Voor nu aangesloten met de stekker op 1500 laden/ ontladen op een apparte groep. Helaas zit er bij de 3000 geen losse stekker en is de kabel 1.5 mm. Net op ebay een losse stekker gekocht voor 22e inc verzenden en een stuk 4mm2 flex kabel besteld. Een verzoek bij zendure voor een losse m25-vl-p3 was niet succesvol. Daarna gaat hij op een werkschakel vast aangesloten worden. Voor zover erg tevreden.

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 23:04
Ik heb de Zendure Solarflow 3000 Mix AC+ 8 kWh op het oog.
Ik hoef geen uitbreidingen het is alleen om het eigen verbruik op te hogen.
Ondertussen ook bezig met airco voor in de zomer, waardoor eigen gebruik nog verder omhoog zal gaan.

Als ik het allemaal goed heb begrepen kan deze tussen de solaredge se3000 en de meterkast geplaatst worden. Kan ik dan letterlijk de suco stekker in de ac-in stoppen en dan de zendure op de stekkerdoos?

Ik heb dan dus geen extra groep nodig?
Kan de zendure in deze opstelling veilig meer dan 800w uitpoepen?

Verder las ik het een en ander over een limiet van 3000wh, ik heb een 3,02kwh opstelling en ik heb mysolaredge nagekeken, ik kom echt zeer zelden aan 3000wh en als dat zo is, is dit voor enkele minuten.
Ik verwacht hier amper wat door te verliezen, is het dan nog aan te raden?

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Robino
mrme12345 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:32:
Nieuwe custom home assistant integratie schedule beschikbaar, binnenkort ook voor de Mix series. De integratie geeft de mogelijkheid om per uur een modus te plannen en zo combinaties te maken, als aanvulling op de officiele HA integratie.

Ziet er goed uit (op basis van de screenshots)!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:39
mrme12345 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:04:
[...]

Ja, dat is een goede, daar moeten we dan inderdaad nog even op wachten! We krijgen volgende week ook de 3000 AC+ binnen voor review. Dus hopelijk passen ze dit snel aan.
Leuk, de review van de 3000 AC+! Ik ben wel benieuwd of het rendement bij lagere belastingen hoger is dan bij de 4000. Dit zou je wel verwachten bij een omvormer met lager vermogen. Ik twijfel nog tussen de 2x een 3000 of 4000, beide vermogen genoeg samen, maar de lagere kosten in combinatie met een evt betere efficiëntie bij de 3000 zouden wel eens in de voordeel van deze laatste kunnen uitvallen.
Misser is wel het vaste aansluitsnoer met 1,5mm2. Bij 3000W wordt over langere afstand 4mm2 aanbevolen, dus dat is wel een erg lullig snoertje.
Benieuwd naar andere verschillen en de bevindingen!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 07:56
g-j-t schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:28:
[...]

Leuk, de review van de 3000 AC+! Ik ben wel benieuwd of het rendement bij lagere belastingen hoger is dan bij de 4000. Dit zou je wel verwachten bij een omvormer met lager vermogen. Ik twijfel nog tussen de 2x een 3000 of 4000, beide vermogen genoeg samen, maar de lagere kosten in combinatie met een evt betere efficiëntie bij de 3000 zouden wel eens in de voordeel van deze laatste kunnen uitvallen.
Misser is wel het vaste aansluitsnoer met 1,5mm2. Bij 3000W wordt over langere afstand 4mm2 aanbevolen, dus dat is wel een erg lullig snoertje.
Benieuwd naar andere verschillen en de bevindingen!
Bij de 4000 krijg je ook gewoon een lullig snoertje van 1,5mm2.
EH83 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:22:
Sinds donderdag de mix3000 in huis. Aansluiten was een makkie en tot nu toe verloopt alles prima met 0 op de meter. Voor nu aangesloten met de stekker op 1500 laden/ ontladen op een apparte groep. Helaas zit er bij de 3000 geen losse stekker en is de kabel 1.5 mm. Net op ebay een losse stekker gekocht voor 22e inc verzenden en een stuk 4mm2 flex kabel besteld. Een verzoek bij zendure voor een losse m25-vl-p3 was niet succesvol. Daarna gaat hij op een werkschakel vast aangesloten worden. Voor zover erg tevreden.
Heb je een linkje wat je besteld heb? Ben wel benieuwd.

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:39
xares schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:24:
[...]

Bij de 4000 krijg je ook gewoon een lullig snoertje van 1,5mm2.
[...]

Heb je een linkje wat je besteld heb? Ben wel benieuwd.
Hier kwam ik op via het Zendure forum: https://www.ebay.de/itm/358718127793

Voor gebruik tot de 800W lijkt met het meegeleverde snoer voldoende. Voor 3000W zou ik hem ook afgeknipt niet gebruiken. Zo’n stekker zou ik daarom ook wel verwachten in de leveringsomvang.

• Getverdemme
testmanager schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:10:
[...]

Eens, de communicatie bij Techpunt is echt complimenten waard. Eerlijke en snelle antwoorden.
Dank voor de bevestiging, ik heb inmiddels ook besteld bij Techpunt, 1x MixPro 2x Mix 4000 AC+. Totaal €6717,- incl. BTW.

Ik heb precies dezelfde beredenering als @testmanager. Gelijk alle BTW terug vragen, voor de Powerhub alvast elke een fase en de 24kWh is wel meegenomen voor de inkoop/verkoop straks op gunstige uren of reserve voor warmtepomp en auto.

• bkruyver
Heeft 1 van jullie toevallig homey voor evt integratie smarthome? Homeassistant is mij nooit goed gelukt, te weinig tijd voor 😬.

Ik zou graag bv op max voltage sturen om te gaan laden om mijn uitvallende zonnepanelen voor te zijn. Dat zou ik dan als pure winste ervaren, in ieder geval tot einde saldering en daarna tegen welke prijs ik het ook kan verkopen, naast toename eigen gebruik natuurlijk, mn mrt-okt.

• old_spice
Getverdemme schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

Dank voor de bevestiging, ik heb inmiddels ook besteld bij Techpunt, 1x MixPro 2x Mix 4000 AC+. Totaal €6717,- incl. BTW.

Ik heb precies dezelfde beredenering als @testmanager. Gelijk alle BTW terug vragen, voor de Powerhub alvast elke een fase en de 24kWh is wel meegenomen voor de inkoop/verkoop straks op gunstige uren of reserve voor warmtepomp en auto.
Ik zie nu 2x voorbij komen dat men btw terugvraagt, maar kan dit wel als particulier wanneer je al een keer eerder btw hebt teruggevraagd? Met de zonnepanelen heb ik al een keer btw teruggevraagd en ben vervolgens de KOR in gegaan. Als je in de KOR zit kan je volgens mij geen btw meer terugvragen.

• Getverdemme
old_spice schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:56:
[...]

Ik zie nu 2x voorbij komen dat men btw terugvraagt, maar kan dit wel als particulier wanneer je al een keer eerder btw hebt teruggevraagd? Met de zonnepanelen heb ik al een keer btw teruggevraagd en ben vervolgens de KOR in gegaan. Als je in de KOR zit kan je volgens mij geen btw meer terugvragen.
Nee dat kan niet, ik heb ze daarom ook op naam van mijn vriendin besteld.

• old_spice
Getverdemme schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:00:
[...]

En jullie zijn geen fiscaal partners? De batterij moet ook "vast geïnstalleerd" zijn dacht ik. Dus plug en play met de stekker voldoet dan niet aan de voorwaarden voor btw teruggave.

• Getverdemme
old_spice schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:48:
[...]

En jullie zijn geen fiscaal partners? De batterij moet ook "vast geïnstalleerd" zijn dacht ik. Dus plug en play met de stekker voldoet dan niet aan de voorwaarden voor btw teruggave.
Fiscaal partners maakt voor zover ik weet niks uit, dat was bij de zonnepanelen ook niet het geval. We kunnen allebei een eigen zaakje ernaast hebben. Betreft de plug en play maakt ook niet uit, deze accu's wil je toch niet met de stekker gebruiken. Die worden straks alledrie netjes op de Powerhub aangesloten.

• Sternotherus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-08 12:07
We hebben nu de 3000mix binnen. Als ik de m25-vl-p3 connector zou kopen en rechtstreeks op mijn YMVK-Kabel (2,5mm ) die naar de vrije groep loopt aansluit ben ik er toch ook, of zie ik wat over het hoofd? Of is de stekker van bijgeleverde kabel (1,5mm) en aansluiten op een wago in een lasdoos toch beter?

[ Voor 19% gewijzigd door Sternotherus op 15-08-2026 22:17 ]

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 07:56
bkruyver schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:24:
Heeft 1 van jullie toevallig homey voor evt integratie smarthome? Homeassistant is mij nooit goed gelukt, te weinig tijd voor 😬.

Ik zou graag bv op max voltage sturen om te gaan laden om mijn uitvallende zonnepanelen voor te zijn. Dat zou ik dan als pure winste ervaren, in ieder geval tot einde saldering en daarna tegen welke prijs ik het ook kan verkopen, naast toename eigen gebruik natuurlijk, mn mrt-okt.
Volgens mij werkt Homey (nog) niet met de Zendure MIX serie.

• bkruyver
xares schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 06:56:
[...]

Volgens mij werkt Homey (nog) niet met de Zendure MIX serie.
Dank, hoop dat dit dan snel komt, zag wel al officiële homey-app. Ben benieuwd. Kan er binnen zendure app ook wel gefinetuned worden, want ik heb het idee dat velen van jullie alternatieve aansturing gebruiken?

• old_spice
Sternotherus schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:16:
We hebben nu de 3000mix binnen. Als ik de m25-vl-p3 connector zou kopen en rechtstreeks op mijn YMVK-Kabel (2,5mm ) die naar de vrije groep loopt aansluit ben ik er toch ook, of zie ik wat over het hoofd? Of is de stekker van bijgeleverde kabel (1,5mm) en aansluiten op een wago in een lasdoos toch beter?
Ik zou het netjes met een werkschakelaar doen en door een elektriciën laten uitvoeren. Dan zit je verzekeringstechnisch altijd goed.

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:59
Pv in zwabber steeds bij mij tussen nul en op dat moment maximaal vermogen, had die nog niet teruggezien?

Wat heeft iedereen ingesteld bij maximale stroomverbruik huishouden bij 3x25a ~ 70A?

Wat ik verder niet zo snel terugvindt is of de zendure terugregelt bij mogelijke overbelasting?

[ Voor 46% gewijzigd door Mustang24 op 16-08-2026 14:55 ]

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:00
Sternotherus schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:16:
De Zendure stekker aan bijgeleverde 1,5mm2 aansluitsnoer is eenvoudig demontabel en weer te gebruiken aan een 2,5mm2 of 4mm2 snoer om deze rechtstreeks aan te sluiten op je Ymvk kabel in een lasdoos. Je hoeft de schuko stekker er dan niet af te knippen.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:44
Sted74 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:42:
[...]

De Zendure stekker aan bijgeleverde 1,5mm2 aansluitsnoer is eenvoudig demontabel en weer te gebruiken aan een 2,5mm2 of 4mm2 snoer om deze rechtstreeks aan te sluiten op je Ymvk kabel in een lasdoos. Je hoeft de schuko stekker er dan niet af te knippen.
Ik krijg naar ik hoop volgende week ook een mix 3000. Zit al een poosje te dubben over de kabel. 3 x 1,5 mm2 snoertje is na 3 jaar wel weggerot met 3000W laden en ontladen.

Daarom vind ik dit wel een goede tip. Kan de connector een neopreen 3 x 4 mm2 kabel aan? Buitendiameter is 13 tot 13,5 mm.
Voor een 3 x 2,5 mm2 kabel is de buitendiameter ca. 11 mm.

Alvast dank voor je antwoord.

Ook mijn idee om het snoer aan de mix te vervangen en een vaste verbinding te maken via een werkschakelaar naar een lasdoos. Vanuit de lasdoos met 4 mm2 naar de groepenkast. Zit ik voorlopig wel goed.

• Tauru
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:36
GJzon schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:35:
[...]

Ik krijg naar ik hoop volgende week ook een mix 3000. Zit al een poosje te dubben over de kabel. 3 x 1,5 mm2 snoertje is na 3 jaar wel weggerot met 3000W laden en ontladen.

Daarom vind ik dit wel een goede tip. Kan de connector een neopreen 3 x 4 mm2 kabel aan? Buitendiameter is 13 tot 13,5 mm.

Ook mijn idee om het snoer aan de mix te vervangen en een vaste verbinding te maken via een werkschakelaar naar een lasdoos. Vanuit de lasdoos met 4 mm2 naar de groepenkast. Zit ik voorlopig wel goed.
Ik heb mijn mix 4000 aangesloten met 3x6mm neopreen, past goed op de meegeleverde connector. Zit op een werkschakelaar en dan 2x6 ymkv-as naar de groenenkast op een B25 alamat.

• Sted74
GJzon schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:35:
[...]

4mm2 past zeker in de stekker en kan tot 5750watt hebben. Maar ik zou wel neopreen met ader hulzen gebruiken!

Er zitten twee lipjes aan de zijkant van de stekker die je even met een smalle schroevendraaier moet indrukken en dan klikt de stekker zo open. Je kunt een Werkschakelaar gebruiken of de automaat in de groepenkast. (Of de stekker uit de accu trekken)

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:22
Ik ben al lange tijd aan het twijfelen over een start in thuisbatterij land en het moet er nu maar eens van komen, nu 2027 dichterbij komt.

Ik heb in het topic alle 17 pagina’s (mobiel) teruggelezen die het zoekwoord “fase” bevatte. Daar ook de uitgebreide discussie over fase onbalans bij 1 SolarFlow Mix bij een 3-fase hoofdaansluiting. Omdat de conclusie me niet duidelijk is en daar mijn zorg zit, stel ik hier graag een verduidelijkende vraag.
Situatie:
  • 3x25A hoofdaansluiting
  • 5880wp zonnepanelen met 3-fase SolarEdge omvormer
  • 1-fase warmtepomp (Weheat Sparrow)
  • 3-fase laadpaal
Grootverbruikers per fase:
  • L1: Wasmachine (2300W), Droger (600W)
  • L2: Airco (1310W), Vaatwasser (1950W)
  • L3: Warmtepomp (2760W)
Ik wil de SolarFlow 3000 Mix AC+ aanschaffen en twijfel op welke fase ik deze het beste kan aansluiten. De grootverbruikers op elke fase zullen namelijk ook regelmatig actief zijn op de goedkoopste uren: precies wanneer de batterij ook zal laden. Al heb ik dan natuurlijk over het algemeen ook opwek van de panelen.

Op welke fase zouden jullie in mijn situatie de batterij aansluiten en waarom? Mijn doel is eigen opwek opslaan en NOM (met terugleveren van het overschot op de duurdere momenten).

Bedankt!

• Sted74
JeroenVerweij schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:22:
Ik ben al lange tijd aan het twijfelen over een start in thuisbatterij land en het moet er nu maar eens van komen, nu 2027 dichterbij komt.

Ik heb in het topic alle 17 pagina’s (mobiel) teruggelezen die het zoekwoord “fase” bevatte. Daar ook de uitgebreide discussie over fase onbalans bij 1 SolarFlow Mix bij een 3-fase hoofdaansluiting. Omdat de conclusie me niet duidelijk is en daar mijn zorg zit, stel ik hier graag een verduidelijkende vraag.
Situatie:
  • 3x25A hoofdaansluiting
  • 3-fase laadpaal
Ik wil de SolarFlow 3000 Mix AC+ aanschaffen en twijfel op welke fase ik deze het beste kan aansluiten. De grootverbruikers op elke fase zullen namelijk ook regelmatig actief zijn op de goedkoopste uren: precies wanneer de batterij ook zal laden. Al heb ik dan natuurlijk over het algemeen ook opwek van de panelen.

Op welke fase zouden jullie in mijn situatie de batterij aansluiten en waarom? Mijn doel is eigen opwek opslaan en NOM (met terugleveren van het overschot op de duurdere momenten).

Bedankt!
Omdat je slimme meter intern saldeert maakt het niet uit op welke fase je hem aansluit.

• JeroenVerweij
Sted74 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:05:
[...]

Omdat je slimme meter intern saldeert maakt het niet uit op welke fase je hem aansluit.
Dat is mij inderdaad duidelijk. Ik wil echter vooral voorkomen dat ik fase onbalans krijg wat tot risico’s zal leiden in de elektrische installatie…

• Sted74
JeroenVerweij schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:13:
[...]

Dat is mij inderdaad duidelijk. Ik wil echter vooral voorkomen dat ik fase onbalans krijg wat tot risico’s zal leiden in de elektrische installatie…
Voor jezelf even kijken wat een mooie verdeling is afhankelijk van welke apparaten je wanneer veel gebruikt. Ik zou hem dan op fase 1 aansluiten vanuitgaande dat je de wasmachine niet de hele dag op vol vermogen heb draaien maar ja ik ken je gezinssituatie natuurlijk niet!

[ Voor 18% gewijzigd door Sted74 op 16-08-2026 23:44 ]

• JeroenVerweij
Sted74 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:47:
[...]

Voor jezelf even kijken wat een mooie verdeling is afhankelijk van welke apparaten je wanneer veel gebruikt.
8)7 Je hoeft niet te reageren als je niet mee wil denken met mijn vraagstuk.

Ik vraag juist wat anderen in mijn situatie zouden doen en waarom. Als ik “voor mezelf even kon kijken” had ik hier niet gepost

• GJzon
Sted74 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

4mm2 past zeker in de stekker en kan tot 5750watt hebben. Maar ik zou wel neopreen met ader hulzen gebruiken!

Er zitten twee lipjes aan de zijkant van de stekker die je even met een smalle schroevendraaier moet indrukken en dan klikt de stekker zo open. Je kunt een Werkschakelaar gebruiken of de automaat in de groepenkast. (Of de stekker uit de accu trekken)
Dank je. Adereindhulzen had ik al bedacht en doe ik sowieso altijd al.
Ik kreeg net bericht, ze komen de accu morgenvroeg brengen. Hiep, hiep, hoera.

Net deze week een elektrische boiler geïnstalleerd. Eentje met een dubbele tank (totaal 93 liter) en twee elementen van 1,5 kW. Er werkt er altijd maar 1 tegelijk zodat je geen aparte eindgroep hoeft te maken en je ook geen enorme stroomafname ineens krijgt.
De komende maand zullen we ook nog wel zon krijgen en in september/oktober zal de warmtepomp wel weer eens aan moeten. Heb nu mooi de tijd om e.e.a. uit te testen i.c.m. de accu en Enphase systeem. Kan nog tot november salderen.
Ga waarschijnlijk zelf een besturing fabriceren met een ESP32.

Wat betreft de aansluiting, ik geef de voorkeur aan een zichtbare werkschakelaar (brandweer/verzekering). Dan heb je ook geen aparte lasdoos nodig. Denk een ABB BW225P. Minimale investering omdat ik toch alles al zelf kan/doe. Net als het snoer aanpassen naar 4 mm2.

Stekkers uit een apparaat trekken is niet altijd verstandig, heb te vaak vonken gezien....als het al is toegestaan door NEN1010.
Maar goed, dat is ieders keuze.

• GJzon
JeroenVerweij schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 23:01:
[...]

8)7 Je hoeft niet te reageren als je niet mee wil denken met mijn vraagstuk.

Ik vraag juist wat anderen in mijn situatie zouden doen en waarom. Als ik “voor mezelf even kon kijken” had ik hier niet gepost
@JeroenVerweij Ik heb een soortgelijke situatie. Alleen geen laadpaal. Komt er voorlopig ook niet.
De warmtepomp zal zeker in de wintermaanden continu veel afnemen. 2 tot 3 kW (heb een LG 7kW). Als je op dezelfde fase ook je accu aansluit en die gaat eens flink laden met 3 kW gedurende een paar uur, dan krijg je geheid een probleem. Dus NIET op dezelfde groep (bij jou L3)

Verbruik (opwarmen) van wasmachine is vaak kort, idem vaatwasser, warmtepompdrogerverbruik is langer maar met veel lager vermogen.

Ik zou de airco (alleen voor koelen in de zomer?) en droger op dezelfde fase als de warmtepomp zetten.
De accu op L1 of L2. Onbalans krijg je toch. Je moet alleen een schatting maken van de gelijktijdigheid dat apparaten zijn ingeschakeld. Timen van inschakelen van wasmachine of vaatwasser.

Wij hebben 2 studerende dochters. Die komen vrijdag bijna tegelijk thuis tegen etenstijd. Wasmachine gaat aan, inductiekoken voor 't avondeten en liefst ook nog de magnetronoven aan want er moet een cake worden gemaakt. O ja, de vaatwasser zat ook net vol en moet dus ook aan. Ik vraag me altijd af hoe lang dit goed gaat...zeker als je de pieken op de P1 ziet.
En de waterkoker moet ook nog aan want ze hebben zin in thee. Geen grap, dit gebeurt serieus.

En bijna vergeten, sinds deze week een elektrische boiler, met twee elementen 1,5 kW (dubbele tank) die gelukkig nooit gelijktijdig aan gaan. Bewust naar gezocht.
En maandag de Mix 3000. Krijgt vaste aansluiting om max. vermogen te kunnen leveren.

Daarom wil ik ook zelf een besturing maken met een ESP32 om te voorkomen dat bijv. de accu op een ongelukkig moment opgeladen wil worden. Kijken naar verbruik per fase, export zonnepanelen checken etc. etc. Leuke uitdaging maar goed te doen. Mooie hobby.

[ Voor 8% gewijzigd door GJzon op 17-08-2026 00:27 ]

• koboy

koboy

JeroenVerweij schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:22:

Situatie:
  • 3x25A hoofdaansluiting
  • 3-fase laadpaal

Bedankt!
Wat je wilt voorkomen is een te grote stroom door de nul laten lopen. Die krijg je als je 2 fases zwaar afneemt, en op de andere fase zwaar teruglevert. De stroom door de nul wordt dan terugleveren + ½✓3(afname 1 + afname 2).
Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor 2 fases zwaar terugleveren en 1 fase afnemen.

Wijziging:
Door het hoge vermogen van de Mix wordt het een lastige. Bij de warmtepomp is qua fase balans bij terugleveren het meest logisch, maar wel opletten dat je niet over de 25A gaat bij opladen, dus goed aansturen.

[ Voor 9% gewijzigd door koboy op 17-08-2026 01:35 ]

• testmanager
koboy schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 01:28:
[...]

Wat je wilt voorkomen is een te grote stroom door de nul laten lopen. Die krijg je als je 2 fases zwaar afneemt, en op de andere fase zwaar teruglevert. De stroom door de nul wordt dan terugleveren + ½✓3(afname 1 + afname 2).
Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor 2 fases zwaar terugleveren en 1 fase afnemen.

Wijziging:
Door het hoge vermogen van de Mix wordt het een lastige. Bij de warmtepomp is qua fase balans bij terugleveren het meest logisch, maar wel opletten dat je niet over de 25A gaat bij opladen, dus goed aansturen.
Helpt het dan als je 3 Mix accu’s hebt, op elke fase één, dus dat al die grootverbruikers dan ieder uit hun eigen accu kunnen putten? En ondertussen als er grootverbruik is op een fase, niet teveel opladen op de accu op dat moment?

• man_rot
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:12
Getverdemme schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:00:
[...]

let op dynamisch kontrakt moet dan ook op die naam staan!

Groetjes Manfred

• Gemeni
Hier net de Mix 3000 binnen, nog geen tijd om te testen, maar al wel wat foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-3s_OYFgZ9thsCJuyj_ITftBN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGh8XKgdP2VOYinz1n8QvVyS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B879QnaTXiwObRPR34jSmhFYLew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFkWbNVMWfdw4XAM6c8s2FEs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4e4aXt0plMGQtQYndIaGeIt240=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWIHNBrx9wjb2AlZqXol76zo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWYwWdTcDRQVrDCkFyskZN9Yp3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dawg6y5YhUb65se2dinCeFCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_VVAr9Jy3YsUeMrDbTaJ1CLPrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gclyG0bd9gJSeOQ4ZWN5yBbz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoor veel mensen die de kabel willen vervangen, maar is dat echt nodig? Zendure zelf geeft aan dat tot 3000kWh dit gewoon via de Schuko stekker kan. Is het dan verstandig om toch zelf de aansluiting te gaan veranderen. Ik denk dat een verzekering daar eerder moeilijk over gaat doen dan het als een pluspunt ziet?

• Snow84
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Hierbij nog een vraag over de aansluiting van de mix 3000 vie een CEE stekker op een nieuwe aangelegde CEE stopcontact op eigen groep.

Ik wil de CEE stekker (en een contra stekker) monteren op het originele aansluitsnoer.  Klopt het dat het gebruik van adereindhulzen van 1.5mm2 de veiligste methode is?

Is het in dit geval nog verstandig om de (ont)laad snelheid te begrenzen op bijv 2000/2500w ivm de aderdikte van 1.5mm2 van de originele kabel?

Of is jullie advies om toch de standaard kabel te vervangen voor de mix 3000 (niet mijn voorkeur om de stekker bij de accu zelf aan te passen)?

Alvast bedankt
Pagina: 1 ... 17 ... 24 Laatste