Ik heb een vraag (ook gesteld in het Zendure HA forum).
Momenteel loop ik tegen een uitdaging aan met de volledige integratie van alle componenten.
Even een samenvatting van de installatie:
- Enphase PV systeem (Regelbaar op export/productie via HA)
- 2x Zendure Mix 4000 AC+ (Aangestuurd via Gielz en proxy van Gast777 (met wat custom tweaks))
- Huisverbruik
- Totaal gemeten door P1 meter van HomeWizard
- Dynamische prijzen (ingeladen via Nordpool en omgerekend naar inkoopprijs en verkoopprijs)
- Solcast PV opwek voorspelling
Ik heb het als volgt ingericht:
Mijn HEMS kent een aantal modi: Laden met zon, Laden met net, Actief Ontladen, Eigen verbruik
Het begint bij de dynamische prijzen, de capaciteit van de 2x Zendures en de verwachte PV opwek.
om 00:00 wordt een energieschema van die dag berekend om zo optimaal mogelijk de accu's vol te krijgen op zo goedkoop mogelijke momenten. Met daarbij een aantal regels om bij extreme piekprijzen in de avond, of bij rest capaciteit in de ochtend, tegen hogere tarieven te ontladen. Dit werkt naar behoren.
Echter kan ik ook mijn PV opwek regelen (dimmen) op basis van een export limiet. Deze heb ik momenteel ingesteld op 100 watt. De pv wordt dus gedimd tot het huis een export bereikt van maximaal 100 watt. Als ik meer ga verbruiken gaan de PV meer doorlaten, als ik minder verbruik, worden ze gedimd naar 100 watt export.
Nu wil ik graag dat bij de HEMS status Laden met zon, de accus gaan laden op basis van beschikbare PV opwek. Nu in de zomer is dit geen probleem en kan je gewoon de accus op geforceerd laden op maximaal vermogen zetten. Maar mooier zou natuurlijk zijn om de accus via Slim opladen het beschikbare vermogen in de export te volgen en daarmee te laden. Mocht er in een uur minder opwek zijn van de pv, bijvoorbeeld door een bewolkte dag, dan laad de accu niet vol met netstroom.
Ik zie nu dat het laadvermogen van de accu's op basis van de P1 meter, en daarnaast het automatisch bijsturen van de PV opwek op basis van export elkaar in de weg zit. Ik zie dus dat de accu's gaan laden, de pv volgen, vervolgens gebeurd er iets en gaan de accu's naar 0 watt, de export pv gedimd naar 100 watt, en verlies je dus mooie zonne energie die er wel is.
Heeft een van jullie wellicht een goed idee hoe ik dit op kan lossen? Zou erg mooi zijn