Ben(V) schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:42:
Een type A aardlek schakelaar volstaat.
Een 25A aardlekschakelaar tussen je SolarEdge en je Zendure volstaat, een aardlekautomaat is niet nodig.
Met 32A heb je geen selectiviteit meer al is dat tegenwoordig niet meer verplicht.
Na de Zendure heb je ook nog een aardlekautomaat (of losse aardlekschakelaar + automaat) van minimaal 20A nodig.
Ps Een groepenkast met 16 groepen op een fase lijkt me echt wel toe aan een uitbreiding naar 3 fasen
Dankjewel! Wat betreft de benodigde type aardlekschakelaar- of automaat. Ik heb ook nog vanuit Zendure bevestigd gekregen dat een Type A volstaat, ik kon dit zelf namelijk nergens terugvinden. Dit is hun reactie:
The Zendure Mix 4000 AC+ adopts an electrical isolation topology compliant with the IEC 62477 standard, which includes a high-frequency transformer with reinforced insulation.Since the DC battery side and the AC grid side are physically and electrically isolated, smooth DC residual fault currents cannot technically leak into the AC grid side.According to relevant European and Dutch electrical installation standards, our system does not require an additional 6 mA DC residual current detection protection mechanism. During installation, using a standard Type A RCD (Residual Current Device) is sufficient to ensure safety and full compliance with applicable regulations.
Mijn route (vanuit opwekking gezien) gaat waarschijnlijk als volgt zijn hoewel ik nog een kleine twijfel heb of ik niet beter een 32A aardlekautomaat kan kiezen ipv 25A en selectiviteit moet negeren. Ik weet niet of iemand mij wat dat betreft over de streep kan trekken?
SolarEdge omvormer (max 3680W) > aardlekautomaat 16A/300mA type A* > PV-IN AC Zendure Mix 4000 AC+ > aardlekautomaat 25A/30mA type A > verdeelblok > hoofdschakelaar 40A > hoofdaansluiting 1×35A
* deze gebruik ik momenteel vanaf de omvormer naar de meterkast.
Van omvormer tot groepenkast ligt straks 6mm2 bedrading in dit circuit.