Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Wel bijzonder dat ze dan geen stekkers verkopen...
Sorry je hebt gelijk, ze hebben het over het dedicated circuit. Maar ik zou dan de kabel van de Mix naar dat dedicated circuit ook in minimaal 2.5 mm2 willen hebben.Snow84 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:56:
@Robino Ok, ik had tot nu toe begrepen dat ze minimaal 2.5mm2 eisen vanaf het schuko stopcontact naar de verdeelkast.
Wel bijzonder dat ze dan geen stekkers verkopen...
De hoogste continu belastte fase is altijd het best om de batterij bij te zetten.JeroenVerweij schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:22:
Ik ben al lange tijd aan het twijfelen over een start in thuisbatterij land en het moet er nu maar eens van komen, nu 2027 dichterbij komt.
Ik heb in het topic alle 17 pagina’s (mobiel) teruggelezen die het zoekwoord “fase” bevatte. Daar ook de uitgebreide discussie over fase onbalans bij 1 SolarFlow Mix bij een 3-fase hoofdaansluiting. Omdat de conclusie me niet duidelijk is en daar mijn zorg zit, stel ik hier graag een verduidelijkende vraag.Situatie:
- 3x25A hoofdaansluiting
- 5880wp zonnepanelen met 3-fase SolarEdge omvormer
- 1-fase warmtepomp (Weheat Sparrow)
- 3-fase laadpaal
Grootverbruikers per fase:
Ik wil de SolarFlow 3000 Mix AC+ aanschaffen en twijfel op welke fase ik deze het beste kan aansluiten. De grootverbruikers op elke fase zullen namelijk ook regelmatig actief zijn op de goedkoopste uren: precies wanneer de batterij ook zal laden. Al heb ik dan natuurlijk over het algemeen ook opwek van de panelen.
- L1: Wasmachine (2300W), Droger (600W)
- L2: Airco (1310W), Vaatwasser (1950W)
- L3: Warmtepomp (2760W)
Op welke fase zouden jullie in mijn situatie de batterij aansluiten en waarom? Mijn doel is eigen opwek opslaan en NOM (met terugleveren van het overschot op de duurdere momenten).
Bedankt!
Dat is over het algemeen de fase waar ook de warmtepomp op zit en bij jouw dus ook.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Los van de keuze 1,5mm2 <> 2,5mm2 zou ik de stekker knippen en de accu met wago's aansluiten.Gemeni schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:27:
Hier net de Mix 3000 binnen, nog geen tijd om te testen, maar al wel wat foto's.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik hoor veel mensen die de kabel willen vervangen, maar is dat echt nodig? Zendure zelf geeft aan dat tot 3000kWh dit gewoon via de Schuko stekker kan. Is het dan verstandig om toch zelf de aansluiting te gaan veranderen. Ik denk dat een verzekering daar eerder moeilijk over gaat doen dan het als een pluspunt ziet?
Bedoel je de met de accu meegeleverde kabel/stekker? ik zie zo even niet hoe ik die los zou moeten kunnen halen?Sted74 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:01:
[...]
4mm2 past zeker in de stekker en kan tot 5750watt hebben. Maar ik zou wel neopreen met ader hulzen gebruiken!
Er zitten twee lipjes aan de zijkant van de stekker die je even met een smalle schroevendraaier moet indrukken en dan klikt de stekker zo open. Je kunt een Werkschakelaar gebruiken of de automaat in de groepenkast. (Of de stekker uit de accu trekken)
All electric | 3950Wp ZW | 4660Wp ZO | MHi SRK35ZSX-W beneden | SCM45ZS-W + 2x SRK35ZS-WF boven | Itho HRU ECO 350
Dat zou kunnen helpen als de aansturing van de accu's fase bewust is, wat via de Zendure app niet het geval is.testmanager schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 05:53:
[...]
Helpt het dan als je 3 Mix accu’s hebt, op elke fase één, dus dat al die grootverbruikers dan ieder uit hun eigen accu kunnen putten? En ondertussen als er grootverbruik is op een fase, niet teveel opladen op de accu op dat moment?
Daarbij moet je er dan ook voor zorgen dat de grootte van de accu's past bij het verbruik op de betreffende fase, en het opletten of je per fase niet over de (meestal) 25A heen gaat blijft natuurlijk. Ook is de vraag of er wel voldoende PV opwek op de individuele fases komt om de accu's te vullen....
Misschien dat de lokale HEMS in de powerhub in het fase bewust aansturen iets kan betekenen, maar daarvoor weten we op dit moment te weinig van dat ding af.
Toevoeging ten aanzien van het fase bewust terugleveren: dat is natuurlijk het meest ideaal, maar de zware last op een enkele fase verdelen over 3 fases teruglevering is natuurlijk al een stuk beter dan op 1 verkeerde fase. Je komt dan op (1-½✓3) keer de last wat er door de nul gaat. Vraag blijft wel of 24kWh opslag bij jouw situatie (nacht verbruik) past, en of je dat vol krijgt met goedkopere stroom.
[ Voor 18% gewijzigd door koboy op 17-08-2026 10:50 ]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Idem voor mij, demontage van de stekkeraansluiting is bij de mix3000 denk ik niet mogelijk.mpro09 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:34:
[...]
Bedoel je de met de accu meegeleverde kabel/stekker? ik zie zo even niet hoe ik die los zou moeten kunnen halen?
Dank @koboy @GJzon @Ben(V) voor het meedenken!koboy schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 01:28:
[...]
Wat je wilt voorkomen is een te grote stroom door de nul laten lopen. Die krijg je als je 2 fases zwaar afneemt, en op de andere fase zwaar teruglevert. De stroom door de nul wordt dan terugleveren + ½✓3(afname 1 + afname 2).
Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor 2 fases zwaar terugleveren en 1 fase afnemen.
Wijziging:
Door het hoge vermogen van de Mix wordt het een lastige. Bij de warmtepomp is qua fase balans bij terugleveren het meest logisch, maar wel opletten dat je niet over de 25A gaat bij opladen, dus goed aansturen.
Het is best wel een puzzel inderdaad, en dan denk ik soms: is een 3-fase systeem niet veel beter om deze risico’s te voorkomen. Maar dat is niet per se voor hier.
Als ik de Mix op dezelfde fase als de warmtepomp zou zetten, zou ik hem limiteren op ~2000W. Dat is sowieso ook beter voor de C-rate van de Mix en dan kom ik binnen die fase altijd uit (verder zit er namelijk bijna niks op die fase). Een AC 2400 zou dan zelfs ook passen qua vermogen maar die is voor dezelfde capaciteit een stuk duurder dan de Mix.
Op dezelfde fase als de WP klinkt logisch:
- In de zomer staat de WP niet aan en kan ik de Mix vrijuit laden en ontladen op deze fase. Fase onbalans zal weinig voorkomen: op de goedkope momenten gaat de zonneopwek de Mix in en als de mix vol is, wordt netjes over 3-fasen teruggeleverd. Op de dure momenten zal de Mix terugleveren en zullen er weinig andere gebruikers aanstaan (want duur).
- In de winter als de WP aanstaat, zal ik (bijna) nooit netto terugleveren op 1 van de fases. De opgeslagen stroom uit de batterij gebruik ik dan immers voor NOM en er is dermate weinig opwek dat ik nooit veel zou terugleveren op L1/L2.
- In de tussenseizoenen is het wellicht iets meer opletten en de EV maakt het misschien nog wat complexer, zeker omdat ik die door Tibber laat aansturen.
Graag gedaan!JeroenVerweij schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:48:
[...]
Dank @koboy @GJzon @Ben(V) voor het meedenken!
Het is best wel een puzzel inderdaad, en dan denk ik soms: is een 3-fase systeem niet veel beter om deze risico’s te voorkomen. Maar dat is niet per se voor hier.
Als ik de Mix op dezelfde fase als de warmtepomp zou zetten, zou ik hem limiteren op ~2000W. Dat is sowieso ook beter voor de C-rate van de Mix en dan kom ik binnen die fase altijd uit (verder zit er namelijk bijna niks op die fase). Een AC 2400 zou dan zelfs ook passen qua vermogen maar die is voor dezelfde capaciteit een stuk duurder dan de Mix.
Op dezelfde fase als de WP klinkt logisch:Mijn conclusie: of ik ga gelijk voor een 3-fase oplossing om het helemaal netjes te doen, of ik kies voor 1 Mix op L3 bij de warmtepomp.
- In de zomer staat de WP niet aan en kan ik de Mix vrijuit laden en ontladen op deze fase. Fase onbalans zal weinig voorkomen: op de goedkope momenten gaat de zonneopwek de Mix in en als de mix vol is, wordt netjes over 3-fasen teruggeleverd. Op de dure momenten zal de Mix terugleveren en zullen er weinig andere gebruikers aanstaan (want duur).
- In de winter als de WP aanstaat, zal ik (bijna) nooit netto terugleveren op 1 van de fases. De opgeslagen stroom uit de batterij gebruik ik dan immers voor NOM en er is dermate weinig opwek dat ik nooit veel zou terugleveren op L1/L2.
- In de tussenseizoenen is het wellicht iets meer opletten en de EV maakt het misschien nog wat complexer, zeker omdat ik die door Tibber laat aansturen.
Oplaad vermogen limiteren op ongeveer 2000W is een effectieve maar wat brute oplossing. Je zou eens kunnen onderzoeken of je dit subtieler kunt doen via Home Assistant. Ik heb gehoord dat de officiële Zendure (fireson) package daarvoor werkt met "fuse groups", maar geen idee hoe dat zit want ik gebruik de aansturing van Gielz die wat meer plug&play is.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Yes i know, hebben we ook gedaan maar misschien goed voor andere mensen die hetzelfde willen doen!man_rot schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:48:
[...]
let op dynamisch kontrakt moet dan ook op die naam staan!
Dan is de stekker van de 3000 anders dan van de 4000:EH83 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:44:
[...]
Idem voor mij, demontage van de stekkeraansluiting is bij de mix3000 denk ik niet mogelijk.
[ Voor 16% gewijzigd door Sted74 op 17-08-2026 11:53 ]
Als ik kijk naar de foto van @Sted74 en de eerder gedeelde foto van de Mix 3000 stekker lijkt die van de 3000 meer op die van de 2400AC(+/pro) hieronder:EH83 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:44:
[...]
Idem voor mij, demontage van de stekkeraansluiting is bij de mix3000 denk ik niet mogelijk.
Die is niet eenvoudig te demonteren. Persoonlijk zou ik de schulp stekker afknippen en afmonteren in de meterkast of een lasdoos.
1,5mm2 kan trouwens prima 3000W hebben. De reden dat er in de handleiding gesproken wordt over 2,5mm2 is omdat het daar over een veel grotere afstand gaat en je dus meer last van de grotere weerstand van de dunnere kabel krijgt.
All electric | 3950Wp ZW | 4660Wp ZO | MHi SRK35ZSX-W beneden | SCM45ZS-W + 2x SRK35ZS-WF boven | Itho HRU ECO 350