Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-02-2024
Mijn vraag
Wij hebben een warmtepomp met een buitenunit van 8KW op 1 fase. Nu is mijn hoofdzekering 25A en officieel moet de buitenunit afgezekerd worden met een automaat van 20A C karakteristiek. Mondeling heeft een monteur tegen mij gezegd dat 16A ook wel zou kunnen maar op papier geven ze dit niet. Nu ben ik met mijn 20A C automaat niet meer selectief aan de hoofdzekering van 25A. Nu ben ik de buitenunit al een tijdje aan het monitoren met een Ampere meter en ik zie dat alleen bij het verwarmen van het tapwater hij voor de laatste paar graden vol vermogen draait en dat voor ongeveer 10/15 minuten 17a18 ampere . Nu is mijn vraag kan ik af met een 16A C automaat. Ik heb al wat draadjes gevonden waar tabellen gepost zijn over de maximale belasting van automaten maar ik kan daar niet zo goed wijs uit. Ik wil natuurlijk graag een 16A automaat plaatsen omdat ik dan weer selectief aan mijn hoofdzekering. Ook tijdens de periode dat het een paar dagen 0 graden was overdag heb ik geen problemen gehad met bijvoorbeeld verwarmen van tapwater, koken en andere diverse zware verbruikers tegelijkertijd te gebruiken. Alvast bedankt voor de reacties. Misschien iemand die specifiek kan vertellen of laten zien hoe lang ik een automaat op een bepaalde belasting kan belasten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse posts op het forum doorgelezen maar niet veel wijzer geworden. Ook gezocht via Google maar de getoonde schema’s begrijp ik niet echt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:07
Een paar minuten 105-110% van de zekeringswaarde trekken zou geen probleem moeten zijn, zelfs niet met een B-Karakteristiek. Zie hieronder. Daar zie je tot 110% dat die zowel met B als C ruim een uur aan zou moeten blijven.

Afbeeldingslocatie: https://ckm-content.se.com/ckmContent/servlet/servlet.ImageServer?id=0151H0000088XDCQA2&oid=00DA0000000abSm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
tweakG5 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:18:
Een paar minuten 105-110% van de zekeringswaarde trekken zou geen probleem moeten zijn, zelfs niet met een B-Karakteristiek. Zie hieronder. Daar zie je tot 110% dat die zowel met B als C ruim een uur aan zou moeten blijven.

[Afbeelding]
Zie ik het zo goed ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePgyWcvQeUOlXOSCpI_fFSOMgyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDN5rBd330a5Y31MM7KHuZK4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een 16A automaat is niet selectief ten opzicht van een 25A automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Klein puntje van aandacht: als de temperatuur hoger is (dan de 30 graden referentie), zal de automaat eerder uitschakelen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
Dre schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:06:
Een 16A automaat is niet selectief ten opzicht van een 25A automaat.
Jawel hoor. De waarde van de onderliggende automaat ten opzichte van je hoofdzekering mag max x1,5 zijn voor de selectiviteit. Dus 1,5 maal 16 is 24 dus 16A is zeker wel selectief aan 25A .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rogier1812 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:13:
[...]

Jawel hoor. De waarde van de onderliggende automaat ten opzichte van je hoofdzekering mag max x1,5 zijn voor de selectiviteit. Dus 1,5 maal 16 is 24 dus 16A is zeker wel selectief aan 25A .
Is dat zo? De NEN beweerd anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6H49rlAoSnLXtM5IUJfo9dfAtDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rSYjutr6xzGHSaabWm8NXXTw.png?f=user_large

Bij C16 moet je hoofdzekering naar C96 (of groter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat was zo met smeltzekeringen...

Automaten zijn met 1,6x bij lange na niet volledig selectief.
[edit] @Dre breid dan net zijn post uit :Y

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 22-12-2023 21:14 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
teacher schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:10:
Klein puntje van aandacht: als de temperatuur hoger is (dan de 30 graden referentie), zal de automaat eerder uitschakelen.
Vanavond weer het tapwatervat op moeten warmen nadat de vrouw in bad ging en echt alleen de laatste 5a 10 minuten van het verwarmen van het water wordt er 17 tot bijna 18A getrokken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
Dre schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:14:
[...]

[Afbeelding]

Bij C16 moet je hoofdzekering naar C96 (of groter).
Dan zijn veel huis installaties niet in orde in Nederland. Want veel mensen hebben 3 fase 25A vanwege de lage vastrecht kosten en daarachter allemaal B16 automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
Dre schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:14:
[...]

[Afbeelding]

Bij C16 moet je hoofdzekering naar C96 (of
groter).
Ik zie nu wat je bedoelt. Het gaat om C automaten onderling. Maar bij veel warmtepompen wordt een Cautomaat geadviseerd ivm hoge aanloop stroom. Maar bij niemand in Nederlandse huishoudens zit een C96 als hoofdzekering. Dus warmtepomp zou dan nergens kunnen ivm selectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rogier1812 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:09:
[...]

Ik zie nu wat je bedoelt. Het gaat om C automaten onderling. Maar bij veel warmtepompen wordt een Cautomaat geadviseerd ivm hoge aanloop stroom. Maar bij niemand in Nederlandse huishoudens zit een C96 als hoofdzekering. Dus warmtepomp zou dan nergens kunnen ivm selectiviteit.
Vrijwel alle warmtepompen zijn inverter geregeld. Dus die toeren heel rustig op. Zelfs de low-budget warmtepompen hebben vaak al een inverter. Wat bedoel je dus met aanloopstroom? Mijn 5 kW warmtepomp zit achter een B16 installatieautomaat en start heeeel rustig op.

Het klopt dat een warmtepomp nergens kan als je selectief wil zijn. Niet alleen de warmtepomp is niet selectief, maar ook alle stopcontacten zijn niet selectief ten opzichte van je hoofdzekering. Jouw huisinstallatie voldoet dus niet aan de netcode.

Advies is dus te upgraden naar 3×50A als je selectief wilt zijn en geen C-automaten toe te passen als eindgroep. (sowieso is C vaak nergens voor nodig in een woning). Met B16 eindgroep zou je minimaal C48 (=C50) moeten hebben als hoofdzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 22-12-2023 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
Dre schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:16:
[...]

Vrijwel alle warmtepompen zijn inverter geregeld. Dus die toeren heel rustig op. Zelfs de low-budget warmtepompen hebben vaak al een inverter. Wat bedoel je dus met aanloopstroom? Mijn 5 kW warmtepomp zit achter een B16 installatieautomaat en start heeeel rustig op.

Het klopt dat een warmtepomp nergens kan als je selectief wil zijn. Niet alleen de warmtepomp is niet selectief, maar ook alle stopcontacten zijn niet selectief ten opzichte van je hoofdzekering. Jouw huisinstallatie voldoet dus niet aan de netcode.

Advies is dus te upgraden naar 3×50A als je selectief wilt zijn en geen C-automaten toe te passen als eindgroep. (sowieso is C vaak nergens voor nodig in een woning). Met B16 eindgroep zou je minimaal C48 (=C50) moeten hebben als hoofdzekering.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Als ik het dus goed begrijp zijn er maar weinig woningen waar het 100% in orde is qua selectiviteit. Is het überhaupt verplicht hieraan te voldoen ? Ik heb zelf een 8KW buitenunit van daikin ( binnenunit en vat voor tapwater zitten gewoon op een B16) . Denk je dat deze ook op een B16 zou kunnen ? Zoals ik al eerder zei bij verwarmen is de belasting heel laag alleen bij het tapwater verwarmen de laatste 5a10 minuten tussen de 17 en 18A . Dat van die inverter wist ik niet . Maar waarom worden bij al die warmtepompen dan C automaten aanbevolen en ook nog eens 20 of 25A terwijl dit eigenlijk niet nodig is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:37

mjl

Ugh

Rogier1812 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:05:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Als ik het dus goed begrijp zijn er maar weinig woningen waar het 100% in orde is qua selectiviteit. Is het überhaupt verplicht hieraan te voldoen ? Ik heb zelf een 8KW buitenunit van daikin ( binnenunit en vat voor tapwater zitten gewoon op een B16) . Denk je dat deze ook op een B16 zou kunnen ? Zoals ik al eerder zei bij verwarmen is de belasting heel laag alleen bij het tapwater verwarmen de laatste 5a10 minuten tussen de 17 en 18A . Dat van die inverter wist ik niet . Maar waarom worden bij al die warmtepompen dan C automaten aanbevolen en ook nog eens 20 of 25A terwijl dit eigenlijk niet nodig is .
Monteer een B16 en als het mis gaat vervang met een C16? Is toch geen dure actie, en in het ergste geval heb je een reserve B16 automaat reserve ..

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Nee. Selectiviteit is niet verplicht.
Geen verplichting tot selectiviteit
De verplichting tot selectiviteit is er overigens niet. Alleen op het overdrachtspunt tussen netbeheerder en installatie is in de netcode elektriciteit (uitgave ACM), een verplichting opgenomen over selectiviteit tussen de beveiliging van de netbeheerder en de hoofdbeveiliging in de installatie. Verder is het aan de eigenaar van een installatie om de afweging te maken in hoeverre selectiviteit in de installatie gewenst en noodzakelijk is. De informatie over selectiviteit in de NEN 1010 is dus vooralsnog informatief. Desondanks is het zinvol en belangrijk om bij dit onderwerp stil te staan en de juiste afwegingen te maken.
Komt hier elke week op het forum weer naar voren :p Niet zo druk om maken d:)b

[ Voor 25% gewijzigd door Glashelder op 23-12-2023 22:28 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rogier1812 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:07:
Mijn vraag
Wij hebben een warmtepomp met een buitenunit van 8KW op 1 fase. Nu is mijn hoofdzekering 25A en officieel moet de buitenunit afgezekerd worden met een automaat van 20A C karakteristiek. Mondeling heeft een monteur tegen mij gezegd dat 16A ook wel zou kunnen maar op papier geven ze dit niet. Nu ben ik met mijn 20A C automaat niet meer selectief aan de hoofdzekering van 25A. Nu ben ik de buitenunit al een tijdje aan het monitoren met een Ampere meter en ik zie dat alleen bij het verwarmen van het tapwater hij voor de laatste paar graden vol vermogen draait en dat voor ongeveer 10/15 minuten 17a18 ampere . Nu is mijn vraag kan ik af met een 16A C automaat. Ik heb al wat draadjes gevonden waar tabellen gepost zijn over de maximale belasting van automaten maar ik kan daar niet zo goed wijs uit. Ik wil natuurlijk graag een 16A automaat plaatsen omdat ik dan weer selectief aan mijn hoofdzekering. Ook tijdens de periode dat het een paar dagen 0 graden was overdag heb ik geen problemen gehad met bijvoorbeeld verwarmen van tapwater, koken en andere diverse zware verbruikers tegelijkertijd te gebruiken. Alvast bedankt voor de reacties. Misschien iemand die specifiek kan vertellen of laten zien hoe lang ik een automaat op een bepaalde belasting kan belasten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse posts op het forum doorgelezen maar niet veel wijzer geworden. Ook gezocht via Google maar de getoonde schema’s begrijp ik niet echt.
Kun je de backupheater niet uitschakelen?

Welk model WP hebben we het over?
Wat zijn je SWW settings?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:56
Ik zou niet telkens 18A door een 16A gaan doen, op lange termijn heeft deze een bruine zijkant.
Gewoon B20A erin en klaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:35
Rogier1812 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:13:
[...]

Nee hoor. Maak maar eens sluiting achter een 16a automaat, grote kans dat je hoofdzekering mee gaat.

Selectiviteit in een huisinstallatie is niet te bereiken, zeker nietet 3x25. Dus gewoon los laten en die warmtepomp achter een b20 zetten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Je verlichting zit ook op een B16 terwijl een B6 ook genoeg zou zijn. Maar nu je weet dat selectiviteit geen eis is, waarom weiger je nog steeds de aanwijzing van de fabrikant te volgen? Denk je het beter te weten of is het om een paar euro te sparen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn ervaring met een aantal automaten (B16 en B10) qua overbelasting, ik pak dan even de kortste tijd:
  • 1,2x Inom = geen trip na 10.000 seconden
  • 1,4x Inom = trip na 733 seconden
  • 1,5x Inom = trip na 352 seconden
  • 2,0x Inom = trip na 48 seconden
Gesimuleerd in een meterkast op 20°C met naastliggende automaten die niet belast werden. Is de temperatuur in je meterkast anders of zijn je naastliggende automaten wel belast dan zal het resultaat natuurlijk anders zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 24-12-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Overigens heb ik een 4200W omvormer op een B16 automaat zitten. Netspanning was toen der tijd iets van 230V (tegenwoordig iets hoger).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9vo9EMdcLK1R90Z1Qkr8rtdb7o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g4PuW2bVi2NuNj9pMh7cRUOX.png?f=user_large

De 20A automaat zit al klaar in de meterkast. Maar gaat al 7 jaar goed op een B16 automaat haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
fsfikke schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:01:
[...]

Je verlichting zit ook op een B16 terwijl een B6 ook genoeg zou zijn. Maar nu je weet dat selectiviteit geen eis is, waarom weiger je nog steeds de aanwijzing van de fabrikant te volgen? Denk je het beter te weten of is het om een paar euro te sparen?
Zeker niet om uit te sparen. Er zit op dit moment een C20 automaat in maar ik was in de veronderstelling dat bij brand o.i.d je gezeur kon krijgen als je selectiviteit niet op orde was in je meterkast.Maar nu ik weet dat dit geen vereiste is maakt dat dus niet uit en kan ik deze gewoon laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogier1812
Glashelder schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:26:
[...]

Nee. Selectiviteit is niet verplicht.

[...]

Komt hier elke week op het forum weer naar voren :p Niet zo druk om maken d:)b
Bedankt ga ik niet meer doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
bbbrumbrum schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:34:
[...]

Kun je de backupheater niet uitschakelen?

Welk model WP hebben we het over?
Wat zijn je SWW settings?
Of ik de backup peauter uit kan schakelen weet ik niet. Maar de backup theater zit in de binnenunit toch? die is gewoon B16 afgezekerd.
Het gaat om de Altherma3 met 8KW buitenunit.
Mijn SWW staat op 44 graden. Deze stond op 48 graden. Ik merk nu wel dat om de laatste paar graden te verwarmen er een lagere maximale belasting wordt gebruikt. Ipv 17/18 A zit het nu tussen de 16/17A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier1812
Dre schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:11:
Mijn ervaring met een aantal automaten (B16 en B10) qua overbelasting, ik pak dan even de kortste tijd:
  • 1,2x Inom = geen trip na 10.000 seconden
  • 1,4x Inom = trip na 733 seconden
  • 1,5x Inom = trip na 352 seconden
  • 2,0x Inom = trip na 48 seconden
Gesimuleerd in een meterkast op 20°C met naastliggende automaten die niet belast werden. Is de temperatuur in je meterkast anders of zijn je naastliggende automaten wel belast dan zal het resultaat natuurlijk anders zijn.
Ik ga mij dus niet meer druk maken. Bedankt voor je duidelijke antwoord. ;)
Pagina: 1