• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:40
koboy schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:06:
[...]

Meenemen kan altijd nog als je dat goed plant. De achterburen hebben hun laadpunt meegenomen met de verhuizing....

Maar bedenk: 1 stap beter energielabel = tussen de 1% en 2,5% hogere woningwaarde, makkelijker hypotheek voor de koper dus hoger overbieden....
Zet die 1% tot 2,5% af tegen de kosten (dan) van een nieuwe accu..... 1% van mijn WOZ is al 4000 euro. Als de accu niet uitmaakt voor het label kan ik altijd nog besluiten hem los te laten maken door de electricien als ik hem echt mee wil nemen wat waarschijnlijk niet het geval is.
Tja, voor mijn Eaton distributiekast kon ik kiezen voor 35 euro B16 of 80 euro B20.. Op de 1800 euro voor mij de accu valt het mee.. als je kijkt naar alleen het gereed maken van de meterkast niet :+

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:40
The_Haunted schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:38:
[...]

Er zat iets van 55% in, dus 4kwh gratis stroom 😆
Hier ook 60% vol.. de eerste euro was al binnen!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:38
BasvanS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:40:
[...]

Hier ook 60% vol.. de eerste euro was al binnen!
Leeg trekken en weer terug sturen, ik voel een nieuwe scam aankomen 😉

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:09
Inmiddels is de Mix 4000 Pro zowaar naar boven gekomen. Het was een flinke til. Wat hielp was het schuim aan de onderkant laten zitten en dat vastzetten met een spanbandje en dan trede voor trede gaan.

Toen de MPPT strengen van de oude zonnepanelen omvormer overgezet op de Mix zodat hij nog even kon laden met het laatste beetje zon. Daarna was het tijd om de B16 aardlekautomaat van de zonnepanelen te vervangen door een B25 model en een 6mm2 Neopreen kabel te leggen. Aan beide kanten netjes afgemonteerd. Toen alles weer werkte even op vol vermogen geladen en dat zag er allemaal goed uit.

Tot nu toe erg positief over deze aankoop :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHrfH4HdROs66MVhuhfzB_WmX2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNEuiFN3DPFSgvAVluAjV73v.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen nog de oude omvormer weghalen en de bekabeling wat netter leggen, maar dat is een mooi klusje voor later 8)7

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:05
Ik ben wel benieuwd hoe de mppt’s omgaan met schaduwmanagement?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:06

databeestje

Von PrutsHausen

Luc45 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:12:
Inmiddels is de Mix 4000 Pro zowaar naar boven gekomen. Het was een flinke til. Wat hielp was het schuim aan de onderkant laten zitten en dat vastzetten met een spanbandje en dan trede voor trede gaan.

Toen de MPPT strengen van de oude zonnepanelen omvormer overgezet op de Mix zodat hij nog even kon laden met het laatste beetje zon. Daarna was het tijd om de B16 aardlekautomaat van de zonnepanelen te vervangen door een B25 model en een 6mm2 Neopreen kabel te leggen. Aan beide kanten netjes afgemonteerd. Toen alles weer werkte even op vol vermogen geladen en dat zag er allemaal goed uit.

Tot nu toe erg positief over deze aankoop :)

[Afbeelding]

Nu alleen nog de oude omvormer weghalen en de bekabeling wat netter leggen, maar dat is een mooi klusje voor later 8)7
Leuk! Een oude Mastervolt omvormer, dat zie je niet veel. Hier heeft een Solarflow 2400 Pro een Soladin vervangen en overweeg ik de Mix Pro voor de schuur achter om een SMA 2000HF te vervangen. Ook benieuwd of schaduw management werkt, schuur achter heeft veel schaduw.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:05
Over het schaduwmanagement wordt eigenlijk weinig gezegd? Ik heb nu sinds kort een 3000 en had het idee om ooit op mijn schuurtje nog 8 panelen oost-west te leggen op de 2 stringen van de 4000 pro. Dus ben wel benieuwd.

• old_spice
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:49
Jan-tweak schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:35:
[...]

Een ander nadeel van een vaste aansluiting is dat (en al helemaal als deze is meegenomen in de energielabel van je woning) deze een onderdeel van het onroerend goed is geworden, dus deel uitmaakt van je woning, deze dus meenemen is er niet meer bij.
ik zou eerder deze via een geschikte CEE stekker 230V aan gaan sluiten.
Hoe kom je daarbij? Je kan 'm gewoon loskoppelen en meenemen. Het is geen cv ketel.
BasvanS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:00:
[...]

B20 was wel aanzienlijk duurder, zeker een factor 2 in mijn zoektocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhvymWg3AXS2vFU1KovMCjDwhDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1Iu5Dl4bwxjF5tsla2KcdPL.jpg?f=fotoalbum_large
Laadpalen voor 1 of 3 fase, worden eigenlijk ook altijd op B16 aangesloten en die laden nog veel langer 3 KW, tot wel 7-8 uur. Was zowieso van plan de installatie de komende weken goed in de gaten te houden, af en toe met een warmtebeeldcamera op de automaat mikken moet genoeg informatie geven over de veiligheid!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:09
databeestje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:28:
[...]

Leuk! Een oude Mastervolt omvormer, dat zie je niet veel. Hier heeft een Solarflow 2400 Pro een Soladin vervangen en overweeg ik de Mix Pro voor de schuur achter om een SMA 2000HF te vervangen. Ook benieuwd of schaduw management werkt, schuur achter heeft veel schaduw.
Schaduwmanagement kan ik jullie helaas niet mee helpen, ik heb een plat dak waar als het goed is geen schaduw op valt :)
old_spice schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:47:
[...]

Hoe kom je daarbij? Je kan 'm gewoon loskoppelen en meenemen. Het is geen cv ketel.
Formeel vallen alle vast aangesloten apparatuur en apparaten binnen de onroerende zaken in een huis mits deze bij het aanbod niet uitdrukkelijk zijn uitgesloten. In het geval dat de batterij onderdeel is van de energielabel, ongeacht of deze uiteindelijk effect heeft gehad is onderdeel van het energielabel en dus onlosmakelijk met het onroerend goed verbonden, in dat geval kun het het niet uitsluiten, en als je dat wel doet is die uitsluiting onrechtmatig.
Het enige wat je dan kunt doen is een nieuw energielabel laten opstellen excl. de batterij.
Door je Zendure via bv een CEE aan te sluiten heb je dat probleem ook niet, nadeel wordt voor een energielabel niet meegenomen.

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:59
Ik krijg morgen mijn derde Zendure mix4000Ac+ en kreeg te horen dat als je boven de 20KWH aan accu capaciteit je aan strenge regelgeving moet voldoen betreft brandveiligheid anders je niet meer verzekerd bent bij brand ongeacht de oorzaak!

Om de dure aanpassingen te voorkomen wil ik de derde accu in een andere ruimte plaatsen, zijn hier mensen die hier meer van weten of ervaring hebben?

[ Voor 84% gewijzigd door Sted74 op 18-08-2026 22:09 ]

• justie75
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:57
Sted74 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:02:
[...]

Laat jij de accu’s staan zoals op de foto of ga je de opstelling nog aanpassen om aan de regelgeving te voldoen voor thuisbatterijen boven de 20KWH? Ik krijg morgen mijn derde accu en als ik deze in dezelfde ruimte wil plaatsen moet ik enorme kosten maken rondom brandveiligheid voor de verzekering dus denk eraan de derde accu in een geheel andere ruimte te gaan plaatsen om de extra kosten te voorkomen. (2 in kelder en 1 in meterkast)
Aan wat voor kosten / maatregelen voor brandveiligheid moet ik denken? Wat maakt dat dit pas bij accu 3 in werking treed?
[...]

Laat jij de accu’s staan zoals op de foto of ga je de opstelling nog aanpassen om aan de regelgeving te voldoen voor thuisbatterijen boven de 20KWH? Ik krijg morgen mijn derde accu en als ik deze in dezelfde ruimte wil plaatsen moet ik enorme kosten maken rondom brandveiligheid voor de verzekering dus denk eraan de derde accu in een geheel andere ruimte te gaan plaatsen om de extra kosten te voorkomen. (2 in kelder en 1 in meterkast)
Ik denk dat de de regels van de PGS-37-1 bedoeld, voor particulieren hebben deze echter geen verplichtend karakter maar zijn uitsluitend bedoeld als een mogelijke leidraad voor een betere veilige locatie. M.a.w. kijk wat je kunt toepassen of probeer toepasbare delen in jouw situatie zo goed mogelijk te benaderen. Bedenk echter wel dat ook LFP nog steeds een bepaald risico hebben, en dat loopt gelijk met de capaciteit op.

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:59
justie75 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:06:
[...]

Aan wat voor kosten / maatregelen voor brandveiligheid moet ik denken? Wat maakt dat dit pas bij accu 3 in werking treed?
Boven de 20KWH moet de ruimte voldoende ventilatie hebben, alle doorvoeren brandwerend, brandvertragende deur/ ramen en geen brandbare spullen in de buurt.

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32
justie75 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:36:
[...]

Veel plezier met knutselen! :)
Knutselen kan je het wel noemen 🤣

De hacs integratie van zendure weigert te installeren. Het token is goed, maar er worden geen apparaten gevonden. De tips die ik kan vinden werken niet, dus nu maar de Gielz86 werkend gekregen, met de handmatige yaml config voor de zendure p1.

Nu draait ie als test nog op HEMS tot ik HA verder uitgevogeld heb.

In elk geval wel gratis tv kunnen kijken van de 55% acculading 🤣

• justie75
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:57
Sted74 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:14:
[...]

Boven de 20KWH moet de ruimte voldoende ventilatie hebben, alle doorvoeren brandwerend, brandvertragende deur/ ramen en geen brandbare spullen in de buurt.
Jan-tweak schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:09:
[...]

Ik denk dat de de regels van de PGS-37-1 bedoeld, voor particulieren hebben deze echter geen verplichtend karakter maar zijn uitsluitend bedoeld als een mogelijke leidraad voor een betere veilige locatie. M.a.w. kijk wat je kunt toepassen of probeer toepasbare delen in jouw situatie zo goed mogelijk te benaderen. Bedenk echter wel dat ook LFP nog steeds een bepaald risico hebben, en dat loopt gelijk met de capaciteit op.
Bedankt voor de tip, ik ga mij eens inlezen in de PGS-37, heb momenteel 2 accu's met een capaciteit van 16kwh , maar als er goede richtlijnen zijn om zaken veiliger te doen, ben ik altijd voorstander.

Zo is het hopelijk het geval dat iedereen een hittemelder (geen rookmelder, deze zijn niet resistent bij +40graden en op zolder / garage omgevingen worden dus hittemelders aanbevolen) bij de accu's plaatst als brandmelder.

• vati69
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:51
testmanager schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:00:
Iemand al succesvol kunnen registreren voor de Powerhub actie?

Die pagina in de app geeft steeds een "request timed out" en die chat op zendure.nl is ook een halfgare AI of stagiair die he niet helemaal snapt...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier hetzelfde probleem nadat vanmiddag 2 40000 AC+ zijn geleverd. Telkens "request timed out" afgewisseld met "“serienummer niet gevonden” of “sn foormat ongeldig”. frappante is dat op de pakbon op de 2 batterijen 6 serienummers staan, waaronder de 2 juiste. Heb Zendure gemaild met deze info. Chat werkte voor mij ook niet.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hier gebruik ik Omnibattery via HACS, deze komt voort uit de Marstek manager maar ondersteund tegenwoordig meerdere accu's van meerdere fabrikanten (tegelijk!). Op dit moment wordt er ook geklust aan per fase stroom limieten.

Voor mij was het de combinatie van features. Een solver die dynamische prijzen, solar forecast, huisverbruik en uitgesteld laden a.d.h.v. dynamische prijzen ondersteunt. Deze heeft ook voorziening om de accu op pauze te zetten bij het laden van de elektrische auto, aangezien deze zelf NoM doet en dat zou bijten.

Voor vandaag gaf deze aan dat er 6kWh Solar zou zijn, 10kWh huisverbruik, 3kWh te kort en geen laad slots waarbij het prijsverschil groot genoeg was. Uiteindelijk de 20% nog gehaald met een restje zon, maar nu leeg.

N.B. Ik heb de Gielz extensie zelf niet gebruikt, kan ik niet oordelen. Enkel de vanilla ZenSDK de eerste week wegens gebrek aan tijd.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:16
Ik krijg morgen mijn derde Zendure mix4000Ac+ en kreeg te horen dat als je boven de 20KWH aan accu capaciteit je aan strenge regelgeving moet voldoen betreft brandveiligheid anders je niet meer verzekerd bent bij brand ongeacht de oorzaak!

Om de dure aanpassingen te voorkomen wil ik de derde accu in een andere ruimte plaatsen, zijn hier mensen die hier meer van weten of ervaring hebben?
Waar "hoorde" je dat?
Op ad.nl ?

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:16
vati69 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:35:
[...]

Hier hetzelfde probleem nadat vanmiddag 2 40000 AC+ zijn geleverd. Telkens "request timed out" afgewisseld met "“serienummer niet gevonden” of “sn foormat ongeldig”. frappante is dat op de pakbon op de 2 batterijen 6 serienummers staan, waaronder de 2 juiste. Heb Zendure gemaild met deze info. Chat werkte voor mij ook niet.
Heb je de hardwareversie met LAN en COM aan dezelfde zijde?

• vati69
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:51
testmanager schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:44:
[...]

Heb je de hardwareversie met LAN en COM aan dezelfde zijde?
Ja, lan en com aan dezelfde kant, bij beide.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

testmanager schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:43:
[...]

Waar "hoorde" je dat?
Op ad.nl ?
Hangt er ook een beetje vanaf welke sites je leest, maar hierboven is het antwoord al gegeven (PGS 37-1). Dit is regelgeving voor zakelijk/commercieel gebruik, en een richtlijn voor particulieren. Zie bijvoorbeeld deze site.
https://www.brandweer.nl/...iteit-opslag-systeem-eos/

Het is lang onduidelijk geweest of deze regels ook voor particulieren toegepast moesten worden, daar is vanaf gezien.

Het is nog onduidelijk hoe particuliere verzekeraars hierin staan, vergelijkbaar met de opkomst van PV. Voor zakelijk verzekeren is minder ruimte, die hanteren de voorgestelde regels.
justie75 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:33:
[...]

[...]

Bedankt voor de tip, ik ga mij eens inlezen in de PGS-37, heb momenteel 2 accu's met een capaciteit van 16kwh , maar als er goede richtlijnen zijn om zaken veiliger te doen, ben ik altijd voorstander.

Zo is het hopelijk het geval dat iedereen een hittemelder (geen rookmelder, deze zijn niet resistent bij +40graden en op zolder / garage omgevingen worden dus hittemelders aanbevolen) bij de accu's plaatst als brandmelder.
de vraag is hierbij of een hittemelder een betere keuze is bij een LFP batterij, die zal namelijk eerst m.n. rook ventileren boven een bepaalde druk binnen de batterij via het overdrukventiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3Q95r8m1Hzm-_c49Ne2QnuV5oY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pBc98mDKdQMlHN2K3sFqMAZo.png?f=fotoalbum_large
de rook heeft wel een hoge temperatuur in een relatieve koude kamer ( tenslotte zal de melder de hitte ook eerst moeten detecteeren), echter de rook wordt met redelijk hoge druk de kamer in geblazen, de vraag is hier wat hier eerder zal reageren, rook of hitte.
Ik denk zelf dat je beide kunt toepassen, het verschil in reactietijd zal dermate gering zijn dat dit voor de verdere alamering redelijk onbelangrijk zal zijn. In mijn ogen is bv een duidelijk waargenomen alamring door gekoppelde melders die overal in het huis waarneembaar zijn enventueel zelfs gekoppeld aan een pushmelding via de telefoon veel belangrijker zijn.
Als tweede melder is bv een CO melder ( in de rook zit ook een behoorlijk aandeel van o.a. CO ) een prima veiligheidsmaatregel, m.n. om daan te geven dat die ruimte niet meer veilig is te betreden.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste