• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:19
koboy schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:06:
[...]

Meenemen kan altijd nog als je dat goed plant. De achterburen hebben hun laadpunt meegenomen met de verhuizing....

Maar bedenk: 1 stap beter energielabel = tussen de 1% en 2,5% hogere woningwaarde, makkelijker hypotheek voor de koper dus hoger overbieden....
Zet die 1% tot 2,5% af tegen de kosten (dan) van een nieuwe accu..... 1% van mijn WOZ is al 4000 euro. Als de accu niet uitmaakt voor het label kan ik altijd nog besluiten hem los te laten maken door de electricien als ik hem echt mee wil nemen wat waarschijnlijk niet het geval is.
Tja, voor mijn Eaton distributiekast kon ik kiezen voor 35 euro B16 of 80 euro B20.. Op de 1800 euro voor mij de accu valt het mee.. als je kijkt naar alleen het gereed maken van de meterkast niet :+

• BasvanS
  • Laatst online: 15:19
The_Haunted schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:38:
[...]

Er zat iets van 55% in, dus 4kwh gratis stroom 😆
Hier ook 60% vol.. de eerste euro was al binnen!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:25
BasvanS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:40:
[...]

Hier ook 60% vol.. de eerste euro was al binnen!
Leeg trekken en weer terug sturen, ik voel een nieuwe scam aankomen 😉

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:50
Inmiddels is de Mix 4000 Pro zowaar naar boven gekomen. Het was een flinke til. Wat hielp was het schuim aan de onderkant laten zitten en dat vastzetten met een spanbandje en dan trede voor trede gaan.

Toen de MPPT strengen van de oude zonnepanelen omvormer overgezet op de Mix zodat hij nog even kon laden met het laatste beetje zon. Daarna was het tijd om de B16 aardlekautomaat van de zonnepanelen te vervangen door een B25 model en een 6mm2 Neopreen kabel te leggen. Aan beide kanten netjes afgemonteerd. Toen alles weer werkte even op vol vermogen geladen en dat zag er allemaal goed uit.

Tot nu toe erg positief over deze aankoop :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHrfH4HdROs66MVhuhfzB_WmX2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNEuiFN3DPFSgvAVluAjV73v.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen nog de oude omvormer weghalen en de bekabeling wat netter leggen, maar dat is een mooi klusje voor later 8)7

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-09 09:56
Ik ben wel benieuwd hoe de mppt’s omgaan met schaduwmanagement?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 09:44

databeestje

Von PrutsHausen

Luc45 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:12:
Inmiddels is de Mix 4000 Pro zowaar naar boven gekomen. Het was een flinke til. Wat hielp was het schuim aan de onderkant laten zitten en dat vastzetten met een spanbandje en dan trede voor trede gaan.

Toen de MPPT strengen van de oude zonnepanelen omvormer overgezet op de Mix zodat hij nog even kon laden met het laatste beetje zon. Daarna was het tijd om de B16 aardlekautomaat van de zonnepanelen te vervangen door een B25 model en een 6mm2 Neopreen kabel te leggen. Aan beide kanten netjes afgemonteerd. Toen alles weer werkte even op vol vermogen geladen en dat zag er allemaal goed uit.

[Afbeelding]

Nu alleen nog de oude omvormer weghalen en de bekabeling wat netter leggen, maar dat is een mooi klusje voor later 8)7
Leuk! Een oude Mastervolt omvormer, dat zie je niet veel. Hier heeft een Solarflow 2400 Pro een Soladin vervangen en overweeg ik de Mix Pro voor de schuur achter om een SMA 2000HF te vervangen. Ook benieuwd of schaduw management werkt, schuur achter heeft veel schaduw.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-09 09:56
Over het schaduwmanagement wordt eigenlijk weinig gezegd? Ik heb nu sinds kort een 3000 en had het idee om ooit op mijn schuurtje nog 8 panelen oost-west te leggen op de 2 stringen van de 4000 pro. Dus ben wel benieuwd.

• old_spice
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-09 23:01
Jan-tweak schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:35:
[...]

Een ander nadeel van een vaste aansluiting is dat (en al helemaal als deze is meegenomen in de energielabel van je woning) deze een onderdeel van het onroerend goed is geworden, dus deel uitmaakt van je woning, deze dus meenemen is er niet meer bij.
ik zou eerder deze via een geschikte CEE stekker 230V aan gaan sluiten.
Hoe kom je daarbij? Je kan 'm gewoon loskoppelen en meenemen. Het is geen cv ketel.
BasvanS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:00:
[...]

B20 was wel aanzienlijk duurder, zeker een factor 2 in mijn zoektocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhvymWg3AXS2vFU1KovMCjDwhDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1Iu5Dl4bwxjF5tsla2KcdPL.jpg?f=fotoalbum_large
Laadpalen voor 1 of 3 fase, worden eigenlijk ook altijd op B16 aangesloten en die laden nog veel langer 3 KW, tot wel 7-8 uur. Was zowieso van plan de installatie de komende weken goed in de gaten te houden, af en toe met een warmtebeeldcamera op de automaat mikken moet genoeg informatie geven over de veiligheid!

• Luc45
databeestje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:28:
[...]

Leuk! Een oude Mastervolt omvormer, dat zie je niet veel. Hier heeft een Solarflow 2400 Pro een Soladin vervangen en overweeg ik de Mix Pro voor de schuur achter om een SMA 2000HF te vervangen. Ook benieuwd of schaduw management werkt, schuur achter heeft veel schaduw.
Schaduwmanagement kan ik jullie helaas niet mee helpen, ik heb een plat dak waar als het goed is geen schaduw op valt :)
old_spice schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:47:
[...]

Hoe kom je daarbij? Je kan 'm gewoon loskoppelen en meenemen. Het is geen cv ketel.
Formeel vallen alle vast aangesloten apparatuur en apparaten binnen de onroerende zaken in een huis mits deze bij het aanbod niet uitdrukkelijk zijn uitgesloten. In het geval dat de batterij onderdeel is van de energielabel, ongeacht of deze uiteindelijk effect heeft gehad is onderdeel van het energielabel en dus onlosmakelijk met het onroerend goed verbonden, in dat geval kun het het niet uitsluiten, en als je dat wel doet is die uitsluiting onrechtmatig.
Het enige wat je dan kunt doen is een nieuw energielabel laten opstellen excl. de batterij.
Door je Zendure via bv een CEE aan te sluiten heb je dat probleem ook niet, nadeel wordt voor een energielabel niet meegenomen.

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-09 13:00
Ik krijg morgen mijn derde Zendure mix4000Ac+ en kreeg te horen dat als je boven de 20KWH aan accu capaciteit je aan strenge regelgeving moet voldoen betreft brandveiligheid anders je niet meer verzekerd bent bij brand ongeacht de oorzaak!

Om de dure aanpassingen te voorkomen wil ik de derde accu in een andere ruimte plaatsen, zijn hier mensen die hier meer van weten of ervaring hebben?

[ Voor 84% gewijzigd door Sted74 op 18-08-2026 22:09 ]

• justie75
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-09 22:34
Sted74 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:02:
[...]

Laat jij de accu’s staan zoals op de foto of ga je de opstelling nog aanpassen om aan de regelgeving te voldoen voor thuisbatterijen boven de 20KWH? Ik krijg morgen mijn derde accu en als ik deze in dezelfde ruimte wil plaatsen moet ik enorme kosten maken rondom brandveiligheid voor de verzekering dus denk eraan de derde accu in een geheel andere ruimte te gaan plaatsen om de extra kosten te voorkomen. (2 in kelder en 1 in meterkast)
Aan wat voor kosten / maatregelen voor brandveiligheid moet ik denken? Wat maakt dat dit pas bij accu 3 in werking treed?
[...]

Laat jij de accu’s staan zoals op de foto of ga je de opstelling nog aanpassen om aan de regelgeving te voldoen voor thuisbatterijen boven de 20KWH? Ik krijg morgen mijn derde accu en als ik deze in dezelfde ruimte wil plaatsen moet ik enorme kosten maken rondom brandveiligheid voor de verzekering dus denk eraan de derde accu in een geheel andere ruimte te gaan plaatsen om de extra kosten te voorkomen. (2 in kelder en 1 in meterkast)
Ik denk dat de de regels van de PGS-37-1 bedoeld, voor particulieren hebben deze echter geen verplichtend karakter maar zijn uitsluitend bedoeld als een mogelijke leidraad voor een betere veilige locatie. M.a.w. kijk wat je kunt toepassen of probeer toepasbare delen in jouw situatie zo goed mogelijk te benaderen. Bedenk echter wel dat ook LFP nog steeds een bepaald risico hebben, en dat loopt gelijk met de capaciteit op.

• Sted74
justie75 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:06:
[...]

Aan wat voor kosten / maatregelen voor brandveiligheid moet ik denken? Wat maakt dat dit pas bij accu 3 in werking treed?
Boven de 20KWH moet de ruimte voldoende ventilatie hebben, alle doorvoeren brandwerend, brandvertragende deur/ ramen en geen brandbare spullen in de buurt.

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 17:50
justie75 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:36:
[...]

Veel plezier met knutselen! :)
Knutselen kan je het wel noemen 🤣

De hacs integratie van zendure weigert te installeren. Het token is goed, maar er worden geen apparaten gevonden. De tips die ik kan vinden werken niet, dus nu maar de Gielz86 werkend gekregen, met de handmatige yaml config voor de zendure p1.

Nu draait ie als test nog op HEMS tot ik HA verder uitgevogeld heb.

In elk geval wel gratis tv kunnen kijken van de 55% acculading 🤣

• justie75
Sted74 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:14:
[...]

Boven de 20KWH moet de ruimte voldoende ventilatie hebben, alle doorvoeren brandwerend, brandvertragende deur/ ramen en geen brandbare spullen in de buurt.
Jan-tweak schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:09:
[...]

Ik denk dat de de regels van de PGS-37-1 bedoeld, voor particulieren hebben deze echter geen verplichtend karakter maar zijn uitsluitend bedoeld als een mogelijke leidraad voor een betere veilige locatie. M.a.w. kijk wat je kunt toepassen of probeer toepasbare delen in jouw situatie zo goed mogelijk te benaderen. Bedenk echter wel dat ook LFP nog steeds een bepaald risico hebben, en dat loopt gelijk met de capaciteit op.
Bedankt voor de tip, ik ga mij eens inlezen in de PGS-37, heb momenteel 2 accu's met een capaciteit van 16kwh , maar als er goede richtlijnen zijn om zaken veiliger te doen, ben ik altijd voorstander.

Zo is het hopelijk het geval dat iedereen een hittemelder (geen rookmelder, deze zijn niet resistent bij +40graden en op zolder / garage omgevingen worden dus hittemelders aanbevolen) bij de accu's plaatst als brandmelder.

• vati69
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:22
testmanager schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:00:
Iemand al succesvol kunnen registreren voor de Powerhub actie?

Die pagina in de app geeft steeds een "request timed out" en die chat op zendure.nl is ook een halfgare AI of stagiair die he niet helemaal snapt...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier hetzelfde probleem nadat vanmiddag 2 40000 AC+ zijn geleverd. Telkens "request timed out" afgewisseld met "“serienummer niet gevonden” of “sn foormat ongeldig”. frappante is dat op de pakbon op de 2 batterijen 6 serienummers staan, waaronder de 2 juiste. Heb Zendure gemaild met deze info. Chat werkte voor mij ook niet.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hier gebruik ik Omnibattery via HACS, deze komt voort uit de Marstek manager maar ondersteund tegenwoordig meerdere accu's van meerdere fabrikanten (tegelijk!). Op dit moment wordt er ook geklust aan per fase stroom limieten.

Voor mij was het de combinatie van features. Een solver die dynamische prijzen, solar forecast, huisverbruik en uitgesteld laden a.d.h.v. dynamische prijzen ondersteunt. Deze heeft ook voorziening om de accu op pauze te zetten bij het laden van de elektrische auto, aangezien deze zelf NoM doet en dat zou bijten.

Voor vandaag gaf deze aan dat er 6kWh Solar zou zijn, 10kWh huisverbruik, 3kWh te kort en geen laad slots waarbij het prijsverschil groot genoeg was. Uiteindelijk de 20% nog gehaald met een restje zon, maar nu leeg.

N.B. Ik heb de Gielz extensie zelf niet gebruikt, kan ik niet oordelen. Enkel de vanilla ZenSDK de eerste week wegens gebrek aan tijd.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:59
Ik krijg morgen mijn derde Zendure mix4000Ac+ en kreeg te horen dat als je boven de 20KWH aan accu capaciteit je aan strenge regelgeving moet voldoen betreft brandveiligheid anders je niet meer verzekerd bent bij brand ongeacht de oorzaak!

Om de dure aanpassingen te voorkomen wil ik de derde accu in een andere ruimte plaatsen, zijn hier mensen die hier meer van weten of ervaring hebben?
Waar "hoorde" je dat?
Op ad.nl ?

• testmanager
vati69 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:35:
[...]

Hier hetzelfde probleem nadat vanmiddag 2 40000 AC+ zijn geleverd. Telkens "request timed out" afgewisseld met "“serienummer niet gevonden” of “sn foormat ongeldig”. frappante is dat op de pakbon op de 2 batterijen 6 serienummers staan, waaronder de 2 juiste. Heb Zendure gemaild met deze info. Chat werkte voor mij ook niet.
Heb je de hardwareversie met LAN en COM aan dezelfde zijde?

• vati69
testmanager schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:44:
[...]

Heb je de hardwareversie met LAN en COM aan dezelfde zijde?
Ja, lan en com aan dezelfde kant, bij beide.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

testmanager schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:43:
[...]

Waar "hoorde" je dat?
Op ad.nl ?
Hangt er ook een beetje vanaf welke sites je leest, maar hierboven is het antwoord al gegeven (PGS 37-1). Dit is regelgeving voor zakelijk/commercieel gebruik, en een richtlijn voor particulieren. Zie bijvoorbeeld deze site.
https://www.brandweer.nl/...iteit-opslag-systeem-eos/

Het is lang onduidelijk geweest of deze regels ook voor particulieren toegepast moesten worden, daar is vanaf gezien.

Het is nog onduidelijk hoe particuliere verzekeraars hierin staan, vergelijkbaar met de opkomst van PV. Voor zakelijk verzekeren is minder ruimte, die hanteren de voorgestelde regels.
justie75 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:33:
[...]

[...]

Bedankt voor de tip, ik ga mij eens inlezen in de PGS-37, heb momenteel 2 accu's met een capaciteit van 16kwh , maar als er goede richtlijnen zijn om zaken veiliger te doen, ben ik altijd voorstander.

Zo is het hopelijk het geval dat iedereen een hittemelder (geen rookmelder, deze zijn niet resistent bij +40graden en op zolder / garage omgevingen worden dus hittemelders aanbevolen) bij de accu's plaatst als brandmelder.
de vraag is hierbij of een hittemelder een betere keuze is bij een LFP batterij, die zal namelijk eerst m.n. rook ventileren boven een bepaalde druk binnen de batterij via het overdrukventiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3Q95r8m1Hzm-_c49Ne2QnuV5oY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pBc98mDKdQMlHN2K3sFqMAZo.png?f=fotoalbum_large
de rook heeft wel een hoge temperatuur in een relatieve koude kamer ( tenslotte zal de melder de hitte ook eerst moeten detecteeren), echter de rook wordt met redelijk hoge druk de kamer in geblazen, de vraag is hier wat hier eerder zal reageren, rook of hitte.
Ik denk zelf dat je beide kunt toepassen, het verschil in reactietijd zal dermate gering zijn dat dit voor de verdere alamering redelijk onbelangrijk zal zijn. In mijn ogen is bv een duidelijk waargenomen alamring door gekoppelde melders die overal in het huis waarneembaar zijn enventueel zelfs gekoppeld aan een pushmelding via de telefoon veel belangrijker zijn.
Als tweede melder is bv een CO melder ( in de rook zit ook een behoorlijk aandeel van o.a. CO ) een prima veiligheidsmaatregel, m.n. om daan te geven dat die ruimte niet meer veilig is te betreden.

• justie75
Jan-tweak schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:08:
[...]

de vraag is hierbij of een hittemelder een betere keuze is bij een LFP batterij, die zal namelijk eerst m.n. rook ventileren boven een bepaalde druk binnen de batterij via het overdrukventiel.
[Afbeelding]
de rook heeft wel een hoge temperatuur in een relatieve koude kamer ( tenslotte zal de melder de hitte ook eerst moeten detecteeren), echter de rook wordt met redelijk hoge druk de kamer in geblazen, de vraag is hier wat hier eerder zal reageren, rook of hitte.
Ik denk zelf dat je beide kunt toepassen, het verschil in reactietijd zal dermate gering zijn dat dit voor de verdere alamering redelijk onbelangrijk zal zijn. In mijn ogen is bv een duidelijk waargenomen alamring door gekoppelde melders die overal in het huis waarneembaar zijn enventueel zelfs gekoppeld aan een pushmelding via de telefoon veel belangrijker zijn.
Als tweede melder is bv een CO melder ( in de rook zit ook een behoorlijk aandeel van o.a. CO ) een prima veiligheidsmaatregel, m.n. om daan te geven dat die ruimte niet meer veilig is te betreden.
Thanks! Mooi en duidelijke grafiek / uitleg. Echter is mijn zorg met rookmelders (mogelijk niet alle, maar degene die ik toevallig beet had) dat ze een werkbereik hebben van 0-40 deg C, en in de warme zomer dagen kan het in de garage / zolder zomaar warmer worden dan die temperatuur grenzen. Misschien uit voorzorg maar beide plaatsen?

• old_spice
Jan-tweak schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:01:
[...]

Formeel vallen alle vast aangesloten apparatuur en apparaten binnen de onroerende zaken in een huis mits deze bij het aanbod niet uitdrukkelijk zijn uitgesloten. In het geval dat de batterij onderdeel is van de energielabel, ongeacht of deze uiteindelijk effect heeft gehad is onderdeel van het energielabel en dus onlosmakelijk met het onroerend goed verbonden, in dat geval kun het het niet uitsluiten, en als je dat wel doet is die uitsluiting onrechtmatig.
Het enige wat je dan kunt doen is een nieuw energielabel laten opstellen excl. de batterij.
Door je Zendure via bv een CEE aan te sluiten heb je dat probleem ook niet, nadeel wordt voor een energielabel niet meegenomen.
De batterij is alleen onderdeel van de energielabel als je na het installeren van de batterij een nieuw energielabel laat opnemen. Je moet bij verkoop sowieso een geldig label hebben. Ga je je huis verkopen, is het label verlopen, wat na 10 jaar al gebeurt, dan moet je een nieuw label laten opnemen. Je hebt dan ruim de tijd om je batterij te ontkoppelen voordat je het nieuwe label laat opnemen.

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:06
Jan-tweak schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:40:
[...]

zie de andere comentaren, ik zou asap met Zendure contact opnemen.
Kleine correctie, de meterkast moet bereikbaar zijn binnen 4,5m van een 'toegangsdeur'. Dit kan dus elke toegangsdeur vanaf buiten zijn, zolang het maar bekend is bij de brandweer.

• Getverdemme
koboy schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:06:
[...]

Meenemen kan altijd nog als je dat goed plant. De achterburen hebben hun laadpunt meegenomen met de verhuizing....

Maar bedenk: 1 stap beter energielabel = tussen de 1% en 2,5% hogere woningwaarde, makkelijker hypotheek voor de koper dus hoger overbieden....
Zet die 1% tot 2,5% af tegen de kosten (dan) van een nieuwe accu..... 1% van mijn WOZ is al 4000 euro. Als de accu niet uitmaakt voor het label kan ik altijd nog besluiten hem los te laten maken door de electricien als ik hem echt mee wil nemen wat waarschijnlijk niet het geval is.
Je moet echt niet te zwaar tillen aan een een stap in het energielabel. Bij alle energielabels die ik heb gemaakt deed het werkelijk waar 0,01 iets aan de uitslag van het label. Nu moet ik wel zeggen dat dit vaak nieuwbouw projecten zijn die toch al A++ hebben. Ik geloof best dat het van een D -> C sneller gaat.

• Getverdemme
Luc45 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:12:

[Afbeelding]

Kan je die MPPT strings gewoon loskoppelen van je omvormer en aansluiten op de Mix Pro als de zon schijnt? dan staat er toch spanning op?

• mgevart
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:32
testmanager schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

Naar apparaten, klik op die batterij, en dan naar settings (gear wieltje rechts bovenin) daar kun je land en dan max wattage voor laden en ontladen instellen.
Bedankt, gisteren maar uit de stekker getrokken, ik was heel de avond niet thuis, dus leek me veiliger.
Vanmorgen even buiten gerold en op autolader stopcontact gezet, deze zal langer 3000w aankunnen. Maar bij opnieuw insteken ging hij firmware update doen en nogmaals op belgie gezet en 800w laden/ontladen. Instellingen bleven deze keer wel gewoon staan. Kalibratie is afgerond en alles lijkt naar behoren te werken. Geen idee wat het probleem gisteren was maar leek eerder dat hij de aanpassingen niet opgeslagen kreeg dan dat het terug naar duitsland gezet werd, mogelijks eerder een zendure app probleem dan iets met de batterij.

Gielz opgezet en scripts aangemaakt voor EVCC om de batterij te stoppen bij het laden. Nu kan het spelen beginnen.
Getverdemme schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

Kleine correctie, de meterkast moet bereikbaar zijn binnen 4,5m van een 'toegangsdeur'. Dit kan dus elke toegangsdeur vanaf buiten zijn, zolang het maar bekend is bij de brandweer.
In de IWUN no 06281, de huidig geldige staat echt voordeur, zie de link.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA54etOduQClTamKcFG00U_jA18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BrsUp5AxqvBqFTkeDT5MaXuj.png?f=fotoalbum_large
old_spice schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:51:
[...]

De batterij is alleen onderdeel van de energielabel als je na het installeren van de batterij een nieuw energielabel laat opnemen. Je moet bij verkoop sowieso een geldig label hebben. Ga je je huis verkopen, is het label verlopen, wat na 10 jaar al gebeurt, dan moet je een nieuw label laten opnemen. Je hebt dan ruim de tijd om je batterij te ontkoppelen voordat je het nieuwe label laat opnemen.
klopt helemaal, maar dat heb ik dus ook aan aangegeven. maar als je daar dus niet aan denkt, en de meeste mensen weten dit niet eens, zit je wel met een nieuwe energielabel waar die vaste thuis-batterij wel onderdeel van is, en dan heb je slechts twee opties over of je laat die batterij staan of je laat een nieuwe energielabel opstellen en nu zonder die batterij.
Maar de vraag was hier eerder of je ipv een aansluitbox niet veel beter een geschikte CEE stekker kunt gebruiken, want dan heb je geen vaste batterij.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:29

koboy

Heb een idee voor een icon

Getverdemme schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:28:
[...]

Je moet echt niet te zwaar tillen aan een een stap in het energielabel. Bij alle energielabels die ik heb gemaakt deed het werkelijk waar 0,01 iets aan de uitslag van het label. Nu moet ik wel zeggen dat dit vaak nieuwbouw projecten zijn die toch al A++ hebben. Ik geloof best dat het van een D -> C sneller gaat.
Maar dan nog kunnen hem beter vast hebben zitten zodat hij kan meetellen voor het energielabel, zeker bij niet zo heel nieuwe bestaande bouw. Je kunt altijd aan de label opnemer vragen om als het niet uitmaakt de accu niet mee te nemen omdat je die wilt meenemen.
Maar meenemen is alleen relevant voor wie binnen een paar jaar wil verhuizen. Als je over 5 jaar verhuist laat je de accu lekker achter omdat er dan beter nieuw spul te koop is.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Getverdemme
Jan-tweak schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:43:
[...]

In de IWUN no 06281, de huidig geldige staat echt voordeur, zie de link.
[Afbeelding]
Ah dat is vreemd, dan hebben ze het misschien weer aangepast in de laatste versie? In onze nieuwbouwwoning hebben we de meterkast bij de achterdeur kunnen plaatsen omdat het toen letterlijk toegangsdeur was, maar goed is toch OFFTOPIC, je wilt zo een ding niet in je looproute hebben staan en een meterkast is vaak op zo een plek.

• Getverdemme
koboy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:48:
[...]

Maar dan nog kunnen hem beter vast hebben zitten zodat hij kan meetellen voor het energielabel, zeker bij niet zo heel nieuwe bestaande bouw. Je kunt altijd aan de label opnemer vragen om als het niet uitmaakt de accu niet mee te nemen omdat je die wilt meenemen.
Maar meenemen is alleen relevant voor wie binnen een paar jaar wil verhuizen. Als je over 5 jaar verhuist laat je de accu lekker achter omdat er dan beter nieuw spul te koop is.
Eens!
Getverdemme schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

Kan je die MPPT strings gewoon loskoppelen van je omvormer en aansluiten op de Mix Pro als de zon schijnt? dan staat er toch spanning op?
afhankelijk van jouw strings, de twee ( of 4 ) DC kabels naar je PV omvormer komen van je string af, waar dus een hoop panelen achter zitten, terwijl de 4000 pro per string dus maximaal 400V en 18A belasting mag hebben, panelen met bv optimizers ( solaregde ) kunnen al helemaal niet worden aangesloten. Dus je moet dat dus vooraf goed bekijken of dat wel kan.

• Sted74
Ik heb sinds vandaag een contract bij Zonneplan en wil mijn Zendure modus omzetten van eigen verbruik naar ZENKI of TOU modus om zoveel mogelijk voordeel van het dynamisch contract te hebben.

Iemand tips of ervaring welke van de twee ik het beste kan gebruiken?

Ps. Raben stond vanmorgen 7:45 voor de deur om mijn 3e mix4000ac+ af te leveren maar ik hoorde de bel niet 🫣 dus gaan ze het morgen opnieuw proberen.
Sted74 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:14:
[...]

moeten is hier wel een erg groot woord, verstandig, ja, echter van moeten is er geen sprake, als particulier kun je eigenlijk je gang gaan, of een verzekering moet daar eisen aan stellen, maar op dit moment valt dat ook nog best mee. (verzekeraars zien nu nog niet de noodzaak daarvan in, bij meer schades kan dat echter anders worden).

• Sted74
Jan-tweak schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

moeten is hier wel een erg groot woord, verstandig, ja, echter van moeten is er geen sprake, als particulier kun je eigenlijk je gang gaan, of een verzekering moet daar eisen aan stellen, maar op dit moment valt dat ook nog best mee. (verzekeraars zien nu nog niet de noodzaak daarvan in, bij meer schades kan dat echter anders worden).
Vraag me ook af of er onderscheid gemaakt wordt tussen losse accu’s met aparte omvormers (zoals een victron systeem) en thuisaccu’s zoals Zendure waarvan de accu zelf eigenlijk al helemaal in een afgeschermde behuizing zit met diverse interne brand beveiligingen en een brandblusser voor als de BMS bij 55°C niet heeft ingegrepen.
Sted74 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:01:
[...]

Vraag me ook af of er onderscheid gemaakt wordt tussen losse accu’s met aparte omvormers (zoals een victron systeem) en thuisaccu’s zoals Zendure waarvan de accu zelf eigenlijk al helemaal in een afgeschermde behuizing zit met diverse interne brand beveiligingen en een brandblusser voor als de BMS bij 55°C niet heeft ingegrepen.
een bv victron systeem met mogelijk zelfs losse batterij-cellen zou wel eens zelfs een groter risico-potentieel kunnen hebben dan een in één afgesloten kline unit die zelfs een blussysteem in gebouwd heeft. Dat blussysteem in bv een Zendure en andere merken werkt vrijwel altijd volledig autonoom en heeft geen activatie door een BMS nodig.
Voor een victron systeem kun je door bv een FirePro systeem een soortgelijke functie toepassen, ook deze werken cq kunnen autonom werken.

• koboy

koboy

Sted74 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:31:
Ik heb sinds vandaag een contract bij Zonneplan en wil mijn Zendure modus omzetten van eigen verbruik naar ZENKI of TOU modus om zoveel mogelijk voordeel van het dynamisch contract te hebben.

Iemand tips of ervaring welke van de twee ik het beste kan gebruiken?

Ps. Raben stond vanmorgen 7:45 voor de deur om mijn 3e mix4000ac+ af te leveren maar ik hoorde de bel niet 🫣 dus gaan ze het morgen opnieuw proberen.
Mijn ervaringen met Zenki van vorig jaar december is dat het artificial stupidity is. Denk dat je het beste rendement haalt met een aansturing in eigen hand, en dat je naast uitproberen van beide je je licht eens moet opsteken in het Zendure Home Assistant topic....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:29
koboy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:48:
Je kunt altijd aan de label opnemer vragen om als het niet uitmaakt de accu niet mee te nemen omdat je die wilt meenemen.
Dat kun je zeker vragen, maar ik twijfel sterk of deze daar in mee gaat. Van wat ik tot nu toe heb gezien qua energielabels heb ik niet bepaald een hoge pet op van hen die deze opnemen, bij mijn ouders was er zelfs een niet bestaand raam (2 onder 1 kap en dat raam had dan in de muur naar de buren gezeten) verzonnen.

Ik schat de kans dan ook groot in dat degene die het label bij je komt opnemen niet veel zelfdenkend vermogen heeft, en dat 'ik kan geen labels voor meerdere situaties berekenen' voor hem / haar de makkelijkste oplossing is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• koboy

koboy

onlinaius schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Dat kun je zeker vragen, maar ik twijfel sterk of deze daar in mee gaat. Van wat ik tot nu toe heb gezien qua energielabels heb ik niet bepaald een hoge pet op van hen die deze opnemen, bij mijn ouders was er zelfs een niet bestaand raam (2 onder 1 kap en dat raam had dan in de muur naar de buren gezeten) verzonnen.

Ik schat de kans dan ook groot in dat degene die het label bij je komt opnemen niet veel zelfdenkend vermogen heeft, en dat 'ik kan geen labels voor meerdere situaties berekenen' voor hem / haar de makkelijkste oplossing is.
Zoals ik zei, vragen kan altijd en nee heb je. Denk ook niet dat iemand een 5 jaar oude accu gaat meenemen. Het nieuwe huis heeft er 1 of er is iets veel beters beschikbaar.
Zowiezo is het hele energielabel een papieren tijger die van geen kanten klopt,aar als het zorgt voor een hogere verkoopwaarde hoor je mij niet klagen. Wij gaan hier over op verwarming via airco, maar zo lang er nog leidingwerk en radiatoren aanwezig zijn is dat alleen maar nadelig voor ons energielabel. Ik moet dus mijn halve huis verbouwen om die zooi er uit te halen, terwijl ik juist naar airco's ga omdat de meerkosten van het halve huis verbouwen het niet waard zijn....

• Getverdemme
Jan-tweak schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:25:
[...]
afhankelijk van jouw strings, de twee ( of 4 ) DC kabels naar je PV omvormer komen van je string af, waar dus een hoop panelen achter zitten, terwijl de 4000 pro per string dus maximaal 400V en 18A belasting mag hebben, panelen met bv optimizers ( solaregde ) kunnen al helemaal niet worden aangesloten. Dus je moet dat dus vooraf goed bekijken of dat wel kan.
Ja dat is allemaal gecheckt, maar ze prikken nu nog in de omvormer en wekken nu dan ook nog gewoon op. Kan ik die al opwekkend er gewoon uithalen en zo in de Mix Pro steken of moet ik wachten tot de zon onder is en dan versteken?

• Getverdemme
testmanager schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:00:
Iemand al succesvol kunnen registreren voor de Powerhub actie?

Die pagina in de app geeft steeds een "request timed out" en die chat op zendure.nl is ook een halfgare AI of stagiair die he niet helemaal snapt...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het al gelukt? hier hetzelfde probleem.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:37

V-8

Hier ook de 4000 AC+ ontvangen. Met 3x1,5mm2 kabel, en LAN en COM aan de zelfde kant.

Acculading is 49%

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant

• onlinaius
Getverdemme schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:57:
[...]

Ja dat is allemaal gecheckt, maar ze prikken nu nog in de omvormer en wekken nu dan ook nog gewoon op. Kan ik die al opwekkend er gewoon uithalen en zo in de Mix Pro steken of moet ik wachten tot de zon onder is en dan versteken?
Ik zou wachten tot de zon onder is, ik heb al meerdere keren ergens zien staan dat MC4 stekkers ontkoppelen onder load geen goed idee is omdat je een vlamboog kunt krijgen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

[...]

ik zou ze niet onder spanning los en weer aankoppelen. dus wachten totdat de zon onder is, is volgens mij een prima idee.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:37

V-8

V-8 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:07:
Hier ook de 4000 AC+ ontvangen. Met 3x1,5mm2 kabel, en LAN en COM aan de zelfde kant.

Acculading is 49%
Hij gaat in geforceerde kalibratie gelijk, prima, maar hij laadt of ontlaadt helemaal niet.

Wat kan of moet ik doen?
edit:
Nevermind, de stekker zat niet helemaal goed. Stopcontact met kinderbeveiliging is dus af te raden! (Ga hem vast aansluiten, maar was even om hem te testen)

[ Voor 39% gewijzigd door V-8 op 19-08-2026 16:49 ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant

• Getverdemme
V-8 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:07:

Acculading is 49%
Hier vandaag de 4000 AC+ ontvangen met 3x 2,5mm2 kabel en LAN en COM aan weerszijden met maar 2% acculading. Ik ben nu toch echt benieuwd wat de verschillen zijn van de modellen.

Bij de 4000 Mix Pro zat maar een 3x 1,5mm2 kabel en de LAN en COM aan dezelfde zijde. De 3e 4000 AC+ moet ik nog uitpakken, die wilde ik eigenlijk ingepakt laten tot de Powerhub binnenkwam maar ga nu ook maar eens kijken hoe daar de LAN en COM poorten zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Getverdemme op 19-08-2026 16:35 ]

• bestel2k
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Wat ik nog niet heb kunnen vinden kun je met de app ook ergens instellen dat je wilt power shaven? Met m’n enkele 35A fase waarbij uitbreiden naar 3fase lastig wordt (netaansluiting aanvraag als nieuwe groepenkast) en ik momenteel tegen heel soms tegen de 35A aanloop met de hybride warmtepomp, inductie, oven e.d. wil ik een deel van de opslag capaciteit van de Zendure 4000 reserveren om te kunnen power shaven als ik richting of boven de 35A netaansluiting kom

Is dit mogelijk in de standaard app van Zendure of moet je dan eea in home Assistant gaan voorzien? (waar ik niet handig in ben)

• testmanager
[...]

Is het al gelukt? hier hetzelfde probleem.
Nee, ben al aan het mailen daarover met iemand van de Zendure helpdesk.
iOS of Android?

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:26
bestel2k schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:58:
Wat ik nog niet heb kunnen vinden kun je met de app ook ergens instellen dat je wilt power shaven? Met m’n enkele 35A fase waarbij uitbreiden naar 3fase lastig wordt (netaansluiting aanvraag als nieuwe groepenkast) en ik momenteel tegen heel soms tegen de 35A aanloop met de hybride warmtepomp, inductie, oven e.d. wil ik een deel van de opslag capaciteit van de Zendure 4000 reserveren om te kunnen power shaven als ik richting of boven de 35A netaansluiting kom

Is dit mogelijk in de standaard app van Zendure of moet je dan eea in home Assistant gaan voorzien? (waar ik niet handig in ben)
Ik heb een Mix 3000 maar e.e.a. zal hetzelfde werken. Zorg dat je in de Thuis-tab (onder) staat.
Dan rechtboven op de instelknop drukken.
Daar kun je in 'Veilige energie-instellen' je max. laden en ontladen stroom instellen.
Het is je eigen verantwoordelijkheid of e.e.a. correct aangesloten is. Ik heb ze nu zelf beide op 2000 W gezet.
Dan terug in de 'Thuis-mode'kun je een modus kiezen. (Energie plan)
Kies 'Eigen verbruikmodus' - Opslaan. Dit is de NOM-modus. De accu zal dan, als er veel is ingeschakeld, gaan leveren tot de max. waarde die je hebt ingesteld.

Werkte bij mij prima met inductieplaat vol aan, waterkoker erbij en gelijktijdig vaatwasser aan. 6000 W verbruik op dat moment. Er wordt dan keurig 2000 W geleverd, dus slechts 4k uit het net.
Ik heb de apparaten wel in HEMS staan.

Of er manuele opties zijn om bepaalde grenswaarden in te stellen, weet ik nog niet. In ieder geval moet je HEMS dan uitschakelen en dan kun je e.e.a. denk ik in 'Belastingbeheer' instellen.
Iets om uit te zoeken maar voor mij geen prio. De NOM werkt goed en dat is wat ik voorlopig wil.

,Als je naar de Apparatuur-tab gaat en dan je slimme meter kiest, kun je mooi zien of je al op de 35A zit.

[ Voor 16% gewijzigd door GJzon op 19-08-2026 18:36 ]

• vati69
testmanager schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:50:
[...]

Nee, ben al aan het mailen daarover met iemand van de Zendure helpdesk.
iOS of Android?
vanavond bij opnieuw niet, vanochtend gebeld met Zendure. probleem is bij veel meer mensen. kreeg vanmiddag mail van support... met alleen verzoek opnieuw de app te gebruiken. en als dat niet lukt, screenshots te mailen. ik heb een screenrecording gemaakt en zojuist gemaild naar support.

geprobeerd op samsung s23 en samsung tab s7+.

[ Voor 5% gewijzigd door vati69 op 19-08-2026 19:23 ]

• justie75
Getverdemme schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:33:
[...]

Hier vandaag de 4000 AC+ ontvangen met 3x 2,5mm2 kabel en LAN en COM aan weerszijden met maar 2% acculading. Ik ben nu toch echt benieuwd wat de verschillen zijn van de modellen.

Bij de 4000 Mix Pro zat maar een 3x 1,5mm2 kabel en de LAN en COM aan dezelfde zijde. De 3e 4000 AC+ moet ik nog uitpakken, die wilde ik eigenlijk ingepakt laten tot de Powerhub binnenkwam maar ga nu ook maar eens kijken hoe daar de LAN en COM poorten zitten.
Bij mij gaf de 4000 AC+ eerst ook 2% lading aan, echter na een poosje laden tot ongeveer 40% sprong hij in 1 keer naar 100%, dus denk dat er meer in de accu zit, maar door meetfouten lijkt alsof hij leeg is.

• Gemeni
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lt2pYHrjHEJxJGFFowBdMU4ysE0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jRBU04zfazasxqW4sCl3gVoF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/volqBv4o6JEtD_1K1btaabdBUWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9YqZyoQIo9EKhxYRRHlR0ImN.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaand het verbruik per fase van de afgelopen twee dagen volgens de Zendure p1 meter.

De situatie. Ik heb een groot aantal drie fasen zonnepanelen op oostelijke richting liggen, daarnaast heb ik ongeveer zes zonnepanelen op zuid op één fase.

Ik heb een volledig elektrisch huis met warmtepomp.

Als ik de screenshot bekijk, dan lijkt het erop of de 1 fase zonnepanelen op fase één zitten? Ik zie continu kleine piekjes op fase 3 en grotere pieken op fase 1.

Natuurlijk wel weinig zon de afgelopen 2 dagen.

Op welke fase zouden jullie mijn Zendure 3000 aansluiten?

• Luc45
[...]

Bij mij zitten zowel op de Zendure als de oude omvormer een werkschakelaar. Ik heb die beide op off gezet, dan loopt er geen stroom meer door maar de spanning blijft er natuurlijk wel op staan.

Ik wilde voor de zekerheid ook de polariteit checken, en dat gaat juist weer niet als het donker is.

[ Voor 8% gewijzigd door Luc45 op 19-08-2026 21:32 ]

• old_spice
Getverdemme schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:33:
[...]

Bij mij hetzelfde:

- COM en LAN poort niet naast elkaar
- Kabel 3x2,5mm2
- Bij ontvangst stond hij op 2%
- Bij het opladen ging hij wel opeens heel snel naar 80% en 90%.

[ Voor 5% gewijzigd door old_spice op 19-08-2026 21:29 ]

Gemeni schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bovenstaand het verbruik per fase van de afgelopen twee dagen volgens de Zendure p1 meter.

De situatie. Ik heb een groot aantal drie fasen zonnepanelen op oostelijke richting liggen, daarnaast heb ik ongeveer zes zonnepanelen op zuid op één fase.

Ik heb een volledig elektrisch huis met warmtepomp.

Als ik de screenshot bekijk, dan lijkt het erop of de 1 fase zonnepanelen op fase één zitten? Ik zie continu kleine piekjes op fase 3 en grotere pieken op fase 1.

Natuurlijk wel weinig zon de afgelopen 2 dagen.

Op welke fase zouden jullie mijn Zendure 3000 aansluiten?
Op bovenstaande informatie ik kiezen voor fase-1, ook omdat je dan direct van je PV-omvormer binnen je huis-netwerk een deel van de opbrengst naar de Zendure.
Als deze op een eigen groep zit, welke level beveiliging zit er B16 of B20 of iets anders.
Je kunt overigens de Zendure als deze op een eigen groep zit ook op 3000W zetten. Je moet alleen bevestigen dat je een eigen groep gebruikt.
Op den duur is een vaste aansluiting of een geschikte CEE stekker ( 16A ) die ook geschikt is voor langdurig hoge belasting van enkele uren een betere optie.
3000W is net iets meer dan een 80% belasting op 16A.

• Gemeni
@Jan-tweak

Bedankt.

Ik wil hem op een eigen groep gaan plaatsen, maar zit vooral te kijken op welke fase deze groep aan te sluiten.

Mijn warmtepomp is volgens mij 2 fasen, dus ook even goed uitzoeken op welke fase deze zit.

• GJzon
Gemeni schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:42:
@Jan-tweak

Bedankt.

Ik wil hem op een eigen groep gaan plaatsen, maar zit vooral te kijken op welke fase deze groep aan te sluiten.

Mijn warmtepomp is volgens mij 2 fasen, dus ook even goed uitzoeken op welke fase deze zit.
Op zich maakt het niet eens uit op welke fase je zit. De electriciteitsmeter' saldeert het wel.
Als er een grote gebruiker ingeschakeld wordt op 1 fase, kun je mooi zien dat de accu ongeveer hetzelfde compenseert op de fase waarop die is aangesloten. Tegengestelde pieken.
Maar in jouw geval zou ik het ook op L1 doen. Maar uiteraard hangt dat af hoe je groepenkastverdeling in elkaar steekt. Vergeet niet als de accu op 3000 W wordt geladen als er geen zon is, je een probleem kunt hebben als er ook andere grootverbruikers op dezelfde fase zitten. Voor mij een reden om dat ding niet op dezelfde fase te zetten als m'n warmtepomp. Stel dat ik 'm in de winter een keer op max. stroom laat laden.. maar het is een keuze.

Loop gewoon je groepenkast eens na en wees bewust welke verbuikers / vermogens er gelijktijdig ingeschakeld worden.

[ Voor 5% gewijzigd door GJzon op 19-08-2026 22:02 ]

Gemeni schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:42:
@Jan-tweak

Bedankt.

Weet jij hoe de fase verdeling in je groepenkast is? Als je je onvoldoende kennis hebt kun je beter iemand met de juiste kennis vragen om je te helpen.
In principe kun je aan de bedrading zien welke groep op welke fase zit.
Klein advies, zeker je nu nog de je beveiliging moet kopen, kies dan voor een iets ruimere beveiliging door voor een alamat ( aardlekautomaat ) van B20 30mA ( kies geen B-merk, deze moet namelijk spanningsonafhankelijk zijn) en ik zou dus voor een CEE stekker en WCD gaan 3-pins 230V 16A H6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHjL-AIw5RygPQ1Fmlr9bi0VSuY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NKEX4XN4W4ZxBbPdK4Wwm4eB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38Vnjv9zHbcQ9qoEctslDGngWh0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LD4Yju6gRzopKwbwmH90jC47.png?f=fotoalbum_tile

• GJzon
Jan-tweak schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:05:
[...]

Weet jij hoe de fase verdeling in je groepenkast is? Als je je onvoldoende kennis hebt kun je beter iemand met de juiste kennis vragen om je te helpen.
Klein advies, zeker je nu nog de je beveiliging moet kopen, kies dan voor een iets ruimere beveiliging door voor een alamat ( aardlekautomaat ) van B20 30mA ( kies geen B-merk, deze moet namelijk spanningsonafhankelijk zijn) en ik zou dus voor een CEE stekker en WCD gaan 3-pins 230V 16A H6.
[Afbeelding][Afbeelding]
Uit nieuwsgierigheid, is er met een CEE-stekker wel sprake van een vaste verbinding? En mag je de volle 3000 W bij de Mix 3000 en 4000 W bij de Mix 4000 dan wel gebruiken? Persoonlijk ga ik liever voor een vaste verbinding met een werkschakelaar. Dan weet je zeker dat iedereen de accu kan loskoppelen (brandweer bijv,). Met een CEE-stekker is het altijd rukken en trekken.
Heb laatst geprobeerd om de accu uit te schakelen met de knop op de voorkat (6 seconden vasthouden) maar het ging echt niet uit. Van nood de stekker er maar uitgetrokken.
Ik heb m'n mix 3000 nu op 2200 W gezet en je voelt dat de kabel na verloop van tijd wat warmer wordt,
GJzon schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, is er met een CEE-stekker wel sprake van een vaste verbinding? En mag je de volle 3000 W bij de Mix 3000 en 4000 W bij de Mix 4000 dan wel gebruiken? Persoonlijk ga ik liever voor een vaste verbinding met een werkschakelaar. Dan weet je zeker dat iedereen de accu kan loskoppelen (brandweer bijv,). Met een CEE-stekker is het altijd rukken en trekken.
Heb laatst geprobeerd om de accu uit te schakelen met de knop op de voorkat (6 seconden vasthouden) maar het ging echt niet uit. Van nood de stekker er maar uitgetrokken.
Ik heb m'n mix 3000 nu op 2200 W gezet en je voelt dat de kabel na verloop van tijd wat warmer wordt,
Technisch gezien is een verbinding met een CEE stekker een hoogwaardige verbinding dan met een simpele wago klem die je in een verdeeldoos gaat gebruiken en dus volledig gelijkwaardig.
Niets voor niets worden deze industriële stekkers m.n. bij hoge vermogens gebruikt.
Al helemaal als je deze met een standaard type F stekker (=schuko) gaat vergelijken.
Als je zelf de Zendure nog niet op een eigen groep hebt gezet is overigens de max uitgangsvermogen (=ontladen) 799W. ( dat is dus <800W)
Op zich is het niet vreemd dat bij hogere belasting een stekker warm wordt, de oorzaak kan hierbij dus ook gewoon in een slechter contact tussen de stekker en de WCD zitten.
Er is dus verschil tussen warm ( logisch en mogelijk prima binnen de spec’s (Normaal (30–40 °C) dus daar boven wordt het opletten, vanaf 60 °C wordt het onveilig. )

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-tweak op 19-08-2026 22:46 ]

• GJzon
Jan-tweak schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:30:
[...]

Technisch gezien is een verbinding met een CEE stekker van een hoogwaardige verbinding dan met een simpele wago klem die je in een verdeeldoos gaat gebruiken.
Niets voor niets worden deze industriële stekkers m.n. bij hoge vermogens gebruikt.
Al helemaal als je deze met een standaard type F stekker (=schuko) gaat vergelijken.
Als je zelf de Zendure nog niet op een eigen groep hebt gezet is overigens de max uitgangsvermogen (=ontladen) 799W. ( dat is dus <800W)
Uiteraard. Technisch gezien is het goed. Maar techneuten en regelgevers botsen nogal eens.
Vandaar m'n vraag.
En iedereen wil graag werkschakelaars zien. Nou, die kunnen ze krijgen van mij, En trouwens, binnen een werkschakelaar hoef je geen WAGO te gebruiken i.t.t. samenknopen in een lasdoos.
GJzon schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:37:
[...]

Uiteraard. Technisch gezien is het goed. Maar techneuten en regelgevers botsen nogal eens.
Vandaar m'n vraag.
En iedereen wil graag werkschakelaars zien. Nou, die kunnen ze krijgen van mij, En trouwens, binnen een werkschakelaar hoef je geen WAGO te gebruiken i.t.t. samenknopen in een lasdoos.
Ja, bij een vaste thuis-batterij, bij een stekker batterij eigenlijk niet, maar je kunt als je dat veiliger vind deze dus ook bij een stekker of CEE stekker kan het, maar vanuit technisch oogpunt ( en veiligheidsoverwegingen gezien ) overbodig. Daarvoor moet je de werkschakelaar wel in de buurt maar ook weer niet te dichtbij van de batterij plaatsen.
En of je nu wel of geen wago gaat gebruiken heeft veel te maken met de werkschakelaar zelf, en ja, je zou zonder wago kunnen, maar deze verbindingen zijn dan gelijk aan die van een CEE.

• testmanager
Sted74 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:31:
Terwijl ze nog zó concreet en duidelijk met je hadden gecommuniceerd dat ze tussen "08:00 en 17:00" zouden langskomen....

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:52
Vanmiddag zijn er 2 exemplaren Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ afgeleverd bij mijn zoon.
1 voor hem en 1 voor mij. Vanavond de 4000 mix aangesloten echter de wifi koppeling met de app verliep moeizaam. De app zag diverse beschikbare wifi netwerken maar niet die van mij. Zowel op de 2.4 Ghz alsmede de 5 Ghz lukte het niet. Na een "groot" aantal pogingen zag hij het netwerk wel en nu zie ik alles in de app. Dit probleem met de wifi heeft mijn zoon vanmiddag ook gehad. Zijn er meer mensen die met de 4000 Mix AC+ problemen met het vinden van de eigen wifi hebben gehad?

• Sted74
testmanager schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:57:
[...]

Terwijl ze nog zó concreet en duidelijk met je hadden gecommuniceerd dat ze tussen "08:00 en 17:00" zouden langskomen....
Ik kreeg om 04:32 de melding dat ze langs zouden komen (niet gelezen want toen sliep ik) en kwam er om 7:50 achter dat hij net had aangebeld maar toen was hij al weer weg, gelijk Raben proberen te bellen maar die zijn pas om 8:30 bereikbaar en dus was de chauffeur al weer te ver om terug te keren!

Ik heb nog geen mail bevestiging met datum en tijd maar sta zo voor de zekerheid straks om 7:00 al bij de deur klaar om hem op te vangen 😉

[ Voor 12% gewijzigd door Sted74 op 20-08-2026 00:16 ]

• testmanager
Sted74 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 00:09:
[...]

Ik kreeg om 04:32 de melding dat ze langs zouden komen (niet gelezen want toen sliep ik) en kwam er om 7:50 achter dat hij net had aangebeld maar toen was hij al weer weg, gelijk Raben proberen te bellen maar die zijn pas om 8:30 bereikbaar en dus was de chauffeur al weer te ver om terug te keren!

Ik heb nog geen mail bevestiging met datum en tijd maar sta zo voor de zekerheid straks om 7:00 al bij de deur klaar om hem op te vangen 😉
Om heel sjagrijnig van te worden. Hoe moeilijk kan juiste (en tijdige) communicatie zijn?

• Gemeni
GJzon schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

Voor de duidelijkheid, je kunt de volle 3000W van de 3000 gewoon met een schuko stopcontact gebruiken volgens de specificaties. Je moet alleen zorgen voor een eigen groep.

Veel mensen kiezen er hier toch voor om het voor hun gevoel veiliger uit te voeren, maar dat is niet wat Zendure aangeeft.

Bij de 4000 is dat natuurlijk anders.

• bkruyver
  • Laatst online: 20:57
testmanager schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 01:06:
[...]

Om heel sjagrijnig van te worden. Hoe moeilijk kan juiste (en tijdige) communicatie zijn?
Oeps, hier hetzelfde, tijdsblok pasvgehoord nadat het in ging, maar het niet de luxe om even dagje te gaan zitten wachten. Zoonlief ook bel gemist en nu al dagen aan het wachten. Techpunt communiceert prima, raben niet..... ben benieuwd.

• Sted74
Mijn derde mix4000AC+ is zojuist netjes door Raben afgeleverd, ik was haar eerste klantje voor vandaag 👍🏻

Ik heb hem gelijk uitgepakt en aangesloten op een aparte groep middels een lasdoos en een aparte fase omdat ik alles al netjes had voorbereid.

Het was aansluiten en de Zendure app zag hem gelijk en werd netjes opgenomen bij de andere twee! Het was met 2 minuten ingesteld👍🏻

Hij zat voor 62% vol en gaf aan dat ik hem moet updaten naar de nieuwe firmware maar gaat nu eerst kalibreren tot 100% dus dat wacht ik eerst even af voordat ik ga updaten. Hij laad hem nu met 4000watt vol dus dat zal niet lang duren. (inmiddels succesvol geüpdatet en gekalibreerd)

Deze mix4000AC+ wijkt af van de vorige twee, dit is namelijk de uitvoering met de lan en com aan 1 zijde tov weerszijden wat ik erg jammer vind want heb nu dus twee verschillende uitvoeringen wat lastig (niet mooi) is met de aansluitingen.

Bij de eerste twee zat een aansluitsnoer van 3x2,5mm2 en bij de nieuwe een 3x1,5mm2

Enige verschil verder is dat de nieuwe accu een waarschuwings sticker heeft hoe de accu te verplaatsen en de doos heeft als enige afwijken de code PI:016 i.p.v. PI:015 dus hier zou je de verschillen kunnen zien aan de buitenkant van de doos.

De drie accu’s heb ik tijdelijk op ieder een eigen fase en eigen groep aangesloten in afwachting van de powerhub. Het laden heb ik nu nog ingesteld op Max 9000watt (ivm 16a automaten)en ontladen nog maar max 3000watt en wil straks met een installatie goedkeuring van de powerhub de aanvraag indienen om maximaal te kunnen ontladen.

Ik heb sinds gisteren een Zonneplan contract en verwacht straks met 12000watt de accu’s snel te kunnen volladen tijdens de goedkopere uren als mijn 8000kwh zonnepanelen niks opleveren in de winter of nacht.

24kwh lijkt misschien veel maar gezien mijn full elektrisch vrijstaande jaren 70 woning met phev , vijver en overcapaciteit aan zonnepanelen en slim laden met dynamisch contract verwacht ik het wel “nodig” te hebben en in afzienbare tijd te hebben terugverdiend, en daarbij vind ik het stiekem ook wel een leuke hobby😉

[ Voor 16% gewijzigd door Sted74 op 20-08-2026 09:52 ]

• Kramerri
  • Laatst online: 20-08 13:42
Nou de 3000 draait hier mooi tot dusver op de Eigen verbruiksmodus, 4 dagen pas. (Heb nog geen dynamisch contract) De Homewizard P1 vervangen voor de Zendure P1, anders werkt het gewoon niet. Moet wel zeggen dat de HW p1 veel overzichtelijker was, echt voor dummies. Nu eens kijken wat het effect is over een maand genomen.
Sted74 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:55:
Mijn derde mix4000AC+ is zojuist netjes door Raben afgeleverd, ik was haar eerste klantje voor vandaag 👍🏻

Ik heb hem gelijk uitgepakt en aangesloten op een aparte groep middels een lasdoos en een aparte fase omdat ik alles al netjes had voorbereid.
geen werkschakelaar?
Het was aansluiten en de Zendure app zag hem gelijk en werd netjes opgenomen bij de andere twee! Het was met 2 minuten ingesteld👍🏻

Hij zat voor 62% vol en gaf aan dat ik hem moet updaten naar de nieuwe firmware maar gaat nu eerst kalibreren tot 100% dus dat wacht ik eerst even af voordat ik ga updaten. Hij laad hem nu met 4000watt vol dus dat zal niet lang duren. (inmiddels succesvol geüpdatet en gekalibreerd)

Deze mix4000AC+ wijkt af van de vorige twee, dit is namelijk de uitvoering met de lan en com aan 1 zijde tov weerszijden wat ik erg jammer vind want heb nu dus twee verschillende uitvoeringen wat lastig (niet mooi) is met de aansluitingen.

Bij de eerste twee zat een aansluitsnoer van 3x2,5mm2 en bij de nieuwe een 3x1,5mm2

Enige verschil verder is dat de nieuwe accu een waarschuwings sticker heeft hoe de accu te verplaatsen en de doos heeft als enige afwijken de code PI:016 i.p.v. PI:015 dus hier zou je de verschillen kunnen zien aan de buitenkant van de doos.

De drie accu’s heb ik tijdelijk op ieder een eigen fase en eigen groep aangesloten in afwachting van de powerhub. Het laden heb ik ingesteld op Max 12000watt en ontladen nog maar max 3000watt en wil straks met een installatie goedkeuring van de powerhub de aanvraag indienen om maximaal te kunnen ontladen.

Ik heb sinds gisteren een Zonneplan contract en verwacht straks met 12000watt de accu’s snel te kunnen volladen tijdens de goedkopere uren als mijn 8000kwh zonnepanelen niks opleveren in de winter of nacht.
oke, maar krijg jij die 3*8000=24.000W itijdens de zonnige perioden ook wel weer leeg?
Bij 3.000W ontladen gaat dat namelijk best een tijdje duren ( stel je gaat 18.000W ontladen dan is dat 18000/3000=6 uur dat deze aan het ontladen bent. Zeker in combinatie met een dynamisch contract kan het dus. En met de powerhub gaat het dan wel een stuk sneller.
24kwh lijkt misschien veel maar gezien mijn full elektrisch vrijstaande jaren 70 woning met phev , vijver en overcapaciteit aan zonnepanelen en slim laden met dynamisch contract verwacht ik het wel “nodig” te hebben en in afzienbare tijd te hebben terugverdiend, en daarbij vind ik het stiekem ook wel een leuke hobby😉

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:44

De drie accu’s heb ik tijdelijk op ieder een eigen fase en eigen groep aangesloten in afwachting van de powerhub. Het laden heb ik nu nog ingesteld op Max 9000watt (ivm 16a automaten)en ontladen nog maar max 3000watt en wil straks met een installatie goedkeuring van de powerhub de aanvraag indienen om maximaal te kunnen ontladen.

Even op mijn doos gekeken en daar staat inderdaad ook PI:016, ook de netwerkpoorten naast elkaar aan 1 zijde. Vervelend dat je twee verschillende versies hebt. Even goed monitoren zou ik zeggen of ze bijvoorbeeld in HA alle drie dezelfde (alle) waardes geven. Dan is er niks aan de hand.

Je gaat er zeker geen spijt van krijgen, sinds een maand 2 x 4000AC+ in gebruik en ontzettend tevreden middelds de Gielz aansturing. Wellicht komt er in de toekomst nog een derde bij, ook vanwege het hobby gehalte ;) Al ben ik wel realist dat de uitgave terugverdiend moeten worden en dit in verhouding moet staan.

Benieuwd wanneer de "gratis" Powerhub via het Elite 1000 Pioniersprogramma in de Zendure app wordt verzonden. En of dit daadwerkelijk meerwaarde biedt.

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• old_spice

Bij mij staat er ook PI:015 inderdaad. We zouden dus voorzichtig kunnen zeggen:

De 4000 Mix AC+ heeft twee verschillende versies:
  • PI:015
    - COM en LAN poort aan 2 verschillende kanten
    - Meegeleverde kabel 3x2,5mm2
  • PI:016
    - COM en LAN poort naast elkaar aan dezelfde kant
    - Meegeleverde kabel 3x1,5mm2
Ik zou dan toch graag willen weten van Zendure wat de reden is geweest om twee verschillende versies te maken van hetzelfde product. Zitten er bijvoorbeeld verbeteringen in de PI:016 versie die niet in de PI:015 versie zitten? Ik krijg een akelig gevoel bij dit soort dingen.

• Sted74
@Jan-tweak Nee geen Werkschakelaar, dat is overbodig. Een Werkschakelaar dient ervoor om veilig aan een apparaat te kunnen werken/onderhoud en je zeker weet dat niemand de spanning er weer op kan zetten terwijl je bezig bent. (Bvb bij een airco buitenunit) Als het nodig is of bij calamiteiten zet ik liever en sneller de automaat uit in de groepenkast dan dat ik de kelder induik waar de accu’s staan.

En daarbij sluit ik ze straks rechtstreeks aan op de powerhub.

• Getverdemme
*Laat maar

[ Voor 99% gewijzigd door Getverdemme op 20-08-2026 11:11 ]

Luc45 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:23:
[...]

Bij mij zitten zowel op de Zendure als de oude omvormer een werkschakelaar. Ik heb die beide op off gezet, dan loopt er geen stroom meer door maar de spanning blijft er natuurlijk wel op staan.
als de werkschakelaar uit staat staat er op de Zendure dus ook geen spanning vanuit de het net, alleen vanuit de batterij zelf, de werkschakelaar heeft hier dus ook een heel andere functie, namelijk het fysiek ontkoppelen met het huisnet.
terwijl de werkschakelaar bij de warmtepomp deze de warmtepomp spanningsvrij maakt en m.n. bewegende delen die een gevaar geven dus ook uitschakelen.
Ik wilde voor de zekerheid ook de polariteit checken, en dat gaat juist weer niet als het donker is.
hoezo, met een tweevoudige spanningstest (duspol) kan dit prima, zaklampje er bij.
zou je de bron kunnen noemen; want dat lijkt me meer weer de bekend angstzaaierij van de media die toch al niets van die batterijen snapt.
Het verbond van verzekeraars ( dit soort regels wordt in Nederland namelijk gezamelijk opgesteld) heeft nog helemaal geen strenge regels opgesteld behalve dat e.e.a. vakkundig geplaatst dient te worden.
De PGS-37-1 die over bedrijfsmatige verplichte regels gaat is voor particulieren namelijk helemaal niet verplichtend, deze mag je maar moet je dus niet hooguit als een soort leidraad gebruiken.
Zeker een stekker batterij als een Zendure 4000 mix is helemaal geen probleem zolang je maar ook aan de handleiding van het toestel houd.

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 17:50
Die van mij (mix 3000) lijkt nu aan een kalibratie te zijn begonnen, al zegt de kalibratie status in Gielz dat ie niet kalibreert. Hij staat nu al 2,5 uur lang op 99% 1000 watt te laden. Hoe lang is normaal?

• Getverdemme
old_spice schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

Bij mij staat er ook PI:015 inderdaad. We zouden dus voorzichtig kunnen zeggen:

De 4000 Mix AC+ heeft twee verschillende versies:
  • PI:015
    - COM en LAN poort aan 2 verschillende kanten
    - Meegeleverde kabel 3x2,5mm2
  • PI:016
    - COM en LAN poort naast elkaar aan dezelfde kant
    - Meegeleverde kabel 3x1,5mm2
Ik zou dan toch graag willen weten van Zendure wat de reden is geweest om twee verschillende versies te maken van hetzelfde product. Zitten er bijvoorbeeld verbeteringen in de PI:016 versie die niet in de PI:015 versie zitten? Ik krijg een akelig gevoel bij dit soort dingen.
Nou ik heb nu dus 1x de PI:015 en 1x de PI:016 ontvangen, lekker handig.
Ik krijg daar ook een akelig gevoel van eerlijk gezegd, ik wacht even af wat de precieze verschillen zijn voordat ik 1 van de 2 wil wisselen.

Ik heb ook een Mix Pro ontvangen en die heeft qua aansluitingen en kabel hetzelfde als de PI:016.
Gemeni schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:11:
In de handleiding staat dat je de 3000, maar vast ook de 4000 ook apart moet aarden.

Hebben jullie dit ook gedaan? En waar hebben jullie de aparte aarde mee verbonden?
dat zal voor de meeste wel een uitdaging gaan worden, want in de meeste huizen zit de aardrail in je meterkast en je hebt eigenlijk geen apart aardingspunt beschikbaar als je met een stopcontact werkt.
Je zou dus in je huis een CAP (Centraal aardpunt) welke zeker in je meterkast en veelal (vaak verstopt) ook nog in je badkamer te vinden is.
De aarding van de behuizing van de Zendure 3000/4000 Mix lijkt mij dus veel meer een vereffenings-aarde. Dat is dus de verbinding tussen twee metalen delen in een installatie. Het waarborgt de potentiaalvereffening. De vereffeningsleiding wordt aangesloten op de hoofdaardrail (in je meterkast dus).
Dus niet aansluiten aan je CV of vergelijkbare dingen.

• Acidrain
  • Laatst online: 22:53
Jan-tweak schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:06:
[...]

dat zal voor de meeste wel een uitdaging gaan worden, want in de meeste huizen zit de aardrail in je meterkast en je hebt eigenlijk geen apart aardingspunt beschikbaar als je met een stopcontact werkt.
Je zou dus in je huis een CAP (Centraal aardpunt) welke zeker in je meterkast en veelal (vaak verstopt) ook nog in je badkamer te vinden is.
De aarding van de behuizing van de Zendure 3000/4000 Mix lijkt mij dus veel meer een vereffenings-aarde. Dat is dus de verbinding tussen twee metalen delen in een installatie. Het waarborgt de potentiaalvereffening. De vereffeningsleiding wordt aangesloten op de hoofdaardrail (in je meterkast dus).
Dus niet aansluiten aan je CV of vergelijkbare dingen.
In de handleiding staat het volgende:
Route and connect the PE cable to the home's primary protective earth (PE) bar. Ensure the entire path complies with regional electrical safety standards for continuous grounding

Gek dat ze dit niet intern op de aarde van de kabel hebben aangesloten. Nu moet je zelf een aarde trekken die naar exact het zelfde punt gaat als waar de aarde van de kabel naartoe gaat.

Of zou dit voor eiland mode zijn?

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC+ 8,16kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Gemeni
Acidrain schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

Route and connect the PE cable to the home's primary protective earth (PE) bar. Ensure the entire path complies with regional electrical safety standards for continuous grounding

Gek dat ze dit niet intern op de aarde van de kabel hebben aangesloten. Nu moet je zelf een aarde trekken die naar exact het zelfde punt gaat als waar de aarde van de kabel naartoe gaat.

Zou het kunnen dat dit een extra beveiliging is? Stel je hebt de kabel niet aangesloten, maar er lekt nog stroom van de accu naar de behuizing?

Heb het zelf nu tijdelijk aangesloten op de aarde van de zonnepanelen. Er komt nog een elektricien, maar zou dit tijdelijk veilig zijn (800W)?

• Acidrain
Gemeni schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:54:
[...]

Zou het kunnen dat dit een extra beveiliging is? Stel je hebt de kabel niet aangesloten, maar er lekt nog stroom van de accu naar de behuizing?

Heb het zelf nu tijdelijk aangesloten op de aarde van de zonnepanelen. Er komt nog een elektricien, maar zou dit tijdelijk veilig zijn (800W)?
Ik ken jouw situatie niet om dat te kunnen beoordelen, los van dat ik Zendure niet snap dat ze het zo gedaan hebben. Gaat de aarde van de zonnepanelen de grond in met een eigen pen of via de ymvk kabel naar de meterkast?

Edit: Daarnaast ben ik geen electricien, ik ben een hobbyist met bovengemiddelde kennis van huis installaties O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Acidrain op 20-08-2026 14:07 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC+ 8,16kWh | 450x Nera | Home Assistant

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-09 21:49

John2B

I Love RAID5..!!

mrme12345 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:47:
Hier nog impressie, hij is uitgepakt, was wel een klus om hem te kantelen en daarna weer op zijn pootjes te zetten. 80kg is toch echt wel heel zwaar, ook voor 2 man. Nu aangesloten. met stekker, moet echter nog wel de beta app ontvangen enz

[Afbeelding]
Gezien het gewicht was ik daar ook bang voor.

Werd ineens in m'n vakantie geleverd toen ik niet thuis was. M'n vrouw was thuis, dus maar gezegd zet hem maar voorlopig achter in de tuin.

uitpakken, kantelen, onderzijde eraf en rijden met die handel. Ik vond het echt geen probleem. Ja, de drempel was even een dingetje. Eerst de voorste wieltjes over de drempel, toen de achterste twee.

En nee, ik ben geen bodybuilder hahaha.

Al met al viel het reuze mee. :)

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:04
In Nederland wordt aarding gedaan via de aardedraad in de bekabeling en het aansluiten van een extra aarde via zo'n aard aansluiting is dan dus overbodig.

Alleen als je de batterij niet vast aansluit, maar via een wcd dan is het verstandig die extra aarde aan te sluiten zodat je niet zonder aarde komt te zitten als je de stekker eruit trekt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• onlinaius
Jan-tweak schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:05:
Als je een P1 meter hebt die de individuele fases kan uitlezen (zoals de meeste lijkt me), hoef je niet eens naar de bedrading te kijken.
Zet zoveel mogelijk in huis uit. Sluit een stevige verbruiker zoals een stofzuiger aan op de individuele groepen, zet de stofzuiger aan, en kijk welke fase er piekt.

• Acidrain
Ben(V) schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:05:
In Nederland wordt aarding gedaan via de aardedraad in de bekabeling en het aansluiten van een extra aarde via zo'n aard aansluiting is dan dus overbodig.

Alleen als je de batterij niet vast aansluit, maar via een wcd dan is het verstandig die extra aarde aan te sluiten zodat je niet zonder aarde komt te zitten als je de stekker eruit trekt.
Doe die laatste zin nou niet... De eerste ben ik het wel mee eens.
Voordat er straks weer hele hordes een aarde kabel gaan lopen trekken omdat ze het via een wcd gebruiken..
Dit is weer net zo'n gevalletje als met die Type-B aardlek waarin jij weer gaat roepen dat het echt noodzakelijk is en achteraf blijkt het helemaal niet nodig...

Of moet iedereen met een 2400ac straks ook een aparte aardekabel gaan trekken, daar zit ook een aarde aansluiting op de behuizing.

[ Voor 8% gewijzigd door Acidrain op 20-08-2026 14:16 ]

• Ben(V)
Als eerste heb ik nooit geroepen dat een Type B nood zakelijk was, ik heb alleen gezegd dat zolang Zendure er geen uitsluitsel over gaf en dat het dan dus mogelijk was dat een Type B nodig was.
Je moet de boel niet gaan verdraaien omdat jij slecht leest.

En als je via de WCD de stekker eruit trekt kan de omvormer potentieel nog spanning leveren en is het verstandig om toch een aard aansluiting te hebben.
Als je een Zendure in eiland mode kun gebruiken dan kan hij ook als je de stekker eruit trekt spanning leveren en is het verstandig ervoor te zorgen dat je ten alle tijden een aardaansluiting hebt.
Ook Zendure raad dat aan.

En verder is het gewoon veel verstandiger geen wcd te gebruiken dan heb je dit soort problemen niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Sted74 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

4mm2 past zeker in de stekker en kan tot 5750watt hebben. Maar ik zou wel neopreen met ader hulzen gebruiken!

Er zitten twee lipjes aan de zijkant van de stekker die je even met een smalle schroevendraaier moet indrukken en dan klikt de stekker zo open. Je kunt een Werkschakelaar gebruiken of de automaat in de groepenkast. (Of de stekker uit de accu trekken)
Ik heb nog een neopreen kabel liggen van 6mm, zou dat ook passen in die stekker? en dan ook inderdaad adereinhulzen gebruiken?

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Acidrain
Ben(V) schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:22:
Als eerste heb ik nooit geroepen dat een Type B nood zakelijk was, ik heb alleen gezegd dat zolang Zendure er geen uitsluitsel over gaf en dat het dan dus mogelijk was dat een Type B nodig was.
Je moet de boel niet gaan verdraaien omdat jij slecht leest.
:+ grapjas
Ben(V) schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:46:
[...]

Zowel Zendure als je installateur vergeten te vermelden dat je een Type B aardlek schakelaar moet toepassen.

Type B is wat anders dan een aardlekschakelaar met een B karakteristiek.
Een Type B kan omgaan met ene hoge DC component in de output wat Zendure dus heeft, een normale Type A werkt dan niet meer correct.
Ik lees daar toch echt dat jij het woord moet gebruikt, zonder daarbij het woordje mogelijk te gebruiken...
Maar klopt, ik lees niet goed...

[ Voor 26% gewijzigd door Acidrain op 20-08-2026 14:54 ]

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
Nog meer geneuzel over aardlekschakelaars, adereindhulzen, aardekabels, ... .

:O

Doe dat lekker hier, waar het thuishoort: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Isdatzo schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:02:
Nog meer geneuzel over aardlekschakelaars, adereindhulzen, aardekabels, ... .

:O

Doe dat lekker hier, waar het thuishoort: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4
Mijn vraag over adereindhulzen gaat echt specifiek over of die past in die Zendure connector. Dus vraag mij af of er in die electra groep daar antwoord op word gegeven? vandaar mij vraag specifiek hier.

• mrme12345
  • Niet online
John2B schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Gezien het gewicht was ik daar ook bang voor.

Werd ineens in m'n vakantie geleverd toen ik niet thuis was. M'n vrouw was thuis, dus maar gezegd zet hem maar voorlopig achter in de tuin.

uitpakken, kantelen, onderzijde eraf en rijden met die handel. Ik vond het echt geen probleem. Ja, de drempel was even een dingetje. Eerst de voorste wieltjes over de drempel, toen de achterste twee.

En nee, ik ben geen bodybuilder hahaha.

Al met al viel het reuze mee. :)
Toevallig wij nu ook weer dezelfde exercitie gedaan met de 3000 AC+ die wij ontvangen hebben voor een review. Maar we krijgen er al handigheid in ;-)

energienerds.nl

• Ben(V)
Acidrain schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:35:
[...]

:+ grapjas

[...]

Ik lees daar toch echt dat jij het woord moet gebruikt, zonder daarbij het woordje mogelijk te gebruiken...
Maar klopt, ik lees niet goed...
Omdat Zendure heel lang geen uitsluitsel gaf was het dus nodig dat je een Type B aardlek gebruikte, want bij twijfel neem je geen risico.
Pas toen na vele malen vragen Zendure daar antwoordt werd dat anders.

• Acidrain
Ben(V) schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:25:
[...]

Omdat Zendure heel lang geen uitsluitsel gaf was het dus nodig dat je een Type B aardlek gebruikte, want bij twijfel neem je geen risico.
Pas toen na vele malen vragen Zendure daar antwoordt werd dat anders.
Tuurlijk, eerst lees ik niet goed en zeg je dat je het nooit hebt gezegd, ik bewijs dat je het hebt gezegd en nu ligt het aan Zendure. Je zal het ook nooit leren.

Maar laat maar, zoals @Isdatzo al roept, het is ook volledig offtopic.

Acidrain schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

juist dat is dus wat ik als CAP (Centraal AardPunt) heb aangegeven, en ja, die zit in Nederland helaas in jouw meterkast ( naast de groepenkast).
volgens mij is deze aarde een vereffeningsaarde en dat is toch duidelijk iets anders dan foutstroom-aarde waardoor een optredende foutstroom afgevoert wordt door de rand-aarde van stekker.
denk ik niet, want bij een TT stelsel (zie je veel bij woonhuizen) heeft de woning zelf een eigen aardpunt. Bij een TN ligt dat aardpunt bij de wijktrafo.
Pagina: 1 ... 19 ... 24 Laatste