Isdatzo schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:02:
Nog meer geneuzel over aardlekschakelaars, adereindhulzen, aardekabels, ... .

:O

Doe dat lekker hier, waar het thuishoort: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4
sorry, nee want daar hebben ze echt totaal geen benul van de heel specifieke zaken bij de Zendure thuis-batterijen. dit zijn echt heel specifieke zaken die bij deze Zendure 3000/4000 Mix horen en die je dus ook niet ergens anders kunt stellen omdat ze dan totaal niet weten waarover je het in goedsnaam hebt.
en ja, ook dit soort zaken is een onderdeel van een thuis-batterij, namelijk hoe ga ik daar veilig mee om. en kun je dat niet zelf vakkundig, vraag ( of huur) het dan aan iemand met de juiste vakkennis.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:59
Nu nog "70 dagen" wachten op de Powerhub

Regarding the shipping arrangement for your PowerHub order, once the order has been successfully submitted, the shipment is expected to be completed within 70 days.

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:57
Nou, vanochtend zonder eerdere aankondiging opeens vrachtwagen voor de deur, gelukkig thuis. 2x 4000 pro en 1x 3000 de garage ingereden. Uitgepakt. Even snel het huis doorgereden naar 3 verschillende groepen en hup stekker (3×1,5 op alle drie) erin. 800 watt stand. Lan kabels erin en starten maar. Ging verbazingwekkend snel. Alledrie update. Nu in kalibratie modus. P1 meter en alles in de app lijkt te werken. Alleen de aanvraag powerhub loopt vast, maar bekend probleem. Blijf het proberen en anders mocht ik daarvoor mail sturen aan zendure, na contact zendure. Dus komt wel goed.

Weekend komen ze op eigen groepen, per fase 1. Met 3x4mm2 neopreen, werkschakelaar en 3x4mm2 ymvk. Twee growatt 3300 omvormers er tussenuit en 1 string per pro.

Alles op max 3000 laden en ontladen voorlopig. Zit een beetje met de selectiviteit van de verdeelkast 3x20a cia ymvk 6mm2 met daarin b16 aardlekautomaten......wel voor monitoring van deze 6mm2 even ct klemmen van de shelly 3p eropgezet, zodat ik kan zien wat er gebeurt.

Jammer dat homey er nog niets mee kan, hopelijk gaat dat op enig moment wel gebeuren.

• bkruyver
NB: misschien een beetje spastisch, maar kun je in de zendure app de apparaten niet naar eigen wens rangschikken, ik heb het niet kunnen vinden in ieder geval.

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-09 13:00
Vanmiddag even de accu’s met bijna 12.000watt vol geladen 💪🏻

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9gTEFJ8b0xhzHr2YUikYt9eDhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VekcFYR6pAOUV2Hh3ZMvFRVW.jpg?f=fotoalbum_large

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-09 21:49

John2B

I Love RAID5..!!

bkruyver schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:40:
NB: misschien een beetje spastisch, maar kun je in de zendure app de apparaten niet naar eigen wens rangschikken, ik heb het niet kunnen vinden in ieder geval.
Ik heb ook die 3000, alleen daar zit een 1.5mm2 kabel bij die een gegoten connecter heeft. Die type connector al gezocht, alleen op de Duitse Ebay maar verzend niet naar NL.

Ik wil die 1.5mm vervangen voor 2.5 of een 4mm neopreen kabel, maar hoe?

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

John2B schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:09:
[...]

Ik heb ook die 3000, alleen daar zit een 1.5mm2 kabel bij die een gegoten connecter heeft. Die type connector al gezocht, alleen op de Duitse Ebay maar verzend niet naar NL.

Ik wil die 1.5mm vervangen voor 2.5 of een 4mm neopreen kabel, maar hoe?
De Zendure 4000 Mix komt standaard met een losse connector waar je dus naar eigen wensen een kabel kunt handen en dan of vast of bv via een CEE stekker deze aan je huis-installatie kunt verbinden.
Ik heb deze helaas nog niet los bij Zendure gezien (m.n. als je een Zendure 3000 Mix hebt , want die komt helaas niet met een een losse connector in de doos.
Overigens hebben blijkbaar ook de 4000 Mix een puntje, de versie met 15 op het einde komen blijkbaar met een 3*2,5mm2 kanel, echter de versie met no 16 op het einde moet het doen met een 1,5mm2 versie powerkabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhDz7ET9VhNwhPT-jQxoRjmdcOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h05yMF2Oiiv1T1vifO6JGHn0.png?f=fotoalbum_large

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-09 23:15
Tsja, je wil de kast niet open maken natuurlijk. Als je dan bij de 3000 toch iets anders wil lijkt het me kabel doorknippen, ader eindhulzen erop en in een werkschakelaar? Dan maar met 1.5mm2? Zoals eerder gezegd heb je dan dus wel altijd een aardeverbinding.

• bkruyver
Ribruijn schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:21:
Tsja, je wil de kast niet open maken natuurlijk. Als je dan bij de 3000 toch iets anders wil lijkt het me kabel doorknippen, ader eindhulzen erop en in een werkschakelaar? Dan maar met 1.5mm2? Zoals eerder gezegd heb je dan dus wel altijd een aardeverbinding.
Wat kan er veilig door de lengte neopreen 3x 1.5? Toch vaagdat ze het zo leveren met mogelijkheid vaste aansluiting tot 3000 watt.....

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:25
Het lijkt me zelf dat Zendure als accu ontwikkelaar echt wel heeft nagedacht over de producten en veiligheid.

Ze geven zelf duidelijk aan dat tot 3000 watt de Schuko stekker zelfs prima kan.

Bij de 4000 geven ze wel speciaal de middelen mee om een vaste aansluiting te maken.

Zelf ga ik er dus vanuit dat het in de praktijk veilig kan met dat stuk meegeleverde 1.5mm snoer. De afstand is immers ook klein.

Dat je een vaste aansluiting wil kan ik me nog ergens voorstellen, maar op een bepaald moment moet je je ook afvragen of de moeite en het zelf knutselen aan de stekker niet erger wordt dan de kwaal…

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
bkruyver schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:40:
[...]

Wat kan er veilig door de lengte neopreen 3x 1.5? Toch vaagdat ze het zo leveren met mogelijkheid vaste aansluiting tot 3000 watt.....
Het lijkt ooke en beetje een tweaker ding te zijn hoor. Dus sta je er niet te blind op. Ze leveren de kabel niet voor niets mee, ze geven idd aan dat die tot 3k mag. Of het beter kan is wat anders :)

En ook installateurs gaan niet zover als hier. Ik laat alvast groepen leggen naar de garage, specifiek aangegeven voor de Mix 3000 (installateur levert die ook). In de offerte staat gewoon 3x2,5mm kabel. Ik zie dat iedereen hier 3x4mm doet, maar blijkbaar is niet perse nodig (in mijn geval is de lengte ook beperkt overigens).

Ook de installateur van de zonnepanelen (andere) heeft 3x2,5 getrokken voor een omvormer die 5k kan leveren (single fase). Een hoop mensen hier zullen dat echt niet gepast vinden, maar werkt al jaren prima ;)
(en blijkbaar veilig, gezien meerdere installateurs dit gewoon zo doen)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:42
Gemeni schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:53:
Het lijkt me zelf dat Zendure als accu ontwikkelaar echt wel heeft nagedacht over de producten en veiligheid.

Ze geven zelf duidelijk aan dat tot 3000 watt de Schuko stekker zelfs prima kan.

Bij de 4000 geven ze wel speciaal de middelen mee om een vaste aansluiting te maken.

Zelf ga ik er dus vanuit dat het in de praktijk veilig kan met dat stuk meegeleverde 1.5mm snoer. De afstand is immers ook klein.

Dat je een vaste aansluiting wil kan ik me nog ergens voorstellen, maar op een bepaald moment moet je je ook afvragen of de moeite en het zelf knutselen aan de stekker niet erger wordt dan de kwaal…
Ik moet toegeven dat de meegeleverde kabel bij de 3000 er beter/robuuster uit ziet dan ik van te voren bang voor was. Hij is in mijn geval zelfs veels te lang, ik had aan een meter al ruim over gehad :+

• justie75
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-09 22:34
Misschien een vraag die we niet willen horen maar vanaf de hoofdschakelaar in de meterkast (3fasen) is dan de juiste volgorde:

Hoofdschakelaar -> B20 aardlekautomaat 30mA -> 5x4mm2 yvmk kabel -> werkschakelaar -> Thuisaccus (Mix 4000) fase 1, 2 en 3?

Of moet er de andere kant op ook nog een aardlek / installatieapparaat, dus bij de aansluiting van de thuisaccus?

Bedankt alvast!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:04
@justie75
Is prima zo, twee aardlek schakelaars is zinloos.

Ik neem aan dat je vraagt op welke fase je de batterij moet aansluiten?
Het antwoordt is dan, op de fase waar je de langste constante belasting hebt, dus als je een warmtepomp hebt op die fase.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 19:08

fv

-------------------> hiero

Ik heb 2x Mix 3000 geleverd gekregen.

Het moet toch technisch gezien geen probleem zijn om beide even op 1 groep aan te sluiten? (beide laden/ontladen instellen op 400W)
Dit om deze tijdelijk te testen en in te stellen in Home Assistant.

Ik moet namelijk nog de 3-fase kabel aanleggen naar de meterkast waar deze beide op aangesloten gaan worden, ieder op eigen fase.

Elektronica/videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

• justie75
Ben(V) schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:28:
@justie75
Is prima zo, twee aardlek schakelaars is zinloos.

Ik neem aan dat je vraagt op welke fase je de batterij moet aansluiten?
Het antwoordt is dan, op de fase waar je de langste constante belasting hebt, dus als je een warmtepomp hebt op die fase.
Bedankt, fase keuze is geen probleem. Ging inderdaad even om moet ik aan beide kanten een aardlek aansluiten. Maar dat is dus niet nodig.

Wordt dit anders als je de batterij later via de Powerhub als noodstroom in serie plaatst met de hoofdschakelaar ipv als losse groep?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:04
Als je noodstroom gaat gebruiken moet de verbinding met het net verbroken worden, maar je moet er dan wel voor zorgen dat de aardlek schakelaar wel met de batterij verbonden blijft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• bkruyver
Even een beginnersvraag. Gisteren de 2x 4000 pro en 1x 3000 ac+ aangesloten. Gingen meteen laden, in kalibratie stand. Alles naar 100%. Het staat alledrie nog op 800 watt. Nu zijn ze sindsdien aan het ontladen, vrij traag, naast zelfs nu ik negatief zit met terugleveren stroom zonnepanelen. Is dat nog steeds ivm kalibratiefase of kan ik al andere instelling kiezen oid. Kan mijn nml ook voorstellen dat ze eerst even keer naar 100 en terug moeten voor juiste kalibratie?

Ik zit ook nog met oude dsmr4.0 blijkt nu, laadpaal met ct klemmen. Dat gaat dus niet lekker praten met elkaar...... liander maar weer gevraagd om nieuwe slimme meter.... die toch al vervangen moest worden, maar uiteraard nog niet bij mij, zodat ik er voor kan gaan betalen....

[ Voor 22% gewijzigd door bkruyver op 21-08-2026 11:38 ]

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:44
bkruyver schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:33:
Even een beginnersvraag. Gisteren de 2x 4000 pro en 1x 3000 ac+ aangesloten. Gingen meteen laden, in kalibratie stand. Alles naar 100%. Het staat alledrie nog op 800 watt. Nu zijn ze sindsdien aan het ontladen, vrij traag, naast zelfs nu ik negatief zit met terugleveren stroom zonnepanelen. Is dat nog steeds ivm kalibratiefase of kan ik al andere instelling kiezen oid. Kan mijn nml ook voorstellen dat ze eerst even keer naar 100 en terug moeten voor juiste kalibratie?

Ik zit ook nog met oude dsmr4.0 blijkt nu, laadpaal met ct klemmen. Dat gaat dus niet lekker praten met elkaar...... liander maar weer gevraagd om nieuwe slimme meter.... die toch al vervangen moest worden, maar uiteraard nog niet bij mij, zodat ik er voor kan gaan betalen....
Iets meer context, welke P1 meter gebruik je, is deze aangesloten? En met welke aansturing (HEMS, HA, ?) werk je momenteel?

Kalibratie duurt allemaal niet zolang althans bij mij, vrij vlot (half uurtje) waren de accu's gebruiksklaar.

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

V-8 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:07:
Hier ook de 4000 AC+ ontvangen. Met 3x1,5mm2 kabel, en LAN en COM aan de zelfde kant.

Acculading is 49%
Hier een 3000 die standaard met een 1.5mm kabel met vaste geperste connector en stekker geleverd word: ik lees in de faq op de site van zendure het volgende: |:(

Wat zijn de specificaties van de AC-kabel?
De kabel is 3 meter lang, voorzien van een Schuko-stekker en ondersteunt maximaal 3000W.

https://support.zendure.com/portal/nl/kb/articles/wat-zijn-de-specificaties-van-de-ac-kabel

Ik heb een aparte kabel besteld en een connectie op Alie Express omdat die in de EU nergens zijn te krijgen helaas. Op de Duitse Amazon en Ebay niet meer verkrijgbaar of verzenden niet naar NL.

M25-VL-3P  Male

[ Voor 14% gewijzigd door John2B op 21-08-2026 13:29 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Gjacobs
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 16:48
Graag zou ik willen weten of het mogelijk is de laadsnelheid van de PV-AC in poort los in te stellen t.o.v. de laadsnelheid van het net.
Dit in verband met het voorkomen van de overbelasting van 1 fase, wanneer ik de laadsnelheid namelijk niet op de maximale 4000w zet maar op 3000w betekent dit dat mijn oven nog op dezelfde fase er bij zou kunnen. 3000w laden is ook meer dan voldoende om de 8Kwh snel op te laden.
Nu heb ik een PV installatie van 3,95Kwp welke ik via de PV-AC in wil aansluiten, het is zonde als deze de accu maar met 3000w kan laden omdat de laadsnelheid hierop ingesteld staat.
Zijn er mensen met ervaring hiermee?
bkruyver schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:40:
[...]

hoe lang is die kabel?
als ik even uitga van een kabellengte van 2m.
het probleem is dat de meeste online kabelberekeningen uitgaan van masieve kabels, dus deze kun je hiervoor dus niet gebruiken.
gezien de belasting van maximaal 3000W en een lengte van circa 2 tot 3m verwacht ik echter geen noemenswaarde problemen, zelf had ik echter wat meer reserve willen zien, en had eigenlijk ook bij de 3000 Mix een aansluitkabel met 2,5mm verwacht. Maar bij de laatste versie van de 4000Mix blijkt dat ook daar dus dezelfde kabel met 1,5mm2 nu wordt geleverd.

Mijn visie voor een goede en vooral ook praktische aansluiting zou i.p.v. een vaste aansluiting incl. een werkschakelaar een CEE Stekker zijn, voor de 3000Mix zou dat dus ook een 230V 3-pins 16A H6 mogen zijn. voor de 4000 Mix zou ik eerder voor de CEE 32A 230V gaan, juist omdat deze net boven de spec's van de 16A ligt.
Als ik Zendure zou zijn had ik voor de Powerhub dus ook gekozen voor CEE Stekkers ipv voor de nu aanwezige Type F stekkers.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 21-08-2026 14:57 ]

John2B schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:24:
[...]

Hier een 3000 die standaard met een 1.5mm kabel met vaste geperste connector en stekker geleverd word: ik lees in de faq op de site van zendure het volgende: |:(

Wat zijn de specificaties van de AC-kabel?
De kabel is 3 meter lang, voorzien van een Schuko-stekker en ondersteunt maximaal 3000W.

https://support.zendure.com/portal/nl/kb/articles/wat-zijn-de-specificaties-van-de-ac-kabel

Ik heb een aparte kabel besteld en een connectie op Alie Express omdat die in de EU nergens zijn te krijgen helaas. Op de Duitse Amazon en Ebay niet meer verkrijgbaar of verzenden niet naar NL.

M25-VL-3P  Male
eigenlijk zou Zendure de losse connector die zij ook standaard meeleveren bij de 4000 Mix los ook bij de 3000 Mix kunnen meeleveren of deze op verzoek na te leveren.
Echter de meegeleverde kabel zou je dus ook gezien de korte lengte van 3m kunnen gebruiken om of deze vast te installeren met ader eindhulzen en wago klemmen cq met adereindhulsen direct in de werkschakelaar cq aan een CEE Stekker 230V 16A H6.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Jan-tweak schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:11:
[...]

eigenlijk zou Zendure de losse connector die zij ook standaard meeleveren bij de 4000 Mix los ook bij de 3000 Mix kunnen meeleveren of deze op verzoek na te leveren.
Echter de meegeleverde kabel zou je dus ook gezien de korte lengte van 3m kunnen gebruiken om of deze vast te installeren met ader eindhulzen en wago klemmen cq met adereindhulsen direct in de werkschakelaar cq aan een CEE Stekker 230V 16A H6.
Inderdaad. Die optie zat ik ook aan te denken.

Enfin, ik maak even zelf een kabel en wacht op m'n bestelde connector.

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:01
Zo zojuist de Mix 4000 AC+ binnen en geïnstalleerd. De standaard stekker heeft een connector voor in de accu die je los kunt schroeven en kunt hergebruiken. Dus dan heb je ineens 2 connectoren. Kan dat niet bij de 3000 AC+?

Hij is nu aan het kalibreren, maar even geduld hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door marinadus op 21-08-2026 16:13 ]

• robinh
marinadus schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:12:
Zo zojuist de Mix 4000 AC+ binnen en geïnstalleerd. De standaard stekker heeft een connector voor in de accu die je los kunt schroeven en kunt hergebruiken. Dus dan heb je ineens 2 connectoren. Kan dat niet bij de 3000 AC+?

Dat is een goede tip inderdaad. Hier de vaste kabel van 4000Mix op voorraad gelegd en de stekker gebruikt met neopreenkabel 3 x 6mm2 en direct op de aardlekautomaat afgemonteerd.

De 3000Mix heeft een vaste gegoten kabel welke je niet kan losschroeven zoals de 4000Mix. Zie eerdere foto's.

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• bkruyver
robinh schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:14:
[...]

Iets meer context, welke P1 meter gebruik je, is deze aangesloten? En met welke aansturing (HEMS, HA, ?) werk je momenteel?

Kalibratie duurt allemaal niet zolang althans bij mij, vrij vlot (half uurtje) waren de accu's gebruiksklaar.
P1 van zendure zelf, aansturing, eigenijk nog niets aan veranderd in zendure app, HA heb ik niet. Kalibratie melding is inderdaad wel weg. Ik zal eens voor HEMS gaan kijken dan, denk ik.
marinadus schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:12:

Is jouw kabel eentje met 1,5mm2 of heb je 2,5mm2?

• Sted74
De meegeleverd neopreen kabel is beter bestand tegen hogere wattages en temperaturen dan standaard 1,5mm2 installatie draad, je zou de kabel in kunnen korten tot bvb 0,5m naar een lasdoos of Werkschakelaar en dan verder gaan naar de groepenkast met 2,5mm2 of 4mm2 dan is er nauwelijks weerstand en warmteontwikkeling. En wil je niks veranderen houd de kabel dan los zodat hij goed koelt en rol hem niet op!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

robinh schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:33:
[...]

Dat is een goede tip inderdaad. Hier de vaste kabel van 4000Mix op voorraad gelegd en de stekker gebruikt met neopreenkabel 3 x 6mm2 en direct op de aardlekautomaat afgemonteerd.
Precies, dat ga ik ook doen. Lekker overkill, die paar extra euro kan geen kwaad. ;-)

• marinadus
John2B schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:18:
[...]

Precies, dat ga ik ook doen. Lekker overkill, die paar extra euro kan geen kwaad. ;-)
Ik heb de connector van de originele kabel gehaald en die op 3x6mm2 aangesloten en andere kant idd direct op een aardlekautomaat, werkt perfect. De originele kabel was 3x1,5mm2.

• marinadus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8mh_bvUcyAv3cNGL769cWA6TPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhMo0hRUi3EsklRvUNTMuInT.jpg?f=fotoalbum_large

• Frums
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:06
Wat me opvalt aan de specs van de mix 3000 is dat de bidirectionele omvormer 3000W zou zijn terwijl de backup poort wel 3680W kan leveren.

Weet iemand hoe dit zit?

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Frums schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:47:
Wat me opvalt aan de specs van de mix 3000 is dat de bidirectionele omvormer 3000W zou zijn terwijl de backup poort wel 3680W kan leveren.

Weet iemand hoe dit zit?
Misschien die 3000 gelimiteerd ivm de 1.5mm kabel?

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:19
Spekkie99 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:13:
[...]

Volgens mij ben je een van de eersten met een 4000 pro. Ben heel benieuwd naar je ervaringen er mee want hij zou hier ook perfect passen om de huidige omvormer te vervangen en gelijk als batterij te gaan werken. Als je dit wil delen hier dan graag!
Ik heb vandaag mijn Zendure 3CT meter samen met een Solarflow 4000 mix ac+ en 2 3000 mix ac+ in één systeem gezet.

Bedoeling is om straks iedere fase een eigen batterij te geven zodat ik netjes mijn piek opwek en verbruik (oven, inductie etc) op te vangen.

De 4000 kwam uit de doos met 8% en de beiden 3000 met net iets minder dan 50.

Aangesloten en de pv ging netjes alle accu’s vullen met het opgegeven vermogen.

Ook werd er een firmware update gepushed, deze kon bij de 4000 nog niet ivm te lage SOC

De beiden 3000 machines stopten met laden bij 51% en gingen in forced calibration mode, nu al bijna 10 uur, geen input en geen output.

De 4000 stopte met laden bij 10% wat vreemd is, nog steeds voldoende pv op dat moment. Dit heb ik opgelost door hem op custom schedule te zetten en hem te laden. Bij 46% zie ik hem ineens naar 97% en vrij snel daarna naar 100% schieten. Update gedaan en wachten. Nu draait alleen de 4000 en ik zie rond de 100W ontladen worden terwijl ik ook nog tussen de 100 en 250W van het grid krijg. Dit allemaal in self consumption mode.

Moet ik gewoon geduld hebben en gaan slapen? Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is en waarom de werkende batterij niet het gevraagde vermogen van het huis volgens Zendures eigen meter levert? CT meter is bevestigd correct aangesloten en de input en output per batterij staat nu op 1000W, ja, eigen groep etc.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
robinh schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:33:
[...]

De 3000Mix heeft een vaste gegoten kabel welke je niet kan losschroeven zoals de 4000Mix. Zie eerdere foto's.
Mijn 3000Mix heeft anders toch echt een losse kabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX6qtuot58YlkXKkkgz3g7JGorI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1RwwgwHStxo82PSb4HFSlPd.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP / 2x Zendure 3000 Mix AC+ (16kWh)

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:59
Stefanovic45 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:28:
[...]

[Afbeelding]
Er werd (denk ik) bedoeld: kabel vastgegoten aan stekker.

• remco111
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-09 19:02
Maandag wordt mijn 4000 mix AC+ geleverd.

Helaas wordt pas 5 september een extra groepenkast bijgeplaatst omdat ik geen vrije ruimte meer heb om extra groepen te plaatsen.

• bigkevx2
bigkevx2 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 01:45:
[...]

Ik heb vandaag mijn Zendure 3CT meter samen met een Solarflow 4000 mix ac+ en 2 3000 mix ac+ in één systeem gezet.

Bedoeling is om straks iedere fase een eigen batterij te geven zodat ik netjes mijn piek opwek en verbruik (oven, inductie etc) op te vangen.

De 4000 kwam uit de doos met 8% en de beiden 3000 met net iets minder dan 50.

Aangesloten en de pv ging netjes alle accu’s vullen met het opgegeven vermogen.

Ook werd er een firmware update gepushed, deze kon bij de 4000 nog niet ivm te lage SOC

De beiden 3000 machines stopten met laden bij 51% en gingen in forced calibration mode, nu al bijna 10 uur, geen input en geen output.

De 4000 stopte met laden bij 10% wat vreemd is, nog steeds voldoende pv op dat moment. Dit heb ik opgelost door hem op custom schedule te zetten en hem te laden. Bij 46% zie ik hem ineens naar 97% en vrij snel daarna naar 100% schieten. Update gedaan en wachten. Nu draait alleen de 4000 en ik zie rond de 100W ontladen worden terwijl ik ook nog tussen de 100 en 250W van het grid krijg. Dit allemaal in self consumption mode.

Moet ik gewoon geduld hebben en gaan slapen? Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is en waarom de werkende batterij niet het gevraagde vermogen van het huis volgens Zendures eigen meter levert? CT meter is bevestigd correct aangesloten en de input en output per batterij staat nu op 1000W, ja, eigen groep etc.
Het was even wat uitzoeken. Vanmorgen nog steeds geen leven in de 3000 series. Alles verwijdert uit de app en opnieuw erin gezet. Wat opviel is dat de 3000 serie nu dezelfde installatie vragen stelde als de eerste 4000 serie. Op beiden machines ook. En ja, daar stond input op 0W.

Ook een verlengsnoer er tussenuit gehaald, ik dacht geen probleem tijdelijk tot de vaste aansluiting en op max 1000w. Maar toch. Vaste contactdoos, alles opnieuw erin gezet en ik zit te genieten nu van mijn P1 flatline en mijn blauwe curves overdag in de home wizard app.

• Frums
John2B schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:41:
[...]

Misschien die 3000 gelimiteerd ivm de 1.5mm kabel?
Zou kunnen, maar ik bedoelde eigenlijk hoe het kan dat een bidirectionele omvormer van 3000W toch 3680W terug kan leveren via de backup poort?

• FlyLampie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 07:32
Vandaag de op E-bay bestelde losse stekker (M25-VL-3P) voor mijn mix 3000 binnen gekregen. Als ik er zo naar kijk zijn die pinnetjes niet heel erg dik vergeleken met de shuko stekker die standaard aan de andere kant van het bijgeleverde 1,5mm2 snoer wordt geleverd.

Een datablad van de M25-VL-3P kan ik niet 123 vinden maar volgens mij is het EAN 4262442228138 en op diverse buitenlandse sites verkrijgbaar. (Sommige met officieel Zendure referentie) Deze zou voor (tot) 16A geschikt zijn. (Net als de shuko)

Grappig om op het forum te lezen dat we (ik ook) ons best doen om 4 of 6 kwadraat aansluitsnoeren te gebruiken terwijl de Zendure AC stekker op de mix3000 (en 4000?) dezelfde 16A rating heeft als de shuko en ook een stekkerverbinding is.

Neemt niet weg dat een vaste aansluiting op automaat of in lasdoos minder kans heeft op overgangsweerstand (warmte) dan de shuko in een wandcontactdoos.

Mijn mix 3000 draait inmiddels een week op 3000 watt in en uit op een eigen groep en de shuko stekker wordt max 28 graden na twee en half uur op 3000 watt laden. (Met flir gemeten)

Dit alles ter info !

Van de week het vaste 4mm2 neopreen snoer maar eens met de aangeschafte stekker met de mix 3000 verbinden. Kan geen kwaad de 1,5mm2 wat te upgraden naar 4mm2.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:42
Frums schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:01:
[...]

Zou kunnen, maar ik bedoelde eigenlijk hoe het kan dat een bidirectionele omvormer van 3000W toch 3680W terug kan leveren via de backup poort?
De 3000 kan technisch 16A leveren, maar voor de AC-poort is dit beide kanten op beperkt tot 13A zodat het netjes binnen de veiligheidsmarges blijft tot aan je meterkast. Wil je meer vermogen, dan verkoopt Zendure met alle liefde de 4000-serie aan je.

Om een andere thuisbatterij te vergelijken: Anker lijkt met de SOLIX Solarbank Max AC net niet tot het maximale te gaan, door te adverteren met 3500 Watt beide kanten op.

• robinh
Stefanovic45 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:28:
[...]

[Afbeelding]
Klopt ik bedoelde inderdaad een losse stekker.

Zie onderstaande foto's van bijgeleverde accessoires van de Mix4000. De losse stekker/ stekker met kabel van de Mix4000 is anders dan die van de Mix3000. Zo op het oog lijkt de Mix3000 stekker hetzelfde als de 2400 AC+. Maar dat is een aanname.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIRSP1tJ6SzlOrVBj8BdbINGeyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onNH7HuXMzVTxzlE4HTUtY3P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LfseybEWhhk2dYFOwryV_eSRc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Uk9LmdLqe5UysGg7dWlxpCB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door robinh op 23-08-2026 09:19 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
bkruyver schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:40:
Je kunt in het productoverzicht een product even ingedrukt houden en dan naar boven of beneden slepen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online
Morgen komen hier als het goed is de 3000 AC+ en 4000 Pro binnen, dan heb ik het trio eindelijk compleet. De PowerHub komt er ook aan, al weet ik nog niet zo goed hoe ik die wil aansluiten. De EVFlow wil ik op termijn ook gaan inzetten voor het laden van de 2e auto, maar de PowerHub hangt dan binnen en de EVFlow moet natuurlijk buiten hangen.

Denk er over om een paar Solarflow 800's uit te faseren en die panelen op de 4000 Pro aan te sluiten, of misschien op termijn de 3000 te vervangen door een 2e 4000 Pro.

Ik dacht vorig jaar dat ik er al helemaal uit was richting 1-1-2027, maar door al die snelle ontwikkelingen blijf je er toch mee bezig :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 08:22
Taro schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:03:
Morgen komen hier als het goed is de 3000 AC+ en 4000 Pro binnen, dan heb ik het trio eindelijk compleet. De PowerHub komt er ook aan, al weet ik nog niet zo goed hoe ik die wil aansluiten. De EVFlow wil ik op termijn ook gaan inzetten voor het laden van de 2e auto, maar de PowerHub hangt dan binnen en de EVFlow moet natuurlijk buiten hangen.

Denk er over om een paar Solarflow 800's uit te faseren en die panelen op de 4000 Pro aan te sluiten, of misschien op termijn de 3000 te vervangen door een 2e 4000 Pro.

Ik dacht vorig jaar dat ik er al helemaal uit was richting 1-1-2027, maar door al die snelle ontwikkelingen blijf je er toch mee bezig :)
Zo blijf je bezig :) Maar begrijp ik hieruit dat je inmiddels toch voor een volledige Zendure setup gaat/blijft gaan? Een tijd terug twijfelde je nog over Zendure en Anker (dat was toen na de lancering van de nieuwe Solarbanks).

• Taro
  • Niet online
JeroenVerweij schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Zo blijf je bezig :) Maar begrijp ik hieruit dat je inmiddels toch voor een volledige Zendure setup gaat/blijft gaan? Een tijd terug twijfelde je nog over Zendure en Anker (dat was toen na de lancering van de nieuwe Solarbanks).
Ik ga voor een combinatie van 3x Zendure Mix en 3x Anker SOLIX Max AC. Dat klinkt wat vreemd en als overkill, maar aangezien ik ook o.a. de Zendure Powerhub, Zendure EVFlow en de Anker SOLIX Power Dock Pro test moet ik van beide merken meerdere accu's hebben. Gelukkig ruimte genoeg in de garage :)

En ik stuur nu de 4000 Mix en Max AC beide aan via Home Assistant, dus of dat er nu 2 of 6 zijn maakt ook niet uit.

• koboy
  • Laatst online: 22:29

koboy

Heb een idee voor een icon

Taro schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:03:

Wat betreft die evflow kun je toch geheel in stijl blijven? Gaatje in de muur en stekker er af knippen? })

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Taro
  • Niet online
koboy schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:37:
[...]

Wat betreft die evflow kun je toch geheel in stijl blijven? Gaatje in de muur en stekker er af knippen? })
Ja, mooi op ooghoogte en in het looppad, klinkt als een solide plan :)

• Frums
Robino schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:31:
[...]

De 3000 kan technisch 16A leveren, maar voor de AC-poort is dit beide kanten op beperkt tot 13A zodat het netjes binnen de veiligheidsmarges blijft tot aan je meterkast. Wil je meer vermogen, dan verkoopt Zendure met alle liefde de 4000-serie aan je.

Om een andere thuisbatterij te vergelijken: Anker lijkt met de SOLIX Solarbank Max AC net niet tot het maximale te gaan, door te adverteren met 3500 Watt beide kanten op.
Dat was mijn vermoeden ook. De omvormer is dus eigenlijk niet 3000W bidirectioneel, maar 3680W of mss wel 4000W wat potentieel extra mogelijkheden kan bieden.

Is dit in bv via home assistant of een andere workaround te verhogen richting deze capaciteit?

• koboy

koboy

Frums schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:13:
[...]

Dat was mijn vermoeden ook. De omvormer is dus eigenlijk niet 3000W bidirectioneel, maar 3680W of mss wel 4000W wat potentieel extra mogelijkheden kan bieden.

Is dit in bv via home assistant of een andere workaround te verhogen richting deze capaciteit?
Ik vermoed eerder dat die 3680W grid assisted is, ofwel beperkt tot 3000W off-grid.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Sted74
@Taro heb jij misschien een linkje met handleiding om 3 Zendure mix accu’s te integreren in HomeAssistant, want het lukt mij niet en kan het ook niet duidelijk terugvinden in een ander forum op Tweakers.

Vannacht is 1 van mijn 3 mix400ac+ accu’s spontaan ineens van 60% vol naar 100% vol geladen volgens de app, de accu blijft wel gewoon met de andere 2 op zonnestroom doorladen.

Dit heeft hij vorige week ook een keer gedaan en na een harde reset en de nieuwe update dacht ik dat het niet meer voor zou komen maar helaas.

Heeft iemand hier een verklaring voor of tip wat te doen?

• vati69
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:22
vati69 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:23:
[...]

vanavond bij opnieuw niet, vanochtend gebeld met Zendure. probleem is bij veel meer mensen. kreeg vanmiddag mail van support... met alleen verzoek opnieuw de app te gebruiken. en als dat niet lukt, screenshots te mailen. ik heb een screenrecording gemaakt en zojuist gemaild naar support.

geprobeerd op samsung s23 en samsung tab s7+.
Aanvulling, afgelopen dagen meerdere keren met support Zendure gemaild, aantal keer opnieuw via app aanvraag ingediend voor Powerhub na aanschaf 2x Mix 4000AC+). Telkens minder foutmeldingen bij het aanvragen. En eind goed al goed, vanochtend kreeg ik bericht of ik het nog een keer wilde proberen, problemen zouden zijn opgelost. Aanvraag is nu gelukt, was uiteindelijk nummer 88 (nog 911 over nu van de 1000).

• Sted74
(Foutje)

[ Voor 98% gewijzigd door Sted74 op 23-08-2026 13:30 ]

• Dehler
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:45
Heb nu een aantal weken een Mix 4000 AC+ en merk dat deze consistent met ongeveer 6,5 watt ontlaad (gemeten met Homewizard KWh meter), terwijl de Zendure app 0 watt aangeeft. Het ontladen is niet nodig, aangezien de accu vol is/was en de zonnepanelen meer dan genoeg opwekken. Merk ook dat hierdoor de batterij soms onder het ingestelde minimum niveau komt.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

• marinadus
Ik krijg de HA integratie ook niet werkend.

Via de officiële HA integratie, foutmelding over geen apparaten gevonden, kan aan regio liggen. Die staat echter goed. Maar ik zie de mix series nog niet bij supported devices staan.

- via MQTT. Ik kan hem succesvol vanuit de Zendure app koppelen en het apparaat en 36 entiteiten ontdekt. Alleen alle entiteiten blijven leeg. Als ik MQTT uitlees zie ik wel sensoren met waarden terugkomen.

- Gielz integratie lijkt niet te laden. Verwacht een ipadres? Of bouwt die voort op de HACS integratie?

Hopelijk kan iemand even meedenken.

• Dehler
De Mix serie is nog niet officieel ondersteund in de officiële integratie, helaas wil Zendure ook geen informatie geven of en wanneer dit wel gaat gebeuren.

De Gielz integratie werkt hier wel, maar je moet hem inderdaad wel zelf een IP adres van de Mix geven voordat ie wat gaat doen.

• marinadus
De Gielz is nu gelukt. Zat in een hoofdletter in de bestandsnaam haha.

De MQTT lukt ook maar dan moet ik eerst elke sensor handmatig via MQTT op online zetten.

• IJsbeer
  • Niet online
Dehler schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:12:
Heb nu een aantal weken een Mix 4000 AC+ en merk dat deze consistent met ongeveer 6,5 watt ontlaad (gemeten met Homewizard KWh meter), terwijl de Zendure app 0 watt aangeeft. Het ontladen is niet nodig, aangezien de accu vol is/was en de zonnepanelen meer dan genoeg opwekken. Merk ook dat hierdoor de batterij soms onder het ingestelde minimum niveau komt.

Is dit niet gewoon het standby verbruik? 6,5 Wh zou best prima zijn voor dat ding.

• Dehler
IJsbeer schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:50:
[...]

Is dit niet gewoon het standby verbruik? 6,5 Wh zou best prima zijn voor dat ding.
Als hij dat zou afnemen van het net, zou dat een verklaring kunnen zijn. Maar hij levert dus structureel ~6,5 watt terug naar het net. Het lijkt meer dat dit een soort minimale waarde is of dat de omvormer toch niet echt in standby gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAQe_USG2wLhkV_RWQ8Db8p1aKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOkBmaI3pfquhky9C5fhY3wH.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien dit gemeten is met een MID gecertificeerde Homewizard KWh meter vertrouw ik dat wel.

• bigkevx2
Ik zie een Home Assistant, is dit op eigen (Shelly, Home Wizard…) meter of is er iemand die al een HA Zendure integratie via HACS werkend heeft gekregen voor de mix serie?

Of is het gewoon een prima idee om per unit er een Shelly tussen te zetten en kan die dan gebruikt worden in de HA batterij config?

• Frums
koboy schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:30:
[...]

Ik vermoed eerder dat die 3680W grid assisted is, ofwel beperkt tot 3000W off-grid.
Volgens zoekresultaten is het offgrid vermogen 3680W.
  1. Off-grid output: 3.680 W
  2. Piekvermogen: 7.200 W (kortondig)
Dus de vraag blijft kan het ongrid vermogen daar ook toe verhoogd worden via een workaround?

• Taro
  • Niet online
Sted74 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:31:
@Taro heb jij misschien een linkje met handleiding om 3 Zendure mix accu’s te integreren in HomeAssistant, want het lukt mij niet en kan het ook niet duidelijk terugvinden in een ander forum op Tweakers.

Vannacht is 1 van mijn 3 mix400ac+ accu’s spontaan ineens van 60% vol naar 100% vol geladen volgens de app, de accu blijft wel gewoon met de andere 2 op zonnestroom doorladen.

Dit heeft hij vorige week ook een keer gedaan en na een harde reset en de nieuwe update dacht ik dat het niet meer voor zou komen maar helaas.

Heeft iemand hier een verklaring voor of tip wat te doen?
De Zendure HA integratie heeft een issue met de Mix serie, ze hebben blijkbaar vanuit Zendure de API nog niet opengezet, daar heb ik met FireSon contact over.

Binnenkort overigens ook een interview met FireSon, net zoals ik eerder met Gielz heb gedaan. Altijd interessant :)

Maar ik laat het weten als het is geregeld.

• Taro
  • Niet online
Frums schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:31:
[...]

Dus de vraag blijft kan het ongrid vermogen daar ook toe verhoogd worden via een workaround?
Nee, dat is een andere poort.

• Taro
  • Niet online
bigkevx2 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:04:
Ik zie een Home Assistant, is dit op eigen (Shelly, Home Wizard…) meter of is er iemand die al een HA Zendure integratie via HACS werkend heeft gekregen voor de mix serie?

Of is het gewoon een prima idee om per unit er een Shelly tussen te zetten en kan die dan gebruikt worden in de HA batterij config?
Ik stuur hier de 4000 Mix AC+ via HA gewoon aan via ZenSDK, dat werkt altijd. Wil je er meerdere icm NOM, dan moet je even wachten totdat de officiële integratie ze ook ondersteunt.

• Taro
  • Niet online
Dehler schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:12:

Heb je de off-grid poort aan staan? Die vraagt ongeveer 6,5 Watt.

• Dehler
Taro schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:10:
[...]

Heb je de off-grid poort aan staan? Die vraagt ongeveer 6,5 Watt.
Nope, Off-grid poort en AC in staan beiden uit.

• Taro
  • Niet online
Dehler schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:12:
[...]

Nope, Off-grid poort en AC in staan beiden uit.
Een omvormer vraagt altijd vermogen om te draaien, dan zijn er 2 opties: uit de accu of uit het stopcontact halen. 6.5 Watt is een mooi resultaat. Ik heb hier op dit moment 2 thuisaccu's van andere merken staan die 40-65 Watt stand-by verbruik hebben.... Ook Anker SOLIX heeft daar bijv. uitdagingen mee, de Solarbank 4 deed hier meer dan 40 Watt standby.

Heb de 4000 Mix AC+ op een HomeWizard 1-fase kWh-meter aangesloten en zie structureel 0 Watt, die haalt het dus uit de accu ipv stopcontact.

Afijn, als die 6.5 Watt het volledige verbruik is: netjes, maar ja, gevolg is dat je SoC altijd daalt. idealiter komt dat op dure momenten uit de accu, op goedkope momenten of bij overschot uit het net of je zonnepanelen, maar dat zou wel heel erg geavanceerd zijn :)

• Dehler
Taro schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:20:
[...]

Een omvormer vraagt altijd vermogen om te draaien, dan zijn er 2 opties: uit de accu of uit het stopcontact halen. 6.5 Watt is een mooi resultaat. Ik heb hier op dit moment 2 thuisaccu's van andere merken staan die 40-65 Watt stand-by verbruik hebben.... Ook Anker SOLIX heeft daar bijv. uitdagingen mee, de Solarbank 4 deed hier meer dan 40 Watt standby.

Heb de 4000 Mix AC+ op een HomeWizard 1-fase kWh-meter aangesloten en zie structureel 0 Watt, die haalt het dus uit de accu ipv stopcontact.

Afijn, als die 6.5 Watt het volledige verbruik is: netjes, maar ja, gevolg is dat je SoC altijd daalt. idealiter komt dat op dure momenten uit de accu, op goedkope momenten of bij overschot uit het net of je zonnepanelen, maar dat zou wel heel erg geavanceerd zijn :)
Als het standby verbruik zou zijn, snap ik het, maar de accu levert dus actief terug aan het net. Het is dus geen verbruik, maar teruglevering.

Ik heb het met deze KWh meter gemeten. Is dat ook dezelfde die jij hebt gebruikt? Zo ja, wel opvallend dat we dan met identieke devices andere resultaten krijgen.

• Taro
  • Niet online
Dehler schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:34:
[...]

Als het standby verbruik zou zijn, snap ik het, maar de accu levert dus actief terug aan het net. Het is dus geen verbruik, maar teruglevering.

Ik heb het met deze KWh meter gemeten. Is dat ook dezelfde die jij hebt gebruikt? Zo ja, wel opvallend dat we dan met identieke devices andere resultaten krijgen.
Ah, helder. Dat zie ik niet. Maar mijn 4000 Mix AC+ is een pre-productie model dus mogelijk niet 1 op 1 vergelijkbaar. Hoe stuur je hem aan, met HEMS? Want via Home Assistant zou dat door meerdere redenen wel kunnen ontstaan. Via HEMS zou dat niet mogen optreden.

Support ook al benaderd?

• Dehler
Aansturing is nog met HEMS en daar staat de teruglevering dan ook wel op 0 ( maar Homewizard geeft op dat moment dus andere meetdata aan).

Heb sinds een paar dagen de Gielz integratie draaien voor enkel uitlezing, maar dit gedrag is er al vanaf begin. Daarmee is er dus geen verband.

Support hier nog niet over benaderd, maar ga ik nog wel doen.

- Heb nu vanaf begin overigens een RTE van ~84%. Misschien relevant voor andere gebruikers.

• Taro
  • Niet online
Dehler schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:46:
Aansturing is nog met HEMS en daar staat de teruglevering dan ook wel op 0 ( maar Homewizard geeft op dat moment dus andere meetdata aan).

Heb sinds een paar dagen de Gielz integratie draaien voor enkel uitlezing, maar dit gedrag is er al vanaf begin. Daarmee is er dus geen verband.

- Heb nu vanaf begin overigens een RTE van ~84%. Misschien relevant voor andere gebruikers.
Apps van fabrikanten en slimme stekkers of kWh-meters geven altijd andere resultaten. Daarom voor de waarheid altijd de slimme stekkers of kWh-meters gebruiken, anders reken je jezelf onterecht rijk.

En sowieso altijd een support ticket van maken, dan kan Zendure het oplossen.

• koboy

koboy

Frums schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:31:
[...]

Dat piek vermogen moet je zien als een soort condensator die leegloopt. Dat gaat echt om een opstart/schakelpiek.

Ik kan me herinneren van een ander accu dat die ook grid assisted meer kon leveren. Kan alleen geen Zendure model vinden waar dat nu in de specs staat dus het kan ook uit een review van een ander merk zijn.

Aangezien de stekker gelijk lijkt te zijn aan die van de 2400AC/ACplus/ACpro lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je de accu kunt overklokken. Logischer was om dan de stekker van de 4000 te gebruiken.

Hoe het precies zit zal waarschijnlijk blijken uit de reviews die binnenkort wel zullen verschijnen.

• koboy

koboy

Dehler schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:46:

Het kan zijn dat er een minimale ontlading aangehouden wordt vanuit HEMS om sneller te kunnen reageren op stroom vraag.

Aangezien je Gielz al hebt draaien voor de uitlezing: kijk eens wat er gebeurt als je de Mix uit HEMS haalt, de automatisering van Gielz activeert en hem vervolgens daar in standby zet. Na een aantal minuten wordt de accu dan in "diepe" slaap gezet waarbij echt zo veel mogelijk uit gaat (op een 2400AC+ ook de noodstroom poort heb ik gemerkt)

• Dehler
Het issue lijkt hem waarschijnlijk in HEMS te zitten inderdaad, thanks. Als ik HEMS uit zet, gaat de Mix ook in standby en is er 0,0 watt ontlading.

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:06
Taro schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:09:
[...]

Ik stuur hier de 4000 Mix AC+ via HA gewoon aan via ZenSDK, dat werkt altijd. Wil je er meerdere icm NOM, dan moet je even wachten totdat de officiële integratie ze ook ondersteunt.
Gielz met meerdere 4000 Mix AC+ i.c.m. met NOM werkt hier nu ook een paar dagen. Maar dan via de NodeRed Poxy waar je ze alledrie als 1 neerzet en de extra opties aanvinkt dat ze samen moeten werken. Had na de eerste nacht 2kWh teruglevering (kwam door de Quooker en nog wat schuiven in de waarden van laden/ontladen + buffer) deze is nu uitgesloten door de Quooker op een homewizard plug te zetten en een entiteit aan te maken p1 meter -Quooker. De volgende nacht had ik netjes 0,1kWh verbruik en 0,1kWh teruglevering.

De Mix Pro heeft mijn oorspronkelijke omvormer vervangen en de accu's laden overdag prima op deze opgewekte stroom. Nu nog verder automatiseren met zonvoorspelling, nachtverbruik en dynamische tarieven.

[ Voor 3% gewijzigd door Getverdemme op 24-08-2026 14:26 ]

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:59
4000mix ac blijft hier fluctueren tussen 0w en 2kw. Panelen liggen volgas in de zon maar de zendure accepteert het niet?

• koboy

koboy

Mustang24 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:08:
4000mix ac blijft hier fluctueren tussen 0w en 2kw. Panelen liggen volgas in de zon maar de zendure accepteert het niet?
Wat voor slimme meter? DSMR4, of nog erger een landys+gyr?

• YuriArts77
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-08 16:56
Heeft iemand de gratis powerhub al ontvangen van Zendure? Zo ja, hoelang duurde het?

Ik heb hem vorige week aangevraagd maar geen idee wanneer ik hem kan verwachten.

Trouwens, 2x 4000 pro binnen maar nog niet aangesloten. Ik wilde eigenlijk wachten op de Powerhub.

• Mustang24
koboy schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:11:
[...]

Wat voor slimme meter? DSMR4, of nog erger een landys+gyr?
Shelly 3pm zit in het systeem

• RadioMike
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:14
Dit is bijzonder. Foutcode 21, 43 en 44. Ik gebruik bij m’n Mix 4000 de off-grid voorziening niet, sterker nog; nog niet aangehad.

De Mix staat op eigenverbruik, 2500W in en uit, eigen groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmuA30dggpkxqgEYmIpl5_vxgMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E62W4A0qGw38ychlaPADVS8G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door RadioMike op 24-08-2026 17:15 ]

• koboy

koboy

Mustang24 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

Shelly 3pm zit in het systeem
Dan is dat het niet. Enige wat ik kan bedenken is dat de verbinding tussen de Shelly en Mix mogelijk via de cloud gaat en dat dat voor vertraging en pendelen zorgt.

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:06
YuriArts77 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:29:
Heeft iemand de gratis powerhub al ontvangen van Zendure? Zo ja, hoelang duurde het?

Ik heb hem vorige week aangevraagd maar geen idee wanneer ik hem kan verwachten.

Trouwens, 2x 4000 pro binnen maar nog niet aangesloten. Ik wilde eigenlijk wachten op de Powerhub.
Nee worden eind september, begin oktober pas verwacht.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 09:44

databeestje

Von PrutsHausen

RadioMike schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:13:
Dit is bijzonder. Foutcode 21, 43 en 44. Ik gebruik bij m’n Mix 4000 de off-grid voorziening niet, sterker nog; nog niet aangehad.

[Afbeelding]
Ik denk dat met AC uitgang ze hier de normale bedoelen voor het terugleveren vanuit de inverter. Ik weet het niet zeker, maar ik heb de indruk dat de omvormer niet bi-directioneel is, al zou je dat "tegenwoordig" wel verwachten. Zou kunnen ivm efficiency curve.

• justie75
Weet niet of anderen deze video al hadden gevonden, maar voor de Zendure Powerhub de installatie video namens Zendure:

YouTube: Zendure PowerHub Installatie: De Complete Gids

De Engelse variant stottert minder (vandaar even toegevoegd):
YouTube: Zendure PowerHub Installation Guide: Step-by-Step Setup for Your Home Energy Ecosystem

[ Voor 31% gewijzigd door justie75 op 24-08-2026 21:09 ]

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:53
Heb de mix 4000 nu een week of twee. Via de gielz integratie verbonden met ha. Inmiddels nu een aantal keer vol geladen en bijna leeg geladen. Vanavond sprong hij echter tijdens het ontladen van 77% naar 97%. Het lijkt mij dat dit niet helemaal juist is. Nu denk ik dat het bms moet kalibreren, is het handig dat ik vannacht tot 5% ontlaad en morgen weer tot 100%? Hebben andere hier ook last van?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Sted74
Zanzibar-1337 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:56:
Heb de mix 4000 nu een week of twee. Via de gielz integratie verbonden met ha. Inmiddels nu een aantal keer vol geladen en bijna leeg geladen. Vanavond sprong hij echter tijdens het ontladen van 77% naar 97%. Het lijkt mij dat dit niet helemaal juist is. Nu denk ik dat het bms moet kalibreren, is het handig dat ik vannacht tot 5% ontlaad en morgen weer tot 100%? Hebben andere hier ook last van?
Die van mij ging plots van 60% naar 100% maar bleef wel normaal ontladen en laden samen met de andere twee accu’s. Nadat ze alle drie weer volgeladen waren was alles weer normaal en lijkt hij zichzelf gekalibreerd te hebben door helemaal vol te laden. Ik heb het een keer eerder gehad en heb het toen opgelost met een harde reset maar dat was wellicht helemaal niet nodig en lost het zichzelf op.

• Zanzibar-1337
Heb hem vannacht laten ontladen en wat extra centen meegepakt op de duurste uurtjes, vanochtend maakte hij een sprong van 25% naar 2%. Inmiddels heeft het bms ingegrepen en zich weer opgeladen tot 10%, en heb hem nu aanstaan dat hij zich volledig oplaadt tot 100%. Wellicht overbodig, maar vind het wel handig om de juiste waardes te hebben. Gebruiken andere hier ook toevallig de Gielz integratie en bevalt dat? Of wat is evt aan te raden?

• justie75
Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:35:
Heb hem vannacht laten ontladen en wat extra centen meegepakt op de duurste uurtjes, vanochtend maakte hij een sprong van 25% naar 2%. Inmiddels heeft het bms ingegrepen en zich weer opgeladen tot 10%, en heb hem nu aanstaan dat hij zich volledig oplaadt tot 100%. Wellicht overbodig, maar vind het wel handig om de juiste waardes te hebben. Gebruiken andere hier ook toevallig de Gielz integratie en bevalt dat? Of wat is evt aan te raden?
Hier ook Gielz draaien, erg blij mee, werkt als een zonnetje. Heb zelf alleen de SoC bescherming uitgezet, daar zit nog een bugje in. Verder erg fijn is.c.m. de proxy van Gast777.

• robinh
Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:35:
Idem hier, nu tweemaal wat me opgevallen is dat het accupercentage een sprong maakte van een 29% naar 70%. Twee Mix4000 in gebruik aansturing met de Gielz integratie. En zowel in HA als de Zendure app zie ik dan opeens een hoger accupercentage terwijl dat helemaal niet mogelijk is omdat ik weet dat de accu "leeg" is. Alleen in HA is het juist goed inzichtelijk te maken door de rechte lijn omhoog. Uiteindelijk heeft zichzelf dat rechtgetrokken omdat deze bij 99% uiteindelijk uren erover deed om 100% te worden. Het zou goed zijn als we dit allen melden bij Zendure, of heeft er al iemand een reactie ontvangen over dit verschijnsel?

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:52
Wie heeft geprobeerd om Zenflow te koppelen met de 4000mix pro. Je moet hiervoor een autorisatiecloudsleutel invoeren (kun je via de app opvragen) maar bij het invoeren in Zenflow krijg ik een foutmelding windows app: Zendure Cloud-fout: HTTP 400 Bad Request en Android app: Zendure Cloud-fout. Arg_keyNotFound

• Mustang24
koboy schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:40:
[...]

Dan is dat het niet. Enige wat ik kan bedenken is dat de verbinding tussen de Shelly en Mix mogelijk via de cloud gaat en dat dat voor vertraging en pendelen zorgt.
Gaat inderdaad via de shelly cloud en is ook wel redelijk traag +-5sec
justie75 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:43:
Weet niet of anderen deze video al hadden gevonden, maar voor de Zendure Powerhub de installatie video namens Zendure:

YouTube: Zendure PowerHub Installation Guide: Step-by-Step Setup for Your Home Energy Ecosystem
ja bekeken maar als als ik eerlijk ben mis ik wel wat informatie, een leek dit zo laten doen lijkt me in ieder geval geen goed idee.
RadioMike schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:13:

oef, m.n. foutcode, als deze melding juist blijkt te zijn en geen sw bug, is verontrustend, ik zou hier zeker dit asap melden aan Zendure.
zeker als ik zie dat je de Mix eigenlijk volledig onder zijn normale capaciteiten gebruikt.
Wat is jouw zekeringswaarde en maak je gebruik van een installatieautomaat of van een aardlekautomaat en met welke capaciteit ?

• koboy

koboy

Mustang24 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Gaat inderdaad via de shelly cloud en is ook wel redelijk traag +-5sec
Via Home Assistant kun je dacht ik de Shelly wel snel uitlezen. Maar weet niet of de aansturing overbrengen naar home assistant een oplossing voor je is.

Mocht je een DSMR5 meter hebben: de Zendure P1 communiceert wel lokaal met de accu.

• koboy

koboy

justie75 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:43:

Paar maanden geleden was er al een Franse versie in omloop. Maan eens met @Jan-tweak dat de Powerhub niet iets is wat een handige Harrie zelf moet gaan doen. Maar dat geldt naar mijn mening voor elk werk dat verder gaat dan een lampje ophangen (groepen bijplaatsen, bestaande bedrading van een groep aanpassen etc)

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:29
Beetje interesse (ik zit voorlopig zelf nog locked in, in mijn Marstek Venus A setup) en beetje 'misschien is dit wat voor mijn ouders': werkt de AC koppeling van de 4000 Plus met zonnepanelen al naar behoren? (als in: werkt het al met die oorspronkelijk aangegeven 5000 watt aan panelen?)

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 25-08-2026 16:37 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Zanzibar-1337
robinh schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:03:
[...]

Idem hier, nu tweemaal wat me opgevallen is dat het accupercentage een sprong maakte van een 29% naar 70%. Twee Mix4000 in gebruik aansturing met de Gielz integratie. En zowel in HA als de Zendure app zie ik dan opeens een hoger accupercentage terwijl dat helemaal niet mogelijk is omdat ik weet dat de accu "leeg" is. Alleen in HA is het juist goed inzichtelijk te maken door de rechte lijn omhoog. Uiteindelijk heeft zichzelf dat rechtgetrokken omdat deze bij 99% uiteindelijk uren erover deed om 100% te worden. Het zou goed zijn als we dit allen melden bij Zendure, of heeft er al iemand een reactie ontvangen over dit verschijnsel?
Ik ben vooral benieuwd of mensen dit ook ervaren die geen gebruik maken van de gielz integratie. Het zou namelijk ook met de manier van aansturen te maken kunnen hebben. Ik kan helaas zelf niet zonder testen aangezien mijn homewizard p1 meter niet door de zendure app wordt herkend. Anders had ik namelijk daar even vanuit gedraaid de komende weken.

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-09 23:15
Vandaag de Mix 3000AC+ binnen gekregen. Twee trappen op naar zolder gezeuld. Aangezet (met stekker op eigen groep), p1 monitor verbonden, allebei aan de wifi gekoppeld en gaan met die banaan. Firmware bijgewerkt, laden en leveren even op 2500 gezet (kat uit de boom kijken) en omdat ik een vast contract heb op Self Consumption Mode gezet. Klaar in 10 minuten, works like a charm. Begon meteen te leveren, heb geen calibratie gezien. Zal nog wel komen. Ging allemaal super eenvoudig en intuitief.

[ Voor 4% gewijzigd door Ribruijn op 25-08-2026 21:39 ]

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 17:50
robinh schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:03:
[...]

Ja, ik kreeg dit antwoord. Ik had hetzelfde gedrag, maar met de 3000 al in HA.

Thank you for your feedback.

Based on the situation you described, we recommend performing a battery calibration to help the system accurately recognize the battery’s SOC (State of Charge).

Please follow these steps:

1. Charge the battery to 100%;

2. Keep the battery connected and continue charging for a period of time;

3. Then use the battery normally and allow it to discharge to a lower SOC level;

4. Recharge the battery back to 100%.

After completing a full charge and discharge cycle, the system should be able to recalibrate the battery level display.

Please observe the battery performance after the calibration. If the issue still occurs, kindly provide us with relevant screenshots or operating data, and we will further assist you with the analysis.
Pagina: 1 ... 20 ... 24 Laatste