Isdatzo schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:02:
Nog meer geneuzel over aardlekschakelaars, adereindhulzen, aardekabels, ... .

:O

Doe dat lekker hier, waar het thuishoort: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4
sorry, nee want daar hebben ze echt totaal geen benul van de heel specifieke zaken bij de Zendure thuis-batterijen. dit zijn echt heel specifieke zaken die bij deze Zendure 3000/4000 Mix horen en die je dus ook niet ergens anders kunt stellen omdat ze dan totaal niet weten waarover je het in goedsnaam hebt.
en ja, ook dit soort zaken is een onderdeel van een thuis-batterij, namelijk hoe ga ik daar veilig mee om. en kun je dat niet zelf vakkundig, vraag ( of huur) het dan aan iemand met de juiste vakkennis.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:01
Nu nog "70 dagen" wachten op de Powerhub

Regarding the shipping arrangement for your PowerHub order, once the order has been successfully submitted, the shipment is expected to be completed within 70 days.

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:16
Nou, vanochtend zonder eerdere aankondiging opeens vrachtwagen voor de deur, gelukkig thuis. 2x 4000 pro en 1x 3000 de garage ingereden. Uitgepakt. Even snel het huis doorgereden naar 3 verschillende groepen en hup stekker (3×1,5 op alle drie) erin. 800 watt stand. Lan kabels erin en starten maar. Ging verbazingwekkend snel. Alledrie update. Nu in kalibratie modus. P1 meter en alles in de app lijkt te werken. Alleen de aanvraag powerhub loopt vast, maar bekend probleem. Blijf het proberen en anders mocht ik daarvoor mail sturen aan zendure, na contact zendure. Dus komt wel goed.

Weekend komen ze op eigen groepen, per fase 1. Met 3x4mm2 neopreen, werkschakelaar en 3x4mm2 ymvk. Twee growatt 3300 omvormers er tussenuit en 1 string per pro.

Alles op max 3000 laden en ontladen voorlopig. Zit een beetje met de selectiviteit van de verdeelkast 3x20a cia ymvk 6mm2 met daarin b16 aardlekautomaten......wel voor monitoring van deze 6mm2 even ct klemmen van de shelly 3p eropgezet, zodat ik kan zien wat er gebeurt.

Jammer dat homey er nog niets mee kan, hopelijk gaat dat op enig moment wel gebeuren.

• bkruyver
NB: misschien een beetje spastisch, maar kun je in de zendure app de apparaten niet naar eigen wens rangschikken, ik heb het niet kunnen vinden in ieder geval.

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:25
Vanmiddag even de accu’s met bijna 12.000watt vol geladen 💪🏻

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9gTEFJ8b0xhzHr2YUikYt9eDhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VekcFYR6pAOUV2Hh3ZMvFRVW.jpg?f=fotoalbum_large

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:30

John2B

I Love RAID5..!!

bkruyver schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:40:
NB: misschien een beetje spastisch, maar kun je in de zendure app de apparaten niet naar eigen wens rangschikken, ik heb het niet kunnen vinden in ieder geval.
Ik heb ook die 3000, alleen daar zit een 1.5mm2 kabel bij die een gegoten connecter heeft. Die type connector al gezocht, alleen op de Duitse Ebay maar verzend niet naar NL.

Ik wil die 1.5mm vervangen voor 2.5 of een 4mm neopreen kabel, maar hoe?

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

John2B schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:09:
[...]

Ik heb ook die 3000, alleen daar zit een 1.5mm2 kabel bij die een gegoten connecter heeft. Die type connector al gezocht, alleen op de Duitse Ebay maar verzend niet naar NL.

Ik wil die 1.5mm vervangen voor 2.5 of een 4mm neopreen kabel, maar hoe?
De Zendure 4000 Mix komt standaard met een losse connector waar je dus naar eigen wensen een kabel kunt handen en dan of vast of bv via een CEE stekker deze aan je huis-installatie kunt verbinden.
Ik heb deze helaas nog niet los bij Zendure gezien (m.n. als je een Zendure 3000 Mix hebt , want die komt helaas niet met een een losse connector in de doos.
Overigens hebben blijkbaar ook de 4000 Mix een puntje, de versie met 15 op het einde komen blijkbaar met een 3*2,5mm2 kanel, echter de versie met no 16 op het einde moet het doen met een 1,5mm2 versie powerkabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhDz7ET9VhNwhPT-jQxoRjmdcOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h05yMF2Oiiv1T1vifO6JGHn0.png?f=fotoalbum_large

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:55
Tsja, je wil de kast niet open maken natuurlijk. Als je dan bij de 3000 toch iets anders wil lijkt het me kabel doorknippen, ader eindhulzen erop en in een werkschakelaar? Dan maar met 1.5mm2? Zoals eerder gezegd heb je dan dus wel altijd een aardeverbinding.

• bkruyver
Ribruijn schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:21:
Tsja, je wil de kast niet open maken natuurlijk. Als je dan bij de 3000 toch iets anders wil lijkt het me kabel doorknippen, ader eindhulzen erop en in een werkschakelaar? Dan maar met 1.5mm2? Zoals eerder gezegd heb je dan dus wel altijd een aardeverbinding.
Wat kan er veilig door de lengte neopreen 3x 1.5? Toch vaagdat ze het zo leveren met mogelijkheid vaste aansluiting tot 3000 watt.....

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:53
Het lijkt me zelf dat Zendure als accu ontwikkelaar echt wel heeft nagedacht over de producten en veiligheid.

Ze geven zelf duidelijk aan dat tot 3000 watt de Schuko stekker zelfs prima kan.

Bij de 4000 geven ze wel speciaal de middelen mee om een vaste aansluiting te maken.

Zelf ga ik er dus vanuit dat het in de praktijk veilig kan met dat stuk meegeleverde 1.5mm snoer. De afstand is immers ook klein.

Dat je een vaste aansluiting wil kan ik me nog ergens voorstellen, maar op een bepaald moment moet je je ook afvragen of de moeite en het zelf knutselen aan de stekker niet erger wordt dan de kwaal…

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
bkruyver schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:40:
[...]

Wat kan er veilig door de lengte neopreen 3x 1.5? Toch vaagdat ze het zo leveren met mogelijkheid vaste aansluiting tot 3000 watt.....
Het lijkt ooke en beetje een tweaker ding te zijn hoor. Dus sta je er niet te blind op. Ze leveren de kabel niet voor niets mee, ze geven idd aan dat die tot 3k mag. Of het beter kan is wat anders :)

En ook installateurs gaan niet zover als hier. Ik laat alvast groepen leggen naar de garage, specifiek aangegeven voor de Mix 3000 (installateur levert die ook). In de offerte staat gewoon 3x2,5mm kabel. Ik zie dat iedereen hier 3x4mm doet, maar blijkbaar is niet perse nodig (in mijn geval is de lengte ook beperkt overigens).

Ook de installateur van de zonnepanelen (andere) heeft 3x2,5 getrokken voor een omvormer die 5k kan leveren (single fase). Een hoop mensen hier zullen dat echt niet gepast vinden, maar werkt al jaren prima ;)
(en blijkbaar veilig, gezien meerdere installateurs dit gewoon zo doen)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14
Gemeni schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:53:
Het lijkt me zelf dat Zendure als accu ontwikkelaar echt wel heeft nagedacht over de producten en veiligheid.

Ze geven zelf duidelijk aan dat tot 3000 watt de Schuko stekker zelfs prima kan.

Bij de 4000 geven ze wel speciaal de middelen mee om een vaste aansluiting te maken.

Zelf ga ik er dus vanuit dat het in de praktijk veilig kan met dat stuk meegeleverde 1.5mm snoer. De afstand is immers ook klein.

Dat je een vaste aansluiting wil kan ik me nog ergens voorstellen, maar op een bepaald moment moet je je ook afvragen of de moeite en het zelf knutselen aan de stekker niet erger wordt dan de kwaal…
Ik moet toegeven dat de meegeleverde kabel bij de 3000 er beter/robuuster uit ziet dan ik van te voren bang voor was. Hij is in mijn geval zelfs veels te lang, ik had aan een meter al ruim over gehad :+

• justie75
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:45
Misschien een vraag die we niet willen horen maar vanaf de hoofdschakelaar in de meterkast (3fasen) is dan de juiste volgorde:

Hoofdschakelaar -> B20 aardlekautomaat 30mA -> 5x4mm2 yvmk kabel -> werkschakelaar -> Thuisaccus (Mix 4000) fase 1, 2 en 3?

Of moet er de andere kant op ook nog een aardlek / installatieapparaat, dus bij de aansluiting van de thuisaccus?

Bedankt alvast!
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste