Spekkie99 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:13:
[...]
Volgens mij ben je een van de eersten met een 4000 pro. Ben heel benieuwd naar je ervaringen er mee want hij zou hier ook perfect passen om de huidige omvormer te vervangen en gelijk als batterij te gaan werken. Als je dit wil delen hier dan graag!
Ik heb vandaag mijn Zendure 3CT meter samen met een Solarflow 4000 mix ac+ en 2 3000 mix ac+ in één systeem gezet.
Bedoeling is om straks iedere fase een eigen batterij te geven zodat ik netjes mijn piek opwek en verbruik (oven, inductie etc) op te vangen.
De 4000 kwam uit de doos met 8% en de beiden 3000 met net iets minder dan 50.
Aangesloten en de pv ging netjes alle accu’s vullen met het opgegeven vermogen.
Ook werd er een firmware update gepushed, deze kon bij de 4000 nog niet ivm te lage SOC
De beiden 3000 machines stopten met laden bij 51% en gingen in forced calibration mode, nu al bijna 10 uur, geen input en geen output.
De 4000 stopte met laden bij 10% wat vreemd is, nog steeds voldoende pv op dat moment. Dit heb ik opgelost door hem op custom schedule te zetten en hem te laden. Bij 46% zie ik hem ineens naar 97% en vrij snel daarna naar 100% schieten. Update gedaan en wachten. Nu draait alleen de 4000 en ik zie rond de 100W ontladen worden terwijl ik ook nog tussen de 100 en 250W van het grid krijg. Dit allemaal in self consumption mode.
Moet ik gewoon geduld hebben en gaan slapen? Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is en waarom de werkende batterij niet het gevraagde vermogen van het huis volgens Zendures eigen meter levert? CT meter is bevestigd correct aangesloten en de input en output per batterij staat nu op 1000W, ja, eigen groep etc.