• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 16:06
The_Haunted schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:52:
[...]

Ja, ik kreeg dit antwoord. Ik had hetzelfde gedrag, maar met de 3000 al in HA.

Thank you for your feedback.

Based on the situation you described, we recommend performing a battery calibration to help the system accurately recognize the battery’s SOC (State of Charge).

Please follow these steps:

1. Charge the battery to 100%;

2. Keep the battery connected and continue charging for a period of time;

3. Then use the battery normally and allow it to discharge to a lower SOC level;

4. Recharge the battery back to 100%.

After completing a full charge and discharge cycle, the system should be able to recalibrate the battery level display.

Please observe the battery performance after the calibration. If the issue still occurs, kindly provide us with relevant screenshots or operating data, and we will further assist you with the analysis.
Ah top, dus in dit geval laat je de batterij minimaal ontladen tot 5% als die eerder op minimaal 10% staat begrijp ik dan zo. En dan is het hopen dat de BMS zelf kalibreert, wat je dan weer kan aflezen in HA.

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02:05
Mijn mix 3000 draait nu 2 weken heerlijk 0 op de meter via de WiFi. Wat zou het voordeel zijn als ik hem via LAN aansluit? Snelheid?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 16:36

databeestje

Von PrutsHausen

Bouwertje schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 23:10:
Mijn mix 3000 draait nu 2 weken heerlijk 0 op de meter via de WiFi. Wat zou het voordeel zijn als ik hem via LAN aansluit? Snelheid?
Betrouwbaarheid.

De latency met kabel vs wifi is voor nauwkeurigheid op seconden geen factor. Echter wil zeker op 2.4Ghz wifi deze nog wel eens last hebben van verstoring. Deze band is een "free for all" en wordt gebruikt van draadloze video, magnetron, dect, bluetooth, etc wat tot allerlei problemen kan leiden.

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:09
robinh schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:54:
[...]

Ah top, dus in dit geval laat je de batterij minimaal ontladen tot 5% als die eerder op minimaal 10% staat begrijp ik dan zo. En dan is het hopen dat de BMS zelf kalibreert, wat je dan weer kan aflezen in HA.
Bij mij loste het zichzelf op nadat ik nog een uurtje op 99% liet laden. Uiteindelijk ging ie naar de 100% en sindsdien doet ie het gewoon goed

• robinh
The_Haunted schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:29:
[...]

Bij mij loste het zichzelf op nadat ik nog een uurtje op 99% liet laden. Uiteindelijk ging ie naar de 100% en sindsdien doet ie het gewoon goed
Hier hetzelfde inderdaad, maar voor een keertje heb ik beide nu naar 5% laten ontladen. Om vervolgens tot 100% op te laden en hoop dat dit daarna nooit meer voorkomt.

Vielen me 2 zaken op met de @gielz integratie wanneer ik minder dan 10% laadpercentage heb. Bij benodigde energie staat nu meer dan 16kWh, 16,89kWh om precies te zijn. Zou er dan meer capaciteit inzitten maar vanwege minimaal 10% ontladen alsnog 16kWh? Of hoe werkt deze meting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NY37hYcDiwtwae8ueuG9fWJY40=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qTWUrxT7XQhsyOc3GbeRhYI4.png?f=user_large

En ook dat er in het logboek nu vermeld staat batterij SOC bescherming actief 1200 watt. Deze luistert nu even niet naar de P1 (NOM) maar wilt geforceerd het batterijpercentage weer op 10% hebben lijkt het zo. Is dat een aansturing van de BMS of zit dit in de integratie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKe2E-fC0Zz7Ry1NY-emkYc5E4o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2X00oxKZb6K1KIZR0IYEiIYi.png?f=user_large

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-10 21:50
robinh schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:43:
Vielen me 2 zaken op met de @gielz integratie wanneer ik minder dan 10% laadpercentage heb. Bij benodigde energie staat nu meer dan 16kWh, 16,89kWh om precies te zijn. Zou er dan meer capaciteit inzitten maar vanwege minimaal 10% ontladen alsnog 16kWh? Of hoe werkt deze meting.

[Afbeelding]

En ook dat er in het logboek nu vermeld staat batterij SOC bescherming actief 1200 watt. Deze luistert nu even niet naar de P1 (NOM) maar wilt geforceerd het batterijpercentage weer op 10% hebben lijkt het zo. Is dat een aansturing van de BMS of zit dit in de integratie?

[Afbeelding]
Daar wordt voor zover ik begrijp het verlies bij het laden al bij in gecalculeerd. Dus om volledig te laden is er meer stroom nodig dan er in past.

Ja de bms regelt dat vanzelf om de batterij te beschermen. Al weet ik niet of die 1200 watt vanuit de bms komt of de gielz integratie. Je kan de soc protect uitzetten, maar weet niet waarom dat verstandig zou zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 26-08-2026 09:55 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:34
Wat een waardeloos gedoe met het claimen van die Powerhub. De support/chat schiet je ook helemaal niets mee op, screenshot van de problemen gestuurd, serienummers en factuur gestuurd, maar ook dan is het blijkbaar nog onmogelijk om die Powerhub toe te kennen.

Via de app werkt het iig van geen meter. Heb nu een laatste bericht gestuurd dat als ze de claim niet rondkrijgen ze alledrie de accu's retour kunnen verwachten, ben benieuwd hoe lang het nu duurt.

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-10 22:45
Getverdemme schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:53:
Wat een waardeloos gedoe met het claimen van die Powerhub. De support/chat schiet je ook helemaal niets mee op, screenshot van de problemen gestuurd, serienummers en factuur gestuurd, maar ook dan is het blijkbaar nog onmogelijk om die Powerhub toe te kennen.

Via de app werkt het iig van geen meter. Heb nu een laatste bericht gestuurd dat als ze de claim niet rondkrijgen ze alledrie de accu's retour kunnen verwachten, ben benieuwd hoe lang het nu duurt.
Getverdemme!

• Getverdemme
Zanzibar-1337 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Daar wordt voor zover ik begrijp het verlies bij het laden al bij in gecalculeerd. Dus om volledig te laden is er meer stroom nodig dan er in past.

Ja de bms regelt dat vanzelf om de batterij te beschermen. Je kan de soc protect uitzetten, maar weet niet waarom dat verstandig zou zijn?
Klopt, die gebruikt de werkelijke RTE ook al in zijn berekening.

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:47
Sinds 2 dagen een Zendure SolarFlow 3000 Mix AC+
De eerste dag uit de doos aangesloten met standaard stekker in het stopcontact om te testen of die goed functioneerde, dus limiet van 800W.

Daarna heb ik hem aangesloten met een CEE stekker op een aparte 16A groep.(zag wel dat er maar 1,5 mm2 kabel zelf in de kabel van Zendure zit)

In de app aangegeven dat hij met 3000W mag laden en ontladen, is dit zo goed ingesteld of gaat hij nu met 2*3000W = 6000W max gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dUQJ5_HOrN_tOaASgo3P_uoeSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TFKILODfh2KuvAyHS3ppZwS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag in de instellingen ook maximale stroomsterkte staan, dat is neem ik aan gewoon het aantal Ampère van je hoofdzekering? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtNxtZ2x3nkPOMuLnmpbqVb2aDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0k3RHiKjZuLA3NFIuw1Os6r.jpg?f=fotoalbum_large

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-10 22:11
zoeperman schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:17:
De eerste dag uit de doos aangesloten met standaard stekker in het stopcontact om te testen of die goed functioneerde, dus limiet van 800W.

Daarna heb ik hem aangesloten met een CEE stekker op een aparte 16A groep.(zag wel dat er maar 1,5 mm2 kabel zelf in de kabel van Zendure zit)

In de app aangegeven dat hij met 3000W mag laden en ontladen, is dit zo goed ingesteld of gaat hij nu met 2*3000W = 6000W max gebruiken?

[Afbeelding]

Ik zag in de instellingen ook maximale stroomsterkte staan, dat is neem ik aan gewoon het aantal Ampère van je hoofdzekering? [Afbeelding]
Hij staat nu ingesteld op max 3000w laden en max 3000w ontladen dus dat is goed vanuitgaande dat je hem op een eigen groep met een b16 hebt aangesloten.

Hij staat nu op Max 3000w ingesteld dus de stroomsterkte is 3000/230=13a dus je zal niet veel meer dan 13a gebruiken.

Zie dat de instelling gaat om de totale stroomsterkte van huishouden gaat, ik heb 3x25a dus maar ingesteld op 70a maar weet eigenlijk niet wat juist is ook niet wat jij dan zou moeten instellen. Wellicht weet iemand anders dit?

[ Voor 8% gewijzigd door Sted74 op 26-08-2026 11:44 ]

Sted74 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:09:
[...]

Hij staat nu ingesteld op max 3000w laden en max 3000w ontladen dus dat is goed vanuitgaande dat je hem op een eigen groep met een b16 hebt aangesloten.

@zoeperman ; gezien de relatieve korte kabellengte van 3m is bij dit vermogen van 3000W (13A) ook bij een litze kabel van 1,5mm2 dit volledig binnen de spec's.
door een CEE stekker te gebruiken heeft deze ook geen last van een langdurige load op dat vermogen.
Hij staat nu op Max 3000w ingesteld dus de stroomsterkte is 3000/230=13a dus je zal niet meer dan 13a gebruiken, verwacht dat je een b16 automaat hebt dan zou ik de maximale stroomsterkte op 15a zetten!

Dus niet de 40a van je hoofdzekering dat heeft geen zin.
out of the box kun je ook de Mix alleen ( mits je de limiet zelf ontgrendeld) op maximaal 3000W zetten. zeker voor langduurig gebruik van dat vermogen ( m.n. tijdens laden) zit ook een 16A zekering aan zijn limiet.

Boven deze limiet heb je aanvullende gegevens nodig over jouw installatie en een getekende verklaring van jouw elektricien dat hij de installatie conform NEN1010 ( eigenlijk vast aansluiting) heeft aangelegd. Na controle door Zendure zal deze dan jouw unit gaan vrijschakelen voor een hoger vermogen.

Bedenk wel dat bv een 4000 Mix uit zich zelf ook maximaal 4000W kan, dat is dus net iets meer dan 17A, dus voor een Mix 4000 ( en ook voor een Mix 3000 is de minimale waarde voor je beveiliging 20A, wil je de Mix 4000 volledig gaan gebruiken heb je eigenlijk een 32A zekering nodig, wat in combinatie met de redelijke standaard 25A hoofdzekering (1 fase) niet kan. Zelfs met die 20A heb je minimaal afstand tot je hoofdzekering.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 26-08-2026 11:26 ]

• Lana1984
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 02-10 23:37
onlinaius schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:36:
Beetje interesse (ik zit voorlopig zelf nog locked in, in mijn Marstek Venus A setup) en beetje 'misschien is dit wat voor mijn ouders': werkt de AC koppeling van de 4000 Plus met zonnepanelen al naar behoren? (als in: werkt het al met die oorspronkelijk aangegeven 5000 watt aan panelen?)
Is er iemand die bovenstaande kan bevestigen? Ben hier ook benieuwd naar
onlinaius schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:36:
Beetje interesse (ik zit voorlopig zelf nog locked in, in mijn Marstek Venus A setup) en beetje 'misschien is dit wat voor mijn ouders': werkt de AC koppeling van de 4000 Plus met zonnepanelen al naar behoren? (als in: werkt het al met die oorspronkelijk aangegeven 5000 watt aan panelen?)
waarom zou dit willen ? even los van de noodstroom situatie, maar dan zou je eigenlijk ook de powerhub nodig hebben om je hele huis te voorzien? En dan heb je nog de vraag waar we nog steeds geen goed antwoord op hebben of de powerhub in staat is een juiste sinusgolf voor 3-fase, dus 120 graden verzet per fase aan te bieden, want dat heeft een 3-fase PV omvormer namelijk wel nodig.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Daar zijn redenen voor. En daar zijn redenen voor om het niet te willen. Staat genoeg van te vinden in dit topic. Die discussie is al meermaals gevoerd.

Om antwoord te geven: ik heb in dit topic nog niet voorbij zien komen dat dat issue is opgelost. Wel dat er tickes voor lopen, maar daarna bleef het stil voor zover ik weet.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
IJsbeer schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:17:
[...]

Daar zijn redenen voor. En daar zijn redenen voor om het niet te willen. Staat genoeg van te vinden in dit topic. Die discussie is al meermaals gevoerd.
Inderdaad. Bijv hier:

onlinaius in "Het grote Zendure Mix thuisaccu, PowerHub en EVFlow topic"

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-10 17:27

John2B

I Love RAID5..!!

FlyLampie schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:22:
Vandaag de op E-bay bestelde losse stekker (M25-VL-3P) voor mijn mix 3000 binnen gekregen. Als ik er zo naar kijk zijn die pinnetjes niet heel erg dik vergeleken met de shuko stekker die standaard aan de andere kant van het bijgeleverde 1,5mm2 snoer wordt geleverd.

Een datablad van de M25-VL-3P kan ik niet 123 vinden maar volgens mij is het EAN 4262442228138 en op diverse buitenlandse sites verkrijgbaar. (Sommige met officieel Zendure referentie) Deze zou voor (tot) 16A geschikt zijn. (Net als de shuko)

Grappig om op het forum te lezen dat we (ik ook) ons best doen om 4 of 6 kwadraat aansluitsnoeren te gebruiken terwijl de Zendure AC stekker op de mix3000 (en 4000?) dezelfde 16A rating heeft als de shuko en ook een stekkerverbinding is.

Neemt niet weg dat een vaste aansluiting op automaat of in lasdoos minder kans heeft op overgangsweerstand (warmte) dan de shuko in een wandcontactdoos.

Mijn mix 3000 draait inmiddels een week op 3000 watt in en uit op een eigen groep en de shuko stekker wordt max 28 graden na twee en half uur op 3000 watt laden. (Met flir gemeten)

Dit alles ter info !

Van de week het vaste 4mm2 neopreen snoer maar eens met de aangeschafte stekker met de mix 3000 verbinden. Kan geen kwaad de 1,5mm2 wat te upgraden naar 4mm2.
Ik kon die niet meer vinden op eBay of Amazon. Werd dus Alie Express.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sted74 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:31:
@Taro heb jij misschien een linkje met handleiding om 3 Zendure mix accu’s te integreren in HomeAssistant, want het lukt mij niet en kan het ook niet duidelijk terugvinden in een ander forum op Tweakers.

Vannacht is 1 van mijn 3 mix400ac+ accu’s spontaan ineens van 60% vol naar 100% vol geladen volgens de app, de accu blijft wel gewoon met de andere 2 op zonnestroom doorladen.

Dit heeft hij vorige week ook een keer gedaan en na een harde reset en de nieuwe update dacht ik dat het niet meer voor zou komen maar helaas.

Heeft iemand hier een verklaring voor of tip wat te doen?
Je zult ze op dit moment helaas nog alle 3 apart van elkaar, tegelijk, via ZenSDK met Actions in Home Assistant moeten aansturen. Hopelijk gaat de Zendure integratie ze spoedig allemaal volledig ondersteunen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online
Heb zojuist de 3000 Mix AC+ review gepubliceerd. Heb hem dezelfde score als de 4000 AC+ gegeven, omdat ze ieder hun eigen doelgroep hebben en niet iedereen behoefte heeft aan +1000 Watt vermogen, PV-IN AC of de optie voor uitbreiding met 7 kWh accu's. Meer is niet altijd beter en daarom heb ik ook een tijd lang geen scores uitgedeeld omdat mijn eisen en wensen niet per se die van een ander hoeven te zijn, maar daarom bekijk ik dit per doelgroep ipv vanuit mijn eigen situatie.

Positief:
  • De RTE komt op 1200 Watt uit op 86,3%, maar ik ga die ook nog op 800 Watt (duurt lang met 8 kWh! ;) ) en 3000 Watt meten.
  • De warmteontwikkeling valt mee, op 3000 Watt wordt ie maximaal 48,5 graden met een relatief hoge omgevingstemperatuur, dat is netjes
  • Verder de nieuwe versie van de Zendure App geprobeerd, zitten een aantal nieuwe visualisaties en opties in.
  • Veel overeenkomsten met de positieve punten van de 4000 Mix AC+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BjoAwoC6p_gQtvqR1mHlt3tkqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdIe7UrRQMnp6MkPcp949OAh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OEPo4qjqDYH-c0ZkeheU2EI4BI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Zld7wE1oVfWbhvoZ9VZ8X4B.jpg?f=fotoalbum_large

Nadelen?
- Zwaar, lastig uit te pakken, maar is eenmalig
- Onduidelijk of er nou wel of niet een Type A of B nodig is, ik zie, lees en ontvang tegenstrijdige berichten.

En de verbeterpunten zijn ook direct de voordelen die de 4000 Mix AC+ tov de 3000 Mix AC+ heeft, maar ze bedienen beide een andere doelgroep en door het ontbreken van die zaken die je mogelijk helemaal niet nodig hebt is de 3000 wel een stukje goedkoper dan de 4000, dus voor een aanzienlijk deel van het publiek de betere keuze.

De RTE metingen voor de 3000 AC+ lopen door, maar het blijft hier altijd lastig. Ondertussen o.a. de Marstek Venus E Mini en 7 andere accu's die dezelfde hoofdaansluiting gebruiken en ook gemeten moeten worden, het blijft priegelen en schipperen. Maar goed, een 2e hoofdaansluiting nemen is tegenwoordig ook niet echt een optie....

De 4000 Pro draait inmiddels ook, daar ga ik mij nu op richten, daarna de E Mini en dan 5 dagen naar de IFA in Berlijn, zin in :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-09 21:15
Hebben jullie voor de Mix (3000 of 4000) het ontlaadpercentage op 5% of 10% staan? Ik meende dat los hiervan er ook nog een eigen interne protectie zit ter bescherming van de cellen?

• Taro
  • Niet online
Ribruijn schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:38:
Hebben jullie voor de Mix (3000 of 4000) het ontlaadpercentage op 5% of 10% staan? Ik meende dat los hiervan er ook nog een eigen interne protectie zit ter bescherming van de cellen?
Ik heb ze beide op 5% staan, maar laad ze ook iedere dag weer naar 100% op. Met deze 314 Ah cellen (zelfde als in de Anker MAX AC) zou je beter richting de 0% moeten kunnen gaan, maar goed, dat moet over 10-20 jaar blijken.

Anderen adviseer ik altijd gewoon voor 10% te gaan, heb je ook nog wat over voor de noodstroom als het nodig is :)

• vati69
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:26
Getverdemme schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:53:

na aantal keer heen en weer mailen met support, is het uiteindelijk mij wel gelukt via de Zendure app. heb ik ook eerder hier gemeld.. ik heb niet hoeven dreigen en uiteindelijk kreeg ik pro-actief bericht dat alles zou moeten werken en dat bleek ook te kloppen. succes

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-10 22:25
Even een vraag, mijn 3 accu's zijn per stuk buiten hems regeling in staat 3000 watt te laden en ontladen. Procedure binnen app met handtekening doorlopen. Maar binnen hems moet het totale systeemvermogen worden vrijgegeven met opnieuw handtekening en ook de foto's installatie, bewijs elektricien.

Dat is toch vreemd?

Kan het zo zijn dat binnen hems het totale systeemvermogen, wat dan theoretisch 3x 3000 watt zou zijn in mijn geval, dus 9000 watt, ongelijk verdeeld worden, waardoor je wel tegen nieuwe limieten aanloopt van de losse accu's? Bv 4000 watt uit de mix 4000 en 2000 uit de mix 3000? Of wordt dit altijd perfect verdeeld waardoor je nooit boven de 3000 watt per accu komt?

En wat als je bv tijdelijk een van de drie accu's uit hems haalt en hij verdeeld het totale vermogen door 2 (bij 9000 watt totaal hems vermogen) dan dus 2x 4500 wat weer boven de limiet is van de accu zelf?

[ Voor 13% gewijzigd door bkruyver op 27-08-2026 03:21 ]

• Sted74
bkruyver schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 03:19:
Even een vraag, mijn 3 accu's zijn per stuk buiten hems regeling in staat 3000 watt te laden en ontladen. Procedure binnen app met handtekening doorlopen. Maar binnen hems moet het totale systeemvermogen worden vrijgegeven met opnieuw handtekening en ook de foto's installatie, bewijs elektricien.

Dat is toch vreemd?

Kan het zo zijn dat binnen hems het totale systeemvermogen, wat dan theoretisch 3x 3000 watt zou zijn in mijn geval, dus 9000 watt, ongelijk verdeeld worden, waardoor je wel tegen nieuwe limieten aanloopt van de losse accu's? Bv 4000 watt uit de mix 4000 en 2000 uit de mix 3000? Of wordt dit altijd perfect verdeeld waardoor je nooit boven de 3000 watt per accu komt?

En wat als je bv tijdelijk een van de drie accu's uit hems haalt en hij verdeeld het totale vermogen door 2 (bij 9000 watt totaal hems vermogen) dan dus 2x 4500 wat weer boven de limiet is van de accu zelf?
In HEMS werken alle accu’s samen als 1 accu.

Is je limiet 3000watt ontladen dan zal deze verdeeld worden over de 2 of 3 accu’s dus 2x1500 of 3x1000. De accu’s werken dan synchroon met soms hooguit 2% verschil is mijn ervaring. Het laden is wel vrij en kan tot max 4000watt per accu dus bij 3 tot 12000watt.

Als je nu los 3x3000 watt ontladen hebt is dat in HEMS 1x3000 / 3x1000 watt.

Of dat straks met een Powerhub anders is laat ik nog weten want deze zal vandaag geleverd worden.

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:41
Sted74 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 06:11:
[...]

Is je limiet 3000watt ontladen dan zal deze verdeeld worden over de 2 of 3 accu’s dus 2x1500 of 3x1000. De accu’s werken dan synchroon met soms hooguit 2% verschil is mijn ervaring. Het laden is wel vrij en kan tot max 4000watt per accu dus bij 3 tot 12000watt.

Of dat straks met een Powerhub anders is laat ik nog weten want deze zal vandaag geleverd worden.
Als ik twee Mix 3000 zou plaatsen, is de standaard vrijgave in de app dan in totaal 3000 watt (grens app) of per accu? Dus 6000 totaal? (uiteraard op eigen groepen per fase).

• Getverdemme
vati69 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:15:
[...]

na aantal keer heen en weer mailen met support, is het uiteindelijk mij wel gelukt via de Zendure app. heb ik ook eerder hier gemeld.. ik heb niet hoeven dreigen en uiteindelijk kreeg ik pro-actief bericht dat alles zou moeten werken en dat bleek ook te kloppen. succes
Ja ik loop ook heel de tijd heen en weer te mailen. Maar blijf telkens de foutmelding te krijgen van de serienummers zijn al geclaimd. Zodra ik mail krijg ik dat het gefixt moet zijn, maar probeer elke dag opnieuw en krijg toch dezelfde foutmelding.

Dan krijg ik bij de eerstvolgende mail juist weer een antwoord dat de claim toch gelukt is, maar daarna verder in diezelfde mail juist weer dat ik het opnieuw moet proberen. Heel verwarrend en ik denk dat de vertaling overal ook niet zo lekker werkt. Je zou toch denken dat als je de serienummers en de factuur stuurt dat ze je ook zo die claim kunnen toekennen.

*Wijziging:
Inmiddels na de dreigmail is wonderbaarlijk de Powerhub ineens wel toegekend. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Getverdemme op 27-08-2026 13:14 ]

• Sted74
g-j-t schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:38:
[...]

Als ik twee Mix 3000 zou plaatsen, is de standaard vrijgave in de app dan in totaal 3000 watt of per accu? Dus 6000 totaal? (uiteraard op eigen groepen per fase).
Standaard vrijgave staan ze ingesteld op 800watt, je kunt hem zelf eenvoudig tot 3000watt instellen maar dan moet je in de app wel bevestigen dat de aansluiting in orde is (aangesloten op een aparte groep). Los heb je 2x3000watt maar als je ze laat samenwerken in de Zendure app met HEMS voor bvb 0 op de meter dan is het totaal 3000watt dus 2x1500watt.

Met o.a. Home Assistant heb je wel 2x3000watt en kun je regelen wat je wilt zoals 0 op de meter enz.

• g-j-t
Sted74 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:16:
[...]

Standaard vrijgave staan ze ingesteld op 800watt, je kunt hem zelf eenvoudig tot 3000watt instellen maar dan moet je in de app wel bevestigen dat de aansluiting in orde is (aangesloten op een aparte groep). Los heb je 2x3000watt maar als je ze laat samenwerken in de Zendure app met HEMS voor bvb 0 op de meter dan is het totaal 3000watt dus 2x1500watt.

Met o.a. Home Assistant heb je wel 2x3000watt en kun je regelen wat je wilt zoals 0 op de meter enz.
Dank voor je reactie! DE standaard 800W wist ik. Ik was in de veronderstelling dat de 'eigen' verhoging tot 3000W per accu mogelijk is en niet als totaal. Misschien ga ik ze met Homey aansturen via Slimladen maar dit is nog erg in ontwikkeling dus ik denk er aan dit eerst via de Zendure app te doen.

Je kan ze in de Zendure app bij NOM bedrijf wel ophogen tot 6000 totaal bij twee accu's neem ik aan na goedkeuring/ overleggen verklaring?

[ Voor 6% gewijzigd door g-j-t op 27-08-2026 08:51 ]

• Sted74
@g-j-t als hij is vrijgesteld voor meer dan 3000watt dan kun je inderdaad het maximale eruit kunt halen wat in jouw geval 6000watt is. Voor het laden heb je geen goedkeuring nodig deze kun je gelijk al op 6000watt zetten als je de installatie op orde hebt!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-10 12:26

Argarath

MasterBlaster

Dag allen, even een snelle vraag. Morgen komt een elektricien om een extra groep te installeren in de meterkast ter voorbereiding voor de aanschaf van een Mix 4000 AC+. Omdat ik de Mix nog niet heb, vraag ik me even af wat het handigste is: ik wil de volledige doorvoercapaciteit benutten van de Mix, dus rechtstreeks op de groep aansluiten (zonder tussenkomst van stekker) is dan volgens mij voorwaardelijk?

Hoe kan ik dit nu handig afspreken met de elektricien, zodat hij niet straks weer terug moet komen om de Mix zelf aan te sluiten (bijvoorbeeld via een WAGO in een lasdoos lukt mij zelf ook wel namelijk).

Ik heb ook een SF2400AC+ staan, alles draait via Gielz. Ik kan daarmee straks tot een maximale doorvoercapaciteit van 4000 + 2400 Watt komen toch?

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ook hier de Mix 3000 AC+ getest en we zijn er zeer over te spreken, zeker voor de zeer lage prijs van €228 per kWh en de mogelijkheden. RTE 1% lager dan bij de Mix 4000 AC+ maar dat kan ook in test onnauwkeurigheid zitten. Want in principe is het apparaat identiek aan de Mix 4000 AC+, maar omvormer software matig beetje afgeknepen tot 3000 W en iets minder voorzieningen. Maar hiermee een prachtige semi-modulaire uitdager voor Marstek enz. Ook gezien de prijs.
Voordelen
  • Vermogen: met 3.000 W maximaal vermogen ideaal voor energie intensieve huishoudens
  • Prijs: zeer scherpe prijs voor zoveel functionaliteit en hoog vermogen
  • Comptabiliteit: volledige lokale aansturing via de officiele Home Assistant integratie, Homey integratie en ZenSDK
  • Nul-op-de-Meter: deze Eigen verbruiksmodus werkt uitstekend
  • Efficiency: met een RTE van 87% zeer duurzaam (op 3.000 W)
  • Voorzieningen: IP65, dubbel-BMS, brandonderdrukking met aerosol en een overdrukventiel
Nadelen
  • Aardlekautomaat: onduidelijkheid of een type A voldoende is of dat een type B noodzakelijk is
  • HEMS 2.0: heeft nog finetuning nodig
  • Gewicht: met 80kg aan de grens wat nog hanteerbaar is
  • Geluid: met 37 dB hoger dan de opgegeven 25 dB

energienerds.nl

• MarcS73
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-10 16:38
Lana1984 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:09:
[...]

Is er iemand die bovenstaande kan bevestigen? Ben hier ook benieuwd naar
Bij werkt nu alles naar behoren. (3x mix4000ac+, met elke accu eigen omvormer op Pv-in)

Omvormer op Pv-in was eerst beperkt tot 3kw, gisteren 4,2kw gezien en toen accu vol was ging die netjes in "omzeilen", mooi gekozen NL-woord voor bypass functie.

• MarcS73
Argarath schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:03:
Dag allen, even een snelle vraag. Morgen komt een elektricien om een extra groep te installeren in de meterkast ter voorbereiding voor de aanschaf van een Mix 4000 AC+. Omdat ik de Mix nog niet heb, vraag ik me even af wat het handigste is: ik wil de volledige doorvoercapaciteit benutten van de Mix, dus rechtstreeks op de groep aansluiten (zonder tussenkomst van stekker) is dan volgens mij voorwaardelijk?

Hoe kan ik dit nu handig afspreken met de elektricien, zodat hij niet straks weer terug moet komen om de Mix zelf aan te sluiten (bijvoorbeeld via een WAGO in een lasdoos lukt mij zelf ook wel namelijk).

Ik heb ook een SF2400AC+ staan, alles draait via Gielz. Ik kan daarmee straks tot een maximale doorvoercapaciteit van 4000 + 2400 Watt komen toch?
Je kunt overwegen dat hij eigen groep maakt in groepenkast , kabel trekt naar waar accu komt en de kabel afwerkt op 25a werkschakelaar. Kun jij daar straks de mix op aansluiten.

• g-j-t
MarcS73 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:47:
[...]

Bij werkt nu alles naar behoren. (3x mix4000ac+, met elke accu eigen omvormer op Pv-in)

Omvormer op Pv-in was eerst beperkt tot 3kw, gisteren 4,2kw gezien en toen accu vol was ging die netjes in "omzeilen", mooi gekozen NL-woord voor bypass functie.
Hoe werkt dit als de accu vol raakt? Wordt dan de laadstroom vanuit de PV AC-in beperkt totdat hij vol is? En zo ja gaat dan het restant opwek al door de bypass of gaat de bypass pas open als de accu vol zit. In dat geval zou je een stuk opbrengst missen.

• stopie
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-09 10:06
Sinds afgelopen dinsdag 3stuks 4000 mix ac+ draaien, werkt prima en kunnen ook de auto goed op 11kW opladen. Op alle 3 benut ik de PV-in aansluiting en dat werkt prima bij mij.
Helaas werkt de formele integratie nog niet via HA, ondertussen heb ik daarom alles ingericht via Gielz+gast777 (draait nu in stand-by). Ik draai HA via docker op mijn synology en voor ik overstap wil ik ook van buitenaf bij HA kunnen, die hobbel hoop ik komende dagen ook genomen te hebben en dan e.e.a. automatiseren met verkoop.

Helaas kan je via de app onder HEMS niks instellen/beperken per fase, die melding is behandeling door Zendure. Ook geconstateerd dat Zenki nu niks met PV data doet en daarom melding aangemaakt en ik gebruik Zenki verder niet.:

Goedendag,

Hartelijk dank voor uw geduld en voor het onder onze aandacht brengen van deze situatie.

Op dit moment wordt de PV-opbrengst die via de PV-IN AC van de SolarFlow 4000 MIX AC+ wordt opgewekt, helaas nog niet door ZENKI herkend en meegenomen in de energiegegevens.

We begrijpen goed dat deze koppeling belangrijk is voor een correcte weergave en een optimale werking van ZENKI. Uw feedback is daarom inmiddels geregistreerd en doorgegeven aan ons technische team, zodat dit in toekomstige updates verder kan worden geoptimaliseerd.

Voorlopig vragen wij u nog om wat geduld en de komende App-/firmware-updates in de gaten te houden. Zodra deze functie wordt ondersteund, zal deze via een toekomstige update worden verbeterd.

Onze excuses voor het ongemak en hartelijk dank voor uw begrip. We waarderen uw feedback en blijven werken aan een betere gebruikerservaring.

Met vriendelijke groet,

Het Zendure Support Team

tot zover tevreden!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:39
Taro schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:17:
Heb zojuist de 3000 Mix AC+ review gepubliceerd. Heb hem dezelfde score als de 4000 AC+ gegeven, omdat ze ieder hun eigen doelgroep hebben en niet iedereen behoefte heeft aan +1000 Watt vermogen, PV-IN AC of de optie voor uitbreiding met 7 kWh accu's. Meer is niet altijd beter en daarom heb ik ook een tijd lang geen scores uitgedeeld omdat mijn eisen en wensen niet per se die van een ander hoeven te zijn, maar daarom bekijk ik dit per doelgroep ipv vanuit mijn eigen situatie.

Positief:
  • De RTE komt op 1200 Watt uit op 86,3%, maar ik ga die ook nog op 800 Watt (duurt lang met 8 kWh! ;) ) en 3000 Watt meten.
  • De warmteontwikkeling valt mee, op 3000 Watt wordt ie maximaal 48,5 graden met een relatief hoge omgevingstemperatuur, dat is netjes
  • Verder de nieuwe versie van de Zendure App geprobeerd, zitten een aantal nieuwe visualisaties en opties in.
  • Veel overeenkomsten met de positieve punten van de 4000 Mix AC+
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nadelen?
- Zwaar, lastig uit te pakken, maar is eenmalig
- Onduidelijk of er nou wel of niet een Type A of B nodig is, ik zie, lees en ontvang tegenstrijdige berichten.

En de verbeterpunten zijn ook direct de voordelen die de 4000 Mix AC+ tov de 3000 Mix AC+ heeft, maar ze bedienen beide een andere doelgroep en door het ontbreken van die zaken die je mogelijk helemaal niet nodig hebt is de 3000 wel een stukje goedkoper dan de 4000, dus voor een aanzienlijk deel van het publiek de betere keuze.

De RTE metingen voor de 3000 AC+ lopen door, maar het blijft hier altijd lastig. Ondertussen o.a. de Marstek Venus E Mini en 7 andere accu's die dezelfde hoofdaansluiting gebruiken en ook gemeten moeten worden, het blijft priegelen en schipperen. Maar goed, een 2e hoofdaansluiting nemen is tegenwoordig ook niet echt een optie....

De 4000 Pro draait inmiddels ook, daar ga ik mij nu op richten, daarna de E Mini en dan 5 dagen naar de IFA in Berlijn, zin in :)
Ik heb zelf ook voor de 3000 AC + gekozen, ik denk dat het eigenlijk voor de meeste mensen wel de beste oplossing ja. Een uitbreidbaar systeem klinkt mooi, maar stel je wilt een uitbreiding dan zou ik ook meer vermogen willen hebben. Dan is horizontaal scalen net zo makkelijk. Daarnaast zit je niet vast aan specifieke type accu's. Het is goed mogelijk dat over een x aantal jaar deze systemen prijs/technisch niet meer interessant zijn of helemaal niet meer goed leverbaar zijn. Dan pak je liever een nieuwere generatie.

Wel een opmerking; je schrijft dat een de 3000 geen PV-IN AC heeft, maar hij kan wel degelijk een omvormer aansluiten via het schuko stopcontact toch? Wat is hiertussen eigenlijk het verschil met de 4000 +, behalve dat je de schuko vrijhoud voor eventuele noodstroom?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP / 2x Zendure 3000 Mix AC+ (16kWh)

• Taro
  • Niet online
Stefanovic45 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Ik heb zelf ook voor de 3000 AC + gekozen, ik denk dat het eigenlijk voor de meeste mensen wel de beste oplossing ja. Een uitbreidbaar systeem klinkt mooi, maar stel je wilt een uitbreiding dan zou ik ook meer vermogen willen hebben. Dan is horizontaal scalen net zo makkelijk. Daarnaast zit je niet vast aan specifieke type accu's. Het is goed mogelijk dat over een x aantal jaar deze systemen prijs/technisch niet meer interessant zijn of helemaal niet meer goed leverbaar zijn. Dan pak je liever een nieuwere generatie.

Wel een opmerking; je schrijft dat een de 3000 geen PV-IN AC heeft, maar hij kan wel degelijk een omvormer aansluiten via het schuko stopcontact toch? Wat is hiertussen eigenlijk het verschil met de 4000 +, behalve dat je de schuko vrijhoud voor eventuele noodstroom?
Klopt, de micro-omvormer die je op de noodstroomuitgang kunt aansluiten wordt ook in de review genoemd.

De PV-IN AC van een 4000 Mix AC+ kan tot 5 kW vermogen aan. Naar mijn weten kan de noodstroomaansluiting net zoveel micro-omvormervermogen aan als het vermogen van de noodstroomaansluiting zelf, dus 3680 Watt continu en +-7360 gedurende korte tijd. Maar dat zijn eigenlijk geen micro-omvormers meer en en je bezet daardoor inderdaad die poort. Daarnaast is een stopcontact/stekker combinatie niet de beste optie voor langdurige hoge stromen. Dus wil je een keer een 800 Watt micro aansluiten dan is de 3000 Mix AC+ een prima oplossing, wil je structureel bijv. 1500+ zonnepaneel vermogen aansluiten, ga dan voor de 4000 met nette PV-IN AC koppeling die daarvoor bedoeld is ipv bijv. meerdere micro's via een stekkerblok ofzo te combineren.

• bkruyver
Sted74 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 06:11:
[...]

Hoi, Dank, inderdaad wordt het nu keurig gemiddeld. Meer dan 3000 onder HEMS kan ook, maar vereiste de vrijstelling na verklaring elektricien. Ik heb eigenijk dan nog steeds de volgende vragen:
  1. Waarom kan ik de losse accu's buiten HEMS wel op vol vermogen (3000 watt) gebruiken en binnen HEMS niet? Los ingesteld of HEMS maakt geen verschil in mijn hardware. Maar, kan het zo zijn dat HEMS de ontlading niet eerlijk door 3 delen deelt en er dan dus theoretisch meer dan 3000 watt per accu aan ontlading plaatsvindt, wanneer het totale systeemvermogen wel op 9000 watt gezet kan worden?
  2. Wat gebeurt er nu binnen HEMS met de bypass van de zonne-energie? Volgens mij leveren de PRO's dan ook meer dan 1000 watt terug per groep (als ik het goed zie in mijn app)? Als de accu's vol zitten en er genoeg zonnestroom is (ik heb beide PRO's Voorzien van 1 string zonnepanelen met max 3600 watt vermogen), kan het dan theoretisch voor komen dat de PRO's de volle 3600 watt via bypass gaan leveren, waarmee de door mij ingestelde individuele limiet van de accu van 3000 watt overschreden wordt?
  3. Toen ik van de drie accu's de MIX 3000 uit HEMS haalde, gingen de 2 MIX 4000 PRO's samen de 3000 watt (maximum binnen HEMS) leveren en dus per stuk 1500 watt en blijkbaar kunnen ze binnen HEMS dus wel meer ontladen dan 1000 watt per stuk. Wat gebeurt er als het systeemvermogen op 9000 watt wordt gezet (3000 watt per accu x 3 accu's) en er vervolgens een accu uit HEMS wordt gehaald? Gaan de andere twee accu's dan 4500 watt per stuk proberen te ontladen? Dat zou dan weer gevaarlijk zijn.
Ik wil ook graag via homey, maar dat kan nog niet. Alles netjes op de 3 fasen en 3 eigen aardleks verdeeld. Met mijn verdeelkast zit ik gewoon beetje vast aan B16 ivm de selectiviteit, maar de 3000 per accu wil ik toch wel graag gaan halen. De omvormers leverde wel eens iets meer dan 3000 op eigen groep b16, dat gaat al jaren goed zonder noemenswaardige warmteontwikkeling.

NB: 1 ding ga ik toch echt nog aanpassen: die 3x1.5mm2 op de 3000 wordt iets warm bij 3000watt ontlading (als ik dat buiten HEMS) aan zet. De 3 x2.5mm2 ymvk na de werkschakelaars overigens niet (beide ongeveer 1.5 a 2mtr kabel.

NB2: ik had als doel ik wat uitval omvormer te voorkomen. Dat werkt perfect, pure winst de kw's die erin gaan op de momenten dat het anders uitviel :-)

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:08
Taro schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

Klopt, de micro-omvormer die je op de noodstroomuitgang kunt aansluiten wordt ook in de review genoemd.

De PV-IN AC van een 4000 Mix AC+ kan tot 5 kW vermogen aan. Naar mijn weten kan de noodstroomaansluiting net zoveel micro-omvormervermogen aan als het vermogen van de noodstroomaansluiting zelf, dus 3680 Watt continu en +-7360 gedurende korte tijd. Maar dat zijn eigenlijk geen micro-omvormers meer en en je bezet daardoor inderdaad die poort. Daarnaast is een stopcontact/stekker combinatie niet de beste optie voor langdurige hoge stromen. Dus wil je een keer een 800 Watt micro aansluiten dan is de 3000 Mix AC+ een prima oplossing, wil je structureel bijv. 1500+ zonnepaneel vermogen aansluiten, ga dan voor de 4000 met nette PV-IN AC koppeling die daarvoor bedoeld is ipv bijv. meerdere micro's via een stekkerblok ofzo te combineren.
Die PV-IN AC van een 4000 Mix AC+ kan ik in principe ook een volle Enphase string single fase op aansluiten dan?
Nice :*)

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC+ 8,16kWh | 450x Nera | Home Assistant

afhankelijk of alleen de batterij wilt gebruiken of dat je ook via de AC je PV omvormer wilt aansluiten.
Ook zou je rekening moeten houden met de aansluitwaarde van je hoofdzekering.
Als ik van 3*25A huisaansluiting uit ga en je alleen de batterij wiltgebruiken zou ik een alamat 20A 30mA kiezen. Voor deze huisaansluiting is dat ook het maximale wat je verstandig kunt doen. Een 16A is gewoon te licht want die kun je tijdens het laden wel met 4000W belasten, dat is meer dan 16A. De kans dat je die tijdens het laden ( hou rekening met 2 uur minimaal) is hier duidelijk aanwezig. Met een 20A heb je daar geen last van.

• onlinaius
  • Nu online
Jan-tweak schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:50:
[...]
afhankelijk of alleen de batterij wilt gebruiken of dat je ook via de AC je PV omvormer wilt aansluiten.
In in dat laatste geval is het feitelijke antwoord toch: dan kun je nooit de volledige capaciteit gebruiken?

Met doorvoer schijnt de max 5000 watt te worden, en dan kan een 20A groep ook niet. Dan heb je dus een zekering met een hoger amperage nodig, maar dat kan niet op een 3 x 25A hoofdaansluiting vanwege selectiviteit, mogelijk net op een 1 x 35A hoofdaansluiting.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

onlinaius schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

In in dat laatste geval is het feitelijke antwoord toch: dan kun je nooit de volledige capaciteit gebruiken?

Met doorvoer schijnt de max 5000 watt te worden, en dan kan een 20A groep ook niet. Dan heb je dus een zekering met een hoger amperage nodig, maar dat niet op een 3 x 25A hoofdaansluiting vanwege selectiviteit, mogelijk net op een 1 x 35A hoofdaansluiting.
klopt, dan wordt je huisaansluiting de beperkende factor, wat je overigens niet alleen bij Zendure ziet. Dat probleem zie je ook veelvuldig bij vaste batterij systemen met wat meer capaciteit en vermogen. Zelfs een 3*35A wordt dan al snel tot de beperkende factor.
alleen als je die 5000W bekijkt op 3 units en dus die ook gedeeld wordt per fase blijkt dat nog prima te doen met een 20A, sterker nog dan blijkt niet zo zeer de output de beperkde factor te zijn, want die is met iets meer dan 7A nog vrij laag, maar elk van deze units kan wel uit het net nog 4000W trekken, en dan heb je die 20A groep dus wel weer nodig.

• Taro
  • Niet online
Acidrain schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:26:
[...]

Die PV-IN AC van een 4000 Mix AC+ kan ik in principe ook een volle Enphase string single fase op aansluiten dan?
Nice :*)
Als die onder de max van de ingang blijft: Ja :)

• stopie
Zojuist een verrassing... ik heb de 'gratis' 3fase powerhub ontvangen. Ik denk dat deze niet zo 123 in mijn meterkst gaat passen, van het weekend even rustig verder kijken hoe het er van binnen uit ziet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RD5VdBTMznbFp-wB121wlfs5K_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpZbqJnU0mJEJ1RsFLxb0ckr.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-p9vv2NFUD9w0C47zWyGoVlx9mU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfKAVZeORyId0VsguHN6g2mc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mFC31R306qfkLWKQEbHqGOFYd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1Ud3mo4BIsFvFz7P5SZD13v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTYdiPZZIdqA1iiXQoEkiaB4CU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gm4I1nBYFaz2Kw6FO3P0kUNX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door stopie op 27-08-2026 20:29 ]

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 16:35
Dat je die solarflows "gewoon" met hun stekker er op aan sluit 😳

• stopie
Spekkie99 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:26:
blijft bijzonder en dan krijgen we 3x1,5mm2 bij de 4000 erbij...

• onlinaius
  • Nu online
stopie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:35:
[...]

blijft bijzonder en dan krijgen we 3x1,5mm2 bij de 4000 erbij...
Spekkie99 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:26:
Als je de layout bekijkt in de topicstart zie je wel dat je die stekker aansluitingen tot 3680 watt mag gebruiken. Voor meer vermogen moet je Mixes hardwiren (zie plaatje in de topicstart voor meer info).

• stopie
onlinaius schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:39:
[...]

[...]

Als je de layout bekijkt in de topicstart zie je wel dat je die stekker aansluitingen tot 3680 watt mag gebruiken. Voor meer vermogen moet je Mixes hardwiren (zie plaatje in de topicstart voor meer info).
Ik lees het net inderdaad

[ Voor 12% gewijzigd door stopie op 27-08-2026 20:50 ]

• Sted74
Hier ook de Powerhub binnen! Helaas zitten er geen ct-spoelen bij dus die moet ik dan zelf nog maar regelen. Wel worden er 3 COM kabeltjes met haakse stekker meegeleverd die denk ik te kort zijn voor mijn opstelling.

Er zit ook geen handleiding o.i.d. bij dus sluit ik hem maar aan volgens schema en YouTube filmpjes! Hij is gelukkig wel compacter dan ik had verwacht en ziet er degelijk uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_u0nTw4HVDOKhX-nn8zsVGROxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfVg2tsrIjbS5arCCAgTwGdn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydg4EkrtpaVdnWj8UFxK_F4gJt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxYhcBkJSi3OWW7EGAyzM3Wu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FM5RpuphWMOLvDIpzjvkIEcV93k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eu0MA9hENPxt12gTrYtpjFM2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80ZrBRC6txrohFkskmYCNyK6fh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjsYqfXqaGeINofdducWCbZC.jpg?f=fotoalbum_large

• stopie
Het voelt inderdaad degelijk aan! Ik had zelf ook CT-spoelen erbij verwacht , bij stroomuitval zal de P1-meter ook niet meer zoveel doen!

Ben benieuwd naar het aansluit gemak en je ervaringen.
Ik ben bang dat ik 5x6mm2 mag bestellen om van meterkast naar garage te gaan en weer terug. In de meterkast heb ik alleen ruimte als ik de powerhub over de inkomende kabel van de netbeheerder monteer. Op zich geen probleem, omdat de powerhub uitneembaar is, maar niet ideaal. Wordt vervolgd

• stopie
Sted74 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:48:
Hier ook de Powerhub binnen! Helaas zitten er geen ct-spoelen bij dus die moet ik dan zelf nog maar regelen. Wel worden er 3 COM kabeltjes met haakse stekker meegeleverd die denk ik te kort zijn voor mijn opstelling.

Er zit ook geen handleiding o.i.d. bij dus sluit ik hem maar aan volgens schema en YouTube filmpjes! Hij is gelukkig wel compacter dan ik had verwacht en ziet er degelijk uit!
ik vond online deze: https://manuals.plus/m/33a2ff6e25bbd6fca58686aff77036fceaff7f2f68cfb3330174412916889cf6_optim.pdf

• justie75
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:56
Sted74 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:48:

stopie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:15:
Zojuist een verrassing... ik heb de 'gratis' 3fase powerhub ontvangen. Ik denk dat deze niet zo 123 in mijn meterkst gaat passen, van het weekend even rustig verder kijken hoe het er van binnen uit ziet!
Wanneer hebben jullie de Powerhub aangevraagd / hoe lang was de levertijd?
Ik kijk er ook naar uit dat hij geleverd wordt ;) Maar tot dusver nog niks over gehoord (5 aug. de aanvraag doorgezet).

• stopie
justie75 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

[...]

Wanneer hebben jullie de Powerhub aangevraagd / hoe lang was de levertijd?
Ik kijk er ook naar uit dat hij geleverd wordt ;) Maar tot dusver nog niks over gehoord (5 aug. de aanvraag doorgezet).
Ik heb 10 augustus via de app de goedkeuring gekregen. Ik heb trouwens geen bericht gehad dat het kwam, DHL stond in ene voor de deur

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:30

V-8

Iemand zoiets ook al gehad?

Accu is al een paar uur aan het ontladen met 1.000W.

SoC logischerwijs teruggelopen tot +-60%.

Opeens gaat de weergeven SoC (ook in de Zendure-app zelf) naar 100%, om vervolgens weer verder te dalen conform ontlading.

Iets klopt er dus sowieso niet... Apart!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAAlB8QU5S6RT1bNuV3ctu1nO5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgKIapl81xueMsWexCLFYmFE.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant

• Sted74
stopie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:02:
[...]

Ik heb 10 augustus via de app de goedkeuring gekregen. Ik heb trouwens geen bericht gehad dat het kwam, DHL stond in ene voor de deur
Ik heb hem 12 augustus aangevraagd en is toen ook gelijk goedgekeurd. Net even opgehangen en wat kabeltjes aangesloten, morgenvroeg de rest maar aansluiten en kijken of ik hem aan de praat krijg.

• justie75
Sted74 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:32:
[...]

Ik heb hem 12 augustus aangevraagd en is toen ook gelijk goedgekeurd. Net even opgehangen en wat kabeltjes aangesloten, morgenvroeg de rest maar aansluiten en kijken of ik hem aan de praat krijg.
Oke, dat is hoopgevend :) Heb je vooraf een melding gekregen dat DHL langs zou komen, of was het een complete verrassing? (I.v.m. in ontvangst nemen wel handig om te weten of en wanneer ze komen).

• g-j-t
Ter info aan Homey gebruikers: https://homey.app/en-us/app/com.zendure.flow/Zendure/test/

Mix 4000 serie is toegevoegd.
zoeperman schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:17:

sorry, maar wat bedoel je met 2 keer ?

Het is 4000W laden, want dat kun je zo instellen.
Alleen bij jou met een 16A groep ( wat dus te licht is en kans op trippen ) kan dit dus maximaal tot 3680W ( = 16A ) wil je echt tot 4000W laden zul je toch die zekering moeten omzetten naar een 20A versie ( tip; gebruik ipv een IA een alamat, je wilt eigenlijk niet dat andere groepen jouw batterij kunnen beinvloeden).
de output is dus maximaal met eigen vrijgave tot 3000W, dit is echter voor het hele systeem, heb je meerdere Zendure batterijen met de Zendure HEMS software is voor het totaal dus 3000W max output, ook als je dus 2 SF 4000AC Mix zou hebben. (elk op zijn eigen groep)
[Afbeelding]

Ik zag in de instellingen ook maximale stroomsterkte staan, dat is neem ik aan gewoon het aantal Ampère van je hoofdzekering? [Afbeelding]

• Sted74
@justie75 ik kreeg 21 augustus van Zendure een mail dat aanvraag powerhub was goedgekeurd met trackingcode van DHL

• robinh
V-8 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:51:
Iemand zoiets ook al gehad?

Accu is al een paar uur aan het ontladen met 1.000W.

SoC logischerwijs teruggelopen tot +-60%.

Opeens gaat de weergeven SoC (ook in de Zendure-app zelf) naar 100%, om vervolgens weer verder te dalen conform ontlading.

Iets klopt er dus sowieso niet... Apart!

[Afbeelding]
Paar berichten teruglezen en je hebt je antwoord ;)

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:19

Een 20 of 25A aardlekautomaat in de meterkast.
Vanuit daar een 3x6mm2 kabel naar je accu.
Daar direct de meegeleverde stekker op monteren en aansluiten op je accu.

Zo heb ik hem en werkt perfect. Laat dan gelijk een extra aardedraad meetrekken die in de meterkast wordt aangesloten en een netwerkkabel voor stabiele verbinding.

• Sted74
De Powerhub zojuist aangesloten en geactiveerd! Lijkt allemaal goed te draaien en maar moet nog wel veel ontdekken/uitzoeken. Hij geeft wel een foutcode 23/24 driefasevolgorde omdat ik alles 100% goed heb aangesloten denk ik dat er ooit een fase vanaf de meter is verwisseld en ik een links draaiend veld heb. Moet dit nog even testen met een duspol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hilVV0PUt9M9vopR3StaTCx7Up8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lTp7uCqp8Lnei3ST1fb7bRLR.png?f=fotoalbum_large

• stopie
Sted74 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:45:
De Powerhub zojuist aangesloten en geactiveerd! Lijkt allemaal goed te draaien en maar moet nog wel veel ontdekken/uitzoeken. Hij geeft wel een foutcode 23/24 driefasevolgorde omdat ik alles 100% goed heb aangesloten denk ik dat er ooit een fase vanaf de meter is verwisseld en ik een links draaiend veld heb. Moet dit nog even testen met een duspol.
ziet er goed uit! Ik heb ondertussen voorlopig besloten dat ik voor de meterkast ga, maar dan moet ik eerst even modems en routers anders ophangen. En helaas 3 netwerk kabels via de kruipruimte naar de garage brengen!

Ik ben erg benieuwd naar de warmte van de powerhub.

Mocht je in Almere wonen, ik heb een (eenvoudige) fase volgorde meter. Mijn laadpaal had ook kuren en de draaiing zat onder de meter en ik heb daarom de aders in de laadpaal gedraaid.

Heb je een extra installatieautomaat (MCB) in de groepenkast geplaatst cfm handleiding?

[ Voor 5% gewijzigd door stopie op 28-08-2026 10:52 ]

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:58
Ziet er goed uit, ben positief verrast dat hij blijkbaar de fase volgorde monitort. Ik kon in heel de documentatie geen woord daarover vinden, was daarom niet zeker dat hij een echt 3 fase netwerk kon genereren, maar dat ziet er dus nog niet zo slecht uit!

Ben wel benieuwd hoeveel de hub zelf verbruikt, zowel in standby, als in andere modi.

• testmanager
  • Laatst online: 17:22

[Afbeelding]
Leuk, heb je ook foto's van binnen in, hoe je hem aangesloten hebt?

Is het eigenlijk te testen dat je hoofdstroom er af gaat, en je dan ziet hoe deze het overneemt?

• Ganka
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 23:09
testmanager schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

Leuk, heb je ook foto's van binnen in, hoe je hem aangesloten hebt?

Is het eigenlijk te testen dat je hoofdstroom er af gaat, en je dan ziet hoe deze het overneemt?
Gaaf! hier ben ik ook wel benieuwd naar. leuk dat je dit pionieren hier deelt

• robinh

[Afbeelding]
Gaaf, en ook erg benieuwd of deze een 3 fase noodstroom er van maakt. Dus 3 fasen met 120 graden in fase verschoven. Die vraag is nog niet beantwoord.

En ik begrijp nog niet helemaal hoe deze wordt aangesloten. De MIX wordt aangesloten op de C63 automaten in de Powerhub. Maar waarvoor zijn de schuko aansluitingen dan op de Powerhub, de noodstroom? En op welke poort sluit je deze aan op de Mix?

[ Voor 13% gewijzigd door robinh op 28-08-2026 11:43 ]

• justie75
robinh schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:41:
[...]

Gaaf, en ook erg benieuwd of deze een 3 fase noodstroom er van maakt. Dus 3 fasen met 120 graden in fase verschoven. Die vraag is nog niet beantwoord.

En ik begrijp nog niet helemaal hoe deze wordt aangesloten. De MIX wordt aangesloten op de C63 automaten in de Powerhub. Maar waarvoor zijn de schuko aansluitingen dan op de Powerhub, de noodstroom? En op welke poort sluit je deze aan op de Mix?
In de handleiding staat beschreven dat je voor elke fase kan kiezen of je de shuko of de vaste aansluiting wil gebruiken.

Je kan dus alle 3 op schuko aansluiten, of 1 vast en 2 op schuko.
Als je maar niet schuko en vaste aansluiting opdezelfde fase (SF A bijv.) aansluit, dat wordt niet ondersteund.

Maar je hebt dus keuze in aansluitmethodes.

• Getverdemme
Ganka schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Gaaf! hier ben ik ook wel benieuwd naar. leuk dat je dit pionieren hier deelt
Hier ook benieuwd naar! Kan ik een beetje vergelijken hoe dat bij mij eruit komt te zien! Ziet er in de app netjes uit moet ik zeggen. Zou dit het gebruik van Gielzzz integratie vervangen?

• MarcS73
g-j-t schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

Hoe werkt dit als de accu vol raakt? Wordt dan de laadstroom vanuit de PV AC-in beperkt totdat hij vol is? En zo ja gaat dan het restant opwek al door de bypass of gaat de bypass pas open als de accu vol zit. In dat geval zou je een stuk opbrengst missen.
Zodra accu vol is, wordt laadstroom geknepen en rest gaat richting groepenkast. Gaat niks verloren.

• MarcS73
In handleiding staat dat rondom de powerhub behoorlijk wat vrije ruimte nodig is (20cm links/rechts, 30cm boven /onder en 70cm aan voorkant ).

Dat is dadelijk bij mij iets van cm werk, want meterkast is al behoorlijk vol.

Alternatief is buiten ophangen, maar ja, kan iedereen erbij .

Hoe erg is het als ruimte rondom hooguit paar cm is ?

• justie75
MarcS73 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:08:
In handleiding staat dat rondom de powerhub behoorlijk wat vrije ruimte nodig is (20cm links/rechts, 30cm boven /onder en 70cm aan voorkant ).

Dat is dadelijk bij mij iets van cm werk, want meterkast is al behoorlijk vol.

Alternatief is buiten ophangen, maar ja, kan iedereen erbij .

Hoe erg is het als ruimte rondom hooguit paar cm is ?
Volgens mij met name voor warmteafgifte en voor toegang tot de aansluitingen (daar heb je ook nodige ruimte voor nodig.

• Sted74
Inmiddels ben ik wat verder en heb alle foutmeldingen eruit gekregen en werkt de Powerhub vlekkeloos.

Zoals ik al dacht bleek mijn fasen linksdraaiend te zijn omdat L2 en L3 waren verwisseld vanaf de meter. Dit bij de hoofdschakelaar omgedraaid nu draait hij netjes rechts en geen foutmelding.

Ik heb een extra omschakelkast geplaatst voor het aansluiten van de powerhub en als volgt aangesloten:

Vanaf 3fase hoofdschakelaar 6mm2 naar omschakelkast door een B25 Remautomaat naar een B20 0,3a Alamat voor ingang Powerhub en naar een 40A omschakelaar stand 1 en stand 2 is vanaf Powerhub de uitgang van de omschakelaar naar een B40 hoofdschakelaar weer terug naar mijn originele groepenkast.

Dit heb ik gedaan om enige overbelasting te voorkomen en ik kan met de extra kast de gehele powerhub met accu’s buiten bedrijf zetten of er voor kiezen handmatig off grid te draaien.

De omschakelkast hangt naast de hoofd groepenkast en de Powerhub met accu’s hangt in de kelder. Van groepenkast naar omschakelkast en powerhub is alles met 6mm2 Neopreen uitgevoerd.

Genoeg praatjes hier wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSqoKz7WEyxfXgf22sZh1MDSVyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qyxyJjoWZVBBalgZjdhqPBwf.jpg?f=fotoalbum_large

Omschakelkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1Rw4I6fYCtS16vzwx28kEJv9MQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xi2fFABeyiyVRj6TBcjI11BQ.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting Powerhub 6mm2 in/out en 4mm2 naar de mix4000ac accu’s

[ Voor 5% gewijzigd door Sted74 op 28-08-2026 15:57 ]

• stopie
En acteert het systeem nu als een UPS en blijft alles draaien bij omschakelen?

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10 15:07

tismij

???

stopie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:35:
En acteert het systeem nu als een UPS en blijft alles draaien bij omschakelen?
ben vooral wel benieuwd hoe snel hij schakelt, >10ms en de netwerk zooi gaat nog klapperen.

Een fatsoenlijke UPS doet <5ms maar dat zal ie wel niet halen.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• Sted74
@stopie @lithoijen @testmanager @Ganka @robinh @Getverdemme @tismij

Ik heb het net even kunnen testen door de hoofdschakelaar uit te zetten en er gebeurde helemaal niks! Zelf het licht knipperde niet even 😁 en de zonnepanelen (Enphase aangesloten op een eigen 3-fase groep) bleven gewoon stroom leveren 👍🏻

Vond het wel even spannend en het voelde een beetje gek maar ben erg blij dat het werkt en ik op 3 fasen stroom blijf houden mocht het Net uitvallen. Ik wil ook eens een paar dagen proberen off-grid te draaien als het wat zonniger is.

Nog te doen: easee laadpaal aansluiten op powerhub, 120a ct-spoelen zien te vinden en integreren in Home Assistant.

• Bazi
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:33
Sted74 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:36:
@stopie @lithoijen @testmanager @Ganka @robinh @Getverdemme

Ik heb het net even kunnen testen door de hoofdschakelaar uit te zetten en er gebeurde helemaal niks! Zelf het licht knipperde niet even 😁 en de zonnepanelen (Enphase aangesloten op een eigen 3-fase groep) bleven gewoon stroom leveren 👍🏻

Vond het wel even spannend en het voelde een beetje gek maar ben erg blij dat het werkt en ik op 3 fasen stroom blijf houden mocht het Net uitvallen. Ik wil ook eens een paar dagen proberen off-grid te draaien als het wat zonniger is.

Nog te doen: easee laadpaal aansluiten op powerhub, 120a ct-spoelen zien te vinden en integreren in Home Assistant.
Hoe is de zonnepanelenomvormer nu aangesloten? Gewoon hoe het was in de meterkast, of op de Powerhub, of op de PV-IN van een accu?

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-10 22:45
Sted74 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:14:
Inmiddels ben ik wat verder en heb alle foutmeldingen eruit gekregen en werkt de Powerhub vlekkeloos.

Zoals ik al dacht bleek mijn fasen linksdraaiend te zijn omdat L2 en L3 waren verwisseld vanaf de meter. Dit bij de hoofdschakelaar omgedraaid nu draait hij netjes rechts en geen foutmelding.

Ik heb een extra omschakelkast geplaatst voor het aansluiten van de powerhub en als volgt aangesloten:

Vanaf 3fase hoofdschakelaar 6mm2 naar omschakelkast door een B25 Remautomaat naar een B20 0,3a Alamat voor ingang Powerhub en naar een 40A omschakelaar stand 1 en stand 2 is vanaf Powerhub de uitgang van de omschakelaar naar een B40 hoofdschakelaar weer terug naar mijn originele groepenkast.

Dit heb ik gedaan om enige overbelasting te voorkomen en ik kan met de extra kast de gehele powerhub met accu’s buiten bedrijf zetten of er voor kiezen handmatig off grid te draaien.

De omschakelkast hangt naast de hoofd groepenkast en de Powerhub met accu’s hangt in de kelder. Van groepenkast naar omschakelkast en powerhub is alles met 6mm2 Neopreen uitgevoerd.

[Afbeelding]

Omschakelkast

[Afbeelding]

Leuk dat je dit deelt! Hele toffe oplossing zo 👍

• bkruyver
Top! Jammer dat MIX3000 er niet tussen staat :-(

• bkruyver
Sted74 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:14:

[Afbeelding]

Omschakelkast

[Afbeelding]

Waarom een alamat richting powerhub, zitten daar niet aardlekautomaten in? Kunnen die dan niet gaan trippen?

Heen 6mm2, terug ook 6mm2 neem ik aan.

Achter de hoofdschakelaar dus uit hoofdkast en via hoofdschakekaar in schakelkast terug rechtstreeks op de 3fase groepen en losse groepen per fase in hoofdkast?

Bij mij ligt alles uit elkaar, ik ga mijn verdeelkast mogelijk ombouwen naar jouw type schakelkast (mijn verdeelkast ligt aan 6mm2 nu, alleen geen retour natuurlijk nu).

Ik twijfel of de retour uit de schakelkast naar een tweede hoofdschakelaar in hoofdkast terug kan? Dan dus hoofdschakelaar-> schakelkast met zendure eraan en via omschakelaar -> hoofdkast-> 2de hoofdschakekaar en verder aktes als nu in hoofdkast alleen achter 2de hoofdschakelaar.

Klinkt dat logisch? Retour dan ook 6mm2 uiteraard.

• Taro
  • Niet online
Zojuist de 4000 Mix Pro review gepubliceerd. Natuurlijk dezelfde aandachtspunten/verbeterpunten als de 3000/4000 AC+, maar als je directe zonnepanelen in string (niet parallel!) wil aansluiten dan is dit een mooie oplossing.

Helaas heb ik zelf geen optie om 1x of zelfs 2x 4000 Watt PV strings te testen gezien mijn SolarEdge systeem met micro-omvormers, maar daarvan wil ik graag geloven dat het correct werkt. Met mijn 4 losse panelen werkte het prima, wel jammer dat we weer even op echt zonnige dagen moeten wachten om echt goed de prestaties te kunnen meten.

Selectie uit de pluspunten:
  • 8 kWh opslag in één systeem
  • Tot 4000 Watt laad- en ontlaadvermogen
  • Twee directe DC aansluitingen voor zonnepanelen
  • Iedere zonnepaneelingang heeft een eigen MPPT regeling
  • Tot 8000 Watt rechtstreeks aangesloten zonnepanelen
  • PV-IN AC tot 5000 Watt voor een bestaande zonnepaneelomvormer
  • Bestaande en nieuwe zonnepanelen te combineren
  • Tot 13 kW gecombineerde zonne-input
  • Opslag later uitbreidbaar tot circa 50 kWh
  • Noodstroom tot 3680 Watt
  • 7200 Watt kortstondig piekvermogen
  • Zonnepanelen kunnen tijdens een stroomstoring blijven bijdragen
  • P1 Meter, Smart CT en Shelly Pro 3EM ondersteuning
  • Home Assistant, MQTT en lokale aansturing
  • LAN en RS485
  • IP65, dus buitenplaatsing is mogelijk
  • Degelijke geïntegreerde wielen
  • Op veel fronten één van de meest complete totaalpakketten in de huidige thuisaccumarkt
Verbeterpunten:
  • Zwaar, vooral merkbaar bij plaatsing. Dit product moet je bijv. niet naar zolder willen tillen
  • De interne ventilator is duidelijk hoorbaar op hogere vermogens
  • ZENKI gedraagt zich regelmatig onvoorspelbaar
De lijst met aandachtspunten:
  • Voor het volledige vermogen van 4000 Watt is een geschikte vaste aansluiting nodig
  • Een kabel voor de vaste aansluiting wordt niet standaard meegeleverd
  • Direct aangesloten zonnepanelen moeten correct als strings worden gedimensioneerd
  • Parallel aansluiten van zonnepanelen op dezelfde DC ingang wordt niet ondersteund
  • Oudere Zendure uitbreidingsaccu’s zijn niet compatibel met de Mix serie
  • De extra functies van de Pro leveren vooral voordeel op wanneer je directe zonnepanelen of toekomstige uitbreiding daadwerkelijk gaat gebruiken
Ik weet zeker dat deze hier een tijd lang een vaste plek krijgt :)

Zo ziet mijn huidige vaste set er op dit moment uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytG5S7SE2vyap_vurmWLzBJPdW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppCYxUXRQuG43bgzvw9Doo6U.jpg?f=fotoalbum_large

En de andere testaccu's staan aan de andere kant van de garage. De PowerHubs waren helaas niet meer beschikbaar, maar die volgt ook spoedig. Nu al zin in om die ook te testen :)

• g-j-t
bkruyver schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:25:
[...]

Top! Jammer dat MIX3000 er niet tussen staat :-(
Komt nog wel. In de Zendure local app schijnen ze allemaal al toe te voegen te zijn.

• Sted74
bkruyver schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:47:
[...]

Waarom een alamat richting powerhub, zitten daar niet aardlekautomaten in? Kunnen die dan niet gaan trippen?

Achter de hoofdschakelaar dus uit hoofdkast en via hoofdschakekaar in schakelkast terug rechtstreeks op de 3fase groepen en losse groepen per fase in hoofdkast?

Bij mij ligt alles uit elkaar, ik ga mijn verdeelkast mogelijk ombouwen naar jouw type schakelkast (mijn verdeelkast ligt aan 6mm2 nu, alleen geen retour natuurlijk nu).

Ik twijfel of de retour uit de schakelkast naar een tweede hoofdschakelaar in hoofdkast terug kan? Dan dus hoofdschakelaar-> schakelkast met zendure eraan en via omschakelaar -> hoofdkast-> 2de hoofdschakekaar en verder aktes als nu in hoofdkast alleen achter 2de hoofdschakelaar.

Ik heb inderdaad alles tussen de kasten en powerhub met 6mm2 aangesloten. De 25A 3fase Remautomaat na de hoofdschakelaar gebruik ik als hoofdschakelaar voor mijn omschakelkast en beveiliging van mijn complete groepenkast tegen overbelasting. De 20A Alamat naar de Powerhub beveiligd de gehele aansluiting naar de powerhub netjes tot 13.800watt de 80A Alamat in de Powerhub word gebruikt als hoofdschakelaar en heeft geen invloed op de 20A alamat. Met de 20A Alamat en de omschakelaar kan ik de gehele Zendure installatie afkoppelen voor onderhoud, storing of werkzaamheden en gebruikmaken van het Net.

Volgens mij heb ik hierdoor een ideale werkbare en veilige installatie gecreëerd die voldoet aan de NEN1010.

Als een elektricien fouten ziet dan hoor ik dit graag.

• justie75
Sted74 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 01:56:
[...]

Ik heb inderdaad alles tussen de kasten en powerhub met 6mm2 aangesloten. De 25A 3fase Remautomaat na de hoofdschakelaar gebruik ik als hoofdschakelaar voor mijn omschakelkast en beveiliging van mijn complete groepenkast tegen overbelasting. De 20A Alamat naar de Powerhub beveiligd de gehele aansluiting naar de powerhub netjes tot 13.800watt de 80A Alamat in de Powerhub word gebruikt als hoofdschakelaar en heeft geen invloed op de 20A alamat. Met de 20A Alamat en de omschakelaar kan ik de gehele Zendure installatie afkoppelen voor onderhoud, storing of werkzaamheden en gebruikmaken van het Net.

Volgens mij heb ik hierdoor een ideale werkbare en veilige installatie gecreëerd die voldoet aan de NEN1010.

Als een elektricien fouten ziet dan hoor ik dit graag.
Mag ik vragen hoe je de aarde hebt geregeld als het Net wegvalt? Heb je bijv. een aardrelais toegepast die de N en PE aan elkaar koppelt? Of zit dit al in de Powerhub / Zendure Mix?

Ik kon er tot dusver niks over vinden, maar het is volgens mij (in geval van eilandbedrijf zonder net) noodzakelijk om dan de N en PE te koppelen.

- Of wordt er een zwevend net gecreëerd en is dit ook veilig voor mens en apparaten / kabels?

[ Voor 4% gewijzigd door justie75 op 29-08-2026 09:28 ]

bkruyver schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:47:
[...]

In de manual is een schema en een opzet met in- en uitgaande verbindingen getoond.
Uiteraard is de kwaliteit van je kabel (type) ook afhankelijk van jouw eigen situatie maar de gedachtengang dat je dezelfde type gebruikt lijkt mij niet verkeerd.
Kijk echter ook naar de interne bekabeling van je eigen groepenkast, want eigenlijk vervangen deze ingaande en uitgaande bekabeling naar de powerhub deze, dus hou rekening mee dat deze zelfs hoger uitgevoerd moeten worden ( berekenen dus ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YJ3D7FrDNrte-OkQLtQStOHpQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aTiKgavmoXjQtIVZUXGKFfth.png?f=fotoalbum_large
In de retour blijkt men hier een IA geplaatst ( REM automaat ? ) te hebben voordat deze naar de verschillende groepen ( in je groepenkast ) wordt verdeeld.
Op deze tekening zie je dat direct naar de hoofdschakelaar (groepenkast) de ingaande leiding van de powerhub wordt geplaatst en de normaal dan aangesloten groepen ontkoppeld dienen te worden, dus ook het interne bekabeling van jouw groepenkast moet hier behoorlijk op de schop. Dit zijn duidelijk geen werkzaamheden meer voor een leek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwEvxx8MIpm30tfZtpE9iurGj2E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/I9P6OAfpcgFfEsVHoed0fu1h.png?f=user_large

Grid is hier ( links boven) dus de uitgaande bekabeling vanuit jouw groepenkast naar de powerhub. In deze lijn mis ik echter wel nog de hoofdschakelaar die je in Nederland verplicht bij de ingang van een onderverdeling ( wat de powerhub in feite gewoon is ) moet installeren. Mogelijk dat de by-pass switch hiervoor bedoeld is, dat moet nader bekeken worden.

Homeload ( links onder) is de ingaande bekabeling ( de retour ) vanuit de powerhub terug naar de groepenkast ( groepen ) waarbij er een IA van 3-fase tussen de ingaande bekabeling en de groepen geplaatst dient te worden ( zit dus niet bij de powerhub ).

Hier is wel nog wat onduidelijkheid over.
Met name hoe men hier rekening gehouden heeft met de toch redelijk afwijkende eisen van hoe men in de EU een elektrische huisverdeling toepast, als je alleen al de verschillen tussen Nederland, België en bv Duitsland bekijkt waar de opbouw toch duidelijk verschilt.
Ik hoop dat Zendure hier nog specifieke uitleg en hulp voor de juiste configuratie voor de Nederlandse markt geeft.
Ik weet bv ook niet of bv @Taro hier al met Zendure over gesproken heeft.
Dit voorbeeld gaat uit van een 3-fase huis installatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 29-08-2026 09:24 ]

• koboy
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Jan-tweak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:04:
[...]

In de manual is een schema en een opzet met in- en uitgaande verbindingen getoond.
Uiteraard is de kwaliteit van je kabel (type) ook afhankelijk van jouw eigen situatie maar de gedachtengang dat je dezelfde type gebruikt lijkt mij niet verkeerd.
Kijk echter ook naar de interne bekabeling van je eigen groepenkast, want eigenlijk vervangen deze ingaande en uitgaande bekabeling naar de powerhub deze, dus hou rekening mee dat deze zelfs hoger uitgevoerd moeten worden ( berekenen dus ).
[Afbeelding]
In de retour blijkt men hier een IA geplaatst ( REM automaat ? ) te hebben voordat deze naar de verschillende groepen ( in je groepenkast ) wordt verdeeld.
Op deze tekening zie je dat direct naar de hoofdschakelaar (groepenkast) de ingaande leiding van de powerhub wordt geplaatst en de normaal dan aangesloten groepen ontkoppeld dienen te worden, dus ook het interne bekabeling van jouw groepenkast moet hier behoorlijk op de schop. Dit zijn duidelijk geen werkzaamheden meer voor een leek.
[Afbeelding]

Grid is hier ( links boven) dus de uitgaande bekabeling vanuit jouw groepenkast naar de powerhub. In deze lijn mis ik echter wel nog de hoofdschakelaar die je in Nederland verplicht bij de ingang van een onderverdeling ( wat de powerhub in feite gewoon is ) moet installeren. Mogelijk dat de by-pass switch hiervoor bedoeld is, dat moet nader bekeken worden.

Homeload ( links onder) is de ingaande bekabeling ( de retour ) vanuit de powerhub terug naar de groepenkast ( groepen ) waarbij er een IA van 3-fase tussen de ingaande bekabeling en de groepen geplaatst dient te worden ( zit dus niet bij de powerhub ).

Hier is wel nog wat onduidelijkheid over.
Met name hoe men hier rekening gehouden heeft met de toch redelijk afwijkende eisen van hoe men in de EU een elektrische huisverdeling toepast, als je alleen al de verschillen tussen Nederland, België en bv Duitsland bekijkt waar de opbouw toch duidelijk verschilt.
Ik hoop dat Zendure hier nog specifieke uitleg en hulp voor de juiste configuratie voor de Nederlandse markt geeft.
Helemaal eens, de powerhub is absoluut niet voor de handige Harry. Ik meen me te herinneren dat als je een paar Mix-en en een powerhub bestelt op de Zendure site dat je dan doorverwezen werd naar een installatie partner. Beetje bizar dat je dan de gratis powerhub gewoon voor de deur gedumpt krijgt.

@Taro @mrme12345 : jullie hebben regelmatig contact met Zendure toch? Ik zie jullie ook allebei in de review mopperen over onduidelijkheid wat betreft type A/B aardlek. Laatst werd er ook een naar mijn gevoel AI of vanuit chatbot gekopieerd antwoord hier gepost (teksten als "in het algemeen wordt een type B geadviseerd" geven dit duidelijk weg als het over een specifiek apparaat gaat). Zendure heeft hier wat instructie werk liggen voor zijn support medewerkers/chatbot.
Wat ik heb gemerkt bij mijn mails over de retour van de "gesmolten" 2400AC is dat er bij een mens de naam staat in de onderwerpregel: [naam hier]. Geen idee of dit ook is voor andere zaken.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Taro
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:04:
[...]
Ik durf hier veel dingen zelf te doen, al dan niet samen met iemand die ik ken, maar de PowerHub inzetten om off-grid te kunnen gaan laat ik wel echt aan een gecertificeerd elektricien over. MeanWell, Nederlands importeur van o.a. Zendure, zit in de B2B hoek. Ik ga denk ik in overleg met hen de PowerHub hier thuis installeren. Als dat kan en is voltooid zal ik uiteraard de bevindingen delen.

• Taro
  • Niet online
koboy schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Helemaal eens, de powerhub is absoluut niet voor de handige Harry. Ik meen me te herinneren dat als je een paar Mix-en en een powerhub bestelt op de Zendure site dat je dan doorverwezen werd naar een installatie partner. Beetje bizar dat je dan de gratis powerhub gewoon voor de deur gedumpt krijgt.
De 3000 en 4000 AC+ wordt van verwacht dat je die zelf kunt installeren. De 4000 Pro moet primair via een elektricien, vandaar dat je daar vaak een offerte voor moet aanvragen ipv direct zelf op de bestelknop kunt drukken. De Pro is eigenlijk wel echt voor de Professionals om te installeren. Al vind ik dat voor de 4000 AC+ met vaste aansluiting eigenlijk ook. En wel mooi dat Zendure zelf 3000 Watt als maximum opgeeft voor aansluiten op een stopcontact, je kunt er al over twisten of minder beter is, eens, maar 3500 Watt en 3680 Watt vermogens zijn de huidige trend en dat zou ik wel echt afraden op een gewoon stopcontact, langdurig.
@Taro @mrme12345 : jullie hebben regelmatig contact met Zendure toch? Ik zie jullie ook allebei in de review mopperen over onduidelijkheid wat betreft type A/B aardlek. Laatst werd er ook een naar mijn gevoel AI of vanuit chatbot gekopieerd antwoord hier gepost (teksten als "in het algemeen wordt een type B geadviseerd" geven dit duidelijk weg als het over een specifiek apparaat gaat). Zendure heeft hier wat instructie werk liggen voor zijn support medewerkers/chatbot.
Wat ik heb gemerkt bij mijn mails over de retour van de "gesmolten" 2400AC is dat er bij een mens de naam staat in de onderwerpregel: [naam hier]. Geen idee of dit ook is voor andere zaken.....
Ja, er staan hierover vragen bij Zendure uit. Het lijkt per product en per medewerker te verschillen, dus we willen een eenduidig en onderbouwd en definitief antwoord hebben, per product. Als die binnen is zullen we dat delen.

Ik heb overigens alleen contact via de reguliere support bij productdefecten en dergelijke, het dagelijkse contact verloopt via een aantal contactpersonen. Maar inderdaad, als er een naam onder staat is het geen AI antwoord.

Taro schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:19:
[...]

Ik durf hier veel dingen zelf te doen, al dan niet samen met iemand die ik ken, maar de PowerHub inzetten om off-grid te kunnen gaan laat ik wel echt aan een gecertificeerd elektricien over. MeanWell, Nederlands importeur van o.a. Zendure, zit in de B2B hoek. Ik ga denk ik in overleg met hen de PowerHub hier thuis installeren. Als dat kan en is voltooid zal ik uiteraard de bevindingen delen.
Super, dat wordt zeker ook hier gewaardeerd.
ik zelf zal ook even kijken met mijn eigen kennis over NEN1010 of ik daar wat licht in het duiser kan brengen.
Zelf verwacht ik overigens dat de Zendure Powerhub gebouwd is op basis van de IEC 60364 en de EU versie HD 60364 (HD = Harmonisatie Document) van het CENELEC. Alleen zijn er wel heel specifieke aanvulling in onze NEN1010 die op (kleine) details daarvan afwijken of aanvullende eisen stellen. De vraag is of de opzet van de powerwal zo is opgezet dat door een deskundige elektricien deze verschillen tijdens de installatie meegenomen kunnen worden.
De huidge (deels beschikbare ) documentatie geeft daar nog onvoldoende beeld over, echter mag niet vergeten worden dat deze documentie (engels/frans) dus ook niet eens bedoeld is voor de nederlandse markt. Soms zijn we hier gewoon wat ongeduldig en moeten we de fabrikant ook wel de kans geven om zijn werk goed te doen.
Dus afkraken wat ik hier soms al voorbij zie komen op basis van onduidelijke documentaties en of zelfs meningen gaat mij persoonlijk iets te ver.
het spreekwoord: Geduld is een schone zaak is hier denk ik wel van toepassing.

• bkruyver
Iemand al goede ervaring met elektricien, regio Alkmaar? Powerhub aansluiting zou ik graag laten doen. De 2x mix4000 en mix3000 staan al te draaien. Kan ik dan meteen laten "controleren". Wel bereid ik liefst zoveel mogelijk voor. 6mm2 kabel heen en weer onder huis bv. Zodat het alleen aan elkaar gekoppeld hoeft. Ik kan mij overigens ook voorstellen dat de gemiddelde elektricien ook niet persé meteen weet hoe de powerhub beste aangesloten moet worden?

• stopie
Ik heb de Nederlandse handleiding ontvangen van Zendure, maar kan geen pdf hier toevoegen. Of kijk ik over een optie heen?

• mrme12345
  • Niet online
[...]

Ja samen met @Taro proberen we hier duidelijkheid in te krijgen. En dat valt niet mee. Onze contactpersoon heeft dit bij technische afdeling neergelegd en die zijn het aan het 'testen' en als ze er niet uitkomen gaan ze het extern laten testen. Maar het lijkt me dat je wel weet of deze voorzieningen aanwezig zijn of niet. Maar we moeten helaas nog even geduld hebben, en vooralsnog gaan wij er vanuit dat het Type B moet zijn tot het tegendeel bewezen is. Better safe than sorry

energienerds.nl

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:30

V-8

Weet iemand of de actie van de gratis Powerhub bij 2 of meer Solarflow's nog actief is?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant

• testmanager
  • Laatst online: 17:22
V-8 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:00:
Weet iemand of de actie van de gratis Powerhub bij 2 of meer Solarflow's nog actief is?
Volgens de Zendure app zijn er nog 875 de claimen
V-8 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:00:
Ja, en de huidige stand (29-8-2026 om 12:38) is volgens de app nog 874, dus alweer 1 minder dan wat @testmanager zo goed heeft aangegeven.
Hou wel rekening mee dat dit niet alleen voor Nederland is en je kunt deze pas aanvragen als deze 4000 of 3000 thuis-batterijen op je stoep staan, je moet namelijk de S/N vermelden in het aanvraagformulier, dus deze wordt niet al tijdens de bestelling voor je gereserveert.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 20:39
[...]

Vind dat je hier wel een paar terechte opmerkingen maakt/vragen stelt. Tot aan de Mix 3000 is het allemaal redelijk plug & play. Maar de PowerHub begint toch wel het consumentenniveau te ontstijgen. En moet je wellicht zonder specifieke instructies voor de gemiddelde Nederlandse meterkast, niet zomaar gratis uitdelen als ik Zendure was.

• koboy
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

mrme12345 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:35:
[...]

Ja samen met @Taro proberen we hier duidelijkheid in te krijgen. En dat valt niet mee. Onze contactpersoon heeft dit bij technische afdeling neergelegd en die zijn het aan het 'testen' en als ze er niet uitkomen gaan ze het extern laten testen. Maar het lijkt me dat je wel weet of deze voorzieningen aanwezig zijn of niet. Maar we moeten helaas nog even geduld hebben, en vooralsnog gaan wij er vanuit dat het Type B moet zijn tot het tegendeel bewezen is. Better safe than sorry
Er is een poosje geleden al een aangegeven door Zendure dat de omvormer in de Mix een door een trafo gescheiden AC en DC circuits bevatten. Wat betreft de duidelijkheid zou ik zeker daar naar verwijzen. Als er een scheidingstrafo in zit zijn DC componenten op de AC uitgang niet mogelijk, dus is testen ook niet nodig (tenzij dat voor een certificering nodig is).

Maar gezien @Taro ook al aangeeft dat [naam] betekent dat er een mens naar gekeken heeft denk ik dat we alle andere antwoorden met een HEEEL grote korrel zout moeten nemen. Ook een regulier support medewerker moet dit soort vragen doorzetten naar een daarvoor gekwalificeerde afdeling en niet zelf aan knutsel/chatbot/Google antwoorden beginnen. Ben blij te horen dat hierin stappen genomen lijken te worden, want dit soort grappen kosten ze als bedrijf gewoon hun goede naam.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• mrme12345
  • Niet online
koboy schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:43:
[...]

Er is een poosje geleden al een aangegeven door Zendure dat de omvormer in de Mix een door een trafo gescheiden AC en DC circuits bevatten. Wat betreft de duidelijkheid zou ik zeker daar naar verwijzen. Als er een scheidingstrafo in zit zijn DC componenten op de AC uitgang niet mogelijk, dus is testen ook niet nodig (tenzij dat voor een certificering nodig is).

Maar gezien @Taro ook al aangeeft dat [naam] betekent dat er een mens naar gekeken heeft denk ik dat we alle andere antwoorden met een HEEEL grote korrel zout moeten nemen. Ook een regulier support medewerker moet dit soort vragen doorzetten naar een daarvoor gekwalificeerde afdeling en niet zelf aan knutsel/chatbot/Google antwoorden beginnen. Ben blij te horen dat hierin stappen genomen lijken te worden, want dit soort grappen kosten ze als bedrijf gewoon hun goede naam.
Maar ook dat wordt nu weer in twijfel getrokken door Zendure. Zij hebben aangegeven dat ik het beste nu in de review voor de 3000 AC+ op kan nemen dat Type B noodzakelijk is (tot dat zij definitieve helderheid hebben). Dus dat lijkt op voortschrijdend inzicht. Wij volgen wat Zendure nu aangeeft, niet wat er in het verleden wel of niet geroepen is. En dan wachten we wel op het definitieve antwoord.

energienerds.nl

• mrme12345
  • Niet online
Wij hebben de Zendure 4000 Mix Pro review ook afgerond. Veel hetzelfde natuurlijk als bij 4000 Mix AC+, maar wat het wel mooi maakt is de toevoeging van een echte stringomvormer. Daarmee voor de vervangingsmarkt ideaal (niet zoals bij alle andere hybride batterijen heel veel kabels trekken). En het apparaat werkt verder erg goed.
Voordelen
  • Vermogen: met 4.000 W maximaal vermogen ideaal voor energie intensieve huishoudens
  • Ideale keuze voor als je bestaande zonnepanelen-omvormers vervangen dienen te worden
  • Comptabiliteit: volledige lokale aansturing via de officiele Home Assistant integratie, Homey integratie, ZenSDK en MQTT
  • Nul-op-de-Meter: deze Eigen verbruiksmodus werkt goed
  • Efficiency: met een RTE van 86% zeer duurzaam (op 3.000 W)
  • Voorzieningen: IP65, dubbel-BMS, brandonderdrukking met aerosol en een overdrukventiel
Nadelen
  • Aardlekautomaat: onduidelijkheid of een type A voldoende is of dat een type B noodzakelijk is
  • HEMS 2.0: heeft nog finetuning nodig
  • Opstartfase stringomvormer nog onrustig
  • Gewicht: met 81kg aan de grens wat nog hanteerbaar is
  • Geluid: met 38 dB hoger dan de opgegeven 25 dB
Review link ook toegevoegd aan topic start

energienerds.nl

Pagina: 1 ... 21 ... 29 Laatste