bkruyver schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:47:
[...]
Waarom een alamat richting powerhub, zitten daar niet aardlekautomaten in? Kunnen die dan niet gaan trippen?
Heen 6mm2, terug ook 6mm2 neem ik aan.
Achter de hoofdschakelaar dus uit hoofdkast en via hoofdschakekaar in schakelkast terug rechtstreeks op de 3fase groepen en losse groepen per fase in hoofdkast?
Bij mij ligt alles uit elkaar, ik ga mijn verdeelkast mogelijk ombouwen naar jouw type schakelkast (mijn verdeelkast ligt aan 6mm2 nu, alleen geen retour natuurlijk nu).
Ik twijfel of de retour uit de schakelkast naar een tweede hoofdschakelaar in hoofdkast terug kan? Dan dus hoofdschakelaar-> schakelkast met zendure eraan en via omschakelaar -> hoofdkast-> 2de hoofdschakekaar en verder aktes als nu in hoofdkast alleen achter 2de hoofdschakelaar.
Klinkt dat logisch? Retour dan ook 6mm2 uiteraard.
In de manual is een schema en een opzet met in- en uitgaande verbindingen getoond.
Uiteraard is de kwaliteit van je kabel (type) ook afhankelijk van jouw eigen situatie maar de gedachtengang dat je dezelfde type gebruikt lijkt mij niet verkeerd.
Kijk echter ook naar de interne bekabeling van je eigen groepenkast, want eigenlijk vervangen deze ingaande en uitgaande bekabeling naar de powerhub deze, dus hou rekening mee dat deze zelfs hoger uitgevoerd moeten worden ( berekenen dus ).
/f/image/aTiKgavmoXjQtIVZUXGKFfth.png?f=fotoalbum_large)
In de retour blijkt men hier een IA geplaatst ( REM automaat ? ) te hebben voordat deze naar de verschillende groepen ( in je groepenkast ) wordt verdeeld.
Op deze tekening zie je dat direct naar de hoofdschakelaar (groepenkast) de ingaande leiding van de powerhub wordt geplaatst en de normaal dan aangesloten groepen ontkoppeld dienen te worden, dus ook het interne bekabeling van jouw groepenkast moet hier behoorlijk op de schop. Dit zijn duidelijk geen werkzaamheden meer voor een leek.
Grid is hier ( links boven) dus de uitgaande bekabeling vanuit jouw groepenkast naar de powerhub. In deze lijn mis ik echter wel nog de hoofdschakelaar die je in Nederland verplicht bij de ingang van een onderverdeling ( wat de powerhub in feite gewoon is ) moet installeren. Mogelijk dat de by-pass switch hiervoor bedoeld is, dat moet nader bekeken worden.
Homeload ( links onder) is de ingaande bekabeling ( de retour ) vanuit de powerhub terug naar de groepenkast ( groepen ) waarbij er een IA van 3-fase tussen de ingaande bekabeling en de groepen geplaatst dient te worden ( zit dus niet bij de powerhub ).
Hier is wel nog wat onduidelijkheid over.
Met name hoe men hier rekening gehouden heeft met de toch redelijk afwijkende eisen van hoe men in de EU een elektrische huisverdeling toepast, als je alleen al de verschillen tussen Nederland, België en bv Duitsland bekijkt waar de opbouw toch duidelijk verschilt.
Ik hoop dat Zendure hier nog specifieke uitleg en hulp voor de juiste configuratie voor de Nederlandse markt geeft.
Ik weet bv ook niet of bv @
Taro hier al met Zendure over gesproken heeft.
Dit voorbeeld gaat uit van een 3-fase huis installatie.
[
Voor 10% gewijzigd door
Jan-tweak op 29-08-2026 09:24
]