• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:02

koboy

Heb een idee voor een icon

mrme12345 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:46:
[...]

Maar ook dat wordt nu weer in twijfel getrokken door Zendure. Zij hebben aangegeven dat ik het beste nu in de review voor de 3000 AC+ op kan nemen dat Type B noodzakelijk is (tot dat zij definitieve helderheid hebben). Dus dat lijkt op voortschrijdend inzicht. Wij volgen wat Zendure nu aangeeft, niet wat er in het verleden wel of niet geroepen is. En dan wachten we wel op het definitieve antwoord.
Sorry, maar dit is dus precies het geklooi waar ik het over heb. Voortschrijdend inzicht, helderheid? Het ding bevat een trafo in het AC deel of niet. Wat is daar nou voor voortschrijdend inzicht aan mogelijk? Is dat ding totaal door een hallucinerende AI ontworpen en gefabriceerd?
Het vorige antwoordt was technisch geschreven, en goed gemotiveerd. Het lijkt er op alsof managers en andere technisch niet onderlegde personen zich er tegenaan bemoeien en zaken nodeloos gecompliceerd maken.

Voor het genereren van een 230V AC stroom heb je grofweg twee basis topologieën bij gebruik van een DC 25,6V accu (48V bij de oudere systemen):
  1. Met boost converters naar een krappe 300V DC en daarvandaan 230V AC genereren
  2. Een laagspanning AC genereren en deze met een trafo naar ongeveer 230V AC brengen.
Methode 1 geeft mogelijk DC componenten op de AC stroom, methode 2 maakt dat onmogelijk.

Bij string PV heb je meestal te maken met heel hoge voltages. Het is dan veel goedkoper om direct een AC stroom te maken met het juiste voltage dan om ingewikkeld te doen met trafo's. Dit is waarom veel PV omvormers een type B aardlek vereisen. Om die reden kan ik mij een onwaarschijnlijke situatie voorstellen dat er bij de Mix 4000 pro in bypass mode mogelijk een DC component is als er eerst 230V AC wordt gecreëerd ipv dat de MPPT's plus het daaropvolgende DC deel een vaste uitgangsspanning hebben passend bij de accu spanning.

Toevoeging:
Ik ben misschien wat fel, en dat is absoluut niet tegen jou gericht. Zendure positioneert zich in de plugin markt aan de premium kant. Dit soort ge*** kun je je dan niet veroorloven. Als ze bezig zijn met een externe partij een stempeltje op het geheel te laten zetten kunnen ze dat gewoon zeggen. Iets in de trant van: "we hebben gemerkt dat er vanuit de markt vraag is naar duidelijkheid over het type aardlek dat nodig is. Hoewel door het ontwerp van het systeem er geen noodzaak is voor een type B aardlek hebben we er voor gekozen om in plaats van zelf certificatie dit bij een gerenommeerde partij meer te leggen. We verwachten dit binnenkort afgerond te hebben."

[ Voor 15% gewijzigd door koboy op 29-08-2026 18:33 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
koboy schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:23:
[...]

Sorry, maar dit is dus precies het geklooi waar ik het over heb. Voortschrijdend inzicht, helderheid? Het ding bevat een trafo in het AC deel of niet. Wat is daar nou voor voortschrijdend inzicht aan mogelijk? Is dat ding totaal door een hallucinerende AI ontworpen en gefabriceerd?
Het vorige antwoordt was technisch geschreven, en goed gemotiveerd. Het lijkt er op alsof managers en andere technisch niet onderlegde personen zich er tegenaan bemoeien en zaken nodeloos gecompliceerd maken.

Voor het genereren van een 230V AC stroom heb je grofweg twee basis topologieën bij gebruik van een DC 25,6V accu (48V bij de oudere systemen):
  1. Met boost converters naar een krappe 300V DC en daarvandaan 230V AC genereren
  2. Een laagspanning AC genereren en deze met een trafo naar ongeveer 230V AC brengen.
Methode 1 geeft mogelijk DC componenten op de AC stroom, methode 2 maakt dat onmogelijk.

Bij string PV heb je meestal te maken met heel hoge voltages. Het is dan veel goedkoper om direct een AC stroom te maken met het juiste voltage dan om ingewikkeld te doen met trafo's. Dit is waarom veel PV omvormers een type B aardlek vereisen. Om die reden kan ik mij een onwaarschijnlijke situatie voorstellen dat er bij de Mix 4000 pro in bypass mode mogelijk een DC component is als er eerst 230V AC wordt gecreëerd ipv dat de MPPT's plus het daaropvolgende DC deel een vaste uitgangsspanning hebben passend bij de accu spanning.
Prima, maar ik ga uit van de input die ik van Zendure ontvang en ga niet hun werk overdoen. Dan had ik wel een ander beroep gekozen ;-) En als zij zeggen zet voor nu maar Type B neer, dan ga ik daar geen risico mee nemen. Maar hopelijk wordt dit snel duidelijk allemaal.

energienerds.nl

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-10 22:56
mrme12345 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:33:
[...]

Prima, maar ik ga uit van de input die ik van Zendure ontvang en ga niet hun werk overdoen. Dan had ik wel een ander beroep gekozen ;-) En als zij zeggen zet voor nu maar Type B neer, dan ga ik daar geen risico mee nemen. Maar hopelijk wordt dit snel duidelijk allemaal.
Ik heb ook gewoon een SEP aardlekschakelaar type B geplaatst. Sterker nog, ook een tweede fase al voorzien van zo'n ding. In geval er toch een tweede Mix 3000 komt in de toekomst,
Zolang Zendure niet komt met een 6 mA-verklaring moet je geen risico nemen en gewoon een type B nemen. Al was het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.
Men kan Zendure van alles verwijten maar je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen installatie. En anders had je van te voren moeten checken of die 6 mA verklaring er wel was voordat je tot aanschaf over ging. En dan kost zo'n type B aardlekschakelaar maar 108 euro....

En voor de rest heel erg tevreden met m'n Mix 3000. Werkt probleemloos in de NOM-modus,
Ja, het ding weegt 80 kg. Maar éénmaal op de vloer rolt ie super op z'n wieltjes. Beter dan menig winkelkarretje.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
mrme12345 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:46:
[...]

Maar ook dat wordt nu weer in twijfel getrokken door Zendure. Zij hebben aangegeven dat ik het beste nu in de review voor de 3000 AC+ op kan nemen dat Type B noodzakelijk is (tot dat zij definitieve helderheid hebben). Dus dat lijkt op voortschrijdend inzicht. Wij volgen wat Zendure nu aangeeft, niet wat er in het verleden wel of niet geroepen is. En dan wachten we wel op het definitieve antwoord.
Daarmee zeggen ze dat je die Mixjes niet mag aansluiten op de Powerhub die ze gratis naar je opsturen als je twee Mixjes hebt gekocht ? Dat de aardlek beveiliging van de Powerhub bedoelt is voor Anker stekkeraccuus ? :D

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 22:51
GJzon schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 23:58:
[...]

Ik heb ook gewoon een SEP aardlekschakelaar type B geplaatst. Sterker nog, ook een tweede fase al voorzien van zo'n ding. In geval er toch een tweede Mix 3000 komt in de toekomst,
Zolang Zendure niet komt met een 6 mA-verklaring moet je geen risico nemen en gewoon een type B nemen. Al was het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.
Men kan Zendure van alles verwijten maar je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen installatie. En anders had je van te voren moeten checken of die 6 mA verklaring er wel was voordat je tot aanschaf over ging. En dan kost zo'n type B aardlekschakelaar maar 108 euro....

En voor de rest heel erg tevreden met m'n Mix 3000. Werkt probleemloos in de NOM-modus,
Ja, het ding weegt 80 kg. Maar éénmaal op de vloer rolt ie super op z'n wieltjes. Beter dan menig winkelkarretje.
Waar heb je die SEP Type B gevonden voor €108?

energienerds.nl

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:44
Ik twijfel tussen een ac2400+ met 3 extra accu's of de mix 3000. De ac2400 heeft 11kw opslag maar dit is theoretische. De mix heeft de volle 8kwh als ik dit zo lees? Dan is het onderlinge netto verschil in kwh niet groot. Zijn hier die eerst een ac2400+ hebben gehad en nu één van de mix serie?

Voordeel van de ac2400 is de uitbreidingsmogelijkheden en het gewicht. (Moet naar zolder)

De meterkast is onlangs vernieuwd met abb ds301c aardlekautomaten, hierbij is er ook een directe kabel naar de zolder gelegd voor de accu op eigen ds301c.

• koboy

koboy

GJzon schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 23:58:
[...]

Sorry hoor, maar de mix wordt verkocht als apparaat om op een gedeelde groep aangesloten te worden. Achter een type A aardlek dus. Het is bezopen als een apparaat de hele veiligheid in je huis omver mag/kan trekken. Enige reden dat hier nog zo'n paniek om is is omdat niemand de daadwerkelijke uitwerking van de normen kan zien zonder daar flink de beurs voor te trekken, maar wel over 2 taalbarrières die al dan niet met LLM's worden geslecht proberen verklaringen/certificeringen los te peuteren bij fabrikanten.
Als het echt zo was had de installatie branche de NVWA allang gevraagd PIB's te verbieden wand die gaan nogal ten koste van hun veel te dure oplossingen.

Het hele type B verhaal is begonnen over laadpunten en PV omvormers. Apparatuur zonder stekker met een eigen aardlek in de meterkast. Een totaal andere klasse van apparatuur.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:17
nico_09 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:45:
Ik twijfel tussen een ac2400+ met 3 extra accu's of de mix 3000. De ac2400 heeft 11kw opslag maar dit is theoretische. De mix heeft de volle 8kwh als ik dit zo lees? Dan is het onderlinge netto verschil in kwh niet groot. Zijn hier die eerst een ac2400+ hebben gehad en nu één van de mix serie?

Voordeel van de ac2400 is de uitbreidingsmogelijkheden en het gewicht. (Moet naar zolder)

De meterkast is onlangs vernieuwd met abb ds301c aardlekautomaten, hierbij is er ook een directe kabel naar de zolder gelegd voor de accu op eigen ds301c.
Heb een mix 4000, en bruikbaar kWh (tussen 10% en 100%) is 6,78 kWh geeft hij bij mij in home assistant aan. Ik maak gebruik van de gielz integratie. Dus niet de volledige 8 kWh beschikbaar (voor zover ik dus kan zien, niet nagemeten met een kWh meter).
koboy schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:58:
[...]

Sorry hoor, maar de mix wordt verkocht als apparaat om op een gedeelde groep aangesloten te worden. Achter een type A aardlek dus. Het is bezopen als een apparaat de hele veiligheid in je huis omver mag/kan trekken. Enige reden dat hier nog zo'n paniek om is is omdat niemand de daadwerkelijke uitwerking van de normen kan zien zonder daar flink de beurs voor te trekken, maar wel over 2 taalbarrières die al dan niet met LLM's worden geslecht proberen verklaringen/certificeringen los te peuteren bij fabrikanten.
Als het echt zo was had de installatie branche de NVWA allang gevraagd PIB's te verbieden wand die gaan nogal ten koste van hun veel te dure oplossingen.

Het hele type B verhaal is begonnen over laadpunten en PV omvormers. Apparatuur zonder stekker met een eigen aardlek in de meterkast. Een totaal andere klasse van apparatuur.
Dus een b20 automaat is dan afdoende voor een mix 4000? Ik lees allemaal verschillende verhalen, maar kom nou nergens tot een juist antwoord.

[ Voor 37% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 30-08-2026 09:49 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zanzibar-1337 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:46:
[...]
Dus een b20 automaat is dan afdoende voor een mix 4000? Ik lees allemaal verschillende verhalen, maar kom nou nergens tot een juist antwoord.
Een B20 is met 20A x 230V = 4600 Watt voldoende voor een 4000 Mix AC+, maar als Zendure de zaken niet op orde heeft moet je dus een B20 Type B ipv B20 Type A hebben, die B in B20 is geen Type B, maar een uitschakelkarakteristiek B.

Dus qua aantal A's en B-karakteristiek is een B20 passend, maar die heb je in smaak: Type A en Type B en daar moet je dus vooralsnog uitgaan van een Type B. En de reden dat we het er hier constant over hebben is dat Zendure zelf wisselende berichten geeft, dus kan niemand hier 100% definitief zekerheid geven.

Dus kies voor: B20, Type B als je 100% zekerheid wil hebben en niet voor B20 Type A.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• FlyLampie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:26
Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit de A/B lekstroom discussie gaat komen vanuit Zendure.

Mocht het een B worden, hebben ze een groot probleem. Ze zullen dan iedereen die een Mix 3000/4000 heeft aangeschaft moeten gaan benaderen.

Het maakt voor de DC beveiliging namelijk niet uit of je 600W of 4000W afneemt via een vaste aansluiting of op een groep in je huis die ook door andere apparaten wordt gebruikt.

De handleiding van de mix 3000 zegt alleen iets over de “vereisten” bij 3000watt:

To safely maximize the system's output up to 3000W, the inverter must be connected to a dedicated circuit. If a dedicated circuit is not currently available, you must hire a licensed professional electrician to install one.

The dedicated circuit must meet the following mandatory specifications:

(1) RCD Protection: The circuit must be equipped with a 30mA Residual Current Device (RCD) in accordance with local electrical safety regulations.

Niets over de soort en niet benodigd op de default 800W setting?

Als iedereen ineens “verplicht” wordt om de Mix achter een B karakteristiek te plaatsen (lees extra kosten) , zou dat wel eens kunnen betekenen dat veel mensen hun geld terug willen ivm verkeerde / incomplete voorlichting in de verkoop brochures.

De App vraagt wel om een handtekening voor de 3000/4000 watt vrijgave maar niets over de soort aansluiting/beveliging kwa DC lekstroom.

De gemiddelde consument leest geen tweakers forum..

Afijn we zullen het zien 🍿

[ Voor 29% gewijzigd door FlyLampie op 30-08-2026 10:49 ]

• Taro
  • Niet online
FlyLampie schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:12:
Als iedereen ineens “verplicht” wordt om de Mix achter een B karakteristiek te plaatsen (lees extra kosten) , zou dat wel eens kunnen betekenen dat veel mensen hun geld terug willen ivm verkeerde / incomplete voorlichting in de verkoop brochures.
Voor de volledigheid: B karakteristiek komt bij veel mensen wel goed aangezien ze een B20 plaatsen, het gaat dus om Type A vs Type B, een A20 is wat anders dan een Type A 20, een B20 kan bijv. Type A of Type B zijn.

Omdat deze materie voor heel veel mensen onbekend is, weet men niet dat het relevant is. En dat is inderdaad een issue: je gaat ervan uit dat er dan vanuit de fabrikant duidelijk over wordt gecommuniceerd.

Ondertussen twijfel ik dus zelf wel wat nu te doen, 3x Type B aanschaffen? Ik heb alles van Hager en dan komt daar ineens een ander merk tussen te hangen (shit happens, wat moet dat moet hoor) en het is niet goedkoop, ook zonde als het achteraf voor niets blijkt te zijn. Ik wacht dus nog heel even af.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:28
Voor de DC lekdetectie is het ingestelde vermogen cq de aansluitmethode niet relevant. Een type B aardlek wordt alleen bij hoge uitzondering toegepast en DUS zou er imho sowieso geen plug-in batterij met een stekker op de markt mogen zijn die stiekem een type B aardlek vereist om veilig te zijn. Ik zou een type A daarom wel aandurven.

All-electric.

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:37
Zijn er nog opties om een losse stekker te bestellen? Op eBay kan ik 2 vinden, 1 stuurt niet naar Nederland en de 2e op dit moment niet aanwezig en niet mogelijk om te bestellen.

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:40
Weten de klanten met een type 1600 en 2400 ook dat je boven de 800watt een type B aardlek nog hebt? Denk dat er heel veel installaties zijn met een type A en dat zal ook wel bij veel andere merken het geval zijn.

Oudere laadpalen hebben ook geen DC beveiliging en zijn de eerste jaren veelal met een type A aangesloten.

Ik heb mijn Powerhub op een 4P Type A van Hager aangesloten omdat de DC gedeelte van de mix gescheiden zou zijn en wacht nog even af voor ik alles weer ombouw. Voorlopig draait het setje mooi en doet de Powerhub alles wat is beloofd ook de noodstroom optie!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:51
Voor de backup functie van de Power hub maakt elke aangesloten mix dan 1 fase of bundelt de Power hub de reserves en maakt er zelf 3 fases van? M.a.w. als 1 mix accu leeg is valt er dan een fase uit?

• koboy

koboy

Sted74 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:30:
Weten de klanten met een type 1600 en 2400 ook dat je boven de 800watt een type B aardlek nog hebt? Denk dat er heel veel installaties zijn met een type A en dat zal ook wel bij veel andere merken het geval zijn.

Oudere laadpalen hebben ook geen DC beveiliging en zijn de eerste jaren veelal met een type A aangesloten.

Ik heb mijn Powerhub op een 4P Type A van Hager aangesloten omdat de DC gedeelte van de mix gescheiden zou zijn en wacht nog even af voor ik alles weer ombouw. Voorlopig draait het setje mooi en doet de Powerhub alles wat is beloofd ook de noodstroom optie!
Die 800W boeit niet. De mogelijkheid voor een DC component verdwijnt niet ineens bij een lager vermogen.
De 2400AC die ik had had een hele mooie scheidingstrafo die te zien was op foto's van de binnenkant. Van de 2400AC+ die er nu staat heb ik geen foto's van de binnenkant gezien, maar die hangt hier ook gewoon achter een type A.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:50
Mediacj schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

[ Voor 35% gewijzigd door evertmulder op 30-08-2026 12:25 ]

• Vdvmark
  • Nu online
Jonge jonge, SEP en type B, niet Hager en type A

• Sted74
Spekkie99 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:40:
Voor de backup functie van de Power hub maakt elke aangesloten mix dan 1 fase of bundelt de Power hub de reserves en maakt er zelf 3 fases van? M.a.w. als 1 mix accu leeg is valt er dan een fase uit?
De backup is alleen voor de fase waar een mix op aangesloten is. Sluit je een mix aan op L1 en L2 van de powerhub dan heb je geen back up voor fase L3. Alles is ingesteld in HEMS dus de accu’s worden wel gelijkmatig ontladen en geladen het is dus niet zo dat 1 accu eerder leeg is. Als ik HEMS uitschakel kan dat anders zijn maar dat heb ik nog niet getest met back up.
Spekkie99 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:40:
kun je uitleggen wat je bedoelt ? want binnen HEMS en volgens mij ook bij HA worden als je 3 Mix hebt aangesloten de verschillende batterijen gelijktijdig leeggetrokken, eventuele fase verschillen qua vermogens word door je slimme meter weer rechtgetrokken. dus wat je eventueel op één fase te veel het net hebt teruggestuurt wordt vanzelf door de slimme meter weer gesladeerd. Tenslotte is de sturing vanuit jouw P1 meter of vanuit de CT klemmen op je hoofdschakelaar ( en die zitten beide net voor de netaansluiting).
Sted74 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:30:

sterker nog, dat heeft zo ver noodzakelijk niet eens met die 800W limiet te maken, dat zijn twee totaal verschillende zaken die ook helemaal niets met elkaar te maken hebben.
Dat probleem of je nu wel of geen type B nodig zou moeten hebben is puur afhankelijk of er kans bestaat dat de omvormer te veel DC lekstroom produceerd ( dat hoeft dus ook niet eens altijd het geval te zijn ). Is er een galvanische scheiding (trafo) tussen DC en AC dan heb je dat probleem niet.
Dus gewoon eerst even afwachten waarmee Zendure komt, ze zijn het nu door nog een externe organisatie laten checken, een eerdere uitspraak was echter negatief, we zullen het zien.
Taro schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

Voor de volledigheid: B karakteristiek komt bij veel mensen wel goed aangezien ze een B20 plaatsen, het gaat dus om Type A vs Type B, een A20 is wat anders dan een Type A 20, een B20 kan bijv. Type A of Type B zijn.
even een kleine toevoeging om het duidelijk te maken;
bij beveiligingen heb je te maken met de zogenaamde karakteristiek, die bepaald het uitschakelgedrag, standaard is dat een type B, maar je heb ze ook in type C en D.
hier zie je dit in een grafiek, een C zal dus bij hogere stroomsterktes trager reageren dan een type B.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a55iZX3RmI8hdW3tSjNbX_wvByo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ShdVdVkQFyenPSen0VorWXIg.png?f=fotoalbum_large
de karakteristiek wordt standaard aangeduid met de letter voor de waarde van de installatieautomaat. bv dus B16 ( de standaard in Nederland waar vrijwel alle groepen mee worden afgezekerd) deze letter zie je dus ook zowel bij installatieautomaten (en natuurlijk ook bij aardlekautomaten (wat een combinatie is van een installatieautomaat en een aardlekschakelaar).

waar hier echter de diskussie over gaat is wat heel anders, dat heeft namelijk met de type lekstroom te maken, helaas worden deze dus ook met letters aangeduid, en daarom ook deze verwarring. Belangrijk is echter dat dit alleen bij aardlekschakelaars en aardlekautomaten (alamat) op van toepassing is.
In Nederland zijn dat typen A, B, F en S / AP-R. Type A is de algemene standaard, deze heeft echter een groot nadeel, ze kunnen redelijk slecht tegen (vlakke) DC-lekstromen. De werking kan daardoor vertraagd (risico van te late uitschakeling) of zelfs blijven plakken ( dus geen uitschakeling, wil je dus niet) . M.n. door elektronische schakelingen kunnen als daar geen voorzieningen voor worden getroffen onbedoeld deze DC lekstromen mee komen met de AC lekstroom.
juist voor dit soort situaties zijn er dus de type B beveiling die door een compleet andere opbouw juist wel ongevoelig is voor dit dit soort DC lekstromen ( meer dan 6mA DC lekstroom), de meeste stroomtangen kunnen dit soort zeer lage stromen niet eens meten, daarvoor heb je speciale meetapparatuur nodig).
het zeer grote nadeel is dat juist door de lage vraag naar dit soort dingen de prijs hoog en ook beschikbaheid laag is, een type B kan zo maar 250 euro kosten, terwijl je voor circa 60 euro een type A hebt, veel merken bieden deze ook helemaal niet aan. (zie opmerking @Taro )
Omdat deze materie voor heel veel mensen onbekend is, weet men niet dat het relevant is. En dat is inderdaad een issue: je gaat ervan uit dat er dan vanuit de fabrikant duidelijk over wordt gecommuniceerd.

Ondertussen twijfel ik dus zelf wel wat nu te doen, 3x Type B aanschaffen? Ik heb alles van Hager en dan komt daar ineens een ander merk tussen te hangen (shit happens, wat moet dat moet hoor) en het is niet goedkoop, ook zonde als het achteraf voor niets blijkt te zijn. Ik wacht dus nog heel even af.
ik zou zeker gezien de eerdere uitspraken welke vanuit technisch invalshoek als betrouwbaar lijken wachten tot dat Zendure hier een defenitiefe uitspraak doet welke ook voldoende onderbouwd is ( ze hebben een extern bedrijf in de hand genomen, dus dat is iets zeer positief).
Taro schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Een B20 is met 20A x 230V = 4600 Watt voldoende voor een 4000 Mix AC+, maar als Zendure de zaken niet op orde heeft moet je dus een B20 Type B ipv B20 Type A hebben, die B in B20 is geen Type B, maar een uitschakelkarakteristiek B.

Dus qua aantal A's en B-karakteristiek is een B20 passend, maar die heb je in smaak: Type A en Type B en daar moet je dus vooralsnog uitgaan van een Type B. En de reden dat we het er hier constant over hebben is dat Zendure zelf wisselende berichten geeft, dus kan niemand hier 100% definitief zekerheid geven.

Dus kies voor: B20, Type B als je 100% zekerheid wil hebben en niet voor B20 Type A.
even een belangrijke spraakverwaring; @Zanzibar-1337 spreekt hier over een automaat; formeel kan dat echter een installatie automaat (automatische zekering) zijn.
Vaak wordt met een automaat ook een alamat (aardlekautomaat) bedoeld, het probleem wat zich hier voordoet dat beide een uitschakelkarakteristiek bezitten, dus beide kunnen met de letter B(standaard) of C (of D) worden aangeduid.
Echter alleen de alamat heeft een type lekstroombeveiliging, en dat wordt aangeduid met A, B ( maar kan dus ook F en S / AP-R zijn, zul in deze kontext echter niet snel tegenkomen) probleem is dat dit type lekstroom niet standaard in de type aanduiding vermeld wordt, je moet hier vaak diep in de spec's gaan duiken.
Dat is dus voor een leek bijna niet te doen.

• Spekkie99
Sted74 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:39:
[...]

De backup is alleen voor de fase waar een mix op aangesloten is. Sluit je een mix aan op L1 en L2 van de powerhub dan heb je geen back up voor fase L3. Alles is ingesteld in HEMS dus de accu’s worden wel gelijkmatig ontladen en geladen het is dus niet zo dat 1 accu eerder leeg is. Als ik HEMS uitschakel kan dat anders zijn maar dat heb ik nog niet getest met back up.
Als de lading idd door Hema gelijk wordt gehouden dan snap ik het, hij balanceert dus het totaal en niet per fase. Bedankt.

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:54
Sted74 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:36:
@stopie @lithoijen @testmanager @Ganka @robinh @Getverdemme @tismij

Ik heb het net even kunnen testen door de hoofdschakelaar uit te zetten en er gebeurde helemaal niks! Zelf het licht knipperde niet even 😁 en de zonnepanelen (Enphase aangesloten op een eigen 3-fase groep) bleven gewoon stroom leveren 👍🏻

Vond het wel even spannend en het voelde een beetje gek maar ben erg blij dat het werkt en ik op 3 fasen stroom blijf houden mocht het Net uitvallen. Ik wil ook eens een paar dagen proberen off-grid te draaien als het wat zonniger is.

Nog te doen: easee laadpaal aansluiten op powerhub, 120a ct-spoelen zien te vinden en integreren in Home Assistant.
He @Sted74, bedankt voor het testen en gaaf dat de noodstroom werkt. Echter naar mijn weten is de Enphase 3 fasen geen volwaardige 3 fasen maar gebruikt deze enkel 3 losse groepen om het vermogen te verdelen. Je zou als test echt een 3 fasen apparaat nodig moeten hebben om dit te testen of er daadwerkelijk 120 graden verdraaing in de fasen noodstoom zit. Ik heb het vermoeden van niet maar dat is slechts een aanname.

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ (24kWh) | HA

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Bedenk ook dat als er geen echte drie fasen met 120 graden fase draaiing is, je de nul ader overbelast want dan zal die de totaal stroom te verwerken krijgen (de optelling van de stroom door alle fasen).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
even een kleine toevoeging om het duidelijk te maken;
bij beveiligingen heb je te maken met de zogenaamde karakteristiek, die bepaald de uitschakelgedrag, standaard is dat een type B, maar je heb ze ook in type C en D.
hier zie je dit in een grafiek, een C zal dus bij hogere stroomsterktes trager reageren dan een type B.
[Afbeelding]
de karakteristiek wordt standaard aangeduid met de letter voor de waarde van de installatieautomaat. bv dus B16 ( de standaard in Nederland waar vrijwel alle groepen mee worden afgezekerd) deze letter zie je dus ook alleen bij installatieautomaten.

waar hier echter de diskussie over gaat is wat heel anders, dat heeft namelijk met de type lekstroom te maken, helaas worden deze dus ook met letters aangeduid, en daarom ook deze verwarring. Belangrijk is echter dat dit alleen bij aardlekschakelaars en aardlekautomaten (alamat) op van toepassing is.
In Nederland zijn dat typen A, B, F en S / AP-R. Type A is de algemene standaard, deze heeft echter een groot nadeel, ze kunnen redelijk slecht tegen (vlakke) DC-lekstromen. De werking kan daardoor vertraagd (risico van te late uitschakeling) of zelfs blijven plakken ( dus geen uitschakeling, wil je dus niet) . M.n. door elektronische schakelingen kunnen als daar geen voorzieningen voor worden getroffen onbedoeld deze DC lekstromen mee komen met de AC lekstroom.
juist voor dit soort situaties zijn er dus de type B beveiling die door een compleet andere opbouw juist wel ongevoelig is voor dit dit soort DC lekstromen ( meer dan 6mA DC lekstroom), de meeste stroomtangen kunnen dit soort zeer lage stromen niet eens meten, daarvoor heb je speciale meetapparatuur nodig).
het zeer grote nadeel is dat juist door de lage vraag naar dit soort dingen de prijs hoog en ook beschikbaheid laag is, een type B kan zo maar 250 euro kosten, terwijl je voor circa 60 euro een type A hebt, veel merken bieden deze ook helemaal niet aan. (zie opmerking @Taro )

[...]

ik zou zeker gezien de eerdere uitspraken welke vanuit technisch invalshoek als betrouwbaar lijken wachten tot dat Zendure hier een defenitiefe uitspraak doet welke ook voldoende onderbouwd is ( ze hebben een extern bedrijf in de hand genomen, dus dat is iets zeer positief).
Nog even een toevoeging ten aanzien van de prijs: een type A aardlek is een passief component met twee spoelen om een kern die elkaar in evenwicht moeten houden. Juiste door deze eenvoud is deze ook goedkoop te produceren.
Een type B aardlek is een actief component, dat actief de fase en nul monitort. Daarom heeft deze ook een lampje, en heeft hij ook een (gering) stroomverbruik wat een type A niet heeft wanneer er geen stroom doorheen gaat.

• koboy

koboy

Ben(V) schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:32:
Bedenk ook dat als er geen echte drie fasen met 120 graden fase draaiing is, je de nul ader overbelast want dan zal die de totaal stroom te verwerken krijgen (de optelling van de stroom door alle fasen).
Copulare formicidae: bestaat in het slechtste geval de kans dat de nul de totaal stroom te verwerken krijgt. Als gedurende de backup functie de fases 120 graden gedraaid starten en een paar graden uit synchronisatie gaan over de tijd is het effect minimaal.

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:21
Pff was net zo blij dat het even een tijdje niet meer over die Type B ging.. daar gaan we weer.

Ik ga er gewoon van uit dat het product niet zomaar zo op de nederlandse markt verkocht mag worden en dat deze uitgebreid gecheckt en getest is. De PV stringomvormer zit ik ook gewoon op een type A, de Pro vervangt deze gewoon dus waarom zou dat niet moeten kunnen? Je moet ook niet meteen de limieten opzoeken van het apparaat, we kunnen nog salderen dus gewoon op het gemak op een lager vermogen testen.

[ Voor 68% gewijzigd door Getverdemme op 30-08-2026 16:38 ]

• justie75
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:22
robinh schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:15:
[...]

He @Sted74, bedankt voor het testen en gaaf dat de noodstroom werkt. Echter naar mijn weten is de Enphase 3 fasen geen volwaardige 3 fasen maar gebruikt deze enkel 3 losse groepen om het vermogen te verdelen. Je zou als test echt een 3 fasen apparaat nodig moeten hebben om dit te testen of er daadwerkelijk 120 graden verdraaing in de fasen noodstoom zit. Ik heb het vermoeden van niet maar dat is slechts een aanname.
Je kan in de handleiding teruglezen hoe de Powerhub de 3 fasen opbouwt, en dat het om die reden dus ook noodzakelijk is om de accu's op een correcte manier aan te sluiten, en de ethernet COM kabels ook correct aan te sluiten. Alleen dit zorgt er voor dat er op ms niveau communicatie kan plaatsvinden wat nodig is voor de timing van de 3 fasen.

Volgens mij wordt er wat angstig gedaan alsof Zendure niet goed heeft nagedacht over het product wat ze leveren. Naar mijn idee zit het juist erg goed in elkaar.

• GJzon
Mediacj schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

Weet niet of ik hier een link mag plaatsen maar als je zoekt op "Aardlekschakelaar 40A 2 polig 30mA Type B 10kA RCD1 laagste prijs" in AI modus kom je een end.
Zeg net dat ze blijkbaar in prijs omhoog zijn gegaan. Ergens anders voor 112,95. Artikelnummer: RCD1-2B-04003

• GJzon
Taro schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

Het fijne van standaard is, dat ze gewoon in een Hager verdelerkast passen. Heb zelf een Hager Vektor VE321DN (leuke prijs op Amazon) gekocht om eindelijk een fatsoenlijke groepenkast in de blokhut te hebben. Heb ook een 3-fasen aansluiting voor een compressor (en later EV??).

Heb gewacht tot ik mijn keuze voor de accu had gemaakt.

SEP aardlekschakelaar type B 2p. is 3 modules breed.
Getverdemme schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:32:
Pff was net zo blij dat het even een tijdje niet meer over die Type B ging.. daar gaan we weer.

Ik ga er gewoon van uit dat het product niet zomaar zo op de nederlandse markt verkocht mag worden en dat deze uitgebreid gecheckt en getest is. De PV stringomvormer zit ik ook gewoon op een type A, de Pro vervangt deze gewoon dus waarom zou dat niet moeten kunnen? Je moet ook niet meteen de limieten opzoeken van het apparaat, we kunnen nog salderen dus gewoon op het gemak op een lager vermogen testen.
klein probleemje, een mogelijke DC lekstrrom hoeft niet in lijn met je afgegeven vermogen te staan, dat probleem met de lekstroom is er namelijk alleen tijdens ontladen.
ik snap dat je een verwachting hebt dat alleen hoeft deze verwachting niet in lijn met de technische regels te staan, en helaas is dat een heel complex verhaal, weet het uit eigen jarelange ervaring.

• Getverdemme
Jan-tweak schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:48:
[...]

klein probleemje, een mogelijke DC lekstrrom hoeft niet in lijn met je afgegeven vermogen te staan, dat probleem met de lekstroom is er namelijk alleen tijdens ontladen.
ik snap dat je een verwachting hebt dat alleen hoeft deze verwachting niet in lijn met de technische regels te staan, en helaas is dat een heel complex verhaal, weet het uit eigen jarelange ervaring.
Maar laten we alles gewoon veilig aangesloten laten, afwachten waar Zendure uiteindelijk mee gaat komen i.p.v. in den treure het steeds mega gedetailleerd terug te laten komen. Dat gaat in mijn ogen dit onderwerp/topic te buiten voor velen van ons.

Waarschijnlijk zit het er gewoon allemaal in en werkt het goed en veilig. Hadden ze geen zin om een dure check of keurmerk te betalen, dat zie je vooral in mijn sector (kwaliteitsverklaringen van installatiemateriaal) ook voorbij komen, de warmtepompen zijn allemaal hartstikke zuinig alleen kost een kwaliteitsverklaring maken veel geld dus zijn ze er niet van alle fabrikanten. Een huis met warmtepomp zonder kwaliteitsverklaring heeft dan ook meer PV-panelen nodig dan een huis met warmtepomp met kwaliteitsverklaring, alleen maar om dat de fabrikant geen verklaring heeft laten maken.

Zendure zal vast alles goed bedacht en uitgezocht hebben voordat ze het nieuwe model ontwikkelde en op de betreffende markten ging uitbrengen. Gelukkig horen we ook goede geluiden dat de Powerhub goed in elkaar lijkt te zitten. Laten we allemaal niet te pessimistisch worden en tevreden zijn met de mooie Solarflow mix lijn die ze op de markt hebben gebracht.
Getverdemme schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:53:
[...]

Maar laten we alles gewoon veilig aangesloten laten, afwachten waar Zendure uiteindelijk mee gaat komen i.p.v. in den treure het steeds mega gedetailleerd terug te laten komen. Dat gaat in mijn ogen dit onderwerp/topic te buiten voor velen van ons.

Waarschijnlijk zit het er gewoon allemaal in en werkt het goed en veilig.
wat hier speelt heeft alles met de veiligheid van jouw huis te maken, het onvoldoende werken van een elektrische beveiliging of het helemaal niet werken daarvan kan in het eerste geval behoorlijke gevaarlijke situaties voor alle bewoners van je huis betekenen, dus ik snap wel dat daar bepaalde mensen liever niet te licht over denken.
als je de discussies had gevolgd had je ook kunnen zien dat ik ook van mening ben dat we Zendure nog even de tijd moeten geven, ze zijn er ten slotte er mee bezig via een derde partij om dit goed te onderzoeken. Dus voor nu, en daar ben ik het met je eens gewoon wachten, maar een extra controle of je beveiligingen niet blijven plakken is hierbij geen overbodige actie, zou ik toch regelmatig doen.
Helaas heeft Zendure door deels onduidelijke comunicatie dat nu ook weer niet bepaald sterk laten lijken, en ja, dit is nu een behoorlijk complexe materie die zeker niet iedereen begrijpt, zeker als leek. Als het echter mis gaat wordt daar dus geen onderscheid meer gemaakt, ook voor een leek wordt het dan behoorlijk gevaarlijk.
Hadden ze geen zin om een dure check of keurmerk te betalen, dat zie je vooral in mijn sector (kwaliteitsverklaringen van installatiemateriaal) ook voorbij komen,
nee, dit heeft niets met wat voor soort kwaliteitsverklaringen te maken, dat zijn pure papieren tijgers ( ik weet dat, ik kom zelf uit die sector), hier gaat het om echte veiligheid.
de warmtepompen zijn allemaal hartstikke zuinig alleen kost een kwaliteitsverklaring maken veel geld dus zijn ze er niet van alle fabrikanten. Een huis met warmtepomp zonder kwaliteitsverklaring heeft dan ook meer PV-panelen nodig dan een huis met warmtepomp met kwaliteitsverklaring, alleen maar om dat de fabrikant geen verklaring heeft laten maken.

Zendure zal vast alles goed bedacht en uitgezocht hebben voordat ze het nieuwe model ontwikkelde en op de betreffende markten ging uitbrengen. Gelukkig horen we ook goede geluiden dat de Powerhub goed in elkaar lijkt te zitten. Laten we allemaal niet te pessimistisch worden en tevreden zijn met de mooie Solarflow mix lijn die ze op de markt hebben gebracht.
dat hoop ik ook en ik zelf heb ook veel vertrouwen in dat bedrijf, maar dat betekend ook dat je best wel een beetje kritisch mag zijn.
GJzon schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:11:
[...]

Weet niet of ik hier een link mag plaatsen maar als je zoekt op "Aardlekschakelaar 40A 2 polig 30mA Type B 10kA RCD1 laagste prijs" in AI modus kom je een end.
Zeg net dat ze blijkbaar in prijs omhoog zijn gegaan. Ergens anders voor 112,95. Artikelnummer: RCD1-2B-04003
even een tip heel specifiek voor de Zendure thuis-batterijen: Ik zou wel wachten met bestellen op de definitiefe uitspraak vanuit Zendure m.b.t. voor de noodzaak van een type B ardlekbeveiliging, want het zou zo maar kunnen dat een type A meer dan voldoende is.
let ook op dat of de norm IEC/EN 61008-2-1 of IEC/EN 62423 er op staat zoals bij deze dat het geval is.
staat er namelijk alleen IEC/EN 61008-1 op is deze voor een woningsituatie niet toegestaan. ( dat zijn alleen industrie modellen). soms staat er ook nog NEN bij, dat maakt verder niets uit, deze normen zijn namelijk volledig gelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 31-08-2026 00:08 ]

• Vdvmark
  • Nu online
Jan-tweak schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 00:05:
[...]

even een tip ..
let ook op dat of de norm IEC/EN 61008-2-1 of IEC/EN 62423 er op staat zoals bij deze dat het geval is.
staat er namelijk alleen IEC/EN 61008-1 op is deze voor een woningsituatie niet toegestaan. ( dat zijn alleen industrie modellen). soms staat er ook nog NEN bij, dat maakt verder niets uit, deze normen zijn namelijk volledig gelijk.
Bedoel je dat de componenten in de Powerhub niet voor een woning zijn toegestaan en alleen industriemodellen zijn ?

[ Voor 17% gewijzigd door Vdvmark op 31-08-2026 08:49 ]

Vdvmark schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

Bedoel je dat de componenten in de Powerhub niet voor een woning zijn toegestaan en alleen industriemodellen zijn ?
nee, ik had het heel specifiek voor de vermelde SEP aardlekschakelaars type B, deze waren overigens prima. maar je ziet ze soms alleen met de vermelde IEC/EN 61008-1.
maar let op, deze regel is echt alleen van toepassing op de vermelde aardlekschakelaars en kun je dus niet zo maar op andere typen beveilingen ook zo toepassen, daar gelden dan weer andere eisen, dus dit is zeker geen uitspraak over de Powerhub, ik heb daar overigens nog helemaal geen informatie over de gebruikte typen.
Ik ga er wel van uit dat Zendure hier wel de juiste keuzes in heeft gemaakt, m.n. omdat deze regels redelijk internationaal zijn, dus zeker niet speciek alleen voor Nederland.

• Vdvmark
  • Nu online
Jan-tweak schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:19:
[...]

nee, ik had het heel specifiek voor de vermelde SEP aardlekschakelaars type B, deze waren overigens prima. maar je ziet ze soms alleen met de vermelde IEC/EN 61008-1.
maar let op, deze regel is echt alleen van toepassing op de vermelde aardlekschakelaars en kun je dus niet zo maar op andere typen beveilingen ook zo toepassen, daar gelden dan weer andere eisen, dus dit is zeker geen uitspraak over de Powerhub, ik heb daar overigens nog helemaal geen informatie over de gebruikte typen.
Ik ga er wel van uit dat Zendure hier wel de juiste keuzes in heeft gemaakt, m.n. omdat deze regels redelijk internationaal zijn, dus zeker niet speciek alleen voor Nederland.
Je kan paar posts terug de foto van de Powerhub bekijken, de toegepaste componenten met aardlek hebben niet de vermelding die jij zegt dat nodig is voor residentieel gebruik.
Vdvmark schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:40:
[...]

Je kan paar posts terug de foto van de Powerhub bekijken, de toegepaste componenten met aardlek hebben niet de vermelding die jij zegt dat nodig is voor residentieel gebruik.
Lastig, ik zelf kan met de nu beschikte beperkte informatie daar nu geen uitspraak over doen.

• Vdvmark
  • Nu online
Jan-tweak schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

Lastig, ik zelf kan met de nu beschikte beperkte informatie daar nu geen uitspraak over doen.
IEC 60947-2 aan batterijkant, genoemde IEC 61008-1 aan EV lader.

Foto's Sted74

• koboy

koboy

Vdvmark schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:39:
[...]

IEC 60947-2 aan batterijkant, genoemde IEC 61008-1 aan EV lader.

Foto's Sted74
Je kunt ook naar de symbooltjes op de aardlek kijken. Alle aardlek componenten staat een sinus symbooltje op, dus type A.
Voor zo ver ik kan zitten de accu's niet achter een aparte aardlek, wat op zich ook logisch is voor een "tussenkast". Richting het net zit een zware type A alamat, de groepen in de reguliere meterkast worden door de aardlek daar beschermd.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:00

V-8

Beste mede-Tweakers,

Ik loop tegen een hardnekkig probleem aan met mijn installatie en ben benieuwd of er hier mensen zijn met een vergelijkbare setup die dit herkennen of de gouden tip hebben.

De setup:
  • Thuisbatterij: SolarFlow 4000AC+
  • PV-omvormer: SAJ omvormer (aangesloten op de PV-In poort van de sf4000ac+, omvormer levert max 4.4kW)
Het probleem:
Alles werkt perfect zolang de batterij aan het laden is. Echter, binnen korte tijd nadat de accu 100% vol is en stopt met laden, klapt de PV-omvormer eruit met de volgende twee foutmeldingen:
  • Code 24: Master Phase1 No Grid Error
  • Code 73: Slave Phase1 No Grid Error
Mijn vermoeden:
Het lijkt erop dat de sf4000ac+ de PV-In poort simpelweg (even?) volledig afschakelt zodra de accu vol is. Hierdoor ziet mijn SAJ PV-omvormer plotseling geen netspanning meer en schiet in deze storingsmodus.

Tijdelijke 'oplossing':
Ik krijg de boel momenteel alleen weer aan de gang met een omslachtig stappenplan:
  1. Handmatig de PV-in poort uitschakelen in de Zendure-app (ik hoor het relais dan ook duidelijk klikken).
  2. Even wachten.
  3. Zowel de DC- als AC-schakelaar van de SAJ-omvormer handmatig afschakelen.
  4. De PV-in poort weer inschakelen.
  5. De SAJ-omvormer weer opstarten.
Hierna komt de omvormer pas weer netjes in bedrijf en begint hij weer op te wekken (richting het net/huis). Dit is natuurlijk niet de bedoeling van een geautomatiseerd systeem.

Mijn vragen aan jullie:
  • Zijn er meer mensen met de sf4000ac+ in combinatie met een AC-gekoppelde PV-omvormer die dit gedrag herkennen?
  • Is dit een bekende bug in de firmware van de sf4000ac+?
  • Zijn er specifieke instellingen in de omvormer of batterij-managementsoftware die ik over het hoofd zie om te zorgen dat de PV-omvormer gewoon stroom naar het net blijft sturen als de accu vol is?
Ik hoor heel graag jullie denkwijzen of ervaringen!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant

• IJsbeer
  • Niet online
V-8 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:44:

Mijn vragen aan jullie:
  • Zijn er meer mensen met de sf4000ac+ in combinatie met een AC-gekoppelde PV-omvormer die dit gedrag herkennen?
  • Zijn er specifieke instellingen in de omvormer of batterij-managementsoftware die ik over het hoofd zie om te zorgen dat de PV-omvormer gewoon stroom naar het net blijft sturen als de accu vol is?
Daar zijn al meer mensen tegenaan gelopen. Tot iets van 3kWh gaat het goed, daarboven dit gedrag. Zijn in het verleden mensen die tickets hiervoor hebben ingeschoten, voor zover ik weet nog geen reactie op geweest.

• V-8

V-8

IJsbeer schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

Daar zijn al meer mensen tegenaan gelopen. Tot iets van 3kWh gaat het goed, daarboven dit gedrag. Zijn in het verleden mensen die tickets hiervoor hebben ingeschoten, voor zover ik weet nog geen reactie op geweest.
Bedankt voor je reactie! Ik neem alleen wel aan dat je 3kW (vermogen) bedoelt i.p.v. 3kWh (hoeveelheid), toch?

Klopt mijn aanname dat de Zendure de PV-In (tijdelijk) afschakelt?
Erg irritant dit..

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant

• koboy

koboy

V-8 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:53:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik neem alleen wel aan dat je 3kW (vermogen) bedoelt i.p.v. 3kWh (hoeveelheid), toch?

Klopt mijn aanname dat de Zendure de PV-In (tijdelijk) afschakelt?
Erg irritant dit..
Eerder was er iemand die tegen iets vergelijkbaars aanliep met een SolarEdge. Dit was geloof ik gefixed in de laatste FW versie.

Als je de mogelijkheid hebt de PV (tijdelijk) weer via de reguliere weg laten lopen en niet via de PV-in. Ondertussen uiteraard een ticket inschieten bij Zendure!

• V-8

V-8

koboy schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:58:
[...]

Eerder was er iemand die tegen iets vergelijkbaars aanliep met een SolarEdge. Dit was geloof ik gefixed in de laatste FW versie.

Als je de mogelijkheid hebt de PV (tijdelijk) weer via de reguliere weg laten lopen en niet via de PV-in. Ondertussen uiteraard een ticket inschieten bij Zendure!
Okay!

Ik heb V2.0.2 draaien op de Zendure.
Heb een ticket ingeschoten, ben benieuwd naar de reactie.

• Spekkie99
Beste mede-Tweakers,

Ik loop tegen een hardnekkig probleem aan met mijn installatie en ben benieuwd of er hier mensen zijn met een vergelijkbare setup die dit herkennen of de gouden tip hebben.

De setup:
  • PV-omvormer: SAJ omvormer (aangesloten op de PV-In poort van de sf4000ac+, omvormer levert max 4.4kW)
Het probleem:
Alles werkt perfect zolang de batterij aan het laden is. Echter, binnen korte tijd nadat de accu 100% vol is en stopt met laden, klapt de PV-omvormer eruit met de volgende twee foutmeldingen:
Mijn vermoeden:
Het lijkt erop dat de sf4000ac+ de PV-In poort simpelweg (even?) volledig afschakelt zodra de accu vol is. Hierdoor ziet mijn SAJ PV-omvormer plotseling geen netspanning meer en schiet in deze storingsmodus.

Tijdelijke 'oplossing':
Ik krijg de boel momenteel alleen weer aan de gang met een omslachtig stappenplan:
  1. Handmatig de PV-in poort uitschakelen in de Zendure-app (ik hoor het relais dan ook duidelijk klikken).
  2. Even wachten.
Hierna komt de omvormer pas weer netjes in bedrijf en begint hij weer op te wekken (richting het net/huis). Dit is natuurlijk niet de bedoeling van een geautomatiseerd systeem.

Mijn vragen aan jullie:
Je benoemt echt een ander probleem dan hierboven aangehaald wordt. Hierboven was het vermogen voor de AC in ingang te groot, dat is nu als het goed is opgelost.

Jij hebt het over het moment dat de accu vol geladen is waarop de Zendure iets doet waardoor de omvormer van de panelen er mee stopt. No Grid melding lijkt er op of de spanning even van de AC in poort af wordt gehaald. Dit heb ik hier nog niet eerder gelezen overigens.

• IJsbeer
  • Niet online
Spekkie99 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:18:
[...]

Je benoemt echt een ander probleem dan hierboven aangehaald wordt. Hierboven was het vermogen voor de AC in ingang te groot, dat is nu als het goed is opgelost.

Jij hebt het over het moment dat de accu vol geladen is waarop de Zendure iets doet waardoor de omvormer van de panelen er mee stopt. No Grid melding lijkt er op of de spanning even van de AC in poort af wordt gehaald. Dit heb ik hier nog niet eerder gelezen overigens.
Volgens mij klopt de beschrijving aardig gjburg in "Het grote Zendure Mix thuisaccu, PowerHub en EVFlow topic"

• Spekkie99

• gjburg
  • Laatst online: 17-09 22:27
Hallo V-8 inderdaad.

Ik heb hetzelfde probleem en mijn ticket loopt al 2 maanden. De Ac-in poort schakelt direct uit als de inverter de 3kw aantikt en de batterij van opladen naar bypass gaat. zolang de batterij niet vol is gaat het goed.

Firmware 2.0.2 zou dit oplossen, wat helaas niet het geval was. Na weken mailen en vooral wachten krijg je antwoorden zonder zicht op een oplossing, de belangrijkste antwoorden hieronder.

1)Er zijn 2 varianten, de eerste batch met de UTP aansluiting links en de latere versie met de aansluiting aan de rechterkant naast de COM. Zendure bevestigd dat ze intern hetzelfde zijn, enkel de poortlayout is anders. Ben wel benieuwd welke versie jij hebt? (mag ook in DM).

2) Zendure bevestigd dat het geen hardware limiet is en technisch meer dan 3kw in bypass moet aankunnen

3) Einde van de maand (=nu) zou er een nieuwe firmware uitkomen met optimalisatie fixes, ze kunnen niet bevesgigen of dit het probleem oplost.

4) Vanmorgen nog een update waarbij ze zeggen dat het allemaal zou moeten worken als je hardwired aansluit en de HEMS app limieten op 5kw instelt. Waar ik al eerder op 4kw getest heb en ook dan gaat het bij 3kw fout. Ik wil juist retrofit en kan niet naar 4 mm2 bekabeling en vermoed dan ook dat 5kw setting dit niet toplost. Ik blijf met mijn 3.2kw ver onder de 4kw.

De omvormer knijpen op 94% is nu de enige oplossing om onder de 3kw te blijven en dan gaat alles goed. Dit is alleen niet de gewenste oplossing.

Ik vermoed dat een oplossing nog niet in zicht is al hoop ik op de nieuwe firmware. Helaas staat de zon al lager en kom ik bijna niet meer boven de 3kw en zal moeten wachten tot volgend jaar om te testen als de firmware en zon op zich laten wachten.

note: MarcS73 heeft wel met firmware 2.0.2 met 3.6kw bypass werkend via HomeAssistant wat bij mij ook fout gaat bij 3kw

[ Voor 4% gewijzigd door gjburg op 31-08-2026 16:02 ]

• Vdvmark
  • Nu online
koboy schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:44:
[...]

Je kunt ook naar de symbooltjes op de aardlek kijken. Alle aardlek componenten staat een sinus symbooltje op, dus type A.
Voor zo ver ik kan zitten de accu's niet achter een aparte aardlek, wat op zich ook logisch is voor een "tussenkast". Richting het net zit een zware type A alamat, de groepen in de reguliere meterkast worden door de aardlek daar beschermd.
Het gaat om twee verschillende zaken die Jan Tweak opmerkte.

1) Ze hadden de Powerhub kunnen uitrusten met type B aardlek beveiliging, richting net/huis en richting EV lader, dezelfde Chint componenten worden ook in een type B of Cat B aardlek versie geproduceerd volgen de Chint specs.

2) Ze zenden deze Powerhubs naar consumenten voor toepassing thuis, de automaten en schakelaars in de Powerhub lijken volgens kleine print erop te voldoen aan IEC normen voor industriele toepassingen, niet de versies die ook bestaan van dezelfde type Chints die volgens een IEC norm zijn die voor woningbouw/voor toepassing in woonhuizen is.

Jan Tweak postte dit onderscheid om lezers te behoeden voor kopen chinese schakelaars die niet in woonhuizen gebruikt mogen worden, als reactie op een SEP type B aardlekschakelaar, die wel voor woonhuizen gemaakt bleek. De Chints in de Powerhub zijn niet voor gebruik in woonhuizen, maar Jan Tweak was qua SEP'achtige' onderdelen heel wat stelliger dan qua door Zendure gebruikte onderdelen :)

• koboy

koboy

Vdvmark schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:49:
[...]

Het gaat om twee verschillende zaken die Jan Tweak opmerkte.

1) Ze hadden de Powerhub kunnen uitrusten met type B aardlek beveiliging, richting net/huis en richting EV lader, dezelfde Chint componenten worden ook in een type B of Cat B aardlek versie geproduceerd volgen de Chint specs.

2) Ze zenden deze Powerhubs naar consumenten voor toepassing thuis, de automaten en schakelaars in de Powerhub lijken volgens kleine print erop te voldoen aan IEC normen voor industriele toepassingen, niet de versies die ook bestaan van dezelfde type Chints die volgens een IEC norm zijn die voor woningbouw/voor toepassing in woonhuizen is.

Jan Tweak postte dit onderscheid om lezers te behoeden voor kopen chinese schakelaars die niet in woonhuizen gebruikt mogen worden, als reactie op een SEP type B aardlekschakelaar, die wel voor woonhuizen gemaakt bleek. De Chints in de Powerhub zijn niet voor gebruik in woonhuizen, maar Jan Tweak was qua SEP'achtige' onderdelen heel wat stelliger dan qua door Zendure gebruikte onderdelen :)
Wat ik begreep waren de twee IEC normen voor type B aardlek componenten. Aangezien er type A in de powerhub zit zijn dit wellicht andere normen. @Jan-tweak kan dit wellicht verduidelijken.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:30
Over een klein uurtje begint mijn Zonneplan Contract met dynamische tarieven, Heb Zenki aangezwengeld maar zie dat mijn verwachte zonnestroom op 0 staat. Nu kan dat ook niet anders omdat die binnenkomen op een SMA/Growatt omvormer die niet gekoppeld kunnen worden.

Ik vraag me wel af of Zenki na een paar dagen teruglevering ( doorzonnestroom) wel ziet dat er 9000 KWh binnen komt ;)

Hebben jullie hier al ervaring mee mss?

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:50
BasvanS schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:51:
Over een klein uurtje begint mijn Zonneplan Contract met dynamische tarieven, Heb Zenki aangezwengeld maar zie dat mijn verwachte zonnestroom op 0 staat. Nu kan dat ook niet anders omdat die binnenkomen op een SMA/Growatt omvormer die niet gekoppeld kunnen worden.

Ik vraag me wel af of Zenki na een paar dagen teruglevering ( doorzonnestroom) wel ziet dat er 9000 KWh binnen komt ;)

Ik ben nog niet heel gelukkig met ZENKI. ZENKI koopt nog steeds stroom in terwijl om 15:00 uur mijn accu ook vol is met zonnestroom. Dan kunnen het wel goedkope uren zijn, maar nog altijd duurder dan de zon. Ook had ik wat meer ‘handel’ verwacht, dat doet de TOU modus dan weer iets beter maar ook nog niet ideaal. Ik had gehoopt dat ZENKI mijn standaard verbruik en opwekking zouden monitoren, het weer bekijken en dan een beetje gaan handelen zodat ik genoeg voorraad heb tot de volgende dag. Zover is het dus nog niet.

• Sted74
@BasvanS en @Bouwertje

Om ZENKI te laten werken met je eigen zonnestroom opbrengst moet je volgens mij aan de volgende eisen voldoen:
  1. gebruik maken van een zendure smart meter CT3 met de spoelen om de zonnestroom opbrengst fasen. en de meter in de app selecteren op PV-meting.
  2. gebruik maken van een Powerhub en de spoelen om de zonnestroom opbrengst en in de app bij Powerhub de ct-spoelen selecteren voor PV-meting.
  3. rechtstreeks de pv aangesloten hebben op de PV-AC-IN aansluiting van de mix4000AC+ of rechtstreeks op de PRO.

Als je aan 1 van de 3 bovenstaande niet voldoet zal ZENKI (volgens mij) nooit weten wat jou eigen opbrengst is en hier rekening mee kunnen houden bij laden en ontladen.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:40
Bouwertje schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:08:
[...]

Dan kunnen het wel goedkope uren zijn, maar nog altijd duurder dan de zon.
Niet per se: zonnestroom vertegenwoordigt ook een waarde, dus je accu laden met zonnestroom 'kost je ook wat (namelijk je misgelopen terugleververgoeding). Zo krijg ik op dit moment 21.6 cent per kWh zonnestroom die ik teruglever.

Dan is het opportuun om de zonnestroom die ik nu opwek het net op te sturen, en vanmiddag wanneer ik voor een paar cent per kWh kan inkopen (en eigen productie ook navenant minder oplevert) de accu's te laden.

Verder geen ervaring met Zenki: ik regel alles via home assistant.

[ Voor 4% gewijzigd door Isdatzo op 01-09-2026 09:25 ]

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:50
Ik heb daar ook eens aan zitten rekenen, en het laadverlies op 10% gehouden, maar als je dan heel eerlijk rekent is 8 kw ‘duurder’ verkopen voor mij te veel geregel met de standaard Zendure opties. In HA is dat wellicht anders. Volgens mij moet de inkoop en verkoop prijs wel 10-15 cent verschillen om er nog iets aan over te houden in één van de standaard modi. En als je dan ‘s morgens een keer zonder batterijstroom zit ben je de winst weer kwijt. Voor mij persoonlijk teveel geregel voor een paar euro, maar gelukkig mag iedereen dat zelf bepalen 😆.

En misschien ga ik er ooit nog wel eens anders over denken 😇, meningen heroverwegen en aanpassen hoort bij tweaken.

[ Voor 9% gewijzigd door Bouwertje op 01-09-2026 09:35 ]

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:40
Bouwertje schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:33:
Ik heb daar ook eens aan zitten rekenen, en het laadverlies op 10% gehouden, maar als je dan heel eerlijk rekent is 8 kw ‘duurder’ verkopen voor mij te veel geregel met de standaard Zendure opties. In HA is dat wellicht anders. Volgens mij moet de inkoop en verkoop prijs wel 10-15 cent verschillen om er nog iets aan over te houden in één van de standaard modi. En als je dan ‘s morgens een keer zonder batterijstroom zit ben je de winst weer kwijt. Voor mij persoonlijk teveel geregel voor een paar euro, maar gelukkig mag iedereen dat zelf bepalen 😆.

En misschien ga ik er ooit nog wel eens anders over denken 😇, meningen heroverwegen en aanpassen hoort bij tweaken.
Ik heb alles geautomatiseerd met DAO: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

Kost even wat tijd om alles netjes op te zetten, maar daarna heb je er geen omkijken meer naar.
BasvanS schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:51:

Zenki zou wel moeten zien dat je gaat terugleveren, tenslotte krijg je via de P1 meter dit dus ook door, omdat Zenki ook kan zien dat de batterij niet aan het ontladen is zou Zenki dus moeten moeten zien dat dit door iets anders wordt veroorzaakt ( en ja zonnepanelen zijn dan de volgende mogelijkheid). Alleen in de Zendure app zul je dat dus niet kunnen zien. Wil je dat wel zul je naar een CT Meter moeten gaan waar je ook secundaire meetspoelen zoals bij de Zendure CT meter op aan kunt sluiten * en die secundaire CT spoelen moeten dan om de fase draden van je omvormer. (dat moet dus in je groepenkast gebeuren, en daarvoor moet die ook volledig uit)

• IJsbeer
  • Niet online
Jan-tweak schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:40:
[...]

Zenki zou wel moeten zien dat je gaat terugleveren, tenslotte krijg je via de P1 meter dit dus ook door, omdat Zenki ook kan zien dat de batterij niet aan het ontladen is zou Zenki dus moeten moeten zien dat dit door iets anders wordt veroorzaakt ( en ja zonnepanelen zijn dan de volgende mogelijkheid). Alleen in de Zendure app zul je dat dus niet kunnen zien. Wil je dat wel zul je naar een CT Meter moeten gaan waar je ook secundaire meetspoelen zoals bij de Zendure CT meter op aan kunt sluiten * en die secundaire CT spoelen moeten dan om de fase draden van je omvormer. (dat moet dus in je groepenkast gebeuren, en daarvoor moet die ook volledig uit)
Zenki zal dit niet als zonnestroom gaan zien. Het kan ook een ander merk accu zijn of een ander iets wat teruglevert. Hij heeft geen weet van hoeveel Wp er op het dak ligt, dus zal dat ook niet meenemen in verwachtingen.

Ook je analyse van je verbruik is hierdoor ruk. Want er is geen onderscheid in je zonnepanelen en wat je ondertussen zelf al verbruikt. Alleen het stuk wat over het net gaat is inzichtelijk, maar dat is maar het halve verhaal. Rubbish in, rubbish out.

Dus verwacht niet teveel van voorspellingen op deze manier.

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 11:45
gast777 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:50:
[...]

Buiten zou moeten kunnen zolang hij niet in regen of direct zonlicht staat. In de winter zou dit evt wat extra stroom kunnen kosten voor de ingebouwde verwarming van de batterij. Als je een garage of schuur hebt zou dat wel de voorkeur hebben.

[...]

Als je een minimaal 4mm2 bekabeling naar de Zendure legt, kun je die in de meterkast gerust afzekeren met een B20 aardlekautomaat (type A). Dan kun je gewoon de max 4000 Watt gebruiken.

[...]

Naast de stroomkabel naar de Zendure kun je 2x een ethernet kabel (RJ45) trekken naar de Zendure (neem een shielded S/FTP kabel als die langs de stroomkabel loopt). Een voor het LAN netwerk en de andere voor eventueel een RS485 seriële verbinding naar een Zendure Smart 3CT-S/1CT-S in de meterkast.

[...]

Dit kan een gebruiker van de MIX serie beantwoorden. In ieder geval hoor ik uit mijn SF2400AC en SF2400AC+ geen noemenswaardig geluid. Hooguit de fan iets en een relais schakelen af en toe. Ik hoor zeker geen hoogfrequent geluid/pieptoon.

[...]
Dank voor je antwoorden. Ik heb inmiddels de 4000 Mix AC+ besteld, toch de p1-meter erbij genomen. De elektricien komt een B20 automaat plaatsen in de meterkast, een 3x4 mm2 voedingskabel en een netwerkkabel trekken naar de achtergevel. Ik heb wel nog iets wat mij niet helemaal duidelijk is.

De elektricien wil een blauwe CEE stekkerplaatsen, ik zou zelf liever zo een outdoor-schuko aansluiting willen met een kapje, eigenlijk net zoals op de plaatjes van de Zendure website. Maar zowel de CEE als de Schuko zijn toch maximaal 16A? Deze kunnen beide de 4000w niet aan over 1-fase, toch?
IJsbeer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:00:
[...]

Zenki zal dit niet als zonnestroom gaan zien. Het kan ook een ander merk accu zijn of een ander iets wat teruglevert. Hij heeft geen weet van hoeveel Wp er op het dak ligt, dus zal dat ook niet meenemen in verwachtingen.
dat klopt, hij ziet dat wat ik heb aangegeven als teruglevering van stroom, welke hij dus zou kunnen gebruiken om in zijn eigen batterij te kunnen stoppen, wat de eigenlijke oorsprong van die stroom is zal Zenki een zorg zijn, dus als jij nog (redelijk onwaarschijnlijk voor een normale gebruiker) ook nog een tweede thuis-batterij die niet in verbinding met Zendure HEMS staat gebruikt zou dat theoretisch kunnen gebeuren dat je de ene batterij met de andere batterij gaat vullen, niet bepaald handig, daar heb je helemaal gelijk.
Dit zie je dus vooral als je met meer verschillende merken gaat werken, wil je dat kun je dus dan beter kijken naar een oplossing binnen bv HA, die merkonafhankelijk in staat is meerdere verschillende systemen aan elkaar te koppelen.
Ook je analyse van je verbruik is hierdoor ruk. Want er is geen onderscheid in je zonnepanelen en wat je ondertussen zelf al verbruikt. Alleen het stuk wat over het net gaat is inzichtelijk, maar dat is maar het halve verhaal. Rubbish in, rubbish out.

Dus verwacht niet teveel van voorspellingen op deze manier.

• BasvanS
Sted74 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 09:23:
@BasvanS en @Bouwertje

Om ZENKI te laten werken met je eigen zonnestroom opbrengst moet je volgens mij aan de volgende eisen voldoen:
  1. gebruik maken van een zendure smart meter CT3 met de spoelen om de zonnestroom opbrengst fasen. en de meter in de app selecteren op PV-meting.
  2. gebruik maken van een Powerhub en de spoelen om de zonnestroom opbrengst en in de app bij Powerhub de ct-spoelen selecteren voor PV-meting.
  3. rechtstreeks de pv aangesloten hebben op de PV-AC-IN aansluiting van de mix4000AC+ of rechtstreeks op de PRO.

Als je aan 1 van de 3 bovenstaande niet voldoet zal ZENKI (volgens mij) nooit weten wat jou eigen opbrengst is en hier rekening mee kunnen houden bij laden en ontladen.
Waarom zou de CT3 meter werken en de P1 meter niet?

• Sted74
BasvanS schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:12:
[...]

Een P1 meter meet alleen wat er binnenkomt en uitgaat en niet wat jou zonnestroom is dat kan alleen als je CT spoelen plaatst (en specifiek aanmeld in de app) op je productie fasen, een alternatief is rechtstreeks op de PV-AC-IN of MPPT van je accu dan ziet HEMS dit ook als PV productie.

• BasvanS
Hmm, waar vind jij dat de CT meter zo ingesteld kan worden. Want als ik Zenki vraag of ik zonnestroom zichtbaar kan maken zegt hij dat dat alleen kan met de eigen zendure batterijen/inverters

• IJsbeer
  • Niet online
BasvanS schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:12:
[...]

De CT3 klemmen zet je dus om de groep van de omvormer. Dus dan is in combi met de P1 meter duidelijk wat opwek, verbruik en teruglevering is.

Als je die op de 'hoofdmeter' zet dan is is dat idd hetzelfde als de P1 meter.

• IJsbeer
  • Niet online
BasvanS schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:27:
Hmm, waar vind jij dat de CT meter zo ingesteld kan worden. Want als ik Zenki vraag of ik zonnestroom zichtbaar kan maken zegt hij dat dat alleen kan met de eigen zendure batterijen/inverters
Mijn antwoord was de logische theorie.. jou antwoord lijkt te suggereren dat dat idd niet werkt.

(heb zelf geen Zendure, dus kan het zelf niet nakijken)

[ Voor 7% gewijzigd door IJsbeer op 01-09-2026 10:34 ]

• Sted74
BasvanS schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:27:
Zie hieronder bij powerhub en als je een ct meter hebt in de instellingen van de smart meter met CT-spoelen.

Een P1 meter kan dus nooit de opwek van je PV meten omdat hij pas meet nadat er zonnestroom is verbruikt in je woning en is opgeslagen in accu,s. de P1 meter meet net zoveel als je slimme meter van de netbeheerder en die weet ook niet wat je opwekt alleen wat je verbruikt en teruglevert.

Met de CT-spoelen op de juiste plek en juiste instellingen in de app werkt Zenki zoals het moet werken en anders werk hij puur op basis van dynamische prijzen zonder rekening te houden met zonnestroom en dat kan geld kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpeldrxbSPemBDMt_1GYM01tkBE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QhmORDz7imJgf00kQx28xKcr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Sted74 op 01-09-2026 11:04 ]

• BasvanS
Ah check, verkeerd gelezen, ik dacht dat je 1 van de 3 punten moest voldoen, maar met een enkele 3000 vind ik een CT3 + Powerhub kopen om Zonnestroom in te lezen to much asked. Ik ga wel voor een HA setup denk ik!

• Sted74
BasvanS schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:01:
Ah check, verkeerd gelezen, ik dacht dat je 1 van de 3 punten moest voldoen, maar met een enkele 3000 vind ik een CT3 + Powerhub kopen om Zonnestroom in te lezen to much asked. Ik ga wel voor een HA setup denk ik!
1 van de 3 moet voldoende zijn dus aanschaf smart meter met ct spoelen en juiste instelling zou ook moeten kunnen. wellicht kan iemand dit uit ervaring bevestigen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sted74 op 01-09-2026 11:23 ]

BasvanS schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:01:
je heb geen powerhub nodig om in de Zendure app je opbrengst van je zonnepanelen te kunnen zien, daarvoor is alleen een Zendure CT meter nodig met extra meet spoelen (CT, geen idee of die ondertussen weer verkrijgbaar zijn) noodzakelijk.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:13

John2B

I Love RAID5..!!

Jan-tweak schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:39:
[...]

je heb geen powerhub nodig om in de Zendure app je opbrengst van je zonnepanelen te kunnen zien, daarvoor is alleen een Zendure CT meter nodig met extra meet spoelen (CT, geen idee of die ondertussen weer verkrijgbaar zijn) noodzakelijk.
Met Shelly Pro 3EM en ct meet spoelen werkt ook prima en kan je ze ook gelijk gebruiken in Home Assistant.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:17
John2B schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:50:
[...]

Met Shelly Pro 3EM en ct meet spoelen werkt ook prima en kan je ze ook gelijk gebruiken in Home Assistant.
Maar dat is denk ik niet helemaal het doel? Want in HA kun je de meeste zonnepanelen toch al rechtstreeks uitlezen, dit gaat (vermoed ik) dan ook echt over het volledig met een Zendure ecosysteem werken, zonder andere P1's of domotica. Als je al HA hebt draaien lijkt uitlezen met een CT mij eigenlijk alleen van toegevoegde waarde als je de refresh tijd omlaag wil krijgen, die is bij mijn GoodWe converter wel behoorlijk hoog.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mit Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, 2x Sf 800+ met 2400WP

John2B schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:50:
[...]

klopt, een klein nadeel met de Shelly is dat deze slechts 3 × 120A stroomtransformatoren heeft, dus je kunt deze niet als vervanging van de P1 gebruiken, dus wel goed opletten dat je niet de verkeerde functie bij de installatie gebruikt. En we hadden het hier niet binnen een HA omgeving maar in een Zendure HEMS omgeving.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 01-09-2026 13:42 ]

onlinaius schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:03:
[...]

Maar dat is denk ik niet helemaal het doel? Want in HA kun je de meeste zonnepanelen toch al rechtstreeks uitlezen, dit gaat (vermoed ik) dan ook echt over het volledig met een Zendure ecosysteem werken, zonder andere P1's of domotica. Als je al HA hebt draaien lijkt uitlezen met een CT mij eigenlijk alleen van toegevoegde waarde als je de refresh tijd omlaag wil krijgen, die is bij mijn GoodWe converter wel behoorlijk hoog.
klopt, dat is alleen nodig als je binnen de Zendure HEMS omgeving wilt blijven, ga je naar HA dan heb je aan welke P1 meter dan ook al genoeg. (zolang die maar binnen HA wordt ondersteund).

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

nvt

[ Voor 108% gewijzigd door John2B op 01-09-2026 13:45 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• V-8

V-8

Beste mede-Tweakers,

De setup:
Het probleem:
Mijn vermoeden:

Tijdelijke 'oplossing':
  2. Even wachten.

Mijn vragen aan jullie:
Dear Customer,

Thank you for your patience.

We have recorded the product information and pictures you provided. We also sincerely appreciate your efforts and cooperation during the testing process.

We are currently handling the related matter and expect to need approximately two more business days. We kindly ask for your patience during this time. We will contact you as soon as there are any new updates.

If you have any other questions in the meantime, please feel free to contact us at any time.

Thank you for your understanding and cooperation.

Best regards,

Zendure Support Team

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:19
Even een check, heb al zo'n 20 pagina's van dit draadje gelezen en leer nog steeds bij. Heb een SolarEdge SE5K (3 fase) omvormer, 18 panelen en die set is ongeveer 7 jaar oud.

Wat ik uit de eerste 20 pagina's heb opgemaakt:
  • Zendure SolarFlow 4000 Mix Pro
Gaat niet werken vanwege afhankelijkheid panelen/optimizers met de SE omvormer.
  • Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+
AC input werkt niet met SE 3 fase omvormer.
  • Zendure SolarFlow 3000 Mix AC+
Deze dan, op een aparte groep en dan 3000 watt vermogen inschakelen.

Klopt mijn redenatie en kom ik niet in de knel met fases/nuldraad etc?

Aansturing weet ik nog niet zeker, heb een SMR 4 meter, HW P1 en Home Assistant. Weet niet of de 10 sec update met SMR 4 veel onnodig verlies gaat opleveren. Neig naar de 3CT klem om dat te tackelen of even te informeren bij Liander voor een nieuwe meter met SMR 5 --> Die worden dus al vervangen ivm uitfasering GPRS, Liander kan niet aangeven wanneer.

Nog een vraag: Is de aansturing van de Zendure met een goed WiFi netwerk betrouwbaar genoeg of moet er een ethernetkabel naar de unit?

[ Voor 11% gewijzigd door Flash3d op 01-09-2026 15:58 ]

• Omarz
  • Registratie: Augustus 2019
Ik heb een Solarflow 3000 mix AC en ik gebruik de Gielz package https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/

De cellen staan als "Excellent" t/m 98%, dan worden eerst "Good", dan "Slight imbalanced" en met 100% worden die "Imbalanced". Een paar uur later worden die "Slight imbalanced". Ik had nog niet meer dan 3 uur tijd tussen oplading en ontlading, misschien worden die later weer "Good"?

Opladen met 1500 t/m 3000 W getest.

Is het normaal? het gebeurt met elk cyclus, dus elk dag.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cJLfGFNg/Screenshot-2026-09-01-165031.png

Ik kreeg ook een volle calibratie per dag.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/R0YJ59RR/Screenshot-2026-09-01-165202.png

[ Voor 3% gewijzigd door Omarz op 01-09-2026 16:53 ]

• gjburg
  • Laatst online: 17-09 22:27
@Flash3d Om even kort te reageren zonder al te veel technische details
  1. De Pro kan wel werken met de MPPT string ingangen alleen moeten dan de optimizers er tussenuit en bijvoorbeeld meerdere strings maken voor verschillende dakvlakken wat dan geen plug en play is. Je hebt met 3 fase waarschijnlijk te veel PV input en moet je meerdere SF4000's neerzetten. En bij opsplitsen mogelijk te weinig panelen voor de 3 fase omvormer die heeft ook een minimum aantal panelen nodig vaak >14
  2. Klopt de AC-in is 1 fase.
  3. Je kunt de SF3000 of 4000 inderdaad op een losse groep zetten en kan deze laden via de groepenkast met de teruglevering van de betreffende fase waarop hij zit. Dit heeft geen effect op je nul draad mits je alles goed laat aansluiten met juiste kabeldiktes. De Solaredge levert op alle 3 de fases terug en gaat 2/3 alsnog naar het net. Wil je het verdelen zal je meer accu's over meerdere groepen en fases moeten verdelen.
Ik heb geen ervaring met SMR4 meters, al zullen de meeste op korte termijn inderdaad vervangen gaan worden ivm nieuwer netwerk.

Wifi is een externe antenne gaat bij mij uitstekend maar de wifi zender hangt ook dicht bij :)

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Omarz schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:52:
Ik heb een Solarflow 3000 mix AC en ik gebruik de Gielz package https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/
Ik heb deze 3000 Mix ook, maar krijg de Gielz niet aan de praat in HA? Is er recent een nieuwe versie uit misschien?

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:19
gjburg schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:52:
@Flash3d Om even kort te reageren zonder al te veel technische details
  1. De Pro kan wel werken met de MPPT string ingangen alleen moeten dan de optimizers er tussenuit en bijvoorbeeld meerdere strings maken voor verschillende dakvlakken wat dan geen plug en play is. Je hebt met 3 fase waarschijnlijk te veel PV input en moet je meerdere SF4000's neerzetten. En bij opsplitsen mogelijk te weinig panelen voor de 3 fase omvormer die heeft ook een minimum aantal panelen nodig vaak >14
  2. Klopt de AC-in is 1 fase.
  3. Je kunt de SF3000 of 4000 inderdaad op een losse groep zetten en kan deze laden via de groepenkast met de teruglevering van de betreffende fase waarop hij zit. Dit heeft geen effect op je nul draad mits je alles goed laat aansluiten met juiste kabeldiktes. De Solaredge levert op alle 3 de fases terug en gaat 2/3 alsnog naar het net. Wil je het verdelen zal je meer accu's over meerdere groepen en fases moeten verdelen.
Ik heb geen ervaring met SMR4 meters, al zullen de meeste op korte termijn inderdaad vervangen gaan worden ivm nieuwer netwerk.

Wifi is een externe antenne gaat bij mij uitstekend maar de wifi zender hangt ook dicht bij :)
  1. Had ik begrepen en vind ik voor nu een te grote ingreep, bekijk het wel wanneer de SE omvormer de geest geeft.
  2. Duidelijk.
  3. "De Solaredge levert op alle 3 de fases terug en gaat 2/3 alsnog naar het net. Wil je het verdelen zal je meer accu's over meerdere groepen en fases moeten verdelen" Dit maakt voor het "lokaal salderen" toch niet uit? Bij PV overschot op de P1 gaat de accu van het net stroom trekken? Dus voor de lagere energie rekening is dit toch voldoende?
Dank!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
Flash3d schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:19:
Even een check, heb al zo'n 20 pagina's van dit draadje gelezen en leer nog steeds bij. Heb een SolarEdge SE5K (3 fase) omvormer, 18 panelen en die set is ongeveer 7 jaar oud.

Aansturing weet ik nog niet zeker, heb een SMR 4 meter, HW P1 en Home Assistant. Weet niet of de 10 sec update met SMR 4 veel onnodig verlies gaat opleveren. Neig naar de 3CT klem om dat te tackelen of even te informeren bij Liander voor een nieuwe meter met SMR 5 --> Die worden dus al vervangen ivm uitfasering GPRS, Liander kan niet aangeven wanneer.

Nog een vraag: Is de aansturing van de Zendure met een goed WiFi netwerk betrouwbaar genoeg of moet er een ethernetkabel naar de unit?
Hoi, hier ook smr4, liander. Gebeld met ze, worden inderdaad vervangen, onbekend wanneer, moet voor 2029. Ik ga er niet op wachten. Ik zie nu al trage reactie vermogensverdeling, geen idee of het beter wordt met de smr5, maar ik heb het besteld. Wel met de klacht dat ik het onvermogen van liander om enige planning aan te geven niet begrijp. Kost 149 euro geloof ik. Heb ik er nu wel voor over in deze hele oefening met de batterijen. Ik hoop ook dat ik dan de voltages beter bij kan houden, want dat is ook nog steeds een groot probleem. Ook geen planning uiteraard, wanneer onze buurt aan de beurt is. Ergens begrijp ik het natuurlijk wel, de druk staat er vol op. Maar het maakt mijn systeem wel onbetrouwbaar omdat de uitval omvormers zich niet laat voorspellen en daarmee de ideale aansturing lastiger is.

Klopt het nu dat een hoger ontlaadvermogen zonder HEMS, per accu hoger is te zetten, zonder verklaring elektricien, maar verhogen systeemvermogen binnen HEMS wel deze verklaring vergt? Wat mij vreemd lijkt?

• GJzon
Flash3d schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:19:

Ik heb zowel de Zendure P1 meter als een Shelly Pro Em, 63A type CT's omdat die nauwkeuriger zijn dan een 120 A uitvoering. En de CT's zitten in een mooie compacte behuizing. De Shelly regelt de NOM stukken beter dan de Zendure P1. Per definitie en zeker met een SMR4 meter kun je beter de Shelly gebruiken als energiemeter voor de accu. Ik heb een Mix 3000. 'Eigen verbruiksmodus' = NOM werkt goed. Geen omkijken naar. Laden en ontladen ingesteld op 3000 W.

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
GJzon schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:56:
[...]

Ik heb zowel de Zendure P1 meter als een Shelly Pro Em, 63A type CT's omdat die nauwkeuriger zijn dan een 120 A uitvoering. En de CT's zitten in een mooie compacte behuizing. De Shelly regelt de NOM stukken beter dan de Zendure P1. Per definitie en zeker met een SMR4 meter kun je beter de Shelly gebruiken als energiemeter voor de accu. Ik heb een Mix 3000. 'Eigen verbruiksmodus' = NOM werkt goed. Geen omkijken naar. Laden en ontladen ingesteld op 3000 W.
Leest de p1 van Zendure te traag vanwege cloud of is het onnauwkeuriger? Ik had gehoopt met nieuwe meter icm p1 zendure beter te zitten....

Heb wel ook een shelly, maar nu geïnstalleerd als soort extra veiligheid op de 3 fasen van de accu's om te zien wat die "echt" laden en ontladen.....

Die instelling, 3000 laden en ontladen, is dat binnen HEMS of via HA?

• GJzon
bkruyver schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:20:
[...]

Leest de p1 van Zendure te traag vanwege cloud of is het onnauwkeuriger? Ik had gehoopt met nieuwe meter icm p1 zendure beter te zitten....

Heb wel ook een shelly, maar nu geïnstalleerd als soort extra veiligheid op de 3 fasen van de accu's om te zien wat die "echt" laden en ontladen.....

Die instelling, 3000 laden en ontladen, is dat binnen HEMS of via HA?
Zou kunnen dat 't door de cloud verwerking komt. Heb me er niet in verdiept. Gewoon uitgeprobeerd uit nieuwsgierigheid en kwam er zo achter.
Als je al een Shelly hebt, waarom dan niet uitproberen?

Laden/ontladen via HEMS. HA is me te veel gedoe. Prima als je allerlei dingen wilt instellen etc. etc. maar ik wil gewoon NOM en de app/HEMS doet dat prima. Heb vast energiecontract.
Daarnaast kun je in de app ook zelf nog diverse dingen instellen.
De elektrische boiler is aangesloten op een Home Wizard slimme stekker. Daarmee kun je op een bepaalde zonne-energie overschot de boiler in laten schakelen, of bijv. op vaste tijden.
Voor mij gewoon K.I.S.S., kan gewoon alles in de apps instellen zonder scripts of iets dergelijks te moeten schrijven.

• Getverdemme
Omarz schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:52:

De cellen staan als "Excellent" t/m 98%, dan worden eerst "Good", dan "Slight imbalanced" en met 100% worden die "Imbalanced". Een paar uur later worden die "Slight imbalanced". Ik had nog niet meer dan 3 uur tijd tussen oplading en ontlading, misschien worden die later weer "Good"?

Opladen met 1500 t/m 3000 W getest.

Is het normaal? het gebeurt met elk cyclus, dus elk dag.

[Afbeelding]

Ik kreeg ook een volle calibratie per dag.

[Afbeelding]
Ik had exact hetzelfde probleem met 1x Mix Pro en 2x Mix AC+ 4000. Heb de maximale laad capaciteit op 99% gezet en het is niet meer voorgekomen. Denk dat het in Gielzzz zelf niet heel lekker zit, maar om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik eerst die 99% geprobeerd. Hou er niet van als er ergens imbalanced staat.

• Omarz
John2B schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:59:
[...]

Ik heb deze 3000 Mix ook, maar krijg de Gielz niet aan de praat in HA? Is er recent een nieuwe versie uit misschien?
Ik had geen probleem met het package. Zijn de REST commands juist geconfigureerd? Lees de wiki goed.

Ik heb ook zelf een fork met een makkelijker configuratie en meer functies, maar de originele package werkt al prima.

https://github.com/dewi-ny-je/Zendure-HA-zenSDK/tree/dev

• Omarz
Getverdemme schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:39:
[...]

Ik had exact hetzelfde probleem met 1x Mix Pro en 2x Mix AC+ 4000. Heb de maximale laad capaciteit op 99% gezet en het is niet meer voorgekomen. Denk dat het in Gielzzz zelf niet heel lekker zit, maar om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik eerst die 99% geprobeerd. Hou er niet van als er ergens imbalanced staat.
Ja maar dan kreeg je de juiste calibratie? een calibratie heeft een volle batterij nodig, om de cellen zelf te balanceren.

• Getverdemme
Omarz schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:45:
[...]

Ja maar dan kreeg je de juiste calibratie? een calibratie heeft een volle batterij nodig, om de cellen zelf te balanceren.
Voor zover ik weet doet de Zendure dit zelf, 1 calibratie per maand per unit.

• koboy

koboy

Wat betreft de onbalans in de cellen: dit is ook maar een labeltje dat in Gielz wordt gegeven aan het maximale verschil in spanning tussen de onderlinge cellen in een pack. Door de vlakke spanning/SoC curve van een LFP cel worden de verschillen tussen de cellen pas duidelijk bij een hoge SoC. Zo lang het BMS de boel nog vlot kan gladstrijken/balanceren bij volle accu is er niets aan de hand. Het wordt een probleem als de onbalans gaat optreden bij een deels ontladen accu: dan is het een teken dat er dingen niet goed gaan in de accu.

Gewoon tot 100% laden als dat zo uitkomt, dan wordt elke keer de zaak gekalibreerd. Wat je in elk geval wilt voorkomen is dat het BMS van de accu een geforceerde kalibratie gaat doen. Er wordt dan tot 100% geladen en jij hebt op dat moment geen controle meer over de accu! Dit gebeurt al de accu een maand lang de 100% niet heeft aangetikt.

• justie75
koboy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:05:
Wat betreft de onbalans in de cellen: dit is ook maar een labeltje dat in Gielz wordt gegeven aan het maximale verschil in spanning tussen de onderlinge cellen in een pack. Door de vlakke spanning/SoC curve van een LFP cel worden de verschillen tussen de cellen pas duidelijk bij een hoge SoC. Zo lang het BMS de boel nog vlot kan gladstrijken/balanceren bij volle accu is er niets aan de hand. Het wordt een probleem als de onbalans gaat optreden bij een deels ontladen accu: dan is het een teken dat er dingen niet goed gaan in de accu.

Gewoon tot 100% laden als dat zo uitkomt, dan wordt elke keer de zaak gekalibreerd. Wat je in elk geval wilt voorkomen is dat het BMS van de accu een geforceerde kalibratie gaat doen. Er wordt dan tot 100% geladen en jij hebt op dat moment geen controle meer over de accu! Dit gebeurt al de accu een maand lang de 100% niet heeft aangetikt.
Is het ook mogelijk (of zit dit reeds ingebouwd bij Gielz) om de kalibratie te plannen op zonnige dagen? Ik wil de accu het liefst niet altijd naar 100% volladen, maar voor kalibratie wel fijn dat het automatisch gebeurd (met beetje eigencontrole).

Anders zou ik zelf moeten kijken of hij toe is aan kalibratie, dan de grenzen aanpassen en dan zorgen dat hij tot 100% wordt geladen met zonoverschot / goedkope stroom?

• justie75
Zijn er al anderen die de Powerhub geleverd hebben gekregen?
Mijn pakket lijkt al 2 weken vast te zitten bij DHL zonder status update :(

• koboy

koboy

justie75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:27:
[...]

Is het ook mogelijk (of zit dit reeds ingebouwd bij Gielz) om de kalibratie te plannen op zonnige dagen? Ik wil de accu het liefst niet altijd naar 100% volladen, maar voor kalibratie wel fijn dat het automatisch gebeurd (met beetje eigencontrole).

Anders zou ik zelf moeten kijken of hij toe is aan kalibratie, dan de grenzen aanpassen en dan zorgen dat hij tot 100% wordt geladen met zonoverschot / goedkope stroom?
Nee, zit voor zo ver ik weet nog nergens ingebouwd. Maar waarom niet altijd naar 100%? Voor de gezondheid van de accu maakt het niet echt uit, zeker over de levensduur die jij hem zult hebben. De cellen gaan namelijk ook door veroudering achteruit. De accu blijft hooguit een paar uur op 100% en dat is echt geen probleem, en je krijgt er een SoC inschatting voor terug die altijd zo accuraat mogelijk is.

• justie75
koboy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:46:
[...]

Nee, zit voor zo ver ik weet nog nergens ingebouwd. Maar waarom niet altijd naar 100%? Voor de gezondheid van de accu maakt het niet echt uit, zeker over de levensduur die jij hem zult hebben. De cellen gaan namelijk ook door veroudering achteruit. De accu blijft hooguit een paar uur op 100% en dat is echt geen probleem, en je krijgt er een SoC inschatting voor terug die altijd zo accuraat mogelijk is.
Ik heb op diverse plekken gelezen dat het onverstandig was een SoC van 100% te benutten. Men raadde voor de zomer 15-85% aan, en winters 20-90%. Ik heb zelf de indruk dat 100% in de zomer extra belasting geeft op de accu-cellen wat bij een max percentage tussen 80-90% (sterk) verminderd?

Of heb ik bovenstaande niet goed begrepen? Extra levensduur is wel wat waard, 1kWh capaciteit vermindering kan daarin de moeite waard zijn.

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-09 21:15
Zendure zelf geeft als default 5%-100%…..

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:39
@justie75 , Mijn mening is dat dit alleen bij off-grid situaties. Want dan wil door warmte de lading nog wel eens naijlen. Maar als die aan de grid hangt kan die dat gewoon kwijt het net op.
Zoals hierboven genoemd het fabrieksadvies is 100%

• IJsbeer
  • Niet online
justie75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:29:
Zijn er al anderen die de Powerhub geleverd hebben gekregen?
Mijn pakket lijkt al 2 weken vast te zitten bij DHL zonder status update :(
Als je zelf hebt gezocht in dit topic zie je dat het antwoord ja is. Zijn ook fotos van te vinden in dit topic.

Bijvoorbeeld: stopie in "Het grote Zendure Mix thuisaccu, PowerHub en EVFlow topic" en Sted74 in "Het grote Zendure Mix thuisaccu, PowerHub en EVFlow topic"

[ Voor 25% gewijzigd door IJsbeer op 02-09-2026 11:57 ]

• koboy

koboy

justie75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:51:
[...]

Ik heb op diverse plekken gelezen dat het onverstandig was een SoC van 100% te benutten. Men raadde voor de zomer 15-85% aan, en winters 20-90%. Ik heb zelf de indruk dat 100% in de zomer extra belasting geeft op de accu-cellen wat bij een max percentage tussen 80-90% (sterk) verminderd?

Of heb ik bovenstaande niet goed begrepen? Extra levensduur is wel wat waard, 1kWh capaciteit vermindering kan daarin de moeite waard zijn.
Technisch gezien klopt dat allemaal, maar of je dat daadwerkelijk significant gaat merken is een ander verhaal. Gaat het jou uitmaken of de accu 20 of 22 jaar mee gaat?

Pagina: 1 ... 22 ... 29 Laatste