• justie75
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:03
IJsbeer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:55:
[...]

Als je zelf hebt gezocht in dit topic zie je dat het antwoord ja is. Zijn ook fotos van te vinden in dit topic.
Klopt, ik was op de hoogte dat er een paar waren die hem ontvangen hadden.
Ik vroeg mij alleen af of er naast de 2 personen nog anderen waren die het al binnen hadden :)
justie75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:27:
[...]

Is het ook mogelijk (of zit dit reeds ingebouwd bij Gielz) om de kalibratie te plannen op zonnige dagen? Ik wil de accu het liefst niet altijd naar 100% volladen, maar voor kalibratie wel fijn dat het automatisch gebeurd (met beetje eigencontrole).
wordt die kalibratie niet pas elke maand uitgevoerd ? dus dan wordt het toch vrij lastig om te kijken waneer het bij jou zonnig is ?
Anders zou ik zelf moeten kijken of hij toe is aan kalibratie, dan de grenzen aanpassen en dan zorgen dat hij tot 100% wordt geladen met zonoverschot / goedkope stroom?

• justie75
koboy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:57:
[...]

Technisch gezien klopt dat allemaal, maar of je dat daadwerkelijk significant gaat merken is een ander verhaal. Gaat het jou uitmaken of de accu 20 of 22 jaar mee gaat?
Als ik de verhalen mag geloven kan het verschil tussen 5%-100% laden en 20-80% laden het aantal cyclussen verdubbelen of verdrievoudigen. Dat lijkt mij de moeite.

Ik ben het wel met je eens dat de batterij eigenlijk nooit langdurig op 100% blijft staan, en dat het dus misschien wel goed ingezet kan worden, aangezien je het zelf weer verbruikt in de nacht.
Ribruijn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:53:
Zendure zelf geeft als default 5%-100%…..
Als een leverancier een ruimere range aanhoudt, hoeft nog niet in te houden dat dat het beste is voor de levensduur van de batterij. Ik denk met name dat ze capaciteit willen verkopen, en dat werkt beter met een grote range. Levensduur kan je als gebruiker zelf goed verlengen met wat minimale aanpassingen.

• justie75
Jan-tweak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:00:
[...]
wordt die kalibratie niet pas elke maand uitgevoerd ? dus dan wordt het toch vrij lastig om te kijken waneer het bij jou zonnig is ?

[...]
Ik ben van plan om een automatisering in te bouwen die kijkt naar de PV voorspelling en de prijzen, en de laatste keer dat een kalibratie is uitgevoerd. Mocht kalibratie wenselijk zijn en de condities zijn goed (Zon / goedkope stroom) -> Max SoC naar 100% zetten zodat deze kan kalibreren. Na kalibratie weer terug naar default settings.

Eigenlijk hetzelfde als hoe je een legionella-run zou doen bij een boiler systeem, plannen indien mogelijk, uitvoeren indien noodzakelijk.

• justie75
Jan-tweak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:00:
[...]

[...]
Ik ben van plan om een automatisering in te bouwen die kijkt naar de PV voorspelling en de prijzen, en de laatste keer dat een kalibratie is uitgevoerd. Mocht kalibratie wenselijk zijn en de condities zijn goed (Zon / goedkope stroom) -> Max SoC naar 100% zetten zodat deze kan kalibreren. Na kalibratie weer terug naar default settings.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01

koboy

Heb een idee voor een icon

justie75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:05:
[...]

Als ik de verhalen mag geloven kan het verschil tussen 5%-100% laden en 20-80% laden het aantal cyclussen verdubbelen of verdrievoudigen. Dat lijkt mij de moeite.

Ik ben het wel met je eens dat de batterij eigenlijk nooit langdurig op 100% blijft staan, en dat het dus misschien wel goed ingezet kan worden, aangezien je het zelf weer verbruikt in de nacht.

[...]

Als een leverancier een ruimere range aanhoudt, hoeft nog niet in te houden dat dat het beste is voor de levensduur van de batterij. Ik denk met name dat ze capaciteit willen verkopen, en dat werkt beter met een grote range. Levensduur kan je als gebruiker zelf goed verlengen met wat minimale aanpassingen.
Angst verhalen. Het is geen NMC accu in een eerste generatie Nissan Leaf. En waarschijnlijk ook ingegeven door het verkeerd rekenen van een cyclus. Een cyclus is niet een keer op en ontladen, maar de volledige capaciteit van de accu er in en uithalen. Als je maar een deel van de capaciteit gebruikt maakt je meer cyclussen ja.....

En vergeet niet: capaciteit die je niet gebruikt is dus ook niet voor jou aan het werk om geld te verdienen!

Toevoeging: 5% als ondergrens is een beetje optimistisch. Ikzelf houd 10-100% aan.

[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 02-09-2026 12:37 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:36
justie75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:51:
[...]

Ik heb op diverse plekken gelezen dat het onverstandig was een SoC van 100% te benutten. Men raadde voor de zomer 15-85% aan, en winters 20-90%. Ik heb zelf de indruk dat 100% in de zomer extra belasting geeft op de accu-cellen wat bij een max percentage tussen 80-90% (sterk) verminderd?

Of heb ik bovenstaande niet goed begrepen? Extra levensduur is wel wat waard, 1kWh capaciteit vermindering kan daarin de moeite waard zijn.
Het is niet zo dat een batterij aan het einde van zijn levensduur er ineens mee stopt.
Wat er gebeurd is dat in de loop van de jaren de capaciteit van de cellen iets gaat afnemen.

Hoe snel dat gaat is voornamelijk afhankelijk van het gebruik (hoe vaak laden/ontladen), de temperatuur van de cellen (cellen kunnen heel slecht tegen lage en hoge temperaturen) en de C factor (die bepaalt welke vermogens elke cel voor zijn kiezen krijgt).
De maximale lading is daarbij maar een heel kleine factor en eigenlijk te verwaarlozen.

Te ver ontladen is wel van belang want een echt lege cel is niet meer te laden, maar als het goed is zorgt de interne BMS ervoor dat zoiets nooit gebeurd, waar bij je er wel voor moet zorgen om een volkomen ontlaadde(of bijna lege) batterij niet zonder spanning wegzet want dan kan de BMS niets meer voor je doen.

Het beste advies is gewoon 5% en 100% te gebruiken en bedenk dat wat je aan maximale levensduur theoretisch zou kunnen winnen je gegarandeerd weggooit door jezelf te beperken in capacitiet.
Ben je een angsthaas neem dan een ondergrens van 10% in plaats van 5%.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• justie75
@koboy @Ben(V) Thanks voor de suggesties! Ga er zeker mee aan de slag.

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:32
Even nog over wel of geen 100% SoC. bij lithium ion batterijen is het advies max 80-90%

Bij LFP versies, waar hier spraken van is, is 100% juist het advies, minimaal 1x per week.
justie75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:07:
[...]

Eigenlijk hetzelfde als hoe je een legionella-run zou doen bij een boiler systeem, plannen indien mogelijk, uitvoeren indien noodzakelijk.
op zich klinkt dat logisch alleen wat zijn dan jouw triggers voor de kalibratie. Deze kalibratie heeft m.n. te maken om te zorgen dat de software nog goed is ingesteld m.b.t. de beschikbare capaciteit mede omdat je bij een LFP cellen tijdens het grootste verloop slecht de capaciteitsstand kunt afleiden door de relatief extrem vlakke laadcurve. die strijgt/daalt pas of in de eerste 10% en laatste 10%. dat is eigenlijk ook de enige reden om deze kalibratie uit te voeren.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:36
De spanning/lading curve van een Lifepo4 cel loopt vlak tussen 10% en 90%.
De BMS kan dus tussen die waarden nooit de resterende de lading meten en wat hij aan SOC aangeeft is dan ook een berekende lading.

Hij moet dus regelmatig gekalibreerd worden en daarom gaat hij automatisch kalibreren (naar 100% SOC brengen) als het meer dan een maand geleden is dat hij die 100% bereikt heeft.

Maar er is nog een aspect en dat is dat in de loop van het gebruik van de batterij de capaciteit afneemt en dat kan de BMS alleen te weten komen als de batterij ook een keer lager dan 10% geweest is.

Mijn advies zou zijn om je Zendure eenmaal per jaar geforceerd te ontladen tot 5% en dan meteen weer op te laden tot 100%.
Uiteraard kun je dat het beste doen op een mooie zonnige dag als je voldoende PV stroom hebt.

En in de winter als er zelden veel zon is in de gaten houden wanneer hij weer geforceerd zal gaan kalibreren en even op een gunstige dag met relatief veel zon zelf die kalibratie forceren voordat de BMS dat op een zwaar bewolkte dag gaat doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor de twijfelaars, Techpunt heeft de 3000 in de aanbieding. Met de kortingscode van Taro (iot6) kost die net geen 1700

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:33
IJsbeer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:28:
Voor de twijfelaars, Techpunt heeft de 3000 in de aanbieding. Met de kortingscode van Taro (iot6) kost die net geen 1700
Dank! Zit al een tijdje te kijken naar een mooie aanbieding voor twee stuks mix 3000. Zaken voor de uitbreiding groepenkast, kabels, aansluitingen etc zijn al in huis. Dus nu voor 211 euro per kWh twee stuks besteld.

• Frums
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:21
Vraagje: Als ik 2st mix4000ac units met 1st mix3000ac unit combineer kan ik dan de volledige 4+4+3=11kw gebruiken bv voor het laden van een elektrische auto?

[ Voor 3% gewijzigd door Frums op 02-09-2026 22:10 ]

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:56
IJsbeer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:28:
Code lijkt niet te werken? "deze code is niet geldig voor de artikelen in je winkelwagen" krijg ik te zien. Overigens hebben ze ook de 4000 voor zo te zien de laagste prijs op dit moment, plus gratis P1 meter. Ik krijg steeds meer de neiging om 't maar gewoon te doen, maar moet van mijzelf eerst nog een keer de boel goed doorrekenen (kosten vs baten) :+
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste