justie75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:51:
[...]
Ik heb op diverse plekken gelezen dat het onverstandig was een SoC van 100% te benutten. Men raadde voor de zomer 15-85% aan, en winters 20-90%. Ik heb zelf de indruk dat 100% in de zomer extra belasting geeft op de accu-cellen wat bij een max percentage tussen 80-90% (sterk) verminderd?
Of heb ik bovenstaande niet goed begrepen? Extra levensduur is wel wat waard, 1kWh capaciteit vermindering kan daarin de moeite waard zijn.
Het is niet zo dat een batterij aan het einde van zijn levensduur er ineens mee stopt.
Wat er gebeurd is dat in de loop van de jaren de capaciteit van de cellen iets gaat afnemen.
Hoe snel dat gaat is voornamelijk afhankelijk van het gebruik (hoe vaak laden/ontladen), de temperatuur van de cellen (cellen kunnen heel slecht tegen lage en hoge temperaturen) en de C factor (die bepaalt welke vermogens elke cel voor zijn kiezen krijgt).
De maximale lading is daarbij maar een heel kleine factor en eigenlijk te verwaarlozen.
Te ver ontladen is wel van belang want een echt lege cel is niet meer te laden, maar als het goed is zorgt de interne BMS ervoor dat zoiets nooit gebeurd, waar bij je er wel voor moet zorgen om een volkomen ontlaadde(of bijna lege) batterij niet zonder spanning wegzet want dan kan de BMS niets meer voor je doen.
Het beste advies is gewoon 5% en 100% te gebruiken en bedenk dat wat je aan maximale levensduur theoretisch zou kunnen winnen je gegarandeerd weggooit door jezelf te beperken in capacitiet.
Ben je een angsthaas neem dan een ondergrens van 10% in plaats van 5%.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.