Sted74 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:34:
@
Jan-tweak dank je wel voor je uitgebreide uitleg. Als ik het goed begrijp kan de type B 300ma B20 aardlekautomaat voor de powerhub komen te vervalllen en kan ik beter voor de zekerheid een aardlekschakelaar Type B 40A plaatsen tussen de Powerhub en groepenkast. Een aardlekautomaat tussen de remautomaat en invoer powerhub is helemaal niet nodig of kan het geen kwaad als ik hier een alamat type A 300ma b20 tussen laat zitten.
Bedankt,
als ik eerlijk ben denk ik eerder dat je op dit moment even niets moet doen, want op dit moment is het nog helemaal niet zeker of je wel een type B nodig zult hebben.
Gewoon even Zendure afwachten met welk nieuws hun gaan komen, en dit soort metingen doe je niet even op een dag, vooral omdat hun alle mogelijke situaties door moeten spelen.
Daarnaast is mogelijk zelfs die 40A te klein en daar moet toch ook al (zie de handleiding een MCB geplaatst worden), dus ik zou hier nog eerder kijken naar een alamat, en zou dat zo maar een 63A versie moeten kunnen worden, vergeet niet daar gaat al je huis-stroom door. dat zal nauwkeurig aan de hand van jouw eigen situatie bekeken moeten worden en het vrij nutteloos om hier nu iets te roepen.
jouw tweede vraag: "Een aardlekautomaat tussen de remautomaat en invoer powerhub is helemaal niet nodig of kan het geen kwaad als ik hier een alamat type A 300ma b20 tussen laat zitten" snap ik nog niet helemaal.
ik snap namelijk niet waar jij een REM automaat ziet ? zou je dat kunnen aangeven.
Je gebruikt alleen een hogere aardtrippingswaarde als je de kans loopt dat de algemeen wettelijk voorgeschreven 30mA voor een vast aangesloten apparatuur tot onbedoelde trippen zou leiden en dit niet op een andere manier is op te lossen. Je ziet dat dus m.n. bij omvormers dat bij hun de kans op een hogere aardlek aanwezig zal zijn, bv de omvormers van SolarEgde schrijven minimaal een 100mA aardlek voor, maar je zult ook zien dat bij veel mensen er gewoon een 30mA alamat daar er inzit, dat zal best ook goedgaan tot het fout gaat. als je pech hebt vliegt om de haverklap de beveiliging er uit maar net zo goed heb je er eigenlijk nooit last van.
wil je zeker zijn hou je dus aan de voorwaarden van de fabrikant.
vertrouw je het nu niet dan is daar een vrij eenvoudige test mogelijk die je zelf zonder risico kunt uitvoeren.
je moet daarvoor de groep(en) waar jouw Zendure op is aangesloten de aardlektestknop (T) drukken, gebruik je een aardlekschakelaar zullen daardoor dus ook andere groepen die op deze aardlekschakelaar zijn aangesloten ook mee uitschakelen.
werkt deze uitschakeling direct is het perfect en is alles goed.
Blijft deze echter hangen en schakeld pas iets later uit of mogelijk zelfs helemaal niet dan heb je te maken met DC lekstromen die een type B vereisen.
Deze test zou je afhankelijk van het merk 2 keer per jaar of zelfs mandelijks moeten doen, in jouw geval kun je dat dus dagelijks of één keer per week doen.
[
Voor 45% gewijzigd door
Jan-tweak op 05-09-2026 17:19
]