• justie75
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-10 07:22
IJsbeer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:55:
[...]

Als je zelf hebt gezocht in dit topic zie je dat het antwoord ja is. Zijn ook fotos van te vinden in dit topic.
Klopt, ik was op de hoogte dat er een paar waren die hem ontvangen hadden.
Ik vroeg mij alleen af of er naast de 2 personen nog anderen waren die het al binnen hadden :)
justie75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:27:
[...]

Is het ook mogelijk (of zit dit reeds ingebouwd bij Gielz) om de kalibratie te plannen op zonnige dagen? Ik wil de accu het liefst niet altijd naar 100% volladen, maar voor kalibratie wel fijn dat het automatisch gebeurd (met beetje eigencontrole).
wordt die kalibratie niet pas elke maand uitgevoerd ? dus dan wordt het toch vrij lastig om te kijken waneer het bij jou zonnig is ?
Anders zou ik zelf moeten kijken of hij toe is aan kalibratie, dan de grenzen aanpassen en dan zorgen dat hij tot 100% wordt geladen met zonoverschot / goedkope stroom?

• justie75
koboy schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:57:
[...]

Technisch gezien klopt dat allemaal, maar of je dat daadwerkelijk significant gaat merken is een ander verhaal. Gaat het jou uitmaken of de accu 20 of 22 jaar mee gaat?
Als ik de verhalen mag geloven kan het verschil tussen 5%-100% laden en 20-80% laden het aantal cyclussen verdubbelen of verdrievoudigen. Dat lijkt mij de moeite.

Ik ben het wel met je eens dat de batterij eigenlijk nooit langdurig op 100% blijft staan, en dat het dus misschien wel goed ingezet kan worden, aangezien je het zelf weer verbruikt in de nacht.
Ribruijn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:53:
Zendure zelf geeft als default 5%-100%…..
Als een leverancier een ruimere range aanhoudt, hoeft nog niet in te houden dat dat het beste is voor de levensduur van de batterij. Ik denk met name dat ze capaciteit willen verkopen, en dat werkt beter met een grote range. Levensduur kan je als gebruiker zelf goed verlengen met wat minimale aanpassingen.

• justie75
Jan-tweak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:00:
[...]
wordt die kalibratie niet pas elke maand uitgevoerd ? dus dan wordt het toch vrij lastig om te kijken waneer het bij jou zonnig is ?

[...]
Ik ben van plan om een automatisering in te bouwen die kijkt naar de PV voorspelling en de prijzen, en de laatste keer dat een kalibratie is uitgevoerd. Mocht kalibratie wenselijk zijn en de condities zijn goed (Zon / goedkope stroom) -> Max SoC naar 100% zetten zodat deze kan kalibreren. Na kalibratie weer terug naar default settings.

Eigenlijk hetzelfde als hoe je een legionella-run zou doen bij een boiler systeem, plannen indien mogelijk, uitvoeren indien noodzakelijk.

• justie75
Jan-tweak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:00:
[...]

[...]
Ik ben van plan om een automatisering in te bouwen die kijkt naar de PV voorspelling en de prijzen, en de laatste keer dat een kalibratie is uitgevoerd. Mocht kalibratie wenselijk zijn en de condities zijn goed (Zon / goedkope stroom) -> Max SoC naar 100% zetten zodat deze kan kalibreren. Na kalibratie weer terug naar default settings.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:19

koboy

Heb een idee voor een icon

justie75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:05:
[...]

Als ik de verhalen mag geloven kan het verschil tussen 5%-100% laden en 20-80% laden het aantal cyclussen verdubbelen of verdrievoudigen. Dat lijkt mij de moeite.

Ik ben het wel met je eens dat de batterij eigenlijk nooit langdurig op 100% blijft staan, en dat het dus misschien wel goed ingezet kan worden, aangezien je het zelf weer verbruikt in de nacht.

[...]

Als een leverancier een ruimere range aanhoudt, hoeft nog niet in te houden dat dat het beste is voor de levensduur van de batterij. Ik denk met name dat ze capaciteit willen verkopen, en dat werkt beter met een grote range. Levensduur kan je als gebruiker zelf goed verlengen met wat minimale aanpassingen.
Angst verhalen. Het is geen NMC accu in een eerste generatie Nissan Leaf. En waarschijnlijk ook ingegeven door het verkeerd rekenen van een cyclus. Een cyclus is niet een keer op en ontladen, maar de volledige capaciteit van de accu er in en uithalen. Als je maar een deel van de capaciteit gebruikt maakt je meer cyclussen ja.....

En vergeet niet: capaciteit die je niet gebruikt is dus ook niet voor jou aan het werk om geld te verdienen!

Toevoeging: 5% als ondergrens is een beetje optimistisch. Ikzelf houd 10-100% aan.

[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 02-09-2026 12:37 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
justie75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:51:
[...]

Ik heb op diverse plekken gelezen dat het onverstandig was een SoC van 100% te benutten. Men raadde voor de zomer 15-85% aan, en winters 20-90%. Ik heb zelf de indruk dat 100% in de zomer extra belasting geeft op de accu-cellen wat bij een max percentage tussen 80-90% (sterk) verminderd?

Of heb ik bovenstaande niet goed begrepen? Extra levensduur is wel wat waard, 1kWh capaciteit vermindering kan daarin de moeite waard zijn.
Het is niet zo dat een batterij aan het einde van zijn levensduur er ineens mee stopt.
Wat er gebeurd is dat in de loop van de jaren de capaciteit van de cellen iets gaat afnemen.

Hoe snel dat gaat is voornamelijk afhankelijk van het gebruik (hoe vaak laden/ontladen), de temperatuur van de cellen (cellen kunnen heel slecht tegen lage en hoge temperaturen) en de C factor (die bepaalt welke vermogens elke cel voor zijn kiezen krijgt).
De maximale lading is daarbij maar een heel kleine factor en eigenlijk te verwaarlozen.

Te ver ontladen is wel van belang want een echt lege cel is niet meer te laden, maar als het goed is zorgt de interne BMS ervoor dat zoiets nooit gebeurd, waar bij je er wel voor moet zorgen om een volkomen ontlaadde(of bijna lege) batterij niet zonder spanning wegzet want dan kan de BMS niets meer voor je doen.

Het beste advies is gewoon 5% en 100% te gebruiken en bedenk dat wat je aan maximale levensduur theoretisch zou kunnen winnen je gegarandeerd weggooit door jezelf te beperken in capacitiet.
Ben je een angsthaas neem dan een ondergrens van 10% in plaats van 5%.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• justie75
@koboy @Ben(V) Thanks voor de suggesties! Ga er zeker mee aan de slag.

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:18
Even nog over wel of geen 100% SoC. bij lithium ion batterijen is het advies max 80-90%

Bij LFP versies, waar hier spraken van is, is 100% juist het advies, minimaal 1x per week.
justie75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:07:
[...]

Eigenlijk hetzelfde als hoe je een legionella-run zou doen bij een boiler systeem, plannen indien mogelijk, uitvoeren indien noodzakelijk.
op zich klinkt dat logisch alleen wat zijn dan jouw triggers voor de kalibratie. Deze kalibratie heeft m.n. te maken om te zorgen dat de software nog goed is ingesteld m.b.t. de beschikbare capaciteit mede omdat je bij een LFP cellen tijdens het grootste verloop slecht de capaciteitsstand kunt afleiden door de relatief extrem vlakke laadcurve. die strijgt/daalt pas of in de eerste 10% en laatste 10%. dat is eigenlijk ook de enige reden om deze kalibratie uit te voeren.

• Ben(V)
De spanning/lading curve van een Lifepo4 cel loopt vlak tussen 10% en 90%.
De BMS kan dus tussen die waarden nooit de resterende de lading meten en wat hij aan SOC aangeeft is dan ook een berekende lading.

Hij moet dus regelmatig gekalibreerd worden en daarom gaat hij automatisch kalibreren (naar 100% SOC brengen) als het meer dan een maand geleden is dat hij die 100% bereikt heeft.

Maar er is nog een aspect en dat is dat in de loop van het gebruik van de batterij de capaciteit afneemt en dat kan de BMS alleen te weten komen als de batterij ook een keer lager dan 10% geweest is.

Mijn advies zou zijn om je Zendure eenmaal per jaar geforceerd te ontladen tot 5% en dan meteen weer op te laden tot 100%.
Uiteraard kun je dat het beste doen op een mooie zonnige dag als je voldoende PV stroom hebt.

En in de winter als er zelden veel zon is in de gaten houden wanneer hij weer geforceerd zal gaan kalibreren en even op een gunstige dag met relatief veel zon zelf die kalibratie forceren voordat de BMS dat op een zwaar bewolkte dag gaat doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• IJsbeer
  • Niet online
Voor de twijfelaars, Techpunt heeft de 3000 in de aanbieding. Met de kortingscode van Taro (iot6) kost die net geen 1700

/Edit: Code lijkt niet meer te werken.

[ Voor 14% gewijzigd door IJsbeer op 03-09-2026 08:00 ]

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:46
IJsbeer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:28:
Voor de twijfelaars, Techpunt heeft de 3000 in de aanbieding. Met de kortingscode van Taro (iot6) kost die net geen 1700
Dank! Zit al een tijdje te kijken naar een mooie aanbieding voor twee stuks mix 3000. Zaken voor de uitbreiding groepenkast, kabels, aansluitingen etc zijn al in huis. Dus nu voor 211 euro per kWh twee stuks besteld.

• Frums
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-10 21:13
Vraagje: Als ik 2st mix4000ac units met 1st mix3000ac unit combineer kan ik dan de volledige 4+4+3=11kw gebruiken bv voor het laden van een elektrische auto?

[ Voor 3% gewijzigd door Frums op 02-09-2026 22:10 ]

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:24
IJsbeer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:28:
Code lijkt niet te werken? "deze code is niet geldig voor de artikelen in je winkelwagen" krijg ik te zien. Overigens hebben ze ook de 4000 voor zo te zien de laagste prijs op dit moment, plus gratis P1 meter. Ik krijg steeds meer de neiging om 't maar gewoon te doen, maar moet van mijzelf eerst nog een keer de boel goed doorrekenen (kosten vs baten) :+

• g-j-t
dunedanh schreef op woensdag 2 september 2026 @ 23:56:
[...]

Code lijkt niet te werken? "deze code is niet geldig voor de artikelen in je winkelwagen" krijg ik te zien. Overigens hebben ze ook de 4000 voor zo te zien de laagste prijs op dit moment, plus gratis P1 meter. Ik krijg steeds meer de neiging om 't maar gewoon te doen, maar moet van mijzelf eerst nog een keer de boel goed doorrekenen (kosten vs baten) :+
De code werkt hier ook niet meer als ik de 3000 in de winkelmand zet. Ik had gisteravond nog geluk denk ik.

• Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 08:29
g-j-t schreef op donderdag 3 september 2026 @ 06:25:
[...]

De code werkt hier ook niet meer als ik de 3000 in de winkelmand zet. Ik had gisteravond nog geluk denk ik.
Ik heb met Techpunt gebeld en gemaild. Kortingscode IOT6 werkt weer en ze hebben ook gefixt dat de gratis Zendure P1 meter automatisch aan je mandje wordt toegevoegd.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:17
Pegasus schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:53:
[...]

Ik heb met Techpunt gebeld en gemaild. Kortingscode IOT6 werkt weer en ze hebben ook gefixt dat de gratis Zendure P1 meter automatisch aan je mandje wordt toegevoegd.
Ah, maar ze wel de standaard korting verlaagd van 10% naar 3 % ☹️

MHI SCM50 | PV 5475 Wp

• bestel2k
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Korting code werkt idd weer echter is de actieprijs wel omhoog gegaan waardoor je dus als nog hoger dan eerder het geval was uitkomt. Nu de 3000 incl korting 1822,- ipv de eerdere 1700,-. Helaas.

• g-j-t
Dan heb ik geluk gehad. Ze staan al op een pallet. Hopelijk maandag in huis. €1691,- per stuk inclusief P1 meter.

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:39
Net de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ binnengekregen. Ik ben alleen nog aan het kijken welke aardlekautomaat ik hiervoor moet hebben. De bekabeling is 4 mm² en ik gebruik een Busch-Jaeger wandcontactdoos (3 fase aansluiting). Weet iemand welke aardlekautomaat hiervoor geschikt is?

[ Voor 3% gewijzigd door bjornricardo33 op 03-09-2026 15:14 ]

• mrme12345
  • Niet online
Informatie van zendure mbt DC lekstroom:

Based on what we’ve confirmed so far:
  • SF800, the 2400 Series, and the Mix AC+ should theoretically not require a Type B RCD; a Type A RCD should be sufficient.
  • 4000 Mix Pro can use a Type B RCD, but this is mainly for an additional level of safety. If the customer or electrician considers it safer or necessary based on their specific installation practice, they can choose to install a Type B RCD themselves.

energienerds.nl

• Ben(V)
Dat van die 4000 Mix Pro is natuurlijk volkomen onzin.
Een elektricien kan ook niet weten of er wel of geen Type B aardlek moet komen, dat kan alleen Zendure je vertellen.

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:21
Ik heb toch maar besloten om morgen mijn Type A B20 300ma voor een Type B B20 300ma alamat te gaan vervangen om te voldoen aan de NEN1010 en geen enkel risico wil lopen. (Better safe then Sorry)

Wel jammer van het werk en extra kosten maar ja hobby's kosten nu eenmaal geld!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-10 11:50
Sted74 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:39:
Ik heb toch maar besloten om morgen mijn Type A B20 300ma voor een Type B B20 300ma alamat te gaan vervangen om te voldoen aan de NEN1010 en geen enkel risico wil lopen. (Better safe then Sorry)

Puur uit interesse, waarom 300mA, en geen 30mA?

• Sted74
Bouwertje schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:07:
[...]

Puur uit interesse, waarom 300mA, en geen 30mA?
Omdat ik ze (3x mix4000AC hoog vermogen) met een vaste aansluiting heb aangesloten op de PowerHub en het geen kleine eindverbruikers zijn met losse stekker.

Doe ik een 30ma dan verwacht ik continu trippen van de alamat.

[ Voor 15% gewijzigd door Sted74 op 03-09-2026 17:50 ]

• Bouwertje
Sted74 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:40:
[...]

Omdat ik ze (3x mix4000AC hoog vermogen) met een vaste aansluiting heb aangesloten op de PowerHub en het geen kleine eindverbruikers zijn met losse stekker.

Doe ik een 30ma dan verwacht ik continu trippen van de alamat.
Ik heb mijn mix 3000 achter 30 mA zitten, en niks geen last. Als het dan toch over beter save then sorry gaat is de aardlekschakelaar voor het beschermen van de mens, niet voor het apparaat. Alle stroom >30 mA is potentieel dodelijk.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-10 10:00

V-8

bjornricardo33 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:59:
Net de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ binnengekregen. Ik ben alleen nog aan het kijken welke aardlekautomaat ik hiervoor moet hebben. De bekabeling is 4 mm² en ik gebruik een Busch-Jaeger wandcontactdoos (3 fase aansluiting). Weet iemand welke aardlekautomaat hiervoor geschikt is?
Ik gebruik een ABB DS201 B25 300mA aardlekautomaat, i.c.m. ook 3x4mm2 bekabeling.

Wel met 1x35 huisaansluiting, dus met 3x25 heb je geen selectiviteit meer. De vraag is hoe erg dat is. Je kunt evt een B20 nemen en ontlaadvermogen beperken tot 4.6kW

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:15

fv

-------------------> hiero

Bouwertje schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:03:
[...]

Ik heb mijn mix 3000 achter 30 mA zitten, en niks geen last. Als het dan toch over beter save then sorry gaat is de aardlekschakelaar voor het beschermen van de mens, niet voor het apparaat. Alle stroom >30 mA is potentieel dodelijk.
Ik gebruik 2x een 3000 Mix op 2 fases met 3-fase 2.5mm2 kabel (~3 meter lengte tussen accu's en groepenkast). Werkt zonder problemen op een 3-fase aardlek (40A - 30mA). Even zo mijn 3-fase SolarEdge met 5200Wp. Ieder fase is afgezekerd met B16.

[ Voor 8% gewijzigd door fv op 04-09-2026 11:07 . Reden: extra info ]

Elektronica/videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

• Ben(V)
Een 300 mA aardlekschakelaar hoort niet in een huisinstallatie en (al weet ik het niet zeker) volgens mij ook niet toegestaan.

Die 300mA dingen werden in het verleden toegepast bij oude slecht ontworpen PV systemen die standaard overmatige lekstromen hadden en zo werd er voorkomen dat de aardlek schakelaar er regelmatig uit sprong.

Neem gewoon een 30 mA versie.

• Bouwertje
Het is niet expliciet verboden in de NEN 1010, maar er moet daarna ALTIJD een 30 mA zitten bij apparaten waar personen mee in contact kunnen komen. Het mag in bepaalde (industriële) sectoren, onder bepaalde voorwaarden en mits de aardverspreidingsweerstand te hoog is. Thuis lijkt me een 300 mA niet wenselijk / toegestaan.

Maar terug naar waar dit forum voor is, vandaag mijn 8 kw weer vol met zonnestroom.

[ Voor 11% gewijzigd door Bouwertje op 03-09-2026 19:45 ]

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 14:42

WhySoSerious

Be the change.

Op Zendure.nl is nu een SolarFlow 2400 AC met 2 x AB3000X (5.76 kWh) te halen voor €1150,-

Kortingscode KQ135 voor 5% korting en daarbij nog eens gratis verzending. Kom je uit op minder dan €200,- per kWh (bruto) opslag.

• Sted74
@Bouwertje @fv @Ben(V)

Ik heb de PowerHub in serie rechtstreeks vanaf de hoofdschakelaar achter een remschakelaar B25 en een B20 300ma Alamat, de 3 mix4000ac+ zijn aangesloten in de PowerHub zelf met een 80A 30ma aardlekschakelaar en C63 automaten.

Er is een verschil tussen rechtstreeks een mix aansluiten en via een PowerHub.

In de PowerHub zijn alle aangesloten apparaten (accu en laadpaal) dus wel beveiligd met een 30ma aardlek. Jammer wel dat Zendure hier niet gelijk een Type B heeft toegepast.

[ Voor 7% gewijzigd door Sted74 op 03-09-2026 21:20 ]

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-10 13:54

Zou eigenlijk toch enorm gek zijn van Zendure, je kunt hem ook plugin op 800W gebruiken. Dan heb je toch evenveel kans dat er DC stroom zou kunnen lekken via de aardlek? Je zou daarom verwachten dat er een interne beveiliging zou moeten zijn.

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
Gemeni schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:39:
[...]

Zou eigenlijk toch enorm gek zijn van Zendure, je kunt hem ook plugin op 800W gebruiken. Dan heb je toch evenveel kans dat er DC stroom zou kunnen lekken via de aardlek? Je zou daarom verwachten dat er een interne beveiliging zou moeten zijn.
Als er een dc stroom zal kunnen gaan lekken via de (stekker) waardoor de aardlekschakelaars/aardlekautomaten niet meer kunnen trippen in een installatie mag het product helemaal niet verkocht (op de markt gezet) worden.
Dan krijg je niet alleen levensgevaarlijk situatie bij de Zendure maar ook in de rest van de huisinstallatie.

Bijvoorbeeld als er een draad los is gekomen van een tafellamp. (tegen de metalen buitenkant van de tafellamp)
En je zal deze lamp aanraken en de aardlekschakelaar tript niet door de dc lekstroom van de Zendure. Vul de rest maar in........

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 03-09-2026 23:08 ]

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:17
Heb vandaag op Ebay de beruchte connector M25-VL-3P gekocht. Verkoper heeft internationale verzending geactiveerd op verzoek en toen kon ik 'm kopen. Nu maar afwachten tot ie naar ik hoop binnenkomt.
https://www.ebay.nl/itm/318823588192

P.S. heb net de tracking info gekregen. Komt aan op 14 september. Het duurt dus ca. 10 dagen.

[ Voor 15% gewijzigd door GJzon op 04-09-2026 09:49 ]

• Ben(V)
peterbier schreef op donderdag 3 september 2026 @ 23:00:
[...]

Als er een dc stroom zal kunnen gaan lekken via de (stekker) waardoor de aardlekschakelaars/aardlekautomaten niet meer kunnen trippen in een installatie mag het product helemaal niet verkocht (op de markt gezet) worden.
Dan krijg je niet alleen levensgevaarlijk situatie bij de Zendure maar ook in de rest van de huisinstallatie.

Bijvoorbeeld als er een draad los is gekomen van een tafellamp. (tegen de metalen buitenkant van de tafellamp)
En je zal deze lamp aanraken en de aardlekschakelaar tript niet door de dc lekstroom van de Zendure. Vul de rest maar in........
Niet mogen is niet juist.
Wat wel moet is dat er dan expliciet moet worden aangegeven dat er een Type B aardlek schakelaar nodig is.

• Pegasus
Even een mail aan Techpunt gestuurd. De Mix 3000 staat nu weer voor 1.799 op site en IOT6 korting werkt.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
Ben(V) schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:27:
[...]

Niet mogen is niet juist.
Wat wel moet is dat er dan expliciet moet worden aangegeven dat er een Type B aardlek schakelaar nodig is.
Als jij een product koopt met een stekker en gewoon aangesloten kan worden via wcd (stopcontact) moet deze aan bepaalde normen voldoen.
Het mag niet zo zijn als je een apparaat aansluit (stekker in stopcontact) dat je hierdoor gevaarlijke situaties kan krijgen.
In dit geval een dc lekstroom zodat de aardlekschakelaar type A niet meer kan trippen.
Dan is in een keer na het aansluiten van het apparaat de hele huisinstallatie niet meer veilig.
Omdat de huisinstallatie de veel gebruikte type A aardlekschakelaars/aardlekautomaten bevatten.

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-10 13:54
Zelfde met de aansluitkabel vervangen bij de 3000.

Is volgens mij ook compleet onnodig. Als er wat mis gaat en je hebt zelf geknutseld met de kabel lijkt me dat geen voordeel richting de verzekering.

In theorie is een andere kabel misschien beter, maar je mag ook verwachten dat de specialisten die deze producten ontwikkelen erover nagedacht hebben…

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-10 15:21
Anker laat ook wel een mooi voorbeeld zien van de noodstroom met de anker backup auto-switch. Mooi om te zien hoe de concurrenten andere manieren vinden en elkaar blijven uitdagen om door te ontwikkelen.

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 18:07
Getverdemme schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:18:
Anker laat ook wel een mooi voorbeeld zien van de noodstroom met de anker backup auto-switch. Mooi om te zien hoe de concurrenten andere manieren vinden en elkaar blijven uitdagen om door te ontwikkelen.
Maar die is enkelfasig, toch? Levert dan ook geen fasebalancering.

• bjornricardo33
Lastig dat Zendure weinig tot geen info geeft wat precies nodig is voor de installatie.

Ik ga een B20, Type B, 30mA, vraag is 1 polig of 3 polig + N?

• GJzon
bjornricardo33 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:40:
Lastig dat Zendure weinig tot geen info geeft wat precies nodig is voor de installatie.

In 't algemeen neem je tegenwoordig 3x 1P+N als je op 3-fasen gaat werken. Is tegenwoordig standaard en best practice.
Als je 1x een 3P+N neemt en je aardlek knalt er uit, dan gaat alles er uit.

• bjornricardo33
GJzon schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:46:
[...]

In 't algemeen neem je tegenwoordig 3x 1P+N als je op 3-fasen gaat werken. Is tegenwoordig standaard en best practice.
Als je 1x een 3P+N neemt en je aardlek knalt er uit, dan gaat alles er uit.
Bedankt voor de info. ik ga eens zoeken naar een passende aardlekautomaat

• GJzon
bjornricardo33 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:47:
[...]

Bedankt voor de info. ik ga eens zoeken naar een passende aardlekautomaat
Beste prijs voor een SEP RCD1-2B-04003 is bij Vekto. EUR 144,- Let op, het is een aardlekschakelaar. Daarachter moet(en) dus nog installatieautomaten. Anders betaal je je rot.
Deze is 2 modules breed (36 mm). Maar uiteraard blijft het je eigen keuze.

Ik heb de uitvoering die 3 modules breed is. Werk al ruim een week met een Mix 3000 die regelmatig (vandaag dus niet bij gebrek aan zon) 3000 W laadt en tegen etenstijd (inductie) met 3000 ontlaadt. Dat laatste is een piekbelasting dus.
Heb met een warmtebeeld camera gekeken maar geen gekke dingen gezien. Alleen de Eastron MID meter wordt lekker warm. 28 graden.

Achter de SEP een HAGER installatieautomaat 16A alleen voor de accu. En een installatieautomaat voor de airco. E.e.a. in de blokhut.

[ Voor 49% gewijzigd door GJzon op 04-09-2026 17:05 ]

• Ben(V)
bjornricardo33 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:40:

Als je maar een batterij hebt is een 3 + N aardlek overbodig je kunt die batterij maar op een fase aansluiten.
Alleen als je drie Zendures hebt die ieder op een andere fase worden aangesloten heb je een 3 + N nodig.

Uiteraard heb je wel een 2 polige aardlek schakelaar nodig, hij moet zowel de fase als de nul gelijktijdig kunnen afschakelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 04-09-2026 16:59 ]

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:17
Pegasus schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:09:
Even een mail aan Techpunt gestuurd. De Mix 3000 staat nu weer voor 1.799 op site en IOT6 korting werkt.
Ik weet niet of jij de aanbieding ook zelf controleert.
IOT6 werkt, maar de korting bij techpunt is verlaagd.

[ Voor 11% gewijzigd door pjotter1965 op 04-09-2026 17:17 ]

MHI SCM50 | PV 5475 Wp

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:03
Pegasus schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:09:
Ik zie 1939 euro staan :D

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• GJzon
Ben(V) schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:56:
[...]

Als je maar een batterij hebt is een 3 + N aardlek overbodig je kunt die batterij maar op een fase aansluiten.
Alleen als je drie Zendures hebt die ieder op een andere fase worden aangesloten heb je een 3 + N nodig.

Uiteraard heb je wel een 2 polige aardlek schakelaar nodig, hij moet zowel de fase als de nul gelijktijdig kunnen afschakelen.
Ik zou in een normale (sub) groepenkast bij aangesloten accu's altijd iedere fase afzonderlijk beveiligen. Zoals ik al zei, met een 3P+N gaat bij een aardlek alles uit. En kun je lekker zoeken wat de oorzaak was..... wie van de 3....

Sluit je de accu's aan op een eigen groepenkastje c.q. onderverdeler dan kun je het risico met een 3P+N nemen zolang er verder geen andere gebruikers zijn aangesloten.
Maar goed, ieder mag doen en laten wat hem/haar goeddunkt.

Trouwens als je een 3-fasen aardlekschakelaar/automaat neemt en de lekstromen zijn bij elke fase (veel) te hoog maar praktisch gelijk dan is de vectoriële som 0 en zal ie niet uitschakelen.

[ Voor 10% gewijzigd door GJzon op 04-09-2026 19:14 ]

• Pegasus
pjotter1965 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:08:
[...]

Ik weet niet of jij de aanbieding ook zelf controleert.
IOT6 werkt, maar de korting bij techpunt is verlaagd.
Die heb ik zeer zeker gecontroleerd, stond weer op 1.799, maar zie nu ook dat hij weer op 1.939 staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-elg_FF_YnOwZ1fQsxZElhYfTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPhHmrTRahkZT3PL4EBC9vhG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvZcniyFWr5MhYFD5BWPMMuCSmM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3c5E3lFhlm5Nr6w64TOocZ0.jpg?f=user_large

Gaat iets niet goed bij Techpunt.

[ Voor 33% gewijzigd door Pegasus op 04-09-2026 19:56 ]

• pzijde
Weet iemand hier of de 3-fase Powerhub ook volledig functioneert met 2 Solarflow 4000 batterijen/omvormers? Met volledig bedoel ik o.a.:
  • Functioneert de Powerhub dan als noodstroomvoorziening voor het hele huis?
  • Werkt fasebalancering dan?
Ik snap dat je dan maar 8 kW laad- en ontlaadsnelheid hebt.
pzijde schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:43:
Weet iemand hier of de 3-fase Powerhub ook volledig functioneert met 2 Solarflow 4000 batterijen/omvormers? Met volledig bedoel ik o.a.:

[list]
Ja, tenminste als je hem juist laat installeren.
Juist daar ontbreekt op dit moment nog de noodzakelijke informatie, op dit moment weten we daar gewoon nog niets over.
[/list]
Maar, 8 kW is een hoop, en je moet dan ook de installatie bij Zendure aanmelden t.b.v. vrijschakelen, anders blijf je met 3 kW steken ( bij Zendure HEMS)

Een 300mA mag je niet aan een WCD koppelen, dat is onveilig, kan alleen bij een vaste installatie, bij een thuis-batterij, zeker de Zendure heeft dat helemaal geen zin en is zelfs gevaarlijk.
Ik zou op dit moment gewoon even wachten op een duidelijk antwoord van Zendure en in de tussentijd als je dat zou willen de testknop van de alamat gewoon een keer per week drukken of zelf met een geschikte amperetang die DC A vanaf 1mA kan meten, let op de meeste tangen kunnen dit niet.

• GJzon
Jan-tweak schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:38:
[...]

Een 300mA mag je niet aan een WCD koppelen, dat is onveilig, kan alleen bij een vaste installatie, bij een thuis-batterij, zeker de Zendure heeft dat helemaal geen zin en is zelfs gevaarlijk.
Ik zou op dit moment gewoon even wachten op een duidelijk antwoord van Zendure en in de tussentijd als je dat zou willen de testknop van de alamat gewoon een keer per week drukken of zelf met een geschikte amperetang die DC A vanaf 1mA kan meten, let op de meeste tangen kunnen dit niet.
Zendure geeft in de handleidingen aan: mix 3000 30 mA en voor de mix 4000 100 mA.

• Omarz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-10 14:28
justie75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:05:
[...]

6000 cyclen met 1/dag is 16 jaar. Je gaat zeker geen 32-48 jaar kregen ook met 20-80% SoC.

Miischien interessant: YouTube: Is Fast Charging Killing the Battery? A 2-Year Test on 40 Phones (20-80% ook getest)

• Bazi
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 06:54
pzijde schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:43:
Nee, voor volledige backup heb je 3 batterijen nodig. Anders krijg je alleen op 1 fase noodstroom per batterij.

Zie de handleiding pagina 10.

Wat betreft fasebalancering, met 3 batterijen lijkt dat wel te gebeuren, als ik de handleiding goed lees. Maar het is nog niet zeker.

[ Voor 9% gewijzigd door Bazi op 04-09-2026 23:07 ]

• justie75
Omarz schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:59:
[...]

6000 cyclen met 1/dag is 16 jaar. Je gaat zeker geen 32-48 jaar kregen ook met 20-80% SoC.

Miischien interessant: YouTube: Is Fast Charging Killing the Battery? A 2-Year Test on 40 Phones (20-80% ook getest)
Interessante video! Thanks voor het delen. Al vraag ik mij uiteraard wel af hoe 1:1 het geldt voor thuisbatterijen, maar dat is een ander verhaal.

Nogmaals dank, altijd leuk zulke onderzoeken / tests.
GJzon schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:41:
[...]

Zendure geeft in de handleidingen aan: mix 3000 30 mA en voor de mix 4000 100 mA.
zag het nu ook, maar daar staat ook : ≥32A 100mA RCBO Or RCD + MCB; je zou dus 32A moeten gebruiken en geen 20A zoals @Sted74 van plan is.
Nu heb ik gezien de spec's daar wel mijn vraag bij en tevens moet in Nederland zo ver ik weet een WCD altijd met een 30mA aardlek beveiligd zijn, dus een 100mA is dus niet mogelijk.
ik vraag me of af waarop die hogere RCD is gebasserd, heeft dit eerder met de een mogelijk directe koppeling van een PV omvormer via AC te maken, want veel van deze PV omvormers eisen een 100mA of hoger aardlekbeveiliging (afkomstig van de PV installatie).
Dus denk ik zelf dat je een keuze hebt, gebruik je alleen de Zendure batterij zonder dat je via de AC koppeling daar een PV omvormer aan hebt zitten. Dan lijkt mij een 30mA voldoende, dat dit bij een 3000 Mix dit ook de aangewezen waarde is onderschrijft dit vermoeden (deze heeft namelijke geen koppeling met een AC PV omvormer).

Wil je wel direct via AC een PV omvormer koppelen aan de Zendure 4000 Mix dan zit je dus vast aan die 100mA ( maar dan weer zonder stekker ) en ook aan die 32A door het aanvullend vermogen van de PV omvormer. Dat maakt het dus extra complex, de vraag wat de meerwaarde hiervan is.
wat je ook kunt is tussen de Zendure AC koppeling en de PV omvormer via een PV verdeler daar een 100mA RCBO (of 300mA) te plaatsen ( hoofdschakelaar niet vergeten, voordeel mag je ook direct de werkschakelaar vergeten) en dan kun je voor de Zendure weer een 30mA gebruiken.
zeker een voordeel als blijkt dat je toch een type B aardlekbeveiliging nodig gaat hebben, want die zijn wel duur maar een 300mA zijn extreem duur.( kwam eentje tegen die even duur was als de batterij zelf).

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 04-09-2026 23:40 ]

• pzijde
Bazi schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:00:
[...]

Nee, voor volledige backup heb je 3 batterijen nodig. Anders krijg je alleen op 1 fase noodstroom per batterij.

Zie de handleiding pagina 10.

Wat betreft fasebalancering, met 3 batterijen lijkt dat wel te gebeuren, als ik de handleiding goed lees. Maar het is nog niet zeker.
Ik had er overheen gekeken, maar jammer.

Daarmee twijfel ik ook wel aan die fasebalancering. Want daarbij moet er toch stroom van een batterij naar een willekeurige fase kunnen gaan en vice versa.

[ Voor 3% gewijzigd door pzijde op 05-09-2026 00:36 ]

• Sted74
Jan-tweak schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:38:
[...]

Ik heb de 300ma ook niet aan een wcd gekoppeld maar aan een powerhub in serie na de hoofdschakelaar en de mix4000 accu’s zijn in de powerhub aangesloten op een 30ma aardlekschakelaar! Die in de powerhub voor de automaten zit.
Sted74 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 00:56:
[...]

Ik heb de 300ma ook niet aan een wcd gekoppeld maar aan een powerhub in serie na de hoofdschakelaar en de mix4000 accu’s zijn in de powerhub aangesloten op een 30ma aardlekschakelaar! Die in de powerhub voor de automaten zit.
En die 300mA is een type B? En de 30mA die daarvoor geschakeld zijn welk type hebben die?
En heb je op de powerhub dan een PV aangesloten?

• Ben(V)
GJzon schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:53:
[...]

Ik zou in een normale (sub) groepenkast bij aangesloten accu's altijd iedere fase afzonderlijk beveiligen. Zoals ik al zei, met een 3P+N gaat bij een aardlek alles uit. En kun je lekker zoeken wat de oorzaak was..... wie van de 3....

Sluit je de accu's aan op een eigen groepenkastje c.q. onderverdeler dan kun je het risico met een 3P+N nemen zolang er verder geen andere gebruikers zijn aangesloten.

Trouwens als je een 3-fasen aardlekschakelaar/automaat neemt en de lekstromen zijn bij elke fase (veel) te hoog maar praktisch gelijk dan is de vectoriële som 0 en zal ie niet uitschakelen.
Ik neem aan dat het over een uitbreiding van een huisinstallatie gaat met een extra groep voor de batterij die hij wil beveiligen met een aardlekschaakelaar.
De bestaande groepen hebben dan al een eigen aardlek schakelaak dus ik zie geen enkele reden om dan daar een 3 + N te gebruiken.

[ Voor 57% gewijzigd door Ben(V) op 05-09-2026 09:07 ]

GJzon schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:53:
[...]

en juist bij zowel een PV installatie als bij een thuis-batterij (beide energiebronnen) zou je dat juist niet willen dat deze onnodig worden uitgeschakeld. Door juist deze dus van een eigen onafhankelijk van elkaar werkende beveiliging te voorzien worden alleen de foutieve stroomkringen gericht uitgeschakeld en blijven de overige gewoon werken. Dat is een veel betere benadering dan de door jouw voorgestelde manier. De Zendure mix serie heeft zowiezo een eigen groep nodig, dus kun je deze ook direct een eigen aardlekbeveiliging geven door deze een alamat te geven.
Je hebt hier van uit de NEN1010 dus gewoon de mogelijkheid om dat ook zo in te richten.
Eigenlijk is het verstandig om alle essentiële groepen cq apparaten van een eigen groep en dus ook beveiliging te voorzien, zeker bij PV waar dit al is voorgeschreven maar bv ook bij thuis-batterijen, warmtepompen, alarm, je zou bv ook een aparte groep voor je internet en tv ontvangst kunnen gunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 05-09-2026 11:11 ]

• GJzon
Jan-tweak schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:08:
[...]
en juist bij zowel een PV installatie als bij een thuis-batterij (beide energiebronnen) zou je dat juist niet willen dat deze onnodig worden uitgeschakeld. Door juist deze dus van een eigen onafhankelijk van elkaar werkende beveiliging te voorzien worden alleen de foutieve stroomkringen gericht uitgeschakeld en blijven de overige gewoon werken. Dat is een veel betere benadering dan de door jouw voorgestelde manier. De Zendure mix serie heeft zowiezo een eigen groep nodig, dus kun je deze ook direct een eigen aardlekbeveiliging geven door deze een alamat te geven.
Je hebt hier van uit de NEN1010 dus gewoon de mogelijkheid om dat ook zo in te richten.
Eigenlijk is het verstandig om alle essentiële groepen cq apparaten van een eigen groep en dus ook beveiliging te voorzien, zeker bij PV waar dit al is voorgeschreven maar bv ook bij thuis-batterijen, warmtepompen, alarm, je zou bv ook een aparte groep voor je internet en tv ontvangst kunnen gunnen.

[...]
Wat je wilt. Je bent er vrij in. Kwestie van kosten en hoeveel aantal modules/ruimte wat je totaal nodig hebt en hoe je je groepenkastverdeling wilt maken.
pzijde schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 00:33:
[...]

Ik had er overheen gekeken, maar jammer.

Daarmee twijfel ik ook wel aan die fasebalancering. Want daarbij moet er toch stroom van een batterij naar een willekeurige fase kunnen gaan en vice versa.
dit is de wat @Bazi in de engelse handleiding bedoelde maar nu in de nederlandse uitvoering.
Opmerking: bekabelingsvereisten per modelvariant
1. Noodstroomlogica van de PowerHub 3P: Voor volledige driefasige noodstroomvoorziening zijn drie 4000 Mix Pro/AC+-units vereist. Als slechts één unit wordt aangesloten, levert deze alleen noodstroom aan het betreffende éénfasecircuit.
2. Flexibiliteit van de PowerHub 1P: De PowerHub 1P ondersteunt zowel noodstroomvoorziening voor de volledige woning als noodstroomvoorziening voor geselecteerde circuits. Het specifieke bekabelingsschema moet worden bepaald op basis van de totale woningbelasting en de batterijcapaciteit van de 4000 Mix.

Dus ja; @Bazi heeft volledig gelijk als je het over een een volledig over alle 3 fasen afgegeven noodstroom gaat hebben, de salderingsfunctie die je tijdens een on-grid situatie via jouw slimme meter normaal gesproken wel zult hebben vervalt in een off-grid situatie natuurlijk volledig.
Bedenk echter dat wij nog steeds niet weten of deze 3-fasen tijdens off-grid vanuit de 3 batterijen ook onderling de juiste faseverschuiving van 120 graden gaan hebben.
Aanvullend zie je dat wat onder 1) staat en verder in 2) is aangegeven dat je als je 2 Zendure 4000 Mix hebt deze dus wel over 2 verschillende fases worden verdeeld, dus bij 2 units heb je in ieder geval 2 van de 3 fases volledig in de lucht, zoalng dit 1-fase verbruikers zijn werkt dit dus prima, je zult alleen dan daarmee rekening moeten houden op welke fasen je de units gaat aansluiten en enventueel jou esseniele verbruikers ook op deze twee fases moet gaan aansluiten.
Dit zijn werkzaamheden die voor een leek veelal niet meer te doen zijn.
GJzon schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:30:
[...]

Wat je wilt. Je bent er vrij in. Kwestie van kosten en hoeveel aantal modules/ruimte wat je totaal nodig hebt en hoe je je groepenkastverdeling wilt maken.
neem dus ook een stukje bedrijfsveiligheid hierin mee, en zo veel duurder gaat het echt niet worden.

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03:29
Misschien een opendeur maar het is me niet 100% duidelijk. Ik zou de 3000 in een onverwarmde schuur willen plaatsen. Is de unit uitgevoerd met iets van verwarming zoals de 2400?

• fv

fv

Ja, volgens mij wel. De twee 3000's staan bij mij ook in een onverwarmde ongeisoleerde garage (wel gestuurde ventilatie en ontvochtiging). De binnen temperatuur volgt de buiten temperatuur, dus +30 naar -1 graden :).

Ga zien hoe dit in de winter gaat als de units zich eventueel intern bij-verwarmen.

[ Voor 8% gewijzigd door fv op 05-09-2026 13:46 ]

Elektronica/videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

cverkooyen schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:26:
Misschien een opendeur maar het is me niet 100% duidelijk. Ik zou de 3000 in een onverwarmde schuur willen plaatsen. Is de unit uitgevoerd met iets van verwarming zoals de 2400?
in de handleiding staat het volgende:
1. Extreme temperaturen en direct zonlicht vermijden
Gebruik het apparaat alleen binnen een omgevingstemperatuurbereik van -20 ° C tot 55 ° C. Installeer het apparaat niet op plaatsen die worden blootgesteld aan extreme hitte, extreme kou of direct zonlicht. Anders kunnen belangrijke elektronische componenten te warm worden, wat de laad- en ontlaadprestaties van de batterij kan beïnvloeden en de levensduur van de batterij kan verkorten.
staat ook op hun site vermeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKCQt6E8kW-u2Iq-SDT8S6qjmNQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WuumplMQh6CuLeqQNSb9XVC5.png?f=user_large
Dit beeld op hun site suggereert ook een batterij verwarmingselement.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fes_AZJa2Eu0IQm2HMK9n33Yl4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZGULCbxiOhVFbPyhiMiG0oRi.png?f=user_large

• Sted74
Jan-tweak schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 01:37:
[...]

En die 300mA is een type B? En de 30mA die daarvoor geschakeld zijn welk type hebben die?
En heb je op de powerhub dan een PV aangesloten?
Ja de 300mA voor de powerhub is een Type B in de powerhub zelf zit een Type A 30mA.

1 Type B 300mA voor de powerhub is voldoende mocht er ooit dc stromen lekken dan sluit de Type B tussen de powerhub en de hoofdschakelaar gelijk uit en is de gehele installatie afgesloten/veilig.

De overige Type A in de powerhub voor de 3x mix4000 en de rest van de groepenkast is 30mA voor de veiligheid van personen!
Sted74 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:14:
[...]

Ja de 300mA voor de powerhub is een Type B in de powerhub zelf zit een Type A 30mA.

1 Type B 300mA voor de powerhub is voldoende mocht er ooit dc stromen lekken dan sluit de Type B tussen de powerhub en de hoofdschakelaar gelijk uit en is de gehele installatie afgesloten/veilig.
volgens mij dus niet, zeker als die 300mA tussen jouw powerhub en de netaansluiting ( tenminste dat lees ik uit je verhaal) staat, de andere kant waar dus je huisinstallatie staat, en dus ook al de beveilingen, krijgt in dit geval gewoon de volle DC lekstroom voor zijn kiezen. Iets wat je zeker niet wilt.
daarom gaf ik ook al aan dat je dan veel beter die 300mA en dat hoeft in dit geval dus geen type B te zijn, of je omvormer zou dit moeten voorschrijven, tussen je PV omvormer en de Zendure 4000 Mix (want die sluit je namelijk niet direct aan je powerhub aan maar via de Zendure) te plaatsen. (zie blauwe locatie van deze beveiliging, bv via een PV verdeler)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2zrcnb4PjR6rVBzMLWf8qXUpMQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RIC1Yzko6YXRoa6JO90hCKWE.png?f=user_large

De powerhub zelf heeft maar 4 verschillende soorten aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pe3hs0d0OxcymiMCNdOlFP_1HO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/paNY1oRpc0IOKdpOoA1sq9aj.png?f=fotoalbum_large
1) Net aansluiting (groen)
2) Huis-instrallatie aansluiting (rood)
3) Thuis-batterij aansluitingen (geel)
4) EV-laadpaal aansluiting (zwart)
Je (alamat) type B en dat dan een normale 30mA zou dan zowel richting huis ( dat is eigenlijk je primaire beveiling van je huis-installatie tegen een te hoge DC lekstroom (afkomstig van de batterijen, als dat al zo is, daar zit nog een heel groot vraagteken bij) beveiligd. (zie groene locatie en pijl)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPODzfGw0UzYBxOBkW9m5CvGQcQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AgeVnlzJbHESBlO4Em7HUgRw.png?f=user_large
De overige Type A in de powerhub voor de 3x mix4000 en de rest van de groepenkast is 30mA voor de veiligheid van personen!

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-tweak op 05-09-2026 14:56 ]

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 13:00
Ik heb een eigen interface en logica geschreven om mijn Solarflow 800 te laden en ontladen adhv input van p1 meter. Nu fluctueert de zon nog wel een beetje. Zeker in het najaar. Mijn script pakt nu het gemiddelde over de laatste 5 minuten voor het script de omvormer het commando opladen, ontladen of niks doen geeft.

Hoe slecht is het voor de omvormer en/ of batterij om vaak te wisselen tussen laadsterkten en opladen/ ontladen in het algemeen? Doe ik er goed aan om laadgemiddelden te pakken om continu schakelen te vermijden?
WillemJanJansen schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:48:
Ik heb een eigen interface en logica geschreven om mijn Solarflow 800 te laden en ontladen adhv input van p1 meter. Nu fluctueert de zon nog wel een beetje. Zeker in het najaar. Mijn script pakt nu het gemiddelde over de laatste 5 minuten voor het script de omvormer het commando opladen, ontladen of niks doen geeft.

Hoe slecht is het voor de omvormer en/ of batterij om vaak te wisselen tussen laadsterkten en opladen/ ontladen in het algemeen? Doe ik er goed aan om laadgemiddelden te pakken om continu schakelen te vermijden?
5 minuten is echt veel te lang, ik zie dat mensen met een oudere slimme meter die met DSMR 4,x werkt en dat met een interval van 10 seconden doet al grote problemen hebben, terwijl de nieuwere slimme meters met DSMR die elke seconde gaan uitlezen dat best redelijk doen.
daar wordt m.n. jij niet blij van omdat zeker in het voor en najaar dit heel veel voorkomt en dus wel graag wilt dat je systeem snel de beschikbare zonneenergie gaat oppakken.
welk merk batterij gebruik je ?

• WillemJanJansen
Jan-tweak schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:01:
[...]

5 minuten is echt veel te lang, ik zie dat mensen met een oudere slimme meter die met DSMR 4,x werkt en dat met een interval van 10 seconden doet al grote problemen hebben, terwijl de nieuwere slimme meters met DSMR die elke seconde gaan uitlezen dat best redelijk doen.
daar wordt m.n. jij niet blij van omdat zeker in het voor en najaar dit heel veel voorkomt en dus wel graag wilt dat je systeem snel de beschikbare zonneenergie gaat oppakken.
welk merk batterij gebruik je ?
Ik wil de reactietijd ook nog terugbrengen. Zeker als de zon weg is dan wil ik dat hij vrij abrupt stopt omdat je anders aan het opladen bent zonder overschot.

Schakelen naar ontladen hoeft in principe bijna niet omdat je de hele batterij leeg kan krijgen op je nachtverbruik.

Ik heb een Zendure solarflow 800 met ab2000s batterij.

• koboy

koboy

Sted74 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:14:
[...]

Wat @Jan-tweak ook al zegt, maar het verhaal wordt nog een stukje erger: stel er zijn DC lekstromen, dus je 300mA aardlek klapt er uit. De powerhub schakelt vervolgens over op noodstroom stand alles in huis blijft werken en alle type A aardlek schakelaars krijgen nog steeds de DC component voor de kiezen en werken mogelijk niet meer. Wat je hier hebt gecreëerd is gewoon gevaarlijk als er sprake is van DC lekstromen.

N.B. laatste standpunt van Zendure is dat er theoretisch geen DC lekstromen kunnen zijn. Is in lijn met hun eerdere standpunt dat het ontwerp geen DC lekstromen zou moeten toestaan. Ze gaan dit dus nog dubbel testen.
Ik krijg het gevoel dat de managers in pakken de techneuten/ontwerpers niet vertrouwen. Weet niet wat ik erger vind, het niet vertrouwen van de techneuten/ontwerpers of het onduidelijk doen.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• WillemJanJansen
Edit. Laat maar - verkeerd gelezen 😅

[ Voor 120% gewijzigd door WillemJanJansen op 05-09-2026 15:58 ]

WillemJanJansen schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:08:
[...]

Ik wil de reactietijd ook nog terugbrengen. Zeker als de zon weg is dan wil ik dat hij vrij abrupt stopt omdat je anders aan het opladen bent zonder overschot.

Schakelen naar ontladen hoeft in principe bijna niet omdat je de hele batterij leeg kan krijgen op je nachtverbruik.

Ik heb een Zendure solarflow 800 met ab2000s batterij.
heb je een slimme meter en dus ook een P1 dongle?
koboy schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:33:
[...]

Wat @Jan-tweak ook al zegt, maar het verhaal wordt nog een stukje erger: stel er zijn DC lekstromen, dus je 300mA aardlek klapt er uit. De powerhub schakelt vervolgens over op noodstroom stand alles in huis blijft werken en alle type A aardlek schakelaars krijgen nog steeds de DC component voor de kiezen en werken mogelijk niet meer. Wat je hier hebt gecreëerd is gewoon gevaarlijk als er sprake is van DC lekstromen.
juist, en daarom ook die type B tussen de powerhub en je huisinstallatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPODzfGw0UzYBxOBkW9m5CvGQcQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AgeVnlzJbHESBlO4Em7HUgRw.png?f=user_large
dit werkt zo of het nu on-grid als ook off-grid is. de omschakeling gebeurt namelijk in de powerhub.
echter net wat hier ook gezegt wordt er moet eerst nog een duidelijke uitspraak door Zendure hierover komen, en mijn huidige informatie neigt eerder naar net noodzakelijk omdat de kans op dergelijke hoge DC lekstromen er gewoon niet zal zijn.
Maar nu gewoon even wachten wat de externe controle hierover gaat zeggen.
N.B. laatste standpunt van Zendure is dat er theoretisch geen DC lekstromen kunnen zijn. Is in lijn met hun eerdere standpunt dat het ontwerp geen DC lekstromen zou moeten toestaan. Ze gaan dit dus nog dubbel testen.
Ik krijg het gevoel dat de managers in pakken de techneuten/ontwerpers niet vertrouwen. Weet niet wat ik erger vind, het niet vertrouwen van de techneuten/ontwerpers of het onduidelijk doen.....

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 05-09-2026 16:11 ]

• Sted74
@Jan-tweak dank je wel voor je uitgebreide uitleg. Als ik het goed begrijp kan de type B 300ma B20 aardlekautomaat voor de powerhub komen te vervalllen en kan ik beter voor de zekerheid een aardlekschakelaar Type B 40A plaatsen tussen de Powerhub en groepenkast. Een aardlekautomaat tussen de remautomaat en invoer powerhub is helemaal niet nodig of kan het geen kwaad als ik hier een alamat type A 300ma b20 tussen laat zitten.
Sted74 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:34:
@Jan-tweak dank je wel voor je uitgebreide uitleg. Als ik het goed begrijp kan de type B 300ma B20 aardlekautomaat voor de powerhub komen te vervalllen en kan ik beter voor de zekerheid een aardlekschakelaar Type B 40A plaatsen tussen de Powerhub en groepenkast. Een aardlekautomaat tussen de remautomaat en invoer powerhub is helemaal niet nodig of kan het geen kwaad als ik hier een alamat type A 300ma b20 tussen laat zitten.
Bedankt,
als ik eerlijk ben denk ik eerder dat je op dit moment even niets moet doen, want op dit moment is het nog helemaal niet zeker of je wel een type B nodig zult hebben.
Gewoon even Zendure afwachten met welk nieuws hun gaan komen, en dit soort metingen doe je niet even op een dag, vooral omdat hun alle mogelijke situaties door moeten spelen.

Daarnaast is mogelijk zelfs die 40A te klein en daar moet toch ook al (zie de handleiding een MCB geplaatst worden), dus ik zou hier nog eerder kijken naar een alamat, en zou dat zo maar een 63A versie moeten kunnen worden, vergeet niet daar gaat al je huis-stroom door. dat zal nauwkeurig aan de hand van jouw eigen situatie bekeken moeten worden en het vrij nutteloos om hier nu iets te roepen.

jouw tweede vraag: "Een aardlekautomaat tussen de remautomaat en invoer powerhub is helemaal niet nodig of kan het geen kwaad als ik hier een alamat type A 300ma b20 tussen laat zitten" snap ik nog niet helemaal.
ik snap namelijk niet waar jij een REM automaat ziet ? zou je dat kunnen aangeven.
Je gebruikt alleen een hogere aardtrippingswaarde als je de kans loopt dat de algemeen wettelijk voorgeschreven 30mA voor een vast aangesloten apparatuur tot onbedoelde trippen zou leiden en dit niet op een andere manier is op te lossen. Je ziet dat dus m.n. bij omvormers dat bij hun de kans op een hogere aardlek aanwezig zal zijn, bv de omvormers van SolarEgde schrijven minimaal een 100mA aardlek voor, maar je zult ook zien dat bij veel mensen er gewoon een 30mA alamat daar er inzit, dat zal best ook goedgaan tot het fout gaat. als je pech hebt vliegt om de haverklap de beveiliging er uit maar net zo goed heb je er eigenlijk nooit last van.
wil je zeker zijn hou je dus aan de voorwaarden van de fabrikant.
vertrouw je het nu niet dan is daar een vrij eenvoudige test mogelijk die je zelf zonder risico kunt uitvoeren.
je moet daarvoor de groep(en) waar jouw Zendure op is aangesloten de aardlektestknop (T) drukken, gebruik je een aardlekschakelaar zullen daardoor dus ook andere groepen die op deze aardlekschakelaar zijn aangesloten ook mee uitschakelen.
werkt deze uitschakeling direct is het perfect en is alles goed.
Blijft deze echter hangen en schakeld pas iets later uit of mogelijk zelfs helemaal niet dan heb je te maken met DC lekstromen die een type B vereisen.
Deze test zou je afhankelijk van het merk 2 keer per jaar of zelfs mandelijks moeten doen, in jouw geval kun je dat dus dagelijks of één keer per week doen.

[ Voor 45% gewijzigd door Jan-tweak op 05-09-2026 17:19 ]

• koboy

koboy

Sted74 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:34:
Maar wat @Jan-tweak al zegt: de aansluiting komt in de powerhub toch binnen op een 63A 3 fase alamat? Als dat zo is, waarom er dan ook nog 1 voor plaatsten? Kijk voor je verder dingen gaat doen goed naar wat er in de powerhub/zit gebeurt......

• WillemJanJansen
Jan-tweak schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:06:
[...]

heb je een slimme meter en dus ook een P1 dongle?
Ja. Zoals gezegd - een P1 meter van Homewizard. P1 waarden komen dus realtime binnen.
WillemJanJansen schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:12:
[...]

Ja. Zoals gezegd - een P1 meter van Homewizard. P1 waarden komen dus realtime binnen.
waarom gebruik je dan niet de app van Zendure, lijkt me in jouw geval een stuk eenvoudiger.

• WillemJanJansen
Jan-tweak schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:20:
[...]

waarom gebruik je dan niet de app van Zendure, lijkt me in jouw geval een stuk eenvoudiger.
Die werkt alleen met p1 meter van eigen makelij. Die van homewizard is niet ondersteund. Daarnaast heb ik nog een aantal andere apparaten op de nominatie om in het dashboard te verschijnen.

Bijkomend voordeel is minder afhankelijkheid van Hong Kong.

Maar mijn vraag was eigenlijk: kan het kwaad om vaak te schakelen tussen laden en ontladen en/ of het verhogen en verlagen van de laadstroom. Gaat de omvormer of batterij dan sneller stuk.

[ Voor 17% gewijzigd door WillemJanJansen op 05-09-2026 17:40 ]

• fv

fv

Jan-tweak schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:45:
[...]

<knip>

Je ziet dat dus m.n. bij omvormers dat bij hun de kans op een hogere aardlek aanwezig zal zijn, bv de omvormers van SolarEgde schrijven minimaal een 100mA aardlek voor, maar je zult ook zien dat bij veel mensen er gewoon een 30mA alamat daar er inzit, dat zal best ook goedgaan tot het fout gaat. als je pech hebt vliegt om de haverklap de beveiliging er uit maar net zo goed heb je er eigenlijk nooit last van.

<knip>

Deze test zou je afhankelijk van het merk 2 keer per jaar of zelfs mandelijks moeten doen, in jouw geval kun je dat dus dagelijks of één keer per week doen.
1) 3-fase SolarEdge (max 5200W) hier, vast op een 30mA 3-fase aardlek: al 7 jaar nog nooit een probleem mee gehad.

2) Gewone huis gebruikers doen deze aardlek test dus gewoon nooit, ga daar maar van uit. Ik, wel onderlegt met veel technische electro/elektronica kennis, zelfs ook niet :+. (teveel gedoe)

• Sted74
@Jan-tweak Dank, ik laat het even voor wat het is de opstelling werkt goed zo en als blijkt dat een Type B nodig is kan dat alsnog.

De test met de aardlek je zegt de testknop van de groep waar de Zendure op aangesloten is welke bedoel je van want de mix4000 accu’s zijn op de powerhub aangesloten en die heeft een 4P aardlekautomaat en dan gaat alles uit.
fv schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:41:
[...]

1) 3-fase SolarEdge (max 5200W) hier, vast op een 30mA 3-fase aardlek: al 7 jaar nog nooit een probleem mee gehad.

2) Gewone huis gebruikers doen deze aardlek test dus gewoon nooit, ga daar maar van uit. Ik, wel onderlegt met veel technische electro/elektronica kennis, zelfs ook niet :+. (teveel gedoe)
bekend verhaal, maar je zou het eigenlijk elk jaar wel eens moeten doen.
en ja, wat ik zelf ook al aangeef het kan goed gaan, of ook niet, wil je geen wet van muphy slachtoffer worden kun je beter de voorschriften de de fabrikant volgen, veelal hebben hun het op de harde manier moeten leren.
WillemJanJansen schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:34:
[...]

Die werkt alleen met p1 meter van eigen makelij. Die van homewizard is niet ondersteund. Daarnaast heb ik nog een aantal andere apparaten op de nominatie om in het dashboard te verschijnen.

Maar mijn vraag was eigenlijk: kan het kwaad om vaak te schakelen tussen laden en ontladen en/ of het verhogen en verlagen van de laadstroom. Gaat de omvormer of batterij dan sneller stuk.
de vraag is hier hoeveel, ik weet dat Zendure wel een schakeldrempel gebruikt.
WillemJanJansen schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:34:
[...]

ze zijn bezig om de HW P1 weer te kunnen opnemen in ondersteunde P1 meters.
dan zou ik eens kijken naar HA en daar werkt die HW P1 weer perfect bij.

• Bouwertje
Ik snap nog niet zoveel van ZENKI. ZENKI wil mijn mix 3000 vannacht om 3:30 uur gaan opladen omdat er dan een laag tarief is. Ik vind 32 cent niet zo heel laag, zeker niet als ik naar de rest van de dag kijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBPN3fRmCIZ0UEB5eOQ86D12JB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlfSwufnL9gFCqchG6mnbO20.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_kn1hwXfoLzT1IKPnCNPiTTbyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYItkejzJkPbmdViu0aHZE8C.jpg?f=fotoalbum_large
Bouwertje schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:35:
Ik snap nog niet zoveel van ZENKI. ZENKI wil mijn mix 3000 vannacht om 3:30 uur gaan opladen omdat er dan een laag tarief is. Ik vind 32 cent niet zo heel laag, zeker niet als ik naar de rest van de dag kijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
hoe lang heb je Zenki al draaien? Zenki heeft namelijk een inleerperiode nodig, en in die tijd kun je zulke zaken dus verwachten.

• Bouwertje
Jan-tweak schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:38:
[...]

hoe lang heb je Zenki al draaien? Zenki heeft namelijk een inleerperiode nodig, en in die tijd kun je zulke zaken dus verwachten.
3 weken. En soms ‘overrule’ ik hem, omdat hij dit soort rare dingen wil gaan doen.

• justie75
He! Iemand ook ervaring met de geautomatiseerde kalibratie die lijkt te blijven hangen op 99%? Kan ik hier iets aan doen om te zorgen dat het naar 100% gaat, of is het gewoon wachten? Hij staat al bijna een uur vast op 99% (op een duur moment, beetje jammer).

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 15:17
justie75 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:43:
He! Iemand ook ervaring met de geautomatiseerde kalibratie die lijkt te blijven hangen op 99%? Kan ik hier iets aan doen om te zorgen dat het naar 100% gaat, of is het gewoon wachten? Hij staat al bijna een uur vast op 99% (op een duur moment, beetje jammer).
Dat kost tijd inderdaad. Je kan hem wellicht ff stoppen en op een goedkoper tijdstip, morgen in de ochtend weer aanzetten om zo hem vol te gooien? De bms heeft de waardes momenteel niet juist dus moet kalibreren. Daarna zal het minder lang duren.

----------------

Heb dit probleem nu zelf ook weer, inmiddels binnen een maand tijd de 5e keer dat hij van een lagere waarde naar 100% springt. Zojuist ticket ingeschoten bij Zendure, lijkt mij toch niet de juiste manier dat een accu dit regelmatig doet. Nu afwachten op een reactie.
Beste support,

Sinds 12 augustus ben ik in het bezit van de Zendure Solarflow 4000 Mix AC+. Helaas ervaar ik sindsdien een hardnekkig probleem waarbij het BMS herhaaldelijk uit het niets naar 100% verspringt vanuit een lagere waarde. Dit is inmiddels vijf keer voorgekomen:

13 augustus: Sprong van 55% naar 100%. Om dit te verhelpen heb ik de accu volledig laten ontladen (het BMS nam het over bij 7%) en weer volledig opgeladen.

24 augustus: Sprong van 77% naar 100%. Wederom de batterij volledig laten ontladen (tot 5%) en weer opgeladen.

31 augustus: Sprong van 78% naar 100%. Ditmaal niets aan gedaan; de batterij heeft zich de dag erop weer opgeladen, waarbij deze erg lang op 99% bleef hangen.

2 september: Sprong van 47% naar 100%, en heeft zichzelf daarna weer opgeladen (opnieuw lang hangend op 99%).

5 september (gisteravond): Sprong van 41% naar 100%.

De installatie kalibreert vrijwel dagelijks doordat hij door de zon volledig wordt opgeladen. Ter aanvullende informatie: ik stuur het systeem aan via een HomeWizard P1-meter vanuit Home Assistant, waarbij ik gebruikmaak van de ZenSDK (Gielz integratie) voor de lokale aansturing van de batterij. Ik maak hierbij geen gebruik van de officiële Zendure-app, omdat de HomeWizard P1-meter daarin momenteel niet wordt ondersteund.

Gezien dit gedrag vermoed ik dat er iets mis is met het BMS of dat de accu niet juist functioneert, aangezien het systeem momenteel niet betrouwbaar werkt.

Graag verneem ik wat hier de oorzaak van kan zijn en hoe we dit kunnen oplossen.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 59% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 06-09-2026 07:10 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• GJzon
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 19:54:
[...]

Dat kost tijd inderdaad. Je kan hem wellicht ff stoppen en op een goedkoper tijdstip, morgen in de ochtend weer aanzetten om zo hem vol te gooien? De bms heeft de waardes momenteel niet juist dus moet kalibreren. Daarna zal het minder lang duren.

----------------

Heb dit probleem nu zelf ook weer, inmiddels binnen een maand tijd de 5e keer dat hij van een lagere waarde naar 100% springt. Zojuist ticket ingeschoten bij Zendure, lijkt mij toch niet de juiste manier dat een accu dit regelmatig doet. Nu afwachten op een reactie.

[...]
Heb ergens gelezen (op dit of thuisaccu) forum dat als je een handmatige calibratie wil doen, je de accu op 5% minimum batterijniveau moet zetten. (home->instellingen->batterij-instelling)
Dan volledig ontladen en vervolgens volledig opladen.
Ontladen kun je bijv. gecontroleerd doen m.b.v. de 'aangepaste modus'.
Als je 't niet zelf doet, gaat ie 1x per maand een calibratie doen, waarschijnlijk op een moment dat het jou niet uitkomt.

Misschien eens proberen? Vandaag lijkt een zonnige dag te worden dus mooie gelegenheid om test te doen.
Na de test kun je 't minimum niveau weer op de geadviseerde 10% zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door GJzon op 06-09-2026 08:27 ]

• Zanzibar-1337
GJzon schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:20:
[...]

Heb ergens gelezen (op dit of thuisaccu) forum dat als je een handmatige calibratie wil doen, je de accu op 5% minimum batterijniveau moet zetten. (home->instellingen->batterij-instelling)
Dan volledig ontladen en vervolgens volledig opladen.
Ontladen kun je bijv. gecontroleerd doen m.b.v. de 'aangepaste modus'.
Als je 't niet zelf doet, gaat ie 1x per maand een calibratie doen, waarschijnlijk op een moment dat het jou niet uitkomt.

Misschien eens proberen? Vandaag lijkt een zonnige dag te worden dus mooie gelegenheid om test te doen.
Na de test kun je 't minimum niveau weer op de geadviseerde 10% zetten.
Dat inmiddels al twee keer gedaan. Dat geeft tot nu toe niet het gewenste effect. Zojuist was de accu leeg, ging van de '70%' zo naar 9%, toen greep de bms in. Nu staat hij weet te laden naar de 100%, maar vindt het wel vaak voorkomen binnen één maand. Ik vraag mij af of andere, die niet de gielz integratie gebruiken via homeassistant hier ook last van hebben.

• GJzon
Zanzibar-1337 schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:32:
[...]

Dat inmiddels al twee keer gedaan. Dat geeft tot nu toe niet het gewenste effect. Zojuist was de accu leeg, ging van de '70%' zo naar 9%, toen greep de bms in. Nu staat hij weet te laden naar de 100%, maar vindt het wel vaak voorkomen binnen één maand. Ik vraag mij af of andere, die niet de gielz integratie gebruiken via homeassistant hier ook last van hebben.
Ik gebruik gewoon de standaard Zendure app. Heb zowel de Shelly Pro 3EM als de Zendure P1 meter aangesloten en toegevoegd aan de app. De Shelly werkt met 63A-CT's.
Modus: eigen gebruik.
Nog nooit iets raars gezien. Sinds een paar weken in gebruik.
Voldoet helemaal aan m'n verwachtingen, eigen gebruik flink omhoog.

• Zanzibar-1337
GJzon schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:42:
[...]

Ik gebruik gewoon de standaard Zendure app. Heb zowel de Shelly Pro 3EM als de Zendure P1 meter aangesloten en toegevoegd aan de app. De Shelly werkt met 63A-CT's.
Modus: eigen gebruik.
Nog nooit iets raars gezien. Sinds een paar weken in gebruik.
Voldoet helemaal aan m'n verwachtingen, eigen gebruik flink omhoog.
Dank. De mensen waarbij ik op dit forum dezelfde problemen lees maken gebruik van de gielz integratie. Tot nu toe nog geen andere mensen gevonden die dit probleem ook hebben met een andere manier van koppelen / gebruik. Zou haast vermoeden dat het in de integratie zit, al kan ik dat nu nog niet zeker zeggen.

• GJzon
Zanzibar-1337 schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:55:
[...]

Dank. De mensen waarbij ik op dit forum dezelfde problemen lees maken gebruik van de gielz integratie. Tot nu toe nog geen andere mensen gevonden die dit probleem ook hebben met een andere manier van koppelen / gebruik. Zou haast vermoeden dat het in de integratie zit, al kan ik dat nu nog niet zeker zeggen.
Mijn instelling met dit soort dingen is altijd eerst de standaard app gebruiken, er mee spelen en kijken/leren hoe 't reageert.
Voor m'n warmtepomp bijv. ook gedaan en toen eigen prog gemaakt met ESP32 en modbus i.c.m. de CV (opentherm).

Wil ook hier naar de modbusbesturing toe. Heb al gemerkt dat als ik de Shelly gebruik i.p.v. alleen de Zendure P1 e.e.a. beter regelt. Met de Zendure P1 meter alleen maakte ie echt sprongen en meestal ging ie heel veel terugleveren i.p.v. de accu te laden.
Met gebruik van de Shelly modbus kun je ook mooi zonder cloud werken schijnt het.
M'n nachtverbruik is netto 0,2 kWh onder voorwaarde dat er 's morgens nog wat lading in zit. Vind ik prima want dit is gewoon het normale gevolg van het regelgedrag.
Pagina: 1 ... 23 ... 29 Laatste